Porseleinen pelikaan topstuk in Breda
Magnapop en Nederland houden van elkaar
Het lief en leed van
Jan Rot in tv-portret
Zuidelijk Toneel werkt
mee aan Holland Festival
Muziekcentrum Eindhoven
mikt op 145.000 mensen
UIT gids
SUSKE Wl
HAMBONE
GIDS
Ook betaalbaar werk op 28e Kunst- en Antiekbeurs
DE STEM
VRIJDAG 25 MAART 1994 DJ
Van onze kunstredactie
Breda - Het aantal kunst
voorwerpen dat vanaf mor
gen door 60 antiquairs en
kunsthandelaren op de Ne
derlandse Kunst- en Antiek
beurs Breda wordt gepresen
teerd, is weer enorm. Het rui
me aanbod varieërt van een
pelikaan van eierschaal-por
selein uit 1902 tot een Pana
mese vaas uit 1000-1500. Op
de beurs, die plaatsvindt tot
en met 4 april in Het Turf
schip, zijn zilver, aardewerk,
meubelen en klokken uit met
name de 18e eeuw te zien en
Nederlandse schilderijen uit
de 19e eeuw. Gelijktijdig is er
een kleine tentoonstelling
van terracotta objecten.
De Kunst- en Antiekbeurs in
Breda wordt voor de 28e keer
gehouden en is in de loop der
tijd een van de oudste en belang
rijkste nationale kunstbeurzen
van het voorjaar geworden. De
beurs voorziet in het grote mid
denveld tussen museumobjecten
en meer gangbare antiekstuk
ken. Maar er is ook een beperkt
aanbod voor de verzamelaar met
een meer bescheiden budget.
Meubelen uit de achttiende eeuw
zijn ruim vertegenwoordigd op
de beurs. Uit deze eeuw, waarin
Europese kunstenaars in navol
ging van de Franse empire-stijl
de klassieke oudheid gingen her
waarderen, is bijvoorbeeld een
bijzondere mahoniehouten se
cretaire van Eurasia Antiques
uit Amsterdam, die is gemaakt
in Lodewijk XVl-stijl.
Maar ook interessante meubelen,
met name kasten, uit andere
eeuwen worden er in Breda aan
geboden, zoals een 17e-eeuwse
kussenkast van Van de Gulik uit
Haarlem, die vooral opvalt door
de perfecte afwerking. Het slot is
weggewerkt in de gedraaide ko
lommen en in de binnenkant van
het 'kussen' zijn kleine laatjes
aangebracht, die achter een
schuif verborgen zitten. Indruk
wekkend is ook een laat-gotisch
Brugs meubel uit het begin van
de zestiende eeuw, dat op enkele
onderdelen na, waaronder de
vervangen sloten, nog vrijwel in
oorspronkelijke staat verkeert.
Rozenburg
Uniek in het aanbod van porse
lein is een pelikaan uit het eier-
schaal-oeuvre van Rozenburg uit
1902. Een dierenafbeelding van
dit soort porselein is zo bijzon
der, omdat er door Rozenburg na
1900 nauwelijks meer driedi
mensionale porseleinbeeldjes
werden vervaardigd. De peli
kaan is het topstuk uit de collec
tie van Honsbeek uit Den Haag
en wordt voor 125.000 aange
boden.
Ook zeer speciaal is het Chinese
porselein van Fabery De Jonge
uit Amsterdam, dat afkomstig is
uit het servies van de keizer en
dateert uit de negentiende eeuw.
Uit dit keizersservies worden
een schaaltje en twee kommetjes
Satyrs
Het teruggrijpen op de Griekse
en Romeinse mythologie zien we
ook in de aardewerkkunst, zoals
in een terracotta plaquette van
de Franse beeldhouwer Clodion,
die de god Sylenes met twee
satyrs verbeeldde. Eveneens uit
de collectie van Peter Pappot uit
Amsterdam komen vier terracot
ta engeltjes van de kunstenaar
Schee, die vier zintuigen uitbeel
den en oorspronkelijk bedoeld
waren als voorstudie voor mar
meren en bronzen beelden. Om
die reden is het bijzonder dat
deze beelden bewaard zijn ge-
De pelikaan van eierschaal-porselein uit 1092.
foto rene de clauwe
aangeboden voor respectievelijk
ƒ28.000 en ƒ32.000. Daarnaast
is er veel porselein dat speciaal
voor de export vervaardigd is,
dat duidelijk verschilt met het
echt Chinese porselein.
