Op zoek naar de magische diepte Operette 'Die Fledermaus' sluit seizoen af BOEKENLEGGER KINDERBOEKEN Voetbalboeken nog ver van bloedvorm Brieven en geheimen pËSTEM Osdorp Posse in De Piek Bij ma voor kinderen Zeeuws- en Vlaams Blazersensemble Landschappen van Kramer T7V Ui: DE STEM GIDS I 'Volledig ontstemde piano' van Robert Anker Orgelconcert Dick S anderman Nog te zien Beeldhouwer van de beweging Kort verhaal van Ju. VRIJDAG 10 JUNI 1994 Door Dirk Vellenga Kunnen er over voetbal net zul ke mooie boeken worden ge schreven als over wielrennen? De Nederlandse uitgevers beginnen er steeds meer in te geloven, zeker nu de WK in Amerika voor de deur staan en complete ach terstandsbuurten zich oranje tooien. De Vlaming Hugo Camps, de vertaler August Wil- lemsen, NOS-verslaggever Emile Schelvis, veteraan Herman Kuiphof en grapjas Harry Ver- meegen hebben zich op de bal geworpen. Maar .wordt er ook gescoord? Hugo Camps doet al jaren zijn best van de voetbalverslaggeving kunst te maken. Hij ziet er dan ook uit als een gekwelde kunste naar en niet als een toffe tribu ne-klant. De Arbeiderspers, een zeer serieuze uitgeverij, bundel de de stukjes die hij in de NRC schreef in 'Tussen wieg gras'. Camps verklaart onder meer de beladenheid van de interlands tussen België en Nederland. Het is in de eerste plaats de schuld van Jan Mulder die als Ander- lecht-speler Tul' en 'klootzak' zei, woorden die 'in die dagen nog op de katholieke index ston den'. „De elitaire ironie van Mulder boven het voor Vlaamse begrip pen al zo hooghartige Ander- lecht is jarenlang als een scha duw blijven liggen over de har telijke coëxistentie van Bel gische en Nederlandse voetbal lers", schrijft Hugo Camps. Maar ook Arie Haan en Aad de Mos zijn schuldig: „Voor Mulder was er in het land van Claus en Ensor ongebrip, voor Haan ver achting maar voor De Mos was er alleen maar gêne en medelij den." Camps maakt zich vrolijk over de drukte die Hedy d'Ancona maakte over de elleboogstoot. „Toen ik las dat ze een hele namiddag had uitgetrokken om in Breda, met Ed Nijpels, Jeu Sprengers en een lokale ca- féploeg te gaan brainstormen over een betere wereld begon mijn elleboog te jeuken. Er zijn buiten dat opstootje tussen Wou ters en Gascoigne wel een paar andere brandhaarden van norm vervaging te bedenken." Praten over elleboogstoten en andere barbaarse vormen van verruwing in de voetbalwereld is taboe, zoals in wielerkringen do ping systematisch wordt verzwe gen. Wat blijft er dan nog over? De voetbalboeken bevatten op vallend weinig goed uitgespeelde heldendom en tragiek, zaken die de wielerliteratuur zo avontuur lijk maken. Ze bestaan uit droge cijfers of dorre interviews met spelers die vooral hun best doen 'het gedoe' en 'het spelletje' te relativeren. Emile Schelvis brengt het er nog redelijk af in 'De voetbalgoden van Italië'. Hij vermijdt over het algemeen de clichés en taalver- woesters, waarvan veel spor tjournalisten een hele voorraad in hun Adidas-tas hebben. Hij geeft uit eigen waarneming por tretten van Ruud Gullit, Marco van Basten, Bryan Roy, Dennis Bergkamp e.a. in de Italiaanse serie A, 'waar de hardste en gemeenste mandekkers ter we reld rondlopen'. Mandekker, ma tennaaier en linkspoot hebben in de voetballerij een andere bete kenis dan in de erotiek. August Willemsen, de gevierde vertaler van Portugese litera tuur, is voetballiefhebber en hij schreef het boekje 'De goddelijke