L
Vendex bereidt beursgang voor
KLM richt
zich iiieer
op Azië
Bespaar tot 25% op uw
autoverzekering.
iELUID (MAO
[ruguay-ronde na ruim zeven jaar afgerond
lewerker m/v
dubbeling van de nettowinst bij detailhandels- en dienstenconcern
083 - 249 249
ijSTEM
ECONOMIE
A6
I weken naar De Vries Groep,
Uurloon van
f150.000
voor topman
fait Disney
laus opent
folenvergasser
iBugg enum
leren succes in
[epsleven!
-verkoper
ndienst
/|ieCCninrrUldenberg en
Aanvraag gratis offerte
Over boekbouwen
en groene schoenen
Met OHRA ben je iemand.
ECONOMIE KORT
Vie d'Or-verdachten aangewezen
Topman Ericsson Rijen naar Zweden
Werkgevers textiel: zaterdag normale dag
Hogere winst voor verzekeraar AVCB
Schneider vraagt faillisement aan
bureau Techniek, afdeling
Berzoeken. Het beoordelen
I rapportages en advies;
Desteding van akoestische
laliteit daarvan. Beoordelen
liten vanuit de specialisatie
In de handhaving daarvan'
Onderzoek naar van belang
kader van vergunning verle-
jspecialisatie geluid, aange-
en berekenen van geluid;
luigingskracht en onderhan-
luidsmetingen uit te voeren.
[ling plaatsvinden tegen een
pt maximum van de funktie-
Ihtspositieregelingen van het
bnnen bij de heer
lid, of de heer P.J. Wennekes,
i dienst te nemen. Zij worden
ntaties binnen 14 dagen na het
I Noord-Brabant t.a.v. de heer
IB Roosendaal.
ZATERDAG 16 APRIL 1994
jjjskech (anp) - In de Ma-
.,0ise stad Marrakech is
een punt gezet ach-
Ljm zeven jaar van bij
wijle slopende wereld-
'ilelsbesprekingen.
nwoordigers van 125 lan-
,ten hun handtekening on-
rfdè slotakte van de Uruguay-
X zoals de besprekingen
5 nas urenlang aanschuiven
X ie ondertekenaars in de
j, Royale van het Congrespa-
jj "Marrakech. Onder hen
s staatssecretaris Yvonne van
Rooy van Economische Zaken,
die namens Nederland de pen ter
hand kon nemen. Zij was num
mer 87 op de lijst, na de verte
genwoordiger van Namibia en
voor die van Nieuw-Zeeland. Te
gen half zes, vier uur na het
begin van de ceremonie, kwam
Zimbabwe als laatste aan de
beurt.
De Europese Unie was ook een
van de ondertekenaars, een eer
die was weggelegd voor de Britse
handelscommissaris Leon Brit
tan. Bij elkaar hebben 109 van
de 125 landen die deelnamen
aan de Uruguay-ronde, de slot
akte ondertekend.
Het bleef voor de meesten niet
bij één handtekening. Behalve de
slotakte lag ter ondertekening
het oprichtingsverdrag van de
Wereldhandelsorganisatie
(WTO), die zo snel mogelijk van
af 1 januari 1995 de Gatt (Alge
mene Overeenkomst inzake Ta
rieven en Handel) moet vervan
gen. Bij elkaar hebben 97 landen
het WTO-verdrag ondertekend.
Onder de hoede van de Gatt is
het in Marrakech bezegelde han
delsakkoord tot stand gekomen,
ruim drie jaar later dan de be
doeling was. De finale was ei
genlijk gepland eind 1990 in
Brussel, maar Amerikaans-Eu-
ropese onenigheid over de land
bouw verhinderde dat.
Verder lag in Marrakech een
overeenkomst ter tafel over het
openstellen van de markt voor
overheidsbestedingen, die op de
valreep nog werd aangevuld
door een overeenkomst tussen de
Europese Unie en de VS. De
laatste drie overeenkomsten die
openstonden voor ondertekening
betroffen zuivel- en rundvlees en
de subsidiëring van civiele vlieg
tuigbouw.
Gatt-directeur Sutherland laat een van de vele documenten
zien die deel uitmaken van de slotakte van de Uruguay-ronde.
