DE STEM 'Zeker de helft wimpel ik af 'Ik zing het dak van de studio' De slapeloze nachten van acteur Rob van Hulst Bruckners zevende bleef groot karwei Grote presentatie vi beelden uit Zimbabil UIT GIDS IpëSTEM Operaster Charlotte Margiono voor drie jaar volgeboekt ISKE WISKI §Jn'mhtb Laatste concert Brabants Orkest in Con& Festival Oudel Muziek slaat vleugels uit 1 „Belgen spelen serieuzer. De Nederlander heeft al gauw iets van: ach, het is maar een spelletje." Robert Long MAANDAG 6 JUNI 1994 Door Rein van Willigen Jarenlang was hij in de rol van dokter Eric Koning de slechterik van 'Medisch Centrum West'. Tegenwoordig leidt Rob van Hulst het populaire spelletje 'Wie van de drie' dat de Avro van stal haalde. Ook is hij bekend als kenner van de Amsterdamse Wallen, waar hij een boek aan wijdde. Tijd om de echte Rob van Hulst te laten opstaan. „Televisie kijken doe ik dus echt nooit. Dat maakt me onbemind bij feesten. Als ik gekust word, moet ik anderen vragen wie dat deed." Öartje Amsterdam. Op de roem ruchte Zeedijk nadert een eenza me fietser, Rob van Hulst. „Ik denk", glimlacht hij, „dat dit Nederlandse bekendste adres is. 's Zomers komen er hordes kin deren kijken. Ik laat ze wel eens binnen. Ik geef ze wat chocolade te drinken. En als ze willen, mogen ze foto's maken. Ze zijn heel verbaasd, dat een acteur zo woont. En ze zijn verbaasd dat ik ook wel eens in de ww zit." In de woonkamer valt in een boekenkast een cd-single op: 'Seduce me' gezongen door Rob van Hulst. Op de tafel trekt een kanarie-gele aansteker met het opschrift 'Bananenbar' de aan dacht. „Of de echte Rob van Hulst op wil staan?", herhaalt de 37-jarige acteur, auteur en Wal- lengids zachtjes. „Ik ben een klein mannetje met korte benen. Weet je wat het probleem is? Ik ben heel eerlijk. Vaak worden dingen die ik ver tel uit de context gelicht. Dan staat er in bladen ineens iets heel privé's. Dat krijg je te pas en te onpas voor je kiezen. Ik ben niet zo blasé dat ik geen journalisten thuis ontvang. Als je dit vak doet, kies je voor publiciteit. Er zijn collega's die op hun fans en figuranten schel den. Dat moet je niet doen." Trucje Rob dankt een stuk van zijn populariteit aan de roemruchte serie Medisch Centrum West. Verguisd bij de één, gevreten door de ander. „Een schrijver", meent Van Hulst, „is het allerbe langrijkste bij een serie. Een slecht stuk speelt niet goed. Kijk naar Pleidooi, dat is fantastisch geschreven en er wordt fantas tisch in gespeeld." Ook is Van Hulst van mening, dat je als acteurs in een serie zoveel mogelijk op één spel- niveau moet zitten. „Toen ik op de toneelschool zat, heb ik veel stukken gezien. Wat me vaak opviel, is dat met name oudere acteurs hun collega's proberen weg te spelen. Dat vind ik een afschuwelijk trucje." Het gesprek krijgt een andere wending als Rob zegt: „Ik ben iemand, die graag shockeert. Al les wat we doen, is plaats- en tijdsgebonden. Tijdens drie da- Rob van Hulst: „Zakelijk ben ik een nul." gen carnaval mag alles. Na die dagen moet je weer gewoon doen. Versieren is leuk. Dan moet je dat ook daarna doen. Ik ga graag naar de IT toe." Aan een relatie hecht Van Hulst veel waarde. Zonder er te diep op in te gaan laat hij weten: „Een goede relatie kan alles zijn. Een goede vriendschap bijvoor beeld, waar je op terug kunt vallen. Ik ben wars van eikaars bezit zijn." Janken Vrouwen ervaart Van