6Leren leven met het onvolmaakte'
DE STEM
Tweede cajun- en zydeco-festival in Raamsdonksveer
UIT gids
jsmm 1 H
WÊÊ^m
Karei Appel exposeert]
in museum Amstelveen
DE STEM
Ivo van Hove gefascineerd door toneelschrijver Eugene O'Neill
Leven Aletta
Jacobs als
speelfilm
Kunstwerken van papier in
drukkerijmuseum Etten-Leu
SUSKE w
Ik vind dat het niet kan dat een
Oranje-gek zeventig piek moet
neertellen om een oefenduel te mogen
bywonen.
Kees Jansma, tv-presentator
V I. V
Gids
MAANDAG 30 MEI 1994 /H
Door Henk van Weert
Op 2 juni gaat in de Amsterdamse Stadsschouwburg 'Rijke
manshuis' van Het Zuidelijk Toneel uit Eindhoven in premiè
re, in het kader van het Holland Festival.
Ivo van Hove regisseert zijn der
de stuk van Eugene O'Neill. In
1989 leidde hij de voorstelling
'Rouw siert Elektra', in 1992
'Het begeren onder olmen'. Als:
eerder dit jaar 'Een druppel'
dichtersbloed' niet afgelast was,
zou Rijkemanshuis zijn vierde
O'Neill-produktie zijn geweest.
De Antwerpse regisseur is gefas
cineerd door het werk van de
Iers-Amerikaanse toneelschrij
ver.
Zeker, Ivo van Hove was diep
teleurgesteld toen hij in maart
'Een druppel dichtersbloed'
moest afgelasten, omdat hoofd
rolspeler Victor Löw al na enke
le repetities 'afhaakte. „Mijn
zwaarste teleurstelling in Eind
hoven tot nu toe. Het was een
absurde situatie. Ik had amper
acht uur met hem gerepeteerd,
de andere acteurs waren enthou
siast, er hing in het geheel geen
artistieke crisis in de lucht en
plotseling liet hij me weten dat
hij het niet meer zag zitten.
Iemand anders erbij halen ging
niet meer. Ik heb het als een
zware klap ervaren, dat je daar
helemaal niets tegen kunt doen.
Hem dwingen had geen zin. Die
klap heeft lang doorgewerkt en
heeft mijn inzicht versterkt dat
toneel maken een kwetsbaar vak
lis".
'In de presentatie is 'Rijkemans-
huis| steeds nadrukkelijk gekop
peld' aan 'Een druppel dichters
bloed'. Van Hove wilde beide
stukken kort na elkaar laten
spelen. „Nee, ik heb geen mo
ment gedacht om het tweede
stuk dan .ook maar te laten- val
len. Het zijn uiteindelijk toch
twee aparte, autonome toneel
stukken, die je los van elkaar
kunt zien".
Daarom nu dus toch 'Rijkemans
huis', dat evenals 'Dichtersbloed'
oorspronkelijk onderdeel was
van een elfdelige cyclus van
O'Neill over opkomst en onder
gang van een Iers-Amerikaans
geslacht in het Amerika van de
vorige eeuw. O'Neill vernietigde
delen van de cyclus. Ook 'Rijke
manshuis' was voorbestemd te
verdwijnen ('To be destroyed
after my death' schreef hij op het
manuscript), maar ontsnapte
toch aan het haardvuur.
Strijd
Twee vrouwen en een man zijn
de centrale personages in 'Rijke
manshuis'. Simon Harford
(Warre Borgmans), zoon uit een
rijk Amerikaans geslacht, is te
gen de zin van zijn moeder De
borah (Katelijne Damen) ge
trouwd met Sara (Chris Niet-
velt). Moeder veracht haar
schoondochter, vanwege haar la
ge Ierse afkomst. Er ontstaat een
driehoeksverhouding, waarin Si
mon' heen en weer geslingerd
wordt tussen de gevoelens voor
zijn vrouw en zijn moeder. De
strijd tussen de vrouwen eindigt
op de grens van de waanzin. De
moeder trekt 'zich terug in een
fantasiewereld, Sara ontpopt
zich van echtgenote tot alterna
tieve moeder van Simon.
