De angst om gepakt te worden
4Er is behoefte aan echt spannende boeken'
KINDERBOEKEN
y POPPODIA
Poëtisch
in Rat
Tilburgse verzameling
manuscripten ontsloten
Duizendpoot
Politiek en vluchtelingen
voor kinderen verklaard
Belgapop ii
DE STEM
BOEKEN
Tweede deel van de familiekroniek van Erik Vlaminck
pE STEM
Rockgroep Fir
Complot van
doofpotaffaires
Van onze verslaggever
De Brabant-Collectie op de Til
burgse universiteitsbibliotheek
bevat de grootste bestaande ver
zameling 'Brabantica'. Het on
derdeel handschriften was tot
voor kort nauwelijks in kaart
gebracht. Dat is nu gebeurd met
de handschriftencatalogus 'Over
Brabant geschreven'.
Drs. Jeroen van de Ven (31) heeft
er drie jaar lang aan gewerkt. De
Boxtelse boekwetenschapper is
een neerlandicus die is 'afge
dwaald naar handschriften'.
Zijn onderzoek heeft een aantal
spectaculaire vondsten opgele
verd. Bijvoorbeeld drie veertien-
de-eeuwse fragmenten van de
Spiegel Historiael van Jacob van
Maerlant en een fragment van
Jan van Boendale's Der Leken
Spieghel. Ze waren zo'n 130 jaar
zoek geweest toen de boekhisto
ricus ze aantrof in Tilburg.
Van de Ven heeft als het ware
een slapende collectie gewekt.
„Een bibliotheek die niet be
schreven is, bestaat niet. „Als je
niet weet wat je hebt, weet je
ook niet wat je moet bewaren.
Wat dat betreft berust bij de
Katholieke Universiteit Brabant
een stuk verantwoordelijkheid
voor het ontsluiten van zijn col
lectie".
Het is niet alleen een kwestie
van geld, dat dit werk tot een
goed einde is gebracht. Ook het
doorzettingsvermogen van Van
de Ven mag op zijn minst bijzon
der genoemd worden.
Is het geen eenzaam werk? „Nee.
Maar wel monomaan. Je moet
heel gedreven zijn om het karwei
af te maken. Het is vrij ambach
telijk, een beetje monnikenwerk.
En soms doet het denken aan
Sherlock Holmes. Ik heb ook een
grote loep. De uitdaging van dit
werk is dat je bestaansrecht
geeft aan materiaal dat men
nauwelijks kende omdat het niet
goed ontsloten was. Maar daar
naast is het gewoon ook heel
spannend werk, je pakt iets uit
de kluis en denkt: wat zal ik
tegenkomen? Het is pure weten
schap. Je bent bezig je persoon
lijke nieuwsgierigheid te bevre
digen."
Van de Ven heeft de afgelopen
jaren steeds op projectbasis ge
werkt. Rijk wordt hij er bepaald
niet van. „Het is letterlijk liefde
werk oud papier", zegt hij la
chend. Ooit hoopt hij nog eens
vast werk te krijgen. „Misschien
als conservator van een hand-
schriftenkabinet.
'Over Brabant geschreven' is ver
schenen in de reeks Miscellanea
Neerlandica van de Vlaamse uitge
verij Peeters. De delen I 80,-) en
II 85,-) kunnen besteld worden
via de bibliotheek van de Katho
lieke Universiteit Brabant in Til
burg, ook los van elkaar.
VRIJDAG 29 APRIL
1994 D2
Door Johan Diepstraten
„Het is stilistisch een van de
mooiste debuten van de afgelo
pen jaren", schreef De Stem op
25 september 1992. „'Quater
temperdagen' is 'Het verdriet
van België' in miniformaat".
Met zijn prozadebuut haalde
Erik Vlaminck vorig jaar net
niet de Mekka-Top Honderd,
de lijst met de beste boeken
volgens de literaire recensen
ten. Alleen vanuit Vlaanderen
kreeg hij enkele noterin
gen en kwam daarmee precies
uit op plaats 101.
