Cal CIS DE STEM 4ik zou best kok willen de stem Oud-strijders gekwetst door tv-aankondiging Frangois Boulangé geniet als presentator van 'Lingo' KRO blikt terug op Mandement van 1954 Tekenen als reactie o| omhoog gevallen kun UIT GIDS ■tm RVU duikt in de verpleging Gere en Crawford: liefd via advertentie in krant Anonieme Zeeuwen stichten nieuw Mozart-Wagner F oud „Het mooiste voorbeeld vind ik nog dat een paar plastic oorbellen van vyf gulden het zo ongeveer het beste doen op tv." Annette van Trigt, presentatrice ZATERDAG 7 MEI 1994 Van onze verslaggever Eindhoven - De omschrijving van de Irene-brigade als 'een ongedisciplineerd allegaartje met een laag moreel' in een aantal omroepbladen heeft veel kwaad bloed gezet bij oud-strijders van deze briga de, die Nederland mee hielp bevrijden. Het korps wordt afgeschilderd als een knullig 'Dad's Army', als het groepje soldaten in de tv-serie 'Daar komen de schutters'. Met name de formulering die de KRO-bladen Mikro Gids en Stu dio hanteren om het tv-pro- gramma over de Irenebrigade op dinsdag 10 mei te omschrijven, wordt bekritiseerd. Waar andere omroepbladen ook even de rol aanstippen van de brigade bij de KRO-bladen zouden negatief beeld geven van Irene-brigade bevrijding in '44 en '45, laten de KRO-bladen het bij de weinig flatteuze omschrijvingen van de Irenebrigade. De Veronica Gids meldt de verdiensten van het korps, maar gebruikt de kop 'Zootje wordt brigade'. Alle bladen gaan uit van een persbericht van de NCRV, die het programma over de Irenebri gade dinsdag om 22.00 uur op Nederland 1 uitzendt. Die publi catie maakt melding van de op richting van de Irene-brigade in 1941. Er traden avonturiers, En gelandvaarders, voormalige Spanje-strijders en soldaten van het Vreemdelingenlegioen in. Er was geen organisatie en leiding vanuit de regering. Prinses Juliana en prins Bern- hard weigerden aanvankelijk de naam van hun tweede dochter Irene aan de brigade te geven. 'Pas als de bezem erdoor is ge haald en aan de basisnormen van discipline wordt voldaan', krijgt het korps de naam wel. De NCRV maakt ook melding van de landing van de Irene-brigade in Normandië in '44 en het feit dat het legertje als eerste gealli eerde onderdeel Den Haag bin nentrok in '45. De KRO-bladen halen alleen de bekritiseerde beginperiode van de Irenebrigade aan, die daar door in een totaal verkeerd dag licht wordt geplaatst, zo vinden oud-strijders. Verdriet Eindhovenaar J. Raaijmakers wiens vader in de Irene-brigade vocht, mist respect voor de oud strijders in de omroep-publica- ties. „Die oude mensen zijn nog bezig om oorlogs-trauma's te verwerken en dan wordt hun zo verdriet aangedaan. Mijn vader is vanuit Nederland met gevaar voor eigen leven door bezet West-Europa naar Portugal ge vlucht en vandaaruit naar Enge land gegaan om Nederland mee te bevrijden. Hij heeft onderweg onder treinen gehangen en zich mee laten voeren. Zo zijn talloze mannen uiteindelijk bij de bri gade terecht gekomen. Velen kwamen onderweg om. Mijn va der was zo van de kaart van de publicatie in de gids van de KRO dat hij niet naar de dodenher denking is kunnen gaan." Raaijmakers vraagt zich af waarom die beginperiode van de brigade zoveel aandacht krijgt. „Logisch dat het een zootje was. Als nu ineens duizenden Neder landse jongeren individueel naar .Sarajevo zouden trekken om daar een legertje te vormen, zou het ook niet meteen op rolletjes lopen." De zaak van de omroepbladen werd ook besproken in Wagenin- gen, waar oudstrijders van de Irenebrigade 5 mei vierden. Een vertrouwenspersoon van de Ver eniging Oud-strijders Koninklij ke Nederlandse Brigade Prinses Irene ging gisteren bij de NCRV voor alle zekerheid kijken naar de band van de uit te zenden documentaire. Die