O CA DE STEM et dagelijkse wachten Veilig afzien met keurmerk Hui Iccasions LT ONTSNAPPING IEG0ED Rotterdam OS [plaat komen treinen blijkt enorme bron van ergernis bij reizigers In de Biesbosch kan nu ook al georganiseerd gekanood worden ■■■MM J»4 Imanweg 21 111 50-12035 I s Tel. 01150-17751 19.500.- |ers, 28.500.- i metallic, 14.500.- |lic, 5.800.- 7.500.- netallic, trekhaak 7.750.- ■c, piegels oo cnn km, tre'kh9.950.- tc, 11.250.- 18.750.- Pk, 16.500.- 27.750.- 17.950.- 8.500.- km8.950.- 5.500.- Itvoering 19.950.- 19.950.- |haak11.500.- 3lgen, 19.850.- trekhaak, 5.500.- hetallic, [zijruiten, Iz. ntie26.500.- wit, spoiler, |rale sluiting 20.950.- I, wit 19.250.- Jportwlelen, 22.500.- |t, trekhaak, 20.750.- 18.750.- s metallic 23.500.- 12.850.- lOkm, 16.500.- ;m, tgs, trekhaak19.850.- kergrijs metallic, igte verstelbaar cc motor, trekhaak, rcasion garantie24.500.- l metallic, ink,'trekhaak, :asion garantie29.850.- imic" uitv. casion garantie23.500.- "Tour" uitv., 15.500.- tpte bruine beren zijn terecht,! en ontsnapt vanwege onvrede I ier was al te merken, bat werden ze zelfs agressief. I er te houden. Gelukkig zij"z® I n bij Rover-dealer autobednj'l >ns met 1 vol jaar garantie. I fier zitten wij BEREGOED, ui tstekende auto's weg te slaa" I itobedrijf Rida. e Beer sn Consument DONDERDAG 5 MEI 1994 DEEL 1 bJUttUSy 4 3 nillïütfitl Dordrecht mmgingen, een voortdurende bron van ergernis. De dagelijkse drukte 's morgens vroeg op het station in Breda. [oor Lukas Burgering Consumentenbond heeft een on- jerzoek gedaan naar vertragingen Ij de Nederlandse Spoorwegen. De pitaten zijn onthutstend: niet pnder dan 28 procent van alle lizigers komt met vertraging aan. lertraging betekent meer dan 'drie piraten te laat, minder dan drie raten wordt 'op tijd' genoemd, leizigers en de Spoorwegen zelf lageren op het onderzoek. Nederlandse Spoorwegen zijn volgens 1 Consumentenbond niet echt een klant- fiendelijk bedrijf. Ruim een kwart van alle izigers komt later aan dan het spoorboek- aangeeft. Hierdoor ontstaan allerhande Joblemen: doorgaande reizigers, missen aansluiting en lopen zo nog meer fertraging op en forensen missen hun aan- luitend streekvervoer in de richting van de jdustriegebieden. Maar het belangrijkste Ircbleem voor de Spoorwegen lijkt de op- Ettiiig bij veel reizigers dat de auto een Itrouwbaarder vervoermiddel is. p reiziger, die zijn naam liever niet pmt, staat op het perron van station reda. Het is tien over acht, donderdagoch- fcd. Hij vertelt dat hij eigenlijk veel liever jet de auto reist. „Ik carpool elke dag," 1 hij. „Dat gaat echt een heel stuk lieren goedkoper." lijn die voor de grootste problemen Irgt is de verbinding tussen Amsterdam en Ink Veel vertragingen ontstaan op het pject Rotterdam - Breda. Volgens een ierzoek van de Consumentenbond komt in Dordrecht liefst 54 procent van alle reizigers met méér dan drie minuten vertra ging aan. Dordrecht is een belangrijk knooppunt in het treinverkeer. De treinen uit de richting Venlo en Eindhoven komen er samen met de treinen uit Roosendaal in de richting Randstad. Bovendien moeten ook de intercity's uit België en Parijs in deze 'trechter'. J. Krijgsman, voorlichter van het rayon Dordrecht van de Nederlandse Spoorwegen kent de problemen. „Onze dienstregeling staat onder zware druk. Dat komt met name door het grote aantal projecten dat op dit moment wordt uitgevoerd. In feite zou je kunnen zeggen dat de spoorlijn tussen Amsterdam en Breda een grote bouwput is." Krijgsman verwacht dat de problemen pas rond 1997 zullen zijn opgelost. De reizigers laten de