In de voetsporen van Plato
Lucebertde revolutionair van
het woord, werd steeds stiller
boekenlegger!
oppodia mm
De Zwaan:
voorbij
de zelfkant
Achter de schermen
van de Golfoorlog
Bloem en Berk komen
Moeders en kinderen
Fatale passie voor
een jonge actrice
jillv Joel op Flandt
STn'be y^ffierman Brood in D<
DE STEM
BOEKEN
3gSTEM
'Beste vriend' nieuwe verhalenbundel van Doeschka Meijsing
Veede Bluesfestiva
>ortaal van Vlaande
VRIJDAG 13 MEI 1994
Door Johan Diepstraten
Vrij snel achter elkaar versche
nen van Peter de Zwaan in
1992 de twee thrillers Dietz en
Samake op de markt, waarvan
de eerste onmiddellijk werd ge
nomineerd voor de Gouden
Strop. Zijn derde, Coon, lag al
klaar, maar de uitgever heeft er
wijselijk twee jaar mee ge
wacht. De eerste twee boeken
werden concurrenten van el
kaar en ondanks de nominatie
bleef het verkoopsucces uit.
De Nederlandse lezer van span
nende boeken moet kennelijk
wennen aan de keiharde wereld
van Peter de Zwaan. Wat er
zich allemaal afspeelt in de
verpauperde buurt van een
naamloze stad doet denken aan
het werk van Elmore Leonard,
met dit verschil dat De Zwaan
de Amerikaanse hard-boiled
thrillers veruit overtreft. 'Al
mijn figuren zijn a-moreel,
daar heb ik een zwak voor,' zei
hij in een interview met deze
krant.
Dat is nog maar zwak uitge
drukt. Coon is een voortzetting
van zijn eerste twee thrillers.
De naamloze ik-figuur is het
type dat een meisje berooft, net
nadat zij zelfmoord heeft ge
pleegd. Hij chanteert en ver
moordt zijn slachtoffers alsof
het zijn dagelijkse werk is. Het
merkwaardige is dat hij ooit als
rechercheur aan de andere kant
van de samenleving stond.
Tegenover deze gesjeesde poli
tieagent zet De Zwaan een an-,
dere crimineel, Coon, die onge
lukkigerwijs in het vaarwater
van de ik-figuur terechtkomt.
Of het tweetal al dan niet te
genover elkaar komt te staan, is
een belangrijk onderdeel van
de plot.
De intrige is verhoudingsgewijs
eenvoudig: een meisje wordt
ontvoerd en die kidnap moet
worden opgelost. Als ervaren
schrijver zet hij wat lijntjes uit
en introduceert een veelvoud
aan bonte figuren - zelfs ie
mand zonder benen die de hele
dag naar een aantal schermen
koekeloert - die elkaar dwars
zitten of naar het leven staan.
Aan het einde blijkt dat De
Zwaan alles keurig in de hand
heeft gehouden.
Ook Coon is net als zijn vorige
thrillers geconstrueerd volgens
de wetten van een spinnenweb:
kom aan één draad en alles trilt
keurig mee. Het aparte van zijn
thrillers is niet zozeer het span
nende verhaal. De Zwaan moet
het hebben van de dialogen en
de sfeer in die vreselijke buurt
waarvoor de benaming 'zelf
kant' nog prettig klinkt. Ook
wie niet bang is uitgevallen,
moet er niet aan denken ooit
een Dietz, Samake of Coon te
gen te komen. Het speculeren
op die angst, buit Peter de
Zwaan volledig uit. Er is geen
thrillerschrijver die erin slaagt
zo'n huiveringwekkende wereld
op te roepen. Dat is zijn groot
ste verdienste.
Peter de Zwaan: 'Coon'. Uitg.
Het Spectrum.
Door onze redacteur
Hans Rooseboom
De psychologie is van de koude
grond, voor een groot publiek
begrijpelijk en recht-voor-z'n-
raap. De 'stijl is zonder opsmuk,
functioneel en doeltreffend. De
feitenkennis van de auteur is
onwaarschijnlijk groot. Het re
sultaat is een boek vol vaart,
spanning, humor en heel veel
feiten die je weer meer leren
over deze wereld én haar bewo
ners.
De Vuist van God van Frederick
Forsyth gaat over de Golfoorlog.
