Engeland is een schiereiland Extra fa r ot feDJ Formatie van een kabinet is schaken voor gevorderden Bisschoppei Kwaliteit Kanaaltunnel vandaag officiëel geopend f=:Or MDÏÏ Ministers Maij Consequentie DE STEM BINNENLAND BUITENLAND Spijt -DE STEM- PESTEM SHUTTLE- TREIN w Europarlement beperkt beleid verpakkingen jestem VRIJDAG 6 MEI 1994 Dan denk je, dat be paalde kwesties in de Rooms-Katho- lieke Kerk voor onbepaalde tijd onder tafel zijn gewerkt; worden ze ineens toch weer te berde gebracht, nog wel op een niveau, waar je het niet had verwacht, maar dat van gewicht is. Deze keer hebben de bisschoppen van Engeland en Wales hun nek uitgesto ken. Ze hebben dat gedaan in de vorm van een spijtbetui ging. Die is gericht aan Britse katholieken die na een echt scheiding een nieuw huwelijk zijn aangegaan. Het is een spijtbetuiging voor gemaakte fouten in hun omgaan met deze medegelovigen. De spijt betuiging is in feite een crypti sche omschrijving van wat ze niet zomaar hardop kunnen zeggen, namelijk dat de cate gorische afwijzing van echt scheiding en tweede huwelijk door de kerk discutabel is. Die opstelling spoort immers niet met de morele kruistocht van de paus, die echtscheiding rekent tot de grote kwaden van deze tijd. De publieke verontschuldi gingen van de Britse bis schoppen houden direct ver band met een studie over pas torale zorg voor na een schei ding hertrouwde katholieken. Die studie is verricht in op dracht van de Britse Bis schoppenconferentie zelf. Die uitkomsten worden voorals nog niet gepubliceerd. Alleen de bisschoppen hebben er in zage in. Maar ze wilden zich blijkbaar ook weer niet in volledig stilzwijgen hullen. Vandaar een verklaring. Dat de studie zelf voor de buitenwereld gesloten blijft, wijst erop dat de inhoud de Britse bisschoppen in verle genheid zou kunnen brengen. Dat klopt dan met wat een Engelse krant erover gemeld heeft. De studie zou namelijk tot de conclusie hebben ge leid, dat een bevredigende pastorale zorg aan hertrouw de katholieken onmogelijk is, zolang de theologische hin dernissen op een hoger hië rarchisch niveau niet worden opgelost. De kerkelijke huwe lijksleer is volgens de studie nog altijd nauw gekoppeld aan een verouderde theologie die de kerk daarmee op een onhoudbare pastorale positie vastnagelt. Van de Britse bis schoppen wordt daarom ge vraagd zich in te zetten voor een hervorming op dit gebied. Scheiden moet minder moei lijk worden gemaakt en ker kelijke rechtbanken moeten zich steeds realiseren dat de scheiding van een katholiek echtpaar niet de slechtheid van de mens uitdrukt, maar het verlangen naar een liefde vollere relatie. Elk jaar houdt de paus een toespraak tot de Romeinse Rota, het Hooggerechtshof van de katholieke kerk. De laatste jaren klaagt Johannes Paulus II er elke keer weer over, dat kerkelijke rechtban ken echtsscheidingsaanvragen veel te gemakkelijk honore ren. Elk wettig gesloten en seksueel voltrokken huwelijk wordt volgens de katholieke huwelijksleer alleen door de dood ontbonden. De enige uitweg uit een mislukt huwe lijk is scheiding van tafel en bed en verder alleen door het leven gaan. Tweede huwelijk of samenleven zijn uit den boze. Dat veel katholieken deze leer zó niet meer onder schrijven, zorgt natuurlijk voor problemen in de prak tijk. Na een scheiding her trouwde of hokkende katho lieken mogen niet uit de kerk worden gestoten, maar pasto res behoren ze volgens het kerkelijke recht wel uit te sluiten van een deel van het kerkelijk leven: de sacramen ten. Precies die sacramentele bui tensluiting heeft kardinaal Basil Hume, de primaat van Engeland en Wales, een van de pijnlijkste problemen van bisschoppen en priesters ge noemd. Zijn toevoeging „God is groter dan de sacramenten" lijkt in dit verband de kerk niet te willen verontschuldi gen, maar veeleer een aan klacht te zijn. Voor de goede orde, het gaat hier om de absolute en categorische af wijzing van echtscheiding in alle omstandigheden. Daar is de kerk niet klaar mee. Het is me er eentje die Jet