DE STEM Het ware verhaal van Leroy Paige In fascinerende expositie, toneelvoorstellingen en films Latijnsamerikaanse acteurs willen boycot 'Huis met de geesten UIT GIDS M PESTEM Westduitse omroep daa De Mol voor rechtbank SUSKE WISKI HAMBONE Franse kunst om de kunst IN BEELD Lokaal 01 Breda Lokaal 01 Antwerpen 0 „Nederlanders praten makkelijker over hun seksleven dan over geld verdienen" Jort Kelder, hoofdredacteur Quote dinsdag 12 april 1994 deel Domstad vol van de duivel Rijksmuseum Het Catha- rijneconvent te Utrecht richt de schijnwerper op duivels en demonen in de Nederlandse cultuur sinds de middeleeuwen. Dat gebeurt aan de hand van een prachtige verza meling schilderijen, boe ken, spotprenten en an dere objecten. Ook elders in de Domstad zal de duivel rondwaren: in to neelvoorstellingen en films. Door Joep Eijkens De eerste duivel die ik zag, zat in een poppenkast. Zo'n roodozwart kereltje met bijna afgesleten ho rentjes. Hij boezemde geen angst in, geloof ik. En leek ook nauwe lijks op de akelige monsters waarmee katholieke kinderen een generatie eerder nog te ma ken kregen. Op de tentoonstelling 'Duivels, en Demonen' zijn ze te zien, de duivels in vooroorlogse boeken voor de jeugd. Ook het prachtige Prentenboek van de Kinder- biecht zit er bij, uitgegeven door het R.K. Jongens weeshuis van de Fraters van Tilburg. Het was de tijd dat je engelbewaarder de goede weg wees, de duivel de kwade. Tegenwoordig is de duivel meer iets 'om te lachen. Zoals je kunt lachen óm spotprenten waarop politici als duivels afgebeeld zijn. Of om een krantekop als 'Japanse vader mag zoontje Dui vel noemen'. Aan de andere kant worden duivel en hel er nog vaak bij gehaald als men gruweldaden of rampen tracht te beschrijven waarvoor woorden tekort schie ten. En voor. sommige mensen bestaat de duivel nog echt. Denk alleen al aan die Tegelse trappist die er een drukke praktijk op nahoudt als excorcist. Dieper Het idee voor de tentoonstelling in Utrecht is afkomstig van de landelijke werkgroep Demonolo- gie, voortgekomen uit een groep wetenschappers van diverse pluimage die zich sinds het be gin van de jaren tachtig bezig houden met de geschiedenis van hekserij, tovenarij en magie in het Nederlands taalgebied. De meest recente publikatie van de groep betreft de bundel 'Dui- velsbeelden, een cultuurhisto rische speurtocht door de Lage Landen'. Het is een boek voor mensen die dieper in willen gaan op de materie dan op de ten toonstelling gebeurt. Niet dat de samenstellers van de tentoonstelling op de populaire toer zijn gegaan of vervallen in goedkope sensatie. Gelukkig niet. Misschien het enige speelse element zijn de rode afdrukken van bokkepoten op vloer en trap die de bezoeker de weg wijzen van kassa naar expositieruimte. Daar begint een fascinerende tocht langs een schitterende ver zameling boeken, schilderijen en andere objecten met in de hoofd rol de duivel. Wild dier In de middeleeuwen was de dui vel voor de meeste mensen even reëel, als een of ander wild dier. Maar de duivel was niet uit op vlees en bloed maar op de ziel. Hoe vromer de eigenaar ervan, des te aantrekkelijker was het voor de duivel om hem te verlei den tot de zonde. Daarom is het ook verre van vreemd juist op afbeeldingen en in levensbe schrijvingen van heiligen zo vaak de duivel tegen te komen. Het 15e eeuwse schilderij 'Scè nes uit het leven van Job' geeft een mooi voorbeeld. Het is geba seerd op het bijbelse verhaal van Job die door de duivel bezocht wordt met de ene na de andere