kanarie' over Braziliaanse goo chelaars als Pelé, Didi en Gar- rincha. Het werd deeltje drie in de Nederlandse Sportbibliotheek van uitgever Thomas Rap, waar in ook 'Het schaduwelftal' van J. Heymans is verschenen met ge sprekken met o.a. Jules Deelder, Tim Krabbé en Youp van 't Hek. Hte blijven losse stukjes, de juis te vorm 'is er nog niet. Het ni veau van de goede wielerlitera tuur wordt niet gehaald. Te wei nig vaart, te weinig zweet, te weinig emotie en vooral te wei nig afzien. Hugo Camps: Tussen wieg gras'. Uitg. Arbeiderspers, prijs 17,50. Emile Schelvis: 'De voetbalgo den van Italië'. Uitg. Conserve, prijs 19,90. August Willemsen: 'De goddelij ke kanarie'. Uitg. Thomas Rap, prijs 24,50. J. Heymans: 'Het schaduwelftal'. Uitg. Thomas Rap, prijs 27,50 Door Johan Diepstraten Omdat essays in boekvorm nauwelijks worden verkocht, brengen uitgevers doorgaans alleen bundels uit van gevestig de namen. Uitgeverij Querido heeft kennelijk veel vertrouwen in haar auteur Robert Anker, want hij heeft al twee verza melbundels op zijn naam staan: Olifant achter blok (1988) en Vergeten licht (1993). Nu is er de mogelijkheid om zijn litera tuuropvattingen te toetsen aan zijn fictieve prozawerk. 'Wat mij inhoudelijk vooral aan literatuur interesseert is het beeld dat zij geeft van mensen en hoe zij in de wereld staan, vooral als hun probleem ook een beetje het mijne is,' schrijft Anker in Vergeten licht. Stijl, precisie en evocatie zijn de drie begrippen waar het hem in lite ratuur om te doen is. Een boek moet de lezer doen verbazen, schrik aanjagen, ontroeren en laten lachen. Als lezer wil An ker de sensatie meemaken om aanwezig te zijn in een magi sche wereld, 'waarin alles on gedeeld is, vol en open tegelijk.' Maar bovenal wil hij diepte en de speurtocht daarnaar voert onherroepelijk naar de ziel. Dit laatste is tamelijk abstract en niet helemaal direct te be grijpen, maar het visitekaartje is duidelijk: hij heeft uitgespro ken, strenge en hoge opvattin gen over de literatuur. Zo ie mand zou toch nauwelijks nog een pen op papier durven zet ten, is de eerste reactie. Het tegendeel is het geval: twee jaar geleden verscheen De thuis komst van kapitein Rob, waar voor Anker onmiddellijk de Bordewijk-prijs ontving en on langs kwam er alweer een ver halenbundel uit, die de wat merkwaardige titel Volledig ontstemde piano kreeg. Het type mensen dat hem fasci neert, is in ieder verhaal aan wezig. Zijn hoofdpersonen - een zwerver in een boom, een nachtwa ker, een mislukte le raar, een journalist van brod- delstukjes - leven aan de rand van de zelfkant in een wereld stad. Het zijn doorgaans eenza me mensen die het gevoel heb ben dat ze niet bestaan. Na tuurlijk beseffen ze dat ze iets verloren hebben en dat er zo iets moet zijn als 'de volheid en Robert Anker de verwondering' die het be staan zinvol zouden kunnen maken. Maar wat ze ook onder nemen, hun leven blijft 'een zoemtoon die als een sluier over alle andere geluiden ligt'. De enige hoop die zij nog stilletjes koesteren, ligt achter de hori zon, 'onder een hemel die van bleekwit tot diepblauw op- kleurt en zonder meer weer spiegeld wordt in sloten, kana len, meren, de rivier.' Met dit citaat is de tweespalt aangegeven in Volledig ont stemde pianode verloedering van het leven in de grote stad tegenover het idyllische in een dorp op het platteland ofwel de huidige zakkenvullers - moraal van 'mr. Samsonite' tegenover het