jEten met Woody Allen Rock 'n' rollers sterven in armoe Irijven? Newyorks restaurant ergere verzoeking dan Fawlty Towers Pr nTPn die de be" .L MAKE IT! GIDS Ken Nederland B feliciteert Vdriaan de Nijs Strijen te Ooster^ t winnen van de region3'® pensioenrechten schijntje vergeleken met platenverkopen edstrijden te Oosterhoi 13 april 1994. Y,t'en ZATERDAG 16 APRIL 1994 vakgebieden in de lions Processing II, 7 dagen per week. gewerkt. Ook tijdens fiagen en een onregel- eenover. Katiseringsactiviteiten stroom van ervaren phten wij ons in deze ers niet ouder dan 21 schrijf dan een kort Jhilips C&P, afdeling amer 74, 5600 MD kun je contact opne- In op 040 - 783 903. r [lt weten over de functie die hierj t korte bestek geschetst is. Voori ■formatie over de werkzaamhedj Irantwoordeiijkheden en het salJj Int u bellen met de produk anagers in de regio's. Voor Zuid i :;.P. de Blaay. telefoon 040-6541 perk) of 08851-17683 (privé). Vj pord is dit ing. A. van der Zou» llefoon 038-260603 (werk) of p3741 (privé). En voor de Randi' G.F. Callenbach, telefoon 54946 (werk) of 03417-59177 (priffl (tilt u meteen reageren stuur dan pllicitatiebrief binnen 14 dagen |.V. Nederlandse Spoorwegen OP onde' ij 2020. door Max Steenberghe foen de veelgeprezen Woody Allen 1978 eindelijk een Oscar kreeg, Irie zelfs voor Annie Hall, kwam de regisseur de felbegeerde beeldjes tiet ophalen. Niet dat hij daarmee Jen politiek statement wilde maken, loals Brando deed. Maar gewoon pdat de uitreiking op een maandag piel, En op maandag, zo weten Woo- lyfielen, speelt Allen klarinet in een ïewyorks amateur-jazzorkestje. pet orkestje heeft na al die jaren nog steeds een naam. Maar wel speelt het nog steeds lke maandagavond in het Newyorkse res- [aurant Michael's Pub. Alle kans dus op een avondje uit. Maar er zijn heel wat indemissen te nemen. Zo moet je ten eerste p maandag in New York zijn, want 'Het' 'leurt uitsluitend en alleen op die maanda- o dan moet je er zien te komen. De naam t het restaurantje, Michael's Pub, staat jnverbloemd vermeldt in Kees van Kootens' «fata, omdat Koots eega Barbara aldaar ioodv Allen heeft geïnterviewd. Maar wéér Michael's Pub? De Gele Gids, voor stads- Wk Manhattan alleen al vuistdik, geeft «n sjoege. Struikelt waarschijnlijk over etzelfde probleem als de meeste restaurant- hof kroegengidsen: het héét Michael's Pub, fchaels kroeg, maar is een restaurant. En Ij® typisch-Amerikaanse logica staat het pus onder geen van beide rubrieken. portier pot de meeste adressen heeft New York een pre, haast legendarische gids: de portier pn het Plaza-hotel. Dit prestigieuze paleis ■tent op de hoek van 5th Av. en Central pk; eenpersoons kamers doen een half ptje huur van een premiewoning. Een p)s die enkel is op te hoesten door wereld leren, die hier dan ook met Bosjes moeten En de portier is degene die viavia de [Mes maar vooral) heren helpt bij een «rete bevrediging van hun duistere drif- naar de Plaza-portier dus. Maar wijsheid Kern t°°r ^°^ar komt bij zijn kend laat hij het alfabet voorbij zijn geestes oog rollen. Nee, geen Michael's Pub. Hij kent wel andere leuke pubs. 'Nee dank u, het is een restaurant'. Hij kent wel andere leuke restaurants. 'Nee, het gaat om Woody Allen'. Nou, hij kent wel het prive-adres van Allen, hier vier straatblokken vandaan. 