documentaire beoordeelde de man ruim vol doende. De vereniging onder neemt geen stappen tegen de omroepbladen. „We doen dit af als een vervelend incident", zo werd meegedeeld. De documentaire heet 'Soldaten van Oranje' en wordt uitgezon den in de reeks 'De tijd staat even stil', die wordt gepresen teerd, door Philip Freriks (dins dag, Nederland 1, 22 uur). Door Rein van Willigen Francois Boulangé is voor velen hét gezicht van Lingo. In dat Vara-spelletje proberen twee koppels elkaar te overtroeven in het maken van vijf letter-woorden. Maar Boulangé heeft meer noten op zijn zang. Behalve presen tator is de Haarlemse programmamaker regisseur en componist. „Het leven is net als lekker eten. Daarna moet je toch weer afwassen." De woning van Franfois is ruim. Grote planten vullen de hoeken van de kamer. Een aanpalende ruimte is omgetoverd tot boe- .kenkast. Meters thrillers staan broederlijk opgesteld naast kookboeken en twee uitgaves piet dezelfde titel, 'Een leven lang fit'. Bij de ingang zijn nog enkele scharnieren zichtbaar. „Weet je", zegt Francois met een gespeelde, geheimzinnigheid, „dat dit ooit een gekkenhuis is geweest?" De 40-jarige Boulangé nestelt zich in zijn zetel. Steekt zijn zoveelste sigaret op en om schrijft zichzelf. „Ik ben een le vensgenieter, een Bourgondiër. Ik zou best kok willen zijn. Maar dan een hele goede, een hele creatieve. De opleiding houdt me tegen. Als er in dit huis gekookt wordt, doe ik dat. Ik kook op gevoel. Mijn vriendin eet niet alles, dus sommige dingen zoals bavarois maak ik nooit klaar." Selectie Ontevreden oogt de duizendpoot niet. „Ik ben best een gelukkig mens. Ik doe bijna alleen maar dingen, die ik leuk vind. Maar het leven is net als lekker eten; daarna moet je toch afwassen." Een aanstekelijke brede glim lach vergezelt zijn opmerking. .„Ik vind het een leuk woordspel letje", zegt Francois serieus over Lingo. „Ik vind het fijn als men sen winnen. Dat gun ik ze. Ook al omdat het veelal mensen zijn, die het geld goed kunnen gebrui ken. In principe kan iedereen meedoen, maar er is een strenge selectie." Een luxe die de makers zich ook rustig kunnen permitte ren. „Een paar jaar terug zonden we een spotje uit waarin we kandidaten voor dit programma opriepen. We hebben ruim 30.000 reacties van koppels ge kregen. En nog melden zich ie dere week nieuwe kandidaten aan. Van onze rtv-redactie Een verpleegster is een moe der voor velen. Onder dat mom kan de verpleging van zieken als een van de schaar se vormen van arbeid door de beugel, in de tweede helft van de negentiende eeuw. Want eigenlijk is het voor vrouwen hoogst onfatsoenlijk om be taald werk te verrichten. De RVU-serie 'Een koele hand op het klamme voorhoofd' schetst dat beeld. De reeks zet de geschiedenis van de verpleging op een rij. Vroeger zorgde het eigen gezin voor zieken, ouden en behoeftigen. Specialisten na- rhen de verzorgende taken over. Tegen de achtergrond van maat schappelijke veranderingen ver tellen oud-verpleegkundigen het verhaal van hun zware arbeid. Fragmenten uit uniek historisch materiaal completeren hun re laas. Op maandag 9 mei wordt in het eerste deel de verpleegster geïn troduceerd. Toen ik eindredacteur van het programma was, was ik bij de selectie van de kandidaten aan wezig. Nu af en toe eens. Je moet voor 150 procent zeker weten dat de kandidaten goed zijn. Dat ze voor een camera kunnen staan en niet dichtklappen. Maar ook niet het tegenovergestelde. Dames die puur uit de zenuwen in een giechelbui terechtkomen, kun je niet hebben." Zelf kan Franfois een constante glimlach rond de mondhoeken ook niet ontzegd worden. „Maar ik ben geen Japanner die zelfs als hij boos is nog lacht." Routine Zelf meedoen aan een spelpro- gramma is aan