'De graven zijn halfvol, wie helpt ons vullen?' Nieuw» ie stem Van Kemenade (1 Vissers Baviaan DE STEM BINNENLAND BUITENLAND Hutu's en Tutsi's: de adel en de boerenstand FORIV anlui asielaan april fors ge IOS wil afspraken o\ 'remier Berlusco -DE STEM Ziekte en handicap VRIJDAG 13 MEI 1994 iMhggTEM Een Ruandese vrouw zoekt beschutting onder een tafel, die in het stadion van Kigali staat, foto ap gen, vermoedt hij het, maar hij heeft niet zelf gezien dat de jongen werd vermoord, dus is er nog een beetje hoop. Ze leven nu met zijn vieren, zijn vrouw, Jules en hun beide kinde ren van 5 en 6 in dit hutje van ongeveer anderhalf bij anderhal ve meter. Ze bezitten niets meer. Ze zijn op stel en sprong ge vlucht. Jules gaf onder meer ge schiedenisles op een middelbare school in Kigali, de hoofdstad van Ruanda, waar tot op de dag van vandaag zwaar wordt ge vochten. In het vluchtelingenkamp valt hij op door zijn nette kleding; een blauwe bloes met een grijze broek en bruine lederen schoe nen. Hij wordt door de andere vluchtelingen als leider gezien. Hij overlegt met de Westerse hulpverleners en maakt een goe de kans binnenkort officieel me dewerker te worden bij een van de hulporganisaties in dit krioe lende nest. Toen hij me door het kamp zag dwalen bood hij zich als tolk aan. We gaan voor het hutje zitten en zijn al snel omringd door een horde kinderen. Helaas verstaan de meesten geen Engels of Frans, anders hadden zij ook Jules's geschiedenisles in de openlucht kunnen volgen. „Ik zal je uitleg gen waarom ook de Belgen schuld dragen aan de dood van die baby en ook van mijn doch tertje." Er volgt een verhaal zoals het ongetwijfeld in Afrikaanse ge schiedenisboeken is vastgelegd. Jules: „Ik weiger altijd te zeggen of ik een Hutu of een Tutsi ben. Wij zijn namelijk één volk: de Banyarwanda, het volk dat uit de Hutu's en Tutsi's is voortge komen. Vroeger woonden in dit deel van Afrika Pygmeeën. Zo'n duizend jaar geleden kwamen de Hutu's, een Bantoe-volk. Vijf honderd jaar later kwamen de Tutsi's. Zij kwamen uit wat we nu Ethiopië noemen. Het ver schil was overduidelijk: de Ban toes waren een kort en stevig volk, de Tutsi's lang en smal met smalle neuzen", doceert Jules. „Er ontstonden koninkrijkjes, die werden geregeerd door de bovenlaag van de Tutsi's. De Hutu's werkten op het land, de Tutsi's werden de veehouders. Als een Hutu vee kon kopen, dan werd hij een Tutsi en mocht hij een Tutsi-vrouw trouwen, die was grootgebracht met melk. Als een Tutsi zijn vee door stommi teiten kwijtraakte, dan werd hij een Hutu en moest hij een Hutu- vrouw trouwen. Door de eeuwen heen mengden de Hutu's en de Tutsi's zich op deze manier. Ook ik heb Tutsi- en Hutu-voor.ou- ders. Het verschil tussen een Hu tu en Tutsi was niet meer et nisch, het was een standsverschil tussen de veehouders en de land bouwers, zoals tussen de adel en de boeren in Europa." „Maar toen kwamen vorige eeuw de Europeanen. Eerst de Duit sers, later de Belgen. Zij ge bruikten de Tutsi's als hun kolo niale agenten. Zij maakten de Hutu's en de Tutsi's bewust dat ze verschillende volkeren waren. Hutu's werden niet meer dan slaven, de Tutsi's (de adel) wer den door de Belgen als superieur beschouwd. Zij kregen onderwijs en belangrijke functies. Intussen zetten de Belgen onze hele sa menleving op zijn kop, ze kweekten haat tussen mensen. Toen de Belgen in 1962 vertrok ken lieten zij een hevig verdeeld volk achter. De grond die in 1918 door het westen tijdens een conferentie aan de Belgen was toegewezen, werd verdeeld in twee dichtbevolkte staten: Ruan da en Burundi. Sindsdien is het hier een en al ellende." Naarmate