Autodiefstallen rijzen de pan uit Acti 'tt 'Martijn, wat heb jij bij die enthalpie?, a&ntKCIctety 'JriumjiJi vWc. Dubbelzinn DE STEM BINNENLAND BUITENLAND Vuilniszak DE STEM- Overheid, verzekeraars en bedrijfsleven in de tegen-aanval pE STEM Kleine crimij SamenwerJ marine Belgi< en Nederlam is bijna rond De goede antwoorden de stem WOENSDAG 25 MEI 1994 Firmin voert een een zame strijd tegen de gemeentereinigings dienst. Firmin is mijn buur man van 82. Een koppige be jaarde, die al weken probeert een vuilniszak mee te geven aan de 'mannen van de vuil- kar'. Natuurlijk weet Firmin dat de vuilnismannen alleen de eigen plastic zakken van de ge meente meenemen, maar dat vindt hij onzin. Vorige week veranderde hij van tactiek. Hij zette twee vuilniszakken aan het tuin hekje, waarvan een bedrukt met de naam van onze ge meente. 's Avonds was die dus weg, maar stond de ande re nog steeds aan de straat kant, half opengescheurd na dat blijkbaar een kat of een hond de inhoud ervan had gekeurd. Is dit gierigheid of wil de oud-politiecommissaris van geen wijken weten en vol hardt hij in zijn verzet tegen de grondregels van de plaat selijke verordering? Firmin heeft misschien een beetje ge lijk. Die vuilniszakken van onze gemeente zijn duur en de kwaliteit is maar zo-zo. Maar ja, zegt de burgemeester dan, dit is onze manier om ieder een te laten meebetalen voor een schoner milieu. Daar zit wat in. Firmin, mijn buurman, heeft iets met vuilniszakken. Toen wij hier kwamen wonen gin gen we kennis maken. Dat had hij nog nimmer meege maakt, dat de buren zich spontaan kwamen voorstel len. Hij bekende toen trou wens dat hij nooit als eerste goededag zou zeggen. Niet lang na ons beleefdheids bezoekje stond hij aan de deur. Zijn vrouw had zich ge stoord aan onze vuilniszakken die in haar gezichtsveld ston den en waarin zij huishoude lijk afval vermoedde. Of wij die misschien even konden verplaatsen, zodat zij die ten minste niet steeds in het oog had. Sinds dat moment is het nooit meer goed gekomen tussen Firmin en mij. Ik zeg nog wel goededag, maar hij reageert nooit. Alleen zijn madame steekt rfog haar wandelstok in de lucht bij wijze van begroe ting en glimlacht, maar moet vervolgens alle zeilen bijzet ten om niet om te vallen. Zij is namelijk slecht ter been. Vorig jaar zomer ging op een vroege zondagochtend de bel. De dochter van Firmin stond daar. Ze wist wel dat het vervelend zou zijn, maar zij was ten einde raad. Firmin was die ochtend on verwacht in het ziekenhuis opgenomen. Er was iets met zijn prostaat. Kanker, vroeg ik enthousiast? Nee, nou ja, dat wisten ze natuurlijk nog niet. Maar zij woonde in Frankrijk, had bovendien een vakantiereis naar de Canari- sche eilanden geboekt en kon dus onmogelijk moeder van 81 elke dag voor het bezoek uur naar het hospitaal bren gen. Is het te veel gevraagd als u... Ach ja, waarom niet, ant woordde ik. Als het maar niet elk dag is. Vanwege het werk enzo. De afspraak was ge maakt, maar werd, door de andere partij niet altijd geres pecteerd. Als moeder ge bracht moest worden, was zij met een ander vertrokken of wilde zij plots op een afwij kend tijdstip naar Firmin. Door Bert Schampers Ikzelf ben twee keer meege- weest. Firmin zag me niet eens staan. Hij huilde, bang als hij was nooit meer levend het ziekenhuis te verlaten. Zijn vrouw, Zoeteke