Lastige meiden worden extremer De Ziener tegen het licht gehouden Componistenreeks voltooid \iitonin Dvor de Singel in A sneert voor 3n blokfluit ii DE STEM BOEKEN InfiSTEM Bosnië toen en nu Nieuwe verhalenbundel van Hermine de Graaf KINDERBOEKEN 11 Mix van fictie en feiten in kinderboek over Edgar Degas UZIEKH Dichter Martinus Nijhoff honderd jaar geleden geboren 'OPPODIAI defense D'afficher 1 De Ster pwwen Heze ("i Souburg VRIJDAG 22 APRIL 1994 Q Gottmers Componistenreeks: informatie over drie eeuwen FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP gisering. Geromantiseerde beeldvorming zoals die soms in de loop van eeuwen is ontstaan is uit den boze. Evenmin ama- teurpsychologie van de kouwe grond, waarin oudere generaties biografen uitblonken. 4. Relatief veel aandacht voor het muziekleven en het sociale klimaat waarin de kunstenaar functioneerde. Aandacht voor de vakbroeders, die vroeger nogal eens werden weggemoffeld. Het ging immers om de 'held'. 5. Aandacht voor de appreciatie geschiedenis. Hoe vond men de muziek destijds? En later? 6. Geen overmatige aandacht voor niet-essentiële biografica, zoals bijvoorbeeld de breed uit gemeten affaire tussen Beetho ven en zijn neefje Karl, die wel smeuiïg is maar compleet los staat van Beethovens kunste naarschap (hoewel: als je een fan bent, wil je alles weten). 7. Vanwege de 'algemene' doel groep is er afgezien van noten voorbeelden. De reeks is gewijd aan leven en werk van (chronologisch) Bach, Handel, Vivaldi, Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Berlioz, Mendelssohn, Chopin, Schu mann, Liszt, Verdi, Wagner, Bruckner, Brahms, Tchaikovski, Dvorak, Puccini, Mahler, Debus sy, Bartok, Stravinsky en Shos takovich. De boeken beslaan de periode van 1685 (geboortejaar Bach en Handel) tot 1975 (sterf jaar Shostakovich). Iedere beginnende muzieklief hebber moet het leven en werk van deze 24 apostelen absoluut kennen. Dan heb je de aller eerste basics te pakken, het ge raamte van de middle-of-the- road muziekgeschiedenis, de ca non van het barok-, klassieke, romantische en klassiek-20e- eeuwse repertoire. Van daaruit kun je verder. Uiteindelijk schreef hoofdredac teur Jos van Leeuwen vijf delen zelf, drie werden er geschreven door Nederlanders (Luc Knöd- ler, Joop de Waard en Wenneke Savenije), twee overgenomen van de Duitse uitgever Rohwolt en de rest (14) kwam van de Britse uitgever Midas Books (de serieHis Life and Times). Van onze kunstredactie In de jaren '40 en '50 gaf uitge ver Gottmer de eerste reeks uit, 'de bekende blauwe bandjes'. In bibliotheken en antiquariaten kom je die blauwe banden nog altijd tegen, zo ook de herdruk ken als pocket-uitgave uit de jaren '60. Gottmers componistenreeks was geheel door Nederlandse auteurs geschreven: Norbert Loeser (die vooral), Marius Monnickendam, Henri Geraedts, Eduard Reeser, Hans Brandt Buys. Het kenmerk van de serie was: a) wetenschappelijk betrouwbaar, b) desondanks toegankelijk voor een breed, zij het belangstellend en redelijk opgeleid, publiek. Als reeks (intekening) waren de boe ken goedkoper dan als losse de len. Omdat de vraag naar de delen van de compönistenreeks groot bleef, besloot Gottmer in 1980 de serie nieuw leven in te blazen. Daarvoor trok de uitgever de musicoloog Jos van Leeuwen aan, die de leiding kreeg over een geheel nieuw project. Van Leeuwen zag al direct dat een bijschaven en updaten van de oorspronkelijke serie geen werk was. De incongruentie bin nen de oude reeks was te groot: het ene deel legde een zwaar accent op de biografie, het ande re juist op de analyse van het werk. Het was duidelijk dat de serie vanuit één gezichtspunt opgezet zou moeten worden. Eén formule kwam ten grondslag te liggen aan elk deel in de reeks. Naslagwerken 1. De boeken moeten bruikbaar zijn als naslagwerken. Een derde deel van de inhoud van ieder deel is derhalve van documentair karakter: oeuvre-catalogus chronologisch overzicht bio grafische feiten plus historische feiten bibliografie encyclopedisch personenregis ter 2. Het biografische gedeelte is zo veel mogelijk gestoeld op con temporaine geschreven bronnen, waaruit ruim geciteerd wordt: brieven, dagboeken, recensies, ooggetuigeverslagen. 