r zo
hakt...
DE STEM
Waar een wil is, is een hit'
IALLES
iVA
E OMEGA
UIT gids
se Bakker
12.95
7.98
2.50
fillem van Kooten alias Joost den Draaijer blijft ver van Den Haag Boekenmarkt stabiel
Verkiezingsavondje met
sprankelende' RTL5 en
een traditionele NOS
"0-
Tekeningen
uit Amerika
IN BEELD
Orna Wertman
en het leven
PHILIPPINE
Waterpoortstraat 5
SAS VAN GENT
Westdam
TERNEUZEN
WC St. Anna
WC Zuidpolder
j-ST - TEL. 01140-13738
vinkei - Boomkwekerij
Berd. En datgene wat we
look. De nieuwe Omega
Kt besef. Een luxe auto
daag, waarmee het niet
snel men op de plaats
I maar hoe ontspannen.
I nieuwe Omega een air-
lurder als voor de passa-
Jordelklemmen. Stalen
|En natuurlijk ABS. Een
de Omega onze zorgen
lleent daarom zijn kracht
ïotoren. Krachtbronnen
[voldoen aan de strenge
[6, maar die ook nog eens
Istil.
vanzelfsprekend dat een
dige auto is uitgerust met
eiligingssysteem, voorzien
pediening en elektronische
waarop u de Omega dus
een bezoek aan de Opel
1 overdreven statussymbo-
lodig hebt om in de wereld
bel en verantwoord auto te
lard.
pt één autofabrikant dat de
f kijkt nu naar het bewijs.
Mensen die ruzie hebben en bier
drinken, krijgen meer ruzie; mensen
dje een glaasje wijn drinken, worden
het eens"
Pieter de Bruyn, wijnkoper
mm M
G seis
DINSDAG 3 MEI 1994 DEEL
)oor Tom Sm66ts
ys de minister zenderfre-
■uenties uitdeelt, staat hij
ils Holland FM-baas voor-
an. Als de Olan, de over
spelende organisatie
ian lokale en regionale
imroepen, congresseert, is
j gastspreker. Sinds 1981
hij bij John de Mol be-
■okken. Nu is hij de
protste externe aandeel-
iouder van Endemol, het
amenwerkingsverband
net Joop van den Ende.
[ij is directeur van zijn eigen
nuziekfirma Red Bullet Produc
es en eveneens van de muzie-
uitgeverij Nada. Natuurlijk
erft hij ook een eigen opna-
lestudio. Bullet Sound,
üj is aandeelhouder - en niet
ens een kleintje - van het
eursfonds Aalberts Industries,
lij heeft zijn eigen investerings-
naatschappij, de Smalle Wal
II'. In Portugal bouwt hij mo-
lenteel een golfbaan. In het
imerikaanse Jacksonville neemt
èj deel aan een bedrijf dat een-
laal tot as verbrand afval nog
en keer verbrandt, waarna van
iet overschot asfalt kan worden
emaakt.
lij is ook betrokken bij een
edrijf in IJsland dat een spe-
iaal soort pijpleidingen produ-
eert. Geen wonder dat een
reekblad dat zich afvroeg hoe
e rijken de recessie doorkomen,
okbij hem op de stoep stond,
laar het meest bekend werd hij
Is de discjockey Joost den
iraaijer. Eerst bij piraat Veroni-
a en later bij de NOS, elke dag
an zes tot zeven op wat toen
icg Hilversum 3 heette. Dat was
oen nog niet eerder vertoond,
laar ook dat past bij een man
lie zonder overdrijving een bij
zondere man genoemd mag wor-
len; Willem van Kooten. Van-
ivond licht hij zijn stemgedrag
;oe in de verkiezingsuitzending
ianRTL5.
Alfa
ij noemt zichzelf een typische
llfa-figuur. „Ik heb geen econo-
nenopleiding. Ik heb m'n hele
even talen gestudeerd. M'n va-
ier schopte me het gymnasium
op en hij heeft mij daarop weten
e houden. Daar ben ik hem
ichteraf buitengewoon dank-
laarvoor."
