'Techniek aanpassen op oudere' Het reisbureau als supermarkt eeuw stad Moderne apparaten stellen senioren voor steeds meer problemen Oranje rollade DE STEM CONSUMENT NBBS verkoopt ook reizen via postkantoor ONDER DE KURKI Spiegeleieren met bessesap DONDERDAG 21 APRIL 1994 D PESTEM De techniek dient de mens, wordt wel gezegd. Maar geldt dat ook voor de oudere mens? Ouderen kunnen maar moeilijk uit de voeten met moderne apparaten. Ook het verkeer dat met de dag ingewikkelder wordt, levert hoofdbrekens op. Volgens Hans Korteling, onderzoeker bij TNO, is het hoog tijd dat meer rekening wordt gehouden met de mogelijkheden en beperkingen van ouderen. Door Hans Gulpen Verf afbranden en wegkrabben lijkt zo gemakkelijk: met de ene hand brand je de verf los, met de andere krab je de schilfers weg. Toch kan het fout gaan. Vordert de krabbende hand sneller dan de brandende, dan komt hij in de buurt van de verfbrander, met alle pijnlijke gevolgen vandien. Gaat hij langzamer, dan is de verf weer afgekoeld en hard. Ouderen, zegt dr. Hans Korte ling van het instituut Technische Menskunde van TNO, integreren zulke samenhangende taken minder goed dan jongeren. Vori ge week promoveerde de psycho-i loog Korteling (36) op het proef schrift 'Multiple-task and Aging', over de problemen die ouderen ondervinden bij het ver richten van samengestelde han delingen. In het leven van alledag komen veel van die handelingen voor. Het inschenken en tegelijkertijd vasthouden van een kopje koffie is daar maar één voorbeeld van. Veranderingen Hoe komt het dat ouderen zoveel moeite hebben met dergelijke handelingen? „Met het ouder worden treden in het centraal zenuwstelsel veran deringen op. Het aantal verbin dingen tussen hersencellen neemt af. Intelligentie is in feite gebaseerd op een enorm netwerk van celverbindingen. Iedere cel heeft tienduizenden connecties metandere cellen. Dat aantal neemt af door bijvoorbeeld een verminderde doorbloeding van de hersenen. Het kan ook door leren komen, door ervaring. Her sencellen hebben zich dan zo vaak moéten aanpassen dat het systeem een beetje star wordt." „Je kunt het vergelijken met je lichaam: als je ouder wordt, wordt het stijver. Wennen aan nieuwe omstandigheden gaat nog maar heel traag. Je wordt minder flexibel en bent minder goed in staat om relaties te leg gen tussen verschillende dingen om je heen. Dat blijkt bij dub beltaken, handelingen die je te gelijkertijd verricht en op elkaar af moet stemmen. Zoals hardop lezen, waarbij je niet alleen leest, maar ook moet begrijpen wat er staat én moet praten." Als het inschenken van een kop koffie al moeilijk kan zijn, hoe complex is dan wel niet autorij den? „Dat is een vijf- of tiendubbele taak. Je moet het voertuig bedie nen: schakelen, koppelen, gas geven, remmen. Je moet op de weg letten, op andere verkeers deelnemers, op borden. Daar komt dan nog bij dat je soms een gesprek in de auto voert of haar de radio luistert." „Al die handelingen geschieden, als het goed is, in een samenspel. Ze moeten aan elkaar gekoppeld zijn. Ouderen hebben moeite met het leggen van die relaties. Wat ik in mijn onderzoek heb gevon den, is dat dat vooral geldt voor nieuwe taken. Ouderen leren minder snel. Dingen die ze hun hele leven al gedaan hebben, leveren over het algemeen wei nig problemen op. Maar nu het verkeer steeds ingewikkelder wordt en auto's worden uitge rust met nieuwe apparatuur als faxen, telefoons en boordcompu ters, wordt het voor ouderen een hele klus." Geleidelijk U heeft het