Je kunt ook zeggen: het boek
gaat over de wereld, zoals geïl
lustreerd aan het menselijk han
delen rond de Golfoorlog.
Tijdens het lezen komt alles wat
drie vier jaar geleden gebeurde
terug. De inval van Irak in Koe
weit, vervolgens de grootste mi
litaire buildup aller tijden in de
Arabische woestijn, de Irakese
raketten op Israel, de precisie
bombardementen op duizenden
doelen in Irak, de terugtrekking
van Saddam uit Koeweit, en de
geallieerde beslissing om de dic
tator toch maar te laten zitten,
uit angst voor een catastrofe
daarna.
Op het allerhoogste niveau bin
nen het Iraakse regime (de
top-30 die het land regeert) zit
één verrader. Deze 'Jericho'
brieft alle diepste geheimen over
de Iraakse wapenopbouw en mi
litaire plannen door aan de Is
raëlische geheime dienst, de
Mossad.
Twee jaar lang weet verder nie
mand van dat contact, totdat het
uitlekt naar de Britse en Ameri
kaanse inlichtingendiensten. Als
Jericho - wiens peperdure infor
matie altijd blijkt te kloppen -
meldt dat Saddam Hoessein de
atoombom heeft, breekt er be
heerste paniek uit.
De Golfoorlog breekt intussen
uit, maar niemand buiten het
kleine kringetje weet van Sad
dams Vuist van God, zoals de
bom is gedoopt. In het diepste
geheim moet er van alles tegelijk
gebeuren: eerst het localiseren
van het vernietigingswapen, dat
wacht in een reuzenkanon er
gens in het Iraakse hooggeberg
te.
Vervolgens moet er een klein
team van het Britse SAS-elite-
corps heen om het doelwit te
markeren, zodat de geallieerde
bommenwerpers hun werk kun
nen doen. Deze SAS-expeditie is
adembenemend: de mannen la
ten zich in de stikdonkere nacht
acht kilometer naar beneden
vallen, om beneden tussen vijan
dige Iraakse patrouilles terecht
te komen, op weg naar de Vuist
van God.
Een tweede verhaal speelt zich
af in Wenen. De Westerse inlich
tingendiensten proberen er na
melijk koortsachtig achter te ko
men wie de mysterieuze infor
mant Jericho in Bagdad is. Want
zo lang ze niet weten wie hij is,
is ook zijn informatie nooit hele
maal betrouwbaar. Via een bank
in Wenen probeert men zijn
identiteit te achterhalen. Op die
rekening worden de miljoenen
gestort die Jericho voor zijn in
lichtingen vraagt, en krijgt.
De weg die de Israëlische gehei
me dienst bewandelt op weg
naar die bankrekening zorgt
voor een mooi sentimenteel ver
haal. De eenzame en ongelukki
ge bankemployee Edith Harden-
berg wordt verleid door een
mooie jongen, die haar liefde
voor opera en kunst 'deelt'. Tus
sen de lakens ontfutselt hij haar
bankgeheimen. Als alles uit
komt, verhangt de ongelukkige
Edith zich in het Prater. Het is
slechts één van de vele verhaal
lijnen in het boek.
Alle personen worden bij hun'
naam genoemd. George Bush,
Margaret Thatcher, Michail Gor-
batsjov, Yitzhak Shamir en Nor
man Schwarzkopf worden in
persoon opgevoerd. Het draagt
bij tot het levensechte karakter
van het verhaal. Ook de schilde
ring van het dagelijks leven in
Bagdad onder een schrikbewind
vergeet je niet gauw.
Al lezend stijgt je bewondering
voor de techniek waarmee Fre
derick Forsyth zijn bouwwerk
steen voor steen construeert. Als
je op tweederde van deze 'vuist
dikke' roman bent beland, ko
men alle trappen en gangen van
het bouwwerk bij elkaar. Vanaf
dat moment ontwikkelt het ver
haal zich zo razendsnel dat je
het boek niet meer kunt wegleg
gen. In het Engels heet zo'n boek
unputdownnable.
Frederick Forsyth: 'De Vuist van
God'. Uitg. A.W. Bruna, prijs
39,90.
jSS^v
Doeschka Meijsing
Door Johan Diepstraten
Een van de belangrijkste boeken van 1991
was Altijd de vrouw van Geerten Meijsing:
het is een roman over de volmaakte vrouw.
