6 Vliegramp maakt luchthaven niet onveiliger' 'Werl Advocaten hekelen plan Hirsch Ballin voor echtscheidingsprocea -DESTEM- Enschedese bi DE STEM Nieuwe slave DE STEM BINNENLAND BUITENLAND Land in verval Directie Schiphol en regering denken niet aan wijziging uitbreidingsplannen I De brief komt net voor het ka- I merdebat, morgenmiddag, over l de kwestie. Wierenga legt in zijn [brief, gedetailleerder dan in het eerdere rapport, nog eens uit hoe I de opsporingsmethode van het IRT in zijn werk ging. WOENSDAG 6 APRIL 1994 inE STEM Het is hier nog erger dan in Oost-Euro pa." De Neder landse kennis die me met de ze opmerking begroette zag er vermoeid uit. Hij had er net een autorit van een paar honderd kilometer opzitten, dwars door België. Dat Oost-Europa sloeg op de staat van de Belgische wegen. „Als je pech hebt, sta je met een paar lekke banden en misschien nog wel erger. En wie draait daar dan voor op," vroeg hij bezorgd. Ik weet dat eerlijk gezegd niet. Er zijn in België wel automobilisten die voor de rechter proberen de gemeen te, provincie, gewest of fede rale overheid aansprakelijk te stellen. Dat schijnt niet zo simpel te zijn. Lang vroeg ik mij af, of de Belgen zich niet ergeren aan de gaten en putten in hun wegen. Maar in dit land van plantrekkers worden die kra ters gewoon ontweken, con stateer ik soms. Dat gaat ech ter wel van kwaad tot erger, met alle risico's voor de ver keersveiligheid. Voor het eerst krijgt het feno meen een beetje aandacht. Enkele weken geleden publi ceerde De Standaard een gro te foto van het gehavende wegdek voor de ambtswoning van premier Dehaene. Het as falt was er aangevreten, de kasseien, die zo vakkundig waren verstopt, ineens weer zichtbaar. In een hoofdredactioneel commentaar werd het beeld van de in een gatenkaas ver anderde straat aangegrepen om stoom af te blazen. „De kraters in het wegdek voor de ambtswoning van de premier staan symbool voor de verre gaande verwaarlozing van de openbare taken in ons land," schreef de krant. De kraters zijn, anders dan de deskundigen willen doen ge loven, volgens de redacteur niet te wijten aan de overvloe dige regenval, sneeuw of zout. „Die gaten zijn er omdat ze doodeenvoudig niet hersteld zijn. Omdat niemand er in dit iand blijkbaar echt wakker van ligt." De belastingbetalers en weg gebruikers in België mogen nu weer even hopen op betere tijden. De gemeenteraadsver kiezingen staan namelijk voor de deur en dus verschijnen de eerste vrachtwagens en instal laties in het straatbeeld om gaten te repareren en wegen te voorzien van een nieuwe deklaag. Op de ring in Ant werpen zijn dezer dagen 's n achts zelfs Nederlanders aan het werk, op de A-12 Duit sers. Maar vrij algemeen is dit beeld helaas niet. „Het loopt de spuigaten uit," schreef de baas van Touring Wegenhulp, de Belgische ANWB, in het maart-nummer van het club orgaan. „De staat van onze wegen is rampzalig. Het is een schande. De putten, bulten en barsten in het wegdek zijn niet te tellen." Aan de wegenbouwers in Bel gië kan het niet liggen. Zij willen wel, maar krijgen geen geld om iets te doen. De aan nemers klagen al tijden over het feit dat de overheden slechts mondjesmaat geld ter beschikking stellen. Het geld is er gewoon niet. „Wordt er niet onmiddellijk werk gemaakt van het onder houd van onze wegen, dan steven we recht af op een catastrofe," voorspelt de di recteur van Touring Wegen hulp. Door Bert Schampers Zelf moet ik iedere dag al mijn stuurmanskunst gebrui ken om in mijn dorp en op de drukke Brusselse ring de put ten te ontwijken. Soms wor den die gaten op de ring ge dicht, maar erg professioneel gebeurt dat niet, want een week later is alles alweer stuk gereden. Ik stel me zo voor dat 's nachts een mannetje met een aanhangwagen ter plekke stopt, met de schop wat asfalt aflaadt en dat ver volgens met een paar stevige