rikanen zelfbewust in Rome
Duitse Oud- Katholieke Kerk voor vrouwelijke priesters
Kerk in Nood helpt
orthodoxe priesters
Protestanten waarderen bisschopsambt
flJtSTEM
'Europa moet kiezen
voor gerechtigheid,
vrede en verzoening'
4Kerk moet zich over
wapenhandel buigen'
jfrikaanse theologen aarzelend positief over resultaten Afrika-synode
GEESTELIJK LEVEN
I
I - OPEN AVOND
ïn dakentuin.
teld binnen 24
offerte voor
van uw dak.
IEN
er een
^ende produkten.
Iprodukt.
•EKKINGEN B.V.
4 AT Breda
>arklaan)
3611
- OPEN
AVOND
Bisschoppen komen op voor homo's
>AG 19 MEI 1994
DONDERDAG 19 MEI 1994
J3.00 b
14.70
lo.oo
■7,00
5.70
141.20
135.70
a
56,00
10,40
17,00
40,20
13,10
16,70
99,00
Citicorp
cons.edison
digit equipm.
dupont nemours
eastman kodak
exxon corp
ford motor
gen. electric
gen. motors
hewlett-pack.
int. bus.mach.
int. tel.tel.
kim airlines
mcdonnell
merck co.
mobil oil
omega financ.
philips
royal dutch
sears roebuck
sfe-south.pac.
texaco inc.
travelers
united techn.
westinghouse
whitman corp
woolworth
Goud
27H fl
Jl* a, 3
5» W/,1
45 W
51 6444
59» 5e
47 V,
MM 544
36M 364.
76M 7gy,
61'/, 60
84 86
2844 29'4
"5M 11644
31 3014
82M 8144
25 24
28 28
HI 11014
47V. 49V4
20V. 21V4
64'/, 64
M 3444
64'/. 6444
'3* 13
15V. 1644
12 15
Goud onbewerkt 22.500-23.100 nert.
bewerkt 24,700 per kg -
Zilver
zilver onbewerkt 290-360 per kg
bewerkt 410 laten per kg
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
e gedaan/bieden
d ex dividend
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
jjt een kleurrijke en le-
kerkdienst, op-
65,00
649
1,10
1,40
52,50
341
12,30 a
13,00
70,00
266
7,90
8,10
50,00
573
1,50
1,80
180,00
260
8,50 a
7,40 a
195,00
557
7,50
8,50
195,00
567
7,50
8,60
125,00
300
3,00 a
2,80
180,00
383
4,50
5,50
190,00
286
1,50
2,30
410,00
951
4,80
6,00
415,00
1476
1,80
2,00
420,00
1402
0,60
0,40
415,00
876
7,70
8,50
420,00
881
5,80
6,30
430,00
427
2,50
2,80
410,00
935
1,30
0,40
415,00
913
3,00
1,40
420,00
1659
6,90 a
4,70
425,00
734
12,00
9,00
400,00
510
3,30
2,70
405,00
225
4,50
3,50
415,00
757
8,00
6,50
420,00
352
10,80
8,80
425,00
682
14,50
11,70
80,00
753
6,00
6,00
75,00
1060
5,20
5,60
75,00
252
7,00
7,00
55,00
274
2,40
2,60
96,00
500
2,10 a
1,40
100,00
332
4,20
4.90
101,00
250
3,10 a
2,50 a
80,00
277
7,00 a
6,00
80,00
275
5,00 a
4,40
200,00
233
8,50
7,50
205,00
302
3,20
55,00
1080
4,30
4,20
65,00
300
1,20 a
1,00
55,00
295
2,80
2,70
55,00
1256
4,10
4,10
770,00
238
13,50
12,00
790,00
417
2,50
1,50 a
800,00
239
0,80
0,30
770,00
288
1,50
0,70
195,00
351
1,40
0,80
190,00
313
9,50
9,20
190,00
496
3,80
3,60 b
55,00
310
3,80 a
4,30
55,00
400
4,00 a
3,10
258
5,71 a
5,67
•luisterd door Afri-
muziek en dans,
in de Sint Pieters-
Lgfe in Rome de Afrika-
mode afgesloten. Mu-
'iekgroepen uit Ghana
Senegal, Mozambique
■n Zaïre vertolkten liede-
.jjuit hun land van her-
t en spraken in hun
taal voorbeden uit.
'jfrikaanse theologen
pn aarzelend positief
rgenover de uitkomsten.
