TV heeft rol
van
film
overgenomen
mm
Beeldende vorming past bescheidenheid
UIT gids
Evert J Geridderde film-producent Matthijs van Heijningen vijftig jaar
4
Esprit]
en
met
Jazz uit Praag, Dresden,
Sydney, Orleans en Breda
^Weekend in Barcelona'
met Lennon en Epstein
GIDS
D4
itwerpen|
iolfslaarlezing: 'De Pop Erfenis'
ve*bazing
'mg
Jneuzen
Vriendschap onderwerp van speculaties
|6 MEI 1994 m
DESTBM
VRIJDAG 6 MEI 1994
«i
Jhilderijen op een f
■ondergrond met actJ
%n en oliekrijt. HetsI
poral om recent 4|
t expositie zijn er kal
lp met originele whI
tz op klein formaa'P
mierde oplage.
ini. Maandag tot en J
k/an 9.00 tot 12.00 uuril
h van 9.00 tot 12 oo J
Eo tot 16.00 uur.
[ler Paul Beckers is
door het landschj
blistische plaatjes
■woeste landschap
Isporen vsn rncnsclj
1 aanwezig zijn.
prschillende lagen op j
fi op zijn panelen
|de structuur met
materie. Beckers
|n kunstwerk steeds
lij ontrafelt de onderla
lgen en legt hiermee 1
pe uitbarsting in
pp' vast.
Imei, donderdag tot maal
113.30 tot 17.30 uur, dj
ok van 19.00 tot 21.00 y
praak.
lis daarom in het herd
|r (400 jaar geleden ov^
tentoonstelling op
Irondom Mecator en
uwse samenleving
j'an originele zestienl
unstwerken. De then
j vier elementen Si tempi
fn, de zeven planeten, i
naanden en de vier
juni; Van dinsdag tot J
ferdag, van 14.00 tot 17|
lop zondag van 10.00
Jinster werd opgericht. I
luwen beperkten de nj
|h vooral tot het restau
oude werken en
ervan. Pas vanaf ljj
weer monumentale
teweven voor grote wat
ar ontwerpen van vo
|nde kunstenaars zo
l Na de tweede wereldo
gde een heropleving vij
runst. De monument
werd geïntegreerd inl
eefkunst en ook de stijlt
verwerkt. De realistisd
ve van de onderweg
n plaats voor non-fig
nderwerpen. De tento
besteedt ook aandad
ontwikkelingen in
90er jaren.
6 juni, dagelijks, behali|
ig, van 10.00 tot 16.45»
iloten op 1 en 12 mei.
poor Jos Kessels
_j was laatst op tv, film
producent Matthijs van
Heijningen. Vijftig jaar
tas hij geworden en hij
jad er net zijn 28e film
Latten, 'Wildgroei' van
Yrouke Fokkema. Glunde
rend als een kwajongen
itrok hij aan zijn vaste si-
par. „Ik geef het Neder-
ndse volk graag wat cul-
rnir", zei Van Heijningen
met een twinkeling in de
jgen.
bet werd tijd hem na tien jaar
Leer eens te spreken. Vlak voor
het gesprek bleek dat hij zojuist
iok nog geridderd was. Alsof hij
en eindpunt bereikt had.
Gee hoor, zo zie ik het niet.
fetig is natuurlijk een hele
Je merkt dat je ouder
ient geworden. De meeste men-
ten die ik ken hebben dat echter
■erder gekregen dan ik", zegt hij
Ipgewekt.
foe zitten in het nog lege restau
rant van het theater de Movies
Jaan de Amsterdamse Haarlem
merdijk, een bioscoop waar Van
Heijningen sinds vijf jaar mede
eigenaar van is.
|,Heb je me tien jaar geleden ook
jeinterviewd? Er is veel veran-
lerd sindsdien. Ik beklaagde me
*n natuurlijk dat ik zo weinig
mncurrentie had, maar dat hoor
Ie me nu niet meer zeggen".
[„Tien jaar geleden, toen kon het
niet op met de Nederlandse film.
