Tussen de rijken Renault stoot door Hertz is Bovag voor met huurautoplan Martinair ook naar Edmonton en Barbados Niet alles is Duur en Chique aan de Franse Rivièra geleden CONSUMENT D3 ONDER DE KURK! Oogstjaren Derde plaats op lijst meest verkochte auto's J Door Rien van der Steen I S werelds oudste (76) en u RUBRIEK u 2 Keizersnede Japanners komen met 'Bikephone' DONDERDAG 5 MEI 1994 \IDERDAG 5 MEI 1994 i-nonze vers|aggever Mtvaartmaatschappi] trfinair neemt deze zomer P [jnadese stad Edmonton ip in haar lijnennet. Toronto en Vancouver is dit jade bestemming in Canada, ^erikaanse bestemming nver wordt, na de succesvolle mductie in de afgelopen win- f. jok in de zomer aangevlo- Door Hein Sluijter Komende winter vliegt Marti nair voor het eerst op Barbados. Verder breidt de vliegmaat schappij het bestaande aanbod van vluchten naar het Caribisch gebied sterk uit in de komende winter. Dat biedt als voordeel voor vakantiegangers dat ze meer keuze krijgen in de lengte van hun verblijf. Ook worden enkele combinatievluchten om gezet in directe verbindingen. Martinair topman Schroder ver wacht de komende jaren vooral veel van Cuba, mits het commu nistische regime daar uiteenvalt. „Vier vijf vluchten per week zijn dan haalbaar. En dan zullen we nog een wachtlijst hebben. Het aanbod aan Cuba-vakanties neemt de komende jaren sterk toe, daar ben ik van overtuigd. Het is er goedkoop en het is een prachtig eiland." De vraag naar een vlucht op Barbados bestaat al jaren, aldus Schroder, en is afkomstig van onder meer de overheid daar. Met enkele reisorganisaties zijn gesprekken gaande om de vluch ten ook daadwerkelijk vol te krijgen; zij zijn het die Barbados in hun programma's moeten op nemen. Volgens Schroder gaat Martinair voortaan de nieuwe bestemmingen fanatiek zelf pro moten, zoals het geval was met de nieuwe winterbestemming Denver. Dat is de luchtvaart maatschappij goed bevallen. De Martinair-topman voorspelt ook voor Denver een forse groei wat betreft het aantal Nederlandse vakantiegangers de komende ja ren. „Skiën in Amerika is een apart fenomeen. Ik denk dat we binnen drie jaar in de winter vijf vluchten per week uitvoeren op Denver." kunt beter een goede wijn vaj een goede producent uit eeJ matig jaar kopen dan eed slappe uit een topjaar. 1 In 1993 bijvoorbeeld heeft hej in Bordeaux ontzettend veel geregend. Ook tijdens oogst. Dat kan funest aj0i Iedereen hield er zijn haij vast. Toch valt het achtera) wel mee. Waarom? Eenvoudig omdat we zo lan 1 zamerhand het einde van dJ twintigste eeuw beleven. Va|J manschap en techniek hebbel inmiddels zo'n hoge vluchj genomen, dat een oogst ij feite niet meer kan misluk! ken. Slechte of matige gangen komen niet rnee!j voor. Het laatste jaar met eel ééntje in Frankrijk was 191 De Beaujolais was toen klos. Evenals de witte Bor| deaux. lit Dat was het dan. Daarna gij gen de jongste verworvenhe den op het gebied van |j wijnbereiding spreken, kunt eigenlijk zeggen dat ij mooie jaren de boeren ej Br producenten tegenwoordig een makkie hebben en dat mindere jaren een sterker be] roep moet worden gedaan |n kennis, inzicht en techniek. Toch wil ik niet beweren, da Ig die kaartjes maar beter bij lell lis oud papier kunnen wordei |n gevoegd. Ze hebben wel enigd li- zin. Vooral als je kijkt naar dt 9? verschillen. |rr Zo rekenen ze in elk geval lie met het idee dat wanneer ejj lis in Bordeaux sprake is van een p5 goed jaar dat elders in Frank] er rijk ook wel zo zal zijn. fcn Zo'n kaartje laat zien, lid 1990 in Bordeaux een topjaaj pr- was, maar in het zuiden, ii Languedoc-Roussillon, [tig de beoordeling niet ve (en dan een drietje. Wat dus wil] Ugd zeggen dat daar meer inspan- lok ning moest worden g 1 er om er iets goeds van te