DE STEM Kieslowski briljant en vermoeid 'Fiorile' een mooi Toscaans sprookje een Woon besch] 'Naked' omstreden en wreed maar fascinerend UIT gids pestem deelEI Hoofdprogramma van het filmfestival in Cannes valt bitter tegen Drie kinderen en hun geheime tuin in een Engels kasteel Pratende honden in kerstfilm Foto's Lucebert op expo in Made Wetenschappei „Iedereen die zegt niet geïnteresseerd te zyn in schandaalfotografie, liegt" Joost Kraanen, filmmaker Gids asm Door Jos Kessels Cannes - In het onverza digbare filmcircus, dat het filmfestival van Cannes heet, is het een weldaad een man als Krzysztof Kieslowski mee te maken. Zijn pessimisme, zelfspot en relativering in combi natie met zijn vermoeid grijze voorkomen, staat in aangenaam contrast met de geforceerde opwinding en zelfoverschatting waar mee de mannelijke en vrouwelijke saunakoppen zich in de markt trachten te prijzen. De Poolse cineast rondt in Can nes zijn trilogie naar de kleuren van de Franse vlag af met 'Trois Couleurs Rouge'. Na afloop van deze opnieuw erg mooie film stond hij dof en droef de pers te woord. De hamvraag was na tuurlijk of Kieslowski inderdaad ophoudt met filmen, zoals hij eerder dit jaar aankondigde. De Pool had weer een tolk bij zich, omdat hij geen Engels of Frans spreekt. Die tolk is er niet zozeer voor zijn antwoorden, maar om de vragen te vertalen. Kieslows ki geeft altijd korte antwoorden. Dat gaat dan als volgt. Franse vraag: Houdt u er echt mee op? Kieslowski: „Ik ben moe en heb er genoeg van". Een Rus daarna: Stopt u echt zeker? „Ja, ik ben doodmoe". Kieslowski pakt een nieuwe si garet en blaast rook in de micro foon. Opnieuw Franse vraag: Hoe voelt u zich nu, na deze trilogie? „Ik ben blij dat het er op zit". Volgende vraag en sigaret. Een Duitse journalist: U lijkt te willen zeggen dat grote momen ten altijd onderbroken worden door banaliteiten van buitenaf? Kieslowski: „Inderdaad". Nieuwe vraag: Wat gaat u doen? „Mijn droom is in Polen op het platteland te wonen en de hele dag op een bank te zitten en roken". Aarzelend gelach en verbijste ring in de zaal. Maar u hebt zoveel talent, merkt een Noor op. Kieslowski: „Ik heb alles gezegd in mijn films, ik ben klaar. Je bent ook beter af als je niet teveel ideeën hebt". De Noor opnieuw, ditmaal ver ontwaardigd, terwijl Kieslowski een nieuwe sigaret pakt: U klinkt teleurgesteld. „Ja, je kunt in films niet berei ken wat je wilt. Rouge is voor mij het maximum, ongeveer der tig procent van wat ik wilde. De zaal meent het niet goed te horen, dertig procent? Broederschap Maar wat voor een prachtige klus is zijn laatste film, 'Trois Couleurs Rouge', een van de voornaamste kandidaten voor de Gouden Palm. Na de vrijheid in 'Bleu', de gelijkheid in 'Blanc' komt nu de broederschap in de visie van Kieslowski aan de or de.- Die broederschap zit bij Kies lowski in de geestelijke verwant schap. Het verhaal is simpel en tegelijk gecompliceerd, doordat de Poolse cineast twee van de vier hoofdfiguren lange tijd langs elkaar laat bewegen, ter wijl ze bijna overburen zijn. Het jonge fotomodel Valentine (Irene Jacob) woont in Genève, haar vriend zit in Engeland. Op een dag rijdt Valentine een hond aan, die blijkt te behoren aan een oude, cynische en terugge trokken levende rechter (Jean- Louis Trintignant). De rechter De poolse cineast Krzystof Kieslowski wil er mee ophouden. „Ik heb alles gezegd in mijn films, ik beuklaar". fotoepa vult de dag met het afluisteren van de telefoontjes in