Hoger opgeleiden vaker werkloos Indiase bloementeelt vraagt om Nederlandse technologie tur van de waarheid breekt aan voor computerconcern Olivetti Nieuw beleid van de Spoorwegen: Geen zitplaats? Geld terug! achter de rafrecht Amerikaanse supermarkt te vriendelijk voor klant PESTEM REGIO Vakbondsbestuurder Ter Welle laatste jaren steeds bezig met puinruimen AG 2 APRIL 1994 consj dat het Openbaar Minist die methode niet bekei de te maken. Als dat gemoeten, was het metk( die onderdelen meteen ni r nodig geweest." politievakbond NPB den) anders over. Woordvoerst pelman: „Dat is een ntie van onze staatsvotj mag niet zo zijn dat hten van officieren in stri met democratisch e grenzen. Het moet vö partijen duidelijk zijn wa ~ee bezig zijn." officieren het vaak met i r oneens over opsporingsm en! ps denkt van wel. „Net als politiemannen of ree' zijn ook officieren van ju. het weieens oneens. D t omdat het gaat om h rpreteren van de wet. D is soms op verschillende ma. en uit te leggen." gebied vinden plaats i» rleg met het Openbaar Minis een bijzonder onderzoek uit rt. Die operaties moeten ^binnen de wet mogelijl meningsverschil tussen he enbaar Ministerie en de poli over de vraag of een acti aal is, gaat volgens Worm 'd k niet door'. Geven officiers justitie weieens opdrachte niet helemaal binnen de wi len, zoals inbreken? Worn iet meteen in zijn lach. „Na rlijk niet. Die zijn toch nie ministerie van Justitie wi t ingaan op de beschuldig» aan het adres van de pohtii het Openbaar Ministerie. „Ei ondertussen in de Tweedi mer schriftelijke vragen ge ld aan de minister. De PvdA- ctie wil weten of het waar rlichtster. Op de antwoorden de minister -uiterlijk viei en voor de verkiezingen et geven, mogen voorlichten t vooruit lopen. en maandag voor de rech- moesten verschijnen, erva- t en met afgelopen weekein- zochten politie en justitie eker ten zuiden van de gro- rivieren - de sancties tegen drugrunners vooral in de keers- en vreemdelingen- tgeving. Op jacht naar po- tiële klanten voor hun op- achtgevers lappen drugrun- ■rs alle verkeersregels aan in laars. Politie en mare- aussee in Noord-Brabant innen meepraten over het mikaze-gedrag van de heren ugrunners. Maar om een be uring van 150 gulden we ns te hard rijden lachen die, i maar te zwijgen van de n van vijf tientjes voor het et kunnen tonen van een spoort. 'P in Rotterdamse politieman gt heel stellig dat een drug- inner, die 500 gulden ver end heeft op een dag, een ichte dag achter de rug eft. Daarbij dient bedacht t een drugrunner in de regel tip ongeveer tien procent ngt van de omzet die hij ior zijn baas binnenbrengt, 'eer de Rotterdamse politie- an: „Per saldo klopt het na- urlijk niet, maar ik denk eleens dat er in de richting ?lgië en Frankrijk méér ugs ons land verlaten dan er ngs andere grenzen in totaal nnen komt. Met tientallen gelijk begeleiden ze soms en zovele passagiers uit een dezelfde internationale ein naar één en hetzelfde ind. Het is een miljoenenbu- ness." ij de 49 drugrunners die aandag werden veroordeeld aren er 47 afkomstig uit Ma- >kko. Volgens mevrouw De >nge verbleef 'het merendeel legaal in ons land. Met de 'entuele procedure tot uit- itting wordt gewacht tot de lannen hun straf hebben uit- ezeten. Mevrouw De Jonge. Daarna worden ze overge- ragen aan de vreemdelingen- olitie. Die moet dan maar ?ggen wat er met hen moet ebeuren." Liesbeth Kuipers (IPS) Heiv Delhi - Nederland gaat aan technologie voor de bloemen teelt leveren. In ruil daarvoor wor den Indiase rozen op de Nederland bloemenveiling verkocht. Indiase ministerie van Handel ziet [e vooruitzichten voor de bloemen- Jelt in India. Ze denkt de huidige t ter waarde van 4,5 miljoen dol lar in drie jaar tijd te verhogen naar 30 „jjoen dollar en ook de afzet in eigen neemt steeds meer toe. Vertegenwoordigers van Nederlandse aloemenkwekers hebben onlangs India 1 om technische bijstand en ken- jls van marketingtechnieken aan te bieden voor toekomstige rozenkweke rijen. Ze zien in de