Ook klokkenmakers volgden de
Franse mode in de achttiende
eeuw. Zo is er een pendule in
Romeinse stijl, waarop een my
thologisch verhaal wordt afge
beeld. De wijzerplaat is beves
tigd aan een vorm die een graf
tombe voorstelt en is eigendom
van Van Kollenburg uit
Oirschot. Bij een andere, zeer
zeldzame pendule uit 1810 zijn
de ornamenten belangrijker zijn
dan de symboliek. In brons
wordt een paartje in omhelzing
afgebeeld, met als onderschrift
'de verzoening'. Het kost rond de
100.000 gulden.
bleven. Ze zijn te koop voor
ƒ250.000.
Dat men in deze eeuw vooral
Frankrijk als voorbeeld nam, is
ook te zien aan twee zilveren
rococo-kandelaren van Warneke
uit 1769. Wat het zilverwerk
betreft, kan ook de verzamelaar
met een beperkter budget zijn
slag slaan. Zilveren ringetjes en
pillendoosjes zijn er vanaf 300
gulden bij Hemke-Kuilboer uit
Amsterdam.
Willem Roelofs
Bij de schilderijen gaat het voor
al om negentiende-eeuwse
kunst, met stromingen als de
romantiek en de Haagse School.
Deze laatste wordt vertegen
woordigd met een schilderij van
Willem Roelofs, waarvan een
speciaal werk wordt aangeboden
door kunsthandel Rococo voor
98.000. Daarnaast is er een
kindertafereel van Ten Kate. Op
een kopergravure van I. Ottens,
worden de besprekingen, die de
Vrede van Breda in 1667 tot
De pendule van bronsgieter Claude Galle te Parijs (1810).
de manifestatie Nederland Beel-
denland. Hierin wordt een beeld
gegeven van de ontwikkeling en
de toepassing van terracotta in
EuiWapa. Er wordt werk ver
toond van onder andere Clodion
gevolg hadden, afgebeeld. Ko
pergravures zijn vooral te vinden
bij Antiquariaat Stapper uit
Venlo.
Op het gebied van de sculptuur
zijn er onder meer zestiende- ..gen Carrier-Belleuse. Het oudste
eeuwse houten beelden van hei- beeldje dateert uit 1510, een af-
ligen te koop. Meer beeldhouw- beelding van de heilige Elisa-
kunst is te zien op de mini- beth, terwijl het nieuwste beeld
tentoonstelling 'In de vingers', een modern kunstwerk van
die plaatsvindt in het kader van Wiegman is, dat nauwelijks meer
Het is niet de kunst die telt in
het museum, het zijn de namen
en de titels. Net als rugnummers
in de sport. Het is niet de presta
tie die de pennen in beweging
brengt. Het is de grote naam die
de verrichting de moeite waard
maakt.
Wie over een tentoonstelling
gaat, kent het ritueel: een aan
dachtig echtpaar schrijdt, catalogus in de hand, van doek naar doek.
Voor te kijken, buigt de echtgenote zich even naar opzij. Als er
Lataster, Schoonhoven of Rooskens op het bordje staat, wordt er
gestopt. Het is kunst, wat er hangt.
Heet de tekening 'Vader en Zoon' herkent de toeschouwer in de
blauwe veeg, de rode stip en de paar zwarte lijnen de bedoeling. Dat
hele generaties even geoefende beschouwers in 1950 niets herkenden
en erkenden in dit werk van Ouborg, is vergeten. Naam en titel staan
garant voor begrip.