Dat het Vlaamse debuut geen
stormachtige ontvangst in Ne
derland heeft gekregen, moet
buiten-literaire oorzaken heb
ben. Wellicht is het boek on
dergesneeuwd in het grote aan
bod van de najaarsaanbieding
1992 of misschien kreeg het
geen aandacht vanwege de be
perkte uitstraling van het Ne
derlandse fonds van uitgeverij
De Wereldbibliotheek.
Er was ook geen Libris-jury
die, zoals in het geval van Henk
van Woerden met Moenie kijk
nieineens voor nieuwe publi
citeit zorgde. Dat betekent dat
Erik Vlaminck Nederland op
eigen kracht zal moeten vero
veren. Het is ondenkbaar dat
zijn tweede roman, Wolven
huilen, eveneens onopgemerkt
zal blijven.
Met behulp van de herinnerin
gen van zijn ouders en grootou
ders schreef Erik Vlaminck de
roman Quatertemperdagen
over het alledaagse leven in
Vlaanderen van het begin van
deze eeuw tot heden. De fami
liekroniek eindigt met een brief
van Liza Schrijvers, een ver
familielid uit Canada over wie
weinig wordt onthuld. „Liza
van de Koolput, da's zeker dat
ik die gekend heb," herinnert
iemand zich. „Alle venten van
Hoevenen hebben die gekend.
Jongen dat was een vrouwmens
waar niks aan mankeerde. Die
was getrouwd met ene van Wil-
marsdonk maar die heeft ze
laten zitten voor een Canadees,
een neger nog wel."
Canada
Het was geen neger en ook geen
Canadees, maar ene Alfons
Huybrechts die na een interne
ring vanwege zijn oorlogsver-
raad met Liza naar Canada
emigreerde. Wolven huilen be
vat het ongelooflijke verhaal
van twee mensen die zich hun
leven lang hebben schuil ge
houden in de wouden van Ca
nada. Als Erik Vlaminck na een
lange speurtocht bij hun fazan
tenboerderij aankomt, voelt
Erik Vlaminck: het onvermogen om met elkaar om te gaan
foto wereldbibliotheek
Alfons 'de panische doodsangst
die hij nu al bijna vijftig jaar in
zich draagt. De Belgen hebben
hem gevonden. Zij zijn erachter
gekomen dat hij nog veel meer
op zijn kerfstok had, dat ze
hem nog niet voor de helft van
de feiten veroordeeld hebben.'
Het was Erik Vlaminek niet te
doen om de lotgevallen van het
tweetal in de oorlog, want die
zijn niet echt afwijkend van
wat al in de geschiedenisboe
ken is beschreven. Als eierboer
vergaarde Fons in de oorlog een
vermogen, hij dook bij Liza
onder om tewerkstelling in
Duitsland te ontlopen, werd
verraden, vervolgens opgepakt
door de bezetters en vrijgelaten
omdat hij de namen vrijgaf van
alle smokkelaars, ondergedo
ken werkweigeraars en joden
kinderen die hij kende. Fons
werd na de oorlog veroordeeld
tot tien jaar en Liza onderging,
ten onrechte overigens, de be
handeling van een moffenhoer.
Hóe spectaculair de levensloop
van Fons en Liza ook is, in
literatuur gaat het om de bin
nenwereld van mensen. Het bij
zondere van Wolven huilen is
dat de gebeurtenissen met veel
invoelingsvermogen zijn be
schreven vanuit het perspectief
van Fons en Liza. Al snel heeft
de lezer een beeld van hun
gruwelijke alledaagse werke
lijkheid in Canada. De stank
van de scherpe mestlucht van
drieduizend fazanten die Fons
met een soldeerbout heeft
blindgemaakt, walmt al vanaf
de eerste pagina's van het boek.
Wolven huilen is een roman
over het onvermogen om met
elkaar om te gaan. Compassie
heeft Fons met niemand, zelfs
niet met zichzelf, laat staan
met zijn beesten. Fazanten zijn
geen mensen, dus kan er ook
niets onmenselijks aan de be
handeling zijn, redeneert hij.