noemde hij haar liefkozend, was dank baar op haar manier. Wat een goei buren hebben wij toch, waaraan danken wij dat toch, riep ze steeds. Ik geloof wel dat ze het meende. Bij mijn tweede bezoek, ver gezeld van vrouw en kind, kwam de verpleegster naar ons toe. Of we vader... Va der? Ik deed verbaasd en ge tergd. De verpleegster bleef discreet. Dat is niet mijn va der die daar ligt, dat is mijn buurman, maakte ik aan alle onduidelijk resoluut een ein de. Nou ja, probeerde de vrouw nog eens, misschien zouden we de buurvrouw kunnen vragen een pyjama mee te brengen, wat onder goed, handdoeken en was handjes. Hij lag hier nu al een week in dezelfde kleren en waste zich met het washandje van een doodzieke kamerge noot. Ik stond perplex. Hier lag een gewezen ambtenaar met een vet Belgisch pensioen en die was te beroerd om zelf voor schone kleding te zorgen. Dat washandje moet toch vol mi croben en bacteriën zitten, bedacht ik. Vies hè, reageerde enkele we ken later een Nederlandse verpleegster die als uitzend kracht in Vlaamse verzorging stehuizen werkt. Maar ze voegde er onmiddellijk aan toe dat het eerder regel dan uitzondering is. Firmin heeft er niet onder geleden. Hij is we"ër helemaal opgeknapt, al laat hij de zwa re tuinarbeid tegenwoordig over aan een ingehuurde kracht. Vanmorgen keek ik uit het raam. Mijn vuilniszak ken waren meegenomen, die van Firmin stond er nog. Heel zielig alleen. Wat een zak. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Bezorgklachten en abonnementenadministratie: Afdeling Lezerscontact 06-0226116 (gratis) ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur, zat. 8.00-12.00 uur. Kantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, 01640-36850, fax 01640-40731, redactie 01640-37253. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 4381 RP, 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051, 4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen per 1 januari 1994 (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 87.20, per half jaar 173.45 óf per jaar 337.30. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 29.05, per kwartaal 84.70, per halfjaar 168.45 óf per jaar 327.30. Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Gin- nekenweg 7, Breda, Grote advertenties uitsluitend 076-236881. Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 076-236881zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076- 236242/236911. Bankrelaties: Postgiro 1114111 -ABN/AMRO rek. 520538447. Het aantal autodiefstal len rijst de pan uit. Bra bant is goed voor eenze- vende van het aantal diefstallen: de stijging is er hoger dan het gemid delde, vooral dankzij de relatief korte afstand tot de landsgrenzen. Binnen Brabant zijn de 'gevaar lijkste' steden: Breda, Den Bosch, Oss en Eind hoven. De meeste auto's verdwijnen over de gren zen, vooral richting Oost- Europa, met Polen als abolute trekker. Door Jan Keunen In 1990 werden in Nederland ruim 22.000 voertuigen gestolen, waarvan 82 procent personen wagens; in 1991 ruim 27.000 22,7 procent); in 1992 meer dan 30.000 11,4 procent) en in 1993 bijna 34.000 12,3 pro cent). Misschien nóg meer tot de ver beelding sprekend: in 1990 raak te 1 op elke 250 eigenaren zijn wagen kwijt; in 1991 1 op elke 208; in 1992 1 op elke 188 en in 1993 1 op elke 170. En dan te weten, dat het