Autodiefstallen rijzen de pan uit
Acti
'tt
'Martijn, wat heb jij bij die enthalpie?,
a&ntKCIctety
'JriumjiJi
vWc.
Dubbelzinn
DE STEM
BINNENLAND BUITENLAND
Vuilniszak
DE STEM-
Overheid, verzekeraars en bedrijfsleven in de tegen-aanval
pE STEM
Kleine crimij
SamenwerJ
marine Belgi<
en Nederlam
is bijna rond
De goede antwoorden
de stem
WOENSDAG 25 MEI 1994
Firmin voert een een
zame strijd tegen de
gemeentereinigings
dienst. Firmin is mijn buur
man van 82. Een koppige be
jaarde, die al weken probeert
een vuilniszak mee te geven
aan de 'mannen van de vuil-
kar'.
Natuurlijk weet Firmin dat de
vuilnismannen alleen de eigen
plastic zakken van de ge
meente meenemen, maar dat
vindt hij onzin.
Vorige week veranderde hij
van tactiek. Hij zette twee
vuilniszakken aan het tuin
hekje, waarvan een bedrukt
met de naam van onze ge
meente. 's Avonds was die
dus weg, maar stond de ande
re nog steeds aan de straat
kant, half opengescheurd na
dat blijkbaar een kat of een
hond de inhoud ervan had
gekeurd.
Is dit gierigheid of wil de
oud-politiecommissaris van
geen wijken weten en vol
hardt hij in zijn verzet tegen
de grondregels van de plaat
selijke verordering? Firmin
heeft misschien een beetje ge
lijk.
Die vuilniszakken van onze
gemeente zijn duur en de
kwaliteit is maar zo-zo. Maar
ja, zegt de burgemeester dan,
dit is onze manier om ieder
een te laten meebetalen voor
een schoner milieu. Daar zit
wat in.
Firmin, mijn buurman, heeft
iets met vuilniszakken. Toen
wij hier kwamen wonen gin
gen we kennis maken. Dat
had hij nog nimmer meege
maakt, dat de buren zich
spontaan kwamen voorstel
len. Hij bekende toen trou
wens dat hij nooit als eerste
goededag zou zeggen.
Niet lang na ons beleefdheids
bezoekje stond hij aan de
deur. Zijn vrouw had zich ge
stoord aan onze vuilniszakken
die in haar gezichtsveld ston
den en waarin zij huishoude
lijk afval vermoedde. Of wij
die misschien even konden
verplaatsen, zodat zij die ten
minste niet steeds in het oog
had.
Sinds dat moment is het nooit
meer goed gekomen tussen
Firmin en mij. Ik zeg nog wel
goededag, maar hij reageert
nooit. Alleen zijn madame
steekt rfog haar wandelstok in
de lucht bij wijze van begroe
ting en glimlacht, maar moet
vervolgens alle zeilen bijzet
ten om niet om te vallen. Zij
is namelijk slecht ter been.
Vorig jaar zomer ging op een
vroege zondagochtend de bel.
De dochter van Firmin stond
daar. Ze wist wel dat het
vervelend zou zijn, maar zij
was ten einde raad.
Firmin was die ochtend on
verwacht in het ziekenhuis
opgenomen. Er was iets met
zijn prostaat. Kanker, vroeg
ik enthousiast? Nee, nou ja,
dat wisten ze natuurlijk nog
niet. Maar zij woonde in
Frankrijk, had bovendien een
vakantiereis naar de Canari-
sche eilanden geboekt en kon
dus onmogelijk moeder van
81 elke dag voor het bezoek
uur naar het hospitaal bren
gen. Is het te veel gevraagd
als u...
Ach ja, waarom niet, ant
woordde ik. Als het maar niet
elk dag is. Vanwege het werk
enzo. De afspraak was ge
maakt, maar werd, door de
andere partij niet altijd geres
pecteerd. Als moeder ge
bracht moest worden, was zij
met een ander vertrokken of
wilde zij plots op een afwij
kend tijdstip naar Firmin.
Door Bert Schampers
Ikzelf ben twee keer meege-
weest. Firmin zag me niet
eens staan. Hij huilde, bang
als hij was nooit meer levend
het ziekenhuis te verlaten.