over ouderen, maar op welke leeftijd beginnen zich problemen met dubbeltaken voor te doen? „Dat is moeilijk te zeggen. Het is een geleidelijk proces. Boven dien zijn er mensen van zeventig die nog uitstekend presteren. Maar over het algemeen kun je stellen dat de verschijnselen al goed. meetbaar worden bij men sen boven de zestig." Om te zien of ouderen in staat zijn taken uit te voeren die ze niet eerder geleerd hebben, heeft U onder meer een experiment met een rij-simulator gadaan. Hoe ging dat in zijn werk en wat bleek uit die proefneming? „Eerst heb ik bekeken of oude ren uit mijn proefgroep in staat waren recht op de weg te blijven ondanks zijwind, en of ze tegelij kertijd een afstand van vijftien meter konden bewaren tot een voorganger, die voortdurend van snelheid verandert. Die dubbel taak bleek geen probleem. Maar het ging dan ook om bestaande vaardigheden. Men kon terug vallen op ervaring. Toen heb ik het moeilijker gemaakt door de functie van het gaspedaal te ver anderen: intrappen betekende vaart minderen, loslaten leidde tot meer vaart. Daardoor ont stond een gedeeltelijk nieuwe dubbeltaak, waarbij ouderen veel slechter scoorden dan de jongeren die ik getest heb. Ze maakten meer ongelukken." Generatie-effect Uit uw onderzoek blijkt dat ouderen ook veel moeite hebben met nieuwe technische appara ten, zelfs als daarvoor geen sa mengestelde handelingen zijn vereist. „Ja, er is ook sprake van een generatie-effect. Omdat ouderen niet meer zo flexibel zijn, steu nen ze op vaardigheden die ze al Ouderen, zegt dr. Hans Korteling van het instituut Technische Menskunde van TNO, integreren samenhangende taken minder goed dan jongeren. Ze ondervinden problemen bij het verrichten van samengestelde handelingen. foto anp hun hele leven hebben. Die zijn gebaseerd op oude, veelal me chanische techniek. De tegen woordige techniek begrijpen ze niet. Onze kinderen groeien op met computers en videospelle tjes, die durven zonder angst alle knopjes in te drukken. Maar een oudere is bang dat de magnetron door een verkeerde manoeuvre wordt oververhit of zelfs ont ploft. Wat voor jongere genera ties een heel normaal gegeven is, namelijk dat één en hetzelfde knopje verschillende functies kan hebben als je tezelfdertijd een ander knopje indrukt, dat is voor veel ouderen onbegrijpelijk. Dat hebben ze nooit geleerd." „Zo zijn er veel huishoudelijke apparaten, waarmee ouderen niet goed raad weten: videore corders, televisies, wasdrogers. Zelfs de bediening van een ge- hoorapparaatje kan lastig zijn. Het is niet voor niets dat er op het ogenblik speciale technocen tra worden opgericht, waar ouderen terecht kunnen met vra gen over hun video of computer. Het grappige is dat ouderen in hun onzekerheid en onwetend heid de neiging hebben om de duurste apparaten te kopen. En dat zijn dan de dingen met de meeste knopjes, toeters en bellen die je helemaal niet nodig hebt." Uiterlijk U pleit voor vereenvoudiging, voor aanpassing van apparatuur aan ouderen. „Ja, maar ik ben bang dat dat niet gebeurt zolang fabrikanten daar geen financieel belang in zien. Mensen zijn sterk geneigd apparaten om hun uiterlijk te kopen, of om alle gebruiksmoge lijkheden waarmee ze door de verkoper lekker worden ge maakt. Déér wil men voor beta len. Het gemak of ongemak, daar denkt de klant vaak niet aan, daar wordt hij thuis pas mee geconfronteerd." „Het zou al een hele vooruitgang zijn als de meest gebruikte knoppen op een apparaat groter werden gemaakt of een kleurtje kregen. En