De angst om gepakt te worden 4Er is behoefte aan echt spannende boeken' KINDERBOEKEN y POPPODIA Poëtisch in Rat Tilburgse verzameling manuscripten ontsloten Duizendpoot Politiek en vluchtelingen voor kinderen verklaard Belgapop ii DE STEM BOEKEN Tweede deel van de familiekroniek van Erik Vlaminck pE STEM Rockgroep Fir Complot van doofpotaffaires Van onze verslaggever De Brabant-Collectie op de Til burgse universiteitsbibliotheek bevat de grootste bestaande ver zameling 'Brabantica'. Het on derdeel handschriften was tot voor kort nauwelijks in kaart gebracht. Dat is nu gebeurd met de handschriftencatalogus 'Over Brabant geschreven'. Drs. Jeroen van de Ven (31) heeft er drie jaar lang aan gewerkt. De Boxtelse boekwetenschapper is een neerlandicus die is 'afge dwaald naar handschriften'. Zijn onderzoek heeft een aantal spectaculaire vondsten opgele verd. Bijvoorbeeld drie veertien- de-eeuwse fragmenten van de Spiegel Historiael van Jacob van Maerlant en een fragment van Jan van Boendale's Der Leken Spieghel. Ze waren zo'n 130 jaar zoek geweest toen de boekhisto ricus ze aantrof in Tilburg. Van de Ven heeft als het ware een slapende collectie gewekt. „Een bibliotheek die niet be schreven is, bestaat niet. „Als je niet weet wat je hebt, weet je ook niet wat je moet bewaren. Wat dat betreft berust bij de Katholieke Universiteit Brabant een stuk verantwoordelijkheid voor het ontsluiten van zijn col lectie". Het is niet alleen een kwestie van geld, dat dit werk tot een goed einde is gebracht. Ook het doorzettingsvermogen van Van de Ven mag op zijn minst bijzon der genoemd worden. Is het geen eenzaam werk? „Nee. Maar wel monomaan. Je moet heel gedreven zijn om het karwei af te maken. Het is vrij ambach telijk, een beetje monnikenwerk. En soms doet het denken aan Sherlock Holmes. Ik heb ook een grote loep. De uitdaging van dit werk is dat je bestaansrecht geeft aan materiaal dat men nauwelijks kende omdat het niet goed ontsloten was. Maar daar naast is het gewoon ook heel spannend werk, je pakt iets uit de kluis en denkt: wat zal ik tegenkomen? Het is pure weten schap. Je bent bezig je persoon lijke nieuwsgierigheid te bevre digen." Van de Ven heeft de afgelopen jaren steeds op projectbasis ge werkt. Rijk wordt hij er bepaald niet van. „Het is letterlijk liefde werk oud papier", zegt hij la chend. Ooit hoopt hij nog eens vast werk te krijgen. „Misschien als conservator van een hand- schriftenkabinet. 'Over Brabant geschreven' is ver schenen in de reeks Miscellanea Neerlandica van de Vlaamse uitge verij Peeters. De delen I 80,-) en II 85,-) kunnen besteld worden via de bibliotheek van de Katho lieke Universiteit Brabant in Til burg, ook los van elkaar. VRIJDAG 29 APRIL 1994 D2 Door Johan Diepstraten „Het is stilistisch een van de mooiste debuten van de afgelo pen jaren", schreef De Stem op 25 september 1992. „'Quater temperdagen' is 'Het verdriet van België' in miniformaat". Met zijn prozadebuut haalde Erik Vlaminck vorig jaar net niet de Mekka-Top Honderd, de lijst met de beste boeken volgens de literaire recensen ten. Alleen vanuit Vlaanderen kreeg hij enkele noterin gen en kwam daarmee precies uit op plaats 101. Dat het Vlaamse debuut geen stormachtige ontvangst in Ne derland heeft gekregen, moet buiten-literaire oorzaken heb ben. Wellicht is het boek on dergesneeuwd in het grote aan bod van de najaarsaanbieding 1992 of misschien kreeg het geen aandacht vanwege de be perkte uitstraling van het Ne derlandse fonds van uitgeverij De Wereldbibliotheek. Er was ook geen Libris-jury die, zoals in het geval van Henk van Woerden met Moenie kijk nieineens voor nieuwe publi citeit zorgde. Dat betekent dat Erik Vlaminck Nederland op eigen kracht zal moeten vero veren. Het is ondenkbaar dat zijn tweede roman, Wolven huilen, eveneens onopgemerkt zal blijven. Met behulp van de herinnerin gen van zijn ouders en grootou