6 Vliegramp maakt
luchthaven
niet onveiliger'
'Werl
Advocaten hekelen plan Hirsch Ballin voor echtscheidingsprocea
-DESTEM-
Enschedese bi
DE STEM
Nieuwe slave
DE STEM
BINNENLAND BUITENLAND
Land in verval
Directie Schiphol en regering denken niet aan wijziging uitbreidingsplannen
I De brief komt net voor het ka-
I merdebat, morgenmiddag, over
l de kwestie. Wierenga legt in zijn
[brief, gedetailleerder dan in het
eerdere rapport, nog eens uit hoe
I de opsporingsmethode van het
IRT in zijn werk ging.
WOENSDAG 6 APRIL 1994 inE STEM
Het is hier nog erger
dan in Oost-Euro
pa." De Neder
landse kennis die me met de
ze opmerking begroette zag
er vermoeid uit.
Hij had er net een autorit van
een paar honderd kilometer
opzitten, dwars door België.
Dat Oost-Europa sloeg op de
staat van de Belgische wegen.
„Als je pech hebt, sta je met
een paar lekke banden en
misschien nog wel erger. En
wie draait daar dan voor op,"
vroeg hij bezorgd.
Ik weet dat eerlijk gezegd
niet. Er zijn in België wel
automobilisten die voor de
rechter proberen de gemeen
te, provincie, gewest of fede
rale overheid aansprakelijk te
stellen. Dat schijnt niet zo
simpel te zijn.
Lang vroeg ik mij af, of de
Belgen zich niet ergeren aan
de gaten en putten in hun
wegen. Maar in dit land van
plantrekkers worden die kra
ters gewoon ontweken, con
stateer ik soms. Dat gaat ech
ter wel van kwaad tot erger,
met alle risico's voor de ver
keersveiligheid.
Voor het eerst krijgt het feno
meen een beetje aandacht.
Enkele weken geleden publi
ceerde De Standaard een gro
te foto van het gehavende
wegdek voor de ambtswoning
van premier Dehaene. Het as
falt was er aangevreten, de
kasseien, die zo vakkundig
waren verstopt, ineens weer
zichtbaar.
In een hoofdredactioneel
commentaar werd het beeld
van de in een gatenkaas ver
anderde straat aangegrepen
om stoom af te blazen. „De
kraters in het wegdek voor de
ambtswoning van de premier
staan symbool voor de verre
gaande verwaarlozing van de
openbare taken in ons land,"
schreef de krant.
De kraters zijn, anders dan de
deskundigen willen doen ge
loven, volgens de redacteur
niet te wijten aan de overvloe
dige regenval, sneeuw of zout.
„Die gaten zijn er omdat ze
doodeenvoudig niet hersteld
zijn. Omdat niemand er in dit
iand blijkbaar echt wakker
van ligt."
De belastingbetalers en weg
gebruikers in België mogen
nu weer even hopen op betere
tijden. De gemeenteraadsver
kiezingen staan namelijk voor
de deur en dus verschijnen de
eerste vrachtwagens en instal
laties in het straatbeeld om
gaten te repareren en wegen
te voorzien van een nieuwe
deklaag. Op de ring in Ant
werpen zijn dezer dagen 's
n achts zelfs Nederlanders aan
het werk, op de A-12 Duit
sers.
Maar vrij algemeen is dit
beeld helaas niet. „Het loopt
de spuigaten uit," schreef de
baas van Touring Wegenhulp,
de Belgische ANWB, in het
maart-nummer van het club
orgaan. „De staat van onze
wegen is rampzalig. Het is een
schande. De putten, bulten en
barsten in het wegdek zijn
niet te tellen."
Aan de wegenbouwers in Bel
gië kan het niet liggen. Zij
willen wel, maar krijgen geen
geld om iets te doen. De aan
nemers klagen al tijden over
het feit dat de overheden
slechts mondjesmaat geld ter
beschikking stellen. Het geld
is er gewoon niet.