aantal diefstallen uit auto's ongeveer tien keer zo hoog als het aantal diefstallen van wagens. De kans op inbraak in een auto is ongeveer 1 op 17... Vier van de tien autodieven zijn joy-riders: meestal vrij jonge jongens, die - nogal eens onder invloed - een stuk gaan rijden en dan de wagen (vaak beschadigd; soms total loss) zomaar ergens achterlaten. Gemiddelde schade: ƒ4.600. Twee van de tien zijn 'semi-professionals': mensen, die een wagen stelen om hem zo snel mogelijk in binnen- of buiten land te verkopen. Minimale op brengst: 12.000 per stuk. Bendes Drie van de tien maken deel uit van georganiseerde benden, die - vaak op bestelling - stelen. Binnen die benden zijn de taken meestal goed verdeeld: voor het stelen, het omkatten,, het trans port in binnen- en buitenland, de verkoop en de heling zijn 'specialisten' beschikbaar. De dan nog resterende - tiende - dief is eigenaar ofwel fraudeur. Want hij geeft een al door hem zelf verkochte (of vernietigde) wagen als gestolen aan. De auto's van de joy-riders wor den meestal teruggevonden; die van de semi-professionals in de helft van het aantal gevallen; die van de bendes zelden of nooit. Het totale oplossingspercentage ligt rond de zestig. Veertig pro cent - op dit moment 14.000 au to's per jaar - komt nooit meer terug. Dankzij het feit, dat zestig procent van de auto's uiteinde lijk nog boven water komt, blijft de schade voor de verzekeraars 'beperkt' tot rond een half mil jard gulden per jaar. Het verlies op hun casco-verzekeringen steeg daardoor in het laatste jaar van 1,2 tot 9 procent; reden voor de verzekeraars om de premies (opnieuw) fors te verhogen. Auto's worden 'overal' gestolen, maar dieven hebben een voor keur voor parkeerterreinen: zo wel op Schiphol, bij recreatie centra en motels als op aan het oog onttrokken parkeerterreinen in steden en dorpen. Parkeergeld wordt niet aangewend voor be waking; het is alleen maar huur voor de ruimte die een auto in beslag neemt. Alarm Van auto-alarm kijkt niemand meer op; wie waagt er zijn leven om diefstal van andermans auto tegen te gaan? Een al te goede beveiliging van auto's werkt op de duur misschien zelfs als een boemerang, vreest de politie. Want als een dief een wagen niet snel genoeg aan de praat krijgt, kon hij de eigenaar onder be dreiging wel eens verplichten dat voor hem te doen. Opel en Volkswagen zijn favoriet bij de dieven; binnen die merken scoren Kadett en Golf hoog. Mercedes, BMW en Porsche vor men de top-drie van gestolen wagens, die nooit meer terugke ren. Welke pogingen worden er ge daan om het aantal diefstallen in te dammen? Een kleine bloemle zing: De breedst opgezette is het Vermiste Auto-Register (VAR), waarbij verzekeraars, autombo- lielbranche en leasemaatschap pijen nauw samenwerken met Rijkdsienst voor het Wegverkeer, RDC-Datacentrum en politie. Een proef in Amsterdam is suc cesvol verlopen (135 auto's ter waarde van twee miljoen gulden werden dankzij het VAR in zes maanden tijd 'extra' teruggevon- Vorig jaar raakte een op de 170 autoeigenaren zijn voertuig kwijt. foto archief de stem de loop van dit jaar -na j proef in de regio Amsterdam voor 235 een chipsysteemaa. bieden. De auto wordt voor™ van twee chips. Die bevatten, onuitwisbare code, die door n0] tie en douane in binnen buitenland met speciale apnat tuur kan worden gelezen gegevens