*FL 150r
Jabobank: Herstel
ationale economie
teeds duidelijker
ECONOMIE KORT
Verdubbel
uw spaargeld
met één
telefoontje.
06-8822
6Wie wast tegenwoordig nog op 95 graden
Aantal bezoekers Euro
Disney valt nog tegen
VJI I H onrust bij Spoorwegen sterk toegenomen
23 JAAR"
Jrussels vliegveld Zaventem gaat de concurrentie met Schiphol aan
A
tDEBON
ECONOMIE
A6
Slecht weer veroorzaakt
ileine aanvoer op veiling
ering van deze bon, l|
loudJj
•TEL. 076-14 69 00
13,9% Belastingvrij is mogelijk.
;RDAG9 JUNI 1994
52,50
55,80
48,50
50,70
67,50
37,20
41,50
32,00
61,70
40,20
69,30
83,50
30,20
66,10
31,20
33,80
51,30
32,70
32,20
639,00
22,00
56,10
5,70
49,10
42,60
26,70
57,50
11,00
16,70
12,80
16,50
13K 13*
W 46V,
40%
28*
21 20
60 61
<6 «ft
m ei*
56 55*
48V- 4$
50H 50*
37V5 37*
75*
62% 61*
63Vi 82V,
26H 26
121% i2i*
31 30V,
80% 80
25% 24
27 28*
104% 104
49% 50
22% 22V,
62 63*
32 33*
65% 65
12% 13
15% 15
16 16
Goud
Goud onbewerkt 22,630-23,230 oerh
bewerkt 24,830 per kg
Zilver
zilver onbewerkt 280-350 per kg
bewerkt 390 laten per kg
104,50
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
08/06
b bieden
35%
c ex claim
32%
e gedaan/bieden
55%
d ex dividend"
58%
t gedaan/laten
28
g bieden en ex dividend
19%
h laten en dividend
48%
k gedaan en laten ex dividend
15%
88
1 gedaan en bieden ex dividen
fug
|ul
62,50
187
2,20
1,80
65,00
778
1.10
0,90
70,00
2537
0,20
020
72,50
150
0,10 a
0,10
65,00
512
9,20
930
70,00
305
11,80
12.30
50,00
169
0,60
0,10
55,00
215
0,10
020
50.00
483
3,00
3,20
45,00
153
1,60
1.40
45,00
457
2,40 a
1,90
40,00
212
1,00
1,10
40,00
224
1,30
1201
190,00
325
0,15
0,15 b
195,00
443
8,00
8,00
185,00
200
1,50 a
1,30
195,00
450
8,10 b
8,00
170,00
215
3,00
3,60
180,00
197
1,00
1,10
145,00
501
37,50
40,80
400,00
789
7,40
8,50
405,00
225
4,00
520
410,00
493
2,20
250
415,00
194
0,90
1,10
390,00
460
19,50
21,50
400,00
1508
12,00
13,20
395,00
2644
1,30
0,80
400,00
1453
2,20
1,40
405,00
713
3,80
2,90
405,00
518
7,80
6,50
400,00
200
9,20 b
9,70
75,00
300
2,70
2,60
80,00
182
2,50
2,20
90,00
229
1,10
1,10
1150
80,00
154
12,00
50,00
500
1,50 a
1,00
50,00
554
3,00
3,00
50,00
500
3,20 a
3,00
50,00
500
4,70 a
4,10
65,00
150
4,90 a
5,50
195,00
325
4,00
3,40
195,00
180
7,30
730
52,50
265
1,20 a
0,80
35,00
5328
20,50
20,20
11»
55,00
5037
11,90 b
55,00
250
2,40
2,50
80,00
160
3,70 a
3,50
238
1,80
2,90
220,00
446
4,20 a
4,00
2582
2,03
224
bStem
DONDERDAG 9 JUNI 1994
correspondent
„I Schampers
tissejToeristen, zakenlie-
Eurocraten en journalis-
in Brussel, allemaal heb-
l je wel iets te klagen over
intern, de meest 'Oosteu-
ipes
se' luchthaven van West-
ambtenaren, smerige res-
Lts, vervallen gebouwen,
Itische toestanden in de aan-
Jstbal en voor het luchtha-
«éouw. Er zijn evenwel be-
e tijden in aantocht. Dinsdag
u wordt het eerste gedeelte
van de nieuwe luchthaven Za
ventem 2000 in gebruik geno
men.
