Mickey Mouse wordt Franser Onbetaalbaar scheurijzer 4De Disney-arrogantie is getemperd, maar nog niet vergeten' hoedje 'Meer centra voor psoriasis-patiënten' BESTEM CONSUMENT D3 DE BUITENDIJK I Zwaluwen wv I De auto accelereert als een I ^een Porsche, maar die I Zuiri v3n ^au4 Ricard in ^-Frankrijk. Supersnel rondje met 620 pk van Bugatti EB 110 Jaarboek Formule I RUBRIEK u 2 Microben [DAG 14 APRIL 1994 M DONDERDAG 14 APRIL 1994 Door Mariëtte Mulkens vertrouwde nestplaats onfcl de dakpannen. Tot 0n,| schrik stelden we vast dat I een hele kolonie gierzwalul wen hun nestplaats haddel ontnomen. Vooral spiksplinternieuwe dakt bleek een onneembare dernis. Dat jaar lukte het slechts ééJ gierzwaluwenpaar te nestelt] onder ons dak. We hoorde] de broedende ouders en latei' de jongen piepen in oJ slaapkamer. Enkele andere paartjes konden nog terecht| in de bijbehorende schuur, maar die was door een even! eens vernieuwd dak ook veel minder toegankelijk gewór.' den. Ik vond dat er iets moes] gebeuren en dat vond mij] vader, een vogelliefhebber, ook. De winter daarna tii merde en schaafde hij avoir den lang aan nieuwe nest- plaatsen in de schuur. Tj verbijstering overigens var mijn vriend, die zoveel dacht voor een paar voj wel wat overdreven vond. Vol spanning wachtten we bet nieuwe voorjaar af. Ze men laat dat jaar, maar seling hoorden we weer bei bekende gegier in de lucht En zowaar, op minstens drit verschillende plaatsen in t schuur vlogen de zwaluwei vooral in de avondschemt ring, af en aan. Dat gold nis voor de twee kastjes aan hl huis, maar een 'gierzwaluw] kenner' vertelde me dat wel enkele jaren kan duja voordat de vogels daar intre|| ken. Afwachten dus maar. Het gevolg van dit alles is tvel dat ik sinsdien met gemengf gevoelens kijk naar ons nieu we dak. Maar het gaat me toch net te ver om er we] kieren en gaten in te maken. abant en Zeeland is een campi, e bevorderen. U eet te veel vlees gezond zijn. Volgens de campagi keer per week vis eet. Iedere maai in april is dat kabeljauw. We hakt dere maand een eigen visrecept lij is vooral lekker. Het onderstaa it wel een klontje boter gebruikt "an ook dat. lersonen 10 minuten en DoorJohan van Grinsven In Euro Disneyland heeft het geweeklaag de afgelopen maanden nooit de overhand gehad, bezweert iedereen die er werkt. Ook al wisselde het ene rampzalige financiële bericht rond het met veel Amerikaanse bom barie gelanceerde themapark het andere af. Nu de financiële donderwolken zijn opgetrokken - en er een oplossing is voor het miljardenverlies - is het duidelijk: m de Europese variant van het magic kingdom is de arrogantie overboord gezet. Disney na de Krach. in Zwitserse kaas iterd terpenen pel ijnazijn igde munt De nieuwe attractie Les Pays des Contes de Fees in Euro Disney land kent alleen nog uitleg in het Frans. Volgens Tom Morris, de creatieve topman van het park, is dat omdat het Frans de kin derattractie rond bekende sprookjes en Disney-tekenfilms extra charme geeft. Maar het lijkt veeleer te illustreren dat het onwankelbare vertrouwen in het eigen - Amerikaanse- gelijk is vervangen door een enige be scheidenheid. Want de afgelopen tijd is geble ken dat zelfs aan de wondere wereld van ouderwetse sprook- jesromantiek en modern high techspektakel de wrede werke lijkheid niet voorbijgaat. Het verlies stapelde zich vorig boek jaar op tot bijna twee miljard gulden, de koopkracht van de Eurodisney-bezoekers viel tegen en ook de bezoekersaantallen lij ken langzaam af te zwakken. Er moest dus iets gebeuren in het magic kingdom dat in april 1992 opende in Marne-la-Vallée vlakbij Parijs. Financieel is orde op zaken gesteld en er zijn vele j kleine veranderingen doorge voerd. Zo zijn de prijzen voor entree en hotels -buiten het t hoogseizoen - verlaagd en is eten en drinken goedkoper