DE STEM rdijnen- [atherine Keijl presenteert tv-serie 4Seks: de stand van zaken' aan bij begriip nu SM wat beter' Moeren1 9.- .50 :en b.v. 'Wij ouderen zijn die rotherrie zat' Frida Vogels komt niet en overwint UIT GIDS 13-AXEL 1155-61930 M/ Nipkowsehijf voor Pleidooi [esprek uitleg doen. /m zaterdag. Nieuwe omroep Vitaal wil programma's voor veertigplussers )e grotesken an Magritte IN BEELD Libris-ton voor literaire laatbloeier 1994 get leger moet nog een paar honderd poppenblazers kwijt" Arthy Gorré, Surinaams bevelhebber Gids DINSDAG 17 MEI 1994 DEEL p.nf p.m' ieopend ma. t/m vrij. 8.30-12.00 uur en 3.00-17.30 uur. Zaterdag 9.00-16.00 uur. speciaalzaak voor alle muziekinstrumenten, jj lifi-apparatuur en CD's urae rtv-redactie ik kinderen had, dan jk ze niet naar dit prima laten kijken." [t onomwonden advies rt Catherine Keijl met- C in haar inleiding van [eerste aflevering van de jelige RTL 5-serie Is: de stand van zaken'. je presentatie van de serie, ivan het eerste deel van- ij op het scherm wordt ge it, benadrukte de presenta- t dat zij deze waarschuwing list nodig vond'. „Het is mijn it om ouders te wijzen op feit dat deze serie beelden it die schadelijk voor htm deren kunnen zijn." P. meldt ook dat zij en haar iewerkers op een enkel punt censuur hebben toegepast, ismet dieren snijden we niet Ik heb daar beelden van ji en die vond ik te walge- voor woorden. Maar voor het rfge behandelen we een zo ti mogelijk scala aan uitin- vanseks." Ie eerste aflevering krijgt het neen sado-masochisme roy- landacht. Keijl betreedt met pend hart de 'speelkamer' een echtpaar dat SM tot een plete kunstvorm heeft verhe- Zij vergaapt zich met grote aan de variatie aan hulp- ielen, waarmee het genot worden opgezweept. Keijl wint even haar zichtbare sten en laat zich overhalen r hoofd en handen in een andblok te steken. „En wat zo vraagt zij zich vervol- Catherine Keijl: „We behandelen een zo breed mogelijk scala aan uitingen van seks". gens met een hulpeloze blik af. Het antwoord („Nu kunnen an deren alles met je doen wat zij willen") geeft Catherine aanlei ding om haar onmiddellijke 'vrijlating' te smeken. Vooroordelen Toch geeft zij tijdens de toelich ting op de serie volmondig toe 'een andere kijk op het fenomeen SM' te hebben gekregen. „Ik heb aan mezelf gemerkt dat een vooroordeel toch vaak is geba seerd op onwetendheid. Ik heb zelfs respect gekregen voor de wijze waarop deze mensen hier mee omgaan. In het dagelijks leven staat dit echtpaar in hoog aanzien en ik weet zeker dat ze nog geen vlieg kwaad zouden doen. Het betekent niet dat ik mij nu meteen zelf ook met dit soort zaken zal gaan bezighou den, maar ik heb er wel meer begrip voor gekregen. Ik hoop dat deze serie een soortgelijk effect heeft op de kijkers." Half miljoen keer De eerste aflevering begint met een indrukwekkende hoeveel heid informatie over seks als puur commercieel produkt. De PTT heeft er tot voor kort in alle talen over gezwegen, maar per dag wordt meer dan 500.000 maal gebeld met een betaald 06-nummer en dat levert een foto henny miltenburg slordige twee miljoen gulden aan inkomsten op. Van elke gulden strijkt de PTT maar liefst dertig cent op. Het heeft Keijl en de haren overigens tamelijk veel overredingskracht gekost de PTT deze cijfers te ontfutselen. De onbetwiste marktleider in de exploitatie van 06-sekslijnen in Nederland is Menno Buch. In het gesprek met Catherine Keijl is hij opmerkelijk openhartig. Op zijn slaapkamer moet een portret van Anne Frank illustreren dat we hier allerminst met een louche zakenman van doen heb ben. Buch voorspelt dat zijn im perium, dat zich inmiddels ook ruimschoots buiten onze lands grenzen uitstrekt, alleen nog maar omvangrijker zal worden door de ongekende mogelijkhe den van de beeldtelefoon, die er volgens hem veel eerder komt dan menigeen nu denkt. Elite Catherine Keijl laat geen twijfel bestaan over haar visie op som mige aspecten van de Neder landse seks-industrie. „Het idee alleen al dat het op dit moment mogelijk is seksplaatjes per com puter op te roepen. Ik heb af beeldingen voorbij zien komen waar ik echt van moet kotsen. Een heel lucratieve zaak, want het