Deze zomer zal een beperkt aan
tal chartervluchten vanaf de
nieuwe terminal vertrekken. Het
totale project met winkels, res
taurants en kantoren, is pas over
een jaar helemaal klaar.
Toen premier Dehaene vorig jaar
de buitenlandse correspondenten
in Brussel college kwam geven
over de Belgische staatshervor
ming, was de eerste vraag die
daarna werd gesteld of de over
heid nu eindelijk eens werk zou
willen maken van het probleem-
Zaventem.
De werkzaamheden waren toen
al in een vergevorderd stadium,
ondanks de financiële problemen
waarmee het project Zaventem
2000 te kampen had. De oude
internationale luchthaven van
Brussel werd gebouwd ten tijde
van de Wereldtentoonstelling
van 1958. Sindsdien onderging
het complex slechts geringe aan
passingen. De mussen vliegen
echter vrolijk rond in de aan
komst- en vertrekhal, achter de
taxfree-winkels lagen eerder dit
jaar gedurende weken asielzoe
kers te slapen bij gebrek aan
andere opvang.
Zaventem 2000 wordt in juli
1995 opgeleverd. Maar exploi
tant 'Brussels Airport Terminal
Company' zit wel opgezadeld
met een 'nutteloos bouwwerk',
een typisch Belgisch fenomeen.
De plannenmakers voorzagen
aanvankelijk een extra pier, ten
behoeve van de nationale lucht
vaartmaatschappij Sabena. Er
werd een tunnel gebouwd die de
geplande pier A zou verbinden
met het nieuwe luchthavenge
bouw. Maar Sabena liet later
weten geen geld en behoefte te
hebben voor de nieuwe infrastr-
cutuur. De tunnel lag er toen al,
maar zal dus. niet worden ge
bruikt.
De afmetingen van Zaventem
2000 - 260.000 vierkante meter -
laten toe de capaciteit van de
Brusselse luchthaven te vergro
ten tot 18 k 20 miljoen passa
giers per jaar. Dat aantal is
voorlopig nog te ambiteus. De
oude luchthaven was slechts be
rekend op 6 miljoen reizigers, al
werden daar vorig jaar 10,2 mil
joen passagiers verwerkt.
Zaventem 2000 hoopt op den
duur, qua reizigersaantal,
vrachtvervoer en infrastrcutuur
te kunnen concurreren met de
grote Europese luchthavens, zo
als Schiphol.
Bij de constructie is veel aan
dacht besteed aan de beveiliging.
In elke hoek is permanente ca
meracontrole. De bagagecontro
le zou via een nieuw systeem
betrouwbaarder moeten zijn dan
ooit.
Zaventem is tot dusver slechts
eenmaal doelwit geweest van
een terroristische aanslag. In
1979 gooiden onbekenden een
handgranaat naar een bus van
de Israëlische luchtvaartmaat
schappij El-Al. Het projectiel
ontplofte niet, maar de actie
toonde wel aan hoe onveilig Za
ventem was en volgens deskun
digen nog altijd is.
,nonze redactie economie
recht - Het wordt steeds duidelijker dat de economie in
.(Ierland zich herstelt.
(tschrijft de Rabobank in haar
rartaalbericht.
bank leidt het herstel af uit
omvang van de industriële
Wrijven, de wijze waarop
productiemiddelen worden
nat. het aantal faillissementen
van het consumen-
nertrouwen.
ie magere toeneming van het
ito binnenlands produkt (bbp)
it 0,2 procent reëel in 1993
orziet de bank een versnelling
le groei tot 1,25 procent dit
vooral door het aantrekken
i ie uitvoer.
