Pincode tegen hijgers Computer als telefoniste Popmuziek als verkoopmiddel 'Nooit ziek, zwak of misselijk en altijd vrolijk' Speelgoed bevat noj steeds zware metalöf Opletten m in het buite DE STEM CONSUMENT )ESTEM Oude hits moeten vertrouwde sfeer scheppen in reclamespotjes Tuin DE BUITENDljJ WIJZER Actie op het aardappelfront DONDERDAG 9 JUNI 1994 Van onze correspondente Bergen op Zoom/Breda - Hijgers, zwijgers, bedreigers en mensen die obscene taal uit slaan. Onze Lieve Heer en de PTT hebben rare kostgangers. Maar sinds kort is er voor de geplaagde telefoonabonnees een definitie ve oplossing door middel van een apparaat dat werkt via een pincode. Die oplossing heet Selectfoon. Via een klein appa raatje ter grootte van een videoband worden alle gesprekken, gewenste en ongewenste, tegengehou den. Pas als de beller een pincode intoetst, gaat in het huis van de ontvanger de telefoon over. Wanneer een ongewenst persoon toch op de een of andere manier aan de pincode weet te komen, is deze in eeri handomdraai gewijzigd. Er zijn 999 nummers mogelijk. „Voor mij is het een ideale oplossing," vertelt een telefoonabonnee uit Bergen op Zoom. „Ik werd na een verbroken relatie geregeld 's nachts lastig gevallen. En ik moest de telefoon wel' aannemen, omdat mijn moeder erg ziek is. Iedere keer als ik mijn vroegere vriend was tegengekomen, begonnen de telefoontjes weer. Op het laatst durfde ik niet meer weg te gaan, uit angst dat ik mijn ex-vriend weer tegen zou komen. Dit pincode-apparaat heeft mij mijn sociale leven teruggegeven." Evenals vele andere geplaagde telefoonabonnees nam deze mevrouw een geheim nummer. Dat is een van de oplossingen die PTT Telecom abonnees tot voor kort kon bieden. Een geheim nummer, of het veranderen van telefoonnummer, kost iedere keer echter 40. Vaak lekken die nieuwe nummers toch weer uit. Voor zware gevallen kan een onderzoeksprocedure worden opgestart. Het onderzoek is gratis, maar kost veel papieren rompslomp en uithoudingsver mogen. C. van Klaveren, ondernemer in Bergen op Zoom, ontdekte het reddende apparaatje bij een Neder landse fabrikant. „Ik ben voor verschillende klan ten en kennissen op zoek geweest naar een oplos sing. De apparaatjes die er waren, waren eerst alleen geschikt voor buitenlandse centrales. Ook de PTT kon mij niet verder helpen. De Selectfoon is echter wel volledig samengesteld uit PTT onder delen en heeft zelfs een PTT-toelatingsnummer." „Nooit van gehoord," is echter de reactie bij het informatienummer van Primafoon. Ook op de technische afdeling weet niemand iets te vertellen over het handige apparaatje. Een stem op de achtergrond stelt echter wel eens van zo'n geval te hebben gehoord. „Nee dat is iemand die hier de planten water geeft, die weet er niets van," kapt de informante af. De afdeling Communicatie kent Selectfoon even min. Na een uur wordt er echter teruggebeld. Groot nieuws. Sinds kort is een huiscentrale waarbij deze functie is ingebouwd, verkrijgbaar bij alle Primafoon winkels. „Ik hoor dit ook voor het eerst," verontschuldigt de medewerkster zich. De oplossing van de PTT is echter wel vijf keer duurder dan de kleine Selectfoon die rond de 150 gulden kost. Een losse pin-functie is niet lever baar. Nadere informatie over de Selectfoon is verkrijgbaar op het nummer 01640-51502. Door Jan van Zuilen „Momentje, alstublieft." „Bedankt voor het wach ten. Wie wilt u spreken?" „Meneer Jansen. Ik ver bind u..." Tuut-tuut-tuut-tuut.tu- et-tuut-tuut. „Sorry, het spijt me, me neer Jansen neemt niet op. Zal ik iemand anders ge ven of probeert u het straks nog een keer?" Wie deze zinnetjes niet herkent, mag nu zijn vinger opsteken. Hij of zij moet dan wel iemand zijn die zelden of nooit gebruikt maakt van de uitvinding