'Geen 65-plus de Tweede Kamer' Wim Duisenberg houdt weer z'n hart vast Israël De postbezorging rond Koninginnedag. Verk 111 'Kleintjes' willen de Haagse politiek verfrissen Bejaarde Drees: 'Met oude mensen in parlement loop je meer risico op blunders Op sommige DE STEM BINNENLAND Bankpresident: 4Het wachten is op een regeringsploeg die weer echt beslissingen gaat nemen' Tussen gratis pil en werkplicht KIEZINGEN nE STEM Wij zorgen ervoor. Weet jij veel waardoor je inkomen onderuit gaat? VRIJDAG 29 APRIL 1994 Dr. Willem Drees. Het woordje 'junior' wil hij niet achter zijn naam hebben staan, omdat hij nu 'senior' is. Eénenze- ventig jaar, zoon van de beroemde vader, opa van zeven kleinkinderen, eco noom en voormalig voor man van DS'70. Een vraaggesprek met een passief politicus, die de verkiezingsstrijd vooral via radio en krant volgt, want een televisie toestel heeft hij thuis niet. „Dat bespaart een hoop tijd." Door Mick Salet „Nee, ik zou nu niet aan de verkiezingen mee willen doen. Daar heb ik de leeftijd niet meer voor. Er kèn wel eens iemand van boven de vijfenzestig in de Tweede Kamer gekozen worden, maar het zou niet normaal moe ten zijn. Ik vind het over het algemeen verstandig dat mensen boven de vijfenzestig ophouden met een volledige baan. Ook in de politiek." „Ik geef toe dat er mensen zijn die tot op hoge leeftijd wonder baarlijke prestaties leveren, denk aan Churchill en Tinber gen, maar de geschiedenis leert ook dat oude mensen op verant woordelijke posten eerder tot blunders en slapheid komen, denk aan.Von Hindenburg en De Geer." „Het hoéft niet, maar het risico is wel groter. Voor een intensief bestaan als Tweede-Kamerlid of minister is een beetje fitheid toch wel nuttig." Willem Drees, 71 jaar, is al jéren uit de politiek. In '71 was hij de lijsttrekker van DS'70, een poli tieke partij die even eerder was opgericht door sociaal-democra ten die de PvdA te radicaal von den worden. Hoogtepunt De eerste verkiezingen waren meteen het historische hoogte punt van DS'70: acht zetels in de Tweede Kamer èn deelname aan het kabinet-Biesheuvel. Drees werd minister van Verkeer en Waterstaat. Na een jaar stapte DS'70 met ruzie uit het kabinet. Bij de vervroegde verkiezingen haalde DS'70 nog maar zes zetels. Drees werd fractievoorzitter. PvdA'er Joop den Uyl premier. Bij de derde verkiezingen, in '77, haalde DS'70 nog maar één ze tel. De laatste. In de jaren tach tig werd de partij opgeheven. En nu? Nu volgt weduwnaar Willem Drees de verkiezingen thuis in Den Haag. Wat valt u het meest op in de verkiezingsstrijd? „Het valt me op dat de aandacht zo eenzijdig op de lijsttrekkers is gericht en dat de fundamentele problemen van ons land nauwe lijks aan bod komen." Veel macht „Dan wordt er vaak een vergelij king gemaakt met de Verenigde Staten, waar in de campagnes veel aandacht is voor de persoon en het persoonlijke leven van politici. Maar ik heb de indruk dat de meeste mensen nauwe lijks beseffen dat het in Amerika om een totaal andere keuze dan in Nederland gaat." „Déar gaat het in de verkiezin gen om belangrijke functies als burgemeester of gouverneur. Dat zijn functies waarin je in Neder land niet wordt gekozen, maar benoemd. Hier zijn het de min der belangrijke functies - lid van de Tweede Kamer of lid van de gemeenteraad - waarvoor ver kiezingen plaatsvinden." „Daar strijden twee, hooguit drie politici om één functie met veel macht. Dan is het logisch dat alle aandacht zich op die personen richt. Van die ene per soon hangt het na de verkiezin gen vier jaar lang af. De verlie zer verdwijnt uit beeld en de winnaar kan niet meer worden afgezet." „Maar in Nederland? Hier kan een verliezende lijsttrekker mi nister-president worden en kan een winnende lijstrekker na de verkiezingen als fractievoorzit ter worden