Een noodtoestand, dat is het nog niet'' Loet meer zichzelf tornars van de vrijwilliger in katholieke Kerk door afnemende belangstelling voor priesterambt GEESTELIJK LEVEN 5,5 miljoen katholieken ZATERDAG 21 MEI 1994 chiquita Chrysler Citicorp cons edison 56,10 digit equipm. 66,50 dupont nemours 36,50 eastman kodak exxon corp ford motor gen electric gen. motors goodyear hewlett-pack. 85,70 int. bus,mach. int. tel.tel 30,80 kif airlines mcdonnell merck co. mobil oil omega financ. philips royal dutch 83,00 b sears roebuck 65,70 sfe-south.pac. 1190,00 texacoinc. 39,10 travelers 19,00 united techn westinghouse whitman corp woolworth ZATERDAG 21 MEI 1994 52,00 32,70 31,70 62,70 8,50 a 719,00 702,00 425,00 23,30 57,60 I 5,70 49,00 1290,00 41,10 400,00 36,30 37,00 3000,00 63,00 770,00 a 770,00 a 26,50 56,00 58,50 10,70 11,00 17,10 17,50 40,30 40,50 i?nn non Goud Goud onbewerkt 22,450-23,050 bewerkt 24,650 per kg Zilver zilver onbewerkt 295-365 per kg bewerkt 410 laten per kg lo,UU 12,OU 15,80 16,30 102,00 103,00 vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten 19/05 20/05 b bieden 35% 34 c ex claim 3oy4 30% e gedaan/bieden 56% 56% d ex dividend 56% 58% 1 gedaan/laten 26% 25% g bieden en ex dividend 18 18% h laten en dividend 44% 44% k gedaan en laten ex divid 15% 15 t gedaan en bieden ex dM 87% 88% jul 65,00 273 1,60 11 jul 72,50 1275 0,20 oi o98 70,00 364 8,30 m mei 215,00 391 0,80 ld mei 190,00 812 0,05 0.09 mei 185,00 781 0,25 a 0.19 mei 190,00 362 4,40 59 jun 180,00 300 0,60 a 0,1 okt 135,00 353 11,50 a S.60 jan 100,00 500 0,70 a 0.8H mei 400,00 603 15,00 a 1220 mei 410,00 1615 5,20 220 mei 415,00 1344 1.10 0,11 mei 420,00 265 0,10 0,1 jun 420,00 275 5,10 3.90 jun 425,00 259 3,20 2.1 mei 415,00 1379 1,30 2,70 mei 420,00 945 5,00 7,1 mei 425,00 646 10,00 b 12,80j mei 430,00 286 14,50 b 17,80' jun 400,00 977 2,10 2.301 jun 405,00 301 3,30 3,40 jun 410,00 305 4,50 5,00 jun 415,00 420 6,60 7,30 mei 380,00 606 3,80 2,60 mei 40,00 325 1,10 1,00' jul 80,00 432 1,60 160 mei 96,00 1000 1,70 a 180 aug 96,00 1000 1,60 a 2,10' mei 109,00 1700 5,50 a 5,70 jun 210,00 388 1,60 1,50 jul 210,00 404 3,30 320 550 okt 210,00 440 6,50 okt 220,00 1103 3,40 3.50 mei 205,00 420 3,50 4,00 jun 200,00 472 3,40 3,00 okt 145,00 670 0,30 a 0,30 okt 190,00 718 4,50 3,80 mei 52,50 400 1,30 a 0,70' 0,01 mei 55,00 511 0,10 jun 52,50 273 2,70 a 2,20 mei 55,00 459 1,70 1,90 jul 50,00 575 1,00 b 1,00 OJO mei 770,00 330 0,80 mei 780,00 356 4,00 9,50 jun 770,00 308 10,00 11,00 0.30 mei 195,00 375 1,50 b jun 205,00 424 1,50 b 1,30 2,00 iul 210,00 370 2,00 aug 125,00 268 2,50 140 l-oms-katholieke Kerk maakt grote veranderin- f door. Zij is nog altijd bezig zich aan te passen Lmaatschappelijke ontwikkelingen als ontkerke- Ls en de afnemende belangstelling voor het Lterambt. Een van de gevolgen daarvan is het Ls grotere belang van vrijwilligers in de Kerk. [ervaren kerkbestuurders, geestelijken en kerkbe- tjers in het bisdom Breda deze veranderingen? [,„ze verslaggever js Burgering j op de landbouw. Daardoor is hun positi^ reldmarkt niet sterk, at landbouw betreft produceren we aa zegt Mugabe. „Als onze regio met hpt, moeten we ook allemaal mais impoj hbabwe en Kenia bijvoorbeeld producer» (neer dezelfde goederen, zodat handel mei I heeft. Ook dat is een belangrijk obstaMJ feuid-zuidhandel." Jogleraar economie aan de Universiteit val pwe Tony Hawkins onderschrijft de stem president. „Elk land in het zuiden P beveer dezelfde goederen te produceren, jtiel, tuinbouwprodukten, schoeisel. V& I