Op zoek naar de magische diepte
Operette 'Die Fledermaus'
sluit seizoen af
BOEKENLEGGER
KINDERBOEKEN
Voetbalboeken nog
ver van bloedvorm
Brieven en geheimen
pËSTEM
Osdorp Posse in De Piek
Bij ma voor kinderen
Zeeuws- en Vlaams Blazersensemble
Landschappen van Kramer
T7V
Ui:
DE STEM
GIDS
I
'Volledig ontstemde piano' van Robert Anker
Orgelconcert
Dick S anderman
Nog te zien
Beeldhouwer
van de beweging
Kort verhaal van Ju.
VRIJDAG 10 JUNI 1994
Door Dirk Vellenga
Kunnen er over voetbal net zul
ke mooie boeken worden ge
schreven als over wielrennen? De
Nederlandse uitgevers beginnen
er steeds meer in te geloven,
zeker nu de WK in Amerika voor
de deur staan en complete ach
terstandsbuurten zich oranje
tooien. De Vlaming Hugo
Camps, de vertaler August Wil-
lemsen, NOS-verslaggever Emile
Schelvis, veteraan Herman
Kuiphof en grapjas Harry Ver-
meegen hebben zich op de bal
geworpen. Maar .wordt er ook
gescoord?
Hugo Camps doet al jaren zijn
best van de voetbalverslaggeving
kunst te maken. Hij ziet er dan
ook uit als een gekwelde kunste
naar en niet als een toffe tribu
ne-klant. De Arbeiderspers, een
zeer serieuze uitgeverij, bundel
de de stukjes die hij in de NRC
schreef in 'Tussen wieg gras'.
Camps verklaart onder meer de
beladenheid van de interlands
tussen België en Nederland. Het
is in de eerste plaats de schuld
van Jan Mulder die als Ander-
lecht-speler Tul' en 'klootzak'
zei, woorden die 'in die dagen
nog op de katholieke index ston
den'.
„De elitaire ironie van Mulder
boven het voor Vlaamse begrip
pen al zo hooghartige Ander-
lecht is jarenlang als een scha
duw blijven liggen over de har
telijke coëxistentie van Bel
gische en Nederlandse voetbal
lers", schrijft Hugo Camps. Maar
ook Arie Haan en Aad de Mos
zijn schuldig: „Voor Mulder was
er in het land van Claus en
Ensor ongebrip, voor Haan ver
achting maar voor De Mos was
er alleen maar gêne en medelij
den."
Camps maakt zich vrolijk over
de drukte die Hedy d'Ancona
maakte over de elleboogstoot.
„Toen ik las dat ze een hele
namiddag had uitgetrokken om
in Breda, met Ed Nijpels, Jeu
Sprengers en een lokale ca-
féploeg te gaan brainstormen
over een betere wereld begon
mijn elleboog te jeuken. Er zijn
buiten dat opstootje tussen Wou
ters en Gascoigne wel een paar
andere brandhaarden van norm
vervaging te bedenken."
Praten over elleboogstoten en
andere barbaarse vormen van
verruwing in de voetbalwereld is
taboe, zoals in wielerkringen do
ping systematisch wordt verzwe
gen. Wat blijft er dan nog over?
De voetbalboeken bevatten op
vallend weinig goed uitgespeelde
heldendom en tragiek, zaken die
de wielerliteratuur zo avontuur
lijk maken. Ze bestaan uit droge
cijfers of dorre interviews met
spelers die vooral hun best doen
'het gedoe' en 'het spelletje' te
relativeren.
Emile Schelvis brengt het er nog
redelijk af in 'De voetbalgoden
van Italië'. Hij vermijdt over het
algemeen de clichés en taalver-
woesters, waarvan veel spor
tjournalisten een hele voorraad
in hun Adidas-tas hebben. Hij
geeft uit eigen waarneming por
tretten van Ruud Gullit, Marco
van Basten, Bryan Roy, Dennis
Bergkamp e.a. in de Italiaanse
serie A, 'waar de hardste en
gemeenste mandekkers ter we
reld rondlopen'. Mandekker, ma
tennaaier en linkspoot hebben in
de voetballerij een andere bete
kenis dan in de erotiek.
August Willemsen, de gevierde
vertaler van Portugese litera
tuur, is voetballiefhebber en hij
schreef het boekje 'De goddelijke
kanarie' over Braziliaanse goo
chelaars als Pelé, Didi en Gar-
rincha. Het werd deeltje drie in
de Nederlandse Sportbibliotheek
van uitgever Thomas Rap, waar
in ook 'Het schaduwelftal' van J.
