[Heilige huisjes moeten omver' 2149,- Ze weten in Den Haag soms echt niet wat ze doen woorwegen willen op |ermijn naar de beurs Werken op hoog niveau wetten regels Onrust bij ABN Amro over sociaal plan R^FI VE f J u rekenen op een snelle start, felle acceleratie en een lange levensduur. II ÜtS Een fruitmandje voldoet niet meer 5 STEM ECONOMIE A7 Ml-president Herkströter wil toe naar variabel personeelsbestand Rotterdam krijgt centrum voor vaarsimulatie Europees plan voor sanering staal mislukt ECONOMIE KORT En de prijs? Rompslomp Koppelbazen KRIJDAG 20 MEI 1994 VRIJDAG 20 MEI 1994 47,50 55,20 65,50 36,50 31,20 61,50 82,006 65,70 1180,00 38,30 19,10 52,00 32,70 31,70 citicorp cons.edison digit.equipm. dupont nemours eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen, motors goodyear hewlett-pack. int. bus mach. int. tel.tel. kim airlines mcdonnell mere k co. mobil oil omega financ. philips royal dutch sears roebuck sfe-south.pac. texaco inc. travelers united techn. westinghouse whitman corp woolworth Goud Goud onbewerkt 22,610-23,210 oer knl bewerkt 24,810 per kg Zilver 39x jw "H Ml» w. a 1 60/, 61'/, 4511 6IF. J!s j 58 5!'Vl W, 41/, I 65/, 36V, is W/, 10 60 6IH j 86 15V, 3911 "ft HSj, 30S 30/, I o w a 35 !4 3' 21 "691 llllii 43'/, 4JJ 2'H 2I«; 64 64/, l 3W 34V, L 6414 64» j '3 12V, 1 15'/. 15/, j 15 16h lo 702,00 zilver onbewerkt 295-365 per kg bewerkt 410 laten per kg EO 23,30 B0 57,60 [70 5.70 |0 49,00 pO 41,10 ■70 36,30 loo loo loo a 770,00 a loo 140 10,70 loo 17,10 1,20 40,30 1,10 13,00 i,70 15,80 1,00 102,00 vk vorige koers 05 19/05 sk slotkoers gisteren 5tt 35% a laten 1% 30% b bieden )'A 56% c ex claim 6% 56% e gedaan/bieden 5% 26% d ex dividend 9% 18 t gedaan/laten 3% 44% g bieden en ex dividend 6% 15% h laten en dividend 6% 87% k gedaan en laten ex dwiden 12 13% 1 gedaan en bieden ex divid 6V, 47% 65,00 478 1,40 1,60 65,00 245 2,50 2,80 62,50 515 2,40 2,00 50,00 579 L80 1,60 52,50 255 0^0 0,80 65,00 298 3,40 a 3,40 190,00 237 3,30 4,40 180,00 323 5,50 6,10 190,00 337 2,30 2,50 405.00 361 10,70 10,00 a 410,00 472 6,00 5,20 415,00 899 2,00 1,10 420,00 679 0,40 0,10 425,00 364 0,10 a 0,10 410,00 303 11,90 10,50 420,00 957 6,30 5,10 425,00 670 4,10 3,20 450,00 667 7,00 a 6,00 a 410,00 236 0,40 0,10 415,00 471 1,40 1,30 400.00 287 2,70 2,10 410,00 594 4,80 4,50 415,00 291 6,50 6,60 420.00 247 8,80 9,10 410.00 311 7,30 a 7,30 390,00 502 8,00 a 6,80 400,00 288 9,50 9,30 104.50 250 0,83 - a 380,00 724 2,00 a 3,80 85,00 248 0,60 0,60 1 55,00 248 1,30 1,10 Ikt 50,00 500 5,00 4,70 a s kt 50,00 535 2,50 3,20 lei 102.00 350 1,70 1,79 lov 100,00 280 4,90 4,80 r' 200,00 431 8,00 a 7,60 I' 210,00 248 3,50 3,30 Ikt 145,00 539 62,50 61,90 Ikt 210,00 275 6,50 6,50 Dkt 220,00 786 3,70 3,40 p9 135,00 500 72,00 a 71,90 me 200,00 329 0,70 b 0,80 mei 210.00 321 8,20 b 8,50 mei 220,00 1290 18,00 b 17,80 |ul 230,00 2510 29,50 a 29,00 pkt 185,00 701 3,00 a 3,00 me 770,00 289 0,70 0,80 210,00 239 23,90 22,90 a r Ut 115,00 314 3,00 3,00 aug 125,00 290 2,50 b 2,50 onze verslaggever jHaag - De heilige huisjes Jshell moeten omver. Voor jteioegzaamheid is geen ';.5 meer. Een uitgestip- L loopbaan van wieg tot I js voor slechts een be- Le groep deskundigen (<f weggelegd. Rond die .jp zal een conglomeraat ■.contractors het werk mo- uitvoeren, waardoor een Label personeelsbestand staat. beeld schilderde gisteren Ljjent-directeur drs. C. Herk- Lej aan de algemene aan- mudersvergadering van de ildijke Olie/Shell Groep. zijn rede markeerde Herk lit het einde van een perso- tsbeleid, waarbij Shell-werk- rtts verzekerd waren van i een voorspoedige loop baan. „De Shell-cultuur wordt door velen bewonderd-en niet ten