geworden. Want dat was de algemene te neur van de kritiek: superieur amusement maar schandalige prijzen. Yeurday De jongeman die in westernkle- Jdij bij de uitgang van Frontier- I land staat op deze zonnige vroe- dag zoekt naar oogcon- Itact met de bezoeker. Hij mon- Jstert en kiest voor de Engelse njoy ze rest of yeur day," wenst hij blij. Zouden ze het dan liteindelijk toch leren, die stug- ge Fransen? Die service met een [bigsmile die in de Amerikaanse üisney-parken even gewoon is het dagelijkse portie zonne- lijn. De Amerikaanse organi- latie buigt diep voor de Europe- Ise zeden, maar niet op het ge- 'bied van de dienstverlening. Die loet vriendelijkheid en een aan- 'iootloze uniformiteit uitstralen. jSr is in het park niets te merken pan de 950 man personeel die jtrdwenen zijn door de laatste «organisatie. Overal veel mede- wrkers bij de attracties en bijna schrikbarend veel schoonma kers. Disney moet het properste ■hemapark van Europa zijn. Haar de routine zit er nog niet »ral in: vijf jonge vrouwen aan in een van de Disney-ho- ils aan de ene kant van de balie 1 rap Frans te kletsen en nege- «n ondertussen hun gasten even Itrderop, Dan, na enkele minu- p, neemt een van hen de moei- Pj om te roepen: „Als u déér J-jrt wachten wordt u nooit ge- niipen," 1 ogenschijnlijk kleine veran dering - het schenken van alco hol in enkele restaurants - is bijna blasfemie in de smetteloze wereld van Mickey Mouse. „Als we dat in Amerika zouden doen, zou de hel losbreken," verzekert Tom Morris. De Amerikaan ver telt fijntjes dat het niet de kriti sche Fransen waren die hun fles je wijn bij het eten eisten, maar dat Engelsen en Duitsers niet zonder alcohol kunnen. Bij Eurodisney krijgen ze lang zaam kijk op de Europese consu ment. Die wil'niet alleen superi eur vertier -en dat biedt het park - maar ook koopjes. Van daar dat in de ontelbare winkels voortaan aanbiedingen te vinden zijn; ook al zoiets ongehoord in de Disney-filosofie. Niet dat het nu meteen op De Koopjeshal gaat lijken; de aanbiedingen lig gen heel bescheiden, heel onop vallend en in kleine aantallen in een hoekje van de vele, vele, vele winkels. Maar het kinder-T-shirt met afbeelding van de nieuwste tekenfilmheld is zelfs afgeprijsd van .75 voor 50 francs (ruim vijftien gulden), nog altijd geen echt koopje. Het lijkt toch on waarschijnlijk dat velen een ver blijf in het park inmiddels goed koop zullen vinden. Een Disney- baas heeft daarvoor een simpele verklaring: „Nederlanders ver geten dat hun land spotgoed koop is, daarom lijkt alles hier zo duur". Het is druk in het park. Het lijkt alsof half Spanje er bivakkeert. Dat komt omdat in Spanje de actie 'kinderen gratis mee naar Disney' loopt, die is vorig jaar in Nederland gelanceerd. Andere landen zullen volgen. Zo pro beert Disney het bezoek aan het park meer te sturen en het laag- seizoen rendabel te maken. In Nederland is van Disney-misère nooit sprake geweest: inmiddels zijn 1,4 Nederlandse bezoeken geregistreerd. Nederlanders zijn na de Fransen de fanatiekste Disney-fans in Europa. Nee, van paniekvoetbal is de afgelopen maanden geen sprake geweest, bezweert de Nederlan der mr. Eric-Paul Dijkhuizen. Hij is als directeur attracties/ winkels de baas over bijna alle praktische zaken in het park. Hij loopt bijna over van enthousias me. „Niet geveinsd, het is een uniek produkt in Europa. Het probleem van Eurodisney was grotendeels een financieel-tech- nisch probleem. Want over de bezoekers hebben we geen kla gen gehad. Zo'n negentien mil joen mensen hebben het park bezocht sinds de opening in april 1992. Daarmee' zijn we de druk- stbezochte korte-vakantiebe- stemming van heel Europa. Maar dat vergeten de critici graag." „Zeker, de bezoekers spenderen minder dan verwacht. Dat is een financiële tegenvaller voor ons." Toch is