„'Rijkemanshuis' toont de zoek
tocht van de man naar de vrouw.
O'Neills eigen moeder was aan
de morfine, toen hij nog maar
een kind was. Ze leefde in een
niet aardse gelukzaligheid, wat
bij hem heel vreemd overkwam.
Hij voelde zich buitengesloten.
Maar moeder was ook heel bezit
terig. Het dualisme tussen die
twee houdingen zit in de rol van
Ivo van Hove: Toneel maken is een kwetsbaar vak.
FOTO E. SCHELLEKENS
Kathelijne Damen. Het stuk is
een gigantische aanklacht van
O'Neill tegen zijn moeder. Hij
heeft ooit zijn leven in een dia
gram proberen samen te vatten.
De morfine-verslaving van zijn
moeder was een cruciaal punt
daarin. In het stuk is Deborah
een moeder die geen moeder wil
zijn en Simon het kind dat een
moeder wil hebben. Sara woont
in het begin in een soort Huisje
Weltevree, totdat haar schoon
moeder zich met alles in huis
begint te bemoeien. Sara wordt
onder druk daarvan door Simon
gereduceerd tot een object,
waarmee hij een lichamelijke
verhouding heeft. Moeder is er
voor het geestelijke,' Sara voor
het lichamelijke. Maar het tragi
sche is dat je dat in het leven
niet kunt splitsen. Gevolg is een
totaal failliet van de drie figu
ren, waarna Sara een altruïsti
sche rol op zich neemt".
Ivo van Hove is niet een regis
seur voor wie de auteur belang
rijker is dan het stuk dat hij
schreef. „Ik doe nooit opzoekin
gen naar de schrijver, de tekst
moet maar voor zich spreken,
vind ik. Ik had al twee stukken
van O'Neill geregisseerd, zonder
dat ik veel van hem wist. Maar
mijn intuïtie gaf me in dat de
sleutel voor dit stuk bij zijn
eigen leven ligt. 'Rijkemanshuis'
is zijn meest persoonlijke, auto
biografische werk, denk ik. Hij
heeft veel van de cyclus zelf
vernietigd, maar Rijkemanshuis
niet. Dat hij het slechts ter ver
nietiging na zijn dood in zijn la
heeft gelegd, vind ik niet toeval
lig. Het is bijna zijn testament
geworden, waarin O'Neill als Si
mon spreekt".
Eugene O'Neill heeft een onstui
mig leven geleid. Hij werd in
1888 geboren als zoon van een
Ierse immigrant. Op jonge leef
tijd raakte hij al zwaar aan de
drank. Niettemin werd hij een
succesvol toneelschrijver.
O'Neill won Pulitzerprijzen en in
1936 de Nobelprijs. Zijn leven
lang had hij een problematische
verhouding met- vrouwen. Ma
donna en hoer: zo keek O'Neill
tegen vrouwen aan. Hij trouwde,
drie keer. In 1953 stierf hij in
Boston. In Nederland zijn
O'Neills toneelwerken betrekke
lijk weinig gespeeld. Het bleef
meestal bij zijn bekendste werk,
'A Long Day's Journey into The
Night'. 'Rijkemanshuis' is nooit
in Nederland opgevoerd.
Mammoetepos
Ivo van Hove ontdekte eind ja
ren tachtig pas goed de kracht
van O'Neill. „Klaas Tindemans,
onze dramaturg, was in De Munt
bezig met Richard Strauss'
'Elektra'. Hij maakte me attent
op 'Rouw siert Elektra' van
O'Neill. Het was mijn eerste jaar
bij Het Zuidelijk Toneel. Ik las
het en vond het een soort mam
moetepos op zijn Amerikaans. Ik
heb 'Rouw siert Elektra' geregis
seerd. Het is zeker niet mijn
beste regie geworden, maar ik
raakte wel geboeid door de ma
nier waarop O'Neill mensen in
conflict laat komen. O'Neill is
niet modern of modieus daarin,
maar gaat toch diep in op het
leven. Alles gaat bij hem direct
en niet op een psychologiserende
manier. Zijn personages komen
op en zeggen direct 'I hate you'
of T love you'. Ze houden niets
achter. O'Neill psychologiseert
niet, hij is geen Lars Norén of
Tennessee Williams".