onrechte," zei Herkströter. Maar hij waarschuwde: „De wereld draait evenwel door en de Shell- cultuur zal met haar tijd mee gaan. Van onze medewerkers zal worden gevraagd nog produktie- ver te zijn en naar nog grotere doelmatigheid te blijven stre ven." De Shell-werknemers van de vestigingen Pernis en Moerdijk hadden die gure wind al eerder voelen waaien. Hoewel Shell for meel van het woord ontslag niet wil horen, gingen op deze vesti gingen vele honderden werkne mers gedwongen de poort uit. De bitterheid bij hen is groot, omdat het geel-rode carrièreperspectief altijd zo zonnig was voorgespie geld. Maar Herkströter is juist opgeto gen: „Veel groeps-maatschappij- en kunnen terecht trots zijn op wat zij al hebben bereikt. U heeft alle reden zich af te vragen hoe Shell-maatschappijen in Noord-Amerika en Europa het zelfde of zelfs meer kunnen doen met 25 tot 30 procent minder mensen." Een betere organisatie, betere benutting van nieuhve technolo gieën, stringentere afstemming op de markt en op resultaat gerichte technische ontwikkelin gen, zo gaf de Shell-topman als antwoord. Wereldwijd saneerde Shell vorig jaar acht procent van het personeel weg, waarna er nog 117 duizend mensen voor het concern werken. Het bedrijf verdiende in 1993 3 miljard 8,5 miljard). President-directeur Herkströter wond er gisteren in Den Haag geen doekjes om. „De recessie in een aantal toonaangevende lan den heeft de noodzaak tot grote re doelmatigheid nog eens extra benadrukt. Willen wij de uitda gingen in de markt aankunnen, dan moeten wij ons toeleggen op voortdurende verbetering van onze bedrijfsvoering," zei hij. „Shell-maatschappijen zullen dan ook hun organisatie waar nodig blijven aanpassen." „In deze strijd tot verbetering van de bedrijfsvoering is geen plaats voor heilige huisjes," hield Herkströter over de hoof den van de aandeelhouders zijn personeel voor. „Zo dient over het begrip loopbaan anders ge dacht te worden." Herkströter zei dat Shell gaat werken aan 'meer innoverende vormen van werkgelegenheid'. Hij zag een kleinere ('maar nog steeds omvangrijke kern') van deskundigen met lange-termij- n-carriëremogelijkheden, die voor een groot aantal diensten in toenemende mate een beroep zullen doen op gespecialiseerde contractors. Meteen kunnen de kosten omlaag: „Shell-maat schappijen zullen ook moeten nadenken over flexibilisering van arbeidsvoorwaarden." Het organisatiemodel maakt fei telijk een variabel personeelsbe stand mogelijk, met een beperkte vaste staf en daar om heen een flink aantal ingeleende uitvoer ders. Die contractors worden aangenomen als er werk is. Gaat het wat minder, besteedt Shell dat werk niet uit en is meteen van die -tot nog toe vaste - lasten af. Herkströter bagatelliseerde de voordelen. „Het werken met een variabel personeelsbestand bete kent nieuwe uitdagingen voor onszelf en ons organisatie-ver- Herkströter foto anp mogen. Werkegevers zullen met elkaar wedijveren om die men sen van hoog gehalte die zij nodig hebben." De president zag er geen ver slechtering van de reputatie van Shell als werkgever in. „Shell- maatschappijen willen betrouw bare werkgevers blijven, die, waar mogelijk, gedwongen ont slagen voorkomen. Zijn die toch onvermijdelijk, dan wordt ge zorgd voor billijke, markt-con- forme afvloeiïngsvoorwaarden." Stonze redactie economie tocht - De Nederlandse Spoorwegen willen naar de effec tairs. De NS nemen daarbij een voorbeeld aan de PTT (nu fel), die binnenkort op de beurs genoteerd is. kopman verklaarde dit giste- na afloop van de presentatie jaarverslag over 1993. J: duurt volgens hem echter slot het jaar 2000 voordat de Eklaarzijn voor beursgang. Ie MS boekte vorig jaar