De strijd
van vier
Titaantjes
Gerestaureerde San Marco
luidt op tijd Marcusjaar in
Parijs exposeert begin van impressionisme
Mary Dresselhuys
4Koningin Moeder
UIT GIDS
Opera Zuid met nieuwe enscenering van Puccini's successtuk La Bohème:
Warming-up Songfestivj
met Logan en De Rooy
DE STEM
GIDS
De dageraad van de meesters van het licht begon al in 1859
Weerloos
IDIG?
weer dan acht
Lu misbruikt
Massale exodus
uit Ruanda
Laatste voorstelling in Breda
Lubbers stemt
op Hirsch Ballin
'Recreatie heeft
te weinig ruimte'
winnaar
D66
scholieren-
verkiezingen
Helft
Nederlanders
helpt buren
VRIJDAG 29 APRIL 1994 Dd
Door onze redacteur
Camiel Hamans
Jongens waren ze, maar
aardige jongens. Vier ar
tistieke Titaantjes, op weg
van studentikoze armoe
naar een gerespecteerd be
zadigd burgerbestaan. En
dan kruist Mimi hun pad,
een jong naaistertje dat
uitzichtloos arm is, geen
toekomst heeft en wier lot
de ogen van de vier aanko
mende intello's opent.
Dat is de achtergrond van Pucci
ni's Bohème. Althans in de visie
van Opera Zuids Aidan Lang en
Ed Spanjaard, zoals die morgen
avond aan het Maastrichtse Vrij
thof gepresenteerd wordt.
La Bohème is stukgespeeld. Des
ondanks komt het Zuidneder
landse operagezelschap niet met
een alternatieve enscenering, wel
met een eigen bezonnen idee.
Geen nadruk op het sentiment
van kou, honger en tbc, maar op
het Nescio-achtige karakter van
Vier half-wits die door de con
frontatie met de echte armoe van
het volk ineens begrijpen dat zij
spelen, coquetteren met hun bo-
hemiënne gebrek aan geld. Hun
vooruitzicht is te eindigen als de
gezeten burgers van de tweede
akte, die 's avonds nog een rest
mondain vertier zoeken in het
Quartier Latin.
Geen nadruk bij Opera Zuid op
sterren. Geen Alfredo Kraus, Jo
sé Carreras, Nicolai Gedda, Jussi
Björling of Placido Domingo die
de ijskoude handjes van Mimi
bezingt in de schlager 'Que geli-
da manina!'. De nog aan het
begin van een veelbelovende
carrière staande Uruguayaan
Antonio Leonel speelt Rodolfo.
Geen Callas, Albanese, De los
Angeles, Tebaldi, Moffo, Rothen-
berger, Popp, Hendricks of Ric-
ciarelli als Mimi, maar de jonge
Nederlandse sopraan Miranda
van Kralingen. Het is haar de
buut in Bohème.
Ed Spanjaard, voor wie het
eveneens de eerste keer is dat hij
Repetitiefoto La Bohème, Miranda van Kralingen als Mimi en Antonio Leonel als Rodolfo.
La Bohème dirigeert - als repeti
tor was hij bekend met het werk,
want zijn vroegste opera-erva
ring heeft hij opgedaan met deze
Puccini - betoont zich uitermate
tevreden met deze jonge cast:
„In de bezetting zitten een paar
jonge mensen die eerder Bohème
gedaan hebben. Dat geeft iets
vertrouwds, maar nog niet routi
neus afgesleten. De combinatie
van nieuwelingen en enige erva
ring zorgt voor een stimulans.
Iedereen daagt iedereen uit iets
bijzonders te laten zien. En we
hebben zo lang, vijf weken, gere
peteerd dat we alle ideeën en
suggesties volledig hebben kun
nen uitproberen. Tel daarbij op
dat Aidan Lang, de regisseur en
artistiek leider, een van de wei
nigen in dit vak is die de parti
tuur niet alleen volledig kent,
maar ook alle rollen op toon kan
zingen en het is duidelijk dat we
met dit team tot meer dan een
obligate reprise van een goed
verkopende hit gekomen zijn."