Nijpels, nieuwbakken fractievoorzitter van het Algemeen Ouderen Verbond en schoonzus van de burge meester van Breda. Ook voormalig lid van de VVD en daar draagt ze de uiterlijke kenmerken nog enigszins van mee. Beetje bekakt, iets te beschaafd luide stem en zeer zelfverzekerd. Zij is de vertegenwoordigster van een partij waarvan het programma in twee dagen is geschreven. Op gezag van mevrouw Nijpels moeten we niettemin aannemen dat de plannemmakerij creatief en problee moplossend is. Het geloof in eigen kwaliteiten en in die van haar 5 nieuwe fractiegenoten die nog nooit een stap in het Haagse circuit hebben gezet, is opvallend groot. Ze kunnen best alle zes minister worden. De oudjes laten zich niet wegdrukken, we gaan spannende forma tietijden tegemoet. (HV) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Bezorgklachten en abonnementenadministratie: Afdeling Lezerscontact 06-0226116 (gratis) ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur, zat. 8.00-12.00 uur. Kantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, m 01640-36850, fax 01640-40731, redactie 01640-37253. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145, 4530 ACTerneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 4381 RP, 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051, 4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen per 1 januari 1994 (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 87.20, per half jaar 173.45 óf per jaar 337.30. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 29.05, per kwartaal 84.70, per half jaar 168.45 óf per jaar 327.30. Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Gin- nekenweg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 076-236881zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076- 236242/236911. Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. Door Bob van Huët en Wilko Voordouw Na achtduizend jaar ver liest Groot-Brittannië offi ciëel de eilandstatus en zit Frankrijk weer vast aan Engeland. Met een histori sche treinreis Calais- Folkstone openen de Britse koningin Elizabeth en de Franse president Frangois Mitterrand vandaag samen de Kanaaltunnel. De beide staatshoofden verwezenlij ken daarmee een eeuwen oude droom van ingenieurs aan beide zijden van Het Kanaal. De tunnel heeft ook de prehisto rische landverbinding tussen Engeland en het Europese conti nent hersteld. Aan het einde van de laatste grote Ijstijd braken vloedgolven de nog maar smalle richel die de krijtrotsen van Dover verbond met die bij Ca lais. Sindsdien waren de oerbe- woners van het latere Engeland veroordeeld tot het eilandbe- staan. Hoewel de werkelijke ingebruik name van de tunnel onlangs weer moest worden uitgesteld - om uiteenlopende technische en organisatorische r.edenen - kon de afspraak met koningin en president niet meer worden ver zet. Direct na de openingscere monie gaat de Kanaaltunnel dus weer dicht. Vanaf de zomer maanden zal heel geleidelijk worden begonnen met vracht vervoer, shuttle-diensten voor automobilisten en reisjes voor VIP's en andere genodigden. Het duurt zeker tot begin vol gend jaar eer de exploitatie maatschappij Eurotunnel een ie der de volledige dienstregeling kan aanbieden, inclusief directe slaaptreinen van Amsterdam naar Londen. Ondanks alle tegenslagen (tien tunnelbouwers betaalden met hun leven voor deze langste on derzeese tunnel ooit gegraven), de knetterende ruzies (vooral tussen Eurotunnel, de opdracht gever-exploitant en de Franse en Britse aannemers, verenigd in Trans Manche Link), de kolossa le kosten (volgens de laatste be rekeningen 31,5 miljard gulden) en de onvermijdelijke kinder ziekten is de Kanaaltunnel een fenomenaal monument van 20e eeuwse techniek. De voltooïng van het meermaals met bankroet bedreigde project is mede de verdienste van de beide Eurotunnel-directeuren: de Brit Alastair Morton en de Fransman André Benard. Zon der hun, en met name Mortons strijdbaarheid op een eiland vol Eurosceptici, had de Kanaaltun nel mogelijk nooit het