DE STEM
'Zeker de helft wimpel ik af
'Ik zing het dak
van de studio'
De slapeloze nachten van acteur Rob van Hulst
Bruckners zevende
bleef groot karwei
Grote presentatie vi
beelden uit Zimbabil
UIT GIDS
IpëSTEM
Operaster Charlotte Margiono voor drie jaar volgeboekt
ISKE WISKI
§Jn'mhtb
Laatste concert Brabants Orkest in Con&
Festival Oudel
Muziek slaat
vleugels uit
1
„Belgen spelen serieuzer. De
Nederlander heeft al gauw iets van:
ach, het is maar een spelletje."
Robert Long
MAANDAG 6 JUNI 1994
Door Rein van Willigen
Jarenlang was hij in de rol van dokter Eric Koning de
slechterik van 'Medisch Centrum West'. Tegenwoordig
leidt Rob van Hulst het populaire spelletje 'Wie van de
drie' dat de Avro van stal haalde. Ook is hij bekend als
kenner van de Amsterdamse Wallen, waar hij een boek
aan wijdde. Tijd om de echte Rob van Hulst te laten
opstaan. „Televisie kijken doe ik dus echt nooit. Dat
maakt me onbemind bij feesten. Als ik gekust word,
moet ik anderen vragen wie dat deed."
Öartje Amsterdam. Op de roem
ruchte Zeedijk nadert een eenza
me fietser, Rob van Hulst. „Ik
denk", glimlacht hij, „dat dit
Nederlandse bekendste adres is.
's Zomers komen er hordes kin
deren kijken. Ik laat ze wel eens
binnen. Ik geef ze wat chocolade
te drinken. En als ze willen,
mogen ze foto's maken. Ze zijn
heel verbaasd, dat een acteur zo
woont. En ze zijn verbaasd dat
ik ook wel eens in de ww zit."
In de woonkamer valt in een
boekenkast een cd-single op:
'Seduce me' gezongen door Rob
van Hulst. Op de tafel trekt een
kanarie-gele aansteker met het
opschrift 'Bananenbar' de aan
dacht. „Of de echte Rob van
Hulst op wil staan?", herhaalt de
37-jarige acteur, auteur en Wal-
lengids zachtjes.
„Ik ben een klein mannetje met
korte benen. Weet je wat het
probleem is? Ik ben heel eerlijk.
Vaak worden dingen die ik ver
tel uit de context gelicht. Dan
staat er in bladen ineens iets
heel privé's. Dat krijg je te pas
en te onpas voor je kiezen. Ik
ben niet zo blasé dat ik geen
journalisten thuis ontvang. Als
je dit vak doet, kies je voor
publiciteit. Er zijn collega's die
op hun fans en figuranten schel
den. Dat moet je niet doen."
Trucje
Rob dankt een stuk van zijn
populariteit aan de roemruchte
serie Medisch Centrum West.
Verguisd bij de één, gevreten
door de ander. „Een schrijver",
meent Van Hulst, „is het allerbe
langrijkste bij een serie. Een
slecht stuk speelt niet goed. Kijk
naar Pleidooi, dat is fantastisch
geschreven en er wordt fantas
tisch in gespeeld."
Ook is Van Hulst van mening,
dat je als acteurs in een serie
zoveel mogelijk op één spel-
niveau moet zitten. „Toen ik op
de toneelschool zat, heb ik veel
stukken gezien. Wat me vaak
opviel, is dat met name oudere
acteurs hun collega's proberen
weg te spelen. Dat vind ik een
afschuwelijk trucje."
Het gesprek krijgt een andere
wending als Rob zegt: „Ik ben
iemand, die graag shockeert. Al
les wat we doen, is plaats- en
tijdsgebonden. Tijdens drie da-
Rob van Hulst: „Zakelijk ben ik een nul."
gen carnaval mag alles. Na die
dagen moet je weer gewoon
doen. Versieren is leuk. Dan
moet je dat ook daarna doen. Ik
ga graag naar de IT toe."
Aan een relatie hecht Van Hulst
veel waarde. Zonder er te diep
op in te gaan laat hij weten:
„Een goede relatie kan alles zijn.
Een goede vriendschap bijvoor
beeld, waar je op terug kunt
vallen. Ik ben wars van eikaars
bezit zijn."