Je kon een Nederlands drama
draaien en er kwamen honderd
duizenden mensen op af. 'Van de
koele meren des doods' van
Nouchka van Brakel bij voor
beeld, 'Christine M.' van Mar
leen Gorris of 'De lift' van Dick
Maas. Dat segment van de film
industrie is echter overgenomen
door de tv. De Mol en Van de
Ende hebben daar nu greèp op.
Je ziet het ook aan de regisseurs.
Guido Pieters van Ciske de rat
werkt nu voor de tv, Nouchka
van Brakel ook".
„Ik zit niet op tv te schelden,
want we hebben kwalitatief
goed tv-drama gemaakt: 'De
brug' bij voorbeeld en 'De zomer
van '41'. Dat waren in de bio
scoop ook grote speelfilms ge
worden".
Kunstboek
„Ik ben met mijn films daardoor
de kunsthoek ingeduwd. Die
hebben een interessante inhoud,
maar leveren maar een klein
publiek op. Dat zie je nu ook
weer aan 'Wildgroei'. Gelukkig
is de film uitgenodigd voor het
filmfestival van Cannes, dat is
nog een troost".
„Nederlandse films die bestemd
zijn voor een groot publiek krij
gen het steeds moeilijker. Je
moet zoveel consessies doen dat
er niks van overblijft. Je ziet dat
nu weer met 'De flat'. Dat werkt
niet meer, ook 'De onfatsoenlijke
vrouw' niet. Dat zijn trouwens
films die ik niet zou willen pro
duceren".
i de Villa Klein Wolfslaar wordt aanstaande zondagmiddag
jen Wolfslaarlezing gehouden, ditmaal gewijd aan 'De Pop
prfenis'. De lezing begint om 14.30 uur.
i het omringende park Wolfslaar is de tentoonstelling 'Vista -
Solitary visions, dynamic views' ingericht, georganiseerd door Fun-
Bament. De geëxposeerde werken dragen een tijdelijk karakter.
Ran de tentoonstelling (t/m 3 juli) wordt bijgedragen door Berlinde
p Bruyckere, Leo Copers, Jeroen Doorenweerd, Michael Jacklin,
inn Veronica Janssens, Gereon Lepper, Patchwork, Patrick Ray-
aaud, Rombauts, Rombouts Droste, Piet Stockmans, Dré Wape-
mm
Door d
^Hamans
FOTO HESSENHU
f werpen
tin Moretus - Gerard I
de geografie in de Zuide J
anden (16e eeuw)- Geop-
|u. ma. gesl. (tot 24 jvilD-
>ladmuseum - 'D-D»y
a de landing. Geop. vrlJ
I7 u. (totlsept.). 0vet
nveid (St. Jorispand) - vJi
entoonstelhng van wei* a
Raveel. Geop. dag- 1U'
sl. (tot 22 mei).
si tiot zz mei). f 6"l5c'» "icct uuri. mtvruuw iviuuriN riuu nug cc/» u
delgang De Singel - fi j ze wist niet aan wie de ring na te laten. En dat is de
jet! ring beklemt. Niet alleen
'orzijn in zichzelf eindigende
'kelvorm, maar ook door de
mruit voortvloeiende symho-
I™. De trouwring, teken van
A belofte for better and wor-
ii knelt. Een op de drie huwe-
iken eindigt met het verbreken
file band, met het. slaken der
■tenen.
'esondanks geldt een ring als kostbaar bewijs van liefde, respect en
7' De burgerzoon die voor zijn meerderjarigheid van zijn trotse
lerpaar een zegelring met fancy wapen krijgt, voelt zich niet
'drukt door de familielast en de verwachtingen van de vorige
'iteratie. De maagdelijke fiancée die op haar verlovingsfeest een ring
tet steen van haar aanstaande bruidegom ontvangt, denkt niet aan
e hoogte van de alimentatie, de omgangsregeling voor de kinderen
boedelscheiding van de nog te verwerven uitzet.
