De trots van Italië ïactie op en kun Het aantal pasta-gerechten is net zo gevarieerd als het land zelf rd: liefde in krant ïn stichten [gner Fonds DESTEM GIDS f\G 7 MEM994 hebben gisteren in 2 dagblad The Times hi® sterren betaalden en in de pers over een onogaam en nemen oi® innen voor een scheidis. Et het gelukkige stel. „tyj tekenen als zelfstanc. lerwerp van een discus ran 21 Amerikaanse kunst momenteel in het cents beeldende kunst aan ase Boschstraat te zien liscussie wordt geleid 4 lend kunstenaar Lu uten en kunsthistoricus B >e van stichting Con Ru® iede-organisator van de stelling. Aanvang 20.15 "onds heeft dankzij roners van Zeeland gekregen. De particulie :n, hopen met dit Mozai or het werk van Mozai eren. besteed aan publikatii duen als stichtingen-vera doen. Het Mozart-Waga i binnen het Prins Bernta Wagner eigenlijk nog t over", aldus Gijs van4 „Dat is een zaak van arvan de opbrengst door rrele doeleinden." ZATERDAG 7 MEI 1994 SNT :ascoop 17, 20 en 22.30 u. Shade ds. 30, 17, 20 en 22.30 u. Son 30, 17, 20 en 22.30 u. Close. 30, 17, 20 en 22.30 u. Blink. 30, 17, 20 en 22.30 u. Interse Short cuts. 30, 17, 20 en 22.30 u. On dead lund. 30 en 22.30 u. True romance, en 20 u. Carlito's way. 30, 17, 20 en 22.30 u. .ican brief. 30, 17, 20 en 22.30 u. Phila<$ en 22.30 u. In the name of her. .30 en 20 u. Schindler's list. .30 en 17 u. Free Willy. .30 en 17 u. Mrs. Doubtfire. NOKKE verly sereens 17.30, 20 en 22.30 u. Inters* n. 17.30, 20 en 22.30 u. Blink, en 20 u. Schindler's list. 17.30, 20 en 22.30 u. Thehoü the spirits. >NDAG LMS OES and Theater Free Willy. en 21.30 u. On deadly ground. fULST Koning van Engeland .45, 16.15, 19 en 21.30 u. Na» In 33 1/3. .45, 16.15 en 19 u. De flat. .45, 16.15, 19 en 21.30 u. M 's world. .15 en 21.30 u. In the name e father. .15, 19 en 21.30 u. The pe^ ief. u. Schindler's list. HDDELBURG nema u. Farewell to my concubine- ^OSTBURG 'deltheater .30 en 20 u. Mrs. Doubrfire- ERNEUZEN uxor Theater u. On deadly ground. LISSINGEN hambra 1 j 1, 19 en 21.30 u. Naked gun* 3. lhambra 2 u. Aladdin. 1.30 u. Schindler's list. lhambra 3 u. Hanekam de rocker. 1.30 u. The pelican brief- lhambra 4 en 19 u. Wayne's world 2. .30 u. De flat. lNTWERPEN etropolis e zaterdag. iRUGGE ennedy Komplex .30 en 20 u. Schindler's ks .30, 17.15, 20 en 22.30 u. «H ime of the father. flC 15, 20 en 22.30 u. Mr Jon# .30, 17.15 en 20 u. Blink- .30 u. Sister act 2. .30 u. On deadly ground- iENT ïcascoop zaterdag CNOKKE everly sereens Taters* 17.30, 20 en 22.30 u. W 17.30, 20 en 22.30 u. Bji"11 i en 20 u. Schindler's list, i, 17.30, 20 en 22.30 u. lne the spirits. Door onze correspondent AartHeering Wie Italië zegt, zegt pasta. De smakelijke en veelvor mige deegwaren die onder die verzamelnaam bekend staan, vormen in vrijwel iedere complete Italiaanse maaltijd de eerste gang. En hoewel de consumptie in de afgelopen jaren flink is afgenomen, eten de Ita lianen nog altijd 25 kilo pasta per jaar, meer dan vijf maal zo veel als in de rest van Europa. Toch is pasta naar alle waar schijnlijkheid niet van Italiaan se oorsprong. Lange tijd heeft men gedacht dat Marco Polo het geheim van de gedroogde deegslierten uit China had mee genomen. Het staat nu wel vast dat die mythe niet klopt, al was het maar omdat in een Genuese notariële akte uit 1279, dus der tien jaar voor Polo's terugkeer in Venetië, al sprake is van 'een kist vol macaroni'. Volgens patriottische gastrono men is pasta daarom altijd al Italiaans geweest. Zo zijn in het Pastamuseum van fabrikant Agnesi in Rome afbeeldingen te zien van een Etruskische tombe met reliëfs van een mes, een tafel, een zak meel en een pen, die eventueel voor de bereiding van pasta gebruikt zouden kun nen zijn. Daaruit zou blijken dat dat pasta al meer dan twee duizend jaar een inheems pro- dukt is. Maar in dat geval zou ook de Romeinse keuken pastagerech ten gekend moeten hebben en er is niets dat daar op wijst. In de keukenbijbel van de klassieke oudheid, Apicius' 'De re coqui- naria' (Van de kookkunst), zijn met de beste wil van de wereld geen pastarecepten te vinden. De Romeinse