Bijna driehonderd pagina's had hij nodig
voor de beschrijving van de ontmoeting en
de liefdesverhouding, vervolgens de schei
ding, de wanhoop en de loutering van de
ik-figuur. De altijddurende liefde voor
die ene vrouw kon Meijsing vorm geven
door gebruik te maken van de eeuwenoude
ideeën van Plato's Phaedrus. Uiteindelijk
was er nog maar één uitweg voor de
schrijver: de hartstochten moesten op pa
pier gezet worden. En die klinken in Altijd
de vrouw.
Een verloren liefde is eveneens het uit
gangspunt voor de nieuwe verhalenbundel
Beste vriend van zijn zus Doeschka Meij
sing. Wat er precies aan de hand is met de
ik-figuur blijft onduidelijk. Het gaat de
lezer kennelijk niet aan dat er zich enige
ongeregeldheden hebben voorgedaan in
haar verhouding met haar beste vriend.
Wel is duidelijk dat zij haar wonden aan
het likken is, 'zonder dat iemand ook maar
een moment op de gedachte mocht komen
dat ik dat aan het doen was'. Het grootste
gedeelte van de verhalen speelt zich af op
vakantiereizen in Europa en 'in het labora
torium'., thuis, waar zij de mogelijkheden
van een verzoening overdenkt.
Hoe kunnen de hartstochten het beste
klinken, moet Doeschka Meijsing zich heb
ben afgevraagd. Misschien is zij op het
idee gekomen door het schilderij School
van Athene van Rafaël dat ook in de
verhalenbundel ter sprake komt. Onder de
poort van Het Eeuwige staat een man in
het rood, Plato, die met zijn rechterhand
naar boven wijst. Het is hem te doen om de
hogere werkelijkheid, om het ideaal. De
man naast hem stelt Aristoteles voor die
naar de grond gebaart. Het gaat om de
tastbare wereld, om de 'gewone, alledaag
se' werkelijkheid.
Contrast
In Beste vriend stelt Doeschka Meijsing
het conflict op scherp door haar
ik-figuur, in navolging van Plato's Phae-
do, te laten nadenken over de idealen die
ze heeft in contrast met de barre werke
lijkheid. Aan het einde van de verhalen
bundel blijkt zij een Aristoteliaan te zijn
geworden. Het geloof in het hogere is zij
kwijt. Wie de hoogste toppen van de
vriendschap heeft bereikt, kan alleen maar
heel diep vallen. Terug op aarde. Ze is
Plato voorgoed ontrouw geworden: er
bestaat niet zoiets als een beste vriend, een
vage abstractie die tot ongeloofwaardig
heid leidt. Een vriend voor mooi weer is
goed genoeg'.
De zes verhalen in Beste vriend zijn zoda
nig geconstrueerd dat er eerder sprake is
van een roman. Ze verwijzen naar elkaar
en er zit een zekere chronologie in. Net als
in Altijd de vrouw vertelt ook Doeschka
Meijsing veel verhalen zodat Beste vriend
méér is dan een verzameling filosofische
overpeinzingen. Dat het in literatuur gaat
om de verbeelding, en eigenlijk om niets
anders, weet iedereen die haar wekelijkse
recensies in Elsevier leest.
Spiegel
Geen wonder dus dat Doeschka Meijsing al
op eerste pagina's, net als Alice in Won
derland, achter de spiegel wil kijken. Dat
is immers het gebied waarin de literatuur
het beste kan gedijen. Treffend is bijvoor
beeld de vergelijking van een kind dat met
een verrekijker van vader speelt. Het ziet
de vogels en de bergen plotseling zo dicht
bij 'dat het zich in een droomlandschap
FOTO CHRIS VAN HOUTS
waant'. Ergens anders schrijft zij: 'Slechts
een dunne wand houdt ons tegen een
wereld binnen te treden waarin wij alles
dromen, inclusief onszelf'. Het droomland
schap beeldend in kaart brengen, dat is
waar het in Beste vriend ook om draait.