Rabo denkt dat het uitvoer-
ime dit jaar op zijn hoogst
I drie procent zal toenemen,
mie invoer zit er een stijging
j) 2,25 procent in. Het over-
iot op de lopende rekening
ide betalingsbalans komt dan
lop 18 miljard.
»r 2995 acht de Rabobank een
economische groei van 2 a
iprocent mogelijk. Omdat ook
belangrijke handelspartners
Duitsland en Frankrijk het
ljuncturele herstel dan echt
inkrijgt, zal de wereldhan-
i, en daarmee ook de Neder-
ïdse uitvoer, met vijf procent
hot stijgen.
investenngen zullen eveneens
i aantrekken, voorspelt de
t De groei van de particulie-
nsumptie zal echter beperkt
tot ongeveer een procent,
oidat de gematigde loonstij
ging opnieuw achterblijft bij de
nog steeds geringe prijsstijging.
Zo zal de invoer minder sterk
toenemen dan de uitvoer, waar
door het saldo op de lopende
rekening op 20 miljard kan
uitkomen, niet minder dan drie
procent van het bbp.
De werkloosheid blijft evenwel
een zorgenkindje. Het aantal ge
registreerde werklozen is inmid
dels ongeveer een half miljoen.
En ondanks het verwachte ver
dere herstel van de conjunctuur
zal die toe blijven nemen, zij het
steeds minder sterk.
Arbeidsduurverkorting zal op
lange tijd slechts leiden tot een
zeer lichte daling van de werk
loosheid, betoogt medewerker A.
Manders van het CPB in het
eco'nomenvakblad ESB. Zo zal
bij een bekorting van de arbeids
duur met 5 procent de werkgele
genheid in mensen uitgedrukt
met 0,7 tot 1,9 procent stijgen.
Hij heeft verder uitgerekend dat
werkenden er 1,4 tot 2,5 procent
op achteruitgaan. Voor uitke
ringstrekkers is die achteruit
gang nog groter. Als men besluit
de minima te compenseren voor
de inkomensdaling, verdwijnen
de positieve affecten van de ar
beidsduurverkorting voor een
belangrijk gedeelte.
Hij tekent daarbij wel aan dat de
gevolgen van arbeidsduurver
korting afhangen van de vorm.
AH koppelt een actie aan de verkoop van Omo: er wordt een WK-leeuwtje bij cadeau geg'even. Maar de pakken blijven
onaangeroerd in de schappen staan. foto willem blauw
Van onze verslaggever
Breda - Zomaar een filiaal
val van Albert Heijn in Bre
da.
onze redactie landbouw
da - Het slechte weer van de afgelopen weken zorgt ervoor
itde aanvoer bij de RBT-veiling in Breda verhoudingsgewijs
Pakken van het veelbesproken
wasmiddel Omo Power staan
prominent bij de ingang van de
winkel.
Compleet met WK-leeuwtjes.
Want 's lands grootste grutter
heeft er een actie aangekop
peld: wie een pak Omo koopt,
krijgt een voetbal-leeuwtje ca
deau. Eenzelfde leeuwtje trou
wens als bij aankoop van het
huismerk-wasmiddel of van
Robijn. Dié pakken vinden nog
enige aftrek, de tientallen
OMO-verpakkingen blijven on
aangeroerd.
In een uur is er slechts één
klant die het middel in zijn
wagentje legt. De wat oudere
heer spelt minutenlang de ver
pakking en besluit zijn merk
trouw te blijven.
Weêt hij het wel zeker? „Echt,
ik weet er alles van. Die labo
ratoriumtest vind ik nogal on
realistisch. Zeg nou zelf, wie
wast er nou nog op 95 graden
tegenwoordig? En dan 24 keer
achter elkaar! Ik heb altijd
Omo, ik heb er vertrouwen in.