keukenprins geeft wel recepten van met honing'en peper gegarneerde gebakken deegplakken, maar die kun je toch moeilijk als pasta gaan rangschikken. Hetzelfde geldt voor het Romeinse gerecht laga- num, geroosterd deeg waar de soep mee werd aangemaakt en dat wel als voorloper van lasag ne is aangewezen. Arabisch De meeste deskundigen zijn het er nu wel over eens, dat in ieder geval de gedroogde pasta of pastasciutta' van Arabische oorsprong is. In het kookboek van Ibn 'al Mibrad uit de ne gende eeuw wordt al een recept gegeven van een 'gerecht dat zeer algemeen is onder bedouïe- nen en Berbers' en dat bestaat uit een soort van macaroni die samen met linzen worden gege- en, net als de 'pasta e fagioli' tpasta met bonen), die tegen- woordig het lievelingskostje vormt van Marcello Mastroian- ni. Spaghetti. Vroeger werd die pasta-variëteit met de hand gegeten. FOTO ARCHIEF DE STEM was dus nomadenvoedsel, at ter conservering werd ge- toogd. Via de Arabieren kwa- en de gedroogde deegwaren recht in Sicilië dat eeuwen- ng een Arabische kolonie is geweest. Langs handelssteden s ®ua, Pisa en Livorno ver- Preidden de 'maccheroni' zich er heel Italië. Maar ook daar- iten, want al in de dertiende W? maakte een Engels kook- melding van het gerecht acr?wsgedroogde deegslier- eenmaal gekookt bij ffkeur met boter en geraspte enen le worden genut- Talloze Italiëreizigers hielden vervolgens de Italiaanse deeg waren in ere. Goethe overnacht te tijdens zijn 'Italienische Rei- se' in een pastafabriek op Sici lië en aristocratische jongelin gen werden na hun terugkeer van de 'Grand Tour' door Italië door de thuisblijvers afgunstig aangeduid als 'macaroni'. Aan het eind van de Middeleeu wen verdrong in Zuid-Italië de houdbare 'pastasciutta' het oude volksvoedsel polenta, een meelpap die tegenwoordig van mais wordt gemaakt. Napels werd daarbij het bol werk van de spaghetti, die aan vankelijk met de hand werden gegeten, op de wijze van een nieuwe haring. De Napolitaanse koning Ferdinand II werd als spaghettiliefhebber voor een probleem gesteld, omdat derge lijke tafelmanieren niet in over eenstemming waren met de ho fetiquette. Maar in 1837 vond zijn kamerheer Gennaro Spa- daccini de moderne viertandige vork uit (eerdere vorken hadden er drie en waren bovendien lan ger). De 'touwtjes' konden daar mee beschaafd worden gegeten en werden zo ook in de hogere kringen presentabel. In Noord-Italië, waar het volk rijst en polenta at, bleef pasta een lekkernij voor burgerij en aristocratie. Hier kwamen ook de meer verfijnde, verse en ge vulde pasta's als tortellini, ra violi en agnolotti tot ontwikke ling. Met name Bologna geldt daardoor nog steeds als baker mat van de pastacultuur. Tomaten Bij de verdere verrijking van de pastakeuken heeft een Ameri kaanse immigrant de hoofdrol gespeeld: de tomaat. De eerste tomaten werden al in zestiende eeuw ingevoerd, maar het bleef een verdacht gewas, dat pas eeuwen later voor de bereiding van 'sugo', de nu zo algemene tomatensaus, werd gebruikt. Voor die tijd werd de pasta toebereid met onder meer knof look, peper, ui, kruidnagelen, nootmuskaat, foelie, jeneverbes en komijn. Bovendien werden in bijna alle recepten honing of suiker ge bruikt, iets dat de huidige Itali anen als een gruwel voorkomt. De rode sauzen werden in de vorige eeuw snel populair. De langwerpige en smaakvolle San Marzano-tomaten vormen te genwoordig vers of in blik de basis van naar schatting de helft van alle geboekstaafde pastareeepten. Voor de lasagne, die hun rode kleur voordien ontleenden aan een vulling van Zo'n Italiaanse mamma zet eerst de wijn, de salami en het brood op tafel. Daarna volgt steevast de pasta. FOTO LOUT DONDERS geronnen varkensbloed, is dat zeker een vooruitgang geweest, maar in andere gevallen is de overmacht van de tomaat niet bevorderlijk geweest voor de variatie, zodat in de Zuiditali- aanse keuken bijna van een to- matenterreur kan worden ge sproken. In het Noorden wordt van oudsher meer gewerkt met blanke sauzen, maar zelfs in Bologna wil men de tere harmo nie van ravioli gevuld met ricot- ta (ongestremde schapekaas) en spinazie - waarvoor boter en sa lie de geëigende toebereiding vormen - nog 'wel eens wreed verstoren met een tomatenra- goutje. Kaas Van oudsher wordt bij de toebe reiding kaas gebruikt, behalve bij pasta's met peulvruchten, knoflook, vis en schaaldieren. In Zuid-Italië waar weinig run deren worden gehouden, wor den vooral scherpe schapekazen gebezigd, terwijl in het noorden zachte kazen en de harde grana opgeld doen. De onbetwiste heerser onder de pastakazen is natuurlijk de Parmezaanse met haar merkwaardige pikant-zoe te smaak die zich vooral met niet al te uitgesproken sauzen uitstekend laat combineren. Parmezaanse kaas heeft overi gens niets te maken met het gemalen uitschot van de ook in Nederland verkrijgbare zakjes Parmesan: dit abjecte produkt kan met een zo misleidende naam in de handel gebracht worden, omdat alleen de Itali aanse term 'parmigiano' be schermd is en de Duitse en Franse vertalingen ervan niet. Al dente Iedereen weet onderhand, dat pasta 'al dente' gegeten hoort te worden. De Italiaanse topkok Gualtiero Marchesi legt uit wat dat inhoudt: „Er is slechts één juist tijdstip om de pasta van het vuur te halen, namelijk exact op het moment waarop zij geheel is gekookt, zodat zij een vluchtige, het gehemelte stre lende hardheid behoudt die door een moment langer koken onherroepelijk teloor zou gaan. Wanneer het kookproces voor tijdig wordt onderbroken, blijft de pasta rauw van binnen en slecht verteerbaar, maar zodra het juiste ogenblik voorbij is, wordt zij zacht en verliest zij haar aangename stevigheid, die door het kauwen te stimuleren het voedsel beduidend smakelij ker maakt en bovendien goed is voor de spijsvertering." Toch werden in het verleden de meeste soorten pasta beduidend langer gekookt dan tegenwoor dig gebruikelijk is. Een kook boek uit het midden van de vorige eeuw geeft als kooktijd voor spaghetti ruim een half uur en raadt aan om daarna als test een sliert tegen de muur aan te gooien: als die blijft plakken, is de pasta klaar om te worden opgediend. Om de pasta al dente te kunnen bereiden, moet zij gemaakt zijn van zogeheten (Amerikaanse) 'durum tarwe' of 'hard graan'. Pasta die van (Europees) 'zacht graan' is gemaakt wordt bij het koken week en plakkerig, zodat in Italië het gebruik van 'hard graan' in 1967 zelfs wettelijk voorgeschreven werd. In 1988 is die wet echter nietig verklaard door het Europese Hof, nadat een Duitse exporteur geprotes teerd had tegen de inbeslagna me van zijn 'zachte' pasta in Italië. Het Hof wilde niet luiste ren naar de Italiaanse landsad vocaat volgens wie het daarbij niet ging om een importbelem- merende maatregel, maar om bescherming van de Italiaanse consument tegen een 'weerzin wekkend' produkt. De Italiaan se huisvrouw is het met die definitie wél eens en zal het niet in haar hoofd halen om haar gezin spaghetti voor te zetten die van zachte tarwe is ge maakt. Wie van pasta méér wil maken dan een stukgekookt macaroniprutje, doet er inder daad goed aan om op het pak de aanduiding 'hard graan' of 'grano duro' te zoeken. Aanvallen Pasta als volksvoedsel is jaren lang het voorwerp geweest van scherpe aanvallen. Mussolini had een hekel aan pasta, omdat het beeld van van de levensge nietende spaghetti-eter niet strookte paste met dat van de krijgshaftige droogbroodeters die door de fascistische propa ganda ten tonele werden ge voerd. De futuristenleider Marinetti eiste in 1930 in zijn Manifest van de Futuristische Keuken als punt één de 'afschaffing van de van de pastasciutta', die volgens hem de oorzaak was van 'loom heid, pessimisme en nostalgisch nietsdoen'. Na de oorlog stelden voedingsdeskundigen de pasta haar verantwoordelijk voor de toenemende vetzucht van de Italiaanse bevolking. Inmiddels is echter duidelijk geworden, dat de boosdoender niet de pasta waé, maar de toenemende welvaart, die het de Italianen mogelijk maakte om van het pastagerecht een rijk gegarneerd 'primo piatto' (eerste gang) te maken, die werd gevolgd door steeds uitbundiger tweede gangen van vlees met vette jus. In de afgelopen jaren is het