DE STEM
Het ware verhaal
van Leroy Paige
In fascinerende expositie, toneelvoorstellingen en films
Latijnsamerikaanse
acteurs willen boycot
'Huis met de geesten
UIT GIDS M
PESTEM
Westduitse omroep daa
De Mol voor rechtbank
SUSKE WISKI
HAMBONE
Franse kunst
om de kunst
IN BEELD
Lokaal 01
Breda
Lokaal 01
Antwerpen
0
„Nederlanders praten makkelijker
over hun seksleven dan over geld
verdienen"
Jort Kelder, hoofdredacteur Quote
dinsdag 12 april 1994
deel
Domstad vol van de duivel
Rijksmuseum Het Catha-
rijneconvent te Utrecht
richt de schijnwerper op
duivels en demonen in de
Nederlandse cultuur
sinds de middeleeuwen.
Dat gebeurt aan de hand
van een prachtige verza
meling schilderijen, boe
ken, spotprenten en an
dere objecten. Ook elders
in de Domstad zal de
duivel rondwaren: in to
neelvoorstellingen en
films.
Door Joep Eijkens
De eerste duivel die ik zag, zat in
een poppenkast. Zo'n roodozwart
kereltje met bijna afgesleten ho
rentjes. Hij boezemde geen angst
in, geloof ik. En leek ook nauwe
lijks op de akelige monsters
waarmee katholieke kinderen
een generatie eerder nog te ma
ken kregen.
Op de tentoonstelling 'Duivels,
en Demonen' zijn ze te zien, de
duivels in vooroorlogse boeken
voor de jeugd. Ook het prachtige
Prentenboek van de Kinder-
biecht zit er bij, uitgegeven door
het R.K. Jongens weeshuis van de
Fraters van Tilburg. Het was de
tijd dat je engelbewaarder de
goede weg wees, de duivel de
kwade.
Tegenwoordig is de duivel meer
iets 'om te lachen. Zoals je kunt
lachen óm spotprenten waarop
politici als duivels afgebeeld
zijn. Of om een krantekop als
'Japanse vader mag zoontje Dui
vel noemen'. Aan de andere kant
worden duivel en hel er nog vaak
bij gehaald als men gruweldaden
of rampen tracht te beschrijven
waarvoor woorden tekort schie
ten. En voor. sommige mensen
bestaat de duivel nog echt. Denk
alleen al aan die Tegelse trappist
die er een drukke praktijk op
nahoudt als excorcist.
Dieper
Het idee voor de tentoonstelling
in Utrecht is afkomstig van de
landelijke werkgroep Demonolo-
gie, voortgekomen uit een groep
wetenschappers van diverse
pluimage die zich sinds het be
gin van de jaren tachtig bezig
houden met de geschiedenis van
hekserij, tovenarij en magie in
het Nederlands taalgebied. De
meest recente publikatie van de
groep betreft de bundel 'Dui-
velsbeelden, een cultuurhisto
rische speurtocht door de Lage
Landen'. Het is een boek voor
mensen die dieper in willen gaan
op de materie dan op de ten
toonstelling gebeurt.
Niet dat de samenstellers van de
tentoonstelling op de populaire
toer zijn gegaan of vervallen in
goedkope sensatie. Gelukkig
niet. Misschien het enige speelse
element zijn de rode afdrukken
van bokkepoten op vloer en trap
die de bezoeker de weg wijzen
van kassa naar expositieruimte.
Daar begint een fascinerende
tocht langs een schitterende ver
zameling boeken, schilderijen en
andere objecten met in de hoofd
rol de duivel.
Wild dier
In de middeleeuwen was de dui
vel voor de meeste mensen even
reëel, als een of ander wild dier.
Maar de duivel was niet uit op
vlees en bloed maar op de ziel.
Hoe vromer de eigenaar ervan,
des te aantrekkelijker was het
voor de duivel om hem te verlei
den tot de zonde. Daarom is het
ook verre van vreemd juist op
afbeeldingen en in levensbe
schrijvingen van heiligen zo
vaak de duivel tegen te komen.
Het 15e eeuwse schilderij 'Scè
nes uit het leven van Job' geeft
een mooi voorbeeld. Het is geba
seerd op het bijbelse verhaal van
Job die door de duivel bezocht
wordt met de ene na de andere
ramp en uiteindelijk als een ge
louterd en gelukkig mens kan
sterven. Intrigerend is vooral dat
God de duivel toestaat om de
arme man zo te beproeven. Job
accepteert het allemaal met de
woorden: 'De Here heeft gege
ven, de Here heeft genomen, de
naam des Heren zij geloofd'.
