Kunstenaars zijn niet 6 allochtoon' oimt Nijhoff: een dichter van veertig pagina's Endemol slaat een brug naar Amerika Tekst en uitleg over de oren Festival moet actue 'gekleurd' blijven Tournee Waardenberg en De Jong is afgelast DE STEM GIDS Discussie in Breda over positie van buitenlandse kunstenaars Bouw Gezocht: 200 saxofonisten Oosterhout loopt niet hard Nederlandse verkoopwaar in Cannes: van 'The Glory of Orange' tot 'Yolanda' FESTIVAL CULTUREEL GEKLEURD Na fatale val van zes meter in Breda UIT GIDS VRIJDAG 22 APRIL 1994 Van onze verslaggever Hans Rooseboom Breda - „Binnen Nederlandse kunstinstellingen, bedrijven en overheden is te weinig ruimte voor kunstenaars met een andere culturele achtergrond". Over die stelling praatte gisteren een forum in het pand van de Nieuwe Brabantse Kunststichting in Breda. Zitten allochtone kunstenaars in een achterstandspositie, zo was de vraag. De sociologe Ineke Goossens: „Ik betwijfel of het minderhedenbe leid, zoals we dat kennen op het gebied van werk, onderwijs en huisvesting óók past op het ge bied van kunst". De reden voor die twijfel: „Al lochtone kunstenaars zijn geen vertegenwoordigers van hun groep. Die groep is overwegend ongeschoold. De kunstenaars daarentegen hebben hun oplei ding gehad in het land van her komst. Ze komen naar Neder land vanwege het gunstige kunstklimaat. Zij vinden het on plezierig om aangesproken te worden op hun afkomst. Ze wil len erkend worden op wat ze maken". „Ga dus geen doelgroepen-be- leid ontwikkelen voor allochtone kunstenaars, want dat hebben ze niet nodig". De Marokkaanse kunstenaar Nour Eddine Jarram (al 15 jaar in Enschede) bevestigt dit. „Ik word helaas als kunstenaar be oordeeld op mijn afkomst. Ik ben geen beeldend kunstenaar, maar allochtoon kunstenaar. Zo wil ik niet beoordeeld worden, ik wil niet in een hokje. Maar dat ge beurt wel. Toen ik van abstract werk overschakelde op figuratief werd ik ervan beschuldigd dat ik mijn afkomst verloochende (moslims mogen geen afbeeldin gen maken, HR). Maar dat is onzin. Op de Academie in Casa blanca heb ik naast de tradities van ornamentiek en calligrafie ook figuratief leren schilderem". Overigens blijkt uit Nours ver haal dat hij als Marokkaan hele maal niet ver van de Westerse traditie staat. „Op de Academie van Casablanca betekende 'kunst' 'westerse kunst'. De op leiding was heel academisch en had niets met onze eigen cultuur te maken". Een wijze raad kwam van Tony van Dijk, filosoof en manager van Open Universiteit. „Je moet niet wachten tot jou de ruimte wordt gegeven, je kunt ruimte ook nemen. Je moet je best doen om de markt te verkennen. Je moet je aanpassen. Je moet na gaan of jouw soort exotisme hier aanslaat", aldus Van Dijk, zelf - naar eigen zeggen - van Caribi sche afkomst. „Een kunstenaar wil een boodschap overbrengen, en de zender van de boodschap heeft een zwaardere opdracht dan de ontvanger". De kunsthistoricus Paul Faber meende dat het wel meevalt met de aanpassingsmoeilijkheden voor allochtone kunstenaars. „Er bestaat allang geen Nederlandse cultuur meer. Nederland is een heel klein onderdeeltje van een wereldwijde, pluriforme samen leving". Heel praktisch tenslotte kwam de kunstenaar Farouk Benaïssa (5 jaar St. Joost) uit de hoek. „Dat allochtone kunstenaars heel weinig subsidie krijgen, komt omdat er heel weinig al lochtone kunstenaars zijn. En die weten bedroevend weinig van subsidies. Ze moeten zorgen dat ze het beleid kennen, en zorgen dat ze de leden van de verdeelprogramma's persoonlijk kennen". Eindhoven (anp) - De stichting Tromp Muziek Concours zoekt in de Benelux tweehonderd ama teur saxofonisten die willen meedoen aan de Dag van de Saxen, op 8 oktober in het Mu ziekcentrum in Eindhoven. Op