L Vendex bereidt beursgang voor KLM richt zich iiieer op Azië Bespaar tot 25% op uw autoverzekering. iELUID (MAO [ruguay-ronde na ruim zeven jaar afgerond lewerker m/v dubbeling van de nettowinst bij detailhandels- en dienstenconcern 083 - 249 249 ijSTEM ECONOMIE A6 I weken naar De Vries Groep, Uurloon van f150.000 voor topman fait Disney laus opent folenvergasser iBugg enum leren succes in [epsleven! -verkoper ndienst /|ieCCninrrUldenberg en Aanvraag gratis offerte Over boekbouwen en groene schoenen Met OHRA ben je iemand. ECONOMIE KORT Vie d'Or-verdachten aangewezen Topman Ericsson Rijen naar Zweden Werkgevers textiel: zaterdag normale dag Hogere winst voor verzekeraar AVCB Schneider vraagt faillisement aan bureau Techniek, afdeling Berzoeken. Het beoordelen I rapportages en advies; Desteding van akoestische laliteit daarvan. Beoordelen liten vanuit de specialisatie In de handhaving daarvan' Onderzoek naar van belang kader van vergunning verle- jspecialisatie geluid, aange- en berekenen van geluid; luigingskracht en onderhan- luidsmetingen uit te voeren. [ling plaatsvinden tegen een pt maximum van de funktie- Ihtspositieregelingen van het bnnen bij de heer lid, of de heer P.J. Wennekes, i dienst te nemen. Zij worden ntaties binnen 14 dagen na het I Noord-Brabant t.a.v. de heer IB Roosendaal. ZATERDAG 16 APRIL 1994 jjjskech (anp) - In de Ma- .,0ise stad Marrakech is een punt gezet ach- Ljm zeven jaar van bij wijle slopende wereld- 'ilelsbesprekingen. nwoordigers van 125 lan- ,ten hun handtekening on- rfdè slotakte van de Uruguay- X zoals de besprekingen 5 nas urenlang aanschuiven X ie ondertekenaars in de j, Royale van het Congrespa- jj "Marrakech. Onder hen s staatssecretaris Yvonne van Rooy van Economische Zaken, die namens Nederland de pen ter hand kon nemen. Zij was num mer 87 op de lijst, na de verte genwoordiger van Namibia en voor die van Nieuw-Zeeland. Te gen half zes, vier uur na het begin van de ceremonie, kwam Zimbabwe als laatste aan de beurt. De Europese Unie was ook een van de ondertekenaars, een eer die was weggelegd voor de Britse handelscommissaris Leon Brit tan. Bij elkaar hebben 109 van de 125 landen die deelnamen aan de Uruguay-ronde, de slot akte ondertekend. Het bleef voor de meesten niet bij één handtekening. Behalve de slotakte lag ter ondertekening het oprichtingsverdrag van de Wereldhandelsorganisatie (WTO), die zo snel mogelijk van af 1 januari 1995 de Gatt (Alge mene Overeenkomst inzake Ta rieven en Handel) moet vervan gen. Bij elkaar hebben 97 landen het WTO-verdrag ondertekend. Onder de hoede van de Gatt is het in Marrakech bezegelde han delsakkoord tot stand gekomen, ruim drie jaar later dan de be doeling was. De finale was ei genlijk gepland eind 1990 in Brussel, maar Amerikaans-Eu- ropese onenigheid over de land bouw verhinderde dat. Verder lag in Marrakech een overeenkomst ter tafel over het openstellen van de markt voor overheidsbestedingen, die op de valreep nog werd aangevuld door een overeenkomst tussen de Europese Unie en de VS. De laatste drie overeenkomsten die openstonden voor ondertekening betroffen zuivel- en rundvlees en de subsidiëring van civiele vlieg tuigbouw. Gatt-directeur Sutherland laat een van de vele documenten zien die deel uitmaken van de slotakte van de Uruguay-ronde. FOTO AP - Het detailhandels- en dienstenconcern >sex heeft de financiën weer op orde. Het concern «elt zich nu sterk genoeg om serieus te gaan werken an introductie van de aandelen op de effectenbeurs. jikzij reorganisaties, kosten- sparende maatregelen en het [jolen van niet-kernactivitei- i steeg de nettowinst over het 31 januari afgesloten boek- jr naar ƒ246 miljoen, bijna j verdubbeling van de ƒ124 iljoen over het jaar daarvoor. H het tijdstip van de beurs- ag bleef directievoorzitter mr. Hessels gisteren op een expansie van de De Vries |te termijn een enthousiaste Innemen van nieuwbouw- lulatie-werkzaamheden. aannemersbedrijven. 