afgezet." Onbenullig „Ik vind het niet erg hoor, dat die lijsttrekkers iedere dag weer gefotografeerd en gefilmd wor den, maar het is bijna irrelevant, bijna onbenullig, want het góét niet om Bolkestein, Brinkman, Kok of Van Mierlo. Die komen toch wel in de Tweede Kamer. Het gaat om de nummer zeve nentwintig of drieëndertig van de lijst. In Nederland kies je niet één persoon, maar een hele frac tie." „Wat ik ook typisch vind is dat er zo weinig aandacht is voor wat de politieke partijen de af gelopen vier jaar gedaan hebben. Wat was het stemgedrag van de fracties in de Tweede Kamer?" „Dat lees ik nergens. Terwijl de verkiezingen toch ten dele be doeld zijn om de kiezers daar een oordeel over te laten geven. Daarnaast kan de kiezer zich uitspreken over wat er in de toekomst moet gaan gebeuren." „Maar als ik naar de radio luis ter en de krant lees, dan wordt er relatief weinig gesproken en geschreven over de programma's van de politieke partijen en nau welijks over fundamentele kwes ties. Het gaat over een commis sariaat van Brinkman, niet over het milieu, niet over de toekomst van de landbouw, niet over de echt belangrijke onderwerpen." De laatste tijd is er hier en daar geschreven over 'het gelijk van Drees'. Waarom? Omdat DS'70 twintig jaar geleden al hamerde op het schrappen in subsidies, het terugdringen van het auto verkeer en een stevige aanpak van de immigratie bijvoorbeeld. Doet het u genoegen achteraf gelijk te krijgen „Op zichzelf is het prettig wan neer men nu ideeën verkondigt die overeenkomen met de ideeën die DS'70 in het begin van de jaren zeventig verkondigde. Het is dubbel prettig als men zich herinnert dat wij er toen al mee kwamen." Teleurstellend „Maar het zou nög prettiger zijn als die ideeën nu ook werkelijk zouden worden uitgevoerd. Het is teleurstellend als er wordt gezegd dat wij toen gelijk had den, maar er verder niets veran dert." „Sommige zaken zijn natuurlijk niet meer terug te draaien. Wat er gebeurd is rond de onafhan kelijkheid-van Suriname, waar bij honderdvijftigduizend Suri- namers naar Nederland zijn ge haald waardoor Suriname totaal is ontwricht, dat is niet meer goed te maken." „Andere zaken wel. Het verlenen van subsidies in de woningbouw, waardoor mensen ruimer en royaler gaan wonen, gaat nog altijd door. Men erkent het pro bleem, maar doet er weinig aan." „Dat zie je meer gebeuren. Neem nou landbouw. Er wordt vrij algemeen gezegd dat de veesta pel te groot is, waardoor we met Willem Drees een enorm mileu-vervuilend mestoverschot zitten, maar het wordt niet aangepakt." „Of neem het uitzetten van cri minele vreemdelingen. Ik las een interview met Marcel van Dam waarin hij vertelde dat hij door een in Nederland verblijvende Marokkaan was beroofd en dat die man later is gepakt. Dan denk je: dat is een duidelijk feit, die man moet veroordeeld wor den en uiteindelijk het land uit worden gezet. Nee hoor, de poli tie heeft hem losgelaten bij ge brek aan cellen..." Geen zin in soesa „Die houding vind ik niet goed. Ministers zéggen dat criminele vreemdelingen het land uit moe ten, maar vervolgens doén ze niks. Dat ondermijnt het respect voor de wet in Nederland." Wat gaat u eigenlijk stemmen? „Dat maak ik niet bekend. Ik ben lijsttrekker geweest en als ik nu zou zeggen wie ik stem, dan weet ik zeker dat er mensen zijn die me schrijven: 'nooit van u gedacht.' Dan moet ik die men sen weer beantwoorden en uit leggen waarom. Dat kost me teveel tijd. Ik heb geen zin in die soesa. Ik heb een keus gemaakt en op 3 mei stem ik de nummer één van die partij." Een andere partij dan de PvdA „Ik ga er niet op in." Maar u stemt vast niet op een ouderenpartij. „Nee. Je moet nooit stemmen op wat ze in het Engels noemen een one-issue-party, een partij met maar één punt. Dat gold voor de boerenpartij, dat geldt