Heymans is verschenen met ge
sprekken met o.a. Jules Deelder,
Tim Krabbé en Youp van 't Hek.
Hte blijven losse stukjes, de juis
te vorm 'is er nog niet. Het ni
veau van de goede wielerlitera
tuur wordt niet gehaald. Te wei
nig vaart, te weinig zweet, te
weinig emotie en vooral te wei
nig afzien.
Hugo Camps: Tussen wieg
gras'. Uitg. Arbeiderspers, prijs
17,50.
Emile Schelvis: 'De voetbalgo
den van Italië'. Uitg. Conserve,
prijs 19,90.
August Willemsen: 'De goddelij
ke kanarie'. Uitg. Thomas Rap,
prijs 24,50.
J. Heymans: 'Het schaduwelftal'.
Uitg. Thomas Rap, prijs 27,50
Door Johan Diepstraten
Omdat essays in boekvorm
nauwelijks worden verkocht,
brengen uitgevers doorgaans
alleen bundels uit van gevestig
de namen. Uitgeverij Querido
heeft kennelijk veel vertrouwen
in haar auteur Robert Anker,
want hij heeft al twee verza
melbundels op zijn naam staan:
Olifant achter blok (1988) en
Vergeten licht (1993). Nu is er
de mogelijkheid om zijn litera
tuuropvattingen te toetsen aan
zijn fictieve prozawerk.
'Wat mij inhoudelijk vooral aan
literatuur interesseert is het
beeld dat zij geeft van mensen
en hoe zij in de wereld staan,
vooral als hun probleem ook
een beetje het mijne is,' schrijft
Anker in Vergeten licht. Stijl,
precisie en evocatie zijn de drie
begrippen waar het hem in lite
ratuur om te doen is. Een boek
moet de lezer doen verbazen,
schrik aanjagen, ontroeren en
laten lachen. Als lezer wil An
ker de sensatie meemaken om
aanwezig te zijn in een magi
sche wereld, 'waarin alles on
gedeeld is, vol en open tegelijk.'
Maar bovenal wil hij diepte en
de speurtocht daarnaar voert
onherroepelijk naar de ziel.
Dit laatste is tamelijk abstract
en niet helemaal direct te be
grijpen, maar het visitekaartje
is duidelijk: hij heeft uitgespro
ken, strenge en hoge opvattin
gen over de literatuur. Zo ie
mand zou toch nauwelijks nog
een pen op papier durven zet
ten, is de eerste reactie. Het
tegendeel is het geval: twee jaar
geleden verscheen De thuis
komst van kapitein Rob, waar
voor Anker onmiddellijk de
Bordewijk-prijs ontving en on
langs kwam er alweer een ver
halenbundel uit, die de wat
merkwaardige titel Volledig
ontstemde piano kreeg.
Het type mensen dat hem fasci
neert, is in ieder verhaal aan
wezig. Zijn hoofdpersonen -
een zwerver in een boom, een
nachtwa ker, een mislukte le
raar, een journalist van brod-
delstukjes - leven aan de rand
van de zelfkant in een wereld
stad. Het zijn doorgaans eenza
me mensen die het gevoel heb
ben dat ze niet bestaan. Na
tuurlijk beseffen ze dat ze iets
verloren hebben en dat er zo
iets moet zijn als 'de volheid en
Robert Anker
de verwondering' die het be
staan zinvol zouden kunnen
maken. Maar wat ze ook onder
nemen, hun leven blijft 'een
zoemtoon die als een sluier over
alle andere geluiden ligt'. De
enige hoop die zij nog stilletjes
koesteren, ligt achter de hori
zon, 'onder een hemel die van
bleekwit tot diepblauw op-
kleurt en zonder meer weer
spiegeld wordt in sloten, kana
len, meren, de rivier.'
Met dit citaat is de tweespalt
aangegeven in Volledig ont
stemde pianode verloedering
van het leven in de grote stad
tegenover het idyllische in een
dorp op het platteland ofwel de
huidige zakkenvullers - moraal
van 'mr. Samsonite' tegenover
het stille, rustige leven van
vroeger. De hoofdpersonen van
Robert Anker worden belaagd
door zakkenrollers in de tram,
krakers en inbrekertjes. Ook al
is het Anker niet zozeer om de
gebeurtenissen te doen, er valt
volop te beleven in zijn verha
len.
