DE STEM 'Terugzien is erg deprimerend' Wiesenthal completer dan ooit tevoren Apotheose van een festival Ericson ontzenuwt clichés Scandinavië UIT gids bestem Herboren Marten Toonder putte kracht uit het lichtje in de boom Museum exposeert obsessie van Freud voor archeologie USKE WISK ambone Gecomineerde documentaire van Tros en Westdeutsche Rundfunk VAan ethiek schort het nog wel eens in deze branche, maar ik heb nooit een stuiver verdiend met oneerlijk -zaken doen" Ad Fransen, directeur Arke Reizen Gids MAANDAG 25 APRIL 1994 RADIO 1 5 heel uur en 7.30, 8.30, 12.30, 13.30, 16.30, J7.30.J8.30 en 06.30 Nieuws. NCRV: 7.07 Hier en Nu Door Anja van den Akker Kaarsrecht, met de handen op de rug, komt hij op z'n gemak aankuieren. Een beetje te laat, dat wel, maar haasten is Ieren nu eenmaal niet zo eigen als rust en gemoedelijkheid. Marten Toonder, de geestelijk vader van Tom Poes en Ollie B. Bommel, straalt die Ierse rust in al zijn poriën uit. Hij is vanuit zijn woonplaats Greystones overgevlogen vanwe ge twee evenementen te zijner ere: de tentoonstelling 'Marten Toonder, tekenaar in oorlogstijd - die a.s. vrijdag in het Amster damse Verzetsmuseum wordt ge opend - en de tv-documentaire die de NOS morgen uitzendt onder de titel 'Een heer vertelt'. Zonder de wilde zee, de wind, de oude bomen, maar ook de stenen waar Ierland vol mee ligt, zou hij niet kunnen leven. De mystiek van Ierland, het groene eiland dat Marten Toonder al tekende voordat hij het ooit had gezien, boort in hem onvermoede bron nen aan. Zijn wereld is er een van symbo len. Z'n stripverhalen ook. Tom Poes als de belichaming van het verstand, Ollie B. Bommel sym bool van het gevoel, de haan Markies de Canteclaer vertegen woordiger, der hoogmoed. Licht en schaduw. Leven en dood. Marten Toonder praat er over zoals hij dat diep van bin nen beleeft: intens en indruk wekkend. „Als een dierbaar iemand dood gaat", duidt hij op zijn vrouw Phiny, dochter en broer, „treur je eigenlijk over jezelf. Je huilt omdat je zo alleen bent. Op een gegeven ogenblik zeg je: Dit is onzin. Ik moet weer een nieuw leven maken. Mijn gevoel weer ontwikkelen. Ik heb er maanden over gedaan. Kon slechts den ken. Denken alleen is dor. Zon der gevoel is het leven onmoge lijk. Maar als je een beetje ge zond bent, kun je in een boom klimmen en het lichtje weer zien!" Bomen Zijn immense tuin in Greysto nes, vlakbij Dublin, staat vol van die hoopgevende bomen. „Een boom is niet zomaar een pilaar. Als je goed kijkt zit er altijd beweging in. De boom, met zijn takken richting hemel, is voor mij het symbool van idealisme. Het streven naar omhoog. Ook de stenen zijn allemaal verschil lend. De ene voelt warmer aan dan de andere. Er is een oude spreuk die zegt dat toen de Druï den van deze aarde verdwenen, ze him kennis in de stenen ach terlieten." Toonder gelooft erin. Maar ei genlijk wil hij daar liever niet over praten. Over de onverklaar bare natuurverschijnselen die hij op zijn pad ontmoet. In de NOS- documentaire komt aan bod hoe hij en zijn vrouw Phiny een vreemde spiraal zagen opstijgen uit een meer. En nog een. Ën nog een. Tot het meer één bewegende massa was geworden. De waard in het nabijgelegen hotel keek niet echt vreemd op van hun verhaal. Tien jaar daarvoor was er ook een gast mee aangeko men. Deskundigen hielden het op de mogelijke aanwezigheid van chemicaliën. Of misschien was het alleen maar de wind. „Allemaal geklets", wimpelt Toonder af. „Maar als ik meer over dit soort dingen vertel, word ik al gauw beschouwd als de man die kaboutertjes ziet. In het begin heb ik vrij over dit soort dingen gepraat. Ik