ma, I Je ken. Dag ééntjes. zorgde dat Nederland zo goed en zo I had, was ir. S.L. Louwes, rijkscom-] Iw en Veehouderij op het Ministerie |was hij begonnen aan te dringen op] Nederland binnenvielen, had hij liening opgezet. Er waren voorraden ptorganisaties in het leven ge verplicht moesten aansluiten en er] 1 ingericht. I het motto 'Scheurt grasland' weide [omgezet omdat het produceren rgie kost van plantaardig voedsel, pmp het areaal weilanden met IS ve, aardappels, koolzaad en land- a lebreid. Braakliggend land werd be-j oeilijker werd, werden zelfs parkr teelt van voedsel gebruikt. Ondertus-j is en kippen geslacht om voedsel te] ;e lichten over verstandige voed rspreid door de voedingsraad. Ook kboeken, zoals 'Ons dagelijksch broodl rleiding staat dat dit boekje were] ker oorlogswolken zich aan de W»! hrijfster van het boekje voorstelt, leio'l gezonde maaltijden: kliekjes combi-1 n rauwe groenten en eenslasaus op J de kok de raad om ongebuild meel I' de schil te koken en voedsel kort opl ien van het seizoen staan in '0®] logstijd' de meest voedzame vet ge ijn dat: kropsla, rabarber en spinazie :pten is een heel hoofdstuk gewijd aanjl in een greep uit de recepten en kozen l ie namen: Heete bedelaar en warmoe-] jitibes aan de Franse pivièra is een merkwaar- 1 combinatie van pronkzucht, overvloed en liscretie. Daar aan de van de Miljonairs' [ebben de rijken der aar- Be zich verschanst. In een huis met op een schoort- Iteen een stetson, wonen Be nazaten van John We, de belichaming lan de grootste Ameri kaanse mythe: de cow- borTheo Hoeymakers pet is een wat merkwaardige, lis paradoxale, combinatie van Ironkzucht, overvloed en discre te, daar aan de 'Baai van de iljonairs' voor Antibes aan de franse Rivièra. In de diepte llinkt de Middellandse Zee. We soms klauterend, een sr nauw, nauwelijks begaan- iaar, paadje dat zich slingert die zee en de hermetisch bolwerken, waarin de der aarde zich hebben Vreemdsoortige en |restigieuze bouwsels zijn het, orzien van privé-stranden. Op ree dobbert af en toe het jacht poorbij van een Arabische rijk- ard, met de verrekijker de kust spiedend. andinwaarts nog meer privé- pen. Daar torent op een [choorsteen een creatie, die ver veel gelijkenis vertoont eet de hoed van John Wayne, pet optrekje blijkt inderdaad ei- pidom van de nazaten van wij lde Amerikaanse filmster. Het 1 er vooral stil. De incidentele handelaar vergaapt zich aan ei- pidom en fabuleus uitzicht van voor een mensensoort, die bh in deze Zuidfranse omge ving blijkbaar nog altijd met graagte vestigt. Twee mille per nacht Bijna eerbiedig blikt de passant op naar het majestueuze Hotel du Cap-Eden Roe. Kamers doen er tussen de duizend en tweedui zend gulden per nacht. Gelieve wel contant en vooruit te beta len. Het hedonisme viert hier nog onbekommerd hoogtij. Slechts de zeer, zeer rijken zijn welkom: Madonna, Stallone, Cosby, Spielberg. Maar Cap- Eden Roc heet dan ook het meest luxueuze hotel ter wereld. Wellicht drinkt de toevallige voorbijganger vervolgens een glas op het terras van het ook al legendarische Hotel Belles Rives in het nabijgelegen Juan les Pins. In de zwoelte van de vroe ge, warme avond kan hij dan, uitkijkend over de Middellandse Zee, overdenken dat het hier was dat Scott Fitzgerald Tender is the night schreef. In 1934, toen de wereld langzaam maar onaf wendbaar op een nieuwe cata strofe afstevende, maar het voor de Beau Monde aan de Franse Rivièra nog altijd zeer goed toe ven was. Goed genoeg om „aan de wereld te ontsnappen", zoals de Amerikaanse schrijver het uitdrukte. Hier lijkt nog weinig veranderd. De zee klotst nog met hetzelfde geluid tegen de rotsen als in de jaren dertig, een heiige mist hangt boven het water. De, op dit moment, schaarse