DE STEM
Kieslowski briljant en vermoeid
'Fiorile' een mooi
Toscaans sprookje
een
Woon
besch]
'Naked' omstreden en
wreed maar fascinerend
UIT gids
pestem
deelEI
Hoofdprogramma van het filmfestival in Cannes valt bitter tegen
Drie kinderen en hun geheime
tuin in een Engels kasteel
Pratende honden in kerstfilm
Foto's Lucebert op expo in Made
Wetenschappei
„Iedereen die zegt niet geïnteresseerd
te zyn in schandaalfotografie, liegt"
Joost Kraanen, filmmaker
Gids
asm
Door Jos Kessels
Cannes - In het onverza
digbare filmcircus, dat het
filmfestival van Cannes
heet, is het een weldaad
een man als Krzysztof
Kieslowski mee te maken.
Zijn pessimisme, zelfspot
en relativering in combi
natie met zijn vermoeid
grijze voorkomen, staat in
aangenaam contrast met
de geforceerde opwinding
en zelfoverschatting waar
mee de mannelijke en
vrouwelijke saunakoppen
zich in de markt trachten
te prijzen.
De Poolse cineast rondt in Can
nes zijn trilogie naar de kleuren
van de Franse vlag af met 'Trois
Couleurs Rouge'. Na afloop van
deze opnieuw erg mooie film
stond hij dof en droef de pers te
woord. De hamvraag was na
tuurlijk of Kieslowski inderdaad
ophoudt met filmen, zoals hij
eerder dit jaar aankondigde. De
Pool had weer een tolk bij zich,
omdat hij geen Engels of Frans
spreekt. Die tolk is er niet zozeer
voor zijn antwoorden, maar om
de vragen te vertalen. Kieslows
ki geeft altijd korte antwoorden.
Dat gaat dan als volgt.
Franse vraag: Houdt u er echt
mee op?
Kieslowski: „Ik ben moe en heb
er genoeg van".
Een Rus daarna: Stopt u echt
zeker?
„Ja, ik ben doodmoe".
Kieslowski pakt een nieuwe si
garet en blaast rook in de micro
foon.
Opnieuw Franse vraag: Hoe
voelt u zich nu, na deze trilogie?
„Ik ben blij dat het er op zit".
Volgende vraag en sigaret.
Een Duitse journalist: U lijkt te
willen zeggen dat grote momen
ten altijd onderbroken worden
door banaliteiten van buitenaf?
Kieslowski: „Inderdaad".
Nieuwe vraag: Wat gaat u doen?
„Mijn droom is in Polen op het
platteland te wonen en de hele
dag op een bank te zitten en
roken".
Aarzelend gelach en verbijste
ring in de zaal.
Maar u hebt zoveel talent, merkt
een Noor op.
Kieslowski: „Ik heb alles gezegd
in mijn films, ik ben klaar. Je
bent ook beter af als je niet
teveel ideeën hebt".
De Noor opnieuw, ditmaal ver
ontwaardigd, terwijl Kieslowski
een nieuwe sigaret pakt: U
klinkt teleurgesteld.
„Ja, je kunt in films niet berei
ken wat je wilt. Rouge is voor
mij het maximum, ongeveer der
tig procent van wat ik wilde.
De zaal meent het niet goed te
horen, dertig procent?
Broederschap
Maar wat voor een prachtige
klus is zijn laatste film, 'Trois
Couleurs Rouge', een van de
voornaamste kandidaten voor de
Gouden Palm. Na de vrijheid in
'Bleu', de gelijkheid in 'Blanc'
komt nu de broederschap in de
visie van Kieslowski aan de or
de.-
Die broederschap zit bij Kies
lowski in de geestelijke verwant
schap. Het verhaal is simpel en
tegelijk gecompliceerd, doordat
de Poolse cineast twee van de
vier hoofdfiguren lange tijd
langs elkaar laat bewegen, ter
wijl ze bijna overburen zijn.