van Alexander Graham Bell. Ieder ander weet maar al te goed wat hier wordt bedoeld. Uit onder zoek is gebleken dat in liefst 75 procent van de gevallen het eer ste telefonische contact mislukt. Dat wil zeggen dat je na het draaien van het telefoonnummer niet degene aan de lijn krijgt met wie je wilt bellen. Dat kost tijd, dat frustreert en dat wekt irrita tie op, bij degene die belt, maar ook bij degene die gebeld wordt. Automaat De oplossing voor het probleem is simpel, zeggen Ron Graumans en Martijn Koole, vertegenwoor digers van het, Raamsdonksveer- se bedrijf Finntax Telecom: Voi ce processing, oftewel een spre kende telefoonautomaat, die de telefoon opneemt, doorverbindt, beantwoordt en desgewenst op eigen houtje ook nog terugbelt. „En met alle respect voor een telefoniste, een automatische te lefoniste is 24 uur per dag, zeven dagen per week, 52 weken per jaar paraat. Ze is nooit ziek, zwak of misselijk en ze is altijd vriendelijk en beleefd," aldus Graumans en Koole. Na een paarmur onderricht in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van telecommunicatie duizelt het een leek voor ogen. De ontwikkelingen gaan zo ra zendsnel dat ook mensen voor wie het dagelijks werk is, hun aandacht geen tel mogen laten verslappen. „Ik trek gemiddeld twee avonden per week uit voor het bijhouden van wat er op de markt komt," zegt Koole. Het gaat daarbij niet eens zo zeer om nieuwe uitvindingen, maar veel meer om uitbreiding van de toepassingsmogelijkhe den van de telefoon. De boven genoemde voice processor is op de keper beschouwd een tele fooncentrale gekoppeld aan een computer. De computer als telefoonbeant- woorder bestaat al langer. Veel Een sprekende telefoonautomaat kan de telefoniste veel werk uit handen nemen, zodat die telefoniste meer tijd krijgt om aan dienstverlening te doen. foto fotopersbureau dijkstra 06-informatienummers zijn aan gesloten op een computer. Wie een 06-seksnummer belt, moet ook vooral niet de illusie hebben dat de kreunende dame aan de andere kant van de lijn live aanwezig is. Ja, ze heeft ooit, tijdens de afwas of zo, een paar cassettebandjes volgehijgd. In het prille begin was de sekslijn ook niet meer dan een simpel antwoordapparaat. Door er een computer tussen te zetten zijn de gebruiksmogelijkheden voor de exploitant van een sekslijn enorm vergroot. Hij kan zijn klanten een keuze-menu voor schotelen, door de beller zelf te activeren: „Druk of draai nul voor die en die vorm van sex. Wilt u een dame zus of zo, druk of draai dan een één." Terzijde: voor hij het weet, is de 06-beller op die manier al een paar gulden kwijt aan het opsporen van zijn favoriete seks-variant. Hetzelfde systeem leent zich vol gens Ron Graumans en Martijn Koole van Finntax echter ook uitstekend voor minder frivool en minder kostenopdrijvend ge bruik. Het op dit moment nieuw ste systeem van voice processing biedt de gebruiker vier mogelijk heden. Even terug naar de aanhef van dit artikel, waarbij om te begin nen sprake is van overbelasting van de telefooncentrale. Er ko men meer telefoontjes binnen dan er telefonistes zijn om op te nemen. In plaats van dat de beller 'in de wacht' wordt gezet, kan een computer de telefoon opnemen. Mogelijkheid twee is dat de com puter informeert wat de beller wil, met wie of welke afdeling hij of zij wil worden doorver bonden. Maar evengoed als de telefoniste, kan de computer ge confronteerd worden met de si tuatie dat het doorkiesnummer in gesprek is of niet opneemt. Ook daar biedt voice processing uitwegen voor, bijvoorbeeld door automatisch door te schakelen naar een ander toestel of door het doorkiesnummer te koppelen aan een antwoordapparaat, waarop de beller zijn boodschap kan inspreken. Geen dialoog Het meest