ramp en uiteindelijk als een ge louterd en gelukkig mens kan sterven. Intrigerend is vooral dat God de duivel toestaat om de arme man zo te beproeven. Job accepteert het allemaal met de woorden: 'De Here heeft gege ven, de Here heeft genomen, de naam des Heren zij geloofd'. Pest Maar ook gewone mensen wer den beproefd. Dat blijkt bijvoor beeld uit de 15e eeuwse boeken over de Ars Moriendi, de 'kunst Tijdens een fascinerende tocht langs een schitterende verzameling boeken, schilderijen en andere objecten met in de hoofdrol de duivel kom je op de expositie ook dit fraaie exemplaar tegen. van het sterven'. Deze boeken waren vooral populair in de tijd dat de pest huis hield in Europa en er als gevolg van de massale sterfte een tekort aan priesters ontstond. Het moet voor gelovi gen iets vreselijks zijn geweest om zonder de laatste sacramen ten het zwarte gat van de dood binnen te gaan. Vandaar de behoefte aan een soort handboek voor stervensbe geleiding. Dat het niettemin ver re van gemakkelijk was om goed christelijk te sterven, laten Ars Moriendi-illustraties zien waar op engel en duivel strijden om de ziel van de stervende. Na de middeleeuwen werd de duivel steeds minder een wezen als wel een symbool voor het kwaad. In de geloofsstrijd tussen katholieken en protestanten maakte men elkaar uit voor dui- velsgebroed dan wel handlanger van Satan. Op de expositie hangt een voorbeeld uit de pro testantse hoek, een 'spotschil dering op de paus', een soort Januskop. Door een technisch foefje draait het 17e eeuwse pa neel langzaam rond zodat we nu eens de paus zien dan weer een duivel. De expositie gaat slechts" zijde lings in op de tijd van de roman tiek, toen de duivel - hij was nu eenmaal een gevallen engel - ook als een tragische figuur werd afgebeeld. Bij het naderen van' de moderne tijd wordt de duivel vooral gebruikt als symbool voor het kwaad in de mens zelf. In de eerste helft van deze eeuw zorgen katholieke opvoeders als het ware voor een wedergeboor te van de ouderwetse duivel. In jeugdboeken verbeelden engel bewaarder en duivel de goede, respectievelijk slechte neigingen van het kind. Bij vergelijking van verschillende drukken van het Prentenboek van de Kinder- biecht kan men zien dat de dui vel in 1939 minder prominent en minder angstaanjagend afge beeld wordt dan in 1927. 'Het inspelen op de gevoelens van schuld en angst bij het kind staat nu kennelijk ter discussie', lezen we in de informatieve en fraai geïllustreerde catalogus. Mooie jongen Een heel andere wind waait er in de laatste tentoonstellingsruim te. Hier voeren spotprenten de boventoon. Ook L.J. Jordaan is van de partij. Niet alleen met een spotprent van 'Satan Hitier' maar bijvoorbeeld ook met een uit 1930 daterend ontwerp voor een affiche waarop de duivel als aanprijzer van sigaren figureert. Ik loop nog eens terug naar het begin van de tentoonstelling. Bij de entree staat een levensgrote pop in het helrode duivelskos- tuum dat gebruikt is voor het ballet van Jiri Kylión bij Stra- winsky's 'L'histoire du soldat'. Met rook en vuur erbij moet het pak op het toneel schitterend werken. Er komt juist een groep je oudere vrouwen binnen. 