Het jonge fotomodel Valentine
(Irene Jacob) woont in Genève,
haar vriend zit in Engeland. Op
een dag rijdt Valentine een hond
aan, die blijkt te behoren aan
een oude, cynische en terugge
trokken levende rechter (Jean-
Louis Trintignant). De rechter
De poolse cineast Krzystof Kieslowski wil er mee ophouden. „Ik heb alles gezegd in mijn films, ik
beuklaar". fotoepa
vult de dag met het afluisteren
van de telefoontjes in de buurt.
Valentine mag hem eerst niet,
maar als ze hem beter leert ken
nen voelt ze zich tot hem aange
trokken, temeer omdat de tele
foontjes met haar vriend steeds
stroever verlopen. Door het leef
tijdsverschil is een relatie tussen
haar en de rechter echter uitge
sloten.
Vlakbij Valentine woont een be
ginnende jonge advocaat, Au-
guste. Die heeft een verhouding
met Karin. Als Auguste merkt
dat Karin hem bedriegt, is hij
ten einde raad. De jongeman
boekt met gebroken hart een reis
met de boot naar Engeland, een
boot waarop zich ook Valentine
bevindt, die wil onderzoeken of
haar relatie nog zin heeft.
Heel geraffineerd verstrengelt
Kieslowski deze levens met el
kaar. Valentine vindt bij de oude
rechter de rust en het begrip die
ze zoekt, maar de rechter is te
oud. Op zijn beurt is de rechter
ooit bedrogen door zijn vrouw en
na haar dood heeft hij zich van
de liefde afgewend. Valentine is
de vrouw die hij altijd gezocht
heeft, maar de ontmoeting komt
voor hem te laat. Zijn jongere
uitgave, de eveneens bedrogen
Van onze filmredactie
De Poolse filmregisseuse Ag-
nieszka Holland was als kind
gefascineerd door het Engelse
kinderboek 'The Secret Garden'
van Frances Hodgson Burnett,
dat sinds de eeuwwisseling vele
generaties kinderen en hun
ouders in zijn ban heeft gehou
den.
Van de Amerikaanse producent
Francis Ford Coppola kreeg zij
de gelegenheid om haar jeugd
droom te verfilmen, nadat haar
film 'Europa Europa' (over kin
deren tijdens de Tweede We
reldoorlog) genomineerd was
voor een Oscar.
'The Secret Garden' is het ver
haal van de kleine Mary Lennox
(Kate Maberly), die uit India,
waar ze een luxe leventje ge
wend was, naar Engeland komt
wanneer haar ouders bij een
ongeval zijn omgekomen. Ze
moet bij haar verbitterde oom
op een enorm gotisch kasteel in
Yorkshire wonen waar alles kil,
sober en streng is. Aan het
hoofd van de uitgebreide huis
houdelijke staf staat mevrouw
Medlock (Maggie Smith) die
eerst helemaal niet aardig tegen
haar is.
Na enige tijd ontdekt Mary op
het uitgestrekte landgoed een
geheime tuin die ooit door de
tweelingzuster van haar overle
den moeder werd aangelegd. Ze
sluit vriendschap met een jon
gen die een magische band met
de natuur en de dieren blijkt te
hebben. In het landhuis ontdekt
ze nog een ander kind; haar
verwende, ziekelijke neefje Co
lin dat door mevrouw Medlock
wordt verzorgd.
De drie kinderen sluiten een
dikke vriendschap en besluiten
de tuin weer tot bloei te laten
komen. Ze ontdekken gaande
weg dat deze wonderlijke tuin
een magische invloed op hun
leven uitoefent.
Het filmscenario van 'The Se
cret Garden' werd geschreven
door Caroline Thompson, die
ook verantwoordelijk was voor
de sprookjes 'Edward Scissor-
hands' en 'The Addams Family'.
Regisseur Agnieszka Holland
schreef tot nog toe al haar films
zelf, waaronder 'Een vrouw al
leen' en het mislukte Ameri
kaanse drama 'To kill a priest',
over de vermoorde Poolse pries
ter Popieluszko.
Agnieszka Holland leerde het
vak bij de vermaarde Poolse
cineast Andzrej Wajda die zij
ook assisteerde bij het schrijven
van de scripts voor o.a. 'De Man
van Marmer' en 'Danton'. Sinds
haar overstap naar Hollywood'
hebben haar films hun oor
spronkelijke, ingetogen karak
ter voor een deel verloren.