een Mes van 62 miljoen gulden; ■valt mee, want gerekend was |100 miljoen. In '92 verloor de 192 miljoen. Voor dit =r wordt zelfs al gerekend op lescheiden winst. ['.afgesloten boekjaar 1993 is Mlaatste voor de NS-oude stijl, i: jaar zal het proces naar 'fstandiging op volle snel- ki komen. Dat gaat wel ge- |i:d met een forse reorganisa- i komende jaren verdwij- 4800 arbeidsplaatsen. On- het verlies denken de wrwegen 'stevige fundamen- i' te hebben gelegd voor een mol zelfstandige NS. en uit het reizigers- ivoei zijn in het boekjaar met 'en 4 procent geste ltot 1722 miljoen gulden. De [stomische recessie en de vol- s de NS te hoge tariefsstij- 8 van gemiddeld 6 procent Is de spoorwegen is opgelegd, i tot een daling van f ieizigersvervoer met 1 pro- N resultaten in het goederen- poer vielen tegen: een daling iet 2,3 procent. Volgens de NS pet goederenvervoer echter stier jaar uit de rode cijfers, fspoorwegvakbond FSV is te- steld over de bedrijfsresul- len maakt zich grote zorgen goederenvervoer. Voor staat vast dat de NS ■sa geen overlevingskans heb- pin de concurrentie met weg vervoer en binnenvaart, en dat de overheid de NS voorlopig financieel fors moeten blijven steunen. Van onze correspondente Rotterdam - Burgemeester A. Peper van Rotterdam heeft gis teren samen met de president van het Amerikaanse FlightSa- fety International, A.L. Ueltschi, het startsein gegeven voor een Amerikaans/Nederlandse onder neming: het maritieme simula torcentrum MarineSafety Rot terdam. In dat centrum voor advies, op leiding en onderzoek is ruim 30 miljoen gulden geïnvesteerd. De gemeente is er voor 49 proeent eigenaar van, MarineSafety heeft al belangrij ke opdrachten binnengehaald, onder meer van de haven van Curasao en de Rotterdamse ha ven. Onderhandelingen over om vangrijke nieuwe opdrachten van bedrijfsleven en overheid worden binnenkort afgerond. Volgens F. Guest van de Ameri kaanse moedermaatschappij heeft de Rotterdamse vestiging alles in zich een internationaal 'knooppunt' te worden voor nau tisch onderzoek en training. De capaciteit daarvoor heeft Mari neSafety Rotterdam zeker. Er staat vijf grote simulatoren; staande op de 'brug' van zo'n simulator waan je je werkelijk op volle zee. Bouwvakkers aan het werk op de koepel van het in aanbouw zijnde verkeersleidingscentrum van de Spoorwegen in Amsterdam. Medio volgend jaar wordt het gebouw aan de De Ruyterkade in gebruik genomen. Vandaar uit wordt dan het treinverkeer op alle belangrijke trajecten in Noord-Holland gecoördineerd. foto anp Amsterdam (anp) - De centrale ondernemingsraad van ABN Amro heeft met ontsteltenis kennis genomen van de voorstellen van de bankdirectie voor een nieuw sociaal plan, dat op 1 augustus 1995 moet ingaan. Dat plan leidt volgens de raad tot een danige verslechtering voor de werknemers. In een open zegt de raad dat het personeel de plannen met kracht verwerpt. Opgeroepen wordt tot 'meer creatieve en evenwichtige oplossingen.' ABN Amro stelt in een reactie dat uitgangspunt blijft dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen. Daarvoor is wel nodig dat medewerkers 'meer dan voorheen concessies doen ten aanzien van hun functie, standplaats en dergelijke. Volgens kringen binnen de vakbeweging lopen de gemoederen bij ABN Amro hoog op. Er wordt zelfs gedreigd de komende beursgang van de Koninklij ke PTT Nederland (KPN) via acties te frustreren. In het plan staat dat voor overtollig personeel voortaan een baan buiten de bank (in plaats van interne herplaatsing) gezocht kan worden. Voorts moet het personeel zonodig een lagere functie aanvaarden en kan het bij overplaatsing makkelij ker worden gedwongen te verhuizen. Van