vertragingen meestal maar gelaten over zich heenkomen. De dienstdoende conducteur op een trein die vertraging oploopt, is soms wel zo vriende lijk om via de intercom even uit te leggen wat er aan de hand is. Vaak echter weten de reizigers van niets en wachten ze rustig af. De Consumentenbond verwijt de Spoorwe gen dat zij deze bron van ergenis onvol doende wegneemt, terwijl dat toch niet moeilijk moet zijn. „Natuurlijk proberen wij onze reizigers snel van adequate informatie te voorzien," zegt Krijgsman, voorlichter van de NS. „Maar in de eerste plaats weten we zelf niet altijd alles. Een vertraagde trein kan plot seling wat vertraging inlopen, er kan plot seling een ongeluk gebeuren. Je weet het gewoon niet meteen. In de tweede plaats zijn er vertragingen, die elke dag hetzelfde zijn. Is het dan nog zinvol om een conduc teur te laten omroepen: 'er is vertraging wegens werkzaamheden'? Nee, ik denk het niet. Daarmee erger je de mensen die elke dag in die trein zitten aleen maar.'" te vroeg De grootste problemen doen zich voor in de spits. Het grote aantal reizigers en een kwetsbare dienstregeling zorgen bijna da gelijks voor vertraging. „Je wordt er een beetje apatisch van," zegt J. van Sas. Hij reist iedere ochtend met de trein van Rotterdam naar Rotterdam-Zuid. „Er is zo vaak vertraging. Vooral op maan dag, dan is tien minuten of meer niet abnormaal. Maar ja, je bent er van afhan kelijk." Het is 6.52 uur, Rotterdam Centraal Sta tion. Op het perron wordt omgeroepen dat er een ongeval is gebeurd in de buurt van Rijswijk. Daarom moeten de reizigers in de richting Breda naar een ander perron. „De internationale sneltrein uit Parijs heeft een vertraging van ongeveer dertig minuten," schalt de speaker. Dienstplichtig soldaat G. Holdampf is in de trein naar. Breda gestapt. „Ach, vertraging doet mij niet zoveel," zegt hij. „Als ik de aansluitende bus naar de kazerne haal vind ik het allang goed. De vertraging mag daarvoor niet meer zijn dan negen minuten, en dat is om deze tijd bijna nooit." Hij komt uit Nieuwerkerk. De trein van Gouda naar Rotterdam die hij eerst moet nemen, heeft een heel ander probleem. „Die vertrekt meestal een paar minuten te vroeg." Daaro- vere heeft Holdampf een brief naar de NS geschreven. Hij ontving toen een keurige reactie met de mededeling dat de conduc teur hierop zou worden aangesproken. Maar nog altijd wil de trein wel eens iets te vroeg wegrijden. De Consumentenbond maakt ook bezwaren tegen verkeerde informatie. Het kan voor komen dat er op een perron wordt omgeroe pen dat een bepaalde trein zoveel vertra ging heeft, dat een andere in diezelfde richting eerst vertrekt. Reizigers worden dan geadviseerd de eerste trein te nemen. Bijvoorbeeld: de intercity van 8.12 heeft vijftien minuten vertraging. Dan vertrekt de stoptrein van 8.17 die dag eerst. Ervaren reizigers weten dat je bij vertra ging altijd moet opletten op de mogelijk heid van andere treinen. Het is echter bijzonder frustrerend wanneer de stoptrein waar je in bent gaat zitten, al na een kwartier wordt voorbij geraasd door een intercity. Dan had je beter kunnen wach ten. Voorlichter Krijgsman kent het probleem. „Andersom geldt het trouwens ook. Als wij denken, dat een bepaalde trein niet wordt ingehaald, roepen we het om. Maar als wij al weten dat een trein ergens halverwege op een zijspoor zal worden gezet om ingehaald te worden, roepen we natuurlijk niets om. Er zijn dan altijd reizigers die heel boos worden, omdat ze aan de andere kant van het station een stoptrein zien vertrekken." Afwegingen „We doen het altijd fout, echt