1/1TS bouwkunde-niveau en enige Jnemersbedrijven. over een goede mondelinge en (heeft een uitstekende teamgeest. op korte termijn in dienst treden. fokkenheid, uitstekende arbeidsvoorwaarden. bntact opnemen met de heer Sm York (anp) - Topman Michael Eisner van het toerikaanse amusements- 'concem Walt Disney Com- ipany heeft vorig jaar met jijn inkomen alle records verbrijzeld. 'Eisner incasseerde maar liefst 203 miljoen dollar (f 390 miljoen), verreweg het grootste bedrag dat een be- staurder van een beursge noteerde onderneming ooit «diende. Dit betekent dat r per uur omgerekend [1150.000 toucheerde. ;ns het Amerikaanse blad Business Week ham het overgrote deel van Eisners inkomen binnen 'da het verzilveren van op nies op aandelen. Dergelijke I opties zorgen bij veel be leven in de Verenigde Sta te voor uiterst lucratieve secundaire arbeidsvoor warden. Het normale sala ris van Eisner, inclusief bo lussen, bedroeg vorig jaar Mts' 750.000 dollar. fio onze verslaggever i - Prins Claus stel- gistermiddag in Bugge- tti 's werelds grootste ko- Rrgassingscentrale in ge it Het 850 miljoen gul- ,9 kostende paradepaardje pw Samenwerkende Elec- Ejtöts Productiebedrijven l.u Induceert electriciteit gas als brandstof. Jomdat wij, als Europa's Idingen verzorgen. leen I ÏS met de openingshande- T» gepaard ging met aller- [^teonlichteffecten, onthulde s Claus de naam: de Willem- tnder Centrale. Met deze centrale - een demon- Peproject - hoopt de SEP drie jaar voldoende gege- e vergaren voor de bouw 'J® aantal nieuwe, kolenge- "we centrales in ons land. 'le'-'n,®uSSeilum toegepaste ■s de milieuvervuiling mi- L terwijl de restproducten teels weer hergebruikt 1 worden. Minister dr. J. ssen van economische za- ■ten 'J de nieuwe centrale L®? staaltie van technolo- ToL. enueuwing' en 'een re- °P het gebied van de rdnciteitsi aties de doelstellingen van ons tuto en telefoon. delbare opleiding die zich kan 'aejetver. jpervaring zijn een voordeel maar ri ;ns bieden wij u een optimale orga ling van functienummer 6/BPC/16-4. persconferentie nogal vaag, maar aan het doorgaan hoeft niet te worden getwijfeld. „Wij hebben altijd gezegd eerst een gezond concern te willen worden en dat zijn we nu. Misschien dat we zullen besluiten maar een deel van het concern naar de beurs te brengen," aldus Hessels. Veel aandelen zijn in familiebe zit, maar het aantal institutione le beleggers, waarvan enkele buitenlandse, groeit. Ook enkele particulieren zijn tot de kring van aandeelhouders toegetreden. Het aantal aandeelhouders is vo rig jaar gegroeid van 597 naar 652. „Er vindt een grijs handels circuit plaats, maar de behoefte aan betere verhandelbaarheid neemt toe, aldus Hessels." Bij Vendex haalden de V&D-wa- renhuizen vorig jaar na een aan tal jaren van verlies weer een klein positief resultaat. Alleen in de dienstensector, uitzendbu reaus, onderhoudsdiensten en schoonmaak daalde het bedrijfs resultaat. De omzet van het hele concern daalde licht, van 10,4 miljard naar 9,8 miljard. Het bedrijfsresultaat van Ven dex steeg met negen procent van ƒ271 miljoen naar ƒ296 mil joen. Deze toename schreef top man Hessels grotendeels toe aan de sterke verbetering van het bedrijfsresultaat bij V&D van 32 miljoen naar ƒ60 miljoen. Netto bleef een klein positief resultaat over. „En dat is heel wat anders dan de min zestig miljoen die we daar