Hatera, eeuwige stad Van Italië's 'nationale schande' tot internationale trots De nieuwe voorsprong van Audi Ide Turkije houdt campagne om toeristen te trekken ONDER DE KURK PESTEM CONSUMENT D3 Tïp-tronic RUBRIEK |RDAG 21 APRIL 1994 Q Door Hein Sluijter steeds niet veel verder dal een Manzanilla - sherry 0| een Gros Plant du Pays NaJ tais. Beide wit. Het gaat er vooral ook oi hoe de gerechten zijn klaL gemaakt, waarbij de saus eei doorslaggevende rol speel DONDERDAG 21 APRIL 1994 an -m Spiegeleieren met bessesap Jaren geleden heeft Neder lands eerste recepten-konii gin Wina Born al eens gewe zen op interessante ontsnaj pingen uit het keurslijf van d LrHans Bos traditie. En tamelijk recei heeft meesterkok Jaap Klo& se, in samenwerking met een paar andere grootheden Slatera, een opmerkelijke stad in de Zuiditaliaanse ^10 Basilicata, is al duizenden jaren de 'deurmat' ai Europa. Longobarden, Grieken, Romeinen, tormannen, Zwaben en Spanjaarden (om slechts ijnpaar te noemen) veegden er hun voeten af. De taag luidt: moet de mat worden gerepareerd, in de jrspronkelijke staat teruggebracht óf alleen worden geklopt? het gebied van de smaak, zijlfclaureren óf moeten we verrassende opvattingen ovs t alleen maar conserve- wat te drinken bij een goed In het Zuiditaliaanse maaltijd aan de consumei j j 4. geopenbaard in zijn Boek de a' een Van oudste Gastronomie. Hij gaat uit van het smaakgi halte van zowel de wijn a het gerecht. De hoeveelhei smaak dus, de intensiteit Bij een gerecht met een hoe smaakgehalte hoort een wij smaakgehalte en het maakt principe niet uit of die rood d wit is. Verder spreekt Kloss van het mondgevoel: stn hoort bij strak, rond bij rora Boter, olie, jonge roomkaze en suikers bijvoorbeeld zij rond. Hij gebruikt daar he woord 'filmend' voor. De complexiteit is ook vai belang. Zijn er veel smaak nuances in het eten dan ook een dito wijn erbij. En zo kun je dan uitkomen op een zoete, rode wijn bij rogge broodtaart met roquefort kaas. Helemaal niet bah. Hee filmend juist. Maar nooit strakke, droge witte wijn bij een schaaltje zuidvruchten. 'Filmend' is dan ver te zoeken. Niet te filmen. loeten we stokoude ge- Kjuwen reconstrueren, jermanent bewoonde) leden ter wereld, heeft de jjcussie inmiddels geleid «t het stilleggen van de trstelwerkzaamheden. De jjskranen staan stil, de met een eveneens hoo terkers houden zich el- lers bezig. Eerst dient iter het bureau het ge recht plaats te vinden fus ies de 'rekkelijken' en de preciezen'. k resultaten van de activiteiten i! nu toe zijn zeer goed zicht- tar, De gloednieuw gezaagde argelblokken staan als een vlag p een modderschuit. Kun je sawenoude gebouwen recon- Snieren als het resultaat veel (ereenkomst vertoont met een Ie rollade een ongekruide, mager •uw. Dan kunt U het vlees zei plegd is. Vraag de vakman ook or puim plaats is voor de vulling. Dus pr een dunne, rechthoekige lap. keer geschikt stuk vlees voor Ji het vlees vantevoren, in alle rust, log niet zijn. Het braden zelf is ook m, erg geschikt voor de niet zo, ier wil uitpakken met iets bijzon- de volgende dag in dunne plakker d. minuten 0 gram spek in dunne plakken .Beslist niet," zegt een betrok- Itn lokale architect. „Zo mogen st niet met onze geschiedenis ingaan. t)ie gele steen is toch geen gezicht." Liever geen na- len, want het leven is zo al lilijk genoeg in dit vergeten takje Italië, ingeklemd tussen gio's Puglia, Campania en lalabria. Nee, van georgani seerde misdaad heeft Basilicata pt te lijden. Er is gewoon hier p weinig te halen, weet u. Ar cade houdt netjes... (politici 'iet gemis aan onderwereld wrdt dubbel en dwars gecom penseerd door de alom aanwezi- |je politici. De in Matera rege- t christen-democraten