altijd. Ik bedoel, er is altijd een groep reizigers gedupeerd. Vergelijk het met een verbin ding. Om een bepaalde intercity te halen, moet je eerst naar een groot station. Als die trein vertraging heeft, mis je dus de interci ty. Maar moeten wij dan de intercity laten wachten op die paar reizigers die de aan sluiting moeten halen? Nee, want dan" du peer je bij voorbaat al een hele trein vol mensen. Dat soort afwegingen moeten wij dus de hele dag maken." „Een andere mogelijkheid is een onver wachte meevaller. De intercity vertrekt uit Eindhoven met een kwartier vertraging. Zonder dat iemand weet waarom ziet het personeel kans om de vertraging langzaam maar zeker in te lopen. Wij moeten dan met zo'n 'onbekende' versnelling onze afweging maken voor wat betreft het advies aan de reizigers. Heeft die trein in Breda nog tien, nog zeven of nog vier minuten vertraging?" „Een ding is zeker," zegt Krijgsman. „Als we alles op alles moeten laten wachten heeft aan het einde van de dag iedere trein minimaal anderhalf uur vertraging." Daar om wacht nu alleen de laatste trein op verschillende verbindingen, omdat mensen anders kunnen 'stranden'. De trein van 6.52 rijdt op tijd weg. Wie op dit uur al in de trein zit, heeft gegarandeerd en zitplaats, het is nog niet druk. Volgens de meeste reizigers is dat 's middags anders. „Kijk nou rijdt hij weer stapvoets. Rond Dordrecht doet hij dat altijd." Een jonge man, die zijn naam liever niet noemt, wijst naar buiten. „Bij Lage Zwaluwe gaat het straks weer zo langzaam." Hij is duidelijk een ervaren reiziger, bij Lage Zwaluwe begint de trein weer te kruipen. Vanaf station Breda vertrekt de intercity van 7.47 vandaag precies op tijd. Er stap pen veel mensen in. Een man legt, voor hij in de trein springt uit: „De auto is eigenlijk een stuk duurder, als je alleen rijdt. En in de file loop je toch ook vertraging op? Ik neem gewoon altijd een trein vroeger, dan ben ik zeker op tijd." Volgens A. Bergman, een reiziger die elke dag met deze trein van Breda naar Rotter dam gaat, wordt het de laatste tijd iets beter. „Sinds de opening van de tunnel in Rotterdam nemen de vertragingen iets af. Je hoeft steeds minder vaak te staan in de trein, dat valt me wel op." NS-woordvoeder Krijgsman reageert ver moeid op het staan in de trein. „Nee, er komen geen sta-wagens. Dat hebben de media zo opgepikt, maar het is echt onzin. Wat is er precies aan de hand? Uit een tweetal treinstellen worden in totaal dertig stoelen weggehaald. Alle andere - hon derden - stoelen blijven gewoon in de trein." De trein van 7.56 staat bijna tien minuten stil op perron vier van station Breda. In de trein is het erg druk, veel mannen met zwarte koffertjes en vrouwen in mantelpak jes. J. Geurts laat deze trein lopen. Hij wacht op de trein van 8.07 in dezelfde richting. „Die is niet zo vol," weet hij. Hij heeft pech, want de speaker deelt mee dat de terin een vertraging van 5 minuten heeft. „Eigenlijk maakt het helemaal niet uit of ze uitleggen waarom er vertraging is," zegt Geurts. „Maar voor je gevoel is het toch veel prettiger als je weet wat er aan de hand is." Ook E. Wijdicks neemt deze trein. Hij is, als eerste die we spreken op deze ochtend, echt helemaal tevreden. „Ik ga zeker niet met de auto. Er is een goede verbinding die vaak rijdt. Vertraging? Daar merk ik weinig van." Misschien is hij nog niet helemaal uitgeslapen, want de trein vertrekt 7 minu ten te laat. Door Jan van Zuilen Een bootje met een buitenboordmo tortje jpruttelt kalm voorbij. Een echtpaar van middelbare leeftijd wuift minzaam naar de passagiers