Villem van Kooten is een oor
logskind, uit 1941. „Die genera
te heeft er altijd hard voor moe-
en werken".
)ver z'n jeugd: „Ik wist eigenlijk
tiet wat ik wilde. Ik had geen
dee".
ntussen had hij allerlei baan-
jes. Een daarvan bracht hem bij
leronica. „Op het ogenblik dat
Willem van Kooten, hier tussen radiomakers Ferry de Groot en Kees Buurman: „Ik stem op de VVD. Bij gebrek aan
ik daar binnenkwam, hadden ze
net hun eerste klant op bezoek.
Ze wisten niet hoe ze commer
cials moesten maken. Dat vak
bestond niet, dat kun je je nu
niet meer voorstellen."
'Kun jij commercials maken',
vroegen ze aan Willem, Het ant
woord laat zich makkelijk raden:
„Natuurlijk."
Wist je waar je mee bezig was,
vraag ik voorzichtig. „Absoluut
niet", zegt hij onmiddellijk.
„Maar ik had het gevoel. Zo
moet het... Ik had wel natuurlijk
in m'n schooltijd naar Radio
Luxemburg geluisterd. The Gre
at 208. Officieel studeerde ik
toen nog. Daarom heb ik een
pseudoniem gekozen. Werken
voor een piraat, daar durfde ik
als eerstejaars Nederlands niet
mee aan te komen."
En nu is hij een toonaangevende
mediaman. Willem fel: „Voor zo
ver je daar in dit land over kunt
spreken. Ik heb het altijd over
mijn dertigjarige oorlog tegen de
overheid. M'n grootste tegen
standers in mijn leven zijn niet
mijn concurrenten, maar de Ne
derlandse staat. Dat krankzinni
ge van Veronica verbieden, dat
mag niet, dat mag niet, dat mag
niet en dat mag ook niet."
Als Willem van Kooten begint
over de rol van de overheid,
wordt hij pas echt emotioneel.
„Ze moeten jonge, nieuwe indus-
triën steunen en op gang helpen
en de kans geven om te groeien.
De audiovisuele industrie is een
top-industrie. Wij zijn er goed
in. Wat denk je van Joop van
den Ende? Die hebben ze probe
ren te killen met TV10. Zijn ze
gek geworden in dit land? Omdat
een paar dwaze politici andere
belangen heeft die zeker niet in
het landsbelang zijn. En zeker
niet in het belang van de werk
gelegenheid. Hun vriendjes be
schermen de Hilversums/Haagse
belangen. Het is echt waar."
Zonderling
Zou het ergens anders niet net zo
erg zijn, merk ik sussend op.
Maar Willem staat voor geen
enkele relativering open: „Nee,
wij zijn zonderling. In Amerika
krijg je een licentie voor vijf jaar
en als je je netjes gedraagt - dat
wil zeggen niet vloeken, niet
staatsgevaarlijk, niet hup - dan
houd je die. En als je op je bek
gaat, dan ga je op je bek. Maar
hier..."
Is hij het geweten van de natie?
„Nee, dat wil ik helemaal niet
zijn. Ik weet zelf niet waarom ik
me steeds weer opwind. Het gaat
me aan m'n hart. Ik vind dat we
slecht worden geregeerd."
Radio, want daar zouden we het
eigenlijk over hebben, heeft hem
altijd geïntrigeerd. Maar zonder
dat hij ooit de bedoeling heeft
gehad in dat vak verzeild te
raken. „Ik kwam erin terecht om
den brode. Het ging heel slecht
in die jaren, er was niets. Maar
het was heel spannend om er iets
van te maken."