(alicaanstad/N ij megen (kna/
ip) - De Afrikaanse Synode in
ime is bevredigend verlopen,
it vindt de r.k.-theologe dr.
,ie Nasimiyu Wasike. „Maar
i 'moeten afwachten, hoeveel
j uitkomsten de paus uit-
jdelijk in zijn slotdocument
inneemt."
Oegandese Nasimiyu Wasike,
toonden aan de theologische
fllteit van de Kenyatta Uni
citeit in Nairobi en overste
ande Kleine Zusters van Fran-
3CUS, bezocht na afloop van de
«de het missie-instituut in
[teilen om te spreken over de
itomsten van de bisschoppen-
over Afrika die op zon-
jgSmei werd afgesloten.
Ie Nigeriaanse curiekardinaal
tineis Arinze verving bij de
.uiting paus Johannes Paulus II,
nog met zijn gebroken been
het ziekenhuis. Maar de paus
id nog wel zijn preek op papier
die hij bij de sluiting had
[en houden. De preek werd
voorgelezen door Arinze.
Ie paus sprak de hoop uit, dat
resultaten van de synode in
leven in Afrika in
iepraktijk worden gebracht. De
tinkaanse kerk heeft „zeer veel
indernemingslust en creativi-
e:t" getoond, zowel bij de voor-
lereidingen van de synode als
jdens de bijeenkomst. De slot-
ise van de synode moet plaats
eden op „geselecteerde plaat-
in Afrika", aldus de paus,
le zich over het verloop van de
synode had laten informeren
tor de drie synodevoorzitters
in de rapporteur.
',De Afrikaanse kerk is nog heel
J. Ze toont levendigheid en
jote levenskracht en de bereid-
ig;
ïn; leien;
waterdichte
li
m
heid om beproevingen en con
flicten te overwinnen. Als in de
loop van dit ontwikkelingspro
ces crises ontstaan, gaat het
meestal om groeiproblemen, die
normaal gesproken bijdragen tot
rijping van mensen", aldus de
paus. Hij bedankte de moedige
missionarissen en religieuze or
des, die de afgelopen honderden
jaren, en ook nu nog, de christe
lijke boodschap in Afrika ver
kondigden.
Uitkomsten
De uitkomsten van de synode
zijn vastgelegd in een 64 artike
len tellend slotdocument, waar
van de inhoud niet is bekendge
maakt. De paus zal dit stuk
gebruiken als uitgangspunt voor
een definitief slotdocument, dat
hij begin volgend jaar tijdens
zijn reis naar Afrika openbaar
zal maken.
Bij het schrijven hiervan wordt
hij ondersteund door een syno
deraad, waarin negen bisschop
pen uit alle regionen van Afrika
en drie door de paus genomi
neerde kerkleiders zitting heb
ben. Verwacht wordt dat het
uiteindelijk stuk niet veel zal
afwijken van het oorspronkelijke
werkdocument. Het stuk zal
vooral een concretisering en
nauwkeuriger formulering van
dit document betekenen.
Vier weken lang hebben 236 kar
dinalen en bisschoppen, negentig
priesters en religieuzen en talrij
ke leken uit heel Afrika zich met
de Roomse curie, voor een deel
in aanwezigheid van paus Jo
hannes Paulus II, bezonnen op
de kerkelijke toekomst van hun
continent. Aan de orde kwam
hoe 'Afrikaans' de kerk op het
zwarte continent mag worden,
zonder de eenheid van de we
reldkerk in gevaar te brengen.
Een belangrijk thema was de
inculturatie, de integratie van
het christendom in het Afrikaan
se leven en denken. De overname
van veel traditionele gebruiken
en riten in de katholieke liturgie
is al jaren met instemming van
de kerk aan de orde van de dag.
Volgens de aanwezige bisschop
pen moet die praktijk voortgezet
worden. De kerk moet bovendien
meer begrip tonen voor de voor
ouderverering, staat naar ver
luidt in het voorlopige slotdocu
ment.
Het Afrikaanse huwelijk was een
Een echt Afrikaanse kerk is een dansende kerk
heikel punt op de synode. In veel
culturen treden man en vrouw
pas in het huwelijk na de ge
boorte van het eerste kind en
polygamie komt veelvuldig voor.