gasten converseren op beschaafde, ge dempte toon. In de schaduw Hoe anders is het centrum van Juan les Pins. Een wandeling bevestigt wat we bij aankomst aan de Cöte d'Azur reeds be- De Baai van de Miljonairs bij Antibes. yroedden. Door een enorme bouw-boom, tijdens welke onbe kommerd hotels, flats, winkelga lerijen en amusementsparken uit de grond werden gestampt, is het rustieke en schone dat de streek vroeger kenmerkte goeddeels verloren gegaan. De prachtige art-deco-gebouwen - er zijn er nog wel - zijn letterlijk in de schaduw gezet. De gemiddelde Fransman mag zich, zeker hier in het zuiden, graag verlustigen in protserige uiterlijkheden. Maar het ruime aanbod van met name zonnebril len en horloges dat de plaatselij ke neringen hier ten toon stallen kan gerust overdreven worden genoemd. En naar de boeken van de schrijvers, die vroeger in deze streek resideerden, zal men hier vergeefs zoeken. Gelukkig is het oude Middel eeuwse centrum van Antibes - dat door de ongebreidelde bouwlust inmiddels een geheel vormt met Juan les Pins en enke le andere buurtschappen - wel nog intact. Marktjes, opvallend schone straatjes en een aan te bevelen Picasso-museum, met veel keramisch werk van de meester die hier in de jaren veer tig verbleef. Het museum toont voorts beelden, gravures en schilderijen van Picasso zelf, be nevens werk van kunstenaars als Ferdinand Léger en Nicholas de Staël. Twente Twintig minuten rijden, landin waarts, ligt Valbonne. Een loom tegen een heuvel aangeplakt stadje, waar die middag slechts een luidruchtige bruiloftstoet de stilte verstoort. Aan tafel bij Huub Roeloffzen, een Twentse dertiger, die hier al veertien jaar een restaurantje, Le Wagon, drijft. Terwijl we met Deens bier een Hollandse haring en een heuse rijsttafel wegspoelen be lijdt hij zijn liefde voor dit oude Frankrijk, ogenschijnlijk zo ver weg van het lawelt van de toeris tenindustrie. 's Avonds prikken we, terug in Antibes, een vorkje mee in res taurant La Terrasse, waar de zwaar besnorde chef-kok Cristi- an Morisset een rondleiding geeft. De man verwierf twee sterren in de Michelin-gids en dat zal de gast niet ontgaan. Het restaurant is onderdeel van Ho tel Juana, al weer zo'n luxe oord waar de gast beleefd doch drin gend verzocht wordt zijn gepe perde rekening in baar geld te voldoen. Toch is het niet alléén Duur en Chique, daar aan de Rivièra. In menig restaurant is voor een luttel bedrag een goed maal te krijgen, de wijnen zijn fraai en de entourage vaak uiterst ple zant. In Les Vieux Murs, bij voorbeeld, op een steenworp van het In het Grimaldi-kasteel ge vestigde Picasso-museum. Uit zicht op de baai en prijzen die niet die van een Nederlands middle-class-restaurant te boven gaan. Nieuwe klantenkring Lang heeft Antibes-Juan les Pins gevegeteerd op de rijken die hier hun rust en hun privacy zochten en vonden. Voor de modale toe rist was alleen de klank van de namen Cöte d'Azur, Rivièra, Cannes, Juan les Pins al genoeg om schielijk een andere vakan tiebestemming te kiezen. Reden voor die toeristenindustrie, mid dels reducties en een breed aan bod van excursies, een nieuwe klantenkring aan te spreken. Die excursies gaan onder meer naar Grasse, ooit de 'parfum hoofdstad' van de wereld en nog altijd een beroemd centrum voor reukwaren. Al zal de plaatselijke bevolking, die voornamelijk uit Noordafrikaanse immigranten bestaat, daar weinig vruchten van plukken. Voor de liefhebber ligt er in de onmiddellijke omgeving voorts Marineland, het grootste water park van Europa met doorlopen de shows van dolfijnen en ande re zeedieren. De fratsen van de fauna vermochten ons niet echt te boeien, maar wij vormden -getuige de luidruchtige bijval van de massaal opgekomen kin derscharen - duidelijk een min derheid. I Renault staat heeft in de eerste 1 drie maanden van dit jaar in Nederland zoveel auto's ver- I kocht dat het merk nummer I dne op de ranglijst van meest 1 verkochte auto's verdrongen I heeft, Renault is concurrent Peugeot en Ford gepasseerd en staat nu op de derde plaats. Het merk heeft van 1 januari tot en met 31 maart 12.746 auto's verkocht. Dat zijn er I 16 .nieer dan Volkswagen, dat 112.153 voertuigen aan de man I tracht VW blijft echter tweede I omdat het samen met zuster- I merk Audi 14.888 auto's ver- kocht. I Op de eerste plaats prijkt nog ,,ee(^ Opel, dat die ereplaats al '5 jaar bezet houdt. Het merk verkocht 20.150 auto's en voert I met een marktaandeel van 13,9 I Procent comfortabel de boven- It00n- Vierde staat Ford (11.905) en vijfde Peugeot (1,1.618). Het gestegen marktaandeel van Renault heeft alles te maken met de succesvolle modellen die het Franse merk de laatste tijd op de markt brengt. De nieuwe Lagurra valt erg goed: er zijn al meer dan 1.600 exemplaren van op kenteken geregistreerd. Ver der is de belangstelling voor de opvallende Twingo groot en zit ook de vernieuwde Clio in de lift. De Twingo en de Clio staan in hun segment zelfs op de eerste plaats. De vernieuwde Renault Clio. De compacte auto staat samen met de Twingo bovenaan in de top tien van zijn segment. foto wout van assendelft Renault verkoopt de Clio in Japan onder de naam Lutetia. In december van dit jaar wordt ook de Twingo in Tokyo gelan ceerd. Het merk is van plan per jaar 15.000 auto's in Japan te verkopen. De Clio is slechts kosmetisch vernieuwd. Stootrubbers en iets andere verlichtingsunits. Een modern, compact karretje. De goedkoopste tweedeurs kost 23.395 gulden, de vierdeurs is duizend gulden meer. De auto heeft een goed, bewezen motor tje. De 1.4 heeft uitstekende versnellingsbakverhoudingen. 'Snel autootje', stelt een inzit tende vast maar dat is per se niet waar. Het ding is ontegen zeglijk vlot, heel wendbaar en goed overzichtelijk door het ve le glas en de compacte afmetin gen. Het meubilair is uitste kend en de bediening goed. Vreemd genoeg ontbreekt een toerenbegrenzer op het levendi ge motortje. En dat is heel erg geneigd veel toeren te draaien. Zodat de toerenteller akelig ge makkelijk door de rode streep van 6.000 gaat. Jammer dat de motor nogal rumoerig is. Dat doet afbreuk aan het comforta bele karakter van de Clio. Het motortje draait optimaal maar wordt moeilijk wakker na een koude start. De eerste kilome ters leidt dat tot stoterig ge drag. De Clio heeft een veilig, puur onderstuurd weggedrag. Dat betekent dat de achterkant niet wegbreekt als een bocht te snel en ongecontroleerd genomen wordt. In de gereden 1.4 RT werkte de remdrukverdeler klaarblijkelijk slecht: de ach terwielen waren met de beste wil en de hardste trap van de wereld niet te blokkeren. ilen len en groente klein; breng boter en >k, doe de aardappelen en groente erbM en nootmuskaat toe en laat de rest op m worden. Roer alles door elkaar voor rasp er rauwe wortel door. tP len diende groenten als: uien, worteltjes kool en spinazie >f vet klepel zout ma en een paar takjes selderij :ool en de worteltjes, snij de bladf?08" :n minuten met de helft van de bot j :hoon, rasp of maal ze (met schil) d Jj len. voeg ze bij de groenten en doe M Laat de aardappelen gaar koken. z° ontstaat. Verdun deze met de gek"" met fijngehakte selderij en aroma. I I "oor Jan Keunen [Hertz heeft de Bovag-plannen I r eerl landelijk call 0 car- I Weem van autoverhuurbedrij- I n"iet willen afwachten. Er I zes maanden over ge- ,f-,Dat duurt ons te lang, tie autoverhuurorganisa- onlangs in Amsterdam I liiiS m,et det °P bet call a car I nim ^O-Milieuplan. Deel- I dat 6uS 11111160 op elk