Concert voor Hutu's én Tutsi's
DE STEM
Grote culturele verscheidenheid op Festival Mundial
'Os Quatro Elementos' in Filmhuis Breda
pëStem
UIT GIDS
Ruandese zangeres Cécile Kayirebwa en Youssou N'Dour naar Tilburg
Sphinx Cultuurprijs vooi
Martin Mooij van Poetrj
Rostropovitsj begint
aan afscheidstournee
Bob Dylan naar Woodstoci
SUSKE WISKE
1|S§
'AIVIBONE
lDB
u N?
lo>"
Die gespierde bovenbenen van
voetballers mag ik graag zien. Als ze
maar niet overdreven dik zijn, zoals
bjj schaatsers."
Goedele Liekens, seksuologe
Gids
Van onze kunstredactie
'Één wereld, één toekomst' is het motto van
het Festival Mundial in Tilburg, een festijn
met mini-festivals, lezingen, Jiilms, exposities
en kerkdiensten dat dit weekend feestelijk
wordt afgesloten.
Hoogtepunten zijn het jongerenfestival PopMun-
dial ('Jongeren bekennen Kleur') met als grote
publiekstrekker de Urban Dance Squad op zater
dag 11 juni en optredens op drie podia in het
Tilburgse Leypark, variërend van traditionele
Mongoolse muziek tot sitarmuziek uit India, op
zondag 12 juni.
De afsluitende zondag van het zevende Festival
Mundial, dat wordt gesteund door de Vastenactie
Nederland, staat bovendien in het teken van de
culturele uitwisseling tussen Nederland en Zuid-
Afrika. Het Zuid-Afrika Theater presenteert op die
dag een aantal optredens van Nederlandse en
Zuidafrikaanse kunstenaars op het gebied van
literatuur, theater, poppenspel, cabaret en muziek.
Muziek is er verder uit veel verschillende culturen,
waaronder Hongaarse zigeunermuziek, Zweedse
folk, volksmuziek uit Georgië en accordeonrock uit
Frankrijk. Speciaal is ook het optreden van de
Senegalese zanger Youssou N'dour.
Op diezelfde dag is er een talkshow waarin gedis
cussieerd wordt over actuele ontwikkelingen in
Zuid-Afrika en de multiculturele samenleving in
het algemeen. Hieraan nemen onder meer de
Nederlandse columnist Stephan Sanders, de Zuid
afrikaanse letterkundige Vernie February en ANC-
vertegenwoordiger Zolile Magugu deel.
Het programma van zaterdag luidt:
Podium 1: 11.35-12.00 Shabbick; 12.45-13.40 De
Dijk; 14.45-15.40 Mother's Finest; 16.45-17.35
Hallo Venray; 18.30-19.25 Malka Family;
20.30-21.30 Urban Dance Squad.
Podium 2: 11.00-11.25 Studio Tan; 12.10-12.35
Dilan; 13.50-14.35 Mau.iMau; 15.50-16.35 20
Brothers House; 17.45-18.15 Brotherhood Founda
tion; 19.45-20.30 The Wrong.
Zondag:
Podium 1: 13.15-13.25 Opening; 13.25-14.10 Africa
Unite; 15.05-16.00 Cécile Kayirebwa; 17.25-18.25
Busi Mhlongo; 19.30-20.25 Sabri Brothers;
21.45-23.00 Youssou N'Dour.
Podium 2: 12.25-12.30 Opening; 12.30-13.15 Cole-
gio Datino Band; 14.15-15.00 Alfio Antico
Sonocammanese; 16.05-17.00 Gipsy Boys special
guests; 18.30-19.25 Aisha Kandisha's Jarring Ef
fects; 20.30-21.25 Lo'jo Triban.
Podium 3: 13.00-13.45 Subroto Roy Chowdhury;
14.00-14.30 Tblisi; 14.45-15.45 Dialy Babou Diébe-
té; 16.00-17.00 Chicken Quartet; 17.30-18.20 El
Adoua; 19.00-20.00 Tradison; 20.15-21.15 Kalman
Balogh Gypsy Cymbalon Band.
Door Rob Cobben
Met het beluisteren van
haar cassettes riskeerden
fans van Cécile Kayirebwa
in Ruanda zelfs het cachot.
