De Keiweg Waterlandkerkje-België Honderd panden in slechte staat SPORT IN HET KORT Ambtenaren Terneuzen ondertekenen veel besluiten voortaan zelf Sluiskillenaar 4op randje] van een rij-ontzegging' Golf van autokraken op| Schouwen-Duiveland Huurcommissie constateert achterstallig onderhoud Triniteitspolder en Zuidpolder Wegennet JL 1" a.e; stubbf: Atlas Foutje nE STEM Recreatief zaalvoetbal Recreatief volleybal Standfast heeft ruim voldoen^ werk voor dertien werkneme^ DE STEM ZEELAND Briljanten huwelijk in Terneuzen Geen Europees geld voor toeristische wegwijzers in Zeeuws Vlaanderen Door George Sponselee Het woord wegschap, zegt u dat iets? Nee? We kunnen het ons voorstellen; het ons ter beschik king staande handwoordenhoek noemt het niet eens en zelfs het 'Groene Boekje' kent het niet. Op de bladzijde naast die waar wegschap zou moeten staan, noemt ons woordenboek wel 'wehneltcilinder', een cilinder vormige elektrode waarmee de sterkte van de elektronenstraal in beeldschermen geregeld wordt (genoemd naar de Duitse natuurkundige A.B.R. Wehnelt). Niet dat dat ook maar in de ver ste verte iets te maken heeft met enig gedenkteken in Zeeuws- Vlaanderen, maar het is maar eens om aan te geven dat u niet denkt dat we ons bedienen van ee prutswoordenboek! We we ten van het bestaan van het Wegschap Walcheren af en de 'Provinciale Almanak van Zee land' legt ons keurig uit wat we onder een dergelijk schap moe ten verstaan: - Verzorging van aanleg, beheer, onderhoud en verbetering (van de) openbare wegen op Walche ren, voor zoveel deze ingevolge wettelijk voorschrift aan het wegschap wordt opgedragen of het wegschap deze verplichting op zich neemt. - Het wegschap Walcheren is een gemeenschappelijke regeling aangegaan tussen de gemeenten aldaar en het Waterschap Wal cheren. Het schap beheert 405 kilometer voornamelijk platte landswegen, bijna het hele we gennet dus, want veel anders heb je daar niet. Een ander bekend wegschap is het 'Wegschap Hulst-De Paal'. Dat is pas in 1972 opgeheven en de desbetreffende wegen kwa men in beheer bij de gemeente Hulst en het Waterschap Hul ster Ambacht. Het betreft de tr acés Hulst-Zandberg; Zand- berg-Graauw (de racebaan van ABVaN ,HtlVELE tEW0(IEN .A.l.DOSSCHE 'V v v f» HENNF 'QU'hi ömtv. grepp,. J'. F, MAES S'j\ De gedenksteen boven het voormalige café De Tol. George Staal) en het traject door de Melopolder naar Dui- venhoek. De oorsprong van wegschappen, 'grindwegcommissies', 'steen wegcommissies' en dergelijke is duidelijk: in georganiseerd ver band aanbrengen van een harde bestrating op de karresporen, de kleiwegen, die eerstijds de ver schillende stadjes en dorpen verbonden. De allereerste stap die gezet werd om een weg te verbeteren was bezanding; het aanbrengen van stapstenen vaak een volgende en toen kool- as als afvalprodukt van de in dustrie beschikbaar kwam, was dat een veel toegepast verhar- dignsmiddel. Wie echter veel geld te spende ren had, nam kasseien (kallesei- en) en wie met minder genoegen moest nemen, nam het idee van de Schot MacAdam over: die be strooide zijn weg met steenslag en schiep daarmee de macadam- weg. Neus je eens wat in een oude at las, bijvoorbeeld de Grote His torische Provinciale Atlas 1:25.000, Zeeland 1856-1858, dan zie je om te beginnen