DE STEM
rdijnen- [atherine Keijl presenteert tv-serie 4Seks: de stand van zaken'
aan bij begriip nu SM wat beter'
Moeren1
9.-
.50
:en b.v.
'Wij ouderen zijn die rotherrie zat'
Frida Vogels komt
niet en overwint
UIT GIDS
13-AXEL
1155-61930
M/
Nipkowsehijf voor Pleidooi
[esprek uitleg doen.
/m zaterdag.
Nieuwe omroep Vitaal wil programma's voor veertigplussers
)e grotesken
an Magritte
IN BEELD
Libris-ton voor literaire laatbloeier
1994
get leger moet nog een paar honderd
poppenblazers kwijt"
Arthy Gorré, Surinaams bevelhebber
Gids
DINSDAG 17 MEI 1994 DEEL
p.nf
p.m'
ieopend ma. t/m vrij. 8.30-12.00 uur en
3.00-17.30 uur. Zaterdag 9.00-16.00 uur.
speciaalzaak voor alle
muziekinstrumenten, jj
lifi-apparatuur en CD's
urae rtv-redactie
ik kinderen had, dan
jk ze niet naar dit
prima laten kijken."
[t onomwonden advies
rt Catherine Keijl met-
C in haar inleiding van
[eerste aflevering van de
jelige RTL 5-serie
Is: de stand van zaken'.
je presentatie van de serie,
ivan het eerste deel van-
ij op het scherm wordt ge
it, benadrukte de presenta-
t dat zij deze waarschuwing
list nodig vond'. „Het is mijn
it om ouders te wijzen op
feit dat deze serie beelden
it die schadelijk voor htm
deren kunnen zijn."
P. meldt ook dat zij en haar
iewerkers op een enkel punt
censuur hebben toegepast,
ismet dieren snijden we niet
Ik heb daar beelden van
ji en die vond ik te walge-
voor woorden. Maar voor het
rfge behandelen we een zo
ti mogelijk scala aan uitin-
vanseks."
Ie eerste aflevering krijgt het
neen sado-masochisme roy-
landacht. Keijl betreedt met
pend hart de 'speelkamer'
een echtpaar dat SM tot een
plete kunstvorm heeft verhe-
Zij vergaapt zich met grote
aan de variatie aan hulp-
ielen, waarmee het genot
worden opgezweept. Keijl
wint even haar zichtbare
sten en laat zich overhalen
r hoofd en handen in een
andblok te steken. „En wat
zo vraagt zij zich vervol-
Catherine Keijl: „We behandelen een zo breed mogelijk scala aan uitingen van seks".
gens met een hulpeloze blik af.
Het antwoord („Nu kunnen an
deren alles met je doen wat zij
willen") geeft Catherine aanlei
ding om haar onmiddellijke
'vrijlating' te smeken.
Vooroordelen
Toch geeft zij tijdens de toelich
ting op de serie volmondig toe
'een andere kijk op het fenomeen
SM' te hebben gekregen. „Ik heb
aan mezelf gemerkt dat een
vooroordeel toch vaak is geba
seerd op onwetendheid. Ik heb
zelfs respect gekregen voor de
wijze waarop deze mensen hier
mee omgaan. In het dagelijks
leven staat dit echtpaar in hoog
aanzien en ik weet zeker dat ze
nog geen vlieg kwaad zouden
doen. Het betekent niet dat ik
mij nu meteen zelf ook met dit
soort zaken zal gaan bezighou
den, maar ik heb er wel meer
begrip voor gekregen. Ik hoop
dat deze serie een soortgelijk
effect heeft op de kijkers."
Half miljoen keer
De eerste aflevering begint met
een indrukwekkende hoeveel
heid informatie over seks als
puur commercieel produkt. De
PTT heeft er tot voor kort in alle
talen over gezwegen, maar per
dag wordt meer dan 500.000
maal gebeld met een betaald
06-nummer en dat levert een
foto henny miltenburg
slordige twee miljoen gulden aan
inkomsten op. Van elke gulden
strijkt de PTT maar liefst dertig
cent op. Het heeft Keijl en de
haren overigens tamelijk veel
overredingskracht gekost de
PTT deze cijfers te ontfutselen.
