DE STEM 'Hel moet spannend blijven. Ik ben geen robot' CS Wibi Soerjadi ster op Muziekfestival West-Brabant 'Studeren hoeft helemaalniet achter de piano' 'Zelfs het licht in de zaal is belangrijk' 10 JUNI 1994 Vietnamees videodagboek FOTO NOB ratie van de Mozart-opera In John Eliot Gardiner is lertgebouw. Een uitvoering ld Festival. raagt Arno van der Heijden Iftal van de gelijknamige zangeres Annie Schilder, ren, Wim Rijsbergen maar ifahia, de man die tot voor £oon van de Iraakse dictator voorkomen heeft Hoessein Jfa ongelooflijk systeem van |fungeerde daarin vijf jaar 1952. Regie: Henry Hatha- pe, Joseph Cotten en Jean barzangeres, wil haar man |en tijdens een uitstapje naar daar tot een handgemeen verkeerde het leven laat. |e speelfilm uit 1975. Regie: nel Piccoli, Gérard Depardieu Ëirurgen, Dr. Losseray en Dr. liet een tussentijd van vijftien |en chantage door de plaatse- vormen door hun talent en Jwr deze doktersclan onder Ütaaldirecteur Brézé en zijn uit 1983. Regie: Hans W. la Winkler, Vadim Glownaen loman van Patricia Highsmith. Tdith de hele dag thuis om zich jen. Haar enige afleiding is een len en fantasiën opschrijft, om |ëren die er eigenlijk helemaal het zwaar te verduren als minnares vandoor gaat en Bse speelfilm uit 1981. Regie: purence Olivier, Claire Bloom, en Harry Hamlin. Perseus, de s, wil de schone Andromeda Ite vrouwenversierder en heeft 1 het harnas gejaagd. Om het J ^n ze een aantal zeer angstaan- blaatst. Die zal hij eerst moeten fcn zijn armen kan sluiten. I uit 1984. Regie: Frank Harris. I Roundtree, Cameron Mitchell, loe Marks en Nighthawk willen prvallen, om die wapens vervol- bwarte markt. Ze stelen genoeg laketten om een klein leger te I DE VERSCHILLEN GroteGids VRIJDAG 10 JUNI 1994 DEEL I s vriendelijk, goedlachs, ziet jonger uit dan 24 jaar. Zijn pospel doet denken aan dat ji de klavierleeuwen van vroe- I Een breed publiek geniet er ft, In zijn garage pronkt inmid- Js een klassieke Jaguar, in zijn Jordhollandse bungalow een fccertvleugel van 170.000 gul- li. Zijn secretariaat van vier jdewerkers regelt concerten en ms in binnen- en buiten- i. De Postbank sponsort, Phi ls heeft zijn meest recente cd's [gebracht, Virtuosities en Liszt. Bn naam: Wibi Soerjadi. Op 16 pi speelt hij in De Nieuwe Ves- 'n Breda in het kader van het jziekfestival West-Brabant. Br Arnold Verplancke ptis'm. Beuzie." petzijn troetelnaampje aan- TProkene, een imposante Bö- «r/er concertvleugel, laat I1 jak nog zwarter glanzen en I® zijn snaren gereed. Wibi pjadi, tenger, van Indische af praat snel, terwijl zijn Kers soepel over de toetsen F®- Hij roemt de klank, ver- flat het instrument speciaal is °""'i voor zijn zachte aan- de grote vingers- ®g van zijn slanke handen, padi weet niet alleen zijn po virtuoos te bespelen, maar F Z1jn publiek en kennelijk ook (interviewers. Want menig i ggespek met hem begint zo, 'rouwe Beuzie die als het >an naar elk podium meer- „Ik hou niet van zwoegende pia nisten." Hij roemt Horowitz, Rachmaninov, Bolet, de oudere garde naar wie hij graag luistert. En Liszt en Busoni, van wie hij graag transcripities speelt, zoals ook tijdens zijn optreden in Bre da. „Je moet goochelen met je in strument, zonder dat ze zien hoe je het doet." Zijn ster begon te rijzen toen hij in 1989 als jongste deelnemer en enige Nederlandse finalist de derde prijs haalde op het Inter nationaal Franz Liszt Concours te Utrecht. Een jaar later stu- 'Beuzie' heb ik r Woord. Het lijkt °J Bösendorfer je grinnikt, maar blijkt -moment uit het veld 1'SM. Even later: „De F "har heb ik het nog P gehad, die is 7 speciaal, heel üe meeste piano- ■ZL enmaart°t ietevf teru®' deze tot 40- Tf te hoog zit, drukken je ar- bat kost extra voorlopig niet op cd, omdat hij haar gebruikt als toegift. „Pianospelen is voor mij commu niceren met het publiek. Zelfs het licht in de zaal is belangrijk. Als het te helder is, kijken mensen el kaar aan, kunnen ze -zich niet concentreren. Als ze niet lekker zitten te luisteren, wordt het voor mij ook heel moeilijk. Is de sfeer goed, dan hoef je alleen nog maar goed te spelen. In het begin van een concert zoek ik bewust het contact, dóbr steeds zachter te gaan spelen en toch