uias
DE STEM
Sesamstraat speelt landjepik
Alles altijd sober, maar niets ooit somber
Populairste kleutershow rekent op verdubbeling kijkcijfers
Kathedraal van Chartre
moet nodig gerestaureer
UIT GIDS
Rotterdam toont overzicht
beeldhouwkunst in Z.-Afrij
ür
Expositie rond Sinte Clara in Museum voor Religieuze Kunst in Uden
Endemol sluit
contract metl
Spaanse zend]
•USKE WISI
IAMBONE
„De Nederlandse televisie is het
Nederlandse dorp. Televisie is een
dorpskrant."
Gerardjan Rijnders, toneelmaker
MAANDAG 9 MEI 1994
Door Maarten van de Rakt
De kleuters van Acapulco, Beetsterzwaag en Mekka
hebben één overeenkomst. Ze kijken al jaren naar de
leukste en de langste straat ter wereld, die ze kennen als
Plaza Sesamo, Sesamstraat of Iftah Ya Simsim. De
Amerikaanse bedenkers van deze unieke serie rusten
allerminst op hun lauweren. Ze gaan meer landen
veroveren. China en Rusland gaan binnenkort voor de
bijl. Een verdubbeling van het aantal kijkers zit in het
vat. Niet slecht voor een reeks, die al 25 jaar meegaat.
De échte verjaardag is pas op 1
oktober maar de makers van het
Amerikaanse Sesame Street,
verenigd in Children's Television
Workshop (CTW), zijn al aan het
feestvieren. Op de MIP-tv in het
Zuidfranse Cannes dronken ze
een borrel op de 25e verjaardag
en brachten T-shirts in omloop
met een toepasselijke opdruk. En
telkens weer vertelt J. Baxter
Urist, die voor CTW buitenland
se zaken in zijn portefeuille
heeft, enthousiast de successto
ry. „Nee, dat gaat me niet verve
len. Sesame Street blijft altijd
boeien."
„Het begon met Joan Ganz
Cooney die het revolutionaire
idee lanceerde van leerzame te
levisie voor kleuters. Het begon
als experiment van twee jaar
met geld van de regering en
fondsen. Joan geloofde in een
onderhoudend educatief pro
gramma met dezelfde kwaliteit
als volwassenen-tv. Ze huurde
professionele krachten als Jim
Henson, die later de Muppets
creëerde. In het programma
mocht geen reclame; dat stond
voorop. De publieke zender PBS
garandeerde dat en ging met ons
in zee."
„Sesame Street was enorm suc
cesvol. Hét liep uit de hand en
stopte niet meer. Snel werd het
een fenomeen. Andere landen
benaderden ons. Inmiddels is de
show te zien geweest in 120
landen. In negentig landen is
Sesame Street momenteel in de
lucht. Zestig zenden de originele
Amerikaanse versie uit, dertig
landen hebben een eigen variant
in elf talen."
Compliment
„Nederland was een van de eer
ste landen die eigen afleveringen
maakten van Sesame Street.
Daarvan heb ik er verschillende
gezien. Ze zijn excellent. Aart
Staartjes doet het reuze goed",
reikt J. Baxter Urist een spon
taan compliment uit. „De NOS
in Nederland is ook twee keer.
gastheer geweest voor bijeen
komsten van internationale co
producenten. Ieder liet zijn va
riant zien. De Nederlandse kan
als voorbeeld dienen. Opmerke
lijk is dat de Nederlandse versie
de kortste is ter wereld. In som
mige delen van de VS wordt
Sesame Street twee, drie keer
een uur per dag uitgezonden.
Kinderen zijn er razend op."
„Het geheim is dat we altijd veel
research doen", licht J. Baxter
Urist een tipje op van de sluier.
„We onderzoeken wat kinderen
leuk vinden. Ook gaan we van
tevoren na of ze het wel snap
pen, of het doel bereikt wordt,
want iedere scène heeft een doel.
We zorgen dat we niet vastroes
ten, we blijven veranderen. Er is
nog steeds ruimte voor creativi
teit. Ieder jaar hebben we een
andere doelstelling. Dit jaar de
rassen-relaties, de Aziatische
Amerikanen. Daarnaast zijn er
de cognitieve doelen, zeg maar
het tellen en spellen, die als een
rode draad door de show lopen."
