DE STEM
Een goed gevuld woordenpotje
North Sea Jazz Festival:
niets nieuws onder de zon
UIT gids
J. Bernlef krijgt morgen de P.C. Hooftprijs voor Letterkunde
iUSKE WISKE
IAMBONE
Documentaire over Bernlef
Cannes vertrouwd gekken^
i Elk heel uur t/m 18.00 en 23.00
i Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelm-
qenrubriek met uitgebreid weerbe
richt en scheepyaartbenchten. 7.05
NOS sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55
I Waterstanden. AVRO: 9.02 In ge
sprek. 9.55 Vrijzinnig vizier. VARA:
1002 Van belang. 11.02 Punch. HV:
I 1310 De documentaire. 14.03 Bo-
I ven het dal. 14.30 De verbeelding.
I VARA 15 02 Ophef en vertier. NOS:
1710 Radio UIT. RVD: 17.45 Postbus
51 op 5. OHM: 18.02 Bhakti I en
ouderen EO: 19.00 Waar waren we
ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en
actualiteiten in bet Turks 19.50
Nieuws en actualiteiten in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws
en actualiteiten in het Chinees. EO:
2100 Kayen rasja (Er is hoop). 21.15
lyi haberler (Goed nieuws). 21.30
Sin ke yat kai yam (Goed nieuws op
maandag). VOO: 22.00 Het zwarte
i gat NOS: 23.07 Politieke partijen.
23.i7-23.58 Met het oog op morgen
„Het allergrootste probleem van veel
Kamerleden is dat ze niet gezien
worden als mensen van vlees en
bloed.
Erica Terpstra, VVD-Kamerlid
nüCd'JÜJVL
s
Door Peter Janssen
We lopen over één nacht ijs, zegt hij. Er hoeft maar dit
te gebeuren, of onze wereld stort in elkaar. Wie het
overkomt weet het, of weet het juist niet. En wie
Bernlefs roman Hersenschimmen las, zag het formidabel
verbeeld. Er hoeft maar dit... Het is maar goed dat we
ons dat niet voortdurend bewust zijn, zegt Bernlef. Dan
is het een griezelige wereld.
In Hersenschimmen (1984) schil
dert Bernlef de geestelijke afta
keling van een dementerende
man. Fantasie, herinnering en
werkelijkheid zijn geen afzon
derlijke grootheden meer, de tijd
geen constante. Het boek werd
een enorm succes. Bernlef kon
stoppen met vertalen en brood
schrijven en zich helemaal aan
zijn literaire werk wijden. Mor
gen ontvangt de 57-jarige auteur
de P.C. Hooftprijs voor Letter
kunde.
In sommige kringen wordt hij
niet gezien als schrijver, maar
als een specialist op het terrein
van de dementie. Men gelooft
niet dat het fictie is, zegt hij. „Ik
kan wel roepen dat ik iets anders
heb bedoeld, maar daar gaat het
niet om. Wat mij lichtelijk irri
teert, is dat je dan in aanraking
komt met mensen die het niet als
literatuur lezen. Er blijken onge
looflijk primitieve opvattingen
over literatuur te bestaan.
Schrijvers hebben iets beleefd en
dat schrijven ze op, denkt men.
Fantasie is voor die mensen een
onwerkelijk iets. Dan zeggen ze:
maar zoals u het beschrijft, dat
klopt precies, bij mijn oma was
het ook zo. Nee, dat is niet zo,
zeg ik dan. Het is literaire specu
latie. Daar kunnen ze dan geen
kant mee op. Maar ach, het zal je
probleem maar zijn. Ik mag niet
klagen. Van Hersenschimmen
zijn nu ifets van 420.000 exem
plaren verkocht en daar komen
er nog 5.000 per jaar bij."
Marsman
Bernlef werd op 14 januari gebo
ren als Hendrik Jan Marsman.
Toen hij in 1960 debuteerde met
de dichtbundel Kokkels, besloot
hij dat onder een andere naam te
doen. Marsman, dat was al een
dichter. Bernlef was een dove
bard die leefde in de zesde eeuw.