Hierover zijn voor zover bekend
in het slotdocument geen vast-
omlijnende richtlijnen geformu
leerd. De synode riep de Afrika
nen op op hun hogescholen en
universiteiten grondig onderzoek
te doen naar hun eigen cultuur
en traditie. De Afrikanen stelden
voor de kerk niet als „volk
Gods" maar als „familie Gods"
te omschrijven.
Ook de dialoog met de islam,
met de traditionele religies en
binnen de eigen kerk kwam uit
gebreid ter sprake. Een dialoog
met moslims is noodzakelijk,
maar moet op basis van gelijk
waardigheid plaatsvinden. Als
één van beide partijen de ander
al bij voorbaat als minderwaar
dig beschouwt, komt volgens de
bisschoppen geen werkelijke
dialoog van de grond.
Dat geldt ook voor de contacten
met talrijke sekten, die steeds
meer mensen aan zich binden.
De kerk moet meer aandacht
schenken aan kleine gemeen
schappen, waar gelovigen zich
geborgen voelen. Dat veronder
stelt een betere opleiding van
priesters. Ze zouden in plaats
van zich jarenlang terug te trek
ken in afgesloten seminaries
dichter bij de mensen in de ge
meenten opgeleid moeten wor
den.
Schuld
De synode inventariseerde de
plaatsen waar sprake is van oor
log en geweld, van onrecht en
onderdrukking, van de bloedige
oorlogen in Ruanda en Sudan tot
de ziekte aids. Ze eiste onder
meer maatregelen ter verminde
ring van de buitenlandse schuld
en uitte kritiek op de internatio
nale wapelhandel. Prijzen van
grondstoffen zouden volgens de
Afrikanen niet door het Westen
gedicteerd moeten worden maar
in onderling overleg moeten
worden vastgesteld.
De synode klaagde de schendin
gen van de mensenrechten aan
in grote delen van het continent,
waarvan met name vrouwen het
slachtoffer worden. Ze verlangde
sterkere ondersteuning van Afri
kaanse democratiseringsbewe
gingen door de rijke landen. De
Afrikanen wezen ook op hun
eigen schulden en zonden, van
corruptie tot onderdrukking
door dictators in hun eigen lan
den.
Ondanks aanvankelijk scepsis is
de synode door velen als succes
vol en verrijkend ervaren. De
Afrikanen hebben zich in het
Vaticaan als zelfbewuste regio
nale kerk gepresenteerd. Oost
en Westafrikanen zijn nader tot
elkaar gekomen. De curiekardi
nalen hebben vier weken geluis
terd en ervaarden het enthou
siasme van een jonge kerk in
opkomst, die haar eigen taal en
vormen wil vinden.
Strak
De Oegandese theologe Nasi-
miya Wasike was aanvankelijk
sceptisch over de synode. Zij
verwachtte dat de organisator -
het Vaticaan - te belerend zou
optreden tijdens de vierweekse
bijeenkomst. Maar daarin werd
zij positief verrast. „Er heerste
een gevoel van openheid. Over
onze Afrikaanse problemen kon
worden gesproken en dat heeft
me verrast." Tegelijkertijd ver
telt ze toch weer ervaren te heb
ben dat Rome de gang van zaken
aan de basis bij de plaatselijke
gemeenten nog steeds ongewij
zigd strak wil besturen. „De
structuren van de kerk drukken
vaak elk initiatief van een
bloeiende plaatselijke gemeente
de grond in."
Westers
De theologe wil dat Rome de
evangelische boodschap ontdoet
van de specifiek westerse invloe
den, voordat het aan de Afrika
ners wordt voorgehouden. De
kerk werd vanuit het westen
overgeplant naar Afrika, consta
teert ze. De huidige rituelen van
de R.K.-kerk in Afrika zijn van
westerse origine. Dat moet ver
anderen, want anders kan de
kerk nooit wortel schieten in de
Afrikaanse cultuur. Ze wil uit
gaan van de Afrikaanse waarden
en rituelen en die als het ware
dopen. „Afrika moet juist uitge
daagd worden met het Evange
lie. Het Evangelie moet niet sim
pelweg als een westers model op
ons continent gelegd worden."
Nasimiyu Wasike hoopt dat de
paus bij het opstellen van het
slotdocument de belangrijkste
discussiepunten meeneemt. Di
recteur J. van Lin van het mis-
siologisch instituut: „Maar ik
ben bezorgd dat het synodese
cretariaat, het Vaticaan dus, bij
het opstellen uiteindelijk toch
minder luistert naar de Afri
kaanse inbreng." Een netelig on
derwerp op de synode was het
Afrikaanse huwelijk. In veel cul
turen treden man en vrouw pas
in het huwelijk na de geboorte
van het eerste kind en polygamie
komt veelvuldig voor. Hierover
zijn voor zover bekend op de
synode geen vastomlijnde richt
lijnen geformuleerd.
