DE STEM In wezen ben ik een woelig mens' yy americ WEE ING EH KE KRANT. itatief verkoper 'Ik gun Janmaat alles, behalve mijn angst' Weinig temperament bij vurige zigeuners UIT gids Helen Kamperveen leuke comédienne es BV ica Machines BV ?nk Binnendijk (59) scoort met Fifty-Fifty voor EO ■4 T NER6EN* FESTIVAL CULTUREEL GEKLEURD L V FESTIVAL CULTUREEL GEKLEURD k Jerwigheid van BJr00d op~ D2 Komiek Harrie Touw overleden 994 Ier Novell (MN1) P6, HX1,HX2, HX3, HA |l7600, fax 045-742738 ut S-eiding van onze activiteitenis1 plaats voor een Irlarid en België) erkoopervaring 30-niveau in techniek ^choen(reparatie)-branche s talen (vooral Frans) k woonachtig in Zuid-NId. Ichten aan: (America 1 Vliedberg 9, 5251 RG VLIJMEI 3123 wen rustige oude dag gaat boven de centen" W. Kok, minister Gids jurMaarten van de Rakt „iratie put hij uit Openbaringen 4 en Jesaja 6. Ontspanning indt hij in voetbal kijken, een schuurtje bouwen en een raatje leggen. Henk Binnendijk, vanavond voor de camera in i siag met Herman Brood, is gezegend met de gave van het oord. In 'Fifty-Fifty' verdiept hij zich in bekende Nederlan- 15, Geen tv-dominee, geen evangelist, maar verkondiger. IEO zit in een voormalig oster in Hilversum. Onder het i is Henk Binnendijk in een os werkkamertje gehuisvest, mvoudig bureautje met een ingeslagen bijbel en twee be djes water, een omweg belandde de jarige Rijnsburger in de nok de Evangelische Omroep, ikttien jaar werkte hij in het jeditiebedrijf van de familie, .inendijk was de beoogde op- Iger. Daarnaast was hij bezig II liet evangelie, gaf bijbelstu- s. Die twee tijdrovende werel- waren niet te combineren, ïcludeerde de Rijnsburger en dertig jaar, twee kinderen), ie evangelisatie had mijn hart li erg. Die richting wilde ik imeer uit. Mijn vader was 61, tit al aan een rustige oude t Het was een opgedrongen ize tussen je hemelse en je Ise vader, als ik het zo zeg- I.mag, Een van de twee moest teleurstellen. Dan denk je dat Here God dat een beetje com- seren zal. Maar vader kreeg 'kanker en stierf." i vriend nam me mee naar q conferentie in Nunspeet. Ik (pte binnen in een heel andere Van leuke, frisse jonge- Idie anders over God spraken. met de Bijbel bezig waren, ngen. Het had iets. Eerst rea- t je agressief: ik zit goed en rijn fout. Dat zij goed zaten, i een pijnlijke ontdekking, fon. maanden was ik er mee Eg Ik besefte dat God kennen p hele overgave betekent. We emaal vrij zijn, een ei- b leven leven. Toen moest ik inleveren. Een hele jerationele ingreep." li het niet een sprong in het Tijter? li; zouden het een sprong in I licht noemen, maar ik be- lip wat je bedoelt. De keuze fipt dieper dan gevoel, ver pen wil. Christus komt in je jtt. Je ziet mensen met ande- |ogen. Weet dat ze verloren pen gaan of behouden wor- f. Dat Gods ingreep toen hij f zoon gaf, niet vrijblijvend f raakt bewogen voor ie le mens. Je zou hen ontzettend f g bereiken met wat jou zo te *en heeft. Na Nunspeet h ik een innerlijke drang om (evangelie door te geven. Dat in het klein, bijbelstudie r '-91 mensen m een huiska- r: 'aler eens een weekeinde, pntie of reis. Nu sta ik «in een stadion met 20.000 r' a wel eens zenuwachtig? jj' is heel zwak uitgedrukt, Als ik spreken moet, Ik altijd zenuwachtig, altijd pennen, altijd bezorgd, altijd Vooral van tevoren en |laa.armate de groep groter I P 3 juni is er weer een IK j bet stadion van "aar kijk ik tegenop. Ik ine wel ongelooflijk goed |r, zel mijn antenne uit t °,ven Wat moet ik zeggen mensen, mompel ik h» j ,de Heer- Als je het |L. n™e krijgt, moet je Uan gebeurt er niks het tegenzit door regen, wi onden. Om nog maar niet ind, k"or'I te denken I loeti'l Ga d'r maar aan staan. Dan®1 tochuithets°e M V we° ben je toch een held? Laten He kr3llt 1 Want zonder bezorgers is zes dagen per week moeten 11 misse»! vering. Dat je na twee uur het gevoel hebt nader tot elkaar ge komen te zijn, soms een beetje van elkaar te houden. En ik wil het evangelie natuurlijk kwijt. Het is net als de fles geven aan een kind, precies zoveel als het hebben wil." „Veel mensen zullen een hekel aan me hebben. Dat er een God bestaat, is een vervelende bood schap. Aan het eind van de rit moet je verantwoording afleg gen, oog in oog met God. Dat is helemaal niet leuk. Ik kan me goed voorstellen dat mensen ver- der-zappen. „Alle vragen over lijden, het waarom, het oordeel, hel en he mel. Daar heb ik het laatste woord niet op. Als je de nood- en ellende om je heen ziet, komen er veel vragen. Je leven schudt soms op zijn grondvesten. Je bent verplicht om over dingen na te denken. Dat houdt nooit op. Als je twintig bent weet je pre cies hoe alles in elkaar zit. Nu ben ik 59 en zijn er een heleboel dingen waar ik niet meer zo zwart-wit in ben. Je gaat ge nuanceerder denken. Maar je moet ook oppassen dat door de nuances je prediking haar kracht verliest." Langzaam is Binnendijk tot be kende Nederlander uitgegroeid. Dat streelt zijn ijdelheid. „Ik geloof niet in bekende Nederlan ders die zeggen dat ze het ver schrikkelijk vinden. Dat lijkt me stug. Van Michael Jackson of Lady Di kan ik het me voorstel len. Allerlei bladen willen ook interviews, AD, HP/De Tijd. Aan boulevardbladen werken we niet mee. Nieuwe Revu kan ook niet. Ik moet eerlijk bekennen dat ik al die bladen niet voldoende ken. Waar je de grens trekt, daar zijn we nog niet helemaal uit." Is er meer dan het evangelie in uw leven? „Voetbal. In topsport zijn zoveel overeenkomsten met de wereld waarin wij leven. De spanning, Henk Binnendijk: „De duivel heeft het op mijn leven ge munt". foto dijkstra verguizing, verering. De reactie van het publiek en de pers, hoe Van Gaal en Cruijff met mensen omgaan. Daar kan je veel van leren. Zo zijn Fifty-Fifty en bij belstudies maken voor tv mijn wedstrijden. Dezelfde gevoelens van spanning, dingen die tegen zitten, het doorgaan. Maar ik hoef niet te winnen." Hij reageert fel op de vraag wat zijn sterrenbeeld is. „Dat weet ik niet en dat wil ik ook niet weten. Heel oprecht. Ik distantieer me van alles wat tegen het occulte aanhangt. Ik heb ook nooit van mijn leven een horoscoop gele zen. Dat is veel te link. Je kunt te maken krijgen met de duivel zelf. De duivel heeft het gewoon op mijn leven gemunt. Dat ge vaar onderken ik, maar ik lig er ook niet wakker van. Hoe hij eruit ziet? Dat kun je niet om schrijven. Hij ziet er niet uit." Nederland 2, 23.15 uur „Herman Brood zegt in de uitzending tegen me: misschien heb jij God nodig omdat je niet deugt". foto eo 'Kimono Sisters' van Cosmic Breda - Theater Achter om. 