'Geen 65-plus
de
Tweede Kamer'
Wim Duisenberg houdt weer z'n hart vast
Israël
De postbezorging
rond
Koninginnedag.
Verk
111
'Kleintjes' willen
de Haagse
politiek verfrissen
Bejaarde Drees: 'Met oude mensen in parlement loop je meer risico op blunders
Op sommige
DE STEM
BINNENLAND
Bankpresident: 4Het wachten is op een regeringsploeg die weer echt beslissingen gaat nemen'
Tussen gratis pil en werkplicht
KIEZINGEN
nE STEM
Wij zorgen ervoor.
Weet jij
veel waardoor
je inkomen
onderuit
gaat?
VRIJDAG 29 APRIL 1994
Dr. Willem Drees. Het
woordje 'junior' wil hij
niet achter zijn naam
hebben staan, omdat hij
nu 'senior' is. Eénenze-
ventig jaar, zoon van de
beroemde vader, opa van
zeven kleinkinderen, eco
noom en voormalig voor
man van DS'70.
Een vraaggesprek met
een passief politicus, die
de verkiezingsstrijd
vooral via radio en krant
volgt, want een televisie
toestel heeft hij thuis
niet. „Dat bespaart een
hoop tijd."
Door Mick Salet
„Nee, ik zou nu niet aan de
verkiezingen mee willen doen.
Daar heb ik de leeftijd niet meer
voor. Er kèn wel eens iemand
van boven de vijfenzestig in de
Tweede Kamer gekozen worden,
maar het zou niet normaal moe
ten zijn. Ik vind het over het
algemeen verstandig dat mensen
boven de vijfenzestig ophouden
met een volledige baan. Ook in
de politiek."
„Ik geef toe dat er mensen zijn
die tot op hoge leeftijd wonder
baarlijke prestaties leveren,
denk aan Churchill en Tinber
gen, maar de geschiedenis leert
ook dat oude mensen op verant
woordelijke posten eerder tot
blunders en slapheid komen,
denk aan.Von Hindenburg en De
Geer."
„Het hoéft niet, maar het risico
is wel groter. Voor een intensief
bestaan als Tweede-Kamerlid of
minister is een beetje fitheid
toch wel nuttig."
Willem Drees, 71 jaar, is al jéren
uit de politiek. In '71 was hij de
lijsttrekker van DS'70, een poli
tieke partij die even eerder was
opgericht door sociaal-democra
ten die de PvdA te radicaal von
den worden.
Hoogtepunt
De eerste verkiezingen waren
meteen het historische hoogte
punt van DS'70: acht zetels in de
Tweede Kamer èn deelname aan
het kabinet-Biesheuvel. Drees
werd minister van Verkeer en
Waterstaat.
Na een jaar stapte DS'70 met
ruzie uit het kabinet. Bij de
vervroegde verkiezingen haalde
DS'70 nog maar zes zetels. Drees
werd fractievoorzitter. PvdA'er
Joop den Uyl premier.
Bij de derde verkiezingen, in '77,
haalde DS'70 nog maar één ze
tel. De laatste. In de jaren tach
tig werd de partij opgeheven.
En nu? Nu volgt weduwnaar
Willem Drees de verkiezingen
thuis in Den Haag.
Wat valt u het meest op in de
verkiezingsstrijd?
„Het valt me op dat de aandacht
zo eenzijdig op de lijsttrekkers is
gericht en dat de fundamentele
problemen van ons land nauwe
lijks aan bod komen."
Veel macht
„Dan wordt er vaak een vergelij
king gemaakt met de Verenigde
Staten, waar in de campagnes
veel aandacht is voor de persoon
en het persoonlijke leven van
politici. Maar ik heb de indruk
dat de meeste mensen nauwe
lijks beseffen dat het in Amerika
om een totaal andere keuze dan
in Nederland gaat."