Hulst ex tremer dan mannen: „Ik woon nu jaren in deze buurt. Ik heb al heel wat vrouwen de Wallen la ten zien, onder andere ook sexs- hops. Mijn ervaring is, dat vrou- wer erger zijn dan mannen. Ik ben naar de London Knights geweest. Ergens aan de andere kant van Nederland. De café baas is bijna van zijn kruk ge vallen. Een keurig meisje, waar het vriendje amper aan mocht komen, wilde één van de strip pers met de mond bevredigen." Reacties van een ander kaliber kwamen op zijn blootfoto's in Playboy. „Ik stond daarop met FOTO DIJKSTRA een dame die in pornofilms mee speelde. Er was niks te zien, maar dan nog krijg je reacties als: 'Hoe kun je dat nou doen?' Op televisie zijn programma's om mensen aan het janken te krijgen, gewoon terwiïle van de kijkcijfers. Ik persoonlijk zou nooit tegenover een miljoenen publiek die dingen laten zien, die van je zelf zijn." Niet dat Van Hulst nimmer in zaken is beland, waarvan hij achteraf een beetje spijt heeft. „Ik ben absoluut naïef. Als je dat uitstraalt, kom je gegarandeerd in financiële debacles 'terecht. Zakelijk ben ik een nul. Van het presenteren van 'Wie van de drie' zal ik nooit spijt krijgen. Ik wist waar ik aan begon. Ik hoef er alleen voor te zorgen, dat het programma loopt. Mijn teksten zijn van me zelf, ik lees ze niet op. Als ik hakkel of stuntel, is dat echt." Afsluiten In oktober hoopt Van Hulst het eventjes wat rustiger aan te gaan doen. „Ik ben een beetje over vermoeid", zucht hij zacht. „Ik heb op dit moment weinig tijd voor een privéleven. Ik koop een boek maar van lezen komt niks. In oktober ga ik naar een stil eiland waar een hotel staat waar bijna geen Nederlanders ko men." Het liefst zou de Amsterdammer een bistro beginnen. „Hier op de Zeedijk natuurlijk. Ik hoef niet zo nodig met die kop op tv. Zeker de helft van hetgeen ze me aanbieden, wimpel ik af. Uiter aard heb ik me wel eens laten verleiden tot iets waar ik spijt van heb. Maar achteraf ga ik niet schoppen. Ik heb dromen, wensen of beter gezegd, slapelo ze nachten. Van wat er op korte afstand gebeurt: mensen in Bosnië die elkaar afslachten." Wat doe je eraan? Rob pauzeert kort en antwoordt eerlijk: „Je afsluiten. Je wordt er mies van. Het is voor mij één van de redenen dat ik geen kinderen durf te hebben. Ik ben bang voor deze maatschappij. Ik ben heel pessimistisch. Er wordt steeds meer van onze aardbol afge knabbeld." Breda - Stadsschouwburg Concordia. Laatste abonne mentsconcert Brabants Orkest in Concordia. Programma Fluitconcert C.Ph.E.Baeh en 7 e symfonie Bruckner. Diri gent: Petri Sakari, solist: Ray mond Delnoye. Gehoord op 4 juni 1994. Door Frans Baljeu Zaterdagavond nam het Bra bants Orkest afscheid van het Concordia, een afscheid zonder weemoed waarschijnlijk. De uit geleefde zaal, met een evenals zaterdag vaak te gering aantal bezoekers, is geen echte insipri- ratiebron voor een groots optre den. Dat werd de zwanezang voor een vertrouwd gebouw ook bepaald niet. Met bet uitvoeren van Bruckners zevende symfonie had het orkest wel erg veel hooi op zijn vork genomen. In deze zevende trekt Bruckner alle registers van de menselijke emoties open. De mu ziek kan de luisteraars meene men van de diepste smart tot een bevrijdende jubel. Over dit meer dan een uur du rende proces ligt een grote lang gerekte spanningsboog. Dat die niet gehaald werd, is voor een orkest zonder echte