De Keiweg Waterlandkerkje-België
Honderd panden in slechte staat
SPORT IN HET KORT
Ambtenaren Terneuzen ondertekenen veel besluiten voortaan zelf
Sluiskillenaar 4op randje]
van een rij-ontzegging'
Golf van autokraken op|
Schouwen-Duiveland
Huurcommissie constateert achterstallig onderhoud Triniteitspolder en Zuidpolder
Wegennet
JL 1"
a.e; stubbf:
Atlas
Foutje
nE STEM
Recreatief
zaalvoetbal
Recreatief
volleybal
Standfast heeft ruim voldoen^
werk voor dertien werkneme^
DE STEM
ZEELAND
Briljanten
huwelijk in
Terneuzen
Geen Europees geld
voor toeristische
wegwijzers in
Zeeuws Vlaanderen
Door George Sponselee
Het woord wegschap, zegt u dat
iets? Nee? We kunnen het ons
voorstellen; het ons ter beschik
king staande handwoordenhoek
noemt het niet eens en zelfs het
'Groene Boekje' kent het niet.
Op de bladzijde naast die waar
wegschap zou moeten staan,
noemt ons woordenboek wel
'wehneltcilinder', een cilinder
vormige elektrode waarmee de
sterkte van de elektronenstraal
in beeldschermen geregeld
wordt (genoemd naar de Duitse
natuurkundige A.B.R. Wehnelt).
Niet dat dat ook maar in de ver
ste verte iets te maken heeft met
enig gedenkteken in Zeeuws-
Vlaanderen, maar het is maar
eens om aan te geven dat u niet
denkt dat we ons bedienen van
ee prutswoordenboek! We we
ten van het bestaan van het
Wegschap Walcheren af en de
'Provinciale Almanak van Zee
land' legt ons keurig uit wat we
onder een dergelijk schap moe
ten verstaan:
- Verzorging van aanleg, beheer,
onderhoud en verbetering (van
de) openbare wegen op Walche
ren, voor zoveel deze ingevolge
wettelijk voorschrift aan het
wegschap wordt opgedragen of
het wegschap deze verplichting
op zich neemt. -
Het wegschap Walcheren is een
gemeenschappelijke regeling
aangegaan tussen de gemeenten
aldaar en het Waterschap Wal
cheren. Het schap beheert 405
kilometer voornamelijk platte
landswegen, bijna het hele we
gennet dus, want veel anders
heb je daar niet.
Een ander bekend wegschap is
het 'Wegschap Hulst-De Paal'.
Dat is pas in 1972 opgeheven en
de desbetreffende wegen kwa
men in beheer bij de gemeente
Hulst en het Waterschap Hul
ster Ambacht. Het betreft de tr
acés Hulst-Zandberg; Zand-
berg-Graauw (de racebaan van
ABVaN ,HtlVELE tEW0(IEN
.A.l.DOSSCHE 'V
v v
f» HENNF 'QU'hi ömtv. grepp,. J'. F, MAES
S'j\
De gedenksteen boven het voormalige café De Tol.
George Staal) en het traject
door de Melopolder naar Dui-
venhoek.
De oorsprong van wegschappen,
'grindwegcommissies', 'steen
wegcommissies' en dergelijke is
duidelijk: in georganiseerd ver
band aanbrengen van een harde
bestrating op de karresporen, de
kleiwegen, die eerstijds de ver
schillende stadjes en dorpen
verbonden. De allereerste stap
die gezet werd om een weg te
verbeteren was bezanding; het
aanbrengen van stapstenen
vaak een volgende en toen kool-
as als afvalprodukt van de in
dustrie beschikbaar kwam, was
dat een veel toegepast verhar-
dignsmiddel.
Wie echter veel geld te spende
ren had, nam kasseien (kallesei-
en) en wie met minder genoegen
moest nemen, nam het idee van
de Schot MacAdam over: die be
strooide zijn weg met steenslag
en schiep daarmee de macadam-
weg.