de buurt. Valentine mag hem eerst niet, maar als ze hem beter leert ken nen voelt ze zich tot hem aange trokken, temeer omdat de tele foontjes met haar vriend steeds stroever verlopen. Door het leef tijdsverschil is een relatie tussen haar en de rechter echter uitge sloten. Vlakbij Valentine woont een be ginnende jonge advocaat, Au- guste. Die heeft een verhouding met Karin. Als Auguste merkt dat Karin hem bedriegt, is hij ten einde raad. De jongeman boekt met gebroken hart een reis met de boot naar Engeland, een boot waarop zich ook Valentine bevindt, die wil onderzoeken of haar relatie nog zin heeft. Heel geraffineerd verstrengelt Kieslowski deze levens met el kaar. Valentine vindt bij de oude rechter de rust en het begrip die ze zoekt, maar de rechter is te oud. Op zijn beurt is de rechter ooit bedrogen door zijn vrouw en na haar dood heeft hij zich van de liefde afgewend. Valentine is de vrouw die hij altijd gezocht heeft, maar de ontmoeting komt voor hem te laat. Zijn jongere uitgave, de eveneens bedrogen Van onze filmredactie De Poolse filmregisseuse Ag- nieszka Holland was als kind gefascineerd door het Engelse kinderboek 'The Secret Garden' van Frances Hodgson Burnett, dat sinds de eeuwwisseling vele generaties kinderen en hun ouders in zijn ban heeft gehou den. Van de Amerikaanse producent Francis Ford Coppola kreeg zij de gelegenheid om haar jeugd droom te verfilmen, nadat haar film 'Europa Europa' (over kin deren tijdens de Tweede We reldoorlog) genomineerd was voor een Oscar. 'The Secret Garden' is het ver haal van de kleine Mary Lennox (Kate Maberly), die uit India, waar ze een luxe leventje ge wend was, naar Engeland komt wanneer haar ouders bij een ongeval zijn omgekomen. Ze moet bij haar verbitterde oom op een enorm gotisch kasteel in Yorkshire wonen waar alles kil, sober en streng is. Aan het hoofd van de uitgebreide huis houdelijke staf staat mevrouw Medlock (Maggie Smith) die eerst helemaal niet aardig tegen haar is. Na enige tijd ontdekt Mary op het uitgestrekte landgoed een geheime tuin die ooit door de tweelingzuster van haar overle den moeder werd aangelegd. Ze sluit vriendschap met een jon gen die een magische band met de natuur en de dieren blijkt te hebben. In het landhuis ontdekt ze nog een ander kind; haar verwende, ziekelijke neefje Co lin dat door mevrouw Medlock wordt verzorgd. De drie kinderen sluiten een dikke vriendschap en besluiten de tuin weer tot bloei te laten komen. Ze ontdekken gaande weg dat deze wonderlijke tuin een magische invloed op hun leven uitoefent. Het filmscenario van 'The Se cret Garden' werd geschreven door Caroline Thompson, die ook verantwoordelijk was voor de sprookjes 'Edward Scissor- hands' en 'The Addams Family'. Regisseur Agnieszka Holland schreef tot nog toe al haar films zelf, waaronder 'Een vrouw al leen' en het mislukte Ameri kaanse drama 'To kill a priest', over de vermoorde Poolse pries ter Popieluszko. Agnieszka Holland leerde het vak bij de vermaarde Poolse cineast Andzrej Wajda die zij ook assisteerde bij het schrijven van de scripts voor o.a. 'De Man van Marmer' en 'Danton'. Sinds haar overstap naar Hollywood' hebben haar films hun oor spronkelijke, ingetogen karak ter voor een deel verloren. 