„Déar gaat het in de verkiezin
gen om belangrijke functies als
burgemeester of gouverneur. Dat
zijn functies waarin je in Neder
land niet wordt gekozen, maar
benoemd. Hier zijn het de min
der belangrijke functies - lid van
de Tweede Kamer of lid van de
gemeenteraad - waarvoor ver
kiezingen plaatsvinden."
„Daar strijden twee, hooguit
drie politici om één functie met
veel macht. Dan is het logisch
dat alle aandacht zich op die
personen richt. Van die ene per
soon hangt het na de verkiezin
gen vier jaar lang af. De verlie
zer verdwijnt uit beeld en de
winnaar kan niet meer worden
afgezet."
„Maar in Nederland? Hier kan
een verliezende lijsttrekker mi
nister-president worden en kan
een winnende lijstrekker na de
verkiezingen als fractievoorzit
ter worden afgezet."
Onbenullig
„Ik vind het niet erg hoor, dat
die lijsttrekkers iedere dag weer
gefotografeerd en gefilmd wor
den, maar het is bijna irrelevant,
bijna onbenullig, want het góét
niet om Bolkestein, Brinkman,
Kok of Van Mierlo. Die komen
toch wel in de Tweede Kamer.
Het gaat om de nummer zeve
nentwintig of drieëndertig van
de lijst. In Nederland kies je niet
één persoon, maar een hele frac
tie."
„Wat ik ook typisch vind is dat
er zo weinig aandacht is voor
wat de politieke partijen de af
gelopen vier jaar gedaan hebben.
Wat was het stemgedrag van de
fracties in de Tweede Kamer?"
„Dat lees ik nergens. Terwijl de
verkiezingen toch ten dele be
doeld zijn om de kiezers daar
een oordeel over te laten geven.
Daarnaast kan de kiezer zich
uitspreken over wat er in de
toekomst moet gaan gebeuren."
„Maar als ik naar de radio luis
ter en de krant lees, dan wordt
er relatief weinig gesproken en
geschreven over de programma's
van de politieke partijen en nau
welijks over fundamentele kwes
ties. Het gaat over een commis
sariaat van Brinkman, niet over
het milieu, niet over de toekomst
van de landbouw, niet over de
echt belangrijke onderwerpen."
De laatste tijd is er hier en daar
geschreven over 'het gelijk van
Drees'. Waarom? Omdat DS'70
twintig jaar geleden al hamerde
op het schrappen in subsidies,
het terugdringen van het auto
verkeer en een stevige aanpak
van de immigratie bijvoorbeeld.
Doet het u genoegen achteraf
gelijk te krijgen
„Op zichzelf is het prettig wan
neer men nu ideeën verkondigt
die overeenkomen met de ideeën
die DS'70 in het begin van de
jaren zeventig verkondigde. Het
is dubbel prettig als men zich
herinnert dat wij er toen al mee
kwamen."
Teleurstellend
„Maar het zou nög prettiger zijn
als die ideeën nu ook werkelijk
zouden worden uitgevoerd. Het
is teleurstellend als er wordt
gezegd dat wij toen gelijk had
den, maar er verder niets veran
dert."
„Sommige zaken zijn natuurlijk
niet meer terug te draaien. Wat
er gebeurd is rond de onafhan
kelijkheid-van Suriname, waar
bij honderdvijftigduizend Suri-
namers naar Nederland zijn ge
haald waardoor Suriname totaal
is ontwricht, dat is niet meer
goed te maken."
„Andere zaken wel. Het verlenen
van subsidies in de woningbouw,
waardoor mensen ruimer en
royaler gaan wonen, gaat nog
altijd door. Men erkent het pro
bleem, maar doet er weinig
aan."
„Dat zie je meer gebeuren. Neem
nou landbouw. Er wordt vrij
algemeen gezegd dat de veesta
pel te groot is, waardoor we met
Willem Drees
een enorm mileu-vervuilend
mestoverschot zitten, maar het
wordt niet aangepakt."