enkele jaren geleden nog zagen", aldus Hes- Ook de andere onderdelen van de detailhandel droegen bij aan de resultaatverbetering bij Ven dex. De speciaalzaken (mode, wonen en hardwaren) behaalden een 23 procent hoger bedrijfsre sultaat. Vooral Siebel-juweliers en modeketen Kien deden het goed. Kijkshop groeide in zowel Nederland als België, waar het verkoopt onder de naam Best sellers. Dixons maakte nog altijd verlies, maar dankzij de reorga nisaties beduidend minder dan vorig jaar. In de Vendex Food Groep steeg het resultaat met zes procent bij een vrijwel gelijke omzet. Sur- permarktketen Edah wist haar marktaandeel te vergroten en meer te verdienen. Discounter Basismarkt vertoonde een sterke groei en het resultaat bij Kon- mar was 'wederom uitstekend'. De daling van omzet (met 6 procent) en bedrijfresultaat (16 procent) in de diensten werd vooral veroorzaakt door de te genvallende resultaten van de uitzendbureaus. De onderhouds diensten behaalden een resultaat dat 17 procent hoger was. Van onze verslaggever Willem Reijn Singapore - De KLM wil het aantal lijnvluchten op het Verre Oosten in de komende jaren fors opvoeren. Het gaat zowel om het uitbrei den van het aantal bestem mingen als om het verhogen van de frequentie op be staande routes. De luchtvaartmarkt in het Ver re Oosten zal volgens voorspel lingen van de Orient Airlines Association, waarin vijftien vooraanstaande Aziatische luchtvaartmaatschappijen zijn verenigd, groeien van 87 mil joen passagiers in 1990 naar 375 miljoen in 2010. Het aan deel in de wereldluchtvaart groeit zo van 31 naar 51 pro cent, aldus de voorspelling. De interne groei binnen Azië zelf zal boven de tien procent uitstijgen. De KLM onderzoekt daarom ook op welke wijze het concern samenwerking met Aziatische luchtvaartmaat schappijen kan aangaan om vaste voet aan de grond te krijgen in de grootste markt van de toekomst. De KLM heeft nog niet vastgesteld op welke manier die samenwerking vorm moet krijgen. Op dit moment voert de KLM 28 vluchten per week uit naar elf landen in het Verre Oosten, inclusief Australië. Dat aantal moet in de komende jaren met vijftig procent worden opge voerd. Per 1 mei gaat de KLM twee keer per week op het sterk opkomende Vietnam vliegen (was 1 x) en drie keer op Malei sië (was 2 x). In de komende jaren kan de frequentie op Indonesië en Sin gapore verder worden opge voerd. De nieuwe luchthaven bij Osaka in Japan, die in sep tember wordt geopend, zal de KLM komende winter drie keer aandoen. De Nederlandse overheid is met Zuid-Korea en Hong Kong in onderhandeling over nieuwe landingsrechten. Ook probeert de KLM landingsrechten in de Volksrepubliek China te ver werven. Met de uitbreidingen wil de KLM profiteren van de grote groei, die Azië en de Pacific op luchtvaartgebied belooft. „En wij willen altijd wat meer", zegt mr. G. de Wit, die in Singapore is gevestigd als Area-manager Verre Oosten en Australië van de KLM. Het land fungeert voor De Wit als Een Thaise monnik doopt een KLM-Boeing die 'City of Bangkok' genoemd is FOTO ANP uitvalsbasis voor dertien lan den in het Verre Oosten en de Pacific, inclusief China en Nieuw-Zeeland, waar de KLM niet zelf op vliegt. „De internationale organisatie voor de luchtvaart lata voor spelt voor het totale luchtver keer een groei van zes procent per jaar. De routes van en naar het Verre Oosten en Australië zullen nog sneller stijgen: acht tot negen procent. En als je kijkt hoe de interne Aziatische markt zich zal ontwikkelen, dan praat je over meer dan tien procent groei per jaar." De markt in het Verre Oosten en de markten tussen het Verre Oosten en de rest van de wereld zijn verre