4Het is steeds uren aanpoten'
DE STEM
Dirigent Arpad Joó
verliest kort geding
UIT GIDS
suske wis
hambone
Weervrouwen Mieke Klaassen en Monique Somers hebben het er druk mee
Toneelpubliek met de bus
naar voorstelling 'Ilias'
pëSTEM
Ry Cooder, Ali
Farka Toure
V. M. Bhatt
Gang Starr
Haydn
Beethoven
„Politiek.Den Haag is een zeer
incestueus wereldje"
Fons de Poel, journalist
Gids
Dat ze nu ineens als
weervrouwen bestempeld
worden, daar kijken Mo
nique Somers en Mieke
Klaassen raar van op.
Want dat waren ze toch
al lang en breed, bin
nenskamers weliswaar.
Als je metereoloog of
weerkundige bent en je
hoofd komt op de buis,
heet je ineens weerman
of weervrouw. „Zo wordt
Henk van Dorp een voor
malige weerman ge
noemd. Ik vind dat zo
typisch." Een interview
'met SMR en MKL, zoals
ze op het planningsbord
staan afgekort. „Wij zijn
gewoon metereologen en
doen ook rfiediawerk."
Door Maarten van de Rakt
Buiten kwakkelt het. Gure win
den jagen regenbuien voorbij.
Binnen wachten Mieke en Moni
que achter een thermoskan kof
fie op hun eerste interview met
een echte dagbladjournalist.
NOS en KNMI hebben de dames
tot nu toe uit de publicitaire
wind gehouden, maar na drie
maanden moet het er nu maar
eens van komen.
„En we zijn helemaal niet de
eerste weervrouw", sputteren ze
tegen en noemen namen van col
lega's die in tv-rubrieken acte
ren. Vooruit, de eerste bij het
NOS-Journaal dan. Mieke
's avonds als plaatsvervanger
van Erwin Kroll; Monique lost
Peter Timofeeff 's ochtends bij
het ontbijt af. Hoe beland je
daar?
Monique Somers kwam in 1991
aanwaaien in De Bilt als wis
kundige met het bijvak meteoro
logie op zak en meldde zich voor
de interne opleiding. Zij werkt
nu bij het KNMI-filiaal op
Schiphol, waar ze de vliegeniers
van weerberichten voorziet.
Mieke Klaassen werkte zes jaar
bij de luchtmacht als forecaster
en kwam in 1990 bij het KNMI.
Zij maakt in De Bilt weersver
wachtingen. „Ik kon geen vlieger
worden, ben brildragend. Toen
ben ik iets gaan zoeken wat er
heel dichtbij zat", zegt ze. „Ja
waarom, waarom wordt iemand
secretaresse, ga je Frans stude
ren, word je journalist? Het leek
me erg leuk. Ik heb een breed
pakket genomen op de middel-
Mieke Klaassen (links): „Mijn zenuwen waren te horen" en Monique Somers: „Iedere Nederlander beleeft het weer subjectief'
foto archief de stem
bare school omdat ik heel lang
niet wist wat ik moest gaan
doen."
En Monique: „Na de studie wis
kunde deed ik onderzoekswerk.
Het leek me toch leuker om
praktischer bezig te zijn. Toen
heb ik de stap genomen om te
solliciteren. Wat me aansprak
waren de contacten met klanten,
werken in een team, dagelijks
met actuele dingen bezig zijn,
iedere dag wat nieuws."
Privacy
„Alle acht vrouwelijke metereo
logen van het KNMI zijn bena
derd om een screentest te doen.
Zonder enige verplichting", zeg
gen Mieke en Monique over de
stap naar het NOS-journaal.
„Met dat idee ben ik die proef-
opname gaan doen. Ik wilde wel
eens ervaren hoe het was. Dat
ging goed. Toen werd gevraagd
of je het echt wou, waarna enke
len afhaakten", vervolgt Moni
que. „Het leek me wel leuk. Je
kunt 's morgens je actuele weer
aan een breed publiek kwijt plus
de verwachting voor de rest van
de dag. Dat dit tv-werk erbij zou
komen, heb ik nooit geambieerd.
Helemaal niet. Maar je rolt er
in."
„Ik zie het als een uitbreiding
van mijn gewone werk", zet Mie
ke haar beweegredenen uiteen.