onze correspondent Brussel - Het zag er al even naar uit, maar gisteren gaf Europees commissaris Van Miert (Concur rentiebeleid) het ook toe: een akkoord over de afslanking van de Europese staalproduktie is niet haalbaar. Er komt dan ook geen extra geld op tafel om het verlies van duizenden banen te helpen opvangen. Keer op keer werd stond het saneringsplan voor de staalin dustrie op de agenda's van be voegde Europese ministerraden. Maar steeds werden beslissingen uitgesteld, omdat de staalprodu centen afspraken of toezeggin gen niet nakwamen. Gisteren meldde commissaris Van Miert dat van de 19 miljoen ton die aan produktiecapaciteit had moeten worden ingeleverd, slechts 11 miljoen ton is gereali seerd. Op papier dan. „Het plan is dood," constateerde Van Miert. De afslanking van de Europese staalindustrie zou volgens de plannen van de Europese Com missie 50.000 tot 70.000 banen kosten. Brussel beloofde in ruil 240 miljoen ecu uit te trekken voor begeleidende sociale maat regelen. „Daar is nu geen enkele reden meer voor", aldus Van Miert. „De staalproducenten voldoen immers niet aan de mi nimumvoorwaarden voor steun." De Commissie val volgens Van Miert noets te verwijten. De on derhandelingen hebben jaren aangesleept. Voor de Europese staalsector rest nu niets anders dan te hopen op herstel van de economie, partners te zoeken of bij de overheid aan te kloppen voor steun. Maar dit laatste kan in de meeste gevallen alleen met toe stemming van Brussel. NedCar-topman mag blijven Born - NedCar-president-directeur Sevenstern hoeft, ondanks een vertrouwensbreuk met het personeel, van de raad van commissarissen van de autofabrikant niet op te stappen. De Zweedse, Japanse en Nederlandse commissarissen hebben giste ren unaniem hun vertrouwen in Sevenstern uitgesproken. De COR besloot deze week definitief het vertrouwen in Seven stern op te zeggen naar aanleiding van het vertrek van produktie-directeur Huberts. Deze moest hals over kop vertrek ken, nadat hij de top had beschuldigd van spilzucht. President commissaris ir. H Kuilman zal de COR binnenkort voorstellen doen tot normalisering van de interne verhoudingen. Schiphol ziet winst in 1994 niet groeien Schiphol - Luchthaven Schiphol verwacht in 1994 geen verbete ring van het nettoresultaat. Vanwege de concurrentie met buitenlandse vliegvelden worden de havengelden niet verhoogd en daardoor zal de nettowinst ongeveer uitkomen op het niveau van 1993. Die steeg met ruim 6 miljoen tot 96,5 miljoen, blijkt uit het jaarverslag. De concurrentiepositie van Schiphol is vorig jaar al vooruit gegaan. Zij is nu, na Londen, Parijs en Frankfurt, de vierde grootste lichthaven van Europa en is daarmee Rome voorbij gestreefd. De Staat (grootste aandeelhouder) en de gemeenten Amsterdam en Rotterdam hebben de winstgroei over 1993 extra afgeroomd, bleek gisteren. Schiphol moest, onder protest, de dividenduitkering ten behoeve van schatkist en gemeente-kas verhogen met maar liefst 50 procent tot 15 miljoen. Schneider-affaire kost bank half miljard Düsseldorf - Het faillissement van het Duitse vastgoedconcern Schneider, eigendom van de spoorloos verdwenen vastgoedmag naat Jürgen Schneider, kost Deutsche Bank voorlopig een half miljard mark. Dit maakte bestuursvoorzitter Hilmar Kopper gisteren bekend op een roerige aandeelhoudersvergadering. Koppen rollen er voorlopig niet in de leiding van Deutsche Bank. Kopper stak de hand in eigen boezem. „We hebben ons beet laten nemen en moeten orde op zaken stellen." De sinds Pasen voortvluchtige Schneider heeft een schuldenlast van vijf miljard mark achtergelaten. Bij Deutsche Bank alleen al is dat 1,2 miljard mark. Genetisch gekweekte