'Kimono Sisters' van Ruud van Megen door Cosmic. Regie: Jo hn Leerdam. Gespeeld door Helen Kamperveen en Paulette Smit. Ge zien op 14 april in het Festival Cultureel Ge kleurd. Door Marjan Mes De van oorsprong Surinaamse actrice Helen Kamperveen was de spil van de komedie 'Ki mono Sisters', die Ruud van Megen had geschreven over het toneelmaken zelf. De titel sloeg op de kledij van twee actrices in hun kleedkamer, die tijdens een repetitieproces in aanva ring komen met de toneel schrijver en de regisseur. Helen Kamperveen vertolkte met superieur komediespel de rol van de Diva die het repeti tieproces met kennelijk plezier verstoort. Tevens speelde zij de regisseur die alleen belang stelt in zijn eigen theateridealen. Hij heeft zijn zinnen gezet op een montagevoorstelling met 'flar den' moderne werkelijkheid, alsof er 'gezapt' wordt. Het stuk dat de toneelschrijver voor ogen staat, meer een 'well made play', valt in ongenade bij regisseur terwijl de twee actrices er zich vooral vrolijk over maken. Paulette Smit speelde zowel de aan de kant gezette toneel schrijver als de rol van de an- i dere actrice, die ook zo haar eigen ideeën heeft. Geestig was vooral de botsing over het wel dan niet spelen van een tekst over Surinamers en discrimi natie. De Diva voelde daar niets voor, want hoe zou zij zich kunnen verplaatsen in een criminele Surinamer? En van een wilde oerdans wilde zij al helemaal niets weten. Helen Kamperveen maakte van die tekst een vermakelijk stuk je omgekeerde logica. Over dis criminatie mocht het dus niet gaan. Wel dweepten de twee actrices met Marguerite Duras die schijn en werkelijkheid zo mysterieus vermengt. Zij lieten er aan het slot een fraai staal tje van zien. In 'Kimono Sis ters' werd vooral de spot ge dreven met de heersende trend bij Nederlandse spelers en re gisseurs om zelf hun toneel stukken maken. De twee actrices wisselden snel en vaardig van rol, in een licht voetige speltrant, die door re gisseur John Leerdam helder werd geëxposeerd in een be hendig gemonteerde voorstel ling. Het enige bezwaar van de tekst van Ruud van Megen was dat die af en toe wel een beetje te theoretisch aandeed. De multi-culturele Amster damse produktiekern Cosmic heeft niettemin met 'Kimono Sisters' bewezen dat het inmid dels toch mogelijk is om met een gemengde cast volwassen toneel te maken, waarin het voor de verandering eens niet meer gaat over discriminatie van minderheden. Vanavond heeft het Festival Cultureel Gekleurd in de Bre dase schouwburg een bijzonde re 'aanbieding': het optreden van de Frans/Spaanse Blanca Li Dance Company dat het 'vrouwen'-tweeluik 'Nana et Lila' uitvoert, begeleid door percussiespelers uit Marakesj. Tradities en moderne dans, fla menco en Afro-ritueel, worden daaarin vermengd. In De Slotjes in Oosterhout speelt vanavond om 21.00 uur Al Amal onder leiding van Fouad Bennis Marokkaanse, Arabische en Andalusische muziek, die met haar opzwe pende ritmiek tot dansen uit nodigt. Veel spektakel belooft 'Baal' van Brecht, in de barok ke, choreografische versie van het Albanese Theater uit Skop je in Macedonië dat van een anderssoortige theateropvat ting dan de westerse getuigt. Op 19 april in Breda, 20 april in Roosendaal en 21 april in Eindhoven. Wie niet van thea ter houdt, kan altijd nog naar de filmhuizen. Het Bredase filmhuis vertoont iedere avond een andere 'Arabische' film, tot en met 27 april. Marokkaanse cabaretier Karim Mounir ('Allochtonenblues'): k;~S' i164 tv-programma L.i - °ok spanningen C ..Ik hou van de itarn i 1 de camera-" Het ties nr,a nrt boeiende bot- len hü •?ny' 1telsen wilde IkeVp j Httmy Huisman teschan u0r Binnendijks We?etty HeiitinH infor- kfaj man af: „Ben jij ig: (zaterdag) vrij- ".onidat heb W God lanB 10tdeuSt'" e