het verhaal van Jules vordert, windt hij zich een beetje op. Zijn normale zachte stem wordt iets luider, hij praat snel ler. Maar toch, hij heeft zijn dochter verloren, zijn zoon waarschijnlijk ook, al zijn bezit tingen, maar koestert geen haat tegen Hutu's of Tutsi's. Hij pro beert te verklaren waarom 'broe ders dit elkaar aandoen.' Helaas is niet iedereen zo tole rant en diepzinnig. Velen zijn op wraak uit. Waarschijnlijk heeft Jules gelijk, als hij zegt dat er voor de komst van 'de witte mannen' een stabiele samenle ving was. Zo trof in 1879 de jonge avontuurlijke Schotse bo tanicus James Thomson een vre dige samenleving aan met ont wikkelde schone dorpen en vriendelijke mensen. Kleine ko ninkrijkjes geregeerd door de Tutsi-koningen. Hoe anders is het sinds 1962. Zowel in Burundi als in Ruanda zijn sindsdien verschillende oor logen geweest tussen Hutu's en Tutsi's. Telkens zien we er onge lofelijk veel slachtoffers, waarbij de wreedheid waarmee de hon derdduizenden werden afge maakt, niet te beschrijven valt. Er is geen familie zonder slacht offers, vrijwel iedereen zit ge vangen is de vicieuze cirkel van wraak en haat. Nu worden er weer honderddui zenden vermoord in Ruanda, af gelopen oktober vielen er meer dan 100.000 doden in Burundi. Dat gebeurde in 1972 ook al eens. In beide landen vormen de Tutsi's een minderheid van 14 procent tegen 84 procent Hutu's. Het verschil is echter dat in Burundi leger en regering volle dig door de Tutsi's wordt gedo mineerd, terwijl in Ruanda de Hutu's de lakens uitdelen. Sinds het vliegtuig, waarin de presi denten van beide landen op 6 april werd neergeschoten, is Ru anda één groot slagveld. Ook Burundi is een kruitvat, waarin slechts een vonkje hoeft te slaan om het land te veranderen in een slangenkuil waarin de ratten nog moeten worden gedeeld. Tot nu toe doodde het (Tutsi)-le- ger hier 200 Hutu's, min of meer als waarschuwing aan de bevol king om niet in opstand te ko men. Het land is volledig in de greep van leger en politie. Elke kilometer is er een wegversper ring, waarbij geüniformeerde Tutsi's alles en iedereen contro leren. Ze gaan daarbij bepaald niet zachtzinnig te werk. Na zonsondergang is het onmo gelijk over straat te gaan zonder met grote kapmessen bewapende jongemannen als beschermers. Maar het is (nog) kinderspel met wat er de laatste weken in Ruan da gebeurt. De verhalen van de vluchtelin gen, met name van de uit Ruan da naar Burundi gevluchte Tut si's zijn te verschrikkelijk om hier weer te geven. Het RPF (Ruanda Patriotic Front) rukt op naar de hoofdstad. Het RPF wordt gezien als een Tutsi-ver-- zetsbeweging tegen de Hutu-re- geringssoldaten. Maar in wezen is het niet zo simpel. De leider van het RPF is op zijn beurt een Hutu. Hij beweert dat het geen strijd is tussen Tutsi's en Hutu's, maar dat er in Ruanda een oor log aan de gang is tegen een meedogenloze regering. Een feit is dat de radiozender van de regering in Kigali de mensen in het hele land oproept alle Tutsi's en Hutu's te doden die tegen de regering zijn. Die oproep vond plaats voordat de gevechten en kele weken geleden uitbraken. Er woedt in Ruanda geen etni sche oorlog, er vindt e de plaats tegen vergelijkbaar met vatll ruchte Rode Khmer in Ca» J heeft gedaan. Logisih 4 Tutsi's daarvan het sla, zijn. Tenslotte hebben ,.,i leraar Jules geleerd dat J geen ras zijn, maar een T adelstand. Een mooi voorbeeld zijn tj mensen die in het voetbals»* van Kigali door de i daten gevangen worden", den. Elke dag worden 50 y uit de 'bovenlaag' van M vangenen geëxecuteerd. Ht| gen van een bril wijst opw intellectualisme en is viM om voor het vuurpeloton tl digen. r Een gevluchte Hutu in heti ste vluchtelingenkamp tel reld in het westen van Tar getuigt: „Ik ben een Hutul ik was tegen de regeri wordt dus ook vervolgd. 