van de van chips vooi ziene auto's worden get treerd in een internationale da tabank. Diefstal wordt centra gemeld. Pin-code Verzekeringsmaatschappij Aegon voorziet wagens van ha; verzekerden desgewenst van e startonderbreker. Die blokl® het elektronische en het bram stofcircuit. De auto kan 4 slechts via een alleen aan i eigenaar bekende pin-code ai de praat worden gebracht. Dei voorziening kost ongeveerde honderd gulden per wagen. Halfords levert een -op het dashbord te gen - apparaatje, dat lang eli trische weg de starmotor buit! werking kan stellen. De auto ka pas weer worden gestart door sleutel in het contactslot te st. ken en een viercijferige code ij te toetsen. Kosten: 139. Benetel uit Vught heeft i HC/AS (home caller/auto st< anti-diefstal systeem uit} bracht. Dat bestaat uit een paraatje in de auto, dat na diefstal contact zoekt met meldkamer. Die kan dan signaal terugsturen, dat bijvoo beeld de brandstoftoevoer de auto onderbreekt, waardo deze tot stoppen wordt gen. Van onze Haagse redactie Den Haag - Het inf< teurstrio en de drie 'pi fractieleiders - Kok, kestein en Van Mierlo - ben gisteren de fase vat kennende gesprekken sloten. Vanaf vandaag moeten de tieleiders van PvdA, V p66 knopen gaan door] 0p de afzonderlijke bele: reinen, zoals de politiek o: (jen toekomst van de soci; kerheid. Het zal allemaal wat j worden," meende Van den); het systeem wordt nu ook toegepast in midden-Gelderland, zuid-Limburg, op Schiphol en in de Rotterdamse havens; het wordt per 1 januari 1995 in het hele land ingevoerd en daarna komt er internationale samen werking tot stand. Polen heeft zich al gemeld. Het systeem is simpel: wie ont dekt, dat zijn auto is gestolen, belt onmiddellijk zijn verzeke raar of hulpdienst. Dat kan ze ven dagen per week dag en nacht. Het kenteken van de ge stolen wagen wordt a la minute doorgegeven aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Voordeel van dit systeem - aangifte bij de politie blijft overigens altijd ver plicht - is, dat de politie onmid dellijk na de vermissing kan na gaan of een door haar gesigna leerde auto gestolen is; bij de klassieke methode, waarbij eerst proces-verbaal wordt opge maakt, duurt dat veel (soms twee dagen) langer. De kans op het terugvinden van een gestolen auto is het grootst in de eerste uren na de vermissing. Blokkering Voor een groot aantal auto's (grofweg boven de vijftigduizend gulden en voor enkele diefstalge- voelige types uit de lagere prijs klassen) hebben-de meests verze keraars een alarminstallatie ver plicht gesteld. Die moet door TBBS en/of TNO zijn goedge keurd en door een erkende in stallateur zijn ingebouwd. De kosten liggen al gauw rond de duizend gidden. Met een certificaat van de in- bouwer als bewijs kan de auto eigenaar naar de verzekering stappen, die hem alleen dan ac cepteert voor een all-risks verze kering. De alarminstallaties be tekenen weliswaar een drempel voor sommige autodieven, maar het 'gilde' laat er zich - gezien de cijfers - zeker niet door uit het veld slaan. Goedkoper dan de alarmin stallaties zijn de blokkeringssys temen, Steeds meer fabrikanten bouwen standaard zulk een be veiliging in. Tot voor enkele ja ren alleen in de snelle bolides, nu langzamerhand ook voor de 'gewone' auto's. Dat leidt .uiter aard tot een hogere prijs; voor een middenklasser globaal