Hitparade
Na zijn diensttijd kwam hij te
rug bij Veronica, waar hij met
een als baas werd aangesteld om
de broodnodige orde op zaken te
stellen. „Ik heb het helemaal
gereorganiseerd. Ik heb de hit
parade uitgevonden. Ik heb de
eerste jingles gemaakt. De
jingle-ziekte heb je aan mij te
danken. 'Een negen twee, goed
idee, luister mee naar Veronica',
dat heb ik bedacht. Toen ver
diende Veronica twaalf miljoen
per jaar, 1964, '65. Toen was het
een gouden zaak."
Hij verliet Veronica en begon
een eigen zaak. „Ik wou Hol
landse bandjes beroemd maken
over de wereld. Twee jaar later
stond Shocking Blue één. Daar
na kwam Golden Earring, Ge
orge Baker, de Tee Set. M'n
wens is inderdaad uitgekomen.
Waar een wil is, is een hit, zeg ik
altijd maar."
Hoe komt het dat Willem zo
groot is geworden? „Omdat ik op
tijd kennelijk de dingen heb ge
daan waar ik wat in zag en daar
geld in heb geïnvesteerd. En.die
dingen werden na verlooop van
tijd succesvol. Je kunt het ooit
uitgebreid in mijn memoires le
zen."
Het had hem wel leuk geleken
als zijn memoires, die Weg met
ons' gaan heten, nog net voor de
verkiezingen waren uitgekomen.
Verkiezingen, alleen al bij het
woord raakt hij opnieuw opge
wonden. „Ik ben voor een paarse
coalitie. Het zou heel goed voor
de democratie zijn als het CDA
eens een keer niet meedeed".
Stel dat de opvolger van Hedy
d'Ancona hem straks belt en om
advies vraagt? Willem, fel: „Dat
gebeurt niet." Na enig aandrin
gen: „Ik zou zeggen: het is helaas
te laat. De Nederlandse overheid
heeft gefaald. Maar beter ten
halve gekeerd, dan ten hele ge
dwaald: laat de omroep vrij.
Laat iedereen g'n gang gaan op
de manier die hij zelf wil. Laat
ze gerust op hun bek gaan, maar
niet uit de algemene middelen."
In ga nog een stapje verder. Stel
dat je wordt gevraagd voor het
nieuwe kabinet. „Wat wordt dan
mijn portefeuille? WVC? Nee,
dan wil ik premier worden! Ik
zou heel goed zijn, hoor. Maar ik
hoef geen tien jaar te blijven.
Dat is te lang".
Geen zin
Waar stemt hij zelf op? „Op de
WD, maar dat is bij gebrek
aan... Begrijp je wat ik bedoel?"
Ik veronderstel dat hij in dat
geval Hans Wiegel voor z'n nieu
we kabinet zal vragen, maar
spreek meteen de vrees uit dat
die ook premier wil worden.
„Daar heeft ie dan gelijk in, ik
denk dat het goed zou zijn. Ik
treed terug ten gunste van Wie
gel. Want ik heb er eigenlijk ook
geen zin in. Even één keer samen
dineren, maar dan ben ik ook
gelijk weer weg. Politiek, daar
moet je toch iets voor in je bloed
hebben, iets dat ik geleerd heb
om te wantrouwen."
Kortom, Den Haag heeft niets te
vrezen, Willem van Kooten blijft
zich voorlopig nog met muziek
bezig houden. Al houdt hij als
veelzijdig zakenman tegenwoor
dig nog eerder de beursberichten
dan de hitparade in het oog.
Enkele jaren geleden toonde het
Stedelijk Museum in Amster
dam, nog onder het regime van
Wim Beeren, aktuele Ameri
kaanse kunst uit de jaren tach
tig. De tentoonstelling, Horn of
plenty (Hoorn des overvloeds),
was in al haar geliktheid over
donderend.
Kunst die we in die hoedanig
heid hier (nog) amper kenden.
Gladde, opgefokte beelden, per
fect van uiterlijk, met gebruik
making van alle materiaal dat
de moderne welvaartsindustrie
ten dienste stond. Kunst aan de
oppervlakte van het bestaan die
tegelijkertijd een tweede, ironi
sche laag aansneed. Haim
Steinbach, mediaster Jeff
Koons etc. toonden een opge
blazen wereldbeeld waarin
schijn en werkelijkheid samen
vielen.
