DE STEM Op zoek naar dé besteimmng Verborgen achter glas W* Inkopers van touroperators trekken kritisch speurend de halve wereld door r Zonnebrillen en image zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden Consument DONDERDAG 21 APRIL 1994 DEEL aard tot wederzijds voordeel. We volgen nu even de inkoper die zich, als wegbereider voor de consument, meldt bij een hotel. Er zijn twee categorieën die hij scherp in de gaten moet houden. De externe en de interne. Lange lijst Extern let hij op de manier waarop hij ontvangen wordt, op buiten-zwembaden die schoon en zwemklaar moeten zijn en op de inrichting van de lounge. Na tuurlijk is dat nog lang niet alles, maar het geeft een idee. Intern is er een lange lijst af te werken. Begrippen als 'veilig' en 'schoon' staan dan zeer hoog in het vaandel. Op de kamers en in de gangen worden toiletten, douches en badkamers gebom bardeerd met zeer kritische blik ken. Gekeken wordt of de lampen het allemaal wel doen, of er draden stuk zijn, of er een goede ver duistering is, of de kranen goed werken en of de meubels nog in goede staat verkeren. Niets wordt overgeslagen: de bedden, de vensters, een eventueel bal kon, het slot van de kamerdeur en ga maar even door. De exploitant weet tevoren wel iswaar precies wanneer die kriti sche stoomwals zijn hotel binnen komt, maar hij weet niet welke kamers die dan binnenrolt. Dat bepaalt de inkoper zelf. En ver der is het vertrouwen geblazen op alweer de plaatselijke agent. Die heeft bij wijze van spreken alle kamers al gezien. wachttijden voor de hongerige gasten natuurlijk korter. Vooral in warme landen krijgt verder de air-conditioning warme aan dacht. En menukaarten worden nooit overgeslagen. Maar heeft een hotel met bij voorbeeld 600 bedden slechts 400 zitplaatsen in een restaurant dan pleit dat in het nadeel van het bedrijf, tenzij er gegeten kan worden in twee ronden. Norm Alles hangt in de kwalificatie natuurlijk ook af van de catego rie waarin het hotel is onderge bracht. In een eenvoudig hotel mag bijvoorbeeld het eten best simpel zijn. Slechte hotels, appartementen of bungalows komen trouwens steeds minder voor. Er is in de te bereizen landen sprake van een immer groeiende eigen' controle, vooral in Europa. Er bestaat daar volgens Barbuio inmiddels een soort 'Europese norm'. Die staat wel niet officieel op papier maar is toch naar beneden door gedruppeld, naar de hoteliers, via ministers uit de diverse lan den die steeds meer kontakten hebben gekregen in EG- en later in EU-verband. Er zijn inmid dels maar weinig hotels die er met de pet naar gooien. Zouden binnen nu en niet al te lange tijd die inkoopreizen dan wellicht overbodig worden? Barbuio is daar heel beslist over. Brandveiligheid Barbuio: „En dan de brandpre ventie. Die is van cruciaal be lang. We hebben ooit een hotel dat in alle opzichten tot in de puntjes verzorgd leek, moeten laten vallen omdat de brandvei ligheid niet in orde was." Restaurant en keuken krijgen natuurlijk ook een zware beurt. De keuken moet op de eerste plaats zéér schoon zijn. Vlak voor en na de maaltijden mag de indruk gerust rommelig en druk zijn, maar daartussendoor mo gen er geen of nauwelijks eetwa ren 'of resten daarvan te zien zijn. Alles moet zijn opgeborgen of weggegooid. Wel is het zo dat een schone, opgeruimde, blinkende keuken nog geen garantie geeft voor een goede hygiëne. Of andersom, een keuken die de indruk maakt van een zooitje, kan best hoog scoren op het punt van hygiëne. Op die manier blijft de beoordeling van de keukeninrichting een wat moeilijke zaak. In het restaurant wordt gekeken naar bijvoorbeeld het buffet, als - dat klaar staat. Is er voldoende groente of vlees? En als er meer dan één buffet aanwezig is, dan is dat een pré. Want dan zijn de Sterren „Nee, want het reisonderdeel 'onderhandelen' kan het beste ter plekke in de bestemmings- landen plaats vinden. Evenals het bepalen van de categorie. Hotels die dóór getooid zijn met vier sterren, kunnen bij ons wel eens terugvallen naar slechts twee van die dingen. Zoiets zet ten we ook in de gids. In het reisrapport moet de inkoper ver der aangeven op welke manier de diverse onderkomens in de gidsen moeten worden opgeno men. Dat zijn aanwijzingen voor de lay-out die je alleen kunt geven aan de hand van wat je ginds hebt gezien en ervaren. Het ene hotel wil je