het niet niks wat een Financieel is in het Eurodisney orde op zaken gesteld en er zijn vele kleine veranderingen doorgevoerd. Zo zijn de prijzen voor entree en hotels - buiten het hoogseizoen - verlaagd en is eten en drinken goedkoper geworden. foto archief de stem bezoeker in Disney uitgeeft. Dijkhuizen wil geen cijfers noe men, maar uit zijn woorden is op te maken dat bezoekers gemid deld ruim 150 gulden per per soon opmaken in het park. Toevoegingen In Mickey's koninkrijk -waar zo'n tienduizend mensen werk vinden - zijn sinds de opening tien nieuwe attracties bijgeko men. Ook zijn er naast Mickey Mouse en Donald Duck Europe se stripfiguren op het toneel ver schenen. En in de Disney-win- kels liggen de Kuifje-sokken in eens broederlijk naast de T- shirts van Belle en het Beest. „Met die toevoegingen stellen we het concept van het park bij en daardoor spelen we weer beter in op de behoeften van Europea nen. Die zijn nu eenmaal anders dan die van de Amerikanen," meent Tom Morris. „Zo is het spookhuis hier angstaanjagender geworden dan in Amerika. En Frontierland is hier rotsachtiger. In Disneyland in Californië is dat veel groener, maar daar gel den honderd bomen bij elkaar al als een oerbos. Hier is groen heel gewoon en fascineert woestijn veel meer. We proberen steeds minder om mensen van allerlei nationaliteiten te bedieneit in hun eigen taal en meer te werken met beelden en muziek in plaats van woorden." Madurodam Het idee voor de twee nieuwste attracties Casey Junior le Petit Train du Cirque en Le Pays des Contes de Fées komt van wijlen Walt Disney zelf. Hij vond daar voor inspiratie in Nederland. Met name voor de laatste attrac tie, een rustig kabbelend boot tochtje langs delen van minia tuurstadjes bekend uit sprookjes en films. In de vroege jaren vijf tig was Disney namelijk in Ne derland, om de kunst af te kijken in onder meer Madurodam. Bei de nieuwe Disney-attracties vul len het aanbod voor de jongste Disney-bezoekers aan. Wat spanningsloos kindervermaak erbij was ook nodig, erkennen Disney-officials, die ook toege ven dat het park voor kinderen vanaf vijf jaar pas écht leuk wordt. Het park zal een verdere trans formatie niet kunnen ontlopen. Morris: „Wij moeten ons voort durend aanpassen aan de tijd en de cultuur. We kunnen goed in spelen op de Sega- en Nintendo- generatie in Discoveryland. Maar in het computertijdperk gaan mensen ook meer op zoek naar ouderwetse romantiek en simpele charme. Daar blijven we ook altijd ruimte voor inruimen, want diversiteit is een groot deel van ons succes." Nog een breuk met het verleden: het megaconcern heeft het arro gante 'slikken-of-stikken-beleid' ten opzichte van de zakenpart ners in de Europese reisindustrie versoepeld en het zoekt samen werking met de lokale VW. Zo kan Eurodisney gemakkelijker verkocht worden als écht vakan- tiedoel en niet als tussendoortje. Het vakantiepatroon van de Eu ropeaan heeft de Disney-top ver rast; in de VS is Disney het vakantiedoel voor een hele week; daar geven mensen dan ook tien duizend gulden uit. Het besef is nu doorgedrongen dat Disney dat hier niet alleen kan bereiken, vandaar die samenwerking. Bij de toeristische dienst Seine- et-Marne, de directe omgeving van het park, heerst nog geen juichstemming. Woordvoerster Christiane Schaeffer: „De Dis ney-arrogantie is gelukkig ge temperd, maar nog niet verge ten." Voor de mensen in de streek rond het park is er sinds Disney's komst veel veranderd. Eurodisney zou welvaart bren gen, luidde de verwachting. Daarom stopte de overheid veel geld in het project. „We hebben de afgelopen twee jaar steeds gedacht dat de Disney-boom zou komen, maar tevergeefs. Na tuurlijk wisten we dat Eurodis ney veel aandacht naar zich toe zou trekken, maar de hoop was toch dat er wat meer op de omgeving af zou