Janken
Vrouwen ervaart Van Hulst ex
tremer dan mannen: „Ik woon
nu jaren in deze buurt. Ik heb al
heel wat vrouwen de Wallen la
ten zien, onder andere ook sexs-
hops. Mijn ervaring is, dat vrou-
wer erger zijn dan mannen. Ik
ben naar de London Knights
geweest. Ergens aan de andere
kant van Nederland. De café
baas is bijna van zijn kruk ge
vallen. Een keurig meisje, waar
het vriendje amper aan mocht
komen, wilde één van de strip
pers met de mond bevredigen."
Reacties van een ander kaliber
kwamen op zijn blootfoto's in
Playboy. „Ik stond daarop met
FOTO DIJKSTRA
een dame die in pornofilms mee
speelde. Er was niks te zien,
maar dan nog krijg je reacties
als: 'Hoe kun je dat nou doen?'
Op televisie zijn programma's
om mensen aan het janken te
krijgen, gewoon terwiïle van de
kijkcijfers. Ik persoonlijk zou
nooit tegenover een miljoenen
publiek die dingen laten zien,
die van je zelf zijn."
Niet dat Van Hulst nimmer in
zaken is beland, waarvan hij
achteraf een beetje spijt heeft.
„Ik ben absoluut naïef. Als je dat
uitstraalt, kom je gegarandeerd
in financiële debacles 'terecht.
Zakelijk ben ik een nul. Van het
presenteren van 'Wie van de
drie' zal ik nooit spijt krijgen. Ik
wist waar ik aan begon. Ik hoef
er alleen voor te zorgen, dat het
programma loopt. Mijn teksten
zijn van me zelf, ik lees ze niet
op. Als ik hakkel of stuntel, is
dat echt."
Afsluiten
In oktober hoopt Van Hulst het
eventjes wat rustiger aan te gaan
doen. „Ik ben een beetje over
vermoeid", zucht hij zacht. „Ik
heb op dit moment weinig tijd
voor een privéleven. Ik koop een
boek maar van lezen komt niks.
In oktober ga ik naar een stil
eiland waar een hotel staat waar
bijna geen Nederlanders ko
men."
Het liefst zou de Amsterdammer
een bistro beginnen. „Hier op de
Zeedijk natuurlijk. Ik hoef niet
zo nodig met die kop op tv.
Zeker de helft van hetgeen ze me
aanbieden, wimpel ik af. Uiter
aard heb ik me wel eens laten
verleiden tot iets waar ik spijt
van heb. Maar achteraf ga ik
niet schoppen. Ik heb dromen,
wensen of beter gezegd, slapelo
ze nachten. Van wat er op korte
afstand gebeurt: mensen in
Bosnië die elkaar afslachten."
Wat doe je eraan?
Rob pauzeert kort en antwoordt
eerlijk: „Je afsluiten. Je wordt er
mies van. Het is voor mij één van
de redenen dat ik geen kinderen
durf te hebben. Ik ben bang voor
deze maatschappij. Ik ben heel
pessimistisch. Er wordt steeds
meer van onze aardbol afge
knabbeld."
Breda - Stadsschouwburg
Concordia. Laatste abonne
mentsconcert Brabants Orkest
in Concordia. Programma
Fluitconcert C.Ph.E.Baeh en
7 e symfonie Bruckner. Diri
gent: Petri Sakari, solist: Ray
mond Delnoye. Gehoord op 4
juni 1994.
Door Frans Baljeu
Zaterdagavond nam het Bra
bants Orkest afscheid van het
Concordia, een afscheid zonder
weemoed waarschijnlijk. De uit
geleefde zaal, met een evenals
zaterdag vaak te gering aantal
bezoekers, is geen echte insipri-
ratiebron voor een groots optre
den. Dat werd de zwanezang
voor een vertrouwd gebouw ook
bepaald niet.
Met bet uitvoeren van Bruckners
zevende symfonie had het orkest
wel erg veel hooi op zijn vork
genomen. In deze zevende trekt
Bruckner alle registers van de
menselijke emoties open. De mu
ziek kan de luisteraars meene
men van de diepste smart tot een
bevrijdende jubel.