3. Gestreefd is naar ontmytholo- De delen van Gottmers Componis tenreeks kosten 37,50 perstuk. Bij aankoop van de hele reeks 32,50. De roman 'Death of a Schoolboy' van de Amerikaans/Neder landse auteur Hans Koning (Hans Koningsberger, Amsterdam 1924) is in het Nederlands vertaald onder de titel 'De Dood van Gavrilo Princip'. Sarajevo 1914, de revolutionaire daad van de schooljongen Gavrilo, de Eerste Wereldoorlog: we hebben het allemaal op school geleerd, maar de gebeurtenissen in de jaren '90 worden die onwerkelijke geschiedenlessen heel reëel. In 'De dood van een schooljongen' beschrijft Koning beeldend en begrijpelijk de ingewikkelde wereld van Serven, Kroaten, Bosniërs, Oostenrijkers, islamieten en Turken. Een boek dat je met andere ogen leest, nu je weet wat er er in die regio aan de hand is. Hans Koning: 'De dood van Gavrilo Princip' en 'De Petersburg-Can nes Express'. Beide uitg. Meulenhoff. Prijs 34,90. Door Johan Diepstraten In het slothoofdstuk van de verhalenbundel Vijf broden en drie vissen zet Hermine de Graaf haar mannelijke hoofd personen bij elkaar op een zon nig caféterras. Ze wil achterha len of de beschreven geschiede nissen anders verlopen waren als de mannen in de verschil lende verhalen iets meer begrip hadden getoond voor de vrou wen. Het is een aardig literair spel waarmee Hermine de Graaf zich inlaat: verzonnen figuren worden opgevoerd als onafhan kelijke lezers die een oordeel hebben over fictieve gebeurte nissen waar zij zelf onderdeel van uitmaken. Op deze manier kan de schrijfster commentaar geven op haar eigen verhalen bundel, wat in de verhalen zelf onmogelijk is. Veel zin hebben de mannen er niet in: „Het is toch te zot om met wat randfiguren uit je ge schiedenis op een terras te gaan zitten praten over een stelletje neurotische wijven omdat wij toevallig de enige mannen in de marge van de gebeurtenissen waren!" luidt één van de ver wijten. Hoewel ze in de verha len inderdaad niet echt promi nent aanwezig zijn, blijken ze op het caféterras veel inzicht te hebben in him literaire functio neren en de rol van de schrijf ster: „Zij heeft alle touwtjes stevig in handen. Zij is almach tig deze middag en zal niet schromen ons zonder gewetens wroeging allemaal op te han- gen. Deze beschuldiging, die Hermi ne de Graaf in de mond van één van de mannen legt als kritiek op haarzelf, komt verdorie nog uit ook. Op de laatste pagina blijkt dat de mannen geen en kel benul hebben van waar het in de verhalen om draait. Voor 'een dieper begrip van de ge beurtenissen' hoef je bij hen niet aan te komen, luidt de ongeloofwaardige slotconclusie van Vijf broden en drie vissen. Epilepticus Haar vorige roman, Alleen de heldere uren, was een niet hele maal geslaagde roman met 'de toon van een venijnige parodie op de mannenmaatschappij'. Is Her mine de Graaf inmiddels wat extremer geworden? De gast vrouw, haar alter ego op het caféterras, in ieder geval wel. „De woorden van de apostel Paulus, die een halfgare epilep ticus was, werken in onze cul tuur nog steeds door. De aan wezigheid van vrouwen wordt nog steeds gedoogd mits ze hun mond houden, het gelaat be dekken en geen aanstootgeven de