stralen." „Een regionale identiteit hebben naast Parijs is al niet gemakke lijk," verzucht Schaeffer. En dan is er nu een nieuwe veelvraat bijgekomen. „Terwijl wij toch zoveel te bieden hebben: bossen, kastelen, een authentiek land schap, tastbare herinneringen aan de middeleeuwen, een goede regionale keuken, de Brie-kaas komt hier vandaan. Als mensen naast een bezoek aan Disney ook de charme van Frankrijk willen proeven, moeten ze niet in Dis ney blijven, maar de omgeving van het park opzoeken. Onze troef: het is veel goedkoper dan in het park." Zegen Toch vindt zij, ondanks haar kritiek, Disney een zegen voor de streek. Niet alleen omdat het een amusementspark van grote klas se is, maar ook omdat de regio nu definitief een vrijetijdskarak- ter heeft gekregen en niet meer geofferd kan worden aan de ex- pansiezucht van het grote en nabije Parijs. De eerste samenwerking tussen haar organisatie en Euro Dis neyland is er, een arrangement voor senioren. Schaeffer heeft plannen genoeg. „Maar we wil len niet te veel ineens, want we realiseren ons dat dit voor het eerst in de geschiedenis van Dis ney is dat ze zo samenwerken met een organisatie van buiten." Disney-ontwerpers hebben in middels ook het kantoor van de toeristische dienst op het terrein van het park onder handen ge nomen. Nu ziet het WV-kantoor er uit als de andere winkels op het terrein: het ligt er, naast WV-brochures, vol met strop dassen (Amerikaans fabrikaat) met de Mona Lisa en de Eifelto- ren en andere prullaria. Maar het bezoekersaantal steeg dgor die knieval voor de commercie wel van tweehonderd tot acht tienhonderd per dag. De show moet voort voor Dis ney. Dus wordt er verder geïn vesteerd, tot eind volgend jaar honderd miljoen dollar. In de kolossale super-high-tech-at- tractie Discovery Mountain bij voorbeeld die volgend jaar open gaat. En dat tweede themapark - het film-themapark - dat naast Eu rodisney zou komen? Dat zou eerst dit jaar open gaan en ver volgens in 1995. Maar daarover houdt iedereen wijselijk zijn mond. De tijd van borstklopperij is voorbij. 00 donkere im de pan graden/stand 4). Smj de p- nkere groen kan gebruikt w J water staan, zodat het zand prei vervolgens uitlekken pan de boter en roerbak de p wat is geslonken, niet gaar 1 !dep hem droog. Stort in een leg op dit bedje van groen hem 20 minuten in de ov laak de salade en het roor®ï.r de zure room met de m°ster tueel ook wat zwarte peper; ie deksel of de folie van de s de vis. Giet ook het glas wijn minuten in de oven staan. winterpenen boven een grove ne). Maak de salade op smaas de mint. °oor Rien van derSteen raket. Of je in een startende oe®§ 747 zit die maar niet 11 grond wil komen. In goeie drie seconden raast '«projectiel van 0 naar 100 IOmeter per uur. GeenFer- IR,, e»e suPersportwagen: de 13attl ES HO. Een super- ,ron(4ie in dit blaartrek- I puite scbeurijzer op het cir- komt Precies vandaan »orrit 6e' n'emand. Gesproken 1 I dat inVan een bankconsortium, ,11 lieWt?tember 1991 in Parijs ■2 dOl Op D1C wlnieuwe Bugatti voor- Btettn sProokje van Ettore taeeg een vervolg. Met volstrekt onbetaalbare "Qe, die teert op de be ier diI,naïn Van de autobou- 01*3147 Jaar dood is. 19io 7' ^nees begon if.een Jn ei|en autofabriekje 'talige verf fabriek in taw&as- Niet lang tedelingen eten meer bie^W^ het oosten en zuiden wo van0 lentenonderzoek in opdracht fï "S iflÜj' i ens kochten in 1993 voor ïiddelde Nederlander verb [K helft daarvan is varke"orvCiedi'1l nclusief slachtafval en diervoi verkelijk geconsumeerd, rder dat mensen eten dan anderen. oen ;n met een lager inkomen v^.. eu tionele stoof- en riblappe I Wen Hi b'i een aut0 te I Vl*ir en t„ u en bestemd was Ibuitor, alen door vorsten. I RoB?Raatse 'U°yale' over- ■Et(Was myCe z,el£s 111 Priis' m autoland nog niet eerder vertoond. Bugatti had