Ik trap niet in het spelletje van
de fabrikanten die hun concur
rent aanvallen. Ze zouden toch
wel gek zijn als ze een produkt
in de handel brengen dat niet te
vertrouwen is?"
Andere klanten blijven even
aarzelen. De meesten reageren
op de zelfde manier: „Die rel
interesseert me niet. Ik gebruik
het toch al niet. Ik hou het op
het huismerk, want die A-mer
ken zijn me veel te duur."
Ook al zegt hij geen klachten te
hebben ontvangen, de assis
tent-bedrijfsleider kan niet an
ders dan constateren dat het
dezer dagen slecht gaat met
Omo.
Een brief van het wasmiddel
concern Unilever meldt dat de
verkoop gewoon doorgaat, zij
het dat de formule enigszins
gewijzigd zou zijn. „Niet dat ze
de prijs verlagen, dat zou stom
zijn omdat de klant dan gaat
denken dat het wasmiddel ge
dumpt wordt. Maar reken er
maar op dat er de komende
weken een offensief met acties
van Omo zal zijn."
(ADVERTENTIE)
iiÊü
eis is.
heeft tot gevolg dat de vei-
"ijzen, en daardoor dus ook
consumentenprijzen, momen-
jrelatief hoog zijn.
e week bijvoorbeeld worden
M kilo aardbeien voor de
verwacht, In de vergelijk-
'e week van 1993 werd een
|™ele hoeveelheid geoogst,
hlmgdirecteur M. Claes: „Dat
irbeeld tekent ook een beetje
f®g van zaken dit seizoen. In
gesproken is tot nu toe 10
minder aangevoerd,
hi geld is de omzet slechts
procent lager. Wat wil zeg-
er minder produkt is
(gevoerd voor een betere
|s."
I®s Claes geeft de situatie
cut moment aan dat de tuin-
H' hi weerwil van de ver
^gevoerde technologie, toch
to, ™anhelijk blijft van het
""at nu nog niet geoogst
is is niet weg. Dat zit er gewoon
aan te komen. Als het weer om
slaat is het risico groot dat we
een explosieve stijging van de
aanvoer krijgen. Het laat zich
raden wat de prijzen dan zullen
gaan doen. We houden ons hart
vast.
Volgens de directeur van de
RBT-veiling lopen de cijfers van
het huidige seizoen parallel met
die van 1991, dat uiteindelijk als
een goed tuinbouwjaar in de
boeken kwam. Daarna volgden
twee desastreuze jaren.
Het is volgens Claes nog te vroeg
om uit de huidige cijfers een
voorspelling te doen voor de rest
van het seizoen: „Vorig jaar ver
liepen de eerste vijf maanden
ook heel redelijk. Daarna klapte
de prijs in elkaar. We hebben als
enige zekerheid dat het niet
slechter kan dan vorig jaar. Ik
zie wel lichtpuntjes."
Parijs (rtr/afp) - Euro Disneyland kampt ondanks een verla
ging van de toegangsprijzen nog steeds met een dalend aantal
bezoekers.
Opvallend van vorm. Uitdagend van karakter. Ruim van opvatting.
Opwindend van kleur. De Mitsubishi Space Wagon Vista 2.0i 16V. Tij
delijk in 3 exclusieve two-tones. Hasta la vista bij de Mitsubishi dealer.
HrreuBiau
MOTORS
Mitsubishi Space Wagon Vista.
Tijdelijk f51.845,-. Beperkt leverbaar.
Prijs is tncl BPM/BTW, excl. kosten rijklaar maken, afSassenheim. Wijzigingen voorbehouden.
Elke Mitsubishi personenauto wordt geleverd met 3 jaar Multigarantie/lnter-Euro Service
Imp Hart Nibbrig Greeve B V., Sassenheim, lel.02522-66111Mitsubishi Dealer Lease, tel.02522-20660.
Dealeradressen staan vermeld in de Gouden Gids.