ders schreef Erik Vlaminck de roman Quatertemperdagen over het alledaagse leven in Vlaanderen van het begin van deze eeuw tot heden. De fami liekroniek eindigt met een brief van Liza Schrijvers, een ver familielid uit Canada over wie weinig wordt onthuld. „Liza van de Koolput, da's zeker dat ik die gekend heb," herinnert iemand zich. „Alle venten van Hoevenen hebben die gekend. Jongen dat was een vrouwmens waar niks aan mankeerde. Die was getrouwd met ene van Wil- marsdonk maar die heeft ze laten zitten voor een Canadees, een neger nog wel." Canada Het was geen neger en ook geen Canadees, maar ene Alfons Huybrechts die na een interne ring vanwege zijn oorlogsver- raad met Liza naar Canada emigreerde. Wolven huilen be vat het ongelooflijke verhaal van twee mensen die zich hun leven lang hebben schuil ge houden in de wouden van Ca nada. Als Erik Vlaminck na een lange speurtocht bij hun fazan tenboerderij aankomt, voelt Erik Vlaminck: het onvermogen om met elkaar om te gaan foto wereldbibliotheek Alfons 'de panische doodsangst die hij nu al bijna vijftig jaar in zich draagt. De Belgen hebben hem gevonden. Zij zijn erachter gekomen dat hij nog veel meer op zijn kerfstok had, dat ze hem nog niet voor de helft van de feiten veroordeeld hebben.' Het was Erik Vlaminek niet te doen om de lotgevallen van het tweetal in de oorlog, want die zijn niet echt afwijkend van wat al in de geschiedenisboe ken is beschreven. Als eierboer vergaarde Fons in de oorlog een vermogen, hij dook bij Liza onder om tewerkstelling in Duitsland te ontlopen, werd verraden, vervolgens opgepakt door de bezetters en vrijgelaten omdat hij de namen vrijgaf van alle smokkelaars, ondergedo ken werkweigeraars en joden kinderen die hij kende. Fons werd na de oorlog veroordeeld tot tien jaar en Liza onderging, ten onrechte overigens, de be handeling van een moffenhoer. Hóe spectaculair de levensloop van Fons en Liza ook is, in literatuur gaat het om de bin nenwereld van mensen. Het bij zondere van Wolven huilen is dat de gebeurtenissen met veel invoelingsvermogen zijn be schreven vanuit het perspectief van Fons en Liza. Al snel heeft de lezer een beeld van hun gruwelijke alledaagse werke lijkheid in Canada. De stank van de scherpe mestlucht van drieduizend fazanten die Fons met een soldeerbout heeft blindgemaakt, walmt al vanaf de eerste pagina's van het boek. Wolven huilen is een roman over het onvermogen om met elkaar om te gaan. Compassie heeft Fons met niemand, zelfs niet met zichzelf, laat staan met zijn beesten. Fazanten zijn geen mensen, dus kan er ook niets onmenselijks aan de be handeling zijn, redeneert hij. „Wie compassie heeft, wordt kapotgemaakt," houdt Fons zich iedere dag voor en ziet de oorlogsbeelden van door hem verraden mannen met lange slobberende regenjassen, strompelend en struikelend in de richting van een vrachtwa gen. „Fons ik denk dat gij nooit rust gaat vinden. Ook in Cana da niet". Dat zijn de woorden van Liza. „En dat rotwijf had gelijk," beseft Fons. Voor de oorlog was hij een man in het Vlaamse dorp Zandvliet naar wie werd opgekeken, een spaarzame werker met hooguit een seksuele afwijking. In de Antwerpse rosse buurt ging hij als een beest tekeer, omdat hij de vrouwen niet kon missen. „Daarom sloeg hij ze en liet hij ze de vernederendste dingen doen. Fons was slaaf en mees ter tegelijk." Tijdens de oorlog werd hij geobsedeerd door geld en vanaf dat moment ging alles mis. Geobsedeerd, of beter gezegd: verblind, net als de fazanten in de verduisterde Canadese stal waarvoor er ook geen uitzicht is. Geen enkele sympathie kan de lezer opbrengen voor deze hoofdpersoon die naar het wer kelijke leven is getekend. Maar intrigerend is het wel om de ontwikkeling te volgen van de ze 'onnozele bange schijtluis' in de oorlog naar een verbitterde en tegelijkertijd nog steeds doodsbange bejaarde. De tragiek is zo groot