zien |«r niet dat de oude stadsde- l'ainMatera, de wereldberoem- I- halfondergrondse 'Sassi', rden bewoond door jonge en Intellectuele stad- en streekge- Pta. Laat ze in de buitenwij ken een mooi huis of apparte ment kopen, dan verdient de stad ook een paar centen! Uiteraard wordt deze visie vol mondig beaamd door aannemers en grondbezitters. De binnen stad is een museum en moet dat vooral blijven. En die duizend krakers die er nu nog wonen, krijgen we er ook wel uit, wordt in koor geroepen. Met voor alle zekerheid de aanvulling dat be woning van de oude stulpjes al leen mogelijk is als tevens ge zorgd wordt voor brede toe gangswegen en parkeerplaatsen ter plekke. Mussolini De discussie over de meest wen selijke vorm om met het Itali aanse verleden om te gaan, be perkt zich niet tot Matera, en zeker niet tot het heden. De Italiaanse dictator Mussolini had er ook een handje van om het verleden naar het heden te ver plaatsen. Tot zelfs op het Griek se eiland Kos zag hij kans om tempelruïnes zó op te kalefate ren dat het verschil tussen 600 jaar vóór Christus en 1930 jaar nó nauwelijks meer is aan te geven. Mussolini was een mees ter in het weer op elkaar stape len van omgevallen stukken pi laar. De ontbrekende delen wer den vervolgens keurig bijge maakt. Goed voor bezoekers met weinig fantasie, goed voor de propagan da en het historisch volksgevoel, maar in feite natuurlijk pure geschiedsvervalsing als we niet meer beschikken over de origi nele bouwtekeningen. Saillant detail: eind vorige eeuw zijn in de Basilicata ontelbaar veel overblijfselen van het oorspron kelijk Griekse Metaponte (Me- tappa) gebruikt voor de aanleg van de spoorlijn. Wat zou Mus solini hebben gedaan? Indrukwekkend Matera is mooi, Materia is zelfs indrukwekkend. Zeker als we de stad bewonderen vanaf de Mur- gia, het tegenovergelegen pla teau, van Matera gescheiden Matera, van nationale schande tot internationale trots. door een diepe kloof. Vanaf deze plaats schoot Pasolini zijn film 'Het evangelie volgens Mat- theus'. Unesco is van mening dat Matera, al 500.000 jaar onafge broken bewoond, behoort tot het belangrijkste culturele erfgoed dat de wereld ons heeft te bie den. Sinds 18 december van het vorig jaar prijkt Matera op 'de lijst'. Uiteindelijk moeten de Sasso Barisano en de Sasso Caveoso, de beide woonwijken die groten deels bestaan uit halfonder- rekenmeester Pythagoras zich hier destijds vestigde. Hier, in Metaponte, zijn ook de immens waardevolle 'bronzen tafelen' gevonden die wetsteksten bevat ten betreffende de agriculturele organisatie ter plaatse aan het begin van de derde eeuw vóór Christus. Desastreus Basilicata is zonder twijfel de armste regio van Italië. En zal grondse woningen, volgens Unesco onderdak bieden aan cir ca 4000 inwoners. 100 miljoen Geld voor herstel van de Sassi (of het stoppen van het verval) is er genoeg. Omgerekend zo'n honderd miljoen gulden kan des gewenst uit de Italiaanse staats kas worden gedolven. Rome heeft immers wat goed te maken bij het arme Basilicata, dat wel iswaar beschikt over een klein stuk zeer vruchtbaar laagland, maar tegelijkertijd om die reden werd begeerd door deze en gene. De beste 'grano duro' (meel voor de onvermijdelijke pasta) komt uit de Basilicata, evenals sappige sinaasappelen, oversized olijven en mollige lammeren. Wellicht was dét de reden dat de Griekse dat voorlopig ook blijven. Buiten het stukje laagland is voorname lijk sprake van bergen en zoge heten 'calanchi', uit leem en zand samengestelde heuvels die de neiging hebben om bij zware regenval als een plumpudding in elkaar te zakken. Vanuit de lucht ziet Basilicata eruit als een grote kattenbak, met al die rondslingerende