„Ik had het ook niet voorzien.
Dat is een kans die je moet
pakken, want die komt niet
meer. Toch heb ik lange tijd
nagedacht of ik het zou doen. Je
maakt afwegingen, denkt na
tuurlijk aan de privésfeer. Aan
de bekendheid die erbij gaat ho
ren. Ik hoop daarmee om te
kunnen gaan."
Van een mogelijke inbreuk op
haar privacy heeft Monique niet
wakker gelegen: „Nee, ik heb er
niet over getobd. Misschien ben
ik een beetje naïef, maar ontbijt-
televisie is natuurlijk anders dan
de avond. Je hebt minder be
kijks."
Spanning
Het tv-debuut van de dames was
een spannende aangelegenheid.
Monique: „In die tien minuten
vooraf bouwt de spanning zich
op tot je eerste zin. Dan vertel je
je verhaal en zit je er gewoon in.
Dat eerste moment, dat zijn
fracties van seconden. Je kunt
een heleboel voelen, maar aan de
buitenkant blijkt daar niets van
te zien."
Mieke: „Mijn zenuwen waren te
horen. Als ik onzeker ben, gaat
mijn stem vrij ver de hoogte in.
Als je eenmaal begonnen bent,
loopt het meestal wel."
Qua vaardigheid boeken de da
mes gestaag vooruitgang, maar
ze waken voor routine. „Want
als je routinematig wordt, straal
je dat uit en is het geen persoon
lijk verhaal meer. Daar moet je
voor oppassen. Enthousiasme
vasthouden is belangrijk."
Op een gedegen mediascholing
kunnen Mieke en Monique niet
bouwen. Monique nam een keer
of zeven een kijkje bij Peter
Timofeeff en genoot een dagje
mediatraining. Mieke heeft meer
ondergrond. Een NOS-regisseur
leerde haar wat kneepjes: hoe ze
moest kijkèfiy natuurlijk bewe
gen voor de camera en 'proberen
contact te maken'.
Wisselend bewolkt
Buiten is het winderig. Donkere
wolken pakken zich samen. Niet
het weer waar de weervrouwen
zich in koesteren. Ze zien liever
een behaaglijk zomerzonnetje.
Mieke: „Ik hou heel erg van de
zomer, maar qua werk geef ik de
voorkeur aan frontenpassages,
regen, opklaringen. Nee, dit is
wisselend bewolkt, gewoon
buien die voorbijkomen, en
daarna schijnt de zon weer.
Monique: „Gisteren was het re
genachtig, somber. Dan is het
leuk als je kunt zeggen: morgen
wordt het ander weer. Er moet
wat gebeuren, verandering in het
weer zitten."
„Ik heb de indruk dat mensen
denken 'Och, die rijdt daar even
heen met haar kaarten onder de
arm en die gaat het vertellen'.
Nee, het zijn ontzettend inten
sieve dagen", vertelt Mieke ach
ter een verse kop koffie. „Je zit
alleen in een hoekje en bent met
je weer bezig. De verwachting
krijg je uit De Bilt. Het is de
bedoeling dat je die in je eigen
woorden vertelt. Daarbij maak
je je eigen kaarten en beelden. Je
moet dus kaarten bekijken, bel
len, beelden zoeken, omkleden
en schminken. Dan blijft er am
per tijd over, helemaal als je
tussentijds nog kaarten wilt ver
anderen."
Mieke begint om 13.00 uur en
presenteert het weer om 18.00,
18.45, 20.00 en 22.00 uur. Dat
doet ze twee dagen per twee
weken. Monique gaat gemiddeld
een week per drie weken aan de
slag. Ze moet vroeg uit de veren,
al om half vier 's nachts. „Dat is
aardig vroeg, ja, lekker rustig."
Een krantje lezen, voor Ontbijt-
TV de lucht in gaat, is er niet bij.
Het is steeds uren aanpoten voor
de weerverhaaltjes van kwart
voor en kwart over acht. 's Mid
dags is even bijslapen vaste prik,
maar dat ritme bevalt haar wel."
