;ermis e axel DE STEM ESERVICE XICOIM IGINEER (M/V) j/e constructies. Deze iprodukt af te leveren. Het net gedegen kennis van matrijs- lid Company pulaire afsluiting van de [insdag 24 mei 1994, iet om 19.00 uur i/oor de kinderen "S DINOSAURUS IUGDSHOW om 22.00 uur op Szydlowskiplein: IT VUURWERK Ms wordt gehouden van 20 mei (zondags gesloten). It wil doen gedurende uw |n naar: ,0p 21 juni 1977 heb ik de eerste foto gemaakt. Dat was laags voor de eerste paal de grond in ging. Ik ga ermee door lot 1997. Dan heb ik twintig jaar van het leven nauwgezet jeregistreerd." In de werkruimte van Piet-Hein Stulemeijer langen ze allemaal uitgestiald. Rijen en rijen fotootjes, keurig st elkaar en onder elkaar geplakt, in series: ongeveer 8000 i-opnamen die samen het Haagse Beemden Project vormen. Het hele stadsuitbreidingsproject Haagse Beemden ten noordwesten van Breda heeft Stulemeijer beeldje voör beeldje vastgelegd. Nu het stadsdeel zijn voltooiing nadert, is iet tijd om met de collectie naar buiten te treden. Dinsdag besteedt 'Van gewest tot gewest' aandacht aan het foto-project. snisch bereiken: luur. D-Daygekte eft IMormandië Afscheid van on Weizsacker anloop naar 'n oloniale oorlog Monumentaal kunstenaar Stulemeijer registreert twintig jaar stadsuitbreiding Haagse Beemden 'Alle grootschalige projecten kunnen uit mijn foto-documentatie lering trekken' 11994 X 77 homing met zes I en Duitsland, actief op het hoogwaardige matrijzen drijven. Deze produkten lie wereldwijde marktleider op jjvoor compact discs). Ivan haar omzet binnen enkele en van haar marktpositie. tment zoeken wij een singen. unctie vereist: jHTS-werktuigbouw aangevuld met I vakgerichte cursussen. I Minimaal 5 jaar ervaring als construc- Iteur, bij voorkeur in de matrijzen- of I machinebouw. De bereidheid het vakgebied bij te I houden. 1 Mondelinge en schriftelijke I rapportagevaardigheden. Bij voorkeur ervaring met CAD/mlcro- station en met de PC (WP 5.1 en Lotus). I Groot doorzettingsvermogen, inventiviteit en probleemoplossend vermogen. Flexibele werkinstelling. Kennis van de Engelse en Duitse taal. I Leeftijd rond de 30 jaar. poor Albert Struik, bfoon: 04920-29660. Itiebrief met curriculum vitae te de heer A. Struik, Postbus 620, Dit is in wezen het leven zelf Ooor Hans Rooseboom Baarna 0.60 per dag portiltosten Toev.: ZIE WEEKEND 2 ZIE WEEKEND 3 ZIE WEEKEND 4 Piet-Hein Stulemeijer: „Ik wilde al jaren geleden weten hoe de bestemming van een landschap verandert. Hoe de overgang van een agrarisch ge bied naar stedelijke bebouwing tot in details plaats vindt. FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP Weekend ZATERDAG 21 MEI 1994 DEEL Waarom ben ik er aan be gonnen? Ik had er mijn eigen doeleinden mee. Ik wilde al jaren geleden weten hoe de bestemming van een landschap verandert. Hoe de over gang van een agrarisch gebied naar stedelijke bebouwing tot in details plaats vindt." „Die belangstelling," aldus Stule meijer, „komt voort uit mijn pro fessie als beeldhouwer en maker van monumentale kunstwerken. Ik krijg meestal een opdracht voor werk op een lokatie die zich in een dergelijke overgangsfase bevindt. Ik ben momenteel bijvoorbeeld ge vraagd voor een beeld op het nieu we bedrijventerrein Trade Port West bij Venlo. Dankzij mijn studie van de Haagse Beemden weet ik nu hoe zo'n bedrijventerrein zich kan ontwikkelen. Daarmee kan ik dan rekening houden bij het maken van mijn beeld." Piet Hein Stulemeijer heeft de fo to's gemaakt op 12 plaatsen, vier maal paar jaar, steeds in februari, mei, augustus