kreeg mooie publiciteit. Ik was de ka boutertjesman. Ontving zelfs een uitnodiging om pver tuinkabou ters op de televisie te spreken. Dat vond ik niet zo aantrekke lijk. Toen dacht ik: Nou moet ik oppassen. Ierland is helemaal geen kwestie van kaboutertjes. Maar het is moeilijk om dat over te brengen met woorden." Toon der schrijft er liever over dan dat hij erover praat. Bommel Ook over de eerste versies van Ollie B. Bommel, die in de oorlog tot stand kwamen, praat hij minder graag. Omdat ze het no dige gevoel missen. „Er zat geen beweging in de kwaliteit. Geen geest. Verstarring is een der grootste gevaren in het leven", waarschuwt hij. Maar naarmate Bommel, in te genstelling tot Mickey Mouse en Donald Duck, zichtbaar ouder werd, ontstond er een kwetsbare heer van vlees en bloed die zich middels 'eenvoudige doch voed zame maaltijden' staande hield. Nadat Toonder Olivier Bommel in 1986 liet huwen met Juffrouw Doddel, beschouwde hij zijn creatie als voltooid en stortte hij zich op zijn autobiografie. Met het derde deel is Toonder nu bezig, hoewel hij kampt met een innerlijke strijd. „Dat deel beslaat de gehele pe riode na de oorlog tot mijn ver- Marten Toonder: „Het gaat om momenten van klein geluk. Het grote geluk bestaat niet" FOTO DIJKSTRA trek naar Ierland. Ik ben bang dat ik dat niet eens in één boek -klaar krijg." Een vierde deel wellicht? Hij lacht ietwat verlegen. „Het is moeilijk hoor. Het blijft allemaal terugblikken. Ik zit al twee jaar terug te kijken. En dat is erg deprimerend. Omdat terugkijken nieuw leven een beetje uitsluit. Als je aan het schrijven bent, leef je daarin. Je zit in een wereld die afgelopen is en die :geen nieuwe mogelijkheden biedt. Daarom zou ik graag nu vooruitkijken", zegt de bijna 82-jarige. „Dat is veel boeiender. Ierland biedt mij volop stof. Daar kan ik oeverloos over pra ten", bereidt hij ons voor op de mogelijkheid dat zijn biografie wellicht gaat wijken voor actue le verhalen. Kan hij dat, zonder het verleden volledig te hebben afgesloten? Hij begrijpt meteen wat ik be doel. „Daar zit ik dus mee. Een twee strijd." Er volgt een stilte. Een nieuw stripverhaal komt er vermoedelijk niet meer. „Ik ben op het ogenblik verslingerd aan het schrijven. Tekenen is zo ont zettend intensief. Momenteel schrijf ik liever dan dat ik te ken." Voor wie schrijft hij eigenlijk? „Niet voor mezelf. Nee, zeker niet. Ik doe het graag. Het is een hobby van me, maar het geeft me geen voldoening. Toen Phiny er nog was, schreef ik voor haar. Ik keek naar haar gezicht als ze las. Daaraan zag ik hoe ze het vond. Ze hoefde niks te zeggen. Ik schreef voor iemand die het begreep, uit een behoefte "aan communicatie. Als je alles voor jezelf doet, word je steeds zon derlinger en vreemder en dat is het leven niet." En nu, schrijft hij nog steeds voor Phiny? „Nee, niet meer. Dat houdt op. Dat is juist het punt waarop je iets nieuws moet vinden. De toe komst. Dat is nou dat lichtje in de boom." Toonder schrijft niet zomaar. Pas als hij de dingen die hij waarneemt heeft verwerkt, ko men ze naar buiten. Dan zijn ze rijp voor het papier. „Als dat wat je ziet aansluit op wat in jezelf zit. Alles draait om symbo len. Dat klinkt zo duur, maar het Leiden (anp) - De psychoanaliticus Sigmund Freud (1856-1939) zei eens dat hij meer boeken over archeologie had gelezen dan over psychologie. Zijn grote belangstelling voor archeologie stond aan de basis van zijn drift om oudheden te verzamelen. In 1938 sloeg Freud vanuit We nen voor de Nazi's op de vlucht en kwam in Londen terecht. Tot zijn geluk slaagde hij erin zijn collectie van 3000 