„Of neem het uitzetten van cri
minele vreemdelingen. Ik las een
interview met Marcel van Dam
waarin hij vertelde dat hij door
een in Nederland verblijvende
Marokkaan was beroofd en dat
die man later is gepakt. Dan
denk je: dat is een duidelijk feit,
die man moet veroordeeld wor
den en uiteindelijk het land uit
worden gezet. Nee hoor, de poli
tie heeft hem losgelaten bij ge
brek aan cellen..."
Geen zin in soesa
„Die houding vind ik niet goed.
Ministers zéggen dat criminele
vreemdelingen het land uit moe
ten, maar vervolgens doén ze
niks. Dat ondermijnt het respect
voor de wet in Nederland."
Wat gaat u eigenlijk stemmen?
„Dat maak ik niet bekend. Ik
ben lijsttrekker geweest en als ik
nu zou zeggen wie ik stem, dan
weet ik zeker dat er mensen zijn
die me schrijven: 'nooit van u
gedacht.' Dan moet ik die men
sen weer beantwoorden en uit
leggen waarom. Dat kost me
teveel tijd. Ik heb geen zin in die
soesa. Ik heb een keus gemaakt
en op 3 mei stem ik de nummer
één van die partij."
Een andere partij dan de PvdA
„Ik ga er niet op in."
Maar u stemt vast niet op een
ouderenpartij.
„Nee. Je moet nooit stemmen op
wat ze in het Engels noemen een
one-issue-party, een partij met
maar één punt. Dat gold voor de
boerenpartij, dat geldt voor de
CD en het geldt voor de oude
renpartijen, ook al zijn die veel
aardiger dan die andere twee
partijen."
„Ik vind het ook onverstandig en
onpraktisch dat je in Nederland
met minder dan één procent in
de Tweede Kamer kunt komen.
Met tweederde procent... Dat is
werkelijk absurd. Ik denk dat
een lage kiesdrempel, van drie
zetels, heel verstandig zou zijn.
Dan zou Janmaat nou ook niet
in de Tweede Kamer zitten."
Janmaat
Janmaat is in de jaren tachtig lid
van DS'70 geweest, maar ge
royeerd. Vindt u dat de andere
politieke partijen Janmaat ver
standig hebben bestreden?
„Dat vind ik een moeilijke
vraag. Janmaat is in de jaren
tachtig bij ons gekomen. Ik denk
ten dele op grond van ons stand
punt over immigratie en ten dele
omdat hij dacht in zo'n zwakke
partij relatief snel een bepaalde
positie te kunnen krijgen."
„Hij probeerde invloed te krij
gen en onze radio-uitzendingen
te verzorgen. Toen we merkten
dat het niet goed zat met Jan
maat, hebben we hem ge
royeerd."
„Maar hoe andere partijen hem
daarna hadden moeten bestrij
den? Dat weet ik niet. Ik denk
wel dat ze betere voorlichting
hadden moeten geven over het
stemgedrag van Janmaat in de
Tweede Kamer. Ik denk dat veel
van zijn potentiële kiezers daar
erg verbaasd over zouden zijn."
Schandalig
U denkt dat Janmaat werd ge
trokken door uw standpunt over
immigratie. Vindt u het ergerlijk
daardoor in één hoek met hem te
worden gezet?
„Ja, ontzettend ergerlijk. Wij
hebben ons verzet tegen de mas
sale immigratie van Surinamers
en verzet tegen het idee dat de
tijdelijk geworven gastarbeiders
uit de jaren zestig hier zouden
kunnen blijven èn vrouw en kin
deren over zouden laten komen."
„Maar het is gebeurd, ze zitten
hier, en mensen die hier zitten,
moet je als volwaardige ingeze
tene behandelen. Janmaat ageert
tegen alle buitenlanders, mensen
die hier zitten en asielzoekers.
Dat is een schandelijk iets."
De economie in Neder
land en de rest van Euro
pa heeft de opgaande lijn
weer te pakken, maar de
zorgen over de hoge
werkloosheid worden er
nauwelijks minder om.
Het is dan ook begrijpe
lijk dat president dr.