In de eerste helft van het op 1
oktober begonnen boekjaar von
den 3,1 miljoen mensen het pret
park bij Parijs een bezoek
waard. Net als de 9,8 miljoen
mensen die over het boekjaar
1992/93 het park bezochten,
blijft dat aantal 'ver beneden de
verwachtingen', meldde de di
rectie van Euro Disney gisteren
tijdens een buitengewone aan
deelhoudersvergadering weten.
In de eerste twaalf maanden na
de opening van het park in april
1992 bezochten 10,5 miljoen
mensen het pretpark, terwijl er
op elf miljoen bezoekers was
gerekend. Maar sindsdien zit er
de klad in. Het bedrag dat de
bezoekers besteedden, zakte
daarnaast met 7 procent tot 229
franc (ruim 75) per persoon.
De aandeelhouders waren opge
trommeld om hun fiat te geven
aan een reddingsplan dat de di
rectie vorige maand is overeen
gekomen met het moederbedrijf,
Walt Disney, en een groot aantal
banken. Dat plan voorziet onder
meer in een kapitaalvergroting
van zes miljard franc 2 mil
jard).
De aandeelhouders stemden met
het plan in. Volgens analisten
hadden zij ook weinig keus. Voor
hen is het toch al een bittere pil
omdat de aandelenuitgifte een
verwatering van hun stukken
betekent.
OflZö VPrclarn-1^,
uw mm mm mm mm mm mm mm f^l
mm mm^ZM
134 (HOEK V. COOTHPLEW
UUR VR.: 10.00-17.00 UUR
10.00- 17.00 UUR
Nd - De trouwe Familie
ls °P sterven na dood.
It,..?61-, 91 het vroeger zo
I 'e bedrijf, waar kader
tJfre werknemers ver-
f aan elkaar en de NS
p is ontspoord.
i Mo de laren tachtig was
invert abing> waarbij het
Ikbaar m lag' haast on~
I arbem r sinds 1990 laait
il n» nrust minstens een-
l,®Jaar°P-
de stakingen van giste-
*aaTbii tot 12 uur
J*® m de Ragstad nau-
wndrn f 1 was' bereiden
Komma1 V6el actie
"erbm maanda8 kan het
Zeero t gedurende een
Feu stil op vee! meer
leevakh!ki)men,e bggen.
ctie et! hebben de NS-
f VaMaao „matum gesteld
eis js a m.12 uur afloopt,
faken pi. cao-verband
inkeek! worden om
r NS-omf ,ld voor het to-
en ge(WMel veil'g te stel-
sedwongen ontslagen te
voorkomen.
Het mag zo zijn dat in de afgelo
pen tien jaar het treinverkeer in
ons land maar vijf dagen is stil
gevallen, waar in het nabije bui
tenland treinreizigers hebben le
ren leven met het regelmatig
dagenlang stokken van de trei
nenloop. Sinds 1985 is in Neder
land de dreiging van stakingen,
werkonderbrekingen en wilde
acties echter nooit echt meer
weg geweest. Daar komt nog bij
dat de drie spoorwegvakbonden
zo sterk verdeeld zijn geraakt,
dat zij vaak tegen elkaar in
zitten te onderhandelen en actie
te voeren.
Begin 1985 waren er werkonder
brekingen onder het rijdend per
soneel dat ook nu in actie is
gekomen. In 1986 lag het trein
verkeer deels plat, tot de rechter
ingreep en verder staken ver
bood. In 1990 volgde een lande
lijke treinstaking van een dag,
omdat de vakbond FSV hogere
looneisen stelde; de andere Ver-
voersbonden van FNV en CNV
waren met de NS al tot een
akkoord gekomen. De FSV haal
de bakzeil.
