De imam bereikt vaak meer dan justitie of dokter' t «De zwarte Afrikaan is ongeneeslijk religieus." Protestanten huiverig voor Europese kerkfederatie DE STEM GEESTELIJK LEVEN Jslamitische geestelijke verzorging is een maatschappelijk belang Dansende kerk van Afrika voelt zich gekoloniseerd door Rome Protestantse stem in Europa zwak door ontbreken van Europees gezicht APRIL 1994 D® ■rei op een vraag over foto ncrv Olivier vraagt zich af leerauto zit. Charlotte Itjes landt. En Ricky k ïtiepaarden. Jojanneke net nieuwe familieprol bord. De NCRV begint [king van het populaire Wever woont' stellen Gelder neemt de rol blfilm uit 1965. Regie: Christopher Plummer 1938: In het klooster /laria het moeilijk zich kloostertucht. De abdis lis gouvernante in het Ire taak, maar al snel I. Maar ook de baron - |e charmes van Maria. uit 1979. Regie: Francis Indo, Robert Duvall en lime bijeenkomst krijgt 1de Tangrivier naar het j reizen. Zijn doel is het |z, een hoge officier die |en waar schrikbewind djaanse jungle. 1990. Regie: Bradford hd McRaney en Patti len voor het leven. Ze Jinderen van dezelfde lar kunnen opschieten. l?r hij ontdekt dat zijn r zakenreizen buiten de Iwen, wanneer er steeds lit 1990. Regie: Roger [Tim Robbins en Pame- [aatjes en een losbandi gs kwijt te raken. Zijn jon zijn beschermer van In hij en de rest van de poerd door een doorge- naressen, waardoor hij pit 1984. Regie: Richard Beverly D'Angelo en Sirola en zijn vriendin Iweg naar een nieuwe It zich een lijkkist met de safe van haar vader Sar veilig verstopt te poeten. ZATERDAG 2 APRIL 1994 foto dijkstra euws. 11.05 Van harte. 12.05 Bra- ints nieuws. 12.07 Extra ng in het kader van de Dag va et landschap. 13.05 Braba™s euws 13.07 Dag van het la™' vervolg 14.04 Langs de np padi'o 1). 16.25 Omroep Branam port. 16 30 Radio 1. 17.07-18.UU rabant Sport OMROEP ZEELAND NP-nieuws: zie Radio 2.00-18 00 Pasen bij Omroep ind Symposia hebben bijna altijd een signaalfunctie. Zo ook het symposium 'Islam en geestelijke ver zorging' op maandag 11 april in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Of mos lims in ziekenhuizen, verpleeghuizen, bejaar denoorden en gevange nissen geestelijke verzor ging kunnen krijgen, be rust nu nog op toeval. Dat mag het niet blijven. Voor de moslims niet, maar ook voor de samen leving als geheel niet. Is lamitische geestelijke verzorging is ook een maatschappelijk belang. 'De imam bereikt vaak meer dan justitie of psy- chater', is de boodschap vanCoskun Cörüz. Door Jan Bouwmans Amsterdam - Coskun Cörüz grijpt rechts op zijn bureau naar het papier. Het artikel is hem net gisteren toegestuurd. Het gaat over samenwerking van de Utrechtse politie in het district Marco Polo met de imams ter plaatse. Het komt uit onverdach te koker: een beleidsmedewerker van de politie. Hij leest voor: „'Verwachtingen van inschakelen imams bij pre ventie van criminaliteit onder allochtonen lijken veel te hoog gestemd'. Zo heette het nog in oktober 1991 boven een artikel over criminaliteit onder allocht one jóngeren. Nu, ruim twee jaar later, kan deze kop volgens de Utrechtse politie de prullebak in. Want in het district Marco Polo worden imams bij tal van zaken betreffende allochtonen betrokken. En met succes!" Hij legt het papier opzij en leunt weer wat achterover. 