meer bizarre din gen gedaan: in 1899 voltooide hij een driewieler met twee mo toren in plaats van één. Gehol pen door de rijke adel produ ceerde hij in 1924 zijn 'Type 35', dat meer dan duizend races won. Veel minder bekend is dat hij ook een vliegtuig bouwde, een lichte fiets en een trein- aandrijving. In dat licht bezien is de overname door het nieuwe Bugatti vorig jaar van het En gelse Lotus niet verwonderlijk. Lotus maakt behalve sportau to's en monocoques voor de Formule I ook vederlichte fiet sen die uit de peperdure kunst stof kevlar bestaan. Spektakel De wederopstanding van het merk was tweeëneenhalf jaar geleden een uniek spektakel. Maastrichtenaar Jean Prick, de grienende Bugatti-freak die ja ren geleden opzien baarde in het tv-programma Showroom, zal er ongetwijfeld wederom tranen van in de ogen hebben gekregen. Een groepje rijkaards had min stens 300 miljoen gulden bij elkaar gelegd om de Bugatti- droom te doen herleven. Een nieuwe fabriek in het Italiaanse Campogalliano werd zorgvuldig voor de buitenwereld gesloten gehouden om eind 1991 zijn geheim prijs te geven. Een nieu we Bugatti was geboren: de EB 110. Een beestachtige sportwa gen. Naar boven scharnierende deuren, een middenmotor met twaalf cilinders en een slagvo lume van 3.5 liter, een chassis uit koolstofvezel en vierwie- laandrijving verhogen de exclu siviteit van dit mietserse sport- kanon. Op het Ricard-circuit in Le Castellet staat de Bugatti zacht te brommen. De zestig kleppen in het gigantische motorblok zijn duidelijk hoorbaar. De testrijder komt nauwelijks bo ven het stuurwiel uit. „Deze is nóg sneller dan de gewone ver sie. Dit is de Stradale Super sport en die heeft 620 pk. De gewone 110 heeft er 560." Ah ja. Een keer of tien het vermogen van een Astraatje of een Golfje dus. Topsnelheid 354 km/h. Een snellere produk- tieauto bestaat niet. Wanneer de brullende Bugatti de eerste haakse bocht in gaat een ge spannen blik op de snelheids meter: ruim 140 geeft de naald aan. 1,2 miljoen Het Astraatje of de Golf zou De EB 110. Een beestachtige sportwagen. allang gillend de bocht uitge vlogen zijn. De Bugatti geeft geen krimp. De enorme Miche- lins eronder produceren een licht gehuil. Op het rechte stuk gaat het grommend richting 200. Met speels gemak nog steeds. Vrooap Vrooaar. De vier turbo's achter de gewelfde sportstoelen gieren het uit. Het ruikt in de benauwde cabine naar brandstof. In korte opeen volgende bochten kraakt de kunststof carrosserie boven het allesoverheersende motorge- weld uit. Comfort is ver te zoeken. Net als in een Ferrari. Maar daar worden ook tonnen voor neer geteld. De Bugatti kost ruim twaalf ton. Toch leverde de fa briek er vorig jaar zestig af. Topman Artioli heeft verklaard er dit jaar één per dag te willen bouwen. Superrijken met bui- tennissige verlangens zijn er blijkbaar nog genoeg. Bij uitgeverij De Vrijbuiter is het dertiende Formule I-j aar- boek verschenen. Samenstelster Anjès Verheij geeft in het 125 pagina's boek een overzicht van de huidige stand van zaken op de racecircuits, de wagens en motoren, de teams en de rijders. Het ondoorzichtige wereldje van de Formule I wordt belicht middels interviews met Bernie Ecclestone en Max Mosley en via schema's kunnen geïnteres seerden zelf de standen per Grand Prix bijhouden. Verheij laat ook het Limburgse talent Jos Verstappen aan het woord, evenals Arie Luijendijk, de Nederlandse Amerikaan die in de VS een belangrijke rol speelt in het Indycar-gebeuren. Het boek is te koop in de Bel gische en Nederlandse boeken winkel voor 29,95. Kleurig en fleurig. Zoals het racewereldje zelf. Toen de Nobelprijs winnaar F. Burnett in 1952 zijn prijs in ont vangst nam beweerde hij nog vol vertrouwen dat we de in fectieziekten onder de duim hadden gekregen. Welvaart, hygiëne, inentingen en