1 geringssoldaten houden iej tegen. Als ze vermoeden L mand tot de oppositie be] dan fluiten ze op een I manier. Dan komen er pfe! mannen met kapmessen tj schijn, die de verdachte let een kopje kleiner zijn de interahamwe mensen samen aanvallen),'! ties die de afgelopen m door het regeringsleger zi j wapend." De staatsradio in Ruanda,i weer vanuit een andere pijl zendt nadat het station doj RPF was veroverd, had e ren nog een duidelijke i schap aan de interahannj graven zijn halfvol, wie htj ons vullen.' Geen wonder dus dat devl I lingenstroom vanuit I-J naar de buurlanden De situatie in het grootste:] telingenkamp ter wereld t steeds nijpender. Het zijn er inmiddels een kwart miljoen, altari| afgelopen twee weken gekomen. Sommigen na «1 ge voettocht van veertien tf of langer. Ze streken neer! verlaten gebied in West-7q nia in de bergen op 1501 hoogte. De toegestroomde j verleners, met name van tel de Kruis en Artsen zonderif zen, doen onder de meest p tieve omstandigheden tisch werk. Ze redden tiej zenden levens. Een prachtige man is k| Amsterdam. Werkzaam t transportonderneming, die| gehuurd door Artsen Grenzen om hierheen hiij deren te vervoeren. Jan bege de een luchttransport, nu al tien dagen hard ais i| verlener aan het werk. Hi;| 'zich allang weer bij zijntsl Amsterdam moeten it| Maar hij wil niet weg, al tien dagen in hetzelfde U op de vloer van het doorl| zonder Grenzen in huurde half afgebouwde] Geen elektriciteit, amper» elke dag bruine bonen 1 Jan maalt er niet om. „1 hoe dom het is als men1 Nederland zeggen dat al die] aan mensen in nood wej geld is. Hier worden levo red." We verlaten dit enorme vM lingenkamp. Genoeg groj halen, genoeg geweld, en ellende van kinderal gaan 200 kilometer verder] Kigoma, een schilderachtiS] zaniaans plaatsje aan het Lake Tanganyika. Hier 1 dere Afrikaanse gezicht. Vj vriendelijk, onbezorgd. ®j tige groene paradijs met uitsluitend rode z en wiegende vrouwen met] ladingen op hun hoofd, 's Avonds komt er een 1 terras van het hotel blijkt een vaste klant uit '- da, een zakenman. Zijn^l tussen tranen en zoemer»! secten door: „Ik ben me'j gezin gevlucht. Bij de j liet ik hen achter 01 andere kant een bootje t(jj Toen ik terugkwam RPF-rebellen mijn ken hakten en aan voerde." i/an onze Haagse redactie Haag - Informateur Oen - venk Willink zal naar Verwachting in de loop van ie dag koningin Beatrix idviseren een of meer in- 'ormateurs aan te wijzen. de volgende fase moeten [e drie fractieleiders van dA, VVD en D66 onder- handeier van een koord. Vanmorge: link nog Jen Haag (anp) - Het aantal asielverzot [pril fors gedaald. In maart werden nog bet ministerie van Justitie ingediend, i jiantal 3580. De daling komt doordat Ju iet de registratie heeft ingelopen. „maart telde het ministerie nog iiensen mee die in de maanden Jaarvoor Nederland waren bin- len gekomen. Het aantal asiel- hagen in april is echter een fechoon' cijfer. Bij de asielvragen voor de naand april zijn nog wel de 360. ,'erzoeken van ex-Joegoslaven Meegerekend die vanaf 1 augus- us 1992 in de ontheemdenrege- ing waren opgenomen, let totaal aantal ingediende sielverzoeken tot en met april bedraagt 19.048. De in- room in de vergelijkbare perio de van 8902 asiel De meeste ook in aj Joegoslav wina 360 negro 321 met 374, Roemenie hoog. Het aant droeg i waren I zoeken, illegaal ii aantal ve april bed: loerden/Hilversum (anp) - De NOS wil loreca Nederland over de tv-voetbal