kalkstenen. De Europese landbouwpolitiek heeft in deze regio desastreuze gevolgen. De citrusvruchten brengen te weinig op om ze van de bomen te plukken en de graanprijs is ook niet meer wat die geweest is. Het gevolg: veel verlaten boerenwoningen, braakliggende akkers en een trek naar de steden Potenza en Matera. Wat de nationale landbouwher vorming hier in de jaren vijftig aan leven heeft ingeblazen, haalt Straatsburg er in recordtempo weer uit. Wat overblijft, zijn het toerisme en de bijbehorende dienstverlening. Maar gokt niet elke gemeente in de wereld met een zandstrand daar op? Hier, aan de Ionische zee, bevindt zich volgens de milieutechnische keurmeesters het mooiste strand van Italië. Een schrale troost, als niemand ervan komt genieten. Kommervol In de Middeleeuwen moet Ma tera - afgeleid van het Romeinse Mater Terra (moeder aarde) of van het Griekse Meta Hera (moeder Hera, de vruchtbaar heidsgodin)? - 8000 inwoners hebben geteld. Ze woonden op een kluitje, boven en onder el kaar in kommervolle omstandig heden. Matera is altijd bewoond geweest door 'boeren', met alle bijbehorende sociale en culturele structuren. Ook wat dat betreft was het een uitzonderlijke stad. De vochtige grotten, eerst in ge bruik als opslag voor voedsel of als onderkomen voor de dieren, waren in de loop der tijden vaak 'verbouwd' tot grotkerken. Ma tera telt er nog een kleine 140 stuks. Als het buiten dik veertig graden is, is het hier een genot om in de kerk te zitten. Resten van fresco's op de muren; het verval is niet te stoppen. Hier vergaat alles na verloop van tijd tot modder en zand. Voormalige cryptes zijn in min der religieuze tijden verbouwd tot wijnpersen, waar de Matera- nen op hun blote voeten in te werk zijn gegaan. Grotkerken werden ook noodgedwongen in gebruik genomen als woningen. Soms huisden er wel twintig mensen in een grot, vaak vele eeuwen terug al bewoond door voorgangers in dierenvellen. FOTO HANS BOS 'Nieuwhuizen' heet de woonwijk die er vanaf de Murgia het oudst uitziet. Gaten, holen en spelon ken maken een onheilspellende indruk. De terrasvormige behui zing stamt (pas) uit de zestiende eeuw en werd bewoond door buitenlandse 'asielzoekers' uit Griekenland, Albanië en Turkije, die elders in de stad geen plaats meer konden vinden. Is sinds die tijd veel veranderd? Tot in de jaren vijftig van deze eeuw beschikte Matera niet over stromend water en riolering. Het regenwater verdween via een in genieus verzamelsysteem in voorraadkelders, waarvan de kwaliteit om begrijpelijke rede nen veel te wensen overliet. Nog deze eeuw kwamen in Matera epidemieën voor van ziektes die in de rest van Europa al lang waren uitgeroeid. In de jaren twintig stierf in Matera de helft van de zuigelingen vlak na de geboorte. Basilicata hing aan 'de laatste mem', in feite niet meer beschouwd als een stukje Italië. Schande De in de jaren dertig naar de Basilicata verbannen Carlo Levi beschreef in zijn boek 'Christus hield stil bij Eboli' de dramati sche levensomstandigheden in Matera. Op dat moment was zonder twijfel sprake van een nationale schande. 14.000 inwo ners kregen de kans om te ver huizen naar speciaal voor hen aangelegde dorpen in de buurt. Ze grepen die met beide handen aan, maar luidden op die manier ook de doodsklok over een cultu reel en sociaal uniek stukje Ita lië, met een boerenstand die het voor een deel nog moest hebben van ruilhandel. Matera is inmid dels van nationale schande ge groeid tot internationale trots, maar heeft daarbij wel zijn ziel in moeten leveren. ten Iragon rak n, evenals de abrikozen en 1 cenpan op het vuur, leg het sp maar niet bruin worden. Voeg a toe en roerbak het geheel P minuten. Leg de rollade op vulling