'The Secret Garden' van Agnies
zka Holland draait in Casino 2 in
Breda en Cinecitta in Tilburg.
De kinderen in 'The Secret Garden', de film naar een beroemde Engelse jeugdroman.
FOTO WARNER BROS
Door Marjan Mes
Als een opgejaagd dier beweegt
de zwerver Johnny zich door
het leven in de film 'Naked' van
Mike Leigh. Als een bezetene
trapt hij om zich heen. Hij valt
vrouwen lastig, mishandelt en
verkracht hen. Hoewel... wie het
allereerste begin van 'Naked'
oplettend volgt, kan nog net
horen dat zijn vrouwelijke
slachtoffer vraagt om 'door te
gaan'. Daarna wordt Johnny
pas echt wreed, daar in die
donkere steeg.
De film won vorig jaar in Can
nes de regieprijs terwijl David
Thewlis werd gekozen als beste
acteur voor zijn ontluisterende
hoofdrol. Op het laatste Film
festival Rotterdam was 'Naked'
een van de belangrijkste, meest
omstreden en meest bekeken
films.
Mike Leigh maakt al twintig
jaar speelfilms over de onrecht
vaardigheid van de Britse klas
semaatschappij. 'High Hopes'
en 'Life is Sweet' waren humo
ristische, sociale zedenschetsen
over het leven aan de onderkant
van de Engelse samenleving
waarmee de kijker zich pro
bleemloos kon identificeren.
Anders is dat bij 'Naked' waar
in de regisseur een gesloten,
niet geheel realistische wereld
heeft geschapen. Die is veeleer
een metafoor voor de verloeder
de westerse samenleving als ge
heel dan een schildering van het
hedendaagse Engeland.
'Naked' vertelt ook geen ver
haal in de gebruikelijke beteke
nis. De zwerftocht van Johnny
bestaat uit toevallige ontmoe
tingen met andere verschoppe
lingen. Naar hun achtergronden
kun je alleen raden. Dat Johnny
werkloos is en een onfortuinlij
ke jeugd heeft gehad, wordt
slechts terloops aangestipt. De
kracht van 'Naked' zit voor een
niet gering deel in die ontbre
kende feiten, die de verbeelding
van de kijker prikkelen.
Na de 'verkrachting' in het be
gin vlucht Johnny uit Manches
ter weg naar Londen. Daar mis
bruikt en mishandelt hij onmid
dellijk een andere vrouw die
nog hopeloos verliefd op hem
wordt ook. Zij heeft met haar
vriendin haar intrek genomen
in het huis van een jonge vrouw
die op vakantie is naar Zimbab
we. Alle hoop op verlossing en
een levensvervulling ontbreekt
bij deze figuren.
Seks is nog het enige middel om
de uitzichtloosheid een moment
te ontvluchten. Bij gebrek aan
liefde, is die seks meestal sadis
tisch. Toch gloort er nog wel
iets van gevoel door. Hoewel
Johnny woest om zich heen
trapt en mensen probeert te
treffen met zijn sarcasme is hij
geen onsympathieke figuur. Hij
bergt ook nog wel een sprankje
liefde in zich. Wanneer hij zelf
in elkaar wordt geslagen, blijft
er een deerniswekkend hoopje
mens over.
Een uitgesproken schoft is
daarentegen de huiseigenaar,
een weerzinwekkende kille yup,
die vrouwen misbruikt en als
vuilnis weggooit. Dat Johnny
geen uit het leven gegrepen per
sonage is, mag blijken uit het
feit dat hij zijn sarcasme bui
tengewoon erudiet verwoordt.
Het is nogal onwaarschijnlijk
dat een vervuilde, werkloze
zwerver uit Manchester Nostra
damus en Socrates citeert en
zich het hoofd breekt over God
en de in de Bijbel aangekondig
de Apocalypse.
Johnny steekt ook een spitsvon
dige monoloog af over de zin
loosheid van het bestaan tegen
de veiligheidsbeambte van een
groot gebouw, die hem stiekem
een nacht onderdak verleent.
Het naakte, vogelvrije bestaan
van Johnny (waar de titel naar
verwijst) krijgt een absoluut ka
rakter in een scène met een
andere zwerver, die alleen nog
maar klanken produceert en een
wanhopige schreeuw uitstoot.