houding aannemen. En dat alles doen de vrouwen in de verhalen die jullie gelezen en gehoord hebben allemaal an ders en dat is zeker hun zon de." De lezer vraagt zich verbaasd af of Hermine de Graaf inmid dels is toegetreden tot de meest starre variant van de feministi sche geloofsbeweging. Het is onmogelijk om in dit citaat ook maar een greintje ironie te be speuren. Het getuigt ook niet echt van nuance om de verha- Hermine de Graaf: radicalisering fnuikend voor literair gehalte len op de achterflap te karakte riseren als een zoektocht naar de waarheid in een hebzuchtige wereld, waarin de symboliek van het bijbelverhaal over de wonderbaarlijke voedselverme- nigvuldiging is vergeten. Het is allemaal iets te extreem, denkt de lezer, precies zoals de vrou wen in het leven staan. Nieuw in de opzet van de bun del die uit tien verhalen be staat, is dat de eerste vijf in het tweede gedeelte een vervolg of een spiegelbeeld krijgen. In eerdere bundels verwezen ver halen soms naar elkaar, maar nu is het verband dwingender. De perspectiefwisseling geeft een extra dimensie aan de op het eerste oog losse verhalen. Het beste werkt dat in de com binatie van verhaal twee en negen: Herbert en Eva wachten in een vakantieoord in Portugal op de komst van dochter Mir jam in wie ze hevig teleurge steld zijn. „Ze is niet wat we hoopten dat ze worden zou. Het is toch niet vreemd dat je van je eigen dochter meer verwacht dan ze waarmaakt," klinkt het aan het begin. In het spiegelen de verhaal vanuit het gezichts punt van Mirjam wordt duide lijk waarom ze zo lang heeft geaarzeld om met haar doch tertje af te reizen naar haar ouders. Door te kiezen voor twee vertelinstanties krijgt Hermine de Graaf de conflictu euze moeder - dochter relatie zeer helder. Dit thema is al te vinden in haar debuut Een kaart, niet het gebied (1984J, maar evenzogoed in De zeevlam (1985) en Aan klacht tegen onbekend (1987). Telkens weer kiest Hermine de Graaf partij voor de lastige meiden op weg naar hun vol wassenheid. Dat gebeurt nu ook in Vijf broden en drie vissen. In plaats van de mannen had zij wellicht beter alle moe ders aan het einde ter verant woording kunnen roepen, want uit de verhalen blijkt dat zij het minste begrip hebben voor de dochters die niet langer meer kind willen blijven. Begrip en onbegrip, vrije wil en keuze vrijheid zijn vier wezenlijke be standdelen die op vrijwel al haar verhalenbundels van toe passing zijn. In de literaire we reld van Hermine de Graaf wordt er constant aangeklaagd, gevochten en gestreden om een eigen plek en altijd weer zorgt zij voor eigenzinnige oplossin gen. De opening en de afsluiting van FOTO RONALD HOEBEN Vijf broden en drie vissen beho ren wat dat betreft tot de sterk ste. Heel aandoenlijk is het be gin waarin een naamloos meisje na een motorongeluk in een ziekenhuis belandt en sterft. De internist verscheurt in één ruk het donorcodicil uit het medail lon om haar hals 'omdat ze te jong is, omdat hij haar verder heel wil houden.' In het slotak koord blijkt dat de broer van het overleden meisje op een nier van zijn zusje zit te wach ten. „Als ik achttien jaar ben, mag hij er één van mij hebben. Door de nier die ik overheb, ben ik voorlopig onaantast baar. Ze moeten wel van me houden." Het was Monica's manier om haar vrijheid te be vechten totdat er wreed werd ingegrepen. Het werk van Hermine de Graaf is, met uitzondering van de roman Alleen de heldere uren waarin zij koos voor een man als hoofdpersoon, vrij con stant en van hoog niveau. Je mag hopen dat ze niet nog meer radicaliseert, want dat is, zo leert de geschiedenis, fnuikend voor het literaire gehalte. Hermine de Graaf: 'Vijf broden en drie