die bijeenkomst worden de amateurs tijdens workshops, re petities en uitvoeringen in con tact gebracht met vooraanstaan de professionele musici. De dag wordt besloten met een geza menlijke uitvoering van Chant Sacré van Berlioz samen met het World Saxophone Orchestra en het Aurelia Saxofoon Kwartet. De Dag van de Saxen maakt onderdeel uit van de Trom Mu ziek Biënnale die van 23 septem ber tot en met 22 oktober wordt gehouden. Schoonheid blijkt slechts aan weinigen besteed. Er is nauwe lijks discussie over de esthe tische kwaliteit van Da Vinci's Mona Lisa en vrijwel ieder die in het Louvre voor het doek gestaan heeft, raakt onder de indruk van de mysterieuze aan trekkingskracht van de dame, maar dat blijkt geen garantie voor een gelijkgestemd oordeel. Het modebeeld bewijst het. Golden dertig jaar geleden de rondingen van Brigitte Bardot en gelijkge- vormden het ideaalbeeld van feminiene pracht, slechts een paar jaar later waren de afgeplatte Twiggy en haar zuster-broertjes het toonbeeld van goede smaak. Dertig jaar geleden bestond er nog een gerenommeerde Franse auto even rond als BB. Panhard was de naam. De prijs en de technische kwaliteit waren gelijk aan die van de Fiat 1300. Fiat verkocht en verkoopt nog. Panhard, hoewel een voorbeeld van toenmalige goede smaak en exclusief snob appeal, heeft het afgelegd. Mooi is niet voldoende voor de markt. Wie een koffiezetapparaat nodig heeft, kijkt naar de huis-aan-huis- folders en de aanbiedingen. Prijs en technische mogelijkheden zijn de argumenten vóór koop. Vormgeving is nauwelijks van belang. Wie dat toch als eerste noemt en daarom een dure Braun wil, gedraagt zich als een Beau Brummell, een roekeloze dandy die de zilverstuk ken los in de zak rinkelen en voor wie de schijn van luxueuze fijnbesnaardheid meer telt dan het zweets des aanschijns. Gaat het over architectuur dan tellen smaak en schoonheid en wel. Welstandscommissies, architectuurcritici, ontwikkelde kunstliefheb bers en zelfs de man in de straat hebben een mening en geven die over de esthetische kwaliteit van een gebouw. Omdat ze er dagelijks tegen aan lopen, is het verhaal. Het lijkt een schijnargument. Nog meer word je geconfronteerd met saaie, steeds herhaalde en slechts op functionaliteit vorm gegeven auto's. Zo'n lelijk gebouw passeer je maximaal twee keer per dag. De voorraad van-hetzelfde-auto's is overal. En toch ergeren al die uit één familie stammende Duitse, Japanse, Franse, Italiaanse en zelfs Oosteuropese wagens niet. Omdat een auto het hoogst bereikbare weggooi-goed is voor de burger en hij zich dus geen hoge standaards kan veroorloven? Onwaarschijnlijk, diezelfde vertegenwoordiger koopt ook een woon erf-woning, een van twintig gelijkgevormde in een wijk van twaalf verwarrend identieke erfjes. Omdat aan een auto slechts gebruikseisen mogen worden gesteld? Evenzeer onwaarschijnlijk. Diezelfde vertegenwoordiger zoekt voor een koopje sportbandjes, een extra strip en spoilers om zich te onderscheiden. En ook aan zijn huis stelt hij in feite slechts functionele eisen. Doorzonkamer, speelzolder en natte ruimte met genoeg plek om te zijner tijd te verbouwen tot badboudoir met losse douche. Omdat architecten opgeleid zijn tot kunstenaar en daarom vanwege hun pretentie zelf een kritische beoordeling over zich afroepen? Hoogst onwaarschijnlijk. Driekwart van de TH-ir's en van hun hogeschool-ing-collega's zijn rekenkundige techneuten. Beter in staat de maximale belasting van een vloer te berekenen dan om een bevlogen beschouwing af te steken over eeuwige schoonheid en vergane glorie. Het is veel simpeler. De vertegenwoordiger klaagt niet over zijn middenklasse-stereotiepie. Daarmee is hij net zo tevreden als met zijn van alle