Pest
Maar ook gewone mensen wer
den beproefd. Dat blijkt bijvoor
beeld uit de 15e eeuwse boeken
over de Ars Moriendi, de 'kunst
Tijdens een fascinerende tocht langs een schitterende verzameling boeken, schilderijen en andere
objecten met in de hoofdrol de duivel kom je op de expositie ook dit fraaie exemplaar tegen.
van het sterven'. Deze boeken
waren vooral populair in de tijd
dat de pest huis hield in Europa
en er als gevolg van de massale
sterfte een tekort aan priesters
ontstond. Het moet voor gelovi
gen iets vreselijks zijn geweest
om zonder de laatste sacramen
ten het zwarte gat van de dood
binnen te gaan.
Vandaar de behoefte aan een
soort handboek voor stervensbe
geleiding. Dat het niettemin ver
re van gemakkelijk was om goed
christelijk te sterven, laten Ars
Moriendi-illustraties zien waar
op engel en duivel strijden om de
ziel van de stervende.
Na de middeleeuwen werd de
duivel steeds minder een wezen
als wel een symbool voor het
kwaad. In de geloofsstrijd tussen
katholieken en protestanten
maakte men elkaar uit voor dui-
velsgebroed dan wel handlanger
van Satan. Op de expositie
hangt een voorbeeld uit de pro
testantse hoek, een 'spotschil
dering op de paus', een soort
Januskop. Door een technisch
foefje draait het 17e eeuwse pa
neel langzaam rond zodat we nu
eens de paus zien dan weer een
duivel.
De expositie gaat slechts" zijde
lings in op de tijd van de roman
tiek, toen de duivel - hij was nu
eenmaal een gevallen engel - ook
als een tragische figuur werd
afgebeeld. Bij het naderen van'
de moderne tijd wordt de duivel
vooral gebruikt als symbool voor
het kwaad in de mens zelf.
In de eerste helft van deze eeuw
zorgen katholieke opvoeders als
het ware voor een wedergeboor
te van de ouderwetse duivel. In
jeugdboeken verbeelden engel
bewaarder en duivel de goede,
respectievelijk slechte neigingen
van het kind. Bij vergelijking
van verschillende drukken van
het Prentenboek van de Kinder-
biecht kan men zien dat de dui
vel in 1939 minder prominent en
minder angstaanjagend afge
beeld wordt dan in 1927. 'Het
inspelen op de gevoelens van
schuld en angst bij het kind
staat nu kennelijk ter discussie',
lezen we in de informatieve en
fraai geïllustreerde catalogus.
Mooie jongen
Een heel andere wind waait er in
de laatste tentoonstellingsruim
te. Hier voeren spotprenten de
boventoon. Ook L.J. Jordaan is
van de partij. Niet alleen met
een spotprent van 'Satan Hitier'
maar bijvoorbeeld ook met een
uit 1930 daterend ontwerp voor
een affiche waarop de duivel als
aanprijzer van sigaren figureert.
Ik loop nog eens terug naar het
begin van de tentoonstelling. Bij
de entree staat een levensgrote
pop in het helrode duivelskos-
tuum dat gebruikt is voor het
ballet van Jiri Kylión bij Stra-
winsky's 'L'histoire du soldat'.
Met rook en vuur erbij moet het
pak op het toneel schitterend
werken. Er komt juist een groep
je oudere vrouwen binnen. 'Hé',
roept een van de dames, 'dat is
een mooie jongen!'
De tentoonstelling loopt tot en
met 26 juni. Tot die tijd zullen er
in het museum zelf of elders drie
theaterprodukties opgevoerd
worden rond duivels en demo
nen, waaronder 'Gilles en de
nacht' van Hugo Claus. Ook or
ganiseert Filmtheater 't Hoogt
begin juni een cyclus met films
rond het thema.
Duivels en Demonen. Rijksmu
seum Het Catharijneconvent.
Nieuwegracht 63, Utrecht. Ope
ningstijden dinsdag tot en met
vrijdag 10.00 tot 17.00 uur. Op
zater-, zon- en feestdagen 11.00
tot 17.00 uur. Tentoonstellings
catalogus 25.