vissen'. Uitgeverij Meulen - hoff. Prijs: 34,50. Door Muriël Boll 'Niets in de kunst mag moedwil lig' en 'Niets in de kunst mag toeval zijn', twee uitspraken van Edgar Degas, de schilder die ontelbare danseressen heeft ge schilderd. En ruiters te paard. De overeenkomst tussen die twee? De beweging, de gratie en de spierkracht: die wilde Degas zo goed mogelijk uitdrukken. „En", schrijft Anne-Marie in Ik hou van het ballet van Degas, „hij zou er het liefst tot in het oneindige aan doorwerken". Daarom kon hij moeilijk afstand doen van zijn werk. Als Degas iets had verkocht, probeerde hij het weer in handen te krijgen. Zogenaamd om het te verbete ren, maar vaak zag de eigenaar het werk niet meer terug. Het boek heeft dezelfde opzet als Ik hou van de tuinen van Monet, een combinatie van fictie en fei ten. Tom van Beek heeft ervoor gekozen om het verhaal over leven en werk van de schilder uit de doeken te doen via het dag boek van Anne-Marie. Die kap stok was eigenlijk niet nodig geweest, hoewel je door haar enthousiasme soms beter gaat kijken naar de afbeeldingen. Anne-Marie houdt meer van le zen dan van sport. In de biblio theek ontdekt ze een boek over Degas en ze raakt helemaal in de ban van diens impressionistische schilderijen. Dat wordt nog eens versterkt doordat haar vriendin Sandra op ballet zit. Wat Anne- Marie op de schilderijen ziet, vindt ze terug in de balletlessen van Sandra. Toch komt de lezer niet zo veel te weten over dansen en ballet. Je komt vooral iets te weten over de manier van wer ken van Degas. Soms maakt hij eerst een foto, die hij natekende. Soms maakte hij gelijk potlood schetsen, die hij heel precies op doek vergrootte om ze vervol gens in pastelkrijt uit te werken. Dergelijke wetenswaardigheden worden afgewisseld met de be schrijving van een balletvoor stelling, een spreekbeurt en ge kibbel tussen Anne-Marie en haar broertje David die Degas een danseresjesgluurder noemt. Dan is er nog een tekenleraar die boeiend kan vertellen, en een balletjuf die de twee vriendinnen meeneemt naar een grote Degas- tentoonstelling in Parijs. De illustraties zijn, net als de tekst, een combinatie: reproduc ties en foto's, verbonden door vriendelijke tekeningen van Thea Peters. Die tekeningen voe gen weinig toe aan het geheel en zouden, net als de dagboekvorm, uitstekend gemist kunnen wor den. Er is kennelijk voor geko zen met het idee informatie luchtig te kunnen presente- ren.Zonder die lapmiddelen was het verhaal wellicht sterker ge weest. Niettemin is het een aar dig boek. Marita In De dikke danseres van Anton van der Kolk wordt het dansen er ook met de haren bijgesleept. Marita is een half jaar geleden met haar moeder uit Costa Rica naar Nederland gekomen. Nu wonen ze bij Erik. Marita heeft het Nederlands vlot opgepikt en ze kan naar school. Ze papt op een vrolijke, onbevangen manier aan met jan en alleman Jamila is haar Marokkanse Iet dan» vriendinnetje. Als met rood geverfde school komt (dat hoort bij Marokkaans feest) vindt nu dat zo mooi, dat ze haar hu met nagellak verft. Ze is ook beetje jaloers op de mooieho doek van Rachida. Die t ook, maar ze ontdekt dat niet handig is als je wilt worden. Al die uitingen verschillende culturen ko terloops en heel natuurlijk sprake. Het aardige is dat j ziet door Marita's ogen: sprake van iemand met haar, van een schooljuf di de haverklap 'gezellig' zegt Marita trouwens direct o neemt. Marita vindt het leuk in straat waar moeders met ren buiten zitten te breien, n dat krijgt niet meer nadruk het klasse-uitstapje naar d< derboerderij. Geen sprake van positieve discriminatie, Het wilde dansen van M moet kennelijk als rode d dienen. Dat wil maar niet ken, er staat altijd wel iets in weg in Nederland. Camila kowski maakte vrolijke, compliceerde illustraties b verhaal. Springlevend Van der Kolk schrijft soepel helder, zonder veel omhaal woorden maakt hij van een springlevend kind mi eigen kijk op de wereld. 