De onbetwiste marktleider in de
exploitatie van 06-sekslijnen in
Nederland is Menno Buch. In het
gesprek met Catherine Keijl is
hij opmerkelijk openhartig. Op
zijn slaapkamer moet een portret
van Anne Frank illustreren dat
we hier allerminst met een
louche zakenman van doen heb
ben. Buch voorspelt dat zijn im
perium, dat zich inmiddels ook
ruimschoots buiten onze lands
grenzen uitstrekt, alleen nog
maar omvangrijker zal worden
door de ongekende mogelijkhe
den van de beeldtelefoon, die er
volgens hem veel eerder komt
dan menigeen nu denkt.
Elite
Catherine Keijl laat geen twijfel
bestaan over haar visie op som
mige aspecten van de Neder
landse seks-industrie. „Het idee
alleen al dat het op dit moment
mogelijk is seksplaatjes per com
puter op te roepen. Ik heb af
beeldingen voorbij zien komen
waar ik echt van moet kotsen.
Een heel lucratieve zaak, want
het oproepen van die plaatjes
kost een gulden per minuut."
Dat met name de telefoon-seks
een niet meer weg te denken
fenomeen is, heeft Keijl inmid
dels geaccepteerd. „Denk maar
niet dat het fungeren als 'telefo
niste' aan de andere kant van de
lijn als minderwaardig werk
wordt gezien. Het is een elite
groep. De belangstelling voor dit
werk is zo groot dat er een
wachtlijst is."
Na de eerste aflevering
('6-nummers en SM') volgen de
onderwerpen 'Pronken en jezelf
laten zien' (donderdag 19 mei),
'Foto, video- en pornofilms'
(dinsdag 24 mei), 'Homoseksua
liteit en lesbiennes' (donderdag
26 mei), 'Hoeren' (dinsdag 31
mei)en 'Sexwinkels' (donderdag
2 juni).
RTL5, 20.30 uur
astricht - De 'warmste'
iozender is onverdraaglijk
r de 76-jarige Daniel
ishoorn. De Maastrichte-
i is het gekrijs en ge-
reeuw op Radio 2 meer
zat. Samen met twee an-
en heeft de oud-radio-
sentator Omroep Vitaal
Deze omroep wil
gramma's gaan maken
r mensen boven de veertig
«ster toch eens naar die
trhe op Radio 2. Dat noe-
zenu de familiezender, ter-
wijl wij ouderen het niet aan
kunnen horen", zegt de Maas
trichtenaar met boze stem.
„Daar betaal ik mijn omroepbij
drage niet voor! Ik heb recht op
een goede omroep."
Oudshoorn, de voorzitter van
Omroep Vitaal, heeft zo'n zes
jaar freelance als radiopresenta
tor bij de Vpro gewerkt. Bij 'zijn'
programma's Nova Zembla en
Edison's droom wisten ze vol
gens hem. nog wat radiomaken
was. Hiermee doelt hij op de
onpersoonlijke aanpak van pre
sentatoren die je nu op de radio
hoort. „Ze praten zo snel dat de
tekst niet eens meer tot je door
dringt. Bovendien lijken emoties
taboe te zijn. Wij deden dat toch
anders."
De enige die het vak nog wel
verstaat is volgens de oud-pre
sentator Gerrit den Braber. In
zijn programma kunnen mensen
liedjes aanvragen waar ze een
speciale herinnering aan hebben.
Oudshoorn vindt dat een lied
door die verklaringen persoon
lijk wordt en leuker is om naar
te luisteren voor iedereen.
In de loop der jaren heeft
Oudshoorn een omvangrijk mu
ziekarchief opgezet. Hierdoor
kwam hij in contact met Den
Braber. Een luisteraar had een
lied aangevraagd dat Den Bra
ber niet kon vinden. Oudshoorn
bracht de oplossing. Hij gaf de
gouden tip over een persoon die
het waarschijnlijk wel wist te
vinden. Sindsdien leent
Oudshoorn soms muziek voor
het radioprogramma.