'Hé', roept een van de dames, 'dat is een mooie jongen!' De tentoonstelling loopt tot en met 26 juni. Tot die tijd zullen er in het museum zelf of elders drie theaterprodukties opgevoerd worden rond duivels en demo nen, waaronder 'Gilles en de nacht' van Hugo Claus. Ook or ganiseert Filmtheater 't Hoogt begin juni een cyclus met films rond het thema. Duivels en Demonen. Rijksmu seum Het Catharijneconvent. Nieuwegracht 63, Utrecht. Ope ningstijden dinsdag tot en met vrijdag 10.00 tot 17.00 uur. Op zater-, zon- en feestdagen 11.00 tot 17.00 uur. Tentoonstellings catalogus 25. Gerard Rooijakkers e.a.: 'Duivels- beelden, een cultuurhistorische speurtocht door de Lage Lan den'. Uitg. Ambo, prijs 59,50 Informatie over de theaterpro ducties: Paardenkathedraal, 030-711414. Informatie over de filmcyclus: Filmtheater 't Hoogt, 030-328388. Philippe Cazal is het perfecte onderwerp van zijn eigen kunst. Zijn beeltenis, zijn naam, zijn kunstenaarschap, alles is sa mengevoegd tot een presentatie die volmaakt oogt. Geen stofje, geen fout, geen afwijking, dus ook geen enkele persoonlijke of emotionele toets die ook maar de geringste rimpeling teweeg brengt in het egaalgladde op pervlak. En dat oppervlak is letterlijk.de hele ruimte van de tentoonstel ling. Alles staat met alles in verbinding. Vloer, wanden en plafond betrekt Cazal bij het installeren van zijn werk. Niets wordt aan enig toeval overgela ten. In de eerste zaal vanaf de in gang van De Beyerd toont Cazal zichzelf, in herhaling. Tien fo to's opklimmend in grootte die tussen plafond en vloer aan draden zijn gemonteerd. Aan de wand de gezeefdrukte foto in affichevorm en een tekst, en de opvallend geklemde vloerbe dekking die alles verbindt tot een 'Gesamtkunstwerk'. Wat de foto afbeeldt is Philippe Cazal zelf: een keurig gesoig neerde burgerman die een staaf in zwart/wit in de hand houdt. Precies zoals een model reclame maakt voor een consumptie-ar tikel. De foto is perfect: scherp, gepolijst, glad van licht, opge wekt van toon, kortom de foto grafie van de reclame die ons een wereld opdringt van vol maakt en bereikbaar geluk. En Cazal maakt ook reclame: voor zijn werk en zodoende voor zichzelf. De staaf is van kleur en vorm een Leit-motief in deze presentatie. De kleuren zwart en wit zijn zijn huisstijl, zijn naam is zijn logo. Het is kunst die de beeldtaal aan de orde stelt van de reclamewereld. Enig verschil? Dat is er nauwe lijks. Is deze kunst, als we dat zo bereid zijn te noemen, interes sant? Dat zou ze zijn als het om 1965-1970 zou gaan. Maar nu, Door Frits de Cortinck in 1994, hebben we dit soort kunst al zo vaak gezien. Die déja-vu-ervaring is de zwak heid van Cazals perfectie. Kunst die gaat over kunst, kunst die de kunst en de relatie met zoiets als de reclame aan de orde stelt, berust op een smalle stellingname die je maar een keer in de praktijk kunt bren gen. En dat is dus 30, 40 jaar geleden al gedaan door Andy Warhol, bijvoorbeeld. Op dat thema is natuurlijk daarna nog genoeg gevarieerd, maar in de vorm die Cazal kiest, is het onderhand wel gezegd. Eenmaal het idee uitgesproken, is het bekend en genoeg. Op die gladde manier is Philip pe Cazal een pastiche van zich zelf. Zoals hij op een groot affiche in de grote zaal poseert tussen twee stralende vrouwe lijke modellen. Het gaat eigen lijk over niks, of in zijn eigen woorden: 'Ik was een schilder en beeldhouwer toen ik besloot om kunstenaar te worden'. Philippe Cazal tot 2 mei in De Beyerd, Boschstraat 22, Breda Op de plaatsen waar de flauwe voorjaarszon van twee weken geleden lange schaduwen wieip op de vloer en op de wanden, is Simcha Roodenburg aan het werk gegaan. Plaats van hande ling: de grote benedenzaal van de presentatieruimte van Lo kaal 01 aan de Bredase Kloos terlaan. Materiaal: een frees en een haakse slijptol. In de eerste zaal vanaf de