voor de CD en het geldt voor de oude renpartijen, ook al zijn die veel aardiger dan die andere twee partijen." „Ik vind het ook onverstandig en onpraktisch dat je in Nederland met minder dan één procent in de Tweede Kamer kunt komen. Met tweederde procent... Dat is werkelijk absurd. Ik denk dat een lage kiesdrempel, van drie zetels, heel verstandig zou zijn. Dan zou Janmaat nou ook niet in de Tweede Kamer zitten." Janmaat Janmaat is in de jaren tachtig lid van DS'70 geweest, maar ge royeerd. Vindt u dat de andere politieke partijen Janmaat ver standig hebben bestreden? „Dat vind ik een moeilijke vraag. Janmaat is in de jaren tachtig bij ons gekomen. Ik denk ten dele op grond van ons stand punt over immigratie en ten dele omdat hij dacht in zo'n zwakke partij relatief snel een bepaalde positie te kunnen krijgen." „Hij probeerde invloed te krij gen en onze radio-uitzendingen te verzorgen. Toen we merkten dat het niet goed zat met Jan maat, hebben we hem ge royeerd." „Maar hoe andere partijen hem daarna hadden moeten bestrij den? Dat weet ik niet. Ik denk wel dat ze betere voorlichting hadden moeten geven over het stemgedrag van Janmaat in de Tweede Kamer. Ik denk dat veel van zijn potentiële kiezers daar erg verbaasd over zouden zijn." Schandalig U denkt dat Janmaat werd ge trokken door uw standpunt over immigratie. Vindt u het ergerlijk daardoor in één hoek met hem te worden gezet? „Ja, ontzettend ergerlijk. Wij hebben ons verzet tegen de mas sale immigratie van Surinamers en verzet tegen het idee dat de tijdelijk geworven gastarbeiders uit de jaren zestig hier zouden kunnen blijven èn vrouw en kin deren over zouden laten komen." „Maar het is gebeurd, ze zitten hier, en mensen die hier zitten, moet je als volwaardige ingeze tene behandelen. Janmaat ageert tegen alle buitenlanders, mensen die hier zitten en asielzoekers. Dat is een schandelijk iets." De economie in Neder land en de rest van Euro pa heeft de opgaande lijn weer te pakken, maar de zorgen over de hoge werkloosheid worden er nauwelijks minder om. Het is dan ook begrijpe lijk dat president dr. Wim Duisenberg in het jaarverslag van de Ne- derlandsche Bank ruim schoots aandacht be steedt aan het probleem van de werkloosheid. Op vallend daarbij is zijn optimisme over de moge lijkheid tot volledig her stel van de werkgelegen heid. Door Chris Paulussen „De keuze tussen werk en inko men is op termijn een valse", aldus dr. Wim Duisenberg, de president van de Nederlandsche Bank in zijn toelichting op het jaarverslag over 1993. „Bij een gezonde economische ontwikke ling gaan werk en inkomen hand in hand." De werkelijke keuze is volgens Duisenberg: „In hoeverre zijn wij bereid sober te zijn in de sfeer van de uitgaven terwille van de werkgelegenheid?" Hij betreurt het dat het zicht op die keuze wordt vertroebeld doordat 'men 'ons andere afwegingen voorgespiegelt.' „Zo wordt nogal eens de keuze geconstrueerd tussen lastenver- lichting en verlaging van het financieringstekort. Men vergeet dan dat een te hoog tekort nu, het tot stand brengen van lagere lasten in de toekomst moeilijker maakt. Zo bezien zijn lastenver lichting en een lager tekort com municerende vaten. Evenzeer is het in de ogen van Duisenberg onjuist en mislei dend te suggereren dat moet worden gekozen tussen een zoge noemd werkgelegenheidsbeleid en verdere gezondmaking van de overheidsfinanciën. „Als het er op aankomt zijn ordelijke over heidsfinanciën en houdbare creatie van werkgelegenheid on losmakelijk met elkaar verbon den." Perspectief Als er werkelijke keuzen worden gemaakt, is een forse groei van de werkgelegenheid volgens de bankpresident in de komende ja ren mogelijk. De visie van Duisenberg mag opmerkelijk worden genoemd. De conjunctuur in Nederland en de rest van Europa vertoont weer een opgaande