De lange magere David Thewlis
lijkt met zijn ongeschoren kop
en slungelige, recalcitrante hou
ding op een verwilderd dier. De
acteur heeft zich volledig ver
eenzelvigd met Johnny. Dat was
mogelijk omdat de regisseur
hem en de andere acteurs tij
dens langdurige improvisaties
eerst de complete geschiedenis
sen van de personages liet spe
len, alvorens deze, ontdaan van
hun psychologische achter
grond, werden verfilmd.
'Naked' is een afstotende en
tegelijk fascinerende film over
individuen zonder enig houvast
of idealen in een apocalyptisch
niemandsland; een sombere af
spiegeling van de wereld van
nu. De scènes zijn realistisch en
tegelijkertijd raadselachtig. De
apocalyptische sfeer wordt ver
sterkt door de glasheldere foto
grafie van donkere straten met
neonverlichting en andere naar
geestige lokaties.
'Naked' van Mike Leigh draait in
Filmhuis Concordia in Breda,
19-25 mei om 19.30 en 22.00
uur, 26 mei-8 juni om 22.00 uur.
Van onze filmredactie
Een baby die zijn eigen geboor
te becommentarieert, was in
'Look who's talking' een grap
pige vondst, die veel bezoekers
opleverde. 'Look who's talking
too' borduurde leuk voort op
deze vondst, maar bij de derde
aflevering, 'Look who's talking
now', is de verrassing er onder
tussen wel zo'n beetje af, al gaat
het ditmaal over twee pratende
honden. Bovendien is het een
Amerikaanse kerstfilm, die in
ons land pas met pinksteren
wordt uitgebracht.
De draad van deel twee wordt
gewoon opgepakt en dat bete
kent dus opnieuw een flinter
dun verhaaltje. Mollie (Kirstie
Alley) raakt haar baan kwijt,
maar echtgenoot James (John
Travolta) maakt een droomcar-
rière. Van eenvoudig taxichauf
feur wordt hij de partikulier
piloot van de presidente van een
internationale cosmeticafirma.
James vliegt met deze aantrek
kelijke dame de hele wereld
rond en is nooit meer thuis,
waardoor Mollie zich ellendig
voelt. Terwijl het juist zo gezel
lig zou kunnen zijn, omdat het
kersttijd is. Bovendien zijn er
ook nog twee honden tegen
Mollies zin in huis. Rocks is een
bijterige en plasserige ex-asiel
bewoner, een vroeg kerstca
deautje voor zoontje Mikey, die
het slecht kan vinden met het
logeetje Daphne, een nuffige
poedel.
Later worden de twee beesten
natuurlijk de beste vrienden in
deze voorspelbare familiefilm.
De honden Rocks en Daphne
kregen de leuke stemmen van
Danny DeVito en Diane Keaton,
maar helaas hebben ze weinig
leuks te zeggen. En het blijft
natuurlijk een raar idee om met
pinksteren naar een uitgespro
ken kerstfilm te zitten kijken.
H 'Look who' talking now' is te
zien in Mignon in Breda, Cine-
mactueel in Bergen op Zoom,
De Koning van Engeland in
Hulst en Heuvelpoort 3 in Til
burg.
DONDERDAG 19 MEI 1994
Auguste, is misschien de juiste
kandidaat.
Melancholiek
Kiesloswki diept 'Rouge' liefde,
toeval en noodlot uit, op een
manier zoals hij alleen dat kan,
melancholiek, licht komisch en
vol mededogen. Irene Jacob is
met haar vertederend weemoedi
ge oogopslag een ideale Kies-
lowski-actrice, zoals ze al eerder
liet zien in 'La Double Vie de
Veronique'. In de gelouterde,
wat nukkige Jean-Louis Trintig
nant heeft ze een sterke tegen
speler, die met veel gevoel een
kluizenaar neerzet, die zich te
ruggetrokken heeft omdat hij
thuis en als rechter teveel bana
liteit en teleurstelling heeft moe
ten slikken. Dit prachtige af
scheid van Kieslowski gaat eind
dit jaar in ons land rouleren.