Zijn vrouw, Zoeteke noemde
hij haar liefkozend, was dank
baar op haar manier. Wat een
goei buren hebben wij toch,
waaraan danken wij dat toch,
riep ze steeds. Ik geloof wel
dat ze het meende.
Bij mijn tweede bezoek, ver
gezeld van vrouw en kind,
kwam de verpleegster naar
ons toe. Of we vader... Va
der? Ik deed verbaasd en ge
tergd. De verpleegster bleef
discreet. Dat is niet mijn va
der die daar ligt, dat is mijn
buurman, maakte ik aan alle
onduidelijk resoluut een ein
de. Nou ja, probeerde de
vrouw nog eens, misschien
zouden we de buurvrouw
kunnen vragen een pyjama
mee te brengen, wat onder
goed, handdoeken en was
handjes. Hij lag hier nu al een
week in dezelfde kleren en
waste zich met het washandje
van een doodzieke kamerge
noot.
Ik stond perplex. Hier lag een
gewezen ambtenaar met een
vet Belgisch pensioen en die
was te beroerd om zelf voor
schone kleding te zorgen. Dat
washandje moet toch vol mi
croben en bacteriën zitten,
bedacht ik.
Vies hè, reageerde enkele we
ken later een Nederlandse
verpleegster die als uitzend
kracht in Vlaamse verzorging
stehuizen werkt. Maar ze
voegde er onmiddellijk aan
toe dat het eerder regel dan
uitzondering is.
Firmin heeft er niet onder
geleden. Hij is we"ër helemaal
opgeknapt, al laat hij de zwa
re tuinarbeid tegenwoordig
over aan een ingehuurde
kracht. Vanmorgen keek ik
uit het raam. Mijn vuilniszak
ken waren meegenomen, die
van Firmin stond er nog. Heel
zielig alleen. Wat een zak.
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911/Telefax 076-236405.
Telefax redactie 076-236309.
Bezorgklachten en abonnementenadministratie:
Afdeling Lezerscontact 06-0226116 (gratis) ma. t/m vrij. 8.00-17.00
uur, zat. 8.00-12.00 uur.
Kantoren:
Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a,
01640-36850, fax 01640-40731, redactie 01640-37253.
Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829.
Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928.
Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698.
Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782.
Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929.
Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554.
Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen.
Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 4381 RP,
01184-19910, fax 01184-11446.
Postadres: Postbus 5051, 4380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur.
Abonnementsprijzen per 1 januari 1994
(bij vooruitbetaling te voldoen):
per kwartaal 87.20, per half jaar 173.45 óf per jaar 337.30.
Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 29.05,
per kwartaal 84.70, per halfjaar 168.45 óf per jaar 327.30.
Voor posttoezending geldt een toeslag.
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Gin-
nekenweg 7, Breda,
Grote advertenties uitsluitend 076-236881.
Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00
uur 076-236881zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-
236242/236911.
Bankrelaties: Postgiro 1114111 -ABN/AMRO rek. 520538447.
Het aantal autodiefstal
len rijst de pan uit. Bra
bant is goed voor eenze-
vende van het aantal
diefstallen: de stijging is
er hoger dan het gemid
delde, vooral dankzij de
relatief korte afstand tot
de landsgrenzen. Binnen
Brabant zijn de 'gevaar
lijkste' steden: Breda,
Den Bosch, Oss en Eind
hoven. De meeste auto's
verdwijnen over de gren
zen, vooral richting Oost-
Europa, met Polen als
abolute trekker.
Door Jan Keunen
In 1990 werden in Nederland
ruim 22.000 voertuigen gestolen,
waarvan 82 procent personen
wagens; in 1991 ruim 27.000
22,7 procent); in 1992 meer dan
30.000 11,4 procent) en in
1993 bijna 34.000 12,3 pro
cent).
Misschien nóg meer tot de ver
beelding sprekend: in 1990 raak
te 1 op elke 250 eigenaren zijn
wagen kwijt; in 1991 1 op elke
208; in 1992 1 op elke 188 en in
1993 1 op elke 170. En dan te
weten, dat het aantal diefstallen
uit auto's ongeveer tien keer zo
hoog als het aantal diefstallen
van wagens. De kans op inbraak
in een auto is ongeveer 1 op 17...