1 laatste kwam nog meer toll drukking in het eerste boek| Van der Kolk over Mar schreef, Een pelikaan op stnj waarin Marita nog maar o Nederland is. Dus zijn de ij tuurverschillen voor een r uit Zuid-Amerika nog c der: water uit de kraan, sap een pak en een slot op d Voor dat boek krijgt Van Kolk volgende week de Smelik-IBBY-prijs, voor een boek dat bijc meer begrip tussen de divej culturen in Nederland. Tom van Beek en Thea P hou van het ballet van Deg Ploegsma. Prijs 24,95. jaar, Anton van der Kolk: 'De dikke" seres. III. Camilla Fialkowski. I Van Goor. Prijs 24,90. Van: jaar. SERIE Dvorakconcerten in ïTSingel in Antwerpen belichtte t nu toe vooral de kamermu- Tot slot volgen concerten net symfonische werken. Het «lharmonisch Orkest van Baanderen o.l.v. Arpad Joo zaterdag 23 april in de blauwe zaal de Ouverture Othel- een dramatische ballade, de ende symfonie en tien Bijbel- iederen gezongen door bariton (aron Windmüller. Dvorak ver- ijndt in dit werk traditionele erkharmonieën met elementen it negro spirituals en Indiaanse iiiziek. dezelfde avond is er in de Elisa- iethzaal in Antwerpen een roots concerten met oude en Jeuwe succesnummers van de roep Clouseau. n de Elisabethzaal deze week logdrie opvoeringen. Zondag 24 iprii om 11-00 uur verzorgen de eerlingen van stedelijke acade mes voor muziek, woord en ans een aperitiefconcert. Maan- ag 25 april speelt de Nationale jpera van Kichinew o.l.v. Andre [eve de opera La Boheme van Puccini en een dag later irengt hetzelfde gezelschap Ri- iletto van Verdi. lent kamerorkest I Fiamminghi „eelt zaterdag 24 april in het X in Gent werken van Elgar, jaikovski e.a. France Springuel lelliste) neemt de soli voor haar ekening. Deze celliste speelt ondag 25 april om 11.00 uur in et museum d'HondtóDhaenens Sint Martens-Latem met het rtis-Kwartet werken van Von febern en Schubert. ;an het conservatorium verzorgt gemengd koor Cantabile l.v. Jos van den Borre een imantisch concert met werken Schubert, Mendelssohn, chumann en Brahms. Martin aay (gitaar) en Eeva Koskinnen riool) spelen eigentijdse werken an Michans, Meijering, Kruis- rink en Takemitsu in het Logos 'etraeder op donderdag 28 april o diezelfde avond verzorgen Jo an Huys (orgel) en P. van Heyg- en om 20.15 een recital met 7de eeuwse muziek in het Bijlo- :emuseum. Door onze redacteur Camiel Hamans Twee regels, twee titels, zeven psalmen en twee volledige ver zen, is dat genoeg voor de recht vaardiging van een bestaan? Bij Martinus Nijhoff leek er meer te zijn: twee vuistslagen in het gezicht van Du Perron, een glanzende carrière als reserve officier, vrouwengeschiedenis op vrouwengeschiedenis en des ondanks een. formeel huwelijk tot vrijwel aan de dood, twee redacteurschappen van 'De Gids', een verwonding op de Grebbeberg, landelijk erkende gelegenheidsgedichten voor als weer een vorstin of prinses iets had te vieren en zo voorbeeldige vertalingen dat de Martinus Nijhoffprijs nog de hoogste be kroning is voor een herschep per. Toch is er van Martinus Nijhoff nauwelijks wat over. Een verlo pen postzegel en een straatje in een Amsterdamse slaapbuurt; in Den Haag en Utrecht, zijn beide andere grote woonplaatsen, niets. Nijhoff is deze week hon derd jaar geleden geboren, hij is ruim veertig jaren dood. Hij leeft voort als de schrijver van het onbegrepen 'lees maar, er staat niet wat er staat' en de van zijn auteursnaam losge- zong'Lees maar, er staat niet wat er staat', de