Concert voor Hutu's én Tutsi's DE STEM Grote culturele verscheidenheid op Festival Mundial 'Os Quatro Elementos' in Filmhuis Breda pëStem UIT GIDS Ruandese zangeres Cécile Kayirebwa en Youssou N'Dour naar Tilburg Sphinx Cultuurprijs vooi Martin Mooij van Poetrj Rostropovitsj begint aan afscheidstournee Bob Dylan naar Woodstoci SUSKE WISKE 1|S§ 'AIVIBONE lDB u N? lo>" Die gespierde bovenbenen van voetballers mag ik graag zien. Als ze maar niet overdreven dik zijn, zoals bjj schaatsers." Goedele Liekens, seksuologe Gids Van onze kunstredactie 'Één wereld, één toekomst' is het motto van het Festival Mundial in Tilburg, een festijn met mini-festivals, lezingen, Jiilms, exposities en kerkdiensten dat dit weekend feestelijk wordt afgesloten. Hoogtepunten zijn het jongerenfestival PopMun- dial ('Jongeren bekennen Kleur') met als grote publiekstrekker de Urban Dance Squad op zater dag 11 juni en optredens op drie podia in het Tilburgse Leypark, variërend van traditionele Mongoolse muziek tot sitarmuziek uit India, op zondag 12 juni. De afsluitende zondag van het zevende Festival Mundial, dat wordt gesteund door de Vastenactie Nederland, staat bovendien in het teken van de culturele uitwisseling tussen Nederland en Zuid- Afrika. Het Zuid-Afrika Theater presenteert op die dag een aantal optredens van Nederlandse en Zuidafrikaanse kunstenaars op het gebied van literatuur, theater, poppenspel, cabaret en muziek. Muziek is er verder uit veel verschillende culturen, waaronder Hongaarse zigeunermuziek, Zweedse folk, volksmuziek uit Georgië en accordeonrock uit Frankrijk. Speciaal is ook het optreden van de Senegalese zanger Youssou N'dour. Op diezelfde dag is er een talkshow waarin gedis cussieerd wordt over actuele ontwikkelingen in Zuid-Afrika en de multiculturele samenleving in het algemeen. Hieraan nemen onder meer de Nederlandse columnist Stephan Sanders, de Zuid afrikaanse letterkundige Vernie February en ANC- vertegenwoordiger Zolile Magugu deel. Het programma van zaterdag luidt: Podium 1: 11.35-12.00 Shabbick; 12.45-13.40 De Dijk; 14.45-15.40 Mother's Finest; 16.45-17.35 Hallo Venray; 18.30-19.25 Malka Family; 20.30-21.30 Urban Dance Squad. Podium 2: 11.00-11.25 Studio Tan; 12.10-12.35 Dilan; 13.50-14.35 Mau.iMau; 15.50-16.35 20 Brothers House; 17.45-18.15 Brotherhood Founda tion; 19.45-20.30 The Wrong. Zondag: Podium 1: 13.15-13.25 Opening; 13.25-14.10 Africa Unite; 15.05-16.00 Cécile Kayirebwa; 17.25-18.25 Busi Mhlongo; 19.30-20.25 Sabri Brothers; 21.45-23.00 Youssou N'Dour. Podium 2: 12.25-12.30 Opening; 12.30-13.15 Cole- gio Datino Band; 14.15-15.00 Alfio Antico Sonocammanese; 16.05-17.00 Gipsy Boys special guests; 18.30-19.25 Aisha Kandisha's Jarring Ef fects; 20.30-21.25 Lo'jo Triban. Podium 3: 13.00-13.45 Subroto Roy Chowdhury; 14.00-14.30 Tblisi; 14.45-15.45 Dialy Babou Diébe- té; 16.00-17.00 Chicken Quartet; 17.30-18.20 El Adoua; 19.00-20.00 Tradison; 20.15-21.15 Kalman Balogh Gypsy Cymbalon Band. Door Rob Cobben Met het beluisteren van haar cassettes riskeerden fans van Cécile Kayirebwa in Ruanda zelfs het cachot. Toch bestond er in de hoofdstad Kigali een welig tierende handel in illegale tapes van de Tutsi-zange- res. Tot voor kort dan, want vandaag de dag klinkt er geen muziek meer in Ruanda. En zijn haar stamgenoten ver moord of op de vlucht ge slagen. Haar concert op Festival Mundial moet een