licht ge zien. Wellicht zullen deze beide doordrammers door latere gene raties worden bewonderd als de De Lesseps of de Telford van hun tijd. Twee eeuwen Alles bij elkaar heeft deze Ka naaltunnel bijna twee eeuwen op Een shuttle-trein maakt een proefrit door de Kanaaltunnel. FOTO ANP de tekentafel gelegen. De uitein delijke bouw duurde net geen zes jaar; vijf weken korter dan voorzien, wat de aannemers een premie van vijftien miljoen gul den opleverde. Feitelijk zijn er drie tunnels ge boord door de stevige en voor water nauwelijks doordringbare krijtlaag geboord, op een diepte van gemiddeld zo'n dertig meter onder de Kanaalbodem. Alleen al aan Britse zijde werd genoeg kalk uit het boorgat gehaald om het Wembley stadion dertien keer tot de rand te vullen; in totaal werd 490.000 kubieke me ter gruis naar de oppervlakte gebracht. Het drievoudige Eurotunnel-sys teem heeft een treintunnel in elke richting met daartussen een kleinere 'servicetunnel' voor on derhoud en een eventuele eva cuatie. In totaal boorden de Brit ten 84 kilometer tunnel en de Fransen 63 kilometer. De histo rische doorbraak onder Het ka naal had plaats op 1 december 1990, 11.13 uur GMT. De in Dover geboren bouwvakker Gra ham Fagg wisselde een vlag met Philipe Cozette uit Calais. Bij wijze van grap liet de Fransman ook een kikker los (een Britse scheldnaam voor Fransen is 'frogs', waarmee kikkervreters wordt bedoeld) Het had overigens weinig ge scheeld of Mitterrand en Eliza beth hadden vandaag niet een maar twéé kanaaltunnels moe ten openen. Pas toen het graaf werk al begonnen was ontdekte iemand dat de laserstraal die de graafmachines stuurde lichtelijk afboog als gevolg van de hitte in de krijtlaag. De afwijking, die de Franse en Britse graafploegen tientallen meters lang elkaar heen had kunnen doen boren, werd tijdig gecorrigeerd. Niet voorzien Niet voorzien in de Kanaaltun nel was bijvoorbeeld de noodza kelijke installatie van een extra koelingssysteem. Pas bij in de afwerkingsfase kwam aan het licht dat de aangebrachte elec- tronische signalerings en com municatiesystemen een hitte ver oorzaakte die die onder de grond kon oplopen tot 50 graden. De koelhuizen die nu door de tunnel lopen hebben een capaciteit die vergelijkbaar is met die van 25.000 keukenkoelkasten. Een BIJZONDERHEDEN: start van de bouw: december 1987 totale kosten ca. 31,5 miljard gulden 10 mensen zijn omgekomen tijdens de bouw officiële opening door koningin Elizabeth en president Mitterrand d.d. 6 mei 1994 reistijd per TGV van Coquelles naar Folkestone bedraagt 30 minuten verwachting in beginperiode: 13,5 miljoen reizigers en 7 miljoen ton goederen per jaar De 800 meter lange auto-treinen bestaan uit 12 dubbeldeks wagons, die per stuk 10 personenwagens^ kunnen vervoeren en 12 enkeldeks wagons voor het vervoer van bussen. Inclusief in- en uitladen duurt de rit 50 minuten. Frequentie: vier keer per uur. toiletten trap naar de toegang passagiers 1e etage toegang passagiers 0 A llllllllll f laad- en losdeuren voor auto's 1 ander ingewikkeld en duur pro bleem was de omschakeling van stroomvoorziening voor rijdende treinen, van het Franse boven netsysteem naar de Britse span ningsrail. Sir Alan Muir Wood, de grijze Britse tunnelexpert, meent dat er misschien wel eeuwen over een Kanaaltunnel is gesproken maar dat de (economisch verant woorde) techniek de droom te verwezenlijken toch pas vijftien jaar oud is. „De Kanaaltunnel is geen kwestie van wat gaten in de grond, maar een buitengewone high tech-prestatie", vindt Sir Alan. Rosbifs Frankrijk is al lang gewend aan de tunnel, die nog meer 'rosbifs' (de scheldnaam voor door de zon aangebrande Engelsen) naar de supermarkten van Calais zal brengen. Van de koppeling aan Engeland ligt geen enkele Frans man wakker; een tunnel naar pakweg Spanje was net zo 'ge woon' geweest. Maar voor de Britten en met name die in Tittle England' is het wel even slikken. De voor malige kolonisator en heerser over de oceanen is een schier eiland geworden, zoals Venetië