„Wie compassie heeft, wordt
kapotgemaakt," houdt Fons
zich iedere dag voor en ziet de
oorlogsbeelden van door hem
verraden mannen met lange
slobberende regenjassen,
strompelend en struikelend in
de richting van een vrachtwa
gen. „Fons ik denk dat gij nooit
rust gaat vinden. Ook in Cana
da niet". Dat zijn de woorden
van Liza. „En dat rotwijf had
gelijk," beseft Fons.
Voor de oorlog was hij een man
in het Vlaamse dorp Zandvliet
naar wie werd opgekeken, een
spaarzame werker met hooguit
een seksuele afwijking. In de
Antwerpse rosse buurt ging hij
als een beest tekeer, omdat hij
de vrouwen niet kon missen.
„Daarom sloeg hij ze en liet hij
ze de vernederendste dingen
doen. Fons was slaaf en mees
ter tegelijk." Tijdens de oorlog
werd hij geobsedeerd door geld
en vanaf dat moment ging alles
mis.
Geobsedeerd, of beter gezegd:
verblind, net als de fazanten in
de verduisterde Canadese stal
waarvoor er ook geen uitzicht
is. Geen enkele sympathie kan
de lezer opbrengen voor deze
hoofdpersoon die naar het wer
kelijke leven is getekend. Maar
intrigerend is het wel om de
ontwikkeling te volgen van de
ze 'onnozele bange schijtluis' in
de oorlog naar een verbitterde
en tegelijkertijd nog steeds
doodsbange bejaarde.
De tragiek is zo groot omdat
deze Alfons de verhoudingsge
wijs onschuldige Liza in zijn
val meesleurde. In Quatertem
perdagen wordt door familie
gesuggereerd dat zij er een be
denkelijke levenswijze op na
hield, maar de lezer vermoedde
al dat dat niet klopte. Uit Wol
ven huilen blijkt nu hoe extra
dramatisch haar leven was om
dat zij slachtoffer werd van
benepen en jaloerse dorpsbe
woners en geen andere uitweg
zag dan de nederlaag bij voor
baat te accepteren.
Mislukt
In Canada zit zij elke dag uren
lang bij het raam, kijkt naar
niets en denkt aan alles. Aan
haar mislukte leven en misluk
te huwelijk. Niet dat ze zichzelf
ooit van het leven zou bene
men. „Maar ze denkt er graag
aan hoe Fons dan als een zot
zou rondlopen. Hij kan alleen
zijn plan niet trekken. Mis
schien zou hij ook spijt krijgen
van wat hij haar allemaal heeft
aangedaan."
De proloog Quatertemperdagen
kan gezien worden als de ken
nismaking met de familie van
Erik Vlaminck. Na Wolven hui
len ligt het voor de hand dat hij
telkens één tak nader belicht.
Zo ontstaat een nieuw 'verdriet
van België' als tegenhanger
voor het magnum opus van
Claus.
Erik Vlaminck is één van de
grootste talenten van een nieu
we Vlaamse schrijversgenera
tie, maar dat was anderhalf
jaar geleden op deze boekenpa
gina al vastgesteld.
Erik Vlaminck: 'Wolven huilen'.
Uitg. De Wereldbibliotheek.
Prijs 29,50.
Niemand kan de heisa van de
verkiezingen ontlopen, de kran
ten staan er vol van en op de
televisie kom je Kok en Bol-
kestein vaker tegen dan je naas
te buren. Heel nuttig om dan een
boek bij de hand te hebben dat
kinderen op een leuke manier
wegwijs maakt in de politiek.
Dat vond uitgeverij Ploegsma en
bracht daarom Het politiekboek
van Bas van Lier op de markt.
Van Lier is free-lance journalist
o.a. voor NRC-handelsblad. Over
een tijdje komt ook van zijn
hand Het communicatie-boek uit
bij dezelfde uitgever.
Politiek wordt meestal saai ge
vonden, maar de levendige en
begrijpelijke manier waarop Van
Lier daarover schrijft, is dat be
slist niet.
Aan de hand van gebeurtenissen
waar kinderen zelf mee te maken
kunnen krijgen, zet hij uiteen
hoe de politiek in elkaar zit. De
stelling 'wie de macht heeft, is
de baas' wordt geïllustreerd door
kinderen te laten nagaan wie in
hun eigen groep de baas is.