Chinees
Een van de andere prijskandida-
ten, Zhang Yimou, kon in Can
nes niet aanwezig zijn bij de
vertoning van zijn nieuwste film
'Lifetimes', omdat hij zich in
China moet verantwoorden voor
deze rolprent. De omstreden film
schetst de wederwaardigheden
van een Chinese familie over de
periode 1948-79, een tijd van
grote veranderingen in China.
Het is niet Zhang Yimou's beste
film.
'Lifetimes' mist de visuele
kracht en eigenheid van een 'Ju-
Dou' of 'Raise the red lantern' en
is nogal sentimenteel. Toch is het
nog een van de weinige goede
films die tot nu toe in Cannes te
zien zijn. Het hoofdprogramma
valt bitter tegen. De nieuwe
films van Tornatore, Mike Figgis
en Alan Rudolph zijn niet gewel
dig, en 'Le buttane' van de Itali
aan Grimaldi is nog minder dan
dat.
Nee, dan Kieslowski, niks zeg
gen, maar doen.
Door Marjan Mes
De gebroeders Paolo en Vitto-
rio Taviani zijn de laatste grote
verhalenvertellers van de Itali
aanse film. Toen zij een uit
stapje naar Hollywood maak
ten met 'Good Morning Baby
lonia' was je bang dat ze nooit
meer zulke mooie, poëtische
filmverhalen zouden maken als
'Padre Padrone', 'De nacht van
San Lorenzo' en 'Kaos'.
Maar zie: de Taviani's keerden
terug naar hun geboortegrond,
Toscane, en hebben daar een
filmjuweeltje gemaakt in hun,
oude vertrouwde poëtisch-
'folkloristische stijl: 'Fiorile'.
Toscane, bakermat van de Re
naissance, kent de nodige le
genden en verhalen, die van
vader op zoon werden doorver
teld. De broers Taviani kregen
ze van hun moeder te horen.
Met name de dramatische ge
schiedenis van de familie Bene-
detti heeft Paolo en Vittorio
vanaf hun jeugd gebiologeerd.
Het is een door legendevor
ming gekleurde geschiedenis
over de vloek die op deze fami
lie rust sinds een straatarme
18e eeuwse voorvader zijn heb
zucht niet kon beheersen. Na
twee eeuwen is het geslacht
Benedetti tot aanzien gekomen
maar ook nog steeds verdoemd.
'Fiorile' is een sprookje waarin
de poëzie en de magie het roy
aal winnen van de historische
juistheid.
De kleurrijke geschiedenis
wordt aan vrouw en kinderen
verteld door een hedendaagse
nazaat van de familie Benedet
ti tijdens een autotocht naar
Toscane. Op weg vanuit Frank
rijk naar een grootvader in
Toscane bezoeken zij de plaat
sen waar zich de geschiedenis
van 'de vloek van het goud' zou
hebben afgespeeld. Beelden
van dit heden en het verleden
wisselen elkaar af.
De historie begint bij de jonge,
idealistische Franse officier
Jean, die voor Napoleon op
veldtocht door Toscane trekt.
Daar wordt hij verliefd op de
boerendochter Elisabetta. Ter
wijl het paar ligt te minneko
zen, steelt Elisabetta's broer
een aan Jean toevertrouwde
kist met gouddukaten. Jean
wordt door zijn regiment
geëxecuteerd, waarna de fami
lie zucht onder een zware
schuld. De ongelukkige Elisa
betta laat het leven in het
kraambed. Jean noemde haar
liefkozend 'Fiorile', de bena
ming van de Franse revolutio
nairen voor de meimaand.
De Benedetti (de Gezegenden),
die in de streek bekend staan
als de Maledetti (de Verdoem
den'), blijken niettemin goede
sier te hebben gemaakt met
hun fortuin. Honderd jaar later
behoort de familie tot de rijke
aristocratie, met een telg
zojuist tot parlementslid in Ro.
me is gekozen. Maar ook dit-|
maal slaat het noodlot toe.