Enkele weken geleden heeft om
roep Vitaal een zendmachtiging
mé Magritte (1898-1967)
ichtte nog steeds op zijn eer-
tentoonstelling in Parijs. Hij
(koorde tot de belangrijkste
"realisten en Parijs was de
oofdstad van het surrealisme,
■sar tot een verbinding van die
reputaties was het nog
Nt gekomen.
|(t was Magrittes grote ambi-
maar een uitnodiging voor
tentoonstelling had hem
H nooit bereikt. Hij had let-
f'lrjk geld mee willen brengen,
Pta 1948 een kleine, hem
Wekende kunsthandel in de
H® Paubourg-St. Honoré hem
werk daar ten toon te
"ion. Gretig nam hij het aan
kaan.
Wr rij ha(j en verrassing in
P?hij had nog een rekening
[~®aan die vereffend moest
pden. Iemand als André Bre-
t®, de paus van de surrealisten,
J®. "iet veel van hem heb-
I Magritte werd wel erkend
t~,een belangrijk schilder maar
jT gewaardeerd. Voor de
®sen die een minachting
i voor alles wat van bui-
schilderde de Belg
pagntte veel te droog. Waarde-
bw °^ervond hij intussen wel
1,belangrijke exposities in
Brussel en New York.
J?1- ?ou Parijzenaars
froJ i n zien- Met zijn
itpr surrealistische schrij-
i,.;® communist Louis Scute-
ti»°e<^de hij op een ma-
koorln? m Fransen een onbe-
Eanto p recllt in h>et arro-
gezicht te geven. En dat
Itfe gen wier Frans de Pa-
beschouwden als
van erh Een dubbele vorm
taiwTw g' Zoals Scute-
*s onze hlÏÏ1U'eerde: "Moeten
„"«ze bek houden, niks doen?
C» iendie naar de slacht-
SSCK, inder-
Weken m ?men-,In vijf tot zes
maakte hij negenender-
Door Frits de Coninck
tig gouaches en schilderijen,
waarvan hij er een aantal anti
dateerde omdat men anders niet
zou geloven dat ze van de hand
van een schilder waren. Ze van
een oudere, valse datum voor
zien maakte dat waarschijnlij
ker. Het was ook ongelooflijk
wat er te zien was.
Een fantastische verzameling
stijlen door elkaar: impressio
nisme, fauvisme, expressionis
me, alles waar de Fransen zo
gek op waren. Lachwekkende
strips, pornografische tekenin
gen, knettergekke teksten en
een baldadige inleiding van
Scutenaire. En de geschilderde
figuren het liefst uitgedost in
geruite stof zoals het plastic van
de keukentafel en gehuld in
vilten pantoffels, een parodie op
het burgerlijke provincialisme
in het mondaine Parijs.
Dit ensemble, dat onder de
naam 'periode vache' (zoiets als
gemene periode) de kunstge
schiedenis is ingegaan, wordt
op het ogenblik tentoongesteld
door galerie Ronny Van De Vel
de in Antwerpen. Eerder waren
werken uit de Parijse tentoon
stelling te zien op de Magritte-
retrospectieve in 1978 en op de
grote Westkunst-tentoonstelling
in Keulen in 1981.
Van De Velde heeft er een histo
rische reconstructie van ge
maakt, aangevuld met foto s,
filmbeelden en vitrines met do
cumenten en, het allerleukst,
pijpen, speelgoedkonijntjes,
pantoffels en petten in allerlei
koddige variëteiten. Een gewel
dige belevenis deze tentoonstel
ling, waar historisch belangrij
ke dingen zijn te zien, waar veel
te lachen valt en waar vooral
mooie schilderkunst valt te
zien. En wel heel anders dan we
van de overbekende Magritte-
schilderijen gewend zijn.
Het kennelijk plezier waarmee
Magritte de Vache-werken ge
schilderd heeft straalt er langs
alle kanten vanaf. De oudste
zijn in duidelijk impressionisti
sche stijl geschilderd. Le Lyris
me (1947) toont een veelheid
aan penseelstreken en kleuren
die naast elkaar gezet zijn
waardoor de kleuren zich men
gen voor het oog en er een
tastbare atmosfeer ontstaat.