Francois niet besteed. „Wat heb er aan te winnen en bovendien hoef ik niet met mijn kop op de buis. Wat ik nu doe is in de eerste plaats mijn vak, mijn beroep. Maar ik houd me met veel facet ten van televisie bezig. .Behalve produktie, doe ik regie, presen teer, componeer. Ik vind, dat ik best in een bevoorrechte positie zit. Niet dat ik helemaal vrij ben. Als het aan mij zou liggen zou ik documentaires maken over grote schilders. En meer programma's over kunst." Francois maakte in het verleden het programma 'De Connais- seur'. „Of een twaalfdelige serie over de geschiedenis van het spel. Van het Chinese mahjong tot de hedendaagse voetbalge schiedenis. Zelf ben ik een bridge-fanaat; ik ben zelfs brid- geleraar geweest." Ruim 300 Lingo's heeft Franfois op zijn naam staan. Eén dezer dagen voegt hij er weer 35 aan toe. „Vijf op een middag", vult Francois aan. „We nemen die achter elkaar tussen half twee en half zes op. Het is een stukje routine, dus je kunt snel werken. Maar uiteraard moet je je con centreren." Robert ten Brink, de eerste pre sentator van Lingo, hield het destijds voor gezien, vandaar dat een andere presentator gezocht diende te worden. „Of ik aan de screentests mee wilde doen. Ze dachten: misschien wil-ie wel. Echt gesolliciteerd heb ik nooit. Maar ik vind het een leuk pro gramma en het verdient behoor lijk." Geldwolf Op de vraag of geld belangrijk is, ontstaat enige aarzeling. „Veel geld niet", is het diploma tieke antwoord, „geld op zich wel. Anders kun. je niet leven. Niet dat ik een geldwolf ben. Bovendien sta ik achter hetgeen ik doe. Er zijn bepaalde dingen, die ik nooit zal presenteren, maar die ik wel leuk kan vinden om te regisseren. Beeldtechnisch kan het bijvoorbeeld interessant zijn. Ik zal nooit de Honeymoon- kwis presenteren; ik zie me zelf niet tapdansend de trap afdalen. Da's niks voor mij, ik ben niet zo'n showfiguur." „Lingo vind ik een uitgebalan ceerd programma: een combina tie van spanning, spel en geluk. Het wordt veel op lagere scholen gespeeld. Allochtonen kijken er graag naar. Ze leren er van. Als presentator denk ik, dat ik er lang mee door kan gaan. Ik heb er nog niet genoeg van. Het is voor mij een goede ervaring om Francois Boulangé thuis: „Ik ben niet zo'n showfiguur. - als regisseur - ook eens aan de andere kant van de camera te staan. Dan weet je pas echt, wat er door iemand heen gaat." Onrust Frangois is graag met alles tege lijk bezig. Een stukje onrust? „Ja", bekent hij aarzelend, „maar ook veel willen kunnen. Puur lol. Ik ben nu met 3-D animatie op de computer bezig." Hij schakelt over naar de tweede persoon. „Een fictieve wereld, voor iemand die ooit Nederlands heeft gestudeerd, en in de sf-lite- ratuur en lectuur zijn droomwe reld vindt. Je bent toch weer de regisseur en doet zelf de mise en scène. Je kunt onmogelijke be wegingen bedenken." De presentator steekt nog een sigaret op en zegt: „Deze maand heb ik een beetje rust genomen. De laatste twee jaar heb ik het zo waanzinnig druk gehad. Soms zes, zeven dagen van twaalf uur of meer per week. Het is moeilijk om jezelf rust te gunnen, maar je moet uitkijken dat je geen wor kaholic wordt. De lol moet er in blijven. Ik heb een fiets aange- Van onze rtv-redactie Secretaris Daams van de Katholieke Werkgemeenschap (KWG) in de PvdA voelde zich op 30 mei 1954 overdonderd. De Nederlandse bisschoppen publiceerden die dag het Mande ment: een herderlijk schrijven waarin katholieken onder meer werd afgeraden lid van de PvdA te zijn. Zondagavond wijdt de KRO een documentaire aan de geruchtmakende oproep. Het schrijven riep de vier mil joen Nederlandse katholieken op actief deel te nemen aan het maatschappelijk leven. Maar dan wel in een katholiek ver band. Het Mandement