en november, altijd Het 'ontstaan' van de Haagse Beemden in wat nu Kesteren heet op hetzelfde uur van dezelfde dag. Steeds tien foto's in het rond. „Al heel lang geleden heb ik beslo ten dat ik niet in het klein wil werken, maar met grote projecten. Ik wilde mij daarover degelijk do cumenteren, maar wat mij voor ogen stond kon ik nergens vinden. Ik heb gezocht in Amsterdam, Pa rijs en elders of er studies of scrip ties waren. Ik ben ook in Wagenin- gen geweest, op de Landbouw Ho geschool. En toen werd tijdens het kabinet-Den Uyl Breda als groei stad aangewezen. Dat was in 1975. Toen de architecten Maas en Tum- mers aan het uitbreidingsplan Haagse Beemden gingen sleutelen, dacht ik: dat is helemaal wat ik zoek. Ik ben gaan praten met Paul Stade, de project-architect Haagse Beemden. Die was heel enthousiast voor mijn plan om de hele stadsuit breiding fotografisch vast te leg gen. Voorwaarde was dat ik op de openbare weg zou staan, en zou blijven staan. We dachten op dat moment aan een periode van tien jaar." „Op het structuurplan Haagse Beemden zoals dat toen bestond heb ik de lokaties uitgezocht. Het zijn er elf in een cirkel om de Haagse Beemden heen, plus één in het midden. In eerste instantie hadden die twaalf lokaties visueel contact met elkaar. Maar met het toenemen van de bebouwing viel dat contact weg." „Zoiets is nog nooit eerder gedaan. Anders was ik er niet aan begon nen. Natuurlijk wordt er af en toe wel eens ergens een foto van groot schalig uitbreidingsproject ge maakt, maar niet zo fundamenteel, zo procesmatig en systematisch als ik het heb aangepakt." „In die periode van 17 jaar zie je enorme verschillen. De bouwsyste men van toen en nu verschillen. Maar je legt nog veel meer vast. Bijvoorbeeld de afbouw' van een agrarisch gebied, de aanleg van infrastructuur zoals wegen en rio lering. Zeventien jaar geleden had het gehele gebied een agrarische bestemming, nu heeft het bijna uitsluitend een woonfunctie." In de loop der jaren heeft Stuleme ijer een heel eigen, creatieve termi nologie bedacht. Wijzend met de vinger langs de onafzienbare series foto's heeft hij het over 'zachte muren' en 'harde muren' die gelei delijk of opeens in het landschap verschijnen. Een zachte muur is groen (bomen, heggen), een rij hui zen aan de horizon is daarentegen een 'harde' muur. „Het ontstaan van nieuwe sociale structuren is ook aardig om te zien. Je legt vast hoe een woonwijk ont staat. Eerst is er een weiland of een akker. Dan wordt er wordt ge- bouwd, het rommelt wat aan, en opeens zie je een bank, een kerk, een tandartsenpraktijk en een fy siotherapeut. Wie er het meest baat bij hebben, die zitten er kennelijk het eerst." „Waar je ook kijkt zie je interes sante dingen. Op een gegeven mo ment verschijnen er palen in beeld. Je denkt: er wordt gebouwd. Een serie verder is het een kinderboer derij. Maar twee series later is die kinderboerderij met alle dieren pats weer verdwenen." Nog een voorbeeld. „Wat je ook mooi kunt zien is de verandering in het ophalen van vuilnis. Eerst staan er plastic zakken langs de stoep, later containers en nog later verschillende containers in ver band met het scheiden van het afval. Je ziet dan ook andere wa gens in beeld komen." In het begin werd er rigoureuzer met de natuur omgesprongen, zo blijkt uit de foto's van Stulemeijer. Alles moest wijken. „Maar later zie je dat er wekenlang over een eike boom op de Mijkenbroek wordt gediscussieerd. Uiteindelijk is er een weg voor omgelegd. Je ziet ook dat er van alles gebeurt waar je normaal