Wim Duisenberg in het
jaarverslag van de Ne-
derlandsche Bank ruim
schoots aandacht be
steedt aan het probleem
van de werkloosheid. Op
vallend daarbij is zijn
optimisme over de moge
lijkheid tot volledig her
stel van de werkgelegen
heid.
Door Chris Paulussen
„De keuze tussen werk en inko
men is op termijn een valse",
aldus dr. Wim Duisenberg, de
president van de Nederlandsche
Bank in zijn toelichting op het
jaarverslag over 1993. „Bij een
gezonde economische ontwikke
ling gaan werk en inkomen hand
in hand."
De werkelijke keuze is volgens
Duisenberg: „In hoeverre zijn
wij bereid sober te zijn in de
sfeer van de uitgaven terwille
van de werkgelegenheid?" Hij
betreurt het dat het zicht op die
keuze wordt vertroebeld doordat
'men 'ons andere afwegingen
voorgespiegelt.'
„Zo wordt nogal eens de keuze
geconstrueerd tussen lastenver-
lichting en verlaging van het
financieringstekort. Men vergeet
dan dat een te hoog tekort nu,
het tot stand brengen van lagere
lasten in de toekomst moeilijker
maakt. Zo bezien zijn lastenver
lichting en een lager tekort com
municerende vaten.
Evenzeer is het in de ogen van
Duisenberg onjuist en mislei
dend te suggereren dat moet
worden gekozen tussen een zoge
noemd werkgelegenheidsbeleid
en verdere gezondmaking van de
overheidsfinanciën. „Als het er
op aankomt zijn ordelijke over
heidsfinanciën en houdbare
creatie van werkgelegenheid on
losmakelijk met elkaar verbon
den."
Perspectief
Als er werkelijke keuzen worden
gemaakt, is een forse groei van
de werkgelegenheid volgens de
bankpresident in de komende ja
ren mogelijk.
De visie van Duisenberg mag
opmerkelijk worden genoemd.
De conjunctuur in Nederland en
de rest van Europa vertoont
weer een opgaande lijn en zal
geleidelijk aan meer vaart krij
gen. Duisenberg weet echter ook
dat conjunctureel herstel in Eu
ropa al decennia niet tot vol
doende herstel van werkgelegen
heid leidt.
„Het probleem is hardnekkig,
maar wel oplosbaar," betoogt de
bankpresident. Nederland heeft
dat zelf bewezen door tussen
1985 en 1992 een miljoen nieuwe
banen te scheppen. Dat is de
enige periode geweest in de afge
lopen dertig jaar waarin de stij
ging van de werkgelegenheid
ook leidde tot een daling van de
werkloosheid. Het was ook de
Duisenberg
enige periode waarin de lonen
minder snel stegen dan de pro-
duktiviteit.
Toch ziet 'sland eerste bankier
geen reden waarom de prestatie
van de tweede helft van de jaren
'80 niet kan worden herhaald.
Als maar het juiste beleid wordt
gevoerd, dat gericht is op een
gematigde loonontwikkeling, een
lage inflatie, een soepeler ar
beidsmarkt en gezonde over
heidsfinanciën.
Het belang van een gematigde
loonontwikkeling valt volgens
Duisenberg gemakkelijk te illus
treren. Als het aandeel van de
lonen in het totale inkomen
sinds 1989 constant zou zijn ge
bleven, dan waren nu 150.000
mensen werkloos. Dan zou de
werkloosheid niet zijn toegeno
men zonder dat de koopkracht
erop achteruit zou zijn gegaan.
Hoe belangrijk een soepeler ar
beidsmarkt is toont een vergelij
king met de Verenigde Staten
aan. Duisenberg gaat niet zo ver
dat hij pleit voor het kopiëren
van het Amerikaanse systeem,
maar hij trekt wel de conclusie
dat een grotere flexibiliteit van
de arbeidsmarkt een wezenlijke
bijdrage kan leveren aan de
werkgelegenheid.