scherpte het op de socialistische vakbond NW aan. De Vara-gids en Het Vrije Volk werden verboden lec tuur, het lidmaatschap van de PvdA ontraden. Katholieken die na vermaningen van de kapelaan aan deze 'zonden' vasthielden, werden 'ongeschikt en onwaar dig' bevonden de sacramenten te ontvangen en een kerkelijke be grafenis te krijgen. De programmamakers Joost Middelhoff en Nicole Sprokel richtten zich vooral op de gevol gen van het Mandement. Ze schetsen een verband met de voor de KVP in Limburg slecht verlopen verkiezingen van 1952. De katholieke kerk zag haar tra ditionele aanhang onder de mijnwerkers afkalven. De uitvaardiging was volgens theoloog Weterman dan ook een laatste poging de rooms-katho- lieke zuil overeind te houden. Het Mandement kreeg geen una niem positief onthaal. De KVP voelde zich gesteund, maar de KWG'ers waren volgens Daams 'wanhopig'. Het Mandement miste zijn doel: de katholieke zuil viel steeds verder uiteen. In 1965 werden de sancties ingetrokken. Vier jaar later bood het Nederlandse epis copaat zijn excuses aan. Aan het woord komen zondagavond on der anderen mgr. Willebrands, pater Van Kilsdonk, vakbonds man Herman Bode en mgr. Bluyssen. „De kerk past de aller grootste bescheidenheid als in stituut", zegt de laatste. 'Het mandement', zondag, Ne derland 1,22.27 uur Mgr. Bluyssen (1967) FOTO ARCHIEF DE STEM Londen (dpa) - De Amerikaanse filmacteur Richard Gere en j vrouw, het topmodel Cindy Crawford, hebben gisteren in paginagrote advertentie in het Britse dagblad The Tiniest wederzijdse liefde bezworen. De twee sterren betaalden 5{| gulden voor de advertentie om geruchten in de pers over ei handen zijnde scheiding te ontzenuwen. „Wij zijn allebei heteroseksueel en monogaam en nemen relatie serieus. Wij hebben nu geen plannen voor een en hebben die ook nooit gehad", schrijft het gelukkige verheugen ons erop een gezin te stichten." Van onze verslaggever Breda - De recente opleving van het tekenen als zelfstj medium in de beeldende kunst is onderwerp van een in De Beyerd op donderdag 19 mei. Is 'het nieuwe tekenen' een reac tie op de omhooggevallen kunst van de jaren '80? Dat is de uitdagende stelling waarmee de organisatoren de discussie avond in willen. De Beyerd heeft tot deze discus sie besloten naar aanleiding van de tentoonstelling Can you al ways believe your eyes?: tekenin gen van 21 Amerikaanse kii naars, momenteel in het ces: voor beeldende kunst ar Bredase Boschstraat te zien De discussie wordt ge beeldend kunstenaar I Schouten en kunsthistorici!! Perrée van stichting Con 1: re, mede-organisator van di toonstelling. Aanvang 20.1ii Amsterdam - Het Prins Bernard Fonds heeft dankzij schenking van twee anonieme inwoners van Zeeland twaalfde Fonds op Naam in beheer gekregen. De particii schenkers, die onbekend willen blijven, hopen met dit Mo: Wagner Fonds de belangstelling voor het werk van Mo; Wagner, Strauss en Mahler te stimuleren. Het geld uit het Fonds kan worden besteed aan publik studiereizen en onderzoek. Zowel individuen als stichtingen-™ gingen kunnen een beroep op het fonds doen. Het Mozart-lïs Fonds blijkt het kleinste Fonds op Naam binnen het Prins Berti Fonds te zijn. Het bedraagt 100.000 gulden. Hebben gevestigde namen als Mozart en Wagner eigenlijk stimulering nodig? „Daar gaan wij niet over", aldus Gijs van Ham namens het Prins Bernhard Fonds. „Dat is een zaak schenkers. Wij beheren vermogens, waarvan de opbrengst i schenkers is bestemd voor bepaalde culturele doeleinden." FOTO DIJKSTRA schaft en me voorgenomen veel te fietsen. Niet dat ik het gevoel heb dat ik een stukje gezondheid inlever. Natuurlijk moet ik reke ning houden met wat ik eet, anders kom ik zo dertig kilo bij. Ik word vreselijk snel dik. Maar als ik bezig ben hol ik wat af; dat is ook lichaamsbeweging." 