Vandaag boeken, morgen Consument grijpt naast btw-korting Verrassende trekauto van het jaar Polo oogt als kleine VW Golf Duitse touroperator L'Tur begint Last-minutebalie op Schiphol DESTEM CONSUMENT D3 ►ogste klasse Meuw gezicht voor BMW 5 HJ RUBRIEK D-Day Memorial Seheveningen IAG 2 JUNI 1994 pen waar veel plezier te beleven. De hedi Igse kennis en de modern, nnieken zijn zover gev0, dat de kwaliteit in dez bgorie in de hele werel ll beter is dan enkele tien en jaren geleden. Ze ko. tegemoet aan de vve® i de consument, ook als te J kritische liefhebber is. Izijn trouwens uitzondert op de ongeschreven deze wijnen binnen drie na de oogst op moeten Maar dat is een kwestie t avontuur. Zelf heb ik ns een prettige verrassing dergaan met een fles rode [icon, een eenvoudige Bon;, jgne die normaal gesproken Ét geschikt is voor jarenlan- opleg. mg en oud DONDERDAG 2 JUNI 1994 poor onze verslaggever Breda - Consumenten zullen waarschijnlijk weinig tot geen profijt hebben van de verlaging van de BTW op gebruikte goederen. In een aantal gevallen, kunnen de nieuwe BTW-richtlijnen zelfs nadelige effecten heb ben voor de consument. Zo is de verwachting, dat inruil- prijzen van tweedehands au to's eerder zullen dalen dan stijgen. Het Kabinet wil de Wet op de Omzetbelasting wijzigen omdat deze in een aantal opzichten strijdig is met Europese regel geving. De wijziging is bedoeld om te voorkomen, dat er twee keer BTW betaald wordt voor één produkt: eenmaal bij de eerste aankoop en nogmaals bij de doorverkoop van het ge bruikte goed. De nieuwe regeling houdt in, dat degene die een gebruikt produkt doorverkoopt, slechts BTW hoeft te berekenen over de winst die hij daarbij maakt en niet over de volle verkoopprijs. Een rekenvoorbeeld: een hande laar koopt voor 8.000 goederen in en wil daarop 2.000 gulden winst maken. Volgens het oude systeem zou hij de klant daar voor 11.750 gulden (verkoop prijs inclusief 17,5 procent BTW) in rekening kunnen bren gen. In de nieuwe opzet, hoeft slechts BTW over de 2.000 gul den winst afgedragen te wor den, zodat hij met een verkoop prijs van 10.350 gulden zou kunnen volstaan. De nieuwe BTW-regels gaan ook gelden voor de handel in kunstvoorwerpen, antiek en verzamelingen. Daar gold al een verlaagd tarief voor een beperkt aantal goederen, zoals antieke voorwerpen waarvan aange toond kan worden dat ze ten minste honderd jaar oud zijn. Dit tarief zal komen te verval len. Autohandel De grootste veranderingen zijn te verwachten in de autohandel. Volgens woordvoerder R. Boon van de BOVAG wordt het nieu we systeem 'een ongelooflijk in gewikkeld verhaal' voor garage houders en autohandelaren. Er zijn al voorlichtingsavonden be legd en brochures geschreven om de branche op de hoogte te brengen. De handelaren zullen in ieder geval een compleeet nieuwe administratie moeten opzetten. Nu is het BTW-systeem bij in ruil van een auto vrij simpel; de handelaar trekt de waarden van de verkochte en de ingeruilde auto van elkaar af en berekent daarover BTW. Dat houdt ove rigens wel in dat het vrij moei lijk is om bij een handelaar een auto in te ruilen voor een goed koper exemplaar of wanneer geen andere auto wil kopen. De autohandelaren hebben nu bovendien de mogelijkheid de BTW op hun voorraad bij voor aftrek te verrekenen. Ook die regeling vervalt per 1 januari. Een autohandelaar komt dus in één klap met een voorraad wa gens te zitten die 17,5 procent duurder is. Wie zo'n 150 150 wagens op voorraad heeft, moet dan enkele tonnen investeren. In de autobranche verwacht men dan ook, dat de inruilprij- zen voor wagens lager moeten worden om deze extra investe ringen eruit te