eerbetoon worden, zegt ze bijna fluisterend. Een eer betoon aan de ontelbare Ruandezen - „Tutsi's én Hutu's" - die het slachtof fer zijn geworden van een waanzinnige oorlog. Het antwoord is er al voordat de vraag goed en wel gesteld is. „Nee, het valt allerminst mee in deze dagen muziek te maken. Te zingen over de schoonheid van mijn vaderland. Of over het vro lijke gemoed van mijn volk, over de ongenaakbare moed van onze krijgers", zegt Cécile Kayirebwa. Haar paspoort vermeldt dat ze 47 is. Maar ze zou zo door kun nen gaan voor een vroege derti ger. De langbenige Tutsi-vrouw uit het centraal-Afrikaanse Rua nda is een imposante verschij ning. Ze beweegt zich elegant voort; lijkt, als ze loopt, af en toe bijna te zweven; de manier waarop ze een kopje koffie naar haar lippen-brengt, kan het best als gracieus worden omschreven; en als ze lacht, komen prachtige, hagelwitte tanden tevoorschijn. Maar de ogen van de Ruandese zangeres zijn dof en stralen een intense triestheid uit. In een eta blissement in Brussel schraapt ze haar keel. Vertelt dan zacht dat ze al wekenlang geen contact meer heeft kunnen krijgen met twee van haar broers. Die woon den in Kigali toen- het geweld uitbrak. Net als een van haar zussen. Van haar heeft ze echter inmiddels vernomen dat ze in een vluchte lingenkamp in Burundi zit. „We proberen haar naar België te halen. Maar wat mijn broers be treft, ik vrees het ergste..." Net als veel van haar landgeno ten, die al jaren in Europa leven, volgt ze op televisie, radio en in kranten de desastreuze ontwik kelingen in Ruanda van minuut tot minuut. Vol ongeloof, want ze kan de massale slachting in haar geboorteland niet bevatten. En er zijn wel vaker uitbarstin gen van geweld geweest, 'maar we hebben ook eeuwen vreed zaam naast elkaar geleefd'. Dagenlang hangt ze aan de tele foon met lotgenoten, tracht wan hopig te achterhalen wat er met familie en vrienden is gebeurd. Cécile Kayirebwa „We leven in een shock-toe stand. Vriendinnen van me zijn zwaar depressief, durven niet meer naar buiten en stoppen zich vol met medicijnen, 's Nachts doen we geen oog meer dicht." Verzoening Tijd om te genieten van het succes van haar eerste cd, 'Rwanda', die in België zelfs een de Wereld Muziek-hitlijst is bin nengedrongen, is er niet. Er moet geld ingezameld worden voor de slachtoffers van de oorlog. Dus geeft Kayirebwa benefietconcer ten en probeert ze inderhaast nieuwe nummers te schrijven, waarin ze oproept tot verzoening en herstel van de eenheid. Ze tracht zichzelf en haar ver twijfelde landgenoten moed in te praten. „Eens zal deze nacht merrie voorbij zijn. En zullen we met zijn allen weer vreedzaam samenleven. Dan zal Ruanda weer dat prachtige land worden van weleer." Ze herhaalt het een paar maal, als moet ze zichzelf hiervan nog overtuigen. En dan wil ze het er plots niet meer over hebben. „We moeten over muziek praten", zegt ze. „Ik ben zangeres en wil me niet met politiek of wat dan ook be moeien." Cécile Kayirebwa is in 1946 ge boren in Kigali, de hoofdstad van Ruanda dat dan nog tot het Belgisch mandaatgebied be hoort. Al op jonge leeftijd wordt haar interesse gewekt door mu ziek. „Ik was twaalf of dertien toen ik begon te zingen", vertelt ze. Op de middelbare school vormt ze haar eerste band, de Ruanda Song Dance Circle, en begint ze ook liedjes te compo neren. Ze treedt enkele malen op voor de