relatie met India een aantrekkelijke mogelijkheid om proble men in eigen land het hoofd te bieden. Zoals hoge stookkosten in de winter en te weinig ruimte om uit te breiden. Ook kritiek van milieubewegingen op het gebruik van bestrijdingsmiddelen en kunstmest maken de produktie in Ne derland steeds onaantrekkelijker. India is voor de Nederlandse kwekers een ideale oplossing. Het land heeft voldoende ruimte en gedurende het ge hele jaar een gematigd klimaat. „India biedt ons veel mogelijkheden tot uitbreiding," zegt een woordvoerder van de Nederlandse ambassade in New Delhi. „In de winter kunnen Nederlan ders energie en geld besparen door Indiase rozen te verkopen." Nederland beheerst 59 procent van de mondiale snijbloemenmarkt. De eigen kwekerijen leveren twintig procent van de totale wereldproduktie aan snijbloe men en potplanten. Op de Nederlandse bloemenveilingen kopen handelaren uit Europa, de Verenigde Staten en Zuid- oost-Azie hun spullen in. Voor Indiase exporteurs zijn de Neder landse veilingen niet echt winstgevend. Naast een veilingtarief van vijftien tot twintig procent van de verkoopprijs, heft de Europese Gemeenschap datzelf de percentage nog eens op de Indiase snijbloemenexport. Zimbabwe, Kenia, Colombia, Israël en Turkije hebben een bilateraal verdrag met Den Haag en betalen voor hun snijbloemenexport geen invoerrechten. Indiase kwekers richten zich daarom op Japan, Singapore en de Golfstaten. Het Indiase ministerie van Handel heeft nu met Nederlandse assistentie zeven projecten voor volledig uitgeruste broeikassen klaar, maar er wachten nog meer plannen. Er is besloten om in New Delhi en in Poona, in westelijk India, kantoren op te zetten. Intussen probeert de Indiase regering de export van bloemen te verhogen. Zo heeft ze douanetarieven op de invoer van bloemzaden, -bollen, -knollen, -stekken en jonge plantjes opgeheven. Invoerheffingen op bomen, struiken, snijbloemen en decoratiegroen zijn ver laagd van 55 naar 10 procent. Voor de opslag van voor export bestem de bloemen zijn op de internatioale vliegvelden koelinstallaties gebouwd. In New Delhi en Bombay zijn deze al in bedrijf. Bovendien subsidieert de rege ring luchttransport van planten en snij bloemen. 'Oriental Flowers', dat in 1991 door de Tata groep, India's grootste handelson derneming, is opgericht, werkt zowel met Nederlandse als Duitse firma's sa men op het terrein van kassenbouw en opslagruimte. Ook neemt deze maat schappij zaden en planten af van de buitenlandse bedrijven. Indiase landbouw-autoriteiten hopen dat de Nederlanders in de Indiase bloe- menindustrie zullen investeren en sa men met hun Indiase collega's bedrijven zullen oprichten, waarbij de winst ge deeld wordt. praken politie in Midden- en West bant heeft duidelijke afspra gemaakt met het OpenbaaM isterie. Beleidsvoorlichter S. 1 steeds vaker en harder toe. rm: „Alle politie-operaties ii DoorPieterWillemsen Den Haag - Werkloosheid is niet langer een lot dat vooral laagopgeleide produktiewerkers treft. Het komt geregeld voor goedgeschoolde werknemers van middelbare leeftijd moeten ruimen. Het leed in 'de betere kringen' slaat Vakbondsjuristen hebben er de banden vol aan. De arbeidsver- e of een rechter-commissari houdingen zijn harder en zake- i j Pr geworden. Bedrijven trek ken er minder tijd voor uit om personeelsproblemen op te los sen. Als een werknemer vandaag een probleem is, moet deze liefst vandaag nog weg. .Vooral de mensen tussen 45 en 55 zijn kwetsbaar," zegt Wim ter Welle. Hij is hoofd vakbondsza ken van de Vakorganisatie voor Middelbaar en Hoger Personeel (VHP). Tragisch „Voor mensen boven de 55 is vaak nog wel een regeling te treffen. Maar veel van het leed zit in de groep die iets jonger is." De juridische afdeling van de VHP (28.000 leden) kreeg vorig jaar te maken met 25 procent meer zaken dan in 1990. Der- agenten inbreken," zegt de tienhonderd leden deden vaker dan één keer telefonisch een be roep op de bond. In 650 gevallen was er sprake van