„Wordt er niet onmiddellijk
werk gemaakt van het onder
houd van onze wegen, dan
steven we recht af op een
catastrofe," voorspelt de di
recteur van Touring Wegen
hulp.
Door Bert Schampers
Zelf moet ik iedere dag al
mijn stuurmanskunst gebrui
ken om in mijn dorp en op de
drukke Brusselse ring de put
ten te ontwijken. Soms wor
den die gaten op de ring ge
dicht, maar erg professioneel
gebeurt dat niet, want een
week later is alles alweer stuk
gereden. Ik stel me zo voor
dat 's nachts een mannetje
met een aanhangwagen ter
plekke stopt, met de schop
wat asfalt aflaadt en dat ver
volgens met een paar stevige
werkmansschoenen aan
stampt. Onderhoud a la Belgi-
que.
Hoe is het zover gekomen?
Voor een deel is de staat van
de wegen en andere openbare
voorzieningen verklaarbaar
uit het feit dat het land be
stuurlijk uit elkaar is gevallen.
De gewesten hebben allemaal
hun eigen geldpotje, maar ge
bruiken dat soms noodge
dwongen om andere putten te
dempen.
Maar het komt ook door de
bestuurlijke cultuur. Doordat
politici in België vaak té poli
tiek zijn en de bureaucraten
té bureaucratisch, is de ver
antwoordelijkheid over de
openbare dienstverlening een
niemandsland. De politici
kankeren op de ambtenaren
en draaien de geldkranen
dicht en de ambtenaren kla
gen over geldgebrek en tekort
aan personeel.
Zo is België een land in ver
val geworden. De bewoners
langs de Kluisberg, een van
de Waalse hellingen uit de
wielerklassieker de Ronde
van Vlaanderen, stapten zelfs
naar de rechter, omdat de
straat is verzakt en hun hui
zen grote scheuren vertonen.
De gemeente verwijten zij ge
brek aan onderhoud, maar de
burgemeester geeft de schuld
aan het weer.
Het ramptoerisme lijkt in Bel
gië, gezien de staat van het
land, nog een grote toekomst
te hebben.
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911/Telefax 076-236405.
Telefax redactie 076-236309.
Bezorgklachten en abonnementenadministratie:
Afdeling Lezerscontact 06-0226116 (gratis) ma. t/m vrij. 8.00-17.00
uur, zat. 8.00-12.00 uur.
Kantoren:
Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a,
01640-36850, fax 01640-40731, redactie 01640-37253.
Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom.
Etten-Leur, Markt 28,01608-21550, fax 01608-17829.
Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 1,® 01100-28030, fax 01100-21928.
Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698.
Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782.
Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929.
Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554.
Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen.
Vlissingen, Scheldestraat 7-9,4381 RP,
01184-19910, fax 01184-11446.
Postadres: Postbus 5051, 4380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur.
Abonnementsprijzen per 1 januari 1994
(bij vooruitbetaling te voldoen):
per kwartaal 87.20, per half jaar 173.45 óf per jaar 337.30.
Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 29.05,
per kwartaal 84.70, per half jaar 168.45 óf per jaar 327.30.
Voor posttoezending geldt een toeslag.
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje S 076-236882 en bij Teuben, Gin-
nekenweg 7, Breda.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881.
Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00
uur® 076-236881, zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-
236242/236911. S
Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447.
„Het ongeluk op Tweede Paasdag zal uiteraard een
rol spelen in de lopende discussies over Schiphol en
zijn uitbreidingsplannen, maar zal de standpunten
waarschijnlijk niet wezenlijk veranderen." Dat zegt
de woordvoerder van de NV Luchthaven Schiphol de
dag na de jongste vliegramp. Een ongelukkig en
betreurd voorval, mededeleven naar slachtoffers en
nabestaanden, maar de standpunten voor uitbreiding
van Schiphol tot 'mainport' zijn ingenomen, de
gepleegde onderzoeken naar de veiligheid van de
luchthaven zijn gedegen geweest, er is geen aanlei
ding die nu te herzien.