Er zitten twee hoofdlijnen in zijn
werk. Het gaat altijd om familie-
affaires, waarin personages hun
eigen demonen opzoeken. In die
verwikkelingen geeft O'Neill
commentaar op de grote Ameri
can Dream. Hij creëert een te-
gengeschiedenis, waarin hij kri
tiek levert op het materialisme
dat Amerika gevangen houdt,
ten koste van zijn spirituele rijk
dom.
Het is Ivo van Hove niet om een
O'Neill-revival te doen. „Zeker
niet. Ik ben geen theaterhistori
cus, die zich met het verleden
bezig houdt. Ik ben door O'Neill
gefascineerd, omdat ik in hem
een filter gevonden heb voor
dingen in het leven die ook mij
bezig houden. Simon tracht in
dit stuk het ultieme in het leven
te vinden, het absolute. Maar dat
is onmogelijk. We moeten leren
leven met het onvolmaakte. Je
kunt overleven door te leren hoe
je gelukkig kunt zijn. Dat is mijn
ingang naar dit stuk".
'Rijkemanshuis' van Eugene
O'Neill door Het Zuidelijk Toneel.
Regie Ivo van Hove. Acteurs: Chris
Nietvelt, Katelijne Damen, Warre
Borgmans, Bart Siegers, Henk van
Ulsen en Joop Doderer. Première
Holland Festival donderdag 2 juni.
Stadsschouwburg Amsterdam.
Toernee in september, oktober en
november.
Amsterdam (anp) - Regisseur
Nouchka van Brakel gaat het
leven verfilmen van Aletta
Jacobs, een van de eerste
vrouwenvoorvechters in Ne
derland. De 28-jarige Luut-
gard Willems, die de rol van
Jacobs speelt, maakt in de
zwart-witfilm 'Aletta Jacobs
- een zoektocht', haar debuut.
Hans Kesting speelt de liberale
politicus C.V. Gerritsen, Jacobs'
levensgezel. Andere acteurs zijn
Truus te Selle, Catherine ten
Bruggencate, Krijn ter Braak,
Sacha Bulthuis en Hennie de
Swaan. De opnamen beginnen in
juni, de film komt na de zomer
uit.
Aletta Jacobs, in 1854 geboren
in Sappemeer, was het eerste
meisje dat tot de HBS werd
toegelaten. Op haar zeventiende
verjaardag schreef ze hoogstper
soonlijk een brief aan minister
Thorbecke met het verzoek tot
inschrijving aan de Groningse
universiteit. Thorbecke hono
reerde dat; ze werd Neerlands
eerste studente.
Na haar studie vestigde ze zich
als eerste vrouwelijke arts in
Amsterdam. Daar hield ze onder
meer een gratis spreekuur voor
volksvrouwen. Ook verspreidde
ze door vrouwen te gebruiken
voorbehoedsmiddelen en protes
teerde ze fel tegen misstanden in
de prostitutie. Later bemoeide ze
zich met politiek en werd mede
door haar inspanningen het
vrouwenkiesrecht ingevoerd.
Nouchka van Brakel maakte
eerder onder andere 'Een vrouw
als Eva', 'Van de koele meren des
doods' en 'Een maand later'. Ook
tekende ze voor de drama-serie
over de vrouwelijke veearts Iris.
In een toelichting van producent
Circe Films uit Amsterdam zegt
Van Brakel de onverzettelijheid
te bewonderen waarmee Aletta
tegen de stroom inroeide. De
regisseur wil niet alleen Jacobs'
wapenfeiten, maar ook haar
twijfels, emotie en humor laten
zien.
De opnamen worden gemaakt op
het Groningse platteland, in
Hoogezand-Sappemeer en de
steden Groningen en Amster
dam. Na de zomer gaat Aletta
Jacobs - een zoektocht in pre
mière. De KRO zendt de film in
1995 uit.