oproepen van die plaatjes kost een gulden per minuut." Dat met name de telefoon-seks een niet meer weg te denken fenomeen is, heeft Keijl inmid dels geaccepteerd. „Denk maar niet dat het fungeren als 'telefo niste' aan de andere kant van de lijn als minderwaardig werk wordt gezien. Het is een elite groep. De belangstelling voor dit werk is zo groot dat er een wachtlijst is." Na de eerste aflevering ('6-nummers en SM') volgen de onderwerpen 'Pronken en jezelf laten zien' (donderdag 19 mei), 'Foto, video- en pornofilms' (dinsdag 24 mei), 'Homoseksua liteit en lesbiennes' (donderdag 26 mei), 'Hoeren' (dinsdag 31 mei)en 'Sexwinkels' (donderdag 2 juni). RTL5, 20.30 uur astricht - De 'warmste' iozender is onverdraaglijk r de 76-jarige Daniel ishoorn. De Maastrichte- i is het gekrijs en ge- reeuw op Radio 2 meer zat. Samen met twee an- en heeft de oud-radio- sentator Omroep Vitaal Deze omroep wil gramma's gaan maken r mensen boven de veertig «ster toch eens naar die trhe op Radio 2. Dat noe- zenu de familiezender, ter- wijl wij ouderen het niet aan kunnen horen", zegt de Maas trichtenaar met boze stem. „Daar betaal ik mijn omroepbij drage niet voor! Ik heb recht op een goede omroep." Oudshoorn, de voorzitter van Omroep Vitaal, heeft zo'n zes jaar freelance als radiopresenta tor bij de Vpro gewerkt. Bij 'zijn' programma's Nova Zembla en Edison's droom wisten ze vol gens hem. nog wat radiomaken was. Hiermee doelt hij op de onpersoonlijke aanpak van pre sentatoren die je nu op de radio hoort. „Ze praten zo snel dat de tekst niet eens meer tot je door dringt. Bovendien lijken emoties taboe te zijn. Wij deden dat toch anders." De enige die het vak nog wel verstaat is volgens de oud-pre sentator Gerrit den Braber. In zijn programma kunnen mensen liedjes aanvragen waar ze een speciale herinnering aan hebben. Oudshoorn vindt dat een lied door die verklaringen persoon lijk wordt en leuker is om naar te luisteren voor iedereen. In de loop der jaren heeft Oudshoorn een omvangrijk mu ziekarchief opgezet. Hierdoor kwam hij in contact met Den Braber. Een luisteraar had een lied aangevraagd dat Den Bra ber niet kon vinden. Oudshoorn bracht de oplossing. Hij gaf de gouden tip over een persoon die het waarschijnlijk wel wist te vinden. Sindsdien leent Oudshoorn soms muziek voor het radioprogramma. Enkele weken geleden heeft om roep Vitaal een zendmachtiging mé Magritte (1898-1967) ichtte nog steeds op zijn eer- tentoonstelling in Parijs. Hij (koorde tot de belangrijkste "realisten en Parijs was de oofdstad van het surrealisme, ■sar tot een verbinding van die reputaties was het nog Nt gekomen. |(t was Magrittes grote ambi- maar een uitnodiging voor tentoonstelling had hem H nooit bereikt. Hij had let- f'lrjk geld mee willen brengen, Pta 1948 een kleine, hem Wekende kunsthandel in de H® Paubourg-St. Honoré hem werk daar ten toon te "ion. Gretig nam hij het aan kaan. Wr rij ha(j en verrassing in P?hij had nog een rekening [~®aan die vereffend moest pden. Iemand als André Bre- t®, de paus van de surrealisten, J®. "iet veel van hem heb- I Magritte werd wel erkend t~,een belangrijk schilder maar jT gewaardeerd. Voor de ®sen die een minachting i voor alles wat van bui- schilderde de Belg pagntte veel te droog. Waarde- bw °^ervond hij intussen wel 1,belangrijke exposities in Brussel en New York. J?1- ?ou Parijzenaars froJ i n zien- Met zijn itpr surrealistische schrij- i,.;® communist Louis Scute- ti»°e<^de hij op een ma- koorln? m Fransen een onbe- Eanto p recllt in h>et arro- gezicht te geven. En dat Itfe gen wier Frans de Pa- beschouwden als van erh Een dubbele vorm taiwTw g' Zoals Scute- *s onze hlÏÏ1U'eerde: "Moeten „"«ze bek houden, niks doen? C» iendie naar de slacht- SSCK, inder- Weken m ?men-,In vijf tot zes maakte hij negenender- Door Frits de Coninck tig gouaches en schilderijen, waarvan hij er een aantal anti dateerde omdat men anders niet zou geloven dat ze van de hand van een schilder waren. Ze van een oudere, valse datum voor zien maakte dat waarschijnlij ker. Het was ook ongelooflijk wat er te zien was. Een fantastische verzameling stijlen door elkaar: impressio nisme, fauvisme, expressionis