'Nee, dank u'. De 25 dollar krijgen we niet terug. Platenwinkels. New York heeft veel platen winkels. Vooral jazz. Veel obscure nerinkjes waarin bijzonder zeldzaam materiaal wordt aangedragen, onbekend werk van Charlie Parker, Miles, noem maar op. Jaha, natuur lijk hebben ze een illegale cd met Woody Allen op klarinet. En terwijl de stoffige jazzhip het plaatje in een bruinpapieren zak schuift, onthult hij tussen neus en lippen het felbegeerde adres. Op dat adres is het stil. Een donkere zwarte ruit staat aan de voet van een middelklasse wolkenkrabber. Het is een imposante obelisk van zwart graniet en dito spiegelglas, maar Michael's Pub is even zwart. Op de ruiten valt niks te lezen. Geen openingstijden, geen menu-kaart niks. Wacht, wel een telefoon nummer. De volgende ochtend neemt een vrolijke damesstem op. „Ja, dit is Michael's Pub. Ja, komende maandag verwachten we mr. Allen." Ja natuurlijk ben ik welkom en nee, ik hoef niet te reserveren. Eenpersoonstafel tjes zijn er genoeg. Exact hetzelfde verhaal ratelt een zeker zo vrolijke stem die maan dagochtend af. Nee, ook al staan we er op, ze noteert geen reservering. 'Really not necessary'. Goed, dan niet. Krasse knar Maandagavond. Het entertainment begin te gen half negen, maar om zeven uur is het al halfvol. Tenminste dat is op te maken uit de herrie van achter houten schot dat de eetzaal afschermt van de bar. Voor dat scherm een dik rood koord en tussen koord en schot de Maitre d'. De knar oogt kras maar knorrig. Hij snauwt wat onverstaanbare vragen naar een eerder gearriveerd paartje en maakt uiteindelijk mopperend een wegwerpgebaar over zijn linkerschouder. Ze mogen doorlopen en een ober vangt ze op bij het kamerscherm waar achter ze vervolgens verdwijnen. 'Zeker niet gereserveerd,' snauwt hij tegen mij. 'Nee, want dat hoefde niet, zei de...', maar dat is een nutteloze uitleg want de knar heeft zich alweer tot het volgend paar tje gewend. En hoe vriendelijk de onderbre kingen ook zijn, hij heeft met mij niks meer te schaften. Pas na vijf lange minuten sist hij 'sit down at the bar' op een toon die een pitbull zou doen gehoorzamen. De barman schenkt een droef pilsje. En ook zijn babbels zijn weinig hoopgevend. Het verhaal van het niet-reserveren kent hij. De directie wil geen plaats verloren laten gaan door tweepersoonstafeltjes aan eenlingen te geven. En met een duim wijst hij naar een bord aan de wand dat de clientele gebiedt voor mimimaal 35 doller te verteren, anders wordt het surplus alsnog in rekening ge bracht. Money talks, zegt hij. Maar die taal spreken we ook. Fluks van de kruk getjoept en terug naar de knar. Met een kwartetje creditcards bied ik aan om twee maal te betalen voor een tafeltje. Maar dat voorstel komt over als een omkooppoging en verachtelijk duwt hij de plastic troefjes weg. Geen wijn Terug naar de bar. Vanachter een nog droe ver biertje ontrollen zich ergerlijke taferelen. Een man heeft geserveerd voor vijf personen. De knar: 'Ik zie er maar drie.' Klopt, de rest komt zometeen. 'Dan dient u te wachten aan de bar.' 'Nee daar wordt gerookt en daar kan mevrouw niet tegen, liever gaan we meteen zitten.' De maitre schiet in een stuip, vloekt en tiert, maar de gastheer houdt voet bij stuk. Uiteindelijk mag hij doorlopen, maar als even later het ontbrekend paartje zich meldt, moeten die aan de andere kant van de zaal gaan zitten. Voor straf, omdat de gast heer niet wilde wachten. Een trillende ober meldt zich. Er zijn klach ten over een fles wijn. 'Kan niet,' zegt de maitre en duwt het obertje weg. Maar de klant is Fransman en laat zich dat niet zeggen door een Amerikaan. Twee keer loopt het obertje heen en weer tussen tafel en maitre tot de maitre trillend van woede het jochie volgt, zonder een woord de fles wijn van tafel grist, deze plompverloren twee tafels verder neerzet en terugbeent. De klant denkt gelijk te hebben gekregen en bestelt een nieuwe fles. Die krijgt hij niet. 'Hij weet toch niet wat wijn is,' briest de maitre. 