vergaand is evenwel de mogelijkheid dat de computer zelf probeert antwoord te geven, bijvoorbeeld via de telefax. Graumans en Koole: „Zakelijke telefoongesprekken komen voor zeventig procent neer op een verzoek om informatie, waar voor eigenlijk geen dialoog no dig is. Neem de krant. Stel dat jullie krant door een technische storing te laat verschijnt. Dan klagen de abonnees dat ze hun krant niet hebben gekregen. Je kunt in dit systeem een compu ter laten uitleggen waarom de krant niet op tijd is, en je kunt de computer tevens laten vragen of de abonnee zijn naam en adres wil opgeven zodat de krant alsnog kan worden nabezorgd. Ook dat is nog redelijk stan daard-informatie. Je kunt de computer echter ook puur per soonlijke vragen laten beant woorden. Neem een bank. Een klant van de bank overweegt een huis te kopen. Hij wil eerst graag een indicatie hebben wat zijn financiële mogelijkheden zijn. Dat is voor een bankemployé een kwestie van enkele kerngegevens opvragen. Dat kan een computer ook. De computer kan die gege vens vervolgens heel snel omzet ten in een persoonlijk maatad- vies en als het moet, kan hij dat ook nog op een fax zetten. Is een cliënt met één telefoontje klaar." Niet opgejaagd Het einde van de telefoniste? „Nee," zeggen Graumans en Koole resoluut. „Er gaat niets boven een vriendelijke, voorko mende telefoniste. Een telefo niste is per definitie persoonlij ker dan een spraakcomputer. Je moet ook altijd de mogelijkheid hebben om de computer terug te kunnen laten schakelen naar een telefoniste die dan vervolgens ook meer tijd kan besteden aan de echte moeilijke gevallen, waarop de computer geen ant woord heeft. Ook in die zin werkt voice processing service- verhogend. De telefoniste wordt niet opgejaagd door andere rin kelende telefoontjes." Uiteraard is besparing op loon kosten van telefonistis een sterk verkoopargument voor voice processing, het hoeft echter geen doel op zich te zijn, zeggen Graumans en Koole. „Bij de meeste installaties die we tot nu toe verkocht hebben, was omzet- verhoging het primaire doel." Vooralsnog wordt de computer geactiveerd met behulp van de druktoetsen of draaischijf van de telefoon, er zijn echter al compu ters die op menselijke spraak reageren. Koole: „Probleem met het Ne derlands is echter dat het zo'n verrekte klein taalgebied heeft en dat er zoveel verschillende dialecten zijn. Ik betwijfel of een computer in Groningen Maas trichts verstaat en andersom." Toeval Finntax uit Raamsdonksveer is een van die bedrijfjes die gretig zijn ingesprongen op de moge lijkheden die de markt voor tele communicatie biedt sinds de PTT in 1989 haar monopolie ver loor. En zoals zo vaak speelde het toeval een rol. Finntax is in 1985 ontstaan als een bedrijfje dat taxi-meters uit Finland im porteerde. Vandaar ook de naam Finntax. Graumans: „Dat heb ben we nu veranderd in Finntax Telecom, maar toch werd ik tij dens de afgelopen carnaval nog gebeld of ik een taxi vrij had." Al gauw ging Finntax ook porto foons en mobilofoons leveren en toen de markt in 1989 werd vrijgegeven, ook auto- en zakte lefoons. Vooral daarmee is het duizelingwekkend snel gegaan. Graumans: „Toen we met auto telefoons op de markt kwamen, kostten die dingen nog zes-, ze venduizend gulden. En wat kocht je voor dat geld? Een groot, lomp toestel met een hoop ruis en beperkte mogelijkheden. Moet je nu komen. Nu koop je voor rond de duizend gulden een ding, dat je in je binnenzak steekt en waarmee je bijna over al bereikbaar bent." Nieuwe generatie Heel binnenkort komt er weer een nieuwe generatie auto- en zaktelefoons op de markt. Dat hangt samen met het vrijgeven van het mobiele telefoonnet per 1 juni aanstaande. Tot nu toe was de PTT de enige netbeheerder, straks komen