moment, I \n„ goeddunkt een auto I cea n, ordt bet plan een suc- I «ral, u1. bunnen liefhebbers Wiftio elk van de ongeveer I uLg Hertz-kantoren in het ldewmeen auto huren en die I toer SSt dii een ander kan- brengen.erS het land terug" Bedoeling van de Bovag is om landelijk te komen tot één sys teem met gelijke tarieven en voorwaarden. Dat zou deze maand rond moeten zijn, maar het ziet er op dit ogenblik niet naar uit dat de indivdualis- tische autoverhuurders elkaar dan al gevonden zullen hebben. Hertz dat de kost verdient met het verhuren van auto's over de hele wereld, is niet tevreden over de Nederlandse rijbewijs bezitters. Slechts twee procent van hen heeft ooit een auto gehuurd. De vier jaar geleden op de markt gebrachte 'trein- huur-auto', waarbij treinreizi gers op veertig stations een auto kunnen huren, is niet het succes geworden dat Hertz ervan had gehoopt. De treintaxi bleek voor de meeste reizigers een goed en goedkoop alternatief. Hertz wacht nu de komst van de hoge snelheidstrein af in de hoop, dat die straks alsnog de nodige klanten levert voor de trein-huur-auto. Het H20-Milieuplan heeft niets met water (H2O) te maken. Het staat voor Hertz Option Origi- nale, het redelijk succesvolle verhuursysteem van Hertz in Parijs. De enige bijdrage aan dat milieu zou kunnen zijn, dat de auto-huurders hun (tweede) wagen de deur uitdoen en alleen maar rijden als het echt nodig is. Nu wordt zestig procent van alle autoritten gemaakt voor af standen van minder dan zeven kilometer. Voor het gros van deze ritjes is de fiets of het openbaar vervoer een goed al ternatief. Weinig gebruikte au to's doen ook een onevenredige aanslag op de schaarse parkeer ruimte. In de Amsterdamse bin nenstad staan dagelijks zesdui zend auto's van bewoners voor de deur. Het systeem van Hertz is sim pel: deelnemers aan het plan kopen een chequeboekje van 350 en bellen Hertz als ze een auto nodig hebben. Ze kunnen de auto zelf afhalen of door een Hertz-busje worden opgehaald om bij het verhuurkantoor in de wagen te stappen (kosten 5; eenzelfde bedrag moet ook wor den betaald voor het terugbren gen). De huur moet worden be taald met cheques uit het boek je. De huurders hebben de keus uit zes type auto's. De huurprijs ligt aanzienlijk la ger dan bij het huidige inciden tele huursysteem. Goedkoopste is de Opel Corsa, waarvoor 50 per dag moet worden betaald. Voor dit bedrag kan de huurder een onbeperkt aantal kilometers rijden. De brandstof moet hij zelf betalen. Volgens Hertz is dit systeem voordelig voor ie dereen, die minder dan 12.000 kilometer per jaar rijdt. Het bedrijf gaat daarbij uit van rond de 600 vaste maandlas ten voor een Corsa-eigenaar. Voor dat bedrag kan twaalf da gen per maand een auto worden gehuurd. Wie minder rijdt, is dus voordeliger uit. De huurder heeft niets te maken met verze kering, wegenbelasting en on derhoud. Die kosten komen voor rekening van Hertz. Hertz - nu 500.000 verhuur- transacties per jaar - hoopt met dit systeem de totale huurmarkt te vergroten. Op dit moment is de helft van de verhuur vervan- gingsvervoer (bijvoorbeeld bij een kapotte lease-wagen); van de andere helft is twee derde zakelijk vervoer. Voor particu liere huur - grotendeels in de weekends - is de belangstelling nog erg gering. Als we ziek zijn dan verwachten we dat de dokter ingrijpt, 'iets' doet, want doet hij niets dan hadden we hem net zo goed niet te hulp hoeven roe pen. Dokters die attent reage ren op ons lichamelijk onge rief met recepten, verwijs- briefjes en therapie, vinden wij goede dokters. Dokters weten dat. Ze weten dat ze door iets te doen - kan niet schelen wat - een goede indruk op de patiënt maken. Maar in de geneeskunde is met verstand van zaken iets nalaten, niet testen, niet in grijpen, niet behandelen, een zeker zo belangrijke genees kundige kunst, want het mid del mag nooit erger zijn dan de kwaal. 