FOTO AP
- Het detailhandels- en dienstenconcern
>sex heeft de financiën weer op orde. Het concern
«elt zich nu sterk genoeg om serieus te gaan werken
an introductie van de aandelen op de effectenbeurs.
jikzij reorganisaties, kosten-
sparende maatregelen en het
[jolen van niet-kernactivitei-
i steeg de nettowinst over het
31 januari afgesloten boek-
jr naar ƒ246 miljoen, bijna
j verdubbeling van de ƒ124
iljoen over het jaar daarvoor.
H het tijdstip van de beurs-
ag bleef directievoorzitter mr.
Hessels gisteren op een
expansie van de De Vries
|te termijn een enthousiaste
Innemen van nieuwbouw-
lulatie-werkzaamheden.
aannemersbedrijven.
1/1TS bouwkunde-niveau en enige
Jnemersbedrijven.
over een goede mondelinge en
(heeft een uitstekende teamgeest.
op korte termijn in dienst treden.
fokkenheid, uitstekende
arbeidsvoorwaarden.
bntact opnemen met de heer
Sm York (anp) - Topman
Michael Eisner van het
toerikaanse amusements-
'concem Walt Disney Com-
ipany heeft vorig jaar met
jijn inkomen alle records
verbrijzeld.
'Eisner incasseerde maar
liefst 203 miljoen dollar (f
390 miljoen), verreweg het
grootste bedrag dat een be-
staurder van een beursge
noteerde onderneming ooit
«diende. Dit betekent dat
r per uur omgerekend
[1150.000 toucheerde.
;ns het Amerikaanse
blad Business Week
ham het overgrote deel
van Eisners inkomen binnen
'da het verzilveren van op
nies op aandelen. Dergelijke
I opties zorgen bij veel be
leven in de Verenigde Sta
te voor uiterst lucratieve
secundaire arbeidsvoor
warden. Het normale sala
ris van Eisner, inclusief bo
lussen, bedroeg vorig jaar
Mts' 750.000 dollar.
fio onze verslaggever
i - Prins Claus stel-
gistermiddag in Bugge-
tti 's werelds grootste ko-
Rrgassingscentrale in ge
it Het 850 miljoen gul-
,9 kostende paradepaardje
pw Samenwerkende Elec-
Ejtöts Productiebedrijven
l.u Induceert electriciteit
gas als brandstof.
Jomdat wij, als Europa's
Idingen verzorgen.
leen I
ÏS met de openingshande-
T» gepaard ging met aller-
[^teonlichteffecten, onthulde
s Claus de naam: de Willem-
tnder Centrale. Met deze
centrale - een demon-
Peproject - hoopt de SEP
drie jaar voldoende gege-
e vergaren voor de bouw
'J® aantal nieuwe, kolenge-
"we centrales in ons land.
'le'-'n,®uSSeilum toegepaste
■s de milieuvervuiling mi-
L terwijl de restproducten
teels weer hergebruikt
1 worden. Minister dr. J.
ssen van economische za-
■ten 'J de nieuwe centrale
L®? staaltie van technolo-
ToL. enueuwing' en 'een re-
°P het gebied van de
rdnciteitsi
aties de doelstellingen van ons
tuto en telefoon.
delbare opleiding die zich kan 'aejetver.
jpervaring zijn een voordeel maar ri
;ns bieden wij u een optimale orga
ling van functienummer 6/BPC/16-4.
persconferentie nogal vaag,
maar aan het doorgaan hoeft
niet te worden getwijfeld. „Wij
hebben altijd gezegd eerst een
gezond concern te willen worden
en dat zijn we nu. Misschien dat
we zullen besluiten maar een
deel van het concern naar de
beurs te brengen," aldus Hessels.
Veel aandelen zijn in familiebe
zit, maar het aantal institutione
le beleggers, waarvan enkele
buitenlandse, groeit. Ook enkele
particulieren zijn tot de kring
van aandeelhouders toegetreden.
Het aantal aandeelhouders is vo
rig jaar gegroeid van 597 naar
652. „Er vindt een grijs handels
circuit plaats, maar de behoefte
aan betere verhandelbaarheid
neemt toe, aldus Hessels."
Bij Vendex haalden de V&D-wa-
renhuizen vorig jaar na een aan
tal jaren van verlies weer een
klein positief resultaat. Alleen in
de dienstensector, uitzendbu
reaus, onderhoudsdiensten en
schoonmaak daalde het bedrijfs
resultaat. De omzet van het hele
concern daalde licht, van 10,4
miljard naar 9,8 miljard.