vergoed lenkt aan een bedrag voor het hele seizoen ran deze zomer claimt de NOS een bedrt [oreca-vestiging. Iet Koninklijk Verbond van Onderneme snverwante Bedrijf (KHN) heeft inmiddé gen de heffing gestaakt. Enige dagen lederland nog met juridische stappen. C 'ergoeding zijn NOS en Horeca Nederland h< )p grond van de Wet op de naburige rechte lie horecagelegenheden waar tijdens het V (an staat. De NOS beschikt over de e iederland. Deze zomer zal zij voor het eerst (ADVERTENTIE), 17 Toonaangeven Esdoomlaan 22,4902 tp Oosterhout, tl Ruandese vluchtelingen zoeken hulp van Belgische soldaten. 1ALIANEN ZELF en kenners van het I. ®fs om begrip voor de uitzonderlii Ajiaeuropese schiereiland verzeild is ge i (iorrVptie,en de macht van de misc i t land tot in de fundamenten van he: pane was een staat in ontbinding. lni$r?te schoonmaakactie van justitie Mbeke aardverschuiving hebben het Ll7 ln he toekomst weer enigszins c 0 ■e pr'js die voor deze gang Plet te hoog zal blijken te zijn. !|,00 'le ls he macht gegrepen door ee L maar bezig hield met geld ve Kidon 'n .de politiek. Maar ook e^erk'ezin9scamPa9nes he m; Faar heeft misbruikt. heeft het oude partijenregime lehat H!euwe ministersploeg van i Ei.-, Zl)n' moet zeer worden betw> 6oaiit;fr,een zee.r nationalistisch getinte" lie noidf„n00t Liga Noord en de neofas' L9ra^at m no9 ergere mate. minictJ? vaan,wezi9he'h van neofascist: öe niem? tr? een zware wissel op c Ie niotl1'6 p ?e9- De neofascisten schn let vorio5r9e en mogen worden me -ii vinntnH' m.aar uit hun opvattingen mrdionH #i Mussolini een groot m; an de tHrilrtwareld no9 steeds me Standnimt 1 bondgenoot van H len ofpn P en 'noemen blijkt evend Bers hehh onvo,hoende afstand nen De ltaii«en aan9ericht. iver dia r,nS»8 )!®roptwaarding over de j'Rondern 'gingen,is niet terecht Jerluscon; posit,e geplaatst. Het is aa om te zorgen dat hij nietbu Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Gin- nekenweg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 076-236881, zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076- 236242/236911. Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. Door Dirk Mellema Bujumbura - Tutsi's en Hu tu's. Het zijn namen die rechtstreeks uit een verhaal tje over Dagobert Duck van Walt Disney lijken weggelo pen. Namen die in Nederland lacheri ge opmerkingen oproepen. Het fijne weet men er niet van. Ja, het zijn twee stammen ergens in Afrika, die met elkaar vechten. Maar een strijd tussen twee groepen met zulke namen kun je niet serieus nemen. Het is zoiets als de Zwarte Hand tegen de Witte Hand, vroeger na school tijd. Totdat de strijd werkelijkheid wordt. Totdat je duizenden ver minkte lijken in een rivier voor bij ziet drijven. Totdat je erg jonge kindertjes, wezen van wie de familie is uitgemoord, door een vluchtelingenkamp verdoofd ziet ronddwalen. De dagelijkse onvoorstelbare el lende in dit deel van Afrika, in de dichtbevolkte mini-staatjes Ruanda en Burundi, maakt Hu tu's en Tutsi's tot de equivalen ten van bijvoorbeeld Serven en Kroaten. Alle lust tot zelfs maar een glim lachje is verdwenen. Je vraagt je af waarom de wereld inmiddels alles weet over Serven en Kroa ten, waarom de wereld die strijd wèl serieus neemt, waarom de wereld zich ermee bemoeit en de partijen probeert te dwingen de strijd te staken. Tegelijkertijd trekken de VN zich terug uit Ruanda, terwijl er in twee weken tijd minstens 100.000 zoniet 200.000 Tutsi's worden afgeslacht en ongeveer een miljoen Ruandezen het land zijn ontvlucht. De enigen die zich het lot van de gekwelde Afrikanen lijken aan te trekken, zijn hulpverleningsorganisaties