Schoolverzuim
Essentieel voor het internationa
le succes is dat het programma
zich laat toesnijden op verschil
lende culturen en talen over de
hele wereld. Elk land kan de
'straat' naar believen inrichten,
maar CTW blijft wel de eindver
antwoordelijke. Zo haakt Re-
chov Sumsum (Israël) in op het
akkoord over Palestijns zelfbe
stuur, waar een serie aan wordt
gewijd. Susam Sokagi beklem-
De Nederlandse versie van Sesamstraat wordt door de Amerikaanse baas 'excellent' genoemd.
toont in Turkije, dat een grote
kindersterfte en veel tienermoe
ders kent, het belang van ge
zondheid. Rua Sesame haakt in
Portugal in op het ongekende
groeiende schoolverzuim.
Ook de bezetting van het pro
gramma varieert. Nederland
kent Big Bird bijvoorbeeld als
Pino, Israël noemt hem Kippie.
Duitsland heeft de pop vervan
gen door een beer, Koeweit door
een kameel.
J. Baxter Urist durft zich amper
te wagen aan wereldwijde kijk
cijfers. Na enig aandringen
houdt hij het op ongeveer tach
tig miljoen kinderen. „Sesame
Street is het populairste pro
gramma ter wereld. We- noemen
ons ook de langste straat. De
komende vijf jaar denken we aan
een verdubbeling van kijkers. Op
de nominatie staan China, Rus
land, India, Polen, Zuid-Afrika,
Tsjechië en Slowakije." Op het
strand van Cannes werd de start
van de Poolse tak alvast wereld
kundig gemaakt: Ulica Sesam-
kowa.
De populariteit vertaalt zich ook
in brieven. De tv-stations die
Sesame Street uitzenden, krijgen
bergen post. „Het grappige is dat
Nederlandse kinderen de karak
ters zien als Nederlandse. We
krijgen brieven als 'Koekiemon-
ster, ik hou van jou. Hoeveel
koekjes eet je per dag?'. Het zijn
natuurlijk vooral ouders die
schrijven want Sesame Street is
bedoeld voor kinderen die nog
niet naar school gaan. Van de
ouders krijgen we complimentjes
voor aparte scènes. Pas nog een
tje. Een moeder met een zoon in
een rolstoel die neerslachtig was
tot hij een scène zag met een
meisje dat een vriendje wees op
zijn andere talenten. Dat heeft
zo'n vreugde gebracht bij die
zoon."
Met opzet is Sesame Street een
beetje dubbelloops met twee
vormen van humor, zodat ook
FOTO DIJKSTRA
opa met zijn kleinkinderen ervan
kan genieten. „Onderzoek toont
aan dat kinderen meer leren als
de ouders meekijken. Dan kun
nen ze er na afloop samen over
praten."
Hoogtepunten in die 25 jaar? J.
Baxter Urist slaakt een diepe
zucht. Die beroemde acteurs die
meededen, waren hoogtepunten.
Een vaste actrice die in de show
trouwde of een sterfgeval, waar
we een serie over de dood aan
hebben vastgeknoopt. Dan zie je
hoe Big Bird tekst en uitleg
krijgt. We hebben bijna alle be
langrijke prijzen gewonnen,
waaronder meer dan vijftig Em
my Awards."
Door Jace van de Ven
Omdat men niet precies weet
of Clara Offreducio di Fa-
varone, de stichteres der Cla
rissen, geboren is in 1193 of
1194, vieren Franciskaanse
kringen haar achthonderste
verjaardag van 11 augustus
1993 (de sterfdag van Clara
in 1253) tot 3 oktober 1994
(de sterfdag van Franciscus
in 1226).
Ter gelegenheid van dat feit is in
het Museum voor Religieuze
Kunst in Uden momenteel de
expositie 'Clara in de Nederlan
den' te zien. Die handelt over
deze eerste vrouwelijke volgeling
van Franciscus, maar vooral
over de spiritualiteit van de Cla
rissen en hun verdwijnende
kloosters in Nederland.
'In de nacht van Palmzondag is
de oudste dochter van heer Fa-
varone van huis weggelopen. Ze
moet de stad verlaten hebben
door de poort van Moiana, die
tijdelijk is ontzet door werk
zaamheden aan de bron. Ze
heeft zich in het dal bij de bede
laars van Franciscus gevoegd,'
aldus Helene Nolthenius in 'Een
man uit het dal van Spoleto'.