r,nS klemt naderhand. Als hij eenmaal ontvangen is en de
"Sjinger door het goede leven is verdikt. Anne- Wil Blankers, de
eldin van de Chassé-loterij, gaat nu nog nauwelijks gebukt onder de
'ar toegekende Theo Marm-Bouwmeester-ring. Ze is ongetwijfeld
'I net deze hoge toneelbekroning, maar het zal verkeren,
f'tng is geen jaarlijke prijs die door een jury vanwege een
"temende prestatie nu aan haar toegevallen is en volgend seizoen
"or een ander bestemd zal worden, maar een bekroning door de
3SINGEN Li daagster hoogst persoonlijk aan haar als beste actrice van
Jeine Galerie, Kou4e"i generatie overgedragen. Dat schept verplichtingen.
innettes, kleine W mevrouw Blankers binnenkort in een stuk waarvan de hondse
'ltlcl 'leen droog brood lustin, dan wordt toch gedacht dat zij cis ster
voorstelling op een hoger plan had moeten kunnen tillen, ts ze een
vond weinig geïnspireerd, zal het publiek zich bekocht voelen.
"J" staat de grootste actrice van Nederland en zie eens wat ze ons
"orschotelt.Wordt ze door een regisseur gemaltraiteerd, twijfelt de
'"ok meteen aan de ruggegraat van het hele theater.
''a"hs, de tweede draagster van de Theo Mann-Bouwmeester-
Soed als bezweken onder de druk. Ze kreeg het kleinood
op 49-jarjge iggfiljd. Voor een actrice nog jong. Ze heeft nog
aar een paar jaar gespeeld, hoewel ze nog 25 jaar ouder geworden
fis
puis, Raadskelder - Oheve
rijen van Bea Vandendn'
"eop. dag. 13-17 u
lesl. (tot 30 mei).
iiuis - Werk van 7 docent'
School voor Kunstzmnl
j Toonbeeld. Geop-
Iren. (tot 21 mei).
:re
e Kerk - 'Nebalennia
li van Hans Keukelaar WJ
lm za. 10-17 u. zo. 14-17u-1
innettes', kleine -
irijtjes van Mette VefflM
vrij. t/m zo. 14-17 u. 0°
«S.
'an Hans Kollhoff G®°P'
14-18 u. (tot 29 mei) j
Museum voor Scti""/
Beelden en denkbeelde
Landuvt. Geop. dag 1
•sl (tot 15 mei).
elijk Prentenkabinet
tekeningen van He „r
ee Seghers. Geop. dag
gesl. (tot 31 mei). „n,s .fi
enhuis - Mobiele fresce
uit
en ander iconogr»n-£",;fllts
pver het leven van de q
er Maunce Maeterlm"'
9.30-17 u. ma. gesl
Ze
orsb uit angst haar vroeger niveau niet te kunnen halen, geen
uitdagingen meer aan. Mevrouw Mauhs had nog een ander
»»»CI uuri wie uC /t/tg rm ic uucri. j~<ruui ij
in 1 'ö,v'het eerbewijs de draagster op de schouders legt. Zij
uf' ?ar °Pv°lgster aanwijzen.
0" Z'ehzelf een groot tragedienne vindt, zal proberen bij de
va„ het toneel in het gevlij te komen. Magda Jansens drong
- ff, |jQ "hnft Jaap Harten. Else Mauhs biograaf, nadrukkelijk op.
onef"en' bezoekjes en vriendelijke, niet gemeende woorden. En hoe
e,.een,"01 spelende actrice vast stellen wie van haar collegae de
e Tijd om voorstellingen te bezoeken is er nauwelijks. Pas als
','!"'V!er besluit zich terug te trekken van het toneel heeft ze
oorden, wandtapijt®" t>me\e„PhT"z'cn terug te treKKen van net toneel neep
t 20e eeuw. Geop. nne,dsystematisch de verrichtingen van haar mogelijke op-
45 u. ma ges. (tot 9 ju"1'- ^'ers ,e bekijken. Maar dan is
•vond
ze stokoud en veel te moe om nog
ten p avond °P rij veertien plaats te nemen.
"toewijs is prachtig en Anne-Wil Blankers verdient hulde,
m
„Ik ging vroeger uit van het
principe een grote film te
draaien, om daarnaast dan een
kleintje de kans te geven, omdat
je vind dat zo'n film er moet zijn.