Wie met deze instelling naar de zolder van de Beijerd in Breda gaat,
krijgt het moeilijk. Daar hangen tot 10 april zeven tekenaars:
Lucebert, Lucassen, Van der Eerden, Van Campenhout, Van Asten,
Van Lieshout en Roeland. Twee generaties tegenover elkaar. Sommi
ge namen zijn bekend, een groot deel van de werken draagt geen titel.
Duiding of genoegen moet van de tekeningen zelf komen.
Roeland is het cryptisch en het indrukwekkendst. Zes strakke
potloodtekeningen van de grootte van een uitgevouwd pochet. Een
groot contrast met de exuberante expressie van emoties op de andere
wanden. Een serietje, vier maal compositie met een of twee planten,
een vijfde met vier hamers en nummer zes met een echte titel, 'Passie'.
Wie Roeland kent, denkt aan grote, koele schilderijen. Gestileerde,
bijna monumentale tafels, enveloppen, aanstekers, kegels en timmer
mansgereedschap. De oorspronkelijke vorm is voor wie weet heeft
van het begin, nog net te herkennen, maar eigenlijk is het werk
abstract. Sober van kleur, maar vol spanning door de verhoudingen
van de dichtgeschilderde vlakken. Zijn titels zijn nauwelijks meer dan
nummers: 'Wachters 1, 2 etc.Zo'n wachter blijkt een onmogelijke,
maar zeer eenvoudige mathematische vorm van cilinders en kegels.
Niet meer dan vier kleuren: een bruingrijs fond, de kegel grijs, de
cilinders lichtgroen en de pot waarop die staan, zwart.
Zijn tekeningen zijn anders. Doorzichtiger, maar wel met hetzelfde
effect. Composities van een paar lijnen, vooral gericht op de
verhoudigen binnen het vlak. Wat moet iemand die met zo weinig
lijnen werkt, die het potlood zo strak langs lineaal of gradenboog
houdt, voor wie abstracte stilering belangrijker schijnt dan de
uitdrukking van enige emotie met 'passie'? De tekening toont een
dakje met een hoge schoorsteen links en rechts. Erboven twee
welvende identieke wolken, op elkaar gelijmde flesvormige kegels.
Passie past eerder bij Van Lieshout, een tekenaar die zijn diepste
gevoel in een paar krassen op een beduimeld vel zet en het gehaast,
zonder lijst op de kale muur spijkert. Bij Roeland is passie beheerst,
ingetogen. In het keurslijf gedrongen van een gebouw waaruit nog net
twee goed vorm gegeven gelijke warme wolkjes kunnen ontsnappen.
Maar dat is toch ook de passie zoals de beschaafde die prefereert?
Die gooit niet met het servies, slaat niet met deuren en valt niet in
opperste aanbidding op zijn knieën voor een nieuw lief. Hij nodigt
haar uit voor een avond Shostakowitch, schenkt als bewijs van
waardering een goede Bourgogne en verpakt zijn teleurstelling in
zorgvuldig gekozen woorden zonder verwijten.
Passie als niet te beheersen, onstuimige drang is primitief. De
geletterde burger schaaft zijn hartstocht, geeft die een acceptabele
vorm, desnoods met ironie. Anders is hij ondragelijk en lachwek
kend. Zowel voor de gepassioneerde als voor het lijdend voorwerp.
Want wie voelt zich niet beschaamd als hij toeschouwer moet zijn bij
uitingen van ongebreidelde vreugde? En wie bloost niet bij de
herinnering aan momenten van eigen, te weinig onderdrukte ontroe
ring?
Dat vertelt die ene tekening van Jan Roeland allemaal. Ironisch
commentaar op de cultuur van het grote gevoel. Een pleidooi voor
het beheerste gebaar.
Amerikaanse punkrock-band sluit uitgebreide toernee door Nederland af
Door Paul Verlinden
Diep weggezakt in het twee
dehands bankstel dat het
kleedkamertje van zaal Fe-
nix toch nog iets comforta
bels geeft, nipt Magnapop-
zangeres Linda Hopper aan
een glas rode wijn en legt
gitariste Ruthie Morris de
laatste hand aan een stevige
joint met Nederlandse in
houd.