Gerard Rooijakkers e.a.: 'Duivels-
beelden, een cultuurhistorische
speurtocht door de Lage Lan
den'. Uitg. Ambo, prijs 59,50
Informatie over de theaterpro
ducties: Paardenkathedraal,
030-711414. Informatie over de
filmcyclus: Filmtheater 't Hoogt,
030-328388.
Philippe Cazal is het perfecte
onderwerp van zijn eigen kunst.
Zijn beeltenis, zijn naam, zijn
kunstenaarschap, alles is sa
mengevoegd tot een presentatie
die volmaakt oogt. Geen stofje,
geen fout, geen afwijking, dus
ook geen enkele persoonlijke of
emotionele toets die ook maar
de geringste rimpeling teweeg
brengt in het egaalgladde op
pervlak.
En dat oppervlak is letterlijk.de
hele ruimte van de tentoonstel
ling. Alles staat met alles in
verbinding. Vloer, wanden en
plafond betrekt Cazal bij het
installeren van zijn werk. Niets
wordt aan enig toeval overgela
ten.
In de eerste zaal vanaf de in
gang van De Beyerd toont Cazal
zichzelf, in herhaling. Tien fo
to's opklimmend in grootte die
tussen plafond en vloer aan
draden zijn gemonteerd. Aan de
wand de gezeefdrukte foto in
affichevorm en een tekst, en de
opvallend geklemde vloerbe
dekking die alles verbindt tot
een 'Gesamtkunstwerk'.
Wat de foto afbeeldt is Philippe
Cazal zelf: een keurig gesoig
neerde burgerman die een staaf
in zwart/wit in de hand houdt.
Precies zoals een model reclame
maakt voor een consumptie-ar
tikel. De foto is perfect: scherp,
gepolijst, glad van licht, opge
wekt van toon, kortom de foto
grafie van de reclame die ons
een wereld opdringt van vol
maakt en bereikbaar geluk. En
Cazal maakt ook reclame: voor
zijn werk en zodoende voor
zichzelf. De staaf is van kleur
en vorm een Leit-motief in deze
presentatie. De kleuren zwart
en wit zijn zijn huisstijl, zijn
naam is zijn logo. Het is kunst
die de beeldtaal aan de orde
stelt van de reclamewereld.
Enig verschil? Dat is er nauwe
lijks.
Is deze kunst, als we dat zo
bereid zijn te noemen, interes
sant? Dat zou ze zijn als het om
1965-1970 zou gaan. Maar nu,
Door Frits de Cortinck
in 1994, hebben we dit soort
kunst al zo vaak gezien. Die
déja-vu-ervaring is de zwak
heid van Cazals perfectie.
Kunst die gaat over kunst,
kunst die de kunst en de relatie
met zoiets als de reclame aan de
orde stelt, berust op een smalle
stellingname die je maar een
keer in de praktijk kunt bren
gen. En dat is dus 30, 40 jaar
geleden al gedaan door Andy
Warhol, bijvoorbeeld. Op dat
thema is natuurlijk daarna nog
genoeg gevarieerd, maar in de
vorm die Cazal kiest, is het
onderhand wel gezegd. Eenmaal
het idee uitgesproken, is het
bekend en genoeg.
Op die gladde manier is Philip
pe Cazal een pastiche van zich
zelf. Zoals hij op een groot
affiche in de grote zaal poseert
tussen twee stralende vrouwe
lijke modellen. Het gaat eigen
lijk over niks, of in zijn eigen
woorden: 'Ik was een schilder
en beeldhouwer toen ik besloot
om kunstenaar te worden'.
Philippe Cazal tot 2 mei in De
Beyerd, Boschstraat 22, Breda
Op de plaatsen waar de flauwe
voorjaarszon van twee weken
geleden lange schaduwen wieip
op de vloer en op de wanden, is
Simcha Roodenburg aan het
werk gegaan. Plaats van hande
ling: de grote benedenzaal van
de presentatieruimte van Lo
kaal 01 aan de Bredase Kloos
terlaan. Materiaal: een frees en
een haakse slijptol.
In de eerste zaal vanaf de ingang van De Beyerd in Breda toont Cazal zichzelf, een keurig
gesoigneerde burgerman, in herhaling.