De sterkste jongen, het knapste
meisje of iemand die veel geld
heeft en met snoep vriendjes
koopt. Van Lier laat ook zien dat
behalve de meeste stemmen,
kennis en ervaring van belang
zijn als het om macht gaat. Dat
iedereen een beetje macht heeft,
wordt duidelijk met de verkie
zingen. Met jouw stem maak je
een bepaalde groep sterker. Of
het nu gaat om politieke pro
gramma's of om welke spelletje
op het schoolplein gespeeld zal
worden, het principe blijft het
zelfde. Daaraan knoopt Van Lier
een brokje geschiedenis vast
over het ontstaan van de demo
cratie bij de oude Grieken.
Je leest hoe de Tweede en Eerste
Kamerleden gekozen worden en
wat hun taak precies is. Wat
Door Esther de Boe
Hij is niet uit op griffels. Literai
re aspiraties heeft hij evenmin.
De 26-jarige Richard van Berkel
uit Breda, die met 'Bandars
Vlucht' zijn debuut als kinder
boekenschrijver maakt, wil terug
naar het klassieke avonturen
boek voor de jeugd. „Een goed
boek moet je meteen uit willen
lezen, dat moet je mee naar bed
nemen om er stiekum onder de
dekens met je zaklamp nog in te
lezen."
Volgens Richard van Berkel is
het aandeel van echt spannende
leesverhalen in de boekhandels
te klein. „Het moet altijd ergens
over gaan. Ik wil nou 's niet
schrijven over problematische
gezinnen of over kinderen die
denken dat ze homoseksueel
zijn. Wat ik schrijf is wel peda
gogisch verantwoord, maar ik
houd geen belerend vingertje op
geheven. Daartussen is een we
reld van verschil."
Niet dat hij boeken als die van
Guus Kuijer niet mooi vindt.
Maar een boodschap uitdragen
laat hij liever aan anderen over.
„Dat soort boeken is ook belang
rijk. Lezen is wezenlijk in de
opvoeding van kinderen. Maar je
moet ook een behoefte aan span
nende boeken erkennen, aan het
echte lekkere leesvoer. Die twee
moeten in evenwicht worden ge
houden, net zoals in de volwas
senenliteratuur mensen zowel
Harry Mulisch, als Stephen King
lezen."
Actueel
„Ik gebruik wel een actueel the
ma, vluchtelingen, maar met een
sprookjeselement." Daarom is
zijn hoofdpersoon Bandar geen
zielig arm kind, maar een ont
heemde kroonprins, waardoor
Van Berkel zich kan onthouden
van moreel commentaar.
Vorig jaar kwam hij in contact
met de directeur van uitgeverij
De Eekhoorn, een van de oudste
uitgeverijen van met name klas
sieke kinderboeken, waaronder
de series 'Tup Joep' en de serie
van Bob Evers, die hem op het
idee bracht om een jeugdboek te
gaan schrijven.
„Ik heb eerst mijn eigen kinder
boeken van zolder gehaald en
heb bekeken hoe het schrijven
voor kinderen technisch in el
kaar zit. Ik ging ook na wat ik
zelf als kind leuk vond. Het is
belangrijk om kinderen op de
juiste toon aan te spreken. Ik
vond het vroeger zelf ook een
vreselijke belediging als ik een
boekje kreeg dat te kinderachtig
was."
Richard van Berkel studeerde af
aan de School voor de Journalis
tiek in Kampen en is tegenwoor
dig adviseur bij een public rela-
tionsbureau. Hij is dus gerouti
neerd schrijver. Het schrijven
zonder zich te baseren op bron
nen, vindt hij fascinerend. „Je
begint gewoon te schrijven en op
een gegeven moment gaat het
verhaal een eigen leven leiden.
Na afloop ben je eigenlijk ver
wonderd dat je dat allemaal ge
schreven hebt."
Oplossing
In Bandars Vlucht voert Van
Berkel zijn jeugdige hoofdperso
nen op als miniatuurhelden.