„Shit, weer niet goed gelukt."
Morris geeft een kromme, lange
hasjsigaret door aan drummer
David McNair, die zich een
beetje afzijdig van het inter
view houdt. Bassist Shannon
Mulvaney is in geen velden of
wegen te bekennen.
Nu Morris met haar ambachte
lijke werk klaar is, wil ze ook
wel even met de journalist pra
ten: „Draaien er nog goede
films in Nederland?" Enkele
voorzichtige suggesties worden
van de hand gewezen of ze
heeft de film al gezien. „Ik ben
echt weer eens toe aan een
goede film." Ze zucht diep en
laat zich achterover vallen in
de driezitter.
Vijftien optredens, journalisten
en muffe kleedkamers. Magna
pop heeft het naar zijn zin in
Nederland („Al die oranje kleu
ren hier zijn te gek, dat heeft
met jullie voetbalteam te ma
ken, niet?"). Maar rust is nu erg
welkom en een bioscoop zou
een prettige afwisseling zijn na
al die overvolle en zweterige
concertzalen die de band vrij
wel avond aan avond bezoekt.
„Begrijp ons niet verkeerd,"
zegt Hopper. „Al het gedoe
rond de optredens, reizen, elke
dag een ander hotel, elke dag
soundchecken, dat is erg af
mattend, maar als we dadelijk
op het podium staan hebben we
the time of our life. Dan komt
alle energie weer los."
Gedreven
Hier in Sittard beginnen ze aan
hun derde en laatste week in
Nederland, waar hun gedreven
punkrock een gewillig oor
Magnapop: „Verkoopcijfers interesseren ons niet. We kunnen
redelijk leven van onze muziek." V.l.n.r. Ruthie Morris, Linda
Hopper, Shannon Mulvaney en David McNair. foto colin bell
vindt. Het Nederlandse con
certpubliek houdt van Magna
pop, getuigen de zeer goed be
zochte optredens. En Magna
pop houdt van Nederland. Niet
zonder reden, want dit land
sloot het Amerikaanse viertal
twee jaar geleden al in zijn
armen toen het in eigen land
nog amper een optreden gere
geld kon krijgen. Hun titelloze
(mini)debuut-cd verkocht hier
meer dan 25.000 exemplaren.
Een uitverkochte toer en optre
dens op festivals waren het ge
volg.
Nu is Magnapop - in eigen land
nog steeds miskend - terug, met
een nieuwe cd Hot Boxing) en
een nieuwe toer.
Hopper legt uit waarom het zo
lang geduurd heeft voor de
groep zijn eerst volwaardige cd
klaar had. „De plaat had er
begin vorig jaar al moeten zijn,
maar het klikte niet tussen ons
en producer Ted Nicely. Ted is
a great guy maar hij had ande
re ideeën over onze muziek dan
wij. Wij wilden op de cd het
zelfde geluid weergeven als tij
dens de optredens, ruig en
krachtig, niet te gepolijst. Toen
hebben we contact gezocht met
Bob Mould. Het duurde even
voor hij tijd had, maar het was
het wachten waard. Bob voelde
ons perfect aan, binnen twee
weken hadden we alles opgeno
men."
Vriend
Magnapop mag niet klagen
over zijn producers. De debuut-
cd werd geproduceerd door
REM-voorman Michael Stipe,
een goede kennis. Bob Mould
(Hüsker Dü, Sugar) is een grote
naam in de Amerikaanse un
derground-scene. Ook zij zijn
great guys, maar hebben een
totaal andere aanpak. Hopper:
„We kennen Michael al jaren.
Hij vond het prachtig om ons
op weg te helpen. Hij had ook
wel ideeën, maar hij was vooral
in de studio aanwezig als een
vriend. Bob is meer een musi
cus, heeft ook meer ervaring als
producer. Hij weet precies wat
allemaal kan in de studio en
kan daardoor alles uit onze
muziek halen."