Het zichtbare resultaat: ven
stervormen en strips die uit de
muren en vloer weggeslepen
zijn. En de ruwe, grof gemetsel
de rode baksteen blootleggen
die de binnenkant van het ge
bouw vormen.
Twee weken geleden begon in
Lokaal 01 de nieuwe presenta
tie van 'Het romantisch pro
gram; een genealogie van herin
nering en verlangen' waar Toon
Laurense, Nanne op 't Ende en
Simcha Roodenburg aan deel
nemen. Onder omstandigheden
die zij helemaal zelf hebben
kunnen bepalen, hebben ze een
periode voor de opening in het
gebouw kunnen werken, aan
iets wat specifiek op die ruimte
is toegesneden. Voor Simcha
Roodenburg was dat de ruimte
zoals die door het invallende
licht wordt ingevuld en van
sfeer bepaald. Dat is zowel het
nieuwe voorjaarslicht als het
altijd hetzelfde avondlicht van
de straatlantaarns. Het licht dat
strepen schaduw op de grond
laat vallen en dat de spijlen van
de vensters in schaduwgedaante
op de tegenover liggende muren
projecteert. En daarin hier en
daar de belijning van de bomen
die op het pleintje voor Lokaal
01 staan.
De plaats van de schaduw heeft
Roodenburg vastgelegd op de
meest letterlijke en concrete
manier. De schaduwen zijn ge
kerfd in het gebouw. Waar de
schaduwen vielen heeft hij met
frees en slijptol een centimeters
dikke laag weggehaald en zo
het licht van een dag voor eeu
wig vastgelegd. Althans in prin
cipe.
Want na hem zullen de gaten
wel weer hersteld worden en
daarmee de sporen van die ene
voorjaarsdag gewist worden.
Het aardige van de installatie is
dat nu, twee weken later, de zon
de schaduwen op een andere
plaats in de ruimte werpt. Het
verloop van twee weken is aan
de verandering van de lichtval
kenbaar. En daarmee zijn we
bij de essentie van deze opval
lende ingreep in een gebouw:
Roodenburg maakt dat abstrac
te en vluchtige begrip tijd tot
een zeer concrete en fysieke
gewaarwording. De tijd wordt
zichtbaar, voor even.
Lokaal 01, Kloosterlaan 138,
Breda, tot 19 april (geopend
donderdag t/m zondag van
13.00 tot 17.00 uur)
Het werk dat Gert Rietveld rea
liseert is een daad van architec
tuur. Ook al bestaat het werk
soms maar heel tijdelijk, sterker
nog: ook al wordt het soms zelfs
helemaal niet uitgevoerd, de es
sentie van zijn installaties is
architectonisch van aard.
In een bestaande ruimte, zoals
nu, in de kleine Antwerpse ves
tiging van het kunstenaarscol
lectief Lokaal 01, schuift hij
zijn bouwsels tussen de aanwe
zige vormen. Hij heeft hier twee
cabines gebouwd van MDF, een
hard soort namaakhout. Die ca
bines staan op dunne poten zo
dat ze zich in het luchtledige
verheffen en tussen de balken
en buizen van de presentatie
ruimte passen.
De afstand tussen de cabines
wordt overbrugd door een lan
ge, smalle schacht waar een
mens zich niet doorheen kan
wurmen. Maar waar die wel
doorheeen kan kijken en zo
doende via oog en oor in verbin
ding kan treden met de andere
kant.
De gegeven ruimte verkleint hij
door zijn bouwsels die net groot
genoeg zijn om er in te zitten.
De entree tot de cabine wordt
mogelijk gemaakt door een keu
kentrapje, de verbinding tussen
de platte vloer en de zwevende
ruimte van Gert Rietveld. Een
maal zittend in dat minuscule
kamertje ervaar je een eenvou-
,dige vergroting door de lange
schacht waarin je kijkt en die
een kleine blik geeft op de an
dere kant, die in werkelijkheid
heel dichtbij maar in beleving
veraf is.
De truc gaat nog verder. Als je
de cabine afsluit en het licht
dus buiten de deur houdt, word
je onzichtbaar voor de andere
kant, terwijl jij het andere eind
van de schacht wel ziet mits de
deur daar natuurlijk wel open is
gebleven. Het is het effect van
de eenzijdige spiegel: wel zien,
maar niet gezien worden.