halen. Ook bij andere garagehouders klinkt dit geluid op, al overheerst vooral de onzekerheid over de toekom stige prijsontwikkeling van in ruilauto's. De belastingdienst voorziet evenwel tevens een voordeeltje voor deze branche. „Het wordt nu makkelijker om een auto in te ruilen bij een garage, zonder er gelijk een gloednieuwe voor terug te kopen. Wij verwachten dat meer mensen hun tweede handsje via de garages zullen gaan verkopen in plaats van particulier," aldus een woord voerster van de fiscus. let is jaren geleden gebeurt len ik mij nog helemaal niet pzig hield met wijn. Niet Inderd door enige 1b ik die fles zes jaar lang op fcn rekje in de huiskamet Iten liggen. Tegen alle regelt 1 bleek de inhoud na openin; verweldigend te zijn. Er ont- buwde zich een heerlijk Ireed aroma. Ongeveer elfde is een collega överko- tien met een vergeten lewone Beaujolais. Die wij; loort na drie jaar hoogt» "aard te zijn. Maar die krasse Inar was na zeven jaar not litaal. Trouwens ook op het gegevei (lat het kopen van oude, rode zijn een dure grap is, ziji Litzonderingen. Zoek ma» pens een Reserva uit Spaanse gebieden Navarra al Valdepenas. Of kijk uit na» pen Garrafeira uit Portugal zijn gewoon te koop bj [slijters en supermarkten. Jan kan er voor een verrat |send lage prijs niet alleen eet oude fles maar ook een niet ve wereld voor U opengaan. bruiktegoea. kunstvoorwerpen, antiek en in teder geval een compleeet wagens op voorraaa neen, moer vucura voi,ucu«,uj. In beginsel zou de lagere BTW- heffing ook gunstig moeten zijn voor de prijzen die de consu ment betaalt voor andere ge bruikte goederen, bijvoorbeeld op de markt. Maar secretaris H. Overbeek van de Algemene Ne derlandse Vereniging van Han delaren in Gebruikte-, Partij en Ongeregelde Goederen, An tiek en Curiosa (Aneve) betwij felt dit. „Dit is een heel andere branche dan de detailhandel. Bij ons zijn er geen vaste marges en liggen de aan- en verkoopvoorwaarden voor ieder artikel verschillend. Wanneer de vrije handelaar minder BTW hoeft door te bere kenen, betekent dat ook dat hij zelf een groter marge heeft en meer-winst kan maken. En dat kan de prijzen aan de aanbod kant weer omhoog trekken, dus je weet maar nooit hoe het uit zal pakken." Poor Robert van Willigenburg Ie man, een Amsterdamse veertiger, wil even weg. Naar de Cariben of zo. Maar ik zie hier dat het in prijs weinig uitmaakt met een normale boeking." Dat klopt, egt de baliemedewerkster uit. Reizen naar die regio zijn lijna niet meer te krijgen. Dus is er weinig aanbod voor wie hals over kop wil vertrekken. es heeft onlangs een mark- Ide consumptie van vlees ii Idstad wordt gegeten, bief- pn op tafel komen en het zuidea] de aansprekende uitkomsten, rapport bevat echter veel meer. erpakte vleeswaren en vlees tel betekent dat men in Limburg] g een trouw bezoeker van loudens heeft in 1993 wel ees| fees gekocht. Vegetarisme 1 Gehakt wordt niet alleen veel) invloed van de negen proceti £teeg de consumpties ervan be-f ■prijsbewust, want tegelijkertijl Sgo van varkensvlees niet best isr Iking met een twee jaar gelecerE fiever beeld gekregen van vlesg rkensvlees dat op het punt varti [)den minder goed wordt beoorjj jseters van Europa, gevolgd door panje en Duitsland. Met bij# an de bevolking, staat NederMj deze hoeveelheid mag schrikte1! vordt ongeveer de helft over vorsj] mmachientje eet de Nederland! g- u wie u bent, zo laat ook de hoogste klasse (gemeten nat under vlees, maar verhoudingsg* k. Gemak is bepalend voor de] klaar zijn en passen bij vee ■nsen met een lagere opleidil oof- en riplappen. ens het onderzoek waarschijnli]'| ndstad op een doordeweeks me' minuten. lij