Dit zou het einde kunnen zijn' DE STEM De Westerschelde Oeververbinding, een tunnel te ver ommissaris probeert partijen in Sas dichter bij elkaar te brengen Schone pk's iiitprinnilprii |0V-project kan volgens gedeputeerde Hennekeij geen lang uitstel meer lijden: Een dagje te vroeg... P&O huurt Olau-schepen voor de eigen Kanaalroute Krulstaart optimistisch over weren van varkens Anti-racistische leuzen in Hulst Fragmenten 51 ken DIX gordijnstoffen Interieurverzorging Burchtstraat 2 Tel. 01170-53400 4501 BJ Oostburg Fax. 01170-54883 Zeeland DINSDAG 29 MAART 1994 DEEL 1 s van Gent - Commissaris van de Joningin W. van Gelder gaat zich piepen in de verstoorde politieke jlioudipgen in Sas van Gent. jn Gelder zal op korte termijn een esprek met burgemeester J. van Rest jbben. Inzet van zijn bemoeienis is om pijen in Sas van Gent dichter bij «aar te brengen en te streven naar een jrkbare situatie voor de komende jadsperiode. Dat inmenging van Van Gelder gewenst is, werd voor kabinetschef A. de Ru gisteren duidelijk in een oriënterend onderhoud met CDA, WD en D66. De drie partijen zijn teleurgesteld over de collegevorming en vroegen vorige week een onderhoud aan met de Commissaris van de Koningin. Van Gelder stuurde gisteren kabinetschef mr. A. de Ru en zijn vervanger E. van der Hoop als waarnemers naar Sas van Gent. „Er is nogal wat pijn over de college vorming. Dat heeft men ons omstandig uitgelegd", zo gaf De Ru na afloop een indruk van de inhoud van het gesprek. „In beginsel heeft de Commissaris daar geen rol in. De hazen hebben gelopen en er is een nieuw college samengesteld- waarover iedereen zijn eigen gedachten mag hebben. De verliezers voelen die pijn natuurlijk het hardst. Maar die situatie in Sas van Gent is niet uniek. Het gebeurt op meerdere plekken dat de winnaars van de verkiezingen niet in het college komen. Maar het zou jam mer zijn als zo'n slechte start zich zou vertalen in onvrede gedurende de hele rit. Dat is voor de gemeente ongewenst. Daarom zullen wij de Commissaris van de Koningin adviseren een gesprek met de burgemeester te hebben om haar visie op de hele situatie te geven". Dat gebeurt volgens De Ru zeker niet in een sfeer van 'de burgemeester op het matje roepen'. „Het is natuurlijk niet zo dat de Commissaris een zak met sanc ties heeft klaarliggen, die zijn er niet. De Commissaris zal van de burgemees ter willen vernemen op welke manier zij er aan denkt te kunnen bijdragen om de frustraties die leven niet te laten escale ren. En om de gevoelens van onmacht die bij de verliezers liggen weg te nemen. In de hoop dat alle wijsheid van boven zal helpen", aldus De Ru over de rol van Van Gelder. ■ZIE OOK ZEELAND - C3 ironze verslaggever ■joGiele liddelburg/Heinkenszand - „Dit kan het einde van het uject zijn. Het hoeft niet, maar als we door deze •spraak de aanleg van de Westerschelde Oeververbin- iing twee, drie jaar moeten uitstellen, dan heb ik er een laarhoofd in." lingen over de veren de provincie er zeker niet beter vanaf zal komen. [«deputeerde J. Hennekeij rea- ie gisteren teleurgesteld op bericht dat de Kroon de (ovincie Zeeland op de vingers «eft getikt. De Kroon, koningin 3 ministers, zegt dat de finan- ie haalbaarheid van het plan it vaststond toen twee jaar lellen de provincie de gemeen- Borsele dwong in te stemmen sthet tracé van de weg naar de tteldetunnel. Dat had de pro- incie niet mogen doen, aldus de hoon. Dat de Kroon twintig aanden nodig heeft gehad om Dt deze conclusie te komen is mr Hennekeij moeilijk verteer- irote vraag is hoeveel tijd het de iwincie gaat kosten om de chade te herstellen. De tijd be- jnt te dringen. Niet alleen gel- inde aanbiedingen van de.bou- itrs maar voor bepaalde tijd, tk de houdbaarheid van de fi- mciële toezeggingen van mi- ister Maij-Weggen is beperkt, ovendien dreigt de rijksbijdra- aan de veerdiensten op de tiling te komen als op 1 januari 995 niet zeker is dat de WOV rordt aangelegd. Het contract ipttot 2000 en Hennekeij ver- icht er in nieuwe onderhande- Van onze verslaggever Hulst - Nog onbekende van