als de tekst die erbij staat, leesbaarder werd ge maakt. Knoppen die je haast nooit nodig hebt, zouden achter een klepje kunnen worden opge borgen. Je kunt, om maar wat te noemen, alle teletekstfuncties op de afstandsbediening van de tv achter een schuifje zetten. Ben je daar vanaf." „Neem de gebruiksaanwijzingen. Je komt er vaak tegen die door de grootste knuppel in de fa briek lijken te zijn geschreven. Je kunt ze alleen maar begrijpen als je al weet hoe zo'n apparaat in elkaar zit. Waarom niet een heel dun boekje, met daarin alle basisfuncties? Je kunt daar dan een dikker boekwerk bijdoen voor de liefhebbers van extra mogelijkheden." Wat moet er volgens U in het verkeer veranderen? „De wegenstructuur moet een vormiger worden. Er is een enor me variatie gegroeid in de ma nier waarop met lijnen, rijstro ken, vluchtheuvels, borden en stoplichten het verkeer wordt geregeld. In iedere gemeente lijkt het weer anders. Je wordt steeds weer voor andere ver keerssituaties geplaatst. Waarom heb je op sommige rotondes wel voorrang en op andere niet? Dat schept verwarring. Een jong ie mand komt er nog wel uit, maar een oudere niet. Er moet een beperkt aantal wegtypen en kruispunten worden vastgesteld. Voor dezelfde situaties moet al tijd eenzelfde verkeerstechnische oplossing worden gekozen. En dat in het hele land, en eigenlijk over de hele wereld." „Veel verkeersborden zouden kunnen verdwijnen, omdat ze overbodig zijn. Bijvoorbeeld het bord 'verkeersdrempels'. Je ziet die drempels liggen, want je let op de weg. Drempels hebben allemaal een witte rand, die zie je zelfs veel beter dan welk dan ook. Een ander voorbeeld: spreek af dat op iedere T-split- sing de doorlopende weg voor rang heeft. Dan kun je alle voor rangsborden en haaietanden weghalen." Actiever U constateert dat het verkeer, maar ook de technologie in de auto, voor ouderen langzamer hand te complex wordt. In plaats van dat allemaal eenvoudiger te maken, zou je mensen op een bepaalde leeftijd ook het autorij den kunnen verbieden. „Dat is een voor de hand liggen de oplossing, maar ik ben daar geen voorstander van. Om socia le en economische redenen moe ten we ouderen zo lang mogelijk op de weg houden. Het aantal actieve en gezonde ouderen groeit. Het Centraal Bureau voor de Statistiek verwacht dat er in het jaar 2000 twee miljoen rijbe wijsbezitter van zestig en ouder zijn. Een groep waarmee je reke ning hebt te houden. Ik denk dat het goed is dat mensen zolang mogelijk hun zelfstandigheid be houden, en mobiliteit is daar een onmismaar onderdeel van. Moe ten mensen op hun zestigste, zeventigste achter de geraniums gaan zitten, omdat ze niet meer mobiel mogen zijn? Bovendien: ouderen zullen steeds langer aan het arbeidsproces gaan deelne men, nu het aantal jongeren dat voor de voorzieningen moet zor gen, afneemt. Daarbij is een auto ook onmisbaar." Begin jaren tachtig ging NBBS, destijds nog een 'reisbureau voor studen ten', door een dal. Een diep dal. Een adviesbu- reau bepleitte een brede re formule. Met succes. In tien jaar tijd steeg de omzet van 100 naar 300 miljoen. Directeur Joop van Putten (afkomstig van Ahold): „Een reisbu reau is in feite gewoon een supermarkt". Door Hans Bos De ervaren en onafhankelijk denkende reiziger vormt de doel groep. Hij/zij heeft geen angst voor het onbekende en wil ge holpen worden zonder poespas. De slimme blik is niet gericht op het oneindige, maar op de eigen knip. Ziedaar de schets van een Budget Air-klant. Die is op zoek naar de 'basics' van