Achteraf blijkt het een passende
schuilnaam voor iemand die
schrijft over vervreemding, ver
lies, verdwijning. „Hij is gaan
passen", zegt de schrijver.
„Langzaam begon die man bete
kenis te krijgen in mijn werk. Ik
heb de naam vrij toevallig ge
vonden. Ik werkte in een boek
handel en daar moest je je te
pletter studeren. Literatuur on
der andere. Die begon bij Bern
lef. Hij is onze eerste dichter en
er is geen letter tekst van hem
bewaard."
Of de twintigste-eeuwse Bernlef
dat risico ook loopt? Hij is er
niet bang voor. „Ik geloof dat
iets dat heel concies en sober
geschreven is het langer uit
houdt dan retorische, exuberan
te teksten. Die zijn heel tijdge
bonden. Dat zie je bij Roland
Holst. Een goed dichter, maar ik
kan hem niet meer lezen. Alleen
zijn laatste, Voorlopig. Dat zijn
volkomen sobere rechttoe-recht-
aan-zinnen. En die gedichten
zijn nog steeds te lezen."
In Bernlefs roman Meeuwen
moet een man leren leven zonder
spraak, nadat hij aan keelkanker
is geopereerd. Hij moet verder
met een minimum aan communi
catiemiddelen. Bernlef heeft het
gegeven eens bijna een metafoor
voor zijn eigen schrijfstijl ge
noemd.
Onbekend
Heeft zijn soberheid iets te ma
ken met het woordenpotje uit
zijn jeugd? In de bundel Onder
de bomen haalt Bernlef een
waarschuwing van zijn vader
aan. Onder het eten mocht hij
niet praten. Ieder mens heeft een
woordenpotje, zei vader, en dat
raakt eens op. Als jij zo doorgaat
duurt dat niet lang meer. Daar
schrok de jonge Bernlef toen
heel erg van. Is hij nu nog bang
dat ooit de bodem van zijn
woordenpotje in zicht komt?
„Nee, dat denk ik niet. De moei
lijkheid is: hoe meer je hebt
geschreven, hoe meer weitjes je
hebt afgegraasd. Het gaat erom
steeds een onbekend terrein te
vinden en je niet te herhalen.
Want dan is het herkauwen en
J. Bernlef: „De schrijver moet niet geëmotioneerd worden, maar de lezer.
FOTO KLAAS KOPPE
Vrijdag brengt de NOS de documentaire 'Op het Noorden' die
Leo de Boer maakte over J. Bernlef. Leo de Boer, die eerder voor
het Letterkundig Museum schrijversportretten maakte van An
ton Koolhaas en Gerrit Kouwenaar, kreeg voor het maken van
de documentaire geheel de vrije hand. „Alleen op research-ni-
veau is er met Bernlef overleg geweest. Dat is bijzonder,
schrijvers stellen over het algemeen allerlei voorwaarden. Ik
moet er niet aan denken een dergelijke documentaire over W.F.
Hermans te maken."
Ijsbergen en sneeuwlandschappen vormen in 'Op het Noorden'
de achtergrond. Veel van Bernlefs verhalen en romans spelen
zich af in de buurt van de poolcirkel. Maar in breder verband is
de hang naar koelte en afstand bewust door hem gekozen als
meest geschikte vorm voor de emoties die hij met zijn werk wil
overbrengen.
Voor een levensecht ijslandschap werd naar Groenland gereisd,
waar Bernlef nooit is geweest. Hij schreef er over op grond van
folders. De Boer: „Spitsbergen had in eerste instantie onze
voorkeur. Maar omdat daar nog wel eens een beer op bezoekers
wil afstuiven, is gekozen voor een veiliger oord."
dat vind ik geen smakelijk ge
zicht. Wel blijkt achteraf dat je
steeds hetzelfde boek schrijft. Je
denkt steeds: wat ik nu maak, is
totaal anders dan het vooraf
gaande. Maar dat is niet zo. Het
is ook wel begrijpelijk. Het komt
uit één stel hersenen. En stel je
eens voor dat je voordat je begon
al dacht: het wordt toch weer
hetzelfde boek. Dat zou dodelijk
zijn."