t erg moeilijk om onderling handel te onn zuiden is er nauwelijks een markt voo PI dus is de export naar he 1 Ivermijdelijk." handel tussen de Afrikaanse landen c in 1992 slechts 4 procent van' (reldhandel uit. Dat was zelfs nog rj ter dan het jaar daarvoor. Iwkins legt uit waarom Afrika het in de 1 breid het zwaarst te verduren heeft. Ist-Azië is de onderlinge handel ster/L ndat die landen veel successen met Maar Afrika importeert vooral (eft veel moeite om zich op de Aziatis 1 3 exportpartner te presenteren." bt onlangs geratificeerde Gatt-akkoor^ teuwe afspraken voor tarieven en ande Irrieres in de wereldhandel staan, pinig opbrengen, zegt Hawkins. De r J ^or is dat veel van Afrika's exportproo J de Gatt-lijst staan. „Nigeria bijvW itto voedsel-importeur, zal onder he )ord lijden. Alleen de landen die induf n exporteren, zullen ervan profiteren. rlgens Edmund Chawira van de 1 ganisatie voor exportpromotie (Zrm )g een bijkomend praktisch proble •eken van betrouwbare statist!sen let grootste deel van het cij fermate verjorijB ar oud. Recente gegevens zijn nie copc'| 1 daardoor worden vaak verkeerd 'trokken." ba/Hulst - „Ik wil ze- Liet van een noodtoe- L spreken. Natuurlijk, (ooms-katholieke Kerk [set meer de massabe- die zij geweest is. JKerk heeft niet meer I enorme invloed op het Matschappelijke leven als her. Dat zie je bijvoor- li wel aan de verkie- |suitslag van begin mei. een noodtoestand, Ijs het niet." Jansen is stafmedewerker 1 het Diocesaan Pastoraal mn in Breda. Het DPC adviezen uit aan paro gen het bisdom over beleids les. Jansen houdt zich in onder andere bezig Jtarochie-vorming. li parochie worden de veran- igen op het gebied van pas- zorg natuurlijk het duide- 1. We spreken bij 1 thuis over de vraag hoe Ie: voor staat met de veran- jrgen in de parochies in het zi. Hij spreekt er rustig en tover, maar het is duidelijk lie problemen van de Kerk Jzeer na aan het hart liggen, (kan die problemen echter Igoed relativeren, sbisdom heeft een pastoraal ■werkingsverband met het |:m Tehuantepec in zuidelijk ico. Dat bisdom beslaat een |ed zo groot als heel Neder- Ef wonen 1,2 miljoen lolieken. In dat bisdom zijn lts veertig parochies. Als je |bedenkt dat er alleen al hier bisdom Breda ongeveer [parochies zijn, dan kun je lurlijk moeilijk spreken van (noodtoestand. lividualisering Itrkelijking en individuali- fo van de maatschappij heb- (tr toe geleid dat steeds min- ®ge mannen zich tot pries- Inien laten wijden. Dat ponder andere uit het grote tl pastoraal werkers, die sa- Imet priesters de pastorale fJ uitvoeren. 1 werker is meestal werstitair opgeleide man N, die in dienst van een fee of instelling werkt. Iraal werkers hebben op («'zonderingen na dezelfde felheden als gewijde pries- IZij mogen niet voorgaan in Jucharistie. niet assisteren bij ■huwelijk en ze hebben geen TQntele bevoegdheden, dus Ren bijvoorbeeld geen zie- ftvingdoen. 'ang van de personeelste korten in de Kerk door pastoraal werkers is helemaal geen nood opvang," zegt Jansen. „Het is serieus werk dat wordt uitge voerd door hoog opgeleide man nen en vrouwen. Meer dan een derde van al het professionele werk in de kerk wordt nu ge daan door pastoraal werkers. Priesters zijn in de Kerk steeds vaker bezig met, wat wij noemen de tweede lijn. Dat wil zeggen, Uit het statistische overzicht van de rooms- katholieke Kerk over het jaar 1992-1993 blijkt dat er in Nederland 5,5 miljoen rooms- katholieken zijn, 36 van de bevolking. In het Bisdom Breda