op de boot van het recreatieschap de Brabantse Biesbosch. Als iedereen zich zo gedroeg als zij, had schapsdi recteur Kees van Heiteren wel thuis kunnen blijven in plaats van het water op te gaan om zijn nieuwste wapen in de strijd tegen uitspattin gen in de Biesbosch te presenteren: het keurmerk Buitensport, speciaal voor bedrijven die bootjes en kano's verhuren. Dit keurmerk is twee jaar geleden in het leven geroepen om het kaf van het koren te scheiden in de bloeiende business van survival-tochten, out-door-trainingen en andere (quasi) avontuurlijke activiteiten in de vrije natuur. Bedrijven die het keurmerk Buitensport voeren, garanderen dat ze waken over de veiligheid van de deelnemers en tevens dat ze tijdens hun tochten door de bush- bush de natuur geen schade berokkenen. Twee criteria waarmee ook in de Bies bosch kennelijk nogal eens een loopje wordt genomen, getuige onder meer het recente incident toen soldaten van het Korps Commandotroepen een groep jonge cursisten van de Outward Boundschool uit Ulvenhout uit de Biesbosch haalden, die met windkracht acht met kano's het water op waren gegaan. En weliswaar niet in de Biesbosch zelf, maar ook de afgelopen winter zijn nog twee Belgische sportvissers in de Amer verdronken om dat ze met slecht weer en zonder zwem vest het water opgingen. Het keurmerk Buitensport is een initiatief van de Stichting Recreatie, een belangen vereniging van organisaties op het gebied De kano is door zijn rankheid en manier van voortbewegen met een ped del in plaats van met roeispanen uitste kend geschikt voor een verkennings tocht door de smalle en ondiepe kreek jes. FOTO WILLEM BLAUW van openluchtrecreatie en natuurbescher ming met als voornaamste doelstelling het streven naar een harmonieus samen gaan-van recreatie en natuurbehoud. In eerste instantie was het keurmerk bedoeld voor georganiseerde out-door- activiteiten, met ingang van dit seizoen wil de Stichting Recreatie haar doelgroep verbreden tot de kano-verhuurders in natuurgebieden. Het eerste jaar gebeurt dat bij wijze van experiment. De Bies bosch is een van de proeftuinen, de andere zijn de riviertjes de Linge en de Dommel en het natuurgebied de Weerrib- ben in de Kop van Overijssel. Niet toevallig zijn deze gebieden uitgeko zen. Het zijn stuk voor stuk gebieden waar veel wordt gekanood en waar de beheerders klagen over wildgroei en soms al dreigen het kanoën helemaal te verbie den. In de optiek van de Stichting Recreatie snijdt het mes ook aan twee kanten. Zowel, de beheerders van de betrokken (natuur)gebieden als de cliënten van de kanoverhuurders hebben er baat bij. De beheerders mogen verwachten dat de kanoverhuurders hun best zullen doen om hun klanten op het hart te binden voorzichtig met de natuur om te gaan; de cliënten op hun beurt mogen er op reke nen dat ze voor hun kano te water laten de nodige veiligheidsinstructies meekrij gen. Controle Het keurmerk is vrijblijvend, maar be drijven die het hebben, worden wel ge controleerd dpor medewerkers van de Stichting Recreatie. „Een keer betrapt worden op vuurtje stoken op een plek waar gemakkelijk bosbrand kan ontstaan en je kunt het schudden," zegt Marinus Stam van Stam Kayak en Outdoor Centre uit Raamsdonksveer. Stam was twee jaar geleden een van de eerste ondernemers in zijn branche die het keurmerk aanvroegen en kregen. „Ook uit eigen belang, zeg ik eerlijk. Ik kreeg steeds meer concurrentie van men sen die snel even een graantje mee wilden pikken van de groei. Dat waren mensen die zonder kennis van zaken en zonder goede voorbereiding met groepen mensen