Over dit meer dan een uur du
rende proces ligt een grote lang
gerekte spanningsboog. Dat die
niet gehaald werd, is voor een
orkest zonder echte Bruckner-
traditie te excuseren. De niet
altijd smetteloze inzetten van
het met een belangrijk aandeel
in dit werk deelnemend koper
zijn de risico's van een live-uit
voering.
De Finse dirigent Petri Sakari
leek echter letterlijk een andere
taal te spreken dan het Brabants
Orkest kon of wilde waarmaken.
Hij toonde vaak visueel wat au
ditief niet waar te nemen was.
Zelden hoorde je de bij Bruckner
vaak haast bedwelmende
geëxalteerdheid zoals de passage
Waarom ze in oktober niet
meedoet aan de heropvoe
ring van Le Nozze di Figa
ro bij De Nederlandse
Opera, na haar succes van
vorig jaar?
„Heel simpel. Ik ben dan niet
vrij. Ze vragen me in Nederland
altijd te laat. Mijn agenda zit nu
al bijna vol voor 1996. Ik ben
met de planning voor 96/97 be
zig. De Nederlandse Opera wil
het beleid niet afstemmen op één
zangeres of één dirigent, wil
daarom niet met mij brainstor
men over de toekomst. Dat is
jammer. Ik ben nu eenmaal een
van de meest internationale zan
geressen van Nederland."
Ze overdrijft niet, Charlotte
Margiono (39). Fameuze dirigen
ten als Nicolaus Harnoncourt en
John Eliot Gardiner dingen als
het ware naar de hand van de
Nederlandse sopraan. Onder
Gardiner zingt ze Donna Elvira
deze week in Mozarts Don
Giovanni; een hoogtepunt in het
Holland Festival. Van Harnon
court verschijnt binnenkort dé
complete Le Nozze Ae Figaro op
cd mef haar als gravin; met
Harnoncourt gaat ze ook Fidelio
van Beethoven opnemen. Ze kon
kiezen. Gardiner wilde haar voor
dezelfde rol.
„Gardiner is misschien technisch
nog iets perfectionistischer.
Maar 'ik heb toch gekozen voor
laten we zeggen 'de geest', voor
Harnoncourt," looft ze de diri
gent die wel haar 'muzikale va
der' wordt genoemd. Tijdens het
vraaggesprek in haar onopval
lende rijtjeshuis in Purmerend
geeft één langdurige onderbre
king aan hoe hecht de persoon
lijke relatie is met de Oostenrijk
se dirigent: 'Frau Harnoncourt'
aan de lijn.
Pierre Audi
Ze wil overigens niet negatief
lijken, over De Nederlandse Ope
ra. „Ik heb laatst nogal lelijke
dingen gezegd over Pierre Audi,
omdat hij in Amsterdam tegelijk
intendant en regisseur wil zijn.
Hij heeft daar niet verkeerd op
gereageerd. Integendeel, hij
heeft me gevraagd om in 1996
Desdemona te zingen in een
nieuwe produktie van Otello,
maar helaas nèt in een periode
dat ik niet vrij ben. Voor mijn
fans is het spijtig dat ik zo
weinig hier zing, die zijn daar
boos over. Maar ik neem echt
alles aan in Nederland wat ik
kan."
De naam Margiono doet aan Ita
lië denken, maar ze blijkt een
geboren en getogen Hollandse,
Amsterdamse om precies te zijn.
Haar vader, fotograaf en journa
list, kon kort na de oorlog met
zijn Duits-klinkende naam Hei-
demann niet uit de voeten en
koos als artiestennaam Margio
no, naar een ver Argentijns fa
milielid. Charlotte beschouwt
het als haar meisjesnaam en
noemt zich zo als zangeres, hoe
wel ze ook als mevrouw Swart
op de affiches zou kunnen staan,
naar Wim Swart met wie ze is
getrouwd.
Lukt dat, een wereldwijde car
rière als operazangeres gecombi
neerd met een privéleven
„Ja, maar weinig vrouwelijke
'zangers hebben een zo geëman
cipeerde man als ik. Die bereid
is in de maatschap van zijn
vrouw te stappen. Hij wa» bos
bouwkundig ingenieur, maar is
nu secretaris, boekhouder,
vrachtwagenchauffeur en hij
gaat over het materieel."
