Michelin sluit fabriek Den Bosch
Réken maar
dat OHRA veel
goedkoper is.
085 - 249 249
Nederlanders eten veel minder groenten
Fokker bouwt nieuw regeringsvliegtuig
'Oost-Europa weert
Nederlands fruit'
'Prijsverlaging VW slecht voor imago autobranche'
wniinrv
Frankrijk
veroordeeld
produktiekosten in Nederland te hoog: 420 mensen op straat
Personeel NedCar onderbreekt werk
HAND kort
geweld in Turkije
ar Moskou
[iraer niet vervolgd
55 ge wouden
[iljoen Rwandezen"
samen
meten in Kirgizië
aanvaardbaar'
ECONOMIE
A5
Akkoord over
cao Schiphol
Protest tegen machtsstrijd in leiding van autofabrikant
"Luchtvaart maakt
nog steeds
prijsafspraken'
J Sinds 1993 zijn de tarieven en de
megroutes binnen de Europese
time vrij. Doel is het bevorderen
van de concurrentie.
ECONOMIE kort
Spanning bij DAF neemt toe
Optimistisch KLM tevreden over emissie
Holland Casino's maken meer winst
Beleggingen in vastgoed trekken aan
VIB komt met nieuw aandelenfonds
Bespaar tot 30% op uw
woonverzekeringen.
^IUHB)A\
keker vier meiwen, onder wk
'i gekomen bij bomaanslagen
l;k geweld. Zondag vinden u,
(ploften vrijdag bommen in
artij van de Nation*listi»che
rechtse Partij van de Juiste
etische Welvaartspartij. Het
bij het kantoor van de Juiste
grissen was de bom mogelijk
et persbureau Anatolia. De
nd opgeëist. De stadsguerril-
Links) heeft in het verleden
rdelijk te zijn voor boraaa».
oris Jeltsin wil dit weekeinde
re krachten te hebben opge.
ide vakantie in Sotsji, aan de
F heeft voedsel gegeven aan
ndheidstoestand, die vervol-
werden tegengesproken. Ook
lie deze week de ronde deden
pn tegengesproken.
eigenaars van de olietanker
e Schotse Shetland-eilanden,
ld. Dat heeft het kantoor van
inaakt. De Braer verloor een
januari vorig jaar tijdens een
van de ramp gelegd bij de
tk werd er kritiek geuit op de
te kustwacht, die niet direct
gezonden noodsignalen. Door
J 1.549 vogels om het leven,
In laag olie bedekt, raakten
|ten visgronden tijdelijk wor-
lie zijn gisteren vijfentwintig
sentrein bij het binnenrijden
tste die daar al stilstond. Het
t, 210 km ten zuidwesten van
l niets bekend. De forensen-
het station een lage snelheid.
heeft vrijdag verklaard dat 30
Iwee miljoen mensen, met de
1 sommige gebieden lijdt 65
'olgens de wereldvoedselorga-
1000 ton voedselhulp nodig om
I) wijdt de catastrofe aan het
groepen en de oorlog tussen
(RPF) en het regeringsleger,
a parten.
herche heeft aanwijzingen dat
Fraktion (RAF) samenwerkt
derspartij (PKK). Dat zegt de
idse inlichtingendienst Peter
Augsburger Allgemeine.
ten, maar mogelijk ook het
reurbeweging, de PKK finan-
ineel leveren aan de PKK, die
"ijd voert voor een zelfstandig
150.000 Turkse Koerden, van
iseren. De afgelopen weken
gehouden, die vaak op geweld
voormalige Sovjet-republiek
g niveau van radioactiviteit
tallen malen sterker dan de
is wijzen metingen, die de
;n van de stad Mailu-Su zijn
I microröntgen. Mailu-Su ligt
aren vijftig nucleair afval van
1 gestort.
Ior kan er mee leven als de
lie op 1 januari 1995 niet
net de EU-parfners is over de
Hij zegt dit in een interview
nig goeds voor de informele
i het Griekse Iocnina wordt
enlandse Zaken buigen zich
htsverdeling in een uitgebrei-
derhandelingen met Zweden,
en al zijn afgeremd, liggen
eeds dwars. Zij weigeren hun
in een Unie van Zestien.
