DE STEM ipulers ET De luxe van het zijn Benen mogen gezien worden Amsterdams complex Oibibio verpakt bewustwording in trendy jasje >pese kwaliteit findows Authorized Partner is UNIX. X is HP. >r maar f 3.590,-' IJL inbouw Huiselijk I, geluids- le muis. hdows-applicaties in een extra uit, want de allernieuwste geïnstalleerd. Bovendien krijgt consument Bel gratis voor informatie en dealeradressen: 06-0995559 DONDERDAG 9 JUNI 1994 DEEL D Pas in het najaar in de winkels. Nu al een vooruit blik op de najaarsmode. De trends ontleed. Van daag: beenmode. Door Jetty Ferwerda De minirok kwam afgelopen winter voor veel vrouwen als een schok, en voor sommigen als een bevrijding. Wat de eerste groep dames betreft: lange rokken verdwijnen niet. De laatste groep kan zich komend najaar uitleven. Mini verschijnt in allerlei vormen (van strak tot wijd, in nepbont of lakleer) en de beenmode past zich Op opvallende wijze aan. Het been mag im mers weer gezien worden. En dus krijgen de laarzen concurrentie van hooggehakte schoe nen en komen nieuwe en oude beenbedekkers terug in het mode beeld. Bijvoorbeeld panty's in matzwart of in prachtig kant. Christian Lacroix brengt onder het label Le Bourget de mooiste creaties op de markt, met goud en zilver geborduurd en in kant. Andere ontwerpers, zoals Karl Lagerfeld, komen met de been warmers op de proppen: dijhoog, gebreid en soms vastgemaakt aan de schoenen. Kniekousen, sokjes en over-de-knie-kousen zijn al eerder op straat gesignaleerd en veroveren nu definitief een zichtbare plek in de najaarscollecties. De gewone panty blijft ook, wél in 40 den ier of dikker en in verschillende felle kleuren waaronder oranje, geel, blauw en groen. Klak. Klaar! Stap vandaag nog Ippen op de meest sprakeloos- loor informatie en alle adressen [want het is 1 juli voor u 't weet. Het grand café van Oibibio: een ideale omgeving voor jonge trendy mensen. FOTO'S FOTOPERSBURO DIJKSTRA n9 igescnaar kopen EFORMUUER8U UW DEALER. INZENDDAHJM KORTINGSBON15/8/94 HEWLETT PACKARD Uel/iSense zijn handelsmerken van Microsoft Corporation. |veel werk uit handen, erlijk nemen egensnijdende veiligheids zodat u moeiteloos van ck Decker heggescharen ding tot Fl. 25,- kot Els Reijn [fie in Amsterdam het Cen- ïaal Station uit stapt, ziet jen stationsplein met de aatmuzikanten, de jach- ige mensen, trams die af aan rijden. Recht voor- (t is er het volle Damrak let op de omringende ge louwen de lichtreclames: kt Victoria Hotel, Thomas jook, Heineken, Jezus lo- p you, Oibibio. Oibibio? Pfoio blijkt een gloednieuw Titrum voor spirituele bewust- Ptding en persoonlijke groei te r Uet Mercuriuspand aan de -is Hendrikkade 20 (schuin te- pover het Centraal Station) o je je 'de kunst van het zijn' |en maken. 11 greep uit de mogelijkheden: possen yoga, edda en runen, jMo-synthese, sjamanisme, i-ine- ook een kopje met t of een fje kun je terecht, P' Oibibio Phikt over imposant Jjid café. ij hjn grote l>e ruimte, V muren, |£ie oude de- van het .sPronkelij- I Rebouw en ggn-achtige Poilair oogt I ®fé als een Grolsch- (®gvoor jon- ■Tendy men- klokketorens van Amsterdam en hoor je het geroezemoes van de stad om je heen: het verkeer raast onder je door, de treinen rijden het tegenoverliggende Centraal Station binnen, daarachter het IJ en in de verte zie je de hijskranen van de Amsterdamse haven. De spiritualiteit die in de jaren zeventig nog verpakt was in de rokerigheid van joints en met Oosterse voorwerpen gedecoreer de ruimtes, gaat nu gehuld