Toch bestond er in de
hoofdstad Kigali een welig
tierende handel in illegale
tapes van de Tutsi-zange-
res. Tot voor kort dan,
want vandaag de dag
klinkt er geen muziek
meer in Ruanda. En zijn
haar stamgenoten ver
moord of op de vlucht ge
slagen. Haar concert op
Festival Mundial moet een
eerbetoon worden, zegt ze
bijna fluisterend. Een eer
betoon aan de ontelbare
Ruandezen - „Tutsi's én
Hutu's" - die het slachtof
fer zijn geworden van een
waanzinnige oorlog.
Het antwoord is er al voordat de
vraag goed en wel gesteld is.
„Nee, het valt allerminst mee in
deze dagen muziek te maken. Te
zingen over de schoonheid van
mijn vaderland. Of over het vro
lijke gemoed van mijn volk, over
de ongenaakbare moed van onze
krijgers", zegt Cécile Kayirebwa.
Haar paspoort vermeldt dat ze
47 is. Maar ze zou zo door kun
nen gaan voor een vroege derti
ger. De langbenige Tutsi-vrouw
uit het centraal-Afrikaanse Rua
nda is een imposante verschij
ning. Ze beweegt zich elegant
voort; lijkt, als ze loopt, af en toe
bijna te zweven; de manier
waarop ze een kopje koffie naar
haar lippen-brengt, kan het best
als gracieus worden omschreven;
en als ze lacht, komen prachtige,
hagelwitte tanden tevoorschijn.
Maar de ogen van de Ruandese
zangeres zijn dof en stralen een
intense triestheid uit. In een eta
blissement in Brussel schraapt
ze haar keel. Vertelt dan zacht
dat ze al wekenlang geen contact
meer heeft kunnen krijgen met
twee van haar broers. Die woon
den in Kigali toen- het geweld
uitbrak.
Net als een van haar zussen. Van
haar heeft ze echter inmiddels
vernomen dat ze in een vluchte
lingenkamp in Burundi zit. „We
proberen haar naar België te
halen. Maar wat mijn broers be
treft, ik vrees het ergste..."
Net als veel van haar landgeno
ten, die al jaren in Europa leven,
volgt ze op televisie, radio en in
kranten de desastreuze ontwik
kelingen in Ruanda van minuut
tot minuut. Vol ongeloof, want
ze kan de massale slachting in
haar geboorteland niet bevatten.
En er zijn wel vaker uitbarstin
gen van geweld geweest, 'maar
we hebben ook eeuwen vreed
zaam naast elkaar geleefd'.
Dagenlang hangt ze aan de tele
foon met lotgenoten, tracht wan
hopig te achterhalen wat er met
familie en vrienden is gebeurd.
Cécile Kayirebwa
„We leven in een shock-toe
stand. Vriendinnen van me zijn
zwaar depressief, durven niet
meer naar buiten en stoppen
zich vol met medicijnen, 's
Nachts doen we geen oog meer
dicht."
Verzoening
Tijd om te genieten van het
succes van haar eerste cd,
'Rwanda', die in België zelfs een
de Wereld Muziek-hitlijst is bin
nengedrongen, is er niet. Er moet
geld ingezameld worden voor de
slachtoffers van de oorlog. Dus
geeft Kayirebwa benefietconcer
ten en probeert ze inderhaast
nieuwe nummers te schrijven,
waarin ze oproept tot verzoening
en herstel van de eenheid.
Ze tracht zichzelf en haar ver
twijfelde landgenoten moed in te
praten. „Eens zal deze nacht
merrie voorbij zijn. En zullen we
met zijn allen weer vreedzaam
samenleven. Dan zal Ruanda
weer dat prachtige land worden
van weleer." Ze herhaalt het een
paar maal, als moet ze zichzelf
hiervan nog overtuigen.
En dan wil ze het er plots niet
meer over hebben. „We moeten
over muziek praten", zegt ze. „Ik
ben zangeres en wil me niet met
politiek of wat dan ook be
moeien."