echte conflicten, waarvoor de bond een oplossing moest vinden. In ruim tweehonderd ge vallen moest de kantonrechter uitspraak doen over het arbeids conflict. ..We zijn de laatste jaren steeds bezig met puinruimen," verzucht Ter Welle. „Er zijn veel tragische gevallen. Het gebeurt nog steeds dat iemand die tien jaar in een bepaalde baan zit ineens te ho ren krijgt dat hij niet deugt voor zijn werk en eruit moet. Dat komt hard aan. Probeer zoiets thuis maar eens uit te leggen. Daar heb je tien jaar lang gezegd dat je te weinig tijd aan je gezin hebt besteed omdat het werk al je aandacht vergde." Vastgeroest 'eel hogeropgeleide werknemers Z|in met hun bedrijf meegge- groeid. Dat maakt ze voor ande re ondernemingen vaak minder aantrekkelijk. Ze zijn vastge roest. „Wij proberen zowel de bedrij ven als de werknemers ervan te overtuigen dat dit soort situaties voorkomen moet worden. Bedrij ven moeten onder andere voor loopbaanbegeleiding zorgen." Ter Welle was als VHP-bestuur- der betrokken bij de Philips' Centurion-operatie. „Ik heb in die tijd wel eens gedacht: ik kan me voorstellen dat Philips die mensen kwijt wil. Maar dat had het bedrijf tien jaar geleden ook kunnen bedenken. Het is niet eerlijk om tien jaar je mond te houden als het niet goed gaat met een medewerker." Bedrijven en werknemers heb ben er belang bij dat mensen vaker van werkgever wisselen. Maar vooral de wat oudere werknemers stuiten dikwijls op onthutsende vooroordelen van ondernemers, zoals Ter Welle bij Centurion ervaarde. Mensen die elders solliciteerden werden met wantrouwen bena derd: „U bent vijftig en u komt ook nog van Philips." Die men sen konden bij voorbaat niet deugen. Ervaring Werkgevers stellen nog steeds absurde eisen. Ze vragen mensen onder de 35 met een goede oplei ding en tenminste twintig jaar ervaring. Interne scholing stellen ze uitsluitend beschikbaar voor de jonge werknemers. De oude ren worden aan hun lot overge laten. Ter Welle probeert werkgevers ervan te overtuigen dat ze ook in oudere werknemers moeten in vesteren. „Maar ook de mensen zelf beseffen nog onvoldoende dat ze zich tijdens hun carrière moeten blijven ontwikkelen." Om verrassende problemen te voorkomen zouden jaarlijkse functioneringsgesprekken ge- Ter Welle: „Mensen te vaak vastgeroest". meengoed moeten zijn. „Bij de Centurion-operatie van Philips hebben we rond de tweehonderd ontslagen behandeld. Het gros van die gevallen hebben we ge wonnen omdat Philips het op de kwaliteit van het functioneren van de werknemer gooide. Maar dat gebrekkig functioneren kon Philips niet hard maken." Intensiever Hoewel de mensen steeds minder zijn gaan werken, is het arbeid zaam bestaan er niet lichter op geworden. Veel werk is intensie ver en de beroepsinhoud veran dert sneller. Dat vergt een groter aanpassingsvermogen dan vroe ger. Vooral in de automatiseringssec tor gaan de veranderingen ra zend snel. „Je ziet hoe in die sector mensen als het ware leeg worden gezogen. Als ze rond de 45 zijn moeten ze het veld rui men," zegt Ter Welle. „En toch," stelt de VHP-be- stuurder enigszins verbaasd vast, „blijken de mensen gemak kelijker tweehonderd gulden uit te geven voor een belastingad vies, dan vierhonderd gulden voor een loopbaanadvies." Veel problemen waar werkne mers rond de middelbare leeftijd mee te maken krijgen, zouden eerder onderkend moeten wor den. Nog lang niet iedereen is ervan overtuigd dat mensen nu veel vaker van beroep zullen moeten wisselen dan vroeger. foto theo van zwam Loopbanen zijn minder vanzelf sprekend. Dat besef moet de toekomstige werknemer tijdens het onderwijs al worden bijgebracht, zodat hij of zij beter voorbereid op de arbeidsmarkt verschijnt. Maar Ter Welle stelt vast dat in het onderwijs niet langer de meest flexibele mensen zitten. „De aansluiting tussen het onderwijs en de realiteit van het bedrijfsle ven zou veel beter moeten zijn. Daar zit wil enige verbetering in, maar nog te weinig." Door onze correspondent Aart Heering Ivrea - De 'derde revolutie' noemt ®en het in de kantoren van Olivetti. De schrijfmachinefabriek die Ca- ™io Olivetti in 1911 stichtte in het orditaliaanse stadje Ivrea heeft de afgelopen decennia al een tweevoudige gedaanteverwisseling ondergaan. Dit de jaren '70 stamt de overgang van Manische naar elektronische kan- owmachmes. Nadat Carlo De Benedet- b' de leiding van het kwijnende D' bad overeenomen vol «ie een tweede overgenomen volgde een ingrijpender transformatie. Oli- inno glng zick toe'eggen op de nog Lgo C0rnputermarkt en liep tien jaar j.