Van onze verslaggever
Raamsdonksveer - „We bar
sten in Nederland van de
jazz-, blues- en countryfesti-
'vals. Raamsdonksveer moet
het eerste grote Nederlandse
cajun- en zydeco-festival
worden", zegt W. dé Groot,
secretaris van de Stichting
River Zydeco, die op zaterdag
4 en zondag 5 juni voor de
tweede keer een tent neerzet
op het Veerse Heereplein.
Het festival gaat ditmaal 'inter
nationaal', en gokt op 3500 be
zoekers uit het hele land. Vrijwel
de hele Nederlandse cajun- en
zydecotop staat op het podium.
'Daarnaast komen The Blue Bird
Cajun Band uit Engeland en
Curtis Coubello uit Louisiana,
de bakermat van cajunmuziek.
Fiddler en accordeonist Coubello
treedt allebei de dagen op samen
met de Veerse River Zydeco
Band. De ene keer als gastspeler,
maar zondagavond als topact die
zich door de River Zydeco Band
laat begeleiden.
Cajun- en zydeco-muziek (de
laatste stroming is uit de eerste
ontstaan) mag zich in een steeds
grotere populariteit verheugen.
De River Zydeco Band speelde
zelfs met groot succes op het
Bredase jazzfestival. De muziek
is vrolijk, dansbaar en toeganke
lijk. Zydeco bevat bovendien
veel elementen uit de blues. Vio
len accordeons zorgen voor een
opzwepend karakter. Nadat
blues jarenlang de podia van met
name kroegen domineerde, is ca
jun en zydeco een welkomen
aanvulling. Het publiek heeft de
beide verwante genres inmiddels
ontdekt.
Triangel
Cajun dankt zijn bestaan aan in
de achttiende eeuw uit het Cana
dese Acadië verdreven Franse
emigranten, die vervolgd door
Engelsen én Fransen uiteindelijk
in Louisiana terecht kwamen. Ze
wisten hun 'joie de vivre' on
danks het harde bestaan te be
waren en zetten die om in mu
ziek. Accordeon, viool en trian
gel waren de voornaamste in
strumenten. Ze zongen in hun
eigen patois-Frans, op muziek
die invloeden heeft van oude
walsen en Franse quadrilles, en
soms zelfs Keltische trekjes ver
toont.
Zydeco ontstond toen de cajun
zich vermengde met de cultuur
van de negerslaven, en kenmerkt
zich door sterke blues-invloeden.
De viool maakte plaats voor de
saxofoon.
Naast cajun-muziek bestaat er
ook een cajunkeuken. Bekend
van gumbo's, jambalaya's en
oyster po-boy. Menig oer-Hol-
landse slager heeft tegenwoordig
een 'cajun-schnitzel' in zijn vi
trine liggen. De namen van ca-
jungerechten klinken even exo
tisch als ze smaken: met veel vis,
rijst en scherpe pepers. Ze zijn
net als de muziek een smeltkroes
van culturen. Tijdens het festival
is ook de cajunkeuken vertegen
woordigd.
Programma
Zaterdag 4 juni om 16.00 uur
bijt The Cajun Company het
spits af. Een Haagse groep die
traditionele cajunmuziek speelt.
De meeste nummers worden
meerstemming gezongen in het
cajun-Frans. Daarna is het de
beurt aan Check Out the Zydeco
uit Amsterdam, die meteen het
verschil tussen cajun en zydeco
laten horen. De groep heeft net
als de River Zydeco Band een
grote schare vaste fans, die
eveneens in Raamsdonksveer
worden verwacht. De derde
groep op zaterdag is de Engelse
Bluebird Cajun Band. Vervol
gens begint de River Zydeco
Band aan zijn eerste thuiswed
strijd, met Curtis Coubello als
gastspeler. De avond wordt be
sloten door het inmiddels lande
lijk doorgebroken Captain
Gumbo, belend van hun hit 'Al-
lons a Lafayette'.