Door onze redacteur
Rinze Brandsma
Schiphol moet de komende de
cennia volgens plan blijven
doorgroeien, tot twee- drie
maal de huidige grootte. Nu is
Schiphol al qua vracht en passa
giers (meer dan 20 miljoen pas
sagiers per jaar) de vierde lucht
haven van Europa.
„De rapporten hebben geoor
deeld dat Schiphol een veilige
luchthaven is en dat ook in de
toekomst, na de uitbreidingen,
kan blijven," luidt het standpunt
van het vliegveld ook na de
raadselachtige ramp met de
KLM-Cityhopper.
Toch houdt woordvoerder R.We-
ver een kleine slag om de arm.
„Bij de studies naar de veilig
heidsrisico's rondom de banen
zijn voorstellen gedaan om in het
verlengde van de banen bestaan
de woningen te slopen. Maar dit
ongeluk is niet in het verlengde
van een baan gebeurd, maar ter
zijde. Het is aan de overheid,
niet aan ons, om de ingenomen
standpunten eventueel te veran
deren."
Vliegen geldt nog steeds als ui
termate veilige vorm van ver
voer, zegt hij. En Nederland is
toch maar mooi het eerste land
ter wereld dat veiligheidszones
rondom start- en landingsbanen
voorschrijft, met Schiphol als
eerste luchthaven. „Daarin lopen
wij wat betreft de veiligheid
voorop."
Niet eerlijk
Die tevfedenheid over de veilig
heidsnormen deelt de stichting
Natuur en Milieu niet. De mi
lieulobby stapte in maart uit de
lopende inspraakrondes en eiste
stopzetting daarvan: de overheid
zou fouten gemaakt hebben in
de rapportages en berekeningen
van geluidhinder en veiligheids
risico's.
Luchtvaartdeskundige J.Fransen
van Natuur en Milieu heeft er
steeds op gehamerd dat Schiphol
en de overheid niet eerlijk reke
nen bij de risico's van de natio
nale luchthaven. Die worden
stelselmatig onderschat, meent
hij. Bovendien wordt niet serieus
gekeken naar alternatieve, veel
veiliger, banenstelsels.
Fransen ziet in het neerstorten
van de Saab Cityhopper zijn
standpunt voor een ander ba
nenstelsel bevestigd. Als er, in
plaats van de huidige Zwanen-
burgerbaan, een nieuwe baan
aan de westzijde komt, iets ge
draaid, is dat beter voor milieu
(geluidhinder) en veiligheid. Er
wordt nu te veel massaal over
grote woongebieden gevlogen.
De voorgestelde vijfde baan
komt omgeveer op die plek,
maar dan parallel aan de Zwa-
nenburgerbaan, die deels in ge
bruik moet blijven. In vroegere
plannen was die nieuwe vijfde
wel gedraaid voorgesteld, maar
dat zou te duur zijn.
Van Natuur en Milieu moeten de
Aalsmeerder- en Buitenveldert-
baan straks ook beperkter mo
gen worden gebruikt.
Fransen vindt vooral het veilig-
heidsverhaal van de overheid
niet deugen. Voor de omwonen
den van Schiphol worden veel te
grote risico's genomen, door te
weigeren met het groepsrisico te
rekenen. Schiphol wordt op on
eerlijke wijze 'veilig gerekend';
„de cijfers waar het kabinet mee
werkt zijn bedrieglijk."
Volgens Fransen neemt de over
heid welbewust het risico dat
eens in de 250 jaar een ramp als
in de Bijlmer plaats heeft. De
kans dat enkele tientallen om
wonenden omkomen als gevolg
van een ongeval is minstens vier
honderd keer groter dan het risi
co dat in de chemische industrie
door diezelfde overheid wordt
toegestaan.
Risico
De Werkgroep Vliegverkeer Bijl
mermeer komt, met dezelfde cij
fers op papier, tot een veel on
heilspellender rekensom. Zij zegt
dat de kans op een neerstortend
vliegtuig in de omgeving van
Schiphol - woonwijk of polder -
nu eens in de achttien jaar is, en
als Schiphol volgens plan groeit
straks eens in de negen jaar
wordt. „Dót is het ware risico
van Schiphol."