Het bedrijfsresultaat van Ven
dex steeg met negen procent van
ƒ271 miljoen naar ƒ296 mil
joen. Deze toename schreef top
man Hessels grotendeels toe aan
de sterke verbetering van het
bedrijfsresultaat bij V&D van
32 miljoen naar ƒ60 miljoen.
Netto bleef een klein positief
resultaat over. „En dat is heel
wat anders dan de min zestig
miljoen die we daar enkele jaren
geleden nog zagen", aldus Hes-
Ook de andere onderdelen van
de detailhandel droegen bij aan
de resultaatverbetering bij Ven
dex. De speciaalzaken (mode,
wonen en hardwaren) behaalden
een 23 procent hoger bedrijfsre
sultaat. Vooral Siebel-juweliers
en modeketen Kien deden het
goed. Kijkshop groeide in zowel
Nederland als België, waar het
verkoopt onder de naam Best
sellers. Dixons maakte nog altijd
verlies, maar dankzij de reorga
nisaties beduidend minder dan
vorig jaar.
In de Vendex Food Groep steeg
het resultaat met zes procent bij
een vrijwel gelijke omzet. Sur-
permarktketen Edah wist haar
marktaandeel te vergroten en
meer te verdienen. Discounter
Basismarkt vertoonde een sterke
groei en het resultaat bij Kon-
mar was 'wederom uitstekend'.
De daling van omzet (met 6
procent) en bedrijfresultaat (16
procent) in de diensten werd
vooral veroorzaakt door de te
genvallende resultaten van de
uitzendbureaus. De onderhouds
diensten behaalden een resultaat
dat 17 procent hoger was.
Van onze verslaggever
Willem Reijn
Singapore - De KLM wil het
aantal lijnvluchten op het
Verre Oosten in de komende
jaren fors opvoeren. Het
gaat zowel om het uitbrei
den van het aantal bestem
mingen als om het verhogen
van de frequentie op be
staande routes.
De luchtvaartmarkt in het Ver
re Oosten zal volgens voorspel
lingen van de Orient Airlines
Association, waarin vijftien
vooraanstaande Aziatische
luchtvaartmaatschappijen zijn
verenigd, groeien van 87 mil
joen passagiers in 1990 naar
375 miljoen in 2010. Het aan
deel in de wereldluchtvaart
groeit zo van 31 naar 51 pro
cent, aldus de voorspelling.
De interne groei binnen Azië
zelf zal boven de tien procent
uitstijgen. De KLM onderzoekt
daarom ook op welke wijze het
concern samenwerking met
Aziatische luchtvaartmaat
schappijen kan aangaan om
vaste voet aan de grond te
krijgen in de grootste markt
van de toekomst. De KLM heeft
nog niet vastgesteld op welke
manier die samenwerking vorm
moet krijgen.
Op dit moment voert de KLM
28 vluchten per week uit naar
elf landen in het Verre Oosten,
inclusief Australië. Dat aantal
moet in de komende jaren met
vijftig procent worden opge
voerd.
Per 1 mei gaat de KLM twee
keer per week op het sterk
opkomende Vietnam vliegen
(was 1 x) en drie keer op Malei
sië (was 2 x).
In de komende jaren kan de
frequentie op Indonesië en Sin
gapore verder worden opge
voerd. De nieuwe luchthaven
bij Osaka in Japan, die in sep
tember wordt geopend, zal de
KLM komende winter drie keer
aandoen.
De Nederlandse overheid is met
Zuid-Korea en Hong Kong in
onderhandeling over nieuwe
landingsrechten. Ook probeert
de KLM landingsrechten in de
Volksrepubliek China te ver
werven.
Met de uitbreidingen wil de
KLM profiteren van de grote
groei, die Azië en de Pacific op
luchtvaartgebied belooft. „En
wij willen altijd wat meer",
zegt mr. G. de Wit, die in
Singapore is gevestigd als
Area-manager Verre Oosten en
Australië van de KLM. Het
land fungeert voor De Wit als
Een Thaise monnik doopt een KLM-Boeing die 'City of Bangkok' genoemd is
FOTO ANP
uitvalsbasis voor dertien lan
den in het Verre Oosten en de
Pacific, inclusief China en
Nieuw-Zeeland, waar de KLM
niet zelf op vliegt.
„De internationale organisatie
voor de luchtvaart lata voor
spelt voor het totale luchtver
keer een groei van zes procent
per jaar. De routes van en naar
het Verre Oosten en Australië
zullen nog sneller stijgen: acht
tot negen procent. En als je
kijkt hoe de interne Aziatische
markt zich zal ontwikkelen,
dan praat je over meer dan tien
procent groei per jaar."