'Hij krijgt niets te drinken, ook geen water en hij betaalt de fles.' Inmiddels zitten we ruim een uur aan de bar. Naast mij zijn twee andere eenzamen neer gestreken met eenzelfde reservering-niet-no- dig-verhaal. Vlak voordat Woody zal gaan spelen worden zij opeens in hun nekvel gegrepen en de zaal ingeduwd. Ho, ik was eerder! Dat hoeft niemand te pikken en met veel misbaar vraag ik de manager te spreken. Maar voordat die Michael zelf aantreedt, komt een van de twee gelukkigen, een twin tig-jarige Zweed, teruggesjokt en word ik in mijn nekvel gegrepen. Dan zien we eindelijk wat er achter dat scherm schuilgaat. Lange rijen tafels, zo dicht mogelijk opeengepropt en hetzelfde geldt voor de aangeschoven gasten. Ik krijg als buren een professor uit Lima, een diva uit Italië, een dame uit Peru, en twee Mexi canen, zodat de voertaal Spaans wordt. Zij weten te vertellen dat mijn voorganger zich tegen de ober had laten ontvallen dat hij exact de vereiste 35 dollar bij zich had. Maar die prijs is exclusief belasting en exclusief fooi. Eruit met dat jong. Tuba Zijn dood is mijn brood. De tafel klinkt de ongelukkige ter nagedachtenis even toe. Bij navraag blijkt de wijn inderdaad nauwelijks te zuipen. De keuken is aanmerkelijk beter, al vormt eten even een probleem totdat ons deel van de tafel haar armbewegingen heeft gesynchroniseerd en we keurig in de maat de vorken heffen. Tegen negenen klinkt opeens applaus. Woo dy blijkt ergens voorin aan een tafeltje te hebben gegeten en is opgestaan. Terwijl hij naar een piepklein podium loopt, komt uit de garderobe de rest van de groep aanzetten. Vijf heren en een bijzonder norse oudere dame. Zij gaat schuil achter een tuba, die de baspartijen zal hoempen. Verder beklimmen vijf grijzende en/of kalende mannetjes het plankier met onder hun arm een sax, trompet, banjo, of trommeltje. De piano komt onder een tafelkleedje te voorschijn. De drummer tikt af en het orkestje perst er een gezellige ragtime-deuntje uit. Woody's klarinet jubelt hoorbaar boven de rest uit. En zal dat het komend anderhalf uur blijven doen. Mijn jeugd heeft in het teken van vaders' voorliefde voor Bigbands gestaan. Maar op een enkele Benny Goodman na herkennen we niets van het gespeelde werk. Het wordt ook niet aangekondigd. Sterker nog, er wordt geen woord met het publiek gewisseld. Na elk nummertje buigen de musici zich naar elkaar toe voor telkens zeker drie minuten onderling beraad, waar na het volgende deuntje opklinkt. Geen welkomswoord, geen toelichting, geen voor stellen van groepsleden en zeker geen komi sche Allen-act, waar de helft van de zaal stiekem op rekende. Wel goedgespeelde strakke muziek. Vrolijke jazz, wat lichte be-bop, wat dixie en een paar bigband-achtige arrangementen. Maar geen hond die daar echt naar luistert. Het gaat natuurlijk om Woody. Hij zit centraal midvoor in het ensemble. Wit overhempie, beige slobberbroek en op zijn neus de beken de bril. Het hele orkest wordt uitgelicht met één enkele spot, die échter net Woody's bril laat spiegelen zodat niemand hem echt recht in zijn ogen kan kijken. Alles is low-budget. Iedereen speelt in zijn hemdsmouwen en met die ene spot is het hele elektronica-hoofdstuk geschreven. Mi crofoons of versterkers zijn er niet, iedereen blaast maar wat in de lucht. Alleen als de, olijk-ogende corpulente banjospeler een re-t freintje zingt, of Woody soleert, dwingt een luid sssssssss-gesis iedereen tot stilte. Gedanst wordt er niet, daar is geen plaats voor, maar de fratsen die de obers moeten uithalen om in het volgestampte etablisse ment met hun afgeladen dienbladen bij hun tafeltjes leveren een aardig alternatief schouwspel. Breekbaar Tegen elven, als de groep er zeker anderhalf uur spelen op heeft zitten, lijkt het concert te eindigen met het Amerikaanse volkslied