neust verder in de dikke map net aanbiedingen. „Is twee we ien halfpension naar Malta niets mor u? Dat kost maar 816 gul len." „Eigenlijk zal het me vorst wezen," reageert hij. jMaar ik wil wel alleen." Een elefoontje naar de toureaupera- or. De prijs voor een eenper- ,oons trip komt uit op 698 gul- jen. „Doe maar," besluit hij na >nige minuten aarzelen. De vol lende ochtend om half zes wordt lij al met zijn koffers op Schip- lol verwacht. Een halve dag na lat hij besloot er eens uit te rillen, is hij onder de pannen. )e nieuwe last-minutebalie van iet bedrijf L'Tur op Schiphol is inds 6 mei open. Bureaumana- |er Joost de Meyer, zelfstandig lirecteur van een toureauperator e met L'Tur de balie heeft jpgezet, steekt zelf de handen at de mouwen om het dagelijks jeopende kantoortje van de •ond te krijgen. 'e Meyer meldt enkele tiental- jen klanten per dag te krijgen. >en veelvoud daarvan blijft al leen even staan om zich te ver lazen over dit voor Nederland :eke fenomeen. ast-minutereizen bestonden al inger: bij de reisbureaus ihreeuwen de aanbiedingen nog :eeds van de sandwichborden. 'aar bij die zogenaamde laat- -kansboekingen kun je meest- nog wel een week of meer ittrekken voor de reis echt be- Miiphol-personeel pet zijn vooral mensen die al op Ichiphol rondlopen, onder wie Tleen al 42.000 werknemers van aatschappijen en de luchtha ven zelf, die even langs komen bij de balie in de nieuwe west- terminal. Medewerkers van KLM bijvoorbeeld, die via hun eigen maatschappij steeds min der kunnen reizen en hier voor de soms even voordelige, zekere aanbiedingen kiezen. Het van oorsprong Duitse bedrijf L'Tur is al ruim zes jaar in de duitstalige landen en Frankrijk actief. Een computer- en tele foonnetwerk van contacten met negentig toureauperators en luchtvaartmaatschappijen zorgt voor een constant aanbod van gemiddeld duizend reizen onder de prijs, al dan niet met pension. Soms is het al mogelijk om bin nen twee uur op een vliegtuig naar een verzorgd arrangement in den vreemde te zitten. De Meyer: „En waarom ook niet? Een reis is steeds meer een con sumptie-artikel geworden. Bij de Spoorwegen koop je ook je kaartje om direct in te stappen. Iedereen is blij, want de stoelen komen vól. Een lege stoel is verlies, een goedkope last-minu- tevlucht geeft in ieder geval nog wat inkomsten." Netwerk Omdat het een internationaal netwerk betreft, zijn er ook vluchten vanaf bijvoorbeeld Keulen, Düsseldorf of Brussel in de aanbieding. Er is een speciaal informatienummer voor de laat ste aanbiedingen, maar de reizi ger moet zelf naar Schiphol om te boeken en de tickets en andere papieren in ontvangst te nemen. Het aanbod van bestemmingen is zo op het oog niet spectacu lair. Malta, de Griekse eilanden, Cyprus, Tenerife. Af en toe ver- De last-minutebalie van het Duitse bedrijf L'Tur in de nieuw West-hal van Schiphol. schijnt Miami (1148 gulden voor een verzorgd weekje) en Bang kok (2032 gulden volpension) op de monitor. Veel variatie is er niet. Het is niet zo'n goede tijd voor last-minuteaanbiedingen, weet G. Couvreur van de ANVR, het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen. De con sument heeft dit jaar ruim op tijd vooruitgeboekt. Dat blijkt uit de meest recente gegevens van het verbond. Ten opzichte van de stand van zaken in april 1993 was het aantal geboekte vliegvakanties enkele weken ge leden met liefst 29 procent geste gen. Portugal, Spanje, Cyprus, Malta en Griekenland kunnen zich met dertig procent (Grie kenland) tot liefst negentig pro cent (Cyprus) meer boekingen opmaken voor een Nederlandse invasie. Reisvoorwaarden De Consumentenbond ziet wei nig kwaad