radio, waar ze voorna melijk moderne songs ten gehore brengt. Op haar achttiende gaat ze zich meer en meer toe te leggen op de traditionele muziek van Ruanda. Haar interesse voor het culturele erfgoed van haar vaderland wordt nog meer gevoed als ze een baantje krijgt als sociaal ambtenaar. Voor haar werk doorkuist ze de verschillende re gio's van het land. „Ik raakte in de ban van de diepte en de schoonheid van de traditionele songs. Van de poëtische tek sten", vertelt ze. „En voelde een enorme behoefte het vast te leg gen. Om te voorkomen dat deze volksmuziek in de moderne tijd verloren zou gaan." Ze neemt in die tijd traditionele nummers op van de Tutsi's, Hutu's en de Twa (de pygmeeën). Brussel In 1973 ontstaan er echter span ningen in Ruanda, die uitmon den in een staatsgreep. Kayireb wa vlucht met man en haar twee kinderen naar België. In Brussel schenkt ze het leven aan nog eens twee kinderen, waarna ze probeert de draad als zangeres weer op te pakken. Ze vormt er een nieuwe groep, Inyange (Witte Vogel). In die tijd en krijgt ze ook een baantje in het Museum van Cen traal Afrika in Tervuren. „Dat was een prima plek om mijn studie naar de volksmuziek van Ruanda verder uit te diepen", vertelt ze. „Ik heb er waardevol le stukken ontdekt, die ik heb gebruikt voor mijn eigen compo sities." Verboden In België brengt ze enkele cas settes uit, die ook worden geïm porteerd naar Ruanda. Gesmok- FOTO MUNDIAL keld eigenlijk, want het Hutu- bewind had haar, net als vele andere Tutsi-artiesten, in de ban gedaan. „Vroeger konden mijn cassettes gewoon in de bussen en bars gedraaid worden. Maar plots was dat verboden. Iemand die betrapt werd op het bezit of beluisteren van mijn cassettes, riskeerde een gevangenisstraf", zegt ze hoofdschuddend. Haar debuut-cd, 'Rwanda', is onlangs op het Globestyle-label versche nen, en heeft lovende kritieken ontvangen: Je zou je kunnen afvragen of zo'n subtiele muziek wel aan slaat op een groots open luchtspektakel als Festival Mun dial. Volgens Cécile Kayirebwa hoeft niemand zich daar echter zorgen over te maken. „Je kunt studiowerk niet vergelijken met een live-optreden", zegt ze. Ze belooft een spetterend optreden, waarbij 'geen enkele toeschou wer stil zal blijven staan'. In het Leypark laat de zangeres zich begeleiden door een negen muzikanten uit Ruanda (Tutsi's en één Hutu), Burundi, Congo en België. En een aantal dansers, niet te vergeten. „Die hebben een belangrijke taak", zegt ze. „Ze moeten als het ware de teksten visualiseren, zodat ook de mensen die geen Kinyarwan- da verstaan, begrijpen waar ik over zing." Youssou Youssou N'Dour, de charisma tische zanger uit Dakar in Sene gal, is zondag de uitsmijter van Festival Mundial. Hij heeft zin in het concert in Tilburg. „Een free concert, daar komt veel volk op af. Da's prima voor de pro motie", grijnst hij. Dan op se rieuze toon: „De gedachte achter Mundial spreekt me aan. Mensen via muziek in contact brengen met andere culturen. Het is goed om te laten zien dat er in Afrika veel meer gebeurt dan de ramp spoed waarover de media zoveel berichten." Het Westen heeft, zo vertelt N'Dour, een vertekend beeld van het zwarte continent. „Voor de meesten van jullie is Afrika een beerput, waar niets goeds uit voortkomt. Een continent waar slechts oorlog wordt gevoerd. En dat ten onder gaat aan aids en hongersnood. Dat mag misschien