Het werk stelt twee peren voor
in een verder vrije ruimte: een
echte peer en een peer als car
toon van een mensenkop, waar
mee Magritte wellicht verwijst
naar de historische cartoon van
koning Louis-Philippe uit het
revolutiejaar 1848. Zo'n verwij
zing zou in ieder geval passen in
de poging tot provocatie die hij
met deze tentoonstelling be
doelde.
Hij schildert even gemakkelijk
in de stijl der Fauvisten, kleu
ren naast en door elkaar gebrui
kend die als vloekend golden.
En soms is het palet wel heel
heftig zoals in Le stropiat (De
verminkte, 1948) waar paars,
rood, rose, wit, bruin, geel om
maar te zwijgen over alle ver
bindingen, het beeld vullen.
Tegelijk heeft dit werk ook iets
surrealistisch. Magritte compo
neerde daarmee een onwerkelij
ke combinatie van werkelijke
dingen. De man rookt zeven
pijpen in een keer. Vijf in zijn
mond, een in z'n baard, een in
z'n linkeroogkas en een in z'n
voorhoofd. Hij toont ons de tijd,
zijn hoofd gaat in rook op en
zijn boegbeeld is een fantas
tische drankneus.
Die neus komen we in verschil
lende gedaanten tegen, daar
had Magritte duidelijk iets mee.
In een andere versie van De
Magritte componeerde met 'Le styropiat' (De verminkte) in
1948 een onwerkelijke combinatie van werkelijke dingen.
verminkte heeft de neus er twee
broertjes bij gekregen en zijn de
drie gemaakt van de geruite stof
waar de klassieke pantoffel van
gemaakt werd (wordt Soms
heeft de neus het aanzien van
een reuzepenis.
Een van de mooiste schilderijen
is De bergbeklimmer, evenals
de meeste ander titels mislei
dend. Een kleine groene neus
hoorn beklimt een Ionische zuil
met cannelure in blauw. Een
surrealistische grap, zeker,
maar in de eerste plaats is het,
hoe onwerkelijk ook, schitte
rend geschilderd. Ingehouden
en diep van kleur met mooi,
verglijdend licht en een blauwe
schaduw. De achtergrond is
rood en leeg een houdt het tafe
reel bij elkaar. Wat in de wer
kelijk niet kan, kan dus op een
haast vanzelfsprekende manier
in de geschilderde wereld van
Magritte.
En daarmee kom ik aan een
wezenlijk aspect van het kun-
stenaarscap van Magritte dat
deze historische reconstructie
ondubbelzinnig aan de orde
stelt. Het vache-ensemble toont
Magritte allereerst als schilder
in een uitbarsting van schilder-
plezier. Het is de kunstgeschie
denis (en hij zelf overigens ook
die hem indeelt bij het sur
realisme, maar in zijn beste
werken is er mijns inziens zo
weinig surrealisme te ontdek
ken.
Magritte was schilder die schil
derkunstige oplossingen be
dacht voor schilderkunstige
problemen. En dat is heel iets
anders dan het uitvoeren van
een theoretisch programma zo
als André Breton en consorten
dat bedachten en beschreven.
De ware surrealist bevrijdde
zijn geest van alles wat hij dro
men kon in een zo direct moge
lijke stijl, met uitsluiting van
elke rationele controle.
Dat klinkt bevrijdend, en dat
was het in de late jaren twintig
ook, maar in de praktijk leverde
het surrealisme al vlug gortdro
ge schilderijen op, bedenksel
soep van Max Ernst bij voor
beeld. De ironie van de kunst
geschiedenis wil dat de leider
van de surrealisten, Breton,
juist die droogheid aan Magritte
verweet die nota bene veel meer
in schilderkunst dan in de ui
terste krochten van zijn geest
geïnteresseerd was.