in de activiteiten van L'Tur. Toch waarschuwt de bond om bij het snelle boeken van zo'n reis goed na te gaan wat de reisvoorwaarden zijn en 'een beschrijving van de reis zelf te vragen. Woordvoerder Henk Verhagen: „De kans bestaat dat de reis wel in een catalogus staat, maar on der een gewijzigde voorwaarde wordt aangeboden. Daar moet je als consument goed voor oppas sen." Het risico van dubbel boe ken noemt Verhagen niet groter dan bij andere vliegreizen: „Dat neemt niet weg dat overboeken vrij veel voorkomt. Je hebt dan pech wanneer je klaar staat met je spullen en op het laatste mo ment niet mee kan. Problemati scher kan het zijn als je je recht wilt halen en de Duitse toureau perators waar L'Tur zaken mee doet, niet bij de Nederlandse garantiefondsen zijn aangeslo ten." De Meyer van L'Tur verwacht geen problemen en vertrouwt op FOTO FOTOPERSBUREAU DIJKSTRA zijn ccomputernetwerk dat over boeken in theorie moet voorko men. Mocht een boeking niet in orde zijn, dan probeert L'Tur ter plekke een regeling te treffen. Overigens verwacht De Meyer komende maand een stormloop op zijn balie indien Nederland goede vooruitzichten heeft bij de wereldkampioenschappen voet bal in Amerika. „En stel dat Duitsland er vroeg uitligt, dan zullen we via ons moederbedrijf meer dan genoeg aanbod heb ben." L'Tur, West Terminal, Ticketbalie B 139 Schiphol. Dagelijks geopend van 10-20 uur, zaterdag tot 16 uur. De laatste aanbiedingen zijn te be luisteren via het telefoonnummer 020-6532990. nieuwe VW Polo oogt als een te heet gewassen Golf. ruim een ons, npignons), of andere blauwe kaas), emolie, en snij ze in plakjes. Maak ook 8; ne rondjes. Pel de knoflook en M Tot zover de voorbereidingen, eetlepels olie goudbruin. Haalj en extra eetlepel olie erbij- loflook. Na enkele minuten wo" ian gestrooid. Hou het vuur laaj inneer de kaas is gesmolten, wol" ierd. Zet het vuur uit. tlepels boter en olie bak hierin8 n wilt rood of medium (bestrooi ik). Haal ze uit de pan en blus de Is] leze jus de room/kaassaus. Dien j iet op ieder stuk vlees een deel V sperziebonen, broccoli, snijbon^ natuurlijk een mooi aardappe®; keer meer.) Volkswagen heeft de nieuwe produktiegereed. De der- BMW heeft na de introduc tie van de nieuwe 7-serie ook het model 5 een nieuw gezicht gegeven. De 5181 be schikt voortaan over de nieuwe viercilinder motor die al voor de kleine 3-serie beschikbaar was. Die motor is iets zuiniger en stiller dan de vorige editie en heeft meer trekkracht. D?.£r^s van goedkoopste BMW 5, de 518 blijft het- faq sedan kost Jd9.950,- en de touring 64.950,-. de generatie van deze kleinste VW staat in oktober bij de dealers. De nieuwe Polo is nog steeds compact, maar heeft wel gro tere maten dan zijn voorgan ger. Over de lengte is de auto niettemin vijf centimeter kor ter, maar de Polo is iets breder en hoger geworden. Ook de wielbasis (afstand tussen voor- en achterwielen) nam met zeven centimeter toe ter- wille van het rijcomfort. De auto komt zowel in drie- als in vijfdeurs uitvoering. Volgens Volkswagen kent de nieuwe Polo ook in de basis- uitvoering een uitgebreide standaarduitrusting. En dat wordt er dus bij gezegd om de nieuwe filosofie van VW te onderstrepen: meer auto voor (iets) minder geld. Door Rob van Ginneken Een belangwekkend deel van alle auto's in ons land rijdt met een trekhaak rond. Alles bij elkaar misschien wel een kleine twee miljoen. En het is een bekend gegeven dat ons land werkelijk bol staat van de aan hangers, caravans en vouwwa gens. Zelfs de meest voorzichti ge schattingen rond onze mo biele huisjes spreken bijvoor beeld al van aantallen rond de 600.000. De Nederlandse