van vrij. Landings rechten worden geregeld in bi laterale verdragen, die de na tionale overheden van de be trokken luchtvaartmaatschap pijen overeenkomen. In die ver dragen leggen de overheden vast hoe vaak de luchtvaart maatschappijen mogen landen. De vijftien belangrijkste Azia tische luchtvaartmaatschappij en klagen dat zij in het verle den door de Verenigde Staten unfair zijn bejegend. Op grond van verdragen van vlak na de oorlog, toen de Aziatische lan den zeer verzwakt waren en de Verenigde Staten als overwin naars uit de strijd kwamen, hebben de Amerikaanse maat schappijen een onevenredig deel van de rechten gekregen tussen de VS en Azië. „En dat terwijl er tegenwoor dig veel meer Aziatische reizi gers naar de Verenigde Staten gaan, dan dat er Amerikanen dit gebied opzoeken," klagen de Aziaten. Zij vinden daarom dat er een drastische herschik king van de landingsrechten moet worden doorgevoerd. Ten opzichte van de Europea nen ligt dit conflict niet zo scherp. „De vraag die de Azia ten op tafel leggen is interes sant: moet het aantal landings rechten worden vastgesteld op basis van de nationaliteit van de reizigers. De KLM neemt een liberale positie in: los dat in een vrije markt op." De Aziatische politiek zou voor de KLM ongunstig uitpakken. De KLM weet veel buitenland se passagiers via aanvoerlijnen naar Schiphol te lokken. „Het aantal Nederlandse passagiers op onze stoelen is in de minder heid," zegt De Wit. In Europa dreigt een zelfde soort probleem. „Tot nog toe was er sprake van bilaterale verdragen", zegt De Wit. „Maar de leden van de Europese Gemeenschap bera den zich momenteel op de vraag of de EG zelf voortaan niet die verdragen moet afslui ten. De vraag wordt vervolgens natuurlijk wel hoe de leden de zo binnengehaalde landings rechten zelf weer onderling verdelen." Ondanks de groei zijn de tic kets op het Verre Oosten de laatste jaren tientallen procent goedkoper geworden. „Er wordt veel capaciteit aangebo den. Daardoor voelen wij dat de druk op de prijzen aan houdt." De KLM heeft de laatste jaren bovendien gemerkt dat het be drijfsleven goedkoper gaat vlie gen. „Wie first class vloog, gaat business vliegen. Vanuit de bu siness class zien wij een ver schuiving naar de economy class," zegt De Wit. „Daarom heeft de KLM de first class afgeschaft en de business class verbeterd. Het aantal economy- stoelen is uitgebreid en ook daar zal de standaard hoger worden." De Wit heeft er vertrouwen in dat op het gebied van kwaliteit de KLM de slag met maat schappijen als Singapore Airli nes en Cathay Pacific zeker aan kan. „We hoeven er niet om heen te draaien dat enkele Aziaten op dit gebied behoor lijke concurrenten zijn. Maar uit klantenonderzoek blijkt, dat de KLM het goed doet. Met de veranderingen in de busi ness en economy-class denk ik dat wij ons produkt nog beter afstemmen op de wensen van de markt." 'opwekking met ko- Instituut ■r£**Wing dat de SEP Tote amït |ueuwe' drie keer zo bouwend T BuSgenum Toject i„ d demonstratie- tteel voor g?enum is essen" De SEP hA gende centrales. Selaten ,zick nog niet uit- itrale moet Plek waar deze word? Vernjzen. Tot nu "ies: hef^ n over vier m m W'Lasvi^t ,eeuwse Borssele, IChBBiÊBqqer I fe Rotterdam, bij 5915 AD VENLO -/ n Gfomngen. (ADVERTENTIE) Bij OHRA bespaart u al gauw honderden guldens per jaar op uw auto verzekering. En krijgt u toch een uiterst complete dekking. Zo beschikt u bijvoorbeeld gratis over een vervangende auto bij schade. OHRA handelt schades boven dien snel en soepel af. In binnen- én buitenland. Weet u een betere manier om op uw premie te besparen? Vraag daarom nu een gratis offerte. Vul de bon in of