Keurslijf
Op tv zitten de dames in een
keurslijf. In korte tijd moeten zij
hun boodschap kwijt. „Ik vind
het best moeilijk om het verhaal
over te brengen in die beperkte
tijd en dan toch nog de verschil
len in het land aan te geven",
zegt Mieke. „Dan vallen er soms
nuances weg en hebben mensen
in Groningen niet gehoord hoe
het in hun achtertuin gaat wor
den."
„Iedere Nederlander beleeft het
weer subjectief, op een bepaalde
plek en tijd, terwijl wij juist
globaler te werk gaan", voegt
Monique eraan toe. „Hoogstens
spreek je een verwachting uit,
maar honderd procent zekerheid
heb je niet." Dat het met die
zekerheid in ons land niet be
roerd gesteld is, blijkt uit de
cijfers. Van de verwachtingen
voor 12 tot 24 uur vooruit, klopt
80 tot 85 procent.
RY COODER heeft in het verle
den herhaaldelijk blijk gegeven
van oprechte interesse in oor
spronkelijke en etnische mu
ziek. Meestal ging het daarbij
om muziek die zeg maar binnen
de Amerikaanse invloedsfeer
werd gespeeld.
Hij experimenteerde met de
muziek van Hawaii, van de Ba-
hama's, uit het grensgebied
tussen de VS en Mexico en
recentelijk, op de soundtrack
Geronimo, met inheemse Indi
aanse muziek. Daarnaast liet
hij op Jazz horen ook geïnteres
seerd te zijn in de 'oerklanken'
van de populaire muziek van de
VS'.
Op de cd Talking Timbuktu
heeft Ry Cooder muzikaal ge
zien de oversteek naar Afrika
gemaakt. Hij is op die plaat als
muzikant en producer de gast
van de Senegalese gitarist Ali
Farka Toure. Die Ali Farka
Toure staat, vooral op basis van
zijn magnifieke langspeler The
source, bekend als een van de
allerbeste gitaristen van het
Afrikaanse continent.
De combinatie van deze twee
snarenvirtuozen levert prachti
ge muziek op die onmiskenbaar
Afrikaans klinkt, maar waarin
toch wat Cooderiaanse subtili
teiten zitten. Een mando-gi-
taar, een vox-gitaar, een speel-
goedgitaartje, een mandoline,
uiteraard de slide-gitaar, een
bas en accordeon-samples wor
den door Cooder benut, alsme
de wat Afrikaanse percussie in
strumenten.
Ali Farke Toure beperkt zich
tot de elektrische gitaar, wat
percussie en zang. Zijn eigen
groep zorgt voor trommelwerk
en achtergrondzang en daar
naast zijn nog drummer Jim
Keltner, bassist John Patitucci
en gitarist Clarence 'Gate-
mouth' Brown in een enkel
Ry Cooder: oversteek naar
Afrika en India. foto wea
nummer van de partij.
De sfeer van de plaat is ont
spannen. Je hoort twee mees-
ter-gitaristen aan het werk die
als het ware via hun instru
menten met elkaar converseren.
Dat levert prachtige snaren-
duetten op die ondersteund
worden door ragfijn ritmisch
percussiewerk. De muziek is
ingetogen, dromerig en zo nu
en dan bijna hypnotisch van
sfeer.
Op de cd A meeting by the river
is Ry Cooder muzikaal gezien
nog verder van huis. Op die
plaat speelt hij samen met de
Indiase muzikant V. M. Bhatt.
Bhatt bespeelt het opmerkelij
ke instrument de mohan v'ina.
Dat is een zelfbedacht instru
ment, waarin ruwweg gezegd
een gitaar en een sitar in elkaar
verenigd zijn. Ry Cooder be
perkt zich op A meeting by the
river tot de bottleneck guitar.
Merkwaardig genoeg vertonen
de technieken om de respectie
velijke instrumenten te bespe
len overeenkomsten. Zowel
voor de Indiase snareninstru
menten als voor de bottleneck
guitar wordt namelijk gebruik
gemaakt van een glazen of me
talen voorwerp om de snaar
trillingen te dempen.
Opvallende gast op de plaat is
Ry Cooders zoon Joachim die
de dumbek-trommel bespeelt.
Het gezelschap muzikanten
wordt gecompleteerd door Suk-
hvinder Singh Namdhari op ta
bla.