Het gebeurde in die tijd weke
lijks dat nieuwe idealisten hun
bezittingen weggaven om zich
bij Franciscus aan te sluiten en
van de voorzienigheid te leven.
Maar een vrouw? En dan..., hoe
moest dat bij de inwijding? Man
nen legden dan hun kleren af, ze
kregen een pij, hun haren wer
den geknipt en ze luisterden
naar een welkomswoord van
Franciscus waarna die de nieuw
komer omhelsde en dat deden na
hem ook alle andere minder
broeders.
Omhelsde? Hoe moest dat nou?
Clara was een blonde schoon
heid van achttien, Franciscus
tien jaar ouder en hij had volge
lingen van elke leeftijd. Ze had
den niet alleen op de armoede
gezworen maar ook op de kuis
heid en het omhelzen van een
achttienjarige blondine dat kon
den ze vast niet zonder op zijn
minst een beetje de bekoring te
voelen. Minderbroeder of niet,
het bleven natuurlijk ook Italia
nen.
Er wordt van Franciscus verteld
dat hij uit veiligheid de ogen al
neersloeg als hij wist dat er een
vrouw naderde. Maar volgens
allerlei brave en vooral romanti
sche hagiografen heeft hij zich
goed uit de situatie met Clara
gered. Gelukkig had zij onder de
kleding die ze af moest leggen al
het boetekleed aangetrokken. De
broeders hoefden dus niet meer
te doen dan een keer te slikken
en dat deden ze ook bij elke lok
blond haar die Franciscus met
een grote schaar bij Clara af
knipte. En toen al die lokken op
de grond lagen, sloot hij haar als
bij ingeving niet in de armen,
maar legde zijn handen op haar
kale kruin. En zo deden de broe
ders, een voor een, en ze slikten
daarbij nog een keer.
Hoe graag iedereen het ook ge
wild had, Clara kon niet blijven
in Portiuncula bij de eerste min
derbroeders. Franciscus bracht
haar naar een abdij van Bene
dictenessen en later naar een
nonnenklooster waar het wat ar
moediger was. Maar zij vond pas
rust toen zij kon gaan wonen bij
het door Franciscus herstelde
kerkje van San Damiano. Daar
onstond de tweede Franciscaan
se orde: de clarissen. Onmiddel
lijk stroomden andere idealisti
sche vrouwen toe, onder wie
twee zusters van Clara en later
haar moeder. En dat terwijl haar
familie haar aanvankelijk met
geweld bij die middeleeuwse flo
wer power figuren weg had wil
len halen.
Doorzetter
'Was Clara van Favarone op
haar manier niet net zo'n door
zetter geweest als Franciscus,
dan zou er niet gauw een vrou
welijke tak aan de orde zijn
gegroeid,' schrijft Helene Nol-
Zusters Clarissen in de gangen van hun klooster in Babberich.
FOTO ANP
thenius. De pastorale arbeid van
de minderbroeders lag namelijk
op straat: bedelen, preken, opko
men voor de armen,. Vrouwen
die in middeleeuwse tijden dit
soort werk deden zouden onmid
dellijk voor ketters zijn uitge
maakt. Arm zijn achter de tra
lies, dat was alles wat de Claris
sen konden doen.
En dat deden ze. De 'heilige
anorexia' werd door reeds ge
noemde brave en vooral roman
tische hagiografen eeuwenlang
nogal gepropageerd. Het lijkt
soms wel op een wedstrijd: hoe
heiliger de vrouw in kwestie, hoe
minder dat ze at. Na twintig jaar
Clarissendom wilde Paus Inno-
centius IV daarom de regel wat
verzachten, maar Clara verzette
zich en deed er voor zichzelf nog
een schepje bovenop. Geen won
der dat ze ziek werd. Ten gevol
ge daarvan kon zij met kerstmis
onmogelijk naar de nachtmis in
het minderbroeders, maar dank
zij haar gebed hoorde en zag zij
op haar ziekbed de plechtige
dienst alsof zij er zelf bij was. U
mag het geloven of niet, maar dit
wonder vormde voor Paus Pius
XII in 1958 aanleiding om Clara
tot patrones van de televisie uit
te roepen. Het meiske moest eens
weten wat daar allemaal voor
treurigs op te zien is.