tomaten in VS Davis - Eind deze maand komen in de Verenigde Staten genetisch geproduceerde tomaten op de markt. Dat heeft het bedrijf Calgene Incorporated dat de gentomaten produceert bekendgemaakt. Volgens Calgene-directeur Roger Salquist is de toestemming van de Amerikaanse keuringsdienst voor levens middelen al binnen. „We hebben vijf jaar met de FDA samenge werkt. Daarbij is de voedingswaarde en gezondheid van onze tomaten bewezen." De gen-tomaten worden geplukt wanneer ze al rijp zijn en niet, zoals bij gewone tomaten, als ze nog groen zijn. Bovendien zouden ze langer houdbaar zijn. Volgens Salquist hebben ze een rijpe zomersmaak. (ADVERTENTIE) Opvallend van vorm. Uitdagend van karakter. Ruim van opvatting. Opwindend van kleur. De Mitsubishi Space Wagon Vista 2.0i 16V. Tij delijk in 3 exclusieve two-tones. Hasta la vista bij de Mitsubishi dealer. A WTSWSH MOORS Mitsubishi Space Wagon Vista. Tijdelijk f51.845,-. Beperkt leverbaar. kosten rijklaar maken. afSassenheim. Wijzigingen voorbehouden, wordt geleverd met 3 jaar Multigarantiellnter-Euro Service Prijs is tncl. BPM/. Elke Mitsubishi Imp.: Hart Nibbrig ■V.. Sassenheim. tel.: 02522-66111. Mitsubishi Dealer Lease, tel.: 02522-20660. Dealeradressen staan vermeld in de Gouden Gids. :ury fv L Met onze y Mercury 5 buite- boordmotor kunt Zoals u van elke Mercury, van 2.5 pk t/m 275 pk, kunt verwachten. Dat is een uitdaging voor elke watersportliefhebber: tijdelijk an f 2650,- voor f 2149,- ze "Runner-Five" aanbieding EPERKT LEVERBAAR en geldig 15 juli 1994. ilogusprijs Mercury 5: f 2650.' Mercury Runner-Five tijdelijk Meerprijs langstaart f 49,- at voor u klaar in onze showroom- iren en Service, tel. 01626-86107 Jven Tromp, tel. 01684-2615 latie, tel. 1652-21245/O6-5285004 rum Hermenzeil, tel. 01621-12854 Watersport, tel. 01621-14423 C. Bal, tel. 01660-2440 WG-MAAW-WTAV- 5-ARBO-WTBA-WV, ItoW-WTAV-WTZ- O-WTBA-WVG-MAi? Door onze verslaggevers Lianne Sleutjes en Pieter-Jan Dekkers „Ze weten daar in Den Haag soms echt niet wat ze doen. Ze lopen maar achter de fei ten aan. Ze maken het ons onmogelijk om een goed so ciaal beleid te voeren." Het maakt directeur C. Mertens van de Elektrotechnische Werk gemeenschap BV (ETW) in Breda soms laaiend. Elke keer bedenken ze wat an ders. Gisteren het terugdringen van het aantal arbeidsonge schikten, vandaag het bestrijden van het ziekteverzuim, morgen scherpere milieu-verplichtingen en God weet wat er overmorgen weer op het ondernemersbordje wordt gekwakt. Het is niet dat Mertens de nood- ^OUDSHER lag de controle van de zieke er bij de bedrijfsvereniging, omdat die n.u Per sïQt van rekening ook het zieken- «i uitkeerde. frl's,'anS zo gebleven: de bedrijfsvereniging roleerde en betaalde uit. Lij te jaren groeide het besef dat dit auto- litt ziekteverzuim, dat maar bleef stij- feT' 2°u terugdringen. En dus bedachten de l~verenigingen nieuwe controle-methodes, te werkten ook niet. Waarop bedrijfsver- meer bedrijfsgebonden gingen wer- ltobfVe" kregen sociaal-medische teams die I'. et(len (langdurig) zieken te begeleiden en werk weer aan de slag te helpen, htr as een succes, maar voor de dames en *ette ]'c' b'iikbaar tiet genoeg. Zo kwam de 4e jetU® nSing ziekteverzuim (wtz) tot stand, kiirii. ^jantwoordelijk en het risico van ziekte ondernemer legt Ititstp6' e-?en z'e^e werknemer de eerste weken teentnV0 Present van het loon uitbetalen De j eel. verminderd met twee wachtdagen). lot 15 afhankelijk van de bedrijfsgrootte: |Werknemers moet hij twee weken betalen, |leboHp,i"'erbn®mers zes weken. Daarna neemt D( 0 rsvereniging de uitkering weer over. k'fnerner is verplicht gedurende die ,erWm van twee/zes weken