Belangrijk voor een betere wer
king van de arbeidsmarkt is vol
gens Duisenberg verkleining van
de wig, het verschil tussen de
bruto loonkosten en het bedrag
dat werknemers maandelijks op
hun bankrekening krijgen.
Daarvoor moeten de belastingen
en sociale premies omlaag, maar
daar moet dan ook een verlaging
van de collectieve uitgaven te
genover staan. „Boter bij de vis"
om met Duisenberg te spreken.
Illustratief noemt de bankpresi
dent het voornemen om in 1994
en 1995 de tekortproblematiek
deels op te lossen met de op
brengsten van de verkoop van
aandelen in de Koninklijke PTT
Nederland en van aardgas. „Ooit
komt er een einde aan dit soort
incidentele opbrengsten. Dan
komt de naakte waarheid aan
het licht."
Duisenberg rekent voor dat al
leen al om ongedaan te maken
wat er de laatste vier jaar aan
lastenverzwaring is bijgekomen,
in de komende kabinetsperiode
23 miljard gulden moet worden
omgebogen. Maatregelen als de
lastenverlichting van 5 miljard
gulden, waartoe het kabinet nu
heeft besloten, verhinderen vol
gens Duisenberg dat het over
heidstekort in 1995 en 1996 ver
der zal dalen.
„Ik houd mijn hart vast," aldus
de bankpresident. „Het wachten
is op een ploeg die weer echt
beslissingen gaat nemen."
Die beslissingen moeten dan wat
Duisenberg betreft leiden tot een
vermindering van het overheid
stekort tot onder de 2 procent
van het BBP. Niet alleen vanwe
ge de in het Verdrag van Maas
tricht vastgelegde afspraken,
maar ook omdat de rentelasten
van de overheid steeds verder
oplopen. Nu al gaat van elke
gulden die het rijk en de lagere
overheden uitgeven ruim 18 cent
naar rente.
De boodschap is duidelijk: Al
leen als gekozen wordt voor
loonmatiging, flexibilisering van
de arbeidsmarkt èn een herijking
van de welvaartsstaat is er hoop
op herstel van werkgelegenheid.
Duisenberg zorgt er intussen wel
voor dat de gulden hard en de
inflatie laagt blijft.
Door onze verslaggever Hans van den Broek
Den Haag - Een afkeer van de 'vastgelopen' Haagse
politiek. Dat is de gemeenschappelijke noemer waarop
vele politieke partijtjes op 3 mei een gooi doen naar een
felbegeerde kamerzetel. De roependen in de woestijn
rekenen steevast, soms tegen beter weten in, op één of
meer zetels.
Liefst 27 politieke partijen
strijden om de gunst van de
kiezer. Dat is meer dan ooit.
De 'kleintjes' onder het bonte
gezelschap willen de Haagse
politiek verfrissen, elk op een
geheel eigen wijze.
De ene partij kiest voor een
no-nonsense-benadering, de
ander voor een bevlogen aan
pak en weer een ander put
haar inspiratie uit Transcen
dente Meditatie (TM).
Zo wil de Natuurwetpartij
'geluk en welbehagen schep
pen voor iedere burger'. En de
burger zelf kan rustig achter
over gezakt thuis blijven zit
ten, want een groep van 7000
TM-beoefenaars 'zorgt ervoor
dat anderen geleidelijk toch
innerlijke rust en harmonie
N atuurwetpartij
De Natuurwetpartij kiest voor
een regering van nationale
eenheid. Met als bewindslie
den de 'meest getalenteerde en
visionaire persoonlijkheden,
die zich voor deze posten be
schikbaar stellen, ongeacht
hun politieke gezindheid'.
De eigen verantwoordelijk
heid van mensen neemt een
prominente plaats in. Dat ver
taalt zich onder meer in een
drastische belastingverlaging
en terugdringen van over
heidsbemoeienis.
Ouderen, 'de gidsen van de
samenleving', kent de Natuur
wetpartij een bijzondere rol
toe, die van ervaren en wijze
raadgevers en opvoeders van
de jeugd.