zo'n vijfhonderd gulden. De ANWB gaat zijn leden in Satelliet Een Frans bedrijf heeft soortgelijk systeem ontwikki dat werkt via een satelliet, zal de gestolen wagen - in 1 ling tot bij HC/AS - in heel El ropa kan worden opgespooi Daarbij is wel een extra-antem nodig, die - zolang die nog in de carrosserie is ge greerd- gemakkelijk door ven kan worden verwijderd, c Overheid,- verzekeraar^ a producenten in diverse Europa landen zijn de laatste jaren serieus gesprek in een poging het toenemend euvel van diefstallen gezamenlijk te bestrijden in EU-verband. Terneuzen - Zeldenrustcollege - mavo, havo en vwo, 1177 leerlingen, onder wie 265 eindexamenkandida ten: mavo 109, havo 83, vwo 73. De eerste mavo'er stond gis teren, op de eerste dag van de tweede examenweek, om half elf al weer buiten. Aardrijks kunde zat er op, een examen met 45 vragen over Neder land (stedelijke gebieden), Duitsland en Turkije. „Ik was na een uurtje al klaar maar ik was van geen een vraag zeker. Zeer moeilijk," vertelt Gerdien Oggel uit Axel. Karlijn Nieuwets uit Terneuzen rept van 'veel inzichtvragen': „Vooral die vragen over Turkije vielen nogal tegen." Cristel de Waele uit Ter neuzen: „Het was niet zoveel maar best wel moeilijk." En Dennis Schelleman (Axel) opge lucht tegen 'achten-haler' Bert- jan Simons (Terneuzen): „Ik heb zestien antwoorden hetzelfde als jij-" Volgens Intomart vond een meerderheid van de mavo'ers het examen lastig tot te moeilijk, in Terneuzen reageren ze zeer ver deeld en aardrijkskunde-docent Fred Cramers is er niet zo over te spreken. „Het eerste deel, over Nederland, vond ik pittig met een paar verwarrende vragen. Het begrip 'voorstadstation' bij voorbeeld, daar heb ik het helaas niet over gehad in de les en het staat ook niet in het boek. Duits land was makkelijker, maar ook daarbij had ik problemen met sommige vraagstellingen. En bij Turkije zaten ook een paar lulli ge vagen. Voor een ervan moest je zelfs de topografie van Turkije kennen, dat antwoord wist ik zelf ook niet." Havo en vwo begonnen de dag met Duits. Moeilijk voor de ha- vo'ers, makkelijk voor de vwo'ers, was de tendens in Ter neuzen. Havo-docente Simone Bos was echter wel tevreden: „Goed te maken, weinig idiomatische pro blemen en de teksten waren af wisselend, actueel en interes sant." Die acht havo-teksten gingen onder meer in op de orga nisatiekosten van de Olympische Spelen, skivakanties, software, het Schwyzerdütsch (Zwitsers Duits) en verveling als aanlei- (anp) - Nederlan staan op het punt voorgestelde samenwerking sen de marines van beide la te bezegelen. Minister van Defensie Ter I maakte gisteren in Brussq overleg met zijn Belgische genoot Delcroix bekend dal gezamenlijke werkgroep op te termijn de laatste beier! ringen uit de weg gaat ruimr Volgens de bewindsman gaa: daarbij om details, aang, heide marines al veel voorfcf dend werk hebben gedaan. De Belgische minister DeL liet enkele weken geleden al ten dat een marinesamerf king met Nederland op staat. Het project heeft tot te komen tot een geïntegt operationeel commando voc. Nederlandse en Belgische oj vlakteschepen. De Nederlandse onderzeec( valt buiten het akkoord België niet over onderzeeër] schikt. Nederland probeert] de onderzeedienst en de ma luchtvaartdienst tot samer king te komen met Duitslarnjj Het geïntegreerde operatij commando