gelijkmatig over het vl i irs gemalen peper. slager eventueel aanwijzingen hoe lok het principe huldigen: a en als enthousiast amateur Q ook de zijkant door een touw annen). en boter fors. Laat de r0^e.'a It n alle kanten mooi dicht. Nie j Gebruik liever een houten spaan- het glas cognac in een gr :n een glasvlam. Giet de 1 ie fik in de pan. Na nunuu op de pan te schuiven. La uten op een zacht vuur ros s ds af en toe om. Wat je aan v I et stoofnat in de pan kiepere maar lekkerder op. en laat het rusten terwijl deisa t doen door een potje zure r t ook kiezen voor de mager een. en met een scheut bouillon Lentes zou ik niet serv.er®?lflDStuk- ïdacht maar af van dit k Jjterse- ipelen gegarneerd met wat p gn :oli, bloemkool of spercieb ijk altijd lekker. Audi laat er geen mis sstand over bestaan: binnen VW is Audi het Premium-merk. Het merk met de Olympische ®gen, dat als motto "orsprung durch Tech nic voert wil richting 8even aan de technologi sche veranderingen die redig zijn om als auto merk bij de tijd te blij— 'en. Volkswagen zelf r;eeft die vernieuwings drang van Audi ook jjerd nodig. Zeker als Jet er nog ooit van komt ret de automobielbou- %s carrosserieën van f'uminium kunnen ma ren. Audi heeft die voor drong zelf afgedwon- 8®. Ten koste van ont- reglijk veel geld en tijd. öoor Bien van der Steen zeh zegt nooit een betere i? te hebben. En dat D rest eens kunnen kloppen. Snit z'et er fantastisch uit. tont onmiskenbaar Audi, u rond en stoer. Binnenin ,,...vP'sche gedegen sfeertje rlnÜ tj afwerking bewonde- 2 afdwingt. De auto is een gre maatstaf voor het be leer h'nnen VW meer en reU, re sector voor zijn De A»ng neemt kim, 'S 20n(fer meer een revo- S«£*auta Inde 108-jarige is j. ms van de automobiel tend pestatie n°8 nooit ver- aijw, 5 Z1ln wel aluminium te ni!eWeest' maar die had- ^oss^Ta6®,11 Afdragende tern/ ,- heeft, samen hameintm1 Alcoa' een Space hezelfdo l ,?r Amutseld dat heeft ai stljfheid en sterkte 'nJ Sj,n hedendaagse sta- s. Voor het milieu kan Aluminium carrosserie in topauto A8 De A8 is een unieke auto. Duur, maar bij voorbaat een klassieker. de toepassing straks van nut zijn: aluminium is immers veel lichter dan staal en kan gemak kelijker hergebruikt worden. 3 op ÏOO De nieuwe A8 komt aan een gewicht van ca. 1700 kilo. En aluminium wordt het materiaal voor de auto van de toekomst. Want Audi wil in het jaar 2000 een auto op de weg gezet heb ben die met drie liter honderd kilometer ver komt. En behalve een zuinige motor zul je dan ook een auto moeten hebben die beduidend minder weegt en aërodynamische maatstaven zet. De huidige direct ingespo ten turbodiesel van Audi speelt het al een heel eind klaar: het is mogelijk met die auto honderd kilometer te rijden met net iets meer dan vijf liter brandstof. De gewichtsreductie zal in de ogen van de constructeurs moe ten komen van het materiaal waarvan ook vliegtuigen ge maakt worden: aluminium dus. Want auto's worden steeds maar gewichtiger door allerlei maatregelen die met veiligheid, prestaties en comfort te maken hebben. De Nederlander Geert Kuypers, technisch ontwerper in Ingolstadt, noemt gewichts besparing als een van de be langrijkste argumenten voor het gebruik van aluminium. De A8 weegt 140 kilo minder dan een vergelijkbare auto die een sta len opbouw heeft. In 1985 liet Audi voor het eerst zien welke richting het heen wilde: op de Hannover Messe werd voor het eerst een alumi nium carrosserie van een Audi 100 getoond. Nieuwe legerin gen, andere constructiebeginse- 1 len, klmktechniek, lassen en lij men leidden tot een carrosserie die behalve zelfdragend ook nog FOTO AUDI stijver is dan een conventioneel karkas en bovendien uitsteken de crashresultaten wat