Cécile Kayirebwa is in 1946 ge
boren in Kigali, de hoofdstad
van Ruanda dat dan nog tot het
Belgisch mandaatgebied be
hoort. Al op jonge leeftijd wordt
haar interesse gewekt door mu
ziek. „Ik was twaalf of dertien
toen ik begon te zingen", vertelt
ze. Op de middelbare school
vormt ze haar eerste band, de
Ruanda Song Dance Circle, en
begint ze ook liedjes te compo
neren. Ze treedt enkele malen op
voor de radio, waar ze voorna
melijk moderne songs ten gehore
brengt. Op haar achttiende gaat
ze zich meer en meer toe te
leggen op de traditionele muziek
van Ruanda.
Haar interesse voor het culturele
erfgoed van haar vaderland
wordt nog meer gevoed als ze
een baantje krijgt als sociaal
ambtenaar. Voor haar werk
doorkuist ze de verschillende re
gio's van het land. „Ik raakte in
de ban van de diepte en de
schoonheid van de traditionele
songs. Van de poëtische tek
sten", vertelt ze. „En voelde een
enorme behoefte het vast te leg
gen. Om te voorkomen dat deze
volksmuziek in de moderne tijd
verloren zou gaan." Ze neemt in
die tijd traditionele nummers op
van de Tutsi's, Hutu's en de Twa
(de pygmeeën).
Brussel
In 1973 ontstaan er echter span
ningen in Ruanda, die uitmon
den in een staatsgreep. Kayireb
wa vlucht met man en haar twee
kinderen naar België. In Brussel
schenkt ze het leven aan nog
eens twee kinderen, waarna ze
probeert de draad als zangeres
weer op te pakken. Ze vormt er
een nieuwe groep, Inyange
(Witte Vogel).
In die tijd en krijgt ze ook een
baantje in het Museum van Cen
traal Afrika in Tervuren. „Dat
was een prima plek om mijn
studie naar de volksmuziek van
Ruanda verder uit te diepen",
vertelt ze. „Ik heb er waardevol
le stukken ontdekt, die ik heb
gebruikt voor mijn eigen compo
sities."
Verboden
In België brengt ze enkele cas
settes uit, die ook worden geïm
porteerd naar Ruanda. Gesmok-
FOTO MUNDIAL
keld eigenlijk, want het Hutu-
bewind had haar, net als vele
andere Tutsi-artiesten, in de ban
gedaan. „Vroeger konden mijn
cassettes gewoon in de bussen en
bars gedraaid worden. Maar
plots was dat verboden. Iemand
die betrapt werd op het bezit of
beluisteren van mijn cassettes,
riskeerde een gevangenisstraf",
zegt ze hoofdschuddend. Haar
debuut-cd, 'Rwanda', is onlangs
op het Globestyle-label versche
nen, en heeft lovende kritieken
ontvangen:
Je zou je kunnen afvragen of
zo'n subtiele muziek wel aan
slaat op een groots open
luchtspektakel als Festival Mun
dial. Volgens Cécile Kayirebwa
hoeft niemand zich daar echter
zorgen over te maken. „Je kunt
studiowerk niet vergelijken met
een live-optreden", zegt ze. Ze
belooft een spetterend optreden,
waarbij 'geen enkele toeschou
wer stil zal blijven staan'.
In het Leypark laat de zangeres
zich begeleiden door een negen
muzikanten uit Ruanda (Tutsi's
en één Hutu), Burundi, Congo en
België. En een aantal dansers,
niet te vergeten. „Die hebben
een belangrijke taak", zegt ze.
„Ze moeten als het ware de
teksten visualiseren, zodat ook
de mensen die geen Kinyarwan-
da verstaan, begrijpen waar ik
over zing."
Youssou
Youssou N'Dour, de charisma
tische zanger uit Dakar in Sene
gal, is zondag de uitsmijter van
Festival Mundial. Hij heeft zin
in het concert in Tilburg. „Een
free concert, daar komt veel volk
op af. Da's prima voor de pro
motie", grijnst hij. Dan op se
rieuze toon: „De gedachte achter
Mundial spreekt me aan. Mensen
via muziek in contact brengen
met andere culturen. Het is goed
om te laten zien dat er in Afrika
veel meer gebeurt dan de ramp
spoed waarover de media zoveel
berichten."