De bouwsels van Gert Rietveld
hebben alle verwantschap met
het klassieke labyrinth. De bui
tenwereld wordt afgegrensd, er
wordt een kleine binnenwereld
gemaakt waar alle overzicht uit
verdreven is. Waar scheiding
nog kleinere ruimtes maakt die
op een of andere wijze met
elkaar in verbinding staan.
Rietveld schept de illusie van
een weg naar nergens. Dat veel
van zijn bedenksels niet uitge
voerd zijn, deert hem weinig.
Het gaat hem om het idee ten
aanzien van dat wat wij de
ruimte noemen.
Lokaal 01, Verbrande Entre
potstraat 9. Antwerpen (nabij de
Schelde), tot 18 april.
Van onze rtv-redactie
Heel vaak kreeg hij te horen: „We zouden je goed kunnet
gebruiken maar jammer dat je zwart bent." Leroi
'Satchel' Paige, Amerika's eerste zwarte honkbalhelj
Over hem gaat vanavond de film 'Don't look back'. Louit
Gossett jr. vertolkt de hoofdrol.
Leroy Paige is geboren in Mo
bile, Alabama, in 1906. Hij
belandt na een akkefietje met
de politie op 12-jarige leeftijd
in een heropvoedingsgesticht.
Tijdens de gymles ontdekt hij
zijn talenten als pitcher. Zijn
coach adviseert Leroy, als de
ze na zes jaar vrijkomt, zijn
talenten te benutten.
Vaak krijgt de sportman nul
op het rekest. Hij zoekt zijn
toevlucht tot de National Ne
gro Baseball League, de zwar
te tegenhanger van de M
League. Pas na de oo
maakt Leroy de overstap,
de Brooklyn Dodgers is hij j
eerste zwarte speler.
In 1971 werd zijn naam
schreven in The Baseball ftj
of Fame. Daarmee was Letoi
Paige de eerste zwarte honk",
bailer die het zo ver schopte
Aan zijn leven wijdde hij het
boek 'Maybe I'll pitch forever'
Daar is de film op
RTL4, 20.25 uur
Keulen/Hilversum (anp) - De Westdeutsche Rundfunk
heeft bij de rechtbank in Keulen een klacht ingediend tq
de Nederlandse tv-producent John de Mol en de Duitse zen
RTL Plus. De WDR voelt zich bekocht door de producent,
De WDR, die uitzendt op het eerste Duitse net, had voor 1,7 miljt
gulden Medisch Centrum West van John de Mol Produkties
gekocht. Later kwam de omroep er achter dat De Mol vooi
commerciële concurrent RTL Plus het daar veel op lijkende
Stadtklinik maakte.
De dialogen zijn voor een deel letterlijk hetzelfde. Zo
gebeuren dat op één dag hetzelfde verhaal bij Duitsland 1 en RU
het scherm werd vertoond. Het bedrijf van De Mol was maand
middag nog niet van de dagvaarding op de hoogte.
In krantenpublikaties heeft de scenarioschrijver Hans Galesl
toegegeven dat voor Die Stadtklinik oud materiaal van MO'
gebruikt. Daarmee denkt de WDR voor de rechtbank sterk testa
J* -öiï V-Ai,, o 9i6llr,
Los Angeles (afp) - Latijnsamerikaanse acteurs in de I
roepen op tot boycot van het 'Huis met de geesten',
verfilming van de bekende Chileense roman van Issl
Allende. De latino's veroordelen de distributie van de i
omdat de latijnsamerikaanse familiegeschiedenis door tal
angelsaksische acteurs in beeld wordt gebracht.
„We willen een boodschap aan
Hollywood brengen. Het wordt
tijd dat de Spaanse taal in de
latijnse en niet-latijnse films
doordringt." Volgens Del Zamo-
ra, Amerikaan van Mexicaanse
oorsprong en speler in Robocop
en White men can't jump, is het
voor acteurs van Zuidameri-
kaanse komaf uiterst moeilijk
binnen de filmindustrie naam te
maken. „Als de Engelstalige
sterren doorgaan met het inpik
ken van typische rollen voor
Zuidamerikanen, zullen we alle
films boycotten", aldus Zamora.
Het 'Huis met de geesten' toont
de geschiedenis van Chili in de
20e eeuw, aan de hand van de
gebeurtenissen binnen een Chi
leense familie. De hoofdrollen
worden gespeeld door Meryl
Streep, Jeremy Irons en Glenn
Close. De verfilming van de ro
man van Isabel Allende, een
nicht van de voormalige Chi-
FILMS
GOES
-Grand Theater
19.30 u. Irma la Douce.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Sister act 2.