Nasimiyu Wasike, die een fel
tegenstandster is van veelwijve
rij, ervaart dit toch niet als een
gemiste kans voor de kerk. De
kwestie van de polygamie ligt in
Afrika zó gevoelig, dat het vol
gens haar verstandig is om er
niet te concrete uitspraken over
te doen. Van Lin: „Maar de dis
cussie die in Rome is gevoerd,
zal door deze aanzet vanaf nu
ook in Afrika gevoerd worden."
lïinz (kna/epd/dpa) - De
tetse Oud-Katholieke Kerk
eeft ingestemd met toelating
u vrouwen tot het pries-
erambt. De synode van de
id-katholieken in Mainz he
loot onlangs hiertoe met 124
temmen voor en 10 tegen.
l-katholieken verklaarden
Suiting van vrouwen tot het
lesterambt te beschouwen als
mrecht". De 140 synodegan-
onder wie 40 vrouwen,
"enden hun beslissing een „te
envoor alle katholieke christe-
a Het Duitse bisdom van de
«ii-katholieken is het eerste
o deze kerk, dat vrouwen tot
et priesterambt toelaat. Wel
"teen vrouwen in deze kerk al
iuken worden.
•lating van vrouwen tot het
ten' is in de Oud-Katholieke
•Mn, die wereldwijd ongeveer
'000 leden heeft, een omstre-
zaak. Vorig jaar werd op de
arajkse vergadering van de in-
Wationale unie van Oud-
tetholieke Kerken nog juist een
O rkomen. Behou-
®de en progressieve kerken
tenden er tegenover elkaar in
vestie.
j^derlandse Oud-Katholieke
leden) sprak zich
te jaar geleden uit voor de
lating van de vrouw tot het
nesterambt. De kerk is in 1723
'«t? kreuk met de Rooms-
Weke Kerk ontstaan. De
-Katholieke Kerken in ande-
'unden hebben zich van de
-Kerkafgescheiden, nadat in
1170 )•-' -
t <rke
•h M
r 69 z:
Konigstein (dpa/kna) - De rooms-katholieke hulporganisatie
Kerk in Nood/Óostpriesterhulp wil zesduizend Russisch-or-
thodoxe priesters een eenmalige gift van 1000 dollar (bijna
2000 gulden) geven. De organisatie is een hulpactie gestart
voor de Russische priesters, die doorgaans in diepe armoede
leven.
Volgens 'spekpater' Werenfried
van Straaten, de oprichter van
de hulporganisatie, verdienen de
meeste Russische priesters
slechts 30 dollar per maand. De
gehuwden onder hen moeten
vaak een tweede baan nemen om
in hun levensonderhoud te voor
zien. Daardoor blijft er nauwe
lijks tijd over voor pastoraal
werk, aldus Van Straaten. Hij
hoopt dat de actie eveneens tot
gevolg heeft dat het traditionele
wantrouwen tussen de Rooms-
Katholieke Kerk en de Russisch-
Orthodoxe Kerk vermindert.
Van Straaten heeft vorig jaar
van het Vaticaan toestemming
gekregen met de Russisch-Or-
thodoxe Kerk samen te werken.
Naar zijn mening moeten de Or
thodoxe Kerken en niet de
Rooms-Katholieke Kerk Oost-
Europa bekeren. De RK Kerk is
in Rusland, Roemenië, Bulgarije
en Servië te klein om de inwo
ners van die landen voor het
christendom te winnen. Boven
dien staan de Orthodoxe Kerken
theologisch en wat betreft de
kerkstructuur zeer dicht bij de
R.K. Kerk, aldus Van Straaten.
De organisatie Kerk in Nood/
Oostpriesterhulp, die in 1947
werd opgericht, heeft sindsdien
ongeveer 2,5 miljard dollar inge-
t, J?' dogma van de pauselij-
y baarheid werd afgekon-
In steeds meer kerken rukken vrouwen op aan het altaar
'ePd) - Niet alleen een
ale kerkorde, maar ook
'sschopsambt kan teken
2 eenheid zijn. Wel heeft
e protestantse kerken
iiE'inesterschaP aller gelo-
Pnoriteit boven het
ieke,
Voor de rooms-katho-
ioto ,anSl'öaanse en ortho-
etaJu? is daarentegen
van bisschop funda
menteel
«kerk.
voor het wezen van
MV 15+
NERGENS
het document De
[Vierde ai Zus cllristus, dat de
"6l,lgKmenevergaderingvan
Uenb«rger Konkordie met
algemene stemmen heeft aange
nomen. De vergadering kwam
van 3 tot 10 mei in Wenen bij
een.