ipf Key Westin Florida. „Er bestaat veel mythevorming over de bi-laterale relatie. Fran sen en Britten hebben meer ge meen dan vaak wordt voorge steld. Voor de Britten is de Ka naaltunnel een zegen. De ei landstatus had misschien zijn voordelen in het verleden, maar voor de toekomst was het een handicap," meent Jim Rowef thousiast woordvoerder EPS, de Europese Pas: Service die binnenkort des 'Eurostar' tussen Londen: rijs-Brussel gaat exploiters! reistijd bedraagt amper driif Britse nationalisten nietemin zeeën van twijfels de herstelde link met en vrezen behalve verdertó en socialistische invloeden het continent dat boven hondsdolheid door het Folkstone zal binnensluipeij zijn allerminst trots op dat 'Europa zich aanslool| Groot-Brittannië'. In oer-conservatieve kring I men weemoedig terug tijden dat de kranten sch 'Mist in Het Kanaal - Conti| afgesneden'. Door Max de Bok De vorming van het 22e na oorlogse kabinet is gisteren begonnen. Daarmee is een proces vol verrassingen en onzekerheden gestart. Een proces dat slechts één zeker heid kent: er rolt een kabinet uit. Gemiddeld duren kabinetsfor maties in Nederland 67 dagen. Maar er zijn enkele uitschieters geweest; naar beneden, maar vooral naar boven. Het absolute record werd geves tigd in 1977 toen pas na 208 dagen duwen en trekken het kabinet-Van Agt I, dat eigenlijk het kabinet-Den Uyl II had moeten worden, tot stand kwam. Kabinetsformaties zijn in dit land steeds vrij ingewikkeld. De eerste reden is dat altijd coali ties, kabinetten van twee of meer partijen, moeten worden gesmeed. De tweede reden volgt daaruit. Partijen willen uiteraard zoveel mogelijk van hun eigen verkie zingsprogramma's verwezen lijkt zien. Het beste moment daarvoor ligt bij de onderhan delingen over het op te stellen regeerakkoord. Wie dan de buit niet binnen haalt, kan het in de loop van de regeerperiode wel vergeten. Al moet daarbij direct worden aangetekend, dat een regeerak koord in de praktijk nogal eens aan geldigheid inboet. Bijvoor beeld als de economie zich slechter ontwikkelt dan bij de opstelling van het akkoord werd voorzien. Coalitievorming is een moei zaam proces, -het best te ken schetsen als schaken voor ge vorderden. De keren dat de uitspraak van de kiezer eenduidig wees in de richting van één bepaalde coali tie zijn niet talrijk. Gaat men ervan uit dat het, vanwege de relatieve stabiliteit, het meest wenselijk is een kabinet te vor men dat op een meerderheid in de Tweede Kamer steunt, dan is er in coalitieland al snel meer dan één cijfermatige mogelijk heid. Maar het politieke realiteitsge halte is vaak geringer. De poli tieke wil tot samenwerking be tekent lang niet altijd dat in houdelijke overeenstemming binnen handbereik ligt. Aan het ingewikkelde formatie proces geeft een informateur of formateur leiding. Hij - een zij is nog nimmer in die functie opgetreden - krijgt de opdracht tot zijn werk van de koningin. Alleen in de formatietij d kan de koningin handelen zonder ge dekt te zijn door de grondwette lijke ministeriële verantwoorde lijkheid. Dat wil overigens niet zeggen dat zij vrijelijk haar gang gaat. Een verstandig staatshoofd zal enigszins moge lijk aansluiting zoeken bij de (meerderheids-)opvattingen van haar adviseurs. De summiere uitlatingen van bij de formatie betrokken politici over het doen en laten van het staatshoofd geven aan dat achtereenvolgen de draagsters van de kroon met wijsheid gebruik hebben ge maakt van haar betrekkelijke vrijheid van handelen. In de eerste dagen na verkiezin gen bestijgt een stoet van poli tieke notabelen de trappen van Huis ten Bosch of dient zich aan bij het werkpaleis Noordeinde in het hart van Den Haag. Daarbij wordt, voorzover bij zondere omstandigheden miet noodzaken daarvan af te wij ken, een strikte volgorde in acht genomen. Eerst meldt zich, in protocollaire rangorde, de voor zitter van de Eerste Kamer. Daarna de voorzitter van de Tweede Kamer. Als laatste in de rij van 'neutrale' adviseurs de vice-voorzitter van de Raad van