A meeting by the river staat vol
met muziek die door Cooder en
Singh in een kapel van een
klooster in Santa Barbara, Ca-
lifornië op een mooie septem-
beravond al improviserend
werd gecreëerd. De plaat laat
een prachtige klanken horen
die veelal Indiaas aandoen. Een
enkele keer komen Cooder en
Bhatt al improviserend bij de
Delta Blues terecht zonder dat
daartoe geforceerde paden be
wandeld worden. Op zo'n mo
ment realiseer je je dat muziek
een universeel raakvlak bezit
waarop muzikanten elkaar vin
den.
Hopelijk zet Ry Cooder dit
.soort muzikale uitstapjes voort.
Mij lijkt het leuk om hem eens
aan het werk te horen met
Indonesische krontjong-muzi
kanten. Die. krontjong heeft
Portugese wortels en door de
aanwezigheid van westerse
snaarinstrumenten als gitaar,
mandoline en viool moeten
daar voor Cooder volop moge
lijkheden inzitten.
Talking Timbuktu - Ali Farka
Toure with Ry Cooder, World
Circuit, Munich Records; A
meeting by the river - Ry Cood
er V.M. Bhatt, Water Lily
Acoustics, Munich Records)
WIM VAN LEEST
IN DE hiphop-wereld horen
Guru en DJ Premier tot de
absolute top. Guru liet vorig
jaar op de cd Jazmatazz hiphop
en live-jazzdance op een weer
galoze manier samensmelten.
DJ Premier zette zijn faam als
producer voort door onder an
deren Neneh Cherry en KRS
One van de juiste 'groove' te
voorzien. Samen opereert het
duo ook nog steeds onder de
naam Gang Starr: Guru rapt,
Premier scratcht.
Met de nieuwe cd Hard to Earn
zetten de twee de volgende
kroon op hun werk. Na Guru's
Jazmatazz lag het wellicht in
de lijn van verwachting dat
Gang Starr weer eens wat jazz-
samples uit de kast zou halen,
zoals op de eerste twee cd's het
geval was. Niets daarvan ech
ter. Gang Starr had op de vori
ge (derde) plaat, Daily
Operation, de jazz al tot een
minimum beperkt. Op Hard to
Earn is alleen nog de pure
hiphop overgebleven: een
scratch, een beat, een eenzame
sample en Guru's donkere, hese
stem.
Pure hiphop ook in de teksten.
Het bijtende Tonz 'O' Gunz
gaat over de vele kilo's wapen
tuig die onder de zwarte Ame
rikaanse jeugd circuleren, in
het door een repeterend orgel
tje voortgestuwde The Planet
rapt Guru over de lange weg
die 'streetkids' moeten bewan
delen om iets van het leven te
maken, en in Suckas Need Bo
dyguards krijgen de commer
ciële nep-rappers ervan langs.
Poëzie van de straat, maar geen
geweldsverheerlijking:
Gangstarr-rap is niet hetzelfde
als Gangster-rap.
Guru en Premier laten op Hard
to Earn ruimte voor talentvolle
rappers als Jeru the Damaja en
Melachi the Nutcracker. Ook
dat is de echte hiphop-spirit:
'brothers' mee laten delen in
het succes. Die 'brothers' ko
men straks ook met eigen cd's
en als die ook maar een greintje
van de kwaliteit van Hard to
Earn bevatten, kunnen we een
zonnig rap-jaar tegemoet zien.
(Chrysalis/EMI).
PAUL VERLINDEN
Een formidabel talent blijkt de
jeugdige Duitse pianist Lars
Vogt te zijn. Pas in de picture
sinds 1990, en zich sindsdien
profilerend in het romantische
genre (Schumann, Chopin,
Grieg), speelt hij nu een cd vol
met pianosonates van Joseph
Haydn. Lars Vogt doet dat met
de delicatesse, terughoudend
heid, helderheid en precisie die,
nodig zijn om Haydns sonates
correct uit de verf te laten
komen. (EMI7243 5 55009 2 2)
Nog meer Haydn: de tweede
laatste Symfonieën (nrs. 103 en
104), gespeeld door The London
Classical Players onder leiding
van Roger Norrington. Dit or
kest, een van de beste ter we
reld, heeft een aantal fantas
tische opnamen op z'n naam
staan (Mozart, Schubert). Ook
op deze Haydn-opnamen treft
weer de heel speciale klank van
de historische instrumenten,
vooral houtblazers en pauken.