voorwerpen mee te nemen. Het Rijksmuseum voor Oudhe den in Leiden heeft hieruit onder de titel 'Ooit van Freud' een tentoonstelling samengesteld van 113 objecten. De expositie duurt tot en met 10 juli en brengt Freuds archeologische verzameldrift in verband met zijn psychoanalytische opvattin gen. Freud mocht de werkwijze van de archeoloog graag met die van de psycholoog vergelijken. De een graaft in lagen in de grond, de ander in de ziel. Verspreide brokstukken worden gevonden, waaruit een reconstructie kan worden gemaakt. Voor de psy choanaliticus zijn die brokken herinnering, associaties, dromen en uitspraken van de patiënt, aldus de Weense psychiater. Thuis omringde de psychiater zich letterlijk met tientallen ar cheologische voorwerpen, op zijn bureau, aan de muur, op kasten en in vitrines. Een fanatieke ver zamelaar, zoals hijzelf, is vol gens Freud iemand die zijn te veel aan libido richt op levenloze dingen. Het merendeel van Freuds col lectie bestaat uit voorwerpen uit de Egyptische, Griekse en Ro meinse beschaving. Veel van de ze stukken staan in verband met zijn theorieën. Zo worden in Lei den beeldjes van Oedipus ge toond. Freud was de vader van het Oedipuscomplex, de theorie dat elke jongen eigenlijk zijn moeder wil liefhebben. Een voorstelling van de maagde lijke godin Athena, die het con tact met mannen afwijst, was Freuds favoriete beeldje. Dat kan in verband worden gebracht met de theorie van de pyschiater over penisnijd. Het gemis van een penis leidde volgens Freud bij vrouwen tot een overdreven .verlangen om mooi te zijn. Hij gebruikte de zijns inziens per fecte Athena bij zijn therapieën, omdat de lans aan het beeldje ontbrak. Aan de vrouwelijke pa tiënt hield hij hiermee voor dat ze geen minderwaardigheids complex hoefde te hebben, om dat ze perfect was, ook al had ze geen penis. Freud kocht geregeld archeolo gische voorwerpen om zijn slechte humeur te verdrijven. Geld uitgeven is daar een goede remedie voor, zei hij. Op andere momenten schafte hij puur uit verzamelwoede stukken aan. Daarbij liep hij zo nu en dan in de val en zat hij met een verval sing opgescheept. Hij liet zijn vondsten meestal bekijken door een specialist van het Kunsthis- torisches Museum in Wenen. Hilversum (anp) - De Tros heeft samen met de Duitse zender WDR een documen taire laten maken over leven en werk van Simon Wiesen thal. Het is niet bepaald het eerste programma over de nu 85-jarige nazi-jager, maar 'Vrijheid is geen ge schenk van de hemel' be licht de persoonlijke achter gronden van Wiesenthal waarschijnlijk completer dan ooit tevoren. Op 2 mei is de Nederlandse tv-uitzending van de documen taire, die op 19 april in het Amsterdamse Tuschinski-thea- ter werd vertoond in aanwezig heid van Wiesenthal en van Willem-Alexander, de prins van Oranje. De documentaire werd ge maakt door Willy Lindwer, die een veelheid aan historisch ma teriaal wist te vinden en het verhaal afmaakt met beelden uit deze tijd. De ondertitel is dan ook 'De eeuw van Wiesent hal'. Lindwer maakte met 'Vrijheid is geen geschenk van de hemel' zijn negende programma over de jodenvervolging. 