Dat laatste slaat op de enorme
camper ter grootte van een auto
bus die ze hebben en waarmee ze
door Europa reizen als Charlotte
ergens moet optreden. Zo ver
mijdt de zangeres het eenzame
en geestdodende hotelleven van
menige artiest.
„Daar verheugen we ons echt op.
We zetten de bus gewoon op een
camping en hebben dan ons ei
gen huis bij ons. Na de voorstel
ling genieten we van de vrijheid
en de natuur. Je bent anoniem
op de camping, niemand kent je.
Dat doen we al vier jaar zo. En
thuis regelen we samen het huis
houden, we hebben niemand die
dat voor ons doet. Samen ramen
lappen is heel gezond."
Aafje Heynis
De basis voor haar zangcarrière
is gelegd op het conservatorium
in Arnhem, waar ze eigenlijk
blokfluit studeerde. Onverwacht
ontdekte men daar haar stem en
kwam ze in 1977 onder de hoede
van de legendarische Aafje Hey
nis. Aan haar heeft ze niet alleen
haar opleiding te danken; ze.
werkt nog steeds met haar als
coach. „Als ik het gevoel heb dat
iets niet klopt, kan ik bij haar
terecht. Zij kent mijn stem zo
goed dat ze me met een paar
lessen op het goede spoor zet. Ik
doe vooral techniek met haar."
Haar internationale doorbraak
kwam in 1988 toen ze op het
muziekfestival van Aix-en-Pro-
vence Vitellia zong in Mozarts
La Clemenza di Tito. Haar Ne
derlandse doorbraak volgde
twee jaar later als Fiordiligi in
Cosi fan tutte onder Harnon
court. Tot de hoogtepunten op
vaderlandse bodem behoren ze
ker haar rol in Le Nozze di
Figaro vorig jaar en haar Desde
mona in Verdi's Otello dit jaar in
een concertante uitvoering met
de Nationale Opera uit Brussel.
Ze werd ovationeel toegejuicht
door het Amsterdamse Concert
gebouw.
Hoe omschrijft ze zelf haar stem?
„Ik vind mezelf een normale so
praan. Franse critici kunnen een
stem zo mooi beschrijven, met
van die superlatieven, alsof ze
het over éen schilderij hebben.
Ik ben jugendlich-dramatisch in
het Duitse repertoire, misschien
op weg naar een lyrico spinto in
het Italiaanse. Hou het maar op
vol-lyrisch. Mijn stem is per jaar
rijper geworden. Ook technisch
gaan sommige dingen gemakke
lijker. Ik ben nu weer met Elvira
bezig, dus even terug naar Mo
zart, maar ik voel me toch geen
specifieke Mozart-zangeres.
Mijn stem heeft een bepaalde
dramatiek gekregen, is groter,
voller, breder geworden. Het
gaat er niet om dat ik Mozart de
rug wil toekeren, maar na Otello
wil ik wel verder. Daarna past
bijvoorbeeld een Don Carlos. Je
groeit door wat je doet en door
wat je laat. Om Verdi goed te
zingen heb je óók piano nodig en
legato, denk maar aan Desdemo
na."
„Moeilijk is wel nu al te moeten
bepalen wat je stem nog kan of
èl kan in 1996. Ik kreeg een
aanbieding voor Ariadne auf
Naxos in Brussel. Ik aarzelde en
ik heb maar nee gezegd. Zelf ben
Charlotte Margiono: „Mijn stem kan heel verschillend klinken.
Het ligt aan het bioritme en niet te vergeten de hormonen.
FOTO PIETER ALFERINK
ik heel benieuwd hoe mijn stem
zich ontwikkelt. Ze kan heel ver
schillende klinken. Dat ligt aan
het bioritme en niet te vergeten
de hormonen. Soms komen er
enorme krachten los. Dan zing ik
het dak van de studio, zegt
Wim." Ze doelt op de geluid-
dichte oefenruimte die hij voor
haar heeft gemaakt.
De stem is een kwetsbaar instru
ment.
„Ja, ik speel ook altviool, in het
orkest voor Purmerend en omge
ving. Dat js zoveel gemakkelij
ker, een instrument buiten jezelf.