bel nu. Maandag t/m vrijdag tot 21.00 uur en zaterdag tot 13.00 uur. Ja, bewijs mij dat ik goedkoper rijd met OHRA. Stuur mij vrijblijvend een ofterie voor mijn autoverzekering. Merk auto. Model en type: Bouwjaar Oorspronkelijke cataloguswaarde: Leeftijd regelmatige bestuurder (max 70 jaar). Ik njd ongeveer kilomeier per jaar. Beroep: Schadevrije jaren: Gewenste dekking (s.v.p. voorkeur aankruisen): WA casco (all-risks) WA mini-casco Alleen WA Naam en voorletters) MA' Straat en huisnummer: Postcode en woonplaats: Telefoonnummer 0215 160494 Stuur deze bon in een envelop zonder postzegel naar: OHRA Verzekenngen, Antwoordnummer 3344,6800 ZA Arnhem. Er gonst een voor Ne derland nieuwe term langs het emis siefront aan de effectenbeurs: bookbuilding. Het is haast vanzelfsprekend een Engels woord, want de kapitaalmarkt is bij uitstek internationaal georiënteerd en daarbij over heerst door de Angelsaksi sche landen. Bij bookbuilding kunnen be leggers op een formulier aan geven hoe veel aandelen van de uitgevende onderneming zij zouden willen kopen tegen welke prijs. Door dit inteke nen kunnen de banken die de emissie begeleiden, samen met de onderneming in kwes tie, aan het eind van de in- schrijfperiode de optimale prijs prikken. Zo is de kans groter dat de uitgiftekoers aansluit bij de marktprijs van dat moment dan bij het ge bruikelijke op voorhand vast stellen van de emissieprijs. Uitgever VNU en luchtvaart maatschappij KLM hebben bij hun recente emissies het intekenboek gebruikt en ver ondersteld wordt dat ook de Staat der Nederlanden die werkwijze zal volgen bij het naar de beurs brengen van het eerste deel van haar belang in Koninklijke PTT Nederland. Dat de keuze meer en meer valt op deze in Engeland en de Verenigde Staten veel toe gepaste methodiek komt doordat de grote Nederlandse ondernemingen hun kapitaal verschaffers in toenemende mate zoeken in het buiten land. 's Lands wijs, 's lands eer. VNU wilde tweederde van zijn nieuwe kapitaal in het buitenland (met name de VS) halen, KLM vist nadruk kelijk ook in die internationa le vijver. Gezien de omvang van de KPN-beursgang - bij dertig procent van het totale aande lenkapitaal gaat het om een bedrag in de orde van zes tot zeven miljard gulden - zal de inbreng van buitenlandse be leggers daarbij onontbeerlijk zijn. Zeker na de reeks grote emissies van de afgelopen maanden kan de Nederlandse kapitaalmarkt zo'n reuzesom bij lange na niet meer ophoes ten. In het intekenboek dat ABN Amro bij de plaatsing van de KPN-aandelen gebruikt, zui len de inschrijvende beleggers met naam en toenaam wor den genoteerd. Deze full transparancy moet voorko men dat aspirant-beleggers zich meermalen aanmelden om zich op die manier ervan te verzekeren dat zij voldoen de aandelen krijgen toegewe zen. ook als de plaatsing is 'overtekend'. Dat namen noemen is een gevoelige zaak, omdat de be trokken banken aan de hand van de intekenlijst gemakke lijk het cliëntenbestand van hun concurrenten zouden kunnen achterhalen. Om dat te voorkomen wordt het hoek door een onafhankelijke par tij bijgehouden. De Wall Street Journal op perde onlangs in een artikel over de opkomst van book building in Nederland dat het systeem ook kan dienen om ongewenste aandeelhouders te weren. Maar dat lijkt hier toch niet het geval te kunnen zijn. Afgezien van het schiften van 'dubbels' worden alle in schrijvers over eenzelfde kam geschoren, zo hebben de ban ken die KPN begeleiden vast gelegd. Waarschijnlijk zullen de ban ken ook in dit geval (net als bijvoorbeeld bij de VNU- emissie) een optie krijgen voor de uitgifte van een extra pluk aandelen in de weken volgend op de