Neus je eens wat in een oude at
las, bijvoorbeeld de Grote His
torische Provinciale Atlas
1:25.000, Zeeland 1856-1858,
dan zie je om te beginnen dat er
nauwleijks verharde wegen zijn,
maar ook dat het verhardings
materiaal vaak terug te vinden
is in de naam van de weg. De
Klinkerweg van Terneuzen naar
Axel bijvoorbeeld en de Grind
weg tussen Cadzand en Zuid-
zande en vandaar naar Oost
burg heet het dan verder Klin
kerweg.
In Vlaanderen zijn veel van die
namen blijven bestaan: Kort-
rijkse en Antwerpse Steenweg
en noem verder maar op.
Zo uit het hoofd schieten ons
hier in de streek de Hengstdijk-
se Keiweg te binnen (tussen
Hengstdijk en Vogelwaarde) en
de Grindweg naar Hontenisse
tussen Ossenisse en Hontenisse.
Ook heel boeiend is het eens te
bladeren in een jongere atlas
bijvoorbeeld in de Historsche
Atlas Zeeland met kaarten die
gemaakt zijn tussen 1903 en
1918.
Waarom, vraag je je af, was de
weg tussen Hengstdijk en Kam
pen, die we ons uit onze jeugd
herinneren, een kasseiweg en
dat gold ook voor de helft van
het Rummersdijksestraatje?
Waarom was dat een 'goede'
weg?
Onze Lieve Heer kwam er nog
niet! Tezelfdertijd was de weg
tussen Zaamslag en De Kraai,
de huidige N 61, nog nauwelijks
verhard! Hoe anders lagen de
economische zwaartepunten of
belangen toen?
Genoeg over wegen in het alge
meen. Gaat u naar de drie
sprong Plaatweg/Stroopuit-
straat, zo'n anderhalve kilome
ter zuid-zuidwest van Water
landkerkje, dan ziet u boven de
deur van het voormalige café De
Tol een mooie gedenkplaat. -
Keiweg Waterlandkerkje-Bel
gië. Regelingscommissie J.F.
Dossche, dijkgraak (maar dat
moet een foutje zijn), A.B. van
Hevele en A.L. Dossche, gezwo
ren, F.H. Hennequin, ont.greff.
(nog een foutje?), Ch.H. de Ja
ger, lid en Cle. A.V. Carpreau,
ingenieur.
De aannemers waren A.L. Stub-
be en J.F. Maes, 1870.
foto wim kooyman
In een adem geeft de naam van
het vroegere café ook aan waar
de 'regelingscommissies' het
geld vandaan haalden om der
gelijke, vaak erg dure, werken
uit te voeren: tol heffen; doodge
woon de gebruiker van de weg
eraan mee laten betalen.
Zo zie je maar weer dat het mo
derne tolwegensysteem niets
nieuws is.
Wel zegt het iets over de topo
niemen, de plaats- (en eafé-)na-
men waarin het woord Tol voor
komt: Rapenburg-Tol, huize De
Tol in Walsoorden, de Tolweg
bij Hulst, café De Tol aan De Tol
in Eede en zo zijn er nog wel
eem paar.
Ook zullen er nog wel mensen
zijn die ooit nog tol betaald heb
ben op sommige van die wegen,
want pas in 1932 werden de
laatse particuliere tollen in
Zeeuws-Vlaanderen afgekocht,
zoals daar zijn de tol op de weg
OVerslag-Zuiddorpe; Oostburg-
Sint-Kruis; Sint-Kruis-Belgi-
sche grens; Hoofdplaat-Bier
vliet en Philippine-Driekwart,
aldus M.H. Wilderom in 'Tussen
Afsluitdammen en Deltadijken,
deel 4 Zeeuws-Vlaanderen'.
Oostburg - Oud Sluis is na de
winst op hekkesluiter Omni-
sport/Boemerang de nieuwe
ranglijstaanvoerder in de eer
ste klasse van het West-
Zeeuws-Vlaamse recreatieve
zaalvoetbal. De Sluisenaren
hebben met een wedstrijd meer
een punt voorsprong op
Edah/Mijnders.