'The Secret Garden' van Agnies zka Holland draait in Casino 2 in Breda en Cinecitta in Tilburg. De kinderen in 'The Secret Garden', de film naar een beroemde Engelse jeugdroman. FOTO WARNER BROS Door Marjan Mes Als een opgejaagd dier beweegt de zwerver Johnny zich door het leven in de film 'Naked' van Mike Leigh. Als een bezetene trapt hij om zich heen. Hij valt vrouwen lastig, mishandelt en verkracht hen. Hoewel... wie het allereerste begin van 'Naked' oplettend volgt, kan nog net horen dat zijn vrouwelijke slachtoffer vraagt om 'door te gaan'. Daarna wordt Johnny pas echt wreed, daar in die donkere steeg. De film won vorig jaar in Can nes de regieprijs terwijl David Thewlis werd gekozen als beste acteur voor zijn ontluisterende hoofdrol. Op het laatste Film festival Rotterdam was 'Naked' een van de belangrijkste, meest omstreden en meest bekeken films. Mike Leigh maakt al twintig jaar speelfilms over de onrecht vaardigheid van de Britse klas semaatschappij. 'High Hopes' en 'Life is Sweet' waren humo ristische, sociale zedenschetsen over het leven aan de onderkant van de Engelse samenleving waarmee de kijker zich pro bleemloos kon identificeren. Anders is dat bij 'Naked' waar in de regisseur een gesloten, niet geheel realistische wereld heeft geschapen. Die is veeleer een metafoor voor de verloeder de westerse samenleving als ge heel dan een schildering van het hedendaagse Engeland. 'Naked' vertelt ook geen ver haal in de gebruikelijke beteke nis. De zwerftocht van Johnny bestaat uit toevallige ontmoe tingen met andere verschoppe lingen. Naar hun achtergronden kun je alleen raden. Dat Johnny werkloos is en een onfortuinlij ke jeugd heeft gehad, wordt slechts terloops aangestipt. De kracht van 'Naked' zit voor een niet gering deel in die ontbre kende feiten, die de verbeelding van de kijker prikkelen. Na de 'verkrachting' in het be gin vlucht Johnny uit Manches ter weg naar Londen. Daar mis bruikt en mishandelt hij onmid dellijk een andere vrouw die nog hopeloos verliefd op hem wordt ook. Zij heeft met haar vriendin haar intrek genomen in het huis van een jonge vrouw die op vakantie is naar Zimbab we. Alle hoop op verlossing en een levensvervulling ontbreekt bij deze figuren. Seks is nog het enige middel om de uitzichtloosheid een moment te ontvluchten. Bij gebrek aan liefde, is die seks meestal sadis tisch. Toch gloort er nog wel iets van gevoel door. Hoewel Johnny woest om zich heen trapt en mensen probeert te treffen met zijn sarcasme is hij geen onsympathieke figuur. Hij bergt ook nog wel een sprankje liefde in zich. Wanneer hij zelf in elkaar wordt geslagen, blijft er een deerniswekkend hoopje mens over. Een uitgesproken schoft is daarentegen de huiseigenaar, een weerzinwekkende kille yup, die vrouwen misbruikt en als vuilnis weggooit. Dat Johnny geen uit het leven gegrepen per sonage is, mag blijken uit het feit dat hij zijn sarcasme bui tengewoon erudiet verwoordt. Het is nogal onwaarschijnlijk dat een vervuilde, werkloze zwerver uit Manchester Nostra damus en Socrates citeert en zich het hoofd breekt over God en de in de Bijbel aangekondig de Apocalypse. Johnny steekt ook een spitsvon dige monoloog af over de zin loosheid van het bestaan tegen de veiligheidsbeambte van een groot gebouw, die hem stiekem een nacht onderdak verleent. Het naakte, vogelvrije bestaan van Johnny (waar de titel naar verwijst) krijgt een absoluut ka rakter in een scène met een andere zwerver, die alleen nog maar klanken produceert en een wanhopige schreeuw uitstoot. De lange magere David Thewlis lijkt met zijn ongeschoren kop en slungelige, recalcitrante hou ding op een verwilderd dier. De acteur heeft zich volledig ver eenzelvigd met Johnny. Dat was mogelijk omdat de regisseur hem en de andere acteurs tij dens langdurige improvisaties eerst de complete geschiedenis sen van de personages liet spe len, alvorens deze, ontdaan van hun psychologische achter grond, werden verfilmd. 