plaatsing. Deze green shoe moet hen de moge lijkheid geven de handel bij te sturen. Als de koers wegzakt, kunnen de banken een deel van hun aandelen terugko pen. is de markt oververhit dan kunnen zij de aandelen 'van de plank halen'. Den Bosch - De voormalige directeuren F. Maes en G. van Santen behoren tot de hoofdverdachten in het onderzoek naar de ondergang van levensverzekeraar Vie d'Or. De officier van justitie in Den Bosch verdenkt hen van strafbare feiten, waaronder vermoedelijk valsheid in geschrifte, verduistering van gelden en medeplichtigheid aan fiscale delicten door derden. Dat heeft de persofficier van justitie in Den Bosch, mr. G.J. Regelink, gisteren bevestigd. Een derde verdachte is H. Remië, de controller van de omgevallen levensverzekeraar. Daarnaast wordt een aantal tussenpersonen als verdachten aangemerkt. Rijen - Ragnar Back, de huidige directeur van Ericsson Tele communicatie BV Nederland vertrekt uit Rijen. Hij wordt de opvolger van Lars Berg, de huidige president Business Networks van Ericcson in Zweden. Berg wordt directeur van Telia AB, de Zweedse PTT. Er is nog geen nieuwe directeur voor Nederland benoemd. Volgens woordvoerder F. Cahuzak van Ericsson in Rijen zijn de onderhandelingen daarover nog gaande. Back kwam in 1992 naar Rijen als algemeen directeur en coördinator voor Neder land van het Ericsson-concern. Almelo - De werkgevers in de textielindustrie willen de zaterdag als een gewone werkdag beschouwen waarover geen extra toeslagen betaald hoeven worden. Ze hebben dat voorge steld in het eerste gesprek met de vakbonden over een nieuwe cao voor de 20.000 werknemers in de textielindustrie. Ook willen de ondernemers de extra beloning voor het werken in onregelmatige uren en het betalen van door parttimers verricht overwerk afschaffen. Zij doen al die voorstellen om het personeel flexibeler te kunnen inzetten. De lonen in de textiel stijgen, als het aan de werkgevers ligt, tot 1 januari 1996 niet. De Industriebond FNV beschouwt de voorstellen van de werkge vers niet direct als een basis voor het snel sluiten van een cao. Dat de maatregelen werkgelegenheid zouden redden, vindt de bond 'wat al te simpel'. Naarden - Verzekeraar AVCB (Avèro, Centraal Beheer, FBTO en Staal Bankiers) heeft vorig jaar een nettowinst behaald van f 276 miljoen, tegen f 265 miljoen in 1992. In het levenbedrijf ging het de groep voor de wind, maar bij schadeverzekeringen moest het concern een forse veer laten. Het schadebedrijf realiseerde nog wel een bescheiden positief bedrijfsresultaat: f 13,4 miljoen, een aanzienlijke verslechtering ten opzichte van 1992 (f 97,2 miljoen). Binnen het levenbedrijf steeg de nettowinst van f 209 tot f 263 miljoen. Het bankbedrijf was goed voor een bescheiden winst van f 0,6 miljoen tegen f 2,8 miljoen negatief in 1992. Frankfurt - De Duitse vastgoedontwikkelaar Schneider heeft gisteren het faillisement aangevraagd. De rechtbank in Kö- nigstein, in de deelstaat Hessen, heeft de aanvraag gehoneerd. Banken die gezamenlijk nog 5 miljard mark te goed hebben, gaan in overleg met directie van Schneider bekijken of bepaalde delen van het vastgoedbedrijf alsnog gered kunnen worden. De kans daarop is echter klein. Het bedrijf zal trachten zoveel mogelijk banen te behouden. Maar de banken lieten donderdag avond al na overleg met directieleden weten dat de activiteiten van Schneider 'op lange termijn niet overeind te houden zijn'. De problemen kwamen naar buiten toen president-directeur en oprichter Jürgen Schneider aftrad en vervolgens spoorloos verdween. Sinds Pasen is niets meer van hem vernomen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 7