Helaas werkt het zo niet meer,
omdat het niet meer lukt die
kwalitatief goede en tegelijk
commercieel aantrekkelijke Ne
derlandse film te maken. Ik
dacht dat het met 'Vals Licht'
zou lukken. Een sterk onderwerp
en een getalenteerde regisseur
als Theo van Gogh, maar het
werd niks. Ik denk dat Van Gogh
inmiddels ook teveel ingekapseld
Gemener
„Het heeft voor mijn gevoel ook
met de Nederlandse taal te ma
ken. Op de een of andere manier
werkt die wel op tv, maar niet in
de bioscoop. Dat is ook een van
de problemen van 'Wildgroei'. In
het buitenland hebben ze daar
geen last van, maar in onze oren
klinkt het niet. Ik was laatst bij
die première van die Nederland
se opera van Peter Schat. Die is
in het Nederlands gezongen,
maar dat klinkt dus ook niet. De
Nederlandse film is in de hoek
van de opera terechtgekomen,
tien voorstellingen en dan twin
tigduizend man".
„Misschien moeten we meer re
gionale films gaan draaien, en
dan ondertiteld. Dan heb je ten
minste iets authentieks. In de
popmuziek zie je ook geen bands
die met Nederlandse liedjes
doorbreken? Engels blijft toch de
taal, in films en in de muziek".
„Het zit ook niet in onze karak
ters. Nederlanders zijn rustig en
evenwichtig/Daar maak je geen
films mee die internationaal op
vallen. Wij missen de gekte, het
bezetene, dat cineasten zo
boeiend kan maken. Verhoeven
heeft dat, maar die zit in Ameri
ka. Ik zie dat hier eigenlijk al
leen bij sommige vrouwen.
Daarom werk ik graag met ze.
Ze hebben meer fantasie, zijn
intenser en gemener. Dat maakt
het allemaal spannender. Ze
hebben zich meer moeten bewij
zen. Bij mannen weet je veel
Dit weekeinde warming up Jazz Festival
Van onze verslaggever
Breda - Het mondiale karakter van het Jazz Festival Breda
blijkt uit de geografische herkomst van de deelnemende
muzikanten en orkesten. De 500 uitgenodigde deelnemers
komen uit alle windstreken van de aarde.
Uit Frankrijk, Australië, Enge
land, Duitsland, Israel, USA,
Tjechië, Hawaii, Zweden en
Noorwegen zijn afvaardigingen
naar Breda onderweg. Komend
weekeind treden verschillende
musici al op, als opwarmertje.
Spectaculair is The Original
Prague Syncopated Orchestra,
een ensemble van 18 mensen,
opmerkelijk veel voor een tradi
tioneel jazz-orkest. Het Praagse
orkest treedt op zaterdagavond
14 mei twee maal op tijdens het
Nachtconcert in Het Turfschip.
Behalve muziek brengen de Tsje
chen ook een visueel aantrekke
lijke show. De komst van The
Original Prague Syncopated Or
chestra is overigens mogelijk ge
maakt via 'fundraising' onder de
Vrienden van het Jazz Festival.
Opmerkelijk is de Jerusalem
Jazzband uit Israel. Op verschil
lende buitenpodia in de stad is
hun muzikale mix te horen van
traditionele jazz en de tegen
woordig zo populaire jiddische
klezmermuziek. De Jerusalem
Jazzband is de uitvinder van het
genre Dixie-freilach.
Rechtstreeks uit de bakermat
van de jazz komen de Internatio
nal New Orleans All Stars, die
tijdens het Nachtconcert in Het
Turfschip zijn te horen.
Tijdens de openingsavond van
het 24e Jazz Festival Breda, op
Hemelvaartsdag, wordt in Het
Turfschip een groot muzikaal
spektakel gebracht rond het jaar
1924. Een nieuw arrangement
van Gershwins 'Rhapsodie in
Blue', van de hand van Frits
Bayens, en gespeeld door diens
Bigband en door pianist André
Telderman, is één van de hoogte
punten van die avond.
De 'Rhapsody in Blue' ging in
1924 in première en is nu dus 70
jaar oud. De Dutch Swing Colle
ge Band, de Original Victoria
Band (60 jaar oud) en De Noot-
enkraaksters zijn een paar van
de artiesten die de vele hits van
het jaar 1924 tot leven brengen.