De markt in het Verre Oosten
en de markten tussen het Verre
Oosten en de rest van de wereld
zijn verre van vrij. Landings
rechten worden geregeld in bi
laterale verdragen, die de na
tionale overheden van de be
trokken luchtvaartmaatschap
pijen overeenkomen. In die ver
dragen leggen de overheden
vast hoe vaak de luchtvaart
maatschappijen mogen landen.
De vijftien belangrijkste Azia
tische luchtvaartmaatschappij
en klagen dat zij in het verle
den door de Verenigde Staten
unfair zijn bejegend. Op grond
van verdragen van vlak na de
oorlog, toen de Aziatische lan
den zeer verzwakt waren en de
Verenigde Staten als overwin
naars uit de strijd kwamen,
hebben de Amerikaanse maat
schappijen een onevenredig
deel van de rechten gekregen
tussen de VS en Azië.
„En dat terwijl er tegenwoor
dig veel meer Aziatische reizi
gers naar de Verenigde Staten
gaan, dan dat er Amerikanen
dit gebied opzoeken," klagen
de Aziaten. Zij vinden daarom
dat er een drastische herschik
king van de landingsrechten
moet worden doorgevoerd.
Ten opzichte van de Europea
nen ligt dit conflict niet zo
scherp. „De vraag die de Azia
ten op tafel leggen is interes
sant: moet het aantal landings
rechten worden vastgesteld op
basis van de nationaliteit van
de reizigers. De KLM neemt
een liberale positie in: los dat
in een vrije markt op."
De Aziatische politiek zou voor
de KLM ongunstig uitpakken.
De KLM weet veel buitenland
se passagiers via aanvoerlijnen
naar Schiphol te lokken. „Het
aantal Nederlandse passagiers
op onze stoelen is in de minder
heid," zegt De Wit.
In Europa dreigt een zelfde
soort probleem.
„Tot nog toe was er sprake van
bilaterale verdragen", zegt De
Wit. „Maar de leden van de
Europese Gemeenschap bera
den zich momenteel op de
vraag of de EG zelf voortaan
niet die verdragen moet afslui
ten. De vraag wordt vervolgens
natuurlijk wel hoe de leden de
zo binnengehaalde landings
rechten zelf weer onderling
verdelen."
Ondanks de groei zijn de tic
kets op het Verre Oosten de
laatste jaren tientallen procent
goedkoper geworden. „Er
wordt veel capaciteit aangebo
den. Daardoor voelen wij dat
de druk op de prijzen aan
houdt."
De KLM heeft de laatste jaren
bovendien gemerkt dat het be
drijfsleven goedkoper gaat vlie
gen. „Wie first class vloog, gaat
business vliegen. Vanuit de bu
siness class zien wij een ver
schuiving naar de economy
class," zegt De Wit. „Daarom
heeft de KLM de first class
afgeschaft en de business class
verbeterd. Het aantal economy-
stoelen is uitgebreid en ook
daar zal de standaard hoger
worden."
De Wit heeft er vertrouwen in
dat op het gebied van kwaliteit
de KLM de slag met maat
schappijen als Singapore Airli
nes en Cathay Pacific zeker aan
kan. „We hoeven er niet om
heen te draaien dat enkele
Aziaten op dit gebied behoor
lijke concurrenten zijn. Maar
uit klantenonderzoek blijkt,
dat de KLM het goed doet. Met
de veranderingen in de busi
ness en economy-class denk ik
dat wij ons produkt nog beter
afstemmen op de wensen van
de markt."
'opwekking met ko-
Instituut ■r£**Wing dat de SEP
Tote amït |ueuwe' drie keer zo
bouwend T BuSgenum
Toject i„ d demonstratie-
tteel voor g?enum is essen"
De SEP hA gende centrales.
Selaten ,zick nog niet uit-
itrale moet Plek waar deze
word? Vernjzen. Tot nu
"ies: hef^ n over vier
m m W'Lasvi^t ,eeuwse Borssele,
IChBBiÊBqqer I fe Rotterdam, bij
5915 AD VENLO -/ n Gfomngen.
(ADVERTENTIE)
Bij OHRA bespaart u al gauw honderden guldens per jaar op uw auto
verzekering. En krijgt u toch een uiterst complete dekking. Zo beschikt u bijvoorbeeld
gratis over een vervangende auto bij schade.