Het document, waaraan zes jaar
is gewerkt, onderstreept het be
lang van de reformatorische
kenmerken van de kerk, name
lijk de prediking van het evange
lie en de juiste toediening van
doop en avondmaal. Als derde
kenmerk wordt de maatschappe
lijke verantwoordelijkheid van
de kerk genoemd. De pluralisti
sche samenleving heeft ook be
hoefte aan de profetische kritiek-
van de kerken.
In een document Het christelijke
getuigenis van de vrijheid wordt
de protestantse opvatting van
vrijheid uitgelegd. Christenen en
kerken worden daarin opgeroe
pen „met alle kracht" voor de
rechten van de mens te strijden.
Zij moeten democratiseringsbe
wegingen ondersteunen en aan
de strijd voor de waardigheid
van alle kinderen Gods deelne
men. Overdreven nationalisme
wordt in het document scherp
veroordeeld.
In een ander document, over de
protestantse opvatting van doop
en avondmaal, wordt vastgesteld
dat de doop niet ongedaan wordt
gemaakt als iemand uit de kerk
treedt. Maar een kerkverlater
sluit zichzelf wel van het avond
maal uit.
Brug
De Anglicaanse Kerk zal niet tot
de Leuenberger Konkordie toe
treden, zei de anglicaanse bis
schop Stephen Sykes van Ely.
Wel wil zij een nieuwe brug naar
de protestantse kerken bouwen.
Het historische bisschopsambt is
voor zijn kerk onopgeefbaar. De
Anglicaanse Kerk heeft de Re
formatie in de 16e eeuw welis
waar niet afgewezen, maar haar
structuur is katholiek gebleven.
Hij waarschuwde de aanwezigen
de Anglicaanse Kerk als een pro
testantse kerk te beschouwen.
Bij de Leuenberger Konkordie
zijn 86 lutherse, hervormd/gere
formeerde en geünieerde kerkge
nootschappen uit 23 Europese en'
twee Latijnsamerikaanse landen
aangesloten. Daartoe behoren de
'Spekpater' Werenfried van
Straaten. foto kerk in nood
zameld voor de kerk in nood,
eerst in het na-oorlogse Duits
land en later in Oost-Europa en
andere delen van de wereld.
'Spekpater' Van Straaten dankt
zijn bijnaam aan een inzame
lingsactie, die hij vlak na de
oorlog in Vlaanderen voor het
verwoeste Duitsland hield. De
Vlaamse boeren hadden geen
geld, maar hij wist iets beters: ze
hadden wel spek. Duizenden ki
lo's werden door priesters naar
Duitsland versleept.
Amersfoort (anp) - Europa moet volgens de Raad van Kerken
kiezen voor verzoening, vrede en gerechtigheid, de oorspron
kelijke bedoeling van het Europese eenwordingsproces. Dit
zegt de Raad in een brief aan de lidkerken met het oog op de
komende Europese verkiezingen.
Europa bevindt zich op een
kruispunt van wegen. Het kan
zich ontwikkelen in de richting
van meer zorg voor mens en
milieu, maar ook van minder
zorg. Het kan kiezen voor ver
dergaande politieke en economi
sche openheid, maar ook voor
geslotenheid en afscherming.
Het kan kiezen voor verdere op
eenhoping van welvaart en
macht, maar ook voor spreiding
daarvan.
De Raad maakt zich zorgen over
de sociale tweedeling in de sa
menleving als gevolg van de
voorrang aan de economische
opbouw van de Europese Unie.
Daardoor wordt niet alleen de
saamhorigheid ondermijnd,
maar ook de menselijke waar
digheid aangetast.
Verder vreest de Raad dat de
economische eenwording de
tweedeling in de wereld zal ver
scherpen: tussen het welvarende
Westen en het verpauperende
Oosten en tussen het ontwikkel
de Noorden en het onderontwik
kelde Zuiden.