er nieuwe bij en mogen ook andere bedrijven dan de PTT behalve apparatuur ook abonnementen, in jargon 'tikken', gaan verko pen. De basis van de nieuwe generatie handheids is een chip kaart ter grootte van een credit card en een bankpasje. Je hebt er ook een pincode voor nodig om mee te kunnen bellen. Uiteraard is het nieuwe mobiele net, GSM-net geheten, een digi taal net en niet zoals het be staande een analoog net. Dat garandeert snel en storingsvrij telefoonverkeer. Bovendien kan er behalve in Nederland in ze ventien andere Europese landen mee worden gebeld, terwijl het huidige mobiele net alleen in eigen land bruikbaar is. Graumans: „Daarom is dat tele foonkaartje ook zo handig. Je stapt in het vliegtuig, vliegt naar pak-em-beet Milaan, huurt een auto met autotelefoon, stopt er je persoonlijke chipkaart in en je kunt je vrouw of vriendin bellen dat je behouden bent geland." Door Wilbert Schreurs Af en toe zijn het net muziek programma's, maar dan met Loeki de Leeuw als presenta tor. Is net Amstel geweest met Mungo Jerry's 'In the summertime', komt de vol gende reep van Lion langs met 'Wild Thing'. Even later gevolgd door een gevoelige vertolking van Aretha Frank lin (You make mee feel like) A natural woman.' Via het antwoordapparaat van KPN- poot PTT Telecom. Reclamemakers gebruiken regel matig gouwe ouwen voor de mu zikale omlijsting van commer cials. Voor Arcade reden om een cd uit te brengen met de titel 'The Sound of TV'.vol met num mers die door de televisierecla mes nieuw leven zijn ingeblazen. Emotie Waar komt die voorliefde van reclamemakers voor de hits van vroeger vandaan? Hans Dames, samensteller van 'The Sound of TV' verklaart het allereerst uit de herkenbaarheid. Maar dat is niet het enige. „De muziek zorgt ook voor een stuk emotie," zegt Dames. „Dat zie je ook in de hedendaagse tv-reclame. Men wil een gevoel oproepen en grijpt terug naar de soul van vroeger." Naar zo'n gevoel is ook het bier merk Oranjeboom op zoek. Met de vorige campagne, Kroonprins der Pilseners, lukte dat niet zo best. Vandaar dat de Bredase brouwerij het sinds een paar maanden probeert met bier als vriendendrank. De muziekkeuze ligt voor de hand: 'Friends will be Friends', een nummer van Queen. „Het past prima in ons campagneconcept van bier voor vrienden onder elkaar," aldus Rick Link, marketing manager van Oranjeboom Brouwerijen. Hoeveel Oranjeboom heeft be taald voor de rechten op het nummer van Queen, wil Link niet zeggen. Hij wil wel kwijt dat de kosten voor het gebruik van bestaande hits fors kunnen oplopen. „Die prijs kan variëren van een paar duizend gulden tot drie, vier ton." Dames van Arcade bevestigt dat. „Het gebruik van bestaande hits komt al gauw op tienduizenden guldens. Een nummer van The Beatles of The Stones is vrijwel onbetaalbaar. Als je al toestem ming krijgt." Is een nummer te duur, en wil de adverteerder het toch gebruiken, dan is er altijd nog de sluiproute. Dames: „Je kunt een bewerking laten maken, een soort coverver sie die het origineel heel dicht benadert. Dan ben je minder aan rechten kwijt. Jaap Eggermont is daar heel goed in." De resultaten van die bewerkin gen doen muziekminners af en toe pijn aan de oren. Neem bij voorbeeld de commercial voor Tea for One van Douwe Egberts. Daarin is het nummer 'What a different this day makes' van Dinah Washington te horen, maar dan misvormd. DE heeft er 'What a different this TEA ma kes' van laten maken. Nog iets verder gaan de brillenverkopers van Pearle. Die hebben 'Girls, girls, girls' van Sailor omge doopt in 'Pearle, pearle, pearle'. Adverteerders en reclamebu reaus hebben hun volledige me- Oranjeboom wil niet zeggen hoeveel er betaald moeten worden dewerking gegeven aan de cd voor het gebruiken van