Ier Chris van G. is gisteren
anse Perpignan veroordeeld
Tij werd door de negenkop-
de ontvoering, de verkrach-
ge meisjes.
oger beroep gaan. De jury - het
- meende dat er voor hem geen
:on worden gevonden,
was in Frankrijk al tweemaal
schijven. In oktober 19»1 pikte
jaar op die hem een telefooncel
rachtte en vermoordde hij de
iom - op beestachtige wijze. Hij
d in Lourdes een zelfmoordpo-
fin Nederland kwam de Franse
krijk woonde, op het spoor. Hij
dat hij de meisjes niet had
geprobeerd de jury ervan te
[niet verantwoordelijk was voor
'diverse psychiaters en andere
s Van G. een man met een
jeid.
iertig jaar in zijn geheel moeten
igelijk. Hij wordt nog verdacht
gevolgd door moorden op jonge
tn Frankrijk en in België.
ZATERDAG 26 MAART 1994
Van onze verslaggever
Breda/Den Haag - De con
sumptie van groenten en fruit
Nederland loopt alarme-
Ud terug. De gemiddelde
Nederlander eet tegenwoor
dig aanzienlijk minder groen-
,el en fruit dan een aantal
,aren geleden. Jongeren con
sumeren zelfs minder dan
goed voor hen is.
mt concludeert het Produkt-
cj,ap voor Groenten en Fruit
l?GF) in Den Haag uit onder-
doekscijfers van het ministerie
ïan Welzijn, Volksgezondheid en
Cultuur. Het ministerie laat elke
vijf jaar een omvangrijk onder
zoek houden naar de eetgewoon
ten van de bevolking, de zogehe
ten Nederlandse Voedselcon-
sumptiepeiling. Het jongste on
derzoek, dat in augustus vorig
jaar werd gepresenteerd, behelst
de eetgewoonten van Nederland
in 1992. Het PGF heeft de cijfers
nu specifiek laten analyseren op
de consumptie van groenten en
fruit.
Het produktschap zegt ge
schrokken te zijn van de uit
komst. De gemiddelde consump
tie van groenten en fruit lag in
1992 tien procent lager dan vijf
jaar eerder. Niet alleen volwas
sen hebben hun porties groenten
en fruit verkleind. Jongeren eten
zelfs minder dan wordt aanbevo
len door de Voedingsraad, een
adviesorgaan van de overheid.
Alleen ouderen zijn meer groen
ten en fruit gaan eten. Als het
eetpatroon van mensen onder de
vijftig niet verandert zal de afzet
van groenten en fruit steeds ver
der dalen, voorspelt het PGF.
Belangrijkste oorzaak voor de
dalende groenteconsumptie is de
opmars van pasta's en rijst. Die
worden meestal bereid zonder
apart groentegerecht, aldus het
produktschap. Daarnaast wor
den kant- en klaarmaaltijden
steeds populairder. Die bevatten
meestal weinig groenten.
Het produktschap maakt zich
niet alleen zorgen om de econo
mische gevolgen voor de tuin
bouwsector. Ook de volksge
zondheid is in het geding, stelt
het PGF. „De Voedingsraad doet
de aanbeveling om dagelijks mi
nimaal 150 gram groenten en
150 gram fruit te eten. Velen
zitten onder die norm. Boven
dien wordt steeds duidelijker dat
groenten en fruit een belangrijke
rol spelen bij het voorkomen van
kanker en hartziekten."
Adjunct-directeur H. Rijsdijk
van de RBT-veiling in Breda
zegt zich niet veel voor te kun
nen stellen bij het cijferwerk van
het Produktschap. Hij zegt:
„Onze afzet op de binnenlandse
markt is de laatste jaren gestabi
liseerd. Alleen door dat gegeven
te verrekenen met de groei van
de bevolking zou je kunnen con
cluderen dat er sprake is van een
zekere daling van de consumptie
per hoofd van de bevolking.