Om de hartstochten ('het branden van
verlangen' of 'het wezen van de ziel') te
beschrijven, gebruikt Doeschka Meijsing
het beeld van Socrates. Zoals bekend be
staat de ziel uit twee gevleugelde paarden
en een menner. Het ene paard is nobel en
gehoorzaam, het andere wild en onbe
heerst. 'Je kunt je het gedrang en de
ongelukken wel voorstellen,' zegt Socrates.
Een aantal keren verwijst Doeschka Meij
sing naar deze allegorie om de gemoeds
toestand van haar hoofdpersoon aan te
geven.
Rijker
Door juist gebruik te maken van het klas
sieke gedachtengoed van Plato (Socrates)
en Aristoteles, wat zij in haar twee vorige
boeken De beproeving (1990) en Vuur en
zijde (1992) overigens niet deed, krijgt
Beste vriend een dimensie extra zodat de
lezer telkens nieuwe elementen ontdekt. In
die zin is de verhalenbundel rijker, maar
niet automatisch aantrekkelijker voor de
lezer die meer van het verhalende houdt.
Met Beste vriend is Doeschka Meijsing
weer terug op het spoor van haar debuut
De hanen en andere verhalen (1974) en
later De kat achterna (1977). Het is een
autobiografisch gegeven dat zij telkens de
kant op wil van de illusie, maar dat de
werkelijkheid haar dwingt op met beide
benen op de grond te moeten staan. Dat
conflict heeft zij nu op een bijzondere
manier uitgewerkt.
Doeschka Meijsing: 'Beste vriend'. Uitg.
Querido, prijs 27,50.
i Frederick Forsyth
FOTO BRUNA
Van onze kunstredactie
Bertus Aafjes noemde hem 'de
wildeman ind e dichtkunst', de
experimentelen kroonden hem
tot de Keizer der Vijftigers. De
vernieuwingsgezinde dichters
zagen de dinsdag overleden Lu
cebert (69) als hun belangrijkste
vertegenwoordiger. Ze zochten
verandering. Die vonden ze in
het werk van de dichter/schilder,
die als Lubertus Jacobus
Swaanswijk was geboren. Hij
noemde zich Lucebert. 'Loets-
jebert', zei hij zelf. Naar licht en
schittering.
Lucebert gold als de meest revo
lutionaire, authentieke en plasti
sche dichter van de eerste gene
ratie na de Tweede Wereldoor
log. Zijn ontevredenheid over de
burgerlijke orde en zijn uitge
sproken afkeer van artistieke
zelfgenoegzaamheid dreven hem
tot een bohemien leven. Hij
slaagde erin de ingeslapen
kunstwereld aardig te ontrege
len.
Revolutie
„Ik draai een kleine revolutie
af", had hij in de jaren vijftig
gedicht. Later zou de revolutio
naire gezindheid een beetje slij
ten. „Alles van waarde is weer
loos", is een andere historische
versregel. Vorm en inhoud ble
ven afwijken van wat in de
dichtkunst tot vöör de Vijftigers
gewoon was.
Lucebert (15 september 1924)
was zoon van een huisschilder
uit de Jordaan. Zijn literair de
buut maakte hij in 1949 in het
blad Reflex met het anti-kolo
niale gedicht Minnebrief aan on
ze gemartelde bruid Indonesia.
Zijn eerste bundel heette Trian
gel in de Jungle/De Dieren der
democratie (1951). Van de roer-
Lucebert
loze woelgeest is de titel van zijn
laatste bundel, die vorig jaar
verscheen.
Met mensen als Bert Schierbeek,
Gerrit Kouwenaar en Jan Elburg
trad hij als dichter van de Expe
rimentele Groep Nederland in
die jaren toe tot de internationa
le schildersgroep Cobra. Zijn
werk kenmerkt zich door anti
dogmatische principes en expe
rimenten met het vrije rijm en
ritme.
Opstand tegen elke instelling die
macht vertegenwoordigt staat
centraal: of het nu de kerk is, de
staat, de wetenschap, de wijsbe
geerte of de kunst zelf. Kunst en
leven moeten samengaan, is zijn
filosofie. Zijn vroege werken zijn
wellicht wat gechargeerd, maar
nooit ontbloot van zelfkritiek.
Na zijn eerste boekje publiceer
de hij bij zijn uitgever De Bezige
Bij in hoog tempo bundels: Apo-
FOTO MARCO SWEERING
crief/De analphabetische man
(1952), De Amsterdamse school
(1952), Van de afgrond en de
luchtmens (1953), Alfabel (1955),
Amulet (1957) en Val voor vlie
gengod (1959). Daarna waren er.
jaren waarin de dichter zweeg.