werkmansschoenen aan stampt. Onderhoud a la Belgi- que. Hoe is het zover gekomen? Voor een deel is de staat van de wegen en andere openbare voorzieningen verklaarbaar uit het feit dat het land be stuurlijk uit elkaar is gevallen. De gewesten hebben allemaal hun eigen geldpotje, maar ge bruiken dat soms noodge dwongen om andere putten te dempen. Maar het komt ook door de bestuurlijke cultuur. Doordat politici in België vaak té poli tiek zijn en de bureaucraten té bureaucratisch, is de ver antwoordelijkheid over de openbare dienstverlening een niemandsland. De politici kankeren op de ambtenaren en draaien de geldkranen dicht en de ambtenaren kla gen over geldgebrek en tekort aan personeel. Zo is België een land in ver val geworden. De bewoners langs de Kluisberg, een van de Waalse hellingen uit de wielerklassieker de Ronde van Vlaanderen, stapten zelfs naar de rechter, omdat de straat is verzakt en hun hui zen grote scheuren vertonen. De gemeente verwijten zij ge brek aan onderhoud, maar de burgemeester geeft de schuld aan het weer. Het ramptoerisme lijkt in Bel gië, gezien de staat van het land, nog een grote toekomst te hebben. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Bezorgklachten en abonnementenadministratie: Afdeling Lezerscontact 06-0226116 (gratis) ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur, zat. 8.00-12.00 uur. Kantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, 01640-36850, fax 01640-40731, redactie 01640-37253. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Etten-Leur, Markt 28,01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1,® 01100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9,4381 RP, 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051, 4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen per 1 januari 1994 (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 87.20, per half jaar 173.45 óf per jaar 337.30. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 29.05, per kwartaal 84.70, per half jaar 168.45 óf per jaar 327.30. Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje S 076-236882 en bij Teuben, Gin- nekenweg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881. Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur® 076-236881, zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076- 236242/236911. S Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. „Het ongeluk op Tweede Paasdag zal uiteraard een rol spelen in de lopende discussies over Schiphol en zijn uitbreidingsplannen, maar zal de standpunten waarschijnlijk niet wezenlijk veranderen." Dat zegt de woordvoerder van de NV Luchthaven Schiphol de dag na de jongste vliegramp. Een ongelukkig en betreurd voorval, mededeleven naar slachtoffers en nabestaanden, maar de standpunten voor uitbreiding van Schiphol tot 'mainport' zijn ingenomen, de gepleegde onderzoeken naar de veiligheid van de luchthaven zijn gedegen geweest, er is geen aanlei ding die nu te herzien. Door onze redacteur Rinze Brandsma Schiphol moet de komende de cennia volgens plan blijven doorgroeien, tot twee- drie maal de huidige grootte. Nu is Schiphol al qua vracht en passa giers (meer dan 20 miljoen pas sagiers per jaar) de vierde lucht haven van Europa. „De rapporten hebben geoor deeld dat Schiphol een veilige luchthaven is en dat ook in de toekomst, na de uitbreidingen, kan blijven," luidt het standpunt van het vliegveld ook na de raadselachtige ramp met de KLM-Cityhopper. Toch houdt woordvoerder R.We- ver een kleine slag om de arm. „Bij de studies naar de veilig heidsrisico's rondom de banen zijn voorstellen gedaan om in het verlengde van de banen bestaan de woningen te slopen. Maar dit ongeluk is niet in het verlengde van een baan gebeurd, maar ter zijde. Het is aan de overheid, niet aan ons, om de ingenomen standpunten eventueel te veran deren." Vliegen