de aandacht vast te houden. Daarom is Beuzie ook zo belangrijk, die kan heel zacht. Ga je daarna harder, klinkt het heel intens, Het ver schil tussen zacht en nog zachter is te horen, tussen hard en nog har der niet." Dus de interpretatie verandert per avond? deerde hij vervroegd ai aan het Sweelinck conservatorium als solist, met een tien en cum laude. Sênnpianobte Koninginnedag «studeren%a»T p 8 in H. t> 1een seizoen feentl uterdamse Doelen [«bsereaïf i ertie Pianisten ischom n' n schriftje op bestudija°r ,aantekeningen. V j. wde de vingerzettin- OPLOSS1NG ijaop do monjA oi '|3za ueA dm 6 ■lajeó do paA g 'stgoat 'di|ssej 'sjijoaj ;ui|d z sbiwm- pspelen Ti" ,e®ciënte manier gkn. ai the pathetische be- Jhijal nwgens «P. |tbi,I wdoor- Stil zitten, lu 'uetsen, dat speelt het Een groot publiek kent hem van televisie. Op Koninginnedag 1992 speelt hij voor Beatrix en Claus de door hem zelf gecompo neerde Koninginnedagparafrase. Een honds moeilijk werkje, waarin hij een drie-handen-tech niek gebruikt. De drie dooreen gevlochten melodieën, het Wil helmus, Oranje Boven en Lang zal ze leven lijken door drie han den gespeeld. De parafrase komt „Niet de interpretatie. Wel mijn spel, de uit voering. Ik weet dat ik een bos neerzet, nog niet met welke bo men er in. Ik heb een hekel aan pianisten die alleen maar hun huiswerk komen afleveren, on veranderd. Dan kunnen mensen beter een plaat opzetten. Luister hoe Rachmaninov zijn eigen mu ziek speelt. Forte of piano bete kent bij hem niet dat de pianist gewoon hard of zacht moet spe len. De tekens duiden het karak ter van de muziek aan. Boosheid kun je op vele manieren laten ho ren. Daar heb ik een arsenaal aan mogelijkheden voor, een reserve. Spelen gaat me heel gemakkelijk af. Maar ik verzamel gevoelens en verschillende manieren om ge voelens op te bouwen. Daar ben ik levenslang mee bezig." Hoe studeer je? „Ik lees eerst de partituur. Dan kun je het stuk in je hoofd zo mooi laten klinken als je wilt. Vóórdat je gaat spelen, weet je al hoe het moet klinken. Je moet uitkijken dat je een stuk niet ka pot oefent. Soms speel ik van een lang werk thuis alleen maar on derdelen. Pas op het podium voer ik het complete stuk uit. Je houdt dan zelf muzikale verbazing, spanning. Studeren hoeft ook he lemaal niet achter de piano. Die heb je niet nodig voor de vinger zetting en de choreografie van de handen. Je moet zorgen dat je al les goed hebt uitgedacht vóórdat je achter de toetsen gaat zitten. Anders ga je moeilijke bewegin gen maken." „Ik studeer vaak 's nachts, als ie dereen slaapt. Dan ga ik rare din gen proberen, snelle crescendi, dan ben ik nergens bang voor. Overdag is alles te concreet, 's Ochtends doe ik wel techniek en analyses, maar 's nachts het crea tieve werk." Elke dag uren oefenen? „Soms speel ik een hele dag niet. Pianisten die zeggen dat je elke dag zes of acht uur moet stude ren, vind ik belachelijk. Zo lang kan ik me niet concentreren. Ik kan wel lang spelen, niet stude ren. Bovendien, het moet span nend blijven. Ik ben geen robot." Je bent een romantisch pianist, lees ik overal. „Ach, romantisch. Ik vind het jammer dat de klassieke muziek zo wordt onderverdeeld, met al die etiketjes. Iedereen heeft iets romantisch in zich. Het mooie van dié oude pianisten vind ik dat ze gedwongen waren de men sen te boeien, anders gingen ze gooien, of liepen weg. Ze speel den op spanning. Soms gaat er dan iets mis, maar dat is niet erg. Beter een goed getimede foute noot dan een slecht getimede goede. Een live concert moet al tijd beter zijn dan de al perfecte plaat. Dat lukt alleen dankzij spanning, er moet iets gebeuren in de zaal. Plaatopnamen maak ik ook het liefst in de live-sfeer, dan speel ik beter. Ze moeten niet teveel gaan knippen in de opnamen, want dan ben ik het niet meer. Per soonlijkheid is belangrijk. Eind van het jaar neem. ik mijn volgen de cd op, met het tweede en vier de pianoconcert van Saint- Saëns." Er wordt wel gezegd: hij is virtu oos maar oppervlakkig „Wie dat zegt, heeft meestal iets tegen virtuositeit en weet niet goed wat dat is. Alleen maar snel spelen, hoeft niet virtuoos te zijn. Het gaat om het gevoel. Bij de Vierde Ballade van Chopin