'Primum non noce- re' heet dat in Potjeslatijn: op de eerste plaats mag je geen schade aanrichten en bij twij fel moet je vooral niets doen. Daar bestaat een aardige anekdote over. Een beroem de, maar ook gevreesde en inmiddels lang overleden pro fessor in Nijmegen had als stelling dat broekzakken on misbare instrumenten zijn bij medisch onderzoek. In nood situaties hebben artsen de neiging om bovenop de pa tiënt te springen, zo hield hij de leerlingdokters altijd voor, en dat is fout. Stop eerst zeker tien seconden je handen in je broekzakken en kijk goed toe. Neem waar! „Zo voorkomt u dat u iets doet alleen maar omdat u vindt dat u iets moet doen." Nu in de geneeskunde het technische geweld defini tief is losgebarsten en elke maand een nieuwe test of een nieuwe behandeling op de pa tiënt wordt losgelaten, dreigt de kunst van het niet-doen steeds meer in de verdrukking te komen. In de verloskunde woedt een pittige discussie over dit onderwerp. Nergens heeft de geneeskun de zo vele triomfen beleeft als juist in de verloskunde. Zo'n honderd jaar geleden was het beslist gevaarlijk om moeder te worden of pasgeboren kind te zijn en nu zijn de kwalijke kansen voor moeder en kind spectaculair gereduceerd. Dit dankzij nauwkeurige controle van zwangeren, betere verlos kundige hulp en knappere therapie door verloskundigen, vrouwen- en kinderartsen. Toch knaagt de twijfel. Met name over de zin en onzin van het maken van echo's, het elektronisch bewaken van de bevalling en doen van keizer sneden wordt al jarenlang druk gediscussieerd. Artsen vragen zich in binnen- en bui tenlandse vakbladen steeds meer af of er niet te veel wordt getest, te veel bewaakt en te snel wordt ingegrepen. Nu zou je denken dat er nooit te veel getest en onderzocht kan worden omdat een dokter nooit te veel van een patiënt kan weten. Dat is merkwaar dig genoeg lang niet altijd waar. Elke test heeft zo zijn onnauwkeurigheden en kan aanleiding geven tot onnodig ingrijpen. Neem de echo, de ultra-ge- luidsfoto van het ongeboren kind. „Na 20 jaar van bedwel mend enthousiasme voor de echo lijkt nu een kater op te komen," schreef onlangs het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. Al eerder was gemeld dat dit soort onder zoek soms aanleiding geeft tot het onterecht afbreken van zwangerschappen. En nu blijkt uit een nu al beroemd Australisch onderzoek dat het routinematig maken van echo's geen enkele invloed heeft op de gunstige uitkomst van de bevalling. Tot ieders stomme verbazing bleken de 'geëchoode' kinde ren in dat onderzoek zelfs een iets lager geboortegewicht te hebben. Men weet niet goed wat men hiervan moet den ken, maar men is wel voor zichtiger geworden met de onschuldig geachte echo. Hetzelfde geldt voor de elek tronische bewaking van de bevalling, de 'fetal monito ring'. De methode is in princi pe simpel, de bedoeling dui delijk. Met een in de baar moeder aangebracht slangetje en draadje kan men tijdens de bevalling de sterkte van de weeën meten en de hartslag van het kind. Komt het kind IS) O ui Door Jan Paalman in nood, zo gaat de redene ring, dan worden we op tijd gewaarschuwd en kan het kind direct met een keizersne de worden gehaald. Maar wat blijkt? De methode lijkt de ernst van de foetale nood nogal eens te overdrij ven. Men is er het nu over eens dat deze bewaking alleen zin heeft bij echte 'risicoge vallen'. Wanneer normale be vallingen ook worden be waakt dan leidt dat tot een vier keer zo grote kans op een vaak onnodige keizersnede, en het wel of niet doen van een keizersnede is momenteel dè grote twistappel in het