De strijd van vier Titaantjes Gerestaureerde San Marco luidt op tijd Marcusjaar in Parijs exposeert begin van impressionisme Mary Dresselhuys 4Koningin Moeder UIT GIDS Opera Zuid met nieuwe enscenering van Puccini's successtuk La Bohème: Warming-up Songfestivj met Logan en De Rooy DE STEM GIDS De dageraad van de meesters van het licht begon al in 1859 Weerloos IDIG? weer dan acht Lu misbruikt Massale exodus uit Ruanda Laatste voorstelling in Breda Lubbers stemt op Hirsch Ballin 'Recreatie heeft te weinig ruimte' winnaar D66 scholieren- verkiezingen Helft Nederlanders helpt buren VRIJDAG 29 APRIL 1994 Dd Door onze redacteur Camiel Hamans Jongens waren ze, maar aardige jongens. Vier ar tistieke Titaantjes, op weg van studentikoze armoe naar een gerespecteerd be zadigd burgerbestaan. En dan kruist Mimi hun pad, een jong naaistertje dat uitzichtloos arm is, geen toekomst heeft en wier lot de ogen van de vier aanko mende intello's opent. Dat is de achtergrond van Pucci ni's Bohème. Althans in de visie van Opera Zuids Aidan Lang en Ed Spanjaard, zoals die morgen avond aan het Maastrichtse Vrij thof gepresenteerd wordt. La Bohème is stukgespeeld. Des ondanks komt het Zuidneder landse operagezelschap niet met een alternatieve enscenering, wel met een eigen bezonnen idee. Geen nadruk op het sentiment van kou, honger en tbc, maar op het Nescio-achtige karakter van Vier half-wits die door de con frontatie met de echte armoe van het volk ineens begrijpen dat zij spelen, coquetteren met hun bo- hemiënne gebrek aan geld. Hun vooruitzicht is te eindigen als de gezeten burgers van de tweede akte, die 's avonds nog een rest mondain vertier zoeken in het Quartier Latin. Geen nadruk bij Opera Zuid op sterren. Geen Alfredo Kraus, Jo sé Carreras, Nicolai Gedda, Jussi Björling of Placido Domingo die de ijskoude handjes van Mimi bezingt in de schlager 'Que geli- da manina!'. De nog aan het begin van een veelbelovende carrière staande Uruguayaan Antonio Leonel speelt Rodolfo. Geen Callas, Albanese, De los Angeles, Tebaldi, Moffo, Rothen- berger, Popp, Hendricks of Ric- ciarelli als Mimi, maar de jonge Nederlandse sopraan Miranda van Kralingen. Het is haar de buut in Bohème. Ed Spanjaard, voor wie het eveneens de eerste keer is dat hij Repetitiefoto La Bohème, Miranda van Kralingen als Mimi en Antonio Leonel als Rodolfo. La Bohème dirigeert - als repeti tor was hij bekend met het werk, want zijn vroegste opera-erva ring heeft hij opgedaan met deze Puccini - betoont zich uitermate tevreden met deze jonge cast: „In de bezetting zitten een paar jonge mensen die eerder Bohème gedaan hebben. Dat geeft iets vertrouwds, maar nog niet routi neus afgesleten. De combinatie van nieuwelingen en enige erva ring zorgt voor een stimulans. Iedereen daagt iedereen uit iets bijzonders te laten zien. En we hebben zo lang, vijf weken, gere peteerd dat we alle ideeën en suggesties volledig hebben kun nen uitproberen. Tel daarbij op dat Aidan Lang, de regisseur en artistiek leider, een van de wei nigen in dit vak is die de parti tuur niet alleen volledig kent, maar ook alle rollen op toon kan zingen en het is duidelijk dat we met dit team tot meer dan een obligate reprise van een goed verkopende hit gekomen zijn." „Het Limburgs Symphonie Or kest draagt ook het zijne bij." Spanjaard leidde het orkest in het verleden. Vanwege een soort van onderlinge metaalmoeheid werd vijf jaar geleden besloten uit elkaar te gaan. Het is de eerste keer dat Spanjaard op de Maastrichtse bok terugkeert: „Bij de eerste repetitie kreeg ik bij binnenkomst een applaus. Wij waren blijkbaar opnieuw aan elkaar toe. En dat zal het Door onze correspondent Aart Heering Rome - Voor het eerst sinds lange tijd kunnen bezoekers van Verietië de kathedraal van San Marco weer in zijn volle glorie aanschouwen. Het