De nieuwe cd ligt in Nederland
al een maand in de winkels,
maar moet in de VS nog ver
schijnen. Een onafhankelijk la
bel geeft Hot Boxing uit. Mag
napop bindt zich voorlopig lie
ver niet aan een grote platen
maatschappij. Een grondig af
keer van de Amerikaanse mu-
ziek-industrie ligt eraan ten
grondslag. „Zoals we nu kun
nen werken, zonder een hoop
mensen die allemaal hun me
ning willen geven, vinden we
het prima. Verkoopcijfers inte
resseren ons niet. We kunnen
redelijk leven van onze muziek.
Ruthie en ik hoeven niet meer
te werken als serveerster. Al
leen David wil zijn oude beroep
nog wel eens oppakken als
vrienden hem vragen vloerbe
dekking te leggen."
Glimlach
Drie kwartier na het gesprek
klimt Magnapop op het po
dium. Met de eerste tonen ver
dwijnt de vermoeidheid. De zo
juist nog zo ingetogen Ruthie
Morris laat de gitaar alle hoe
ken van het podium zien. Met
haar ijzersterke riffjes breekt
ze door de eentonigheid van het
genre. Ook podiumbeest Sha-
non Mulvaney wisselt zijn har
de bassalvo's af met lekkere
loopjes, terwijl drummer David
McNair voor de strakke beat
zorgt.
Linda Hopper is ongetwijfeld
de vrolijkste zangeres die de
punkrock ooit gezien heeft.
Wapperend met haar handen,
huppend van het ene been op
het andere en met een niet
aflatende glimlach, zingt ze
haar stem schor. Nog steeds
lijkt ze verbaasd dat zoveel
volk naar hun verrichten komt
kijken. De bedankjes en com
plimenten vliegen de zaal in
tijdens het korte maar sterke
concert. Het is duidelijk: Mag
napop en Nederland houden
van elkaar.
Magnapop speelt vanavond in
Noorderligt, Tilburg, morgen in
Nighttown, Rotterdam en sluit
de toernee zondag af in Willem
II, Den Bosch.
DBSTEM
Van onze kunstredactie
Het Zuidelijk Toneel brengt als co-productie met het
Holland Festival 'Rijkemanshuis' van Eugene O'Neill. Dat
stuk, dat nog nooit in Nederland is opgevoerd, wordt
geregisseerd door Ivo van Hove en beleeft zijn première
op 2 juni in de Amsterdamse Stadsschouwburg.
Verder zijn vooral opera, nieu- daardoor niet minder interes.
we Chinese muziek en bewer
kingen van klassieke werken
dit jaar de hoofdelementen
van het Holland Festival dat
weer in juni en weer in zijn
geheel in Amsterdam gehou
den wordt. Het festival opent
op woensdag 1 juni in Het
Muziektheater met een uitvoe
ring van Verdi's 'Falstaff' door
de Nederlandse Opera en het
Concertgebouworkest. Riccar-
do Chailly heeft de muzikale
leiding, de regie is in handen
van Lluis Pasqual en Bruno
Pratiqo zingt de hoofdrol. De
opera beleeft tijdens het festi
val tien uitvoeringen.
Slechts twee keer te zien maar
sant is de Don Giovanni van
John Eliot Gardiner met De
Engelse Barok Solisten en het I
Monteverdi Koor. Het
evenals 'De bruiloft van Fi
ro' vorig jaar, een semi-sceni-1
sche voorstelling in het Con-
certgebouw.
Op operagebied brengt het I
Holland Festival ook de pre-1
mières van twee Nederlandse
en twee Chinese moderne wet-
ken, respectievelijk Noach van
Guus Janssen en Friso Haver-
kamp en Freeze van Rob Zui-
dam en van Chinese zijde
Wolvendorp van Guo Wenjing
en 'De dood van Oedipoes' van
Qu Xiaosóng.
Van onze rtv-redactie
'Rocker in Holland' schildert een
grappig en droevig portret van
popmuzikant Jan Rot. Stukjes
monoloog, levensliedjes en film
pjes geven een beeld van de
gekwelde, miskende artiest. Veel
lief en veel leed.