extra's voorziene Japanner. De architectuurcriticus en de in zijn kielzog meezwemmende cultuurbewuste moppert en veronder stelt dat de eigenaar-bewoner het met hem eens is. De middenklasse-burgerij zeurt pas mee als het gaat om grote, bij voorkeur openbare gebouwen. De schoonheidsspecialist heeft vastge steld dat het om klunzig knoeiwerk gaat. De ontevreden Jan Modaal, geërgerd omdat een onvatbaar bedrag als 56 miljoen gemeenschaps geld weer niet zijn kant uitstroomt, klaagt. En omdat hij geleerd heeft dat hij slechts gehoord wordt als hij termen als schoonheid en kwaliteit door zijn tirade vervlecht, doet hij dat. De middenklasser heeft immers geen smaak, maar leert snel. Door Maarten van de Rakt Endemol Entertainment slaat met de Soundmixshow en Het Spijt Me een brug naar de Verenigde Staten. De We reldomroep brengt het Oranjegevoel over de landsgrenzen met The Glory of Orange. Naar Yolanda (a horrifying but true story) was stukken minder vraag tijdens de 31e MIP-tv, de tv-program- mamarkt te Cannes. Endemol, de gebundelde krachten van Joop van den Ende en John de Mol, beleefde zijn debuut in het druilerige Zuid-Frankrijk. De tactiek was afgestemd op belangstelling wekken. „Dat was belangrijker dan verko pen. We wilden kijken hoe de internationale markt zou reageren. Dat bleek positiever dan we hadden verwacht. De belangstelling is geweldig. Daarnaast hebben we ook goed verkocht", vat Endemols vice-president Mo nica Galer samen. Ais zoete broodjes vlogen Ron's Honeymoon Show en Love Letters ('ons visitekaartje') weer over de toonbank. Andere toppers zijn de Soundmixshow ('begint een nieuw leven'), All You Need Is Love, .Het Spijt Me, de Staatsloterijshow ('voor het eerst in Enge land') en Now Or Never. Al met al verkocht Endemol voor vijftig miljoen aan program ma's. Als hoogtepunt van de MIP-tv noemt Galer de interesse van het Amerikaanse Fox Tele vision voor eigen versies van de Soundmix show en Het Spijt Me. Deze shows kunnen een bruggehoofd vormen voor meer transat lantische export. Ook is Endemol blij met de belangstelling van Franse stations TF1 en Antenne 2 voor haar waar. Arrogant „De laatste drie jaar waren we (Van den Ende en De Mol - red.) de grootste concur rent van elkaar. Daarvan vormden Love Letters en Ron's Honeymoon Show het schoolvoorbeeld. Nu hebben we ze allebei in portefeuille. Zo staan we sterker. We hebben een complete logische reeks in dating- en huwelijksshows. Van Op Goed Geluk, naar Love Letters, Ron's Honeymoon Show en de Jong Geluk Show. We kunnen de volgorde bepalen waarin onze shows in een bepaald land te zien zijn. We hebben eigenlijk een grotere stem in de programmering." Monica Galer licht de succesformule verder toe: „Wij hebben een soort produkt dat zich leent voor aanpassing aan de lokale markt. Daar adviseren we stations bij. Love Letters bijvoorbeeld: trouwen in Noord-Europa gaat er heel anders aan toe dan in Zuid-Europa, waar alles draait om de kerk." De fusie heeft meer rust in de tent gebracht. „Het geeft een relaxt gevoel. De benadering van klanten is totaal anders. Het klinkt arrogant maar we hebben geen echte con currenten meer. We hoeven niet meer over de schouder te kijken, waar de ander is en wat-ie doet. Je gaat meer zorg besteden aan de contacten en relaties. We hebben trendge voelige produkten, dus moeten we goed kijken wat de afnemers willen." Keihard Minder loslippig is Harry de Winter, direc teur van ID-TV, na de vorming van Ende mol. „De concurrentie is keihard. Ze zijn bezig een hionopolitiepositie op te bouwen", verwijt hij Endemol. „Ik kan tot mijn spijt niet vertellen in welke landen wij actief zijn. Dan lezen zij het ook." De Winter wil alleen kwijt dat Taxi, Pleidooi en 12 Steden, 13 