betreft de kreukelzones geeft. Prijzen Audi had al een V8, al rijden er daarvan in Nederland maar en kele rond. Een auto die ruim twee ton kost. En de vrees was dan ook groot, dat de nieuwe variant op dat thema, waarvan de ontwikkelingskosten peper duur zijn, nog veel meer geld moest kosten. Dat kan meeval len: als de auto in juli verschijnt zal de uitvoering met zescilin der motor ruim 130.000,- kos ten. De 4.2 liter V8, mét quattro (vierwiel-)aandrijving moet voor een goeie 170.000 gulden de deur uit kunnen. Als de indi catie die importeur Pon nu wil geven tenminste klopt. De A8 - de aanduiding A+cilinderaantal zal straks voor alle Audi's gelden - wordt in heel kleine series gebouwd. De weinigen die zich zo'n auto aan schaffen worden bij voorbaat eigenaar van een klassieker. Want de levensduur van dit uit aluminium opgetrokken voer tuig is in theorie bijkans onbe grensd. Mits ongelukken uitblijven al thans. Voorlopig zijn erashes dan ook een groot probleem: in Nederland worden drie dealers aangesteld die een ernstig ge deukte A8 kunnen repareren. Die dealers zullen elk minstens een ton moeten investeren. Want de monteur zal in staat moeten zijn aluminium te lassen en er moeten speciale installa ties komen voor de bewerking van dat roestvrije, maar lastige materiaal. Audi denkt er in de wereld per jaar 15.000 af te kunnen zetten. Het grootste deel zal bestaan uit de versie met 175 pk, de V6. De topversie met V8 en 300 pk, de quattro-aandrijving en onge woon luxe uitvoering (de speci ficatie behelst twee pagina's kleine lettertjes) blijft voorbe houden aan de happy few. Die dan ook de voortreffelijke van Porsche geleende tip-tronic au tomaat ter beschikking hebben. Audi sleutelt ook aan een dikke dieselmotor voor de A8 en die zal er eerder komen dan de twaalfcilinder. Want het feit dat de concurrentie, Mercedes en BMW, die laatste motor wel levert schijnt Audi voorlopig nog niet koud of warm te ma ken. Servomotoren Het is enigszins vreemd, dat een lichtere carrosserie van ruim vijf meter lang zo ontzettend vol gebouwd moet worden met servomotoren, dat de gewichts besparing meteen weer teniet gedaan wordt. Audi bestaat het zelfs de hoogteverstelling van de veiligheidsgordel langs elek trische weg te laten gebeuren. Luxe kan leuk zijn, maar zodra het overdreven wordt wekt het weerstand op. Je kunt dan wel uitkraaien dat een lichtere auto minder brandstof verbruikt, maar als je die auto volstopt met allerhande gewichtige li- flafjes is dat een mededeling van niks. Audi riep een tijdje geleden dat de aluminium carrosserie snel navolging zal vinden. Dat zal wel meevallen. Want het con cern is er zelf ook al niet minder dan vijftien jaar lang mee bezig geweest. En het aanvankelijke optimisme, dat binnen een paar jaar een ander minder opzichtig Audi-model van aluminium zal verschijnen is al heel wat ge temperd. Audi zegt nu dat dat 'tegen het eind van deze eeuw' wel het geval zal zijn. Audi heeft in elk geval weer wat. Het merk dat als eerste autostaai galvaniseerde om tien jaar garantie tegen roest te kun nen bieden, kan er prat op gaan een unieke auto op de markt te hebben gezet. Innovatief tot op het bot, al zal het nog vele jaren duren voordat de consument daar echt wat aan heeft. Audi is er terecht heel opgewonden van. Als het waar is wat ze in Ingol stadt zeggen is dat ook te be grijpen: „Die Rader rollen wie der" zeggen de Audi-construc- teurs in de overtuiging dat de automarkt weer aantrekt. Afvallen is simpel. Als je meer eet dan het lichaam kan verbranden dan dijt het lichaam uit en neemt het ge wicht toe. Dus als je minder eet en meer beweegt, dan val je vanzelf af. Logica. Zo eenvoudig is het, en zo eenvoudig is het dus