PMR
Spiritualiteit is bij de Partij
voor Milieu Recht (PMR)
ver te zoeken. Deze nieuwko
mer staat een strikt zakelijk,
streng overheidsbeleid voor.
Sociale dienstplicht van 20
uur per week voor 'gezonde
werklozen' illustreert deze no-
nonsense-aanpak. De PMR wil
het 'ook voor niet-linkse men
sen mogelijk maken op een
milieupartij te stemmen'.
De PMR staat forse ingrepen
voor in de financiële huishou
ding van de staat. „Bezuini
gingen beginnen bij de over
heid," vindt de partij.
Het mes moet in het aantal
ministeries, de Eerste Kamer
dient te verdwijnen, de Twee
de Kamer moet ingekrompen
worden van 150 naar 100 le
den en 'onnodige snoepreisjes
van overheidsfunctionarissen'
worden verboden.
Zoals de naam van de partij al
doet vermoeden, staat recht
hoog in het vaandel van de
PMR. Meer politie, snellere
justitie, zwaardere straffen,
verplicht afkicken voor ver
slaafde criminelen en een al
gemene identificatieplicht
vanaf 15 jaar vormen de pij
lers van het rechtsbestel vol
gens de PMR.
En discriminatie is uit den
boze, 'zowel positieve als ne
gatieve', beklemtoont de partij
fijntjes.
Indische partij
Uit nood geboren is de politie
ke belangenvereniging voor de
Indische gemeenschap. Veel-
vuldige pogingen om bestaan
de partijen te interesseren
voor de specifieke belangen
van deze groep schijnen op
niets uitgelopen te zijn.
Vandaar de oprichting van de
Vrije Indische Partij (VIP),
met als bijzondere punten het
veiligstellen van de wetten
voor oorlogsgetroffenen,
lijkstelling van pensioenen
van alle oud-militairen en be
taling van achterstallig salaris
aan rechthebbenden over
jaren van de Japanse bezet
ting.
SAP-Rebel, een lijstverbin-
ding tussen de Socialisfee
Arbeiderspartij en de jongere
norganisatie Rebel, maalt niet
om het financieringstekort.
De oude en jonge socialisten
willen alle uitkeringen met 20
procent verhogen, bijverdien
sten tot het minimumloon
moeten vrij zijn, de sollicita
tieplicht moet worden opge
schort en sociale rechercheurs
kunnen uitkijken naar een an
dere baan.
Het motto van SAP-Rebel is
'grenzeloos solidair'. Een ge
neraal pardon voor alle illega
len lost in één klap het illega-
lenprobleem op, stellen de re
bellen.
Zij hekelen ook het vermeende
beeld in de politiek van jonge
ren 'als Me,ablpwende, zui
pende en frauderende rand
groepcriminelen'.
Jongeren horen volledige bur
gerrechten te krijgen, stem
recht vanaf 16 jaar en er moet
een stakingsrecht komei
scholieren en studenten.
Nog een enkele greep uit de
waslijst eisen en wensen: gra
tis condooms, de pil gratis,
weg met de ME, opheffen van
de BVD, uit de Navo, verbod
op de jacht, gratis openbaar
vervoer, recht op pensioen
vanaf 55 jaar voor vrouwenen
60 jaar voor mannen en het
kwijtschelden van alle schul
den aan de Derde Wereld en
Oost-Europa.
ADP
De 'frisse wind' van de
meen Democratische
(ADP) waait uit een heel an
dere richting. Milieubeleid is
mooi, maar alleen als het eco
nomisch haalbaar is, vindt de
partij.
Zij wil bekijken of het
lijk is aparte autowegen voor
het vrachtverkeer aan te
gen, en neigt naar legalisering
van drugs 'in international
verband'.
Het programma telt weii
concrete punten: Woorden'
'onderzoek naaf' en 'ovetwj
gen otn te'.:.keren rei
terug in de tekst;.