'Vrijheid is geen geschenk van de hemel' zijn woorden van Wiesenthal zelf. „Voor die vrij heid moet je vechten. Er is geen onderscheid tussen linkse en rechtse extremisten. Ze willen allemaal onze maatschappij •vernietigen en wachten op een Simon Wiesenthal: Vrijheid is geen geschenk van de he mel". crisis. Zonder crisis was Hitier ook niet aan de macht geko men", waarschuwt Wiesenthal in de film. Miljoenen In opdracht van het Wiesent- hal-centrum in Los Angeles heeft de Israëlische journalist Yoran Svoray informatie ver gaard over neo-nazistische en rechtsradicale kringen in Duitsland. Hij zou tot de con clusie zijn gekomen dat er veel meer gewelddadige extremisten zijn dan de 40.000 waarop de Duitse overheid het houdt. Bo- FOTO ANP vendien zijn er mensen onder uit hogere milieus en met ge vaarlijke contacten. Voor Wiesenthal is het niet ze ker dat de neo-nazi's op het ogenblik een werkelijk pro bleem zijn in Duitsland, al is waakzaamheid dringend gebo den. Bij de voorvertoning van de film zei hij: „Miljoenen zijn in Duitsland de straat opge gaan tegen de rassenhaat en dat niet georganiseerd als in een dictatuur, maar vrijwillig. Dat bewijst dat nog niet alles verloren is." Bij de voorvertoning waar schuwde hij verder voor de technologie.„Technologie op zich kan een zegen zijn, maar de combinatie van haat en technologie is levensgevaarlijk. De haat heeft Hitler en Stalin overwonnen en de technologie is nu zeer ver ontwikkeld." Opgepakt In juni 1941 werd Wiesenthal opgepakt tijdens een pogrom in Rusland, waarbij 6000 joden werden gedood. Simon en zijn vrouw Cylia werden naar con centratiekamp Janowska ge bracht en vervolgens naar een werkkamp, waar de latere na zi-jager swastika's en adelaars moest schilderen op buitge maakte locomotieven. Cylia wist te ontvluchten, Si mon later ook, zij het tijdelijk. Hij kwam bij een vriend terecht die maar één kamer had en die hem acht dagen lang moest ver bergen in een kast. „Die acht dagen zijn voor mij de ergste dagen uit de hele nazi-tijd", vertelt Wiesenthal. Hij heeft de dood echter meer dere keren in de ogen gezien en toen de Amerikanen hem uit Mauthaussen bevrijdden, woog hij nog maar 44 kilo. Voor het eerst van zijn leven huilde hij. „Ik kon bijna niet lopen en ben uit de barak gekropen. Toen ik niet meer kon, ben ik gewoon blijven liggen. Maar ik zag de sterren van de Amerikaanse vlag en ik heb elke ster een waarde toegedacht die ik had verloren: hoop bijvoorbeeld en gerechtigheid". is waar. Emoties in jezelf wor den los gemaakt door wat je om je heen ziet. Een storm, of zware regenval als alles donker is en de bergen bedekt zijn met water vallen. Zilveren stromen overal. Dat heeft voor mij een soort mystiek. Het klinkt zo gauw aanstellerig, maar het gevoel zit in jezelf." Opmerkelijk is dat Marten Toon der, zodra hij aan de loop gaat met zijn gevoel, onmiddellijk zelf aan de touwtjes trekt met relativerende opmerkingen. Zo van: 'Dat klinkt misschien aan stellerig', of 'Dat lijkt misschien vreemd'. Weer die beminnelijk glimlach. „Ach dat zijn smartelijke beleve nissen van mijn jeugd. Ziet u", klinkt het alsof heer Bommel weer is opgestaan. „Dat is mij eigen geworden. Ik was niet zo. Vroeger was ik heel spontaan. Veel te erg zelfs. Journalisten zijn gevaarlijk hoor", klinkt een vette knipoog door in zijn stem. Jeugd Over die jeugd gaat het eerste deel van zijn autobiografie, waarnaar hij in de documentaire veelvuldig verwijst. In dat deel speelt de zee, waar zijn vader als kapitein z'n brood verdiende, een grote rol. „Mijn vader veran derde op zee. Daar had hij de ruimte. Op de wal was hij zwijg zaam. Hij ging ooit met 39 gra den koorts naar zee. Eenmaal op het water was het over. Mijn vader voelde zich alleen maar gelukkig op zee." Wat voor Toonder zelf het be grip 'gelukkig' betekent? Een kralensnoer van korte momenten van welbehagen. „Op het mo ment dat je gelukkig bent, vind je het heel normaal. Je herkent het niet. Pas achteraf denk je: Dat waren gelukkige tijden. Zo als de Chinese filosoof Lin Yu Tang al zei: 'Het zijn altijd mo menten van klein geluk. Het