Vier van de tien autodieven zijn
joy-riders: meestal vrij jonge
jongens, die - nogal eens onder
invloed - een stuk gaan rijden en
dan de wagen (vaak beschadigd;
soms total loss) zomaar ergens
achterlaten. Gemiddelde schade:
ƒ4.600. Twee van de tien zijn
'semi-professionals': mensen, die
een wagen stelen om hem zo snel
mogelijk in binnen- of buiten
land te verkopen. Minimale op
brengst: 12.000 per stuk.
Bendes
Drie van de tien maken deel uit
van georganiseerde benden, die
- vaak op bestelling - stelen.
Binnen die benden zijn de taken
meestal goed verdeeld: voor het
stelen, het omkatten,, het trans
port in binnen- en buitenland,
de verkoop en de heling zijn
'specialisten' beschikbaar. De
dan nog resterende - tiende -
dief is eigenaar ofwel fraudeur.
Want hij geeft een al door hem
zelf verkochte (of vernietigde)
wagen als gestolen aan.
De auto's van de joy-riders wor
den meestal teruggevonden; die
van de semi-professionals in de
helft van het aantal gevallen; die
van de bendes zelden of nooit.
Het totale oplossingspercentage
ligt rond de zestig. Veertig pro
cent - op dit moment 14.000 au
to's per jaar - komt nooit meer
terug. Dankzij het feit, dat zestig
procent van de auto's uiteinde
lijk nog boven water komt, blijft
de schade voor de verzekeraars
'beperkt' tot rond een half mil
jard gulden per jaar. Het verlies
op hun casco-verzekeringen
steeg daardoor in het laatste jaar
van 1,2 tot 9 procent; reden voor
de verzekeraars om de premies
(opnieuw) fors te verhogen.
Auto's worden 'overal' gestolen,
maar dieven hebben een voor
keur voor parkeerterreinen: zo
wel op Schiphol, bij recreatie
centra en motels als op aan het
oog onttrokken parkeerterreinen
in steden en dorpen. Parkeergeld
wordt niet aangewend voor be
waking; het is alleen maar huur
voor de ruimte die een auto in
beslag neemt.
Alarm
Van auto-alarm kijkt niemand
meer op; wie waagt er zijn leven
om diefstal van andermans auto
tegen te gaan? Een al te goede
beveiliging van auto's werkt op
de duur misschien zelfs als een
boemerang, vreest de politie.
Want als een dief een wagen niet
snel genoeg aan de praat krijgt,
kon hij de eigenaar onder be
dreiging wel eens verplichten
dat voor hem te doen.
Opel en Volkswagen zijn favoriet
bij de dieven; binnen die merken
scoren Kadett en Golf hoog.
Mercedes, BMW en Porsche vor
men de top-drie van gestolen
wagens, die nooit meer terugke
ren.
Welke pogingen worden er ge
daan om het aantal diefstallen in
te dammen? Een kleine bloemle
zing:
De breedst opgezette is het
Vermiste Auto-Register (VAR),
waarbij verzekeraars, autombo-
lielbranche en leasemaatschap
pijen nauw samenwerken met
Rijkdsienst voor het Wegverkeer,
RDC-Datacentrum en politie.
Een proef in Amsterdam is suc
cesvol verlopen (135 auto's ter
waarde van twee miljoen gulden
werden dankzij het VAR in zes
maanden tijd 'extra' teruggevon-
Vorig jaar raakte een op de 170 autoeigenaren zijn voertuig kwijt.
foto archief de stem
de loop van dit jaar -na j
proef in de regio Amsterdam
voor 235 een chipsysteemaa.
bieden. De auto wordt voor™
van twee chips. Die bevatten,
onuitwisbare code, die door n0]
tie en douane in binnen
buitenland met speciale apnat
tuur kan worden gelezen
gegevens van de van chips vooi
ziene auto's worden get
treerd in een internationale da
tabank. Diefstal wordt centra
gemeld.
Pin-code
Verzekeringsmaatschappij
Aegon voorziet wagens van ha;
verzekerden desgewenst van e
startonderbreker. Die blokl®
het elektronische en het bram
stofcircuit. De auto kan 4
slechts via een alleen aan i
eigenaar bekende pin-code ai
de praat worden gebracht. Dei
voorziening kost ongeveerde
honderd gulden per wagen.