Dit in een geschoonde stand
want het bestuur nam na het
terugtrekken van Rabo het be
sluit om de eerste competitie
helft volledig mee te laten tel
len en de gespeelde wedstrij
den tegen Rabo in de tweede
competitiehelft te laten verval
len. Woordvoerder Rinus van
de Voorde: „Voor ons is dat de
meest sportieve oplossing en
worden de titelkandidaten het
minst geschaad." Dat betekent
dat La Porte d'Or, die dit sei
zoen nog geen enkele keer te
gen Rabo in actie kwam, 5-0-
winst kreeg toegewezen. Dat
betekent ook dat de titel in het
ORAVO gaat tussen Oud Sluis
en Edah/Mijnders. De rest kan
het vergeten. De tweedeklas
sers waren afgelopen week
vrij, terwijl in de derde klasse
Groosman/Hof van Brussel de
champagne al gereed kan zet
ten. De Sluizenaren hebben uit
hun resterende drie duels nog
een punt nodig om zich kam
pioen te kunnen noemen.
UITSLAGEN
Eerste klasse: Veteranen-ABN/Amro
7-2, Omnisport/Boemerang-Oud
Sluis 1-7, OBS/De Jonge-Albert He-
ijn 2-4.
Derde klasse: Wolf-Riemens 4-3,
Groosman/Hof van Brussel-
WOD/St.-Pierre 4-3, Van de Sande-
Meeusen 3-8.
STANDEN
Eerste klasse: Oud Sluis 17-25,
Edah/Mijnders 16-24, Albert Heijn
18-21, Francke Sport 16-17, La Por
te d'Or 15-16, Veteranen 16-16,
Traas 17-16, ABN/Amro 17-15,
OBS/De Jonge 17-14,
Omnisport/Boemerang 17-5.
Tweede klasse: 't Krikje 17-25, De
Block 16-23, Stekelinck 17-23, Sun
set Boulevard 16-20, Bon Ami 15-18,
Deltan 17-16, Gemeente Oostburg
16-14, Rode Leeuw 17-12, Telepost
16-9, Van Looy 15-8.
Derde klasse: Groosman/Hof van
Brussel 15-27, Meeusen 16-221
Zwart 15-21, Wielewaal 16-19 [J
mens 16-12, Opties 15-12, Wolft
12, WOD/St.-Pierre 15-10, Vanl
Sande 16-9, Chez Rene 15-8.
Sas van Gent - In de
klasse gemengd van de i
atieve volleybalcompetitie 1
Sas van Gent had Cromheetf
1 geen problemen met Kliefe
en won met 3-0. Bij de vip
wen deed Cerestar Benei®!
het prima tegen Kli
won ook met 3-0.
Bij de mannen zegevierde R
met 3-0 over Houtland Wd
dorpe, terwijl Wisse na i,
zwak begin in de eerste setwi
te winnen met 2-1.
UITSLAGEN
VROUWEN
Eerste klasse: Gilderakkers-Sv
makers 1V2-1V2 (8-15, 15-5, lO-ffl
Cerestar Benelux 2-Kliekske j
(15-11, 15-7, 14-7).
Tweede klasse: Savok 3-Place cl
Marche 1-2 (11-15, 7-15, 15-8),
Doorzetters-Knape/De Stern; j
(7-15, 8-15, 4-15).
MANNEN: Wisse-Savok 2 2-1 (7-^1
15-4, 15-12), Houtland WestdoiiF
HAS 0-3 (13-15, 3-15, 7-15).
GEMENGD
Eerste klasse: KÜekske-Cromheet
0-3 (6-15, 13-15, 6-15), Philippii
Bode 2 1-2 (15-12, 8-15, 8-11).
Tweede klasse: Cromheecke 3-Ssi-J
2 3-0 (15-8, 15-9, 15-13), Philipp
2-Knape/De Sterre 1-2 (15-8,12-iil
2-15), Cromheecke 2-Fabricom 2'|
(15-4, 7-15, 15-6).
STANDEN
VROUWEN
Eerste klasse: Cerestar Benelux 21|
39, Cerestar Benelux 1 14-34, Gild;
rakkers 14-26, Savok 13-23, Sh
makers 15-19V2, Kliekske 14-18
ters 14-15V2, Savok 2 14-11, Phil
pine 14-2.
Tweede klasse: Zaamslag 15-1
Knape/De Sterre 16-25, Phüippia
15-24, Place du Marche 16-23, Saval
3 15-22, De Doorzetters 15-28
ters 2 16-12.