in een trendy outfit van de hedendaagse 'natuurlijke eco-look'. De joint is verruild voor dertig soorten thee en verse fruitsappen, want met de innerlijke mens wordt niet alleen de geest be doeld, maar ook het lijf. Concept j Drie jaar geleden ontsproot het concept voor dit spirituele cen trum aan de geesten van Ronald Jan Heijn (1960, van de AH-fa- milie) en Heine Wind (1963), bei den afgestudeerd aan Nijenrode en 'onafscheidelijke boezem vrienden', aldus Heijn. Na een intensieve renovatie van twee jaar, waarbij het gebouw van kelder tot nok gestript en vervolgens helemaal opnieuw werd aangekleed, heeft Oibibio de deuren opengegooid. Je treft er een compleet aanbod van gees telijke en materiële produkten om je een alternatieve leefstijl in een 'nineties'-jasje aan te meten. En dat alles vindt plaats in een jaren-negentigatmosfeer: luxu eus doch natuurlijk, dat wil zeg gen: leem op de muren, kokos op de vloer en berkehouten houder- tjes voor informatiebordjes. De kleuren zijn warm, geel en oranje met in de sauna natuurlijk blauw en groen en een kurken vloer. Alles ademt 'design' en bij de in richting zijn dan ook talloze kun stenaars ingeschakeld. Panhuis Afblijft ste ilral echter een ghoel missen, fcri door het BHPO vierkante ÜkïUl 'e na" B* °ok nog een JteirasSaUna met l^fzo'nhakterras K zo n beetje alle Om er enkelen te noemen: Paulus van Vliet is de betrokken, archi tect die samen met Heijn ih ieder ruimte heeft gezeten en 'gevoeld' welke functie de plek het beste kon krijgen, Didi Overman en Paul Würsten ontwierpen de Ja panse theetuin en Bob Saretsky gaf het warenhuis vorm. Annelies van Dooren decoreerde tegels en sanitair in een aantal ruimtes, waaronder de sauna. Op de gekste plekken zie je op de betegelde muren in eens voorstellingen van een stel blote benen, of een ver dwaalde vogel, een tafeltje met theepotje of kussens en in een wc is zelfs een bril geglazuurd. „Ik heb per ruimte de te gels met deze voorstelling moeten nummeren zodat ze goed op de muur zou den komen. De tegelzet ters werden er gek van. En de overige werklui vonden mijn toevoegingen eerst maar zonde van al dat mooie sanitair, maar na een tijdje vonden ze het ge lukkig toch leuk," aldus Van Door van lezingen is of door bezig te zijn met het eigen lichaam." Therapie op maat dus en moge lijkheden genoeg om met jezelf bezig te zijn. Je kunt namelijk naast de cursussen en consults bij een van de talloze therapeuten ook nog eco-mode aanschaffen, de database alle informatie over een bepaald spiritueel onderwerp laten ophoesten, een workshop volgen, in de sauna zitten, een modderbad of drukkelijk hand in hand. Heijn: „Er moet een balans zijn tussen het spirituele en het materiële. Als je je alleen richt op de ver lichting, op het geestelijke, word je zweverig. En een eenzijdige oriëntatie op dat wat tastbaar is, leidt tot ma terialisme." Gevraagd naar de betekenis van- het woord Oibibio legt Heijn uit dat deze naam heel nadrukkelijk NIKS betekend. Heel bewust is gekozen voor een naam zonder asso ciaties, zonder la ding. Toch blijkt het geen toeval te zijn dat de naam zeven (een symbolisch ge tal) letters heeft en een palindroom is met een speelse, luchtige klank. Een doorkijkje vanuit een van de lichtkokers tn de Japanse theetuin. In de smalle gangen en klei ne trappenhuizen heerst een huiselijke sfeer en overvalt je het gevoel bij iemand thuis op bezoek te zijn. De ruimtes zijn on opvallend met elkaar ver bonden door een wirwar van gangen