heb ik zitten denken: wat moet ik daar nou mee, met die eerste twee maten. Totdat ik wist: daar moet ik niks aan doen, gewoon spelen alsof een zonnestraaltje binnen komt." „Maar ik kan een stuk helemaal uiteenrafelen. Ik lees er ook veel over. De Dante Sonate van Liszt bijvoorbeeld. De eersté twee bladzijden geven het hele stuk al weer. Alles gaat naar beneden, het beeldt de hel uit. Niet uit de Divina Commedia, die had Liszt toen nog niet gelezen. Hij maakte de sonate naar een gedicht van Victor Hugo. Later toen hij de Commedia wel had gelezen, schreef hij de Dante Symfonie. Merkwaardig dat ik de sonate veel indringender vind. Alsof Dante de hel al zo goed had be schreven, dat de eigen creativi teit van Liszt werd geremd." Over andere pianisten praat hij niet graag. Hij gaat wel met ple zier luisteren naar de oude Cherkassy, die tij dens het Muziekfestival West-Brabant in Breda optreedt. Over Alfred Brendel wil hij niet meer kwijt dan: hij is het te gendeel van mij. Van zijn leeftijdgenoten roemt hij alleen de kwa liteit van Jevgeni Kissin, de jonge Rus. houd van lekker eten. En van sport. Ik heb een goede conditie nodig. Toernees zijn heel zwaar. Liszt vreet energie. Ik scherm. Vroeger heb ik karate gedaan." Hoeveel iemand moet neertellen om hem een avondje piano te la ten spelen, wil hij niet zeggen. „Voor feestjes en partijen ben ik te duur. Ik bemoei me trouwens zo min mogelijk met zakelijke dingen, daar heb ik de mensen van mijn secretariaat voor. Dat geeft mij de ruimte maximaal met de piano bezig te zijn en ook gemakkelijk te leven. Sommige Wibi Soerjadi, met Franz Liszt op de vleugel. „Je moet een concert opbouwen als een diner" FOTO MARCO BORGGREVE van het Muziekfestival West- Brabant in de Nieuwe Veste in Breda. Zonder Beuzie. „Het fes tival wordt gesponsord door Ya maha. Dus ik speel daar op een Yamaha, maar ik zal proberen die te laten klinken als Beuzie." Meestal rijdt hij zelf terug na een concert. „Ik zit dan nog zo vol adrenaline, dat ik actief wil zijn. Het enige waar ik na een concert trek in heb, is een ijsje.* Daar kunnen ze me echt een plezier mee doen." Is het eigenlijk niet frustrerend dat het publiek je toch wel een staande ovatie geeft, ook als je een keer niet goed gespeeld hebt? Ze horen de foutjes toch niet. „Dat is niet waar. De mensen zijn niet gek. Ze horen mis schien niet precies wat je fout doet, maar je uit straling is niet natuur lijk. Als je slecht ge speeld hebt, gaan ze niet gillen. Het enthousiasme komt op iets wat je ge daan hebt. Onderschat je publiek nooit." En dan de toegiften Jazzpianisten? Art tum bijvoorbeeld. Ta- „Die wilde ik zelf noemen. En Oscar Peterson. Tatum was een van de beste pianisten, geweldig. Wat die man doet kan helemaal niet. Als ik dat hoor, wil ik het ook, mijn vingers jeuken. Maar ik doe het niet buiten de huiskamer. Van Peterson heb ik wel eens een uitgeschreven cadens gepro beerd. Maar dat zijn zijn handen, dat kan ik niet." Heb je hobby's, afgezien van pia nospelen? „Zoveel mogelijk genieten. Ik zaken vind ik erg belangrijk bij een concert. Zij weten dat en re gelen alles. Ja, ik kan heel goed leven van mijn concerten. Ik zou gemakkelijk veel meer kunnen verdienen als ik vaker zou optre den. Maar dat zou ten koste gaan van mijn spel en mijn enthousias me. Het komende seizoen staan er concerten in Berlijn, Wenen en Amerika op het programma, daar wil ik iets bijzonders van maken, dus moet ik selectief zijn in Ne derland." Breda Op 16 juni speelt hij in het kader „Je moet een concert op bouwen als een diner. Niet gelijk kip voorzetten, maar de mensen eerst een drankje geven, bij wijze van- spreken. En aan het eind hebben ze recht op een toetje. Ik heb dertig verschillende toegif ten paraat. Van tevoren weet ik niet welke en hoeveel ik er ga spelen. Ik kies ter plaatse, wat past in de sfeer." Op 16 juni speelt Wibi Soerjadi in De Nieuwe Veste Breda, in het ka der van het Muziekfestival West- Brabant. Hij speelt Toccata en Fuga in van Bach/Busoni, Chopins Vierde Ballade, de Dante-Sonate van Liszt en een aantal parafrases van Liszt op composities van Schumann, Schubert en Gounod.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 19