Mannen: Savok 2 18-40, Wisse lil
36, Savok 17-32, HAS 18-28, CariwJ
18-15, Houtland Westdorpe 17-5; I
GEMENGD
Eerste klasse: Acke 18-41V2, Bode»
19-35V2, Kliekske 18-34V2, Super
18-25, Philippine 1 19-2412, Ml
18-20V2, Savok 18-20, Gilderakksl
18-17V2.
Tweede klasse: Carioca 15-39, Sanl
2 15-36, Bode 1 16-33, Knape/M
Sterre 16-28, Philippine 2 15-23,5»
per 2 16-23, Super 3 15-19, Gi-I
rakkers 2 16-16, Fabricom lf-il
Spuit Elf 16-8.
Van onze verslaggever
Terneuzen - Het is de eerste keer en ik ben gelijk gepakt. 1
het is meteen de laatste keer. Dat kan ik u wel vertellen!
De schrik zat er bij P. van H. uit
Sluiskil goed in. En niet zonder
reden, want zoals kantonrechter
Melens gisteren zei, de man ba
lanceerde 'op het randje van een
rij-ontzegging'. Hij had namelijk
in december van vorig jaar veel te
hard gereden over de Isabellaweg
bij Philippine. De maximumsnel
heid bedraagt er tachtig kilome
ter per uur, maar bij Van H. werd
een snelheid van 146 kilometer
geconstateerd.
Zesenzestig kilometer te hard,
waarvoor officier van justitie
Van der Lende-Mulder Smit wei
nig waardering kon opbrengen.
Omdat het Van H.'s eerste over
treding was, beperkte zij zich
echter tot een boete van 750 gul
den. De kantonrechter nam die
onverkort over.
H.C. uit Philippine had, precies
een jaar geleden, ook te hard ge
reden. In de bebouwde kom van
Sas van Gent wees zijn kilome
terteller 95 aan, terwijl hij maar
vijftig mocht. Hij had echter een
goede reden. Als inspecteur j
de Vogelbescherming ijlde]
naar een van de Sasse
waar een nest eieren van een j
schermde vogelsoort werd]
laagd.
Dat was in de ogen van de off
niet voldoende en zij eiste]
boete van 425 gulden.
Melens beperkte zich in zijn]
spraak tot het oorsproniet
schikkingsbedrag van
den.
Axelaar D. den E. gaf grif toe]
hij in oktober te hard doori]
woonplaats was gereden.
Hij had dit doelbewust
omdat hij huiselijke problei
verwachtte. Voor de vieren*!
kilometer die hij te hard i
kreeg hij gisteren een boete d
275 gulden. Op diezelfde dag»
C. M. uit Breskens zevenen*
kilometer te hard in Axel.
Omdat het niet de eerstel
was, kreeg hij een boete vat:
gulden en een voorwaardelijk]
verbod van vier maanden.
De meeste benadeelden waren
Duitsers, maar ook auto's met
een Nederlands kenteken werden
niet ontzien.
Van een man uit Wuppertal werd
in Bruinisse een complete dui
kersuitrusting ter waarde van
ruim 6000 gulden uit zijn auto
gestolen.
Verder bereikten de politie aan
giften door vooramelijk Duitsers
Van onze correspondent
Zierikzee - Bij een golf van inbraken in auto's op verschiltej
plaatsen op Schouwen-Duiveland is tijdens het paasweeketf
voor vele duizenden guldens aan goederen ontvreemd.
van diefstallen van geld, au*
dio's, paspoorten en rijbewi]]
uit hun voertuigen.
Een Rotterdammer raakte bij j
inbraak in Sirjansland eenj
radio casetterecorder kwijt j
waarde van duizend gulden
Een Duitser deed aangifte
diefstal van zijn Mercedes C
Type 220TE in Bruinisse.
Van onze verslaggever
Breskens - De opnieuw opgerichte jachtwerf Standfast Yac
uit Breskens heeft de komende maanden ruim voldoende»'
voor de dertien werknemers. Het eind vorig jaar failliet
klaarde bedrijf heeft het druk met reparatiewerkzaamhp
aan scheepsjachten. Orders voor nieuwbouw heeft Sta*
nog niet binnen.