Ik ben een allergiepatiënt, twee
jaar geleden geveld door een
pollenallergie. Regelmatig moet
ik concerten afzeggen. In no
vember nog. Ik ben bezig aan
een injectiebehandeling om re
sistentie op te bouwen. Maar
daar werd ik toen zo ziek van,
dat ik ook in Nederland moest
afzeggen. Het is gewoon een
handicap. Misschien ook wel
goed voor me. Ik heb zoveel
talent mee gekregen en van huis
uit zoveel discipline, maar die
allergie maakt toch dat ik blij
ben met elke dag dat ik wèl kan
zingen."
Hoe bereidt u zich voor op een
rol?
„Ik heb geen repetitor, ik ben
nogal autodidactisch bezig. Don
na Elvira studeer ik helemaal
alleen in. Misschien doorbreek ik
nu de hele romantiek van het
vak, maar ik oefen gewoon met
de cd. Ik kies een opname die me
aanspreekt, de Don Giovanni
van Harnoncourt in dit geval, en
zing dan gewoon mee.
Maar dan hoort u Roberta
Alexander en zingt u haar na!
„Welnee, ik hóór de ander dan
helemaal niet. Ik trek me ook
niets aan van waar zij adem
haalt, of van de tempi van Har
noncourt. Ik weet voor mijn ei
gen muzikale ziel hoe het moet
klinken. Voor Otello heb ik oude
opnamen van Renate Tebaldi ge
bruikt, niet die van Freni, want
zo wilde ik het niet.
Tebaldi hebt u de afgelopen ja
ren steeds genoemd als uw favo
riete zangeres.
„Ja,- maar ik waardeer nu ook
Callas. Tebaldi is zuiver, eerlijk,
misschien een beetje saai verge
leken met Callas. Als je veel hebt
gezongen, wordt Callas interes
sant. Wat ik zo ongelofelijk vind:
je weet altijd na twee tonen dat
zij het is. Dat zou ik ook wel
willen!"
Elisabeth Schwarzkopf?
De naam van die levende legen
de roept gemengde reacties op.
Margiono deed in 1987 mee aan
haar met veel publiciteit omge
ven masterclass. Ze oogstte vol
op lof. Andere deelnemers kre
gen soms vernietigende kritiek
en werden in het openbaar de
grond in gestampt.
„Ja, ik was haar lieveling. Maar
ik kreeg ook het leed mee van
degenen die werden afgemaakt.
Het ergste vind ik dat die naam
steeds terugkomt, waardoor het
lijkt alsof ik door Schwarzkopf
een ster ben geworden. Helemaal
niet. Dat doet mijzelf te kort èn
vooral Aafje Heynis. Ik heb met
Schwarzkopf maar vijf dagen
een uurtje en plein public liede
ren doorgeworsteld."
De operawereld zit nog steeds
vol concurrentiestrijd en diva's
met sterallures? Het mooiste
voorbeeld is een foto uit een
opnamestudio: Maria Callas en
Chfïstk Ludwig, beiden achter
een microfoon. Maar Callas een
meter vóór Ludwig.
„Callas was toen al een uitzon
dering en Christa Ludwig is van
nature heel bescheiden. Maar
wie heeft uiteindelijk de langste
adem gehad? Ludwig zingt nog
steeds. Callas heeft zich te
gronde gericht. Ze was in alles
extreem. De periode van de ech
te diva's is afgelopen. Hoewel,"
ze aarzelt en noemt geen namen,
„je hebt ze nog wel. Die met een
gevolg van tien tot tweehonderd
man komen. En de kleedkamer
opnieuw geschilderd willen in
een speciale kleur. En palmen op
de gang. Spielberg zou daar eens
een film over moeten maken."
Dan wilt u de hoofdrol wel?
Ze lacht hard: „Ja..."
„Maar met het merendeel van de
zangers en zangeressen is geen
sprake van concurrentie. Ieder
een werkt hard, waardeert en
respecteert elkaar, weet hoe
moeilijk het is in dit vak dit
niveau te bereiken. Bovendien in
Mozart-opera's is altijd sprake
van ensemble-vorming, samen
spel. Misschien kom je bij uit
voeringen van Verdi, Bellini,
Wagner meer 'diva-isme' tegen.