niet. Want waarom zouden we dan elk jaar 30 miljoen gulden over de toonbank van de dro gist schuiven in ruil voor slankmakende pillen, poeders en drankjes? Waarom dan al die fantastische wonderdiëten terwijl één wonderdieet al voldoende is? En waarom prijzen dokters nu ten einde raad darmverminkende ope raties aan als misschien wel de enige remedie tegen 'ziekelijk overgewicht'? Het antwoord hierop is even simpel als treu rig: omdat domweg niets helpt. En als de diëten, de pillen en de poeders al zouden helpen, dan weten we niet eens pre cies waartegen en waarvoor. Tegen overgewicht, zult u wellicht zeggen, en een kind weet waarvoor, want dik is niet gezond. Dat is waar en (dit wordt een heel wazig stukje) tegelijkertijd ook weer niet. Uit een NIPO-onderzoek uit 1992 bleek dat 43 procent van de gezinshoofden (degenen die de inkopen doet, dus meestal een vrouw) zichzelf te dik vindt. Dat is vele malen meer dan het percentage mensen die door dokters echt te dik wordt bevonden. Men is het van medische zijde on geveer over eens dat 5 en misschien wel 10 procent van de mensen zo dik is dat ze een extra risico lopen op hart- en vaatziekten, kortademigheid en slijtage van de gewrichten. Het verschil valt te verklaren doordat twee opvattingen door elkaar lopen: de medi sche opvatting dat echt te dik ongezond is, en de mening van bijna alle mensen dat je met enkele pondjes extra 'er niet goed uitziet'. De meeste mensen kuren om de mooi en niet om medische redenen. Maar ja, wat is mooi? Vroe ger werden Rubensvrouwen zeer mooi bevonden, tegen woordig is het ideaalbeeld verschoven naar de andere kant van de weegschaal. De mannequins van Dior zijn de laatste twintig jaar steeds lan ger en dunner geworden en tegen dat ondervoede schoon heidsideaal valt niet meer op te lijnen. In dat onoverbrug bare gat tussen wens en wer kelijkheid is een hele afslan kingsindustrie gesprongen. Elk jaar komt een op de tien Nederlanders op het idee om af te vallen en heeft dan de keuze uit een vracht aan won derdiëten en vrij verkrijgbare middeltjes. Helpen die? Nee. Meer dan zeven ons per week afvallen en een totaal van tien procent gewichtsverlies worden door zeer weinigen gehaald. Twee derde is na een jaar weer terug op het oude ge wicht en vrijwel iedereen na vijf jaar. Maar al baat kuren meestal niet, schaden kan het wel. Jojo-en, de wanhopige cyclus van afvallen en weer aankomen, is bij mensen met een normaal gewicht mogelijk zelfs schadelijk omdat ook de lichaamseiwitten dreigen te worden afgebroken. Erger nog, men denkt dat het naja gen van het al te magere schoonheidsideaal vooral bij de jeugd kan leiden tot eet stoornissen als uithongering en vraatzucht. Gelukkig zijn eigenlijk maar weinig mensen echt te zwaar, strikt medisch gezien dan. Maar daar begint de grote verwarring, want wat is strikt medisch gezien te dik? Dat kunt u zelf berekenen met de zogeheten Quetelet Index: ge wicht in kilo's gedeeld door lengte maal lengte in meters. Iemand van 1,70 lang en 80 kilo zwaar heeft dus een QI van 27,68 (80 gedeeld door 1,70 maal 1.70). Onder de 20 is te mager, boven de 25 is te dik. Tenminste, dat vindt men zo ongeveer want de deskundi gen zijn het daar, mild gezegd, u Door Jan Paalman niet geheel over eens. In 1985 verklaarde het Amerikaanse Gezondheids Instituut over gewicht tot ziekte omdat bij elk pondje extra méér de kans op ziekte en sterfte toeneemt. Maar uit divers onderzoek (zoals de 'Albany study' uit 1988) bleek weer dat mannen die vijf tot tien kilo zwaarder zijn dan wenselijk is toch nog langer leven dan hun mager der soortgenoten. Maar dat extreem overgewicht nadelig is, daar is iedereen het over eens. Het tast de kwaliteit van leven