State. Daarna is de beurt aan de voorzitters van de fracties in de Tweede Kamer in volgorde van de omvang van hun fracties. Wat hebben ze de koningin te vertellen? Tot 1971 wisten we daar officieel niets van. Tot dat jaar bleven de adviezen geheim, al lekte er natuurlijk ook wel eens wat uit. Sinsdien is het gewoonte geworden de adviezen te publiceren. Behalve die van de neutrale raadgevers. Voorzitter Deetman van de Tweede Kamer verlaat Huis Ten Bosch, nadat hij de koningin advies heeft uitgebracht over de kabinetsformatie. FOTO ANP De adviezen van de fractielei ders behelzen meestal een korte analyse van de door de kiezers teweeg gebrachte herindeling van het politieke landschap en geven vervolgens op grond van die analyse een richting aan waarin naar de vorming van een kabinet zou kunnen worden toegewerkt. Daarbij kan het gaan om de vraag welke coalitie het meest voor de hand ligt, welke persoon of personen met een opdracht zou kunnen wor den belast en om de formulering van de opdracht. In theorie is er een verschil tussen een informateur en een formateur. Zoals de woorden het al aangeven is de taak van een informateur zichzelf en daarmee het staatshoofd te in formeren over de mogelijkheden van kabintesvorming en de taak van de formateur het kabinet te vormen. In de praktijk is dat hoe langer hoe meer door elkaar gaan lo pen. Er zijn informateurs ge weest die een volledig regeerak koord hebben uitonderhandeld of die op onderdelen partijen naar elkaar hebben toegepraat. Er waren ook formateurs dië dat handwerk zelf deden. Een informateur wordt vrijwel steeds te hulp geroepen als te voorzien is dat er een ingewik keld proces moet worden afge wikkeld. De aanstelling van twee of meer (in)formateurs kan verschillende reden hebben. Ze vullen elkaar aan in kennis of ze neutraliseren in zekere zin eikaars partijpolitieke gebon denheid of ze weerspiegelen de bedoelde gelijkwaardige behan deling van toekomstige coalitie partners. Een formatie eindigt steeds met een formateur die - meestal - zelf minister-president wordt en zelf de personele samenstel ling van zijn kabinet regelt. De (in)formateur kan in hoge mate zelf bepalen hoe hij te werk wil gaan. Hij kan zich beperken tot onderhandelen met de fractievoorzitters; hij kan hen onder zijn toezicht het concept-regeerakkoord doen schrijven; hij kan dat ook voor al zelf doen; hij kan werkgroep jes vormen uit de fracties die vermoedelijk het nieuwe kabi net gaan schragen. De koningin laat zich bij het verstrekken van een opdracht leiden door de meerderheid van de uitgebrachte adviezen. Maar lang niet altijd zal die meerder heid direct duidelijk zijn. Dan kan het staatshoofd sturend op treden. Door met haar adviseurs te praten, door haar argumen ten te zetten tegenover die van hen, kan ze proberen alsnog een Van onze redacteur Jan Bouwmans rtrecht - Het Vaticaan moet -ht werk gaan maken van de sti L paar de wijding van vrouwen t< diaken- De Nederlandse bisschoj hebben het Vaticaan geschri ven daaraan behoefte te hebben. ne bisschoppen schrijven verder dat h( v,„idige 'permanente diakens' in ker ne ontbreekt aan een duidelijk profie noor het toenemende priestertekoi ontpoppen ze zich nogal eens als 'min Den Haag (anp) - Minister Maij en minister Alders (Milieu) het iispraakronde toe te voegen in de aanleg van de Betuwelijn. Ook voor de komst van de hoge snelheidslijn (HSL) zal zeer waarschijnlijk tot een uitgebrei de inspraakronde worden beslo- en, heeft Verkeer en Waterstaat usteren gezegd. Het ministerie ring daar echter niet nader op Set de extra inspraak voldoen ie bewindslieden aan de wens van onder meer de Eerste en Tweede Kamer, die de Betuwe- ijn als zodanig inmiddels heb- jen goedgekeurd. In de afgelo- jen maanden is er veel kritiek ;eweest op de inspraakmogelijk- leden rond de omstreden lijn. led spi bn noj D6 lan; ren bet hee de ove ren nie Ee Ka: lin da vo dr; Mc kri Bu va do on lijl da m: va be en scl de meerderheidsopvatting te te ken. Dat ze daarmee kan blijken wanneer zij bijv# beeld