Maar van de groothandel en de
groenteman krijgen wij geen sig
nalen dat dat een alarmerende
omvang zou hebben aangeno
men. Natuurlijk zijn onze eetge
woonten veranderd. Maar op de
behoefte naar snel eten heeft de
sector nog al ingespeeld met
panklare groenten en talloze sa
lades".
Van onze redactie economie
Den Bosch - Bandenfabrikant Michelin sluit eind dit
jaar zijn fabriek in Den Bosch. Daardoor komen 420
medewerkers op straat te staan. De sluiting is mede een
gevolg van de 'zorgwekkende financiële situatie' binnen
de Europese Michelin-groep, zo deelde de directie giste
ren mee.
leen in Den Bosch ondervindt
Michelin hinder van een teruglo
pende vraag. Sinds 1990 zijn er
bij het Franse concern al ruim
16.000 mensen ontslagen. In
1989 maakte Michelin nog 5,7
miljoen banden per jaar. Dat
was vorig jaar ai teruggelopen
naar krap 3 miljoen. Bij Miche
lin, dat 20 procent van de totale
bandenmarkt in handen heeft,
werken nu in totaal nog 115.000
mensen. Het concern heeft 65
fabrieken, waarvan 41 in Euro
pa.
Schiphol (anp) - De bonden en
de directie van Schiphol hebben
in principe overeenstemming be
reikt over een nieuwe cao voor
de 1700 werknemers van de
luchthaven.
Verdere acties van het personeel
zijn hiermee van de baan. De
bonden en de Schiphol-directie
hebben dit gisteren laten weten.
In het principe-akkoord staat
dat de onderzoeken naar het
uitbesteden van werk worden
beëindigd. Als gevolg daarvan
kunnen de 150 werknemers van
de beveiliging en het busvervoer
in dienst blijven van de luchtha
ven.
Voorts is in het tweejarige con
tract vastgelegd dat de lonen
voor dit jaar worden bevroren.
Op 1 april 1995 zit er een loons
verhoging in van 1,5 procent.
Schiphol heeft ook zijn voorstel
len voor het invoeren van nega
tieve prikkels om het ziektever
zuim in te dammen, ingetrokken.
Daarmee is de directie vrijwel
geheel door de knieën gegaan
voor de eisen van de bonden.
De vestiging in Den Bosch
kampt met een sterk teruglopen-
je vraag naar vrachtwagenban
den. Bovendien produceert de
fabriek vergeleken met andere
produktievestigingen van het
concern in Europa tegen hoge
kosten. Dat, gecombineerd met
de zorgelijke situatie bij het
moederbedrijf, maakt sluiting
ran de fabriek in Den Bosch
ens de directie 'onvermijde
lijk'.
De Bossche fabriek maakt nog
t 200.000 vrachtwagen-ban-
per jaar, terwijl dat er met
ak 400.000 kunnen zijn.
De produktie gaat voorlopig nog
door. De directie zoekt naar mo
gelijkheden werkgelegenheid te
behouden. Zij verwacht echter
de kansen daarop klein zijn.
Om de sociale consequenties van
sluiting te verzachten, roept
Michelin een sociaal plan in het
leven. De sluiting heeft volgens
directie geen gevolgen voor
andere Nederalndse Miche-
lin-vestigingen.
Bestuurder Antonis van de In
dustriebond FNV reageerde ge
schokt op het nieuws. „Het is
wrang te moeten vaststellen dat
Den Bosch dicht moet omdat er
m vergelijking met de andere
fabrieken van Michelin weinig
banden worden geproduceerd.
De 200.000 per jaar zijn wereld
wijd natuurlijk een mugge-
scheet."
De sluiting doet des te meer pijn
omdat de Bossche vestiging ui
terst modern is. Het is volgens de
vakbondsbestuurder een fabriek
waar iedereen jaloers op is. Vol
gens hem doet ook de harde
gulden de vestiging de das om.