ver loskundige debat. Het medische schrikbeeld is Amerika. In de 'US of A' komt één op elke vier kinde ren met een keizersnede ter wereld! De belangrijkste re den hiervoor is dat de Ameri kaanse artsen nog steeds de aloude stelregel van Craigin hanteren: „Eens een keizer snee, dan altijd een keizer snee." Daarmee zou het scheuren van de baarmoeder bij een volgende bevalling kunnen worden voorkomen. De juistheid van die regel is nu achterhaald, ook in Ameri ka, en men begint daar nu ook te begrijpen dat bij een kind in stuitligging lang niet altijd een keizersnede, een sectio, nodig is. Want men heeft bij stuitligging nooit de voordelen van een keizersne de boven een normale beval ling kunnen aantonen. Maar een weg terug is er niet. De Amerikaanse vrouwenartsen hebben de vaardigheid verlo ren om zo'n kind met de handgreep van Van der Bracht ter wereld te brengen. En als zo'n arts dat al zou kunnen dan zou hij dat niet eens durven. In Amerika be talen vrouwenartsen honderd duizend dollar premie per jaar om zich tegen procede rende patiënten in te dekken; 60 procent van hen heeft al een proces aan zijn broek ge had. Als tijdens zo'n proces zou blijken dat de arts 'iets ongebruikelijks' heeft gedaan, dan heeft hij op voorhand zijn zaak verloren. In Amerika worden zo onredelijk veel keizersnedes gedaan alleen maar om de krankjorume re den dat daar nu eenmaal zo veel keizersnedes worden ge daan. En daar wordt en nrijs voor betaald. De ingreep is dan wel veilig, maar toch stukken onveiliger dan een normale bevalling. Hoe zit dat in Nederland? Welnu. In de internationale medische topbladen - de Lan cet, de BMJ en de New Eng land Journal of Medicine - valt geregeld veel zorgelijks over de keizersnede te lezen en daarbij wordt steevast één land ten voorbeeld gesteld. Dat land, u raadt het al, is Nederland; alhier 'komt slechts een krappe zeven pro cent van alle borelingen ope ratief ter wereld. Waarom? Omdat in Nederland duidelij ke afspraken zijn om wel of niet een sectio te verrichten. En vooral, zo lees je altijd, omdat hier de verloskunde op een unieke wijze is georgani seerd. In het buitenland zijn de vroedvrouwen (verloskundi gen) geheel verdwenen, maar bij ons doen ze nog steeds 45 procent van de bevallingen, tegen de huisartsen 11 pro cent en de vrouwenartsen 44 procent. Dat minder méér kan zijn, en dat bij een nor male bevalling geen plaats is voor medisch technisch ge weld bewijzen de cijfers. Op het gebied van moeder- en kindersterfte bungelen we eervol geheel onder aan de lijst! Daar moeten we heel zuinig op zijn. De eerste zin van het persbericht doet al het ergste vermoeden: 'Als ik tweemaal met m'n fietsbel bel, nou dan weet je het wel...'. Het kan niet waar zijn! Het communicatiebureau Transmark Communication, dat de public relations doet voor het Japanse electronica-concern Nokia, moet wel een zeer creatieve copywriter in dienst hebben. Want waar gaat het over? Over mobiel telefoneren vanaf de fiets. Vanaf de fiets? Vanaf de fiets ja. Met de 'Bikephone'. De tekst in het persbericht is te briljant om hem niet letterlijk over te nemen: „Het is niet zomaar een modegril. De moderne zakenman en -vrouw combineert de inspanning van het werk steeds vaker met ontspannende bezigheden. En wat is er nu mooier om dat te kunnen zonder te hoeven wachten op dat ene telefoontje. Want er is altijd wel een reden te bedenken om bij de telefoon te blijven. Dankzij mobiele communicatie zijn die rollen omgedraaid. Voortaan blijft de telefoon gewoon bij u. Het moet het ultieme genot zijn. Tijdens een lekker fietstochtje door de bossen wordt de verre roep van de koekoek overstemd door het bliep-bliep van de Bikephone.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 27