stille, rustige leven van vroeger. De hoofdpersonen van Robert Anker worden belaagd door zakkenrollers in de tram, krakers en inbrekertjes. Ook al is het Anker niet zozeer om de gebeurtenissen te doen, er valt volop te beleven in zijn verha len. FOTO THEO BAART Het openingsverhaal is karak teristiek voor de zes die volgen. Een alleenstaande man betrapt een vrouwelijke inbreker, over meestert haar en belt de politie. Als die eenmaal is gearriveerd, is de vrouw verdwenen zodat de man ervan wordt verdacht alles verzonnen te hebben. Aan het einde van het verhaal loopt hij 'met opgeheven hoofd' in de stad om haar te zoeken, 'want hij zal haar vinden of vermij den, veroveren of van zich af schudden, met sieraden omhan gen of verjagen uit het huis van zijn onrust'. Alles was een droom, behalve het einde. Het aardige van de verhalen is dat ze zich afspelen in een sche merwereld waarin de grens tus sen fantasie en werkelijkheid door de lezer zelf wordt be paald. Het is volgens Anker de taak van een schrijver om de lezer te verbazen, schrik aan te jagen, te ontroeren en te laten la chen. Dit laatste krijgt hij in zijn verhalenbundel niet voor el- 'de helderheid' van het leven te kaar. Volledig ontstemde piano is een humorloos boek, hoe bi zar de ontwikkelingen ook zijn. Echt ontroerend zijn de verha len eveneens niet te noemen, omdat de hoofdpersonen toch op redelijke afstand van de le zer blijven. Om die reden is er nauwelijk sprake van 'schrik aanjagen', maar verbazen doen de verhalen wel. Verbazing omdat Anker er in derdaad in slaagt een magische wereld op te roepen, telkens weer. De nachtwaker bijvoor beeld die zijn tijd doorbrengt in volstrekte eenzaamheid bij een hekwerk. Vijftien jaar lang is hij bij wijze van spreken schijndood geweest en heeft 'geen enkele poging onderno men zich een plek te veroveren waar hij ongeremd, geheel van uit zijn eigen natuur, bestaat'. Dan komt de ommekeer. Er is een man die bij thuiskomt merkt dat zijn hele huis is leeg gehaald. Anker voert een zwer ver op die leeft in een boom om zoeken. Het is te krankzinnig voor woorden, zo lijkt het, maar door de beschrijvingen van Anker gaat de lezer zowaar in die magische wereld geloven. Anker wil de diepte in en on derneemt een speurtocht naar de ziel. Dat is een bij voorbaat hopeloze onderneming. 'Intus sen denk ik soms dat er alleen maar opppervlakte is,' zegt hij in Vergeten licht. 'Vroeger sprak men wel van het wezen der dingen, maar ik denk dat de dingen geen wezen hebben. Ze verbergen niets. Ze doen ons hoogstens aan iets denken. In de natuur ervaren we soms iets wat groter lijkt dan wijzelf, maar dat we toch in onszelf moeten zoeken. Misschien is dat diepte.' En zo is het. In echte literatuur zetten de woorden van de schrijver de verbeelding van de lezer in werking. Het is ook vanuit deze gedachte dat Mu- lisch beweert dat een goed boek niet door een auteur wordt ge maakt, maar door de lezer. Vol ledig ontstemde piano is in die zin een half gelukte verhalen bundel, maar dat zou wel eens aan het gebrek aan verbeel dingskracht van de lezer kun nen liggen. Robert Anker: 'Volledig ont stemde piano'. Uitgeverij Que rido, prijs 29,90. Door Muriel Boll 'Lieve Tracey...Lieve Mandy...' is een intrigerend boek van de Au stralische auteur John Marsden. Intrigerend omdat de schrijver uiterst kleine doseringen onrust in zijn verhaal stopt, zo klein dat je pas later in de gaten krijgt, dat