'Wat moet ik daar nog aan toevoegen?', staat op zijn gezicht te lezen. Coskun Cörüz was tot voor kort de voorzitter van de Islamitische Raad Nederland. Hij is nog steeds voorzitter van de Stich ting Bijzondere Leerstoel Islam. Deze stichting organiseert, sa men met de Amsterdamse Raad van Kerken en het hoofdstedelij ke centrum voor buitenlanders waar Cörüz consulent is, voor maandag 11 april in de Nieuwe Kerk in de hoofdstad het sympo sium 'Islam en geestelijke ver zorging'. Invloed Moslims, vertelt hij, hechten grote waarde aan geestelijke verzorging. Ook de jongeren. „U moet de invloed van de imam niet onderschatten. De preek van de imam doet een jongere meer dan de preek van een vader. De imam bereikt heel vaak meer dan justitie." Beschikbaarheid van islamiti sche geestelijke verzorging in ge vangenissen is met andere woor den evident van algemeen be lang. Maar niet alleen in gevan genissen. Cörüz: „Het aantal moslims met psychische klach ten neemt de laatste tijd schrik barend toe. De imam zou zeker in hun behandeling betrokken moeten worden. Hij vermag vaak ook meer dan de psychia ter. Daardoor wordt de duur van de behandeling bekort." Gebedsruimte De beschikbaarheid van geeste- De moskee is het centrum van de moslimgemeenschap lijke verzorging voor moslims in ziekenhuizen, verpleeghuizen, bejaardenoorden, de krijgsmacht draagt er niet weinig toe bij dat zij zich in onze samenleving thuis voelen. Dat er in het zie kenhuis een islamitische gebeds ruimte is, betekent voor de mos limpatiënt dat er aan hem ge dacht is, dat zijn omgeving hem serieus neemt. Dat geeft het geoel van erbij te horen. Dat bevordert de integratie in de samenleving natuurlijk enorm. Maar de praktijk ziet er even FOTO GERARD VAN OFFEREN anders uit. Of er ergens geeste lijke verzorging beschikbaar is voor moslims, berust bijna over al op toevallige contacten tussen een zorginstelling en de plaatse lijke moslimgemeenschap. Er is dan ook meestal sprake van inci dentele hulpverlening. Dat ligt aan de moslimgemeenschap zelf. Die heeft er geen werk van ge maakt. Maar ook de zorginstel lingen zijn zich nog te weinig bewust van het belang, dat zij zelf hebben bij een goede voor ziening op dit gebied. De tijd is echter rijp voor verandering, meent Cörüz. Ook dat is een signaal, dat met het symposium wordt afgegeven. De tijd is rijp, maar vooral de moslimgemeenschap is er rijp voor geworden om zelf de hand aan de ploeg te slaan. De mos lims zullen het meeste immers zelf tot stand moeten brengen. Daar laat de heer Cörüz geen enkel misverstand over bestaan. De scheiding van kerk en staat, waarover minister Hirsch Ballin op het symposium zal spreken, is ook voor de moslims in Neder land een gegeven, waaraan niet getornd wordt. Cörüz spreekt zelf van een verworvenheid. Hij is opgegroeid in Nederland en heeft een universitaire opleiding achter de rug. De moskee is het centrum van elke plaatselijke moslimgemeen schap. Geestelijke verzorging op poten zetten kan dan ook niet buiten de plaatselijke moskee om. In de besturen van de mos- keeverenigingen begint de eerste generatie plaats te maken voor jongeren die hier hun toekomst zien. Dat brengt het hele inte gratieproces in een stroomver snelling. De jongere generaties ontwikkelen naast een economi sche ook een sociale, maatschap pelijke, cultureel-religieuze identiteit. En zij willen daarin investeren. Zij richten islamiti sche basisscholen op. Dat is het grote verschil met hun ouders. In de stroomversnelling veran dert ook de rol van de imam sterk. Coskun Cörüz vergelijkt de situatie met tien jaar terug. Toen beperkte bijna elke imam zich in zijn werk tot het voor gaan in gebed en koranonder wijs. Daarnaast zegende hij hu welijken in en werd te hulp geroepen bij huwelijksproble men. Dat kon ook, omdat veel moslims toen nog steeds van plan waren naar hun land terug te keren. Toen viel in de moskee het woord 'integratie' bijna nooit. Nu gaat er bijna geen vrijdag preek voorbij, of de imam wijst op het grote belang van integra tie en geeft aan dat het onder wijs daarvoor het fundament is. Stuur je kinderen met andere woorden naar school, want het vergaren van