uitdrukking 'een geur van hoger honing', is nog bekend vanwege 'Het stee- nen kindje' en 'Het kind en ik' en wordt nog geciteerd met 'De wolken' en vooral met zijn 'De moeder de vrouw' vanwege het onvergetelijke begin 'Ik ging naar Bommel om de brug te zien'. Verder is Nijhoff een mo nument van Verzameld Werk. In de literatuurgeschiedenissen wordt hij geroemd vanwege zijn. gedurfde combinatie van klas sieke versbouw en modernisti sche motieven. De pagina's lan ge, in bijna spreektaal gestelde en met uiterst simpele rijmklan ken werkende gedichten Awater en Het uur U gelden als een stap op weg naar het experiment. Wie de verzen nu leest krijgt het gevoel een 20e eeuwse versie van de 'Jaromir-cyclus' van Staring in de hand te houden. Aardig voortkabbelende vertel lingen, waarin ongetwijfeld een diepere waarheid verscholen ligt, anders zouden ze indertijd niet zo veel stof hebben doen opwaaien, maar een diepzinnig heid die nu niet meer werkt. Zoon Het aardigste aan Het uur U is de opdracht: 'Voor St. Storm'. 'Storm' is Faan, zoon uit het officieel 34 jaar volgehouden huwelijk met A.H. (Netty) Wind, een vrouw niet gemaakt voor mannen en die nog enige eigen bescheiden bekendheid geniet vanwege haar roman Twee meisjes en ik, waarin 'ik' een vertellende, oudere man is. Adriaan Roland Holst, altijd in voor een toepasselijke vondst, beschreef de relatie tussen de echtelieden Nijhoff met 'wie wind zaait, zal storm oogsten'. Voldoende aanleiding voor de zoon om de naam St. Storm te gebruiken als schuilnaam voor zijn fotografische arbeid. Faan had zijn vader een droom verteld. Die werd de aanleiding en het verhaal voor Het uur V. Een bekende werkwijze van Nijhoff. Voor zijn eeuwig ge bloemleesde gedicht 'De moeder de vrouw' is hij nooit zelf naar Zaltbommel geweest. Het is een herinnering van zijn vriend Hans Philips, studiegenoot tij dens Nijhoffs tweede academi sche opleiding, nu in Utrecht en in de Neerlandistiek, nadat hij zich al jaren tevoren in Amster dam met goed gevolg in de rechten had bekwaamd. Philips moeder woonde in Zaltbommel. Op een dag bezocht hij haar samen met Victorine Hefting, de latere echtgenote van de uitge ver Bert Bakker en directrice van het Haagse Gemeentemu seum. Het was een zonnige dag, zodat er in het gras langs de rivier thee gedronken kon wor den. Een schip voer onder de brug door met aan dek een m volledig zwart geklede vrouw. Psalmen zong ze niet. Dat kwam pas maanden later, toen hij de slotstrofe vond: en wat zij zong hoorde ik dat psalmen waren. O, dacht ik, o, dat daar mijn moeder voer. Prijs God, zong zij, Zijn hand zal u bewaren. De associatie met zijn moeder, hoeveel maanden piekeren en zwoegen die ook gekost heeft, is voor de hand liggend. Johanna Alida Seijn, echtgenote van de vermogende Haagse uitgever en boekhandelaar Wouter Nijhoff, was een door religie gegrepen vrouw. Eerst als zwarte heilsol date, naderhand als roomsche bekeerlinge. Nijhoff is, zeker in zijn eerste jaren, de dichter van tuinfees ten, guirlandes, serres en wa randes. Vers op vers klinkt er muziek tussen lampions in ga lante wandeldreven of hangen er melodieën over het rieten ameublement van tuinkamers. Claudien, jij speelt piano, en ik zit In de warande, en luister naar het zingen Uit het innig hart der stille dingen, En luister naar de stem der nacht die bidt is het begin van 'Fuguette', een sonnet dat bedoeld was opgeno men te worden in de bundel die op 16 mei 1916 verscheen ter gelegenheid van het huwelijk van Netty en Pom, zoals Nij hoffs koosnaam in huiselijke en vriendenkring luidde. Het gedicht is pas jaren later gepubliceerd. Wellicht omdat met Claudien verwezen werd naar jonkvrouwe Claudine