er aldoor iets in je achter hoofd is blijven hangen. Het boek bestaat uit de brieven die twee meisjes elkaar geduren de een jaar hebben toegestuurd. Ze hebben elkaar gevonden via een advertentie voor een pen- friend; uit de reacties pikte Tra cey de brief van Mandy omdat die zo goed schreef. De brieven gaan aanvankelijk over de geruikelijke onderwer pen waar zestigjarige meisjes het over hebben. Vriendjes, kleren, hobby's, huisdieren, een enkele keer gaan ze dieper in op fami lieverhoudingen en geloven in God. Mandy laat af en toe iets los over haar broer Steve voor wie ze bang is, omdat hij zo gewelddadig is. Tracey vertelt weinig over haar familie, ze komt uit een ideaal gezin, waar geld geen probleem is. Veel le vendiger zijn haar verhalen over basketbal waar ze dol op is. Op persoonlijke vragen geeft Tracey geen antwoord, haar brieven zijn lang onderweg en ze heeft een postbusnummer. Man dy verbaast zich daarover maar Tracey heeft overal een afdoende verklaring voor. Intussen speelt Mandy met de gedachte elkaar te ontmoeten, maar ze realiseert zich goed dat je alleen schrijft wat je kwijt wil en zo een fanta sie-portret van jezelf kunt ont werpen, waardoor de ander een beeld krijgt opgedrongen. De werkelijkheid zou weieens vies tegen kunnen tegenvallen. Stel je een Tracey voor van 200 kilo, onder de tatoeages, met een ring door haar neus en geen tand meer in haar mond. Daar zou Mandy toch behoorlijk van schrikken. Schrikken is een eu femisme voor wat er in haar omgaat als Tracey haar ver schrikkelijke geheim onthult: „Dus rot nou maar op en laat me met rust". Ik vertel daar verder niets over om de intrige intact te laten. De klap komt hard aan, maar haar intuïtie zegt Mandy dat Tracey okee is en ze blijft schrij ven, 'want je hebt me in je leven gehaald en je zit aan me vast, of dat je nou leuk vindt of niet'. Dus krijgt zelf de pest. Een mooi deel waarin Marsden goed be schrijft hoe verward Ufa door de ontknoping. dat haar problemen in t, vallen vergeleken bij <jj Tracey. Daarom schrijft nig over Steve, ze laat dat ze het steeds angstig om alleen met hem in zijn. Ook als lezer ben overdonderd door Tracey haal dat je geneigd bent ïi problemen opzij te schuiy dat is precies wat Marsdt je op het verkeerde been2[ Tracey durft zich steeds bloot te geven. In een y dat ze over haar oma he schreven, kom je meer te over haar achtergrond eng lens. Har brieven worden t het vernis is eraf. Je de vriendschap met Mandy goed doet. Met Mandy gj juist steeds slechter, het 1 haar broer zichzelf niet onder controle kan hout dat is enger dan zijn verzai wapens en rambo-messen. Ineens krijgt Tracey ven meer van Mandy. Nu rollen omgedraaid, Tracej" schrijven en hoewel ze van haar eerste brieven dat ze absoluut niet in Gj loofde, schrijft ze toch: blieft God, als u bestaat, dan morgen een brief zijn. er een is, dan word ik del ste padvindster in deze p zooi. Schrijft alsjeblieft na." Maar haar brieven teruggestuurd, 'retour afg staat er in een vreemd schrift op. Wat er gebeurd is, blij: beklemmend mysterie. Mij geeft Marsden een huil wekkende vingerwijzing h cey's dromen over mes bloed, maar dat is nog nis uit de laatste brief van blijkt dat het met haarzelf delijk bergafwaarts Tracey en lieve Mandy t niet zomaar los. John Marsden: 'Lieve cey...Lieve Mandy...'