Het Jazz Festival Breda duurt
van donderdag 12 tot en met
zondag 15 mei. Zoals altijd zijn
er iedere dag openluchtconerten
op acht podia in de Bredase
binnenstad. Het concertgedeelte
van het Jazz Festival speelt zich
af in Het Turfschip. Enkele hig-
lights: Chris Barber Jazz and
Blues Band, de Scandinavian
Jazz Kings, de Louisiana Night
(vrijdag), het Internationaal Jazz
Concours (zondag) en de oecu
menische jazz-kerkdienst in de
Grote Kerk (zondag).
Een passepartout voor alle con
certen gedurende vier dagen kost
120,-. Kaarten zijn verkrijg
baar bij alle WV's, en tijdens
het Festival op de Grote Markt
en in Het Turfschip.'
Matthijs van Heijningen: „Het is natuurlijk voor iemand als ik wennen om met anderen samen te
werken. Je moet je ego wat terugdringen.foto dijkstra grote successen.
Van onze rtv-redactie
Het docudrama 'Weekend in Barcelona', dat vanavond door
de NOS wordt uitgezonden, gaat over de vier dagen di.e
Beatle-manager Brian Epstein en John Lennon in de Cata
laanse hoofdstad doorbrachten aan de vooravond van hun
eerder wat er voor een film uit
rolt, bij vrouwen weet je dat
nooit".
Orlando
„Het wordt steeds moeilijker
hier een goed script en een goede
film te vinden. Ik werk nog
steeds het liefst met bestaande
literatuur. Ik krijg genoeg origi
nele scripts, maar ze zijn bijna
allemaal net niet goed ge'noeg. Ik
houd me tegenwoordig steeds
meer bezig met internationale
co-produkties, zoals 'Eline Vere'
en 'Orlando'. Die laatste is erg
belangrijk voor me geweest. Hij
is zelfs genomineerd geweest
voor een Oscar. Die film is inter
nationaal mijn visitekaartje.
Daar kennen ze je van.
Het is natuurlijk voor iemand als
ik wennen om met anderen sa
men te werken. Je moet je ego
wat wegdringen, maar het is wel
gezelliger en je kunt films
draaien die je in je eigen land
nooit zou kunnen maken. Het
zijn ook films met een totaal
eigen uitstraling. Neem 'Or
lando', die vond ik echt prachtig.
Ik ben nu bezig met Franse en
Engelse producenten om 'AU
men are mortal' rond te krijgen.
Het is naar een verhaal van
Simone de Beauvoir en Ate de
Jong zal de film regisseren. Aan
'Orlando' is mijn bijdrage mini
maal geweest, maar op deze film
druk ik wel een stempel''.
„Het is ook prettig om een thea
ter te hebben, waar je je eigen
films kunt draaien. 'Orlando'
heeft een jaar in de Movies ge
staan, nu draait 'Wildschut'. Ik
vind het ook leuk hier films te
programmeren, jonge talenten te
draaien en te zien wat voor pu
bliek er op af komt. En wat denk
je van dit restaurant. Ziet er
goed uit, hè?"
Tevreden kijkt Matthijs van He
ijningen rond.
Het is lente in het jaar 1963.
Brian en John hebben een zware
winter achter de rug. Dit week
einde markeert een kruispunt in
het leven van beide mannen. De
jonge Lennon is net vader ge
worden. Zes maanden later zal
de Beatlemania losbarsten in
Groot-Brittannië.
De reis naar Barcelona is een
van de laatste kansen voor Ep
stein om rustig in het gezelschap
te verkeren van de ongeduldige,
wilde, maar briljante musicus,
voor wie hij een intense sympa
thie koestert. Ook Lennon ver
heugt zich om tot rust te komen
samen met zijn beschaafde ma
nager die hij erg bewondert. In
deze historische context ont
vouwt zich het verhaal.
De vierdaagse rustperiode geeft
de mannen de gelegenheid hun
relatie te verdiepen. De gecivili
seerde Epstein en de provoce
rende Lennon praten over hun
leven en hebben intieme momen
ten. De film geeft een beeld van
de intense vriendschap die altijd
onderwerp van speculaties is ge
weest.