geldt nog steeds als ui termate veilige vorm van ver voer, zegt hij. En Nederland is toch maar mooi het eerste land ter wereld dat veiligheidszones rondom start- en landingsbanen voorschrijft, met Schiphol als eerste luchthaven. „Daarin lopen wij wat betreft de veiligheid voorop." Niet eerlijk Die tevfedenheid over de veilig heidsnormen deelt de stichting Natuur en Milieu niet. De mi lieulobby stapte in maart uit de lopende inspraakrondes en eiste stopzetting daarvan: de overheid zou fouten gemaakt hebben in de rapportages en berekeningen van geluidhinder en veiligheids risico's. Luchtvaartdeskundige J.Fransen van Natuur en Milieu heeft er steeds op gehamerd dat Schiphol en de overheid niet eerlijk reke nen bij de risico's van de natio nale luchthaven. Die worden stelselmatig onderschat, meent hij. Bovendien wordt niet serieus gekeken naar alternatieve, veel veiliger, banenstelsels. Fransen ziet in het neerstorten van de Saab Cityhopper zijn standpunt voor een ander ba nenstelsel bevestigd. Als er, in plaats van de huidige Zwanen- burgerbaan, een nieuwe baan aan de westzijde komt, iets ge draaid, is dat beter voor milieu (geluidhinder) en veiligheid. Er wordt nu te veel massaal over grote woongebieden gevlogen. De voorgestelde vijfde baan komt omgeveer op die plek, maar dan parallel aan de Zwa- nenburgerbaan, die deels in ge bruik moet blijven. In vroegere plannen was die nieuwe vijfde wel gedraaid voorgesteld, maar dat zou te duur zijn. Van Natuur en Milieu moeten de Aalsmeerder- en Buitenveldert- baan straks ook beperkter mo gen worden gebruikt. Fransen vindt vooral het veilig- heidsverhaal van de overheid niet deugen. Voor de omwonen den van Schiphol worden veel te grote risico's genomen, door te weigeren met het groepsrisico te rekenen. Schiphol wordt op on eerlijke wijze 'veilig gerekend'; „de cijfers waar het kabinet mee werkt zijn bedrieglijk." Volgens Fransen neemt de over heid welbewust het risico dat eens in de 250 jaar een ramp als in de Bijlmer plaats heeft. De kans dat enkele tientallen om wonenden omkomen als gevolg van een ongeval is minstens vier honderd keer groter dan het risi co dat in de chemische industrie door diezelfde overheid wordt toegestaan. Risico De Werkgroep Vliegverkeer Bijl mermeer komt, met dezelfde cij fers op papier, tot een veel on heilspellender rekensom. Zij zegt dat de kans op een neerstortend vliegtuig in de omgeving van Schiphol - woonwijk of polder - nu eens in de achttien jaar is, en als Schiphol volgens plan groeit straks eens in de negen jaar wordt. „Dót is het ware risico van Schiphol." De regering wil nu alleen reke ning houden met het berekende individuele risico dat een omwo nende eens in de 100.000 jaar omkomt door een neerstortend vliegtuig. Veel eerlijker, zegt ook Natuur en Milieu, is het groeps risico: de kans dat een groep mensen omkomt door een neer stortend vliegtuig. Die is groter dan eens in de 100.000 jaar. In het gebied dat van en naar Schiphol overvlogen wordt, wo nen meer dan 200.000 mensen, rekent Fransen voor. Voor gevaarlijke industrie geldt wel het groepsrisico. Een nieuw te bouwen chemische fabriek moet rekenen met een risico-li miet van een fatale kans van een op een miljoen jaar. Ook bij de uitbreiding van Schiphol, vindt Natuur en Milieu, zou uitgegaan van die tienmaal zo strenge risi co-limiet van een op een miljoen. Naar berekeningen van de Rijksluchtvaartdienst vallen nog voor het jaar 2015 ruim 5300 woningen binnen die limiet of 'contour'. Met natuurlijk ver loop, aanpassen en slopen kun nen dat er veel minder zijn. De regering gaat nu uit van de sloop van 78 woningen (ruim 200 be woners) in Zwanenburg en Aals meer voor de eeuwwisseling, la ter misschien oplopend tot ruim 450 woningen (1200 huidige be woners). Dat is het compromis dat de ministers -Maij (Verkeer) en Al ders (Milieu) in