. Uil), de Jonge, prijs 24.75, jaar. Kttast ''.en helende krarhl in Sar mar w "nx bezig handen nad kunst is vaar ons een wezenlijk besl [Hem* familie, dnrrl'tn vnv het film-en Thrtilr snuna Smajnm. V.a nas mje luksn vvi druip pnslnvi golmii. t imjetnosl je z iHans l'iakvk'. IIieitiiom rezquvvni za vi ,i healing power in Sarajevo. II is nol i wlien all other wink is done. Art is survival for us. (Ilnri* pnsovir:, Din hlunst ist eine Indiende Kraft in etwns womil wir brsrhiift l)ui Kunst ist [Ilull* I'asmiilJhifltlelir de\ [ine. Jarre cuMtieue. Cr mui autre trt^j^iécessi effort quiitjdien^^suri Theatre HMmjnui) If^r - not, quMcosa 'li cuWi fl 6 flP/l not unMromponenlmmiil itlretlmMrl film unilMlhrn'V. SarajJ^ Het j/geen vadal^m^hndere we bestanddeel van hel dag^ Theaterfestival hi SuTnjtrvn) nije luksui nesio ceme i Omjelnosl je za nas bilni ffiigpvoTV za vrtjene films^^^^ Sarajevo. It is nol n luxury for us oilier work is done. Art is a fundue for vs.[Ham l'asoric', lUmtervjthe /•7/J fine keilende Kraft in Sarajevo. .S'/Vl mr besrhdftigt find nachdem wir all für uns ein wesevllirhes Bestandteil I DnektettTlies film eii'fhealerfeslivahinSanijA Cr. n 'est pas un luxe, une ocrupali nécessaire. Pour nous. Cart fail pa de survivre. (Hah* Pasovif. Hirrrieur n I.'arte e una Jnrza salvtstra a Sara lit rut ocruparri dopo aver assnlto unnponenle fundamentate del so Omslag van 'Lieut cey..Lieve Mandy...', getek door Annet Schaap DIT WEEKEINDE staat de Nederpop centraal in jongerencentrum De Piek in Vlissingen. Vanavond treedt de Amsterdamse rapfor- matie Osdorp Posse op en morgenavond is het de beurt aan de Zeeuwse, Nederlandstalige rockband B10f. De leden van Osdorp Posse zijn al sinds 1988 bij elkaar. Het jaar daarop maakten zij hun nu al bijna legendarische eerste demo, die vooral door het VPRO tv-programma Firma Onrust bekendheid kreeg. Er volgden drie cd's: 'Osdorp Stijl', 'Roffer dan Ooit' en 'Vlijmscherp'. B10f heeft de demo 'De laatste ronde' op zijn naam staan en speelde eerder in het voorprogramma van De Dijk en op het Bevrijdingsfestival in Vlissingen. Toegangskaarten kosten respectievelijk 10 en 5 gulden. Vrijdag 10 en zaterdag 11 juni. Aanvang 22.00 uur. JAZZ-ZANGERES Greetje Bij- ma maakte een voorstelling voor kinderen vanaf drie jaar, in opdracht van Kunstonder- acht Antwerpen. Met een mini mum aan middelen en decor roept zij een hele wereld op. Te zien op zaterdag 11 en op zon dag 12 juni om 15.00 uur in de Singel in Antwerpen. In de Elisabethzaal in Antwer pen speelt de Nationale Opera Mozart uit Praag op zaterdag 11 juni de opera 'De Toverfluit' van Mozart. In de kapel van het Elzenveld in Antwerpen spelen Pierre d'Archambeau (viool) en Lieve Mertens (piano) werken van J. Brahms en L. van Beethoven op 15 juni. De veelzijdige rockband Extre me uit Boston, bekend van de wereldhit 'More than words' speelt op vrijdag 17 juni vanaf 20.30 uur in de Vooruit in Gent. Aanvang 20.00 uur, tenzij an ders vermeld. De sopraan Cynthia Lawrence zingt de rol van Rosalinde. FOTO ARCHIEF DE STEM DE LAATSTE productie van het seizoen van de Vlaamse Opera is 'Die Fledermaus', een operette van Johann Strauss. Dit werk wordt wel eens het hoogtepunt van de komische opera genoemd, het is een po pulair, uitbundig echt Weens theaterwerk vol humor. De Vlaamse Opera presenteert het in een co-productie met het Teatro Bellini in Catania. Pe- trika Ionesco is de regisseur en scenograaf. Voor de choreogra fie van de walsen van het koor en de solisten deed Ionesco een beroep op