dat er nauwleijks verharde wegen zijn, maar ook dat het verhardings materiaal vaak terug te vinden is in de naam van de weg. De Klinkerweg van Terneuzen naar Axel bijvoorbeeld en de Grind weg tussen Cadzand en Zuid- zande en vandaar naar Oost burg heet het dan verder Klin kerweg. In Vlaanderen zijn veel van die namen blijven bestaan: Kort- rijkse en Antwerpse Steenweg en noem verder maar op. Zo uit het hoofd schieten ons hier in de streek de Hengstdijk- se Keiweg te binnen (tussen Hengstdijk en Vogelwaarde) en de Grindweg naar Hontenisse tussen Ossenisse en Hontenisse. Ook heel boeiend is het eens te bladeren in een jongere atlas bijvoorbeeld in de Historsche Atlas Zeeland met kaarten die gemaakt zijn tussen 1903 en 1918. Waarom, vraag je je af, was de weg tussen Hengstdijk en Kam pen, die we ons uit onze jeugd herinneren, een kasseiweg en dat gold ook voor de helft van het Rummersdijksestraatje? Waarom was dat een 'goede' weg? Onze Lieve Heer kwam er nog niet! Tezelfdertijd was de weg tussen Zaamslag en De Kraai, de huidige N 61, nog nauwelijks verhard! Hoe anders lagen de economische zwaartepunten of belangen toen? Genoeg over wegen in het alge meen. Gaat u naar de drie sprong Plaatweg/Stroopuit- straat, zo'n anderhalve kilome ter zuid-zuidwest van Water landkerkje, dan ziet u boven de deur van het voormalige café De Tol een mooie gedenkplaat. - Keiweg Waterlandkerkje-Bel gië. Regelingscommissie J.F. Dossche, dijkgraak (maar dat moet een foutje zijn), A.B. van Hevele en A.L. Dossche, gezwo ren, F.H. Hennequin, ont.greff. (nog een foutje?), Ch.H. de Ja ger, lid en Cle. A.V. Carpreau, ingenieur. De aannemers waren A.L. Stub- be en J.F. Maes, 1870. foto wim kooyman In een adem geeft de naam van het vroegere café ook aan waar de 'regelingscommissies' het geld vandaan haalden om der gelijke, vaak erg dure, werken uit te voeren: tol heffen; doodge woon de gebruiker van de weg eraan mee laten betalen. Zo zie je maar weer dat het mo derne tolwegensysteem niets nieuws is. Wel zegt het iets over de topo niemen, de plaats- (en eafé-)na- men waarin het woord Tol voor komt: Rapenburg-Tol, huize De Tol in Walsoorden, de Tolweg bij Hulst, café De Tol aan De Tol in Eede en zo zijn er nog wel eem paar. Ook zullen er nog wel mensen zijn die ooit nog tol betaald heb ben op sommige van die wegen, want pas in 1932 werden de laatse particuliere tollen in Zeeuws-Vlaanderen afgekocht, zoals daar zijn de tol op de weg OVerslag-Zuiddorpe; Oostburg- Sint-Kruis; Sint-Kruis-Belgi- sche grens; Hoofdplaat-Bier vliet en Philippine-Driekwart, aldus M.H. Wilderom in 'Tussen Afsluitdammen en Deltadijken, deel 4 Zeeuws-Vlaanderen'. Oostburg - Oud Sluis is na de winst op hekkesluiter Omni- sport/Boemerang de nieuwe ranglijstaanvoerder in de eer ste klasse van het West- Zeeuws-Vlaamse recreatieve zaalvoetbal. De Sluisenaren hebben met een wedstrijd meer een punt voorsprong op Edah/Mijnders. Dit in een geschoonde stand want het bestuur nam na het terugtrekken van Rabo het be sluit om de eerste competitie helft volledig mee te laten tel len en de gespeelde wedstrij den tegen Rabo in de tweede competitiehelft te laten verval len. Woordvoerder Rinus van de Voorde: „Voor ons is dat de meest sportieve oplossing en worden de titelkandidaten