The Cajun Company mag zondag
om 15.00 uur opnieuw als eerste
het podium op. De Utrechtse/
Amsterdamse formatie La La
Fayette brengt als tweede act
van die dag een Nederlandstali
ge mix van cajun, zydeco, blues
en rock roll. Het grote aantal
zelf geschreven nummers is het
kenmerk van La Blusa. De groep
speelt zelfs wat de leden zelf
'cajun-rock' noemen. Louisiana
Radio hoeft voor het grote pu
bliek geen nadere introductie
meer. De groep heeft inmiddels
twee goed verkopende cd's ge
maakt. De climax van het festi
val moet de tweede samenwer
king tussen de River Zydeco
Band en Curtis Coubello wor
den, met de laatste deze keer in
de hoofdrol.
Foto boven: Curtis Coubello
uit Lousiana. Foto links: The
River Zydeco Band.
FOTO'S ARCHIEF DE STEM
Amstelveen (anp) - 'Van Cobra tot heden' is de titel van
een overzichtstentoonstelling met oud en nieuw werk van
Karei Appel. De presentatie, die van 17 juni tot en met 24
juli in het Van der Togtmuseum in Amstelveen wordt
gehouden, bevat zeventig werken.
Veertig zijn afkomstig uit de privécollectie van de kunstenaar.
De rest komt van privéverzamelaars. Het merendeel van de
werken is nooit eerder tentoongesteld. Bij de tentoonstelling
verschijnt ook een catalogus.
De kunstenaar, die in het buitenland woont, zal ook aanwezig
zijn bij de officiële opening van de tentoonstelling. Op 17 juni
zal hij de wereldpremière van de opera 'Noach' van De
Nederlandse Opera (DNO) in de Stadsschouwburg in Amster.
dam bijwonen. Voor die produktie maakte Appel de decors en de
rekwisieten. Ook is hij betrokken bij de regie.
Conservator Valentin in actie in het Ettense Drukkerijmuseum
FOTOH.
Door Esther de Boe
Etten-Leur - Het is niet verwonderlijk dat een drukkerijmu
seum een tentoonstelling wijdt aan papier, dat immei
centraal staat in het drukkersvak. Wel opvallend is dat hi
Drukkerijmuseum in Etten-Leur een tentoonstelling heel
opgezet, waarin de nadruk ligt op papier als kunst. Zaterda
en zondag 4 en 5 juni is daar de expositie 'Papier, van kuis
tot krant' te zien, met papieren kunstwerken van de Belgisch
kunstenaar Bob Matthysen.
In het drukkerijmuseum wordt
gedemonstreerd hoe papier ge
maakt wordt en waar het zoal
voor gebruikt kan worden. Er is
een ruimte speciaal ingericht als
een drukkerij van net na de
oorlog. Met sommige van de in-
drukwekkende drukapparaten
wordt nog echt gewerkt.
Maar de kern van de tentoon
stelling wordt gevormd door de
papierstructuren van Bob Mat
thysen, die laten zien hoe ver het
functionele krantepapier verwij
derd is van het handgemaakte
papier dat is aangewend voor
artistieke doeleinden.
Op het eerste gezicht zien de
papieren structuren met hun on
regelmatige oppervlak er een
beetje slordig uit, alsof ze even
snel in elkaar gedraaid zijn.
Maar de vormen en de duidelijke
vezelstructuren wijzen erop dat
het papier ambachtelijk ge
schept is en dat het hier dus om
secuur handwerk gaat.
Dit is ook het tegenstrijdige ka
rakter van de kunst van het
papierscheppen: men weet van
tevoren nooit zeker hoe het op
pervlak van het papier er precies
uit gaat zien, vanwege de onre
gelmatigheid van het materiaal.
Maar de vorm die de papier
schepper er in natte toestand
aan geeft, bepaalt hij helemaal
zelf.'
FILMS
GOES
-Grand Theater
19.30 u. Schindler's list.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Naked gun 33 1/3.
20 u. Philadelphia.
20 u. Look who's talking now.
20 u. The pelican brief.
20 u. Schindler's list.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Naked gun 33 1/3.
- Alhambra 2
19.30 u. Schindler's list.
- Alhambra 3
19.30 u. The pelican brief.
- Alhambra 4
20 u. Look who's talking now.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17 en 20 u. Sister
act 2.