Ongelukken het goed doen. De NOS, die de Nederlandse omroepen ver tegenwoordigt, timmerde aan de weg met de splinternieuwe-serie Medisch Centrum Muis (KRO), een serie met Spitting Image-achtige poppen. Tot de kopers behoren het Ameri kaanse Nickelodeon en de BBC. Onderhan deld wordt over op het buitenland toegesne den versies. Goede zaken deed de, NOS met Allemaal Familie (Tros), Coverstory (NCRV) en Plei dooi (Avro). Ook werd de reeks Myths, Mysteries and Mysticism, een produkt van filmer Roel Oostra en Discovery Channel, goed ontvangen. De buurman van de NOS in Cannes, Radio Nederland Wereldomroep (RNTV) kreeg met de documentaire 'The Glory of Orange' een soort kans voor open goal. Deze film van Rob Hof belicht de successen van het Neder lands elftal en de euforie. De RNTV verkocht de documentaire, die voor het aanstaande WK op de Nederlandse buis vertoond zal worden, aan 25 landen waaronder Duits land, Frankrijk, Italië, China en Indonesië. De Emmy Award voor Het Zakmes heeft de bekendheid van Bos Bros, het bedrijf van Burny Bos, opgekrikt. Zo zal Kinderen Van Waterland op Channel Four te zien zijn, waarna wellicht andere Engelstalige landen volgen. Bos Bros probeerde in Cannes bij buurlanden partners te vinden voor het miljoenen kostende animatie-project Ollie de Olifant. De onderhandelingen zijn vrij ver gevorderd. vervolg VAN - d2 De dichter is, in Nijhoffs idee, 'de laatste Ziener', de brenger van 'een laatste vorm van religie, een werkelijkheidsreligie, de zintuigelij ke vlees-wording van het Geziene.' Een geslaagd vers moet iets hebben van de Pink stertaai der apostelen. Voor ie der verstaanbaar. Gedichten liggen in de werke lijkheid klaar, de dichter moet ze weten te oogsten, zoals de land man na het zaaien met zorg, kunde en bezwering het graan tot wasdom dient te brengen, schrijft Nijhoff over Achterberg. Het geldt voor hem zelf even eens. In 'Het kind en ik' zou hij een dag uit vissen. Hij voelde zich moedeloos en maakte tussen de lissen met de hand een wak in het kroos. Beneden bleek een tuin onbetreden, waarin een kind dat aan zijn schrijftafel stond. „Het woord onder de grif fel herkende ik, was van mij." Maar toen heeft het geschreven, zonder haast en zonder schroom, al wat ik van mijn leven nog ooit te schrijven droom. En telkens als ik even knikte dat ik het wist, liet hij het water beven en werd het uitgewist. De dichter die het woord van God krijgt aangereikt, is een constante in Nijhoffs werk. In zijn eerste bundel De wandelaar uit 1916, een verzameling tijdge bonden zwervers, clowns, eenza men en pierrots, beschrijft hij in 'De troubadour' de dichter als een wezen met een opdracht 'moeilijker wijsheid te vinden'. Daarom gooit de aanvankelijk zorgeloze speelman gedesillusio neerd zijn fluit in de fontein. Hij gaat op zoek, varend, reizend, de horizon tegemoet. Vruchteloos, totdat hij het licht ziet: En zijn gelaat was bleek, en blonk van licht, Als van de man die, uit de ber gen komend, God zag van aangezicht tot aan gezicht. De dichter als Mozes, profeet en leidsman, een nu nog nauwelijks aansprekend beeld. Zeker niet als die dichter zich in dezelfde bundel drukt maakt over het verschil tussen Goddelijke en zondige lichamelijke liefde. De lezer van honderd jaar na Nij hoffs geboorte heeft niet veel meer met waarheidsprofeten, eeuwigheidszoekers en schuldige zondaars. Hij leest dagelijks mislukken zonder eeuwige doem, herkenbare op vloeitjes krabbe lende tobbers. Nijhoff heeft daar ook wat van in huis. Op twee manieren zelfs. Kinderliedachtige deunen en melancholisch stemmende ac ceptatie. In zijn mobilisatietijd in 1916 schreef hij te Goirle Pierrot aan de lantaarn Ik was als kind te ouwelijk, Ik was als man te vrouwelijk. Leven