ten dele zo zijn, maar Afrika is veel meer. Er is ook een gecivili seerd en modern Afrika. Daar wil ik over zingen." Mensen moeten meer respect hebben voor elkaar en leren naar elkaar te luisteren, betoogt hij. „Bij ons is het familieleven erg belangrijk. Ik leef met heel veel mensen samen in een gemeen schap. Telkens als ik na een toernee weer in Dakar kom, ge ven ze mij iets dat heel belang rijk is voor mij en mijn werk." „De mensen in Afrika zijn spon taan en hartelijk. Heel anders dan hier bij jullie. Ik vind het systeem hier afschuwelijk. Het is te georganiseerd. Jullie vergeten soms te leven, om anderen te geven. Daarom zal ik ook nooit naar Parijs of Brussel verhuizen, zoals veel van mijn collega's hebben gedaan." Youssou N'Dour (34) werkte in zijn loopbaan al vaker samen met bekende muzikanten, zoals Peter Gabriel, Paul Simon, Har ry Bellafonte en Ryuichi Saka moto. Samen met Gabriel, Bruce Springsteen, Sting en Tracy Chapman ging hij voor Amnesty International op toernee. En in 1988 trad hij temidden van de groten uit de popscene op in het Londense Wembley, ter gelegen heid van de 70ste verjaardag van -de toen nog in gevangenschap verkerende - Nelson Mandela. Hij vertelt dat hij de laatste jaren ook beter in zijn vel zit dan voorheen. „Ik heb meer zelfver- Youssou N'Dour FOTO MUNDIAL Van onze filmredactie Hoe het precies komt, valt moeilijk te doorgronden, maar de Portugese filmcultuur is met geen andere te vergelijken. Het is ongetwijfeld ook de reden dat er nooit een speelfilm uit dat land in de gewone bioscoop te zien is. Het zijn voornamelijk statische, theatrale maar ook afstandelijke films met een langzaam tempo waarin humor vrijwel ontbreekt. Vlot verteer baar zijn ze zelden. Wel zijn ze redelijk succesvol op filmfestivals en in de filmhui zen. Er worden in Portugal sinds de Anjerrevolutie in 1974 jaarlijks zo'n kleine tien speel films gemaakt, net zoveel als tegenwoordig in Nederland. Het grote verschil is dat iedere commerciëlë ambitie ontbreekt. Met kleine nationale subsidies worden hoofdzakelijk goedkoop gedraaide films gemaakt waar bij de makers zich geen zorgen hoeven te maken over de afzet. Het resultaat van dit merk waardige en unieke filmklimaat is een met niets vergelijkbare, vergeestelijkte cinema die in ei gen land nauwelijks aftrek vindt. Excentriek zijn de speelfilms van de nu 85-jarige Manoel de Oliveira, de peetvader van de Portugese film. Gedragen van toon en hermetisch, met een eigenaardige wisselwerking tus sen verhevenheid en onver wachtse obsceniteiten. Dat geldt ook voor Joao Cesar Monteiro wiens bekroonde 'Herinneringen aan het gele huis' in ons land redelijk be kend werd. De herinnering aan het kolonia le verleden speelt een rol in het werk van de jonge generatie Portugese filmers, zoals 'A ida- de major' van Teresa Villaverde Cabral over de lotgevallen van een gezin waarvan de vader na jaren uit Afrika terugkeert. De 'saudade', de typisch Portugese weemoed, beheerst de meeste films waarvan de poëtische plechtigheid geen ruimte laat voor relativering en zelfspot Het Bredase Filmhuis Concor dia vertoont vanaf Vanavond (tot en met 22 juni) het Portuge se vierluik 'Os Quatro Elemen tos' (De Vier Elementen). Het betreft vier verschillende films die ieder voor zich een van de elementen - lucht, water, vuur en aarde - als uitgangspunt hebben. Vier talentvolle Portu gese cineasten besloten vanach ter de cafétafel tot dit ongewo ne project. Zij leveren associa ties, metaforen en verhalen rond de vier elementen. In 'De dag van mijn verjaardag' van Joao Botelho speelt het ele ment lucht (de adem) de hoofd rol op de verjaardag van de 7-jarige Miguel. (9-15 juni, 19.30 uur). 