Weekend Economisch tij niet vrouwvriendelijk iSTEM Oud-bisschop Rotterdam mgr. P. Bar voelt zich nog onzeker 'Ja, het heeft ontzettend veel pijn gedaan. Hoe zou het niet' Vrouwenzaak in verkiezings programma's onder de loep G 9 APRIL 1994 £2 speciale voorziening J anger worden in zon ovj- trum is niet makkelijk i et je man of een partner t centrum opdoet het bos ii s achter op het voetbalt» het donker waar nieiJ en hoort. Op ruim zevenhon ewoners zijn gemiddeld z f acht vrouwen zwanger n de mannen op T.'s kam» ïend met een meisje uit rt. i tbiijkt fn sewel<ï el. „Het leukste vind ik artijen 's avonds laat on Allemaal hebben we in h< van de dag dingen o De een heeft van de tie. ammen die hij 's middags ui ken haalde, er vijf meegeno en ander pikte extra ham o beleg. Af en toe doet !ema# stad inkopen en enkele d; eek is het winkeltje in m open. Van twintig gukfe week kun je niet al te w« zegt T. s die eetpartij is er contac de kamerbewoners. Bijn tand kan de ander verstaai het gedeelde lot legt ee ~e basis voor onderling begrii urlijk kan dat 's nachts als je buurman langdurig li. urken of te hoesten. ZATERDAG 9 APRIL 1994 e heuvels rond het dal van Chevetogne hullen zich in donkere regen wolken. Van achter het raam in het Bene dictijner klooster kijkt Philippe Bar O.S.B. naar het dorp en de gestaag vallende regen. „Dit 'uitzicht is al veertig jaar niet ver anderd. Gek hè. Hoe de wereld doordraait, en hier alles toch het zelfde blijft." Het is zomaar een dag in een jaargetijde dat voorjaar heet. De Belgische Ardennen tonen hun grilligste kant, kermis in de hel. De akkers zijn geploegd, een dikke laag vette klei bedekt de kleine landbouwweggetjes. Dichte denne- bossen op de heuvels, een enkel kapelletje, maar verder stilte. Lang geleden leefden hier mensen, ze zijn vertrokken toen Wallonië in een crisis belandde. li bisdom Rotterdam neemt op 29 ui officieel afscheid van ad-bisschop mgr. Ronald Philippe Sinds hij vorig jaar terugtrad, wegens een zwakke et eerste gesprek met Justj tie (dat beslist over 4 vraag of hij kans maakt asiel) kan nog maanden laten wachten. Toch mag j tijd niet bij zijn familie j eSagdw[deeweTmdlg« !®dheid' W00Ilt Mr in het tie in de woonplaats van zij er kunnen melden, oppert hi ilkïïenyvan dè'SÈSJ feetogne in de Belgische afwachting van het 'intake-ii iew' mag niemand buiten 1 trum verblijven, de broer van T. vraagt naartf' btenTenefhet^Ienmei «estort'- Beschuldigingen dat hij "m^htp'hjkwerker,™ schuldi§ Slaakt aan nn^Te^emanfeefsS «eksuele contacten knakten ienedictijner klooster van iidennen. Daar is hij tot rust ikomen, nadat hij 'volledig was astd'nnghef centrum1 l» weerstand. Verslaggever Hans ontmoette mgr. Bar in to Hans Rube st in het centrum. Ook hi ument dat er op die manier,.i ats vrijkomt en dat de sta iLhüng'kaTd?^tacfaJ ^'etogne. Een goedlachse man die et vermurwen. Hij kan thn0g steeds kwetsbaar acht. en. Dit is een zaak van Justitf daar gaan wij niet over stitie verwijst weer naar WV at gaat immers over de huisvs g in de centra. Ja, dat wel, ma nder een 'intake-gesprek' mog ij van Justitie niemand buit n opvangcentrum plaatsen. immigrantenkringen doet h rhaal de ronde dat dit een b uste vertragingstaktiek is. |D erheid kén de stroom niet mdat ze die niet aan wfl. Justil elt niet genoeg mensen beschï aar voor de afwikkeling van rocedures. In de kampen zitti