Sindsdien, toch nog maar kort
geleden, is er veel veranderd.
Daarover zou veel te zeggen
zijn, maar het wordt op slag
duidelijk in de tentoonstelling
xan een kleine 100 tekeningen
van Amerikaanse kunstenaars
die op het ogenblik in De
heyerd te zien is.
Natuurlijk kun je tekeningen
met met beelden of met video
installaties vergelijken, maar
als je af wilt zien van alle
verschillen tussen deze media
en zoekt naar de daarbovenuit
stijgende sfeer, dan valt op hoe
heel anders deze presentatie
van Amerikaanse kunst is. Het
kunstwereldje is ook-erg veran
derd.
Door Frits de Coninck
De 'thrill' is voorbij. Kunst is
niet meer de totem van het
kosmetische succes waar alle
betrokkenen met grote geilheid
achteraan joegen. Windhandel
was het die de galeriehouders
en kunstenaars bedreven, maar
de wind is gaan liggen. Veel
galeries zijn van de aardbodem
verdwenen (en niet alleen in
Amerika) en van Jeff Koons
vernemen we ook niet anders
meer dan via gossipbladen, en
dat nog maar af en toe. Wat we
nu zien, is kunst van de kleine
signatuur, teruggekeerd naar
haar eigen werkelijkheid.
De presentatie van recente te
keningen van 21 Amerikaanse
kunstenaars heet 'Can you al
ways believe your eyes De
twijfel die daarin besloten ligt,
zegt genoeg. Na de arrogantie
van het Grote Gelijk in de jaren
'80 waaraan geen twijfel knaag
de, nu de. onzekerheid die juist
.in tekeningen zo transparant
kan worden.
Het meest opvallende aan deze
zo verschillende kunstenaars en
werkeh is'het kleine formaat,
zowel van blad als van medede
ling. Deze kunst uit Amerika
van de jaren '90 is kunst van de
keukentafel. Gemaakt in de
kleine ruimte met een soberheid
aan middelen en een beperkte
boodschap. Niet ontworpen in
de flitsende studio met alle
schijnwerpers aan, maar gete
kend in het voorbijgaan. In zo
iets als de keuken, waar het
zoeken en de twijfel nog uitge
sproken mogen worden en waar
voor de grote, nieuwe en breed
uitgesponnen visie toch geen
plaats is.
Dat gevoel van beperktheid
hangt ook rond de thematiek
van de tekeningen. Het is opval
lend dat door de bank genomen
zoveel tekeningen eigenlijk
ouderwets aandoen. Strips ken
nen we onderhand wel, net als
de cartoons, die zo door en door
Amerikaans zijn. Erika Rothen-
berg toont cartoons op wens
kaartformaat met wrange grap
pen over honger en oorlog in de
wereld. Het geweten dat weer
opspeelt. In verhouding veel te
kenaars tonen een occupatie
met sex en erotiek. Adrian Pi-
per tekent een man met penis in
opstanding op een kredietaan
vraagformulier, zoals een
schooljongen dat tussen het
huiswerk door in zijn agenda
doet.
Sue Williams tekent op wat
ouderwetse, mooie manier een
vrouw die bij het zich uitkleden
betrapt wordt door de tekenaar.
Het doet een beetje denken aan
de schetsen van Degas van zich
ontkledende meisjes. Wat meer
toegedekte erotiek treffen we
aan in de tekeningen van Victor
Estrada, in een zoete nepstijl
die we kennen uit poezieplaat-
jes, de kennis en de kinderkate-
chismus.