Jan Rot is naast muzikant soms
ook journalist (roman 'Verkeerde
Nachten', Muziekkrant OOR,
vaste rubrieken in Nieuwe Revu
en het RTL5-programma 'Music
Scene'). Geboren met kerstmis in
1957. Van jongsafaan vurig ho
pend op een flitsende carrière,
maar nooit doorgebroken. In
1989 schakelde Jan Rot over
naar de Nederlandse taal.
Rot mijmert in de film, waarin
Jacques Herb en Wim T. Schip. I
pers opduiken in gastrollen, over
vroeger. Hoe hij als jong
droomde van wereldroem: „Ooit I
zou een jongetje mijn lied zingen I
zoals ik Only the Lonely zot
Hij stelt de gitaar Joris vi
want alles in huis heeft
naam.
Pratend en zingend komt Rot uit I
de verf als een onzeker persoon. I
„Als jij het ijs breekt, maak ik el
blokjes van". Zijn biseksualiteitI
laat zich handzaam verdek I
veertig procent van Rot valt op I
meisjes, zestig procent op jon-1
gens. „Beter ik dan dat Eon
Tober er met zijn fikken i
zit", is een vaste grap.
'Rocker in Holland', Neder-1
land 3, 23.11 uur
foto van kollenburg
als terracotta te herkennen is.
De Nederlandse Kunst- en An
tiekbeurs Breda wordt van 26
maart tot en met 4 april gehouden
in Congrescentrum Het Turfschip.
De beurs is dagelijks geopend van
14.00 tot 22.00 uur: op zaterdag en
zondag, Goede Vrijdag en de Paas
dagen van 11.00 tot 18.00 uur. De
toegangsprijs is 18,50 of 14,00
voor 65+ en CJP kaarthouders. Kin
deren onder de 16 gratis, mits
onder begeleiding.
Eindhoven - Het Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven I
verwacht dit lopende seizoen 145.000 tot 150.000 bezoekers:'!
trekken. Dat is minder dan in het eerste seizoen (170.00®
maar de directie ziet er toch een stabilisering van
belangstelling in.
„In het seizoen dat nu gaande is,
hebben we 28 verhuringen aan
amateurgezelschappen minder
geboekt dan in het eerste sei
zoen. Dat komt neer op ongeveer
25.000 bezoekers. Netto levert
het tweede seizoen daarom on
geveer het zelfde aantal bezoe
kers op als het eerste", aldus J.
Sinnige, die verantwoordelijk is
voor de marketing van het mu
ziekcentrum. Hij verwacht in het
derde seizoen, dat in september
begint, een verdere stijging van
de publiekscijfers.
Dat het muziekcentrum minder
vaak de zaal verhuurd heeft aan
verenigingen is het rechtstreeks
gevolg van de financiële beper
kingen die de gemeente Eindho
ven opgelegd heeft. Per seizoen
mag slechts 25 keer een zaal
verhuurd worden tegen het niet-
commerciële tarief voor vereni
gingen.
Het Muziekcentrum Frits Philips
presenteerde het programma
voor het seizoen '94-'95 dit keer
niet samen met Het Brabants
Orkest, omdat het orkest een
plaats in de luwte verkiest, zo
lang de affaire-Joó nog onder de
rechter is. Directeur Margreet
Teunissen van het Muziekcen
trum verwacht niet dat de com
motie rond HBO negatief zal
FILMS
GOES
-Grand Theater
19 u. The three musketeers.
21.30 u. Mrs. Doubtfire.
HULST
- De Koning van Engeland
19.30 en 22 u. Sister Act 2.
20 u. Schindler's list.
19.30 en 22 u. Mrs. Doubtfire.
19.30 en 22 u. Free Willy.
19.30 u. The piano.
22 u. Carlito's way.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. Tombstone.
TERNEUZEN
- Luxortheater
20 u. Three musketeers.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20.15 u. Schindler's list.
- Alhambra 2
19 en 21.30 u. Sister Act 2.
- Alhambra 3
19 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire.
- Alhambra 4
19 u. Free Willy.