automobilist is, kortom, iemand die geen groter vreugd kent dan het van hot naar her slepen van zijn eigen dommen. En juist dat betekent dat het belang van de verkie zing van de Trekauto van het Jaar, een initiatief van het kam- peermagazine de KCK, wat zijn praktische betekenis aangaat ver boven het meeste andere automobilistische eerbetoon uitsteekt. De selectie heeft dit jaar een buitengewoon verrassende win naar opgeleverd: de Subaru Im- preza Plus 1.8. Een tamelijk De Subaru Impreza. onbekende auto, van een merk dat bij de meeste mensen niet eens op de boodschappenlijst voorkomt. Toch valt er absoluut geen speld tussen te krijgen. Tien vakjournalisten namen tientallen genomineerde auto's onder handen op speciaal uitge zette trajecten op de testbaan van DAF. Daarbij werd geke ken naar het gedrag op ver schillende soorten wegen, de stabiliteit bij uitwijkmanoeu vres, de prestaties - waarbij vooral de inhaalproef zwaar tel de -, het comfort en de bedie ning. Van groot belang was ook de optrekproef tegen een stijle heuvel. De Impreza reed bij die objec tieve beoordeling zo'n beetje rondjes om zijn concurrenten. Waaronder toch ook forse jon gens uit de luxe middenklasse. De reden is even eenvoudig als opmerkelijk: de Impreza Plus 1.8 is standaard namelijk uitge rust met alles wat een caravan trekker zich maar kan wensen. Uiterlijk is het een soort krui sing tussen een hatchback en een stationwagen. Met een lek ker korte achterkant, wat met een goed is voor de stabiliteit. En hij wordt aangedreven door een soepele 1.8-liter boxermo- tor. Tot zover geen schokkend nieuws. Maar de Impreza heeft ook permanente vierwie- laandrijving. En een opmerke lijk handige hill- holder. Wie op een helling stopt, hoeft rem of handrem niet vast te houden. De auto blijft vanzelf staan tot je weer wegrijdt. Minstens even handig is de mogelijkheid om in een hoge of lage overbrengings verhouding te rijden. Theore tisch heeft hij zo tien versnel lingen. In de praktijk gebruik je het alleen om onder moeilijke omstandigheden weg te rijden. Het resultaat mag er zijn: de Impreza kan maar liefst 1600 kilogram voortsleuren. En is wat dat betreft zelfs een serieu ze concurrent voor veel zwaar dere en aanmerkelijk duurdere auto's. Al is hij met een prijs FOTO SUBARU van even over de veertig mille ook niet van de goedkoopste. Vooral bij het optrekken, inha len en wegrijden tegen een heu vel laat hij de grote jongen echter makkelijk achter zich. Ook het rijden op een onverhar de ondergrond en gras, bij kam peren heel normaal, gaat hem prima af. De Impreza werd totaalwinnaar van de verkiezing. Maar er wer den ook klassewinnaars aange wezen. Opvallend hoog scoorde de Seat Ibiza 1.6, die de betaal bare klasse op zijn naam schreef en ook al menig groter en kostbaarder automobiel ach ter zich liet. Voor wie de kosten beperkt wil houden, duidelijk een auto om op te letten. Bij de luxe klasse ging de winst naar de onlangs stevig in prijs ver laagde VW Passat 2.0 GL. De dieselklasse kreeg een logische winnaar: de Citroen Xantia 1.9 Turbodiesel. Een nieuwe va riant van de auto die vorig jaar de hoogste trede van het eres- chavot mocht betreden. Zappend langs de ka nalen kon je vorige week meemaken hoe de Europese burger ge ruststellend werd toegespro ken. 