„Het Limburgs Symphonie Or
kest draagt ook het zijne bij."
Spanjaard leidde het orkest in
het verleden. Vanwege een soort
van onderlinge metaalmoeheid
werd vijf jaar geleden besloten
uit elkaar te gaan. Het is de
eerste keer dat Spanjaard op de
Maastrichtse bok terugkeert:
„Bij de eerste repetitie kreeg ik
bij binnenkomst een applaus.
Wij waren blijkbaar opnieuw
aan elkaar toe. En dat zal het
Door onze correspondent
Aart Heering
Rome - Voor het eerst sinds
lange tijd kunnen bezoekers
van Verietië de kathedraal
van San Marco weer in zijn
volle glorie aanschouwen.
Het herstel van de door ver
wering en luchtvervuiling
aangetaste fagade met zijn
prachtige Byzantijnse beel
den en mozaïeken heeft het
meest vermaarde monument
van de Dogenstad tientallen
jaren gedeeltelijk achter stei
gers en hekwerken verborgen
gehouden.
De restauratie is net op tijd
afgesloten om het negende
eeuwfeest van de San Marco in
te luiden. Het 'Marcusjaar' in
Venetië begint vandaag, 29 april,
met een symposium over de
evangelist die de beschermheili
ge van Venetië is. In de loop van
dit en volgend jaar volgt een
reeks van manifestaties en ten
toonstellingen waarvan de be
langrijkste gewijd zal zijn aan de
figuur Marcus in de Middel
eeuwse kunst.
De huidige San Marco staat op
de plaats van een eerdere Dom
die omstreeks het jaar 828 werd
gebouwd om onderdak te bieden
aan de resten van de evangelist
Marcus die daarvoor in het
Egyptische Alexandrië waren
aangekocht. Anderhalve eeuw
later ging dit bouwwerk in
vlammen op, waarna de doge
Domenico Contarini in 1062 op
dracht gaf tot de bouw van een
nieuwe kathedraal die de glorie
van de toenmalige machtige Ve-
netiaanse handelsrepubliek ten
volle zou weerspiegelen.
Toen in 1094 de door anonieme
Byzantijnse architecten ontwor
pen basiliek werd opgeleverd,
deed zich een probleem voor: de
Heilige Marcus aan wie ook deze
kerk was gewijd, bleek onvind
baar. Maar volgens de traditie
wees enkele maanden later de
evangelist zelf de weg naar zijn
graf, waar toen nog een arm
uitstak.
Sedertdien is de San Marco van
binnen en buiten eeuwenlang
verrijkt met vrome giften en oor
logsbuit. Ook nu is zij volgens de
aartsbisschop van de stad, kar
dinaal Marco Cè, „niet alleen
een toeristische attractie maar
tevens een levend centrum van
geloof."
De Sam Marco staat er weer in volle glorie bij.
Kunst heeft geen aanzien. Nu
althans. Vroeger omringden
vorsten zich met speelmannen,
orkesten, beeldhouwers, schil
ders en hofdichters ter meerdere
eer en glorie van zichzelf en de
natie die zij regeerden. Hele
orkesten hadden ze in dienst en
namen ze mee als ze op buurbe
zoek gingen. Artistieke kwaliteit
bewees het niveau, de macht en de welstand van de heerser en
verhoogde zijn populariteit.
Daar is niets meer van over. Geen Kok, Brinkman of zelfs Bolkestein
die met de sympathie van Emmy Verhey, Hans Croiset of Rem
Koolhaas pronkt. Politieke caravanen trekken door het land, maar
geen dichter erbij om de lof van de lijsttrekker te bezingen.
Spreekbeurt op spreekbeurt wordt er gehouden, maar nergens John
Bröcheler, Jard van Nes of Elly Ameling die de zaal smaakvol
opwarmt.