Het resultaat van dirigent Nor-
ringtons intellectuele confron
tatie met Haydn is hier echter
iets te uitgekiend, afgemeten en
doordacht. (EMI 7243 5 55002 2
9).
Dat ligt heel anders bij twee
Haydn-symfonieën zoals ge
speeld door het (Nederlandse)
Orkest van de 18e Eeuw, onder
leiding van Frans Brüggen,
eveneens op authentieke in
strumenten. Brüggen brengt de
nrs. 97 en 98 met Schwung en
enthousiasme, maar ook met
alle zorg die we van hem ge
wend zijn. Een echte aanrader,
deze Haydn van Brüggen. (Phi
lips 434 921-2)
Tenslotte is er een cd versche
nen met drie Haydn-symfonie-
en gespeeld op moderne instru
menten, de nrs. 53, 73 en 79,
door het (dirigentloze) Orpheus
Chamber Orchestra. Een goed
alternatief voor wie z'n neus
vol heeft van al die historise
rende benaderingen. (Deutsche
Grammophon 439 779-2)
HANS ROOSEBOOM
Ludwig van Beethoven schreef
vijf pianoconcerten en één
vioolconcert. Die liggen alle zes
goed in de markt. Uitvoeringen
en cd-opnamen van deze pu
bliekslievelingen zijn aan de
orde van de dag. Volkomen te
recht, maar weet de gemiddelde
muziekliefhebber dat Beetho
ven nóg een concert schreef?
Het is het Tripleconcert, voor
viool, cello, piano en orkest.
Beethoven komt met dit werk
het dichtst in de buurt van het
celloconcert dat hij nooit
schreef. Vooral in het langzame
middendeel krijgt de cello een
solistische glansrol toebedeeld.
De hoekdelen van dit Triple
concert - dat dateert uit Beet-
hovens populaire middenperio
de - zijn breed uitgesponnen,
majestueus opgezet en vol ster
ke melodieën. De uitvoering
door het Beaux Arts Trio en het
Gewandhausorchester Leipzig
onder Kurt Masur brengt het
feestelijke C-groot-karakter
van dit concert mooi tot uit
drukking.
Op dezelfde cd paradeert een
tweede stiefkind van Beetho
ven: de Koorfantasie. In de
wandelgangen wordt dit werk-
voor piano, solisten, koor en
orkest meestal laatdunkend af
gedaan als 'voorstudie' voor de
Finale van de Negende Symfo
nie ('Alle Menschen werden
Brüder), die op zich ook al niet
zo geslaagd is. De Koorfantasie
is echter veel interessanter,
verrassender en ook humoristi-
scher dan de slechte reputatie
doet verwachten. De Koorfan
tasie verdient de vergetelheid
helemaal niet. (Philips 438
005-2)
HR
WOENSDAG 6 APRIL 1994 DEEL
Van onze kunstredactie
Den Bosch - Dirigent Arpad Joó heeft het kort geding tegej
Het Brabants Orkest verloren.
joen gulden schadevergoeding.
Mocht de bodemprocedure dooi.
gezet worden, dan zal Het Bra.
bants Orkest prompt met
tegenvordering komen. Arpjl
Joó zou de kosten moeten vet.
goeden, die het orkest lijdt al
gevolg van de breuk. Volg®,
HBO-advocate mr. J. The»-
gaat het om een bedrag va
280.000 gulden. HBO is dat be.
drag kwijt aan vervangende diti
genten, afgezegde repetities
nieuw drukwerk en misgelop®
sponsorinkomsten. Of het ork
ook met die vordering komt,
Joó de kwestie verder laat rus
ten, is nog niet bekend. Volgen,
mr. Theuws beraadt de directi
zich daar nog over.
Het orkest hoeft hem geen voor-'
schot van anderhalf miljoen gul
den te betalen. Rechtbankpresi
dent mr. G. André de la Porte
heeft dit gisteren bepaald in zijn
vonnis.