Volgelingen
Na Clara's dood versoepelde
Paus Urbanus IV haar strenge
kloosterregel wel, maar door de
eeuwen heen hebben hervorm-
sters steeds weer teruggegrepen
op de oorspronkelijke regel. In
de Nederlanden deed Coleta van
Corbie dat. Haar volgelingen, tot
voor kort ondermeer in kloosters
in Tilburg, Helmond en Eindho
ven, worden de Clarissen Coleti-
nen genoemd. Zij mogen abso
luut geen bezit hebben, leven
achter tralies van wat men hen
geeft. En soms, als er helemaal
niets meer te eten was, luidden
ze de noodklok.
Een van de pronkstukken van de
expositie in Uden is de biografie
van Coleta, een handschrift vol
miniaturen, vervaardigd in op
dracht van Margaretha van
York, tussen 1468 en 1477 en
normaal altijd achter de kloos
termuren van de Clarissen van
Gent.
De tentoonstelling geeft een
goed beeld van de volgelingen
van Clara en Coleta in de Neder
landen. Het Museum had na
tuurlijk een goeie basis met de
vele spullen uit de kloosters van
Helmond, Tilburg en Eindhoven
die de laatste jaren gesloten zijn.
Daarbij heeft conservator Leon
van Liebergen intussen ervaring
met heiligenexpo's en is hij op
gegroeid op een steenworp af
stand van het Clarissenklooster
van Megen.
Uit dit en andere convicten zijn
mooie foto's te zien die het Cla-
rissenleven belichten. De simpe
le gebruiksvoorwerpen en attri
buten, waaronder de blankhou
ten meubels van een cel, - bed,
tafel en kastje - zijn altijd alle
maal even sober, maar niets is
ooit somber, eerder onbevangen
en vrolijk, zoals die foto van
Tilburgse Clarissen met gitaren
en trommels, lachend als een
horde Soeurs Sourires.
Kunst
Ook de kunstenaars, zelfs die uit
barokke tijden, hebben het moe
ten stellen met Clara's sober
heid. In Uden licht zij op in de
schaduw van Franciscus, het be
roemde naakte brons, waarmee
beeldhouwer Niel Steenbergen
in 1938 de Prix de Rome won.
Interessant en kunsthistorisch
waardevol object op de expositie
is ook het pestvaandel van Nic-
colo di Liberatore da Foligno uit
1486. Daarop zitten naast de
pestheiligen Sebastiaan en Ro-
chus, Franciscus en Clara en nog
twee heiligen uit Assisi de stad
tegen de vreselijke ziekte te be
schermen.
Naast documentaire en kunst
historische onderdelen bevat de
expositie in Uden ook elementen
van volksculturele en devotione
le aard. Uiteraard wordt aan
dacht besteed aan de worsten die
aan de Clarissen geschonken
werden om goed weer af te sme
ken. Dat gebruik schijnt te ma
ken te hebben met de betekenis
van het woord Clara, 'klaar, hel
der'. Door een soort van geeste
lijke assimilatie helpt een heilige
namelijk naar de materiele in
houd van haar naam voorzegt,
zo is niets beter tegen roos dan
de voorspraak van Sinte Rosa.
Om dezelfde reden, 'Clara-hel-
der', mogen de blinden hopen op
de hulp van Clara.
Kunnen de Franciscaanse orden
nog lachen met het goeie weer
dat aan hun zuster Clara ge
vraagd wordt, de noveen voor
Sinte Clara die sinds, 1991 in
kleine advertenties in dagbladen
gepropageerd wordt, is hen een
doorn in het oog. In die adver
tenties wordt opgeroepen negen
dagen lang de voorspraak van
Clara in te roepen, een kaars te
branden en ook een. dergelijke
advertentie te plaatsen. Waar de
zusters over vallen, is de zinsne
de 'U krijgt wat u vroeg'. Want
omdat zij elke dag mediteren en
bidden, weten zij dat het zo
eenvoudig niet is en dat Clara
wel veel in de pap te brokkelen
heeft, maar in de hemel uit nede
righeid niet eens het laatste
woord zou willen hebben al kon
ze het krijgen.
Clara in de Nederlanden, exposi
tie rond Sinte Clara en de Clarissen
in Museum voor Religieuze Kunst,
Vorstenburg 1 in Uden; open di t/m
vr van 11 tot 17 en za en zo van 13
tot 17 uur; tot 26 juni, catalogus
25,-.