FOTO THEO BAART
Het openingsverhaal is karak
teristiek voor de zes die volgen.
Een alleenstaande man betrapt
een vrouwelijke inbreker, over
meestert haar en belt de politie.
Als die eenmaal is gearriveerd,
is de vrouw verdwenen zodat
de man ervan wordt verdacht
alles verzonnen te hebben. Aan
het einde van het verhaal loopt
hij 'met opgeheven hoofd' in de
stad om haar te zoeken, 'want
hij zal haar vinden of vermij
den, veroveren of van zich af
schudden, met sieraden omhan
gen of verjagen uit het huis van
zijn onrust'. Alles was een
droom, behalve het einde. Het
aardige van de verhalen is dat
ze zich afspelen in een sche
merwereld waarin de grens tus
sen fantasie en werkelijkheid
door de lezer zelf wordt be
paald.
Het is volgens Anker de taak
van een schrijver om de lezer te
verbazen, schrik aan te jagen,
te ontroeren en te laten la chen.
Dit laatste krijgt hij in zijn
verhalenbundel niet voor el-
'de helderheid' van het leven te
kaar. Volledig ontstemde piano
is een humorloos boek, hoe bi
zar de ontwikkelingen ook zijn.
Echt ontroerend zijn de verha
len eveneens niet te noemen,
omdat de hoofdpersonen toch
op redelijke afstand van de le
zer blijven. Om die reden is er
nauwelijk sprake van 'schrik
aanjagen', maar verbazen doen
de verhalen wel.
Verbazing omdat Anker er in
derdaad in slaagt een magische
wereld op te roepen, telkens
weer. De nachtwaker bijvoor
beeld die zijn tijd doorbrengt in
volstrekte eenzaamheid bij een
hekwerk. Vijftien jaar lang is
hij bij wijze van spreken
schijndood geweest en heeft
'geen enkele poging onderno
men zich een plek te veroveren
waar hij ongeremd, geheel van
uit zijn eigen natuur, bestaat'.
Dan komt de ommekeer.
Er is een man die bij thuiskomt
merkt dat zijn hele huis is leeg
gehaald. Anker voert een zwer
ver op die leeft in een boom om
zoeken. Het is te krankzinnig
voor woorden, zo lijkt het,
maar door de beschrijvingen
van Anker gaat de lezer zowaar
in die magische wereld geloven.
Anker wil de diepte in en on
derneemt een speurtocht naar
de ziel. Dat is een bij voorbaat
hopeloze onderneming. 'Intus
sen denk ik soms dat er alleen
maar opppervlakte is,' zegt hij
in Vergeten licht. 'Vroeger
sprak men wel van het wezen
der dingen, maar ik denk dat
de dingen geen wezen hebben.
Ze verbergen niets. Ze doen ons
hoogstens aan iets denken. In
de natuur ervaren we soms iets
wat groter lijkt dan wijzelf,
maar dat we toch in onszelf
moeten zoeken. Misschien is
dat diepte.'
En zo is het. In echte literatuur
zetten de woorden van de
schrijver de verbeelding van de
lezer in werking. Het is ook
vanuit deze gedachte dat Mu-
lisch beweert dat een goed boek
niet door een auteur wordt ge
maakt, maar door de lezer. Vol
ledig ontstemde piano is in die
zin een half gelukte verhalen
bundel, maar dat zou wel eens
aan het gebrek aan verbeel
dingskracht van de lezer kun
nen liggen.
Robert Anker: 'Volledig ont
stemde piano'. Uitgeverij Que
rido, prijs 29,90.
Door Muriel Boll
'Lieve Tracey...Lieve Mandy...' is
een intrigerend boek van de Au
stralische auteur John Marsden.
Intrigerend omdat de schrijver
uiterst kleine doseringen onrust
in zijn verhaal stopt, zo klein dat
je pas later in de gaten krijgt,
dat er aldoor iets in je achter
hoofd is blijven hangen.
Het boek bestaat uit de brieven
die twee meisjes elkaar geduren
de een jaar hebben toegestuurd.
Ze hebben elkaar gevonden via
een advertentie voor een pen-
friend; uit de reacties pikte Tra
cey de brief van Mandy omdat
die zo goed schreef.
De brieven gaan aanvankelijk
over de geruikelijke onderwer
pen waar zestigjarige meisjes het
over hebben. Vriendjes, kleren,
hobby's, huisdieren, een enkele
keer gaan ze dieper in op fami
lieverhoudingen en geloven in
God. Mandy laat af en toe iets
los over haar broer Steve voor
wie ze bang is, omdat hij zo
gewelddadig is. Tracey vertelt
weinig over haar familie, ze
komt uit een ideaal gezin, waar
geld geen probleem is. Veel le
vendiger zijn haar verhalen over
basketbal waar ze dol op is.