'No panic,' zei een dokter op het BBC-journaal, 'Keine Pa- nik.' echo-de zijn collega op de WDR en op onze buis verklaarde een microbiologi sche autoriteit dat de bevol king zich vooral niet ongerust moest maken. Om dat te on derstrepen vertoonden alle stations beelden van een man die zo te zien in een bak met piranha's was gevallen. Tja. Bacterieën van het merk beta-hemolytische streptokok groep A had bij hem vlees en vet weggevreten met de snel heid, zo verzekerde de Engel se schandaalpers, van drie centimeter per uur. Nieuws? Niet echt. Al een kleine twee jaar geleden stop te de Geneeskundige Hoofd inspectie bij elke dokter van Nederland een brief in de bus waarin gewaarschuwd werd voor een toename van ernsti ge streptokokkeninfecties. Vorig jaar vulde het Neder lands Tijdschrift voor Genees kunde een aflevering met vier geleerde artikelen over dit onderwerp. Slechts een van die artikelen ging over 'necrotiserende fas ciitis', het alom vertoonde vervaarlijke ziektebeeld, want de streptokok is in zijn ver woestende werking veel veel- zijdiger dan in de berichten naar voren kwam. Intussen is duidelijk geworden dat er in de verste verte geen sprake is van een epidemie. Gemiddeld overlijden per jaar slechts 15 mensen aan een van de gevolgen van de streptokok en. zo is inmiddels ook gebleken, dit aantal heeft niet de neiging om te stijgen. Wat de recente ophef over de streptokok vooral bewijst is de macht van het televisie beeld: één elektronisch plaat je zegt meer dan duizend des kundigen. Nieuws is pas nieuws als het op de buis is geweest. Allemaal onzin? Ook niet. We beginnen zo langzamer hand te beseffen dat de strijd tegen infectieziekten nog lang niet gestreden is. Dokters we ten dat al een jaar of tien. Sinds 1980 lijken de infectie ziekten weer over een breed front op te rukken met de komst van herpes als ge slachtsziekte, de tegen peni cilline bestendige gonokok, de nieuwe ziekte aids, Lyme- disease, veteranenziekte. de tamponziekte verwekkende stafylokok, de tegen alle me dicijnen opgewassen tbe-bacil en nu laat een bepaalde soort streptokok weer ouderwets zijn tanden zien. „Mogelijk staan wij aan het begin van een nieuwe ronde in de strijd tegen de Streptococcus pyro- genes," schreef vorig jaar een deskundige. De streptokok is wellicht on ze belangrijkste ziektever wekker. Een buitengewoon veelzijdig ziektebeest en ta melijk ongrijpbaar bovendien. Dat komt omdat volgens de indeling van Lancefield veel verschillende soorten streptokok bestaan van groep A tot en met O, en de groep waar het nu om gaat is de beta-hemolytische streptokok groep A van Lancefield, ook wel Streptococcus pyogenes (de pussende) genoemd en van af nu kortweg streptokok. Ook deze streptokok is weer onder te verdelen in een schier eindeloze reeks stam men met een schier eindeloze reeks verschillende streken. Hij bewoont de keel-neushol- te van naar schatting vijf pro cent van alle mensen en doet daar niet al te veel kwaad. Af en toe zet hij de keel in vuur en vlam - angina! - en dat gaat dan na een week weer vanzelf over. Deze eeuw heeft deze ziektekiem veel van zijn kwaadaardige streken verlo ren. Dat was vroeger wel anders. Een eeuw geleden sloeg de bacterie nog wild om zich heen. Kraamvrouwenkoorts (sterfte tot 30 procent), rood vonk (sterfte 30 procent), bloedvergiftiging, necrotise rende fasciitis, wondkoorts en belroos eiste talloze mensen levens op. Veel mensen - kinderen voor- u in O Ui Door Jan Paalman al - reageerden allergisch op de ziektekiem en kregen acuut reuma, het gevaarlijke ziektebeeld dat 'de beenderen likt maar het hart bijt'. Een andere late complicatie is acuut nierfalen. Beide ziekte beelden zie je tegenwoordig maar heel zelden. 