me, alles waar de Fransen zo gek op waren. Lachwekkende strips, pornografische tekenin gen, knettergekke teksten en een baldadige inleiding van Scutenaire. En de geschilderde figuren het liefst uitgedost in geruite stof zoals het plastic van de keukentafel en gehuld in vilten pantoffels, een parodie op het burgerlijke provincialisme in het mondaine Parijs. Dit ensemble, dat onder de naam 'periode vache' (zoiets als gemene periode) de kunstge schiedenis is ingegaan, wordt op het ogenblik tentoongesteld door galerie Ronny Van De Vel de in Antwerpen. Eerder waren werken uit de Parijse tentoon stelling te zien op de Magritte- retrospectieve in 1978 en op de grote Westkunst-tentoonstelling in Keulen in 1981. Van De Velde heeft er een histo rische reconstructie van ge maakt, aangevuld met foto s, filmbeelden en vitrines met do cumenten en, het allerleukst, pijpen, speelgoedkonijntjes, pantoffels en petten in allerlei koddige variëteiten. Een gewel dige belevenis deze tentoonstel ling, waar historisch belangrij ke dingen zijn te zien, waar veel te lachen valt en waar vooral mooie schilderkunst valt te zien. En wel heel anders dan we van de overbekende Magritte- schilderijen gewend zijn. Het kennelijk plezier waarmee Magritte de Vache-werken ge schilderd heeft straalt er langs alle kanten vanaf. De oudste zijn in duidelijk impressionisti sche stijl geschilderd. Le Lyris me (1947) toont een veelheid aan penseelstreken en kleuren die naast elkaar gezet zijn waardoor de kleuren zich men gen voor het oog en er een tastbare atmosfeer ontstaat. Het werk stelt twee peren voor in een verder vrije ruimte: een echte peer en een peer als car toon van een mensenkop, waar mee Magritte wellicht verwijst naar de historische cartoon van koning Louis-Philippe uit het revolutiejaar 1848. Zo'n verwij zing zou in ieder geval passen in de poging tot provocatie die hij met deze tentoonstelling be doelde. Hij schildert even gemakkelijk in de stijl der Fauvisten, kleu ren naast en door elkaar gebrui kend die als vloekend golden. En soms is het palet wel heel heftig zoals in Le stropiat (De verminkte, 1948) waar paars, rood, rose, wit, bruin, geel om maar te zwijgen over alle ver bindingen, het beeld vullen. Tegelijk heeft dit werk ook iets surrealistisch. Magritte compo neerde daarmee een onwerkelij ke combinatie van werkelijke dingen. De man rookt zeven pijpen in een keer. Vijf in zijn mond, een in z'n baard, een in z'n linkeroogkas en een in z'n voorhoofd. Hij toont ons de tijd, zijn hoofd gaat in rook op en zijn boegbeeld is een fantas tische drankneus. Die neus komen we in verschil lende gedaanten tegen, daar had Magritte duidelijk iets mee. In een andere versie van De Magritte componeerde met 'Le styropiat' (De verminkte) in 1948 een onwerkelijke combinatie van werkelijke dingen. verminkte heeft de neus er twee broertjes bij gekregen en zijn de drie gemaakt van de geruite stof waar de klassieke pantoffel van gemaakt werd (wordt Soms heeft de neus het aanzien van een reuzepenis. Een van de mooiste schilderijen is De bergbeklimmer, evenals de meeste ander titels mislei dend. Een kleine groene neus hoorn beklimt een Ionische zuil met cannelure in blauw. Een surrealistische grap, zeker, maar in de eerste plaats is het, hoe onwerkelijk ook, schitte rend geschilderd. Ingehouden en diep van kleur met mooi, verglijdend licht en een blauwe schaduw. De achtergrond is rood en leeg een houdt het tafe reel bij elkaar. Wat in de wer kelijk niet kan, kan dus op een haast vanzelfsprekende manier in de geschilderde wereld van Magritte. En daarmee kom ik aan een wezenlijk aspect van het kun- stenaarscap van Magritte dat deze historische reconstructie ondubbelzinnig aan de orde stelt. Het vache-ensemble toont Magritte allereerst als schilder in een uitbarsting van schilder- plezier. Het is de kunstgeschie denis (en hij zelf overigens ook die hem indeelt bij het sur realisme, maar in zijn beste werken is er mijns inziens zo weinig surrealisme te ontdek ken. Magritte was schilder die schil derkunstige oplossingen be dacht voor schilderkunstige problemen. En dat is heel iets anders dan het uitvoeren van een theoretisch