„v°orop bij de ontwikkeling van Personal computer. y.nu het tijd voor de derde omscha- dialu"-* naar de zogeheten multime- teit, ofwel de integratie van infor- ca en telecommunicatie, - ande et studeren zijn. CnmV00r^ee^ daarvan is de Persona} nununication Computer (PCC). On- °e naam Domus Life heeft Olivetti waarop 'k andere computergiganten aan —«"i 4-/UI jatee_n dergelijk apparaat ontwikkeld, tv "aast de gebruikelijk PC-functies ij gramma's kan ontvangen, com- binrim!!1 ^deo-discs kan lezen, in ver- osnr.n J a"dere PCC-bezitters vide- maken Spe*en en ze^s muziek kornlt6?.V00rziet men een nabije toe- Haar nnu u™? a^een particulieren Won bedrijven en overheidsinstel- seliiit„ eds grotere schaal via der- hun M=a?paratuur onderling en met "el rirr-üii zu^en communiceren, zo- h ais via kabel, systpm&n aPParahuur zelf en de werk- zal er de komende jaren daar- Olivetti-topman De Benedetti om veel tf doen zijn in de aanleg van infrastructuren die al de naam 'techno logische snelwegen' hebben gekregen. De 'derde revolutie' is van levensbelang voor het bedrijf uit Ivrea, dat in de afgelopen jaren de crisis in de informa- ticawereld in haar volle hevigheid heeft ondergaan. Van 1989 tot 1992 zag Oli vetti zijn jaaromzet dalen van 11,2 naar 9,8 miljard gulden dalen en veranderde een netto winst van 240 miljoen in een recordverlies van 780 miljoen gulden. Daarnaast kreeg de reputatie van presi dent-directeur De Benedetti ook nog eens een dreun, toen hij achtereenvol gens werd aangeklaagd wegens be drieglijke bankbreuk in het beruchte Banco Ambrosiano-schandaal'en we gens corruptie bij de verkoop van kan- toormachines aan het Italiaanse minste- rie van Post en Telecommunicatie. De gevolgen daarvan zijn echter niet blij vend gebleken. In het eerste geval ble ken de beschuldigingen niet al te sterk gefundeerd en in het tweede kon De Benedetti tamelijk overtuigend aanto nen dat er onder het oude regime zon der smeergeld niet te werken viel voor de overheid. Om de crisis het hoofd te bieden hebben De Benedetti, die in 1991 na enkele jaren van wilde avonturen op de finan ciële markten van Europa de zakelijke leiding van het concern weer op zich nam, en managing director Corrado Passera een grondige reorganisatie doorgevoerd. Van de 60.000 arbeids plaatsen die Olivetti vijf jaar geleden telde, zijn er nu nog 34.500 over (waar van 70% in Italië). Door vervroegde pensioneringen, werktijdvermindering en de creatie van overheidsbanen voor overtollig Olivetti-personeel werden ge dwongen ontslagen vermeden, ook al is de sanering een maatschappelijke ramp voor Ivrea dat vrijwel geheel op Olivetti teert. Toch lijken nu minder duistere tijden aangebroken. Vorig jaar is de omzet voor het eerst sinds vier jaar weer gestegen, met ruim 7%. Voor een deel is dat te danken aan het succes van porta ble PC's als de Quaderno en de Philos, terwijl Olivetti daarnaast betrekkelijk succesvol is op het gebied van informa- ticasystemen voor onder meer banken, supermarktketens en openbaar bestuur: zo is het bedrijf Europa's grootste leve rancier van bancomat-loketten en bij behorende software. In tegenstelling tot andere bedrijven heeft Olivetti weinig baat gehad bij de devaluatie van de lire. Het bedrijf zet weliswaar ruim 70% van zijn produktie af in het buitenland, maar laat omge keerd veel onderdelen fabriceren in het Verre Oosten, waar in dure dollars betaald moet worden. In 1993 heeft Olivetti nog circa 