dan bijvoor beeld op een halve pagina heb ben, het andere op een kwart. De inkoper moet ter plekke ook voor foto-materiaal zorgen. Is dat er niet genoeg dan moet er van hieruit een fotograaf heen." Het vooraf intensief speuren en regelen ten dienste van de (beta lende) consument blijft dus ook in de toekomst bestaan. Net zoals trouwens die verteken- 'de en beetje te mooie foto's van kamer-interieurs in de gidsen. „Je moet wel met speciale lenzen werken, anders zie je een veel te klein stukje van zo'n kamer." Over positieve misleiding ge sproken. Brillen van Menrad. foto menrad Bit J en „Hein Sluijter kijkje in de keuken een touroperator ■0 het potje van een hntiereis wordt gaar levert een verras- ook kleurrijk ijl op. Je ziet vallende ijzende hotel-sterren. ramt reisinkopers tegen die in donker pak met rode is om, min of meer met ase blikken langs de gouden ijen zwerven die bevolkt jet zonnende, in veelkleuri- badkleding gestoken toeris- je ziet die inkopers met Heten aan in wit of blauw toiletten speuren naar jachtigheden. 'staat daar niet zo bij stil. Als «ent heb je meestal maan- ievoren je uitstapje geboekt jus in een verondersteld aan- aam buitenland en je hebt er vertrouwen in dat alle zaak- straks tijdens het verblijf jaar wfl zullen kloppen. Dat touwen is gelukkig door ns terecht. Maar dat is wel jkzij de inspanning van men- al een jaar eerder het bereidende werk hebben ge er in die keuken van touroperator heel wat panne- sop het vuur te staan eer de achte clientele uiteindelijk op kant en klare produkt wordt sgelaten. En de inhoud van die lotjes wordt, tijdens het pro- svooraf, echt niet altijd goed- l Want goede touropera- is hebben een naam te verlie- i. Ze hebben ook te maken it een consument die in de op der jaren veel kritischer is worden dan zo'n tien of twin- geleden. Meer dan ooit oet streng worden gestreefd eindaanbod met kwali- flie manier raken we verzeild grootste reisorganisatie -Nederland, die dit jaar zes- ;aar bestaat. In het hoofd- Oorvan Arke in Enschede is jtbroed dat er dit jaar passagiers zullen wor- i vervoerd. Vorig jaar zijn 1100 mensen aan een reis ge iten. De omzet dit jaar wordt *hat op 910 miljoen gulden 'ie berust voor een belangrijk i op het resultaat van 883 «jen vorig jaar. Nog even en 3 daar dus sprake van een iprd. Boeten de inkopers ginds ®1 op letten? Wat moeten Wlen om U en mij van een -verdiende, prettige vakantie 'oorzien? Eu wat bij Arke gebeurt, Jodel staan voor alle gróte- misbedrijven. Kleinere toero- »rs. zullen veelal minder matig te werk gaan. Het zwembad bij het hotel moet bij inspectie schoon en zwem-klaar zijn. „Wat we nu dit jaar, tussen half april en en eind september, alle maal regelen, komt in het pakket voor 1995 te zitten," zegt Gio vanni Barbuio. Hij is business unit manager van de afdeling vliegreizen Europa, Afrika en het Midden-Oosten. In zijn uit eenzettingen wordt hij bijge staan door pr-manager Rob Ad miraal. Voor de vliegreizen zijn in die periode constant zes personen op pad. Voor andere reizen nog eens zo'n acht tot negen man. Die vijftien dienen met kennis van zaken de hotels, de appartemen ten en de bungalows te bezoe ken, waarvan in eerste instantie in Enschede al bepaald is dat ze in aanmerking zouden kunnen komen voor het definitieve pro gramma. Wat zij doen, is uitvoering geven aan de eerste fase in het hele proces, aan het produktplan. Dat is onderdeel van het marketing plan waarin de algemene strate gie en de prognose beschreven staan en dat elk jaar ter goed keuring ingediend moet worden bij de Raad van Bestuur. In deze planning'gaat het nog vooral over het aantal objecten en het aantal bedden dat gewenst is. Zet die Raad het sein eenmaal Square Clubmaster van Ray ban. foto bausch lomb wan Ray Ban. foto bausch LOMB Door Jetty Ferwerda Verliefd worden op een zon nebril. Het kan. Je komt voor iets heel anders bij de opticien en ineens gaan je oren suizen, versnelt je hart slag en zie je niets meer, behalve dat quasi achteloos neergelegde montuur in de vitrine. Goudbruin met gril lige tijgerprint en gegolfd montuur, letterlijk en fi guurlijk een eyecatcher. De prijs doet er op dat moment al niet meer toe. En de eerste keer dat die bril het gezicht siert, is er een om nooit te vergeten: je voelt je niet alleen een ander mens, je bént het ook. Zonnebrillen en image zijn on