gro te geluk bestaat niet'. Dat heeft alles met licht en donker te ma ken. Het is nooit allemaal licht. Licht heeft altijd een donkere kant, anders bestaat het niet. Mooi en lelijk hebben pas bete kenis door hun eigen tegenstel lingen. Als alles mooi en vredig zou zijn, zou het leven ontzet tend vervelend worden." Is Marten Toonder niet bang dat hij al zijn plannen niet meer kan verwezenlijken? „Natuurlijk, de tijd is geteld. Mijn toekomst is niet zo groot meer als die was. Dat weet ik. Maar ik geloof dat je pas vertrekt als je tijd geko men is. Daar heb ik vrede mee." Dinsdag, Nederland 3, 20.52 uur Breda - Grote Kerk. Driekorencon- cert. Gehoord op zondag 24 april. Door Dré van Dongen De opdracht van de psalmist om de Heer tot in de eeuwig heid lof te zingen, werd tot een grootse realiteit toen de koren die tot dan tijdens het festival slechts afzonderlijk gefungeerd hadden, zich ver enigden tot een grootse muzi kale manifestatie. Het waren de Cantorij van het Kathedrale Koor St. Bavo, het Worcester Cathedral Choir en de Choralen van de Grote of O.L. Vrouwe Kerk, aan wiens initia tief Breda dit vocaal festijn te danken heeft. Want een festijn is het zaterdagavond inderdaad geworden. Het programma bevatte voor een groot deel gewijde muziek van Engelse oorsprong, hetgeen niet verwonderlijk is omdat de koor traditie aan de andere zijde van het Kanaal beter in stand is gehouden dan ten onzen. Daar naast was er natuurlijk van ei gen bodem en uit eigen tijd werk van Bartelink, Valkestijn en stadgenoot Manneke. Waar met belangstelling naar is uitgezien zal ongetwijfeld de première geweest zijn van Apo- calypsis Johannis voor koor, ko perensemble en orgel van de jon ge Coen Vermeeren, naast Henri de Graauw dirigent van de Cho ralen. Sint Bavo-dirigent Fons Ziek- man viel de eer te beurt het concert te openenen de drie ko ren voor te gaan in het Plaudite omnis terra van Gabriëli. Impo sant, voor velen zelfs emotio vooral door de schitter kleur die de Worcester-w aan het tutto meegaven. Ho punt was ontegenzeggelijk voor deze gelegenheid geco neerde werk van Coen Ver ren. Deze jonge componist, aan prille begin van zijn l00p| heeft dankbaar gebruik gem van de vele beelden en daai te interpreteren mogelijk die Johannis in zijn Apoc hem aanreikt. Daarbij wjs de immense klank van het troporgel en het hem ter schikking gestelde kope ble volledig uit te buiten. De uitvoering die, ondank) kortkomingen in alle 1 niet naliet indruk te werd geleid door George Güest. Met alle rei voor diens achtergrond, voo bekendheid in zijn de roem die hem vooruitge is, moet toch gesteld worde: het voor geen van de m« kenden een eenvoudinge op moet zijn geweest om wi worden uit de overvloed soms onnodige gebaren di. intenties van deze overigens terzake kundige koorl moesten duidelijk maken, was jammer. Gelukkig dat hij zich late varicheerde in Britten's Fei Te Deum, dat een waart sluiting vormde van het concert in dit festival dat f eens aan het begin van eentr tie zou kunnen staan, door lieten de afzonderlijk! ren zich van hun beste horen, speelde het koperen, ble onder leiding van Hui Jong en bespeelde David Hii orgel. „45 en 11.45 Kerkelijke actualitei- EO: 12.07 Tijdsein. VOO: 14 05 Nieuwsradio. EO: 19.04 Tijdsein. «00: 22.04 Veronica sportradio. NOS' 23.07 Met het oog op morgen. IjjUO: 0.04 Damokles. 1.02-7.00 Nie mandsland RADIO 2 5 peel uur Nieuws. TROS: 7.04 De ..vermoutshow. 