gast'm^1S de verrassende vertoeft eea nieuwe reeks. IWi K ln "et gezelschap wg^a' Wim Bos" W I T>erts, Pieter te D„„n L«sbeth List. fek o,® y°,or een goed el warm geloof en iBenn1 W^eke Albert!, Poel klikt™ Wlegel- ^sn m zo n afle- Door Esther de Boe Amsterdam - Karim Mounir is optimistisch. De 'Neder landse cabaretier van Marok kaanse afkomst' gelooft dat de mogelijkheden voor al lochtonen in Nederland al leen maar toenemen en dat Nederland een goed functio nerende multiculturele sa menleving kan worden. „Tien jaar geleden had je toch niet durven dromen van een al lochtone cabaretier? Toen waren we nog bezig Nederlands te le ren." Vandaag treedt hij op tij dens de Open Dag in Bergen op Zoom van het Festival Cultureel Gekleurd met zijn 'Allochtonen- blues'. De belevenissen van een allocht one familie in Nederland worden in zijn programma ironisch be licht. „Een groot gedeelte heb ben mijn familie en ik zelf mee gemaakt. Ik wil het bijvoorbeeld hebben over hoe wij ons als Marokkanen ergeren aan het ge drag van Nederlanders, maar dat is ironisch bedoeld natuurlijk. We moeten lachen om wat we hebben meegemaakt, ik wil niet „De jonge Nederlandertjes van buitenlandse afkomst voelen zich écht Nederlanders. De integratie is al zo ver", meent cabaretier Karim Mounir laten zien hoe zielig ik ben. Ik wil vooruit en ik wil mijn bijdra ge leveren aan de Nederlandse cultuur, maar dan met een Ma rokkaans sausje." „Het Nederlands heeft zulke mooie woorden. Daarvan is kort zichtigheid er één. Eén woord beschrijft letterlijk een hele hou ding. Er zijn mensen die echt niet verder denken dan hun neus lang is. Die moeten anderen slecht vinden om zich zelf te kunnen bewijzen. Maar als Ka rim slecht is, dan betekent dat toch niet dat Piet wél goed is. In mijn shows etaleer ik deze kort zichtigheid." Karim Mounir beschouwt zich zelf al vanaf zijn zevende jaar als cabaretier, toen hij nog in Marokko woonde. Zijn vader deed aan toneel en hij mocht een keer meespelen. „Ik mocht mee met die grote mannen in de auto en trots dat ik was! Ik voelde me zó belangrijk en toen wist ik meteen dat ik het theater in wilde." Zeventien jaar geleden kwam Karim Mounir naar Nederland. In 1990 begon hij serieus met optreden. „Toen ik begon heb ik een klein monstertje geschapen. Inmiddels is dat monster zo groot, dat het mij heeft opgege ten. Nu ben ik niet meer te stoppen." In drukkere perioden treedt hij gemiddeld zes keer per maand op. Laatst trad hij op voor Marok kanen. In het Nederlands. „Je kunt je afkomst niet verlooche nen. Maar je moet er ook niet bij stil blijven staan. De jonge Am sterdammertjes van Marokkaan se afkomst hier in De Pijp voelen zich écht Nederlanders. En dat zijn ze ook. De integratie is al zo ver. Er zijn mensen die dat niet willen zien, maar dat is hun probleem. Ik geloof in de voor uitgang en niet in Janmaat. In ZATERDAG 16 APRIL 1994 Den Haag (anp) - De Haagse moppentapper, conférencier en presentator Harrie Touw is overleden. Hij is 70 jaar geworden. Touw kreeg begin jaren '70 bekendheid als Fred Haché in de gelijknamige tv-shows voor de Vpro. Touw begon kort na de oorlog met optredens op bruiloften en partijen. In 1954 werd hij beroepsartiest. Jarenlang werkte hij met zijn 'Harry's Haags Cabaret'. Als moppentapper stond hij na zijn tv-succes in menig tv-program- ma. Hij maakte enkele lp's, waarvan Bakken aan de Bar met een verkoop van 100.000 exemplaren met goud