ensen die al maanden wachten et eerste gesprek, terwijl voor a ende asielzoekers aan de ande ant van de pijplijn geen vvoa ïmte beschikbaar is. ,Het is volgens het Darwinistis rincipe," zegt een immigrant wintig jaar geleden Nederlai innenkwam en zich nu inzet vo luchtelingen. „Vluchtelingen d iet erg zeker zijn van hun zaa verwegen zo eerder het opvan "entrum te verlaten. Naar een ai der land of zelfs weer terug nas het land van herkomst. Ook kt iemand betrokken raken bij veen partijen en om die reden wordi weggestuurd. Op die manier kan staat zich ontdoen van een aant gevallen. Ondanks alle mofl woorden is dat aardige, toleran Nederland de vluchtelingen liev kwijt dan rijk." een politieke cultuur waarin het aannemen van smeergeld een normale zaak is geworden De rechtszaak moet ook een duidelijk signaal worden rich ting internationale tois- daadsyndicaten die in de An tilliaanse eilanden aantrekke lijke doorvoerhavens voor drugs en gesmeerd lopende geldwitwasserijen zien. Con creet: dezelfde Italiaanse maf fiosi zijn betrokken bij mal versaties rond de bouw van hotels op Bonaire en Aruba- Op de Antillen gevestigde brievenbusmaatschappijen hebben in minstens tien grote Italiaanse corruptieschandalen een rol gespeeld. Wathey, die veertig jaar lang voor en achter de schermen op St. Maarten de dienst uitmaakte, is de Pers°" nificatie van heulen met maffia en van een po1"1®*, cultuur waarin het eigene lang voorop staat. Een verne dering van de machtigste m van St. Maarten is een serieuze waarschuwing aan alleiAn liaanse gezagdragers die met de deugdelijkheid van n bestuur niet zo nauw nemen- In deze omgeving trok mgr. P. Bar (66) zich vorig jaar terug, op het moment dat de commotie rond de toenmalige bisschop van Rotter dam losbarstte. Terug naar de sere niteit van zijn klooster, daar waar hij als 25-jarige voor het eerst de betoverde schoonheid van het koorgebed leerde kennen. Hij kwam er tot rust, herontdekte het genot van een monnikenbestaan. „Onze orde is de oudste van het westen, sinds de zesde eeuw. Dat is wat me zo aantrok. Een oude, be proefde filosofie, verder gevormd door de geschiedenis van Europa. Benedictus schreef een wijs docu ment, dat nu nog van toepassing is: 'wees steeds tevreden met de situa tie die je aantreft'. Als je ergens komt en men biedt wijn aan, dan drink je wijn. Is er alleen water, dan drink je water." Zijn dagen zijn gevuld met gebed en meditatie, 's morgens, 's mid dags en 's avonds schuiven de kloosterlingen in de banken van de kerk. Een enkele bezoeker hoort deze middag hun sonore, heldere gezang. A capella koorgebed, een prachtig vraag- en antwoordspel met galmende akoestiek. Aansluitend de middagmaaltijd. Een Benedictijn leest voor uit de bijbel en filosofische manuscripten, staand achter een lessenaar in een hoek van de refter. Er wordt zwij gend gegeten. Schalen met Jirocco- li, vis en rijst schuiven stil van man naar man aan de lange rij kloos tertafels. Omdat hij een gast heeft, mag mgr. Bar zijn afwascorvee overdragen aan een medebewoner. Normaal gesproken zijn er geen privileges voor oud-bisschoppen. „Ik draai weer gewoon mee in het kloosterleven, het is een heerlijke communiteit: jong van geest en van hart. We hebben een grote groep Mgr. P. Bar staart uit het raam van zijn klooster in Chevetogne. foto hans rube mannen van tussen de dertig en vijfenveertig. De