niet op let, of wat je gewoon niet kunt zien. Zoals het regelmatig schoonmaken van slo ten." In de loop van zo'n project steek je een hoop op. Het blijkt dat om sneller te kunnen bouwen de grondwaterstand in de Haagse Beemden kunstmatig is verlaagd. „Die verlaging van de grondwater stand heeft heel wat voeten in de aarde gehad," aldus Stulemeijer. „Over tientallen jaren zal dat ge volgen hebben. Oude beuken zullen sterven. Afgezien van alles is dat kapitaalvernieting. De waarde van een beuk kun je namelijk bepalen. Het verplaatsen van een boom kost 75.000 gulden, plus nazorg. Soms is zo'n verplaatsing nodig om een boom te bewaren. In het geval van de Haagse Beemden verdient het behouden van bomen aanbeveling, want Breda is bij uitstek een bo- menstad, een groene stad. Daarmee moet je bij stadsuitbreiding reke ning houden." Stulemeijer heeft het gevoel dat derden hun voordeel kunnen doen met zijn arbeid van jaren. „Het ministerie van VROM heeft belang stelling voor mijn project. Je kunt immers van fouten leren. Het is waardevol studiemateriaal. Een ge meenteraad die een beslissing neemt van een omvang als de 'Haagse Beemden, weet absoluut niet wat ze besluit. Het is niet te overzien. Aan de hand van mijn foto-documentatie kun je bestuur ders duidelijk maken wat hun handtekeming onder een structuur plan betekent. Alle grootschalige projecten kunnen hieruit lering trekken." „Maar uiteindelijk heb ik dit alle maal voor mijn eigen doeleinden gemaakt," geeft Stulemeijer toe. „En daaraan heeft het volledig be antwoord. Ik wilde weten: wat ge beurt er nu precies als er zo'n grootschalig project wordt uitge voerd? Op die vraag heb ik nu nauwkeurig en uitvoerig ant woord." En, terwijl zijn blik bijna liefko zend langs de duizenden beeldjes glijdt: „Als het project in 1997 voltooid is heb ik in wezen het leven zelf vastgelegd." Ik Ër' is overigens slechts één lacune in de reeks. Op 6 februari 1991 was het 13,5 graden Celsius onder nul, bij windkracht 6. De camera be vroor na de eerste foto, en daar bleef het die dag bij. Piet Hein Stulemeijer had te voren niet het voornemen om er zó lang mee door te gaan. Op het moment dat hij het voor gezien hield, rond 1987 (dus na tien jaar), wilde de ge meente Breda echter dat hij ermee door zou gaan. Op kosten van de gemeente. Afgesproken werd dat het project voortgezet zou worden tot de twintig jaar volgemaakt zou den zijn. En zo geschiedt. Maar wat gebeurt er daarna met dit unieke materiaal? Alleen al voor de tienduizenden inwoners van de Haagse Beemden zou dit een soort 'openbaar kunstbezit' moeten zijn. Stulemeijer: „Ik heb aangeboden dat de gemeente Breda de collectie .in zijn geheel over- koopt na afsluiting van het project. Voor mij is dat tevens een soort pensioen." Navraag leert dat de gemeente Bre da zich komende week over een eventuele aankoop buigt. Wellicht dat de benodigde middelen uit ver schillende potjes kunnen komen, omdat hier zowel sprake is van 'cultuur' als van 'ruimtelijke orde ning'. Dit gaat meer dan één porte feuille aan. „Er wordt in ieder geval heel se rieus naar gekeken," aldus een woorvoerder van het Bureau Cul tuur van de gemeente Breda. „In eerste instantie gebeurt dat door de wethouder Cultuur, omdat het ver zoek bij ons is binnengekomen." Het NOS-programma 'Van Gewest tot Gewest' besteedt aandacht aan het fotoproject Haagse Beemden van Piet Heijn Stulemeijer op dinsdag 24 mei >op Nederland 3 om 19.20 uur. ZIE OOK DE ACHTERPAGINA VAN DIT KATERN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 33