Halfords levert een
-op het dashbord te
gen - apparaatje, dat lang eli
trische weg de starmotor buit!
werking kan stellen. De auto ka
pas weer worden gestart door
sleutel in het contactslot te st.
ken en een viercijferige code ij
te toetsen. Kosten: 139.
Benetel uit Vught heeft i
HC/AS (home caller/auto st<
anti-diefstal systeem uit}
bracht. Dat bestaat uit een
paraatje in de auto, dat na
diefstal contact zoekt met
meldkamer. Die kan dan
signaal terugsturen, dat bijvoo
beeld de brandstoftoevoer
de auto onderbreekt, waardo
deze tot stoppen wordt
gen.
Van onze Haagse redactie
Den Haag - Het inf<
teurstrio en de drie 'pi
fractieleiders - Kok,
kestein en Van Mierlo -
ben gisteren de fase vat
kennende gesprekken
sloten.
Vanaf vandaag moeten de
tieleiders van PvdA, V
p66 knopen gaan door]
0p de afzonderlijke bele:
reinen, zoals de politiek o:
(jen toekomst van de soci;
kerheid.
Het zal allemaal wat j
worden," meende Van
den); het systeem wordt nu ook
toegepast in midden-Gelderland,
zuid-Limburg, op Schiphol en in
de Rotterdamse havens; het
wordt per 1 januari 1995 in het
hele land ingevoerd en daarna
komt er internationale samen
werking tot stand. Polen heeft
zich al gemeld.
Het systeem is simpel: wie ont
dekt, dat zijn auto is gestolen,
belt onmiddellijk zijn verzeke
raar of hulpdienst. Dat kan ze
ven dagen per week dag en
nacht. Het kenteken van de ge
stolen wagen wordt a la minute
doorgegeven aan de Rijksdienst
voor het Wegverkeer. Voordeel
van dit systeem - aangifte bij de
politie blijft overigens altijd ver
plicht - is, dat de politie onmid
dellijk na de vermissing kan na
gaan of een door haar gesigna
leerde auto gestolen is; bij de
klassieke methode, waarbij eerst
proces-verbaal wordt opge
maakt, duurt dat veel (soms
twee dagen) langer. De kans op
het terugvinden van een gestolen
auto is het grootst in de eerste
uren na de vermissing.
Blokkering
Voor een groot aantal auto's
(grofweg boven de vijftigduizend
gulden en voor enkele diefstalge-
voelige types uit de lagere prijs
klassen) hebben-de meests verze
keraars een alarminstallatie ver
plicht gesteld. Die moet door
TBBS en/of TNO zijn goedge
keurd en door een erkende in
stallateur zijn ingebouwd. De
kosten liggen al gauw rond de
duizend gidden.
Met een certificaat van de in-
bouwer als bewijs kan de auto
eigenaar naar de verzekering
stappen, die hem alleen dan ac
cepteert voor een all-risks verze
kering. De alarminstallaties be
tekenen weliswaar een drempel
voor sommige autodieven, maar
het 'gilde' laat er zich - gezien de
cijfers - zeker niet door uit het
veld slaan.
Goedkoper dan de alarmin
stallaties zijn de blokkeringssys
temen, Steeds meer fabrikanten
bouwen standaard zulk een be
veiliging in. Tot voor enkele ja
ren alleen in de snelle bolides,
nu langzamerhand ook voor de
'gewone' auto's. Dat leidt .uiter
aard tot een hogere prijs; voor
een middenklasser globaal zo'n
vijfhonderd gulden.
De ANWB gaat zijn leden in
Satelliet
Een Frans bedrijf heeft
soortgelijk systeem ontwikki
dat werkt via een satelliet, zal
de gestolen wagen - in 1
ling tot bij HC/AS - in heel El
ropa kan worden opgespooi
Daarbij is wel een extra-antem
nodig, die - zolang die nog
in de carrosserie is ge
greerd- gemakkelijk door
ven kan worden verwijderd,
c
Overheid,- verzekeraar^ a
producenten in diverse Europa
landen zijn de laatste jaren
serieus gesprek in een poging
het toenemend euvel van
diefstallen gezamenlijk te
bestrijden in EU-verband.
Terneuzen - Zeldenrustcollege -
mavo, havo en vwo, 1177 leerlingen,
onder wie 265 eindexamenkandida
ten: mavo 109, havo 83, vwo 73.