Hans-Dieter Schei- bel. Het komische verhaal vol knip ogen en misverstanden heeft als hoofdpersoon de rentenier Ga briel von Eisenstein, die ooit zijn vriend Dr. Falke in het openbaar belachelijk heeft ge maakt. Met een ingenieus plan en geholpen door het toeval zet Falke hem dit nu betaald. Het werk kent drie bedrijven. De Vlaamse Opera bezette 'Die Fledermaus' met een interna tionale cast op hoog niveau. De Amerikaanse tenor John Hurst zingt Gabriel von Eisenstein en zijn vrouw Rosalinde wordt vertolkt door de Amerikaanse sopraan Cynthia Lawrence, die deze rol ook al in Genève en New York zong. Gabriele Rein- holz neemt de rol van Prinz Orlofsky voor haar rekening. Werner van Mechelen zingt Dr. Falke en Tinuke Olafmihan geeft gestalte aan het kamer meisje Adele. De komische rol len van Alfred en Frank zijn in handen van de Oostenrijkers Anton Steingruber (tenor) en Rudolf Wasserlof (bas). Het koor is voorbereid door Andrew Wise en het geheel staat onder leiding van Stefan Soltesz. De première in de Vlaamse Opera Gent is op dinsdag 14 juni, andere voorstellingen: 17, 19 (15.00 uur), 21 en 25 juni. Aanvang 20.00 uur. DICK SANDERMAN studM orgel bij Jaap Dragt in Zwo! Hij volgde na zijn conservalt riumopleiding specialisaties Franse Romantiek en imprw satie. In 1983 werd hij wirai van het orgelimprovisatie»: cours in Bolsward. Hij plaatopnamen en is een gevraagd solist en koorl De laatste jaren houdt hijs intensief bezig met het ham nium. Hij concerteert in met een programma metvM 19de eeuwse muziek. Weit van Schumann, Elert, I Hollins, Parry, Guilmant, en Gigout. Sanderman speelti de Gereformeerde Kerk aai» Kerkdreef. Zaterdag 11 juni, aanvani uur. KLASSIEK EN Romantiek staan op het programma van het Zeeuws- en Vlaams Hout blazersensemble dat o.l.v. Filip Pieters speelt in de NH kerk in Nieuwvliet. Een houtblaasoctet met een niet vaak voorkomende maar wel originele bezetting: 2 hobo's, 2 klarinetten, 2 hoorns en 2 fagotten. Deze bezetting was populair in de Klassieke periode van Haydn, Mozart en Van Beethoven. Indien nodig wordt de bezetting uitgebreid met een piccolo-fluit, trompet of tuba. Het ensemble brengt een pro gramma met bewerkingen voor symfonie nr. 5 voor van Milhaud, de Notturno® 11 blazers van Mendelssohn' het Divertimento KV Mozart. Toegang 5,0( Zaterdag 11 juni. Aanvs'i 20.00 uur. FIGURATIE is het uitgangs punt van het werk dat Ton Kramer vanaf morgen in Gale rie Marquante aan de Nieuwstraat (net buiten) Oost burg laat zien. Door te con strueren en te abstraheren geeft hij de landschappen een nieu we, onverwachte spanning. Met heldere kleuren wil hij uitdruk king geven aan een optimisti sche kijk. „Geen sombere visie over milieuvervuiling, maar het landschap zoals het ook kan zijn: uitbundig, vol kleur en fijn om naar te kijken", aldus Kramer. Hij studeerde aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arn hem. Daarna volgde hij stages in Spanje en Frankrijk. Hij toont een selectie uit zijn rea listische werk en uit recent fi guratief/abstract werk. Daar naast zijn er in Marquante houtobjecten te zien van Jan Goossen. Tot 3 juli. Op zaterdag en zon dag van 12.00 tot 18.00 uur. i Geabstraheerd landschap van Ton Kramer JITS BAKKER is he beeldhou-: wer van de beweging, een erva ring die hij opdoet wanneer hij zich mengt onder de jongeren bij popconcerten, festivals en grote sportmanifestaties. Ook vindt hij veel inspiratie in de theater- en