OHRA handelt schades boven
dien snel en soepel af. In binnen- én
buitenland. Weet u een betere manier
om op uw premie te besparen?
Vraag daarom nu een gratis
offerte. Vul de bon in of bel nu.
Maandag t/m vrijdag tot 21.00 uur
en zaterdag tot 13.00 uur.
Ja, bewijs mij dat ik goedkoper rijd met OHRA.
Stuur mij vrijblijvend een ofterie voor mijn autoverzekering.
Merk auto. Model en type:
Bouwjaar Oorspronkelijke cataloguswaarde:
Leeftijd regelmatige bestuurder (max 70 jaar).
Ik njd ongeveer kilomeier per jaar.
Beroep: Schadevrije jaren:
Gewenste dekking (s.v.p. voorkeur aankruisen):
WA casco (all-risks) WA mini-casco Alleen WA
Naam en voorletters) MA'
Straat en huisnummer:
Postcode en woonplaats:
Telefoonnummer
0215 160494
Stuur deze bon in een envelop zonder postzegel naar:
OHRA Verzekenngen, Antwoordnummer 3344,6800 ZA Arnhem.
Er gonst een voor Ne
derland nieuwe term
langs het emis
siefront aan de effectenbeurs:
bookbuilding. Het is haast
vanzelfsprekend een Engels
woord, want de kapitaalmarkt
is bij uitstek internationaal
georiënteerd en daarbij over
heerst door de Angelsaksi
sche landen.
Bij bookbuilding kunnen be
leggers op een formulier aan
geven hoe veel aandelen van
de uitgevende onderneming
zij zouden willen kopen tegen
welke prijs. Door dit inteke
nen kunnen de banken die de
emissie begeleiden, samen
met de onderneming in kwes
tie, aan het eind van de in-
schrijfperiode de optimale
prijs prikken. Zo is de kans
groter dat de uitgiftekoers
aansluit bij de marktprijs van
dat moment dan bij het ge
bruikelijke op voorhand vast
stellen van de emissieprijs.
Uitgever VNU en luchtvaart
maatschappij KLM hebben
bij hun recente emissies het
intekenboek gebruikt en ver
ondersteld wordt dat ook de
Staat der Nederlanden die
werkwijze zal volgen bij het
naar de beurs brengen van het
eerste deel van haar belang in
Koninklijke PTT Nederland.
Dat de keuze meer en meer
valt op deze in Engeland en
de Verenigde Staten veel toe
gepaste methodiek komt
doordat de grote Nederlandse
ondernemingen hun kapitaal
verschaffers in toenemende
mate zoeken in het buiten
land. 's Lands wijs, 's lands
eer. VNU wilde tweederde
van zijn nieuwe kapitaal in
het buitenland (met name de
VS) halen, KLM vist nadruk
kelijk ook in die internationa
le vijver.
Gezien de omvang van de
KPN-beursgang - bij dertig
procent van het totale aande
lenkapitaal gaat het om een
bedrag in de orde van zes tot
zeven miljard gulden - zal de
inbreng van buitenlandse be
leggers daarbij onontbeerlijk
zijn. Zeker na de reeks grote
emissies van de afgelopen
maanden kan de Nederlandse
kapitaalmarkt zo'n reuzesom
bij lange na niet meer ophoes
ten.
In het intekenboek dat ABN
Amro bij de plaatsing van de
KPN-aandelen gebruikt, zui
len de inschrijvende beleggers
met naam en toenaam wor
den genoteerd. Deze full
transparancy moet voorko
men dat aspirant-beleggers
zich meermalen aanmelden
om zich op die manier ervan
te verzekeren dat zij voldoen
de aandelen krijgen toegewe
zen. ook als de plaatsing is
'overtekend'.
Dat namen noemen is een
gevoelige zaak, omdat de be
trokken banken aan de hand
van de intekenlijst gemakke
lijk het cliëntenbestand van
hun concurrenten zouden
kunnen achterhalen. Om dat
te voorkomen wordt het hoek
door een onafhankelijke par
tij bijgehouden.
De Wall Street Journal op
perde onlangs in een artikel
over de opkomst van book
building in Nederland dat het
systeem ook kan dienen om
ongewenste aandeelhouders
te weren. Maar dat lijkt hier
toch niet het geval te kunnen
zijn. Afgezien van het schiften
van 'dubbels' worden alle in
schrijvers over eenzelfde kam
geschoren, zo hebben de ban
ken die KPN begeleiden vast
gelegd.