20 u. On deadly ground.
20 u. Tree Musketeers.
20 u. Schindler's list.
20 u. Free Willy.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19.30 u. Schindler's list.
- Alhambra 2
20 u. Sister Act 2.
- Alhambra 3
20 u. On deadly ground.
- Alhambra 4
20 u. Mrs. Doubtfire.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The 3 musketeers.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Remains of the day.
Zaal 3 - 14.30 en 17 u. Aladdin.
20 en 22.30 u. Philadelphia.
Zaal 4 - 14.30 en 17 u. The peli
can brief.
20 en 22.30 u. Free Willy.
Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind
ler's list.
Zaal 6 - 14.30 en 17 u. Free willy.
20 en 22.30 u. The pelican brief.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Carlito's way.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Wayne's world.
Zaal 9 - 14.30 en 17 u. Jurassic
park.
20 u. Schindler's list.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The house of spirits.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
True romance.
Zaal i? 14 30 en 17 u. Aladdin.
20 u. The fugitive.
22.30 u. Striking distance.
leense president Salvador Alf
de, behaalde in Europa eenii
stekende recette. De ontval
in de VS tijdens het p
einde, was wat koeler. De I
Angeles Times sprak var
verkeerde stap in de carrière:
de deelnemende acteurs.
De latijnsamerikaanse
vertegenwoordigen 3 pn«
van de 55.000 acteurs die bij
grootste vakbond van
lywood zijn aangesloten
Spaanstaligen vertegenwcrt
gen 40 procent van de bevolla
van Los Angeles en 30 profl
van de bevolking van Cali:
Uit een onderzoek naar de ta
ste films over Latijns-r
blijkt dat van de drietal»
rollen voor Zuidamerikanei
geen enkele door een latino
gespeeld. In acht gevallen?
den de latino's wèl een rot
van een niet-Zuidamerika»
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 u.l
Hood: Men in tights.
22.30 u. The real Mc Coy.
Zaal 14 - 14.30, 17,20 en 22»!
In the name of the father. L
Zaal 15 - 14.30 en 17 «."l
cret garden.
20 en 22.30 u. Mr. Jones.
Zaal 16 - 14.30 en 17 u. 1
venH
20 en 22.30 u. A man's best tri
Zaal 17 - 14.30, I7,20en2^l
Cool runnings.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en m
Sister act 2.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en M
Philadelphia. „nit|
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en m
Mrs. Doubtfire. ..J
Zaal 21 - 14.30 u.Schindltf']
20 en 22.30 u. Carlito's way^,
Zaal 22 - 14.30, 17,2"
The piano.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 én 22.30 u.
Sb, 17, 20 en 22.30 u. Sis» j
17, 20 en 22.30 u. Thehous^j
?L3of' 17, 20 en 22.30
Pelican brief. „ei
14.30, 17, 20 en 22.30 u. W
phia. j
17 en20 u. Man's bestm®*
14.30 en 22.30 u. The pijé
20 en 22.30 u. In the nam*
14.30 en 20 u.
Schindler's
20 en 22.30 u. Remains ot»
14.30 en 17 u. Cool Runnuis'
14.30 u. Free Willy, u
14.30, 17 en 20 u.Mrs. Do®
22.30 u. Mr. Jones. I
14.30, 17, 20 en 22.30 u- I
world II. i
14.30, 17, 20 en 22.30
romance.
14.30 en 17 u. Aladdm (f"*1
sie).
bad 10 1
S heel uur en om 7.30, 8.30, 12.30,
flog 17.30, 18.30 en 6.30 Nieuws,
ion'7 07 Echo. 9.05 Dingen die
„Zuren (MAT NCRV: 12.07 Hier
m nu (12.45 agrarische actualitei
ten! Veronica: 14.05 Nieuwsradio.
707 Nieuwsradio.TROS: 19.04 In-
„ktief. 20.04 Klantenservice.
Üo0' 22.04 Sportradio. NOS: 23.07
Met het oog op morgen. VARA: 0,04
cor the record. 2.02 Geen tijd.
5 02-7 00 Ochtendhumeur
RADIO 2
ÊJ neel uur nieuws. AVRO: 7.04
«uaar in the morning. 9.04 Arbeids
vitaminen op 2. 12.04 Het hart van
mee 14.04 Dartell op dinsdag.