Dat de rechtbankpresident zich
achter Het Brabants Orkest ge
schaard heeft, betekent overi
gens nog niet dat HBO definitief
van Arpad Joó af is. Volgens zijn
advocaat mr. M. Lamers is de
kans groot dat Joó de gewone
civiele procedure bij de recht
bank (de zogenaamde bodem
procedure) toch doorzet. Lamers
neemt eind deze week met zijn
cliënt een besluit daarover. In
die procedure eist Joó twee mil-
Vanuit Breda naar Amsterdam
Breda - In de periode dat de oude Bredase schouwburg
gesloten is en het nieuwe Chassé Theater nog niet oper.,
organiseert Concordia drie busreizen naar het nieuwe onder
komen van Toneelgroep Amsterdam. In november verlaat hit
gezelschap van Gerardjan Rijnders de Stadsschouwburg aai
het Leidseplein en neemt zijn intrek in het Transformatorhuis
op het terrein van de Westergasfabriek bij het Westerpark ii
Amsterdam.
Op 11 november wordt dit nieu
we TTA-theater officieel geo
pend met de première van de
voorstelling 'Ilias' naar Home
rus, in de vertaling en bewerking
van Gerard Koolschijn. Het
wordt een grootschalige ope-
ningsproduktie waaraan bijna
het voltallige gezelschap mee
werkt. Onder hen de acteurs
Pierre Bokma, Marjon Brands-
ma, Sigrid Koetse, Peter Oost
hoek, Lineke Rijxman, Titus
Muizelaar en Hans Kesting. Het
decor wordt ontworpen door
Paul Gallis, het lichtplan door
Reinier Tweebeeke ('Kleine Zie
len').
Op twee vrijdagen en een zater
dag, eind november en half de
cember, organiseert Concordia
Breda drie busreizen naar deze
'Ilias'. Een van de voorstellingen
is gereserveerd voor de Vereni
ging Vrienden van Concordia,
volgend jaar officieel Vereniging
Vrienden van het Chassé Thea
ter.
Verder probeert de schouwburg
directie eind dit jaar ook nog
enige andere collectieve theater
bezoeken te organiseren. Zoals
naar de musical 'The Phantom of
the Opera' in Scheveningen. Op
27 en 28 mei zal Jenny Arean de
slotvoorstellingen in het oude
Concordia aan het Van Cooth-
plein verzorgen. De grote zaal
daarna dicht omdat de
FILMS
GOES
-Grand Theater
14 u. De ongelofelijke reis.
20 u. The three musketeers.
HULST
- De Koning van Engeland
14 u. Aladdin.
14 u. Hanekamp de Rocker.
14 en 20 u. Sister Act 2.
20 u. Schindler's list.
20 u. Mrs. Doubtfire.
14 en 20 u. Free Willy.
14 en 20 u. Three musketeers.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Trois couleurs bleu.
OOSTBURG
- Ledeltheater
14.30 u. Aladdin.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 u. Hanekam de rocker.
19.30 u. Schindler's list.
- Alhambra 2
14 en 20 u. Sister Act 2.
- Alhambra 3
14 u. Aladdin.
20 u. Groundhog day.
- Alhambra 4
14 u. Free Willy.
20 u. Mrs. Doubtfire.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The 3 musketeers.
Zaal 2 - 14.30 en 17 u. Aladdin.
20 en 22.30 u. Carlito's way.
Zaal 3 - 14.30 en 17 u. Aladdin.
20 en 22.30 u. Philadelphia.
Zaal 4 - 14.30 en 17 u. The peli
can brief.
20 en 22.30 u. Pree Willy.
Zaal 5 14.30 en 20 u. Schind
ler's list.
Zaal 6 - 14.30 en 17 u. Free willy.
20 en 22.30 u. The pelican brief.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Carlito's way.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 u. Jurassic
Park.
20 u. Schindler's list.
Zaal 9 - 14.30 en 17 u. Beethoven
II.
20 u. Schindler's list.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Mr. Jones.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
In the name of the father.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 u. A man's
best friend.
22.30 u. A perfect world.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 u. Robin
Hood: Men in tights.
22.30 u. Striking distance.
technische installatie naar
middenzaal van het nieuw
Chassé Theater moet verhuizen.
De kleine zaal (Theater Achter
om) en het Filmhuis Concord»
blijven nog doordraaien tot
cember 1994, met het gebruike
lijke programma. Daarna
die ook dicht. Op 1 maart
moet het Chassé Theater offici
eel door de koningin wordti
geopend.