'Het einde van de wereld' van Joao Maria Grilo gaat over de verbondenheid van een bejaarde boer met de aarde. Zijn maniakale liefde leidt zelfs tot moord en jarenlange opslui ting. Als hij terugkeert hebben zijn jonge neef en diens vrouw de grond verkocht en er een vakantieverblijf van gemaakt. Het is de meest geslaagde van de vier films. (9-15 juni, 20.45 uur). 'In vuur en vlam' van Joaquim Pinto gaat over de passie van een brandweerman voor het vuur en voor zijn tweelingzus ter. (16-22 juni, 19.30 uur). Sterk ook is 'De laatste duik' van Joao Cesar Monteiro, waar in de haven- en hoerenbuurt van Lissabon en de daar heer sende machocultuur boeiend worden geportretteerd. Het is een dialoog tussen een man die zelfmoord wil plegen en een andere cafébezoeker die hem telkens weer met 'een laatste glas' van zijn daad afhoudt. (16-22 juni, 20.45 uur). DONDERDAG 9 JUNI 1994 trouwen gekregen, weet ook be ter wat ik wil. En ik heb ook het. gevoel dat mijn muziek meer gewaardeerd wordt dan voor heen." „In het verleden klonk er nogal eens kritiek dat ik te commer cieel bezig was. Dat ik teveel concessies deed en teveel ele menten uit andere muziekstijlen in mijn werk stop. Onterecht vind ik, want diegenen die mij van begin af aan gevolgd heb ben, weten dat ik altijd heb geëxperimenteerd. Maar de basis van mijn muziek is en blijft het typisch Senegalese ritme. En de wortels liggen in de Wolof-cul- tuur." In eigen land bezit Youssou N'Dour al bijna tien jaar de status van superster. Toen hij enkele jaren geleden in het num mer 'Set' opriep tot een grote schoonmaak in de stad, vormden de jeugdige inwoners van Dakar spontaan poetsploegen om de straten schoon te vegen. Unicef, waarvan Youssou N'Dour sinds vorig jaar ambassadeur is, maakte er een film van. Als N'Dour zou meedoen aan de Senegalese verkiezingen, zou hij met gemak zittend president Ab- dou Diouf verslaan. Maar poli tieke aspiraties, zoals zijn Nige- riaanse collega Fela Kuti of de Panamese zanger Ruben Blades, heeft hij niet, zegt hij. „Ik ben op de wereld gezet met bijzondere muzikale gaven en die moet ik eerst volledig uitbuiten." In zijn teksten stopt de Afrikaan wel een flinke dosis maatschap pijkritiek. „Ik wil een gids zijn", zegt hij, daarmee meteen de titel van zijn nieuwe cd verklarend. „Een gids, niet alleen voor de mensen in mijn eigen land. Ik wil iedereen buiten Afrika laten horen hoe veelkleurig onze mu ziek kan zijn. En ik wil via mijn teksten mensen aan het denken zetten. Ze wijzen op hun verant woordelijkheden. Misschien kan ik zo een steentje bijdragen aan een betere wereld." Washington (afp/rtr) - De gelauwerde musicus Mstislav Rostropovitsj verlaat het Nationale Symphonie Orkest i» Washington en begint aan een drie jaar durende af. scheidstournee. Hij wenste schrijver Aleksandr Solzje. nitsyn geluk met zijn terugkeer uit ballingschap naa Rusland, maar zal zijn oude vriend voorlopig niet volgen, j Bij zijn afscheid van het orkest na een 17-jarige verbintenis a hij dat Solzjenitsyn Rusland kan helpen door daar te zijn en hij zelf zijn