De rechtbank in Middelburg verklaarde Standfast Yachts ei*
cember vorig jaar failliet. De curator, mr. H. den Hollander, nw®
32 personeelsleden van het bedrijf toen naar huis sturen. De jacö
uit Breskens verkeerde eerder al in moeilijkheden. De belangn]^
oorzaak van de teloorgang van de jachtwerf was het uitblijven
nieuwe orders. Het bedrijf moest het voornamelijk hebben vanA
drachten totbouw van grote, dure zeiljachten en nieuwe orders
uit.
Inmiddels heeft Standfast zich echter met succes begeven °P
scheepsreparatie-markt. Een woordvoerder van het bedrijf spi
hoop uit dat mettertijd weer meer personeel worven moetwor afl
al het werk te klaren. De dertien huidige personeelsleden ware"
maal eerder werknemer bij het failliet verklaarde bedrijf-
Door snel ingrijpen van de bril
Precies 25 jaar geleden,
in de nacht van 5 en 6
april 1969, brandt in
Hulst het in wijde om
trek bekende warenhuis
Wilking af. In de vuur
zee, die ook de winkel
van Hermans en de wo
ning van Verdonschot in
de as legt, vinden twee
mensen de dood. De
schade is vijf miljoen
gulden. Vijfentwintig
jaar na dato smeult de
brand, die het gevolg wasl
van mislukte inbraakpo-
ging, nog steéds na in de
harten van vele Hulste
naars. Een reconstructie
met brandweercomman
dant Jo Janssens.
Van onze verslaggever
Frank Deij
JO JANSSENS (83), bretels, bri
en een been dat maar zeer blijlf
doen, kijkt vanuit zijn woninl
aan de Steenstraat uit op dl
hoek van de Van Wael
sberghestraat en de SteenstraaJ
Nu staat daar het 's Gravenhoa
gebouw, met winkels en restau
rant. Maar een kwart eeuw geld
den keek hij vanuit datzelfdj
raam op Wilking en het er naai
liggende winkelpand van Hea
mans.
Hij weet het nog goed. Zijn zua
ter uit Amsterdam was op ba
zoek. En Saskia zijn herder!
1 hond, was vrijdag al onrustil
„Als je geen hondenman bef
begrijp je dat niet. En niemaif
die het ook gelooft. Maar
hond wist al dat er iets gil
gebeuren. Hij lag maar te schul
den en te beven. Pas toen I
brand was geblust, op tweel
paasdag, werd ie weer rustig". I
Het is paaszondag 1969 rui|
over drieën 's nachts
21-jarige Hans Zaman vla
uit de winkel van Wilking z|
komen. Hij waarschuwt
brandweercommandant,
vlakbij aan de overkant van
straat woont, en kort daaii
I een operatie op gang die a
binnenstad van Hulst van i
regelrechte ramp zal redden.
a'le hoeken in Zeeuws-Vlaanl
ren en België rukt de brandwl
uit- De panden naast Wilkf
branden al volop als de eeif
•wagens arriveren, de vlan
Neigen over te slaan naarl
oonz'aal van Morres (nu cafél
Meerpaal) en verder de of
bamstraat in- „Er was geen i
en meer aan. De vlammen s|
°®n.hoog uit het gebouw. Bij I
uis lagen de ramen er ook I
]n vrouw die de korpsen in
treek alarmeerde kon niet
t„.Üeri?00r de voordeur naar 1
ten. Ze
moest langs de zijll
wegvluchten. Gelukkig was i
,n°g zo verstandig geu
gordijnen voor de ral
g te trekken, anders was|
°ns ook gaan branden".
Vernietigend
met ^nis krijgt die
Bil ®end is de vuuS
iizelJking lagen er allea
Dat k ^en in het gebl
Na tic e6n ramP bij een bJ
hun X1 ra!nuten al verliezel
in elkaar" 6n Stort deï
WOENSDAG 6 APRIL 1994
Van onze verslaggever
Terneuzen - Ambtenaren van de gemeente Ter
neuzen nemen en ondertekenen vanaf 1 april
zelf een groot aantal beslissingen. In de ge
meentelijke organisatie is namelijk vanaf die
datum een mandaatregeling van kracht.