het reizen: vervoer, eventueel een paar aan sluitende overnachtingen, auto huur plus een bijbehorende ver zekering. De reiziger-met-erva ring is beslist niet merkentrouw. Hij wil alleen snel en goedkoop van A naar B. De reisbranche heeft de laatste dertig jaar een stormachtige ont wikkeling doorgemaakt. Was het in de jaren zestig al een hele onderneming om met de auto in Zwitserland te komen, niemand kijkt meer op van een weekeind winkelen in New York of een safari in Zimbabwe. Aan die veranderende omstan digheden heeft NBBS behoorlijk moeten wennen. De stichting werd in 1927 opgericht als Ne derlands Bureau voor Buiten landse Studentenbetrekkingen om de uitwisseling van (met na me Leidse) studenten te bevor- Jaarlijks telt NBBS nu 400.000 klanten; de onderneming behoort daarmee tot de 'grote jongens' in de branche. foto de stem johan van gurp deren. Dat imago van 'studen tenreisbureau' is NBBS nooit he lemaal kwijtgeraakt; bijna vormde het zelfs de ondergang. De studentikoos geleide organi satie stond begin jaren tachtig 'zonder winstoogmerk' aan de rand van de afgrond. Professio nalisering was beslist noodzake lijk, maar niemand wist in feite hóe. Bovendien heeft een bedrijf in de huidige reiswereld nu een maal een bepaalde 'kritische massa' nodig om de continuïteit te kunnen garanderen. Het aan boren van nieuwe markten was absoluut noodzakelijk om het dreigende faillissement af te wenden. Onder regie van algemeen direc teur Joop van Putten, afkomstig van grootgrutter Ahold, is sinds 1985 de 'slag in de markt' met succes uitgevoerd. In nog geen tien jaar tijd is de omzet verdrie voudigd, terwijl een geslaagde aanval is gedaan op nieuwe markten. Jaarlijks telt NBBS nu 400.000 klanten; de onderne ming behoort daarmee tot de 'grote jongens' in de branche. Studenten en jongeren nemen nog altijd dik een kwart van de omzet voor hun rekening, maar langzaam weten ook andere rei zigers van het bestaan van NBBS. Toch onderscheidt deze Leidse instelling, inmiddels een beslo ten vennootschap, zich in een aantal opzichten van andere reisorganisaties. Van Putten: „We werken niet alleen voor de winst. Dat zorgt al voor een andere sfeer. NBBS heeft nog steeds speciale tarieven voor jongeren onder de 26 en voor 'echte' studenten. De reisorgani satie brengt tevens nog altijd een mix van cultuur en ontspanning. Van Putten: „We zijn beslist niet massa-gericht. We bieden geen grote hotelfabrieken aan. Onze klanten waaieren na aankomst snel uit." NBBS-Reizen is de laatste jaren explosief gegroeid. De club be schikt inmiddels over 45 reis- winkels en zeven centra voor telefonische boeking en informa tie. Jaarlijks komen er een stuk of vijf bij totdat alle grote en middelgrote steden voorzien zijn. Binnenkort wordt zelfs een reiswinkel geopend in de Bijl mermeer. Van Putten: „Allocht onen vormen voor ons een uit stekende markt. Ze reizen veel, en bij voorkeur voor de laagste Prijs-" NBBS kan zo snel groeien omdat Van Putten zich heeft verzekerd van de medewerking van (al weer) Ahold Vastgoed, zodat hij fraaie vestigingspunten krijgt aangeboden voordat de concur rentie er lucht van krijgt. Budget Nieuwe loot aan de NBBS-stam vormen vier Budget Air reiswin- kels, aangevuld met maar liefst zestig vestigingen in postkanto ren verspreid over het hele land. Op korte termijn komen er nog eens vijftien bij. Volgens Van Putten is deze verkooptactiek 'het ei van Columbus'. De PTT zocht na de privatisering naar nieuwe produkten, die in een levendiger sfeer in de vernieuw