Daar word je ook uitgeboe-d als
je één hoge C mist. Toch is het
ook vaak: hoe beroemder hoe
aardiger. Ik heb veel lol met
Gruberova. En Sylvia McNair
gedraagt zich ook helemaal niet
als een ster. Het is een prima
mens. Je moet elkaar liefdevol
benaderen. Daar dien je de kunst
ook het meest mee."
Na de Don Giovanni met Gardi
ner is Charlotte Margiono eind
augustus in Rotterdam en Am
sterdam te beluisteren met het
Europees Jeugdorkest in de
Vierde Symfonie van Mahler. In
september maakt ze met Claudio
Abbado een toernee door Japan
met de Figaro. Onder Haitink
zingt ze bij het Concertge
bouworkest in de Tweede van
Mahler („Ik zou graag meer met
hem willen doen. Ik ben een
bewonderaar van Haitink.") Vol
gend jaar wacht een volstrekt
nieuwe rol bij de Staatsoper in
Berlijn: 'Die Feldmarschallin' in
Richard Strauss' Rosenkavalier
en zingt ze bij het Residentieor
kest in het Deutsches Requiem
van Brahms.
Haar toekomst? Verder groeien,
na Verdi Wagner?
„Ja, van Wagner denk ik aan
Elsa of Elizabeth. En Sieglinde
zou ik graag een keer doen.
Maar ik wil niet te lang door
gaan. Dat meen ik echt. Ik hoop
met mijn man graag nog een
staartje normaal te leven."
JU 'ID, 1
Van onze kunstredactie
Baarn - De ontwikkeling gedurende 30 jaar van
houwkunst in het Zimbabweaanse dorp Tengenenge
deze zomer op een nog nooit buiten Afrika vertoonde a
op twee plaatsen in ons land gepresenteerd.
Die presentatie omvat zo'n 350
beelden van vijftig kunstenaars.
Het werk uit de beginjaren
(1966-1972) krijgt een plaats in
het Afrika Museum in Berg en
Dal. Park kasteel Groeneveld in
Baarn toont de ontwikkeling
vanaf 1972 tot heden.
De beide tentoonstellingen zijn
een adembenemend vervolg op
een eerste, zeer succesvolle in
troductie van de kunst uit Ten
genenge in het Arboretum in
Wageningen in 1989. Wat toen
getoond werd, is achteraf ge
sproken een afschaduwing van
wat deze zomer te zien zal zijn.
Beide Nederlandse instellingen
(Het Afrika Museum en Kasteel
Groeneveld) staat meer voor
ogen dan alleen maar het tonen
van werk van de meest succes
volle en daarnaast ook jonge
kunstenaars.
De tentoonstelling zal morgen
middag door Prins Beri
opend worden; vrijdag volf
opening in Berg en Dal.
Utrecht (anp) - Het Holla:
tival Oude Muziek, dat'
augustus tot en met 41
in Utrecht wordt gehouda
perkt zich niet tot oudeifl
Zo zullen op de dertiende]
van het festival alle 32 m
nates van Ludwig van Bij
ven worden uitgevoerd o|
vieren uit Beethovens tijd, f
In totaal worden 125 col]
gegeven. De festivallf
hoopt op een bezoekers
van 70.000.
FILMS
GOES
-Grand Theater
19.30 u. Schindler's list.
HULST
- De Koning van Éngeland
20 u. Naked gun 33 1/3.
20 u. Ace ventura: pet detective.
20 u. Philadelphia.
20 u. Cool runnings.
20 u. Schindler's hst.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Naked gun 33 1/3.
- Alhambra 2
20 u. Ace ventura: pet detective.
- Alhambra 3
19.30 u. Schindler's Hst.
- Alhambra 4
20 u. Philadelphia.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17 en 20 u. Grum
py old men.
22.30 u. Born Yesterday.
Zaal 2 - 14.30, 17 en 20 u. Mrs.
Doubtfire.
22.30 u. Gunmen.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u,
- Shadowlands.
Zaal4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Hudsucker proxy.
Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind
ler's hst.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Naked gun 3.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Intersection.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blink.
Zaal 9 - 14.30 u. Free Willy.
17 en 21 u. Schindler's list.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Fearless.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
On deadly ground.
Zaal 12 - 14.30, 17 u. sister act 2.
20 en 22.30 u. True romance.
Zaal 13 - 14.30 en 20 u. Short
cuts
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
In the name of the father.