Wit- sen Elias, een m- usicienne/voordrachtskur- stenares met wie Nijhoff een innige verhouding had. Tegen deze veronderstelling pleit dat in de bruilofsbundel nog wel 'Tempo di menuetto' bleef staan, opgedragen aan dezelfde Claudine: De volle weelde van een melo die Breekt uit het hart van de piano open. Ik zie je bleeke stille handen, die Over de witte en zwarte toetsen loopen. Ons is een grooter leven niet bereid: Een mensch die danst al weet hij zich gehavend De weelde van de melodieën schreit Uit de piano door den glans der avond. Of mocht dit zesstrofige vers wel, omdat het een afscheids lied leek voor de nimmer wettig verkregen beminde? Nijhoffs relaties kenmerkten zich door een zekere chic, zoals passend is bij een aanzienlijk en druk bezet, maar nooit, op Ml na-oorlogs OK W-adviseur-1 schap na, om den brode gewerstl hebbend heer. Eind 1923 wero hij intens verliefd op de te Pa-1 rijs wonende Nederlandse schrijfster Emmy van Lokhorst-1 In zijn Utrechtse studiejaren, hij woonde al tijden apart wijl echtgenote en zoon, kwam nader tot de patriciate class® Jootje, bijgenaamd Kees, Dam van Isselt. Naderhand Ijl hij een diepe band met8 Frans-Nederlandse chtason*| re Georgette Hagedoorn^ wie hij vlak voor zijn een tweede huwelijk En er waren nog 1 meer. Profetisch Desondanks is Nijhoff niet I dichter van l'amour en luch'.B f heid. Hij heeft een goc opdracht, die weliswaar taald moest worden in gev' mensentaal, maar even profetisch. „Elk goed gel bevat de confrontatie van P I heelal en inwendigheid, 11 I hij in november 1935 de cur I ten'van de Enschedese vo I universiteit voor. „Proza '6 boren uit het verlangen va I mens de buitenwereld te r kennen." Het is een Pr0"uc uitademing, van verontreWe lucht. j „Poëzie geeft antwoord P vraag: hoe staat het roe l inwendig." En vandaar d gedicht rekening houdt rn js ritme van de inademing- I een gevecht van zuivere en verontreinigde articuia VERVOLG GIDS-D4 IT CONCERT dat de werk- lep koffieconcerten zondag in ris laat plaatsvinden wijkt af a het gebruikelijke genre, londharpist en mondboog-spe- r Phons Bakx en blokfluitiste petra Kwekkeboom 'verzorgen programma met onder meer lerikaanse, Schotse en Ierse lelodieën. 'e mondharp is de specialiteit "n de in Sluis geboren Bakx. j schreef een standaardwerk er dit kleine boventooninstru- ient en houdt zich sinds 1986 ezig met studies en projecten 'an cultuur-antropologische rad, waarin de mondharp cen- 'aal staat. Ik van die projeten bracht hij de VPRO-radio. In 1987 'ratte hij het Middelburgs 'ondharp Ensemble op en twee 'ar geleden het gelegenheidsen- emble Gengénggonggan, dat Inspireert op de traditionele '®s en muziek uit Indonesië. De raste jaren gaf Bakx mond- !TEVIGE NUMMERS van onder it u6n PowIe, Clapton, maar "Herman Brood, REM, Black en Lenny Kravitz staan ?P het repertoire van coverband Wense D'afficher.' staat ^®euws~Vlaamse groep be- a' nrim tien jaar en de L;;te handleden deden daar toe,.. ervaring op in diverse an ion ^roePen die verschillende '1™ muziek speelden. De le- "iUemV05 Culbo (zang/gitaar), iCn t fnebo° <zanS>' Co van 'Peter a gllaar/toetsen en zang) Schei fk ?eu (drums) en Coert itormÜ! (has). De groep speelt L® ond in café De Ster in '^terdag 23 april. ILmburo^ bewaarde geheim van Ht.Ze t ae Popgroep Rowwen lie snnrfi? volgende week op in aantal m. ®ouhurg. Na een Jrader mvertuigende optredens, jafsluitiriCTSr 0p PinkPop en als LS de Amsterdamse Ne ianr1' jert de groep het ge- Me do°r en trekt overal Ze als Souburg hebben j brothers 6 ®asten The Cactus ftie uit vt e®n zevenmansforma- wnrIUle' Het voorPr°- ordt verzorgd door de l

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 20