21.30 u. Carlito's way.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The 3 musketeers.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Demolition man.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The pelican brief.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Free Willy.
Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind
ler's list.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The pelican brief.
Zaal 7 - 14.30 u. Stalingrad.
17 en 21 u. Schindler's list.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
A man's best friend.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 u. Jurassic
werken op het imago van het
Muziekcentrum, waarvan F"
het huisorkest is.
Het programma voor het Jcoi»|
de seizoen wijkt in zijn o
niet veel af van de programma's I
van de voorgaande seizoenen I
Veel series worden gecontimi-f
eerd. Er zijn enkele nieuwe s
ries: een Slagwerkserie bijvoor-1
beeld met onder meer Slage:
van Kampen, een serie Mazzf
tov met jiddische muziek
twee nieuwe series met muza I
van deze eeuw: Dubbelporte I
Bart'ok-Jan'acek en Kopstuk
ken, gewijd aan zes componist®
van deze eeuw.
Het Brabants Orkest brengt op-1
nieuw de series Palmares, ft
nee Retrospectief en Dirigerende
Solisten. Er zijn opnieuw and'
orkesten van naam geboekt. 1
Nederland komen het Concert-1
gebouworkest, het Rotterdams
Philharmonisch Orkest, het Be-1
sidentie Orkest en het Orkest
van de 18de Eeuw, uit het bui
tenland onder meer het Kirov-1
orkest met dirigent Valery Gerg-1
jev, het Mozarteum Orchester
Salzburg, de Academy of St.-
Martin-in-the-Fields en bet I
Pools Philharmonisch Kameror-1
kest. Het aanbod popmuziek
wordt grotendeels later in I
seizoen bekend gemaakt.
Park.
22.30 u. Stalingrad.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30". I
Stricking distance.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30u
Remains of the day.
Zaal 12 - 14.30 en 17 u. Aladdin,
20 en 22.30 u. The fugitive.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30u I
Robin Hood: Men in tights.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30", I
Mr. Jones.
Zaal 15 - 14.30 en 17 u. Beetho-1
ven n.
20 en 22.30 u. A perfect world.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u I
The real McCoy.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u
Cool runnings.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u
Philadelphia. L
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u I
Mrs. Doubtfire.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u I
In the name of the father.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u,
The piano.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Thei
Pelican brief. I
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philadel-I
phia.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Man's besi
friend.
20 u. The piano.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. In tWI
name of the father.
14.30, 20 en 22.30 u. Schindlersi
list.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains
of the day.
14.30, 17 en 22.30 u. Cool Run-|
nings.
14.30, 17 en 20 u. Free Willy.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs
Doubtfire. L
20 en 22.30 u. The three muske-|
teers.
22.30 u. The real McCoy.
20 en 22.30 u. Mr. Jones.
22.30 u. A perfect world.
RADIO 1
Fik heel uur en 7.30, 830, 12.30,
(330 16.30, 17.30, 1830 en 06.30
Nieuws. VARA: 7.07 Vrijdageditie.
VPRO' 905 Het belkon. 10.05 NL
Buitenland. 11.05 Argos. VARA:
12 07 Vrijdageditie. VPRO: 14.05 De
transmissie. 16.05 Welingelichte
kringen. TROS: 17.07 Aktua. VPRO:
tg 04 Talkradio. 20.04 God zij met
ons NCRV: 22.04 Hier en Nu-sport.
NOS' 23.07 Met het oog op morgen.
TROS: 0.04-7.00 Nachtwacht
RADIO 2
Eê< heel uur Nieuws. KRO: 7.04
Thank God it's friday. 9.04 Adres
onbekend. 12.04 Het hart van twee.
14 04 Het paleis. AVRO: 17.04 Filera
dio 1:0:18.04 Alle mensen. VOO:
19.04 Club Veronica trend, 20.04 De
avond van het sentiment, met om
2004 De hits van... 22.04-24.00 Lis
ten to the music
RADIO 3
Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen VARA: 12.04 De steen been
show. 14.04 Carola. AKN: 15.04
Popsjop (I en II). VOO: 17.04 Rinkel-
dekinkel. NOS: 18.04 De Avondspits.