Queen in een commercial: „Die prijs kan 'The sound of TV'. In de tv-re- variëren van een paar duizend gulden tot drie, vier ton." fotoanp In mijn tuin geen chemicaliën. Daar was geen disussie over mogelijk. Vroeger. Nu nog niet, maar toch... Als je een tuin hebt van vier bij zes is het een makkie. Maar als je plot seling in het 'gelukkige' bezit komt van een lap grond van 1500 vierkante meter, is het soms toch heel verleidelijk om naar de gifspuit te grijpen. Rozen bedekt met miljoenen luizen, horden slakken die al je koolplantjes opvreten, brandnetels die heel je wei landje overwoekeren, een grindpad, waar het onkruid metershoog opschiet. Je weet niet waar je moet beginnen en, nog erger, wat je moet beginnen. De buren, wat minder princi pieel, weten wel een oplos sing. 'Ik heb nog wel wat in de schuur staan. Gebruik ik zelf ook altijd.' Vriendelijk maar beslist wijzen we de eerste keer de hulp van de hand, waarna ze meewarig met het hoofd schuddend huiswaarts keren. 'Die leert het nog welj straalt van hun rug af. Verwoed gaan we aan de slag. Met een boekje 'Milieuvrien delijk tuinieren' in de hand gooien we alles in de strijd. Zeepsop tegen de luizen, zand tegen de slakken, een schop om de brandnetels met wortel en al uit te roeien en harkjes om het grindpad weer een beetje ooglijk te krijgen. Het helpt allemaal. Even. Een week later kunnen we weer van voorafaan beginnen. Iets minder vastberaden beginnen we weer. En nog een keer. En, ik gêeft het eerlijk toe, ik haak als eerste af. Mijn vriend Door Mariëtte Mulkens houdt het nog een tijdje li ger vol, ook al omdat hij h( wat ordelijker aangelegd ik. Maar ook hij geeft uiteindelijk gewonnen. Er volgt een moeilijke tijd kan heel goed tegen een ro- melige tuin met wat onkit maar dit wordt te gek. k vriend is inmiddels over» pen naar het kamp van buren. 'Het is maar een be gif en zo gevaarlijk zal niet zijn,' probeert hij mij overtuigen. Ik houd moet stand, en weet lang de gifsp( buiten ons perceel te houdt; maar uiteindelijk kan zelfs! niet meer om de chaos hen Het grindpad is inmiddels t begaanbaar. 'Vooruit dan maar,' zwichtil 'Het pad mag gespoten w« den. Meer niet. En ik wil ni dat je zelf met die troep in weer gaat.' Een dag later verschijnt een buurman in de tuin. Ct pleet met gifspuit en met blik van we-wisten-het- Opgewekt begint hij om heen te sproeien. Ik doe alle ramen dicht, li mijn jas aan en ga naar ten. Een ommetje ma Hier hoor ik niet bij, niet. clame voor de cd komen frag menten voor uit de commercials waarin de nummers zijn ge bruikt. Achterop de cd staat bij ieder nummer het logo van de adverteerder. Zo staat bij 'Try a little tenderness' van Otis Red ding een kleine Bountyreep afge beeld. Niet goedkoper Een cd met extra reclame dus. Wie verwacht dat het daarmee goedkoper wordt voor de mu ziekliefhebber, heeft het mis. „Zo zien wij dat niet," zegt Da mes van Arcade. „Met die logo's erbij weet het publiek meteen welk nummer bij welk spotje hoort. Wij beschouwen het als een stuk toegevoegde informa tie." Ook een manier om tegen reclame aan te kijken. Grolsch denkt daar iets anders over. De bierbrouwer heeft Wil lem Duys van stal gehaald om op de radio de cd 'Op een dag...' aan te prijzen. De cd bevat meer dan een uur jazzy muziek van en door het Enschedese biermerk. Er staan zowel tunes op van Grolsch zelf als originele stuk ken van onder meer Duke El lington, Toots Tielemans en Mi- les Davis. Gratis, als je tenmin ste die 24 flesjes Grolsch Special Malt niet meetelt. Door Marijke Prins Kortgeleden vroeg ik op de markt of de eerste Opperdoezer! er al waren. Jawel, zei de koopman, maar hij had ze n ingekocht, omdat hij er op de veiling een tientje de kilo vi moeten betalen. Dat zal inmiddels wel anders