Bruckner- traditie te excuseren. De niet altijd smetteloze inzetten van het met een belangrijk aandeel in dit werk deelnemend koper zijn de risico's van een live-uit voering. De Finse dirigent Petri Sakari leek echter letterlijk een andere taal te spreken dan het Brabants Orkest kon of wilde waarmaken. Hij toonde vaak visueel wat au ditief niet waar te nemen was. Zelden hoorde je de bij Bruckner vaak haast bedwelmende geëxalteerdheid zoals de passage Waarom ze in oktober niet meedoet aan de heropvoe ring van Le Nozze di Figa ro bij De Nederlandse Opera, na haar succes van vorig jaar? „Heel simpel. Ik ben dan niet vrij. Ze vragen me in Nederland altijd te laat. Mijn agenda zit nu al bijna vol voor 1996. Ik ben met de planning voor 96/97 be zig. De Nederlandse Opera wil het beleid niet afstemmen op één zangeres of één dirigent, wil daarom niet met mij brainstor men over de toekomst. Dat is jammer. Ik ben nu eenmaal een van de meest internationale zan geressen van Nederland." Ze overdrijft niet, Charlotte Margiono (39). Fameuze dirigen ten als Nicolaus Harnoncourt en John Eliot Gardiner dingen als het ware naar de hand van de Nederlandse sopraan. Onder Gardiner zingt ze Donna Elvira deze week in Mozarts Don Giovanni; een hoogtepunt in het Holland Festival. Van Harnon court verschijnt binnenkort dé complete Le Nozze Ae Figaro op cd mef haar als gravin; met Harnoncourt gaat ze ook Fidelio van Beethoven opnemen. Ze kon kiezen. Gardiner wilde haar voor dezelfde rol. „Gardiner is misschien technisch nog iets perfectionistischer. Maar 'ik heb toch gekozen voor laten we zeggen 'de geest', voor Harnoncourt," looft ze de diri gent die wel haar 'muzikale va der' wordt genoemd. Tijdens het vraaggesprek in haar onopval lende rijtjeshuis in Purmerend geeft één langdurige onderbre king aan hoe hecht de persoon lijke relatie is met de Oostenrijk se dirigent: 'Frau Harnoncourt' aan de lijn. Pierre Audi Ze wil overigens niet negatief lijken, over De Nederlandse Ope ra. „Ik heb laatst nogal lelijke dingen gezegd over Pierre Audi, omdat hij in Amsterdam tegelijk intendant en regisseur wil zijn. Hij heeft daar niet verkeerd op gereageerd. Integendeel, hij heeft me gevraagd om in 1996 Desdemona te zingen in een nieuwe produktie van Otello, maar helaas nèt in een periode dat ik niet vrij ben. Voor mijn fans is het spijtig dat ik zo weinig hier zing, die zijn daar boos over. Maar ik neem echt alles aan in Nederland wat ik kan." De naam Margiono doet aan Ita lië denken, maar ze blijkt een geboren en getogen Hollandse, Amsterdamse om precies te zijn. Haar vader, fotograaf en journa list, kon kort na de oorlog met zijn Duits-klinkende naam Hei- demann niet uit de voeten en koos als artiestennaam Margio no, naar een ver Argentijns fa milielid. Charlotte beschouwt het als haar meisjesnaam en noemt zich zo als zangeres, hoe wel ze ook als mevrouw Swart op de affiches zou kunnen staan, naar Wim Swart met wie ze is getrouwd. Lukt dat, een wereldwijde car rière als operazangeres gecombi neerd met een privéleven „Ja, maar weinig vrouwelijke 'zangers hebben een zo geëman cipeerde man als ik. Die bereid is in de maatschap van zijn vrouw te stappen. Hij wa» bos bouwkundig ingenieur, maar is nu secretaris, boekhouder, vrachtwagenchauffeur en hij gaat over het materieel." Dat laatste slaat op de enorme camper ter grootte van een auto bus die ze hebben en