de postkantoren aan de man ge bracht kunnen worden. Door de plaatsing van de betaalautoma ten aan de büitenzijde van de gebouwen, komen veel klanten niet meer binnen. Van Putten: „Een reisbalie is in een postkantoor iets feestelijks, terwijl bij het PTT-personeel al opmerkelijk veel expertise aan wezig bleek. Hoe ik erop ben gekomen? Mijn vader werkte 42 jaar bij de PTT, dus ik kende de uitgangspunten. Bovendien be talen veel NBBS-reizigers hun reis met girobetaalkaarten, dus voor een deel hebben we dezelf de klanten. Vergeet daarnaast niet: dagelijks stappen in ons land één miljoen bezoekers over de lage drempel van het post kantoor. De PTT heeft een grote naamsbekendheid en een be trouwbaar imago." De reisverkoop via de postkan toren, hoe bekritiseerd ook door de andere hoofdrolspelers in de branche, is zonder meer succes vol. Vanaf de eerste dag is de omzet per medewerker gelijk aan die op een 'echt' reisbureau. NBBS onderzoekt nu al enige tijd de mogelijkheid om de Bud get Air-formule uit te breiden tot België, terwijl ook Duitsland als toekomstige afzetmarkt niet wordt uitgesloten. Van Putten: „Een reisbureau is tegenwoordig een soort super markt. De klant weet in feite wat hij hebben wil en kan geheel vrijblijvend grasduinen in het' aanbod. Dat betekent dat we ons produkt nog dichter naar de consument moeten brengen." Een slagroomtaart met aardbeien op een bedje van ge bakken rode uien. Of spiegel eieren met bessesap. Bah, hoor ik U denken. En dus zijn we het eens. Dat combineert niet. Het is vies. Zo is ook een strakke, droge, witte wijn bij biefstuk of een volle, ronde, rode wijn bij nieuwe haring een onsmake lijke belevenis. Dat past niet bij elkaar. Gewoon doodzon de van de op zich best lekkere ingrediënten. De combinatie verpest het genoegen van de smaak. Toch zijn er de laatste jaren en ook recent bij het koppe len van wijn en spijs heel andere inzichten gekomen die klasssieke smaakcombinaties helemaal openbreken en ze naar de prullebak verwijzen. Een van de eerste basiswe tjes die ik destijds leerde toen ik mij ging verdiepen in het verschijnsel wijn was simpel maar heilig: bij rood vlees drink je rode wijn, bij wit vlees en bij vis hoort witte wijn en de volgorde bij uitge breid tafelen is eerst witte droge wijn, dan rode, eerst jonge wijn dan oude en zoete wijn altijd het laatst. Welnu, dat klopt niet meer. Het aanbod aan soorten wijn uit de hele wereld is inmiddels zo immens groot geworden, dat je er alle kanten mee uitkunt. En de gastronomi sche uitgangspunten hebben zich dermate verbreed en ver rijkt, dat je die mooie vuistre gel eigenlijk maar moet on derbrengen in het rariteiten kabinet. Lichte rode wijnen kunnen vaak best samengaan met vis. Bekend (of niet) is bijvoor beeld een licht gekoelde, uit gesproken fruitige, rode Beaujolais die fijn ruikt naar frambozen bij... garnalen. Dat lijkt in te druisen tegen elk gevoel voor smaak. Maar het is echt heel lekker. Wie mij niet gelooft, probere het uit. Zo kun je ook lichte rode wijn met bijvoorbeeld inktvis, met gebakken asperges of met zalm laten samengaan. Of een weelderige witte schenken bij wild. Allemaal min of meer nieuw. Wat niet wil zeggen dat nu maar alles kan. Niet elke rode wijn is bereid zich op een prettige manier bij die inktvis te voegen. En bij nieuwe haring kom je nog Door Hein Sluijter steeds niet veel verder c een Manzanilla-sherry een Gros Plant du Pays )J tais. Beide wit. Het gaat er vooral ook hoe de gerechten zijn k gemaakt, waarbij de saus 