Politici beseffen dat kunst niet meer telt. Zij spelen mee in quizzes op
tv, laten zich zij aan zij fotograferen met de huisvrienden van de buis
en schurken met genoegen tegen de half blote, bezwete bodies van
sporthelden. Het loont meer je hebben en houden te etaleren in
Libelle, Panorama en Privé, dan gezien te worden in de altijd lege
burgemeestersloge van de Amsterdamse Stadsschouwburg.
Zelfs het feit dat hij zelf wel eens leest, een noot speelt of een
vakantie-aquarelletje maakt, houdt de politicus liever stil. Hij zou er
te boek door komen staan als levensvreemde dorknoper. Ook dat
was indertijd anders. Frederik de Grote van Pruissen liet zich
voorstaan op zijn dilettanten-status als fluitist. De katholieke emanci
pator Schaepman werd niet alleen beroemd en gevreesd vanwege zijn
redes in de Kamer en daarbuiten, hij was, tot Willem Kloos hem voor
eeuwig bespottelijk maakte, een befaamd dichter.
Jacob van Lennepgebruikte de faam en het aanzien die hij
verworven had met 'De roos van Dekama' en 'Ferdinand Huyck' om
op het parlementspluche te komen. Pieter Jelles Troelstra combineer
de de in zijn socialistische kring gebruikelijke talenten van dichter en
politicus. Hij werd er niet op aangekeken, integendeel. Het werd
betreurd dat hij zo weinig tijd aan de Friese poëzie kon besteden.
Den Uyl was de laatste grote politicus die er rond voor uitkwam wel
eens een gedicht te lezen. Hij zou in november 1987 de grote
herdenkingsrede houden bij de 400e geboortedag van Vondel. Toen
zijn laatste ziekte hem dat onmogelijk maakte, kostte het de
organisatoren dagen voor ze een collega bereid vonden die taak over
te nemen. Ze moesten ervoor naar Groningen, waar commissaris
Vonhof uiteindelijk bereid bleek te bewijzen dat een politicus-be
stuurder meer is dan een presentator van door ambtenaren geschre
ven nota's en voorlezer van door ghost-writers geschreven speeches.
Zelfs kunstkenners in de Kamer pronken niet met hun veren. De
CDA 'er Beinema is neerlandicus, net als zijn PvdA-collega Niessen.
In de D66-gelederen zit Aad Nuis, eertijds een berucht literair
criticus. Geen van drieën begeestert de kamerbankjes of afdelings
zaaltjes met citaten van Lucebert, Emmens of Campert. Niessen heeft
vorig jaar samen met Eric Jurgens een bundeltje parlementsgedichten
gepresenteerd. Het speelt geen enkele rol in de verkiezingsstrijd.
Alles van schoonheid is weerloos. Politici willen niet weerloos lijken.
Voor kunst is daarom geen plaats.
Door onze correspondent
Wilko Voordouw
Parijs - Een schriller contrast is nauwe
lijks denkbaar. De schilderwerken van
de vroege impressionisten of hun inspi
ratiebronnen lijken in het heropende
Grand Palais van de muren af te sprin
gen, maar ze hangen aan trieste muren.
De presentatie is bepaald ongelukkig te
noemen. Maar eigenlijk is dat een detail,
een bijzaak.
Want 'Impressionnisme, les origines
1859-1869' is een juweel van een tentoon
stelling. 180 Meesterwerken bijeen gegaard
uit collecties van over de hele wereld zijn tot
begin augustus te bewonderen in het Parijse
Grand Palais.
En die werken, daar gaat het natuurlijk om.
Het Musée d'Orsay heeft zijn vruchtbare
samenwerking met The Metropolitan Mu
seum of Art uit New York voortgezet. Na de
retrospectieven van onder meer Seurat en
Degas hebben de twee musea zaterdag de
eerste tentoonstelling van een drieluik rond
de impressionisten geopend. Deze expositie
is gewijd aan de opkomst van 'de schilder
kunst van het licht.'