De laatste episode speelt zickf
af in 1944 ten tijde van
Mussolini-fascisme en de Duit- II
se bezetting wanneer de linkse
student Massimo Benedetti
partizaan wordt gegrepen. Hij I
wordt op het nippertje niell
geëxecuteerd door de fascisten-1
bende vanwege zijn invloedrij-1
ke familie. Sindsdien voelt hij I
zich door de familienaam ver-1
raden. Als oude man heeft hij I
zich eenzaam en verbitterd te-1
ruggetrokken op zijn boerderij.
Wanneer zijn zoon en diens
gezin hem bezoeken, is hij i
helemaal niet blij mee. Del
vloek leeft immers nog altijd I
voort en zijn kleinkinderen
moeten daar maar verre
blijven.
'Fiorile' is misschien wat min-|
der betoverend dan de
voorgangers, maar de Taviani'sj
slagen er weer volledig in i
met hun uitgekiende doseri
van lyriek en dramatiek e
legende tot leven te wekken. I
Zij doen dat met grote liefdsj
voor het Toscaanse land.'
en voor de personages, die door|
jonge onbekende acteurs ov
tuigend worden uitgebeeld.
Met een enkel detail of s
close-up weten deze Italiaans! I
filmmagiërs een compleet verf
haal te vertellen dat zich i
verbeelding van de kijker ver-I
der mag ontwikkelen. Dat isl
hun grote kracht. Bij een anti
re cineast zou zo'n verhaal al»
gauw in een melodrama ont-j
aarden. Bij de Taviani's
den de figuren mensen val
vlees en bloed, wier passies ook J
een element van kluchtigheid
bevatten. De mooie muziek|
herinnert aan 'Kaos' en o;
streept alleen die momenta!
die geen stilte nodig hebbel
Want ook de stilte behoort to'.l
het magische rijk van of|
broers.
'Fiorile' van Paolo en Vittoriil
Taviani draait in Filmtheat»l
Oosterhout 21 mei, Filmhi»!
Roosendaal 26 mei, Fidei
Arti in Oudenbosch 1 jwj
Filmhuis Concordia in t
9-22 juni om 22.00 uur.
Van onze kunstredactie
Made - In het gloednieuwe sociaalcultureel centrum l
Mayboom in Made is tot na het pinksterweekeinde 1
fototentoonstelling 'Kinderen van de wereld', te zien.
Opmerkelijk onderdeel van deze tentoonstelling vormen de foto's»
de dichter-schilder Lucebert, die vorige week op 69-jarige leeftiji
overleed.
Als hommage aan Lucebert zal er een speciale hoek in De Maybo
in Made worden ingericht met zijn foto's. De tentoonstel!
'Kinderen van de wereld' bestaat verder uit werk van vee
Nederlandse topfotografen. Onder hen zijn Ed van der Elsken, 0
van Alphen, Cas Oorthuys, Koen Wessing, Willem Diepraam.
De tentoonstelling is tot en met dinsdag dagelijks geopend1'!
13.00-17.00 uur.
wmm
m
FILMS
GOES
-Grand Theater
19.30 u. Schindler's list.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Naked gun 33 1/3.
20 u. Philadelphia.
20 u. Look who's talking now.
20 u. The pelican brief.
20 u. Schindler's list.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. In the name of the father.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Naked gun 33 1/3.
- Alhambra 2
19.30 u. Schindler's list.
- Alhambra 3
19.30 u. The pelican brief.
- Alhambra 4
20 u. Look who's talking now.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17 u. Cool run
nings.
20 en 22.30 u. Close.
Zaal 2 - 14.30 en 20 u. Born Yes
terday.
17 en 22.30 u. Gunmen.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Shadowlands.
Zaal4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Naked gun 3.
Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind
ler's list.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 2
Naked gun 3.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en2Pu|
Intersection.
Zaal 8 - .14.30, 17, 20 en 22.;
Blink.
Zaal 9 - 14.30 u. Free Willy
17 en 21 u. Schindler's list.
Zaal 10 - 14.30, 20 u. La H
Margot. „„J
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.^1
On deadly ground.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 2.
Fearless.
Zaal 13 - 14.30 en 20 U..^
cuts.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 u.
act 2.
22.30 u. Remains of the day-
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22
The afterman.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20u.WaF
world 2.