EO: 19.04 Spoor 7. NCRV: 20.04 Pa
perclip magazine. VPRO: 21.04 Villa
65 VOO: 0.04 Countdown café.
2.02-6 00 Oh, wat een nacht
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. EO: 7.02 Ouverture: Barok-
muz 8.04 Opus 4. 9.00 Muziek voor
miljoenen. 11.00 Het ochtendcon
cert. Berliner Philharmoniker met
piano. 13.04 En nu...mijn verzoek.
VARA: 14.00 Middagconcert: Het
internationale concertcircuit. Ber-
lijns Filharm. Ork. en Praags Fil-
harm. Koor met viool. 15.20 Trouba
dours. 16.00 De Nederlanden: On
bekende romantiek. 17.00 Operette.
EO: 18.04 Franz Liszt: Tweede pia
noconcert in A. 18.30 J. S. Bach:
Cantate Schwingt freudig euch em-
por BWV 36. 19.00 Boulez dirigeert
Bartok. 20.02 Avondconcert: De VA
RA matinee. Liederen voor mezzo
sopraan en piano. 21.40 Frans
Brüggen solist en dirigent 22.30
Gabriel Fauré: Strijkkwartet. 23.00
Muziek van deze eeuw: Boulez.
NCRV: 0.00-1.00 Vier na midder
nacht
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS
6.45-6.50 Mededelingenrubriek me
uitgebreid weerbericht en
scheepsvaartberichten. 7.05 NOS
sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55 Wa
terstanden. NCRV: NCRV - Vrijdac
op vijf, met om: 9.02 Het gesprek
9.40 Plein publiek; 11.02 Rondord
het woord. IKON: 12.02 Bonnefooi
RVU: 12.30 Werken aan werk. 13.11
Gebeurtenissen. NOS: 14.02 Oe ron
de tafel van Pam. AVRO: 15.02
Opium. NOS: 17.10 Radio UIT. PP
17.50 WD. NM0: 18.02 Religieus
programma in twee talen: 18.01
Arabisch programma; 18.30 Turks
programma. EO: 19.00 Waarwarer
we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws
en- actualiteiten in het Turks. 19.51
Nieuws en actualiteiten in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws
en actualiteiten in het Chinees. EO
21.00 Licht en uitzicht. 21.39 EO
Metterdaad hulpverlening. 21.4C
Boeken wijzer. 22.00 Zicht op Israël
22.20 De, psalmen. 22.40 Theologi
sche verkenningen. NOS
23.07-24.00 Met het oog op morgen
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.0
Brabants nieuws, actualiteiten e1
de krant in Brabant. 7.55 Weerma
Johan Verschuuren 8.08 Brabant
nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra
Ie. 8.32 Brabants nieuws, actualitei
ten en weerman. 9.03 Brabants
nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03
Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank
11.03 Brabants nieuws. 11.07 Vai
harte. 12.05 Brabants nieuws er
actualiteiten. 12.55 Bericht voo
boer en tuinder. 13.08 Brabant
nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen
trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.3
Muziek. 14.03 Brabants nieuws
Aansl.: Muziekkiosk. 15.03 Brabant
nieuws. Aansl.: Muziekkiosk. 16.0
Brabants nieuws. Aansl.: Toeris
tisch programma. 17.05 Braban'
nieuws en actualiteiten. 17.'
Agenda. 17.55-18.00 Nieuwsove
zicht
OMROEP ZEELAND
8.35-9.00 Nieuws en actualiteite
met om 8.45 Straatrumoer. 12.1
Nieuws en actualiteiten, met o
12.15 het weer in de provinci
12.32 regionaal nieuwsoverzicl
12.35 Het fort Zeelandia met o
12.55 de agenda. 13.08-13.30 Rac
Nieuws Centrale. 16.03 Uit. 17.
Nieuws en actualiteiten met o
17.15 het weer in de provinc
'17.32 regionaal nieuwsoverzic
17.35-18.00 Zeeuws diep
f'