een of meer advisee meermalen consulteert. Zijl ook - dat recht heeft ze adviseurs inschakelen, niet in het geheim. Kor Beatrix vroeg bijvoorbeeld 1981 advies aan de toen in 1' derland verblijvende minisli van Staat. Ervaren, niet mfflj de dagelijks politiek staa raadslieden. Voer voor staatsrechtgeleen vormen de fomuleringen vanl opdracht. Die kunnen variés van zeer open tot uiterst richt. Uit de opdracht kan ttl ken welke politieke kleur 'jj de coalitie wordt nagestree.'j maar ook de mate van bin® tussen het te vormen kabinet t de Kamer. Een opdracht met een ter logie als: de mogelijkheden/ onderzoeken van een kabis dat kan rekenen op vruchttó samenwerking met de Tweeg Kamer - de meest gebruikelijk bij het begin van een formats] geeft de (in)formateur veel 1" wegingsvrijheid. Ze geeft dat er getalsmatig meer dant coalitie mogelijk is en zelf niet vast dat het nieuwe het vertrouwen moet g van een meerderheid in de mer. Vaak wordt pas in een W fase van de formatie de dracht toegespitst op één paalde coalitie en de mate binding met de (meerderheid1' de Tweede Kamer. De form®] ring van de opdracht komt tijd tot stand in overeenste ming tussen de koningin en door haar aangezochte (in)®] mateur. Gegroeide gewoonten en daarmee opgedane ervaring bepalen de formele loop van" formatie. Weinig ligt vast. Politieke handigheid en en' ring, de speelruimte die de M tieonderhandelaars de (iWM mateur laten, maar ook overwicht en vooral de po®e wil om tot samenwerking komen, zijn bepalend voor mislukken of lukken van formatie. [straatsburg - Het Europees Parlement in Straatsburg heeft geen belangrijke wijzi gingen aangebracht in de Eu- iropese wetgeving op het ge bied van verpakkingsafval. [Volgens de Vereniging Milieude fensie, die zeer teleurgesteld is, komt hierdoor het Nederlandse verpakkingsbeleid in gevaar. De regering sloot in 1991 met het [bedrijfsleven een convenant, dat [een vermindering van het ver- lakkingsafval beoogt met 10 irocent in het jaar 2000. Ge- iruik van cadmium en pvc vordt tegengegaan, let ministerie van VROM spreekt echter tegen dat het ver pakkingsbeleid gevaar loopt. Het convenant blijft van kracht om kat 'Brussel' daar al eerder mee instemde. „Het besluit betekent [wel dat we aanscherpingen en wijzigingen moeten voorleggen aan de Europese Commissie. De mogelijkheden van Nederland zijn nu dus wel beperkt," aldus 'TtOM. )e Europese richtlijn over de verpakkingen werd in december vorig jaar door de Europese mi nsters van Milieu goedgekeurd. Tederland, Duitsland en Dene- larken stemden tegen, maar Jonden met z'n drieën de wetge ving net niet tegenhouden. Mi nister Alders (Milieu) deed deze week nog een dringend beroep op het Europees Parlement de wetgeving aan te scherpen. Met name Groot-Brittannië en de zuidelijke lidstaten wilden daar liet aan. |IN SOMMIGE landen met een paria ongeschreven wetten die gelden ter |van Pp'itici hard en helder. Over f [moeilijk gedaan. De verantwoorden |nem te doen staat: vertrekken uit de Inet verschil tussen winst en nede «eveneens zeer bepalend voor de lo belangrijkste kandidaat wordt vaa [gecreëerd. Die taktiek herbergt eer [verlies rest de verslagen 'vedette' n te trekken. In Nederland gaan de politici ander niet gauw weggestuurd en ze zij i consequenties te trekke i„ d Qemaakt dat ministers heef na Brouwer van Groen Links heeft [getrokken. Samen met duo-lijsttrekk j e vooravond van de verkiezingen i e verwachte winst bleek echter te r,0uwer nam haar verantwoc Politiek de rug toe te keren. ir,^e^el'iking met de houding van Iric !?e daad. Brouwer vindt het 7ptr,edemom te gaan. Brinkman I Ru [f vedies n°g richting kan geven Icti PA wordt geoordeeld d ""en' 'n goede en slechte tijde L^Pont dat echter meer uit r hof kandidaat-opvolger) lijkt te Hor r6nf Lecl? aan de uitslag. irioA e*t Brinkman in een car lkio7 Sfntierd als de man die het Srdeeft het CDA, dus ook Brink CnA 39ende consequentie blijkt minder logisch te worden gev<

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 2