dalen hebben in de nacht »an zondag op maandag op verschillende plaatsen anti racistische leuzen aange plakt en gespoten. Doelwit waren de muziekschool, het gemeentehuis, een aantal garagedeuren aan de Bau- deloostraat en een deur van woning aan de Tuin straat. stonden Davissterren op gespoten en teksten waren aangeplakt of gespoten zo als 'Strijd tegen elke onder drukking', 'Legalisatie can nabis' en 'In deze buurt leen racisme'. Een uitge leid buurtonderzoek door politie bood nog geen klaarheid in deze zaak. Belediging Zo teleurgesteld als Hennekeij, zo tevreden is burgemeester Mandos van Borsele. „Deze uit spraak is goed voor de positie van de gemeenten." Mandos is bereid weer met de provincie om de tafel te gaan zitten, want, zo zegt hij, zijn gemeente ziet het belang van de WOV ook wel in. „Maar er zal wel een ander tracé uit Üe bus moeten komen. An ders zou het een belediging aan het adres van hare majesteit zijn. De Kroon heeft immers gezegd dat het zo niet kan." Commissaris der Koningin Van Gelder wijst erop dat het Kroon- besluit niets zegt over de WOV zelf. Het beoordeelt alleen de manier waarop de provincie met Borsele is omgesprongen. Hij ge looft in het WOV-project en wil zo snel mogelijk met de gemeen te Borsele om de tafel gaan zit ten. Tegenslag Het provinciebestuur kreeg eer der op de dag al met tegenslag te maken. Met minister Maij-Weg gen is vorige maand in grote lijnen overeengekomen dat het Rijk jaarlijks 54 miljoen en de provincie 4 miljoen in het pro ject steken over een periode van dertig jaar. Het op papier zetten van deze afspraken en de onder tekening leken een kwestie van dagen. Gisteren werd duidelijk dat de juristen van Maij daar anders over denken. Het op schrift zetten van een dergelijke omvangrijke overeen komst kent meer haken en ogen dan de bewindsvrouwe en de Zeeuwse provinciebestuurders dachten. „Men is in Den Haag wat kopschuw", aldus Commis saris Van Gelder. Voor gedepu teerde Hennekeij was dit bericht van het ministerie aanleiding te zeggen dat het misschien niet zal lukken op 15 april, zoals de bedoeling was, een voorstel over de aanleg van de Scheldetunnel in de vergadering van de staten te behandelen. Van onze verslaggever Theo Giele Middelburg/Den Haag Al weken, nee maanden vragen de Zeeuwse statenleden gedeputeerde Hennekeij: „Waar blijft het kaabee." Ze bedoelen, het Koninklijk Besluit, dat meldt wat de Kroon vindt van dwingende hand van de provincie in de richting van de gemeente Borsele. dag weer opnieuw de vraag: „Waar blijft het K.B.?" En opnieuw kon Hennekeij geen antwoord geven. Drie uur later kon hij dat nog niet, maar de parlementaire pers in Den Haag wel. Via het elektronische postsysteem ver spreidde het ministerie van Vrom om 18.09 uur een pers bericht: „De Kroon vernie tigt... enzovoorts, enzovoorts", verscheen op de beeldscher men van de Haagse journalis ten. In Middelburg wist men nog van niets. Hennekeij zat nog op die vermaledijde veer pont toen zijn opponent, de burgemeester van Borsele, het nieuws van een verslaggever hoorde. Commissaris der Ko ningin vernam de uitkomst van het KB. via dezelfde weg. En ook de geplaagde gedepu teerde moest h?t antwoord op de aan hem zo vaak gestelde vraag van een professionele kolommenvuller horen. Reden, een foutje bij Vrom. Persbericht een dagje te vroeg verspreid. Leuk voor de krant, maar wel een beetje zuur voor een bestuur dat bijna twee jaar moest wachten op een, naar de tijd die het in beslag heeft genomen afgemeten, zeer zorgvuldig genomen kaabee... Die hand heeft de gemeente gedwongen goed te vinden dat er tussen de A58 en Elle- woutsdijk een weg naar de Westerschelde Oeververbin ding wordt aangelegd, en wel op een manier zoals de provin cie dat wil. Borsele vroeg de Kroon om dit provinciebesluit te vernietigen. Dat gebeurde twintig maan den geleden. En sinds die tijd kwam er taal noch teken uit Den Haag. Kreeg de provincie gelijk, dan kon met volle kracht vooruit aan de WOV worden gewerkt, maar als Borsele haar zin kreeg, dan kwam er een levensgrote tijd bom onder het