De tentoonstelling van de va
che-werken, bedoeld om Parijs
van zijn ongelijk ten opzichte
van Magritte te overtuigen,
werd een mislukking. In het
gastenboek niet anders dan be
ledigende opmerkingen, die
vooral afkomstig waren van
aanhangers van Breton. Er
werd ook helemaal niets ver
kocht. Magritte liet ze gewoon
achter in Parijs waar ze jaren
hieven staan.
Zelf had hij overigens, naar ei
gen zeggen, wel door willen
gaan met dit soort werk. Hij
schreef aan zijn vriend Scute
naire: „Ik zou het Parijse expe
riment nog intenser willen
voortzetten. Daartoe ben ik van
nature geneigd, de langzame
zelfmoord - maar er is Georget
te en mijn weerzin om oprecht
te zijn."
Georgette was zijn vrouw die
veel invloed heeft gehad op de
carrière van haar man. Maar of
zij het was die hem weer de
bekende richting instuurde, is
zeer de vraag. Magritte was ook
een pantoffelheld die weer op
het oude pad voortging dat uit
eindelijk leidde tot groot ver
koopsucces. Laat, maar toch.
Galerie Ronny Van De Velde,
IJzerenpoortkaai 3, Antwerpen,
tot 26 juni.
Uitgeefster Gemma Nefkens belt de schrijfster in Italië foto anp
Door Henk van Weert
AMSTERDAM - Niet gekomen, toch een ton rijker. De eerste
Libris Literatuur Prijs is gewonnen door de in Italië wonende
schrijfster Frida Vogels, voor haar boek De Harde Kern 2.
aangevraagd. Als zij binnen een
jaar zestigduizend leden verwer
ven gaat Vitaal met drie uur per
"week de lucht in. Zij willen
programma's maken waar ieder
een naar kan luisteren. „Echt
luisteren en dus niet zomaar
aanhoren", zegt de voorzitter.
Als voorbeeld laat hij een radio
programma uit 1982 van de Bel
gische presentator Jos Gheysen
horen. Daarin vertelt de radio
man het verhaal van een Bel
gische 'boyscout' wiens muziek
hij jaren later in Zuid- Afrika
terugvond. Dit alles met zachte,
zwoele stem. „Luister zo moet
het zijn. Zo en niet anders", zegt
Oudshoorn.
De schrijfster was gisteravond
echter niet aanwezig om de che
que van 100.000 gulden in ont
vangst te nemen. De publiciteits
schuwe Frida Vogels wilde niet
deelnemen aan het diner en het
vertoon, dat aan de prijsuitrei
king vooraf ging. Uitgeefster
Gemma Nefkens (Van Oorschot)
nam voor haar de honneurs
waar.
Frida Vogels is een buitenbeen
tje in de Nederlandse literatuur
van de afgelopen jaren. Ze debu
teerde twee jaar geleden op
62-jarige leeftijd met de eerste
delen van haar levensverhaal 'De
Harde Kern'. Vorig jaar ver
scheen het nu bekroonde 'De
Harde Kern, boek 2: met zijn
drieen'. Hoewel de belangstel
ling voor haar werk en persoon
groot is, laat ze zich in Neder
land volstrekt niet zien.
De jury moest uiteindelijk kie
zen tussen twee boeken, zo ont
hulde voorzitter dr. Jan Terlouw.
'Moenie Kyk Nie' van debutant
Henk van Woerden verloor het
van Frida Vogels' levensverhaal.
„Het verhaal van een vrouw die
niet leven kan, zich niet uit haar
cocon kan bevrijden. Een per
soonlijk relaas, dat de onmacht
bloot legt. Lucide, emotioneel,
een boek dat het menselijk te
kort voelbaar maakt."
Uitgeefster Nefkens reageerde
opgetogen. Voor een kleine uit
geverij als Van Oortschot is zo'n
prijs van groot belang. „Ik weet
dat Frida Vogels hier ongeloof
lijk blij mee is. Wie het boek
gelezen heeft, zal begrijpen
waarom ze hier niet is. Haar
leven staat haaks op zulke ge
beurtenissen. Haar keus is ano
niem te blijven. Het boek spreekt
voor zich zelf."