400 miljoen gulden verloren, maar Lam borghini bevestigt dat het de bedoeling is om dit jaar quitte te spelen, een voorspelling waaraan ook de markt ge loof blijkt te hechten. Een recente kapi- taalsvermeerdering van 1,08 miljard gulden werd zonder problemen onder schreven en op de beurs van Milaan steeg de koers van aandelen Olivetti vorig jaar met 70%. De directe toekomst van Olivetti hangt echter vooral af van een politieke be slissing. Binnenkort zal de Italiaanse regering de tweede concessie (naast die van het staatsbedrijf SIP) voor draadlo ze telefonie toekennen. Het gaat daarbij om digitale telefoons van het zogeheten GSM-systeem, die in tegenstelling tot de SIP-versie in heel Europa bruikbaar zijn. Omdat er in de komende jaren miljoe nen van dergelijke telefoons verkocht .gaan worden, zal met de aanleg van het net en de verkoop van apparatuur tus sen nu en 2000 een omzet van naar schatting zeven tot acht miljard gulden gemoeid zijn. Na een maandenlang ge vecht tussen verschillende gegadigden zijn er nog twee concurrerende consor tia overgebleven. In een daarvan, Omni- tel, is Olivetti met 51% de grootste partner, naast bedrijven als Bell Atlan tic, Mannesmann en Teliamobil (Swed ish Telecom). Het andere, Unitel, wordt gevormd door Fiat en Fininvest. Qua technische kennis worden de kan sen van Omnitel iets hoger ingeschat, maar er zit een politieke adder onder het gras. Van oudsher is Fiat het meest invloedrijke bedrijf van Italië, terwijl Fininvest het bedrijf is van Silvio Ber lusconi, sinds kort ook politicus en een gezworen vijand is van De Benedetti. Tot nu toe heeft Berlusconi bijzonder weinig scheiding aangebracht tussen zijn zakenimperium en zijn politieke beweging en bij Olivetti kijkt men dan ook in angstige spanning uit naar de uitslag van de verkiezingen, waarin De Benedetti's broer Franco in Turijn in het krijt treedt als progressieve kandi daat tegen Forza Italia. De inzet is zo hoog, dat een bekend Amerikaans in vesteringsadviesbureau verwacht dat de aandelen Olivetti binnen een half jaar met 73% zullen stijgen als Omnitel de strijd wint, maar meteen met 24% zul len dalen als de concessie naar de concurrent gaat. Het interieur van een eerste klas coupé. foto de stem Door onze verslaggever Utrecht - 's Ochtends een ontbijtje, 's middags een lunch en daartussen comfortabel in een luxe treinwagon zitten tussen Arnhem, Utrecht en Den Haag. En mocht er door onvoorziene omstandigheden toch geen zitplaats beschik baar zijn - de Spoorwegen gaan daar overigens niet vanuit - dan geeft de gegarandeerd aanwezige conducteur een deel van de ritprijs terug. Geen fantasieverhaal over het luilekkerland van het open baar vervoer, maar de concre te toekomst van het Neder lands spoor. Vanaf 1 januari volgend jaar zal het Netwerk Lange Af stand fasegewijs op het railnet worden ingevoerd en ruim twintig grotere halteplaatsen in Nederland, waaronder Arn hem en Nijmegen, met elkaar zal verbinden. Duurder In de Randstad zal een kaartje voor deze luxe vorm van trei nen waarschijnlijk twintig procent duurder zijn dan el ders in het land, zeker in de spitsuren. Maar daar staat volgens Netwerk-directeur G. Haubrich tegenover dat op an dere trajecten, waar de Spoor wegen vanwege een kleiner aantal files meer concurrentie van de auto ondervinden, het kaartje ook maximaal twintig procent goedkoper kan wor den dan nu het geval is. Welke regio's dat zijn, wil Haubrich nog niet kwijt. Maar volgens hem is het 'niet meer van deze tijd' dat de prijs van een treinkaartje uitsluitend bepaald wordt door het aantal afgelegde kilometers. 