woont een tiende van alle katholieken: ruim een half miljoen. Dat is 53 van de bevolking. In 1965 bedroeg dat percentage nog 61. Gemiddeld bezoekt elf procent van de katholieken van zeven jaar of ouder eens per week de kerk. (1965: 64 procent). Landelijk ligt dat percentage nu op 12,6. In het Bisdom zijn 167 parochies. Er werken in totaal 191 priesters en 92 pastorale wer kers, waarvan 39 vrouwen en 53 mannen. In 1974 waren er slechts 8 pastoraal werkers tegenover 494 priesters. de begeleiding van pastoraal werkers en vrijwilligers en de organisatie van al het werk." Zieken „De eerste lijn, het bezoeken van zieken, het afleggen van huisbe zoek en zelfs stervensbegelei ding, komt steeds meer voor re kening van vrijwilligers. Daar hoor je priesters vaak over kla gen. Vooral de ouderen vinden al dat vergaderen maar niets. Die willen zich graag bezig houden met die taken van het indivi dueel pastoraat." Van de parochianen wordt een andere opstelling verwacht. Jan sen omschrijft het als volgt: „De mensen moeten van kerkbezoe ker kerkdrager worden. Van cliënt tot medewerker." Een voorbeeld van zo'n verandering is de functie van het kerkbe stuur. „Vroeger hield dat bestuur zich alleen maar bezig met materiële zaken zoals geld en het kerkge bouw, tegenwoordig wordt van de besturen een actieve deelna me verwacht in het regelen van de pastorale zorg. De belangstel ling hiervoor blijkt uit de grote deelname aan de cursus 'kerkbe stuur' die ons bisdom aan de vrijwilligers aanbiedt." Kerkbezoek De parochianen merken echter het duidelijkst wat er aan de hand is in hun zondagse kerkbe zoek. In sommige parochies is het eenvoudigweg niet meer mo- Pastoor J. Brooymans M gelijk om elke zondag een eu charistie te vieren. Dat kan lei den tot een soort fusie van paro chies. Dat is bijvoorbeeld het geval in West-Zeeuws-Vlaande- ren, waar een samenwerking van vier parochies er toe heeft geleid dat de zondagviering voortaan gezamenlijk wordt gehouden. Elke week is de zondagviering in een andere kerk, zodat de bewo ners van iedere parochie nog maar eens per maand in de 'ei gen' kerk gaan. Pastoor F. Buys- se van IJzendijke riep in januari van dit jaar zijn parochianen zelfs op om bij een zogenaamde 'uit-mis' naar de kerk te gaan 'carpoolen'. In veel parochies in het bisdom Breda is op zondag nog maar één dienst, terwijl er dat vroeger meestal minstens twee waren. De parochianen kunnen ook niet meer altijd terecht bij de pastoor ..Ik lijk wel een manager.. of pastoraal werker. Die moeten immers een steeds groter gebied gaan beslaan. Mevrouw M. Serrarens-van Waes, boerin in Ossenisse, legt de verantwoordelijkheid ook bij de gelovigen zelf. „De mensen gaan speciaal naar de parochie toe om precies datgene te halen wat ze willen hebben. En trou wens, als de betrokkenheid van de mensen bij de Kerk zo laag is, moet de Kerk dan maar altijd paraat staan? Nee, de gelovigen moeten de Kerk zelf mee dra gen." Veel veranderd Het hele gezin Serrarens - man, vrouw en drie kinderen - is als vrijwilliger betrokken bij de katholieke Kerk in de Samen- werkingskring Noord in Oost- Zeeuws-Vlaanderen. Die kring ■'insen -Personeelstekort betekent nog geen noodtoestand.. bestaat uit zeven parochies. „Tja, er is de afgelopen jaren wel heel veel veranderd," antwoordt ze, na enig nadenken, op de vraag hoe het ervoor staat met hun Kerk. „In de kring Noord moeten de parochies al zeven jaar twee priesters en een pasto raal werker delen. Op zondag lukt het meestal wel om overal een viering