De regeling houdt in dat een groot aantal beslissin
gen niet langer door het college wordt genomen en
ondertekend. Deze bevoegdheid is afgestaan aan
ambtenaren. Wel blijft het college altijd verant
woordelijk voor die beslissingen.
Een belangrijk gevolg van deze maatregel is dat een
groot aantal procedures wordt ingekort. Mensen
kunnen sneller antwoord krijgen van de gemeente.
De maatregel zorgt er tevens voor dat het college
minder tijd kwijt is aan relatief minder belangrijke
zaken.
De regeling heeft vooral betrekking op beslissingen
met een routinematig karakter. Het gaat veelal om
zaken met een eenvoudig karakter of onderwerpen
die zo duidelijk in de wet staan omschreven dat
twijfel over de beslissing vrijwel uitgesloten is.
Zo worden bijvoorbeeld vanaf heden bouwvergun
ningen voor bouwwerken tot een bedrag van tien
duizend gulden niet meer door het college afgedaan
maar door het hoofd van de sector Stadsontwikke
ling- en Beheer. Hij beslist namens het college van
burgemeester en wethouders.
Wanneer bij de gemandateerde zaken twijfel be
staat over de te nemen beslissing wordt de zaak aan
het college voorgelegd.
Dat is ook het geval wanneer een beslissing een po
litieke betekenis heeft.
De regeling geldt voorlopig voor de periode van een
jaar. Het effect wordt na die periode bekeken.
Opmerkelijk
Toch constateert de Huurcom
missie dat de betreffende wonin
gen zeker te kampen hebben met
achterstallig onderhoud. Mijns
bergen vond het opmerkelijk, ge
zien de vele klachten, dat de
meeste huurders voor de eerste
keer bezwaar tegen de huurver
hoging maken. Hij vond het jam
mer dat de zaak op deze manier
wordt gespeeld. Hij wees op de
stapel bezwaarschriften en de
stapel reacties van de Woning
bouwvereniging. „Daar heeft
toch een hoop tijd in gezeten.
Tijd, die beter kon worden be
steed in het voordeel van de
huurders. Dat heeft volgens mij
te maken met een communicatie
probleem tussen de huurders en
de corporatie. Zo werd de infor
matie-avond over de renovatie
plannen van de Woningbouwver
eniging matig bezocht. Dat is
toch jammer."
De Huurcommissie doet over een
week of vier uitspraak over de
bezwaarschriften.
Van onze verslaggever
Terneuzen - Zo'n honderd
woningen in de Triniteits
polder (de voormalige bo-
menbuurt) en Zuidpolder
in Terneuzen hebben te
kampen met flink wat ach
terstallig onderhoud, zowel
binnen als buiten.
Voorzitter J. Mijnsbergen van de
Huurcommissie in Goes zei dat
gisteren tijdens de hoorzitting
over de ingediende bezwaar
schriften in het Terneuzense ge
meentehuis.
De bezwaarschriften hebben be
trekking op 92. woningen van de
Woningbouwvereniging Terneu
zen. Het gaat met name om de
flats in de Pijnboomstraat en La-
rixstraat. De bewoners tekenen
bezwaar aan tegen de jaarlijkse
huurverhoging in verband met
het achterstallige onderhoud.
Bevriezing
De Huurcommissie beoordeelt de
bezwaarschriften en bekijkt of
een bevriezing van de huur rede
lijk is. Tijdens de hoorzitting
werden de bezwaarschriften door
H. Prinse van het Comité Woon
lasten Omlaag nader toegelicht.
Mijnsbergen noemde het aantal
klachten per woning (gemiddeld
zo'n 38) gigantisch. „Ik maak het
voor.de eerste keer in vijftien jaar
mee dat er zoveel klachten per
woning zijn. Is toch uniek voor
Zeeland," zei hij. De klachten va
riëren van tocht en vochtplekken
tot schimmelvorming en rottend
hout.
De voorzitter zei gisteren dat de
Huurcommissie niet alle klachten
kan beoordelen. Nogal wat op
merkingen hebben betrekking op
woningwaardèring en woning
verbetering. Die zijn door de rap
porteur niet onderzocht omdat de
huurders de woning in de huidige
situatie hebben gehuurd. „Ook al
heeft de huurder gelijk, dan is dit
niet van invloed op het percenta
ge huurverhoging. De huur van
alle woningen blijft ver onder de
grens van de maximaal redelijke
huurprijs. De verhuurder heeft
alleen de plicht de woningen in
een redelijke staat van onder
houd te houden."