Veel van de motieven uit de
verschillende tekeningen zien
we samenkomen in het werk
van Nicole Eisenman. Wreed
heid, sex, horror, en nogal vrij
blijvende betrokkenheid bij
maatschappelijke ontwikkelin
gen. Haar tekeningen zijn een
merkwaardige combinatie van
een ouderwetse stijl en eigen
tijdse onderwerpen. In eenzelf
de opstelling hingen haar teke
ningen onlangs in kunstcentrum
Witte de With in Rotterdam
toen daar 29 jonge kunstenaars
werden getoond van over heel
de wereld. Daar heerste eenzelf
de sfeer van kleinheid en be
scheidenheid die de kunst van
de keukentafel aankleeft. Dat
kan geen toeval zijn.
Recente Amerikaanse tekenin
gen in De Beyerd, Boschstraat 22,
Breda, tot 30 mei.
Als je door de tentoonstelling
loopt van het werk van Orna
Wertman in De Beyerd dan heb
je het gevoel dat alles met alles
samen hangt. Dat het er naar
mate je meer objecten ziet, min
der toe doet om de dingen af
zonderlijk te verklaren. Hier is
sprake van een innerlijke sa
menhang die we met een wat
zwaar klinkend woord wereld
beeld zouden kunnen noemen.
Geen politieke leer of de ver
beelding van het paradijs, maar
een aantal voorstellingen die in
houdelijk met elkaar een ver
band vormen. En dat verband is
persoonlijk omdat het ligt in het
leven van Orna Wertman zelf.
Het werk is een visueel verslag
van de beleving van een leven.
Ze toont in een vitrine een wat
onhandig en daardoor aandoen
lijk speelgoedhuis met daar
naast, tussen te hoge, plastic
grassprieten, een klein vlieg
tuigmodel. Op een groot schil
derij zie je vliegtuigen, op de
manier van een klein kind ge
schilderd, hun bomlading wer
pen op even kinderlijke huizen.
Een vliegtuig zie je naar bene
den storten, recht op een groot
gebouw af. Even verderop een
legpuzzel in die bekende, veel te
felle kleuren, met daarop een
speelgoedvliegtuig en daarnaast
een plastic boom. De metafoor
ligt natuurlijk voor de hand.
Het vliegtuig, teken van vrij
heid en ongebondenheid, onze
verbinding met die onmetelijke
ruimte die we willen beheersen.
In het vliegtuig zijn we als Ica
rus en willen steeds hoger en
steeds verder. Veel in haar werk
is een toespeling op die ruimte
beleving. Maar het vliegtuig is
even goed een wapen dat met
dodelijke nauwkeurigheid zijn
doel treft. Voor Orna Wertman,
geboren in 1957 in Israel, is dat
een realiteit.
Voor iemand die in 1983 haar
land verlaten heeft om zich in
Amsterdam te vestigen, is oor
logsgeweld een bijzonder be
wustzijn. Net zo goed als het op
de Bijlmerflats neergestorte
vliegtuig van El Al dat is voor
iemand die daar toen dichtbij
woonde, in Amsterdam.
Het is alsof ze in de keuze van
het materiaal waarmee ze
werkt, geen enkele beperking
erkent. Ze schildert, grote, lege
doeken met een enkele voorstel
ling. Twee grote bloempotten,
bijvoorbeeld, waar twee heel
kleine vogeltjes in huizen.
Warm en intens geschilderd, en
ongecompliceerd van voorstel
ling,
Fotocollages van Israel, Bratis
lava of het gras in het Vondel
park in Amsterdam. Vitrines,
een donkere kamer met een ver
licht geel vliegtuigmodel.
Schetsjes op papier. Maar het
meest bijzonder zijn de legpuz
zels die neerliggen als een ma
quette en werken als een beeld,
of ophangen in een lijst aan de
muur en dan ineens de kwaliteit
overnemen van een schilderij.
Een legpuzzel, toonbeeld van
burgerlijke kitsch met die altijd
onnatuurlijk felle kleuren,
wordt wellicht zelden als land
schap gezien. Een puzzel leg je
in elkaar en als je het laatste
stukje ingepast hebt, ben je
klaar, trots op het werk.