22.30 u. True romance.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22-J
Hudsucker proxy.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 2-
The pelican brief. „„«oui
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22-J I
Philadelphia. 0,4nJ
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en
In the name of the father.
Zaal 21 - 14.30 u. Son in»»-,
17, 20 en 22.30 u. Carlito'sWp|
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22
Mrs. Doubtfire.
KNOKKE
Beverly screens
20 u. Naked gun 33 1/3.
20 u. Carlito's way.
20 u. Intersection.
20 u. Schindler's list.
pe maan is vol. Knokeli-
ge wijven met puntneus
en deukhoek dansen
I naakt op een open plek
in het woud. Een bezem
stijgt op, ergens slaat
damp van een grote ketel
waarin iets onzegbaars
borrelt, en dan staat op
eens een seksueel hevig
opgewonden bok voor
het altaar van een verse
maagd. Een gil klinkt
door de nacht. Jazeker,
heksen bestaan, zegt en
schrijft Melkor, hoge
priester en drievoudig
I gediplomeerd heks. Maar
I dat klassieke beeld, hier-
I boven geschetst, dat is
I toch wel uit de tijd.
I Door Jan Koesen
Zijn huis staat in een buitenwijk
ergens in een Westfriese stad.
Hij wil het adres onbekend hou
den. Het is geen peperkoekop-
I trekje zoals bij de heks van Hans
en Grietje, nergens knarst een
Ipoort, geen kinderknuistjes ste
ken door een hek, nee, het is
[gewoon een eengezinswoning.
Ben ik hier wel goed? Maar jawel
hoor, in de hal staat een bezem
(rechtop, ik zie wat. pentagram-
Emen her en der, aangevuld met
occulte prenten en snuif de geur
van zelfgebakken wierook.
[Hij staat bij de Burgerlijke
Stand ingeschreven als Maurice
Giezen, deed enige tijd iets in de
|bouw en verspreidt nu full time
zijn heilsleer, 'want Nederland is
Ier nu rijp voor. Er is een enorme
[belangstelling voor heksen.' Hij
oogt eind twintig en hij heeft de
naam Melkor gekozen als een
[hommage aan de schrijver Tol-
[kien die gaarne magie in zijn
[pagina's stopte. Een Indonesi
sche dame, in sensationeel zwart
gehuld, is zijn gade. Ze heet
Nimue en is genoemd naar de
jvrouw van tovenaar Merlijn,
[echterhand van koning Arthur.
Dok Nimue is derdegraads heks
en hogepriesteres.
Melkor en Nimue hopen heel
beroemd te worden door hun I
dezer dagen te verschijnen boefc I
Door Martijn Hover
Er is een tijd geweest da
mensen hun beeld van q
aarde en het heelal tamelij
nauwkeurig in woorden kon
den uitdrukken. De aarq
was tot aan de vijftienq
eeuw een platte schijf
zich in het middelpunt va
net universum bevond. All
hemellichamen bewog^
zich in banen om onze pij
neet. Zon, maan, sterren i
planeten werden beschouw
als bovennatuurlijke kracj
jen die een geheimzinr
invloed uitoefenden op
leven op aarde.
be kosmologie was in die
equivalent aan mythologie.
Mythologie is afgeleid van
ekse woord 'mythos',
woord' betekent. Woorden w
den toereikend geacht om
universum te beschrijven. I
Moderne kosmologen hebJ
an woorden alleen echter I
ng niet meer genoeg. Daaij
Mgken ze gebruik van de v^
v!> 6 om ^un wereldbe
rm te geven. Wiskunde is 1
[jet als Nederlands of J
gets. Anders dan 'gewone' tal
jj wiskunde echter in s!
eeen heel nauwkeurig te J
eren en logische redenef
hun uiterste consequ
he uit te werken.
Ë=tiic2
fnrm ^hnopt een wiskunj
«rmulenng kan zijn, blijkJ
mat- Jlcht beroemdste mal
Ew formule aller tijl
E=mcl' De fonj
van mal de Selijkwaardigl
vorn- en energie. 'E'
'c' i<,eller^ie' 'm' fs de massi
km/! >e lichtsnelheid (3001
®h/sec). Wat de formule zei
de w ?nergie die vrijkom!
otale vernietiging vanl