.Daar komt bij dat Michelin
elders fabrieken heeft waarin al
jarenlang niet meer is geïnves
teerd. Die draaien veel goedko
per."
Klap
De vakorganisatie gaat zich de
ende maanden inzetten voor
een zo goed mogelijke af
vloeiingsregeling voor de pro-
duktiemedewerkers die op straat
komen te staan.
Het personeel van Michelin
kreeg de tijding gistermorgen
onm tien uur te horen. De klap
kwam hard aan. De werknemers
mochten zelf weten of ze naar
huis zouden gaan of zouden wer
ken. Even voor half drie kwam
de middag/avondploeg opdra
ven. Het merendeel van hen wist
nog van niets.
In 1982 werkten er nog 1420
mensen in Den Bosch. Dat is
"Middels al teruggelopen naar
120, die dus eind dit jaar alle
maal verdwijnen. Maar niet al-
De Nederlandse regering gaat vliegen met een toestel van dit type, een Fokker Executive Jet 70.
Amsterdam (anp) - Fokker heeft de
bestelling van een nieuw regeringsvlieg
tuig ontvangen. Het betreft een Fokker
Executive Jet 70 die in maart 1996
wordt opgeleverd.
Minister Maij van Verkeer en Waterstaat en
bestuurslid Dijkhuizen van het bedrijf on
dertekenden gisteren het contract voor leve
ring van het toestel.
De Fokker Executive Jet 70 dient ter ver
vanging van de F28, de PH-PBX, die al sinds
1972 als regeringsvliegtuig in gebruik is. Dat
toestel moet binnenkort aan de grond blijven
omdat het niet meer aan de vereisten van de
moderne luchtvaart voldoet. De Executive
Jet biedt plaats aan 26 mensen. De cabine
heeft drie afdelingen: een vip-ruimte, een
stafruimte en een dienstenruimte.
Fokker heeft nog een order voor een toestel
van hetzelfde type. Een Amerikaanse onder
neming, die niet wenst te worden genoemd,
koopt een Executive Jet 70 voor levering
eind dit jaar, en nam een optie op een
tweede vliegtuig. De Executive-Jetversie van
de nieuwe Fokker 70 is vorig jaar op de
markt gekomen. De orders van de regering
en van het Amerikaanse bedrijf zijn de
eerste voor dit type.
Den Haag (anp) - De Consumen
tenbond verdenkt de vliegmaat
schappijen die vanuit Amster
dam 0p Europese bestemmingen
wegen ervan dat zij nog steeds
ken^6 spraken ma-
Dit blijkt volgens de bond uit
net feit dat er nauwelijks tariefs-
verschillen zijn. Zij gaat over het
traject Amsterdam-Londen een
™cht indienen bij de Europese
commissie. Ook wil de bond in
.opees verband een onderzoek
starten.
Consumentenbond consta-
eert dat ondanks deze liberali
sering de oude situatie zich lijkt
e handhaven: twee maatschap-
Pijen per route, met tarieven die
nauwelijks uiteenlopen. Maar
os als er meer maatschappijen
P dezelfde route vliegen, is er
nauwelijks sprake van concur
rentie.
Van onze verslaggever
Born - Medewerkers van au
tofabrikant NedCar in Born
hebben gistermiddag het
werk een uur lang neergelegd
uit protest tegen het vermoe
delijke vertrek van produk-
tiedirecteur J. Huberts.
Huberts sprak op verzoek van de
ondernemingsraad de actievoer
ders toe, maar liet zich niet uit
over het conflict tussen hem en
de raad van bestuur van NedCar.
Vertegenwoordigers van de on
dernemingsraad grepen de gele
genheid aan om opnieuw hun
vertrouwen in de directeur uit te
spreken.
Vandaag vindt er nog een laatste
gesprek plaats tussen Huberts en
de raad van bestuur, voordat een
defintief besluit wordt genomen
over zijn positie. Maar ingewij
den gaan ervan uit dat de breuk
tussen Huberts en de top niet
meer te lijmen is.
Alle direct betrokkenen hullen
zich in stilzwijgen over de
machtsstrijd in de NedCar-top.