1704 Fileradio. EO: 18.04 Alle men
ton 1904 De gouden greep. 20.04
CD wijzer AVRO: 21.04 Album. 22.04
Amsterdams kleinkunst festival.
VPRO: 23.04-24.00 Wat zegt ze
(RADIO 3
cjj( heel uur nieuws behalve om
2000. AKN: 6.02 Breakfast-club
«(14 Arbeidsvitaminen. VARA: 12.04
Denk aan Henk. 14.04 Carola. AKN:
,504 Popsjop (I en II). VOO: 17.04
Rinkeldekinkel. NOS: 18.04 De
Avondspits. EO: 19.04 Spoor 7.
AVRO: 20.04 Forza. VPRO: 21.04 Villa
65 TROS: 0.04 Nachtwacht. VARA:
2.02 Mol of Mark. AKN: 4.02-6.00
Pyjama FM
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. TROS: 7.02 Een goede mor
gen met.. 9.00 Muziek voor miljoe
nen. 11.00 Ochtendconcert. I 12.30
Ochtendconcert II 13.04 De klassie
ke top 10 en nieuwe klassieke cd's.
1400 Middagconcert. NCRV: 16.00
De Nederlanden. 17.00 Leger des
Heilskwartier. 17.15 Muziek in vrije
tijd. 18.04 Geloven in muziek. 18.45
Orgelconcert. 19.15 Dokument,
20 02 Avondconcert. EO: 22.30 Or
gelbespeling. 23.00 De orateria van
G.F. Handel. 23.30 Songs of praise.
0.00-1.00 Vier na middernacht
RADIO 5
Elk heel uur Vm 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en
scheepsvaartberichten. 7.05 Spor
tief. 7.30 Vroeg op 5. IKON: 8.50
Snippers. NOS: 8.55 Waterstanden.
VPRO: 9.02 Dinsdag op 5, met om
Het gesprek; 9.45 Instituut Schreu-
ders; 10.02 Ontmoetingen in de na
tuur met Klaas Vos; 10.42 De jazz
van Pete Felleman; 11.02 Stenen
des aanstoots; 11.30 De vrolijke we
tenschap; 11.55 Vrije geluiden;
12.02 Het debat; 12.50 Het Niek
Stein-archief; 13.10 De documentai
re; 14.02 Passages passanten; 15.02
Boeken; 16.02 Kunstwacht NOS:
17.10 Radio UIT. PP: 17.50 Oe Nieu
we Partij. KR0/RKK: 18.02 Tot uw
dienst. EO: 19.00 Waar waren we
ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws in
het Turks. 19.50 Nieuws in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws
in het Chinees. TELEAC: 21.00
Spaans II: Claro-. 21.30 You're wel
come: Engels voor beginners. 22.00
Conto vai: Portugees voor begin
ners. 22.30 Pronto?: Italiaans voor
beginners. PP: 23.07 Unie 55+. NOS:
23.17-23.58 Met het oog op morgen
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: Zie Radio 1.-7.05 Bra
bants nieuws en verkeerinformatie.
7.25 De krant in Brabant. 7.32 Bra
bants nieuws en verkeersinforma
tie. 7.55 Weerman Johan Ver-
schuuren. 8.08 Brabants nieuw en
verkeersinformatie. 8.11 Radio
Nieuws Centrale 8.32 Brabants
nieuws en verkeersinformatie. 8.55
Weerman. 9.03 Brabants nieuws.
9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants
nieuws. 10.07 Draai-bank. 11.03
Brabants nieuws. 11.07 Van harte.
12.05 Brabants nieuws en service.
12.55 Bericht voor boer en tuinder.
13.08 Brabants nieuws. 13.11 Radio
Nieuws Centrale. 13.32 Brabants
nieuws. 13.34 Muziek. 14.03 Bra
bants nieuws en Muziekkiosk. 15.03
Brabants nieuws en Prikbord I.
16.03 Brabants nieuws en Prikbord
II. 17.05 Brabants nieuws 17.45 De
agenda. 17.55-18.00 Nieuwsover
zicht
Utidimjullie dear? Dit is wboótn ffl
terrein voor onbevootden
ïwctoJi writ doorhit
ywc imsUrs aanbevallen
Jn moet alarm slaan