december be reikten; Alders had verder willen gaan in het beschermen van om- Brokstukken van de Cityhopper worden opgetakeld. Het onderzoeksteam verwacht snel klaar te zijn met het opsporen van de oorzaak van de vliegramp: 'Over een paar weken zijn we al een heel eind'. foto anp wonenden tegen mogelijke vlieg tuigongelukken. Emoties Het groepsrisico wil de regering niet hanteren bij het maken van beleid op het gebied van veilig heid rondom Schiphol, omdat de berekeningen daarvoor 'nog on voldoende uitgekristalliseerd' zijn. Eerder al waren Maij en Alders overeengekomen dat door de uit breiding van Schiphol de veilig heidsrisico's voor de omwonen den niet groter mogen worden. Dat denken zij te bereiken door de aanleg van een vijfde baan, parallel aan de Zwanenburger- baan en aan de weren van oude •lawaaiige vliegtuigen. Naar aanleiding van de Bijlmer ramp zijn in de Tweede Kamer, onder meer door de PvdA-frac- tie, pleidooien gedaan om de Buitenveldertbaan 45 graden te draaien (ook een oud plan) en de Aalsmeerbaan op te heffen. De aanvliegroute loopt dan niet meer over een zeer dichtbevolkt gebied en ontwijkt Hoofddorp, Aalsmeer, Amstelveen, Zwanen burg en Amsterdam. De afgelopen maanden zijn de eerste inspraakrondes gehouden in de regio voor de uitbreidings plannen van Schiphol, onder re gie van het Project Mainport Milieu Schiphol (PMMS). Die werden gedomineerd door de Bijlmerramp en alle bijkomende emoties. De inspraaktermijn zou op 10 mei aflopen, maar de gemeenten hebben - met het oog op de ver kiezingen en nieuwe colleges- tot 24 mei een paar weken meer tijd gekregen. In de zomer vol gen hoorzittingen, onder leiding van de Tilburgse burgemeester/ vervoersdeskundige G. Brokx. Juist deze dagen wilde Schiphol met een informatiebus de regio in. Voor mei was al een lawine van inspraakreacties ven. Er bestaat een plan vootl openbaar debat tussen Pi de opposanten van uitbrtü In het najaar zal het kabii definitief standpunt begin volgend jaar behang Tweede Kamer de uitbreid; plannen van Schiphol. PMMS-directeur J.Teders, lend in het ministerie vai] keer en Waterstaat, heeft i inspraakbijeenkomsten ners tot woede gebracht constatering dat 'de risico dat een groep mens»! gelijk omkomt, zoals bij m merramp, maatschappelijk] antwoord acht'. Volgens een PMMS-woordiJ ster is er na de jongste vlieg geen reden om van dat punt af te stappen. „Het vervolgt zijn weg via ha] spraaktraject. Eventueel i de plannen bijgesteld naar j leiding van het onderzoek: het ongeluk. Maar dat zale in de sfeer van de luchtvaart! liggen. Bij de kansbere van de externe veiligheid i rekening gehouden met gelijke ongelukken." Onderzoek De onderzoekers die zichbt over de oorzaak van het ot_ met de Saab 340 verkerë| vergelijking met hun col die de Bijlmerramp analj den, in een aanzienlijk ker positie. Er is geen sprakej grote haast, omdat alle inzit den uit het vliegtuig, zijn haald. Daarnaast is het veld waarin de Cityhopper; boorde overzichtelijker dai| woonwijk waar de El Al neerkwam. Leider van het onderzoei B. Groenendijk verwacht ook dat de resultaten snelj kend zullen zijn. „Over een weken zijn we al een heel zei hij gisteren. Op wat vrijblijvende speet na, kon Groenendijk geen ei harde verklaring geven voorl ongeluk. De omgekomen voerder, G. Lievaart, heeft het constateren van het bleem in de rechtermotor zogenaamde 'penmessage' uitgaan. Dat is een noodmeld waarmee wordt aangegeven er geen sprake is van leve vaar, maar dat doorvliegen verantwoord is. Op basis vai| penmessage leidde de vei storen het toestel naar de ve ste baan: 06, ofwel de Kaagl Op het laatste stuk van heti ject trok de KL433 licht waardoor de indruk werd wekt van een doorstart die ten doorgaans maken wi ze merken dat een gesl landing niet mogelijk is. Vc Groenendijk is er echter doorstart gemaakt. Het is duidelijk