Teleurstelling
Frida Vogels is geen verrassende
winnares. Hoewel de competitie
dit jaar geen echte favoriet ken
de, werden haar kansen niet ge
ring geschat. Gaandeweg rees
het vermoeden dat het een strijd
zou worden tussen Frida Vogels
en de Vlaming Leo Pleysier (De
Gele Rivier is bevrozen). Dat
Van Woerden zich daar tussen
wrong was een verrassing. Voor
Leo Pleysier betekent de afwij
zing een nieuwe teleurstelling.
Vijf jaar geleden moest hij de eer
en het geld laten aan landgenote
Brigitte Raskin. De Belg nam het
verlies gelaten op. „Ik ben niet
naar hier gekomen in de overtui
ging dat ik zou winnen".
De Libris Literatuur Prijs is in
gesteld door de Stichting Litera
tuur Prijs, die eerder samen
werkte met sponsor AKO. Na
onenigheid over de formule,
scheidden de wegen van stich
ting en sponsor. AKO reikt in
het najaar een eigen, nieuw op
gezette boekenprijs uit, die even
eens 100.000 gulden bedraagt.
Hilversum (anp) - De AVRO-dramaserie 'Pleidooi' ontvangt dit jaar
de Zilveren Nipkowsehijf. De radioserie 'Andermans Veren', even
eens van de AVRO, krijgt de Zilveren Reissmicrofoon.
De jury voor beide prijzen wordt gevormd door de Nederlandse
omroepcritici. Pleidooi ontving vorig jaar al een eervolle vermelding.
Dertien van de zestien juryleden spraken zich uit voor Pleidooi, dat
werd omschreven als 'hoogstaand Nederlandstalig drama'. Jiskefet
en Kreatief met Kurk (beide VPRO) bleven het langst in de race.
Een ere-Nipkowschijf werd maandag toegekend aan Wim T. Schip
pers voor zijn hele televisie-oeuvre. De prijzen worden op 21
september in Amsterdam tijdens het Nationaal Omroepcongres
uitgereikt.
FILMS
GOES
-Grand Theater
20 u. Wayne's world 2.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Naked gun 33 1/3.
20 u. Philadelphia.
20 u. Wayne's world.
20 u. The pelican brief.
20 u. Schindler's list.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Naked gun 33 1/3.
- Alhambra 2
19.30 u. Schindler's list.
- Alhambra 3
19.30 u. The pelican brief.
- Alhambra 4
20 u. In the name of the father.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17 u. Cool run
nings.
20 en 22.30 u. Close.
Zaal 2 - 14.30, 17 u. Kuifje en de
zonnetempel.
20 u. Remains of the day.
22.30 u. True romance.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Born Yesterday.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Shadowlands.
Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind
ler's list.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Naked gun 3.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Intersection.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blink.
Zaal 9 - 14.30 u. Pree Willy.
17 en 21 u. Schindler's list.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Gunmen.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
On deadly ground.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Fearless.
Zaal 13 - 14.30 en 20 u. Short
cuts.
Zaal 14 - 14.30 en 20 u. La reine
Margot.
Zaal 15 - 14.30, 17 u. Son in law.
20 en 22.30 u. Under Suspicion.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 u. Wayne's
world 2.
22.30 u. The house of the spirits.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 u. Sister
act 2.
22.30 u. Return of the living dead
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The pelican brief.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Philadelphia.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
In the name of the father.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Carlito's way.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Mrs. Doubtfire.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked
gun 33 1/3.
14.30 en 20 u. La reine Margot.
17 en 23 u. Gun men.
20 en 22.30 u. Born yesterday.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Shadow
lands.
14.30, 17 u. Son in law.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blink.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Intersec
tion.
20 u. Short cuts.
20 u. On deadly ground.
22.30 u. Carlito's way.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
Pelican brief.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philadelp
hia.
20 en 22.30 u. In the name of the
father.
14.30 en 20 u. Schindler's list.
14.30 u. Free Willy.
KNOKKE
Beverly sereens
20 u. Carlito's way.
20 u. Intersection.
20 u. Blink.
20 u. Schindler's list.