De regering wil nu alleen reke
ning houden met het berekende
individuele risico dat een omwo
nende eens in de 100.000 jaar
omkomt door een neerstortend
vliegtuig. Veel eerlijker, zegt ook
Natuur en Milieu, is het groeps
risico: de kans dat een groep
mensen omkomt door een neer
stortend vliegtuig. Die is groter
dan eens in de 100.000 jaar. In
het gebied dat van en naar
Schiphol overvlogen wordt, wo
nen meer dan 200.000 mensen,
rekent Fransen voor.
Voor gevaarlijke industrie geldt
wel het groepsrisico. Een nieuw
te bouwen chemische fabriek
moet rekenen met een risico-li
miet van een fatale kans van een
op een miljoen jaar. Ook bij de
uitbreiding van Schiphol, vindt
Natuur en Milieu, zou uitgegaan
van die tienmaal zo strenge risi
co-limiet van een op een miljoen.
Naar berekeningen van de
Rijksluchtvaartdienst vallen nog
voor het jaar 2015 ruim 5300
woningen binnen die limiet of
'contour'. Met natuurlijk ver
loop, aanpassen en slopen kun
nen dat er veel minder zijn. De
regering gaat nu uit van de sloop
van 78 woningen (ruim 200 be
woners) in Zwanenburg en Aals
meer voor de eeuwwisseling, la
ter misschien oplopend tot ruim
450 woningen (1200 huidige be
woners).
Dat is het compromis dat de
ministers -Maij (Verkeer) en Al
ders (Milieu) in december be
reikten; Alders had verder willen
gaan in het beschermen van om-
Brokstukken van de Cityhopper worden opgetakeld. Het onderzoeksteam verwacht snel klaar te
zijn met het opsporen van de oorzaak van de vliegramp: 'Over een paar weken zijn we al een heel
eind'. foto anp
wonenden tegen mogelijke vlieg
tuigongelukken.
Emoties
Het groepsrisico wil de regering
niet hanteren bij het maken van
beleid op het gebied van veilig
heid rondom Schiphol, omdat de
berekeningen daarvoor 'nog on
voldoende uitgekristalliseerd'
zijn.
Eerder al waren Maij en Alders
overeengekomen dat door de uit
breiding van Schiphol de veilig
heidsrisico's voor de omwonen
den niet groter mogen worden.
Dat denken zij te bereiken door
de aanleg van een vijfde baan,
parallel aan de Zwanenburger-
baan en aan de weren van oude
•lawaaiige vliegtuigen.
Naar aanleiding van de Bijlmer
ramp zijn in de Tweede Kamer,
onder meer door de PvdA-frac-
tie, pleidooien gedaan om de
Buitenveldertbaan 45 graden te
draaien (ook een oud plan) en de
Aalsmeerbaan op te heffen. De
aanvliegroute loopt dan niet
meer over een zeer dichtbevolkt
gebied en ontwijkt Hoofddorp,
Aalsmeer, Amstelveen, Zwanen
burg en Amsterdam.
De afgelopen maanden zijn de
eerste inspraakrondes gehouden
in de regio voor de uitbreidings
plannen van Schiphol, onder re
gie van het Project Mainport
Milieu Schiphol (PMMS). Die
werden gedomineerd door de
Bijlmerramp en alle bijkomende
emoties.
De inspraaktermijn zou op 10
mei aflopen, maar de gemeenten
hebben - met het oog op de ver
kiezingen en nieuwe colleges-
tot 24 mei een paar weken meer
tijd gekregen. In de zomer vol
gen hoorzittingen, onder leiding
van de Tilburgse burgemeester/
vervoersdeskundige G. Brokx.
Juist deze dagen wilde Schiphol
met een informatiebus de regio
in. Voor mei was al een lawine
van inspraakreacties ven.