herstel van de door ver wering en luchtvervuiling aangetaste fagade met zijn prachtige Byzantijnse beel den en mozaïeken heeft het meest vermaarde monument van de Dogenstad tientallen jaren gedeeltelijk achter stei gers en hekwerken verborgen gehouden. De restauratie is net op tijd afgesloten om het negende eeuwfeest van de San Marco in te luiden. Het 'Marcusjaar' in Venetië begint vandaag, 29 april, met een symposium over de evangelist die de beschermheili ge van Venetië is. In de loop van dit en volgend jaar volgt een reeks van manifestaties en ten toonstellingen waarvan de be langrijkste gewijd zal zijn aan de figuur Marcus in de Middel eeuwse kunst. De huidige San Marco staat op de plaats van een eerdere Dom die omstreeks het jaar 828 werd gebouwd om onderdak te bieden aan de resten van de evangelist Marcus die daarvoor in het Egyptische Alexandrië waren aangekocht. Anderhalve eeuw later ging dit bouwwerk in vlammen op, waarna de doge Domenico Contarini in 1062 op dracht gaf tot de bouw van een nieuwe kathedraal die de glorie van de toenmalige machtige Ve- netiaanse handelsrepubliek ten volle zou weerspiegelen. Toen in 1094 de door anonieme Byzantijnse architecten ontwor pen basiliek werd opgeleverd, deed zich een probleem voor: de Heilige Marcus aan wie ook deze kerk was gewijd, bleek onvind baar. Maar volgens de traditie wees enkele maanden later de evangelist zelf de weg naar zijn graf, waar toen nog een arm uitstak. Sedertdien is de San Marco van binnen en buiten eeuwenlang verrijkt met vrome giften en oor logsbuit. Ook nu is zij volgens de aartsbisschop van de stad, kar dinaal Marco Cè, „niet alleen een toeristische attractie maar tevens een levend centrum van geloof." De Sam Marco staat er weer in volle glorie bij. Kunst heeft geen aanzien. Nu althans. Vroeger omringden vorsten zich met speelmannen, orkesten, beeldhouwers, schil ders en hofdichters ter meerdere eer en glorie van zichzelf en de natie die zij regeerden. Hele orkesten hadden ze in dienst en namen ze mee als ze op buurbe zoek gingen. Artistieke kwaliteit bewees het niveau, de macht en de welstand van de heerser en verhoogde zijn populariteit. Daar is niets meer van over. Geen Kok, Brinkman of zelfs Bolkestein die met de sympathie van Emmy Verhey, Hans Croiset of Rem Koolhaas pronkt. Politieke caravanen trekken door het land, maar geen dichter erbij om de lof van de lijsttrekker te bezingen. Spreekbeurt op spreekbeurt wordt er gehouden, maar nergens John Bröcheler, Jard van Nes of Elly Ameling die de zaal smaakvol opwarmt. Politici beseffen dat kunst niet meer telt. Zij spelen mee in quizzes op tv, laten zich zij aan zij fotograferen met de huisvrienden van de buis en schurken met genoegen tegen de half blote, bezwete bodies van sporthelden. Het loont meer je hebben en houden te etaleren in Libelle, Panorama en Privé, dan gezien te worden in de altijd lege burgemeestersloge van de Amsterdamse Stadsschouwburg. Zelfs het feit dat hij zelf wel eens leest, een noot speelt of een vakantie-aquarelletje maakt, houdt de politicus liever stil. Hij zou er te boek door komen staan als levensvreemde dorknoper. Ook dat was indertijd anders. Frederik de Grote van Pruissen liet zich voorstaan op zijn dilettanten-status als fluitist. De katholieke emanci pator Schaepman werd niet alleen beroemd en gevreesd vanwege zijn redes in de Kamer en daarbuiten, hij was, tot Willem Kloos hem voor eeuwig bespottelijk maakte, een befaamd dichter. Jacob van Lennepgebruikte de faam en het aanzien die hij verworven had met 'De roos van Dekama' en 'Ferdinand Huyck' om op het parlementspluche te komen. Pieter Jelles Troelstra combineer de de in zijn socialistische kring gebruikelijke talenten van dichter en politicus. Hij werd er niet op aangekeken, integendeel. Het werd betreurd