met door kijkjes naar buiten of in de twee lichtkokers die het gebouw rijk is. In de lichtkokers zijn respec tievelijk gevestigd de Japanse theetuin, com pleet met bonzai en fut ons (schoenen uit!) en een vegetarisch restau rant waar je je op een klein pleintje in een mediterraan stadje waant, met okergele muren en Franse hek jes voor de ramen die op deze lichtkoker uitkomen. Het aanbod van mo gelijkheden is schier onuitputtelijk. Dat is ook de bedoeling, want, zegt Heijn, „iedere mens heeft zijn eigen innerlijke wijsheid en iedere mens is uniek. Wij willen een kader scheppen waarin iedereen op zoek kan naar zichzelf, op zijn of haar ei gen individuele manier. Of dit nou door het bijwonen algen- kuur nemen of gewoon alleen even een kop koffie drinken in het grand café. Een aantal vooroordelen over de wereld van spiritualiteit wordt bevestigd door tingeltangelgelui den, de geur van wierook, lang bebaarde en behaarde bezoekers en de exotische benamingen voor allerlei activiteiten. Toch blijken de sandaal en gei tenwollen sok eerder de uitzon dering dan de regel. Gaatjes schoenen, jasje/dasje of gilet 2ijn ook ruim vertegenwoordigd. Commercieel Het idealistische van vroegere spiritu le centra maakt bij Oibi bio plaats voor de eigentijdsere, commerciële aanpak. De bezoeker wordt flink gestimu leerd tot consumeren: een hapje, een drankje, een boekje, een the- rapietje, een saunaatje. In de toe komst zullen zelfs onderwaterge boortes tot de mogelijkheden be horen: een grote houten tobbe hiervoor is al aanwezig. De combinatie van op het oog te genstrijdige belangen is niet toe vallig. Heijn wil juist een brug slaan tussen de 'zweverige' wereld van 'er is meer tussen hemel en aarde' en het zo vertrouwde materialis me van onze westerse consump tiemaatschappij. Bij de Oibibiaanse bewustwor ding gaan geest en materie na- Interpretaties AL betekent de naam niets, toch blijken er al diverse interpretaties van het woord Oibibio in omloop te zijn. De medewerkers van Oibi bio zelf wijzen op de structuur van het ge bouw dat met ingangen aan de Prins Hendrikka de en de Nieuwendijk, drie torens en twee bin nenhoven een zelfde rit me in zich heeft als de letters van Oibibio. En een Engele bezoeker heeft de o als cirkel opgevat, symbool van begin en einde, van een gesloten cyclus. Voeg daarbij de Engelse uitspraak van de i en de b, waardoor de middelste let ters van de naam klinken als I be I be I (ik zijn ik zijn ik). Kosten noch moeite zijn gespaard bij de opzet van Oibibio. Heijn wil echter niet kwijt hoeveel geld is geïnvesteerd 'want dan sta je alleen maar bekend als een mil joenenproject.' Zonder die exacte cijfers straalt het geld ook wel van de muren af en dat er ettelij ke miljoenen in het project gesto ken zijn, is zo ook wel duidelijk. Om Oibibio zeven dagen per week van 10.00 uur 's ochtends tot 's avonds laat open te houden worden nu al 80 mensen ingezet. De vraagt dringt zich op hoe He ijn de toekomst ziet. Heeft een dermate trendy project kans op succes op de langere termijn? Succes „Ik denk natuurlijk van wel, hoe wel ik er meteen bij moet zeggen dat voor succes op langere ter mijn meegroeien met de tijd es sentieel is. Je kunt niet zeggen 'ha, ik heb een succesformule, nou hoef ik alleen maar achter over te zitten en niets te doen.' De wereld om ons heen verandert in een snel tempo en Oibibio zal op die veranderingen moeten in spelen." FOTO'S PETER STIGER

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 23