het minst geschaad." Dat betekent dat La Porte d'Or, die dit sei zoen nog geen enkele keer te gen Rabo in actie kwam, 5-0- winst kreeg toegewezen. Dat betekent ook dat de titel in het ORAVO gaat tussen Oud Sluis en Edah/Mijnders. De rest kan het vergeten. De tweedeklas sers waren afgelopen week vrij, terwijl in de derde klasse Groosman/Hof van Brussel de champagne al gereed kan zet ten. De Sluizenaren hebben uit hun resterende drie duels nog een punt nodig om zich kam pioen te kunnen noemen. UITSLAGEN Eerste klasse: Veteranen-ABN/Amro 7-2, Omnisport/Boemerang-Oud Sluis 1-7, OBS/De Jonge-Albert He- ijn 2-4. Derde klasse: Wolf-Riemens 4-3, Groosman/Hof van Brussel- WOD/St.-Pierre 4-3, Van de Sande- Meeusen 3-8. STANDEN Eerste klasse: Oud Sluis 17-25, Edah/Mijnders 16-24, Albert Heijn 18-21, Francke Sport 16-17, La Por te d'Or 15-16, Veteranen 16-16, Traas 17-16, ABN/Amro 17-15, OBS/De Jonge 17-14, Omnisport/Boemerang 17-5. Tweede klasse: 't Krikje 17-25, De Block 16-23, Stekelinck 17-23, Sun set Boulevard 16-20, Bon Ami 15-18, Deltan 17-16, Gemeente Oostburg 16-14, Rode Leeuw 17-12, Telepost 16-9, Van Looy 15-8. Derde klasse: Groosman/Hof van Brussel 15-27, Meeusen 16-221 Zwart 15-21, Wielewaal 16-19 [J mens 16-12, Opties 15-12, Wolft 12, WOD/St.-Pierre 15-10, Vanl Sande 16-9, Chez Rene 15-8. Sas van Gent - In de klasse gemengd van de i atieve volleybalcompetitie 1 Sas van Gent had Cromheetf 1 geen problemen met Kliefe en won met 3-0. Bij de vip wen deed Cerestar Benei®! het prima tegen Kli won ook met 3-0. Bij de mannen zegevierde R met 3-0 over Houtland Wd dorpe, terwijl Wisse na i, zwak begin in de eerste setwi te winnen met 2-1. UITSLAGEN VROUWEN Eerste klasse: Gilderakkers-Sv makers 1V2-1V2 (8-15, 15-5, lO-ffl Cerestar Benelux 2-Kliekske j (15-11, 15-7, 14-7). Tweede klasse: Savok 3-Place cl Marche 1-2 (11-15, 7-15, 15-8), Doorzetters-Knape/De Stern; j (7-15, 8-15, 4-15). MANNEN: Wisse-Savok 2 2-1 (7-^1 15-4, 15-12), Houtland WestdoiiF HAS 0-3 (13-15, 3-15, 7-15). GEMENGD Eerste klasse: KÜekske-Cromheet 0-3 (6-15, 13-15, 6-15), Philippii Bode 2 1-2 (15-12, 8-15, 8-11). Tweede klasse: Cromheecke 3-Ssi-J 2 3-0 (15-8, 15-9, 15-13), Philipp 2-Knape/De Sterre 1-2 (15-8,12-iil 2-15), Cromheecke 2-Fabricom 2'| (15-4, 7-15, 15-6). STANDEN VROUWEN Eerste klasse: Cerestar Benelux 21| 39, Cerestar Benelux 1 14-34, Gild; rakkers 14-26, Savok 13-23, Sh makers 15-19V2, Kliekske 14-18 ters 14-15V2, Savok 2 14-11, Phil pine 14-2. Tweede klasse: Zaamslag 15-1 Knape/De Sterre 16-25, Phüippia 15-24, Place du Marche 16-23, Saval 3 15-22, De Doorzetters 15-28 ters 2 16-12. Mannen: Savok 2 18-40, Wisse lil 36, Savok 17-32, HAS 18-28, CariwJ 18-15, Houtland Westdorpe 17-5; I GEMENGD Eerste klasse: Acke 18-41V2, Bode» 19-35V2, Kliekske 18-34V2, Super 18-25, Philippine 1 19-2412, Ml 18-20V2, Savok 18-20, Gilderakksl 18-17V2. Tweede klasse: Carioca 15-39, Sanl 2 15-36, Bode 1 16-33, Knape/M Sterre 16-28, Philippine 2 15-23,5» per 2 16-23, Super 3 15-19, Gi-I rakkers 2 16-16, Fabricom lf-il Spuit Elf 16-8. Van onze verslaggever Terneuzen - Het is de eerste keer en ik ben gelijk gepakt. 