ingang van De Beyerd in Breda toont Cazal zichzelf, een keurig gesoigneerde burgerman, in herhaling. Het zichtbare resultaat: ven stervormen en strips die uit de muren en vloer weggeslepen zijn. En de ruwe, grof gemetsel de rode baksteen blootleggen die de binnenkant van het ge bouw vormen. Twee weken geleden begon in Lokaal 01 de nieuwe presenta tie van 'Het romantisch pro gram; een genealogie van herin nering en verlangen' waar Toon Laurense, Nanne op 't Ende en Simcha Roodenburg aan deel nemen. Onder omstandigheden die zij helemaal zelf hebben kunnen bepalen, hebben ze een periode voor de opening in het gebouw kunnen werken, aan iets wat specifiek op die ruimte is toegesneden. Voor Simcha Roodenburg was dat de ruimte zoals die door het invallende licht wordt ingevuld en van sfeer bepaald. Dat is zowel het nieuwe voorjaarslicht als het altijd hetzelfde avondlicht van de straatlantaarns. Het licht dat strepen schaduw op de grond laat vallen en dat de spijlen van de vensters in schaduwgedaante op de tegenover liggende muren projecteert. En daarin hier en daar de belijning van de bomen die op het pleintje voor Lokaal 01 staan. De plaats van de schaduw heeft Roodenburg vastgelegd op de meest letterlijke en concrete manier. De schaduwen zijn ge kerfd in het gebouw. Waar de schaduwen vielen heeft hij met frees en slijptol een centimeters dikke laag weggehaald en zo het licht van een dag voor eeu wig vastgelegd. Althans in prin cipe. Want na hem zullen de gaten wel weer hersteld worden en daarmee de sporen van die ene voorjaarsdag gewist worden. Het aardige van de installatie is dat nu, twee weken later, de zon de schaduwen op een andere plaats in de ruimte werpt. Het verloop van twee weken is aan de verandering van de lichtval kenbaar. En daarmee zijn we bij de essentie van deze opval lende ingreep in een gebouw: Roodenburg maakt dat abstrac te en vluchtige begrip tijd tot een zeer concrete en fysieke gewaarwording. De tijd wordt zichtbaar, voor even. Lokaal 01, Kloosterlaan 138, Breda, tot 19 april (geopend donderdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur) Het werk dat Gert Rietveld rea liseert is een daad van architec tuur. Ook al bestaat het werk soms maar heel tijdelijk, sterker nog: ook al wordt het soms zelfs helemaal niet uitgevoerd, de es sentie van zijn installaties is architectonisch van aard. In een bestaande ruimte, zoals nu, in de kleine Antwerpse ves tiging van het kunstenaarscol lectief Lokaal 01, schuift hij zijn bouwsels tussen de aanwe zige vormen. Hij heeft hier twee cabines gebouwd van MDF, een hard soort namaakhout. Die ca bines staan op dunne poten zo dat ze zich in het luchtledige verheffen en tussen de balken en buizen van de presentatie ruimte passen. De afstand tussen de cabines wordt overbrugd door een lan ge, smalle schacht waar een mens zich niet doorheen kan wurmen. Maar waar die wel doorheeen kan kijken en zo doende via oog en oor in verbin ding kan treden met de andere kant. De gegeven ruimte verkleint hij door zijn bouwsels die net groot genoeg zijn om er in te zitten. De entree tot de cabine wordt mogelijk gemaakt door een keu kentrapje, de verbinding tussen de platte vloer en de zwevende ruimte van Gert Rietveld. Een maal zittend in dat minuscule kamertje ervaar je een eenvou- ,dige vergroting door de lange schacht waarin je kijkt en die een kleine blik geeft op de an dere kant, die in werkelijkheid heel dichtbij maar in beleving veraf is. De truc gaat nog verder. Als je de cabine afsluit