22.30 u. The afterman.
Zaal 2 - 14.30 en 20 u. Born Yes
terday.
17 en 22.30 u. Gunmen.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Shadowlands.
Zaal4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Grumpy old men.
Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind
ler's list.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Naked gun 3.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Hudsucker proxy.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blink.
Zaal 9 - 14.30 u. Free Willy.
17 en 21 u. Schindler's list.
Zaal 10 - 14.30 u. Son in law.
17, 20 en 22.30 u. Fearless.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
On deadly ground.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 u. Mrs.
Doubtfire.
22.30 u. Close.
Zaal 13 - 14.30 en 20 u. Short
Het meest opvallende aan
papierstructuren van Matthyse
is dat hij veel verschillen!
grondstoffen gebruikt, waaror
der vlasvezel, katoen,
bamboe en cellulose. Daardoo
heeft ieder object een heel
samenstelling.
Volgens de heer J.Valentin, coi
servator, gaat de kunstena
weinig materiaal uit de
„Een bevriende kunstenaar
Matthysen leek het zo leuk
eens een olifant te tekenen
papier gemaakt van olifanten!
rollen. Daar is Matthysen toe
aan begonnen en het lukte uil
stekend, want olifantenmest be
vat namelijk een heleboel vezel!
Nu hangt het in de Zoo in
werpen."
Wat betreft de vorm houdt Ma
thysen het vooral bij driehoek*
en piramides, die de basis va
zijn structuren zijn. Daaromhee
zijn uiteenlopende materiale
verwerkt, zoals banenenbladeri
en wilgetakjes. Met name de fe
gekleurde werken trekken
aandacht, zoals 'Als de hem
een beetje droefgeestig is'
maakt van kozo, vlas, katoer
draad en pigment, in een bij:
der heldere kleur blauw.
'Papier, van kunst tot krant'op
en 5 juni, 2 en 3 juli en 6 en
augustus in het Drukkerijmusei
in Etten-Leur. Open van 13.00'
17.00 uur.
cuts.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30
Intersection.
Zaal 15 - 14.30, 17 u. Wayne
world 2.
20 u. Remains of the day.
22.30 u. True romance.
Zaal 16 - 14.30, 20 u. U
Margot.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en
Dream lover.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en!
The pelican brief.
Zaal 19 - 14.30, 17,.20 en!
Philadelphia. n
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30
The paper.
Zaal 21 - 14.30 en 17 u. uq
runnings.
20 en 22.30 u. Carlito's way.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22
In the name of the father.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Thepapc
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Drean
lover.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Grutfl
old men. m
14.30, 17, 20 en 22.30 u.u
hudsucker proxy. l.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. >aKt
gun 33 1/3.
20 u. La reine Margot. d
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Shad»*
lands.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blink-
20 en 22.30 u. Intersection.
20 u. Short cuts. n
14.30, 17 en 22.30 u. The Peiw
brief.
20 u. Philadelphia.
22.30 u. In the name of the fattier
14.30 en 20 u. Schindler's list.
14.30 en 17 u. Free Willy-
KNOKKE
- Beverly screens
20 u. Naked gun 33 1/3.
20 u. Intersection.
20 u. Schindler's list.
20 u. Shadowlands.
radio 1
Elk heel uur en 7.30, 8.30
13.30, 16.30, 17.30, 18.30 e
Nieuws. NCRV: 7.07 Hier
(8.45 en 11.45 Kerkelijke acl
ten) EO: 12.07 Tijdsein. V0C
Nieuwsradio. EO: 19.04
V00: 22.04 Sportradio. NOS
Met het oog op morgen. KR
Damokles. 1.02-7.00 Niemanc
radio 2
Eik heel uur Nieuws. TROS
havermoutshow. 9.04 TROS C
uren. 12.04 Het hart van twer
TROS radio 2 - matinee
17 04 Fileradio. EO: 18.04 Alli
sen. NCRV: 19.04 Witte
20.04-24.00 Tussen acht en n
nacht
radio 3
Elk heel uur Nieuws. AKI
Breakfast-club. 9.04 Arbeids
nen. VARA: 12.04 Denk aan
14 04 Carola. AKN: 15.04 Pof
en II). VOO: 17.04 Rinkelde
NOS: 18.04 De Avondspits. EC
Spoor 7. AVRO: 20.04 Forza.