Veelschrijver
Bernlef heeft nu zo'n zestig boe
ken geschreven, zowel proza als
poëzie. Hij is vaak uitgemaakt
voor een vakman, een veelschrij
ver die precies weet hoe het
moet. Raakt hem dat diep?
„Nee hoor. Ik vind het een com
pliment. Ik zie mezelf liever als
iemand die een bepaalde stiel
beheerst, dan als maker van dat
mistige dat ze hier als kunst
bewonderen. Ik heb veel waar
dering voor vaklui. Maar je hebt
gelijk: het is' absoluut niet zo
bedoeld. Het betekent: die man
is niet bevlogen. Nee, dat zullen
mensen die Hersenschimmen
hebben gelezen, niet beamen.
Hersenschimmen had een enorm
emotionele impact op de lezer.
Maar er is het misverstand dat
literatuur die emotioneel is, zich
ook in zijn woordgebruik emo
tioneel moet tonen. Dat is een
verkeerde opvatting. Tsjechov
zei: 'Achter mijn bureau ben ik
zo koud als ijs'. De schrijver
moet niet geëmotioneerd wor
den, maar de lezer."
Hersenschimmen en Meeuwen
zijn niet Bernlefs enige boeken
die een ziekte en de daarmee
gepaard gaande vervreemding
beschrijven. „Mensen denken
dat ik een morose en luguber
figuur ben. Ik ben niet in ellen
de, in ziektes op zich geïnteres
seerd. Maar je komt alleen iets te
weten van het brein als je de
afwijkingen kent."
Herinnering
Als je een paar kernwoorden uit
zijn werk haalt, kom je bij waar
nemen, twijfel aan die waarne
ming, herinneren, vergeten, her
inneringen verzinnen en zo
voort. „Het gaat eigenlijk om het
besef wat die herinnering eigen
lijk is", zegt hij. „Het blijkt te
gaan om een groot aantal syste
men die voortdurend verande
ren. Dat hele beeld van een vast
liggend verleden, dat zit er vol
komen naast. Dat is veel te ne-
gentiende-eeuws. Toen dacht
men dat je hokjes in je geest had.
Maar het zijn brokjes geheugen
over het hele brein heen, en dat
verandert tijdens je leven. De
beelden van je verleden liggen
helemaal niet vast. Het is geen
foto-album. Mensen weigeren
dat te geloven. Veel romanschrij
vers ook trouwens. Ze houden
zich aan een chronologische
tijdsindeling. Maar die hebben
we gemaakt omdat we anders
niks met elkaar kunnen afspre
ken. De essentie is vermoedelijk
dat de tijd dan eens langzaam
gaat en dan eens vlug. De men
sen willen iets hebben dat objec-
Gerry Mulligan
FOTO ANP
Van onze kunstredactie
Den Haag - Het grootste
nieuws was, dat er geen
nieuws was. Het traditionele
North Sea Jazz Festival, dat
op 8, 9 en 10 juli in het
Haagse Congresgebouw zijn
negentiende aflevering be
leeft zal niet breken met de
traditie. En dat terwijl toch
voor het eerst sinds 1976 de
naam Acket niet meer aan
het gerenommeerde evene
ment is verbonden.
Maar bij monde van Leon Ra
makers, directeur van Mojo
Concerts dat begin dit jaar de
organisatie van Acket Office
heeft overgenomen, werd verze
kerd dat niet aan de succesvolle
formule zal worden getornd.
En dat betekent ruim acht uur
'live' muziek per festivaldag op
dertien podia tegelijk, van jazz
in alle stijlen tot blues, van soul
tot funk - en alles wat daar
tussen ligt. Om die muziek te
maken komen ongeveer duizend
artiesten opdraven, variërend
van gevestigde namen tot nieuw
ontdekte talenten.