„Volwassenen mogen er zo min
mogelijk aan te pas komen. Kin
deren beleven een avontuur en
het zijn ook kinderen die voor de
oplossing zorgen." Kinderboe
ken moeten weer echt voor kin
deren zijn. „Het gaat erom wat
kinderen leuk vinden en niet wat
volgens de onderwijzer op school
leuk is voor kinderen. Ik schrijf
vooral leuke, ongecompliceerde
boeken. Ik pretendeer weinig.
Mijn boek is spannend en niet
meer dan dat."
Van Berkel lijkt er inderdaad in
te zijn geslaagd een klassiek
avonturenboek te schrijven. Als
je Bandars Vlucht leest, lijkt de
tijd even stil te hebben gestaan
en is het alsof het video-tijdperk
helemaal niet bestaat. Het valt
nog te bezien of kinderen ook
werkelijk hun game-boy even
willen laten staan voor het
sprookjesachtige avontuur van
Mieke en Tom, die wat mij be
treft toch een tikkeltje uit de tijd
zijn. Het oordeel is uiteraard aan
de jeugd.
'Bandars Vlucht' is bedoeld voor
kinderen uit groep 8. Het verscheen
in de juniorreeks van Uitgeverij De
Eekhoorn. Het kost 14,90.
De Bredase schrijver Richard van Berkel. Ik mil geen belerend vingertje naar
kinderen ophouden' f0t0 de stem/johan van gurp
doen ministers, wat doen
provinciaal Bestuur en waai
dat vage Europese Parlem
toch goed voor Al die infon
tie wordt je kort en krachtij
hapklare brokjes voorgeschot
een leesverhaaltje wordt - -
wisseld met een historisch st tn stee<^s weer in zÜn muziek t<
je, puur zakelijke informs
wordt strak op een rijtje gezet
Bijvoorbeeld, het Europese P
lement heeft twee gebouwen,
in Straatsburg en één in Brusa
Meestal vergadert het parlem
in Straatsburg, maar soms
in Brussel. Dan moeten alle pi
lementsleden, alle tolken en i
andere mensen die bij het Pai
ment werken naar Brussel
zen. Eén gebouw zou missel
handiger zijn, maar
Frankrijk kunnen het daar
over eens worden.
Iets dat kinderen doet twijfi
aan het heldere verstand
volwassenen, maar goed. Er
ook hoofdstukken over wel
ving, het recht, het belastingsl
sel, oorlog en vrede, en het
lieu. Hoe ziet de rechtszaal ei
naast de rechten van de mi
Tussendoor staan opdrachten
'maak een thuiswetboek'
'maak een milieumeter'. Het
van dergelijke opdrachten zie
niet in, weinigen zullen op coi
mando aan de slg gaan, bovi
dien is dit boek leuk genoeg
alleen maar gelezen te worden.
Heel aktueel is ook De dag w
het laatste schaap van Els
Groen. Het is een verhaal oi
twee jonge vluchtelingen die
kaar in een Nederlands asiel
kerscentrum ontmoeten.
Nasiiba is 15 jaar en koml
Ethiopië. Overdag wordt er'
vochten, 's nachts komt er
stroom schuifelende vluchtel
gen op gang. Mensen vluchj
van noord naar zuid en
keerd, aan de reisrichting herl
je of je voor dezelfde onderi
ker vlucht. Daarnaast is
Skender van 14 jaar. Hij is Albi
nees en wordt door de Serré
bezetting gedwongen Kosova
verlaten.
De Groen is woedend over
uitlatingen van o.a. Bolkestei
Ze heeft zelf gereisd door
gebieden waarover zij schrij
en ze heeft in een asielzoekei
centrum gewerkt. Ze kent dus
omstandigheden die gemaa
hebben dat Nasiiba en Skend
in ons land terecht zijn gekoma
Nederland vol...je zult ffl
moederziek alleen, na ellendi
en schokkende ervaringen,
een vreemd land terecht koi
waar je niet van ganser har
welkom bent.