Het Westen heeft, zo vertelt
N'Dour, een vertekend beeld van
het zwarte continent. „Voor de
meesten van jullie is Afrika een
beerput, waar niets goeds uit
voortkomt. Een continent waar
slechts oorlog wordt gevoerd. En
dat ten onder gaat aan aids en
hongersnood. Dat mag misschien
ten dele zo zijn, maar Afrika is
veel meer. Er is ook een gecivili
seerd en modern Afrika. Daar
wil ik over zingen."
Mensen moeten meer respect
hebben voor elkaar en leren naar
elkaar te luisteren, betoogt hij.
„Bij ons is het familieleven erg
belangrijk. Ik leef met heel veel
mensen samen in een gemeen
schap. Telkens als ik na een
toernee weer in Dakar kom, ge
ven ze mij iets dat heel belang
rijk is voor mij en mijn werk."
„De mensen in Afrika zijn spon
taan en hartelijk. Heel anders
dan hier bij jullie. Ik vind het
systeem hier afschuwelijk. Het is
te georganiseerd. Jullie vergeten
soms te leven, om anderen te
geven. Daarom zal ik ook nooit
naar Parijs of Brussel verhuizen,
zoals veel van mijn collega's
hebben gedaan."
Youssou N'Dour (34) werkte in
zijn loopbaan al vaker samen
met bekende muzikanten, zoals
Peter Gabriel, Paul Simon, Har
ry Bellafonte en Ryuichi Saka
moto. Samen met Gabriel, Bruce
Springsteen, Sting en Tracy
Chapman ging hij voor Amnesty
International op toernee. En in
1988 trad hij temidden van de
groten uit de popscene op in het
Londense Wembley, ter gelegen
heid van de 70ste verjaardag van
-de toen nog in gevangenschap
verkerende - Nelson Mandela.
Hij vertelt dat hij de laatste
jaren ook beter in zijn vel zit dan
voorheen. „Ik heb meer zelfver-
Youssou N'Dour
FOTO MUNDIAL
Van onze filmredactie
Hoe het precies komt, valt
moeilijk te doorgronden, maar
de Portugese filmcultuur is met
geen andere te vergelijken. Het
is ongetwijfeld ook de reden dat
er nooit een speelfilm uit dat
land in de gewone bioscoop te
zien is. Het zijn voornamelijk
statische, theatrale maar ook
afstandelijke films met een
langzaam tempo waarin humor
vrijwel ontbreekt. Vlot verteer
baar zijn ze zelden.
Wel zijn ze redelijk succesvol op
filmfestivals en in de filmhui
zen. Er worden in Portugal
sinds de Anjerrevolutie in 1974
jaarlijks zo'n kleine tien speel
films gemaakt, net zoveel als
tegenwoordig in Nederland.
Het grote verschil is dat iedere
commerciëlë ambitie ontbreekt.
Met kleine nationale subsidies
worden hoofdzakelijk goedkoop
gedraaide films gemaakt waar
bij de makers zich geen zorgen
hoeven te maken over de afzet.
Het resultaat van dit merk
waardige en unieke filmklimaat
is een met niets vergelijkbare,
vergeestelijkte cinema die in ei
gen land nauwelijks aftrek
vindt.
Excentriek zijn de speelfilms
van de nu 85-jarige Manoel de
Oliveira, de peetvader van de
Portugese film. Gedragen van
toon en hermetisch, met een
eigenaardige wisselwerking tus
sen verhevenheid en onver
wachtse obsceniteiten. Dat
geldt ook voor Joao Cesar
Monteiro wiens bekroonde
'Herinneringen aan het gele
huis' in ons land redelijk be
kend werd.
De herinnering aan het kolonia
le verleden speelt een rol in het
werk van de jonge generatie
Portugese filmers, zoals 'A ida-
de major' van Teresa Villaverde
Cabral over de lotgevallen van
een gezin waarvan de vader na
jaren uit Afrika terugkeert. De
'saudade', de typisch Portugese
weemoed, beheerst de meeste
films waarvan de poëtische
plechtigheid geen ruimte laat
voor relativering en zelfspot
Het Bredase Filmhuis Concor
dia vertoont vanaf Vanavond
(tot en met 22 juni) het Portuge
se vierluik 'Os Quatro Elemen
tos' (De Vier Elementen). Het
betreft vier verschillende films
die ieder voor zich een van de
elementen - lucht, water, vuur
en aarde - als uitgangspunt
hebben. Vier talentvolle Portu
gese cineasten besloten vanach
ter de cafétafel tot dit ongewo
ne project. Zij leveren associa
ties, metaforen en verhalen
rond de vier elementen.