lijn en zal geleidelijk aan meer vaart krij gen. Duisenberg weet echter ook dat conjunctureel herstel in Eu ropa al decennia niet tot vol doende herstel van werkgelegen heid leidt. „Het probleem is hardnekkig, maar wel oplosbaar," betoogt de bankpresident. Nederland heeft dat zelf bewezen door tussen 1985 en 1992 een miljoen nieuwe banen te scheppen. Dat is de enige periode geweest in de afge lopen dertig jaar waarin de stij ging van de werkgelegenheid ook leidde tot een daling van de werkloosheid. Het was ook de Duisenberg enige periode waarin de lonen minder snel stegen dan de pro- duktiviteit. Toch ziet 'sland eerste bankier geen reden waarom de prestatie van de tweede helft van de jaren '80 niet kan worden herhaald. Als maar het juiste beleid wordt gevoerd, dat gericht is op een gematigde loonontwikkeling, een lage inflatie, een soepeler ar beidsmarkt en gezonde over heidsfinanciën. Het belang van een gematigde loonontwikkeling valt volgens Duisenberg gemakkelijk te illus treren. Als het aandeel van de lonen in het totale inkomen sinds 1989 constant zou zijn ge bleven, dan waren nu 150.000 mensen werkloos. Dan zou de werkloosheid niet zijn toegeno men zonder dat de koopkracht erop achteruit zou zijn gegaan. Hoe belangrijk een soepeler ar beidsmarkt is toont een vergelij king met de Verenigde Staten aan. Duisenberg gaat niet zo ver dat hij pleit voor het kopiëren van het Amerikaanse systeem, maar hij trekt wel de conclusie dat een grotere flexibiliteit van de arbeidsmarkt een wezenlijke bijdrage kan leveren aan de werkgelegenheid. Belangrijk voor een betere wer king van de arbeidsmarkt is vol gens Duisenberg verkleining van de wig, het verschil tussen de bruto loonkosten en het bedrag dat werknemers maandelijks op hun bankrekening krijgen. Daarvoor moeten de belastingen en sociale premies omlaag, maar daar moet dan ook een verlaging van de collectieve uitgaven te genover staan. „Boter bij de vis" om met Duisenberg te spreken. Illustratief noemt de bankpresi dent het voornemen om in 1994 en 1995 de tekortproblematiek deels op te lossen met de op brengsten van de verkoop van aandelen in de Koninklijke PTT Nederland en van aardgas. „Ooit komt er een einde aan dit soort incidentele opbrengsten. Dan komt de naakte waarheid aan het licht." Duisenberg rekent voor dat al leen al om ongedaan te maken wat er de laatste vier jaar aan lastenverzwaring is bijgekomen, in de komende kabinetsperiode 23 miljard gulden moet worden omgebogen. Maatregelen als de lastenverlichting van 5 miljard gulden, waartoe het kabinet nu heeft besloten, verhinderen vol gens Duisenberg dat het over heidstekort in 1995 en 1996 ver der zal dalen. „Ik houd mijn hart vast," aldus de bankpresident. „Het wachten is op een ploeg die weer echt beslissingen gaat nemen." Die beslissingen moeten dan wat Duisenberg betreft leiden tot een vermindering van het overheid stekort tot onder de 2 procent van het BBP. Niet alleen vanwe ge de in het Verdrag van Maas tricht vastgelegde afspraken, maar ook omdat de rentelasten van de overheid steeds verder oplopen. Nu al gaat van elke gulden die het rijk en de lagere overheden uitgeven ruim 18 cent naar rente. De boodschap is duidelijk: Al leen als gekozen wordt voor loonmatiging, flexibilisering van de arbeidsmarkt èn een herijking van de welvaartsstaat is er hoop op herstel van werkgelegenheid. Duisenberg zorgt er intussen wel voor dat de gulden hard en de inflatie laagt blijft. Door onze verslaggever Hans van den Broek Den Haag - Een afkeer van de 'vastgelopen' Haagse politiek. Dat is de gemeenschappelijke noemer waarop vele politieke partijtjes op 3 mei een gooi doen naar een felbegeerde kamerzetel. De roependen in de woestijn rekenen steevast, soms tegen beter weten in, op één of meer zetels. Liefst 27 politieke