Een willekeurige greep uit de
door programmeur Paul Dank-
meijer aangetrokken musici le
vert artiesten op als Gerry Mul
ligan, Herbie Hancock, Oscar
Peterson, Lionel Hampton, Na
thalie Cole, Joe Henderson, Pat
Metheny, A1 Jarreau, Ornette
Coleman, Nederlands trots Can
dy Dulfer en Al DiMeola op. Uit
de blueshoek komen onder an
dere B.B. King en John Mayall
naar Den Haag.
En ook Van Morrison is van de
partij. De jonge generatie wordt
in het Congresgebouw onder
meer vertegenwoordigd door
Roy Hardgrove, Joshua Red
man, Ben Harper, Greg Osby,
Steve Coleman en Don Byron.
Zoals gebruikelijk wordt ook op
het komende North Sea Festival
weer gewerkt met thema's. Zo
wordt er veel aandacht besteed
aan big bands. Er valt onder
andere een optreden te ver
wachten van Horace Silver en
het Silver Brass Ensemble met
als speciale gast tenorsaxofonist
Red Holloway. De Mingus Big
Band komt in een all-starbezet-
ting, met o.a. Randy Brecker,
Phil Harper, Craig Handy en
Ronnie Cuber.
Op de openingsavond presente
ren zich gerenommeerde teno-
risten van twee generaties op
één podium, zoals Johnny Grif
fin naast Ron Blake. Dan is er
een podium ingeruimd voor de
vibrafoon met Milt Jackson,
Gary Burton en Terry Gibbs en
wordt aandacht besteed aan
salsa, Latin jazz en het Brasil
project van Toots Thielemans.
De Nederlandse inbreng wordt
o.a. verzorgd door Piet Noor-
dijk, Rob van Bavel en de Dutch
Swing College Band. Dat laat
ste gezelschap is ook genomi
neerd voor de Bird Award, die
voor de tiende maal zal worden
uitgereikt. Het DSC moet het in
de categorie Special Apprecia
tion opnemen tegen arrangeur
Jerry van Rooyen en producer
Dick de Winter.
De Arnhemse slagwerker Pierre
Courbois is met orkestleider
Cees Slinger en trompettist Rob
Pronk kandidaat voor de Bird
Award Nederland. Voor de Bird
Award International zijn Ornet
te Coleman (altsaxofoon), Steve
Lacy (sopraansax) en Wynton
Marsalis (trompet) genomi
neerd.
Wordt er voor het negentiende
North Sea Jazz Festival niet
aan de formule gesleuteld, er is
toch één nieuwigheidje. De tel
ler bij de kassa blijft per avond
steken op 21.500. Meer bezoe
kers komen er niet in. Dat is
tien procent minder dan vorig
jaar, toen er flink werd ge
klaagd over de te grote drukte.
['"Al'mAn 7.30, 3.30, 12.30,
lElk„ 1K30 17 30, 18.30 en 06.30
[13.30, '"'.rim.#. "7 m Uior on Mn
MAANDAG 16 MEI 1994
tief zo geweest is. Maar zodra
waarnemen in het spel is, wordt
objectief subjectief. Dan moet je
er echt onze lieve heer bijhalen."
Hij heeft nogal eens het verwijt
moeten horen dat hij zoveel de
tails in zijn boeken stopt. Blijf
toch bij het verhaal, bij de kern,
en laat die onnutte kleine zaken
achterwege. In de geest van de
uitspraak van W.F. Hermans dat
in een roman geen mus van het
dak mag vallen of het moet een
betekenis hebben voor het ver
loop van het verhaal.
Bernlef: „Dat is ook een typisch
19e eeuwse opvatting. Een ro
man wordt dan vergeleken met
een uurwerk. Dat is natuurlijk
echt iets voor Hermans. Maar
nee, ik vind niet dat alle details
een functie moeten hebben. Je
moet op een milde manier de
toevalligheden van het dagelijk
se leven toelaten. En dat is iets
anders dan het pointeloos toela
ten van het dagelijks leven. Her
mans is mij te streng. Je kunt het
vergelijken met een schilderij
van Vuillard. Dat heeft ontzet
tend veel kleine kleurtoetsen.