Op persoonlijke vragen geeft
Tracey geen antwoord, haar
brieven zijn lang onderweg en ze
heeft een postbusnummer. Man
dy verbaast zich daarover maar
Tracey heeft overal een afdoende
verklaring voor. Intussen speelt
Mandy met de gedachte elkaar
te ontmoeten, maar ze realiseert
zich goed dat je alleen schrijft
wat je kwijt wil en zo een fanta
sie-portret van jezelf kunt ont
werpen, waardoor de ander een
beeld krijgt opgedrongen.
De werkelijkheid zou weieens
vies tegen kunnen tegenvallen.
Stel je een Tracey voor van 200
kilo, onder de tatoeages, met een
ring door haar neus en geen tand
meer in haar mond. Daar zou
Mandy toch behoorlijk van
schrikken. Schrikken is een eu
femisme voor wat er in haar
omgaat als Tracey haar ver
schrikkelijke geheim onthult:
„Dus rot nou maar op en laat me
met rust". Ik vertel daar verder
niets over om de intrige intact te
laten.
De klap komt hard aan, maar
haar intuïtie zegt Mandy dat
Tracey okee is en ze blijft schrij
ven, 'want je hebt me in je leven
gehaald en je zit aan me vast, of
dat je nou leuk vindt of niet'.
Dus krijgt zelf de pest. Een mooi
deel waarin Marsden goed be
schrijft hoe verward Ufa
door de ontknoping.
dat haar problemen in t,
vallen vergeleken bij <jj
Tracey. Daarom schrijft
nig over Steve, ze laat
dat ze het steeds angstig
om alleen met hem in
zijn. Ook als lezer ben
overdonderd door Tracey
haal dat je geneigd bent ïi
problemen opzij te schuiy
dat is precies wat Marsdt
je op het verkeerde been2[
Tracey durft zich steeds
bloot te geven. In een y
dat ze over haar oma he
schreven, kom je meer te
over haar achtergrond eng
lens. Har brieven worden t
het vernis is eraf. Je
de vriendschap met Mandy
goed doet. Met Mandy gj
juist steeds slechter, het 1
haar broer zichzelf niet
onder controle kan hout
dat is enger dan zijn verzai
wapens en rambo-messen.
Ineens krijgt Tracey
ven meer van Mandy. Nu
rollen omgedraaid, Tracej"
schrijven en hoewel ze
van haar eerste brieven
dat ze absoluut niet in Gj
loofde, schrijft ze toch:
blieft God, als u bestaat,
dan morgen een brief zijn.
er een is, dan word ik del
ste padvindster in deze p
zooi. Schrijft alsjeblieft
na." Maar haar brieven
teruggestuurd, 'retour afg
staat er in een vreemd
schrift op.
Wat er gebeurd is, blij:
beklemmend mysterie. Mij
geeft Marsden een huil
wekkende vingerwijzing h
cey's dromen over mes
bloed, maar dat is nog nis
uit de laatste brief van
blijkt dat het met haarzelf
delijk bergafwaarts
Tracey en lieve Mandy t
niet zomaar los.
John Marsden: 'Lieve
cey...Lieve Mandy...'. Uil),
de Jonge, prijs 24.75,
jaar.
Kttast ''.en helende krarhl in Sar
mar w "nx bezig handen nad
kunst is vaar ons een wezenlijk besl
[Hem* familie, dnrrl'tn vnv het film-en Thrtilr
snuna Smajnm. V.a nas mje luksn
vvi druip pnslnvi golmii. t imjetnosl je z
iHans l'iakvk'. IIieitiiom rezquvvni za vi
,i healing power in Sarajevo. II is nol i
wlien all other wink is done. Art is
survival for us. (Ilnri* pnsovir:, Din
hlunst ist eine Indiende Kraft in
etwns womil wir brsrhiift
l)ui Kunst ist
[Ilull* I'asmiilJhifltlelir de\
[ine. Jarre cuMtieue. Cr
mui autre trt^j^iécessi
effort quiitjdien^^suri
Theatre HMmjnui) If^r -
not, quMcosa 'li cuWi fl 6 flP/l
not unMromponenlmmiil
itlretlmMrl film unilMlhrn'V.