dat hij zo weinig tijd aan de Friese poëzie kon besteden. Den Uyl was de laatste grote politicus die er rond voor uitkwam wel eens een gedicht te lezen. Hij zou in november 1987 de grote herdenkingsrede houden bij de 400e geboortedag van Vondel. Toen zijn laatste ziekte hem dat onmogelijk maakte, kostte het de organisatoren dagen voor ze een collega bereid vonden die taak over te nemen. Ze moesten ervoor naar Groningen, waar commissaris Vonhof uiteindelijk bereid bleek te bewijzen dat een politicus-be stuurder meer is dan een presentator van door ambtenaren geschre ven nota's en voorlezer van door ghost-writers geschreven speeches. Zelfs kunstkenners in de Kamer pronken niet met hun veren. De CDA 'er Beinema is neerlandicus, net als zijn PvdA-collega Niessen. In de D66-gelederen zit Aad Nuis, eertijds een berucht literair criticus. Geen van drieën begeestert de kamerbankjes of afdelings zaaltjes met citaten van Lucebert, Emmens of Campert. Niessen heeft vorig jaar samen met Eric Jurgens een bundeltje parlementsgedichten gepresenteerd. Het speelt geen enkele rol in de verkiezingsstrijd. Alles van schoonheid is weerloos. Politici willen niet weerloos lijken. Voor kunst is daarom geen plaats. Door onze correspondent Wilko Voordouw Parijs - Een schriller contrast is nauwe lijks denkbaar. De schilderwerken van de vroege impressionisten of hun inspi ratiebronnen lijken in het heropende Grand Palais van de muren af te sprin gen, maar ze hangen aan trieste muren. De presentatie is bepaald ongelukkig te noemen. Maar eigenlijk is dat een detail, een bijzaak. Want 'Impressionnisme, les origines 1859-1869' is een juweel van een tentoon stelling. 180 Meesterwerken bijeen gegaard uit collecties van over de hele wereld zijn tot begin augustus te bewonderen in het Parijse Grand Palais. En die werken, daar gaat het natuurlijk om. Het Musée d'Orsay heeft zijn vruchtbare samenwerking met The Metropolitan Mu seum of Art uit New York voortgezet. Na de retrospectieven van onder meer Seurat en Degas hebben de twee musea zaterdag de eerste tentoonstelling van een drieluik rond de impressionisten geopend. Deze expositie is gewijd aan de opkomst van 'de schilder kunst van het licht.' De meeste kunstkenners zijn het er wel over eens dat het impressionisme als stroming begon in 1874. Op dat moment drong de naam zich op, nadat een kunstkritikus in Parijs smalend over Impression Soleil Le vant van Monet had geschreven. De toenma lige angry young men van de schilderkunst hielden in 1974 hun eerste gezamenlijke manifestatie in het atelier van de fotograaf Nadar. Maar over het begin van het impressionis tisch schilderen is meer discussie. Sommigen houden het op 1863, bij de presentatie van Déjeuner sur l'herbe van Manet. Het doek riep nogal wat emoties op en veroorzaakte een schandaal vanwege het naakte vrouwe lijke. Kruispunt De twee commissarissen van de tentoonstel ling leggen het begin iets vroeger, in 1859. Op dat moment wordt de schilderkunst in Frankrijk nog ruim gedomineerd door Ingres en Delacroix. De Parijse Salon van dat jaar verwelkomt voor het eerst de fotografie, de jonge honden van het impressionisme zijn niet uitgenodigd. De schilderkunst staat op dat moment op een kruispunt. De kunst met de Grote K, die van de historische schilde ringen, verkeert in een crisis. Alleen de landschapsschilderkunst wordt als 'nieuw' beschouwd maar is tegelijkertijd voor de meesten kunst met een kleine k. De jonge schilders als Manet, Cézanne, De- gas en Renoir proberen die historische schil derkunst te vernieuwen. Maar hun werken zijn bepaald niet overtuigend. Ze worden pas serieus genomen wanneer de impressio nisten, met hun ezel onder de ene arm en een koffer met verf onder de andere, het land in trekken en langzaam maar zeker het realis me verlaten om die