en het licht dus buiten de deur houdt, word je onzichtbaar voor de andere kant, terwijl jij het andere eind van de schacht wel ziet mits de deur daar natuurlijk wel open is gebleven. Het is het effect van de eenzijdige spiegel: wel zien, maar niet gezien worden. De bouwsels van Gert Rietveld hebben alle verwantschap met het klassieke labyrinth. De bui tenwereld wordt afgegrensd, er wordt een kleine binnenwereld gemaakt waar alle overzicht uit verdreven is. Waar scheiding nog kleinere ruimtes maakt die op een of andere wijze met elkaar in verbinding staan. Rietveld schept de illusie van een weg naar nergens. Dat veel van zijn bedenksels niet uitge voerd zijn, deert hem weinig. Het gaat hem om het idee ten aanzien van dat wat wij de ruimte noemen. Lokaal 01, Verbrande Entre potstraat 9. Antwerpen (nabij de Schelde), tot 18 april. Van onze rtv-redactie Heel vaak kreeg hij te horen: „We zouden je goed kunnet gebruiken maar jammer dat je zwart bent." Leroi 'Satchel' Paige, Amerika's eerste zwarte honkbalhelj Over hem gaat vanavond de film 'Don't look back'. Louit Gossett jr. vertolkt de hoofdrol. Leroy Paige is geboren in Mo bile, Alabama, in 1906. Hij belandt na een akkefietje met de politie op 12-jarige leeftijd in een heropvoedingsgesticht. Tijdens de gymles ontdekt hij zijn talenten als pitcher. Zijn coach adviseert Leroy, als de ze na zes jaar vrijkomt, zijn talenten te benutten. Vaak krijgt de sportman nul op het rekest. Hij zoekt zijn toevlucht tot de National Ne gro Baseball League, de zwar te tegenhanger van de M League. Pas na de oo maakt Leroy de overstap, de Brooklyn Dodgers is hij j eerste zwarte speler. In 1971 werd zijn naam schreven in The Baseball ftj of Fame. Daarmee was Letoi Paige de eerste zwarte honk", bailer die het zo ver schopte Aan zijn leven wijdde hij het boek 'Maybe I'll pitch forever' Daar is de film op RTL4, 20.25 uur Keulen/Hilversum (anp) - De Westdeutsche Rundfunk heeft bij de rechtbank in Keulen een klacht ingediend tq de Nederlandse tv-producent John de Mol en de Duitse zen RTL Plus. De WDR voelt zich bekocht door de producent, De WDR, die uitzendt op het eerste Duitse net, had voor 1,7 miljt gulden Medisch Centrum West van John de Mol Produkties gekocht. Later kwam de omroep er achter dat De Mol vooi commerciële concurrent RTL Plus het daar veel op lijkende Stadtklinik maakte. De dialogen zijn voor een deel letterlijk hetzelfde. Zo gebeuren dat op één dag hetzelfde verhaal bij Duitsland 1 en RU het scherm werd vertoond. Het bedrijf van De Mol was maand middag nog niet van de dagvaarding op de hoogte. In krantenpublikaties heeft de scenarioschrijver Hans Galesl toegegeven dat voor Die Stadtklinik oud materiaal van MO' gebruikt. Daarmee denkt de WDR voor de rechtbank sterk testa J* -öiï V-Ai,, o 9i6llr, Los Angeles (afp) - Latijnsamerikaanse acteurs in de I roepen op tot boycot van het 'Huis met de geesten', verfilming van de bekende Chileense roman van Issl Allende. De latino's veroordelen de distributie van de i omdat de latijnsamerikaanse familiegeschiedenis door tal angelsaksische acteurs in beeld wordt gebracht. „We willen een boodschap aan Hollywood brengen. Het wordt tijd dat de Spaanse taal in de latijnse en niet-latijnse films doordringt." Volgens Del Zamo- ra, Amerikaan van Mexicaanse oorsprong en speler in Robocop en White men can't jump, is het voor acteurs van Zuidameri- kaanse komaf uiterst moeilijk binnen de filmindustrie naam te maken. „Als de Engelstalige sterren doorgaan met het inpik ken van typische rollen voor Zuidamerikanen, zullen we alle films boycotten", aldus Zamora. Het 'Huis met de geesten' toont de geschiedenis van Chili in de 20e eeuw, aan de hand van de gebeurtenissen binnen een Chi leense familie. De hoofdrollen worden gespeeld door Meryl Streep, Jeremy Irons en Glenn Close. De verfilming van de ro man van Isabel Allende, een nicht van de voormalige Chi- FILMS GOES -Grand Theater 19.30 u. Irma la Douce. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Sister act 2. 20 u. On deadly ground. 20 u. Tree Musketeers. 20 u. Schindler's list. 20 u. Free Willy. VLISSINGEN - Alhambra 1 19.30 u. Schindler's list. - Alhambra 2 20 u. Sister Act 2. - Alhambra 3 20 u. On deadly ground. - Alhambra 4 20 u. Mrs. Doubtfire. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The 3 musketeers. Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains of the day. Zaal 3 - 14.30 en 17 u. Aladdin. 20 en 22.30 u. Philadelphia. Zaal 4 - 14.30 en 17 u. The peli can brief. 20 en 22.30 u. Free Willy. Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind ler's list. Zaal 6 - 14.30 en 17 u. Free willy. 20 en 22.30 u. The pelican brief. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Carlito's way. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Wayne's world. Zaal 9 - 14.30 en 17 u. Jurassic park. 20 u. Schindler's list. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The house of spirits. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. True romance. Zaal i? 14 30 en 17 u. Aladdin. 20 u. The fugitive. 22.30 u. Striking distance. leense president Salvador Alf de, behaalde in Europa eenii stekende recette. De ontval in de VS tijdens het p einde, was wat koeler. De I Angeles Times sprak var verkeerde stap in de carrière: de deelnemende acteurs. De latijnsamerikaanse vertegenwoordigen 3 pn« van de 55.000 acteurs die bij grootste vakbond van lywood zijn aangesloten Spaanstaligen vertegenwcrt gen 40 procent van de bevolla van Los Angeles en 30 profl van de bevolking van Cali: Uit een onderzoek naar de ta ste films over Latijns-r blijkt dat van de drietal» rollen voor Zuidamerikanei geen enkele door een latino gespeeld. In acht gevallen? den de latino's wèl een rot van een niet-Zuidamerika» Zaal 13 - 14.30, 17, 20 u.l Hood: Men in tights. 22.30 u. The real Mc Coy. Zaal 14 - 14.30, 17,20 en 22»! In the name of the father. L Zaal 15 - 14.30 en 17 «."l cret garden. 20 en 22.30 u. Mr. Jones. Zaal 16 - 14.30 en 17 u. 1 venH 20 en 22.30 u. A man's best tri Zaal 17 - 14.30, I7,20en2^l Cool runnings. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en m Sister act 2. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en M Philadelphia. „nit| Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en m Mrs. Doubtfire. ..J Zaal 21 - 14.30 u.Schindltf'] 20 en 22.30 u. Carlito's way^, Zaal 22 - 14.30, 17,2" The piano. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 én 22.30 u. Sb, 17, 20 en 22.30 u. Sis» j 17, 20 en 22.30 u. Thehous^j ?L3of' 17, 20 en 22.30 Pelican brief. „ei 14.30, 17, 20 en 22.30 u. W phia. j 17 en20 u. Man's bestm®* 14.30 en 22.30 u. The pijé 20 en 22.30 u. In the nam* 14.30 en 20 u. Schindler's 20 en 22.30 u. Remains ot» 14.30 en 17 u. Cool Runnuis' 14.30 u. Free Willy, u 14.30, 17 en 20 u.Mrs. Do® 22.30 u. Mr. Jones. I 14.30, 17, 20 en 22.30 u- I world II. i 14.30, 17, 20 en 22.30 romance. 