kennis is volgens de islam de hoogste waarde in dit leven. Preken Die boodschap komt volgens Cörüz gigantisch over. In de moskeeën worden nu ook steeds meer voorlichtingsbijeenkom sten gehouden over schoolkeuze na het basisonderwijs. De pre ken in de moskee krijgen ook een sociale en maatschappelijke in houd. En het werk van de imam verbreedt zich tot dat terrein. Imams van eigen bodem worden daarom steeds noodzakelijker, stipt Cörüz aan. Islamitische geestelijke verzor ging moet nog helemaal opge bouwd worden. Maar de moslims hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Ze kunnen leren van christenen, joden en humanisten. Ook dat wil het symposium los maken. *T-shirts verkondigen de blij de boodschap FOTO'S PAUL DE SCHIPPER Boor Paul de Schipper i Vanaf 11 april komen in Ro* me ruim 160 Afrikaanse bis schoppen bij elkaar. Dan be- Shit, op Europese bodem, de Afrika-synode. Het is een ui tat belangrijk moment voor he toekomst van de bloeiende 'Zwarte kerk, die het geloof '5,et uitzingt en uitdanst. .De bisschoppen worden ver gezeld door bijna zestig .waarnemers en deskundigen j uit het zwarte continent. ^aar n°g voor de kerkvergade- ®ig opent, staat er al teleurstel- mg op de gezichten van de als ^geneeslijk religieus bekend taande Afrikanen. Immers, wat ewi hoopvolle 'onvervalste Afri- aanse gebeurtenis' had moeten 1 orden, is nu al bijna ontaard j?steriel Vaticaans model. e ^taanen wilden de toestand an hun kerk bespreken op eigen ;®ikaanse bodem. Ze wilden °fen thuiswedstrijd. De ge- ■™edems leert echter, dat het Kaan niet op vreemde grond j te spelen. Dus verhuisde ;j sy?°je naar Rome. Daar, in Sinter W van dominante ter, weet de Afrikaan m }s weer' dat hij voor de hui» van ^et Vaticaan dient te °uigen. logste tijd kÜl' ls hoogste tijd dat de van Rome de Afrikanen te dromen en zich in te j. i ,I?' opdat het christelijk heil L 'dagelijks leven kan wor- aUitgedanst en uitgezongen." "aa'is van moraaltheoloog rond ïn Af"?8' Hij tr0k lang bont a' In een nieuw tart, koe Afrikaanse Plen' Priesters en kerk- Lr^happen worstelen met AfL bbele trouw oom hun Romp n"a erfg°ed en aan Jezus, thansent die worsteling, al- 0 voelen veel Afrikaanse religieuzen dat. Bewijzen van hun teleurstelling over de hou ding van het Vaticaan vinden ze in het 120 pagina's tellende werkdocument voor de synode. Van de 171 citaten zijn er slechts vijf afkomstig uit Afrika en dat is nog maar een kleine aanslag op de historisch toch al zo zwaar belaste identiteit van de Afrika nen. Negeren In plaats van een aanzet tot een volwassen discussie is het een lijst van saaie problemen gewor den. Het volk, de verwachtingen, de dromen, de strijd en de ang sten van het Afrikaanse volk worden in een hardvochtig zwij gen ontkend. Daarmee negeert Rome de vol wassenheid van de Afrikaanse kerk. Dat terwijl paus Paulus VI Afrika nog hoopvol betitelde als „het nieuwe geboorteland van Christus." Missioloog Jan Heijke, tot voor kort werkzaam aan de Nijmeeg se universiteit: „De schrijvers van het werkdocument lijken als de dood voor meer invloed van de Afrikaanse kerk. Het respect en ontzag dat de meeste Afrika nen voor de Paus hebben, wordt door de Romeinse instelling ge bruikt om Afrikanisering tegen te gaan. De universele kerk is de meetlat. Dat Afrika een bijdrage kan leveren aan die kerk, daar wordt niet bij stil gestaan." Het synodestuk ontkent op bijna beledigende wijze de Afrikaanse cultuur. Alleen cosmetische za ken komen aan de orde: liturgie, liederen, vertalingen, het ge bruik van tamtams en gewaden. Niets echter over bijvoorbeeld het huwelijk in Afrika. Dat hu welijk wordt pas als voltrokken beschouwd, als er een kind- is geboren. Het toelaten tot de- sa cramenten van mannen en