omdat deze Alfons de verhoudingsge wijs onschuldige Liza in zijn val meesleurde. In Quatertem perdagen wordt door familie gesuggereerd dat zij er een be denkelijke levenswijze op na hield, maar de lezer vermoedde al dat dat niet klopte. Uit Wol ven huilen blijkt nu hoe extra dramatisch haar leven was om dat zij slachtoffer werd van benepen en jaloerse dorpsbe woners en geen andere uitweg zag dan de nederlaag bij voor baat te accepteren. Mislukt In Canada zit zij elke dag uren lang bij het raam, kijkt naar niets en denkt aan alles. Aan haar mislukte leven en misluk te huwelijk. Niet dat ze zichzelf ooit van het leven zou bene men. „Maar ze denkt er graag aan hoe Fons dan als een zot zou rondlopen. Hij kan alleen zijn plan niet trekken. Mis schien zou hij ook spijt krijgen van wat hij haar allemaal heeft aangedaan." De proloog Quatertemperdagen kan gezien worden als de ken nismaking met de familie van Erik Vlaminck. Na Wolven hui len ligt het voor de hand dat hij telkens één tak nader belicht. Zo ontstaat een nieuw 'verdriet van België' als tegenhanger voor het magnum opus van Claus. Erik Vlaminck is één van de grootste talenten van een nieu we Vlaamse schrijversgenera tie, maar dat was anderhalf jaar geleden op deze boekenpa gina al vastgesteld. Erik Vlaminck: 'Wolven huilen'. Uitg. De Wereldbibliotheek. Prijs 29,50. Niemand kan de heisa van de verkiezingen ontlopen, de kran ten staan er vol van en op de televisie kom je Kok en Bol- kestein vaker tegen dan je naas te buren. Heel nuttig om dan een boek bij de hand te hebben dat kinderen op een leuke manier wegwijs maakt in de politiek. Dat vond uitgeverij Ploegsma en bracht daarom Het politiekboek van Bas van Lier op de markt. Van Lier is free-lance journalist o.a. voor NRC-handelsblad. Over een tijdje komt ook van zijn hand Het communicatie-boek uit bij dezelfde uitgever. Politiek wordt meestal saai ge vonden, maar de levendige en begrijpelijke manier waarop Van Lier daarover schrijft, is dat be slist niet. Aan de hand van gebeurtenissen waar kinderen zelf mee te maken kunnen krijgen, zet hij uiteen hoe de politiek in elkaar zit. De stelling 'wie de macht heeft, is de baas' wordt geïllustreerd door kinderen te laten nagaan wie in hun eigen groep de baas is. De sterkste jongen, het knapste meisje of iemand die veel geld heeft en met snoep vriendjes koopt. Van Lier laat ook zien dat behalve de meeste stemmen, kennis en ervaring van belang zijn als het om macht gaat. Dat iedereen een beetje macht heeft, wordt duidelijk met de verkie zingen. Met jouw stem maak je een bepaalde groep sterker. Of het nu gaat om politieke pro gramma's of om welke spelletje op het schoolplein gespeeld zal worden, het principe blijft het zelfde. Daaraan knoopt Van Lier een brokje geschiedenis vast over het ontstaan van de demo cratie bij de oude Grieken. Je leest hoe de Tweede en Eerste Kamerleden gekozen worden en wat hun taak precies is. Wat Door Esther de Boe Hij is niet uit op griffels. Literai re aspiraties heeft hij evenmin. De 26-jarige Richard van Berkel uit Breda, die met 'Bandars Vlucht' zijn debuut als kinder boekenschrijver maakt, wil terug naar het klassieke avonturen boek voor de jeugd. „Een goed boek moet je meteen uit willen lezen, dat moet je mee naar bed nemen om er stiekum onder de dekens met je zaklamp nog in te lezen." Volgens Richard van Berkel is het aandeel van echt spannende leesverhalen in de boekhandels te klein. „Het moet altijd ergens over gaan. Ik wil nou 's niet schrijven over problematische gezinnen of over kinderen die denken dat ze homoseksueel zijn. Wat ik schrijf is wel peda gogisch verantwoord, maar ik houd geen belerend vingertje op geheven. Daartussen is een we reld van verschil." Niet dat hij boeken als die van Guus Kuijer niet mooi vindt. Maar een boodschap uitdragen laat hij liever aan anderen over. „Dat soort boeken is ook