De meeste kunstkenners zijn het er wel over
eens dat het impressionisme als stroming
begon in 1874. Op dat moment drong de
naam zich op, nadat een kunstkritikus in
Parijs smalend over Impression Soleil Le
vant van Monet had geschreven. De toenma
lige angry young men van de schilderkunst
hielden in 1974 hun eerste gezamenlijke
manifestatie in het atelier van de fotograaf
Nadar.
Maar over het begin van het impressionis
tisch schilderen is meer discussie. Sommigen
houden het op 1863, bij de presentatie van
Déjeuner sur l'herbe van Manet. Het doek
riep nogal wat emoties op en veroorzaakte
een schandaal vanwege het naakte vrouwe
lijke.
Kruispunt
De twee commissarissen van de tentoonstel
ling leggen het begin iets vroeger, in 1859.
Op dat moment wordt de schilderkunst in
Frankrijk nog ruim gedomineerd door Ingres
en Delacroix. De Parijse Salon van dat jaar
verwelkomt voor het eerst de fotografie, de
jonge honden van het impressionisme zijn
niet uitgenodigd. De schilderkunst staat op
dat moment op een kruispunt. De kunst met
de Grote K, die van de historische schilde
ringen, verkeert in een crisis. Alleen de
landschapsschilderkunst wordt als 'nieuw'
beschouwd maar is tegelijkertijd voor de
meesten kunst met een kleine k.
De jonge schilders als Manet, Cézanne, De-
gas en Renoir proberen die historische schil
derkunst te vernieuwen. Maar hun werken
zijn bepaald niet overtuigend. Ze worden
pas serieus genomen wanneer de impressio
nisten, met hun ezel onder de ene arm en een
koffer met verf onder de andere, het land in
trekken en langzaam maar zeker het realis
me verlaten om die vederlichte toets uit te
vinden. Of, om het nog maar eens anders te
zeggen, wanneer ze de verf in de klassieke
'pruimekleur' in de tubes houden en zoeken
naar het licht. En het ook vinden...
Lust
Die langzame transformatie is in het onlangs
heropende Grand Palais - het museum was
enige tijd gesloten omdat de moeren en
schroeven uit de dakconstructie vielen -
goed waar te nemen. De tentoonstelling is
een lust voor het oog. We trekken van zaal
naar zaal en lijken langzaam terug te keren
naar die periode dat Frankrijk nog een land
was waar het allemaal zo goed leek.
Met iedere stap richting het 'echte' impres
sionisme ruiken we meer de geur van rijp
fruit, zien we de magie van bomen en alle
kleuren die je kon vinden in een rivier, fraaie
tuinen en oh, wat waren de jongedames toch
mooi.
We keren terug naar de periode van de
borrels, die in tuinen werden geserveerd,
naar de traditionele wandelingen van de
zondagmiddag langs het strand. We gaan
naar de bar in de Moulin Rouge, dan wel
naar een guinguette (een bar annex restau
rant) langs de oevers van de Oise, de Seine of
een andere rivier. Monet, Degas, Pissarro of
Renoir gaan langzaam naar de belangrijkste
vernieuwing in de schilderkunst sinds de
Renaissance.
Honfleur
In de tentoonstelling zien we ook veel werk
van degenen die hen definitief hebben beïn
vloed. Dan moeten we in de allereerste
plaats denken aan de School van Barbizon
(Millet, Rousseau), de eerste schilders die
hun atelier verlieten. En zo omschrijft Clau
de Monet de Nederlandse zeeschilder Johan
Barthold Jongkind als de man die hem zijn
'definitieve les' gaf tijdens een verblijf in het
Normandische havenstadje Honfleur. Van
hem zijn twee werken te zien.
Voordat de latere impressionisten ook wer
kelijk impressionistisch werden, deden ze
aan alle genres die de schilderkunst rijk was.