14.30 en 17 u. Aladdm (f"*1 sie). bad 10 1 S heel uur en om 7.30, 8.30, 12.30, flog 17.30, 18.30 en 6.30 Nieuws, ion'7 07 Echo. 9.05 Dingen die „Zuren (MAT NCRV: 12.07 Hier m nu (12.45 agrarische actualitei ten! Veronica: 14.05 Nieuwsradio. 707 Nieuwsradio.TROS: 19.04 In- „ktief. 20.04 Klantenservice. Üo0' 22.04 Sportradio. NOS: 23.07 Met het oog op morgen. VARA: 0,04 cor the record. 2.02 Geen tijd. 5 02-7 00 Ochtendhumeur RADIO 2 ÊJ neel uur nieuws. AVRO: 7.04 «uaar in the morning. 9.04 Arbeids vitaminen op 2. 12.04 Het hart van mee 14.04 Dartell op dinsdag. 1704 Fileradio. EO: 18.04 Alle men ton 1904 De gouden greep. 20.04 CD wijzer AVRO: 21.04 Album. 22.04 Amsterdams kleinkunst festival. VPRO: 23.04-24.00 Wat zegt ze (RADIO 3 cjj( heel uur nieuws behalve om 2000. AKN: 6.02 Breakfast-club «(14 Arbeidsvitaminen. VARA: 12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola. AKN: ,504 Popsjop (I en II). VOO: 17.04 Rinkeldekinkel. NOS: 18.04 De Avondspits. EO: 19.04 Spoor 7. AVRO: 20.04 Forza. VPRO: 21.04 Villa 65 TROS: 0.04 Nachtwacht. VARA: 2.02 Mol of Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM RADIO 4 Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. TROS: 7.02 Een goede mor gen met.. 9.00 Muziek voor miljoe nen. 11.00 Ochtendconcert. I 12.30 Ochtendconcert II 13.04 De klassie ke top 10 en nieuwe klassieke cd's. 1400 Middagconcert. NCRV: 16.00 De Nederlanden. 17.00 Leger des Heilskwartier. 17.15 Muziek in vrije tijd. 18.04 Geloven in muziek. 18.45 Orgelconcert. 19.15 Dokument, 20 02 Avondconcert. EO: 22.30 Or gelbespeling. 23.00 De orateria van G.F. Handel. 23.30 Songs of praise. 0.00-1.00 Vier na middernacht RADIO 5 Elk heel uur Vm 18.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en scheepsvaartberichten. 7.05 Spor tief. 7.30 Vroeg op 5. IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55 Waterstanden. VPRO: 9.02 Dinsdag op 5, met om Het gesprek; 9.45 Instituut Schreu- ders; 10.02 Ontmoetingen in de na tuur met Klaas Vos; 10.42 De jazz van Pete Felleman; 11.02 Stenen des aanstoots; 11.30 De vrolijke we tenschap; 11.55 Vrije geluiden; 12.02 Het debat; 12.50 Het Niek Stein-archief; 13.10 De documentai re; 14.02 Passages passanten; 15.02 Boeken; 16.02 Kunstwacht NOS: 17.10 Radio UIT. PP: 17.50 Oe Nieu we Partij. KR0/RKK: 18.02 Tot uw dienst. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws in het Turks. 19.50 Nieuws in het Ma rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws in het Chinees. TELEAC: 21.00 Spaans II: Claro-. 21.30 You're wel come: Engels voor beginners. 22.00 Conto vai: Portugees voor begin ners. 22.30 Pronto?: Italiaans voor beginners. PP: 23.07 Unie 55+. NOS: 23.17-23.58 Met het oog op morgen OMROEP BRABANT ANP-nieuws: Zie Radio 1.-7.05 Bra bants nieuws en verkeerinformatie. 7.25 De krant in Brabant. 7.32 Bra bants nieuws en verkeersinforma tie. 7.55 Weerman Johan Ver- schuuren. 8.08 Brabants nieuw en verkeersinformatie. 8.11 Radio Nieuws Centrale 8.32 Brabants nieuws en verkeersinformatie. 8.55 Weerman. 9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws en service. 12.55 Bericht voor boer en tuinder. 13.08 Brabants nieuws. 13.11 Radio Nieuws Centrale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek. 14.03 Bra bants nieuws en Muziekkiosk. 15.03 Brabants nieuws en Prikbord I. 16.03 Brabants nieuws en Prikbord II. 17.05 Brabants nieuws 17.45 De agenda. 17.55-18.00 Nieuwsover zicht Utidimjullie dear? Dit is wboótn ffl terrein voor onbevootden ïwctoJi writ doorhit ywc imsUrs aanbevallen Jn moet alarm slaan

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 16