anti biotica hadden de zo gevrees de ziektekiemen eens en voor altijd getemd. En net toen de medische gemeente zich al te luidruchtig op de borst begon te kloppen, kwam deze medi sche hoogmoed voor de val. Oude infectieziekten begon nen nieuwe gemene kunstjes te vertonen, nieuwe ziekten doken op: Lassakoorts, Eboli- fever en natuurlijk Aids. Bac- terieën werden steeds beter bestand tegen de antibiotica, de wondermiddelen van deze eeuw, zodat men vreest dat ze over een jaar of dertig hele maal niet meer werken. En Avrion Mitchison, weten schappelijk directeur van het Duitse Onderzoekscentrum in Berlijn vroeg zich onlangs in het blad 'Scientific American' zelfs af of we de strijd tegen de ziektekiemen op termijn zullen overleven: „Zullen de microben winnen, of wij?" Dat vertrouwen op de medi sche almacht berustte op een medische denkfout. Men dacht dat ziektekiemen - pa rasieten ofwel microben zoals bacterieën, virussen, gisten en schimmels - domme wezens zijn, en dat effectieve bestrij dingsmiddelen die vandaag werken dat ook overmorgen zullen doen. Maar zo is het niet. In de natuur heerst een oorlog van allen tegen allen. Actie is reactie. Bedenken wij iets slims tegen de parasieten, dan bedenken de parasieten al gauw iets slims tegen ons. De geschiedenis geeft daar talrijke voorbeelden van en het meest dramatische voor beeld is de ramp die Caffa, een havenstad aan de Zwarte Zee, trof in de herfst van 1347. De Tartaren, die tot dan het stadje hadden belegerd, braken hun beleg plotseling af. „God heeft het wonder laten gebeuren, waarom wij hem hadden gesmeekt," moet de burgemeester toen gezegd hebben. Maar tegen de mid dag zakten de eersten in el kaar. Bloed liep uit hun mond. De bewoners vluchtten in paniek, en een paar maan den later heeft de pest heel Italië in zijn greep. Tien jaar later laat paus Clemens VI de balans opmaken: de pest, de Zwarte Dood, heeft 42.836.468 mensen gedood. Dat is een kwart van de be volking van het toenmalige Europa. Het vreemde is dat de Zwarte Dood zonder aanwijsbare re denen weer uit Europa ver dween. Aan hygiënische maatregelen kan het niet ge legen hebben, want Europa was na de epidemie net zo intens smerig als daarvoor. De klassieke ziektekundige theorie geeft drie redenen voor dat geleidelijke verdwij nen: de mensen vluchten weg, ze bouwen een weerstand op tegen de ziekte of ze gaan er aan dood. Om deze drie rede nen komt een epidemie altijd aan zijn eind, zoals een bos brand uiteindelijk uitdooft bij gebrek aan bos. Toch is er meer aan de hand. Richard Dawkins van de Uni versiteit van Oxford opperde een aantal jaren terug dat het voor ziektekiemen heel nade lig kan uitpakken om al te moorddadig te zijn. Australië leverde voor zijn theorie het perfecte 'natuurlijke experi ment'. Dat continent was zo vergeven van de konijnen dat de overheid besloot om het myxoma-virus op ze los te laten. Dat hielp. Binnen twee jaar was er in Australië geen konijn meer te bekennen. Maar enkele jaren later hup pelden de konijnen weer in overvloed rond. Hoe kon dat nu? Omdat zegt Dawkins, de allersterksten onder het virus het konijn zo snel hadden ge dood dat ze samen met het slachtoffer ten onder waren gegaan. Ze hadden de kip met gouden eieren geslacht. Maar de zwakke broeders on der het virus, die het konijn in leven hadden gelaten, kregen wel de kans om op andere konijnen over te springen en fcO O ui Door Jan Paalman overleefden. Dat is de reden vier waarom dodelijke epide mieën vanzelf aan hun eind komen. Ziektekiem en slacht offer, microbe en mens, heb ben dezelfde agenda: een woeste drang om te overle ven. En om te overleven moet de ziektekiem niet al te dode lijk zijn. Dodelijke ziektekiemen wor den dus uiteindelijk handtam. Syfilis was in de 16de eeuw een snel dodende ziekte en nu niet meer. Hetzelfde