1 het is meteen de laatste keer. Dat kan ik u wel vertellen! De schrik zat er bij P. van H. uit Sluiskil goed in. En niet zonder reden, want zoals kantonrechter Melens gisteren zei, de man ba lanceerde 'op het randje van een rij-ontzegging'. Hij had namelijk in december van vorig jaar veel te hard gereden over de Isabellaweg bij Philippine. De maximumsnel heid bedraagt er tachtig kilome ter per uur, maar bij Van H. werd een snelheid van 146 kilometer geconstateerd. Zesenzestig kilometer te hard, waarvoor officier van justitie Van der Lende-Mulder Smit wei nig waardering kon opbrengen. Omdat het Van H.'s eerste over treding was, beperkte zij zich echter tot een boete van 750 gul den. De kantonrechter nam die onverkort over. H.C. uit Philippine had, precies een jaar geleden, ook te hard ge reden. In de bebouwde kom van Sas van Gent wees zijn kilome terteller 95 aan, terwijl hij maar vijftig mocht. Hij had echter een goede reden. Als inspecteur j de Vogelbescherming ijlde] naar een van de Sasse waar een nest eieren van een j schermde vogelsoort werd] laagd. Dat was in de ogen van de off niet voldoende en zij eiste] boete van 425 gulden. Melens beperkte zich in zijn] spraak tot het oorsproniet schikkingsbedrag van den. Axelaar D. den E. gaf grif toe] hij in oktober te hard doori] woonplaats was gereden. Hij had dit doelbewust omdat hij huiselijke problei verwachtte. Voor de vieren*! kilometer die hij te hard i kreeg hij gisteren een boete d 275 gulden. Op diezelfde dag» C. M. uit Breskens zevenen* kilometer te hard in Axel. Omdat het niet de eerstel was, kreeg hij een boete vat: gulden en een voorwaardelijk] verbod van vier maanden. De meeste benadeelden waren Duitsers, maar ook auto's met een Nederlands kenteken werden niet ontzien. Van een man uit Wuppertal werd in Bruinisse een complete dui kersuitrusting ter waarde van ruim 6000 gulden uit zijn auto gestolen. Verder bereikten de politie aan giften door vooramelijk Duitsers Van onze correspondent Zierikzee - Bij een golf van inbraken in auto's op verschiltej plaatsen op Schouwen-Duiveland is tijdens het paasweeketf voor vele duizenden guldens aan goederen ontvreemd. van diefstallen van geld, au* dio's, paspoorten en rijbewi]] uit hun voertuigen. Een Rotterdammer raakte bij j inbraak in Sirjansland eenj radio casetterecorder kwijt j waarde van duizend gulden Een Duitser deed aangifte diefstal van zijn Mercedes C Type 220TE in Bruinisse. Van onze verslaggever Breskens - De opnieuw opgerichte jachtwerf Standfast Yac uit Breskens heeft de komende maanden ruim voldoende»' voor de dertien werknemers. Het eind vorig jaar failliet klaarde bedrijf heeft het druk met reparatiewerkzaamhp aan scheepsjachten. Orders voor nieuwbouw heeft Sta* nog niet binnen. De rechtbank in Middelburg verklaarde Standfast Yachts ei* cember vorig jaar failliet. De curator, mr. H. den Hollander, nw® 32 personeelsleden van het bedrijf toen naar huis sturen. De jacö uit Breskens verkeerde eerder al in moeilijkheden. De belangn]^ oorzaak van de teloorgang van de jachtwerf was het uitblijven nieuwe orders. Het bedrijf moest het voornamelijk hebben vanA drachten totbouw van grote, dure zeiljachten en nieuwe orders uit. Inmiddels heeft Standfast zich echter met succes begeven °P scheepsreparatie-markt. Een woordvoerder van het bedrijf spi hoop uit dat mettertijd weer meer personeel worven moetwor afl al het werk te