aan - de jas die niet dicht kan, de veiligheidsriem die niet past, je niet door de stoelenrij in de bioscoop kun nen manoevreren, de geestige opmerkingen van het pu bliek - en ook de gezondheid. Wat nu? De dokter heeft van alles te bieden: eetlustrem- mende middelen, laag energe tische diëten (waar dus weinig inzit), pillen die de afbraak van zetmeel blokkeren en, nieuw, een middel dat voor komt dat het vet in de darm wordt afgebroken en opgeno men. Afvallen Tja. Vijfendertig jaar geleden schreef Stunkard: 'Dikke mensen houden meestal met de behandeling op. Degenen die zich wel laten behandelen vallen meestal niet af; en de genen die wel afvallen komen meestal weer op hun oude gewicht terug.' Deze zin tref je nog steeds steevast aan in artikelen over de behandeling van overgewicht. Niets helpt, en als het helpt, dan helpt het maar even. De wanhoop van dikke men sen wordt geëvenaard door de wanhoop van de dokters, die hebben buitengewoon krasse methodes bedacht: bariatri- sche chirurgie ofwel het mes er in. Vijftien jaar geleden werd daar in de medische ge meente buitengewoon nega tief over gedacht, maar nu lijkt het tij gekeerd. Het prin cipe is heel eenvoudig. Men sen kun je toch niet minder laten eten, dus moet je er operatief voor zorgen dat ze minder kunnen eten of dat het voedsel niet goed kan worden opgenomen. Allerlei operaties hebben de revue ge passeerd - van het met staal draden dichtnaaien van de kaak tot het weghalen van een flink stuk dunne darm - en uiteindelijk is het verklei nen van de maag als meest veilige en effectieve methode overgebleven. Helpt dat? Het helpt. Maar de patiënt moet wel zijn leven lang onder medische controle blijven en de verkleining van zijn maag is onherroepelijk. Dat laatste is een belangrijk bezwaar. In het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk ex perimenteert men nu met een nieuwe methode. Om de maag wordt een opblaasbaar siliconenbandje aangebracht dat van buitenaf kan worden opgeblazen. Op die manier kan de maaginhoud naar wens worden verkleind en bo vendien is de operatie niet onherroepelijk. Dertig men sen verloren op die manier in tien maanden gemiddeld 67 procent van hun overgewicht. Is daarmee een gewichtig pro bleem de wereld uit? Natuur lijk niet. Zo'n operatie is in feite een medische wanhoops daad, een laatste redmiddel als niets heeft geholpen. De oorzaak van overgewicht, zo zeggen deskundigen geleerd, is 'multifactorieel', een sa menspel van vele factoren, en 'multifactorieel', zo zeggen weer andere geleerden, is def tig zeggen dat men de oor zaak niet weet. Het is daarom de vraag of overgewicht ooit door medisch ingrijpen kan worden opgelost. Van onze verslaggever Amsterdam - De Turkse verkeersbureaus in West-Europa zijn een grote publiciteitscampagne begonnen om het sterk afge nomen toerisme naar Turkije een nieuwe impuls te geven. Nederlanders hebben dit jaar 35 procent minder reizen naar Tur kije geboekt dan in dezelfde pe riode van 1993, aldus een woordvoerster van het Turks na tionaal Verkeersbureau in Am sterdam. Volgens de ANVR is het aantal vliegreizen van Neder land naar Turkije met 46 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. De belangstelling voor Turkije is afgenomen als gevolg van het dreigement van de Koerdische verzetsbeweging PKK om aan slagen te plegen op toeristische centra in Turkije. Bij twee recente bomaanslagen in Istanbul zijn verscheidene buitenlandse toeristen om het leven gekomen. Toeristencentra aan de Middellandse Zee staan onder zware bewaking van vei ligheidstroepen. Een negatief reisadvies geldt niettemin alleen voor het oorlogsgebied in Zuid- oost-Turkije.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 23