In 'De dag van mijn verjaardag'
van Joao Botelho speelt het ele
ment lucht (de adem) de hoofd
rol op de verjaardag van de
7-jarige Miguel. (9-15 juni,
19.30 uur). 'Het einde van de
wereld' van Joao Maria Grilo
gaat over de verbondenheid van
een bejaarde boer met de aarde.
Zijn maniakale liefde leidt zelfs
tot moord en jarenlange opslui
ting. Als hij terugkeert hebben
zijn jonge neef en diens vrouw
de grond verkocht en er een
vakantieverblijf van gemaakt.
Het is de meest geslaagde van
de vier films. (9-15 juni, 20.45
uur).
'In vuur en vlam' van Joaquim
Pinto gaat over de passie van
een brandweerman voor het
vuur en voor zijn tweelingzus
ter. (16-22 juni, 19.30 uur).
Sterk ook is 'De laatste duik'
van Joao Cesar Monteiro, waar
in de haven- en hoerenbuurt
van Lissabon en de daar heer
sende machocultuur boeiend
worden geportretteerd. Het is
een dialoog tussen een man die
zelfmoord wil plegen en een
andere cafébezoeker die hem
telkens weer met 'een laatste
glas' van zijn daad afhoudt.
(16-22 juni, 20.45 uur).
DONDERDAG 9 JUNI 1994
trouwen gekregen, weet ook be
ter wat ik wil. En ik heb ook het.
gevoel dat mijn muziek meer
gewaardeerd wordt dan voor
heen."
„In het verleden klonk er nogal
eens kritiek dat ik te commer
cieel bezig was. Dat ik teveel
concessies deed en teveel ele
menten uit andere muziekstijlen
in mijn werk stop. Onterecht
vind ik, want diegenen die mij
van begin af aan gevolgd heb
ben, weten dat ik altijd heb
geëxperimenteerd. Maar de basis
van mijn muziek is en blijft het
typisch Senegalese ritme. En de
wortels liggen in de Wolof-cul-
tuur."
In eigen land bezit Youssou
N'Dour al bijna tien jaar de
status van superster. Toen hij
enkele jaren geleden in het num
mer 'Set' opriep tot een grote
schoonmaak in de stad, vormden
de jeugdige inwoners van Dakar
spontaan poetsploegen om de
straten schoon te vegen. Unicef,
waarvan Youssou N'Dour sinds
vorig jaar ambassadeur is,
maakte er een film van.
Als N'Dour zou meedoen aan de
Senegalese verkiezingen, zou hij
met gemak zittend president Ab-
dou Diouf verslaan. Maar poli
tieke aspiraties, zoals zijn Nige-
riaanse collega Fela Kuti of de
Panamese zanger Ruben Blades,
heeft hij niet, zegt hij. „Ik ben op
de wereld gezet met bijzondere
muzikale gaven en die moet ik
eerst volledig uitbuiten."
In zijn teksten stopt de Afrikaan
wel een flinke dosis maatschap
pijkritiek. „Ik wil een gids zijn",
zegt hij, daarmee meteen de titel
van zijn nieuwe cd verklarend.
„Een gids, niet alleen voor de
mensen in mijn eigen land. Ik
wil iedereen buiten Afrika laten
horen hoe veelkleurig onze mu
ziek kan zijn. En ik wil via mijn
teksten mensen aan het denken
zetten. Ze wijzen op hun verant
woordelijkheden. Misschien kan
ik zo een steentje bijdragen aan
een betere wereld."