SarajJ^ Het j/geen
vadal^m^hndere we
bestanddeel van hel dag^
Theaterfestival hi SuTnjtrvn)
nije luksui nesio ceme i
Omjelnosl je za nas bilni
ffiigpvoTV za vrtjene films^^^^
Sarajevo. It is nol n luxury for us
oilier work is done. Art is a fundue
for vs.[Ham l'asoric', lUmtervjthe /•7/J
fine keilende Kraft in Sarajevo. .S'/Vl
mr besrhdftigt find nachdem wir all
für uns ein wesevllirhes Bestandteil I
DnektettTlies film eii'fhealerfeslivahinSanijA
Cr. n 'est pas un luxe, une ocrupali
nécessaire. Pour nous. Cart fail pa
de survivre. (Hah* Pasovif. Hirrrieur n
I.'arte e una Jnrza salvtstra a Sara
lit rut ocruparri dopo aver assnlto
unnponenle fundamentate del so
Omslag van 'Lieut
cey..Lieve Mandy...', getek
door Annet Schaap
DIT WEEKEINDE staat de Nederpop centraal in jongerencentrum
De Piek in Vlissingen. Vanavond treedt de Amsterdamse rapfor-
matie Osdorp Posse op en morgenavond is het de beurt aan de
Zeeuwse, Nederlandstalige rockband B10f.
De leden van Osdorp Posse zijn al sinds 1988 bij elkaar. Het jaar
daarop maakten zij hun nu al bijna legendarische eerste demo, die
vooral door het VPRO tv-programma Firma Onrust bekendheid
kreeg. Er volgden drie cd's: 'Osdorp Stijl', 'Roffer dan Ooit' en
'Vlijmscherp'. B10f heeft de demo 'De laatste ronde' op zijn naam
staan en speelde eerder in het voorprogramma van De Dijk en op
het Bevrijdingsfestival in Vlissingen. Toegangskaarten kosten
respectievelijk 10 en 5 gulden.
Vrijdag 10 en zaterdag 11 juni. Aanvang 22.00 uur.
JAZZ-ZANGERES Greetje Bij-
ma maakte een voorstelling
voor kinderen vanaf drie jaar,
in opdracht van Kunstonder-
acht Antwerpen. Met een mini
mum aan middelen en decor
roept zij een hele wereld op. Te
zien op zaterdag 11 en op zon
dag 12 juni om 15.00 uur in de
Singel in Antwerpen.
In de Elisabethzaal in Antwer
pen speelt de Nationale Opera
Mozart uit Praag op zaterdag
11 juni de opera 'De Toverfluit'
van Mozart.
In de kapel van het Elzenveld
in Antwerpen spelen Pierre
d'Archambeau (viool) en Lieve
Mertens (piano) werken van J.
Brahms en L. van Beethoven op
15 juni.
De veelzijdige rockband Extre
me uit Boston, bekend van de
wereldhit 'More than words'
speelt op vrijdag 17 juni vanaf
20.30 uur in de Vooruit in Gent.
Aanvang 20.00 uur, tenzij an
ders vermeld.
De sopraan Cynthia Lawrence zingt de rol van Rosalinde.
FOTO ARCHIEF DE STEM
DE LAATSTE productie van
het seizoen van de Vlaamse
Opera is 'Die Fledermaus', een
operette van Johann Strauss.
Dit werk wordt wel eens het
hoogtepunt van de komische
opera genoemd, het is een po
pulair, uitbundig echt Weens
theaterwerk vol humor.
De Vlaamse Opera presenteert
het in een co-productie met het
Teatro Bellini in Catania. Pe-
trika Ionesco is de regisseur en
scenograaf. Voor de choreogra
fie van de walsen van het koor
en de solisten deed Ionesco een
beroep op Hans-Dieter Schei-
bel.
Het komische verhaal vol knip
ogen en misverstanden heeft als
hoofdpersoon de rentenier Ga
briel von Eisenstein, die ooit
zijn vriend Dr. Falke in het
openbaar belachelijk heeft ge
maakt. Met een ingenieus plan
en geholpen door het toeval zet
Falke hem dit nu betaald. Het
werk kent drie bedrijven.
De Vlaamse Opera bezette 'Die
Fledermaus' met een interna
tionale cast op hoog niveau. De
Amerikaanse tenor John Hurst
zingt Gabriel von Eisenstein en
zijn vrouw Rosalinde wordt
vertolkt door de Amerikaanse
sopraan Cynthia Lawrence, die
deze rol ook al in Genève en
New York zong. Gabriele Rein-
holz neemt de rol van Prinz
Orlofsky voor haar rekening.