land het beste kan dienen door in het westen !i blijven. Beide mannen werden in 1974 door de Sovjet-autoriteiten ballingschap gestuurd. Solzjenitsyn, die in afzondering leefde oi een boerderij in het Amerikaanse Vermont, kreeg onlangs e heldenwelkom toen hij terugkeerde naar zijn geboorteland. Rostropovitsj - of 'Slava' zoals de dirigent, cellist en piani wordt genoemd - moest de Sovjetunie verlaten omdat hij j dissidente auteur krachtig verdedigde. Rostropovitsj is optimistisch over de toekomst van Rusland: ben opgetogen dat Solzjenitsyn is teruggegaan. Rusland hè., zijn aanwezigheid nodig omdat hij zonder twijfel een van d grootste schrijvers is en een van de grootste mensen met ei geweten. Mensen als hij zijn nu nodig in Rusland, want hij z zijn mening openlijk geven". Zal Rostropovitsj teruggaan? „Nee, ik zal Rusland van hieniil helpen". De inkomsten van recente concerten in Rusland heel de maestro besteed aan de bouw van woningen voor oiii Russische soldaten. „Zij leefden in abominabele omstandighe] den. Deze mensen hebben de oorlog tegen het fascisme gewi nen. Ik was het hun verplicht". Hij'is actief in een stichtingvi Russische kinderen, die al acht miljoen gulden heeft ingetai voor voedsel en gezondheidszorg. Van onze correspondente Rotterdam - Totaal verrast! Dat was directeur Martin lil van de Stichting Poetry International in Rotterdam bij i horen van het bericht dat hij op 2 december de f Cultuurprijs 1994 krijgt uitgereikt in het Maastrichtse sl huis. Mooij: „Ik had gehoord dat er plannen in de riclJ waren, maar ik heb me er verder niet mee bemoeid: aanvaard die prijs wel. Gebeurt dat in Maastricht? Dat iss eind weg!" Dat neemt niet weg dat Mooij wel ruimte in zijn volle agenda zal vrijmaken voor de prijsuit reiking. De trip naar het diepe zuiden van ons land is een klei nigheidje voor de man, die nor maal gesproken de hele wereld bol afreist om voor Poetry Inter national contacten te onderhou den met dichters en hen uit te nodigen voor het internationale dichtersfestival in Rotterdam. Poetry International wordt van 17 tot en met 25 juni voor de 25e keer gehouden. De jury, bestaan de uit prof. dr. W.J. van den Akker (Nederlandse Letterkun de, Utrecht), directeur drs. A.V.J.M. Sonnen van het Neder lands-Vlaams Theaterfestival, musicoloog en publicist Elmer Schönberger en de Neerlandicus professor dr. A.L. Sötemann, be sloot unaniem het de menselijke stem' te beta met de Sphinx Cultuurprijs. I De door de Koninklijke Spa in het leven geroepen prija bestemd voor personen of kt lingen die de voorwaarde si pen voor de produktievanki en cultuur. De keuze is o gevallen, omdat 'onder zijnj thousiasmerende leiding f International is uitgegroeid I het grootste en bekendste JT ziefestival ter wereld'. Als stoffelijk blijk van ring zal Mooij een boek bijl dat aan hem is gewijd. Voort# publicatie zijn Poetiy-dichl uitgenodigd. Zij hebben s] voor de Sphinx Cultuurprijs^ elkaar Nederlandse en a lige gedichten geschreven, d Mooij en het internationale di^ tersfestival slaan. Den Haag (anp) - Bob Dylan gaat een historische vera hij was 25 jaar geleden niet op het Woodstock-f goedmaken. De zanger/songschrijver treedt in aug tijdens het herdenkingsconcert. Ook zijn oude maten vail weer optredende Band en veteranen als Crosby, Stills en en Carlos Santana geven acte de présence. Dylan vertoefde al in 1966 in