Weekend in Barcelona, Neder
land 3, 21.01 uur
NT
>ld vand«r Haeghen ji mine-nu uiu/mcu veiuieru
Permanente ,n3tt "n bekroning. Ze is een hele grote van haar generatie, maar of
rn(f aar helpt haar positie binnen het Nederlandse toneel waar
faith T 'Svaag. De ring knelt en niet uitsluitend omdat Else
,e"! verkleinen tot de maat van haar frêle
U/r ^jen r'nS is mooi als hij aangeboden wordt, daarna
Door Arnold Verplancke
Beeldende vorming leidt niet
tot beter ruimtelijk inzicht.
Die conclusie trekt de onder
wijspsycholoog dr. Folkert
Haanstra (42) uit een verge
lijkende studie waarop hij
onlangs in Groningen is ge
promoveerd. In zijn proef
schrift heeft hij 69 binnen- en
buitenlandse onderzoeken
doorgelicht en gecombineerd.
Door een cursus beeldende vor
ming kunnen de deelnemers wèl
beter naar kunst leren kijken en
tot een hoger niveau van kunst
beschouwing groeien, mits de
cursus ook een portie theoreti
sche kennis overdraagt en niet
blijft steken in het zelf-doen.
De conclusies van dr. Haanstra
zijn een tegenvaller voor sommi
ge pleitbezorgers van kunstzin
nige vorming in het algemeen en
beeldende vorming in het bijzon
der. In een poging subsidie te
verwerven voor creativiteitscen
tra of kunstvakken een vaste
plaats te geven in nieuwe onder
wijsvormen hebben zij vaak be
toogd dat de lessen niet alleen
intrinsieke doelen dienen maar
ook instrumentele. Dat wil zeg
gen dat iemand 4 door "te leren
tekenen niet alleen beter gaat
tekenen - hetgeen niemand be
strijdt - maar ook op allerlei
andere terreinen vorderingen
maakt.
Haanstra, die niet alleen psycho
logie heeft gestudeerd, maar ook
de kunstacademie heeft gedaan:
„Kunstvakken hebben vaak pre
tenties die ver boven het eigen
vakgebied uitstijgen, zoals be
vordering van de creativiteit en
sociale vaardigheden. De 'vrije
expressiebeweging' van na de
Tweede Wereldoorlog ging daar
het verst in. Die wilde kinderen
niets aanleren, alles moest uit
het kind zelf komen. Via zelf-ex-
pressie en zelf-ontplooiing zou
den ze creatiever en fantasierij
ker worden en niet te vergeten,
maatschappij-kritischer. Ook
het onderwijs kent uiteenlopen
de doelen. Beeldende vorming
zou tevens een middel zijn voor
andere vakken, om denkvaardig-
heden te verbeteren en ruimte
lijk inzicht, hetgeen weer van
belang zou zijn voor wiskunde.
In het basisonderwijs heeft men
het over het bevorderen van
creativiteit en fantasie, maai
ook over sociale en motorische
vaardigheden."
In hoeverre kunnen die effecten
ook worden aangetoond in on
derzoek, in hoeverre worden de
pretenties waargemaakt? Die
vragen stelde de aan de Univer
siteit van Amsterdam werkzame
onderwijspsycholoog zich. In een
eerste onderzoeksfase richtte hij
zich op het hele brede terrein
van de kunstzinnige vorming,
inclusief muziek, drama en dans.
Hij bestudeerde 300 onderzoe
ken uit allerlei landen en trok de
voorlopig conclusie dat de vak
gerichte doelen veel duidelijker
werden aangetoond dan de ver
der afgelegen instrumentele doe
len.
Om niet verstrikt te raken in een
methodologisch moeras - som
mige doelen zijn moeilijk meet
baar of wellicht pas op langere
termijn - beperkte hij zich in het
tweede deel van het onderzoek
tot de beeldende vorming. Cen
traal stelde hij de vraag: verbe
tert de waarneming werkelijk,
leren mensen beter zien door
beeldende vorming? Buiten het
vakgebied: groeit het ruimtelijk
inzicht in het algemeen, de visu-
eel-ruimtelijke intelligentie?