De schouwburgdirectie wil ii
band met Toneelgroep Amster
dam stevig houden en eventuee
proberen om in de flexibele mid
denzaal van het Chassé Theate
ook produkties van deze groep!
laten spelen, die bedoeld zij
voor het TTA-theater. Dat word
een 'zwarte doos' zonder li
neel maar met een flexibele tri
buneopstelling.
De Bredase middenzaal kan
wel met als zonder lijstten»
worden bespeeld. Ook deze mid
denzaal krijgt een flexibele
buneopstelling. Overigens zu
het vooral de reisvoorstelllngea
van Toneelgroep Amsterdan
zijn, die in Breda te zien bl
De groep gaat minder reizen t:
meer produkties beperken
het TTA-theater. De grote zaai
(1200 plaatsen) van het C'
Theater is, zoals bekend, t»
stemd voor grote amusements-
produkties in seriebespeling.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.3)1
The house of the spirits.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.3)1
The secret garden.
Zaal 16 - 14.30, 17, 22.30 U.
fugitive.
20 u. The real McCoy.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.3)1
Cool runnings.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.))»
Philadelphia.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30i
Sister Act 2.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30»
Mrs. Doubtfire.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.3)»
Remains of the day.The piano.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30»
The piano.
■BRUGGE
- Kennedy Komplex
14.30 en 20 u. Schindler's list.
14.30, 17.15 en 20 u. Sister act!.
17.15 u. The house of the spirits.
20 u. Mrs. Doubtfire.
14.30 u. Free Willy.
14.30 u. Aladdin {Ned. versie).
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Car»'
way.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sister»1
2.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The hoi*
of the spirits.
14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Pelican brief.
14.30, 17, 20 en 22.30 u.
phia.
20 en 22.30 u. Man's best friend.
22.30 u. The piano. ,w
20 en 22.30 u. In the name oft*
father.
14.30 en 20 u. Schindler's list.
20 en 22.30 u. Remains of the#
14.30, 17 en 22.30 u. Cool W
nings.
14.30, 17 en 20 u. Free Willy-
14.30, 17, 20 en 22.30 u. W
Doubtfire.
20 en 22.30 u. The three mUSP"
teers.
22.30 u. The real McCoy.
20 en 22.30 u. Mr. Jones.
22.30 u. A perfect world.
14.30 en 17 u. Aladdin (Ned.
sie).
KNOKKE
- Beverly Sereens
15 en 20 u. Schindler's list.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Sister»1
2.
17.30, 20 en 22.30 u. The pe»"
brief.
17.30 en 20 u. Philadelphia.
15 u. Mrs. Doubtfire.
22.30 u. In the name of the fat»
15 u. Free Willy.
RADIO 1
hgel uur en om 7.30, 8.30,12.30,
1330 ,16.30, 17.30 Nieuws. VARA:
707 Radio I woensdageditie. VPRO:
1(105 ML Buitenland reportage.
105 Michelangelo. AVRO: 12.07
Radioiournaai. NCRV: 17.07 Hier en
„u 18.30 Nieuws. 19.04 Hier en
nu/Praatradio. NOS: 20.04 Langs de
L sport en muziek. 23.07 Met het
ooi op morgen. EO: 0.04 Voor wie
niet slapen kan. 1.02 Zingen in de
nacht 2.02 Mag ik even? 3.02 Van
Nederlandse bodem. 4.02 Country-
uur. 5.02-7.00 Wakker op weg. 6.30
Nieuws
RADIO 2
Fik heel uur nieuws. V00: 7.04 Ook
coeiemorgen. 9.04 Muziek terwijl u
J,er|<t. 12.04 Het hart van twee.
1404 Nederland muziekland. AVRO:
1704 Fileradio. EO: 18.04 Alle men
sen 19.04 Country trail. 20.04 Ne
derland zingt: Samen zingen in.
,2030 Nederland zingt: Licht op jon-
nerenkoren. 21.04 Gospelpodium.
2204 Praise op woensdag.
23114-24.00 Take it easy
RADIO 3
Elk heel uur nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen VARA: 12.04 Denk aan Henk.
1404 Carola. AKN: 15.04 Popsjop (I
en ID- VOCI: 17.04 Rinkeldekinkel.