zijn, hoewel de Opperdoes, z bekend staat, nooit echt goedkoop wordt. Daarvoor is zeldzaam en te kort in de handel. Je moet altijd wel een j neertellen om een kilo van deze verrukkelijke, stevige s de kop van Noord-Holland te bemachtigen. De Opperdoes is een uniek ras dat onder wettelijke beschs alleen op de lichte zavelgrond rondom het plaatsje C geteeld. Je kan hem de appellation controlée onder de Nederig aardappel noemen. De handel in pootaardappelen is in har een stichting die ze alleen verkoopt aan de honderd t Opperdoes. Zij rooien de aardappelen tussen half mei en eindiiï| ambachtelijke wijze. Je kan hem ook niet lang bewaren. Geen uitgebreide recepten voor de Opperdoes. Je kunt de a die diep gelegen ogen heeft, het beste schoonborstelen en o koken, volledig onder water. Aan tafel worden dan de dunnes! verwijderd en de aardappel wordt in stukken gesneden voora gedipt in gesmolten (gezouten) boter of braadjus. Nu de nieuwe oogst aardappelen op gang begint te komen, misschien aardig om stil te staan bij de actie die wordt ondeiï om de aardappel op grote schaal milieuvriendelijker telj Momenteel worden zo'n 15.000 boeren omgeschoold in geïntegreerde teelt. Dat komt er op neer dat zoveel mogelijk» methoden worden toegepast om ziekten te bestrijden en dat 4 sche middelen alleen in uiterste noodzaak met de laagst n dosering worden gebruikt. De bedoeling is om volgend jaar, bij de oogst van 19! milieukeurmerk klaar te hebben voor geïntegreerd geteelde» pelen. Volgens het Nederlands Aardappelbureau zijn in j rassen geschikt om geïntegreerd geteeld te worden. Voorat hebben wij als consument alleen klaarheid over biologisch dyJ sche en ecologische aardappelen, die zonder chemische rail worden geteeld en al wel een milieukeurmerk kennen. Ook tl het keurmerk 'Natubalans', maar dat vind je nog haast nerrf een promotiefolder van het Aardappelbureau vond ik eer. recept, dat ook past in het aspergeseizoen. Aardappel/aspergesalade (2 personen) 400 gram vastkokende aardappelen (600 gram vuil gewicht) 500 gram asperges (750 gram vuil gewicht) 4 lente-uitjes 4 eetlepels olijfolie 1 theelepel honing IV2 eetlepel citroensap peper en zout naar smaak 2 eetlepels fijngehakte dille of V2 theelepel gedroogde dragon 4 eieren Schil de aardappelen, was ze en snij ze in schijfjes. Snij het on« deel van de asperges, schil ze en snij ze in stukken centimeter lang. Maak de uitjes schoon, verwijder het donke: en snijd ze in ringetjes. Klop in een kommetje een saus van dei citroensap, peper, zout, uitjes, honing en dille (of dragon, waarT voorkeur aan zou geven). Kook de eieren hard (vijf minuten m aan de kook zijn gekomen), kook de aardappelschijfjes ®'l minuten beetgaar en in een andere pan de asperges, evene®! minuten. Rangschik in een schaal de warme groenten en det gesneden eieren en giet de saus er over heen. Onmiddellijk op1*' Lekker als maaltijd met stokbrood en een paar verschillende® kaas. Utrecht (anp) - Er is nog steeds plastic speelgoed in de dat veel giftige zware metalen bevat. Het speelgoed1 geen gevaar voor kinderen. Wanneer het als afval verbrandt, is het schadelijk voor het milieu. Tot die conclusie komt de stich ting Natuur en Milieu. De stich ting onderzocht 27 stukken speelgoed. Bij een aantal werd lood, chroom, seleen en cad mium aangetroffen, meestal als kleurstof. De concentraties aan zware me talen liggen volgens Natuur en Milieu boven de norm die geldt voor industrieel afval. Deze norm geldt weliswaar niet voor speelgoed, maar Natuur en Mi lieu vindt dat voor speelgoed veel strengere normen moeten gelden. Enkele stukken speelg®^ ten zoveel cadmium, eens mogen worden teerd of verhandeld. DcS') bezint zich op juridische^ tegen de importeurs e" ten daarvan. Overigens