Binnen het vakgebied: leren de
deelnemers beter kunst waarne
men, analyseren en onderschei
den (compositie, kleurgebruik,
expressie, symboliek e.d.)?
Alle onderzoeken overziend,
luidt zijn conclusie: beeldende
vorming leidt niet tot verbete
ring van het visueel-ruimtelijk
inzicht. Met wellicht één uitzon
dering, voor de jongste leeftijds
groep van 4- tot 6-jarigen. Daar
zijn wel positieve effecten aan
toonbaar, op voorwaarde dat de
kinderen tijdens de lessen struc
tureel oefenen. Haanstra: „Dat
zal volgens velen al meer lijken
op waarnemingstraining dan op
kunstzinnige vorming."
De esthetische waarneming, zo
als hij het noemt, verbetert wel
meetbaar. Deelnemers leren met
meer kennis en inzicht naar
kunst kijken. De effecten zijn
het geringst bij jonge kinderen,
doordat die nog vooral op de
inhoud van een werkstuk ge
fixeerd zijn en minder open
staan voor vorm en compositie,
laat staan voor symboliek en
metaforen. Maar bij jong-vol-
wassenen en volwassenen zijn
duidelijk vorderingen aantoon
baar, met die kanttekening dat
alléén zelf-doen weinig oplevert.
Lessen kunstbeschouwing en
kunstgeschiedenis scoren beter,
maar het beste resultaat levert
een combinatie van theoretische
kennisoverdracht en zelf-doen.
Dr. Folkert Haanstra samenvat
tend: „Men heeft in het verleden
veel te boude beweringen ge
daan. Mijn advies is realistisch
te zijn."
Proefschrift: Effects of art educa
tion on visual-spatial ability and
aesthetic perception: two meta
analyses. Door Folkert Haanstra,
Uitg, Thesis Publishers, Amster
dam.
De Beatles in de beginjaren. John Lennon is de tweede van
links. foto archief de stem
Folkert Haanstra bij de bekroonde tekening die hij op zes-jarige leeftijd maakte, foto klaas koppe
FILMS
GOES
-Grand Theater
19 en 21.30 u. On deadly ground.
HULST
- De Koning van Engeland
19.30 en 22 u. Naked gun 33 1/3.
19.30 u. De flat.
19.30 en 22 u. Wayne's world.
22 u. In the name of the father.
19.30 en 22 u. The pelican brief.
20 u. Schindler's list.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. Mrs. Doubtfire.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
20 u. On deadly ground.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19 en 21.30 u. Naked gun 33 1/3.
- Alhambra 2
19.30 u. Schindler's list.
- Alhambra 3
19.30 u. The pelican brief.
- Alhambra 4
19 u. Wayne's world 2.
21.30 u. De flat.
ANTWERPEN
Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20
Cool runnings.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20
of the day.
22.30 u. True romance.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20
Son in law.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20
On deadly ground.
Zaal 5 - 14.30 en 20
ler's list.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20
Philadelphia.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20
Intersection.
Zaal 8 - 14.30 u. Free
17 en 21 u. Schindler's
Zaal 9 - 14.30, 17, 20
en 22.30 u.
u. Remains
en 22.30 u.
en 22.30 u.
u. Schind-
en 22.30 u,
en 22.30 u.
Willy,
list.
en 22.30 u.
Carlito's way.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
In the name of the father.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Shadowlands.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Fearless.
Zaal 13 - 14.30 en 20 u. Short
cuts.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Under suspicion.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Close.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 u. Wayne's
world.
22.30 u. The house of the spirits.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u
Sister act 2.
Zaal 18 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The pelican brief.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blink.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Gunmen.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Return of the living dead 3.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Mrs. Doubtfire.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Shadow
lands.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Son in
law.
20 en 22.30 u. Close.
14.30. 17, 20 en 22.30 u. Blink.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Intersec
tion.
20 u. Short cuts.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. On deadly
ground.
22.30 u. True romance,
20 u. Carlito's way.
14.30, 17. 20 en 22.30 u. The
Pelican brief.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philadelp
hia.
20 en 22.30 u. In the name of the
father.
14.30 en 20 u. Schindler's list.
14.30 en 17 u. Free Willy.
14.30 en 17 u. Mrs. Doubtfire.