vrou wen die voor hun toetreding tot de katholieke kerk traditioneel en te goeder trouw polygaam waren, staat niet op de agenda. Dat terwijl tachtig procent van de Afrikaanse huwelijken niet overeenkomstig de kerkelijke wet zijn gesloten. Formeel is dus een enorm aantal Afrikaanse katholieken uitgesloten van de sacramenten en dat is een enorm probleem voor de Afrikaanse priesters. Hangijzers Er zijn meer hete hangijzers: de Afrikaanse voorouderverering, de geboortregeling, het zwager huwelijk, de praktijken van ge- Kerk kan gouden toekomst in Afrika oök verspelen bedsgenezing, het agressieve is- lam-fundamentalisme. Jan Heijke: „Ik hoop dat er in de schaduw van de officiële synode ruimte komt voor Afrikaanse theologen om hun visie op hun kerk te ventileren. Niet alleen in het belang van Afrika, maar in het belang van de wereldkerk." Koudwatervrees De Nigeriaanse professor Obiora Ike gaf in het najaar 1993 enkele gastcoleges aan de Theologische Faculteit in Tilburg. Hij is hoog leraar politieke economie en so ciale ethiek èn priester. Hij noemt de angst van Rome om de Afrikaanse kerk als volwassen te zien, koudwatervrees: „De Afri kaanse kerk wil haar bijdrage leveren aan de wereldkerk. Zo'n proces mag je niet frustreren. Anders beroof je de mondiale geloofsgemeenschap van een stuk authentieke feloofsvernieu- wing." Vrees Volgens Edmund Blommaaert, als pater van de in Bavel geves tigde Congegratie der Heilige Harten jarenlang aktief in Afri ka, kan de synode leiden tot een proces van bewustwording. An derzijds vreest hij teleurstelling, frustratie en ontgoocheling als de synode niet oplevert wat de Afrikanen er van verwachten. Blommaert: „De kerk kan de gouden toekomst die zij nu heeft in Afrika, ook verspelen. Of de jeugd geboeid blijft als de kerk zich niet beter profileert op het gebied van huwelijk, het ambt en geloofsgenezing is de vraagd." Blommaert kent veel Afrikaanse bisschoppen: „Ze zullen zich niet met een kluitje in het riet laten sturen. Dat tachtig procent van de christenen in Afrika niet ter cummunie gaat, laat hen niet koud, dus zullen ze uit het vuur slepen, wat eruit te slepen valt." Van onze redacteur geestelijk leven Genève - Het ontbreekt de protestantse kerken in het eenwordende Europa aan een duidelijke Europese stem. Dit in tegenstelling tot de Rooms-Katholieke Kerk, die beschikt over ka nalen als de Europese Bis schoppenconferentie en het Vaticaan. Op Europees niveau mag het protestantse geluid echter niet afwezig blijven. Maar voorstel len tot oprichting van een Eu ropese federatie van protes tantse kerken zijn nogal huive rig ontvangen. Zo ook door de generale synode van de Neder landse Hervormde Kerk. De kerken menen niet alleen zelf, dat ze in het Europese eenwordingsproces hun partij behoren mee te blazen. Nie mand minder dan voorzitter Jacques Delors van de Europe se Commissie heeft de kerken' daartoe meer dan eens opge roepen. Delors verwacht juist van de kerken een fundamen tele bijdrage aan de vorming van een Europese ziel als bin dend element. Onontbeerlijk Dat geestelijke element is vol gens Delors immers onontbeer lijk. Zolang Nederlanders, Vla mingen, Walen, Duitsers, Fran sen, Spanjaarden, Italianen, enz. zich niet ook voluit Euro peaan voelen, kan een verenigd Europa op louter economische basis weer gemakkelijk ten prooi vallen aan belangente genstellingen. De Katholieke Kerk heeft een grote voorsprong op de protes tantse kerken in Europa waar het ingangen in het Europese eenwordingsproces betreft. Via zijn diplomatieke dienst heeft het Vaticaan directe ingangen in de Europese machtscentra. Maar bovendien heeft de Katholieke Kerk in haar Euro pese Bisschoppenconferentie ook een Europees gezicht. Dat gezicht