'Lingo', maandag tot en met za terdag, Nederland 3, ongeveer 18.50 uur ZATERDAG FILMS GOES -Grand Theater 19 u. On deadly ground. 21.30 u. Schindler's list. HULST - De Koning van Engeland 19.30 en 22 u. Naked gun 33 1/3. 19.30 u. De flat. 19.30 en 22 u. Wayne's world. 22 u. In the name of the father. 19.30 en 22 u. The pelican brief. 20 u. Schindler's list. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Farewell to my concubine. 23.15 u. Jamon, jamon. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Mrs. Doubrfire. TERNEUZEN - Luxor Theater 20 u. On deadly ground. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. Naked gun 33 1/3. - Alhambra 2 14 u. Aladdin. 19.30 u. Schindler's list. - Alhambra 3 14 u. Hanekam de rocker. 20.15 u. The pelican brief. - Alhambra 4 14 en 19 u. Wayne's world 2. 21.30 u. De flat. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Cool runnings. Zaal 2 - 14.30, 17, 20 u. Remains of the day. 22.30 u. True romance. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Son in law. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. On deadly ground. Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind ler's list. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philadelphia. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Intersection. Zaal 8 - 14.30 u. Free Willy. 17 en 21 u. Schindler's list. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Carlito's way. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. In the name of the father. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Shadowlands. Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Fearless. Zaal 13 - 14.30 en 20 u. Short cuts. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Under suspicion. Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Close. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 u. Wayne's world. 22.30 u. The house of the spirits. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ciotpr apt 9 Zaal 18 - i4.30, 17, 20 en 22.30 u. The pelican brief. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Gunmen. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Return of the living dead 3. Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. BRUGGE - Kennedy Komplex 14.30 en 20 u. Schindler's list. 14.30 en 20 u. In the name of the father. 20 en 22.30 u. Mr. Jones. 14.30 en 20 u. Blink. 14.30 u. Sister act 2. 22.30 u. On deadly ground. 22.30 u. La vie sexuelle des Beiges (avant première). GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. S lands. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. law. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Close 14.30, 17, 20 en 22.30 u. B" 14.30, 17, 20 en 22.30 u. tion. 20 u. Short cuts. 14.30, 17, 20 en 22.30 u.Onde round. 4.30 en 22.30 u. True romantf 17 en 20 u. Carlito's way. 14.30, 17, 20 en 22.30 a Pelican brief. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philai hia. 20 en 22.30 u. In the name father. 14.30 en 20 u. Schindler's list 14.30 en 17 u. Free Willy. 14.30 en 17 u. Mrs. Doubtfire KNOKKE - Beverly sereens 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Inte tion. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Blink 15 en 20 u. Schindler's list. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Hiel» of the spirits. ZONDAG FILMS GOES -Grand Theater 14 u. Free Willy. 19 en 21.30 u. On deadly grom» HULST - De Koning van Engeland 13.45, 16.15, 19 en 21.30 uJ gun 33 1/3. 13.45, 16.15 en 19 u. De flat. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. ne's world. 16.15 en 21.30 u. In the the father. 16.15, 19 en 21.30 u. The brief. 20 u. Schindler's list. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Farewell to my concubi# OOSTBURG - Ledeltheater 14.30 en 20 u. Mrs. Doubrfirt TERNEUZEN - Luxor Theater 20 u. On deadly ground. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. Naked f 1/3. - Alhambra 2 14 u. Aladdin. 19.30 u. Schindler's list. - Alhambra 3 14 u. Hanekam de rocker- 19.30 u. The pelican brief. - Alhambra 4 14 en 19 u. Wayne's world 2. 21.30 u. De flat. ANTWERPEN - Metropolis Zie zaterdag. ■BRUGGE - Kennedy Komplex 14.30 en 20 u. Schindler's 1^ 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u^l name of the father. 17.15, 20 en 22.30 u.Mr-f0"* 14.30, 17.15 en 20 u. Blink- 14.30 u. Sister act 2. 22.30 u. On deadly ground- GENT - Decascoop Zie zaterdag KNOKKE - Beverly sereens Tntói 15, 17.30, 20 en 22.30 u. W tion. j, 15, 17.30, 20 en 22.30 ü;r. I 15 en 20 u. Schindler's list 15, 17.30, 20 en 22.30 U.TJ» 1 of the spirits. Door onze correspondent Aart Heering Wie Italië zegt, zegt pasta. De smakelijke en veelvor mige deegwaren die onder die verzamelnaam bekend staan, vormen in vrijwel iedere complete Italiaanse maaltijd de eerste gang. En hoewel de consumptie in de afgelopen jaren flink is afgenomen, eten de Ita lianen nog altijd 25 kilo pasta per jaar, meer dan vijf maal zo veel als in de rest van Europa. Toch is pasta naar alle waar schijnlijkheid niet van Italiaan se oorsprong. Lange tijd heeft men gedacht dat Marco Polo het geheim van de gedroogde deegslierten uit China had mee genomen. Het staat nu wel vast dat die mythe niet klopt, al was het maar omdat in een Genuese notariële akte uit 1279, dus der tien jaar voor Polo's terugkeer in Venetië, al sprake is van 'een kist vol macaroni'. Volgens patriottische gastrono men is pasta daarom altijd al Italiaans geweest. Zo zijn in het Pastamuseum van fabrikant Agnesi in Rome afbeeldingen te zien van een Etruskische tombe met reliëfs van een mes, een tafel, een zak meel en een pen, die eventueel voor de bereiding van pasta gebruikt zouden kun nen zijn. Daaruit zou blijken dat dat pasta al meer dan twee duizend jaar een inheems pro- dukt is. Maar in dat geval zou ook de Romeinse keuken pastagerech ten gekend moeten hebben en er is niets dat daar op wijst. In de keukenbijbel van de klassieke oudheid, Apicius' 'De re coqui- naria' (Van de kookkunst), zijn met de beste wil van de wereld geen pastarecepten te vinden. De Romeinse keukenprins geeft wel recepten van met honing'en peper gegarneerde gebakken deegplakken, maar die kim je toch moeilijk als pasta gaan rangschikken. Hetzelfde geldt voor het Romeinse gerecht laga- num, geroosterd deeg waar de soep mee werd aangemaakt en dat wel als voorloper van lasag ne is aangewezen. Arabisch De meeste deskundigen zijn het er nu wel over eens, dat in ieder geval de gedroogde pasta of pastasciutta' van Arabische oorsprong is. In het kookboek van Ibn 'al Mibrad uit de ne gende eeuw wordt al een recept gegeven van een 'gerecht dat zeer algemeen is onder bedouïe- nen en Berbers' en dat bestaat vit een soort van macaroni die samen met linzen worden gege ten, net als de 'pasta e fagioli' (pasta met bonen), die tegen woordig het lievelingskostje vormt van Marcello Mastroian- ni. Pasta was dus nomadenvoedsel, dat ter conservering werd ge droogd. Via de Arabieren kwa den de gedroogde deegwaren erecht in Sicilië dat eeuwen- ang een Arabische kolonie is geweest. Langs handelssteden s Genua, Pisa en Livorno ver spreidden de 'maccheroni' zich ver heel Italië. Maar ook daar- uiten, want al in de dertiende h y maakte een Engels kook- ek melding van het gerecht acrows'; gedroogde deegslier- dle eenmaal gekookt bij orkeur met boter en geraspte tigcf nen te worden genut-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 24