Washington (afp/rtr) - De gelauwerde musicus Mstislav
Rostropovitsj verlaat het Nationale Symphonie Orkest i»
Washington en begint aan een drie jaar durende af.
scheidstournee. Hij wenste schrijver Aleksandr Solzje.
nitsyn geluk met zijn terugkeer uit ballingschap naa
Rusland, maar zal zijn oude vriend voorlopig niet volgen, j
Bij zijn afscheid van het orkest na een 17-jarige verbintenis a
hij dat Solzjenitsyn Rusland kan helpen door daar te zijn en
hij zelf zijn land het beste kan dienen door in het westen !i
blijven.
Beide mannen werden in 1974 door de Sovjet-autoriteiten
ballingschap gestuurd. Solzjenitsyn, die in afzondering leefde oi
een boerderij in het Amerikaanse Vermont, kreeg onlangs e
heldenwelkom toen hij terugkeerde naar zijn geboorteland.
Rostropovitsj - of 'Slava' zoals de dirigent, cellist en piani
wordt genoemd - moest de Sovjetunie verlaten omdat hij j
dissidente auteur krachtig verdedigde.
Rostropovitsj is optimistisch over de toekomst van Rusland:
ben opgetogen dat Solzjenitsyn is teruggegaan. Rusland hè.,
zijn aanwezigheid nodig omdat hij zonder twijfel een van d
grootste schrijvers is en een van de grootste mensen met ei
geweten. Mensen als hij zijn nu nodig in Rusland, want hij z
zijn mening openlijk geven".
Zal Rostropovitsj teruggaan? „Nee, ik zal Rusland van hieniil
helpen". De inkomsten van recente concerten in Rusland heel
de maestro besteed aan de bouw van woningen voor oiii
Russische soldaten. „Zij leefden in abominabele omstandighe]
den. Deze mensen hebben de oorlog tegen het fascisme gewi
nen. Ik was het hun verplicht". Hij'is actief in een stichtingvi
Russische kinderen, die al acht miljoen gulden heeft ingetai
voor voedsel en gezondheidszorg.
Van onze correspondente
Rotterdam - Totaal verrast! Dat was directeur Martin lil
van de Stichting Poetry International in Rotterdam bij i
horen van het bericht dat hij op 2 december de f
Cultuurprijs 1994 krijgt uitgereikt in het Maastrichtse sl
huis. Mooij: „Ik had gehoord dat er plannen in de riclJ
waren, maar ik heb me er verder niet mee bemoeid:
aanvaard die prijs wel. Gebeurt dat in Maastricht? Dat iss
eind weg!"
Dat neemt niet weg dat Mooij
wel ruimte in zijn volle agenda
zal vrijmaken voor de prijsuit
reiking. De trip naar het diepe
zuiden van ons land is een klei
nigheidje voor de man, die nor
maal gesproken de hele wereld
bol afreist om voor Poetry Inter
national contacten te onderhou
den met dichters en hen uit te
nodigen voor het internationale
dichtersfestival in Rotterdam.
Poetry International wordt van
17 tot en met 25 juni voor de 25e
keer gehouden. De jury, bestaan
de uit prof. dr. W.J. van den
Akker (Nederlandse Letterkun
de, Utrecht), directeur drs.
A.V.J.M. Sonnen van het Neder
lands-Vlaams Theaterfestival,
musicoloog en publicist Elmer
Schönberger en de Neerlandicus
professor dr. A.L. Sötemann, be
sloot unaniem het
de menselijke stem' te beta
met de Sphinx Cultuurprijs. I
De door de Koninklijke Spa
in het leven geroepen prija
bestemd voor personen of kt
lingen die de voorwaarde si
pen voor de produktievanki
en cultuur. De keuze is o
gevallen, omdat 'onder zijnj
thousiasmerende leiding f
International is uitgegroeid I
het grootste en bekendste JT
ziefestival ter wereld'.
Als stoffelijk blijk van
ring zal Mooij een boek bijl
dat aan hem is gewijd. Voort#
publicatie zijn Poetiy-dichl
uitgenodigd. Zij hebben s]
voor de Sphinx Cultuurprijs^
elkaar Nederlandse en a
lige gedichten geschreven, d
Mooij en het internationale di^
tersfestival slaan.