Kleuren
Meer dan een decennium profi
leerde hij zich schilder. Grafiek
en schilderkunst waren zijn
nieuwe werkterrein. In het begin
gebruikte hij vooral felle kleu
ren, zwaar omrande vlakken en
karikaturale figuren met opval
lende tanden. Wat later gaat hij
over op verfijnder koloriet en het
gebruik van acryl.
Wel bleef hij dichten. In de jaren
zestig kreeg Lucebert erkenning,
bij de autoriteiten die hij zo
verfoeide en bij een breed pu
bliek. Drie keer kreeg hij de
poëzieprijs van de stad Amster
dam. In 1965 werd hij bekroond
met de Constantijn Huygen-
sprijs, twee jaar later met de PC
Hooftprijs en in 1983 met de
Prijs der Nederlandse Letteren.
Scepsis
In 1981 verscheen er na lange
tijd weer een dichtbundel van
zijn hand: Oogsten in de
dwaaltuin. Er zouden er nog vier
volgen. Zijn gedichten zijn in
tenminste twaalf talen vertaald.
„Ik beschouw mij zelf als een
conservatieve anarchist", zei hij
in een vraaggesprek. „Maar u
kunt mij ook een linkse dichter
noemen."
Over het moeilijk te doorgron
den karakter van zijn latere ge
dichten zei hij in 1983: „Bij het
schrijven heb je er meer in ge
stopt dan je dacht voor handen
te heben. Je hebt over je eigen
bedoelingen heen gereikt. Zo
werkt het."
De belangstelling voor Lucebert,
die afwisselend in Bergen en
Spanje woonde, werd minder.
De Vijftigers waren tot de geves
tigde literaire orde gaan beho
ren. Een revolutionair van het
woord was hij niet meer. Een
revolutionair van de daad was
hij nooit geworden. Daarvoor
overheerste zijn scepsis over de
mensheid te zeer. In een inter
view zei hij: „Een heleboel woor
den hebben hun zin verloren."
Toen Max Pam hem vroeg of zijn
poëzie na zijn dood overeind
blijft, antwoordde Lucebert:
„Dat zal mij een zorg zijn, is
mijn eerste reactie, maar ik zou
toch huichelen als ik zou zeggen,
dat mij dat niets kon verdom
men. Iedereen die iets goeds wil
maken, hoopt dat het nog een
paar jaar overeind blijft staan."
jnd.
Marion Bloem komt in de reeks literaire lezingen van de Bite
Roosendaal op woensdag 18 mei naar café De Drie Weesip
Roosendaal. Marion Bloem is cineaste, beeldend kunsten
schrijfster van romans, gedichten en kinderboeken. Bekend»
vooral door de boeken waarin ze haar Indische achtergrond
'Geen gewoon Indisch meisje', 'Vaders van betekenis', 'Vliegen
het matras', 'De honden van Slipi' en 'De leugen van de kake
Marjan Berk, schrijfster van de tv-serie 'Vrouwenveugel',js<
dag 2 juni de hoofdpersoon op een literaire avond in Fidéï e'°
Oudenbosch. De avond was eerst gepland op 26 mei, maï
uitgesteld worden.
Vorig jaar verzamelde Hannemieke Stamperius vertaalde
over het moederschap in de bundel 'Moeder en kind'. Nu
naar verhalen over dit onderwerp in eigen land. Dat viel ij
„De Nederlandse letteren staan niet bol van verhalen oi
moederschap", schrijft Stamperius. „Moeders die met verted;
wanhoop hun kroost beschouwen treden zelden op als heldin
verhaal; en dochters die met hun gemengde gevoelens betret
eerste vrouw van hun leven in het reine proberen te koÉi
weliswaar iets talrijker, maar ook niet dik gezaaid. Noch de®
van de relatie, noch de andere, lijkt tot romans of verl
inspireren - en dat terwijl we in het dagelijks leven toch i
uurtjes met ouders en kinderen bezig zijn!"