hele project te liggen. Zeer belangrijk dus dat K.B. en vandaar herhaaldelijk de vraag: „Waar blijft het K.B?" „Nog een week of twee", zei gedeputeerde Hennekeij in de cember, en in januari en in februari en in maart. In de pers en op de radio werd openlijk gespeculeerd over de uitkomst. Hennekeij zelf werd er bijkans moedeloos van en stak zijn ergernis over het lange wach ten de laatste tijd niet onder stoelen of banken. Gistermid- Doek valt over veerdienst Ylissingen-Sheerness Van onze verslaggever Vlissingen - P&O European Ferries, de grootste veerdienstre derij van Engeland, heeft de twee moderne en luxueuze Olau-schepen Hollandia en Brittannia voor vijf jaar gehuurd. Daarna is een optie genomen voor nog eens vijf jaar. Eind. van de winter betekent rooitijd. Het wegslepen van de gekapte reuzen zou altijd maar met paarden moeten gebeuren. De natuur blijft intact en bovendien, zo'n briezende knol is toch veel mooier dan de pruttelende mechaniek van een tractor? FOTO DE STEM/DICK DE BOER Van onze verslaggever Zuiddorpe - De werkgroep Anti Krulstaartinvasie denkt sterk genoeg te staan om de invasie van varkensmeste- rijen in Sas van Gent tegen te houden. Alle hoop is eerst gevestigd op B en W van Sas van Gent die eind april een beslissing moeten ne men over de aanvragen die zijn binnengekomen. Slaagt de ge meente er niet in het tij te keren, dan heeft de werkgroep wel ar gumenten die de Raad van State kunnen overwegen de komst van deze vorm van intensieve vee houderij te verijdelen. Dat beeld schetste Maurice Ver- eecken, secretaris van de stich ting Welzijnsraad en lid van de werkgroep gisteravond in res taurant Onder de Linden in Zuiddorpe voor zo'n tachtig be langstellenden. De werkgroep baseert haar opti misme onder meer op de doel stellingen van het Nationaal Mi- liebeleidsplan waarin verwoord is dat de ammoniakuitstoot aan zienlijk teruggebracht moet wor den. Zelfs de komst van zoge naamde Groen-Labelstallen, waarvoor veel strengere milieu- eisen geleden, betekent nog al tijd een verhoging van de ammo niakuitstoot, aldus Vereecken. De werkgroep put ook hoop uit rapporten die een relatie leggen tussen de aanwezigheid van var- kensmesterijen en een te ver wachten verhoging van het aan tal klachten voor Cara-patiën- ten. In de Kanaalzone hebben veel mensen lasten van aandoe ningen aan de luchtwegen. „Dat -wordr er met de komst van 200.000 varkens alleen maar er ger op", meent Vereecken. Daarnaast bieden de zogenaam de Groen-Labelstallen, hoe mi- Ontslag lieuvriendelijk ze op het eerste gezicht ook zijn, onvoldoende bescherming voor het milieu. Vereecken somde de nadelen op. De schepen, waarop P&O al een paar jaar een oogje had, gaan in de tweede helft van mei met een Britse bemanning varen op de lijn Portsmouth-Le Havre, onder de namen Pride of Portsmouth en Pride of Le Havre. In Olau- dienst maken beide schepen op respectievelijk 13 en 15 mei hun laatste vaartocht. Met het huren van beide Olau- schepen slaat P&O een grote slag. De met vijf sterren door de Britse ANWB onderscheiden vaartuigen zijn nodig omdat er op .de lijn Portsmouth-Le Havre steeds meer vraag naar hutac commodatie is. Beide schepen bieden elk plaats aan 1600 pas sagiers en zijn de grootste veer schepen die op Het Kanaal va ren. Ze zijn absoluut niet diervrien delijk omdat de varkens op veel kleinere oppervlakten gehouden moeten worden. Er bestaat vrees voor waterverontereiniging en ook de stankproblemen blijven hetzelfde. Door onze redacteur Cees Maas De bouw van de Scheldetunnel hangt aan een draad, zwakker dan zijde. Borsele heeft gelijk gekregen van de Majesteit, de provincie mag de ge beente niet bestuurlijk dwingen het kacé van Ellewoutsdijk naar Terneu- te aanvaarden. Maar gaat de tunnel nu definitef door niet? Dat weet nog niemand. Een nens zou er gestoord van worden. ™ept het collegevan Gedeputeerde otaten twee jaar lang in koor dat de scheldetunnel definitief van de baan is, als de provincie het bij de kroon onverhoopt van het kleine Borsele ver iest, en nu dat inderdaad het geval is, D:;jkt