partijen strijden om de gunst van de kiezer. Dat is meer dan ooit. De 'kleintjes' onder het bonte gezelschap willen de Haagse politiek verfrissen, elk op een geheel eigen wijze. De ene partij kiest voor een no-nonsense-benadering, de ander voor een bevlogen aan pak en weer een ander put haar inspiratie uit Transcen dente Meditatie (TM). Zo wil de Natuurwetpartij 'geluk en welbehagen schep pen voor iedere burger'. En de burger zelf kan rustig achter over gezakt thuis blijven zit ten, want een groep van 7000 TM-beoefenaars 'zorgt ervoor dat anderen geleidelijk toch innerlijke rust en harmonie N atuurwetpartij De Natuurwetpartij kiest voor een regering van nationale eenheid. Met als bewindslie den de 'meest getalenteerde en visionaire persoonlijkheden, die zich voor deze posten be schikbaar stellen, ongeacht hun politieke gezindheid'. De eigen verantwoordelijk heid van mensen neemt een prominente plaats in. Dat ver taalt zich onder meer in een drastische belastingverlaging en terugdringen van over heidsbemoeienis. Ouderen, 'de gidsen van de samenleving', kent de Natuur wetpartij een bijzondere rol toe, die van ervaren en wijze raadgevers en opvoeders van de jeugd. PMR Spiritualiteit is bij de Partij voor Milieu Recht (PMR) ver te zoeken. Deze nieuwko mer staat een strikt zakelijk, streng overheidsbeleid voor. Sociale dienstplicht van 20 uur per week voor 'gezonde werklozen' illustreert deze no- nonsense-aanpak. De PMR wil het 'ook voor niet-linkse men sen mogelijk maken op een milieupartij te stemmen'. De PMR staat forse ingrepen voor in de financiële huishou ding van de staat. „Bezuini gingen beginnen bij de over heid," vindt de partij. Het mes moet in het aantal ministeries, de Eerste Kamer dient te verdwijnen, de Twee de Kamer moet ingekrompen worden van 150 naar 100 le den en 'onnodige snoepreisjes van overheidsfunctionarissen' worden verboden. Zoals de naam van de partij al doet vermoeden, staat recht hoog in het vaandel van de PMR. Meer politie, snellere justitie, zwaardere straffen, verplicht afkicken voor ver slaafde criminelen en een al gemene identificatieplicht vanaf 15 jaar vormen de pij lers van het rechtsbestel vol gens de PMR. En discriminatie is uit den boze, 'zowel positieve als ne gatieve', beklemtoont de partij fijntjes. Indische partij Uit nood geboren is de politie ke belangenvereniging voor de Indische gemeenschap. Veel- vuldige pogingen om bestaan de partijen te interesseren voor de specifieke belangen van deze groep schijnen op niets uitgelopen te zijn. Vandaar de oprichting van de Vrije Indische Partij (VIP), met als bijzondere punten het veiligstellen van de wetten voor oorlogsgetroffenen, lijkstelling van pensioenen van alle oud-militairen en be taling van achterstallig salaris aan rechthebbenden over jaren van de Japanse bezet ting. SAP-Rebel, een lijstverbin- ding tussen de Socialisfee Arbeiderspartij en de jongere norganisatie Rebel, maalt niet om het financieringstekort. De oude en jonge socialisten willen alle uitkeringen met 20 procent verhogen, bijverdien sten tot het minimumloon moeten vrij zijn, de sollicita tieplicht moet worden opge schort en sociale rechercheurs kunnen uitkijken naar een an dere baan. Het motto van SAP-Rebel is 'grenzeloos solidair'. Een ge neraal pardon voor alle illega len lost in één klap het illega- lenprobleem op, stellen de re bellen. Zij hekelen ook het vermeende beeld in de politiek van jonge ren 'als Me,ablpwende, zui pende en frauderende rand groepcriminelen'. Jongeren horen volledige bur gerrechten te krijgen, stem recht vanaf 16 jaar en er moet een stakingsrecht komei scholieren en studenten. Nog een enkele greep uit de waslijst eisen en wensen: gra tis condooms, de pil gratis, weg met de ME, opheffen van de BVD, uit de Navo, verbod op de jacht, gratis