'Naked' is een afstotende en tegelijk fascinerende film over individuen zonder enig houvast of idealen in een apocalyptisch niemandsland; een sombere af spiegeling van de wereld van nu. De scènes zijn realistisch en tegelijkertijd raadselachtig. De apocalyptische sfeer wordt ver sterkt door de glasheldere foto grafie van donkere straten met neonverlichting en andere naar geestige lokaties. 'Naked' van Mike Leigh draait in Filmhuis Concordia in Breda, 19-25 mei om 19.30 en 22.00 uur, 26 mei-8 juni om 22.00 uur. Van onze filmredactie Een baby die zijn eigen geboor te becommentarieert, was in 'Look who's talking' een grap pige vondst, die veel bezoekers opleverde. 'Look who's talking too' borduurde leuk voort op deze vondst, maar bij de derde aflevering, 'Look who's talking now', is de verrassing er onder tussen wel zo'n beetje af, al gaat het ditmaal over twee pratende honden. Bovendien is het een Amerikaanse kerstfilm, die in ons land pas met pinksteren wordt uitgebracht. De draad van deel twee wordt gewoon opgepakt en dat bete kent dus opnieuw een flinter dun verhaaltje. Mollie (Kirstie Alley) raakt haar baan kwijt, maar echtgenoot James (John Travolta) maakt een droomcar- rière. Van eenvoudig taxichauf feur wordt hij de partikulier piloot van de presidente van een internationale cosmeticafirma. James vliegt met deze aantrek kelijke dame de hele wereld rond en is nooit meer thuis, waardoor Mollie zich ellendig voelt. Terwijl het juist zo gezel lig zou kunnen zijn, omdat het kersttijd is. Bovendien zijn er ook nog twee honden tegen Mollies zin in huis. Rocks is een bijterige en plasserige ex-asiel bewoner, een vroeg kerstca deautje voor zoontje Mikey, die het slecht kan vinden met het logeetje Daphne, een nuffige poedel. Later worden de twee beesten natuurlijk de beste vrienden in deze voorspelbare familiefilm. De honden Rocks en Daphne kregen de leuke stemmen van Danny DeVito en Diane Keaton, maar helaas hebben ze weinig leuks te zeggen. En het blijft natuurlijk een raar idee om met pinksteren naar een uitgespro ken kerstfilm te zitten kijken. H 'Look who' talking now' is te zien in Mignon in Breda, Cine- mactueel in Bergen op Zoom, De Koning van Engeland in Hulst en Heuvelpoort 3 in Til burg. DONDERDAG 19 MEI 1994 Auguste, is misschien de juiste kandidaat. Melancholiek Kiesloswki diept 'Rouge' liefde, toeval en noodlot uit, op een manier zoals hij alleen dat kan, melancholiek, licht komisch en vol mededogen. Irene Jacob is met haar vertederend weemoedi ge oogopslag een ideale Kies- lowski-actrice, zoals ze al eerder liet zien in 'La Double Vie de Veronique'. In de gelouterde, wat nukkige Jean-Louis Trintig nant heeft ze een sterke tegen speler, die met veel gevoel een kluizenaar neerzet, die zich te ruggetrokken heeft omdat hij thuis en als rechter teveel bana liteit en teleurstelling heeft moe ten slikken. Dit prachtige af scheid van Kieslowski gaat eind dit jaar in ons land rouleren. Chinees Een van de andere prijskandida- ten, Zhang Yimou, kon in Can nes niet aanwezig zijn bij de vertoning van zijn nieuwste film 'Lifetimes', omdat hij zich in China moet verantwoorden voor deze rolprent. De omstreden film schetst de wederwaardigheden van een Chinese familie over de periode 1948-79, een tijd van grote veranderingen in China. Het is niet Zhang Yimou's beste film. 