Cairo (afp/rtr) - Het akkoorc
Palestijnse autonomie in d
itrook en in Jericho word
jd week woensdag (4 m
Cairo getekend. Dit heeft pre
Hosni Mubarak van Egypte gil
tijdens een persconferentie
premier
Yitzhak Rabin van Isr
pCO-leider Yasser Arafat zullen
,en dag tevoren in de Egyptische
j ontmoeten om de laatste p
i uit de weg te ruimen, aldus
3e* Amerikaanse minister van E
(ADVERTENTIE)
Op zaterdag 30 april zal er géén postbezorgih
plaatsvinden. De dag waarop uw post bezorgd wow
kunt u terugvinden in onderstaand overzicht. Hebt11
vragen over de postbezorging rond Koninginnedag, W
u dan met PTT Post Klantenservice: 06-0417.
Gepost op:
vrijdag 29 april
zaterdag 30 april
zondag 1 mei vóór 17.00 uur
Bezorgd op*:
maandag 2 mei
maandag 2 mei
maandag 2 mei
*Uit continu extern kwaliteitsonderzoek blijkt dat wij 95% van alle post d-J
vóór de lichting is gepost volgens bovenstaand schema zullen
Johannesburg (rtr/afp/anp)
jent De Klerk heeft er mj
arlementsverkiezingen in
en met een dag te verleng
erkiezingsdag gisteren.
Het de verlenging neemt De
Iflerk een aanbeveling van de
Onafhankelijke Kiescommissie
(EC) over. „De IEC heeft ons
verzekerd dat er plaatsen zijn
taar mensen nog niet hebben
kunnen stemmen," zei De Klerk
op een persconferentie. „We wil
len dat de verkiezingen in heel
het land rechtsgeldig zijn." De
Tijdelijke Overgangsraad (TEC)
lie toeziet op de machtsover
dracht aan de zwarte meerder
heid, heeft al ingestemd met de
maatregel.
In verband met de vele proble
men bij het stemmen, blijven de,
stembussen een dag langer open
in de vroegere zwarte thuislan
den KwaZulu, Transkei, Ciskei,
Lebowa, Gazankulu en Venda.
In veel stembureau's bleken er te
weinig stembriefjes te zijn erf
konden kiezers geen registratie-
kaart krijgen. De IEC heeft in
middels inderhaast negen mil-
oen extra stembiljetten laten
verspreiden.
Verscheidenepolitici klaagden]
gisteren over het onordentelijke
verloop van de verkiezingen.
Volgens Zulu-leider Mangosuthu
Buthelezi leek het erop 'alsoi
deze verkiezingen eigenlijk niel
vrij en eerlijk zullen zijn'. We.
trok hij zijn dreigement alsnog
uit de verkiezingsstrijd te stap
pen, in. Dat gebeurde nadat gro
te hoeveelheden extra stembrief-
naar KwaZulu waren ge
stuurd.
-gens ANC-leider Mandela i
er sprake van 'massale sabotage
in door zwarten bewoonde kies
districten, omdat de verkiezin
gen daar meer problemen ople
veren dan in wijken van blan
ken, kleurlingen en Indiërs. Pre
sident De Klerk toonde zich ge
schokt over deze uitspraak en ze
dat Mandela die met bewijze:
moest staven. Volgens een ANC
woordvoerder was het slecht
(ADVERTENTIE)
Per jaar raken zo'n 80 000
mensen arbeidsongeschikt.
Door sport, een ongeluk,
stress of ziekte. De financiële
gevolgen zijn ingrijpend,
kmand met een inkomen van
120.000,-valt bijna 70%
terug (indien het WAO-gat al
verzekerd is altijd nog 56%!).
Sluit de WAO Privé Polis
nu het nog kan.
Want hoe ouder je wordt...
voor meer informatie of
voor een assurantie
adviseur in de buurt.
Vraag meteen naar de
9ratis 'WAO Privé Diskette'.
WAO Privé Polis.
Sluit 'm op tijd.
**°»<1se^JjJverzekeringen
voor njj»nsén 'rivet eigen yvensen