waarmee ze door Europa reizen als Charlotte ergens moet optreden. Zo ver mijdt de zangeres het eenzame en geestdodende hotelleven van menige artiest. „Daar verheugen we ons echt op. We zetten de bus gewoon op een camping en hebben dan ons ei gen huis bij ons. Na de voorstel ling genieten we van de vrijheid en de natuur. Je bent anoniem op de camping, niemand kent je. Dat doen we al vier jaar zo. En thuis regelen we samen het huis houden, we hebben niemand die dat voor ons doet. Samen ramen lappen is heel gezond." Aafje Heynis De basis voor haar zangcarrière is gelegd op het conservatorium in Arnhem, waar ze eigenlijk blokfluit studeerde. Onverwacht ontdekte men daar haar stem en kwam ze in 1977 onder de hoede van de legendarische Aafje Hey nis. Aan haar heeft ze niet alleen haar opleiding te danken; ze. werkt nog steeds met haar als coach. „Als ik het gevoel heb dat iets niet klopt, kan ik bij haar terecht. Zij kent mijn stem zo goed dat ze me met een paar lessen op het goede spoor zet. Ik doe vooral techniek met haar." Haar internationale doorbraak kwam in 1988 toen ze op het muziekfestival van Aix-en-Pro- vence Vitellia zong in Mozarts La Clemenza di Tito. Haar Ne derlandse doorbraak volgde twee jaar later als Fiordiligi in Cosi fan tutte onder Harnon court. Tot de hoogtepunten op vaderlandse bodem behoren ze ker haar rol in Le Nozze di Figaro vorig jaar en haar Desde mona in Verdi's Otello dit jaar in een concertante uitvoering met de Nationale Opera uit Brussel. Ze werd ovationeel toegejuicht door het Amsterdamse Concert gebouw. Hoe omschrijft ze zelf haar stem? „Ik vind mezelf een normale so praan. Franse critici kunnen een stem zo mooi beschrijven, met van die superlatieven, alsof ze het over éen schilderij hebben. Ik ben jugendlich-dramatisch in het Duitse repertoire, misschien op weg naar een lyrico spinto in het Italiaanse. Hou het maar op vol-lyrisch. Mijn stem is per jaar rijper geworden. Ook technisch gaan sommige dingen gemakke lijker. Ik ben nu weer met Elvira bezig, dus even terug naar Mo zart, maar ik voel me toch geen specifieke Mozart-zangeres. Mijn stem heeft een bepaalde dramatiek gekregen, is groter, voller, breder geworden. Het gaat er niet om dat ik Mozart de rug wil toekeren, maar na Otello wil ik wel verder. Daarna past bijvoorbeeld een Don Carlos. Je groeit door wat je doet en door wat je laat. Om Verdi goed te zingen heb je óók piano nodig en legato, denk maar aan Desdemo na." „Moeilijk is wel nu al te moeten bepalen wat je stem nog kan of èl kan in 1996. Ik kreeg een aanbieding voor Ariadne auf Naxos in Brussel. Ik aarzelde en ik heb maar nee gezegd. Zelf ben Charlotte Margiono: „Mijn stem kan heel verschillend klinken. Het ligt aan het bioritme en niet te vergeten de hormonen. FOTO PIETER ALFERINK ik heel benieuwd hoe mijn stem zich ontwikkelt. Ze kan heel ver schillende klinken. Dat ligt aan het bioritme en niet te vergeten de hormonen. Soms komen er enorme krachten los. Dan zing ik het dak van de studio, zegt Wim." Ze doelt op de geluid- dichte oefenruimte die hij voor haar heeft gemaakt. De stem is een kwetsbaar instru ment. „Ja, ik speel ook altviool, in het orkest voor Purmerend en omge ving. Dat js zoveel gemakkelij ker, een instrument buiten jezelf. Ik ben een allergiepatiënt, twee jaar geleden geveld door een pollenallergie. Regelmatig moet ik concerten afzeggen. In