sobere, op pasta, olijfolie, verse groente en fruit en vis gebaseerde 'meridionale dieet' binnen en buiten Italië juist steeds populairder geworden als bescherming tegen hart- en vaatziekten. Veelzijdig Pasta is zo veelzijdig als Italië zelf. In Palermo heb ik spaghet ti gegeten met zeeëgels en en in Lombardije tortelli met kale basvulling. In Triëst heb ik de Habsburgse combinatie spa ghetti met goelasj geprobeerd en in Rome mag men mij wak ker maken voor de hoofdstede lijke specialiteit rigatoni alia pajata, een korte gedraaide pas ta, toebereid met de met melk gevulde ingewanden van een zogend kalf. In trendy restau rants worden tegenwoordig spaghetti met frambozen-, aardbeien- en kiwisauzen ge serveerd, naast 'penne alia wod ka' of met brandy. (Niet aan te raden: van de drank is meestal niets te proeven en dat is waar schijnlijk maar goed ook.) Het meest complete pastakook boek dat ik ken, 'II nuovo codi- ce della pasta' van Vincenzo Buonassisi, vermeldt maar liefst 1347 recepten en laat de lezer daardoor eigenlijk onbevredigd achter, omdat hij wel nooit in de gelegenheid zal worden ge steld om ze allemaal te probe ren. 160 fabrieken produceren te genwoordig in Italië 180 soorten pasta, waartussen het verschil vaak miniem is: zo zijn taglia telle en fettucine allebei platte slierten, die nauwelijks een mil limeter in breedte verschillen. Naast de gewone witte pasta, die alleen uit meel en water is samengesteld, zijn er gele, groe ne en rode varianten, waaraan respectievelijk ei, spinazie en tomaat is toegevoegd en sinds kort is ook de brokkelige volko renpasta buiten het alternatieve circuit getreden. In het land van mode en design kon ook de 'gesigneerde' pasta niet uitblij ven en zo heeft Giugaro, de ontwerper van onder meer de Fiat Uno en de Panda, zich gewaagd aan de creatie van een korte pasta onder de naam 'ma- rille'. In 1992 haalde de Italiaanse pasta-industrie een omzet van ruim 6 miljard gulden met een produktie van twee miljoen ton, waarvan een kwart voor de ex port bestemd was. Daarvan be stond 40 procent uit 'lange pas ta' (spaghetti en verwanten) en 60 procent uit penne, rigatoni, conehiglie, farfalle en andere 'korte' formaten. Onbetwiste heerser is Barilla dat in Italië 33 procent van de produktie voor zijn rekening neemt en in de rest van de EU 20 procent. Daarnaast proberen kleinere merken als Amato, Fe- deriei, Divella en Russo hun marktaandeel vast te houden door de produktie van bijzonde re pasta's van hoge kwaliteit. Het Napolitaanse De Cecco maakt daarom nog gebruik van de klassieke bronzen draadtrek- machines in plaats van de mo derne uit kunststof vervaardig- de apparaten. Het resultaat daarvan is een 'ouderwetse' pasta met een ruw oppervlak, die de saus goed vasthoudt en tot meest gewaardeerde van Ita lië behoort. Daarnaast leveren overal in Italië eenmansbedrij ven op bestelling verse linguine, ravioli en gnocchi, terwijl fabri kant Rana uit Verona enkele jaren geleden een goudmijn heeft aangeboord met de pro duktie van luchtdicht verpakte verse pasta. Fabeltje Overigens is het een fabeltje dat vers gemaakte pasta per defini tie ook smakelijker is, schrijft het Italiaanse gourmetblad Gambero Rosso: „In tegenstel ling tot wat vaak wordt ge dacht, wordt de beste pasta be reid dankzij geavanceerde in dustriële technologieën. Bij de fabrieksmatige bereiding wordt het deeg vacuüm gezogen, waardoor luchtbellen die de consistentie van de pasta kun nen bedreigen, verdwijnen. Daarna wordt het door de ver schillende vormen geperst, die tegenwoordig meestal van teflon zijn vervaardigd, hetgeen een goed gepolijst produkt ople vert." Het drogen - de meest delicate fase: niet perfect gedroogde pasta is bederfelijk en breek baar - vindt plaats in twee fa sen. Tijdens een eerste snelle droging met hete lucht verkrijgt- de pasta haar stevigheid. Daar na volgt een reeks van drogin gen, afgewisseld met ventilaties en rustperioden. Dit proces is voor elke fabriek verschillend en vormt het voornaamste be drijfsgeheim van de pasta-in dustrie.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 25