Er bestaat een plan vootl
openbaar debat tussen Pi
de opposanten van uitbrtü
In het najaar zal het kabii
definitief standpunt
begin volgend jaar behang
Tweede Kamer de uitbreid;
plannen van Schiphol.
PMMS-directeur J.Teders,
lend in het ministerie vai]
keer en Waterstaat, heeft i
inspraakbijeenkomsten
ners tot woede gebracht
constatering dat 'de
risico dat een groep mens»!
gelijk omkomt, zoals bij m
merramp, maatschappelijk]
antwoord acht'.
Volgens een PMMS-woordiJ
ster is er na de jongste vlieg
geen reden om van dat
punt af te stappen. „Het
vervolgt zijn weg via ha]
spraaktraject. Eventueel i
de plannen bijgesteld naar j
leiding van het onderzoek:
het ongeluk. Maar dat zale
in de sfeer van de luchtvaart!
liggen. Bij de kansbere
van de externe veiligheid i
rekening gehouden met
gelijke ongelukken."
Onderzoek
De onderzoekers die zichbt
over de oorzaak van het ot_
met de Saab 340 verkerë|
vergelijking met hun col
die de Bijlmerramp analj
den, in een aanzienlijk
ker positie. Er is geen sprakej
grote haast, omdat alle inzit
den uit het vliegtuig, zijn
haald. Daarnaast is het
veld waarin de Cityhopper;
boorde overzichtelijker dai|
woonwijk waar de El Al
neerkwam.
Leider van het onderzoei
B. Groenendijk verwacht
ook dat de resultaten snelj
kend zullen zijn. „Over een
weken zijn we al een heel
zei hij gisteren.
Op wat vrijblijvende speet
na, kon Groenendijk geen ei
harde verklaring geven voorl
ongeluk. De omgekomen
voerder, G. Lievaart, heeft
het constateren van het
bleem in de rechtermotor
zogenaamde 'penmessage'
uitgaan. Dat is een noodmeld
waarmee wordt aangegeven
er geen sprake is van leve
vaar, maar dat doorvliegen
verantwoord is. Op basis vai|
penmessage leidde de vei
storen het toestel naar de ve
ste baan: 06, ofwel de Kaagl
Op het laatste stuk van heti
ject trok de KL433 licht
waardoor de indruk werd
wekt van een doorstart die
ten doorgaans maken wi
ze merken dat een gesl
landing niet mogelijk is. Vc
Groenendijk is er echter
doorstart gemaakt. Het is
duidelijk waarom de Cityhc
plotseling zo'n sterke bocht:
rechts maakte en vervol;
neerstortte in het zicht vai|
haven.
De vooronderzoeker heeft dej
houd van de zwarte
niet tot zich kunnen nemen, i
wel de cockpit voice recorder]
de flight data recorder, w;
duizenden gegevens staan
slagen, zijn ongeschonden
gevonden. Groenendijk wordt]
zijn werk onder meer
teerd door een team van
Zweedse vliegtuigfabril
Saab, de Zweedse Rijksli
vaartdienst en het Amei
General Eledtric, dat de mot
van het toestel leverde.
Ivan onze verslaggever
I Amsterdam - Een gevaar
!Tnr patiënten. Zo omschrijft
i L Medisch Tuchtcollege in
Amsterdam een arts-iatro-
jsoofuit Utrecht.
Het tuchtcollege ontnam giste
ren de 35-jarige man zijn be
voegdheid om de geneeskunde te
beoefenen. Dit vanwege de fou-
fieve behandeling van een Til
burgse patiënte. In 1991 stond
deze vrouw bij hem onder be
handeling tijdens een zwanger
schap. De bevalling verliep voor-
I Van onze Haagse redactie
men Haag - De werkmethode
gionaal Recherche Team
Ifnschedese burgemeester W
van het IRT onderzocht, hout
ministers Hirsch Ballin van
Binnenlandse Zaken.