klaren. De dertien huidige personeelsleden ware" maal eerder werknemer bij het failliet verklaarde bedrijf- Door snel ingrijpen van de bril Precies 25 jaar geleden, in de nacht van 5 en 6 april 1969, brandt in Hulst het in wijde om trek bekende warenhuis Wilking af. In de vuur zee, die ook de winkel van Hermans en de wo ning van Verdonschot in de as legt, vinden twee mensen de dood. De schade is vijf miljoen gulden. Vijfentwintig jaar na dato smeult de brand, die het gevolg wasl van mislukte inbraakpo- ging, nog steéds na in de harten van vele Hulste naars. Een reconstructie met brandweercomman dant Jo Janssens. Van onze verslaggever Frank Deij JO JANSSENS (83), bretels, bri en een been dat maar zeer blijlf doen, kijkt vanuit zijn woninl aan de Steenstraat uit op dl hoek van de Van Wael sberghestraat en de SteenstraaJ Nu staat daar het 's Gravenhoa gebouw, met winkels en restau rant. Maar een kwart eeuw geld den keek hij vanuit datzelfdj raam op Wilking en het er naai liggende winkelpand van Hea mans. Hij weet het nog goed. Zijn zua ter uit Amsterdam was op ba zoek. En Saskia zijn herder! 1 hond, was vrijdag al onrustil „Als je geen hondenman bef begrijp je dat niet. En niemaif die het ook gelooft. Maar hond wist al dat er iets gil gebeuren. Hij lag maar te schul den en te beven. Pas toen I brand was geblust, op tweel paasdag, werd ie weer rustig". I Het is paaszondag 1969 rui| over drieën 's nachts 21-jarige Hans Zaman vla uit de winkel van Wilking z| komen. Hij waarschuwt brandweercommandant, vlakbij aan de overkant van straat woont, en kort daaii I een operatie op gang die a binnenstad van Hulst van i regelrechte ramp zal redden. a'le hoeken in Zeeuws-Vlaanl ren en België rukt de brandwl uit- De panden naast Wilkf branden al volop als de eeif •wagens arriveren, de vlan Neigen over te slaan naarl oonz'aal van Morres (nu cafél Meerpaal) en verder de of bamstraat in- „Er was geen i en meer aan. De vlammen s| °®n.hoog uit het gebouw. Bij I uis lagen de ramen er ook I ]n vrouw die de korpsen in treek alarmeerde kon niet t„.Üeri?00r de voordeur naar 1 ten. Ze moest langs de zijll wegvluchten. Gelukkig was i ,n°g zo verstandig geu gordijnen voor de ral g te trekken, anders was| °ns ook gaan branden". Vernietigend met ^nis krijgt die Bil ®end is de vuuS iizelJking lagen er allea Dat k ^en in het gebl Na tic e6n ramP bij een bJ hun X1 ra!nuten al verliezel in elkaar" 6n Stort deï WOENSDAG 6 APRIL 1994 Van onze verslaggever Terneuzen - Ambtenaren van de gemeente Ter neuzen nemen en ondertekenen vanaf 1 april zelf een groot aantal beslissingen. In de ge meentelijke organisatie is namelijk vanaf die datum een mandaatregeling van kracht. De regeling houdt in dat een groot aantal beslissin gen niet langer door het college wordt genomen en ondertekend. Deze bevoegdheid is afgestaan aan ambtenaren. Wel blijft het college altijd verant woordelijk voor die beslissingen. Een belangrijk gevolg van deze maatregel is dat een groot aantal procedures wordt ingekort. Mensen kunnen sneller antwoord krijgen van de gemeente. De maatregel zorgt er tevens voor dat het college minder tijd kwijt is aan relatief minder belangrijke zaken. De regeling heeft vooral betrekking op beslissingen met een routinematig karakter. Het gaat