Benedictijnen spreken aan." Zo sprak Bar onlangs de Benedic tijner abt van het Spaanse klooster, dat nu zo in de belangstelling staat vanwege de cd met Gregoriaanse koorzang. „Hij weet niet wat hem overkomt, ze worden overspoeld met bezoekers." Terug in de schoot van de orde. „Met grote vreugde en heel m'n hart," glundert Bar. Hij blijkt ge zegend met een opgeruimd gemoed, vrolijke ogen en een warme donke re lach. Stevig trekkend aan een zware sigaret. „We schenken hier geen bier, anders zou ik een glas aanbieden. Nee, dan moeten we een paar kilometer verderop zijn, in Rochefort." Bourgondiër, noemden ze hem in Rotterdam. Een man die van het goede in het leven houdt. „Van jezelf zeg je zoiets niet. Maar, het waar, ik kwam graag bij de gewone mensen over de vloer. Voor een kop koffie, of een borreltje. Ik zocht het contact met jongeren en de Heer heeft het me gegeven ze te vinden." Bar bezocht studentensocië teiten, om er lezingen te geven en bleef hangen voor een praatje. „Heerlijk. Is dat slecht? Is het fout om plezier te hebben in dat soort contacten? Ik wil weten hoe gewone burgers le ven, wat hen bezighoudt. Soms kon ik me vreselijk afgesloten voelen, geïsoleerd van de echte wereld. Dat je er geen weet van hebt hoe het echte leven daarbuiten zich af speelt. Hoe een gewoon gezin zijn leven inricht." Hij probeert zo voorzichtig moge lijk te formuleren. Twijfelt. Doet hij er goed aan nu naar buiten te treden? „Ik voel me namelijk nog erg kwetsbaar en onzeker." Onvermijdelijk komt het gesprek op de meest pijnlijke periode in zijn leven. Het terugtreden, begin 1993. Een nog steeds niet opgehel derde affaire. Had het te maken met zijn levenswijze? Waren er ho moseksuele contacten in het spel? De oud-bisschop zou het antwoord moeten geven. „Liever zeg ik er niets over. Ik weet niet van wie de beschuldigingen komen en waar ze op zijn geba seerd. Ik weet slechts dat ik de wetten en de regels van de kerk heb gehandhaafd in mijn leven en in het bisdom dat mij was toever trouwd." Vooringenomenheid van sommige gelovigen zou een rol gespeeld kun nen hebben. „Misschien heb ik me in de loop der jaren volgens som migen te genuanceerd uitgelaten over homoseksualiteit. De gevoe ligheid die het woord alleen al oproept! Het is een reuze discussie punt, met felle pro en contra stand punten. Naar mijn weten heb ik in die discussies geen aandeel gehad." „Ikzelf beoordeel mensen op hun mens-zijn, niet op hoe ze er uitzien, of op hun seksuele geaardheid, of wat hun politieke voorkeur heeft. Je mag daarop niet discrimineren, het gaat om hoe iemand leeft. Daar moet je dan natuurlijk wel samen over praten. Ik heb steeds gepro beerd daar een zo afgewogen mo gelijk standpunt in te bepalen." Over Bar zou, zo heette het, een dossier zijn aangelegd waaruit moest blijken dat hij seksuele mis stappen had begaan. In de discus sie die in het voorjaar van 1993 volgde, nadat Bar wegens 'ziekte' zijn ontslag had ingediend, opper de onder meer de voormalige pers chef van de Nederlandse kerkpro vincie dat Bar was 'weggewerkt', omdat hij een te liberale koers had ingezet. Daarnaast voelde de me dia-bisschop er weinig voor om de rechts-orthodoxe katholieken te helpen bij het creëren van een nieuw podium voor hun extreme gedachtengoed. De anti-Bar-cam- pagne zou met name uit die hoek zijn gevoerd. „Tijdens de affaire belde iemand me op. 