het Koninklijk Besluit toch weer een opening te bieden om door te gaan met dit megaproject dat een moeilijke politiek historie kent van tientallen Jaren slepen. ejeacties van de voorstanders in "delburg op deze nieuwe, wellicht «ïnitief vernietigende tegenslag, zul- hol klinken van ongemeend opti misme. Die Scheldetunnel moet en zal r komen, koste wat kost, al was erantwoordelijk gedeputeerde Henne- '1 gisteravond buitengewoon somber gestemd. Saillant detail was gisteren dat de t 0,!l.ncia^e bestuurders en burgemees- •-> Mandos van Borsele nog van niets isten, vandaag wordt het Koninklijk Besluit officieel aan hen kenbaar ge maakt. Commissaris Van Gelder, ziet door het negatieve Kroonbesluit de natte droom om Zeeuws-Vlaanderen met enkele holle buizen aan Beveland te klinken, niet uiteenspatten, maar hij heeft dat al eerder gezegd. Hij wil nu zo snel mogelijk overleg met Borsele, want niet de Scheldetunnel an sich, maar het bestuurlijk handelen er rondom is afgekeurd, leest Van Gelder terecht uit de argumentatie bij het Kroonbesluit. En dat Van Gelder het bestuurlijk handelen van twee jaar geleden, de arrogante aanwijzing die nu' is afgekeurd, persoonlijk een bui tengewone verkeerde manier van han delen vindt, is in de Abdij niet het grootste geheim. Mandos op zijn beurt wil wel praten met Middelburg, heeft hij altijd ge wild, het was de Abdij die keer op de keer de deur dichthield. Mandos vindt dat het Koninklijk Besluit uitwijst dat er een ander tracé moet komen. Hennekeij, de verantwoordelijk gede puteerde, van wie wordt gezegd dat zijn grijns breder wordt naarmate de problemen rond de Scheldetunnel groeien, had er gisteren een heel zwaar hoofd in. Hij heeft zich de afgelopen weken al lopen indekken om zijn eer dere uitspraken ('Een negatief besluit betekent geen WOV') een forse haakse draai te geven zonder al te veel van zijn geloofwaardigheid te verliezen. En Hennekeij doet dat volgaarne, want wat nu, paraplu? Er ligt een voor de provincie negatief besluit dat voor de provincie geen negatief besluit is maar voor Borsele des te meer. De belangrijkste fragmenten uit het persbericht van het ministerie van Vrom, dat officieel vandaag verschijnt, luiden aldus: - De Raad van State baseerde zijn advies op het feit dat er tijdens de behandeling van de beroepen van de gemeente en anderen onvoldoende in zicht bestond in de financiële uitvoer baarheid van deze Westerschelde oeververbinding. - In de Kroonuitspraak wordt vooral ingegaan op de onvoldoende financiële en economische onderbouwing van de vaste Westerschelde Oeververbinding. Vanwege deze reden moet de provin ciale aanwijzing naar het oordeel van de Kroon worden vernietigd. Aan een verdere inhoudelijke beoordeling van het project komt de Kroon in haar uitspraak daarom niet toe. De provincie heeft dus verloren van wege te grote onduidelijkheden over de centen tijdens de behandeling van de beroepen. Dat mag geen wonder heten, want zo lang is het nog niet geleden dat Hennekeij, uit zijn tent gelokt door de jurist van Borsele, woedend en hakkelend voor de Raad van State moest toegeven dat de tunnel totaal '1,2 tot 1,3 miljard gulden gaat kosten'. Dat was in een tijd dat er inderdaad veel onduidelijkheden kleefden aan de financiering, nu zijn hierover de mees te struikelblokken opgeruimd, als men Hennekeij dezer weken mag geloven. Maij heeft haar zegen gegeven, en van de opgespaarde centen van de Zeeuwse gas-, water- en electriciteitsgebruiker zal het nutsbedrijf Deltan de tunnel gaan beheren. Waarmee Hennekeij de BTW, bijna' een vijfde van de hele investering, in zijn zak steekt. Zo luidt althans het nieuwste Middelburgse scenario. Het argument van onduidelijke finan ciering kan dus nu worden ontkracht, waarmee het fundament onder de ver nietiging van de aanwijzing wegvalt. Het is echter niet het geld dat nu het allergrootste probleem is. Het is de tijd. De provincie zit met een tijdsli miet en die wordt door dit half-posi- tieve of half-negatieve Koninklijk Be sluit zeker overschreden. En Hennekeij heeft domweg geen tijd