'ei doorslaggevende rol spee Jaren geleden heeft Nedi lands eerste recepten-kon gin Wina Bom al eens ge» zen op interessante ontsna pingen uit het keurslijf van traditie. En tamelijk rece heeft meesterkok Jaap Kk se, in samenwerking met paar andere grootheden het gebied van de smaak, zi verrassende opvattingen ov wat te drinken bij een g maaltijd aan de consumt geopenbaard in zijn Boekt Gastronomie. Hij gaat uit van het smaakj halte van zowel de wijn het gerecht. De hoeveelht smaak dus, de intensiteit. Bij een gerecht met een hot smaakgehalte hoort een met een eveneens hot smaakgehalte en het maakt principe niet uit of die rood wit is. Verder spreekt Klos van het mondgevoel: sin hoort bij strak, rond bij roi Boter, olie, jonge roomkazi en suikers bijvoorbeeld zij rond. Hij gebruikt daar bi woord 'filmend' voor. De complexiteit is ook vi belang. Zijn er veel smaal nuances in het eten dan 0 een dito wijn erbij. En zo kun je dan uitkomen een zoete, rode wijn bij rogj broodtaart met roquefot kaas. Helemaal niet bah. Hf filmend juist. Maar nooit strakke, dro[ witte wijn bij een schaall zuidvruchten. 'Filmend' is di ver te zoeken. Niet te filmen. Matera, een opmerkelijke st regio Basilicata, is al duizenj van Europa. Longobarden, Noormannen, Zwaben en Sp een paar te noemen) veegder. vraag luidt: moet de mat wo oorspronkelijke staat terugg uitgeklopt? Door Marijke Prins Vraag aan de slager voor deze rollade een ongekruide, i runderrolade en wat bindtouw. Dan kunt U het vlees zelfi oprollen als de vulling erin gelegd is. Vraag de vakmanookoij het vlees zo te snijden dat er ruim plaats is voor de vulling. geen dikke vierkante plak maar een dunne, rechthoekige lap. Een gevulde rollade is een zeer geschikt stuk vlees voor groter gezelschap. De kok kan het vlees vantevoren, in allen vullen wanneer de gasten er nog niet zijn. Het braden zelf is 00^ geen moeilijk karwei. Kortom, erg geschikt voor de niet r bedreven kok die toch een keer wil uitpakken met iets ie ders. Als er iets overblijft, kan het de volgende dag in dunne platte1 bij de lunch worden geserveerd. Voor vijf tot zes personen Voorbereidingstijd: 20 minuten Braadtijd: 45 minuten 1 runderrollade van 750 gram 75 gram mager gerookt spek in dunne plakken 150 gram abrikozen 50 gram gepelde walnoten 1 theelepel gedroogde dragon 4 eetlepels olie 4 eetlepels bakboter 1 glas cognac of brandy peper en zout naar smaak Snij de plakjes spek in vieren, evenals de abrikozen en 1 walnoten grof. Zet een koekenpan op het vuur, leg het s hierin en laat hetomkrullen, maar niet bruin worden. de abrikozen en de noten toe en roerbak het geheel middelgroot vuur zo'n vijf minuten. Leg de rollade op e houten plank en verspreid de vulling gelijkmatig over het vi kruiden met dragon en wat vers gemalen peper. Leg het vlees op een plank en laat het rusten wordt afgemaakt. Je kunt dit doen door een potje zure doorheen te mengen. Je kunt ook kiezen voor de mager en de saus op smaak brengen met een scheut bouillon glaasje wijn (rosé of wit). Erg ingewikkeld bereide groentes zou ik niet serveren hnN stuk vlees. Dat leidt de aandacht maar af van dit K V Bijvoorbeeld: nieuwe aardappelen gegarneerd met wa p lie, beetgaar gekookte broccoli, bloemkool of spercieD een bak groene sla is natuurlijk altijd lekker. Door Hans Bos Moeten we stokoude ge- i bouwen reconstrueren, restaureren óf moeten we ze alleen maar conserve ren? In het Zuiditaliaanse j Matera, een van de oudste (permanentbewoonde) steden ter wereld, heeft de discussie