'Je was te aardig, te popu lair en te open voor deze tijd,' zei hij. Voor mezelf is het nu duidelijk, ik kon geen andere weg gaan dan die ik ben gegaan. Voor het bisdom was het beter dat ik vertrok." „Gelukkig heb ik tot op dag dat het circus losbarstte, geen notie gehad van wat me te wachten stond. Daar dank ik de lieve Heer nu nog voor. Maar op dat moment ben ik inge stort, ik was lichamelijk en geeste lijk helemaal aan het einde van mijn krachten. Ja, het heeft ontzet tend veel pijn gedaan. Hoe zou het niet. Daarnaast was er de weldaad van de sympathiebetuigingen, de hartelijkheid en de blijken van ge hechtheid aan mijn persoon. Ik ben nu een gezegend man, met het leven dat ik hier heb. Dat neemt me helemaal in beslag. Het werkt louterend en schept voldoening. Daaruit vloeit acceptatie voort." Zijn leven is als een sinaasap pel, zegt hij filosofisch als hij pijnzend de kamer ver laat om koffie te halen. Even later plaatst hij een blad met kloosterkommen op tafel. Hij staart uit het raam, de regen plenst nog steeds omlaag. Bezoek voor een jonge pater dient zich aan. Een verdwaalde toerist loopt naar het winkeltje van de kloosterlingen. „We verkopen hier ikonen, siera den en muziek. Van de pacht kun nen we niet leven." Nippend aan de koffie, komt hij terug op de sinaasappel. „Het be staan is opgebouwd uit verschillen de partjes. Eerst was er m'n leven in het jappenkamp in Indië, dat is een schijfje. Studeren in Neder land, mijn leven hier. De studie in Rome en Parijs, steeds een volgen de schijf. Ik was aalmoezenier in Duitsland, vicaris in Rotterdam, bisschop: telkens dient zich een nieuw partje aan. En nu dient zich Pax Christi, de Acht Mei Beweging en de critici van het eerste uur, ze stelden in de loop der jaren alle maal hun mening bij. Bér werd populair, 'een bisschop die open staat voor de dialoog, zelfs als hij het niet met je eens is,' heette het ineens. Nu zijn het de conservatie ven in de kerk die moeite beginnen te krijgen met hun bisschop. Bar slaakt een diepe zucht als de tegenstellingen in de Nederlandse kerkprovincie ter sprake komen. „Wat kunnen we er aan doen om die te overbruggen?," vraagt hij in alle oprechtheid. „Het doet me pijn, ik begrijp het ook niet dat mensen blijkbaar zo onverzoenlijk tegenover elkaar staan." „Het grote verdriet van mijn leven is, dat ik er niet in slaag om dat wat mij inspireert in de kerk, over te brengen bij mensen die de kerk de rug toe keren. Ik heb steeds gepoogd de gevoelige snaar te ra ken, als mensen in perioden van wrevel zeggen dat ze de kerk verla ten. Zonder op de verwijtende toer te gaan. In tijden van onzekerheid, van teleurstelling in de kerk, trachtte ik hen serieus te nemen. Proberen in gesprek te raken, kij kend hoe je eventueel toch samen verder kunt. In al die jaren heb ik echter nooit gedacht dat ik het allemaal heel anders moest gaan doen." Wel is Bar in de loop van zijn ambtsperiode anders tegen zaken aan gaan kijken. Hij heeft decre ten, voorschriften en beschouwin gen zien komen, vanaf hun prilste begin. Het Vaticanum II, in pre- concilliair overleg meegemaakt, bij voorbeeld. „In al die bepalingen zit ruimte voor eigen interpretatie. Ik weet dat wij daar in Rotterdam anders mee omgingen dan het bis dom Den Bosch doet." „In Vaticanum II wordt gezegd dat bepaalde taken aan leken kunnen worden overgedragen uit