'Lifetimes' mist de visuele kracht en eigenheid van een 'Ju- Dou' of 'Raise the red lantern' en is nogal sentimenteel. Toch is het nog een van de weinige goede films die tot nu toe in Cannes te zien zijn. Het hoofdprogramma valt bitter tegen. De nieuwe films van Tornatore, Mike Figgis en Alan Rudolph zijn niet gewel dig, en 'Le buttane' van de Itali aan Grimaldi is nog minder dan dat. Nee, dan Kieslowski, niks zeg gen, maar doen. Door Marjan Mes De gebroeders Paolo en Vitto- rio Taviani zijn de laatste grote verhalenvertellers van de Itali aanse film. Toen zij een uit stapje naar Hollywood maak ten met 'Good Morning Baby lonia' was je bang dat ze nooit meer zulke mooie, poëtische filmverhalen zouden maken als 'Padre Padrone', 'De nacht van San Lorenzo' en 'Kaos'. Maar zie: de Taviani's keerden terug naar hun geboortegrond, Toscane, en hebben daar een filmjuweeltje gemaakt in hun, oude vertrouwde poëtisch- 'folkloristische stijl: 'Fiorile'. Toscane, bakermat van de Re naissance, kent de nodige le genden en verhalen, die van vader op zoon werden doorver teld. De broers Taviani kregen ze van hun moeder te horen. Met name de dramatische ge schiedenis van de familie Bene- detti heeft Paolo en Vittorio vanaf hun jeugd gebiologeerd. Het is een door legendevor ming gekleurde geschiedenis over de vloek die op deze fami lie rust sinds een straatarme 18e eeuwse voorvader zijn heb zucht niet kon beheersen. Na twee eeuwen is het geslacht Benedetti tot aanzien gekomen maar ook nog steeds verdoemd. 'Fiorile' is een sprookje waarin de poëzie en de magie het roy aal winnen van de historische juistheid. De kleurrijke geschiedenis wordt aan vrouw en kinderen verteld door een hedendaagse nazaat van de familie Benedet ti tijdens een autotocht naar Toscane. Op weg vanuit Frank rijk naar een grootvader in Toscane bezoeken zij de plaat sen waar zich de geschiedenis van 'de vloek van het goud' zou hebben afgespeeld. Beelden van dit heden en het verleden wisselen elkaar af. De historie begint bij de jonge, idealistische Franse officier Jean, die voor Napoleon op veldtocht door Toscane trekt. Daar wordt hij verliefd op de boerendochter Elisabetta. Ter wijl het paar ligt te minneko zen, steelt Elisabetta's broer een aan Jean toevertrouwde kist met gouddukaten. Jean wordt door zijn regiment geëxecuteerd, waarna de fami lie zucht onder een zware schuld. De ongelukkige Elisa betta laat het leven in het kraambed. Jean noemde haar liefkozend 'Fiorile', de bena ming van de Franse revolutio nairen voor de meimaand. De Benedetti (de Gezegenden), die in de streek bekend staan als de Maledetti (de Verdoem den'), blijken niettemin goede sier te hebben gemaakt met hun fortuin. Honderd jaar later behoort de familie tot de rijke aristocratie, met een telg zojuist tot parlementslid in Ro. me is gekozen. Maar ook dit-| maal slaat het noodlot toe. De laatste episode speelt zickf af in 1944 ten tijde van Mussolini-fascisme en de Duit- II se bezetting wanneer de linkse student Massimo Benedetti partizaan wordt gegrepen. Hij I wordt op het nippertje niell geëxecuteerd door de fascisten-1 bende vanwege zijn invloedrij-1 ke familie. Sindsdien voelt hij I zich door de familienaam ver-1 raden. Als oude man heeft hij I zich eenzaam en verbitterd te-1 ruggetrokken op zijn boerderij. Wanneer zijn zoon en diens gezin hem bezoeken, is hij i helemaal niet blij mee. Del vloek leeft immers nog altijd I voort en zijn kleinkinderen moeten daar maar verre blijven. 