vederlichte toets uit te vinden. Of, om het nog maar eens anders te zeggen, wanneer ze de verf in de klassieke 'pruimekleur' in de tubes houden en zoeken naar het licht. En het ook vinden... Lust Die langzame transformatie is in het onlangs heropende Grand Palais - het museum was enige tijd gesloten omdat de moeren en schroeven uit de dakconstructie vielen - goed waar te nemen. De tentoonstelling is een lust voor het oog. We trekken van zaal naar zaal en lijken langzaam terug te keren naar die periode dat Frankrijk nog een land was waar het allemaal zo goed leek. Met iedere stap richting het 'echte' impres sionisme ruiken we meer de geur van rijp fruit, zien we de magie van bomen en alle kleuren die je kon vinden in een rivier, fraaie tuinen en oh, wat waren de jongedames toch mooi. We keren terug naar de periode van de borrels, die in tuinen werden geserveerd, naar de traditionele wandelingen van de zondagmiddag langs het strand. We gaan naar de bar in de Moulin Rouge, dan wel naar een guinguette (een bar annex restau rant) langs de oevers van de Oise, de Seine of een andere rivier. Monet, Degas, Pissarro of Renoir gaan langzaam naar de belangrijkste vernieuwing in de schilderkunst sinds de Renaissance. Honfleur In de tentoonstelling zien we ook veel werk van degenen die hen definitief hebben beïn vloed. Dan moeten we in de allereerste plaats denken aan de School van Barbizon (Millet, Rousseau), de eerste schilders die hun atelier verlieten. En zo omschrijft Clau de Monet de Nederlandse zeeschilder Johan Barthold Jongkind als de man die hem zijn 'definitieve les' gaf tijdens een verblijf in het Normandische havenstadje Honfleur. Van hem zijn twee werken te zien. Voordat de latere impressionisten ook wer kelijk impressionistisch werden, deden ze aan alle genres die de schilderkunst rijk was. Door de zalen slenterend komen we van de naaktstudie tot de stillevens, van de land schappen tot portretten en gezichten. En steeds valt op dat van hoe later het werk Van onze rtv-redactie Johnny Logan en Bob de Rooy maken de Nederlandse kijkJ warm voor het Eurovisie Songfestival dat morgenavond! Dublin losbarst. Paul de Leeuws kleffe typetje Bob de Rol volgt een week lang repetities, recepties en andere officii plichtplegingen. Hij werpt zich ook op als assis tent-dirigent, die waakt over de muzikale kwaliteiten van het Eurovisie-orkest. Bob de Rooy brengt vanavond op de van hem bekende wijze verslag uit in 'Willeke en het Eurovisie Song festival' en 'Hallo Boppers....hier is Ierland', dat morgenavond pal voor het festival is gepland. Ook van de partij in Ierland is RTL4's 'Showtime'. Dat pro gramma verschijnt een dag eer der dan normaal op de buis om een uitgebreid interview met Willeke Alberti te kunnen bren gen. Haar allerlaatste voorberei dingen worden gevolgd. Ook was 'Showtime' in Montreux bij het Gouden Roos-festival, waar Ro bert ten Brink naast de prijzen greep. l" „nieem lost u het beste **2een ..Kleintje inde L n P immors met minstens b K-n de ytien Stemlezers '.Izeressen die speciaal A jstall'og hebben voor -rubriek ijneo' gevraagd" ligt het He hand. dat er snel en reacties komen. pulairste mensen van het err eiland. Naïviteit en onervarenheid den hem bijna de das om, Kleiburg - 825.000 gulden bleek twee managers te hebbi L, het afgetreden bestuur van die allebei een deel van de b f opspraak geraakte Stich- claimden. Voor de rechter T - ten ze het uit. Nieuwe hits wri een flop, toernees wilden r lukken, de schulden stapeh luKKen, ae scnuiaen stapelt "kondeld in strijd met wet en zich op. De Ieren lieten hem Llseving," zei stichtingsecre- een baksteen vallen. „Ik voe Wisse gisteren voor het FOTO SJEF FRIJNS publiek merken. Het LSO speelt met zoveel nuance en helderheid dat ik in de toekomst weer graag naar Maastricht zal