Chartres (afp/anp) - De achthonderdste verjaardag
kathedraal van Chartres ten zuidwesten van Parijs won,
najaar gevierd tegen de achtergrond van het verval dat c
van dit monument van de christelijke beschaving bedt
Een ingrijpende en kostbare restauratie is noodzakelijJ
grondige opknapbeurt gaat een kleine veertig miljoen
kosten en voor 70 procent van dat bedrag is
financiering gevonden.
Van 4 september tot 17 oktober
worden allerlei festiviteiten ge
houden om het achtste eeuwfeest
van de Notre-Dame de Chartres
te gedenken. Inmiddels is de ver
eniging 'Chartres, heiligdom van
de wereld' opgericht, die moet
proberen het ontbrekende geld
voor de restauratie bij elkaar te
krijgen. De Franse staat is be
reid gedurende vijf jaar twee tot
drie miljoen gulden per jaar bij
te dragen.
Op de plaats van de kathedraal
werd in de vierde eeuw al een
christelijke basilica gebouwd. In
1194 verwoestte brand het wes
telijk deel van dat inmiddels
gegroeide complex en werd be
gonnen met de herbouw in goti
sche stijl. Alle inwoners werden
ervoor gemobiliseerd en dage
lijks werkten er 3001
De herbouw nam niettemü]
25 jaar in beslag.
De kathedraal van
vooral beroemd door
3000 m2 glas-in-loodrai
totaal 175 stuks, waarondë|
grote en twaalf kleine ra
men. Vooral het daarin
heersende blauw, het
Chartres", heeft een unieke!
Het deel van de ramen dat J
twaalfde eeuw stamt,
een zevende van het totaal!
1977 gerstaureerd. De tact
ontreiniging heeft de and®,
men sterk aangetast. Ook]
den zo'n vierduizend
houwde figuren
heeft het interieur een
schoonmaakbeurt nodig.
De tentoonstelling 'Venda. He
dendaagse kunst uit Zuid-Afri
ka' bevat ongeveer 35 houten
beelden van twaalf kunstenaars
als Owen Ndou, Johannes Mas-
wanganyi en Freddy Ramabula-
na. Zuidafrikaanse critici be
schouwen die laatste als de
meest moderne Venda-kunste-
naar. Sommige beeldhouwers
exposeren al een aantal jaren.
Werk is onder meer vertegen
woordigd in de toonaangevende
Everard Read Contemporary Art
Gallery in Johannesburg.
Een aantal sculpturen was eer
der dit jaar te zien op de ten
toonstelling Zuiderkruis in het
Stedelijk Museum in Amster
dam. Die presentatie deed nogal
wat stof opwaaien, omdat de
Zuidafrikaanse regering aanvan
kelijk geen toestemming gaf
voor het vervoer van de kunst
naar de hoofdstad. Zuiderkruis
vormde de inzending van Zuid-
Afrika naar de Biennale in Vene
tië, waar het land voor het eerst
aan mee mocht doen.
De 35 houten beelden die nu in
Rotterdam staan opgesteld, wer
den tijdens een reis door de
Venda verzameld door Erna
Boemers, conservator Afrika van
het museum. Zij is razend en
thousiast over de sculpturen,
maar twijfelt ook. „Wat moeten
we hier mee, vroeg ik me vaak
af", erkent ze. De presentatie is
volgens haar bedoeld als eerste
kennismaking. Na deze 'smaak
maker', die tot en met 25 februa
ri 1995 is te zien, hoopt ze over
drie jaar een grote over
zichtstentoonstelling te kunnen
houden.
Met de expositie wil ze de kun
stenaars ook financieel onder
steunen door te bemiddelen bij
FILMS
GOES
-Grand Theater
20 u. On deadly ground.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Naked gun 33 1/3.
20 u. De flat.
20 u. In the name of the father.
20 u. The pelican brief.
20 u. Schindler's list.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Naked gun 33 1/3.
- Alhambra 2
19.30 u. Schindler's list.
- Alhambra 3
19.30 u. The pelican brief.
- Alhambra 4
20 u. Wayne's world 2.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Cool runnings.
Zaal'2 14.30, 17, 20 u. Remains
of the day.
22.30 u. True romance.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Son in law.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u
On deadly ground.
Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind
ler's list.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Philadelphia.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Intersection.
Zaal 8 - 14.30 u. Free Willy.