no vember nog. Ik ben bezig aan een injectiebehandeling om re sistentie op te bouwen. Maar daar werd ik toen zo ziek van, dat ik ook in Nederland moest afzeggen. Het is gewoon een handicap. Misschien ook wel goed voor me. Ik heb zoveel talent mee gekregen en van huis uit zoveel discipline, maar die allergie maakt toch dat ik blij ben met elke dag dat ik wèl kan zingen." Hoe bereidt u zich voor op een rol? „Ik heb geen repetitor, ik ben nogal autodidactisch bezig. Don na Elvira studeer ik helemaal alleen in. Misschien doorbreek ik nu de hele romantiek van het vak, maar ik oefen gewoon met de cd. Ik kies een opname die me aanspreekt, de Don Giovanni van Harnoncourt in dit geval, en zing dan gewoon mee. Maar dan hoort u Roberta Alexander en zingt u haar na! „Welnee, ik hóór de ander dan helemaal niet. Ik trek me ook niets aan van waar zij adem haalt, of van de tempi van Har noncourt. Ik weet voor mijn ei gen muzikale ziel hoe het moet klinken. Voor Otello heb ik oude opnamen van Renate Tebaldi ge bruikt, niet die van Freni, want zo wilde ik het niet. Tebaldi hebt u de afgelopen ja ren steeds genoemd als uw favo riete zangeres. „Ja,- maar ik waardeer nu ook Callas. Tebaldi is zuiver, eerlijk, misschien een beetje saai verge leken met Callas. Als je veel hebt gezongen, wordt Callas interes sant. Wat ik zo ongelofelijk vind: je weet altijd na twee tonen dat zij het is. Dat zou ik ook wel willen!" Elisabeth Schwarzkopf? De naam van die levende legen de roept gemengde reacties op. Margiono deed in 1987 mee aan haar met veel publiciteit omge ven masterclass. Ze oogstte vol op lof. Andere deelnemers kre gen soms vernietigende kritiek en werden in het openbaar de grond in gestampt. „Ja, ik was haar lieveling. Maar ik kreeg ook het leed mee van degenen die werden afgemaakt. Het ergste vind ik dat die naam steeds terugkomt, waardoor het lijkt alsof ik door Schwarzkopf een ster ben geworden. Helemaal niet. Dat doet mijzelf te kort èn vooral Aafje Heynis. Ik heb met Schwarzkopf maar vijf dagen een uurtje en plein public liede ren doorgeworsteld." De operawereld zit nog steeds vol concurrentiestrijd en diva's met sterallures? Het mooiste voorbeeld is een foto uit een opnamestudio: Maria Callas en Chfïstk Ludwig, beiden achter een microfoon. Maar Callas een meter vóór Ludwig. „Callas was toen al een uitzon dering en Christa Ludwig is van nature heel bescheiden. Maar wie heeft uiteindelijk de langste adem gehad? Ludwig zingt nog steeds. Callas heeft zich te gronde gericht. Ze was in alles extreem. De periode van de ech te diva's is afgelopen. Hoewel," ze aarzelt en noemt geen namen, „je hebt ze nog wel. Die met een gevolg van tien tot tweehonderd man komen. En de kleedkamer opnieuw geschilderd willen in een speciale kleur. En palmen op de gang. Spielberg zou daar eens een film over moeten maken." Dan wilt u de hoofdrol wel? Ze lacht hard: „Ja..." „Maar met het merendeel van de zangers en zangeressen is geen sprake van concurrentie. Ieder een werkt hard, waardeert en respecteert elkaar, weet hoe moeilijk het is in dit vak dit niveau te bereiken. Bovendien in Mozart-opera's is altijd sprake van ensemble-vorming, samen spel. Misschien kom je bij uit voeringen van Verdi, Bellini, Wagner meer 'diva-isme' tegen. Daar word je ook uitgeboe-d als je één hoge C mist. Toch is het ook vaak: hoe beroemder hoe aardiger. Ik heb veel lol