noodzaak en voor het nut van de kerk. Het is een teken van deze tijd dat er minder priesters komen, dat je niet weet hoeveel gewijde priesters je over zes maanden nog hebt, of hoeveel pastoraal werkers er dan nog zijn. Dan kun je niet vasthou den aan een beleid van drie pries ters op een pastoraal werker. Wel zorgde ik er steeds voor dat niet- gewijden werkten in een verband met en onder verantwoordelijkheid van wel gewijden." *Mgr. Bar toen hij nog bisschop was: „Voor mezelf is het nu dui delijk, ik kon geen andere weg gaan dan die ik ben gegaan. Voor het bisdom was het beter dat ik vertrok.foto anp een nieuw partje aan in de sinaas appel. Ik ben terug bij een schijfje dat ik al eens heb gehad, alleen is nu alles ouder geworden." Sinds 1954 mag de van huis uit hervormde Bar zich Benedictijn noemen. Na zijn priesterwijding en een economische functie in het klooster van Chevetogne keerde hij in 1965 terug naar Nederland. „Ik heb kardinaal Alfrink om een baantje gevraagd. Hij stuurde me naar het leger." Hoofdluchtmacht- aalmoezenier was hij, toen bis schop Simonis hem naar Rotter dam haalde. Eerst als vicaris, later als hulpbisschop, uiteindelijk werd hij in maart 1982 bisschop van Rotterdam gewijd. De benoeming van Bar werd door velen afgewezen. Hij zou een con servatieve katholiek zijn, sterk hië rarchisch en op Rome georiënteerd. gr. Bar gaat bij voorkeur gesprekken aan met criti ci. „Ik heb met de Acht Mei Beweging gepraat. Nee, dat viel niet goed bij sommi gen. Maar ik wil me open opstellen. Ik vind ook dat ik in Nederland goed in mijn vel zat." Natuurlijk mag een bisschop een aanstelling weigeren, als hii meent dat iemand niet aan zijn norm voldoet, zegt mgr. Bar reagerend op recente ontwikkelingen rond de Vereniging van Pastoraal Werken den en de geweigerde wijding van een lid van de Acht Mei Beweging. „Een bisschop mag verwijzen naar zijn persoonlijke geweten. Maar hoe los je het op, kijkend naar de mens die voor je staat. Vraag je dan als bisschop af 'wil ik het met deze mens aan?' los van diens lidmaat schap van een vereniging." Hij leunt achterover, steekt nog een sigaret op. „Mijn zwakheid," lacht hij. De handen op de ronde buik gevouwen onder de zwarte pij. Fronst zijn wenkbrauwen als de crisis in kerk ter sprake komt. De fout ligt nooit alleen bij de gelovi gen, meent mgr. Bar. „We moeten samen de kerk door deze moeilijke periode heendragen. Ik heb eens gezegd dat alles zijn positieve kan ten heeft. Elke tijd is een tijd van de kerk. Want ,de kerk is van alle tijden." Zijn eigen tijd is er nu een van 'rustig aandoen'. Bezig zijn in het klooster, in de bibliotheek en bin nen de orde. Een arts houdt hem in de gaten, langzaam maar zeker pakt hij meer werk aan. „Ontwik kelingswerk. Hand - en spandien sten voor onze 250 stichtingen die werkzaam zijn in de Derde Wereld. Daar groeit de kerk razendsnel. Ontzaglijk boeiend, ik reis veel. Het merendeel van de katholieken woont in de Derde Wereld. Het is dynamisch werk, wereldwijd, bin nen een nieuw tijdsgewricht." „Opnieuw, een schijfje van mijn sinaasappel." Mgr. Bar staart uit het raam van de kamer in het klooster. Het is weer begonnen met regenen. Op verzoek van de Rooie Vrouwen van de PvdA vergeleek de studente Ellen Hummels (23) de verkiezingsprogramma's van CDA, PvdA, WD, D66 en GroenLinks met elkaar met het oog op de emancipatie-aspecten. Erg