Daarna was het elk jaar raak. In
mei 1991 was het ruim twee
dagen chaos tussen de rails. Er
waren wilde stakingen uitgebro
ken, gevolg van het neersteken
van een conducteur door een
zwartrijder in Harlingen. De NS
deden toezeggingen om de vei
ligheid van de conducteurs te
vergroten. In juli van dat jaar
volgden alweer twee dagen van
wilde stakingen van machinisten
in Rotterdam. De inzet was een
hoog opgelopen werkdruk, een
strakkere organisatie waarin
vrije dagen veel moeilijker op te
nemen zijn en vaker ingeroos
terd werd op onaangename da
gen zonder overleg. De dreiging
van een grotere staking was toen
'een kwestie van één vonkje'.
Ondernemingsraad en bonden
bemiddelden, het conflict werd
voorlopig gesust.
Op 6 en 7 april 1992 lag het
treinverkeer totaal stil bij de
'grootste treinstaking sinds de
oorlog'. Ook witte boorden op
het NS-hoofdkantoor deden
mee. De verharding in de werk
en overlegsfeer was ongekend.
Vooral in Amsterdam manifes
teerden zich heethoofdige actie
leiders waar ook de bonden wei
nig greep op leken te hebben. Op
de eerste (maandag)ochtend lie
pen de files op de wegen op tot
bijna 300 kilometer, vijf maal
zoveel als normaal. Maar om
half tien waren de meeste weer
opgelost, de avondspits was zelfs
ongewoon rustig, reizigers op
vallend begripvol. Het resultaat
van harde onderhandelingen
over een salarisverhoging was
een 'poen-akkoord', waarbij tus
sen de bonden een ruzie-sfeer
ontstond.
In november 1993 ontstonden
diverse korte acties na een nieu
we confrontatie van bonden en
NS-directie bij de presentatie
van het 'businessplan reizigers-
vervoer'.
De onrust en het ongenoegen
over nieuwe gevoelige reorgani
saties en een in ongunstige zin
gewijzigde taakinhoud van de
machinisten laaiden weer op. In
februari van dit jaar voerde de
Spoorwegpolitie in Amsterdam
stiptheidsacties.
Het klimaat bij de NS is vooral
grondig bedorven onder de druk
van de diepgaande herstructure
ring waarvoor het bedrijf zich
geplaatst ziet. De Spoorwegen
zijn opgesplitst in onderdelen
Wachten op de trein...
die zelfstandig en commercieel
moeten gaan opereren. Nu de
overheid terugtreedt en steeds
minder bijdraagt in de exploita
tietekorten snijdt het mes diep.
In 1990 werd, in het plan 'Spo
ren naar 1996' aangekondigd dat
bij dat grote reorganisatieproces
op 1 januari 1996 van de 28.000
arbeidsplaatsen bij NS 4800 ba
nen moeten zijn wegbezuinigd.
Daarbij lopen de NS-werkne-
FOTO ANP
mers de laatste jaren ook te hoop
tegen de sterk veranderende be
drijfscultuur, waarin zij zich
minder dan vroeger deel uit voe
len maken van een grote Familie
Spoor.
Bazen heten nu proces- of veran
deringsmanager en zijn niet al
tijd meer gepokte en gemazelde
spoorwerkers en ingenieurs,
maar academici van buiten het
bedrijf.
'Benzine duurder
Rotterdam - Met ingang van morgen wordt benzine aan de
pomp een cent per liter duurder, aldus marktleider Shell. LPG
en diesel blijven in prijs gelijk. De adviesprijzen voor de
zelftankstations zijn dan voor Euro loodvrij 1,91, super plus
loodvrij 1,97 en super met lood 2,08.
OESO eens over voorzichtige uitbreiding
Parijs - De Organisatie voor Economische Samenwerking en
Ontwikkeling, de OESO, gaat zich de komende jaren meer
richten op uitbreiding van het aantal leden. De uitbreiding van
het economische instituut kreeg gisteren enige gestalte met de
ondertekening van een samenwerkingsverband met Rusland.