Zaal 15 - 14.30, 17 u. C"
nings. tj
20 en 22.30 u. Remains oiJL
Zaal 16 - 14.30, 20 u. P
Margot.
[- Zaal 17 - 14.30, 17,
Dream lover.
Zaal 18 - 14.30, 17,20®]
The pelican brief. f
Zaal 19 - 14.30,17,20®]
Philadelphia.
Zaal 20 - 14.30,17,:
The paper.
Zaal 21 - 14.30, 17,20®]
Carlito's way. A J
Zaal 22 - 14.30,17,20®']
Grosse fatigue.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30
14.30, 17, 20 en 22.30 'P
lover. L
22.30 u. Grumpy oldflfJ
14.30, 17, 20 en 9/wl
hudsucker proxy.
14.30, 17, 20 en 22.30 U-|
gun 33 1/3.
20 u. La reine Margot.
14.30, 17, 20 u. Shadowl j
14.30, 17, 20 en 22.30 »f|
20 en 22.30 u. Intersect®»]
20 en 22.30 u. The PeUM»|
14.30, 17, 20 en 22.30»
hia- Mil
22.30 u. In the name ol">1
14.30 en 20 u. SchincU®1
14.30 en 17 u. Free Will)
KNOKKE
- Beverly screens
20 u. Remains of the day
20 u. Naked gun 33 1/«J-
20 u. Gunmen.
20 u. Schindler's list.
RADIO 1
eik heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
rion 1630, 17.30, 18.30 en 06.30
Nieuws. NCRV: 7.07 Hier en Nu
«45 en 11.45 Kerkelijke actualitei-
:n EO: 12.07 Tijdsein. V00: 14.05
Nieuwsradio. EO: 19.04 Tijdsein.
uOO' 22.04 Veronica sportradio.
NOS: 23.07 Met het oog op morgen.
KRO: 0.04 Damokles. 1.02-7.00 Nie-
voor de verlossende bekkej
in het langzame deel. Het s
zo ontbeerde de demonisch!
jaagdheid, waardoor het tri!
niet zijn 'walzerselige' teg
ling kon ontplooien.
Een goede herinnering
aan houtblazerspassages
en vooral dwarsfluit gav_,
dankbare partijen de bevit]
heid mee die eigenlijk
werk moet ademen.
Die bevlogenheid was oc
fluitconcert van Bachzooel
Philip Emanuel, waarmee
concert voor de pauze opi
ver te zoeken. Fluitist Bat;
Delnoye liet horen dit
technisch volledig te behee
het vervelingsduiveltje
echter onvoldoende br
deur te houden. In het fijn
in elkaar grijpende rader
van orkest, continuo ens
stonden ook niet alle
tjes even exact afgesteld.
Het Brabants Orkest
weer op 9 mei 1995 te beid
zijn in Breda. Dan zal J
speciaal herdenkingsconct!
gelegenheid van het nali"
vijftigjarige bevrijdingsfa
uitvoering gegeven wo
Brittens War Requiem.
Het is te hopen dat i
nieuwe aantrekkelijke Ven
in het Chassétheater i
trend inzet als in Eindhm
de opening van het Muzitij
tram Frits Philips. Deze al
tisch perfecte locatie
gemiddelde bezoekersaank|
negentig procent van dein
bare capaciteit gebracht. I
Brabants Orkest biedt zijl J
we vrienden in Breda t
1995 gratis busvervoer ai
een serie van vijf concerten]
Tilburgse schouwburg.
RADIO 2
gli heel uur Nieuws. TROS: 7.04 De
havermoutshow. 9.04 TROS Gouden
aren 12.04 Het hart van twee. 14.04
Tros Radio 2 - Matinee. AVRO:
17 04 Fileradio.EO: 18.04 Alle men
sen. NCRV: 19.04 Witte rozen.
20.04-24.00 Tussen acht en midder
nacht
RADIO 3
Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen. VARA: 12.04 Denk aan Henk.
1404 Carola. AKN: 15.04 Popsjop (I
en |l). V00: 17.04 Rinkeldekinkel.
NOS 18.04 De Avondspits. EO: 19.04
Seoor 7. AVRO: 20.04 Forza. VPRO:
21.04 Villa 65. TROS: 0.04 Nacht
wacht. VARA: 2.02 Mol of Mark.