De eerste mavo'er stond gis
teren, op de eerste dag van de
tweede examenweek, om half
elf al weer buiten. Aardrijks
kunde zat er op, een examen
met 45 vragen over Neder
land (stedelijke gebieden),
Duitsland en Turkije.
„Ik was na een uurtje al klaar
maar ik was van geen een vraag
zeker. Zeer moeilijk," vertelt
Gerdien Oggel uit Axel. Karlijn
Nieuwets uit Terneuzen rept van
'veel inzichtvragen': „Vooral die
vragen over Turkije vielen nogal
tegen." Cristel de Waele uit Ter
neuzen: „Het was niet zoveel
maar best wel moeilijk." En
Dennis Schelleman (Axel) opge
lucht tegen 'achten-haler' Bert-
jan Simons (Terneuzen): „Ik heb
zestien antwoorden hetzelfde als
jij-"
Volgens Intomart vond een
meerderheid van de mavo'ers het
examen lastig tot te moeilijk, in
Terneuzen reageren ze zeer ver
deeld en aardrijkskunde-docent
Fred Cramers is er niet zo over
te spreken. „Het eerste deel, over
Nederland, vond ik pittig met
een paar verwarrende vragen.
Het begrip 'voorstadstation' bij
voorbeeld, daar heb ik het helaas
niet over gehad in de les en het
staat ook niet in het boek. Duits
land was makkelijker, maar ook
daarbij had ik problemen met
sommige vraagstellingen. En bij
Turkije zaten ook een paar lulli
ge vagen. Voor een ervan moest
je zelfs de topografie van Turkije
kennen, dat antwoord wist ik
zelf ook niet."
Havo en vwo begonnen de dag
met Duits. Moeilijk voor de ha-
vo'ers, makkelijk voor de
vwo'ers, was de tendens in Ter
neuzen.
Havo-docente Simone Bos was
echter wel tevreden: „Goed te
maken, weinig idiomatische pro
blemen en de teksten waren af
wisselend, actueel en interes
sant." Die acht havo-teksten
gingen onder meer in op de orga
nisatiekosten van de Olympische
Spelen, skivakanties, software,
het Schwyzerdütsch (Zwitsers
Duits) en verveling als aanlei-
(anp) - Nederlan
staan op het punt
voorgestelde samenwerking
sen de marines van beide la
te bezegelen.
Minister van Defensie Ter I
maakte gisteren in Brussq
overleg met zijn Belgische
genoot Delcroix bekend dal
gezamenlijke werkgroep op
te termijn de laatste beier!
ringen uit de weg gaat ruimr
Volgens de bewindsman gaa:
daarbij om details, aang,
heide marines al veel voorfcf
dend werk hebben gedaan.
De Belgische minister DeL
liet enkele weken geleden al
ten dat een marinesamerf
king met Nederland op
staat. Het project heeft tot
te komen tot een geïntegt
operationeel commando voc.
Nederlandse en Belgische oj
vlakteschepen.
De Nederlandse onderzeec(
valt buiten het akkoord
België niet over onderzeeër]
schikt. Nederland probeert]
de onderzeedienst en de ma
luchtvaartdienst tot samer
king te komen met Duitslarnjj
Het geïntegreerde operatij
commando krijgt zijn h|
kwartier in Den Helder en i
geleid door de Nederlands!
velhebber van de zeestrijdki
ten.
(ADVERTENTIE)
Vwo'ers op het Zeldenrustcollege in Terneuzen beginnen aan hun intensieve scheikunde-zit van
drie uur. foto's wim kooijman
ding voor misdaden.
De havo'ers in Terneuzen had
den er duidelijk mee zitten tob
ben. Annemarie Kersbulck uit
Sas van Gent: „Af en toe heel
moeilijk, veel moeilijke woorden.
Ilona de Putter uit Zaamslag:
„Moeilijk en acht teksten is veel
te veel." Sjaak Buijze uit Zaam
slag: „Moeilijk, maar ik ben niet
zo'n ster in teksten." Alleen An-
nelies Tijdink uit Axel vond het
'redelijk te doen', op de tekst
over het dialect na.
De vwo'ers kregen zeven Duitse
teksten voorgeschoteld uit se
rieuze kranten en dat vraagt
volgens docent B. Verpoorte toch
een brede belangstelling. „Best
een pittig examen," oordeelt hij.