en platina werd be kroond. Breda - Stadsschouwburg. Het Brabants Orkest met Con cert serie A-4. Programma Vurige zigeuners olv dirigent Gabriel Chmurka; solist Aldo Bennici (altviool). Gehoord op 15 april 1994. Door Frans Baljeu Onder het motto 'Vurige zi geuners' speelde het Brabants Orkest onder leiding van Ga briel Chmurka gisteravond in een redelijk bezette Stads schouwburg muziek van Bar- tók, Enescu, Kodaly en Ber lioz. Voor de eerste drie componisten past dit motto uitstekend. Het is echter wat gezocht om Berlioz' aan Byron ontleende Harald op zijn reis door Italië ook als zi geuner te zien. De zigeuners voor de pauze kwa men bij het Brabants Orkest niet erg vurig over. Ongeïnspireerd en vaak slordig klonk de op zich rijke Oosteuropese (volks)mu- ziek. De ter opening gespeelde Roe meense volksdansen (1917) van Bartók zijn moeilijk door hun beknoptheid. Het opbouwen van de zeven verschillende stem mingswerelden vraagt uiterste zorgvuldigheid. Soms is elke zin van zo'n korte compositie ook nog een wereldje op zich. Diri gent Chmurka leek soms meer te ■Hnllmr Hor» V»o+ nrlzocf lrr»r» rvf aan temperament klonk het soms in de muziek opgesloten verlangen niet weemoedig ge noeg. De Roemeense Rhapsodie no. 2 van Enescu viel tussen Bartók en Kodóly als compositie door de mand. Het veel tijdgebondener klankbeeld ontstijgt niet vaak het salonachtige, op zich char mant maar niet in deze context. Het orkest speelde in dit werk voor het publiek de quiz: 'Hoe eenstemmig is ons unisono'? Hoewel Kodaly's dansen uit Ga- lanta het meest zigeunerachtig overkwamen, werden ook hier schoonheidsfouten gemaakt die beneden de waardigheid van dit ensemble zijn. Peter Korz had bij zijn toelich ting in de foyer over Berlioz gezegd dat het publiek na de pauze de knop moest omzetten. Het orkest leek dit ook gedaan te hebben. Het klonk een beetje als een voetbalelftal die tijdens de rust door de trainer onder han den is genomen. Het toegenomen enthousiasme viel zo op dat na het eerste deel zelfs al geapplau disseerd werd. De vier jaar na zijn Fantastique geschreven Harald en Italië haalt zelden de genialiteit van dit werk. De zich als een stand beeld opgestellende altviolist Al- do Bennici maakte met fraaie zangerigheid en knappe arpeg- rfin'c wot or to molror» iriol xror» gun die lui alles behalve mijn angst. Je kunt politiek niet base ren op angst, dat kan geen stand houden. Politiek is juist het weg nemen van angst." De reacties van Marokkanen op zijn optredens lopen uiteen. „Sommige Marokkanen vinden mij een verrader. Ze gooiden bijvoorbeeld mijn autoruit in. Anderen zijn juist heel trots en willen met mij op de foto. Dat zijn met name de jongeren, die mijn Nederlandse humor wel kunnen waarderen." Mounir is ervan overtuigd dat allochtonen steeds meer van zich zullen laten horen. „Hun tijd komt nog wel. Ik ben slechts het voorgerecht. De echte maaltijd moet nog komen." Karim Mounir treedt vandaag (zaterdag 16 april) op in Het Markiezenhof in Bergen op Zoom tijdens de Open Dag van het Festival Cultureel Gekleurd. De Open Dag begint om 11.00 ZATERDAG FILMS GOES -Grand Theater 19 u. Free Willy. 21.30 u. Carlito's way. HULST - De Koning van Engeland 14 u. Aladdin. 14 en 19.30 u. Free Willy. 19.30 en 22 u. The pelican brief 19.30 en 22 u. Sister act 2. 21.30 u. Mrs. Doubtfire. 19.30 en 22 u. On deadly ground. 21 u. Schindler's list. TERNEUZEN - Luxor Theater 18.30 u. Schindler's list. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 u. Hanekam de rocker. 20.15 u. Schindler's list. - Alhambra 2 14 u. Aladdin. 20.15 u. The pelican brief. - Alhambra 3 14 u. Mrs. Doubtfire. 19 en 21.30 u. On deadly ground. - Alhambra 4 14, 19 en 21.30 u. Sister Act 2. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 u. The 3 musketeers. 22.30 u. Man's best friend. Zaal 2 - 14.30 u. Beethoven II. 17, 20 en 22.30 u. Remains of the day. Zaal 3 - 14.30 en 17 u. Aladdin. 20 en 22.30 u. Philadelphia. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. On deadly ground. Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind ler's list. Zaal 6 - 14.30 en 17 u. Frèe willy. 20 en 22.30 u. The pelican brief. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philadelphia. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. Zaal 9 - 14.30 u. Jurassic park. 17 en 21 u. Schindler's list. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The house of spirits. Zaal 11 - 14.30, 17 u. The pelican brief. 20 en 22.30 u. Free Willy. Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. True romance. Zaal 13 - 14.30, 17 u. In the name of the father.Robin Hood: Men in tights. 20 en 22.30 u. Cool runnings. The real Mc Coy. Zaal 14 - 14.30, 17 u. Cool run nings. 20 en 22.30 u. In the name of the father. Zaal 15 - 14.30, 17 en 20 u. Robin Hood: Men in tights. 22.30 u. Striking distance. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The dark half. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Calendar girl. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. ^ictpr 9 Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Carlito's way. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Wayne's world. Zaal 21 - 14.30 en 20 u. Schind ler's list. Zaal 22 - 14.30, 17 u. The secret garden. 20 u. The piano. 22.30 u. Mr. Jones. KNOKKE - Beverly screens 15 en 20 u. Schindler's list. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. On deadly ground. 15 en 20 u. Sister act 2. 17.30 en 22.30 u. Philadelphia. 15 en 17.30 u. Free Willy. 20 en 22.30 u. The pelican brief. THEATER HULST -Den Dullaert - 11 u. 'Peutertje luistert', kindervoorstelling door De Trekwagen. 14 u. 'Het rode Bloempje', kinder voorstelling door De Trekwagen. ZONDAG FILMS GOES -Grand Theater 19 u. Free Willy. 21.30 u. Carlito's way. HULST - De Koning van Engeland 13.45 u. Aladdin. 13.45 en 16.15 u. Free Willy. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. The pelican brief. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Sister act 2. 19 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. On deadly ground. 16 en 20 u. Schindler's list. OOSTBURG - Ledeltheater 14.30 u. Aladdin. 20 u. House of the spirits. TERNEUZEN - Luxor Theater 20 u. Free Willy. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 en 19.30 u. Schindler's list, - Alhambra 2 14 u. Aladdin. 20.15 u. The pelican brief. - Alhambra 3 14 u. Mrs. Doubtfire. 19 en 21.30 u. On deadly ground. - Alhambra 4 14, 19 en 21.30 u. Sister Act 2. ANTWERPEN - Metropolis: Zie zaterdag. KNOKKE - Beverly screens 15 en 20 u. Schindler's list. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. On deadly ground. 15 en 20 u. Sister act 2. 17.30 en 22.30 u. Philadelphia. 15 en 17.30 u. Free Willy. 20 en 22.30 u. The pelican brief. - Scharpoord 15 en 20.30 u. Fisher king. V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 31