is dromen, en de dood, Denk ik, is 't die ons wakker stoot. Wie niet beter zou weten, schreef de tekst toe aan cabaretdichter Jan Boerstoel, maar Nijhoff is, hoewel in dagelijkse omgangs taal, bloedserieus. Geen humor, geen zelfspot of ironie en dat maakt hem toch taai. Klinkt hij als Van Ostaijen of Gorter in zijn sensitivistische tijd, zoals in 'Rust', dan moet er een loodzware, horkerig stok kende, boodschapperige tweede strofe in: Lieve, melieve Mijn hoofd in uw schoot. Begint nu mijn leven, Begint nu mijn dood? Niet meer het schrijnen Van mijn oude dorst, Want ik heb leven gedronken Bit uwe moederborst Moeder, mijn moeder Wil je nu zacht mij wiegen? Mijn hoofd in uw schoot. Lieve, melieve. Niets van deze voor nu overleef de onverdragelijke ernst als hij, alle grote woorden en diepe be doelingen ten spijt, aanvaardt dat hemelbestorming tevergeefs is, zoals 'in 'Holland' met als- slotstrofe: 't Eenvoudige leven Gods is diep en klaar: Een man in blauwen kiel en een vrouw in een Geruiten rok en witten boeze laar. Die Nijhoff van de grote ambitie maar het kleine gebaar is een dichter van nauwelijks 40 pagi na's, maar die steken dan ook zo uit boven de rest van zijn werk en zijn tijd dat hij zelfs een komende eeuw voortleeft. Nij hoff is een groot dichter als hij in gewone woorden en dagelijkse beelden bekent het ook niet te weten: Impasse Wij stonden in de keuken, zij en ik. Ik dacht al dagen lang: vraag het vandaag. Maar omdat ik mij schaamde voor mijn vraag wachtte ik het onbewaakte ogen blik. Maar nu, haar bezig ziend in haar bedrijf, en de kans hebbend die ik heb ben wou dat zij onvoorbereid antwoorden zou vroeg ik: waarover wil je dat ik schrijf? Juist vangt de fluitketel te flui ten aan, haar hullend in een wolk die opwaarts schiet naar de glycine door het tuimel raam. Dan antwoordt zij, terwijl zij langzaamaan druppelend water op de k0ffie giet en zich de geur verbreidt: ik weet het niet. Door Marjan Mes Breda - Storm loopt het nog altijd niet bij het Fe Cultureel Gekleurd, dat nog doorgaat tot en met 24 Maar in Breda worden de buitenlandse voorstellingen r« goed bezocht, terwijl de 'open dagen' overal ge Bezoekers van het Duitse Hygiëne Museum in Dresden kunnen sinds gisteren een kijkje nemen in dit gigantische hoofd. Binnenin kunnen zij tekst en uitleg krijgen over de werking van het gehoororgaan en kunnen zij hun gehoor testen. Het idee is van de ■Zwitserse organisatie voor doven en slechthorenden. Het publiek kan er terecht tot 15 mei. anp waren. In de kleinere plaatsen blijkt de belangstelling, met uitzondering van de 'open dag', tegen te val len. In Oosterhout moesten twee avondvoorstellingen worden af gelast omdat er maar een paar kaartjes voor waren verkocht. Bussel-directrice Gerry Blauw zou de festivalvoorstellingen lie ver in haar abonnementenpro gramma opnemen zodat zij er aan het begin van het seizoen publiciteit voor kan voeren. Maar voor de Bredase schouw burgprogrammeurs, die het fes tivalprogramma samenstellen, zit de aantrekkelijkheid van 'Cultureel Gekleurd' nu juist in het inspelen op de politieke ac tualiteit. „Daarom kun je nooit alles hele maal tevoren plannen. Er moet ruimte blijven voor ad hoc-voor- stellingen die betrekking hebben op nieuwe ontwikkelingen in de wereld", vindt Bart van Mossel, hoofd publiciteit en program meur van Concordia Breda. Het concentreren van het festi val op Breda lijkt een goede gedachte, maar vooralsnog sub sidieert WVC het festival vanuit de spreidingsgedachte die in het laatste Kunstenplan werd neer gelegd. Gisteravond moest de voorstel ling 'Shade' van De Nieuw Am- sterdam in Oosterhout afgelast. Zaterdagavond multi-culturele voorstell™ ieder geval wel in Theater terom in Breda