Wertman gaat met dat land
schap wel aan het werk. Ze
plakt onderaan een Alpenland
schap stukken tapijt en laat
daar plastic bootjes op varen en
verbindt zo het onverenigbare.
Het illusoire van een puzzelta
fereel krijgt zo sterke nadruk.
Het werk van Orna Wertman
met die veelheid aan materialen
is een grote installatie, en zo
presenteert De Beyerd het ook.
Ze is zeker niet de schepper van
het grote, overweldigende
kunstwerk dat los van zijn oor
sprong in welke omgeving dan
ook overtuigt. Wat het wel is, is
een bundeling van vorm en in
houd die een helder, eigen we
reldbeeld oplevert. In alle ver
scheidenheid gaat het ergens
over, en dat is kunst.
Orna Wertman in De Beyerd,
Boschstraat 22, Breda, tot 30 mei.
Amsterdam (anp) - Nederlanders kopen niet meer of
minder boeken. De afgelopen zes jaar groeide de omzet
met ruim 2 procent per jaar, maar wanneer rekening
wordt gehouden met de inflatie is de omzet constant.
Dat blijkt uit het continu on
derzoek onder consumenten,
de zogeheten Speurwerk Boe
ken Omnibus, dat het NIPO
sinds 1975 uitvoert.
De cijfers leren dat in 1993
voor 27,8 miljoen gulden aan
algemene boeken werd ge
kocht. Gemiddeld werd 25,08
gulden per exemplaar betaald,
wat een totaalbedrag oplever
de van 697 miljoen gulden.
Een Nederlands huishouden
schafte gemiddeld 4,5 boeken
aan voor een bedrag van 114
gulden. De belangstelling ging
vooral uit naar non-fictie en
kinderboeken. Minder interes
se was er voor literatuur en
het spannende boek.
Van onze rtv-redactie
RTL5 probeert de NOS de loef af te steken met een
verkiezingsavondje dat moet sprankelen. Daartoe bevat het
programma de nodige speelse ingrediënten. De NOS doet op
de oude voet uitvoerig verslag, ditmaal vanuit de Tweede
Kamer.
De presentatie van de drieëneen
half uur durende RTL-avond is
in handen van Loretta Schrijver
en Jeroen Pauw. Zij praten een
programma aan elkaar, dat de
uitslagen van de twintig grootste
gemeenten in Nederland belicht.
Ook maken ze de uitslag van een
onderzoek van bureau Intomart
bekend. Dat peilde hoe de Ne
derlandse kiezer denkt over be
langrijke vraagstukken als
werkloosheid, milieu, bezuini
gingen en aow. Maar ook over
vragen als 'Wie is de best gekle
de politicus?'. Hans van Willi-
genburg giet dit onderdeel in een
spelvorm. Twee politici en twee
andere kandidaten, onder wie de
'nationale zwevende kiezer',
krijgen de kans te tonen wie het
beste weet wat er onder het volk
leeft.
Twee weken geleden publiceerde
het weekblad Nieuwe Revu een
totoformulier. De lezers konden
gokken op welke partij vijf be-
Hans van Willigenburg: wie
is de best geklede politicus?
FOTO ANP
FILMS
GOES
-Grand Theater
20 u. Sister act 2.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. De flat.
20 u. Wayne's world.
20 u. The" pelican brief.
20 u. On deadly ground.
20 u. Schindler's list.
VLISSINGEN
- Albambra 1
19.30 u. Schindler's list.
- Al ham bra 2
19.30 u. The pelican brief.
- Albambra 3
20 u. Tombstone.
- Albambra 4
20 u. Wayne's world 2.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
True romance.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Remains of the day.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Mrs. Doubtfire.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
On deadly ground.
Zaal 3 - 14.30 en 20 u. Schind
ler's list.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Intersection.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Philadelphia.
Zaal 8 - 14.30 u. Jurassic Park.
17 en 21 u. Schindler's list.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Carllto's way.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
In the name of the father.
Zaal 11 - 14.30, 17 en 22.30 u.
The dark half.
20 u. Philadelphia.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Free Willy.