De Westeuropese landen, zo
klaagt de Raad, hanteren voor
namelijk economische factoren
bij de toelating van vluchtelin
gen uit de Derde Wereld. Het is
geen wonder dat er van een fort
Europa wordt gesproken.
De voorrang die aan de econo
mie boven natuur en milieu
wordt gegeven, is voor de Raad
ook een reden tot bezorgdheid.
Bij de UNCED-conferentie in
1992 hebben de Europese landen
herziening van produktie en
consumptie in hun werelddeel
onvermijdelijk genoemd.
Voorts zet de Raad vraagtekens
bij het democratisch gehalte van
de Europese Unie. De inspraak-
en controlemogelijkheden zijn
beperkt.
Tenslotte keert de Raad zich
tegen de terugkerende wapenop-
bouw en de toenemende wape
nexport alsmede tegen het
groeiende racisme en nationalis
me in Europa.
Den Haag (anp) - Voorzitter P. Boomsma van de gereformeer
de synode vindt het een taak van de kerken om over het
probleem van de internationale wapenhandel na te denken.
Boomsma reageert hiermee op het Interkerkelijk Comité
Tweezijdige Ontwapening (ICTO), dat het niet eens is met het
onlangs genomen besluit van de synode om het probleem van
de wapenhandel op de kerkelijke agenda te zetten.
wcc foto/peter williams
Eind april verzocht de synode de
deputaten (deskundigen) voor
oorlog en vrede om te onderzoe
ken hoe kerken iedereen kan
steunen die zich uitspreekt tegen
ongeoorloofde wapenhandel.
Maar volgens het ICTO is wa
penhandel een onderwerp voor
politici en niet voor de kerken.
„Kerken hebben de handen vol
aan eigen problemen."
Bovendien, zo schrijft het ICTO,
kunnen discussies over wapen
handel „alleen maar leiden tot
ellende, met name tot onderlinge
verwijdering van kerkleden."
Het ICTO voorziet dat dergelijke
discussies in de kerken net als
bij het kernwapenvraagstuk tot
polarisatie van standpunten lei
den.
Het is volgens Boomsma juist
wél de taak van de kerken om
zich hiermee bezig te houden.
„Er zijn vele plaatsen in de we
reld waar oorlog oplaait, of ieder
moment kan oplaaien, alleen
maar omdat er veel wapens aan
wezig zijn."
Een kerk die streeft naar heel
heid van de schepping, gerech
tigheid en vrede kan zich vol
gens Boomsma niet onttrekken
aan dit probleem. „En besteed je
er geen aandacht aan, dan krijg
je later te horen: Waarom heb
ben jullie er niets aan gedaan?"
Lutherse, Hervormde en Gere
formeerde Kerken uit Neder
land. Onder de aanwezigen in
Wenen bevond zich dr. K. Blei,
secretaris-generaal van de Ne
derlandse Hervormde Kerk.
Door de ondertekening van de
Leuenberger Konkordie in 1973
in het gelijknamige plaatsje bij
Basel besloten deze kerken el
kaar volledig te erkennen. De
wederzijdse veroordelingen van
eikaars leer werden daarbij op
geheven. Zij besloten verder dat
leden van de ene kerk tot het
avondmaal in de andere kerken
worden toegelaten. Ook erken
nen ze sindsdien eikaars-wijdin
gen.
Seattle (kna) - Drie Amerikaanse rooms-katholieke bisschoppen
hebben twee geplande enquêtes in de staat Washington over de
beperking van rechten voor homoseksuelen scherp veroordeeld.
„Handelingen en voorschriften die vooroordelen bevorderen, verne
deren onze burgerlijke en religieuze gemeenschap", aldus aartsbis
schop Thomas Murphy van Seattle en de bisschoppen William
Skylstadt van Spokane en Francis George van Yakima. Zij vinden
het „moreel verwerpelijk" om een bepaalde groep mensen op grond
van één of ander criterium buiten te sluiten.
In de enquêtes wordt de mening van inwoners van Washington
gevraagd over initiatieven om „de rechten of de bescherming van
mensen met een bepaalde seksuele oriëntatie" te beperken. Zo zou op
scholen homoseksualteit niet langer aanvaardbaar zijn. Verder
zouden de wettelijke erkenning van homoseksualiteit en de ouder- en
adoptierechten van homo's worden beperkt.
„Deze initiatieven kwetsen de waarde van de mens", aldus de
bisschoppen. Ze roepen alle rooms-katholieken op de plannen niet te
ondersteunen.