veelal om zaken met een eenvoudig karakter of onderwerpen die zo duidelijk in de wet staan omschreven dat twijfel over de beslissing vrijwel uitgesloten is. Zo worden bijvoorbeeld vanaf heden bouwvergun ningen voor bouwwerken tot een bedrag van tien duizend gulden niet meer door het college afgedaan maar door het hoofd van de sector Stadsontwikke ling- en Beheer. Hij beslist namens het college van burgemeester en wethouders. Wanneer bij de gemandateerde zaken twijfel be staat over de te nemen beslissing wordt de zaak aan het college voorgelegd. Dat is ook het geval wanneer een beslissing een po litieke betekenis heeft. De regeling geldt voorlopig voor de periode van een jaar. Het effect wordt na die periode bekeken. Opmerkelijk Toch constateert de Huurcom missie dat de betreffende wonin gen zeker te kampen hebben met achterstallig onderhoud. Mijns bergen vond het opmerkelijk, ge zien de vele klachten, dat de meeste huurders voor de eerste keer bezwaar tegen de huurver hoging maken. Hij vond het jam mer dat de zaak op deze manier wordt gespeeld. Hij wees op de stapel bezwaarschriften en de stapel reacties van de Woning bouwvereniging. „Daar heeft toch een hoop tijd in gezeten. Tijd, die beter kon worden be steed in het voordeel van de huurders. Dat heeft volgens mij te maken met een communicatie probleem tussen de huurders en de corporatie. Zo werd de infor matie-avond over de renovatie plannen van de Woningbouwver eniging matig bezocht. Dat is toch jammer." De Huurcommissie doet over een week of vier uitspraak over de bezwaarschriften. Van onze verslaggever Terneuzen - Zo'n honderd woningen in de Triniteits polder (de voormalige bo- menbuurt) en Zuidpolder in Terneuzen hebben te kampen met flink wat ach terstallig onderhoud, zowel binnen als buiten. Voorzitter J. Mijnsbergen van de Huurcommissie in Goes zei dat gisteren tijdens de hoorzitting over de ingediende bezwaar schriften in het Terneuzense ge meentehuis. De bezwaarschriften hebben be trekking op 92. woningen van de Woningbouwvereniging Terneu zen. Het gaat met name om de flats in de Pijnboomstraat en La- rixstraat. De bewoners tekenen bezwaar aan tegen de jaarlijkse huurverhoging in verband met het achterstallige onderhoud. Bevriezing De Huurcommissie beoordeelt de bezwaarschriften en bekijkt of een bevriezing van de huur rede lijk is. Tijdens de hoorzitting werden de bezwaarschriften door H. Prinse van het Comité Woon lasten Omlaag nader toegelicht. Mijnsbergen noemde het aantal klachten per woning (gemiddeld zo'n 38) gigantisch. „Ik maak het voor.de eerste keer in vijftien jaar mee dat er zoveel klachten per woning zijn. Is toch uniek voor Zeeland," zei hij. De klachten va riëren van tocht en vochtplekken tot schimmelvorming en rottend hout. De voorzitter zei gisteren dat de Huurcommissie niet alle klachten kan beoordelen. Nogal wat op merkingen hebben betrekking op woningwaardèring en woning verbetering. Die zijn door de rap porteur niet onderzocht omdat de huurders de woning in de huidige situatie hebben gehuurd. „Ook al heeft de huurder gelijk, dan is dit niet van invloed op het percenta ge huurverhoging. De huur van alle woningen blijft ver onder de grens van de maximaal redelijke huurprijs. De verhuurder heeft alleen de plicht de woningen