Werner van Mechelen zingt Dr.
Falke en Tinuke Olafmihan
geeft gestalte aan het kamer
meisje Adele. De komische rol
len van Alfred en Frank zijn in
handen van de Oostenrijkers
Anton Steingruber (tenor) en
Rudolf Wasserlof (bas). Het
koor is voorbereid door
Andrew Wise en het geheel
staat onder leiding van Stefan
Soltesz.
De première in de Vlaamse
Opera Gent is op dinsdag 14
juni, andere voorstellingen: 17,
19 (15.00 uur), 21 en 25 juni.
Aanvang 20.00 uur.
DICK SANDERMAN studM
orgel bij Jaap Dragt in Zwo!
Hij volgde na zijn conservalt
riumopleiding specialisaties
Franse Romantiek en imprw
satie. In 1983 werd hij wirai
van het orgelimprovisatie»:
cours in Bolsward. Hij
plaatopnamen en is een
gevraagd solist en koorl
De laatste jaren houdt hijs
intensief bezig met het ham
nium. Hij concerteert in
met een programma metvM
19de eeuwse muziek. Weit
van Schumann, Elert, I
Hollins, Parry, Guilmant,
en Gigout. Sanderman speelti
de Gereformeerde Kerk aai»
Kerkdreef.
Zaterdag 11 juni, aanvani
uur.
KLASSIEK EN Romantiek
staan op het programma van
het Zeeuws- en Vlaams Hout
blazersensemble dat o.l.v. Filip
Pieters speelt in de NH kerk in
Nieuwvliet.
Een houtblaasoctet
met een niet vaak voorkomende
maar wel originele bezetting: 2
hobo's, 2 klarinetten, 2 hoorns
en 2 fagotten. Deze bezetting
was populair in de Klassieke
periode van Haydn, Mozart en
Van Beethoven. Indien nodig
wordt de bezetting uitgebreid
met een piccolo-fluit, trompet
of tuba.
Het ensemble brengt een pro
gramma met bewerkingen voor
symfonie nr. 5 voor
van Milhaud, de Notturno®
11 blazers van Mendelssohn'
het Divertimento KV
Mozart. Toegang 5,0(
Zaterdag 11 juni. Aanvs'i
20.00 uur.
FIGURATIE is het uitgangs
punt van het werk dat Ton
Kramer vanaf morgen in Gale
rie Marquante aan de
Nieuwstraat (net buiten) Oost
burg laat zien. Door te con
strueren en te abstraheren geeft
hij de landschappen een nieu
we, onverwachte spanning. Met
heldere kleuren wil hij uitdruk
king geven aan een optimisti
sche kijk. „Geen sombere visie
over milieuvervuiling, maar het
landschap zoals het ook kan
zijn: uitbundig, vol kleur en
fijn om naar te kijken", aldus
Kramer.
Hij studeerde aan de Academie
voor Beeldende Kunst in Arn
hem. Daarna volgde hij stages
in Spanje en Frankrijk. Hij
toont een selectie uit zijn rea
listische werk en uit recent fi
guratief/abstract werk. Daar
naast zijn er in Marquante
houtobjecten te zien van Jan
Goossen.
Tot 3 juli. Op zaterdag en zon
dag van 12.00 tot 18.00 uur.
i Geabstraheerd landschap van Ton Kramer
JITS BAKKER is he beeldhou-:
wer van de beweging, een erva
ring die hij opdoet wanneer hij
zich mengt onder de jongeren
bij popconcerten, festivals en
grote sportmanifestaties. Ook
vindt hij veel inspiratie in de
theater- en muziekwereld.
Zijn atelier en beeldentuin
staan in De Bilt. Hij begon
dertig jaar geleden als schilder
en groeide via glasmozaïken
naar zijn grote liefde: het beeld
houwen in brons en marmer.
Zijn bronzen blaken van levens
lust en uitbundigheid, de mar
meren sculpturen hebben meer
een innigheid en stralen warmte
uit. Te zien in de Grote Kerk in
Veere.
ITot 25 juli. Dagelijks van 10.00
tot 17.00 uur en op zondag
vanaf 14.00 uur.
AARDENBURG
- Museum - 'Het dagelijks leven in
Sluis van de 14e tot de 18e eeuw.
Geop. dag. 10.30-12 u. en
13.30-17.30 u. (t/m 30 sept).