losmakelijk met elkaar verbon den. Filmsterren weten er alles van, maar ook de niet-zo-be- langrijke-vips. Ray Ban is voor deze mensen te gewoontjes, te genwoordig moet het Cutler Gross zijn. En zo'n bril draag je bij voor keur als de zon NIET schijnt. Zoals bijvoorbeeld tijdens een modeshow. Een willekeurige eerste rij bij de show van Cha nel laat talloze blikkerende zonnebrillen zien, waaronder die van fotograaf Steven Meisel, Vogue-hoofdredactrice Anna Wintour en haar collega Andre Leon Talley, het creatieve brein van Chanel Gilles Dufour en actrice Joan Collins. Eigenlijk dient een zonnebril maar een doel: beschermen in alle opzichten. Letterlijk: tegen het felle licht, de infraroodstra- len en de schadelijke UV-stra- len. Figuurlijk: tegen opdringe rige blikken. Want roodbehuil- de ogen en wallen zijn prima te verbergen achter het zwartge- tinte glas. Merken als Silhouette, Jil San- der, Ray Ban en Joop! brengen simpele, sophisticated montu ren op de markt: in sjiek zwart, retrostijl en groot genoeg om de ergste wallen te verbergen en opdringerige blikken arrogant te negeren. Swatch Eyes speelt het spel van image-vorming op een luchtige manier mee. Met het vorig jaar geïntroduceerde Clip-system kun je in een handomdraai een andere zonnebril en dus andere uitstraling creëren. Een nieuwe vorm, een andere kleur en zelfs een verschillend dessin, alles is mogelijk. Op een basisframe kunnen steeds ande re zonnebrilglazen uit de collec tie worden geklikt, die los te koop zijn bij erkende Swatch Eyes verkooppunten. De glazen hebben een zogenaamde zonne- factor: factor 7 staat voor me dium bescherming tegen scha delijke UV-stralen (60-70 pro cent), factor 8 staat voor hoge bescherming (70-80 procent) en factor 9 biedt extra protectie (80-90 procent). Dit jaar brengt het Zwitserse bedrijf een nieuwe collectie ve derlichte titanium-zonnebrillen in de winkels onder de naam Titanolux. Voordeel van tita nium is dat het licht en flexibel is. De brillen hebben dan ook een universele pasvorm: de ve ren ('pootjes') van de bril bui gen moeiteloos in de vorm van elke type hoofd. De glazen be schermen niet alleen tegen de schadelijke UV-straling, ze zor gen ook voor een beter kleur contrast. De hotelkamer: voordat u er via een touroperator terecht komt, heeft er een strenge selectie plaatsgevonden. foto s arke op groen, dan kan het inkoper steam zich welgemoed op weg begeven. Dat lijkt best een leuk baantje, lekker in het buitenland, overal min of meer aantrekkelijke va kantiebestemmingen betreden, zonnige terrasjes pikken en wui vende palmen binnen handbe reik. Alles op kosten van de baas. Mooi leventje dus? Barbuio weet dat goed te relativeren. Gedurende de zomer blijkt zo'n inkoper nauwelijks thuis te zijn. „Die is 150 tot 170 dagen per jaar het land uit. Vaak inclusief de weekenden. Hij heeft ook last van onregelmatige, niet altijd voorspelbare werktijden. Bij on derhandelingen met plaatselijke agenten moet soms teruggekop peld worden, moeten zaken wor den nagevraagd met als gevolg dat hij enkele malen ook avon duren moet draaien. Toch wordt van de reizende inkoper ver wacht, dat hij veel doet in korte tijd: gemiddeld heeft hij twee uur per hotel. En hooguit na acht of negen dagen moet hij terug naar Nederland." „Nadat de eventueel in aanmer king komende objecten bekeken zijn, moet er ginds nog onder handeld worden over prijzen, over excursies, over de transfers tussen luchthaven en hotel, over rondreizen en dat soort zaken. Eenmaal terug in Nederland is hij nog niet klaar want dan moet hij een reisrapport opmaken. Fy siek allemaal heel zwaar." Voorkoken Maar Barbuio moet toegeven dat het voor iemand die graag reist, toch wel een leuke baan is. Het leuke van die baan is overi gens grotendeels afhankelijk van de buitenlandse agentschappen waarover de grotere reisorgani saties kunnen beschikken. Die agenten verrichten het aller eerste, voorbereidende werk en maken afspraken nog vóór de inkoper arriveert. Het alvast half gaar voorkoken van het potje, zou je kunnen zeggen. Hun optreden is van doorslagge vende betekenis voor het slagen van de opdracht waarmee de inkoper komt aankloppen. Een goede agent weet precies wat een bepaalde touroperator voor ogen staat. De relatie tussen die twee kan jarenlang duren, uiter-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 21