Door de zalen slenterend komen we van de
naaktstudie tot de stillevens, van de land
schappen tot portretten en gezichten. En
steeds valt op dat van hoe later het werk
Van onze rtv-redactie
Johnny Logan en Bob de Rooy maken de Nederlandse kijkJ
warm voor het Eurovisie Songfestival dat morgenavond!
Dublin losbarst. Paul de Leeuws kleffe typetje Bob de Rol
volgt een week lang repetities, recepties en andere officii
plichtplegingen.
Hij werpt zich ook op als assis
tent-dirigent, die waakt over de
muzikale kwaliteiten van het
Eurovisie-orkest. Bob de Rooy
brengt vanavond op de van hem
bekende wijze verslag uit in
'Willeke en het Eurovisie Song
festival' en 'Hallo Boppers....hier
is Ierland', dat morgenavond pal
voor het festival is gepland.
Ook van de partij in Ierland is
RTL4's 'Showtime'. Dat pro
gramma verschijnt een dag eer
der dan normaal op de buis om
een uitgebreid interview met
Willeke Alberti te kunnen bren
gen. Haar allerlaatste voorberei
dingen worden gevolgd. Ook was
'Showtime' in Montreux bij het
Gouden Roos-festival, waar Ro
bert ten Brink naast de prijzen
greep.
l" „nieem lost u het beste
**2een ..Kleintje inde L n
P immors met minstens b
K-n de ytien Stemlezers
'.Izeressen die speciaal A
jstall'og hebben voor
-rubriek
ijneo' gevraagd" ligt het
He hand. dat er snel en
reacties komen.
pulairste mensen van het err
eiland.
Naïviteit en onervarenheid
den hem bijna de das om, Kleiburg - 825.000 gulden
bleek twee managers te hebbi L, het afgetreden bestuur van
die allebei een deel van de b f opspraak geraakte Stich-
claimden. Voor de rechter T -
ten ze het uit. Nieuwe hits wri
een flop, toernees wilden r
lukken, de schulden stapeh
luKKen, ae scnuiaen stapelt "kondeld in strijd met wet en
zich op. De Ieren lieten hem Llseving," zei stichtingsecre-
een baksteen vallen. „Ik voe Wisse gisteren voor het
FOTO SJEF FRIJNS
publiek merken. Het LSO speelt
met zoveel nuance en helderheid
dat ik in de toekomst weer graag
naar Maastricht zal terugko
men."
La Bohème van Giacomo Pucci
ni door Opera Zuid. Premiere 30
april Maastricht. Verder onder
meer 3 mei Concordia Breda, 7 mei
Rotterdamse Schouwburg, 10 mei
Stadsschouwburg Eindhoven, 14
mei Stadsschouwburg Utrecht, 19
mei Schouwburg Tilburg, 24 mei
Casinotheater 's-Hertogenbosch en
26 mei De Maagd Bergen op Zoom.
De NOS toont de essentie van
het Eurovisie Songfestival in het
wat oppervlakkige portret 'Why
me?', dat gaat over de Ier Johnny
Logan. Hemelse pieken en depri
merende dalen, Logan weet er
alles van. In 1980 won hij met
'What's another year' als
24-jarige babyface voor de eerste
keer het Eurovisie Songfestival.
Op slag behoorde hij tot de po-
si
Rusthuizen der Gerefor-
Jiërde Gemeenten in Zeeland
onrechte gebruikt. „Er is
-C1
me verworpen, gebroken. 1 jjj^ 0p een persconferentie in
j ,-wvhj - -i Middelburg. Hij doelde op het
kerder blikt de zanger terug. bedrag.