met Gruberova. En Sylvia McNair gedraagt zich ook helemaal niet als een ster. Het is een prima mens. Je moet elkaar liefdevol benaderen. Daar dien je de kunst ook het meest mee." Na de Don Giovanni met Gardi ner is Charlotte Margiono eind augustus in Rotterdam en Am sterdam te beluisteren met het Europees Jeugdorkest in de Vierde Symfonie van Mahler. In september maakt ze met Claudio Abbado een toernee door Japan met de Figaro. Onder Haitink zingt ze bij het Concertge bouworkest in de Tweede van Mahler („Ik zou graag meer met hem willen doen. Ik ben een bewonderaar van Haitink.") Vol gend jaar wacht een volstrekt nieuwe rol bij de Staatsoper in Berlijn: 'Die Feldmarschallin' in Richard Strauss' Rosenkavalier en zingt ze bij het Residentieor kest in het Deutsches Requiem van Brahms. Haar toekomst? Verder groeien, na Verdi Wagner? „Ja, van Wagner denk ik aan Elsa of Elizabeth. En Sieglinde zou ik graag een keer doen. Maar ik wil niet te lang door gaan. Dat meen ik echt. Ik hoop met mijn man graag nog een staartje normaal te leven." JU 'ID, 1 Van onze kunstredactie Baarn - De ontwikkeling gedurende 30 jaar van houwkunst in het Zimbabweaanse dorp Tengenenge deze zomer op een nog nooit buiten Afrika vertoonde a op twee plaatsen in ons land gepresenteerd. Die presentatie omvat zo'n 350 beelden van vijftig kunstenaars. Het werk uit de beginjaren (1966-1972) krijgt een plaats in het Afrika Museum in Berg en Dal. Park kasteel Groeneveld in Baarn toont de ontwikkeling vanaf 1972 tot heden. De beide tentoonstellingen zijn een adembenemend vervolg op een eerste, zeer succesvolle in troductie van de kunst uit Ten genenge in het Arboretum in Wageningen in 1989. Wat toen getoond werd, is achteraf ge sproken een afschaduwing van wat deze zomer te zien zal zijn. Beide Nederlandse instellingen (Het Afrika Museum en Kasteel Groeneveld) staat meer voor ogen dan alleen maar het tonen van werk van de meest succes volle en daarnaast ook jonge kunstenaars. De tentoonstelling zal morgen middag door Prins Beri opend worden; vrijdag volf opening in Berg en Dal. Utrecht (anp) - Het Holla: tival Oude Muziek, dat' augustus tot en met 41 in Utrecht wordt gehouda perkt zich niet tot oudeifl Zo zullen op de dertiende] van het festival alle 32 m nates van Ludwig van Bij ven worden uitgevoerd o| vieren uit Beethovens tijd, f In totaal worden 125 col] gegeven. De festivallf hoopt op een bezoekers van 70.000. FILMS GOES -Grand Theater 19.30 u. Schindler's list. HULST - De Koning van Éngeland 20 u. Naked gun 33 1/3. 20 u. Ace ventura: pet detective. 20 u. Philadelphia. 20 u. Cool runnings. 20 u. Schindler's hst. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. Naked gun 33 1/3. - Alhambra 2 20 u. Ace ventura: pet detective. - Alhambra 3 19.30 u. Schindler's Hst. - Alhambra 4 20 u. Philadelphia. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17 en 20 u. Grum py old men. 22.30 u. Born Yesterday. Zaal 2 - 14.30, 17 en 20 u. Mrs. Doubtfire. 22.30 u. Gunmen. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u, - Shadowlands. Zaal4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Hudsucker proxy. Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind ler's hst. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked gun 3. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Intersection. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 9 - 14.30 u. Free Willy. 