De vwo'ers leken er echter niet
de minste moeite mee te hebben.
Jolien Pollet uit Hulst bijvoor
beeld was razendsnel klaar: „Ik
kijk het nooit over want dan ga
ik twijfelen. Als ik mijn ant
woorden verbeter, word ik gek.
Het ging heel lekker, maar het is
jammer dat er altijd 'weer zo'n
tekst tussen moet zitten over het
verleden van Duitsland.
Gert Jager uit Axel vond 'zeven
teksten een beetje veel', ook al
waren het kleintjes. Werner van
de Vrede is al druk aan het
tafelvoetballen. „Normaal,"
Door René
van der Velden
vond hij de teksten. „Alleen dat
het altijd over economie moet
gaan is wel een beetje saai. En
Nazi's, dat onderwerp moet er
ook altijd bij zitten. Daar zitten
die Duitsers altijd mee." De
nieuwe opgave, het invullen van
woorden (ofwel Lücken-texte),
was hem wel meegevallen.
De dinsdagmiddag stond geheel
in het teken van scheikunde.
Zo'n 55.000 kandidaten moesten
eraan geloven.
In Terneuzen ging het tijd-re-
cord gisteren naar Wendy Vonck
(mavo). Zij was na een half uur
al klaar met de 43 vragen van
het scheikunde-examen: „Het
was gewoon invullen, helemaal
niet moeilijk." Haar klasgenoten
hadden ook bijzonder weinig
problemen gehad met de stoffen,
atomen, ionen, zuren, basen,
reactievergelijkingen en elektro
nenoverdracht. Remco Gerritse
uit Axel had 's morgens al voor
speld dat het een gemakkelijk
examen zou worden en hij kreeg
gelijk: „Een beetje nadenken en
de elementen weten." Marousch-
ka Wijffels (Terneuzen): „Er wa
ren moeilijke vragen bij, maar
ook die je zo in kon vullen. Ik
denk dat dat wel compenseert."
„Yes, yes, yes," danst een meisje
in de aula als blijkt dat zij met
een twijfelachtig antwoord toch
een goede keuze heeft gemaakt.
Marianne Kruithof (Axel) zit op
de trap bij de gymzalen het
examen door te nemen met een
lotgenoot. Van een astatide-ion
heeft ze nog nooit gehoord. „Wat
had jij bij 39." „D!" „Nee, A,
want asfalt heeft een veel hoger
smeltpunt. Anders zou het al
smelten als de zon erop scheen
en dan kunnen ze het niet ge
bruiken voor wegen."
De havo- en vwo'ers hadden qua
tijd hun handen vol aan schei
kunde. Een handvol havo'ers
Hieronder volgen de goede antwoorden
vrijdag.
Vb o/mavo C Duits:
1 A; 2 C; 3 B; 4 A; 5 C; 6 A; 7 D; 8 B; 9 C; 10 D; 11 C; 12 C;13C
14 D; 15 B; 16 C; 17 B; 18 B; 19 C; 20 A; 21 B; 22 D; 23 B; 24C
25 C; 26 A; 27 B; 28 B; 29 C; 30 A; 31 C; 32 C; 33 B; 34 C; 35C;3l
A; 37 A; 38 A; 39 B; 40 D; 41 D; 42 C; 43 B; 44 A; 45 B; 46 B; 47
C; 48 C; 49 C; 50 B.
Vbo/mavo D Duits:
1 C; 2 A; 3 A; 4 C; 5 D; 6 A; 7 A; 8 D; 9 B; 10 B; 11 D; 12 B; 13C
14 C; 15 A; 16 B; 17 B; 18 C; 19 A; 20 C; 21 C; 22 C; 23 A; 214
25 C; 26 B; 27 B; 28 C; 29 B; 30 C; 31 D; 32 D; 33 B; 34 C; 35C
36 D; 37 C; 38 D; 39 C; 40 A; 41 B; 42 B; 43 B; 44 B; 45 A; 45?
47 A; 48 A; 49 B; 50 B;.
Vbo/mavo C economie:
1 D; 2 A; 3 B; 4 B; 5 D; 6 C; 7 D; 8 D; 9 D; 10 D; 11 C; 12 D; 13»
14 A; 15 A; 16 A; 17 C; 18 D; 19 B; 20 A; 21 F; 22 A; 23 D;24B
25 B; 26 D; 27 B; 28 A; 29 C; 30 B; 31 C; 32 C; 33 A; 34 B; 354
36 -; 37 -; 38 -; 39 -; 40 -; 41 -; 41 -; 42 -; 43 -; 44 -; 45 -; 46-;«
-; 38 -; 49 -; 50 -;.