Zaal 13 - 14.30 en 20 u. Short
kende Nederlanders gaan stem
men: platenbaas Willem van
Kooten, schrijver Jan Mulder,
actrice Linda van Dijck, doel
man Stanley Menzo en journalist
Jacques d'Ancona. Barend en
Van Dorp horen de vijf beken
den uit over hun stemgedrag.
Als de definitieve uitslag zo goed
als bekend is, praten de vier
lijsttrekkers Frits Bolkestein, El-
co Brinkman, Wim Kok en Hans
van Mierlo via satellietverbin
dingen met elkaar over de uitsla
gen. De oud-politici Hans Wie
gel, Jan de Koning, Jos van Ke-
menade en Jan Terlouw probe
ren een nieuwe regering te for
meren.
Voor RTL Nieuws is het de eer
ste keer dat een live-programma
van zo'n grote opzet plaatsvindt.
Hoofdredacteur Rik Rensen:
„RTL Nieuws wil een alternatief
voorschotelen. De NOS is al ja
renlang degelijk, maar daardoor
ook onaantrekkelijk. Wij probe
ren dit te doorbreken met een
aanpak die moet resulteren in
een sprankelend programma."
Primeur
De NOS versterkt haar traditio
nele opzet tijdens de verkiezin
gen en voegt er een primeurtje
aan toe: de uitslagen worden
gepresenteerd vanuit de Tweede
Kamer. Verslaggevers zijn aan
wezig op alle partijlokaties in
het gebouw om reacties op prog
noses en uitslagen weer te geven.
Ook in de Statenpassage, de
Vergaderzaal en Nieuwspoort,
waar de uitslagencentrale is,
wordt gefilmd.
De presentatie is voornamelijk
in handen van Charles Groen-
huijsen en Maartje van Weegen.
Ferry Mingelen verricht nader
verkiezingsonderzoek in
Nieuwspoort en Fons de Poel en
Pim van Galen geven commen
taar. Paul Witteman gaat vanaf
23.00 uur in debat met de lijst
trekkers.
Uit honderdvijftig Nederlandse
gemeenten komen vier kiezers
naar Den Haag als gast. Ook
aanhangers van partijen zijn
aanwezig, net als oud-politici en
vertegenwoordigers van maat
schappelijke instanties.
Nederland 3, 18.50 uur; RTL5,
20.00 uur
cuts.
Zaal 14 - 14.30, 17,
Close.
Zaal 15 - 14.30, 17,
The house of spirits.
Zaal 16 - 14.30, 17,
Wayne's world.
Zaal 17 14.30, 17,
Sister act 2.
Zaal 18 - 14.30, 17,
The pelican brief.
Zaal 19 - 14.30, 17,
Blink
Zaal 20 - 14.30, 17,
Gunmen.
Zaal 21 - 14.30, 17,
Cool runnings.
Zaal 22 - 14.30, 17,
Fearless.
20 en 22.30 u.
20 en 22.30 u.
20 en 22.30 u.
20 en 22.30 u.
20 en 22.30 u.
20 en 22.30 u.
20 en 22.30 u.
20 en 22.30 u.
20 en 22.30 u.
GENT
- Decascoop
17, 20 en 22.30 u. Close.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blink.
20 en 22.30 u. Fearless.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Intersec
tion.
20 u. Short cuts.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. On deadly
ground.
14.30 en 17 u. Wayne's world 2.
20 en 22.30 u. True romance,
14.30, 20 en 22.30 u. Carlito's way.
14.30 u. Sister act 2.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
Pelican brief.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philadelp
hia.
20 en 22.30 u. In the name of the
father.
14.30 en 20 u. Schindler's list.
14.30 u. Remains of the day.
14.30 en 17 u. Free Willy.
14.30, 17 en 20 u. Mrs. Doubtfire.
KNOKKE
Beverly sereens
20 u. Intersection.
20 u. Blink.
20 u. Schindler's list.
20 u. On deadly ground.