belang rijk. Lezen is wezenlijk in de opvoeding van kinderen. Maar je moet ook een behoefte aan span nende boeken erkennen, aan het echte lekkere leesvoer. Die twee moeten in evenwicht worden ge houden, net zoals in de volwas senenliteratuur mensen zowel Harry Mulisch, als Stephen King lezen." Actueel „Ik gebruik wel een actueel the ma, vluchtelingen, maar met een sprookjeselement." Daarom is zijn hoofdpersoon Bandar geen zielig arm kind, maar een ont heemde kroonprins, waardoor Van Berkel zich kan onthouden van moreel commentaar. Vorig jaar kwam hij in contact met de directeur van uitgeverij De Eekhoorn, een van de oudste uitgeverijen van met name klas sieke kinderboeken, waaronder de series 'Tup Joep' en de serie van Bob Evers, die hem op het idee bracht om een jeugdboek te gaan schrijven. „Ik heb eerst mijn eigen kinder boeken van zolder gehaald en heb bekeken hoe het schrijven voor kinderen technisch in el kaar zit. Ik ging ook na wat ik zelf als kind leuk vond. Het is belangrijk om kinderen op de juiste toon aan te spreken. Ik vond het vroeger zelf ook een vreselijke belediging als ik een boekje kreeg dat te kinderachtig was." Richard van Berkel studeerde af aan de School voor de Journalis tiek in Kampen en is tegenwoor dig adviseur bij een public rela- tionsbureau. Hij is dus gerouti neerd schrijver. Het schrijven zonder zich te baseren op bron nen, vindt hij fascinerend. „Je begint gewoon te schrijven en op een gegeven moment gaat het verhaal een eigen leven leiden. Na afloop ben je eigenlijk ver wonderd dat je dat allemaal ge schreven hebt." Oplossing In Bandars Vlucht voert Van Berkel zijn jeugdige hoofdperso nen op als miniatuurhelden. „Volwassenen mogen er zo min mogelijk aan te pas komen. Kin deren beleven een avontuur en het zijn ook kinderen die voor de oplossing zorgen." Kinderboe ken moeten weer echt voor kin deren zijn. „Het gaat erom wat kinderen leuk vinden en niet wat volgens de onderwijzer op school leuk is voor kinderen. Ik schrijf vooral leuke, ongecompliceerde boeken. Ik pretendeer weinig. Mijn boek is spannend en niet meer dan dat." Van Berkel lijkt er inderdaad in te zijn geslaagd een klassiek avonturenboek te schrijven. Als je Bandars Vlucht leest, lijkt de tijd even stil te hebben gestaan en is het alsof het video-tijdperk helemaal niet bestaat. Het valt nog te bezien of kinderen ook werkelijk hun game-boy even willen laten staan voor het sprookjesachtige avontuur van Mieke en Tom, die wat mij be treft toch een tikkeltje uit de tijd zijn. Het oordeel is uiteraard aan de jeugd. 'Bandars Vlucht' is bedoeld voor kinderen uit groep 8. Het verscheen in de juniorreeks van Uitgeverij De Eekhoorn. Het kost 14,90. De Bredase schrijver Richard van Berkel. Ik mil geen belerend vingertje naar kinderen ophouden' f0t0 de stem/johan van gurp doen ministers, wat doen provinciaal Bestuur en waai dat vage Europese Parlem toch goed voor Al die infon tie wordt je kort en krachtij hapklare brokjes voorgeschot een leesverhaaltje wordt - - wisseld met een historisch st tn stee<^s weer in zÜn muziek t< je, puur zakelijke informs wordt strak op een rijtje gezet Bijvoorbeeld, het Europese P lement heeft twee gebouwen, in Straatsburg en één in Brusa Meestal vergadert het parlem in Straatsburg, maar soms in Brussel. Dan moeten alle pi lementsleden, alle tolken en i andere mensen die bij het Pai ment werken naar Brussel zen. Eén gebouw zou missel handiger zijn, maar Frankrijk kunnen het daar over eens worden. Iets dat kinderen doet twijfi aan het heldere verstand volwassenen, maar goed. Er ook hoofdstukken over wel ving, het recht, het belastingsl sel, oorlog en vrede, en het lieu. Hoe ziet de rechtszaal ei naast de rechten van de mi Tussendoor staan opdrachten 'maak een thuiswetboek' 'maak een milieumeter'. Het van dergelijke opdrachten zie niet in, weinigen zullen op coi mando aan de slg gaan, bovi