krijgt zijn h| kwartier in Den Helder en i geleid door de Nederlands! velhebber van de zeestrijdki ten. (ADVERTENTIE) Vwo'ers op het Zeldenrustcollege in Terneuzen beginnen aan hun intensieve scheikunde-zit van drie uur. foto's wim kooijman ding voor misdaden. De havo'ers in Terneuzen had den er duidelijk mee zitten tob ben. Annemarie Kersbulck uit Sas van Gent: „Af en toe heel moeilijk, veel moeilijke woorden. Ilona de Putter uit Zaamslag: „Moeilijk en acht teksten is veel te veel." Sjaak Buijze uit Zaam slag: „Moeilijk, maar ik ben niet zo'n ster in teksten." Alleen An- nelies Tijdink uit Axel vond het 'redelijk te doen', op de tekst over het dialect na. De vwo'ers kregen zeven Duitse teksten voorgeschoteld uit se rieuze kranten en dat vraagt volgens docent B. Verpoorte toch een brede belangstelling. „Best een pittig examen," oordeelt hij. De vwo'ers leken er echter niet de minste moeite mee te hebben. Jolien Pollet uit Hulst bijvoor beeld was razendsnel klaar: „Ik kijk het nooit over want dan ga ik twijfelen. Als ik mijn ant woorden verbeter, word ik gek. Het ging heel lekker, maar het is jammer dat er altijd 'weer zo'n tekst tussen moet zitten over het verleden van Duitsland. Gert Jager uit Axel vond 'zeven teksten een beetje veel', ook al waren het kleintjes. Werner van de Vrede is al druk aan het tafelvoetballen. „Normaal," Door René van der Velden vond hij de teksten. „Alleen dat het altijd over economie moet gaan is wel een beetje saai. En Nazi's, dat onderwerp moet er ook altijd bij zitten. Daar zitten die Duitsers altijd mee." De nieuwe opgave, het invullen van woorden (ofwel Lücken-texte), was hem wel meegevallen. De dinsdagmiddag stond geheel in het teken van scheikunde. Zo'n 55.000 kandidaten moesten eraan geloven. In Terneuzen ging het tijd-re- cord gisteren naar Wendy Vonck (mavo). Zij was na een half uur al klaar met de 43 vragen van het scheikunde-examen: „Het was gewoon invullen, helemaal niet moeilijk." Haar klasgenoten hadden ook bijzonder weinig problemen gehad met de stoffen, atomen, ionen, zuren, basen, reactievergelijkingen en elektro nenoverdracht. Remco Gerritse uit Axel had 's morgens al voor speld dat het een gemakkelijk examen zou worden en hij kreeg gelijk: „Een beetje nadenken en de elementen weten." Marousch- ka Wijffels (Terneuzen): „Er wa ren moeilijke vragen bij, maar ook die je zo in kon vullen. Ik denk dat dat wel compenseert." „Yes, yes, yes," danst een meisje in de aula als blijkt dat zij met een twijfelachtig antwoord toch een goede keuze heeft gemaakt. Marianne Kruithof (Axel) zit op de trap bij de gymzalen het examen door te nemen met een lotgenoot. Van een astatide-ion heeft ze nog nooit gehoord. „Wat had jij bij 39." „D!" „Nee, A, want asfalt heeft een veel hoger smeltpunt. Anders zou het al smelten als de zon erop scheen en dan kunnen ze het niet ge bruiken voor wegen." De havo- en vwo'ers hadden qua tijd hun handen vol aan schei kunde. Een handvol havo'ers Hieronder volgen de goede antwoorden vrijdag. Vb o/mavo C Duits: 1 A; 2 C; 3 B; 4 A; 5 C; 6 A; 7 D; 8 B; 9 C; 10 D; 11 C; 12 C;13C 14 D; 15 B; 16 C; 17 B; 18 B; 19 C; 20 A; 21 B; 22 D; 23 B; 24C 25 C; 26 A; 27 B; 28 B; 29 C; 30 A; 31 C; 32 C; 33 B; 34 C; 35C;3l A; 37 A; 38 A; 39 B; 40 D; 41 D; 42 C; 43 B; 44 A; 45 B; 46 B; 47 C; 48 C; 49 C; 50 B. Vbo/mavo D Duits: 1 C; 2 A; 3 A; 4 C; 5 D; 6 A; 7 A; 8 D; 9 B; 10 B; 11 D; 12 B; 13C 14 C; 15 A; 16 B; 17 B; 18 C; 19 A; 20 C; 21 C; 22 C; 23 A; 214 25 C; 26 B; 27 B; 28 C; 29 B; 30 C; 31 D; 32 D; 33 B; 34 C; 35C 36 D; 37 C; 38 D; 39 C; 40 A; 41 B; 42 B; 43 B; 44 B; 45 A; 45? 