waarom de Cityhc plotseling zo'n sterke bocht: rechts maakte en vervol; neerstortte in het zicht vai| haven. De vooronderzoeker heeft dej houd van de zwarte niet tot zich kunnen nemen, i wel de cockpit voice recorder] de flight data recorder, w; duizenden gegevens staan slagen, zijn ongeschonden gevonden. Groenendijk wordt] zijn werk onder meer teerd door een team van Zweedse vliegtuigfabril Saab, de Zweedse Rijksli vaartdienst en het Amei General Eledtric, dat de mot van het toestel leverde. Ivan onze verslaggever I Amsterdam - Een gevaar !Tnr patiënten. Zo omschrijft i L Medisch Tuchtcollege in Amsterdam een arts-iatro- jsoofuit Utrecht. Het tuchtcollege ontnam giste ren de 35-jarige man zijn be voegdheid om de geneeskunde te beoefenen. Dit vanwege de fou- fieve behandeling van een Til burgse patiënte. In 1991 stond deze vrouw bij hem onder be handeling tijdens een zwanger schap. De bevalling verliep voor- I Van onze Haagse redactie men Haag - De werkmethode gionaal Recherche Team Ifnschedese burgemeester W van het IRT onderzocht, hout ministers Hirsch Ballin van Binnenlandse Zaken. I Een crimineel werd door het IRT [als informant gebruikt; bij de eventuele invoer van cocaïne zou I de bende opgerold worden voor- 1 dat de drugs op de markt konden komen. Alleen wanneer dan ook de hoofdverdachten konden [worden gearresteerd, zou het [iRT toestemming geven aan de [informant om mee te werken aan [de invoer 'van drugs. Instemming „De handelingen van de infor- Imant hebben steeds de instem- Jming van de betrokken officie ren verkregen. Hij is niet uitge- jlokt tot het plegen van strafbare [feiten. De wijze waarop de me thodiek werd toegepast, voldeed aan eisen van controieerbaar- heid, betrouwbaarheid en stuur baarheid," schrijft Wierenga. [Het is overigens nooit tot daad- j werkelijke invoer van de cocaïne [gekomen. [Ook twee weken geleden, toen [Wierenga zijn rapport publiceer- |de, was de conclusie dat er met de werkmethodiek van het IRT niets aan de hand was. Onderlin- .ge spanningen zouden :de werke- llljke oorzaak zijn van de proble- I men. Direct na publicatie weer- spraken minister-president Lub- rbers en minister Van Thijn Wie- Irenga's stelling. Zij gaan ervan uit dat het HIT wel over de schreef ging en dat de plotselin- ge opheffing van het team daar- j óm terecht was. ïehoud [De regeringspartijen CDA en [PvdA zijn uit uit op behoud van [hun ministers Hirsch Ballin en [Van Thijn. Dat is af te leiden uit [wat de woordvoerders Van der [Heijden (CDA) en Stoffelen I(PvdA) laten doorschemeren. Politie-specialist Van der Heij- [den zei gisteren dat het CDA [erop aanstuurt 'beide bewinds- lieden te behouden'. Die opstel- ping is niet verwonderlijk. Een aanval op Van Thijn zou de [eigen bewindsman Hirsch Ballin onherroepelijk meesleuren. Pv- 'Het zit er dik in dat er veel gemeenschappelijke verzoeken om echtscheiding gaan komen die niet deugen en waarvan de zwakste van de twee ex-partners de dupe wordt.' fotode stem/johan van gurp Door Wippel Houben Van maatwerk naar confec tie. Zo kenschetsen de Breda se advocaten Van Leuven en Boer het voorstel van justitie minister Hirsch Ballin om het echtscheidingsprocesrecht in grijpend te veranderen. Als partijen het samen eens zijn -of zeggen dat ze dat zijn- kunnen ze bij willekeurig el ke notaris of advocaat een gemeenschappelijk verzoek om te scheiden indienen. De Bredase advocate mr. C. Boer: „Met dit voorstel moeten de advocaat en de notaris op de stoel van de rechter gaan zitten. Daar zijn ze niet voor opgeleid. Er schuilen grote gevaren in. Het zit er dik in dat er legio gemeen schappelijke verzoeken gaan ko men die niet deugen. De zwakste van de twee ex-partners wordt daarvan de dupe." „Dat zal meestal de vrouw zijn. Zij heeft doorgaans geen inzicht in levensverzekeringswaarden, pensioenrechten en dat soort za ken. Het