Vbo/mavo D economie:
1D;2B; 3 A; 4 C; 5 D; 6 C; 7 D; 8 D; 9 C; 10 B; 11A; 12 E; 13 A
14 A; 15 A; 16 A; 17 C; 18 D; 19 B; 20 C; 21 D; 22 B; 23 C;24A;
25 B; 26 D; 27 D; 28 A; 29 E; 30 D; 31 E; 32 C; 33 B; 34 B; 35 A
36 -; 37 -; 38 -; 39 -; 40 -; 41 -; 42 -; 43 -; 44 -; 45 -; 46 -; 4?
-; 49 -; 50 -;.
En een nakomertje: de antwoorden van het biologic-exam'1
vwo van donderdag:
12 F; 3 4 5 6 A; 7 8 9 10 1112 B; 13 14 15 D; 16;
18 19 A; 20 C; 21 B; 22 A; 23 C; 24 25 26 27 ;28 A; 29 A;
C; 31 C; 32 C; 33 B; 34 A; 35 B; 36 37 38 C; 39 B; 40 A; 4lB;«
43 E; 44; 45; 46; 47.
(Bron: CITO)
-f/cuAC"--
L_
INTERNATIONAL
verliet voortijdig het examenlo
kaal, maar alle anderen hadden
de volle drie uur nodig.
De havo-opgaven vroegen veel
tijd maar waren goed te doen,
vindt Marja Jansen (Zaamslag)
als ze opgelucht en met rode
wangen van opwinding de gym
zaal verlaten heeft. Ze stort zich
in een verhitte discussie: „Zet
meel, had jij dat ook?"
„Makkelijk," vindt Christianne
Smit (Terneuzen), „maar er zit
ten wel een paar instinkerds in,
zoals een ingewikkelde titratie.
En een paar moeilijke bereke
ningen die meer met natuurkun
de dan met scheikunde te maken
hebben en waarvoor je ook de
meeste punten kreeg."
De vwo'ers leken het iets moei
lijker gehad te hebben. Ch
Albicher (Sluiskil): „Heel 0
lijk, heel veel organisches
kunde, ik wist niet zoveel e
te. weinig tijd. Ik heb tl®
mens geoefend maar dat
ook geen zin." Ingmar
(Terneuzen) heeft geen o"
geoefend, maar 'wel g°
leerd'. Zijn conclusie:
het moeilijker verwacht.
dit vergelijkt met de
mens...."
Om vervolgens weer een o
op niveau aan te gaan:
wat heb jij bij die enthalp
De Stem bezoekt in de®
examenperiode dagell
school in het versprei"1™,]
bied. Vandaag is dat ne
lyceum in Bergen opo°
JAAL IS onduidelijk en
Arafat in een Zuidafrikaaij
®9en Israël, betekent dit,
slechts dat moslims de
«houd van de gewijde pld
We uitleg heeft Arafat én
hele tekst openbaar
J*er bedoeld te hebben d
raaeiievend hij zich ook
nf i0r herinnerd aan e^
««loten verdrag dat hij, 1
't willens en wetens va
e'aenen zand in de ogen
»®soten overeenkomst h
J°e geen waarde.
J'Atwekt door deze par;
b. e'ingen te hebber
p.,9 jmmer uit op de g
tin Geen wonder d;
9natuur, zich bezorgd tc
^«bereid was amnestie
samengewerkt hebt
Tn?hHu1r en de gedachte
lakn eft Arafat gistere^
Da zetten om het Pale
Wordt n waarin het best
l, Qt, zullen geschrapt wc
vJen lijkt in strijd met
iwWle vergeet dat de
brijen. De Israëli, ei
Ce 2'in' willen ver
dan oppositie in de
Initio" ls|amitische wq
Cdit krijgshaftige 1
Ca« k- ®P morgen daar c
W Zl'n taa' en m'ssch
druL. een,succesvolle vree'
arinn zijn om Arafal
|CJ9U94 te onthullen, li
n hebben nog nooit il