Neem Skender. Zijn vader is
bergen ingetrokken om tegen i
vijand te vechten; zijn broer
tijdens een demonstratie dool
geschoten, zijn broer die zon#
dig was. Skender voelt zich s
slappeling. Dan krijgt hi]
kans iets zinvols te doen op i
eigen manier. In het geheim dj
video-opnamen gemaakt
martelpraktijken, spoedop®
ties, enz. Ook van stuiptrekte
de scholieren die achter
het ziekenhuis ingedragen
den, net als met Skenders tos
is gebeurd. Niemand wist
aan de hand was, tot ze eracto
kwamen dat de Serviërs
nachts de schoollokalen vols?
ten met een zenuwgas Skender
wordt gevraagd het gesp®
commentaar op die banden,
het Engels te vertalen. Dan&
len de banden over de SP
worden gesmokkeld, als de
dere Europese landen diezl?
zullen ze zeker komen hel?1
Mooi niet, de banden zijn
welijks vertoond, in de do
gestopt omdat Europa zich
in een wespennest wil steke
Els de Groen heeft die ban®
gezien, ze bestaan, en dan ri
ven we hier in het westen
zeggen dat het vol is
Wat het boek betreft: Nasiiha1-
Skender lijken wel erg Ne<
lands, daar staat tegenover
je een goed beeld krijgt van
leven van jonge vluchteling
daar ging het De Groen vod
om.
Bas van Lier: Het politiek-bo
Uitg. Ploegsma (in sarn®n(J«
king met de stichting 011J'.
schapskunde). Prijs 27,50.
af 9 jaar
Els de Groen: De dag van
laatste schaap. Uitg. 5|ze
Vanaf 13 jaar
Dave Alvin foto ben herzhafJ
BLUES, COUNTRY, Tex Mei
Kockabilly, Gospel, Honky Toni
Surf. En dan zijn we nog maa
halverwege de lijst van muzikal
invloeden die Dave Alvin
Downey, California onderginl
uiting laat komen.
Dave Alvin en zijn broer Ph
brachten hun tienerjaren doe
met het naspelen en lastigvalle
van Bluesgiganten als Big Jt
Turner en T. Bone Walker. Mi
tnkele jeugdvrienden richtten
The Blasters op, waarmee ze vi
albums maakten. In 1986 verli
Dave de groep om bij de L.
Band 'X' te spelen. In de volge
jaren schrijft hij filmmuzii
en speelt mee op platen vi
onder anderen Tom Waits, D
vid Lynch en Bob Dylan.
OP KONINGINNEDAG tree
in het Westdorpse café de Gi
vin de Belgische formatie Fit
brick op-. Deze rockgroep, opg
I richt in 1983, brengt swingen)
[nummers.
In 1990 bracht de groep
eerste single uit twee jaar la'
kwam het nummer The Slamn
uit op de cd Rock'in Flandi
Volume I. De band speelt'v(
j meer dan de helft eigen we
I hoofzakelijk van de hand
Jongerencentrum Kaïa:
|r 'edag met optredens van I
haggies en The Prophets of
!ieuwe cd. Kort omschreven
;eassocieerd met de Red Hc
afwisselend metal-funk en g]
intree bedraagt 5,00.
Zaterdag 30 april; aanvang 2C
DE IN Roeselare (B) gel
kunstenares Bea Vandenc
sche heeft haar atelier né
de Nederlandse kant val
grens, aan de Lievestra
Eede. Na artistieke studi
het St. Lucaspaviljoen in
werpen en na twee jaar
academie schilderkunst!
Brugge, heeft zij voortdj
de eigen evolutie beleea
onafhankelijk kunste
Zelf zegt zij over haar dJ
ren: „Het is de mens, het|
natuur. Het is beide tegelj
confrontatie, tussen rust j
dreiging, tussen hoop en
hoop."
Haar werk kenmerkt zichj
zijds door onwerkelijk
doende, illusionaire ata
ren, die de surrealistischl
merken in haar olieverfd
benadrukken. Aan de J
kant zijn het poëtische
schappen, waarbij nati
menten worden gesymbo
in schelpen, meeuwen,
men, met hoge gebouwe
tingen en pijpleidingen a
trast. Na tentoonstellin
onder andere Brugge en
me is haar werk nu te zie
Raadskelder van het
tn Sluis.
aardenburg
- Galerichel, Weststr. - Ke
werk van Nicolien Kolme
schilderde eieren van Wo
ver Kamp en houtsnijw
rvan Nichols. Geop. vrij.