Johnny Logan zag maar één i C zeeland -
weg uit de bodemloze put: i
een keer meedoen met het Eu
visie Songfestival èn winn
Dat was nog niet eerder v
toond. De zanger wist het:
ik niet win, zullen ze me uit
chen." Maar hij slaagde in z
opzet met 'Hold me now'
1987, ditmaal zonder manag
of agenten, helemaal in zijn i
pie. Vanaf dat moment gin
weer bergop met de Ier.
werd in 1992 onderstreept. Li
da Martin won het Songfestii
met het liedje dat Johhny Log
voor haar schreef: 'Why me?'
RTL4, 22.25 uur; Nederland
23.16 en 23.36 uur
grens
Dii, lucht.
dateert, hoe lichter het palet wordt.
Tovenaars
De 'Clown in het circus' van Auguste Renoir
heeft voor de tentoonstelling uit het Rijks
museum Kröller-Müller mogen verlaten en
hangt naast 'Mile V en costume d'espada'
van Edouard Manet. De emotie wordt bij het
bekijken van deze en andere werken voel
baar.
De tovenaars met het licht raken in de
laatste jaren die de tentoonstelling behan
delt echt op dreef. Het is dan duidelijk dat ze
hun oude meesters uit de klassieke schilder
kunst achter zich hebben gelaten. Claude
Monet laat zijn absolute meesterschap zien
in twee sneeuwlandschappen, 'La route de la
ferme Saint-Siméon' en het wereldberoemde
'La pie', Camille Pissarro, op bezoek bij
Monet, schildert tweemaal La Route de
Versailles a Louveciennes.
De absolute verfijning van Auguste Renoir
blijkt uit 'La grenouillière'. In die werken uit
1869 toont hij eens te meer aan dat hij de
meester is van het spel van schaduw en zon.
Voorzet
Edouard Manet heeft dan al een grote voor
zet gegeven van wat later het impressionis
me voorstelt met zijn 'Sur la plage de
Boulogne' uit 1868. Als een fotograaf uit die
periode heeft hij een tiental personen 'bevro
ren' op het Noordfranse strand.
Een effect van beweging wordt gegeven door
die enkele personen die niet lang genoeg
konden (of wilden) blijven stilstaan. Het
werk, dat slechts weinigen in Europa hebben
kunnen zien, hangt normaal gesproken in
een museum in Richmond. Het doek is een
bewijs dat het impressionisme, waarvan ie
dereen zegt dat het pas begon in 1874, al
langere tijd bestaat.
Achteraf kan worden vastgesteld, en deze
unieke expositie is het bewijs, dat heel de
wereld alleen op dat moment nog maar
wachtte op een sceptische kunstkritikus die
de spot dreef met al die lieden, die impres
sies vastlegden. En die definitief een naam
gaf een een groepje schilders, vaak van
goede komaf, die een heuse revolutie veroor
zaakten.
De tentoonstelling 'Impressionisme, les origi
nes 1859-1959' is te zien in het Grand Palais aan
de Square Jean Perrin in Parijs en duurt tot en
met 6 augustus. Métro: Champs Elysées-Cle-
menceau. Dagelijks open van 10 tot 20 uur,
behalve op dinsdag. Woensdag is het museum
open van 10 tot 22 uur. Zonder reservering is
bezoek mogelijk van 10 tot 14 uur. Wie na 14 uur
wil gaan, kan het beste reserveren via telefoon
nummer (uit Nederland) 00-331.44.78.25.05. De
catalogus kost 350 francs en is verkrijgbaar in
het Engels en Frins.
Breda - Stadsschouwburg.
'Koningin Moeder' van Manlio
Santanelli. Regie: Peter Oost
hoek. Gespeeld door Mary
Dresselhuys en Carol van Her-
wijnen. Gezien op donderdag
28 april.
Door Marjan Mes
Bloemen en een staande ova
tie waren er gisteravond in
Breda voor de 87-jarige actri
ce Mary Dresselhuys na af
loop van de voorstelling 'Ko
ningin Moeder'. Het was de
allerlaatste voorstelling van
de toernee die de grote comé
dienne met dit stuk de afge
lopen maanden heeft ge
maakt. In de zaal zat produ
cent Joop van den Ende met
zijn echtgenote, die de afge
lopen vijftien jaar alle voor
stellingen van de actrice
heeft uitgebracht en haar
steeds stimuleerde om door te
gaan.