als Artsen zonder Grenzen en het Rode Kruis. De intellectuelen in de vluchte lingenkampen stellen voortdur- tend dezelfde vraag: „Waarom stopt men de agressie niet van een stelletje militanten? Het re geringsleger van Ruanda bestaat uit misdadigers, volkomen ver gelijkbaar met de Serviërs in Bosnië," zegt een onderwijzer in een kamp met 70.000 mensen in Burundi. De volgende dag luisterden we in hetzelfde vluchtelingenkamp, vlak bij de grens met Ruanda, naar een huilende vrouw, die vertelt hoe zij met haar baby op haar rug uit Ruanda vluchtte, terwijl er op haar werd gescho ten. De baby werd dodelijk ge troffen. Zij mankeerde niets. Huilend: „Ik had mijn baby op i mijn buik moeten dragen, dan had ik haar gered, in plaats van zij mij." De onderwijzer, Jules, die als tolk optreedt, vertaalt alles onbewogen. „Ik had haar verhaal al gehoord. Ik wilde dat jij het ook zou horen, omdat ik heb nagedacht over je vraag van gisteren," zegt hij even later. „Jij denkt misschien," gaat hij verder, „dat de Afrikanen hun eigen ellende zelf het hoofd moe ten bieden. Dat is naar mijn mening je eigen verantwoorde lijkheid van je afschuiven. Zeker de Europeanen en met name de Belgen hebben ook schuld aan de dood van die baby op haar moeders rug. Want hoe is het gekomen, dat Hutu's en Tutsi's elkaar afslachtten, terwijl we tot honderd jaar geleden hier al eeu wen in vrede leefden?" Er valt een stilte. „Kom vanmiddag naar mijn hut je en ik zal het je vertellen, maar nu moet ik naar de uitdeelpost om een kom rijst te halen," zegt hij. Jules heeft een hutje gemaakt van kromme takken, waarover hij een stuk blauw plastic heeft gespannen. Dit iglo-model hut wordt in Afrika in vluchtelin genkampen het meest gebruikt. Het blauwe plastic komt van het Rode Kruis. Onderwijzer Jules had vier we ken geleden nog vier kinderen, nu nog twee. Van de jongste, een meisje, weet hij zeker dat ze dood is, van de oudste, een jon- Hans Hillen, voormalig journalist, daarna de voorlichter/papegaai van de toenmalige minister van Financiën Ruding en nu Tweede Kamerlid voor het CDA, weet waarom fractievoorzitter Brinkman door de kiezer zo nadrukkelijk is afgewezen. Hillen is van mening dat Brinkman allereerst CD A-monument Ruud Lubbers zijn macht en gezag had moeten ontnemen. Net zoals een jonge baviaan die eerst de oude leider moet wegwerken voor hij zelf de nieuwe leider kan worden, aldus een weinig subtiele Hillen in het christelijk opinieblad Koers. Blijken de criticasters die beweren dat de Haagse politiek een grote jungle is, toch gelijk te hebben. (HV) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Bezorgklachten en abonnementenadministratie: Afdeling Lezerscontact 06-0226116 (gratis) ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur, zat. 8.00-12.00 uur. Kantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, S 01640-36850, fax 01640-40731, redactie 01640-37253. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1, 9 01100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terheuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9,4381 RP, 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051, 4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen per 1 januari 1994 (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 87.20, per half jaar 173.45 óf per jaar 337.30. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 29.05, per kwartaal 84.70, per half jaar 168.45 óf per jaar 327.30. Voor posttoezending geldt een toeslag. Meestal zijn het nog maar van die korte berichten in de krant, omdat er bijna geen dag voorbijgaat zonder dodelijke verkeersongevallen. Toch zijn het vaak enorme drama's. Van een echtpaar is dan de man omgekomen, maar heeft de vrouw het over leefd. Of een gezin of een stel vrienden wordt ineens uitge dund. Zij, die het overleven.... Kim bijvoorbeeld, meao-leer- linge, achttien jaar oud, le venslustig, vol toekomstplan nen met haar vriend. Een au- to-ongevai gooit aiies defini tief in het honderd. Haar vriend en een vriendin dood, zij raakt zwaar gewond, maar brengt het er levend van af. Ze zal wel de rest van haar leven blind blijven. Zij kan verder....kan ze echt verder? Het relaas van Kim staat, naast dat van anderen, in de brochure 'Vaardigheid en Waardigheid. Leven met ziek te en handicap'. De brochure is gemaakt op verzoek van de bisschoppen door de Landelij ke Vereniging Cupertino. Dat is een katholieke vereni ging die zich inzet voor het welzijn van verstandelijk ge handicapten, in het bijzonder voor de pastorale en levens beschouwelijke begeleiding van gehandicapten, hun fami lie en begeleiders. De brochure is uitgebracht ter gelegenheid van de 'Week van het Leven' die zondag afloopt. In diverse landen van Europa houdt de Rooms- Katholieke Kerk sinds enkele jaren zo'n 'Week van het Le ven'. De bedoeling ervan is om het bewustzijn over de onaantastbare waarde van het menselijke leven aan te wak keren, te vergroten en aan te scherpen. De 'Week van het Leven' is de kerkelijke reactie op de maatschappelijke ontwikke lingen inzake kunstmatige voorbehoedmiddelen, abortus en euthanasie. De promotie en verdediging van de onaantastbaarheid van alle menselijk leven en de menselijke waardigheid is een van de speerpunten van het pontificaat van paus Johannes Paulus II. Anticonceptie, abortus en euthanasie zijn voor deze paus symptomen van een om zich heen grijpen de 'cultuur van de dood'. Daartegen onderneemt hij een ware kruistocht en bis schoppen volgen hem daarin. De kruistocht spitst zich op het ogenblik even helemaal toe op de Verenigde Naties in verband met de Wereldbevol- kinj :onferentie die later dit jaar in Cairo plaats heeft. In de voorgestelde strategie om overbevolking van moeder aarde te voorkomen wordt ruimte gelaten voor abortus. De Vaticaanse diplomatie is bezig aan een offensief om dat eruit te krijgen. De Nederlandse brochure richt de blik echter op een ander facet. Ze vraagt de aan dacht voor menswaardig le ven met ziekte en handicap. Hoe dat zo? Is daar reden toé? Kunnen langdurig zieken en gehandicapten er niet meer gerust op zijn dat zij in onze maatschappij een mens waardig leven zullen kunnen blijven leiden? Uit de publicatie alleen al van de brochure spreekt bezorgd heid. Daar is ook reden voor. Wordt er tegenwoordig over gezondheidszorg in het alge meen en gehandicaptenzorg in het bijzonder nog wel in andere termen gesproken dan in kosten en baten? Nauwe lijks toch! En dat is heel gevaarlijk. Of behandelingen en voorzienin gen betaalbaar zijn of niet, hangt niet alleen af van de vraag of we er genoeg geld voor hebben, maar zeer be slist ook of we er met zijn allen genoeg geld voor over hebben. Kostenfactoren die nen alleen maar teruggedron gen en het lieft helemaal geë limineerd te worden. Over zieken- en gehandicap tenzorg hoofdzakelijk in ter men van kosten en baten pra ten kan heel gemakkelijk slui- penderwijze leiden tot een be wustzijnsvernauwing, waarbij de humaniteit bekneld kan ra ken. Op meer dan één ma nier. Alertheid blijft derhalve geboden. Daarom is zo'n bro chure bepaald niet overbodig. 'Vaardigheid en Waardigheid. Leven met ziekte en handicap'. Uitgeverij Damon, Best, 7,50 excl. verzendkosten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 2