inmiddels geleid tot het stilleggen van de herstelwerkzaamheden. De hijskranen staan stil, de werkers houden zich el ders bezig. Eerst dient achter het bureau het ge vecht plaats te vinden tus sen de 'rekkelijken' en de 'preciezen'. ||De resultaten van de activiteiten jtot nu toe zijn zeer goed zicht baar. De gloednieuw gezaagde mergelblokken staan als een vlag |op een modderschuit. Kun je 'eeuwenoude gebouwen recon strueren als het resultaat veel overeenkomst vertoont met een zebra? „Beslist niet," zegt een betrok- 1 lokale architect. „Zo mogen we niet met onze geschiedenis omgaan. t)ie gele steen is toch 1 gezicht." Liever geen na men, want het leven is zo al moeilijk genoeg in dit vergeten stukje Italië,ingeklemd tussen de regio's Puglia, Campania en Calabria. Nee, van georgani seerde misdaad heeft Basilicata niet te lijden. Er is gewoon hier te weinig te halen, weet u. Ar- moede houdt netjes- Politici I Het gemis aan onderwereld wordt dubbel en dwars gecom- I penseerd door de alom aanwezi- 1 ge politici. De in Matera rege- i rende christen-democraten zien I liever niet dat de oude stadsde len in Matera, de wereldberoem- 1 de halfondergrondse 'Sassi', I worden bewoond door jonge en 1 intellectuele stad- en streekge- I .noten. Laat ze in de buitenwij- Bind het vlees dicht; vraag de slager eventueel i je het moet doen. Je kan ook het principe huldigen, a 1 vulling er maar niet uitrolt en als enthousiast amateur^ l netjes dichtknopen (eventueel ook de zijkant door eent""" de breedte van het vlees te spannen). Verhit de combinatie van olie en boter fors. Laat de t« pan glijden en braad hem aan alle kanten mooi dicht. Nie een vork in hetvlees prikken! Gebruik liever een houten sPa J Zet dan het vuur laag. Doe het glas cognac in een IF L soeplepel. Verhit deze boven een glasvlam. Giet de 1 vloeistof bij het vlees en steek de fik in de pan. Na nunu J vuur doven door de deksel op de pan te schuiven, ba I rollade in zo'n veertig minuten op een zacht vuur ros 1L; worden. Draai hem tussentijds af en toe om. Wat je aan v over hebt, kun je rustig bij het stoofnat in de pan kiepere maakt vlees en saus er alleen maar lekkerder op. Audi laat er geen mis verstand over bestaan: binnen VW is Audi het premium-merk. Het merk met de Olympische ringen, dat als motto Vorsprung durch Tech- nik voert wil richting geven aan de technologi sche veranderingen die nodig zijn om als auto merk bij de tijd te blij ven. Volkswagen zelf heeft die vernieuwings drang van Audi ook hard nodig. Zeker als het er nog ooit van komt dat de automobielbou wers carrosserieën van aluminium kunnen ma- hen. Audi heeft die voor sprong zelf afgedwon- §en. Ten koste van ont- zaglijk veel geld en tijd. Door Rien van der Steen zeh zegt nooit een betere 0 gebouwd te hebben. En dat Dp 10 .eens kunnen kloppen. Ruit ziet er fantastisch uit. onmiskenbaar Audi, hpt rond en stoer. Binnenin wap„; ische gedegen sfeertje tiro i de afwerking bewonde- ni f afdwingt. De auto is een driifWj maatstaf voor het be- tteer h binnen VW meer en rpU„„- dure sector voor zijn De Asng neemt' lutin„ -s z°nder meer een revo- Eesrli aiie auto' *n de 108-jarige K schedenis van de automobiel toonri P£estat.ie n°8 nooit ver- autnv- zDn wel aluminium den geweest, maar die had- ea^^er een zelfdragende m lïne; Audi heeft> samen Dramo Alcoa, een Space dezelfrtLn e^?ar geknutseld dat heeft stijfheid en sterkte lei> koets %n hedendaagse sta- -^00r het milieu kan

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 22