NOS' 18.04 De Avondspits. EO: 19.04
SDOor 7. NCRV: 20.04 Paperclip ma-
nazine. VPR0: 21.04 Villa 65. TR0S:
0 04 Nachtwacht. VARA: 2.02 Mol of
Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00 Nieuws. NCRV:
7 02 Preludium. 8.04 Musica sacra.
900 Muziek voor miljoenen. 10.40
Ochtendconcert. Radio Kamerork.
met cello: 12.00 Lunchpauzecon
cert. Osiris Trio. 13.04 Stemmen.
EO-14.00 Het middagconcert. Muz.
voor piano. 16.00 De Nederlanden.
Kamermuz. AVRO: 17.00 Jacco's
keus. 18.00 Nieuws. 18.04 Kleine
zaal. 19.00 Opera magazine. 20.00
Nieuws. 20.02 Avondconcert. Radio
Kamerork. met koor en zang. 22.30
Thema 23.00 Jazzspectrum. NCRV:
0.00-1.00 Vier na middernacht
RADIO 5
Elk heel uur Nieuws. NOS: 6.45-6.50
Mededelingenrubriek met uitge
breid weerbericht en scheeps-
vaartberichten. 7.05 Sportief. 7.30
Vroeg op 5. 8.55 Waterstanden. EO:
9.02 Het gesprek. KRO: 10.02 Dingen
die gebeuren 13.10 Glas in lood.
14.02 Montaigne. RVU: 16.02 De
schatkamer. NOS: 17.10 Radio UIT.
PP' 17.50 CD. 18.00 Nieuws. KRO/
HKK: 18.02 Op verhaal komen. EO:
19.00 Waar waren we ook alweer?
NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten
in het Turks. 19.50 Nieuws en actu
aliteiten in het Marokkaans en Ber
bers. 20.40 Nieuws en actualiteiten
in het Chinees. TELEAC: 21.00 Prak
tijkdiploma informatica. 21.15 Tele-
Scoop. 21.30 Telematica. 22.00 Par
lement en politiek. 22.30 Schrijven
van verhalen en gedichten. NOS:
23.07-23.58 Met het oog op morgen
RADIO BRABANT
ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.05
Brabants nieuws en verkeersinfor
matie. 7.25 De krant in Brabant. 7.32
Brabants nieuws en verkeersinfor-.
matie. 7.55 Weerman Johan Ver-
schuuren. 8.08 Brabants nieuws en
verkeerinformatie. 8.11 Radio
Nieuws Centrale. 8.32 Brabants
nieuws en verkeersinformatie. 8.55
Weerman. 9.03 Brabants nieuws.
9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants
nieuws. 10.07 Draai-bank. 11.03
Brabants nieuws. 11.07 Van harte.
12.05 Brabants,,nieuws en service.
12.55 Bericht voor boer en tuinder.
13.08 Brabants nieuws. 13.11 Radio
Nieuws Centrale. 13.32 Brabants
nieuws. 13.34 Muziek. 14.03 Bra
bants nieuws. Aansl.: Muziekkiosk.
15.03 Brabants nieuws en Muziek
kiosk. 16.03 Brabants nieuws en De
heerlijkheid. 17.05 Brabants
nieuws. 17.45 De agenda.
17.55-18.00 Nieuwsoverzicht
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.05
Nieuws en actualiteiten met om
7.15 het weer in de provincie. 7.35
de dag van 7.40 overzicht och-'
tendbladen. 7.45 agendatip en
agenda. 7.50 regionaal nieuwsover
zicht. 8.08 Radio Nieuws Centrale.
8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten,
met om 8.45 Gedane zaken. 12.05
Nieuws en actualiteiten, met om
12.15 het weer in de provincie.
12.32 regionaal nieuwsoverzicht.
12.35 Zeeuwse streken. 12.55 De
agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws
Centrale. 16.03 Het kanaal door'
Zeeland. 17.05 Nieuws en actuali
teiten, met om 17.15 het weer in de
provincie. 17.32 regionaal nieuws
overzicht. 17.35 Eutebeu-
te.17.55-18.00 De agenda
Kit keken ju bij hun
iamrU eJn Men
fff ze vqanMe wereld
noe wis het eerste con
tact met hun papfles
hunkeer, uw
papfles interes
seert me leen
barst' Ditzpn
ihminelen en
sloten worden