'Als een kind met deze ziekte wordt opgenomen,' zo schreef de Lancet, 'dan haalt men de oudste dokter erbij, want die kent dat ziektebeeld nog.' Maar nu is het, na een jaren lange wapenstilstand, weer onrustig aan het front. In 1987 stak acuut reuma in de Amerikaanse staat Utah weer de kop op: 70 kinderen werden ziek. Twee jaar later volgde een nieuwe streek van de streptokok. Dit keer ver oorzaakte de bacterie een woeste bloedvergiftiging die Streptokok met geen antibioticum te ke ren leek: 6 patiënten van de 20 overleden, waarvan 3 bin nen 48 uur. Deze toxische shock (sterfte 40 procent), waarbij vele or ganen tegelijk worden aange tast. leek sprekend op een zelfde soort shock waarmee een andere bacterie, de Stafy- lococcus aureus, de berucht ste van alle stafylokokken, sinds 1978 de mensheid be laagt. De streptokok in kwes tie had zich voorzien van een gif (het exotoxine A, ofwel Scarlatina Toxine; de streptokok kan wel drie toxi- nes produceren en we! A, B en C) dat al tientallen jaren niet was waargenomen. Dit toxine lijkt heel erg op het gif van de stafylokok. In mei 1992 werd voor het eerst zo'n ernstige strep-infec- tie in Nederland gemeld. In Engeland. Noorwegen. Ijs- land. Zweden en Frankrijk hadden dit soort infecties zich al eerder voorgedaan. In sep tember van dat jaar stuurde de Hoofdinspectie een waar schuwing naar alle artsen en een paar maanden later wer den de eerste gevallen uitge breid beschreven in het Ne derlands Tijdschrift voor Ge neeskunde. Het nu beroemde ziektebeeld van de nercotise- rende fasciitis is maar 'e'en van de vele verschijningsvor men van deze ziektekiem. „Er zijn eigenlijk twee groe pen patiënten," aldus de Ne derlandse microbioloog dr Rudolf van Ketel op de En gelse BBC World Service. „Je hebt patiënten waarbij de bacterie zich na een angina zich via het bloed over het hele lichaam verspreidt. Die krijgen dan een levensgevaar lijke toxische shock. En dan heb je het beeld van de necro tiserende fasciitis. De bacterie vreet zich via een wondje in de huid in enkele uren een weg door een ledemaat. Arm of been is na enkele uren pijnlijk gezwollen, de bacterie vreet vet en spier aan en het weefsel sterft." En zeer dramatisch ziekte beeld. Antibiotica helpen heel in het begin, maar in het ui terste geval moet er worden geamputeerd. Hij zag geen enkele reden tot paniek, al dacht hij wel dat het ziekte beeld nu 'ietsje' meer voor komt. Waarom de streptokok uitge rekend nu weer zijn kop op steekt, daar bestaan verschil lende theorieën over. Men ge looft niet dat het gaat om een nieuwe ziektekiem. Uit Zweeds onderzoek is geble ken dat de bacterie het hardst toeslaat als de patiënt versto ken is van antistoffen. Door dat we minder strep- infecties doormaken dan vroeger, en dus minder antistoffen aan maken, zou een toevallig pas serende kwaaie rakker gena deloos kunnen toeslaan. Een merkwaardige en nog onbe wezen paradox: we zijn kwets baar omdat we zo gezond zijn. Twee dagen voordat de grote D-Day-herdenkingen in Norman- dië van start gaan, wordt zaterdag voor de Scheveningse kust een Nederlandse D-Day Memorial gehouden. Hiermee wordt herdacht dat vijftig jaar geleden de bevrijding van Europa werd ingezet. Dit jaar wordt in de plaats van de gebruikelijke Airshow Seheveningen op gepaste wijze eerbetoon gebracht aan de ruim honderdvijftigduizend geallieerden, die onder zwaar vijandelijk vuur op 6 juni 1994 de Normandische stranden bestormden. De herdenking wordt van 14.00 tot 16.00 uur gehouden. Ongeveer dertig historische vliegtuigen, waaronder een Mitchell B25 en een Dakota C47, geven een demonstratie. De Koninklijke Marine wordt vertegenwoordigd door het 'multi purpose' Iregat Hr. Ms. Tjerk Hiddes, tien landingsvaartuigen en een bootcom pagnie van het Korps Mariniers. Verder nemen vliegtuigen van .de Marineluchtvaartdienst en de Koninklijke Luchtmacht deel aan de herdenking.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 25