AKN. 4.02-6.00 Pyjama FM
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. KRO: 7.02 Aubade. 9.00
Muziek voor miljoenen. 11.00 Och
tendconcert. II Campiello, lyrische
komedie van Wolf-Ferrari. Koor en
Ork. van het Teatro Verdi uit Trieste
o v. Nikca Bareza met sol. 13.04 In
antwoord op uw schrijven. VPRO:
14.00 Middagconcert. Maria de Bu
enos Aires, opera-tango van Piaz-
zolla. 16,00 De Nederlanden. Piano'
muz. 17.00 De koffer. 18.00 De wan
delende tak. 19.00 De grote over
steek. NOS: 20.02 Holland Festival.
Deutsche Kammerphilharmonie
met sopraan. 0.00-1.00 Vier na mid
dernacht
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 en 23.00
Nieuws. NOS: 6:45-6.50 Mededelin
genrubriek met uitgebreid weerbe
richt en scheepvaartberichten. 7.05
NOS Sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55
Waterstanden. AVRO: 9.02 In ge
sprek. 9.55 Vrijzinnig vizier. VARA:
10.02 Van belang. 11.02 Punch. HV:
13.10 De documentaire. 14.03 Bo
ven het dal. 14.30 Be verbeelding.
VARA: 15.02 Ophef en vertier. NOS:
17.10 Radio UIT. NIK: 17.45. OHM:
18.02 Hindoestaanse immigratie.
EO: 19.00 Waar waren we ook al
weer? NOS: 19.15 Nieuws en actu
aliteiten in het Turks. 19.50 Nieuwe
en actualiteiten in het Marokkaans
en Berbers. 20.40 Nieuws en actua
liteiten in het Chinees. EO: 21.00
Kayen rasja (Er is hoopl. 21.15 lyi
teherler (Goed nieuws). 21.30 Sin
ke yat kai yam (Goed nieuws op
maandag). V00: 22.00 Het zwarte
pat NOS: 23.07 Politieke partijen.
23.17-23.58 Met het oog op morgen
JOMROEP BRABANT
ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05 Bra
bants rjieuws, actualiteiten, sport
en de krant in Brabant. 7.32 Bra
bants nieuws, actualiteiten en
weerman Johan Verschuuren. 8.08
Brabants nieuws. 8.11 Radio
Nieuws Centrale. 8.32 Brabants
nieuws, .actualiteitem, sport en
l weerman. 9.03 Brabants nieuws,
j 9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants
nieuws. 10.07 Draaibank. 11.03 Bra
bants nieuws. 11.07 Van harte.
12.05 Brabants nieuws en actuali
teiten. 12.50 Bericht voor boer en
tuinder. 13.08 Brabants nieuws.
113.11 Radio Nieuws Centrale. 13.32
Brabants nieuws. 13.34 Muziek,
Brabantse produkties. 14.03 Bra
bants nieuws. Aansl. Muziekkiosk.
115.03 Brabants nieuws. 15.05 Conga
J Brabant. 16.03 Brabants nieuws.
[Aansl.: Uitlaat. 17.05 Brabants
I nieuws, actualiteiten en reacties
[van luisteraars. 17.45 De agenda.
17.55-18.00 Nieuwsoverzicht
II OMROEP ZEELAND
I ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05'
[Nieuws en actualiteiten met om
[7.5 het weer in de provihcie. 7.25
I Weekend-overzicht sport. 7.32 re-
■Jionaal nieuwsoverzicht. 7.35 de
IJa9van- 7.45 agendatip en agen-
I sno r69'?naa' nieuwsoverzicht.
15™ Radio Nieuwscentrale.
oJb-g.oo Nieuws en actualiteiten,
Imet om 8.45 De wekelijkse column
Bob en Co. 12.05 Nieuws en actua
liteiten met om 12.15 het weer in de
iprovmcie. 12.32 Regionaal nieuws
overzicht. 12.34 Wegwies. 12.43 re-
Portage, vraaggesprek. 12.55 De
[agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws
ï-entrale. 16.03 Sportmeneer. 17.05
i?.!* en actualiteiten met om
is net weer in de provincie en
1 regionaal nieuwsoverzicht.
ftlUlDDELS,
Hit? vtil zin
in bsbbtl