dien is dit boek leuk genoeg alleen maar gelezen te worden. Heel aktueel is ook De dag w het laatste schaap van Els Groen. Het is een verhaal oi twee jonge vluchtelingen die kaar in een Nederlands asiel kerscentrum ontmoeten. Nasiiba is 15 jaar en koml Ethiopië. Overdag wordt er' vochten, 's nachts komt er stroom schuifelende vluchtel gen op gang. Mensen vluchj van noord naar zuid en keerd, aan de reisrichting herl je of je voor dezelfde onderi ker vlucht. Daarnaast is Skender van 14 jaar. Hij is Albi nees en wordt door de Serré bezetting gedwongen Kosova verlaten. De Groen is woedend over uitlatingen van o.a. Bolkestei Ze heeft zelf gereisd door gebieden waarover zij schrij en ze heeft in een asielzoekei centrum gewerkt. Ze kent dus omstandigheden die gemaa hebben dat Nasiiba en Skend in ons land terecht zijn gekoma Nederland vol...je zult ffl moederziek alleen, na ellendi en schokkende ervaringen, een vreemd land terecht koi waar je niet van ganser har welkom bent. Neem Skender. Zijn vader is bergen ingetrokken om tegen i vijand te vechten; zijn broer tijdens een demonstratie dool geschoten, zijn broer die zon# dig was. Skender voelt zich s slappeling. Dan krijgt hi] kans iets zinvols te doen op i eigen manier. In het geheim dj video-opnamen gemaakt martelpraktijken, spoedop® ties, enz. Ook van stuiptrekte de scholieren die achter het ziekenhuis ingedragen den, net als met Skenders tos is gebeurd. Niemand wist aan de hand was, tot ze eracto kwamen dat de Serviërs nachts de schoollokalen vols? ten met een zenuwgas Skender wordt gevraagd het gesp® commentaar op die banden, het Engels te vertalen. Dan& len de banden over de SP worden gesmokkeld, als de dere Europese landen diezl? zullen ze zeker komen hel?1 Mooi niet, de banden zijn welijks vertoond, in de do gestopt omdat Europa zich in een wespennest wil steke Els de Groen heeft die ban® gezien, ze bestaan, en dan ri ven we hier in het westen zeggen dat het vol is Wat het boek betreft: Nasiiha1- Skender lijken wel erg Ne< lands, daar staat tegenover je een goed beeld krijgt van leven van jonge vluchteling daar ging het De Groen vod om. Bas van Lier: Het politiek-bo Uitg. Ploegsma (in sarn®n(J« king met de stichting 011J'. schapskunde). Prijs 27,50. af 9 jaar Els de Groen: De dag van laatste schaap. Uitg. 5|ze Vanaf 13 jaar Dave Alvin foto ben herzhafJ BLUES, COUNTRY, Tex Mei Kockabilly, Gospel, Honky Toni Surf. En dan zijn we nog maa halverwege de lijst van muzikal invloeden die Dave Alvin Downey, California onderginl uiting laat komen. Dave Alvin en zijn broer Ph brachten hun tienerjaren doe met het naspelen en lastigvalle van Bluesgiganten als Big Jt Turner en T. Bone Walker. Mi tnkele jeugdvrienden richtten The Blasters op, waarmee ze vi albums maakten. In 1986 verli Dave de groep om bij de L. Band 'X' te spelen. In de volge jaren schrijft hij filmmuzii en speelt mee op platen vi onder anderen Tom Waits, D vid Lynch en Bob Dylan. OP KONINGINNEDAG tree in het Westdorpse café de Gi vin de Belgische formatie Fit brick op-. Deze rockgroep, opg I richt in 1983, brengt swingen) [nummers. In 1990 bracht de groep eerste single uit twee jaar la' kwam het nummer The Slamn uit op de cd Rock'in Flandi Volume I. De band speelt'v( j meer dan de helft eigen we I hoofzakelijk van de hand Jongerencentrum Kaïa: |r 'edag met optredens van I haggies en The Prophets of !ieuwe cd. Kort omschreven ;eassocieerd met de Red Hc afwisselend metal-funk en g] intree bedraagt 5,00. Zaterdag 30 april; aanvang 2C DE IN Roeselare (B) gel kunstenares Bea Vandenc sche heeft haar atelier né de Nederlandse kant val grens, aan de Lievestra Eede. Na artistieke studi het St. Lucaspaviljoen in werpen en na twee jaar academie schilderkunst! Brugge, heeft zij voortdj de eigen evolutie beleea onafhankelijk kunste Zelf zegt zij over haar dJ ren: „Het is de mens, het| natuur. Het