Of het inderdaad ook het aller
laatste optreden van de hoogbe
jaarde actrice was na een
65-jarige toneelcarrière kon door
schouwburgvoorlichter Bart van
Mossel niet worden bevestigd.
Wel was deze voorstelling in
Breda enige tijd terug als zoda
nig aangekondigd. „Maar met
Mary weet je het nooit", aldus
tegenspeler Carol van Herwij
nen, „die komt heus nog wel
terug." In ieder geval is het
volgend seizoen geen voorstel
ling met Mary Dresselhuys ge
pland. Dat Breda voor de laatste
maal van haar unieke blij
spelstijl heeft kunnen genieten,
lijkt dus niet ondenkbaar.
Mevrouw Dresselhuys die in
1929 debuteerde, heeft in iec
geval tot en met gisteravond
komediespel op hoog niveau-,-i -
tolkt, waarbij zij de afgelop Droog en frisser
jaren vooral gespecialiseerd w
in excentrieke dames van goed
huize. Behalve de komische ka
liet zij ook de serieuze 'achte
kant' van deze rollen met supei
eur, invoelend spel zien. Ha
bijzondere stem, met een ove
slaand middenregister, verruk
de liefhebber en irriteerde men
ander. „Mijn stem is een gebri
waar je niet mee mag spotten
vond zij. Het leek een maniert
maar was het allerminst. Mar
Dresselhuys blijft een 'denkenc
modern actrice die haar spelsti
steeds versoberde en intensive
de en daarom ook nooit oudl
wets of sentimenteel werd.
laatst overgeblevene van een
teursgeneratie; grote karakter;
teurs voor wie men uitsluite:
Ueneve/Bujumbura - Uit angst
®or geweld zijn de afgelopen
derentwintig uur meer dan een
kvart miljoen Ruandezen de
naar Tanzania overge-
In Ruanda, waar de
liammenoorlog tussen de Hutu's
O de Tutsi's een steeds grimmi-
«er karakter krijgt, zijn volgens
je hulporganisatie Artsen zon-
jer Grenzen de afgelopen drie
weken tenminste 200.000 men-
sen vermoord.
|ZIE BUITENLAND-A4
Na een mooie, warme lente
dag, wordt nu koelere lucht
aangevoerd. Koninginnedag
en zondag: bewolking afge
wisseld met zonnige perioden.
De nnw is zwak tot matig.
Gorinchem - Premier Lubbers
brengt dinsdag zijn stem uit op
de nummer drie van de CDA-
lijst: minister Hirsch Ballin. Hij
wil hiermee aanduiden dat het
belangrijk is dat mensen hun
mond open durven doen over
iundamentele waarden. Uitspra
ken van Hirsch Ballin over mo-
naar de schouwburg komt, ong waarden-waren slecht geval-
acht het stuk.
Zo was dat gisteravond in ee
uitverkocht Concordia ook. 'Ko
ningin Moeder' van de onbeken
de Italiaan Manlio Santanellil
was geen buitengewoon amusant]
stuk, met zijn wat opgeklopt
thematiek van een fatale moe-1
derbinding. Maar Mary Dressel
huys kon er opnieuw haar onna
volgbaar geplaatste 'one-liners
in kwijt, goed voor een onver
wachtse lach. Carol van Herwij
nen speelde, met veel heftig ver
toon haar neurotische
Wellicht werd hier toneelhistorie
gemaakt, maar een staartje zit er
misschien nog in. Heintje Davids
kon het tenslotte ook niet laten.
■SM
FILMS
GOES
-Grand Theater
19 en 21.30 u. Sister act 2.
HULST
- De Koning van Engeland
19.30 en 22 u. De flat.