Elk toetsje op zich is niet zo
nodig in de zin van Hermans.
Maar al die schijnbaar zinloze
details zijn er om een specifieke
sfeer te creëren. Wat dat betreft
zijn ze dus niet echt zinloos. En
je hebt ook, zoals bij Van het
Reve, het beroemde zinloze feit.
Uitweidingen over het schijnba
re niets. Daarachter gaat de to
tale lachwekkendheid van alles
schuil. Dat is raffinement! Ie
mand, ik weet even niet wie,
heeft eens gezegd: God is in the
details. Dat geloof ik ook."
Poëzie
Bernlef krijgt de P. C. Hooftprijs
niet voor zijn proza, maar voor
zijn poëzie, die door critici het
hart van zijn oeuvre is genoemd.
Kan hij het daarmee eens zijn?
„Jazeker. Poëzie toont het dui
delijkst hoe jouw hersens met
taal omgaan. Daar kom je het
dichtst bij het intuïtieve proces.
Je hebt het idee dat je met
poëzie dichter bij de bron zit.
Het is een kwestie van gradatie,
hoor. Maar bij een roman werk
je meer sturend, daar heb je al
een bepaalde opzet. Wat poëzie
voor nut heeft? Poëzie gaat niet
zo zeer over het vertellen van
een verhaal, over gebeurtenissen,
maar over dat groter gedeelte
van het leven dat niet uit ge
beurtenissen bestaat. Je zit in de
tuin, je ziet planten, hoort een
vogel. Bewustzijnstoestanden,
dingen die emoties brengen, zon
der dat ze een verhaal vormen.
Poëzie is denken, proza is wat je
met dat denken doet. Het is een
eerdere vorm van een zelfde pro
ces."
Bernlef is nu 57, de oude dag
naakt. Benauwt hem dat? Ten
slotte heeft hij zich in een paar
ouderdomskwalen griezelig in
geleefd. Het benauwt hem niet
echt, nee. Wat hem stoort, zegt
hij, is als je een vriend ten grave
moet dragen, zoals onlangs de
uitgever Rob van Gennep. Maar
verder? „De ouderdom verandert
de loop der dingen. Je krijgt iets
van: geen geslenter meer. Geen
geklets in cafés. Aan het werk!
Het besef dat je nog maar weinig
tijd hebt. Voor iedereen houdt
het eens op, midden in een zin."
Gérard Depardieu en Roman Polanski wuiven ter g
van de presentatie van A Simple Formality. fotcI
Door Jos Kessels
Cannes - Op het strand worden bonte travestieten gefoti
feerd vanwege hun rollen in een Australische woestijnfilc
het prestigieuze Carlton-hotel dwalen dames rond zoj
wenkbrauwen en met napalm gecoiffeerd haar, in het I
van een congres over plastische chirurgie.
Op de boulevard houden mu-
ziekgroepjes onbedoeld een
straatsessie van enkele kilome
ters lang, van bongo's tot violen.
Om de paar meter staat een
mimespeler, die met zijn kunsten
snel bewegende franks probeert
te verdienen.
Een man loopt rond met een
bord voor zijn hoofd dat Jezus
redt, terwijl even verderop een
man rondloopt in een lendedoek,
die een schuimrubber kruis op
de rug draagt.
In een kroeg beklagen zich enke
le Amerikaanse Harley-Da-
vidsonrijders erover dat er ge
rookt wordt, en gaan uit protest
buiten staan.
Kortom, het is weer het ver
trouwde gekkenhuis, het 47e
filmfestival van Cannes.
Sterrenkijkers
Zo rond het middaguur zetten de
eerste sterrenkijkers hun stoelen
neer bij de ingang van het festi
valpaleis. Ze moeten dan nog
zeven uur in de zon of de regen
wachten tot het eerste bekende
gezicht opdoemt. Een Japans tv-
station interviewt enkelen van
hen, geïmponeerd door zoveel
overgave.