„We hebben de indruk dat Hu
berts nu ten onrechte de zwarte
piet krijgt toegespeeld," aldus
een OR-woordvoerder. NedCar-
woordvoerder J. Buij geeft toe
dat er grote onrust is en stelt
vast dat 'deze zaak het bedrijf
grote schade berokkent.'
Gisteren lekte het conflict uit,
dat terug te voeren is op produk-
tieproblemen met de vernieuwde
400-serie. Produktiedirecteur
Huberts stelt het Zweedse lid
van de Raad van Bestuur Ger-
mundsson daarvoor verantwoor
delijk, omdat hij de kwaliteits
controle in zijn portefeuille
heeft.
Volgens ingewijden is dit echter
maar de druppel die de emmer
heeft doen overlopen. Huberts
leeft al langer met de raad van
bestuur in onmin, omdat hij
vindt dat het hoogste echelon
niet de soberheid in acht neemt
die past bij het noodlijdende
NedCar.
Misstanden
Bronnen binnen het bedrijf zeg
gen dat .Huberts de staat als
aandeelhouder van NedCar op
de hoogte heeft gesteld van mis
standen in de top. Op verzoek
van minister Andriessen van
Economische Zaken zou Ned-
Car-president-commissaris
Kuilman een onderzoek hebben
ingesteld naar deze beschuldi
gingen. Volgens een hoogge
plaatste fnedewerker zijn daarbij
bedenkelijke zaken gebleken,
waarna het rapport onder de
tafel zou zijn gewerkt. Huberts
nam hiermee geen genoegen en
daarom zou de raad van bestuur
hem nu op een zijspoor willen
zetten.
Woordvoerder Buij bestrijdt dit
ten stelligste. Hij bevestigt wel
dat Kuilman een dergelijk on
derzoek heeft ingesteld, maar
daarbij zouden geen grote onre
gelmatigheden zijn ontdekt.
Van onze redactie landbouw
Den Haag/Breda - De Nederlandse groenten- en fruitsec
tor ondervindt steeds meer hinder van handelsbelemme
ringen in Oost-Europa. Door hogere invoerrechten en het
hanteren van minimum-prijzen bemoeilijken deze landen
de import.
Dat zegt voorzitter J. van der
Veen van het Produktschap
voor Groenten en Fruit. Vol
gens Van der Veen staat de
handelsblokkade haaks op de
afspraken die gemaakt zijn in
het kader van de wereldhan
delsovereenkomst GATT en de
afspraken die gemaakt zijn
tussen de Europese Unie en
het voormalige oostblok.
Volgens Van der Veen heeft
deze blokkade met name ge
volgen voor de Nederlandse
tuinbouwsector, omdat de ex
port vanuit ons land naar
Oost-Europa juist flink groei
de.
Adjunct-directeur H. Rijsdijk
van de veiling in Breda zegt
'nog niks' gemerkt te hebben
van een handelsblokkade:
„Van de exporteurs die op
onze veiling actief zijn, heb ik
nog geen enkel signaal opge
vangen, Uitgerekend in de ex
port naar met name Polen en
Tsjechië zit voor de RBT-vei-
ling nog steeds groei".
Volgens Van der Veen kan de
Nederlandse tuinbouw een
handelsblokkade missen als
kiespijn. Want na twee slechte
jaren zijn ook de resultaten in
de eerste drie maanden van dit
jaar 'bedroevend', aldus Van
der Veen.
Door Rien van der Steen
Den Bosch - De plotselinge
prijsverlaging die Volkswa
gen-importeur Pon in Leus
den gisteren bekendmaakte,
is in de autobranche ingesla
gen als een bom. De reacties
varieerden van 'Zie je wel dat
ze hun prijzen veel te hoog
opgeschroefd hadden?' tot
'Een katastrofale nood
sprong'.
Dat de prijsverlaging van gemid
deld 8 procent die Volkswagen
met onmiddellijke ingang in Ne
derland invoert leidt tot een re
gelrechte prijzenoorlog is on
waarschijnlijk. Voorlopig lijken
de importeurs de penibele
marktsituatie nog even aan te
kijken en te proberen met voor
delige 'actiemodellen' de weife
lende consument te bekoren.