is beide tegelj confrontatie, tussen rust j dreiging, tussen hoop en hoop." Haar werk kenmerkt zichj zijds door onwerkelijk doende, illusionaire ata ren, die de surrealistischl merken in haar olieverfd benadrukken. Aan de J kant zijn het poëtische schappen, waarbij nati menten worden gesymbo in schelpen, meeuwen, men, met hoge gebouwe tingen en pijpleidingen a trast. Na tentoonstellin onder andere Brugge en me is haar werk nu te zie Raadskelder van het tn Sluis. aardenburg - Galerichel, Weststr. - Ke werk van Nicolien Kolme schilderde eieren van Wo ver Kamp en houtsnijw rvan Nichols. Geop. vrij. 14-17 u. (tot 16 mei). - "aardestal - 'Pasen in df 'en', kleding, keramiek ei Ult Roemenië. Geop. dag. ma gesl. (tot 3 mei). axel - Streekmuseum - Goua werken in acryl van Jo e: nare man. Geop. woe. Lj-30-17 u. (tot 1 mei). biervliet 9/^\a*?r*e Arthouse, Markt 4/5) 'Photovirages', fotof mengtechnieken van Win IP- ma. t/m vrij. 9-12 r en 13-16 u. (tot 4 juni). clinge -Galerie Esprit, Gravens af 1/5) Marti de Greef: b ons. Paul Beckers: scl ontslagen. Het is om die reden dat hij naar Rhodos is gevlucht, maar hij wordt nu door het verleden ingehaald. Speurtocht Ervan overtuigd dat Heather nog in leven is, begint hij aan een speurtocht die hem weer in Engeland brengt. Hij beschikt over een fotorolletje van Hea ther dat zij net voor haar ver dwijning heeft volgeschoten. De foto's voeren hem naar het Breakspear College waar twin tig jaar geleden een student uit het raam is gevallen. Hij ont dekt dat een medestudent door een auto-ongeluk geestelijk in valide is geworden. De zus van Heather blijkt bij een IRA-bomaanslag om het leven te zijn gekomen. Langzaam maar zeker raakt hij verstrikt in een complot van doofpotaf faires. Wat terloops in het begin van de thriller wordt verteld - als jongen heeft Harry Barnett ooit een baby gered die was achter gelaten op een spoorlijn - blijkt van grotere invloed op zijn la tere leven te zijn dan hij hij ooit zelf had kunnen vermoe den. In het niets is een speur tocht naar de vermiste Heather, maar voor Harry eveneens een confrontatie met zijn eigen be staan. Deze twee verhaallijnen heeft Goddard prachtig gecom bineerd in deze psychologische thriller met een hoog whodunnit-gehalte. Robert Goddard: 'In het niets'. Uitg. Bzztóh. Prijs 34,50. foto bzztöh Door Johan Diepstraten Er zijn thrillerschrijvers die met hun eerste roman onmid dellijk een wereldseller schrij ven, zoals Scott Turow, Donna Tart, Jonathan Kellerman, Elisabeth George en John Grisham. Voor anderen is de weg naar de roem iets langer, al mag Robert Goddard (1954) niet echt klagen. Zijn thrillers zijn inmiddels in tien landen vertaald en uitgeverij Bzztóh kan er trots op zijn om hem in Nederland te mogen introduceren. Uit de zeven thrillers van God dard is gekozen voor Into the blue (1990) dat onder de weinig commerciële titel In het niets op de markt is gebracht. In het najaar verschijnt'bij Bzztóh de vertaling van Hand in glove. De vertaler twijfelt nog tussen Dikke vrienden en Beste maat jes. Robert Goddard is volgens de flaptekst 'de meest begenadig de verteller van dit moment' en deze aanprijzing is op haar plaats. In het niets is een vuist dikke roman die ondanks de complexe intrige spannend blijft. Het is bovendien een ty pisch Britse thriller die zich voor een deel afspeelt in de omgeving van de tradionele Engelse kostscholen en in de wereld van de roddelpers. Op het Griekse eiland Rhodos verdwijnt een jonge Engelse onderwijzeres, Heather Mailen- der, tijdens een bergwandeling letterlijk in het niets. Haar metgezel, de 53-jarige Harry Barnett, wordt van moord ver dacht, ook al is er geen lijk. Het verdwenen meisje is familie van de eigenaren van een fa briek waar deze Barnett vroe ger wegens verduistering is Robert Godard: psychologische thriller I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 22