meer. Zijn contracten met de veerdienst PSD lo pen af, en met die partij zijn keiharde afspraken gemeekt over een datum wanneer er zekerheid zou moeten zijn over doorgang van de tunnel. Geen zekerheid kost hennekeij veel extra geld aan de veren. Op 11 mei moet Hennekeij rond zijn met de aannemerscombinatie. Ak- koord, dat kan uitgesteld worden, maar het zal geld kosten. Provinciale Staten moeten dit jaar een definitief besluit nemen, de vraag is of dat nog zal lukken. Tijd is het aspect dat de Scheldetunnel werkelijk zal nekken. Een maand na het feit dat de finaciering bijna rond was en de tunnel dichterbij dan ooit, is hij op geruime achterstand geraakt. Als definitief duidelijk wordt dat de tunnel niet doorgaat, kunen andere rekenmeesters aan de slag: Om te be cijferen hoieveel geld er weggegooid is aan dit onhaalbaar gebleken project. Een simpele 'rekenvergoeding' aan een aannemer die met zijn offerte niet in de prijzen is gevallen, kost de provin cie al negen ton, de hele voorbereiding heeft al miljoenen Zeeuws geld opge slokt. Dat zijn geen prettige somme tjes. Niet duidelijk is of men nu een ander tracé moet zoeken zodat alle tijdro vende inspraakprocedures over moe ten. Uitstel van twee, drie jaar van de tunnel is vrijwel zeker afstel. Maar dat, is al meer gezegd in de geschiedenis van de oververbinding. Het is de tra giek van emergo: de WOV is altijd al een brug of een tunnel te ver geweest. De Duitse bemanningen hebben inmiddels hun ontslag al aange zegd gekregen. Het walpersoneel in Vlissingen en Sheerness nog niet. De Vervoersbonden FNV en CNV hebben geëist dat zij, vóór een ontslagaanvrage de deur uit gaat, geïnformeerd worden. „Op dit moment is dat nog niet aan de orde. Je kunt mensen niet vragen alles op alles te zetten om de zaak tot het laatst toe over eind te houden en ze gelijktijdig ontslaan", zegt districtsbestuur der Ad Eekels van de Vervoers- bond FNV. Inmiddels stellen Zeeuws pro vinciebestuur en Haven van Vlissingen alles in het werk an dere reders te interesseren voor het exploiteren van een passa- giersdienst Vlissingen-Engeland. Het verdwijnen van Olau kost Vlissingen 300 (in)directe ar beidsplaatsen en betekent een zeer forse inkomstenderving voor de nv Haven van Vlissin gen. Volgens gedeputeerde D. Bruin- ooge zijn er meerdere partijen geïnteresseerd in overname van de aanlandingsrechten en het onderhouden van een veerdienst. Hij wilde gisteren niet ingaan op de vraag hoe ver onderhandelin gen met mogelijke gegadigden waren. Ook Eekels gelooft in de moge lijkheid dat straks toch een pas- sagiersdienst vanuit Vlissingen wordt ingesteld. „De insiders wachten natuurlijk tot er zo wei nig mogelijk personeel is over te nemen. Maar als er zich gegadig den melden, staan wij op de' stoep om mee te onderhande len". Onder die gegadigden niet P&O. „Wij bestuderen wel de moge lijkheid een wachtdienst te ope nen", zegt woordvoerder R. Wit- sen. „Dat wij passagiersvervoer vanuit Vlissingen gaan doen is wijwei uitgesloten. De trafieken van Olau liepen de laatste jaren al terug en wij voelen er niets voor in een krimpende markt te stappen." Vandaag beginnen beide Ver voersbonden voorbereidend overleg over een afvloeiingsrege ling. Eekels en zijn CNV-collega Jan Blom vormen met vier bij Olau werkende leden van hun bonden een werkgroep. Contact met de ondernemingsraad willen beide bonden niet omdat zij niet in dit orgaan vertegenwoordigd zijn. „Wel staan wij natuurlijk voor het hele personeel, net als bij cao-onderhandelingen", zegt Eekels. De bonden moeten in de slag met de TT-Line-directie in Hamburg, moedermaatschappij van Olau-Line. Eekels verwacht eind volgende week een eerste gesprek met de directie te kun nen hebben. ■ZIE OOK ZEELAND - C3 caHÉ NEDDtakffD London ~y ENGELAND J Aufcitfèrperr® {v. Portsmouth f BELGIË FRANKRIJK V (g Le Havre Parijs 94 O DE STEM De twee Olau-schepen die nu nog tussen Vlissingen en Sheerness pendelen, gaan straks onder de vlag van P&O varen op de lijn Portsmouth-Le Havre.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 11