programma zo als André Breton en consorten dat bedachten en beschreven. De ware surrealist bevrijdde zijn geest van alles wat hij dro men kon in een zo direct moge lijke stijl, met uitsluiting van elke rationele controle. Dat klinkt bevrijdend, en dat was het in de late jaren twintig ook, maar in de praktijk leverde het surrealisme al vlug gortdro ge schilderijen op, bedenksel soep van Max Ernst bij voor beeld. De ironie van de kunst geschiedenis wil dat de leider van de surrealisten, Breton, juist die droogheid aan Magritte verweet die nota bene veel meer in schilderkunst dan in de ui terste krochten van zijn geest geïnteresseerd was. De tentoonstelling van de va che-werken, bedoeld om Parijs van zijn ongelijk ten opzichte van Magritte te overtuigen, werd een mislukking. In het gastenboek niet anders dan be ledigende opmerkingen, die vooral afkomstig waren van aanhangers van Breton. Er werd ook helemaal niets ver kocht. Magritte liet ze gewoon achter in Parijs waar ze jaren hieven staan. Zelf had hij overigens, naar ei gen zeggen, wel door willen gaan met dit soort werk. Hij schreef aan zijn vriend Scute naire: „Ik zou het Parijse expe riment nog intenser willen voortzetten. Daartoe ben ik van nature geneigd, de langzame zelfmoord - maar er is Georget te en mijn weerzin om oprecht te zijn." Georgette was zijn vrouw die veel invloed heeft gehad op de carrière van haar man. Maar of zij het was die hem weer de bekende richting instuurde, is zeer de vraag. Magritte was ook een pantoffelheld die weer op het oude pad voortging dat uit eindelijk leidde tot groot ver koopsucces. Laat, maar toch. Galerie Ronny Van De Velde, IJzerenpoortkaai 3, Antwerpen, tot 26 juni. Uitgeefster Gemma Nefkens belt de schrijfster in Italië foto anp Door Henk van Weert AMSTERDAM - Niet gekomen, toch een ton rijker. De eerste Libris Literatuur Prijs is gewonnen door de in Italië wonende schrijfster Frida Vogels, voor haar boek De Harde Kern 2. aangevraagd. Als zij binnen een jaar zestigduizend leden verwer ven gaat Vitaal met drie uur per "week de lucht in. Zij willen programma's maken waar ieder een naar kan luisteren. „Echt luisteren en dus niet zomaar aanhoren", zegt de voorzitter. Als voorbeeld laat hij een radio programma uit 1982 van de Bel gische presentator Jos Gheysen horen. Daarin vertelt de radio man het verhaal van een Bel gische 'boyscout' wiens muziek hij jaren later in Zuid- Afrika terugvond. Dit alles met zachte, zwoele stem. „Luister zo moet het zijn. Zo en niet anders", zegt Oudshoorn. De schrijfster was gisteravond echter niet aanwezig om de che que van 100.000 gulden in ont vangst te nemen. De publiciteits schuwe Frida Vogels wilde niet deelnemen aan het diner en het vertoon, dat aan de prijsuitrei king vooraf ging. Uitgeefster Gemma Nefkens (Van Oorschot) nam voor haar de honneurs waar. Frida Vogels is een buitenbeen tje in de Nederlandse literatuur van de afgelopen jaren. Ze debu teerde twee jaar geleden op 62-jarige leeftijd met de eerste delen van haar levensverhaal 'De Harde Kern'. Vorig jaar ver scheen het nu bekroonde 'De Harde Kern, boek 2: met zijn drieen'. Hoewel de belangstel ling voor haar werk en persoon groot is, laat ze zich in Neder land volstrekt niet zien. De jury moest uiteindelijk kie zen tussen twee boeken, zo ont hulde voorzitter dr. Jan Terlouw. 'Moenie Kyk Nie' van debutant Henk van Woerden verloor het van Frida Vogels' levensverhaal. „Het verhaal van een vrouw die niet leven kan, zich niet uit haar cocon kan bevrijden. Een per soonlijk relaas, dat de onmacht bloot legt. Lucide, emotioneel, een boek dat het menselijk te kort voelbaar maakt." Uitgeefster Nefkens reageerde opgetogen. Voor een kleine uit geverij als Van Oortschot is zo'n prijs van groot belang. „Ik weet dat Frida Vogels hier ongeloof lijk blij mee is. Wie het boek gelezen heeft, zal begrijpen waarom ze hier niet is. Haar leven staat haaks op zulke ge beurtenissen. Haar keus is ano niem te blijven. Het boek spreekt voor zich zelf." Teleurstelling Frida Vogels is geen verrassende winnares. Hoewel de competitie dit jaar geen echte favoriet ken de, werden haar kansen niet ge ring geschat. Gaandeweg rees