Want de prijzen stonden natuur
lijk al een aantal maanden onder
druk. De markt in Europa en
Nederland zakte vorig jaar dra
matisch in. Nieuwe modellen
zijn de laatste maanden gepre
senteerd met een prijs die soms
ronduit verrassend is. Zoals de
Renault Laguna, een ruime en
goed uitgeruste middenklasser,
waarvan de goedkoopste versie
36.995 gulden kost.
Renault-directeur J. Lemonnier
vindt een prijsverlaging zoals
VW die nu doorvoert 'zeer slecht
voor het merkimago en catastro
faal voor de dealers. Onze kleine
Twingo en de nieuwe Laguna
beleven gouden tijden, ook al is
de markt als totaal zwak. Wij
houden vast aan de zorgvuldig
vastgestelde prijzen."
A. Jonker van Ford Nederland
stelt vast dat er met de prijzen al
'veel langer wat aan de hand
was. Speciale aanbiedingen,
goedkope extra uitrusting voor
dezelfde of een lage prijs. Onze
Mondeo en Escort zijn onlangs
ook in prijs verlaagd en het is
ondenkbaar dat we nu nog wat
aan de prijs gaan doen.'
De stap van de Leusdense im
porteur heeft ook bij nummer
vier op de hitparade van Neder
landse autoverkopers, Peugeot,
niet tot radicale beslissingen ge
leid. Algemeen directeur C. Her
manns: „VW liep nogal terug
met zijn verkopen. Het concern
verkeert in duidelijke moeilijk
heden. Wat Peugeot betreft kan
ik alleen maar opmerken dat we
altijd een consequente prijspoli
tiek gevoerd hebben. Een prijs
verlaging van deze grootte werkt
naar mijn oordeel niet. VW geeft
zijn klanten nu het gevoel dat de
auto al die jaren veel te duur
geweest is."
Als de importeurs gelijk hebben
wordt het voor VW heel moeilijk
met de lagere prijzen weer
marktaandeel te winnen. En
daar is het met de peperdure
operatie toch om begonnen. Ai-
leen commercieel directeur W.
de Heer van Opel (het grootste
merk in Nederland) gelooft in
een succesvolle zet van zijn di
recte concurrent. „VW is in feite
het laatste grote merk in Neder
land dat in actie komt. Ik denk
dat wij dat best zullen voelen.
Dat ze tot deze beslissing gekoe-
men zijn is in mijn ogen duide
lijk een reactie op onze stap
begin dit jaar, toen we én de
prijzen verlaagden én de auto's
beter uitrustten".
De stap van VW-importeur Pon
wordt nu door sommige import
collega's omschreven als paniek
voetbal, die vooral op de trouwe
VW-rijders een negatieve indruk
maakt. De goedkoopste Golf
kost sinds gisteren plots 29.995
gulden. De Golf-met-koffer,
Vento genaamd, mag ineens voor
35.495 weg. En, niet minder
spectaculair, elke Volkswagen
die er in Nederland rondrijdt, is
sinds gisteren in een klap enkele
duizenden guldens minder
waard bij inruil.
Eindhoven - De spanning bij DAF Trucks in Eindhoven neemt
toe. Tijdens een ledenvergadering van de Industriebond FNV is
een pakket voorstellen van de directie van tafel geveegd. De
FNV-leden gaven te kennen bereid te zijn tot het voeren van
acties als de directie de plannen doorvoert. De voorstellen, die
onder meer betrekking hebben op flexibilisering van de arbeids
tijd en het afschaffen van het personeelsvervoer, waren tot
stand gekomen na onderhandelingen met vier bonden gister
nacht. Drie bonden zullen hun leden adviseren akkoord te gaan.
Volgens de FNV-bond gebeurt het flexibel werken echter 'over
de ruggen van de werknemers'. Haar achterban blijkt het
hiermee eens.