47 A; 48 A; 49 B; 50 B;. Vbo/mavo C economie: 1 D; 2 A; 3 B; 4 B; 5 D; 6 C; 7 D; 8 D; 9 D; 10 D; 11 C; 12 D; 13» 14 A; 15 A; 16 A; 17 C; 18 D; 19 B; 20 A; 21 F; 22 A; 23 D;24B 25 B; 26 D; 27 B; 28 A; 29 C; 30 B; 31 C; 32 C; 33 A; 34 B; 354 36 -; 37 -; 38 -; 39 -; 40 -; 41 -; 41 -; 42 -; 43 -; 44 -; 45 -; 46-;« -; 38 -; 49 -; 50 -;. Vbo/mavo D economie: 1D;2B; 3 A; 4 C; 5 D; 6 C; 7 D; 8 D; 9 C; 10 B; 11A; 12 E; 13 A 14 A; 15 A; 16 A; 17 C; 18 D; 19 B; 20 C; 21 D; 22 B; 23 C;24A; 25 B; 26 D; 27 D; 28 A; 29 E; 30 D; 31 E; 32 C; 33 B; 34 B; 35 A 36 -; 37 -; 38 -; 39 -; 40 -; 41 -; 42 -; 43 -; 44 -; 45 -; 46 -; 4? -; 49 -; 50 -;. En een nakomertje: de antwoorden van het biologic-exam'1 vwo van donderdag: 12 F; 3 4 5 6 A; 7 8 9 10 1112 B; 13 14 15 D; 16; 18 19 A; 20 C; 21 B; 22 A; 23 C; 24 25 26 27 ;28 A; 29 A; C; 31 C; 32 C; 33 B; 34 A; 35 B; 36 37 38 C; 39 B; 40 A; 4lB;« 43 E; 44; 45; 46; 47. (Bron: CITO) -f/cuAC"-- L_ INTERNATIONAL verliet voortijdig het examenlo kaal, maar alle anderen hadden de volle drie uur nodig. De havo-opgaven vroegen veel tijd maar waren goed te doen, vindt Marja Jansen (Zaamslag) als ze opgelucht en met rode wangen van opwinding de gym zaal verlaten heeft. Ze stort zich in een verhitte discussie: „Zet meel, had jij dat ook?" „Makkelijk," vindt Christianne Smit (Terneuzen), „maar er zit ten wel een paar instinkerds in, zoals een ingewikkelde titratie. En een paar moeilijke bereke ningen die meer met natuurkun de dan met scheikunde te maken hebben en waarvoor je ook de meeste punten kreeg." De vwo'ers leken het iets moei lijker gehad te hebben. Ch Albicher (Sluiskil): „Heel 0 lijk, heel veel organisches kunde, ik wist niet zoveel e te. weinig tijd. Ik heb tl® mens geoefend maar dat ook geen zin." Ingmar (Terneuzen) heeft geen o" geoefend, maar 'wel g° leerd'. Zijn conclusie: het moeilijker verwacht. dit vergelijkt met de mens...." Om vervolgens weer een o op niveau aan te gaan: wat heb jij bij die enthalp De Stem bezoekt in de® examenperiode dagell school in het versprei"1™,] bied. Vandaag is dat ne lyceum in Bergen opo° JAAL IS onduidelijk en Arafat in een Zuidafrikaaij ®9en Israël, betekent dit, slechts dat moslims de «houd van de gewijde pld We uitleg heeft Arafat én hele tekst openbaar J*er bedoeld te hebben d raaeiievend hij zich ook nf i0r herinnerd aan e^ ««loten verdrag dat hij, 1 't willens en wetens va e'aenen zand in de ogen »®soten overeenkomst h J°e geen waarde. J'Atwekt door deze par; b. e'ingen te hebber p.,9 jmmer uit op de g tin Geen wonder d; 9natuur, zich bezorgd tc ^«bereid was amnestie samengewerkt hebt Tn?hHu1r en de gedachte lakn eft Arafat gistere^ Da zetten om het Pale Wordt n waarin het best l, Qt, zullen geschrapt wc vJen lijkt in strijd met iwWle vergeet dat de brijen. De Israëli, ei Ce 2'in' willen ver dan oppositie in de Initio" ls|amitische wq Cdit krijgshaftige 1 Ca« k- ®P morgen daar c W Zl'n taa' en m'ssch druL. een,succesvolle vree' arinn zijn om Arafal |CJ9U94 te onthullen, li n hebben nog nooit il

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 2