- Galerichel, Weststr. - Sculpturen
van Iris Belfroid. Geop. vrij. t/m
ma. 14-17 u. Vanaf juli: dag. 14-17
u. woe. gesl. (tot 19 juli).
AXEL
- Streekmuseum Het Land van
Axel- De Axelse hoerenkamer. Ge
op. woe. t/m za. 13.30-17 u. (t/m 25
juni).
BRESKENS
-VSB-Bank, Dorpsstr. - Schilde
rijen van Marianne Impens. Geop.
tijd. kant. uren (tot 1 juli).
CLINGE
- Galerie Esprit, Gravenstr. - Wer
ken van Nederlandse kunstenaars
uit de vaste^collectie. Geop. do. t/m
zo. 13.30-17.30 u. do. ook 19-21 u.
(tot 5 juli).
- Bouwbedrijf Lansu - Beelden en
wandreliëfs van Lise Biesbroeck.
Geop. dag. za. mid. en zo. gesl. (tot
1 juli).
GOES
-Grote Kerk - (vanaf 11/6) Over
zichtstentoonstelling van werken
van 'Goes en Passant', Geop. ma.
t/m za. 10-17 u. do. tot 21 u. zo.
gesl. (tot 26 juni).
GRIJPSKERKE
- 't Zonnehoekje, Kerkstr. 1 - Zij-r
de-expositie. Geop. woe. t/m za.
14-18 u. (t/m 16 juli).
HULST
- Streekmuseum - 'De bevrijding
1944-1994'. Geop. dag. 14-17 u.
(tot 12 sept.).
- Galerie Rattenfanger - Olieverf
schilderijen en aquarellen van Wil-
ma van der Lee. Geop. do. t/m za.
13.30-17 u. zo. 14-17 u. (tot 26
juni).
li MIDDELBURG
- SBK Kuiperspoort - Fotografie
van Leo van Kampen. Geop. di.
t/m za. 13-17 u. (tot 3 juli).
- Zeeuws Museum - 'Spiegel van
de tijd': 225 jaar verzamelen door
het Koninklijk Zeeuws Genoot
schap der Wetenschappen. Geop.
di. t/m vrij. 10-17 u. za. t/m ma.
13.30-17 u. (tot 15 aug.).
- Zeeuwse Bibliotheek - Holistisch
werk van de Belgische kunstenaar
Guido Legrand. Geop. ma.
17.30-21 u. di. t/m vrij. 10-21 u. za.
10-13 u. (tot 26 juni).
- De Vleeshal - 'Als ik mijn leven
opnieuw zou mogen beginnen', in
stallatie van Philip Huyghe. Geop.
di. t/m zo. 13-17 u. (tot 26 juni).
OOSTBURG
-Galerie Marquante - Ton Kra
mer: Landschappen. Een selectie
uit zijn realistische werk en uit
recent figuratief/abstract werk.
Jan Goossen: houtobjecten. Geop.
za. en zo. 12-18 u. (tot 3 juli).
OOSTKAPELLE
- Zeeuws Biologisch Museum -
'Tot op het bot', over het werk van
de preparateur (t/m 12 juni).
SLUIS
- Stadhuis, Raadskelder - Frank
Leenhouts: schilderijen en tekenin
gen. Geop. dag. 13-17 u. zo. 14-17
u. do. gesl. (tot 27 juni).
SINT ANNALAND
- Museum De Meestoof - Schilde
rijen van Willem Bruynzeel, kera
miek van Leen Quist en kralen-
werk van Nellie Ruissen. Geop.
14.15-16.45 u. (t/m 29 okt.).
VEERE
-Grote Kerk - (vanaf 11/6) Beel
den en schilderijen van Jits Bak
ker. Geop. dag.-10-17 u. zo. 14-17
u. (tot 25 juli).
- De Schotse Huizen - 'Terug in
Veere', olieverven en aquarellen
van Fietje Vaarzon Morel. Geop.
10-17 u. (t/m 23 juni).
VLISSINGEN
- Bibliotheek (sousterrain) - Po
dium twee x twee kwadraat, gra
fiek en presentaties van W. Stock.
Geop. woe. t/m vrij. 12-17 u. do.
ook 18-20 u. (tot 16 juli).
- Watertoren - Beelden van Teja
van Hoften en schilderijen van Ma-
rinus van Dijke. Geop. woe. t/m zo.
10-17 u.Jtot 27 juni).