Ondanks de aanwezigheid van
Clint Eastwood kunnen de gla-
mour-liefhebbers niet echt te
vreden zijn. De Fransen mogen
dan nog zo chauvinistisch zijn,
ze realiseren zich ook wel dat de
reikwijdte van eigen coryfeeën
als Isabelle Adjani en Gerald
Depardieu internationaal be
perkt is. Op de valreep hebben
Sylvester Stallone en Sharon
FILMS
GOES
-Grand Theater
20 u. Wayne's world 2.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Naked gun 33 1/3.
20 u. Philadelphia.
20 u. In the name of the father.
20 u. The pelican brief.
20 u. Schindler's list.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Naked gun 33 1/3.
- Alhambra 2
19.30 u. Schindler's list.
- Alhambra 3
19.30 u. The pelican brief.
- Alhambra 4
20 u. In the name of the father.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 14.30, 17 u. Cool run
nings.
20 en 22.30 u. Close.
Zaal 2 - 14.30, 17 u. Kuifje en de
zonnetempel.
20 u. Remains of the day.
22.30 u. True romance.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Born Yesterday.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Shadowlands.
Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind
ler's list.
3.
m
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en
The pelican brief. 99;
Zaal 19 - 14.30, 17, 20en^
Philadelphia. 92;
Zaal 20 - 14.30, 17,20en^
In the name of the father.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en-
Carlito's way. 92:
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en2
Mrs. Doubtfire.
Stone nog toegezegd te kot
Gisteren deed ook nog een J
Nederlandse ster Cannes
Antony Kamerling, bekent I
de tv-serie 'Goede tijden slJ
tijden' en de bioscoopfilït]
kleine blonde dood'.
In het gezelschap van de
se regisseur Dominique
dere en de Britse acteur i
Postlewaite kwam hij in
de vele strandtenten 'Suilj
aanprijzen. Momenteel won
film opgenomen in het
Nice. Het moet een gev
thriller worden, over een i
dicapte, steenrijke oude
een stelende jonge gij
Onbekend
Hoezeer in deze dagen int
onbekend onbemind maaktl
ik op een avond vlak v»|
aanvang van een galapn
In de krijsende menigte]
waarde ik plotseling het gi]
van de jonge Amerikaansei'
en scenarioschrijver Quentii)
rantino, sinds 'Reservoir I
een van Holly woods meest
geerde cineasten.
Tarantino kwam, denk ik, p
hoogte nemen, omdat
deze week zelf in gala moetij
zijn film 'Pulp fiction', i
dingt naar de Gouden Paln|
regisseur werd door
gillende meisjes onder del
gelopen, die een glimp var.
Frans acteur wilden
De arme Amerikaan
beduusd overeind en sctot|
een haas een zijstraat in.
Dat is Cannes ten voetenuit I
J NCRV: 7.07 Hier en Nu.
Ijneuws. Kerkelijke actualitei-
I '8,4i fit 12 07 Tijdsein. V00: 14 05
,en' .radio EO: 19.04 Tijdsein.
mn 2204 Sportradio. NOS: 23.07
I ?hflt 009 OP mor9en- KR0: 0 04
mokles 1.02-7.00 Niemandsland
II ffl°r Nieuws. TROS: 7.04 De
IElk ^niitshow. 9.04 TROS Gouden
lhw„BT2 04 Het hart van twee. 14.04
fejj rapio 2 - matinee. AVRO:
KmBleradio.EO: 18.04 Alle men-
I" NCRV' 19-04 Witte rozen.
120 04-24-00 Tussen acht en midder-
I macht
iS^'out3 Nieuws AKN: 6 04
I d oakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami-
lBre VARA 1204 Denk aan Henk.
I?AM Carola. AKN' 15.04 Popsjop (I
1 m V00: 17.04 Rinkeldekinkel.
I uns-18 04 De Avondspits. EO: 19.04
lel? AVRO: 20.04 Forza. VPRO:
IS villa 65. TROS: 0 04 Nacht
licht VARA: 2.02 Mol of Mark.