te zien. Vanavond wordt daar 'Mijn ter de negerin' - oESTEM 'BaL regie van de Bredase Hélènel ter, die zelf na afloop in del ook een bericht uit Sarajevi voorlezen, in het kader var landelijke Sheharazade- Aantrekkelijk slotstuk va» festival worden de optreden de meeslepende Berber-zat Houria Haïchi, zaterdagavo De Bussel in Oosterhout et dagmiddag (14.30 uur) in cordia Breda. De voorste 'Oom Karagöz vertelt...' zondagmiddag in Breda door wegens ziekte van Schikx. Van onze correspondente Rotterdam - De zes meter diepe val van Wilfried de Jon van het duo Waardenberg De Jong tijdens de voorste ling Naggelwauz in schouwburg Concordia in Breda hee het tweetal één ding geleerd: het maken van 'theater i het scherp van de snede' blijft de uitdaging maar het niet de bedoeling dat er ernstige ongelukken gebeuren. Als de tournee dit najaar zal worden voortgezet zit de risi covolle scène, waardoor De Jong zijn linkerpols en heup brak, er niet meer in. „Toen Wil daar lag, realiseer de ik me dat dit een verkeerde val was", zegt Martin van Waardenberg. „Later denk je 'is het geen tijd om beveiliging aan te brengen om dit te voor komen', maar dat ziet er dan weer niet uit. Wil wil dat ook niet. We hadden afgesproken dat hij 'mamma' zou zeggen als hij het hangend aan die lier niet zou houden. Toen dat gebeurde heeft hij wel 'mamma' gezegd, maar dat viel in een lach van het pu bliek." „En schreeuwen? Dat is niks voor Wil. Je speelt tenslotte tot je sterft. Bovendien was die lier zo traag dat het mis schien maar acht centimeter had gescheeld op die 6 meter, die hij viel. Helemaal stoppen met dit soort acts? Je vraagt toch ook niet aan een voetbal ler of hij stopt als hij zijn been gebroken heeft? „Het lijkt er wel op dat er op Breda een vloek rust. Het is al de derde keer dat daar iets gebeurt, waardoor de boel moet wor den afgelast. Het ging juist hartstikke goed. We padden erg veel lol. Dit is natuurlijk heel vervelend voor ons, maar ook voor het publiek en voor Breda. Nu zijn we lijk aangeslagen, maar ik ff zeker dat als Wil over week op krukken door b ziekenhuis hobbelt hij erw om kan lachen en ik ook te wens. Het nieuwe gaan we weer gewoon verder.' Uitgesteld Voorlopig is het zover niet. Hoewel het duo van luk spreekt dat De Jong d# zijn val geen dwarslaesi heel opgelopen (Van Waardenbei] „Dan hadden we rolstoel# ter moeten gaan maken") star hem nog wel een behoorlijk revalidatieperiode te wachti In het Rotterdamse Dijkzi( ziekenhuis, waar De Jong opgenomen, moest de operat! aan zijn heup en pols giste middag enige uren uitgesteld door de aanvoer van spoedgevallen. Voor programmeur Bart va Mossel van de schouwtar Concordia is het zeker dat hel allemaal weer goed komt Waardenberg De Jong woon' weer, naar Breda ko men. Wie kaartjes voor gelwauz heeft gekocht vc voorstelling in Breda k: bewaren tot 7, 8 en 9 i®1 1995. Dan staan Waardentfl De Jong gepland in programma voor de mid®"' zaal van het Chassé Theater. FILMS GOES -Grand Theater 19 en 21.30 u. Free Willy. HULST - De Koning van Engeland 19.30 en 22 u. De flat. 19.30 u. Free Willy. 19.30 en 22 u. The pelican brief. 19.30 u. Sister act 2. 22 u. Mrs. Doubtfire. 22 u. On deadly ground. 20 u. Schindler's list. MIDDELBURG - Cinema 20 u. The age of innocence. 22.30 u. L'Odeur de la Papaya Vert. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. The piano. TERNEUZEN - Luxortheater 20 u. The good son. VLISSINGEN - Alhambra 1 19.30 u. Schindler's list. - Alhambra 2 19.30 u. The pelican brief. - Alhambra 3 19 u. Sister Act 2. 21.30 u. On deadly ground. - Alhambra 4 19 en 21.30 u. De flat. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Wayne's world. Zaal 2 - 14.30, 17 u. The 3 mus keteers 20 en 22.30 u. Remains of the day. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en?'" On deadly ground. - - Zaal 5 - 14.30 en 20 u-St ler's list. ,9111 Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en» The pelican brief. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en-' Philadelphia. .rtParv Zaal 8 - 14.30 u. Jura®" 17 en 21 u. Schindler s »si Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 2" Carlito's way. nfinr,n 3d Zaal 10 - 14.30,17, 20 en- The house of spirits. Zaal 11 - 14.30, 17 enW Willy. 22.30 u. The piano. ,o; Zaal 12 - 14.30,17,20 en 2Z» True romancefl„ o? 3d Zaal 13 - 14.30,17,20 en 22, Cool runnings. Zaal 14 - 14.30, 1' u' Hood: Men in tights, 20en22.30u.Phila' Zaal 15 - 14.30,17, 20® In the name of the fatne Zaal 16 - 14.30, 17 u- B 20 en 22.30 u. The d,rk«t Zaal 17 - 14.30, 20 ir Zaal 18 - 14.30,17,20®' Sisteract2. onpnü" Zaal 19 - 14.30,17.2»en Intersection. Aiaddin Zaal 20 - 14.30,17 20 en 22.30 u. Intersect®^ Zaal 21 - 14.30 en 17»- girl. 20 u. Schindler's hst 2},Jl Zaal 22 - 14.30,17,2»® Fearless. KNOKKE - Beverly sereens 20 en 22.30 u. Inters®110 20 u. Schindler's list. 20 en 22.30 u. OndeaWe 22.30 u. Philadelphia- 20 u. The pelican briei- Ballet is vaak de reddende engel geweest gedurende de zestig levensjaren van Rudi van Dantzig. Voor de eerste keer na een voorval op heel jeugdige leeftijd, toen Rudi van Dantzig een intiem, sek sueel contact had met een Amerikaanse soldaat. Vier jaar lang was hij geestelijk uit evenwicht, tot hij de wereld van de dans ontdekte. „Ik er voer dat dans een taal is, waarin je dingen kunt zeggen zonder woorden te gebruiken. Alles wat ik had opgekropt, kon er op die manier uit", zegt hij nu. Tijdens de hongerwinter werd Rudi van Dantzig bij een pleeggezin in Friesland onder gebracht. Het elfjarige jonge tje ontmoette er in het laatste oorlogsjaar een Amerikaanse soldaat, die hem meesleepte in een seksueel avontuur. Hun ontmoeting duurde maar twee weken, toen verdween 'de be vrijder' voorgoed uit Van Dantzigs leven. Was Rudi van Dantzig ge schrokken van hetgeen er tus sen hem en de soldaat was gebeurd, of was die ontmoe ting onderdeel van het zoeken naar een eigen seksuele identi teit? „Dat had natuurlijk alle maal met elkaar te maken", blikt hij terug. „Dat kun je na zo'n lange tijd niet helemaal meer uit elkaar pluizen. Maar dat je als kind opeens zo'n seksuele ervaring hebt, is niet niks. Toen die soldaat in mijn leven verscheen en van het begin af aan contact met mij zocht, kreeg het voor mij ook iets bevredigends. Dat laatste is in deze context een raar woord, maar ik kreeg wel aan dacht van iemand die alleen maar in mij was geïnteres seerd. Ik dacht bovendien datj contact ook een mogelijkheic betekende terug te keren naai Amsterdam. Want ik had ech bet gevoel dat ik in Frieslanc vast zat en nooit meer naa: buis terug zou kunnen. Toer ik uiteindelijk weer in Am sterdam arriveerde, was mijl puberteit al geforceerd aange broken." Veerkracht ervai ge Rudi van Dantzig is overtuigd dat hij van üe oeurtenissen in de oorlog altijd de hypotheek i -jaagt. „Ik heb er echter aueen klappen van meegekri geu, - maar raar genoeg veerkracht. Ik ging er i oen altijd rekening mee I en, dat het ergste kon r®. Dat iets heel ^pakken. Daar w me van tevoren al i S daardoor altijd id op iets onprettigs. komen problemen hard aan. Dat heeft tlJI11 artistiek leidersc" niüf we^ geholpen. iot zo §auw ontdaan DotyerschrikkeUjks ge" hooi n°g steeds. I 1 erS goed relativeren. D no mee nie kre oo van; hoi gebei negatief kc wapende tegen. voorb Daa noc mij ap n Ik w als gebeurc Ik k; Tessoir 'kind al was Rudi v ntzig een eenling. 'Eenzi zo omschrijft hij zichze

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 22