zijn zieke lotertmnstens 70 procent van zijn/haar dat de h a6 „a'en-In veel cao's is zelfs geregeld [Jes be volle 100 procent moet uitkeren, keten en je®enwoorchg overal voor/tegen verze- dus waren de verzekeraars er als de kippen bij om ook die wachttijden te verzekeren. Uiteraard tegen een flinke premie. Dat is tot nu toe geen groot succes voor de verzekeraars, want werkgevers hoeven sinds 1 januari minder premie voor de ziektewet te betalen en bovendien is zo'n verzekering niet lonend als je het ziekteverzuim binnen de per ken houdt. De werkgever draait niet alleen op voor de kosten van ziekzijn, hij is ook verantwoordelijk voor de controle. Bovendien verplicht de wetge ver hem zieke werknemers te begeleiden tot ze weer kunnen werken. Een fruitmandje sturen is niet meer voldoende. Bovendien is hij straks verplicht de arbeidsom standigheden te verbeteren, zodat werknemers minder vaak ziek worden, en moet hij in zijn bedrijf inventariseren waar werknemers de grootste gezondheidsrisico's lopen. De werkgever kan (voorlopig) voor de controle van zieke werknemers zelf uitmaken wie dat doet: de huisarts of een van de vele arbo-dien- sten, die zich op de 'ziektemarkt' verdringen. Het is wel verstandig zo'n dienst in te huren. Niet alleen omdat die een compleet pakket van controle en begeleiding aanbieden, maar vooral omdat het straks toch wettelijk verplicht wordt. Werkgevers die dachten dat ze nu ook van alle administratieve rompslomp zouden zijn verlost, komen bedrogen uit. Elke zieke werknemer moet aan de bedrijfsvereniging worden gemeld. Laat de werkgever dat na dan kan hij, als een werknemer langer dan twee/zes weken ziek is, naar het ziekengeld fluiten. zaak van het terugdringen van het aantal zieken en arbeidson geschikten niet deelt. Maar de manier waarop dat gebeurt, zint hem niet. Het wordt maar eenzijdig op z'n schouders gelegd, brengt veel administratieve rompslomp met zich mee en doorkruist het eigen sociaal beleid. Om over de extra kosten maar niet te spreken. ETW is een installatiebedrijf en uitzendbureau tegelijk. Het leent monteurs en bankwerkers uit aan derden. Vaak in weer en wind. Het bijzondere aan ETW - ont staan uit de failliete inboedel van het RSV-concern - is dat de werknemers ook de aandeelhou ders zijn. Daardoor zijn de werknemers veel directer be- trolcken bij het reilen en zeilen van het bedrijf en kon de afgelo pen jaren een sociaal beleid wor den gevoerd, waarin saamhorig heid en solidariteit geen loze •begrippen waren. „Als je alleen maar winst wil maken moet je niet zo'n bedrijf als het onze beginnen," meent Mertens. „Als iemand bij ons oud wordt of gebrekkig proberen we toch aangepast werk voor hem te vinden. Gehandicapten, allochtonen, ze krijgen hier meer kansen dan bij andere bedrij ven." „Maar dat sociale gaat er van af," voegt personeelschef Oprins eraan toe. „Vroeger kon je, in overleg met het GAK, wel eens een werknemer in de ziektewet stoppen, die zelf niet echt ziek was maar wiens vrouw bijvoor beeld kanker had. Zo'n man kwam nauwelijks meer aan wer ken toe. Was er met z'n hoofd niet bij." „Of we troffen een regeling, waarbij de man een deel van z'n vakantie inleverde en wij de rest voor onze rekening namen." Marges Mertens: „Bij ons zal het door die nieuwe maatregelen allemaal wel niet zo'n vaart lopen, maar op een gegeven moment sta je toch voor de keus: het belang van het hele bedrijf, van alle werknemers dus, of het belang van die ene werknemer." En als je al in een situatie ver keert dat de marges zeer smal zijn - ETW zit al een paar jaar in de rode cijfers- komen extra kosten hoogst ongelegen. Mertens: „Neem nou die eerste zes weken van ziekte, waarvoor