geldt voor mazelen en tbc (hoewel het laatste microbeest weer zijn tanden laat zien) en zal ook gelden voor het aidsvirus. Ook deze meedogenloze moordmachine zal uiteinde lijk eindigen als handtamme ziektekiem. Eind goed, al Maar waarom trok Avrion Mitchison („zullen de micro ben winnen, of wij?") dan aan de bel? Omdat 'ons afweer systeem als nooit tevoren door de microben wordt uit gedaagd.' Microben, ziekte kiemen dus, hebben op ons één geweldig voordeel: ze ver menigvuldigen zich zo razend snel dat ze door selectie heel snel hun ziekmakende eigen schappen aan veranderende omstandigheden kunnen aan passen. Maar ons afweersys teem is al duizenden, mis schien wel tienduizenden ja ren hetzelfde, terwijl ook on ze omstandigheden in ijltem po veranderen. De wereld be volking groeit met één miljard mensen per tien jaar als nooit tevoren en op dit moment voltrekt zich de grootste volksverhuizing in de geschie denis der mensheid. Een nieu we ziektekiem kan zich nu razendsnel verspreiden en het is de vraag of ons afweerappa- raat de tijd wordt gegund om effectieve wapens tegen die nieuwe bedreiging aan te ma ken. Dat er na aids nieuwe ziektekiemen op ons af zullen komen, daar twijfelt geen des kundige aan. In het dierenrijk huizen talloze ziektekiemen die een overstap naar de mens zouden kunnen maken. Dat zijn de gevaarlijksten, want die hebben nog niet geleerd om het met hun slachtoffers (wij dus) op een akkoordje te gooien. Mitchison denkt dat het wel goed zal aflopen (maar dat hij zich die vraag stelde zou vijf tien jaar geleden onbestaan baar zijn). Hij rekent op wat deskundigen de 'polymorfie' van ons afweerappraat noe men: onze afweer heeft een zo veelvormig repertoire dat het tot nu toe altijd wel een antwoord heeft kunnen be denken op nieuwe ziektekie men. Dat er een nieuwe ziek tekiem zou opduiken waar het veelvormig afweerappa- raat geen antwoord op weet gelooft hij niet, maar hij durft er niet zijn hand voor ijn het vuur te steken. Bovendien hoopt hij op één eigenschap die wij wel bezitten en ziekte kiemen niet: het menselijk vernunft, het vermogen om een ramp aan te zien komen en maatregelen te treffen. Niemand heeft dat unieke vermogen beter beschreven dan Blaisse Pascal. In 1654 schreef hij in 'Gedachte' num mer 218 deze prachtige zin nen: „De mens is maar een riet, het zwakste in de natuur, maar het is een denkend riet. Het is niet nodig dat het gan se heelal zich wapent om hem te verpletteren: een damp, een waterdruppel zijn vol doende om hem te doden. Maar zelfs als het heelal hem verpletterde, zou de mens nog edeler zijn dan wat hem doodt, omdat hij weet dat hij sterft en welk voordeel het heelal op hem heeft. Het heelal weet daarvan niets." Utrecht (anp) - Nederland heeft ten minste acht dagbehandelings centra nodig voor psoriasis-patiënteh. Er is nu één centrum voor mensen die lijden aan deze chronische huidziekte. Zij zijn vaak meer gebaat bij behandeling in een dagcentrum dan bij behandeling thuis of in een ziekenhuis. Dit stelt de dermatoloog D. de Hoop in zijn proefschrift waarop hij op 29 april promoveert aan de universiteit van Utrecht. De meeste psoriasis-patiënten behandelen zichzelf thuis of laten zich opnemen in een ziekenhuis. Aan beide mogelijkheden kleven volgens De Hoop bezwaren. Patiënten die thuis blijven, moeten de discipline opbrengen voor een vaak vervelende zalftherapie. Ze moeten zich twee keer per dag van top tot teen insmeren met stinkende, zichtbare zalf. Opname in een ziekenhuis duurt gemiddeld zes weken. Dagbehandeling van acht tot tien weken is volgens De Hoop een geschikte tussenvorm onder meer omdat het dagelijkse leven van de patiënt met per week drie behandelingen van gemiddeld twee uur elk niet al te zeer ontwricht wordt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 27