het vermoeden dat het een strijd zou worden tussen Frida Vogels en de Vlaming Leo Pleysier (De Gele Rivier is bevrozen). Dat Van Woerden zich daar tussen wrong was een verrassing. Voor Leo Pleysier betekent de afwij zing een nieuwe teleurstelling. Vijf jaar geleden moest hij de eer en het geld laten aan landgenote Brigitte Raskin. De Belg nam het verlies gelaten op. „Ik ben niet naar hier gekomen in de overtui ging dat ik zou winnen". De Libris Literatuur Prijs is in gesteld door de Stichting Litera tuur Prijs, die eerder samen werkte met sponsor AKO. Na onenigheid over de formule, scheidden de wegen van stich ting en sponsor. AKO reikt in het najaar een eigen, nieuw op gezette boekenprijs uit, die even eens 100.000 gulden bedraagt. Hilversum (anp) - De AVRO-dramaserie 'Pleidooi' ontvangt dit jaar de Zilveren Nipkowsehijf. De radioserie 'Andermans Veren', even eens van de AVRO, krijgt de Zilveren Reissmicrofoon. De jury voor beide prijzen wordt gevormd door de Nederlandse omroepcritici. Pleidooi ontving vorig jaar al een eervolle vermelding. Dertien van de zestien juryleden spraken zich uit voor Pleidooi, dat werd omschreven als 'hoogstaand Nederlandstalig drama'. Jiskefet en Kreatief met Kurk (beide VPRO) bleven het langst in de race. Een ere-Nipkowschijf werd maandag toegekend aan Wim T. Schip pers voor zijn hele televisie-oeuvre. De prijzen worden op 21 september in Amsterdam tijdens het Nationaal Omroepcongres uitgereikt. FILMS GOES -Grand Theater 20 u. Wayne's world 2. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Naked gun 33 1/3. 20 u. Philadelphia. 20 u. Wayne's world. 20 u. The pelican brief. 20 u. Schindler's list. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. Naked gun 33 1/3. - Alhambra 2 19.30 u. Schindler's list. - Alhambra 3 19.30 u. The pelican brief. - Alhambra 4 20 u. In the name of the father. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17 u. Cool run nings. 20 en 22.30 u. Close. Zaal 2 - 14.30, 17 u. Kuifje en de zonnetempel. 20 u. Remains of the day. 22.30 u. True romance. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Born Yesterday. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Shadowlands. Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind ler's list. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked gun 3. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Intersection. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 9 - 14.30 u. Pree Willy. 17 en 21 u. Schindler's list. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Gunmen. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. On deadly ground. Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Fearless. Zaal 13 - 14.30 en 20 u. Short cuts. Zaal 14 - 14.30 en 20 u. La reine Margot. Zaal 15 - 14.30, 17 u. Son in law. 20 en 22.30 u. Under Suspicion. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 u. Wayne's world 2. 22.30 u. The house of the spirits. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 u. Sister act 2. 22.30 u. Return of the living dead Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The pelican brief. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philadelphia. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. In the name of the father. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Carlito's way. Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked gun 33 1/3. 14.30 en 20 u. La reine Margot. 17 en 23 u. Gun men. 20 en 22.30 u. Born yesterday. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Shadow lands. 14.30, 17 u. Son in law. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blink. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Intersec tion. 20 u. Short cuts. 20 u. On deadly ground. 22.30 u. Carlito's way. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Pelican brief. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philadelp hia. 20 en 22.30 u. In the name of the father. 14.30 en 20 u. Schindler's list. 14.30 u. Free Willy. KNOKKE Beverly sereens 20 u. Carlito's way. 20 u. Intersection. 20 u. Blink. 20 u. Schindler's list.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 29