opgewekt werd Hümmels er niet van. Door Carla Joosten Welke partij het meest vrouwvriendelijk is, kan Ellen Hümmels naar eer en geweten niet zeggen. Ze deed haar onderzoek weliswaar in de PvdA-burelen van de Tweede Kamer, maar dat de sociaal-demo craten de emancipatie van de vrouw het best bevorderen, komt niet over haar lippen. Gedecideerd wijst ze erop dat de vrouwvriendelijkheid van een par tij niet alleen blijkt uit het verkie zingsprogramma, maar ook uit de posities die in de praktijk worden ingenomen. Zo staat in het korte WD-programma niets over vrou wen, maar let deze partij wel goed op een goede klassering van vrou wen op kandidatenlijsten. Maar Hümmels ontwaarde ook in de andere verkiezingsprogramma's maar weinig maatregelen die van belang zijn voor vrouwen. Ze keek vooral naar de aandacht voor ar beidstijdverkorting, deeltijdarbeid, zorgverlof, individualisering en kinderopvang. Het klimaat is er niet naar, denkt de studente bestuurskunde. „De huidige slechte economische situa tie staat centraal in de program ma's. De hoge werkloosheid, de noodzaak om het sociale zeker heidsstelsel om te bouwen; daar draait het allemaal om. En dat betekent in de praktijk voor vrou wen weinig goeds. Alles staat in het teken van verlaging van de arbeidskosten. Denk aan het in middels geschrapte CDA-plan voor afschaffing van het minimumloon of de korting van de bijstand. Dat zijn allemaal maatregelen, waar van vooral vrouwen de dupe wor den," vertelt Hümmels. Serieuze aanzetten tot herverdeling van betaalde en onbetaalde arbeid, cruciaal voor gelijke kansen voor vrouwen, ontbreken in de meeste programma's. GroenLinks is de enige partij die de 32-urige werk week zo nodig via de wet wil opleggen. De PvdA bijvoorbeeld bepleit alleen een onderzoek daar naar en dat onderdeel moest ook nog bevochten worden door de Rooie Vrouwen. Andere partijen reppen niet over verdere arbeids tijdverkorting (ATV). GroenLinks vindt ook als enige dat het recht op deeltijdarbeid onvoor waardelijk in de wet moet worden vastgelegd. Bij D66 en de PvdA waren er lobby's van vrouwen bin nen de partijen om dit punt alsnog in het programma te krijgen. Kijkend door haar emancipatiebril betreurt onderzoekster Hümmels de geringe belangstelling voor ATV. „Het is een mooi middel om ook de zorgtaken beter te verdelen, zeker als er kinderen zijn. Wie nu 38 of 40 uur werkt, weet maar al te goed hoe moeilijk het is om ook nog die zorgtaak te vervullen. En kijk naar dienstverlenende instan ties in Nederland. Er wordt abso luut geen rekening mee gehouden dat mensen werken. D66 en de PvdA bepleiten daarom onder meer een versoepeling van de winkel sluitingswet." Dat de vergrijzing schreeuwt om meer aandacht voor zorg is volgens de onderzoekster nog niet goed tot de politieke partijen doorgedron gen. Op de vraag hoe een dergelijke voorziening gefinancierd moet worden, antwoordt Hümmels alert dat daarvoor misschien een werk nemersverzekering uit de grond moet worden gestampt. De programma's ademen allemaal veel intenties en aanbevelingen, maar weinig concrete voornemens om regelingen door te voeren. Hümmels noemt het emancipatie gehalte van de programma's daar om 'erg mager'. GroenLinks is wel iswaar bereid veel centraal te rege len, maar het is de vraag of de plannen wel haalbaar zijn.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 25