Hannemieke Stamperius vraagt zich af of het ouderschap
Nederlandse letteren nog steeds een beetje taboe is. „M
wachten tot het moderne vaderen dermate om zich heen
heeft dat ook mannelijkse schrijvers inzien hoe belangrijk,
lijk en conflictrijk de realtie met kinderen is?"
Gevonden werden uiteindelijk verhalen van Hannes 1
(Stamperius zelf dus), Ariane Amsberg, Elisabeth Augu
bentis, Marjan Berk, Fleur Bourgonje, Hilde de Bresser, Har
Graaf, Kristien Hemmerechts, Nelly Heykamp, Ellen Ombre
Polak, Aafke Steenhuis en Helene Weijel. De bundel heet'l
mooiste', is uitgegeven door Contact en kost 29,90.
Door Marjan Mes
'Haar ziel zwalkte in haar ogen'.
Trefzeker en met psychologisch
inzicht beschrijft de Franse au
teur Pascal Lainé in zijn korte
roman 'De twijfelaarster' ('L'In-
certaine) een jonge actrice die
uitsluitend op het toneel zichzelf
kan zijn. De ik-figuur, een
schrijver van middelbare leef
tijd, vat een grote hartstocht
voor dit onzekere meisje op.
Een fatale passie die alleen nog
maar groter wordt omdat hij
geen greep op haar innerlijk kan
krijgen, terwijl zij hem seksueel
wel gelukkig maakt. Aanvanke
lijk beschouwt de oudere man de
liefdesrelatie met deze jonge
vrouw dan ook als de ultieme
vervulling van zijn stoutste dro
men. Haar problemen ontgaan
hem dan nog. Ze weet niet wie
zij is en wat ze wil en probeert
„l5igli..KQ9.ïtdurend aajueen.gevoel
van innerlijke leegte te ontworsr
telen. Alleen op het toneel, in dë
rol van' een ander, kan zij die
vernietigende leegte opvullen.
„Ik denk dat ze alleen maar echt
zichzelf kon zijn door een ander
te worden: daarom zal ik nooit
weten wie ze was", veronderstelt
haar minnaar. „Zoveel persona
ges trachtten uit haar geboren te
worden, en niet een zag er het
licht... Zelfs als ik haar in mijn
armen hield, was ik nog bezig
haar te zoeken, want ook met
mij is ze altijd 'een ander' ge
weest." De schrijver vertelt de
geschiedenis van deze gecompli
ceerde verhouding in de vorm
van een terugblik.
De jonge actrice, die nooit met
naam genoemd wordt, houdt
niet van zichzelf en respecteert
zichzelf niet. Daarom kan zij ook
niet van anderen houden en
moet zij zich op een zinloze
manier aan de wil van anderen
onderwerpen. „Ze had geen
wensen en wist niet te kie
zen. Ze moest zich tevreden stel
len met verplichtingen en wroe
ging."
Haar minnaar wordt gek van
jaloezie omdat ze hem telkens
bedriegt of dit voorwendt te
doen. Tegelijkertijd verwijt ze
hem dat hij niet genoeg van haar
houdt, terwijl ze dat eigenlijk
gUCCESSTORY van Billy Joel bevat vee
6 album The Nylon Curtain uit 1982 is onge
'Las alleen maar door de wereldhit 'Goodn:
jnd Het leverde hem een Grammy-nominati
the Year'.
zal jjjj niet wakker van hebben gelegen,
'«0 'Just the way you are' en '52nd Street'
■f Grammy's op. Met 'Uptown Girl' had hij i
ook zijn volgende albums bleven prijzen
leveren, inclusief de Grammy Legend Awa
iek doet hij België aan in het verlengde
ams'-Tour. Voor kaarten kan men terecht b
32.70.23 3 2 3 3).
Woensdag 18 mei; aanvang 20.30 uur.
succes van vorig jaar heeft
doen besluiten het Bluesfes-
al een vervolg te geven. Houdt
mei vrij.' De Stichting Blues
omotion Zeeuwsch-Vlaande-
n maakt er in haar programma
,jnig woorden aan vuil. De
iiesvrienden' hebben immers
noeg aan de informatie die
er de artiesten is opgenomen.
d Amerikaanse zangeres, twee
nerikaanse bands, een uit En-
land en een uit België zouden
t succes van het eerste Portaal
Vlaanderen nog wel eens
urnen overtreffen.