Den Haag (anp) - Bob Dylan gaat een historische vera
hij was 25 jaar geleden niet op het Woodstock-f
goedmaken. De zanger/songschrijver treedt in aug
tijdens het herdenkingsconcert. Ook zijn oude maten vail
weer optredende Band en veteranen als Crosby, Stills en
en Carlos Santana geven acte de présence.
Dylan vertoefde al in 1966 in Woodstock, maar ontbrak drie
later voor het beroemdste rockconcert aller tijden. Er zijn specnl
dat ook Mick Jagger en co. tijdens het nostalgische conceit
opwachting zullen maken. Aanleiding is een mysterieus gat h
schema van de Rolling Stones-tournee, na het al uitvgl'
concert in het Giants Stadium in New York op 12 augustus.
Woodstock '94 belooft een gevarieerde aangelegenheid te
Naast de veteranen uit de oorspronkelijke Woodstoek-periode,
moderne bands als Aerosmith, Metallica en de Red Hot Chili P'Pl
optreden.
RADIO 1
crjt heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
133O 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws,
eg- 7.07 Tijdsein. KRO: 12.07 Echo.
14.05 Dingen die gebeuren. AVRO:
1707 Radiojournaal KRO: 20.04 On-
L tafel. NCRV. 22.04 Hier en Nu-
,n0ft NOS: 23.07 Met het oog op
morgen. VPRO: 0.04-7.00 Nachtle
ge met om 0.04 Street beats; 3.02
Het paradijs; 4.02 Grand disco clas-
sj„ue+ 5.02-7.00 De gezamenlijke
zenders Peazens Moddergat
RADIO 2
Elk heel uur Nieuws. NCRV: 7.04
Goedemorgen Nederland. 9.04 Het
Willem Weverplein. 12.04 Het hart
van twee. 14.04 Bergweg 30. AVRO:
1704 Fileradio. EO: 18.04 Alle men
jan. TROS: 19.04 Schlagerfestival.
19.30 Oud plaatwerk. 20.04 Music
all in. 21.04 Voor wie graag luiste
ren wil. 22.30 Coulissen. 23.04-24.00
Sesjun
RADIO 3
Eik heel uur Nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen. VARA: 12.04 Denk aan Henk.
14.04 Carola. AKN: 15.04 Popsjop (I
en II). VOO: 17.04 Rinkeidekinkel.
NOS: 18.04 De Avondspits. EO: 19.04
Snoer 7. NCRV: 20.04 Paperclip ma
gazine. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS:
0 04 Nachtwacht. VARA: 2.02 Mol ot
Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
RADIO 4
Om 7.00. 8.00. 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. VOO: 7.02 Ochtendstem
ming. 9.00 Muziek voor miljoenen.
11.00 Het ochtendconcert. I. Gel
ders Ork. met viool. II. 12.19 Festival
Kissinger Sommer 1993. Muz. voor
sopraan en piano. 13.04 Variaties
op vier: Tuinen. VARA: 14.00 Mid
dagconcert: Uit VARA's Matinee-
archief. Rotterdams Philharm. Ork.
15.25 Sergei Rachmaninov. 16.00 De
Nederlanden: Henk Badings. KRO:
17.00 Zin in muziek. 18.04 KRO Klas
siek. 19.30 Het orgel. 20.02 Avond
concert. I. Rebel Ensemble. II. Am
sterdams Gitaartrio. 22.00 Laudate.
23.00 Deze eeuw. Deens Radiosymf.
Ork. VPRO: 0.00-1.00 Vier na mid
dernacht
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 en 23.00
Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelin
genrubriek met uitgebreid weerbe
richt en scheepvaartberichten. 7.05
NOS Sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55
Waterstanden. TROS: 9.02 Perspec
tief. 10.02 De duvel is oud. RVU:
11.02 Kleur bekennen. NOS: 12.02
Weldenkende mensen. 13.10 NOS
Bijlage. 14.02 Een leven lang. NCRV:
15.02 Schuim en as. NOS: 17.10
Radio UIT.NMO: 18.02 Actualitei
tenprogramma in drie talen: 18.02
Nederlands programma; 18.30 Ara
bisch programma: 18.45 Turks pro
gramma. EO: 19.00 Waar waren we
ook alweer? NOS: 19.15. Nieuws en
actualiteiten in het Turks. 19.50
Nieuws en actualiteiten in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws
en actualiteiten in het Chinees. TE-
LEAC: 21.00 Teleac Tema, over
mensen en alles wat ze aangaat.