9.04 TROS Gouden ï(!n. 12.04 Het hart van twee. 14.04 r,gs Radio 2 - Matinee. AVRO: 1704 Fileradio.EO: 18.04 Alle men- i8ji, NCRV: 19.04 Witte rozen. j0.04-24.00 Tussen acht en midder nacht RADIO 3 fit heel uur Nieuws. AKN: 6.02 Rreakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami- L. VARA: 12.04 Denk aan Henk. 1404 Carola. AKN: 15.04 Popsjop (I M li). VOO: 17.04 Rinkeldekinkel. NOS' 18.04 De Avondspits. EO: 19.04 cnoor 7. AVRO: 20.04 Forza. VPRO: 2104 Villa 65. TROS: 0.04 Nacht- dacht. VARA: 2.02 Mol of Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM RADIO 4 óm 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. KRO: 7.02 Aubade. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Och- ™l tendconcert. Radio Symf. Ork. met B piano en sopraan. 13.04 In ant woord op uw schrijven. VPRO: 14.00 Middagconcert. La jeune France 16.00 De Nederlanden. 17.00 De [offer. 18.00 De wandelende tak. Muz. 19.00 De grote oversteek. 20.02 Nieuwe maandag. NOS: 0,02-1.00 Vier na middernacht Breda - Antoniuskerk. Optreden van hét Nederlands Kamerkoor met het programma Hommage aan Eric Ericson. Gehoord op 24 april 1994. Door Frans Baljeu muziek uit de romantiek, ii juist ook in 20e-eeuwse com» J5-05 Conga ties bespeelde Eric Ericson Nederlands Kamerkoor groot samenhangend instrun^ agendaT dat een rijk scala aan lyriek ®ht warmbloedige emoties liet ren. Het optreden van het Neder lands Kamerkoor werd gis teravond steeds meer een er varing waarbij het woord koor te begrensd bleek voor wat er te horen was in de Antoniuskerk. Het klank beeld wist zich vele malen los te weken uit de materie van zijn eigen klankbron. Dit fe nomeen gaf de uitgevoerde muziek vleugels waarop ze het publiek ademloos mee voerde naar nieuwe rijke we relden. De vaak intense aandacht gold het als 'Nordic' omschreven pro gramma met muziek van Noor- deuropese, vooral Scandinavi- sche componisten. Het Neder lands Kamerkoor heeft deze con certenreeks terecht als 'Hom mage aan Eric Ericson' gepro grammeerd. Deze 75-jarige dirigent geldt als een internationale grootheid op het gebied van de koordirectie. Zijn inspirerende leiding leidde tot een concert waarover menig een in euforische superlatieven sprak. Ericson ontzenuwde overtuigend het vaak gebezigde cliché dat altijd over het koele, afstandelij ke, nuchtere van Scandinavische muziek spreekt. Niet alleen in Het opvallendste werk voorS Nieuws en actualiteiten met om pauze was Bo Holtens mist en een rozenstruik'. De tithetische tekst begon met opengooien van de klank, wat als ritornel regelmatig rugkeerde. De meer solisti gedeelten demonstreerden rijke potentieel van het Kar koor; grandioos die de scherp gestoken staccato': Van de muziek uit de row sche traditie noem ik de ven sende zettingen die Grieg psalmteksten schreef. Ver bi het weeïg niveau van Heffl den en andere toppers van r Noor verhief zich deze echte ziek im Volkston. De eigen betrekkelijkeenvoudige dicht geschreven driekli ziek van Rautavaara miste superlage Finse bassen. Wel' ik de vrouwenstemmen i® Kamerkoor veel fraaier dffl vaak zo penetrante kleur noordelijke vrouwenstem1 kenmerkt. Na de pauze imj avantgardistische werkvat- borg. Hier kon je beter ken naar de in dit wi druk dirigerende meedrijven op de schakeerde klankstroom RADIO 5 [Ik heel uur t/m 18.00 en 23.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelin genrubriek met uitgebreid weerbe richt en scheepvaartberichten. 7.05 NOS Sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55 Waterstanden. AVRO: 9.02 In ge sprek. 9.55 Vrijzinnig vizier. VARA: 10.02 Van belang. 11.02 Punch. HV: 13.10 De documentaire. 14.03 Bo ven het dal. 14.30 De verbeelding. VARA: 15.02 Ophef en vertier. NOS: 11.10 Radio UIT. KZG:17.45 RVD. OHM: 18.02 Baghwaan Shri Rama. EO: 19.00 Waar waren we ook al weer? NOS: 19.15 Nieuws en actu- iliteiten in het Turks. 