terugko men." La Bohème van Giacomo Pucci ni door Opera Zuid. Premiere 30 april Maastricht. Verder onder meer 3 mei Concordia Breda, 7 mei Rotterdamse Schouwburg, 10 mei Stadsschouwburg Eindhoven, 14 mei Stadsschouwburg Utrecht, 19 mei Schouwburg Tilburg, 24 mei Casinotheater 's-Hertogenbosch en 26 mei De Maagd Bergen op Zoom. De NOS toont de essentie van het Eurovisie Songfestival in het wat oppervlakkige portret 'Why me?', dat gaat over de Ier Johnny Logan. Hemelse pieken en depri merende dalen, Logan weet er alles van. In 1980 won hij met 'What's another year' als 24-jarige babyface voor de eerste keer het Eurovisie Songfestival. Op slag behoorde hij tot de po- si Rusthuizen der Gerefor- Jiërde Gemeenten in Zeeland onrechte gebruikt. „Er is -C1 me verworpen, gebroken. 1 jjj^ 0p een persconferentie in j ,-wvhj - -i Middelburg. Hij doelde op het kerder blikt de zanger terug. bedrag. Johnny Logan zag maar één i C zeeland - weg uit de bodemloze put: i een keer meedoen met het Eu visie Songfestival èn winn Dat was nog niet eerder v toond. De zanger wist het: ik niet win, zullen ze me uit chen." Maar hij slaagde in z opzet met 'Hold me now' 1987, ditmaal zonder manag of agenten, helemaal in zijn i pie. Vanaf dat moment gin weer bergop met de Ier. werd in 1992 onderstreept. Li da Martin won het Songfestii met het liedje dat Johhny Log voor haar schreef: 'Why me?' RTL4, 22.25 uur; Nederland 23.16 en 23.36 uur grens Dii, lucht. dateert, hoe lichter het palet wordt. Tovenaars De 'Clown in het circus' van Auguste Renoir heeft voor de tentoonstelling uit het Rijks museum Kröller-Müller mogen verlaten en hangt naast 'Mile V en costume d'espada' van Edouard Manet. De emotie wordt bij het bekijken van deze en andere werken voel baar. De tovenaars met het licht raken in de laatste jaren die de tentoonstelling behan delt echt op dreef. Het is dan duidelijk dat ze hun oude meesters uit de klassieke schilder kunst achter zich hebben gelaten. Claude Monet laat zijn absolute meesterschap zien in twee sneeuwlandschappen, 'La route de la ferme Saint-Siméon' en het wereldberoemde 'La pie', Camille Pissarro, op bezoek bij Monet, schildert tweemaal La Route de Versailles a Louveciennes. De absolute verfijning van Auguste Renoir blijkt uit 'La grenouillière'. In die werken uit 1869 toont hij eens te meer aan dat hij de meester is van het spel van schaduw en zon. Voorzet Edouard Manet heeft dan al een grote voor zet gegeven van wat later het impressionis me voorstelt met zijn 'Sur la plage de Boulogne' uit 1868. Als een fotograaf uit die periode heeft hij een tiental personen 'bevro ren' op het Noordfranse strand. Een effect van beweging wordt gegeven door die enkele personen die niet lang genoeg konden (of wilden) blijven stilstaan. Het werk, dat slechts weinigen in Europa hebben kunnen zien, hangt normaal gesproken in een museum in Richmond. Het doek is een bewijs dat het impressionisme, waarvan ie dereen zegt dat het pas begon in 1874, al langere tijd bestaat. Achteraf kan worden vastgesteld, en deze unieke expositie is het bewijs, dat heel de wereld alleen op dat moment nog maar wachtte op een sceptische kunstkritikus die de spot dreef met al die lieden, die impres sies vastlegden. En die definitief een naam gaf een een groepje schilders, vaak van goede komaf, die een heuse revolutie veroor zaakten. De tentoonstelling 'Impressionisme, les origi nes 1859-1959' is te zien in het Grand Palais aan de Square Jean Perrin in Parijs en duurt tot en met 6 augustus. Métro: Champs Elysées-Cle- menceau. Dagelijks open van 10 tot 20 uur, behalve op dinsdag. Woensdag is het museum open van 10 tot 22 uur. Zonder reservering is bezoek mogelijk van 10 tot 14 uur. Wie na 14 uur wil gaan, kan het beste reserveren via telefoon nummer (uit Nederland) 00-331.44.78.25.05. De catalogus kost 350 francs en is verkrijgbaar in het Engels en Frins. Breda - Stadsschouwburg. 