we moeten opdraaien. Vorig jaar hadden we een gemiddeld ziek teverzuim van 9,5 procent. Dat betekent dat we pakweg 200.000 gulden extra kosten hebben." „Akkoord, de ziektewetpremie is verlaagd. We moeten nu een pre mie betalen die is vastgesteld op basis van het gemiddelde ziekte verzuim in de hele bedrijfstak. Dat levert ons 150.000 gulden op. Zijn we toch 50.000 gulden extra kwijt." „Straks moeten we een premie betalen die is afgestemd op het ziekteverzuim in ons eigen be drijf. Hoe mëer zieken, hoe hoger de premie. En als je dan boven het gemiddelde in je bedrijfstak valt kost dat extra geld. Plus dat je nog eens een arbo-bureau moet inhuren." „Luister, de bedoeling kan best goed zijn. Ondernemers worden hierdoor gedwongen om hun be drijf zo in te richten dat werkne mers minder kans lopen ziek te worden. En als je zelf al niet op dat idee komt zorgt de arbo-wet Directeur Mertens (links) en personeelschef Oprins van ETW. foto de stem/johan van gurp er wel voor dat je de arbeidsom standigheden verbetert," Mertens: „Voor. ons bedrijf gaat dat nauwelijks op. We hebben weinig invloed op de arbeidsom standigheden. Wij verhuren mensen aan installatiebedrijven, die het momenteel ook niet vet hebben. Dus wordt daar bezui nigd op de arbeidsomstandighe den." i I Grieperig En nee keg je niet snel tegen een klant, want er is niet veel werk, voegt Oprins daaraan toe. „Los daarvan, als je op grote hoogte aan een Pnem-mast moet werken valt er weinig te doen aan kou, wind en regen. Daar door belandt een installateur eerder in het ziekbed dan een kantoorklerk." „Als je grieperig bent en je werkt hier op kantoor dan kom je terug. Dan neem je de telefoon maar snotverkouden op, je zit toch lekker binnen. Maar de man die buiten werkt en zich net zo grieperig voelt, die zal eerder denken: ik ga vandaag maar eens niet. En geef hem eens ongelijk." Heeft Mertens geen hoge pet op van de heren politici in Den Haag, de vakorganisaties hebben het er volgens hem ook lelijk bij laten zitten. „Al in september '92 hebben we hier gesproken over de maatre gelen die we op ons af zagen komen. De vakorganisaties, de vakbonden maar ook de organi saties van ondernemers, gaven echter niet thuis. Die hebben het zwaar onderschat. Alleen als er nu iemand gaat klagen, komen ze." De problemen lijken voor grote ondernemers peanuts. Die heb ben genoeg reserves en capabel personeel om de nieuwe maatre gelen op gepaste wijze uit te voeren. En als ze het niet alleen af kunnen huren ze wel een adviesbureau. Bij een bedrijf als ETW moet elke gulden een paar keer wor den omgedraaid voor die wordt uitgegeven. Want je kunt niet eindeloos je prijs verlagen om aan de bak te blijven. De con currentie is moordend. Mertens: „We hebben te maken met koppelbazen die het werk voor onze voeten wegkapen. Er wordt volop met steekpenningen gewerkt. Da's altijd zo geweest. Wij doen er niet aan mee. Eerlijk duurt het langst. Maar het kost ons wel opdrachten." Zijn grootste zorg blijft echter de wetgever, die elk jaar weer wat nieuws bedenkt, zonder dat hij zich realiseert wat de gevol gen daarvan zijn. Een voorbeeld? Mertens: „Neem de herwaarde ring van wao'ers. Je wordt nooit meer voor de volle 100 procent afgekeurd, het gaat altijd terug naar zeg 40 of 60 procent. Die komen dan in de ww en vervol gens in de bijstand terecht, want ze komen toch niet aan de slag. Je ziet hoe oude werknemers/ aandeelhouders, je eigen leden, aan de kant worden gezet. Dat zijn tragische gevallen. Ik word er dikwijls laaiend om. Zo ga je toch niet met mensen om." De eerste aflevering van deze serie verscheen op 18 mei.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 7