Waarschijnlijk zullen de ban
ken ook in dit geval (net als
bijvoorbeeld bij de VNU-
emissie) een optie krijgen
voor de uitgifte van een extra
pluk aandelen in de weken
volgend op de plaatsing. Deze
green shoe moet hen de moge
lijkheid geven de handel bij te
sturen. Als de koers wegzakt,
kunnen de banken een deel
van hun aandelen terugko
pen. is de markt oververhit
dan kunnen zij de aandelen
'van de plank halen'.
Den Bosch - De voormalige directeuren F. Maes en G. van
Santen behoren tot de hoofdverdachten in het onderzoek naar
de ondergang van levensverzekeraar Vie d'Or. De officier van
justitie in Den Bosch verdenkt hen van strafbare feiten,
waaronder vermoedelijk valsheid in geschrifte, verduistering
van gelden en medeplichtigheid aan fiscale delicten door
derden.
Dat heeft de persofficier van justitie in Den Bosch, mr. G.J.
Regelink, gisteren bevestigd. Een derde verdachte is H. Remië,
de controller van de omgevallen levensverzekeraar. Daarnaast
wordt een aantal tussenpersonen als verdachten aangemerkt.
Rijen - Ragnar Back, de huidige directeur van Ericsson Tele
communicatie BV Nederland vertrekt uit Rijen. Hij wordt de
opvolger van Lars Berg, de huidige president Business Networks
van Ericcson in Zweden. Berg wordt directeur van Telia AB, de
Zweedse PTT.
Er is nog geen nieuwe directeur voor Nederland benoemd.
Volgens woordvoerder F. Cahuzak van Ericsson in Rijen zijn de
onderhandelingen daarover nog gaande. Back kwam in 1992
naar Rijen als algemeen directeur en coördinator voor Neder
land van het Ericsson-concern.
Almelo - De werkgevers in de textielindustrie willen de
zaterdag als een gewone werkdag beschouwen waarover geen
extra toeslagen betaald hoeven worden. Ze hebben dat voorge
steld in het eerste gesprek met de vakbonden over een nieuwe
cao voor de 20.000 werknemers in de textielindustrie.
Ook willen de ondernemers de extra beloning voor het werken
in onregelmatige uren en het betalen van door parttimers
verricht overwerk afschaffen. Zij doen al die voorstellen om het
personeel flexibeler te kunnen inzetten. De lonen in de textiel
stijgen, als het aan de werkgevers ligt, tot 1 januari 1996 niet.
De Industriebond FNV beschouwt de voorstellen van de werkge
vers niet direct als een basis voor het snel sluiten van een cao.
Dat de maatregelen werkgelegenheid zouden redden, vindt de
bond 'wat al te simpel'.
Naarden - Verzekeraar AVCB (Avèro, Centraal Beheer, FBTO
en Staal Bankiers) heeft vorig jaar een nettowinst behaald van f
276 miljoen, tegen f 265 miljoen in 1992. In het levenbedrijf ging
het de groep voor de wind, maar bij schadeverzekeringen moest
het concern een forse veer laten.
Het schadebedrijf realiseerde nog wel een bescheiden positief
bedrijfsresultaat: f 13,4 miljoen, een aanzienlijke verslechtering
ten opzichte van 1992 (f 97,2 miljoen). Binnen het levenbedrijf
steeg de nettowinst van f 209 tot f 263 miljoen. Het bankbedrijf
was goed voor een bescheiden winst van f 0,6 miljoen tegen f 2,8
miljoen negatief in 1992.
Frankfurt - De Duitse vastgoedontwikkelaar Schneider heeft
gisteren het faillisement aangevraagd. De rechtbank in Kö-
nigstein, in de deelstaat Hessen, heeft de aanvraag gehoneerd.
Banken die gezamenlijk nog 5 miljard mark te goed hebben,
gaan in overleg met directie van Schneider bekijken of bepaalde
delen van het vastgoedbedrijf alsnog gered kunnen worden.
De kans daarop is echter klein. Het bedrijf zal trachten zoveel
mogelijk banen te behouden. Maar de banken lieten donderdag
avond al na overleg met directieleden weten dat de activiteiten
van Schneider 'op lange termijn niet overeind te houden zijn'.
De problemen kwamen naar buiten toen president-directeur en
oprichter Jürgen Schneider aftrad en vervolgens spoorloos
verdween. Sinds Pasen is niets meer van hem vernomen.