de natuur introkken en die zich, uiter aard haast zou ik zeggen, niks aan trok ken van veiligheidsvoorschriften. Dat soort mensen bezorgt onze branche een slechte naam. Zo'n keurmerk is een uit stekend middel om het kaf van het koren te scheiden." Wat geldt voor gebieden als de Ardennen in België en de Ardèche in Frankrijk, geldt volgens Stam evenzeer voor de Biesbosch. „Ook hier kun je door een paar simpele regeltjes in acht te nemen veel goodwill kweken: nooit met slecht weer het water op gaan, altijd een zwem vest dragen, geen al te grote groepen op pad sturen en tijdens het varen zorgen dat je niet in het riet komt, zeker niet in de broedtijd. Bovendien laat ik mensen die nog nooit gekanood hebben ook eerst oefenen onder leiding van een instruc teur." Het is vooral een kwestie van respect hebben voor de natuur, vindt Stam. „Ik ben zelf een natuurliefhebber. Ik kom van jongsaf aan al in de Biesbosch. Voor mij is het vanzelfsprekend dat ik geen plan ten verniel en vogels of andere dieren verjaag. Automatisch probeer ik dat de mensen die bij mij boeken over te bren gen." Mooie woorden, maar tegelijkertijd is organiseren van avontuurlijke tochten wel Stams broodwinning en komen daar nu niet juist mensen op af voor wie het niet ruig genoeg kan gaan? Stam knikt instemmend, maar zegt met een dat hij daar wel raad mee weet. „Willen jullie een echte survival-tocht maken? vraag ik dan. Akkoord, meld je morgenochtend om half zes in je blote kont daar en daar in de Biesbosch, dan zullen we iullie weieens even afknijpen. Nou, negen tegen een, blijkt dat toch niet de bedoeling. Hebben ze het toch liever een onsje minder. Bovendien, als het echt ruig moet, ga ik niet de Biesbosch in. Dan neem ik ze wel mee naar de Ardennen. Daar heb ik een eigeq terrein voor wild- water-kanoën." Maar ook met wat meer ontzag voor de natuur is er voor avonturiers in de Bies bosch nog genoeg te beleven, vindt Stam. „Wat denk je van een nachtelijke oriënta- tietocht per kano, puur op kompas? Of zonder kano, maar eerst zelf van boom stammen een vlot bouwen of met een touw over het water steken? Actie genoeg. Als je wilt afzien, kom je bij mij best aan je trekken. Ook in de Biesbosch." Strategie De komst van een keurmerk voor kano- verhuurders past ook uitstekend in de strategie van het recreatieschap om het gebruik van de kano te stimuleren. Bij het verkrijgen van de status nationaal park is altijd uitgangspunt geweest dat de Biesbosch vrij toegankelijk moet zijn. Er komt geen hek omheen, ook wordt er geen entree gevraagd. Het recreatieschap heeft echter wel graag dat de bezoekers zich rustig gedragen. Een deel van de Biesbosch is ook al verboden gebied voor motorjachten en speedboten. Daar mag alleen met roeibootjes en kano's worden gevaren. Vooral de kano is doof zijn rankheid en manier van voortbewegen met een peddel in plaats van met roeispa nen uitstekend geschikt voor een verken ningstocht door de smalle en ondiepe kreekjes. Het keurmerk is evenwel geen vrijbrief voor goed gedrag, realiseert Stam zich. „Je zult altijd mensen houden die het nodig vinden om de boel op stelten te zetten. Dat is natuurlijk ook niet zo vreemd. In een mooi weekend verblijven hier duizenden mensen. Daar zitten er altijd een paar bij die zich niet weten te gedragen. Ach, ik ken mijn pappenhei mers. Ik hoef het aantal kratten bier aan boord maar te tellen om te weten wat voor vlees ik in de kuip heb. Als je rustig van de natuur wilt genieten, neem je géén twee kratten bier mee de Biesbosch in." w mm

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 25