Healers (B) worden bij voor
at tot ijzersterke opener van
t festival gebombardeerd. De-
vijfmans formatie switcht
en gemakkelijk van blues naar
iz, als van soul en rock naar
nk. Ze trekken voortdurend
nen tussen hun bluesafkomst
de hedendaagse muziek, zoals
dat ook deden op hun laatste
uwe cd 'rhythm bones'. The
alers spelen van 18.00 tot
10 uur.
in Leeds woonachtige Bren-
Croker is bekend als lid van
irk Knopfler's Nothing Hill-
lies en van zijn internationale
orbraak met zijn eerste band,
5 O'clock shadows. Sinds
toerde Croker solo door
91
iropa, maar nu heeft hij met
'Serious Offenders' weer
muzikanten om zich heen
rzameld. Samen maakten ze
ee cd's, 'Time Off' en 'Made in
irope'(1994). Croker speelt van
,30 tot 20.30 uur.
ry Block (VS) maakte naam
vertolkster van authentieke
untry-blues, maar daarnaast
tpopte zij zich ook als een niet
nder getalenteerd singer/
ngwriter. Ze wisselt beide ele-
inten af door consequent sobe-
Rory Blo
re arrange
zang en a
Onlangs k\j
nieuwe cd
Het is inm:
album. Aa
onder meer
eerder gen
dus wie w
tussen 21.01
The Paladi:
moeten kor
Hun plaats
tarist Luth
speelt tradi
van 22.30
festival wo
sloten doo
Band. Blue;
het verledi
Hooker, Ji
Heat.
Het festiva
de Westslu|
tent gaat
verkoop
adressen)
ƒ30,00. A
f35,00.
helemaal niet wil,
bang voor is. Ze wordt ger
steld door de gedachte
hij haar bedriegt (wat nieï
omdat haar dat ontheft
verplichting en verant»
lijkheid om zijn liefde
woorden.
Medelijden
Toch kent het meisje ook
lijden en is het gemakkei
haar te ontroeren. 3
maakt het de minnaar
lijk om met haar te bri
meer daar hun seksuele bi
king steeds weer verrukt
haar lijkt het steeds n
eerste keer, vanwege
derlijk geheugenverlies.'
probeert wel te ontsnap]»
deze fatale aantrekking!
maar keert toch telkens ie
haar terug.
met zoveel inzicht port»
herinnert aan het jongt
dat hij eerder beschreef
Dentellière' (De Kantwei!
De roman waarvoor hij
de Prix Goncourt ontving*
prachtig werd verfilmd 4
Zwitser Claude Goretta,
belle Huppert als een oi
keld, overgevoelig jongt
dat zich verliest in
voor een student, d
niet bij haar past, en een;
inzinking krijgt wamt
haar verlaat.
'De twijfelaarster' is
in de elegante, wat afst
en heldere stijl die je
de Franse literatuur
Een liefdesroman over hetj
gecompliceerde relatie
psychiaters graag repp
een ongezonde 'doublet!
tuatie. Pascal Lainé
zich volledig van dit
tenjargon. Zonder voo
of rancune laat hij de
schrijver terugblikken
kwellende verhouding m
veel jongere vrouw. Eer
gelijke passie die toé
mogelijke blijkt te behoren
Pascal Lainé: 'De twijfel»
rlerman Brood and his Wild Romance
pCK
ROLLER, beeldend
itenaar, tekstdichter en fil-
icteur Herman Brood heeft
nieuwe cd gemaakt. Om die
Zeeland te promoten,
'ft hij - op eigen verzoek - een
reden met zijn vernieuwde
M Romance in De Piek in
ssingen, op vrijdag 20 mei.
>od maakte al vele platen en
s. De laatste nieuwe heet
esh Poison'.
bonden). [Pesteüe (gitaar), Gus Genser
ums/vocals) en Ivo Severijns
s/vocals). Het is de bedoeling
L e,r, 'n september een bio-
opfilm ('Rock 'n Roll Junkie')
«en boek over Brood uitkomt.
Toegangsk;
eert kosten
De Am:
band Whrc
teel een ko
Nederland,
tal numme
cd moeten
het publiel
ze dat
Whroumm
gitaarwerk
trant van C
zy, Led Z
Het voorpi
zorgd door
formatie R
bedraagt ti
De conce
uur.
Pascal Lainé