te houden, maar rond de feestdagen is het natuurlijk erg druk." De mensen krijgen steeds vaker te maken met een vrijwilliger. „Bij doop, eerste communie, vormsel, huwelijk, ziekte en overlijden. Overal zijn folders voor, die door de vrijwilligers worden verspreid. Voor nieuw komers in de parochie is er ook een speciale folder met alle in formatie over de parochie en vooral telefoonnummers van vrijwilligers. Bij zieken wordt ook de H. Communie thuisge bracht. Vroeger door de pastoor, tegenwoordig ook vaak door ons." Cursus „Wij zijn met een vrijwilliger- steam van tien mensen zes jaar geleden begonnen. We zijn eerst een cursus gaan volgen bij het DPC in Breda. Gedurende het eerste jaar kwamen we veel bij elkaar om ervaringen uit te wis selen en om van elkaar te leren. Vergis je daarin niet: mensen beschikken samen over enorm veel ervaring en levenswijsheid. Die moeten we ook samen ge bruiken." „In het begin hadden de mensen veel moeite met alle veranderin gen. Wennen aan nieuwe dingen in de Kerk duurt erg lang, soms wel jaren. Maar het is niet wat je denkt. De oudere mensen gaan juist wél makkelijk mee in die verandering. Die tonen veel be grip voor vrijwilligers. Dat is ook wel begrijpelijk, vroeger was de afstand tussen de pastoor en de parochiaan veel groter. Als er nu een vrijwillger op bezoek komt, of een getrouwde pasto raal werker kunnen ze over be paalde zaken makkelijker praten dan met de pastoor." Mevrouw Serrarens is met het werk gemiddeld een paar uurtjes per week kwijt, afhankelijk van haar 'huishoudelijke taken'. Ze vindt het heel belangrijk dat mensen die gelovig zijn, ook con tact houden met de Kerk. „Ge loof is heel individueel, dat moet je zelf doen. Maar geloof moet ook gevoed worden en levend blijven, en dat moet je samen doen. Samen bidden FOTODESTEM/JOHANVANGURP i Dat betekent echt niet dat je elke week naar de kerk moet. Ik denk alleen dat het goed is om ook eens wat vaker dan alleen met Kerstmis en Pasen naar de kerk te gaan. Ook door samen te bidden kun je je geloof voeden. En voor wie nog actiever wil zijn is-er natuurlijk het vrijwilligers werk." In de Zuidrand, het andere sa menwerkingsverband in Oost- Zeeuws-Vlaanderen zijn ook ze ven parochies verenigd. Eén van die zeven is de Willebrordus-pa- rochie in Hulst. In de pastorie aan de Steenstraat praten we met B. Thönissen. Hij is 34 jaar en van beroep pastoraal werker. Thönissen komt uit Limburg, is getrouwd en heeft een zoontje. Thönissen heeft veei contact met de vrijwilligers in de parochie. „Het beroep op 'goede' vrijwilli gers is tegenwoordig erg groot. Ook de scouting, de voetbalclub en de ouderraad hebben vrijwil ligers nodig. Het wordt boven dien steeds moeilijker om de mensen te pakken te krijgen. Wij zijn nu met zes mensen verant woordelijk voor 18.000 parochi anen. Dat is te veel om iedereen persoonlijk te kennen. En voor je weet of iemand een goede vrij williger is, moet je hem of haar FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP toch eerst persoonlijk kennen." Vrijwilligers moeten getraind en begeleid worden. Er zijn alleen in Hulst (9000 parochianen) on geveer 150 vrijwilligers: misdie naars, collectanten, ziekenbezoe kers en de leden van de werk groepen parochieblad, gezins mis, vastenactie, caritas en litur gie. Daar zijn de leden van de koren niet in meegeteld. Volgens Thönissen maken de mensen zich niet zo druk om 'wat' er komt, maar wel om 'wie'. „Of het nou een pastoor, een pastoraal werker of een vrij williger is, dat maakt