14-17 u. (tot 16 mei).
- "aardestal - 'Pasen in df
'en', kleding, keramiek ei
Ult Roemenië. Geop. dag.
ma gesl. (tot 3 mei).
axel
- Streekmuseum - Goua
werken in acryl van Jo e:
nare man. Geop. woe.
Lj-30-17 u. (tot 1 mei).
biervliet
9/^\a*?r*e Arthouse, Markt
4/5) 'Photovirages', fotof
mengtechnieken van Win
IP- ma. t/m vrij. 9-12 r
en 13-16 u. (tot 4 juni).
clinge
-Galerie Esprit, Gravens
af 1/5) Marti de Greef: b
ons. Paul Beckers: scl
ontslagen. Het is om die reden
dat hij naar Rhodos is gevlucht,
maar hij wordt nu door het
verleden ingehaald.
Speurtocht
Ervan overtuigd dat Heather
nog in leven is, begint hij aan
een speurtocht die hem weer in
Engeland brengt. Hij beschikt
over een fotorolletje van Hea
ther dat zij net voor haar ver
dwijning heeft volgeschoten.
De foto's voeren hem naar het
Breakspear College waar twin
tig jaar geleden een student uit
het raam is gevallen. Hij ont
dekt dat een medestudent door
een auto-ongeluk geestelijk in
valide is geworden. De zus van
Heather blijkt bij een
IRA-bomaanslag om het leven
te zijn gekomen. Langzaam
maar zeker raakt hij verstrikt
in een complot van doofpotaf
faires.
Wat terloops in het begin van
de thriller wordt verteld - als
jongen heeft Harry Barnett ooit
een baby gered die was achter
gelaten op een spoorlijn - blijkt
van grotere invloed op zijn la
tere leven te zijn dan hij hij
ooit zelf had kunnen vermoe
den. In het niets is een speur
tocht naar de vermiste Heather,
maar voor Harry eveneens een
confrontatie met zijn eigen be
staan. Deze twee verhaallijnen
heeft Goddard prachtig gecom
bineerd in deze psychologische
thriller met een hoog
whodunnit-gehalte.
Robert Goddard: 'In het niets'.
Uitg. Bzztóh. Prijs 34,50.
foto bzztöh
Door Johan Diepstraten
Er zijn thrillerschrijvers die
met hun eerste roman onmid
dellijk een wereldseller schrij
ven, zoals Scott Turow, Donna
Tart, Jonathan
Kellerman, Elisabeth George
en John Grisham. Voor anderen
is de weg naar de roem iets
langer, al mag Robert Goddard
(1954) niet echt klagen. Zijn
thrillers zijn inmiddels in tien
landen vertaald en uitgeverij
Bzztóh kan er trots op zijn om
hem in Nederland te mogen
introduceren.
Uit de zeven thrillers van God
dard is gekozen voor Into the
blue (1990) dat onder de weinig
commerciële titel In het niets
op de markt is gebracht. In het
najaar verschijnt'bij Bzztóh de
vertaling van Hand in glove. De
vertaler twijfelt nog tussen
Dikke vrienden en Beste maat
jes.
Robert Goddard is volgens de
flaptekst 'de meest begenadig
de verteller van dit moment' en
deze aanprijzing is op haar
plaats. In het niets is een vuist
dikke roman die ondanks de
complexe intrige spannend
blijft. Het is bovendien een ty
pisch Britse thriller die zich
voor een deel afspeelt in de
omgeving van de tradionele
Engelse kostscholen en in de
wereld van de roddelpers.
Op het Griekse eiland Rhodos
verdwijnt een jonge Engelse
onderwijzeres, Heather Mailen-
der, tijdens een bergwandeling
letterlijk in het niets. Haar
metgezel, de 53-jarige Harry
Barnett, wordt van moord ver
dacht, ook al is er geen lijk. Het
verdwenen meisje is familie
van de eigenaren van een fa
briek waar deze Barnett vroe
ger wegens verduistering is
Robert Godard: psychologische thriller
I