bestaat uit de voorzit ters van de nationale episcopa ten van alle Europese landen. Na de val van de Berlijnse muur was paus Johannes Pau lus n er als de kippen bij om dat Europese gezicht krachtig te versterken. Daartoe diende de bijzondere synode over Eu ropa in Rome. Nationaal Het protestantisme in Europa heeft reden om te vrezen dat zijn stem op Europees nauwe lijks gehoord zal worden. Het ontbreekt het protestantisme ook aan een Europees gezicht, het kan niet met één Europese stem spreken. Protestantse ker ken zijn nu eenmaal altijd na tionale kerken geweest. De overtuiging dat dit niet zo kan blijven, dat een Europees ge-' zicht nodig is, wint veld. De Duitse protestantse kerken hebben nu him nek uitgesto ken. Hun 'Evangelische Bond' heeft alle leden van de zogehe ten Leuenberger kerkenge- meenschap opgeroepen om op hun algemene vergadering ko mende mei in Wenen de basis te leggen voor een Europese federatie van protestantse ker ken. Zo'n Europees federatief verband stelt die kerken ten minste in staat om met één stem te spreken over religieuze en politieke kwesties in Euro pa. Leuenberg 'Leuenberg' staat in protes tants Europa voor de overeen komst die in 1973 werd geslo ten en inmiddels is onderte kend door meer dan tachtig lutherse en calvinistische ker ken in Europa. In die overeen komst wordt erkend, dat de verschillen tussen de luhtera- nen en calvinisten hun geschei denheid niet langer kunnen rechtvaardigen. Sindsdien ko men de aangesloten kerken om de zes jaar bij elkaar voor een algemene vergadering. De wederzijdse erkenning be perkt zich echter tot het theo logische terrein. Organisato risch is alles bij het oude geble ven. De Duitsers vinden Leuenberg echter een goede uitvalsbasis voor zoiets als een Europese kerkenfederatie. Al leen met zo'n soort forum of structuur, zeggen ze, kan Euro pees-protestantse samenwer king echt effectief worden. En de bestaande 'Konferentie van Europese Kerken' (KEK) is voor een Europese bundeling van protestantse kerken niet geschikt, omdat daarbij alle niet-rooms-katholieke kerken zijn aangesloten. Weinig bijval Het Duitse plan heeft nog niet veel bijval gekregen. Ook de synode van de Nederlandse Hervormde Kerk toonde zich op haar laatste vergadering huiverig voor het aangaan van nog nauwere internationale banden dan ze nu niet Leuen berg en KEK heeft. Op die synodevergadering ging het bijna een dag lang over de ontwikkelingen in het huidige Europa en de gevolgen daarvan voor de kerken. Het was ook voor het eerst in haar geschie denis dat de hervormde synode zich met Europa bezig hield. De hervormde huiver voor een 'Europese superkerk' zoals het dan al gauw genoemd wordt, heeft meerdere oorzaken. Een actuele oorzaak is ongetwijfeld te vinden in het recente 'Her vormd Pleidooi'. Dit is een dringende oproep van 38 her vormden om de fusie met de gereformeerden en lutheranen af te blazen. De hervormde kerk moet blijven voortbe staan, zeggen ze, laat die ande ren zich maar bij de hervormde kerk aansluiten. Identiteit Volgens 'Hervormd Pleidooi' kan de hervormde kerk ten principale geen fusie aangaan met een andere kerk, omdat de hervormde kerk direct door God zelf aan het Nederlandse volk is geschonken tijdens de Reformatie. Daardoor is en blijft de hervormde kerk een wezenlijk element van de iden titeit van het Nederlandse volk. Dit religieuze nationalisme van God-vaderland-Oranje leeft nog sterk in de rechtervleugel van de Hervormde Kerk, zowel bij de Gereformeerde Bond als bij de Confessionele Vereeni- ging. Het zorgt op het ogenblik voor fikse interne spanningen. Daar kan de Hervormde Kerk een meegaan in een Europese federatie even niet bij hebben.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 31