muziekwereld. Zijn atelier en beeldentuin staan in De Bilt. Hij begon dertig jaar geleden als schilder en groeide via glasmozaïken naar zijn grote liefde: het beeld houwen in brons en marmer. Zijn bronzen blaken van levens lust en uitbundigheid, de mar meren sculpturen hebben meer een innigheid en stralen warmte uit. Te zien in de Grote Kerk in Veere. ITot 25 juli. Dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur en op zondag vanaf 14.00 uur. AARDENBURG - Museum - 'Het dagelijks leven in Sluis van de 14e tot de 18e eeuw. Geop. dag. 10.30-12 u. en 13.30-17.30 u. (t/m 30 sept). - Galerichel, Weststr. - Sculpturen van Iris Belfroid. Geop. vrij. t/m ma. 14-17 u. Vanaf juli: dag. 14-17 u. woe. gesl. (tot 19 juli). AXEL - Streekmuseum Het Land van Axel- De Axelse hoerenkamer. Ge op. woe. t/m za. 13.30-17 u. (t/m 25 juni). BRESKENS -VSB-Bank, Dorpsstr. - Schilde rijen van Marianne Impens. Geop. tijd. kant. uren (tot 1 juli). CLINGE - Galerie Esprit, Gravenstr. - Wer ken van Nederlandse kunstenaars uit de vaste^collectie. Geop. do. t/m zo. 13.30-17.30 u. do. ook 19-21 u. (tot 5 juli). - Bouwbedrijf Lansu - Beelden en wandreliëfs van Lise Biesbroeck. Geop. dag. za. mid. en zo. gesl. (tot 1 juli). GOES -Grote Kerk - (vanaf 11/6) Over zichtstentoonstelling van werken van 'Goes en Passant', Geop. ma. t/m za. 10-17 u. do. tot 21 u. zo. gesl. (tot 26 juni). GRIJPSKERKE - 't Zonnehoekje, Kerkstr. 1 - Zij-r de-expositie. Geop. woe. t/m za. 14-18 u. (t/m 16 juli). HULST - Streekmuseum - 'De bevrijding 1944-1994'. Geop. dag. 14-17 u. (tot 12 sept.). - Galerie Rattenfanger - Olieverf schilderijen en aquarellen van Wil- ma van der Lee. Geop. do. t/m za. 13.30-17 u. zo. 14-17 u. (tot 26 juni). li MIDDELBURG - SBK Kuiperspoort - Fotografie van Leo van Kampen. Geop. di. t/m za. 13-17 u. (tot 3 juli). - Zeeuws Museum - 'Spiegel van de tijd': 225 jaar verzamelen door het Koninklijk Zeeuws Genoot schap der Wetenschappen. Geop. di. t/m vrij. 10-17 u. za. t/m ma. 13.30-17 u. (tot 15 aug.). - Zeeuwse Bibliotheek - Holistisch werk van de Belgische kunstenaar Guido Legrand. Geop. ma. 17.30-21 u. di. t/m vrij. 10-21 u. za. 10-13 u. (tot 26 juni). - De Vleeshal - 'Als ik mijn leven opnieuw zou mogen beginnen', in stallatie van Philip Huyghe. Geop. di. t/m zo. 13-17 u. (tot 26 juni). OOSTBURG -Galerie Marquante - Ton Kra mer: Landschappen. Een selectie uit zijn realistische werk en uit recent figuratief/abstract werk. Jan Goossen: houtobjecten. Geop. za. en zo. 12-18 u. (tot 3 juli). OOSTKAPELLE - Zeeuws Biologisch Museum - 'Tot op het bot', over het werk van de preparateur (t/m 12 juni). SLUIS - Stadhuis, Raadskelder - Frank Leenhouts: schilderijen en tekenin gen. Geop. dag. 13-17 u. zo. 14-17 u. do. gesl. (tot 27 juni). SINT ANNALAND - Museum De Meestoof - Schilde rijen van Willem Bruynzeel, kera miek van Leen Quist en kralen- werk van Nellie Ruissen. Geop. 14.15-16.45 u. (t/m 29 okt.). VEERE -Grote Kerk - (vanaf 11/6) Beel den en schilderijen van Jits Bak ker. Geop. dag.