19.50 Nieuws actualiteiten in het Marokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actua liteiten ih het Chinees. EO: 21.00 Kayen rasja (Er is hoop). 21.15 lyi haberler (Goed nieuws). 21.30 Sin yat k'ai yam (Goed nieuws op maandag). VOO: 22.00 Het zwarte gat. PP: 23.07: PvdA. NOS: 23.17-23.58 Met het oog op morgen OMROEP BRABANT ANP-Nieuws: zie Radio 1. - 7.05 Brabants nieuws, actualiteiten en de krant in Brabant. 7.55 Weerman Johan Verschuuren. 8.08 Brabants nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra le. 8.55 Weerman. 9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws en actualiteiten. 12.55 Bericht voor boer en tuinder. 13.08 Brabants nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek, Brabantse produkties. 14.03 Brabants nieuws. Aansl.: Mu ziekkiosk. 15.03 Brabants nieuws. Brabant. 16.03 Bra- nieuws. Aansl.: Uitlaat. 17.05 Brabants nieuws, actualiteiten en reacties van luisteraars. 17.45 De 17.55-18.00 nieuwsover- I OMROEP ZEELAND ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05 715 het weer in de provincie. 7.25 wekend-overzicht sport. 7.32 re gionaal nieuwsoverzicht. 7.35 de dag van... 7.45 agendatip en agenda 250 regionaal nieuwsoverzicht. «06 Radio Nieuws Centrale. 835-9.00 Nieuws en actualiteiten. Jet om 8.45 De wekelijkse column Bob en Co. 12.05 Nieuws en actua liteiten met om 12.15 het weer in de Provincie. 12.32 regionaal nieuws- Tannip Willpmstiin meerit vvegwies. 12.43 re- lannie wiuemstijn portage, vraaggesprek. 12.55 De malen moeiteloos zong. Ve agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws boeiden in dit intrigerende» de fortissimo's bij de mama 16.03 Sportmeneer. 17.05 Sk"? en actualiteiten met om et vveer in de provincie en 75c re9'onaal nieuwsoverzicht, i'35-18.00 De Zeeuwse tijdmachi ne met om 17.55 de agenda FILMS GOES -Grand Theater 20 u. Free Willy. HULST - De Koning van Engeland 20 u. De flat. 20 u. The pelican brief. 20 u. Sister act 2. 20 u. Mrs. Doubtfire. 20 u. Schindler's list. VLISSINGEN - Alhambra 1 19.30 u. Schindler's list. - Alhambra 2 19.30 u. The pelican brief. - Alhambra 3 20 u. On deadly ground. - Alhambra 4 20 u. De flat. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Wayne's world. Zaal 2 - 14.30, 17 u. The 3 mus keteers. 20 en 22.30 u. Remains of the day. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. On deadly ground. Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind ler's list. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The pelican brief. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philadelphia. I 14 - 14.ÓU, d: Men in tights, n 22.30 u. Philadelphia- I 15 - 14.30, 17,20en' Zaal 8 - 14.30 u. Jurassic 17 en 21 u, Schindler's M Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en Carlito's way. «971 Zaal 10 - 14.30, 17,20 en 22J| The house of spirits. Zaal 11 - 14.30, 17 en 20* Willy. 22.30 u. The piano. Zaal 12 - 14.30, 17, 20en" True romance. n Zaal 13 - 14.30,17,20 en Cool runnings. Zaal 14 - 14.30, 17 Hood: 20 en Zaal In the name of the father. Zaal 16 - 14.30, 17 u. W 20 en 22.30 u. The dark.hjEj Zaal 17 - 14.30, 20 u. SWg Zaal 18 - 14.30,17,20 en 2 Sister act 2. „«„«92.3 Zaal 19 - 14.30,17,20en- Intersection. Zaal 20 - 14.30,17 u. 20 en 22.30 u. Intersection. Zaal 21 - 14.30 en 17 u> girt- 20 u. Schindler's list. Zaal 22 - 14.30, 17,20en' Fearless. KNOKKE - Beverly sereens 20 u. Intersection. 20 u. Schindler's list- 20 u. On deadly grpM?» 20 u. The pelican briet. ««ey. OF OF HBT NtET

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 10