I Een crimineel werd door het IRT
[als informant gebruikt; bij de
eventuele invoer van cocaïne zou
I de bende opgerold worden voor-
1 dat de drugs op de markt konden
komen. Alleen wanneer dan ook
de hoofdverdachten konden
[worden gearresteerd, zou het
[iRT toestemming geven aan de
[informant om mee te werken aan
[de invoer 'van drugs.
Instemming
„De handelingen van de infor-
Imant hebben steeds de instem-
Jming van de betrokken officie
ren verkregen. Hij is niet uitge-
jlokt tot het plegen van strafbare
[feiten. De wijze waarop de me
thodiek werd toegepast, voldeed
aan eisen van controieerbaar-
heid, betrouwbaarheid en stuur
baarheid," schrijft Wierenga.
[Het is overigens nooit tot daad-
j werkelijke invoer van de cocaïne
[gekomen.
[Ook twee weken geleden, toen
[Wierenga zijn rapport publiceer-
|de, was de conclusie dat er met
de werkmethodiek van het IRT
niets aan de hand was. Onderlin-
.ge spanningen zouden :de werke-
llljke oorzaak zijn van de proble-
I men. Direct na publicatie weer-
spraken minister-president Lub-
rbers en minister Van Thijn Wie-
Irenga's stelling. Zij gaan ervan
uit dat het HIT wel over de
schreef ging en dat de plotselin-
ge opheffing van het team daar-
j óm terecht was.
ïehoud
[De regeringspartijen CDA en
[PvdA zijn uit uit op behoud van
[hun ministers Hirsch Ballin en
[Van Thijn. Dat is af te leiden uit
[wat de woordvoerders Van der
[Heijden (CDA) en Stoffelen
I(PvdA) laten doorschemeren.
Politie-specialist Van der Heij-
[den zei gisteren dat het CDA
[erop aanstuurt 'beide bewinds-
lieden te behouden'. Die opstel-
ping is niet verwonderlijk. Een
aanval op Van Thijn zou de
[eigen bewindsman Hirsch Ballin
onherroepelijk meesleuren. Pv-
'Het zit er dik in dat er veel gemeenschappelijke verzoeken om echtscheiding gaan komen die niet
deugen en waarvan de zwakste van de twee ex-partners de dupe wordt.' fotode stem/johan van gurp
Door Wippel Houben
Van maatwerk naar confec
tie. Zo kenschetsen de Breda
se advocaten Van Leuven en
Boer het voorstel van justitie
minister Hirsch Ballin om het
echtscheidingsprocesrecht in
grijpend te veranderen. Als
partijen het samen eens zijn
-of zeggen dat ze dat zijn-
kunnen ze bij willekeurig el
ke notaris of advocaat een
gemeenschappelijk verzoek
om te scheiden indienen.
De Bredase advocate mr. C.
Boer: „Met dit voorstel moeten
de advocaat en de notaris op de
stoel van de rechter gaan zitten.
Daar zijn ze niet voor opgeleid.
Er schuilen grote gevaren in. Het
zit er dik in dat er legio gemeen
schappelijke verzoeken gaan ko
men die niet deugen. De zwakste
van de twee ex-partners wordt
daarvan de dupe."
„Dat zal meestal de vrouw zijn.
Zij heeft doorgaans geen inzicht
in levensverzekeringswaarden,
pensioenrechten en dat soort za
ken. Het risico is levensgroot dat
er afspraken worden gemaakt
waarin de zwakste partij het
onderspit delft. Dat kan te ma
ken hebben met schuldgevoel ten
opzichte van de ander, met het
financiële belang van die ander,
van het gezeur af willen zijn."
„De kosten van een scheiding
kunnen reden zijn 'dan maar' de
goedkoopste oplossing te nemen:
het gemeenschappelijk verzoek.
De rechter hoeft het niet te toet
sen. Dat moeten de advocaat of
de notaris doen. Ik weet zeker
dat er veel verzoeken op onjuiste
gronden gedaan zullen worden.
Minder-draagkrachtigen zullen
zijn aangewezen op een kwalita
tief mindere bemiddelingsproce
dure," zegt de juriste.