Amstelveen - De KLM is optimistisch over zijn emissie. Niet
alleen zijn de 18,5 miljoen uit te geven aandelen 44 per stuk)
allemaal geplaatst, maar ook wordt de emissie-optie aangespro
ken. Maximaal kunnen er dan drie miljoen stukken extra
worden geplaatst. Hoeveel aandelen KLM precies kan plaatsen,
wordt omstreeks 7 april vastgesteld. Dan bestaat er meer
duidelijkheid over de uitoefening van de opties. De KLM gaat
ervan uit dat het lukt ongeveer 1 miljard binnen te halen. Dat de
emissie een succes is, is opmerkelijk. Bij analisten bestond
scepsis gezien het hoge koersniveau.
Den Haag - De Holland Casino's hebben in de eerste drie
kwartalen vorig jaar ruim 90 miljoen gulden winst gemaakt.
Verwacht wordt dat de totale winst over 1993 rond de 112
miljoen gulden zal uitkomen. Dat zou ongeveer zes miljoen meer
zijn dan vorig jaar. De Holland Casino's verwelkomden vorig
jaar ruim 4 miljoen bezoekers. Dat is ongeveer 150.000 meer dan
in '92 of een stijging van 6,4 procent. In totaal brachten de
gokspelen in de casino's ruim 281 miljoen gulden in het laatje.
Den Haag - De belangstelling van beleggers voor commercieel
vastgoed is tot nu toe dit jaar aanzienlijk groter geweest dan in
dezelfde periode van 1993. Volgens voorlopige cijfers van DTZ
Zadelhoff is in de afgelopen twee en een halve maand voor bijna
1,1 miljard gulden aan onroerend goed verhandeld tegen 250
miljoen gulden in dezelfde periode van vorig jaar. Als de huidige
trend doorzet komt dit jaar het totaal aan beleggingen dicht in
de buurt van vier miljard gulden. Vorig jaar was dat 2,7 miljard
en het jaar daérvoor 1,8 miljard.
Amsterdam - Het onroerend-goedfonds VIB komt binnen een
jaar naar de beurs met een nieuw fonds, waarin het Nederlands
onroerend'goed is ondergebracht. Mogelijk zullen in een later
stadium fondsen voor de Verenigde Staten en Frankrijk volgen.
Na de overneming van branchegenoot Innovest is het bedrijf
eindelijk groot genoeg om dit lang gekoesterde voornemen
gestalte te geven.
(ADVERTENTIE)
>v- t:r I
Met een Woonhuis-, Inboedel- of Aan
sprakelijkheidsverzekering van OHRA bent u tot
30% voordeliger uit. U bespaart jaarlijks al gauw
honderd tot tweehonderd gulden op uw premie!
OHRA's verzekeringen voor 'in en om de
woning' zijn niet alleen goedkoper, maar ook beter.
Want bij OHRA beschikt u bovendien over een
uiterst complete dekking.
Vraag daarom nu een gratis offerte. Dus vul
de bon in. Of bel even. Maandag t/m vrijdag tot
21.00 uur en zaterdag tot 13.00 uur.
Aanvraag gratis offerte.
I Ja, ik wil weten hoeveel ik bij OHRA kan besparen op mijn
woonverzekenngenStuur mij vrijblijvend een offerte voor een:
Woonhuisverzekering, herbouwwaarde* I
Inboedelverzekering, nieuwwaarde** I
I Aansprakelijkheidsverzekering I
O voor een gezin/samenwonenden O voor één persoon 4
I Dekking per gebeurtenis O 1 miljoen O/2 miljoen I
Bedrag dat nodig is om uw huis nieuw te bouwen.
Bedrag dat nodig is om uw inboedel nieuw te kopen.
I Naam en voorletters): M/V 1
Straat en huisnummer:
I Postcode en woonplaats:
I
Telefoonnummer:
I 0215 260394
Stuur deze bon in een envelop zonder postzegel naar:
I OHRA Verzekeringen, Antwoordnummer 3344,6800 ZA Arnhem. I
I1
Met OHRA ben je iemand.