-10-17 u. zo. 14-17 u. (tot 25 juli). - De Schotse Huizen - 'Terug in Veere', olieverven en aquarellen van Fietje Vaarzon Morel. Geop. 10-17 u. (t/m 23 juni). VLISSINGEN - Bibliotheek (sousterrain) - Po dium twee x twee kwadraat, gra fiek en presentaties van W. Stock. Geop. woe. t/m vrij. 12-17 u. do. ook 18-20 u. (tot 16 juli). - Watertoren - Beelden van Teja van Hoften en schilderijen van Ma- rinus van Dijke. Geop. woe. t/m zo. 10-17 u.Jtot 27 juni). - Stedelijk Museum - 'Schipperen op de Schelde', 150 jaar Scheldere- glement. Geop. ma. t/m vrij. 10-17 u. za. en zo. 13-17 u. (t/m 14 aug.). IJZENDIJKE - Streekmuseum, Markt - 'West Zeeuws-Vlaanderen een ijd', documenten, L t/m vrij. 10-12 en 13-17 13-17 u. (t/m 5 nov.). eeuw bevrijd werpen en fotomateriaal. W I ZAAMSLAG - Verzorgingstehuis De Mole^ly Aquarellen van Maatje Sr rebout (tot 1 sept.). ZIERIKZEE - Stubbs Art Gallery - zichtstentoonstelling van r van Joke Blom. Geop. d°- 14-17.30 u. (tot 3 juli). ANTWERPEN - Plantin Moretus - Gerard h* tor en de geografie in de Zui Nederlanden (16e eeuw). dag. 10-17 u. ma. gesl. (tot*1 -Dagbladmuseum - Jti jaar na de landing. Geop- vrj- zo. n-17 u. (tot i sept.). ooit eerdeTwTr^ val Elzenveld (St. Jorispanfl n„B had gezien, nkele jaren na het einde van de A rikaanse Burgeroorlog, kwam er Engels toneelgezelschap in een J ne stad in het westen van Misst Het was zo'n soort stadje waar de me uensen twee beroepen uitoefenden: de kr haas zorgde voor dé stallen, de sheriff nok hoefsmid en de schoolmeester verscb 'egen betaling onderdak aan reizende h< als ze tenminste proper waren en goed bij Dit moet de Engelse acteurs, die wegens beperkte aantal verplicht waren voortdui meer dan één rol te spelen, bekend zijn v houtblazers van operafrag® gekomen. Of ze nu komedie, melodram ten van Mozart, het Hon tragedie speelden, de acteurs wisselde: van Ludwig van Beethoven, vaak van kostuum en accent dat ze in franse klucht leken te spelen. JP de avond waarop mijn verhaal ziel) «peelt, zou het Engels gezelschap Hamlet f j veroorzaakte altijd extra spam ®dat tijdens de overtocht over de At li n ®ceaan Hun jeune première, him C het helhof was §emaakt door de kapiteiq ;i!Vi P' Haar zulke angstaanjagi Had verteld over de Amerika a-West dat ze onmiddellijk ja had ge: °P «in huwelijksaanzoek. Jv^Pitein maakte gebruik van zijn t ry om °P zee het huwelijk te mogen B Jr® en dus speelde ook hij bij deze 1 L j een dubbelrol, van gezagsdragi Bruidegom. o andere leden van het gezelschap sto gemengde gevoelens rond de hut vr P Girl, allen dpHpn alenf 70 werkoH-il* allen deden alsof ze werkelijk o- ..«r~ Het geluk i dat'n'<u ^onHen ze het bijzonder vervl pnelia nu geSDeeld 7.nn mnptpn wr donr Aa*""lia nu gespeeld zou moeten wc Maar u van "ktwee vijftig jaar oude zui Wartm °u verHer ze van New York verwi; maar o m pHider het ertoe deed, o ooit'r»eej n Heel van het publiek 'Hal murai', Japanse ^OoitT is. Geop gesl. (tot 19 juni). -Lokaal 001, Verbrande potstr. 9 - Werk van ^el mings en Evelyne Janssen' tatie: Geop. do. t/m zo. (t/m 12 juni). GENT M. - Arnold vander Haeghen w Veldstr. - Permanente Lj van foto's en ander iconoB^ en het grootste! -r~— - ij7leek'su"1 m een iHeater was geweest. Da en wapens, Geop. dag. i» ^k aUes grootste deel nog nooit in een l tiid daarom leek alles tegelil de taai vreemd en volstrekt nori kostuum^ SHgkespeare, de buiteniu. feit dat v, V met-bestaande décor. Oo] de enl,, niet 'anger dan één uur c les: de ooS f^ggeHracht tot de cruciale Nonius h Van ^muteis vader, de moo; ttiddeiw waanzin van een Ophelia us, (je j eefiijd, het complot van Cl: Matste gev f,ravers"scène en ten slott^ materiaal over het leven Gentse schrijver Maurice linck. Geop. gesl. .30-17 I Het thi eater in die stad is Missouri leek ve

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 20