„Het is duidelijk dat daar bin
nen de kortste keren verzoeken
om herziening uit zullen voort
vloeien, bijvoorbeeld over de
omgangsregeling of de hoogte
van de alimentatie. Dat kost de
vragende partij 1080 gulden en
de verwerende 280 gulden. Voor
bijvoorbeeld bijstandsmoeders is
dat niet op te brengen."
„De sociale diensten hebben al
later weten die kosten niet te
willen overnemen. Het voorge
stelde systeem zal het publiek
veel gaan kosten en de overheid
kost het alleen maar meer, in
plaats van een besparing van
30,6 miljoen," voorspelt zij.
Een ander aspect is dat de ex-
partners bij het inschrijven van
de scheiding in de burgerlijke
stand volledig afhankelijk zullen
worden van het tempo waarin de
griffier van de rechtbank werkt.
„Als je nog in gemeenschap van
goederen getrouwd heet te zijn
omdat je nog niet uitgeschreven
bent, kan dat allerlei complica
ties tot gevolg hebben. Het
speelt een rol bij het definitief
aflossen van de hypotheek, de
eventuele aankoop van een
nieuw huis, het afsluiten van een
lening voor herinrichtingkosten,
opnieuw trouwen," weet mr3|
Leuven.
„Het is voorgesteld als
zuiniging, maar de toekoiro]
leren dat het de overheid alt
maar meer zal gaan kosten
zullen meer procedures
gaan worden. Rechters en al
caten zullen veel meer te n
krijgen met verzoeken om
ging van wat de ex-pai
hebben afgesproken," wee'.rj
C. Boer.
Haar collega Van Leuven: ,31]
sen die onder de inkomensgr
van 54.000 gulden zitten, i
de kosten zelf moeten' W
Het echtscheidingsproces»
uit de gefinancierde rechts]]
Dat betekent dat het vier
derd gulden per persoon f
kosten, exclusief btw,
nog zeventig gulden
recht."
„De minister baseert zich op]]
gemiddelde werktijd van 6,5]»
uitgaande van een bedraf"
125 gulden per uur dat de
caat voor toevoegingen ma
kenen. De werkelijkheid is9
de gespecialiseerde advocaat]
een gemeenschappelijk ver*^
vijftien twintig uur
heeft," aldus mr. Van LeuveM
De Nederlandse Orde van W.
caten wil dat de voorgö
bemiddeling in elk geval
opgenomen in de wet op
rechtsbijstand. Dan is een if
mensafhankelijke bijdrage
gelijk en kunnen er kwali]#
sen worden gesteld aan r
middelaar. ■-
HETJS AL vaker voorgekomen
verbijsterend om te zien hoe e
om duizenden verontruste illeg
afgelopen dagen stonden rijen
°e vreemdelingenpolitie in Ams
rooort van de Pakistaanse amba:
veronderstelling verkeerden dal
Hen krijgen.
Bj°°f het Nederlands Centrum t
11 ?at het ministerie van Justit
InifPj die nu zijn ontstaan.
Kt i 'n de voorlichting over
tot veel onrust en verwarring in
ue stellingname van het NCi
vreemdelingenwet is onlangs d
en. Van een ministerie kan
e vreemdelingen in zo'n kort
I[JiZJ9ln9?n- ^'s ze a' bereikbaar
h 'a"9r'i.ker dan elkaar de sch
9elopen zijn, is de beant
K em van de illegalen he
E?!6" zoals die zich nu
lonw^ll aan' dat de nieuwe vre
nvoldoende functioneert.
in £°?r z'Jn veel oorzaken te
Iknmi Jï dat bet voor illegal
vreSmH Pat betekent dat er
Dat e'ln9en de kans geven o
'slaLn 1 ze 9°ed uit. want
rechtenV r? deze liid hebben
Werkn2, J?'euwe wetgevin
IworHen illegalen in die
en NCB h °°k dit Paardemid<
Dlaatc v7 huü energie maar op
I en elkaar vanalles te vei
J