in een redelijke staat van onder houd te houden." Van onze verslaggever Terneuzen - Het echtpaar De Bree-Van Doeselaar kreeg gi steren 'hoog' bezoek. De Ter neuzense burgemeester R. Barbé kwam samen met zijn vrouw het paar met zijn 65- jarig huwelijksjubileum feli citeren. Uit het huwelijk werden acht kinderen geboren. Inmiddels hebben opa en oma de Bree-Van Doeselaar zesentwintig kleinkin deren en drieëntwintig achter kleinkinderen. S. de Bree werd in 1903 in Terneuzen geboren, me vrouw J. de Bree-Van Doeselaar kwam in 1907 in Hoek ter wereld. De negentigjarige De Bree weet zich volgens zijn vrouw nog goed bezig te houden. „Hij doet aller lei cursussen Engels," vertelt ze. Mevrouw De Bree, zelf 82 jaar, heeft een voorliefde voor planten. „We wonen nog steeds alleen, dus we mogen absoluut niet klagen," aldus mevrouw De Bree-Van Doeselaar. De Bree is bij de be lastingdienst als adjunct-com missaris werkzaam geweest. Zijn echtgenote heeft zich altijd met het huishouden beziggehouden. „Als je acht kinderen hebt, heb je geen tijd meer om andere dingen te doen," zegt ze. »Het echtpaar De Bree-Van Doeselaar. foto wim kooyman Geen onwil Daarnaast zegt de Woningbouw vereniging Terneuzen dat bijna alle gebreken niet bij de corpora tie zijn gemeld. Dat werd in veel gevallen door de huurders beves tigd. „De Huurcommissie kan over deze klachten geen uit spraak doen. Dat is geen onwil van de commissie maar we kun nen niet handelen in strijd met de wetgeving," aldus Mijnsbergen. Ook constateerde de voorzitter dat nogal wat huurders geen me dewerking gaven aan het onder zoek en dat ze tot twee keer toe de rapporteur voor niets aan de deur lieten komen. Veel huurders gaven geen medewerking aan het opnemen van klachten door de verhuurder en veel van de in de bezwaarschriften genoemde ge breken zijn door de rapporteur niet waargenomen. Verder ko men in de bezwaarschriften nog al wat klachten voor van zaken die niet in de betreffende wonin gen aanwezig zijn en een aantal klachten is voor het onderzoek reeds door de verhuurder verhol pen. In een aantal woningen was het groot onderhoud reeds uitge voerd. Van onze verslaggever Middelburg - Het provinciaal bestuur vraagt geen Europees geld aan om Zeeuws-Vlaan deren van eenduidige toeristi sche wegwijzers en info-pane- len te voorzien. Middelburg heeft het door het Toeristisch Bureau Zeeuwsch- Vlaanderen aangekaartte project 'op de reservelijst' gezet. Die reservelijst gaat als bijlage naar Brussel bij een lijst van pro jecten die volgens Middelburg wel honorering verdienen. Zoals gemeld krijgt Zeeuws- Vlaanderen in het zogeten 5B- Projeet (steun aan het platteland) Europese miljoenen verdelen en de provincie heeft stad en land opgeroepen projecten aan te kaarten. Maar dan moet het gaan om pro jecten waarbij de meebetaling (de helft van de kosten moeten de initiatiefnemers zelf verwerven) verzekerd is. Dat is (nog) niet het geval bij het project van de wegwijzers. Het plan is om in de regio twaalf info-panelen te plaatsen langs de invalswegen, er moeten bijna duizned ANWB-wegwijzers wor den geplaatst en er worden zoge noemde rijwielhulpkisten langs fietsroutes geplaatst. In totaal kost het project bijna zeven ton.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 14