'Koningin Moeder' van Manlio Santanelli. Regie: Peter Oost hoek. Gespeeld door Mary Dresselhuys en Carol van Her- wijnen. Gezien op donderdag 28 april. Door Marjan Mes Bloemen en een staande ova tie waren er gisteravond in Breda voor de 87-jarige actri ce Mary Dresselhuys na af loop van de voorstelling 'Ko ningin Moeder'. Het was de allerlaatste voorstelling van de toernee die de grote comé dienne met dit stuk de afge lopen maanden heeft ge maakt. In de zaal zat produ cent Joop van den Ende met zijn echtgenote, die de afge lopen vijftien jaar alle voor stellingen van de actrice heeft uitgebracht en haar steeds stimuleerde om door te gaan. Of het inderdaad ook het aller laatste optreden van de hoogbe jaarde actrice was na een 65-jarige toneelcarrière kon door schouwburgvoorlichter Bart van Mossel niet worden bevestigd. Wel was deze voorstelling in Breda enige tijd terug als zoda nig aangekondigd. „Maar met Mary weet je het nooit", aldus tegenspeler Carol van Herwij nen, „die komt heus nog wel terug." In ieder geval is het volgend seizoen geen voorstel ling met Mary Dresselhuys ge pland. Dat Breda voor de laatste maal van haar unieke blij spelstijl heeft kunnen genieten, lijkt dus niet ondenkbaar. Mevrouw Dresselhuys die in 1929 debuteerde, heeft in iec geval tot en met gisteravond komediespel op hoog niveau-,-i - tolkt, waarbij zij de afgelop Droog en frisser jaren vooral gespecialiseerd w in excentrieke dames van goed huize. Behalve de komische ka liet zij ook de serieuze 'achte kant' van deze rollen met supei eur, invoelend spel zien. Ha bijzondere stem, met een ove slaand middenregister, verruk de liefhebber en irriteerde men ander. „Mijn stem is een gebri waar je niet mee mag spotten vond zij. Het leek een maniert maar was het allerminst. Mar Dresselhuys blijft een 'denkenc modern actrice die haar spelsti steeds versoberde en intensive de en daarom ook nooit oudl wets of sentimenteel werd. laatst overgeblevene van een teursgeneratie; grote karakter; teurs voor wie men uitsluite: Ueneve/Bujumbura - Uit angst ®or geweld zijn de afgelopen derentwintig uur meer dan een kvart miljoen Ruandezen de naar Tanzania overge- In Ruanda, waar de liammenoorlog tussen de Hutu's O de Tutsi's een steeds grimmi- «er karakter krijgt, zijn volgens je hulporganisatie Artsen zon- jer Grenzen de afgelopen drie weken tenminste 200.000 men- sen vermoord. |ZIE BUITENLAND-A4 Na een mooie, warme lente dag, wordt nu koelere lucht aangevoerd. Koninginnedag en zondag: bewolking afge wisseld met zonnige perioden. De nnw is zwak tot matig. Gorinchem - Premier Lubbers brengt dinsdag zijn stem uit op de nummer drie van de CDA- lijst: minister Hirsch Ballin. Hij wil hiermee aanduiden dat het belangrijk is dat mensen hun mond open durven doen over iundamentele waarden. Uitspra ken van Hirsch Ballin over mo- naar de schouwburg komt, ong waarden-waren slecht geval- acht het stuk. Zo was dat gisteravond in ee uitverkocht Concordia ook. 'Ko ningin Moeder' van de onbeken de Italiaan Manlio Santanellil was geen buitengewoon amusant] stuk, met zijn wat opgeklopt thematiek van een fatale moe-1 derbinding. Maar Mary Dressel huys kon er opnieuw haar onna volgbaar geplaatste 'one-liners in kwijt, goed voor een onver wachtse lach. Carol van Herwij nen speelde, met veel heftig ver toon haar neurotische Wellicht werd hier toneelhistorie gemaakt, maar een staartje zit er misschien nog in. Heintje Davids kon het tenslotte ook niet laten. ■SM FILMS GOES -Grand Theater 19 en 21.30 u. Sister act 2. HULST - De Koning van Engeland 19.30 en 22 u. De flat. 19.30 en 22 u. Wayne's world. 22 u. The good son. 19.30 en 22 u. The pelican brief. 19.30 u. On deadly ground. 20 u. Schindler's list. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Farewell to my concubine. 22.30 u. Jamon, Jamon. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Sister Act 2. TERNEUZEN - Luxor Theater 20 u. Mrs. Doubtfire. VLISSINGEN - Alhambra 1 19.30 u. Schindler's list. - Alhambra 2 19.30 u. The pelican brief. - Alhambra 3 19 en 21.30 u. Tombstone. - Alhambra 4 19 u. Wayne's world 2. 21.30 u. De flat. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. True romance. Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains of the day. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. On deadly ground. Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind ler's list. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Intersection. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philadelphia. Zaal 8 - 14.30 u. Jurassic Park. 17 en 21 u. Schindler's list. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Carlito's way. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30» In the name of the father. Zaal 11 - 14.30, 17 en 22.30 The dark half. 20 u. Philadelphia. Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30» Free Willy. Zaal 13 - 14.30 en 20 u. Short cuts. Zaal 14 - 14.30, 17, 20en22.3Ö* Close. Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30il The house of spirits. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 2'. Wayne's world. n. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30u. Sister act 2. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30a The pelican brief. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30^ Blink. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30» Gunmen. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30" Cool runnings. Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22, Fearless. GENT - Decascoop 17, 20 en 22.30 u. Close. 14.30,17, 20 en 22.30 u. Blink. 20 en 22j£0-u. Fearless. 14.30/17, 20 en 22.30 u. Intersec tion. 20 u. Short cuts. 14.30, 17,20 en 22.30 u. On< fround. 0 en 22.30 u. True romance, 14.30, 20 en 22.30 u. Carlito's wa> 14.30 u. Sister act 2. 14.30, 17, 20 en 22.30 u Pelican brief. liv 14.30, 17, 20 en 22.30 u. PhilaW 20 en 22.30 u. In the name of^ father. 14.30 en 20 u. Schindler's list. 14.30 u. Remains of the day. 14.30 en 17 u. Free Willy- 14.30, 17 en 20 u. Mrs. Doubtfire KNOKKE - Beverly sereens 20 en 22.30 u. Intersection. 20 en 22.30 u. Blink. 20 u. Schindler's list. 20 u. On deadly ground. 22.30 u. The pelican brief. bij zowel de oppositie als bij coalitiepartner PvdA. ZIE BINNENLAND-A3 Den Haag - Als er niets veran dert, krijgt de toeristisch-recrea- tieve sector de komende tien jaar steeds minder ruimte om zich verder te ontwikkelen, blijkt uit een onderzoek dat het ministerie van Economische Zaken heeft laten uitvoeren. Het ruimtepro bleem speelt onder meer langs de kust en bij de grote meren in Holland en Friesland. ZIE ECONOMIE-A5 Amsterdam - D66 is veruit de populairste partij onder scholie ren. De Democraten kregen bij de dinsdag gehouden scholieren verkiezingen bijna 29 procent, goed voor 45 kamerzetels. Df WD is tweede geworden met 2f zetels en de PvdA derde met 26 zetels. Het CDA komt niet ver der dan 15 zetels en moet Groen er -cs met 22 zetels nog laten voorgaan. Bijna een op de twin tig scholieren stemt Janmaat. ■zie ragazzi - deel d Den Haag - Meer dan de helf van de bevolking zorgt voor ee:| tamilielidburen, kennissen o vrienden, blijkt uit een onder zoek van de Vrouwen Alliantie gisteren is gepresenteerd Vooral vrouwen zijn daar drul •nee. Het zou goed zijn als man nen en jongens meer zorg e nulp gaan bieden. Maar daar naast is een drastische uitbrei lng van de professionele kracb on m de thuiszorg nodig. ■ZIE BINNENLAND-A3 Proficiat Adje!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 24