weinig uit. Het gaat erom dat het probleem wordt opgelost, of dat de mensen het gevoel hebben dat ze terecht een beroep hebben gedaan op de Kerk." Thönissen is niet echt optimis tisch over de toekomst van de Kerk. „Die zal steeds kleiner worden. De basis voor de Kerk zal daardoor steeds kleiner wor den, omdat de voedingsbodem voor het geloof wegvalt." In een Kerk die gedragen wordt door leken ziet hij weinig. „Geloof zakt heel diep weg als het con tact met andere gelovigen weg valt. Om dat vuur voldoende aan te wakkeren zijn professipnele krachten nodig." De samenwerking in Oost- Zeeuws-Vlaanderen heeft vol gens de pastoraal werker Thö nissen goed uitgepakt. „De schaalvergroting heeft veel nieu we activiteiten mogelijk ge maakt. We leren veel van eikaars ervaringen. Bovendien is de taakverdeling beter, iedereen in het team van pastores kan nu doen waar hij of zij goed in is. Ook voor de parochianen pakt het goed uit, bij meer pastores is de kans dat er iemand bijzit die jou persoonlijk aanspreekt, een stuk groter." Ook in Breda-noord is er een samenwerkingsverband tussen een aantal parochies. Er zijn nu nog drie priesters, van wie een eigenlijk al met emeritaat. Ver der zijn er twee pastoraal wer kers. Uiteindelijk moeten er drie krachten overblijven, van wie minstens een priester. Pastoor van de Christus Koning kerk is J. Brooijmans. Hij wordt binnen kort 56 jaar en is al dertig jaar werkzaam in deze parochie. Tijdens ons gesprek in de pasto rie wordt hij verschillende keren gestoord: de telefoon, de deurbel en een vrijwilligster die even binnenloopt om iets te vragen. „Ja ja, ik lijk wel een manager," lacht Brooijmans. Brooijmans probeert als priester adequaat te reageren op de maatschappelijke ontwikkelin gen. „Het is belangrijk om te voldoen aan de wensen van de gelovigen. Neem nou bijvoor beeld een uitvaart. Daarvoor is geen standaard-formule die ik dan maar even afwerk. Nee, ik ga praten met de mensen over teksten voor lezingen, over de woorden die ik zelf zal uitspre ken. Maar ook bijvoorbeeld over de vraag of het een uitvaartmis moet worden of alleen een dienst van woord en gebed. En natuur lijk ook belangrijk: of de begra fenis door vrijwilligers of door een priester gedaan moet wor den." Over de veranderingen in het gedachtengoed van de rooms- katholieke Kerk denkt Brooij mans veel na. „Dat leeft, bij de Kerk zelf en bij de mensen," knikt hij. „De vanzelfsprekend heden van vroeger zijn helemaal weggevallen. De rol van de pas toor is enorm veranderd. Vroeger zat er veel meer dwang achter het geloof, nu zit er vooral ver antwoordelijkheid van de men sen zelf achter." Hij denkt even na en besluit dan: „Een hele goede ontwikkeling." „Wat wij, zowel priesters als pastoraal werkers als vrijwilli gers moeten doen, is mensen sti muleren en ze hulpmiddelen toe reiken. Wij moeten de mensen als het ware toerusten in plaats van strenge instructies geven. Daarbij moeten we vooral van elkaar leren." Echtheid is voor pastoor Brooij mans erg belangrijk. Geloof moet ook echt zijn: „Ik zou dit werk niet kunnen doen als ik niet geloofde," zegt hij. Natuur lijk komen daar wel eens twijfels bij. „Er is zoveel ellende in de wereld. Maar ik vind in mijn geloof dan juist bemoediging en dat wil ik ook aan anderen ge ven. En als ik twijfel, dan kijk ik eens naar boven en dan vraag ik even: Hé, bende d'r nog?" Steeds minder jonge mannen willen zich tot priester laten wijden. FOTO WILLEM BLAUW

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 7