Star spangled banner. Maar natuurlijk zijn er eerst twee toegiften. Dan lopen de musici echt weg, op Woody en de nog altijd onbe kende banjospeler na. Weer wat gefluister tussen de twee, waarop Woody onder luid applaus de klarinet nogmaals aan de lippen zet. De zaal is muisstil als hij een flinterdun melodietje laat horen. Het daaropvolgende applaus onderbreekt hij met een enthousiaste uitvoering van Down by the riverside, waarop weer zo'n breek baar werkje volgt. Opnieuw is het publiek tot tranen geroerd. En merkt daardoor nau- Een stiekeme opname van Woody Allen tijdens zijn weke lijkse concert in Michael's Pub. foto ap welijks dat Woody als bij toverslag is ver dwenen. Net als zijn opkomst is zijn afgang voorbij voor het publiek het in de gaten heeft. Opgestaan en in snelwandeltempo de zaal uit. Onnodig te zeggen dat er geen kans is om een woordje met Woody te wisselen. Opstaan is al nauwelijks mogelijk, en voor je je in de richting van het podium kunt begeven vlie gen drie obers op je af om je desnoods gekneveld af te voeren. Desgevraagd mop pert een van hen dat ook hij in de zeven jaar dat hij bij Michael werkt nog geen boe of bah van Woody heeft mogen horen. Blaadjes op elke tafel waarschuwen al dat toenadering zoeken streng verboden is en dat ook foto-, film- en/of opnameapparatuur taboe zijn. Als goedmakertje ligt er op elke tafel een wazige foto van het orkestje met een (echte) handtekening van Woody. Nou ja, die foto's horen overal te liggen maar zij die als eersten een plaatsje hebben veroverd zijn natuurlijk allang sprokkelend door het etablissement getrokken. Vraag Ook als Woody weg is, blijft er een opge wonden sfeer in de zaal hangen. Waarom eigenlijk? Sterren kijken is leuk, maar zo heel bijzonder kan dat toch niet zijn voor New York. Wel als het om Woody gaat, vindt de professor uit Lima. „Filmfans hebben het gevoel de man van binnen en buiten te kennen, terwijl je toch de zekerheid hebt dat dat niet het geval is. Want hoe nuchter hij ook lijkt, hij heeft een erg gecompliceerd karakter. Dat bleek vorig jaar weer tijdens de pleegdochter-affaire. Die dubbele identi teit maakt hem bijzonder en je hoopt dat je bij een persoonlijke ontmoeting meer te weten komt. Dat dus niet. Het blijft zelfs de vraag waarom een wereldster als Allen hier in zo'n tent speelt. Loon schijnt hij er niet voor te krijgen want dat zou immers onbetaalbaar zijn. Misschien is die Michael een oude vriend. De professor weet met pretoogjes een antwoord. Terwijl hij met een vies gezicht zijn laatste slokje wijn wegslikt zegt hij: „Inspiratie," en wijst naar de maitre. Michael's Pub is op 211 E. 55th Str. in Manhat- ten. Telefoonnummer (212) 758.2272. Reserve ren aanbevolen I pn de volgende adressen, elding van vacaturenummer uid: Afdeling P8rO Infrabeheer 2' lostbus 6433, 5600 HK Eindhoven oord: Afdeling P8rO Infrabeheer"1 lost. Postbus 336, 8000 AH Zwolle- andstad: Afdeling P&O Infr3^ bidden. Postbus 2025, 3500 HA W Vij rekenen op de reacties van pen en van vrouwen. Een indiyi issessment-centre procedure ieel uit van het selectieproces- Poor Marc Rice, ■Associated Press t'lfn'a - Tientallen jaren ■rr ze de wereld de mu- I yan de eeuwige jeugd ■wonken worden de pioniers Ho 'n' roll afge- - -een armzalig l',810®*. De rebellen van II 8rukomenechter,numet ■Ku en' °Pnieuw in op ioid tegen het onrecht. er* *Üh uen van de uitvinders löek Silchters van de mu- I als n^ajr Wli Pioniers worden P «gedterte behandeld," al- Ieens lid ^arl Gardner, I Coasters, die in aar Klm 71 de tienermeisjes 1 todden liggen utofi höahpiVan de striid zijn de l%vomv pensioenen en oude- ocksterren krijgen. Gardner en leden van de voor malige Drifters, The Shirelles