21.30 Knoop in je zakdoek II. TROS:
22.00 Finale. NOS: 23.07-23.58 Met
hetoog op morgen
I OMROEP BRABANT
I ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.05
Brabants nieuws, actualiteiten en
j de krant in Brabant. 7.32 Brabants
nieuws, actualiteiten en weerman
Man Verschuuren. 8.08 Brabants
nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra-
L 'e*8.32 Brabants nieuws, actualitei
ten en weerman.. 9.03 Brabants
nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03
J Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank.
1103 Brabants nieuws. 11.07 Van
harte. 12.05 Brabants nieuws en
actualiteiten. 12.55 Bericht voor
boer er) tuinder. 13.08 Brabants
nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen-
Jale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34
Muziek. 14.03 Brabants nieuws.
Aansl.: Muziekkiosk. 15.03 Brabants
nieuws. Aansl.: Tussen Amsterdam
en Brussel. 16.03 Brabants nieuws.
Aansl.: Gedane zaken. 17.05 Bra
bants nieuws, actualiteiten en ach-
tergrondprogramma. 77.45 De
agenda. 17.55-18.00 Nieuwsover
zicht
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.05
7icTs en actuaüteiten met om
'lb het weer in de provincie. 7.35
13.5 ,van - L40 overzicht ech-
'""bladen. 7.45 agendatip en
:f"fla-'-50 regionaal nieuwsover-
snt óm l3atl'cl Nieuws Centrale,
m.» Nieuws en actualiteiten,
met om 8.45 Politieke consumen-
West. 12.05 Nieuws en actualitei-
met om 12.15 het weer in de
!™!lncie' 1232 regionaal nieuws-
17 55 n 12,35 Vra9en staat vrij.
IZ-» De agenda.
FILMS
GOES
-Grand Theater
19.30 u. Schindler's list.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. True romance.
20 u. Naked gun 33 1/3.
20 u. Ace ventura: pet detective.
20 u. Philadelphia.
20 u. Cool runnings.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. The house of the spirits.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. Free Willy.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
20 u. Look who's talking now.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19 en 21.30 u. Naked gun 33 1/3.
- Alhambra 2
19en21.30u. Philadelphia.
- Alhambra 3
19 en 21.30 u. Ace ventura: pet
detective.
- Alhambra 4
19.30 u. Schindler's list.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Monolith.
Zaal 2 - 14.30, 17 en 20 u. Mrs.
Doubtfire.
22.30 u. Fearless. t
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Shadowlands.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Hudsucker proxy.
Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind
ler's list.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Naked gun 3.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Intersection.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en E'
Blink. z
Zaal 9 - 14.30enl7u.FW'
21 u. Schindler's list. J
Zaal 10 - 14.30,17, 20 en Al
The paper. J
Zaal 11 - 14.30,17,20 en-
On deadly ground. J
Zaal 12 - 14.30,17 u.SisWl
20 en 22.30 u. True romaJ»J
Zaal 13 - 14.30 en 20»
CUtS- n/\ „ój
Zaal 14 - 14.30,17, 20 en
In the name of the fathJBJ
Zaal 15 - 14.30, 17 u. W*
nings. ,.l,|
20 en 22.30 u. Remains ol^
Zaal 16 - 14.30,17 u.Gi
men.
20 u. La reine Margot.
Zaal 17 - 14.30,17, 20 en
Dream lover.
Zaal 18 - 14.30,17, 20 en
The pelican brief.
Zaal 19 - 14.30, IT, 20 e»
Philadelphia.
Zaal 20 - 14.30, 17,20 e»
Mr. Wonderfull.
Zaal 21 - 14.30, 17,20 e»
Carlito's way.
Zaal 22 - 14.30, 17,20»-
fatigue.
22.30 u. Born Yesterday.
KNOKKE
- Beverly screens
20 u. Remains of the day-
20 u. Naked gun 33 1/*
20 u. True romance.
20 u. Born Yesterday.
[ffi i doen,l3mbik?)
BB.NS