'Fiorile' is misschien wat min-| der betoverend dan de voorgangers, maar de Taviani'sj slagen er weer volledig in i met hun uitgekiende doseri van lyriek en dramatiek e legende tot leven te wekken. I Zij doen dat met grote liefdsj voor het Toscaanse land.' en voor de personages, die door| jonge onbekende acteurs ov tuigend worden uitgebeeld. Met een enkel detail of s close-up weten deze Italiaans! I filmmagiërs een compleet verf haal te vertellen dat zich i verbeelding van de kijker ver-I der mag ontwikkelen. Dat isl hun grote kracht. Bij een anti re cineast zou zo'n verhaal al» gauw in een melodrama ont-j aarden. Bij de Taviani's den de figuren mensen val vlees en bloed, wier passies ook J een element van kluchtigheid bevatten. De mooie muziek| herinnert aan 'Kaos' en o; streept alleen die momenta! die geen stilte nodig hebbel Want ook de stilte behoort to'.l het magische rijk van of| broers. 'Fiorile' van Paolo en Vittoriil Taviani draait in Filmtheat»l Oosterhout 21 mei, Filmhi»! Roosendaal 26 mei, Fidei Arti in Oudenbosch 1 jwj Filmhuis Concordia in t 9-22 juni om 22.00 uur. Van onze kunstredactie Made - In het gloednieuwe sociaalcultureel centrum l Mayboom in Made is tot na het pinksterweekeinde 1 fototentoonstelling 'Kinderen van de wereld', te zien. Opmerkelijk onderdeel van deze tentoonstelling vormen de foto's» de dichter-schilder Lucebert, die vorige week op 69-jarige leeftiji overleed. Als hommage aan Lucebert zal er een speciale hoek in De Maybo in Made worden ingericht met zijn foto's. De tentoonstel! 'Kinderen van de wereld' bestaat verder uit werk van vee Nederlandse topfotografen. Onder hen zijn Ed van der Elsken, 0 van Alphen, Cas Oorthuys, Koen Wessing, Willem Diepraam. De tentoonstelling is tot en met dinsdag dagelijks geopend1'! 13.00-17.00 uur. wmm m FILMS GOES -Grand Theater 19.30 u. Schindler's list. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Naked gun 33 1/3. 20 u. Philadelphia. 20 u. Look who's talking now. 20 u. The pelican brief. 20 u. Schindler's list. MIDDELBURG - Cinema 20 u. In the name of the father. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. Naked gun 33 1/3. - Alhambra 2 19.30 u. Schindler's list. - Alhambra 3 19.30 u. The pelican brief. - Alhambra 4 20 u. Look who's talking now. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17 u. Cool run nings. 20 en 22.30 u. Close. Zaal 2 - 14.30 en 20 u. Born Yes terday. 17 en 22.30 u. Gunmen. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Shadowlands. Zaal4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked gun 3. Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind ler's list. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 2 Naked gun 3. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en2Pu| Intersection. Zaal 8 - .14.30, 17, 20 en 22.; Blink. Zaal 9 - 14.30 u. Free Willy 17 en 21 u. Schindler's list. Zaal 10 - 14.30, 20 u. La H Margot. „„J Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.^1 On deadly ground. Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 2. Fearless. Zaal 13 - 14.30 en 20 U..^ cuts. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 u. act 2. 22.30 u. Remains of the day- Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22 The afterman. Zaal 16 - 14.30, 17, 20u.WaF world 2. 22.30 u. True romance. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22-J Hudsucker proxy. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 2- The pelican brief. „„«oui Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22-J I Philadelphia. 0,4nJ Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en In the name of the father. Zaal 21 - 14.30 u. Son in»»-, 17, 20 en 22.30 u. Carlito'sWp| Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22 Mrs. Doubtfire. KNOKKE Beverly screens 20 u. Naked gun 33 1/3. 20 u. Carlito's way. 20 u. Intersection. 20 u. Schindler's list. pe maan is vol. Knokeli- ge wijven met puntneus en deukhoek dansen I naakt op een open plek in het woud. Een bezem stijgt op, ergens slaat damp van een grote ketel waarin iets onzegbaars borrelt, en dan staat op eens een seksueel hevig opgewonden bok voor het altaar van een verse maagd. Een gil klinkt door de nacht. Jazeker, heksen bestaan, zegt en schrijft Melkor, hoge priester en drievoudig I gediplomeerd heks. Maar I dat klassieke beeld, hier- I boven geschetst, dat is I toch wel uit de tijd. I Door Jan Koesen Zijn huis staat in een buitenwijk ergens in een Westfriese stad. Hij wil het adres onbekend hou den. Het is geen peperkoekop- I trekje zoals bij de heks van Hans en Grietje, nergens knarst een Ipoort, geen kinderknuistjes ste ken door een hek, nee, het is [gewoon een eengezinswoning. Ben ik hier wel goed? Maar jawel hoor, in de hal staat een bezem (rechtop, ik zie wat. pentagram- Emen her en der, aangevuld met occulte prenten en snuif de geur van zelfgebakken wierook. [Hij staat bij de Burgerlijke Stand ingeschreven als Maurice Giezen, deed enige tijd iets in de |bouw en verspreidt nu full time zijn heilsleer, 'want Nederland is Ier nu rijp voor. Er is een enorme [belangstelling voor heksen.' Hij oogt eind twintig en hij heeft de naam Melkor gekozen als een [hommage aan de schrijver Tol- [kien die gaarne magie in zijn [pagina's stopte. Een Indonesi sche dame, in sensationeel zwart gehuld, is zijn gade. Ze heet Nimue en is genoemd naar de jvrouw van tovenaar Merlijn, [echterhand van koning Arthur. Dok Nimue is derdegraads heks en hogepriesteres. Melkor en Nimue hopen heel beroemd te worden door hun I dezer dagen te verschijnen boefc I Door Martijn Hover Er is een tijd geweest da mensen hun beeld van q aarde en het heelal tamelij nauwkeurig in woorden kon den uitdrukken. De aarq was tot aan de vijftienq eeuw een platte schijf zich in het middelpunt va net universum bevond. All hemellichamen bewog^ zich in banen om onze pij neet. Zon, maan, sterren i planeten werden beschouw als bovennatuurlijke kracj jen die een geheimzinr invloed uitoefenden op leven op aarde. be kosmologie was in die equivalent aan mythologie. Mythologie is afgeleid van ekse woord 'mythos', woord' betekent. Woorden w den toereikend geacht om universum te beschrijven. I Moderne kosmologen hebJ an woorden alleen echter I ng niet meer genoeg. Daaij Mgken ze gebruik van de v^ v!> 6 om ^un wereldbe rm te geven. Wiskunde is 1 [jet als Nederlands of J gets. Anders dan 'gewone' tal jj wiskunde echter in s! eeen heel nauwkeurig te J eren en logische redenef hun uiterste consequ he uit te werken. Ë=tiic2 fnrm ^hnopt een wiskunj «rmulenng kan zijn, blijkJ mat- Jlcht beroemdste mal Ew formule aller tijl E=mcl' De fonj van mal de Selijkwaardigl vorn- en energie. 'E' 'c' i<,eller^ie' 'm' fs de massi km/! >e lichtsnelheid (3001 ®h/sec). Wat de formule zei de w ?nergie die vrijkom! otale vernietiging vanl

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 30