Woodstock, maar ontbrak drie later voor het beroemdste rockconcert aller tijden. Er zijn specnl dat ook Mick Jagger en co. tijdens het nostalgische conceit opwachting zullen maken. Aanleiding is een mysterieus gat h schema van de Rolling Stones-tournee, na het al uitvgl' concert in het Giants Stadium in New York op 12 augustus. Woodstock '94 belooft een gevarieerde aangelegenheid te Naast de veteranen uit de oorspronkelijke Woodstoek-periode, moderne bands als Aerosmith, Metallica en de Red Hot Chili P'Pl optreden. RADIO 1 crjt heel uur en 7.30, 8.30, 12.30, 133O 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws, eg- 7.07 Tijdsein. KRO: 12.07 Echo. 14.05 Dingen die gebeuren. AVRO: 1707 Radiojournaal KRO: 20.04 On- L tafel. NCRV. 22.04 Hier en Nu- ,n0ft NOS: 23.07 Met het oog op morgen. VPRO: 0.04-7.00 Nachtle ge met om 0.04 Street beats; 3.02 Het paradijs; 4.02 Grand disco clas- sj„ue+ 5.02-7.00 De gezamenlijke zenders Peazens Moddergat RADIO 2 Elk heel uur Nieuws. NCRV: 7.04 Goedemorgen Nederland. 9.04 Het Willem Weverplein. 12.04 Het hart van twee. 14.04 Bergweg 30. AVRO: 1704 Fileradio. EO: 18.04 Alle men jan. TROS: 19.04 Schlagerfestival. 19.30 Oud plaatwerk. 20.04 Music all in. 21.04 Voor wie graag luiste ren wil. 22.30 Coulissen. 23.04-24.00 Sesjun RADIO 3 Eik heel uur Nieuws. AKN: 6.02 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen. VARA: 12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola. AKN: 15.04 Popsjop (I en II). VOO: 17.04 Rinkeidekinkel. NOS: 18.04 De Avondspits. EO: 19.04 Snoer 7. NCRV: 20.04 Paperclip ma gazine. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0 04 Nachtwacht. VARA: 2.02 Mol ot Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM RADIO 4 Om 7.00. 8.00. 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. VOO: 7.02 Ochtendstem ming. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Het ochtendconcert. I. Gel ders Ork. met viool. II. 12.19 Festival Kissinger Sommer 1993. Muz. voor sopraan en piano. 13.04 Variaties op vier: Tuinen. VARA: 14.00 Mid dagconcert: Uit VARA's Matinee- archief. Rotterdams Philharm. Ork. 15.25 Sergei Rachmaninov. 16.00 De Nederlanden: Henk Badings. KRO: 17.00 Zin in muziek. 18.04 KRO Klas siek. 19.30 Het orgel. 20.02 Avond concert. I. Rebel Ensemble. II. Am sterdams Gitaartrio. 22.00 Laudate. 23.00 Deze eeuw. Deens Radiosymf. Ork. VPRO: 0.00-1.00 Vier na mid dernacht RADIO 5 Elk heel uur t/m 18.00 en 23.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelin genrubriek met uitgebreid weerbe richt en scheepvaartberichten. 7.05 NOS Sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55 Waterstanden. TROS: 9.02 Perspec tief. 10.02 De duvel is oud. RVU: 11.02 Kleur bekennen. NOS: 12.02 Weldenkende mensen. 13.10 NOS Bijlage. 14.02 Een leven lang. NCRV: 15.02 Schuim en as. NOS: 17.10 Radio UIT.NMO: 18.02 Actualitei tenprogramma in drie talen: 18.02 Nederlands programma; 18.30 Ara bisch programma: 18.45 Turks pro gramma. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15. Nieuws en actualiteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualiteiten in het Ma rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actualiteiten in het Chinees. TE- LEAC: 21.00 Teleac Tema, over mensen en alles wat ze aangaat. 