Een lidmaatschap van Rusland is de komende twee jaar evenwel
nog niet aan de orde, liet Jean-Claude Paye, secretaris-generaal
van de OESO, weten. Een stuk dichter bij toetreding staan
Polen, Hongarije, Slowakije en Tsjechië. Met dit viertal, dat
kortgeleden het lidmaatschap heeft aangevraagd, zullen binnen
kort onderhandelingen beginnen. De OESO-landen kwamen ook
overeen contacten aan te knopen met China. De dialoog met de
volksrepubliek betekent voorlopig nog een voorzichtige stap
naar een nauwere samenwerking tussen de club van industrie
landen en de Oostaziatische staat die de afgelopen jaren een
forse economische groei heeft doorgemaakt.
Aow-fonds verliest 1,2 miljard gulden
Amstelveen - Bij de uitvoering van de aow is in 1993 een
negatief resultaat geboekt van 1,2 miljard gulden, blijkt uit het
vandaag verschenen jaarverslag van de Sociale Verzekerings
bank (SVB). De SVB is belast met de uitvoering van de aow, de
algemene weduwen en wezenwet (aww) en de kinderbijslag. In
totaal keerde de SVB in 1993 ruim 44 miljard gulden uit aan
meer dan vier miljoen aow-, aww- en kinderbijslaggerechtigden.
Het negatieve saldo bij de uitvoering van de aow over 1993 is
minder groot dan verwacht. Gerekend was op een verlies van 1,8
miljard gulden, samenhangend met de verlaging van de aow-
premie van 14,35 naar 14,00 procent per 1 januari 1993.
Universiteit schrapt 150 banen
Wageningen - De Landbouwuniversiteit in Wageningen schrapt
in de komende drie jaar 150 banen. De arbeidsplaatsen verdwij
nen om een bezuiniging van meer dan tien miljoen gulden door
de rijksoverheid op te vangen. Volgens het universiteitsbestuur
zijn de kortingen niet meer zonder gevolgen voor het personeel
door te voeren. Wel zijn gedwongen ontslagen voorlopig uitge
sloten. De universiteit zal bemiddelen bij het vinden van nieuwe
banen. Naar verwachting zal het aantal medewerkers dat moet
verdwijnen, niet tot 150 beperkt blijven. De universiteit telt
1850 arbeidsplaatsen, maar door deeltijdwerk schommelt het
aantal medewerkers rond de 3.000.
RDM wil duikboten leveren aan Pakistan
Rotterdam - De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM),
onderdeel van het Begemann-concern, mengt zich in de strijd
om de lucratieve levering van drie onderzeeboten aan de marine
van Pakistan. Met de leverantie zal naar het zich laat aanzien
meer dan een miljard gulden gemoeid zijn, al wilde woordvoer
der P. Rietkerk van RDM over de prijs van de schepen geen
enkele uitlating doen. De Moray is de kleinere opvolger van de
Walrus. De Rotterdamse onderneming bouwt geen onderzeebo
ten met aandrijving door kernenergie. Met de aanbieding van
RDM is Nederland het vijfde land in de race om de Pakistaanse
duikbootorders geworden.
(ADVERTENTIE)
Bel met Spaarbeleg als u de opbrengst van uw
spaargeld wilt verdubbelen. U ontvangt dan alle infor
matie over KoersPlan van Spaarbeleg. KoersPlan is
namelijk belastingvrij sparen met een hoog rendement:
13,9%* over de spaarperiode t/m 1993.
Hoe dat precies gaat, leest u in de KoersPlan
brochure. Bel met Spaarbeleg of stuur de bon in. U kunt
ook uw verzekeringsadviseur raadplegen.
Gerealiseerde rendementen vormen geen garantie voor de toekomst.
24 uur per dag
(20 ct/min.)
SPAARBELEG,100% DOCHTER VAN ^EGON
Ja, stuur mij - vrijblijvend - meer informatie over het hoge,
belastingvrije rendement van Koersplan.
Naam:
Straat:
m/v
Postcode:Plaats:
Telefoon:SPAAR
In een envelop zonder postzegel zenden aan: BELEG
Spaarbeleg N.V., t.a.v. Karin van Dam,
Antwoordnummer. 7012, 3430 VM Nieuwegein.