openbaar vervoer, recht op pensioen vanaf 55 jaar voor vrouwenen 60 jaar voor mannen en het kwijtschelden van alle schul den aan de Derde Wereld en Oost-Europa. ADP De 'frisse wind' van de meen Democratische (ADP) waait uit een heel an dere richting. Milieubeleid is mooi, maar alleen als het eco nomisch haalbaar is, vindt de partij. Zij wil bekijken of het lijk is aparte autowegen voor het vrachtverkeer aan te gen, en neigt naar legalisering van drugs 'in international verband'. Het programma telt weii concrete punten: Woorden' 'onderzoek naaf' en 'ovetwj gen otn te'.:.keren rei terug in de tekst;. Cairo (afp/rtr) - Het akkoorc Palestijnse autonomie in d itrook en in Jericho word jd week woensdag (4 m Cairo getekend. Dit heeft pre Hosni Mubarak van Egypte gil tijdens een persconferentie premier Yitzhak Rabin van Isr pCO-leider Yasser Arafat zullen ,en dag tevoren in de Egyptische j ontmoeten om de laatste p i uit de weg te ruimen, aldus 3e* Amerikaanse minister van E (ADVERTENTIE) Op zaterdag 30 april zal er géén postbezorgih plaatsvinden. De dag waarop uw post bezorgd wow kunt u terugvinden in onderstaand overzicht. Hebt11 vragen over de postbezorging rond Koninginnedag, W u dan met PTT Post Klantenservice: 06-0417. Gepost op: vrijdag 29 april zaterdag 30 april zondag 1 mei vóór 17.00 uur Bezorgd op*: maandag 2 mei maandag 2 mei maandag 2 mei *Uit continu extern kwaliteitsonderzoek blijkt dat wij 95% van alle post d-J vóór de lichting is gepost volgens bovenstaand schema zullen Johannesburg (rtr/afp/anp) jent De Klerk heeft er mj arlementsverkiezingen in en met een dag te verleng erkiezingsdag gisteren. Het de verlenging neemt De Iflerk een aanbeveling van de Onafhankelijke Kiescommissie (EC) over. „De IEC heeft ons verzekerd dat er plaatsen zijn taar mensen nog niet hebben kunnen stemmen," zei De Klerk op een persconferentie. „We wil len dat de verkiezingen in heel het land rechtsgeldig zijn." De Tijdelijke Overgangsraad (TEC) lie toeziet op de machtsover dracht aan de zwarte meerder heid, heeft al ingestemd met de maatregel. In verband met de vele proble men bij het stemmen, blijven de, stembussen een dag langer open in de vroegere zwarte thuislan den KwaZulu, Transkei, Ciskei, Lebowa, Gazankulu en Venda. In veel stembureau's bleken er te weinig stembriefjes te zijn erf konden kiezers geen registratie- kaart krijgen. De IEC heeft in middels inderhaast negen mil- oen extra stembiljetten laten verspreiden. Verscheidenepolitici klaagden] gisteren over het onordentelijke verloop van de verkiezingen. Volgens Zulu-leider Mangosuthu Buthelezi leek het erop 'alsoi deze verkiezingen eigenlijk niel vrij en eerlijk zullen zijn'. We. trok hij zijn dreigement alsnog uit de verkiezingsstrijd te stap pen, in. Dat gebeurde nadat gro te hoeveelheden extra stembrief- naar KwaZulu waren ge stuurd. -gens ANC-leider Mandela i er sprake van 'massale sabotage in door zwarten bewoonde kies districten, omdat de verkiezin gen daar meer problemen ople veren dan in wijken van blan ken, kleurlingen en Indiërs. Pre sident De Klerk toonde zich ge schokt over deze uitspraak en ze dat Mandela die met bewijze: moest staven. Volgens een ANC woordvoerder was het slecht (ADVERTENTIE) Per jaar raken zo'n 80 000 mensen arbeidsongeschikt. Door sport, een ongeluk, stress of ziekte. De financiële gevolgen zijn ingrijpend, kmand met een inkomen van 120.000,-valt bijna 70% terug (indien het WAO-gat al verzekerd is altijd nog 56%!). Sluit de WAO Privé Polis nu het nog kan. Want hoe ouder je wordt... voor meer informatie of voor een assurantie adviseur in de buurt. Vraag meteen naar de 9ratis 'WAO Privé Diskette'. WAO Privé Polis. Sluit 'm op tijd. **°»<1se^JjJverzekeringen voor njj»nsén 'rivet eigen yvensen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 4