Van onze verslaggever
Terneuzen - Het echtpaar De
Bree-Van Doeselaar kreeg gi
steren 'hoog' bezoek. De Ter
neuzense burgemeester R.
Barbé kwam samen met zijn
vrouw het paar met zijn 65-
jarig huwelijksjubileum feli
citeren.
Uit het huwelijk werden acht
kinderen geboren. Inmiddels
hebben opa en oma de Bree-Van
Doeselaar zesentwintig kleinkin
deren en drieëntwintig achter
kleinkinderen. S. de Bree werd in
1903 in Terneuzen geboren, me
vrouw J. de Bree-Van Doeselaar
kwam in 1907 in Hoek ter wereld.
De negentigjarige De Bree weet
zich volgens zijn vrouw nog goed
bezig te houden. „Hij doet aller
lei cursussen Engels," vertelt ze.
Mevrouw De Bree, zelf 82 jaar,
heeft een voorliefde voor planten.
„We wonen nog steeds alleen, dus
we mogen absoluut niet klagen,"
aldus mevrouw De Bree-Van
Doeselaar. De Bree is bij de be
lastingdienst als adjunct-com
missaris werkzaam geweest. Zijn
echtgenote heeft zich altijd met
het huishouden beziggehouden.
„Als je acht kinderen hebt, heb je
geen tijd meer om andere dingen
te doen," zegt ze.
»Het echtpaar De Bree-Van
Doeselaar. foto wim kooyman
Geen onwil
Daarnaast zegt de Woningbouw
vereniging Terneuzen dat bijna
alle gebreken niet bij de corpora
tie zijn gemeld. Dat werd in veel
gevallen door de huurders beves
tigd. „De Huurcommissie kan
over deze klachten geen uit
spraak doen. Dat is geen onwil
van de commissie maar we kun
nen niet handelen in strijd met de
wetgeving," aldus Mijnsbergen.
Ook constateerde de voorzitter
dat nogal wat huurders geen me
dewerking gaven aan het onder
zoek en dat ze tot twee keer toe
de rapporteur voor niets aan de
deur lieten komen. Veel huurders
gaven geen medewerking aan het
opnemen van klachten door de
verhuurder en veel van de in de
bezwaarschriften genoemde ge
breken zijn door de rapporteur
niet waargenomen. Verder ko
men in de bezwaarschriften nog
al wat klachten voor van zaken
die niet in de betreffende wonin
gen aanwezig zijn en een aantal
klachten is voor het onderzoek
reeds door de verhuurder verhol
pen. In een aantal woningen was
het groot onderhoud reeds uitge
voerd.
Van onze verslaggever
Middelburg - Het provinciaal
bestuur vraagt geen Europees
geld aan om Zeeuws-Vlaan
deren van eenduidige toeristi
sche wegwijzers en info-pane-
len te voorzien.
Middelburg heeft het door het
Toeristisch Bureau Zeeuwsch-
Vlaanderen aangekaartte project
'op de reservelijst' gezet.
Die reservelijst gaat als bijlage
naar Brussel bij een lijst van pro
jecten die volgens Middelburg
wel honorering verdienen.
Zoals gemeld krijgt Zeeuws-
Vlaanderen in het zogeten 5B-
Projeet (steun aan het platteland)
Europese miljoenen verdelen en
de provincie heeft stad en land
opgeroepen projecten aan te
kaarten.
Maar dan moet het gaan om pro
jecten waarbij de meebetaling
(de helft van de kosten moeten de
initiatiefnemers zelf verwerven)
verzekerd is.
Dat is (nog) niet het geval bij het
project van de wegwijzers.
Het plan is om in de regio twaalf
info-panelen te plaatsen langs de
invalswegen, er moeten bijna
duizned ANWB-wegwijzers wor
den geplaatst en er worden zoge
noemde rijwielhulpkisten langs
fietsroutes geplaatst.
In totaal kost het project bijna
zeven ton.