17 en 21 u. Schindler's list.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Carlito's way.
Zaal 10 - 14-3P> 20 en 22.30 u.
In the name of the father.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Shadowlands.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Fearless.
Zaal 13 - 14.30 en 20 u. Short
cuts.
radio 1
w u„ni uur e
ld heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
I l in 16 30, 17.30, 18.30 en 06.30
I1?3JNCRV: 7.07 Hier en Nu
I[i'iRfln 11 45 Kerkelijke actualitei-
1i Ffl 12 07 Tijdsein. V00:14.05
I" .«radio EO: 19.04 Tijdsein.
IS 2204 Sportradio. NOS: 23.07
I £t het oog op morgen. KRO: 0.04
I Met n 1 02-7.00 Niemandsland
Rotterdam (anp) - In het Museum voor Volker
Roterdam is voor het eerst een tentoonstelling te zie|
volledig is gewijd aan de beeldhouwkunst uit Vends f
(voormalig) thuisland in het noorden van Zuid-Afrika.}
Reedijk, directeur van het museum, is ervan overtuigd di
werk de voorbode vormt van wat Zuid-Afrika gaat biedei
de verkoop van hun werk I
dat het museum de kunsil
zelf mag verkopen, verre]
geïnteresseerden naar
Charlotte Daneel in
Via Daneel kwam de con
ook voor het eerst in conti
de kunst.
De Venda-kunstenaars
maal autodidact. Vaak
ze als houtsnijder en
lepels, trommels en wandil
ken. Het kunstenaarschap)
ze meestal als roeping. Zoi
de kunstenares Noria Mat|
wier werk ook op de tentoon
ling Zuiderkruis was te ziet
1983 in een droom geroepel
in hout te gaan werken}
materiaal was bij de Ven
leen aan mannen voorheb
Net als dr. Phutuma Seokalj
zij ook haar inspiratie uit
men.
Aalsmeer (anp) - Het enter
ment-concern Endemol 1
Spanje een contract p
de commerciële televisiez
Tele 5. Het betreft de i
van de formule van
mol-programma's. Linda
Mols 'Love Letters' en I
ters' 'Now or Never' sjl
eerste twee programma's dsl
dit jaar in een Spaanse"'
te zien zijn.
Voor volgend jaar wordt grij
aan de series 'Het spijt n
'Vrienden voor het leven'.1
mol begeleidt de productiel
houdt de creatieve controle if
de programma's.
I S heèriiur rieuws. TROS: 7.04 De
I hiermoutshow. 9.04 TROS Gouden
I 12 04 Het hart van twee. 14.04
lï Radio 2 - Matinee. AVRO:
IIÏÏu Fileradio. EO: 18.04 Alle men-
I NCRV: 19.04 Witte rozen.
1 2004-24-00 Tussen acht en midder-
I nacht
radio 3
heel uur nieuws. AKN: 6.02
I.wast-club. 9.04 Arbeidsvitami-
i JVARA 12.04 Denk aan Henk.
U04 Carola. AKN: 15.04 Popsjop (I
I ill V00: 17.04 Rinkeldekinkel.
I iink' 18 04 De Avondspits. EO: 19.04
.„0r 7. AVRO: 20.04 Forza. VPRO:
,i 04 Villa 65. 22.04 Plaat van de
oiiw TROS: 0.04 Nachtwacht. VA-
I ra 202 Mol of Mark. AKN:
4.02-6.00 Pyjama FM
radio 4
S, 700, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nteuws. KRO: 7.02 Aubade. 9.00
Muziek voor miljoenen. 11-00 Och-
I,andconcert. Festivalweek Berlijn
1993 Rosamunde Kwartet, ca. 12.15
Orkestmuziek. 13.04 In antwoord op
uTschrijfen. VPRO: 14.00 Middag
concert Componisten uit WO I
16 00 De Nederlanden. 17.00 De
i: koffer.18.00 De wandelende tak.
TOD Tabla concert. 19.00 De grote
oversteek: Ernst Krenek in de VS.
20 02 Nieuwe maandag: Rumori.
NÓS: 0.00-1.00 Vier na middernacht:
Vivaldissimo
radio 5
Elk heel uur Nieuws. NOS: 6.45-6.50
Mededelingenrubriek met uitge
breid weerbericht en scheepvaart-
berichten. 7.05 NOS Sportief. 7.30
Vroeg op 5. 8.55 Waterstanden.