'Concurrentie' is nu het tover woord van de Spoorwegen, die hard werken aan de verbete ring van hun wat krakkemik kige imago als het gaat om service aan de cliëntele. De NS steken uit eigen zak 250 miljoen gulden in de om bouw van ruim 500 bestaande wagons tot de nieuwe voertui gen van het Netwerk Lange Afstand. Die krijgen een com pleet nieuw interieur met rui mer opgestelde, luxe stoelen, zowel in de eerste als in de tweede klasse. Sneller Het nieuwe treinstelsel zal ook sneller gaan dan de huidige Intercity, niet alleen omdat er harder gereden wordt, maar vooral doordat verschillende tussenliggende stations op de routes overgeslagen zullen worden. Op de lijn Den Haag- Eindhoven scheelt dat bij voorbeeld 17 minuten (drie stations minder). De gepas seerde stations blijven overi gens bezocht worden door an dere, langzamere vormen van treinverkeer. De NS hopen dat het nieuwe net veel reizigers zal overha len om de auto te laten staan. „Op de markt van reizen lan ger dan 60 kilometer hebben we een aandeel van gemiddeld 26 procent. Vóór de eeuwwis seling .moet dat meer dan 50 procent zijn, met de waarde ring van onze klant voor het produkt van 8,5." Zo heet het in het nieuwe, marktgerichte jargon van de NS. ZATERDAG 2 APRIL 1994 C6 Door onze correspondent Mare de Koninck Washington - Amerikanen zouden verbaasd zijn wanneer ze hoorden dat er in Nederland cao-strubbelingen zijn over betaling van nieuw in te voeren taken bij supermark ten, waaronder die van 'kassa-inpakker'. „Bestaan er dan geen kassa inpakkers in Nederland?", zouden ze vragen. En: „Na tuurlijk moeten die mensen voor dat wel heel simpele werk minder betaald krijgen dan ander winkelpersoneel." Dienstverlening in "super markten is in de Verenigde Staten veel beter dan in Ne derland. Dat is vooral merk baar aan de kassa, waar de Amerikaanse kassier (v/m) al tijd het fundamentele fatsoen opbrengt om elke langsschui- vende klant vriendelijk te groeten en te vragen hoe het met hem of haar gaat van daag. Personeel dat dat niet doet, wordt zonder pardon ontslagen. Aangenamer Of die vriendelijkheid al dan niet gemeend is, kan geen klant wat schelen. Ze is hoe dan ook aangenamer dan het zwijgende en chagrijnige ge laat dat niet zelden aan Ne derlandse supermarktkassa's zit. In feite is het in de VS vrijwel altijd de kassier zelf die de taak erbij neemt om de ge kochte spullen voor de klant in zakken te stoppen. Alleen in de luxere supermarkten doet niet de kassier dat, maar een aparte 'zakkenvuller' die aan het einde van de lopende band of balie staat. De klant rijdt vervolgens zelf het boodschappenwagentje- met-zakken naar buiten, al waar inladers klaarstaan om zich over de aangeschafte waar te ontfermen totdat de klant met de auto van het parkeerterrein terugkomt en langsrijdt. Dan zetten de laders de bood- schappenzakken in de auto en nemen ze over het algemeen twee dollarkwartjes (een gul den) van de klant in ont vangst. Dat is de gebruikelijke procedure. Een alternatief is dat, wanneer de klant het wenst, de inlader de kar over neemt en er samen met de klant mee naar de auto loopt. De inpakkers en -laders ver dienen over het algemeen niet meer dan het minimum-uur- loon, dat in Amerika slechts 4,25 dollar bedraagt. De la ders mogen fooi aannemen omdat zij hun taak in weer en wind moeten volbrengen. De inpakkers binnen bij de kassa krijgen geen fooi. De inpakkers doen hun werk met grote zorgvuldigheid. Spullen met een geurtje krij gen een extra plastic zakje eromheen, zware onkwetsbare artikelen gaan onderin de zak en het tere fruit bovenop. De inpakhandelingen gaan erg snel en de hele afrekenproce dure gaat als gevolg van de inpakservice wel iets, maar niet veel langzamer dan in Nederland. Overigens hebben boodschap- pen-inpakkers en -laders in Amerika meer bestaansrecht dan in Nederland. Amerika nen plegen in één wekelijkse visite voor de hele week in te kopen en komen dan ook vaak met enorme ladingen bij de kassa aan. Over het algemeen maakt het contact met het personeel het verblijf in Amerikaanse super markten tot een genoeglijke ervaring. De alom tegenwoor dige dienstverlening lijkt de meestal gigantische afmeting van de winkel te verkleinen tot een menselijke maat. Waarin natuurlijk de doodge wone Amerikaanse vriende lijkheid nog veel belangrijker is dan de hele inpakluxe.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 23