21 04 Villa 65. TROS: 0.04
wacht. VARA: 2.02 Mol of
AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
radio 4
Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 ei
Nieuws. KRO: 7.02 Aubade
Muziek voor miljoenen. 11.01
tendconcert. I. Muz. voor pi:
Muz. voor hoorn, viool en
13.04 In antgoord op uw scf
VPRO: 14.00 Middagconcer
tret Germaine Tailleferre.
16.00 De Nederlanden: La
Armoniosa. VPRO: 17.00 De
18.04 De wandelende tak.
Kampala. 19.00 De grote over
20.02 Nieuwe maandag.
O.OO-l.OO Vier na middernacht
radio 5
Elk heel uur 1/m 18.00 en
Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mede
genrubriek met uitgebreid we
richt en scheepvaartberichtei
NOS sportief. 7.30 Vroeg op
Waterstanden. AVRO: 9.02
sprek. 9.55 Vrijzinnig vizier.
10.02 Van belang. 11.02 Punc
13.10 De documentaire. 14.0
ven het dal. 14.30 De verbee
VARA: 15.02 Ophef en vertier.
17.10 Radio UIT. RVD: 17.45 Po
51 op 5. OHM: 18.02 Bhakti
ouderen. EO: 19.00 Waar ware
ook alweer? NOS: 19.15 Nieui
actualiteiten in het Turks.
Nieuws en actualiteiten in he
rokkaans en Berbers. 20.40 N
en actualiteiten in het Chinee
21.00 Kayen rasja (Er is hoop),
lyi haberler (Goed nieuws).
Sin ke yat kai yam (Goed nieui
maandag). V00: 22.00 Het z
gat. PP: 23.07. NOS: 23.17-23.5/
het oog op morgen
omroep brabant
ANP-Nieuws: zie Radio 1.
Brabants nieuws, actualit
sport en de krant in Brabant
Weerman Johan Verschuuren
Brabants nieuWs. 8.11
Nieuws Centrale. 8.32 Bral
nieuws, actualiteiten, spar
weerman. 9.03 Brabants nil
9.07 Muziekkiosk. 10.03 Bra
nieuws. 10.07 Draai-bank.
Brabants nieuws. 11.07 Van I
12.05 Brabants nieuws en ac
teiten. 12.55 Bericht voor boi
tuinder. 13.08 Brabants nie
13.11 Radio Nieuws Centrale.
Brabants nieuws. 13.34 Mi
Brabantse produkties. 14.03
bants nieuws. Aansl.: Muziek)
15.03 Brabants nieuws. 15.05 C
Brabant. 16.03 Brabants nie
Aansl.: Uitlaat. 17.05 Bral
nieuws, actualiteiten en rea
van luisteraars. 17.45 De agi
17.55 Nieuwsoverzicht
omroep zeeland
ANP-nieuws: zie Radio 1.
Nieuws en actualiteiten met
7.15 het weer in de provincie,
weekend-overzicht sport. 7.31
gionaal nieuwsoverzicht 7.3!
dag van... 7.45 agendatip en ag
7.50 regionaal nieuwsoverz
8.08 Radio Nieuws Cen'
8.35-9.00 Nieuws en actualiti
met om 8.45 De wekelijkse col
Bob en Co. 12.05 Nieuws en a<
liteiten met om 12.15 het weer
provincie. 12.32 regionaal niei
overzicht. 12.34 weg wies. 12.4;
portage, vraaggesprek. 12.5E
agenda. 13.08-13.30 Radio Nif
.Centrale. 16.03 Sportmeneer.
Nieuws en actualiteiten met
17.15 het weer in de provinci
17.32 regionaal nieuwsoverz
17.35-18.00 De Zeeuwse tijdmi
ne met om 17.55 de agenda
ZAKT HET WATER ZODAT
LATER OP DE BODEM STA/