21.30 Knoop in je zakdoek II. TROS: 22.00 Finale. NOS: 23.07-23.58 Met hetoog op morgen I OMROEP BRABANT I ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.05 Brabants nieuws, actualiteiten en j de krant in Brabant. 7.32 Brabants nieuws, actualiteiten en weerman Man Verschuuren. 8.08 Brabants nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra- L 'e*8.32 Brabants nieuws, actualitei ten en weerman.. 9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03 J Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank. 1103 Brabants nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws en actualiteiten. 12.55 Bericht voor boer er) tuinder. 13.08 Brabants nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen- Jale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek. 14.03 Brabants nieuws. Aansl.: Muziekkiosk. 15.03 Brabants nieuws. Aansl.: Tussen Amsterdam en Brussel. 16.03 Brabants nieuws. Aansl.: Gedane zaken. 17.05 Bra bants nieuws, actualiteiten en ach- tergrondprogramma. 77.45 De agenda. 17.55-18.00 Nieuwsover zicht OMROEP ZEELAND ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.05 7icTs en actuaüteiten met om 'lb het weer in de provincie. 7.35 13.5 ,van - L40 overzicht ech- '""bladen. 7.45 agendatip en :f"fla-'-50 regionaal nieuwsover- snt óm l3atl'cl Nieuws Centrale, m.» Nieuws en actualiteiten, met om 8.45 Politieke consumen- West. 12.05 Nieuws en actualitei- met om 12.15 het weer in de !™!lncie' 1232 regionaal nieuws- 17 55 n 12,35 Vra9en staat vrij. IZ-» De agenda. FILMS GOES -Grand Theater 19.30 u. Schindler's list. HULST - De Koning van Engeland 20 u. True romance. 20 u. Naked gun 33 1/3. 20 u. Ace ventura: pet detective. 20 u. Philadelphia. 20 u. Cool runnings. MIDDELBURG - Cinema 20 u. The house of the spirits. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Free Willy. TERNEUZEN - Luxor Theater 20 u. Look who's talking now. VLISSINGEN - Alhambra 1 19 en 21.30 u. Naked gun 33 1/3. - Alhambra 2 19en21.30u. Philadelphia. - Alhambra 3 19 en 21.30 u. Ace ventura: pet detective. - Alhambra 4 19.30 u. Schindler's list. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Monolith. Zaal 2 - 14.30, 17 en 20 u. Mrs. Doubtfire. 22.30 u. Fearless. t Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Shadowlands. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Hudsucker proxy. Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind ler's list. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked gun 3. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Intersection. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en E' Blink. z Zaal 9 - 14.30enl7u.FW' 21 u. Schindler's list. J Zaal 10 - 14.30,17, 20 en Al The paper. J Zaal 11 - 14.30,17,20 en- On deadly ground. J Zaal 12 - 14.30,17 u.SisWl 20 en 22.30 u. True romaJ»J Zaal 13 - 14.30 en 20» CUtS- n/\ „ój Zaal 14 - 14.30,17, 20 en In the name of the fathJBJ Zaal 15 - 14.30, 17 u. W* nings. ,.l,| 20 en 22.30 u. Remains ol^ Zaal 16 - 14.30,17 u.Gi men. 20 u. La reine Margot. Zaal 17 - 14.30,17, 20 en Dream lover. Zaal 18 - 14.30,17, 20 en The pelican brief. Zaal 19 - 14.30, IT, 20 e» Philadelphia. Zaal 20 - 14.30, 17,20 e» Mr. Wonderfull. Zaal 21 - 14.30, 17,20 e» Carlito's way. Zaal 22 - 14.30, 17,20»- fatigue. 22.30 u. Born Yesterday. KNOKKE - Beverly screens 20 u. Remains of the day- 20 u. Naked gun 33 1/* 20 u. True romance. 20 u. Born Yesterday. [ffi i doen,l3mbik?) BB.NS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 26