risico is levensgroot dat er afspraken worden gemaakt waarin de zwakste partij het onderspit delft. Dat kan te ma ken hebben met schuldgevoel ten opzichte van de ander, met het financiële belang van die ander, van het gezeur af willen zijn." „De kosten van een scheiding kunnen reden zijn 'dan maar' de goedkoopste oplossing te nemen: het gemeenschappelijk verzoek. De rechter hoeft het niet te toet sen. Dat moeten de advocaat of de notaris doen. Ik weet zeker dat er veel verzoeken op onjuiste gronden gedaan zullen worden. Minder-draagkrachtigen zullen zijn aangewezen op een kwalita tief mindere bemiddelingsproce dure," zegt de juriste. „Het is duidelijk dat daar bin nen de kortste keren verzoeken om herziening uit zullen voort vloeien, bijvoorbeeld over de omgangsregeling of de hoogte van de alimentatie. Dat kost de vragende partij 1080 gulden en de verwerende 280 gulden. Voor bijvoorbeeld bijstandsmoeders is dat niet op te brengen." „De sociale diensten hebben al later weten die kosten niet te willen overnemen. Het voorge stelde systeem zal het publiek veel gaan kosten en de overheid kost het alleen maar meer, in plaats van een besparing van 30,6 miljoen," voorspelt zij. Een ander aspect is dat de ex- partners bij het inschrijven van de scheiding in de burgerlijke stand volledig afhankelijk zullen worden van het tempo waarin de griffier van de rechtbank werkt. „Als je nog in gemeenschap van goederen getrouwd heet te zijn omdat je nog niet uitgeschreven bent, kan dat allerlei complica ties tot gevolg hebben. Het speelt een rol bij het definitief aflossen van de hypotheek, de eventuele aankoop van een nieuw huis, het afsluiten van een lening voor herinrichtingkosten, opnieuw trouwen," weet mr3| Leuven. „Het is voorgesteld als zuiniging, maar de toekoiro] leren dat het de overheid alt maar meer zal gaan kosten zullen meer procedures gaan worden. Rechters en al caten zullen veel meer te n krijgen met verzoeken om ging van wat de ex-pai hebben afgesproken," wee'.rj C. Boer. Haar collega Van Leuven: ,31] sen die onder de inkomensgr van 54.000 gulden zitten, i de kosten zelf moeten' W Het echtscheidingsproces» uit de gefinancierde rechts]] Dat betekent dat het vier derd gulden per persoon f kosten, exclusief btw, nog zeventig gulden recht." „De minister baseert zich op]] gemiddelde werktijd van 6,5]» uitgaande van een bedraf" 125 gulden per uur dat de caat voor toevoegingen ma kenen. De werkelijkheid is9 de gespecialiseerde advocaat] een gemeenschappelijk ver*^ vijftien twintig uur heeft," aldus mr. Van LeuveM De Nederlandse Orde van W. caten wil dat de voorgö bemiddeling in elk geval opgenomen in de wet op rechtsbijstand. Dan is een if mensafhankelijke bijdrage gelijk en kunnen er kwali]# sen worden gesteld aan r middelaar. ■- HETJS AL vaker voorgekomen verbijsterend om te zien hoe e om duizenden verontruste illeg afgelopen dagen stonden rijen °e vreemdelingenpolitie in Ams rooort van de Pakistaanse amba: veronderstelling verkeerden dal Hen krijgen. Bj°°f het Nederlands Centrum t 11 ?at het ministerie van Justit InifPj die nu zijn ontstaan. Kt i 'n de voorlichting over tot veel onrust en verwarring in ue stellingname van het NCi vreemdelingenwet is onlangs d en. Van een ministerie kan e vreemdelingen in zo'n kort I[JiZJ9ln9?n- ^'s ze a' bereikbaar h 'a"9r'i.ker dan elkaar de sch 9elopen zijn, is de beant K em van de illegalen he E?!6" zoals die zich nu lonw^ll aan' dat de nieuwe vre nvoldoende functioneert. in £°?r z'Jn veel oorzaken te Iknmi Jï dat bet voor illegal vreSmH Pat betekent dat er Dat e'ln9en de kans geven o 'slaLn 1 ze 9°ed uit. want rechtenV r? deze liid hebben Werkn2, J?'euwe wetgevin IworHen illegalen in die en NCB h °°k dit Paardemid< Dlaatc v7 huü energie maar op I en elkaar vanalles te vei J

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 2