19.30 en 22 u. Wayne's world.
22 u. The good son.
19.30 en 22 u. The pelican brief.
19.30 u. On deadly ground.
20 u. Schindler's list.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Farewell to my concubine.
22.30 u. Jamon, Jamon.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. Sister Act 2.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
20 u. Mrs. Doubtfire.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19.30 u. Schindler's list.
- Alhambra 2
19.30 u. The pelican brief.
- Alhambra 3
19 en 21.30 u. Tombstone.
- Alhambra 4
19 u. Wayne's world 2.
21.30 u. De flat.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
True romance.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Remains of the day.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Mrs. Doubtfire.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
On deadly ground.
Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind
ler's list.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Intersection.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Philadelphia.
Zaal 8 - 14.30 u. Jurassic Park.
17 en 21 u. Schindler's list.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Carlito's way.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30»
In the name of the father.
Zaal 11 - 14.30, 17 en 22.30
The dark half.
20 u. Philadelphia.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30»
Free Willy.
Zaal 13 - 14.30 en 20 u. Short
cuts.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20en22.3Ö*
Close.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30il
The house of spirits.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 2'.
Wayne's world. n.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30u.
Sister act 2.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30a
The pelican brief.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30^
Blink.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30»
Gunmen.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30"
Cool runnings.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22,
Fearless.
GENT
- Decascoop
17, 20 en 22.30 u. Close.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Blink.
20 en 22j£0-u. Fearless.
14.30/17, 20 en 22.30 u. Intersec
tion.
20 u. Short cuts.
14.30, 17,20 en 22.30 u. On<
fround.
0 en 22.30 u. True romance,
14.30, 20 en 22.30 u. Carlito's wa>
14.30 u. Sister act 2.
14.30, 17, 20 en 22.30 u
Pelican brief. liv
14.30, 17, 20 en 22.30 u. PhilaW
20 en 22.30 u. In the name of^
father.
14.30 en 20 u. Schindler's list.
14.30 u. Remains of the day.
14.30 en 17 u. Free Willy-
14.30, 17 en 20 u. Mrs. Doubtfire
KNOKKE
- Beverly sereens
20 en 22.30 u. Intersection.
20 en 22.30 u. Blink.
20 u. Schindler's list.
20 u. On deadly ground.
22.30 u. The pelican brief.
bij zowel de oppositie als bij
coalitiepartner PvdA.
ZIE BINNENLAND-A3
Den Haag - Als er niets veran
dert, krijgt de toeristisch-recrea-
tieve sector de komende tien jaar
steeds minder ruimte om zich
verder te ontwikkelen, blijkt uit
een onderzoek dat het ministerie
van Economische Zaken heeft
laten uitvoeren. Het ruimtepro
bleem speelt onder meer langs de
kust en bij de grote meren in
Holland en Friesland.
ZIE ECONOMIE-A5
Amsterdam - D66 is veruit de
populairste partij onder scholie
ren. De Democraten kregen bij
de dinsdag gehouden scholieren
verkiezingen bijna 29 procent,
goed voor 45 kamerzetels. Df
WD is tweede geworden met 2f
zetels en de PvdA derde met 26
zetels. Het CDA komt niet ver
der dan 15 zetels en moet Groen
er -cs met 22 zetels nog laten
voorgaan. Bijna een op de twin
tig scholieren stemt Janmaat.
■zie ragazzi - deel d
Den Haag - Meer dan de helf
van de bevolking zorgt voor ee:|
tamilielidburen, kennissen o
vrienden, blijkt uit een onder
zoek van de Vrouwen Alliantie
gisteren is gepresenteerd
Vooral vrouwen zijn daar drul
•nee. Het zou goed zijn als man
nen en jongens meer zorg e
nulp gaan bieden. Maar daar
naast is een drastische uitbrei
lng van de professionele kracb
on m de thuiszorg nodig.
■ZIE BINNENLAND-A3
Proficiat
Adje!