kan het 00IU vijf stukken speelgoe® zonder zware metalen' 1 voorzien. Voor de conS het verschil echter n'e J Daarom adviseert Natuwjjj lieu om houten sp pen. Door Rinze Brandsma SKAGEN - De Haringrace afgeschaft? Integendeel: dagelijks stuift een Hol landse Haringrace over de smalle wegen van Noord- Jutland, Denemarken. De traditionele Haringrace werd in 1990 afgeblazen. Veel stelde die toch niet meer voor. Zoals Vlagge tjesdag in Scheveningen ook niet meer het begin was van de spannende, on gewisse race naar de Hol landse Nieuwe, als de ha ringvloot uitvoer. Toch speelt de Haringrace zich deze dagen volop af, maar dan in het Deense Jutland. Vanaf half mei tot half juli, de tijd dat de volvette maatjesharing uit de Noordzee op te vissen is, scheu ren enkele tientallen Nederland se haringhandelaren 's ochtend in alle vroegte heen en weer tussen de visveilingen van Ska- gen en Hirtshals in het noorde lijkste puntje van Denemarken. Dagelijks ook rijden vele tiental len koelwagens vanuit die Deen se vissersplaatsjes volgeladen met het 'zilver uit de zee' in straf ;empo naar Nederland. De Hol landse Nieuwe komt voor drie kwart uit Denemarken. Gevan gen door Deense en Noorse vis- lers. Maatjesharing heet vooral 'matjessild'. In handen Haar noem die maatjes vooral geen Deense of Noorse Nieuwe. Vant de haringhandel blijft tra- jrditioneel stevig in handen van jNederlanders. Zij dicteren ook Jin Skagen en Hirtshals de markt, bepalen de kwaliteit en de - even Itraditionele - verwerking met kaken, pekelen en rijpen. Zij' bewerken met succes nieuwe narkten in Europa, zoals in Duitsland en Spanje, let Nationaal Visbureau organi seerde een persreisje naar Ska gen en Hirtshals. Hoe dat zo? Hobert Carp en Willy Kreeften van het Visbureau grinni ken wat. Ze geven het grif toe: hun sector werd steeds pijnlijk geraakt door de jaarlijks terug kerende verhalen bij het naderen van het nieuwe haringseizoen, dat de Nieuwe maatjesharing zijn traditionele Hollandse ka rakter aan het verliezen zou zijn. poor de zuigende vragen en sug gestieve stukjes over Deense Nieuwe. laar nu is het tijd voor het (spelen van open kaart. Het Vis- jbureau heeft de haringhandel [overtuigd: „Laat maar zien dat hvij de gretige consument dankzij Oenemarken Hollandse Nieuwe onveranderd hoge kwaliteit inen leveren. Dat het, door Nederlandse controle en verwer king, een op en top traditioneel vaderlands produkt is gebleven. at we er trots op zijn dat we de Eeuwenoude, florerende haring- Verkeerde brandstof in de tank. in Nederland is de kans niet zo groot maar in het buitenland staan de zaken er anders voor. on er 111 Italië §een aebt lnnrl at dat Senza Piombo loodvrij betekent loopt het risi cozijn vervoermiddel af te tan tor nn toodvrij, terwijl de mo- Vnnr superbenzine ingesteld is. trouwens" je geen ramp fe inFrankrijk hangen de de diile?1St0len §ewoon naast Wel hnn r8n dan is verwisseling Ijju ®st vervelend. En moge- zonrihov?Strofaal voor de ge- In m /an de motor. tankst ®deidand bieden de nkstahons over het algemeen branrlct nde soori— brandstof. Autogas, diesel drie snAat°gas, diesel en buiten hf u benzine- Gas kan dat daarmp g bliiven om- mogefe 8M V6rgissl' keerrln h ]I)' aar als er Uan heetb^a"dstof getankt w te pomnon 1? Zljn de tank 1 t tanken v=' gevaar van auto's met1 g de henzine opgevanao jen katalysator vuionp„;?.en door een w.fJ 8™ bi I het vu"p"stooPaar Past I Pomn st°o1 van de I po"ip in natvan, d( v°or heel F. g trou de vei?! Uf°Pa- Maar als omtrek geen wc da de soorten die en ka Ier mc vergissingen Oo r „j. ver_ wordt cei leeg be: het on bij. me is wi: smallere vei Jt alleen gec loodvrije tar trouwens sto er in nie loodvrije gir

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 24