AVRO' 9.02 In gesprek. 9.55 Vrijzin-
nlo vizier. VARA: 10.02 Van belang,
j n02 Punch. HV: 13.10 De docu
mentaire. 14.03 Boven het dal. 14.30
De verbeelding. VARA: 15.02 Ophef
en vertier. NOS: 17.04 Radio UIT.
KZG:17.45. Nederlands-Israëlisch
Kerkgenootschap. OHM: 18.10
Ouderen I. EO: 19.00 Waar waren
we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws
en actualiteiten in het Turks. 19.50
Nieuws en actualiteiten in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws
I en actualiteiten in het Chinees. EO:
21.00 Kayen rasja (Er is hoop). 21.15
|yj haberler IGoed nieuws). 21.30
Sin ke yat kai yam (Goed nieuws op
maandag). VOO: 22.00 Het zwarte
gat. 23.00 Nieuws. NOS: 23.07-23.58
l Met het oog op morgen
JOMROEP BRABANT
ANP-Nieuws: zie Radio 1. - 7.05
Brabants nieuws, actualiteiten en
de krant in Brabant. 7.55 Weerman
Johan Verschuuren. 8.08 Brabants
nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra
le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei-
ten en weerman. 9.03 Brabants
nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03
Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank.
11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van
harte. 12.05 Brabants nieuws en
actualiteiten. 12.55 Bericht voor
I boer en tuinder. 13.08 Brabants
I nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen
trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34
Muziek, Brabantse produkties.
14.03 Brabants nieuws. Aansl.: Mu
ziekkiosk. 15.03 Brabants nieuws.
15.05 Conga Brabant. 16.03 Bra-
I bants nieuws. Aansl.: Uitlaat 17.05
I Brabants nieuws en actualiteiten.
17.45 De agenda. 17.55 Nieuws
overzicht
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05
Nieuws en actualiteiten met om
7.15 het weer in de provincie. 7.25
weekend-overzicht sport. 7.32 re-
gionaal nieuwsoverzicht. 7.35 de
dag van... 7.45 agendatip en agenda
7.50 regionaal nieuwsoverzicht.
8.08 Radio Nieuws Centrale.
8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten,
met om 8.45 De wekelijkse column
Bob en Co. 12.05 Nieuws en actua
liteiten met om 12.15 hed weer in de
provincie. 12.32 regionaal nieuws
overzicht. 12.34 wegwies. 12.43 re
portage, vraaggesprek. 12.55 De
agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws
Centrale. 16.03 Sportmeneer. 17.05
Nieuws en actualiteiten met om
'7.15 het weer in de provincie en
17.32 regionaal nieuwsoverzicht.
17.35-18.00 De Zeeuwse tijdmachi
ne met om 17.55 de agenda
TH Wmtls moet ie daar niet
mee bemoeien, tonton, anders valt heel
I ome operatie r~
|m du jen jnee,nojnooit feiten
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 e
Under suspicion.
Zaal 15 - 14.30, 17,20 e
Close.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20u.W»|
world.
22.30 u. The house of thespijjjj
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 e
Sister act 2.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en22
The pelican brief.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en22
Blink.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20enfl
Gunmen.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22
Return of the living dead 3.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en22
Mrs. Doubtfire.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. SN
lands.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ci
law.
20 en 22.30 u. Close.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blmfl
14.30, 17, 20 en 22.30 ui»"
tion.
20 u. Short cuts.
14.30, 17, 20 en 22.30 u-OnO
ground.
22.30 u. True romance,
20 u. Carlito's way. -ï
14.30, 17, 20 en 22.30
Pelican brief. i
14.30, 17, 20 en 22.30 u. PW
hia- di
20 en 22.30 u. In the name"!
father. i
14.30 en 20 u. Schindler's^
14.30 en 17 u. Free Willy-
14.30 en 17 u. Mrs. Doubts
KNOKKE
- Beverly sereens
20 u. Intersection.
20 u. Blink.
20 u. Schindler's list.
20 u. The house of the spin»
I tpkf/7 LttJEft run soshe EN UiSKC
H fn OEtton ten pirrtse L/trJBttt
ffflwtz nokt zjn WEDEitvnnen
\haar hoe jerahen ue hier
1 "u'nJ'm'rhl uej'Krabbe
"°"er zullen wet op ée loer tiffin f I