17 en 21 u. Schindler's list. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Fearless. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. On deadly ground. Zaal 12 - 14.30, 17 u. sister act 2. 20 en 22.30 u. True romance. Zaal 13 - 14.30 en 20 u. Short cuts Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. In the name of the father. Zaal 15 - 14.30, 17 u. C" nings. tj 20 en 22.30 u. Remains oiJL Zaal 16 - 14.30, 20 u. P Margot. [- Zaal 17 - 14.30, 17, Dream lover. Zaal 18 - 14.30, 17,20®] The pelican brief. f Zaal 19 - 14.30,17,20®] Philadelphia. Zaal 20 - 14.30,17,: The paper. Zaal 21 - 14.30, 17,20®] Carlito's way. A J Zaal 22 - 14.30,17,20®'] Grosse fatigue. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 14.30, 17, 20 en 22.30 'P lover. L 22.30 u. Grumpy oldflfJ 14.30, 17, 20 en 9/wl hudsucker proxy. 14.30, 17, 20 en 22.30 U-| gun 33 1/3. 20 u. La reine Margot. 14.30, 17, 20 u. Shadowl j 14.30, 17, 20 en 22.30 »f| 20 en 22.30 u. Intersect®»] 20 en 22.30 u. The PeUM»| 14.30, 17, 20 en 22.30» hia- Mil 22.30 u. In the name ol">1 14.30 en 20 u. SchincU®1 14.30 en 17 u. Free Will) KNOKKE - Beverly screens 20 u. Remains of the day 20 u. Naked gun 33 1/«J- 20 u. Gunmen. 20 u. Schindler's list. RADIO 1 eik heel uur en 7.30, 8.30, 12.30, rion 1630, 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws. NCRV: 7.07 Hier en Nu «45 en 11.45 Kerkelijke actualitei- :n EO: 12.07 Tijdsein. V00: 14.05 Nieuwsradio. EO: 19.04 Tijdsein. uOO' 22.04 Veronica sportradio. NOS: 23.07 Met het oog op morgen. KRO: 0.04 Damokles. 1.02-7.00 Nie- voor de verlossende bekkej in het langzame deel. Het s zo ontbeerde de demonisch! jaagdheid, waardoor het tri! niet zijn 'walzerselige' teg ling kon ontplooien. Een goede herinnering aan houtblazerspassages en vooral dwarsfluit gav_, dankbare partijen de bevit] heid mee die eigenlijk werk moet ademen. Die bevlogenheid was oc fluitconcert van Bachzooel Philip Emanuel, waarmee concert voor de pauze opi ver te zoeken. Fluitist Bat; Delnoye liet horen dit technisch volledig te behee het vervelingsduiveltje echter onvoldoende br deur te houden. In het fijn in elkaar grijpende rader van orkest, continuo ens stonden ook niet alle tjes even exact afgesteld. Het Brabants Orkest weer op 9 mei 1995 te beid zijn in Breda. Dan zal J speciaal herdenkingsconct! gelegenheid van het nali" vijftigjarige bevrijdingsfa uitvoering gegeven wo Brittens War Requiem. Het is te hopen dat i nieuwe aantrekkelijke Ven in het Chassétheater i trend inzet als in Eindhm de opening van het Muzitij tram Frits Philips. Deze al tisch perfecte locatie gemiddelde bezoekersaank| negentig procent van dein bare capaciteit gebracht. I Brabants Orkest biedt zijl J we vrienden in Breda t 1995 gratis busvervoer ai een serie van vijf concerten] Tilburgse schouwburg. RADIO 2 gli heel uur Nieuws. TROS: 7.04 De havermoutshow. 9.04 TROS Gouden aren 12.04 Het hart van twee. 14.04 Tros Radio 2 - Matinee. AVRO: 17 04 Fileradio.EO: 18.04 Alle men sen. NCRV: 19.04 Witte rozen. 20.04-24.00 Tussen acht en midder nacht RADIO 3 Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.02 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen. VARA: 12.04 Denk aan Henk. 1404 Carola. AKN: 15.04 Popsjop (I en |l). V00: 17.04 Rinkeldekinkel. NOS 18.04 De Avondspits. EO: 19.04 Seoor 7. AVRO: 20.04 Forza. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0.04 Nacht wacht. VARA: 2.02 Mol of Mark. AKN. 4.02-6.00 Pyjama FM RADIO 4 Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. KRO: 7.02 Aubade. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Och tendconcert. II Campiello, lyrische komedie van Wolf-Ferrari. Koor en Ork. van het Teatro Verdi uit Trieste o v. Nikca Bareza met sol. 13.04 In antwoord op uw schrijven. VPRO: 14.00 Middagconcert. Maria de Bu enos Aires, opera-tango van Piaz- zolla. 16,00 De Nederlanden. Piano' muz. 17.00 De koffer. 18.00 De wan delende tak. 19.00 De grote over steek. NOS: 20.02 Holland Festival. Deutsche Kammerphilharmonie met sopraan. 0.00-1.00 Vier na mid dernacht RADIO 5 Elk heel uur t/m 18.00 en 23.00 Nieuws. NOS: 6:45-6.50 Mededelin genrubriek met uitgebreid weerbe richt en scheepvaartberichten. 7.05 NOS Sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55 Waterstanden. AVRO: 9.02 In ge sprek. 9.55 Vrijzinnig vizier. VARA: 10.02 Van belang. 11.02 Punch. HV: 13.10 De documentaire. 14.03 Bo ven het dal. 14.30 Be verbeelding. VARA: 15.02 Ophef en vertier. NOS: 17.10 Radio UIT. NIK: 17.45. OHM: 18.02 Hindoestaanse immigratie. EO: 19.00 Waar waren we ook al weer? NOS: 19.15 Nieuws en actu aliteiten in het Turks. 19.50 Nieuwe en actualiteiten in het Marokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actua liteiten in het Chinees. EO: 21.00 Kayen rasja (Er is hoopl. 21.15 lyi teherler (Goed nieuws). 21.30 Sin ke yat kai yam (Goed nieuws op maandag). V00: 22.00 Het zwarte pat NOS: 23.07 Politieke partijen. 23.17-23.58 Met het oog op morgen JOMROEP BRABANT ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05 Bra bants rjieuws, actualiteiten, sport en de krant in Brabant. 7.32 Bra bants nieuws, actualiteiten en weerman Johan Verschuuren. 8.08 Brabants nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centrale. 8.32 Brabants nieuws, .actualiteitem, sport en l weerman. 9.03 Brabants nieuws, j 9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draaibank. 11.03 Bra bants nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws en actuali teiten. 12.50 Bericht voor boer en tuinder. 13.08 Brabants nieuws. 113.11 Radio Nieuws Centrale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek, Brabantse produkties. 14.03 Bra bants nieuws. Aansl. Muziekkiosk. 115.03 Brabants nieuws. 15.05 Conga J Brabant. 16.03 Brabants nieuws. [Aansl.: Uitlaat. 17.05 Brabants I nieuws, actualiteiten en reacties [van luisteraars. 17.45 De agenda. 17.55-18.00 Nieuwsoverzicht II OMROEP ZEELAND I ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05' [Nieuws en actualiteiten met om [7.5 het weer in de provihcie. 7.25 I Weekend-overzicht sport. 7.32 re- ■Jionaal nieuwsoverzicht. 7.35 de IJa9van- 7.45 agendatip en agen- I sno r69'?naa' nieuwsoverzicht. 15™ Radio Nieuwscentrale. oJb-g.oo Nieuws en actualiteiten, Imet om 8.45 De wekelijkse column Bob en Co. 12.05 Nieuws en actua liteiten met om 12.15 het weer in de iprovmcie. 12.32 Regionaal nieuws overzicht. 12.34 Wegwies. 12.43 re- Portage, vraaggesprek. 12.55 De [agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws ï-entrale. 16.03 Sportmeneer. 17.05 i?.!* en actualiteiten met om is net weer in de provincie en 1 regionaal nieuwsoverzicht. ftlUlDDELS, Hit? vtil zin in bsbbtl

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 10