4.02-6.00 Pyjama FM
«O4,3.00, 18.00 en 20.00
I Els KRO' 7.02 Aubade. 9.00
■Muziek voor miljoenen. 11.00 Och-
linndconcert. I. Muz. voor pianoduo;
I il ca 1210 Muz. voor bariton en
lino' 13.04 In antwoord op uw
I hniven. VPRO: 14.00 Middagcon-
eert. Componisten uit de Eerste
I wereldoorlog 16.00 De Nederlan-
Iden Aurerlia Saxofoon Kwartet.
11700 De koffer. 18.04 De wandelen-
IH» tak Grieken in de Himalaya.
I 19.00 De grote oversteek. NOS:
19(11)2 Nieuwe maandag. De grote
„versteek extra lang. 24.00-1.00
1 vier na middernacht
J RADIO 5
JOMROEP BRABANT
ANP-Nieuws: zie Radio 1. - 7.05
Brabants nieuws, actualiteiten en
de krant in Brabant. 7.55 Weerman
Jóhan Verschuuren. 8.08 Brabants
nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra
le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei
ten en weerman. 9.03 Brabants
nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03
Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank.
11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van
harte. 12.05 Brabants nieuws en
actualiteiten. 12.55 Bericht voor
boer en tuinder. 13.08 Brabants
nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen
trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34
Muziek, Brabantse produkties.
14.03 Brabants nieuws. Aansl.: Mu
ziekkiosk. 15.03 Brabants nieuws.
15.05 Conga Brabant. 16.03 Bra
bants nieuws. Aansl.: Uitlaat. 17.05
Brabants nieuws, actualiteiten en
reacties van luisteraars. 17.45 De
agenda. 17.55 Nieuwsoverzicht
OMROEP ZEELAND
AN P-nieuws: zie Radio 1. 7.05
Nieuws en actualiteiten met om
7.15 het weer in de provincie. 7.25
weekend-overzicht sport. 7.32 re-
i gionaal nieuwsoverzicht. 7.35 de
dag van... 7.45 agendatip en agenda
7.50 regionaal nieuwsoverzicht.
8.08 Radio Nieuws Centrale.
8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten,
met om 8.45 De wekelijkse column
Bob en Co. 12.05 Nieuws en actua
liteiten met om 12.15 het weer in de
provincie. 12.32 regionaal nieuws
overzicht. 12.34 wegwies. 12.43 re
portage, vraaggesprek. 12.55 De
agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws
Centrale. 16.03 Sportmeneer. 17.05
Nieuws en actualiteiten met om
17.15 het weer in de provincie en
17.32 regionaal nieuwsoverzicht.
17,35-18.00 De Zeeuwse tijdmachi
ne met om 17.55 de agenda
QrtZf vriehdeh
msf0edeh zich haar
m01luchthaveh eh
mitt ten hum vah tud
I'S nuts m gereed-
f*jid gebracht oh
JFf' oe terrhhef
mtlarr huh uiteihoe-
■wff£ doel te
yteritEKKEH
Bruce Greenwood en Mia Kirshner, hoofdrolspelersi!!
Canadese film Exotica
Hier is het plan De
je-het-neemt staal e,
•t plat
temt
'êecfi wel de richt ine
iet ken!.. ONDBR t
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en i
Naked gun 3.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20en'"
Intersection.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20en^|
Blink.
Zaal 9 - 14.30 u. Free W#
17 en 21 u. Schindler's list
Zaal 10 - 14.30, 17,20 en^
Gunmen.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en
On deadly ground. „j
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en
Fearless.
Zaal 13 - 14.30 en 20
cuts. u«i
Zaal 14 - 14.30 en 20 U.
Margot. ,nwf
Zaal 15 - 14.30, 17 u.Son^L
20 en 22.30 u. Under SuspigJJ
Zaal 16 - 14.30, 17,20U.«
22°30*u. The house of thespin||
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 f
act 2.
22.30 u. Return of the t
jhet oog vah de gezagvoerder eli eht
ie drrriehde bodeh 5hec i eh de terrahei
V/4r EEN Fensr