en The Rascals sleepten vorig jaar oktober de grote muziek maatschappijen en de vakbond American Federation of Televi sion and Radio Artists (AFTRA) in Atlanta voor de rechter om dat ze zeggen bedonderd te zijn met de hoogte van hun pen sioen. Volgens de rock 'n' rollers - enkele honderden artiesten - hebben ze nog miljoenen te goed van de maatschappijen. Geen bewijzen Maar de AFTRA en de muziek maatschappijen hebben inmid dels teruggeslagen en vragen de rechter in Atlanta de rechtszaak te seponeren. Een van de klach ten van de artiesten - de bewe ring dat de muziekmaatschap pijen aan de AFTRA veel te lage schattingen hebben doorgege ven van hun inkomens, waarop de AFRTA de pensioenen ba seert - zou volgens de vakbond onzin zijn. Bewijzen hiervoor zijn er niet, aldus AFTRA. „Een hoop rook, maar geen vuur," aldus Norman Samnick, van het pensioenfonds van AFTRA. Sam Moore, eens de ene helft van het illustere duo Sam and Dave die even illustere platen maakten als 'Soul Man' en 'Hold On, I'm Comin", vertelt in 1992 naar zijn status gevraagd te hebben bij AFTRA. Hij kon zijn oren niet geloven toen hij hoorde, ondanks de miljoenen verkoop van zijn platen in de loop der jaren, dat zijn pensioen precies 2285 dollar was. Sam Moore mocht het bedrag opne men in maandelijkse termijnen van 73 dollar. „Tweeduizend dollar is mijn he le artiestenleven waard. Als je van mij wilt profiteren, okay. Maar laat mij dan ook in de winst delen. Geef mij geen rog gebrood met de mededeling dat het kaviaar'is," meent Sam Moore. Keelkanker Enkele voorbeelden in het bege leidend schrijven van de arties ten aan de rechtbank: Mary Wells, die 'My Guy' in 1964 naar de top van de hitparades zong, overleed in 1992 in ar moede aan keelkanker, nadat AFTRA weigerde haar medische onkosten te betalen. Gardner, wiens groep miljoenen platen verkocht, heeft een pensioen opgebouwd van welgeteld 3331 dollar. Moore vertelt dat hij als jonge man in de jaren zestig genoot van zijn leven als artiest en erop vertrouwde dat de vakbond zijn financiële zaken zou regelen. „Het enige waar we aan dach ten was rond te trekken en een prima show te geven in elke stad. Het waren gewoon goede tijden. We waren niet dom, slechts onvoldoende voorbe reid," aldus Moore, wiens part ner David Prater in 1988 over leed. Nu leeft hij in Arizona en zegt niet te weten hoeveel hij in zijn carrière verdiend heeft. Maar Moore weet zeker dat het meer is dan de 66.000 dollar waarop zijn pensioen is berekend. Moo re is nu gedwongen in zijn le vensonderhoud te voorzien door optredens in het gouwe-ouwe- circuit. „We moeten knokken om de eindjes aan elkaar te knopen," zegt zijn vrouw en manager Joyce Moore. 39 miljoen De advocaat van de artiesten, Richard Perlman, beweert dat dij documenten heeft gezien waaruit zou blijken dat zeker 39 miljoen dollar die aan AF TRA betaald had moeten wor den de afgelopen tien jaar niet overgeboekt is door de muziek maatschappijen. En AFTRA heeft hier niets tegen onderno men, aldus Perlman. Functiona rissen bij Warner Music Group, Sony Music Entertainment, en A&M Records weigerden com mentaar te geven. Bill Flanagan, redakteur bij Musician Magazine in New York, is niet verbaasd. „De mu ziekmaatschappijen kennen een geschiedenis van duistere prak tijken en proberen uit te vinden wie wat aan wie verschuldigd is, zal lastig zijn. Dit is een industrie die grotendeels geba seerd is op mondelinge afspra ken en persoonlijke relaties," aldus Flanagan. De Drifters is een van de succesgroepen uit de jaren vijftig en zestig die het Ameri kaanse artiestenpensioen fonds voor de rechter hebben gedaagd, foto archief de stem

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 33