- Stedelijk Museum - 'Schipperen
op de Schelde', 150 jaar Scheldere-
glement. Geop. ma. t/m vrij. 10-17
u. za. en zo. 13-17 u. (t/m 14 aug.).
IJZENDIJKE
- Streekmuseum, Markt - 'West
Zeeuws-Vlaanderen een
ijd', documenten,
L
t/m vrij. 10-12 en 13-17
13-17 u. (t/m 5 nov.).
eeuw bevrijd
werpen en fotomateriaal. W
I ZAAMSLAG
- Verzorgingstehuis De Mole^ly
Aquarellen van Maatje Sr
rebout (tot 1 sept.).
ZIERIKZEE
- Stubbs Art Gallery -
zichtstentoonstelling van r
van Joke Blom. Geop. d°-
14-17.30 u. (tot 3 juli).
ANTWERPEN
- Plantin Moretus - Gerard h*
tor en de geografie in de Zui
Nederlanden (16e eeuw).
dag. 10-17 u. ma. gesl. (tot*1
-Dagbladmuseum - Jti
jaar na de landing. Geop- vrj-
zo. n-17 u. (tot i sept.). ooit eerdeTwTr^ val
Elzenveld (St. Jorispanfl n„B had gezien,
nkele jaren na het einde van de A
rikaanse Burgeroorlog, kwam er
Engels toneelgezelschap in een J
ne stad in het westen van Misst
Het was zo'n soort stadje waar de me
uensen twee beroepen uitoefenden: de kr
haas zorgde voor dé stallen, de sheriff
nok hoefsmid en de schoolmeester verscb
'egen betaling onderdak aan reizende h<
als ze tenminste proper waren en goed bij
Dit moet de Engelse acteurs, die wegens
beperkte aantal verplicht waren voortdui
meer dan één rol te spelen, bekend zijn v
houtblazers van operafrag® gekomen. Of ze nu komedie, melodram
ten van Mozart, het Hon tragedie speelden, de acteurs wisselde:
van Ludwig van Beethoven, vaak van kostuum en accent dat ze in
franse klucht leken te spelen.
JP de avond waarop mijn verhaal ziel)
«peelt, zou het Engels gezelschap Hamlet
f j veroorzaakte altijd extra spam
®dat tijdens de overtocht over de At
li n ®ceaan Hun jeune première, him C
het helhof was §emaakt door de kapiteiq
;i!Vi P' Haar zulke angstaanjagi
Had verteld over de Amerika
a-West dat ze onmiddellijk ja had ge:
°P «in huwelijksaanzoek.
Jv^Pitein maakte gebruik van zijn
t ry om °P zee het huwelijk te mogen
B Jr® en dus speelde ook hij bij deze 1
L j een dubbelrol, van gezagsdragi
Bruidegom.
o andere leden van het gezelschap sto
gemengde gevoelens rond de hut vr
P Girl, allen dpHpn alenf 70 werkoH-il*
allen deden alsof ze werkelijk
o- ..«r~
Het geluk i
dat'n'<u ^onHen ze het bijzonder vervl
pnelia nu geSDeeld 7.nn mnptpn wr
donr Aa*""lia nu gespeeld zou moeten wc
Maar u van "ktwee vijftig jaar oude zui
Wartm °u verHer ze van New York verwi;
maar o m pHider het ertoe deed, o
ooit'r»eej n Heel van het publiek 'Hal
murai', Japanse ^OoitT
is. Geop
gesl. (tot 19 juni).
-Lokaal 001, Verbrande
potstr. 9 - Werk van ^el
mings en Evelyne Janssen'
tatie: Geop. do. t/m zo.
(t/m 12 juni).
GENT M.
- Arnold vander Haeghen w
Veldstr. - Permanente Lj
van foto's en ander iconoB^
en het grootste!
-r~— - ij7leek'su"1 m een iHeater was geweest. Da
en wapens, Geop. dag. i» ^k aUes grootste deel nog nooit in een l
tiid daarom leek alles tegelil
de taai vreemd en volstrekt nori
kostuum^ SHgkespeare, de buiteniu.
feit dat v, V met-bestaande décor. Oo]
de enl,, niet 'anger dan één uur c
les: de ooS f^ggeHracht tot de cruciale
Nonius h Van ^muteis vader, de moo;
ttiddeiw waanzin van een Ophelia
us, (je j eefiijd, het complot van Cl:
Matste gev f,ravers"scène en ten slott^
materiaal over het leven
Gentse schrijver Maurice
linck. Geop.
gesl.
.30-17
I Het thi
eater in die stad is Missouri leek ve