Porseleinen pelikaan topstuk in Breda Magnapop en Nederland houden van elkaar Het lief en leed van Jan Rot in tv-portret Zuidelijk Toneel werkt mee aan Holland Festival Muziekcentrum Eindhoven mikt op 145.000 mensen UIT gids SUSKE Wl HAMBONE GIDS Ook betaalbaar werk op 28e Kunst- en Antiekbeurs DE STEM VRIJDAG 25 MAART 1994 DJ Van onze kunstredactie Breda - Het aantal kunst voorwerpen dat vanaf mor gen door 60 antiquairs en kunsthandelaren op de Ne derlandse Kunst- en Antiek beurs Breda wordt gepresen teerd, is weer enorm. Het rui me aanbod varieërt van een pelikaan van eierschaal-por selein uit 1902 tot een Pana mese vaas uit 1000-1500. Op de beurs, die plaatsvindt tot en met 4 april in Het Turf schip, zijn zilver, aardewerk, meubelen en klokken uit met name de 18e eeuw te zien en Nederlandse schilderijen uit de 19e eeuw. Gelijktijdig is er een kleine tentoonstelling van terracotta objecten. De Kunst- en Antiekbeurs in Breda wordt voor de 28e keer gehouden en is in de loop der tijd een van de oudste en belang rijkste nationale kunstbeurzen van het voorjaar geworden. De beurs voorziet in het grote mid denveld tussen museumobjecten en meer gangbare antiekstuk ken. Maar er is ook een beperkt aanbod voor de verzamelaar met een meer bescheiden budget. Meubelen uit de achttiende eeuw zijn ruim vertegenwoordigd op de beurs. Uit deze eeuw, waarin Europese kunstenaars in navol ging van de Franse empire-stijl de klassieke oudheid gingen her waarderen, is bijvoorbeeld een bijzondere mahoniehouten se cretaire van Eurasia Antiques uit Amsterdam, die is gemaakt in Lodewijk XVl-stijl. Maar ook interessante meubelen, met name kasten, uit andere eeuwen worden er in Breda aan geboden, zoals een 17e-eeuwse kussenkast van Van de Gulik uit Haarlem, die vooral opvalt door de perfecte afwerking. Het slot is weggewerkt in de gedraaide ko lommen en in de binnenkant van het 'kussen' zijn kleine laatjes aangebracht, die achter een schuif verborgen zitten. Indruk wekkend is ook een laat-gotisch Brugs meubel uit het begin van de zestiende eeuw, dat op enkele onderdelen na, waaronder de vervangen sloten, nog vrijwel in oorspronkelijke staat verkeert. Rozenburg Uniek in het aanbod van porse lein is een pelikaan uit het eier- schaal-oeuvre van Rozenburg uit 1902. Een dierenafbeelding van dit soort porselein is zo bijzon der, omdat er door Rozenburg na 1900 nauwelijks meer driedi mensionale porseleinbeeldjes werden vervaardigd. De peli kaan is het topstuk uit de collec tie van Honsbeek uit Den Haag en wordt voor 125.000 aange boden. Ook zeer speciaal is het Chinese porselein van Fabery De Jonge uit Amsterdam, dat afkomstig is uit het servies van de keizer en dateert uit de negentiende eeuw. Uit dit keizersservies worden een schaaltje en twee kommetjes Satyrs Het teruggrijpen op de Griekse en Romeinse mythologie zien we ook in de aardewerkkunst, zoals in een terracotta plaquette van de Franse beeldhouwer Clodion, die de god Sylenes met twee satyrs verbeeldde. Eveneens uit de collectie van Peter Pappot uit Amsterdam komen vier terracot ta engeltjes van de kunstenaar Schee, die vier zintuigen uitbeel den en oorspronkelijk bedoeld waren als voorstudie voor mar meren en bronzen beelden. Om die reden is het bijzonder dat deze beelden bewaard zijn ge- De pelikaan van eierschaal-porselein uit 1092. foto rene de clauwe aangeboden voor respectievelijk ƒ28.000 en ƒ32.000. Daarnaast is er veel porselein dat speciaal voor de export vervaardigd is, dat duidelijk verschilt met het echt Chinese porselein. Ook klokkenmakers volgden de Franse mode in de achttiende eeuw. Zo is er een pendule in Romeinse stijl, waarop een my thologisch verhaal wordt afge beeld. De wijzerplaat is beves tigd aan een vorm die een graf tombe voorstelt en is eigendom van Van Kollenburg uit Oirschot. Bij een andere, zeer zeldzame pendule uit 1810 zijn de ornamenten belangrijker zijn dan de symboliek. In brons wordt een paartje in omhelzing afgebeeld, met als onderschrift 'de verzoening'. Het kost rond de 100.000 gulden. bleven. Ze zijn te koop voor ƒ250.000. Dat men in deze eeuw vooral Frankrijk als voorbeeld nam, is ook te zien aan twee zilveren rococo-kandelaren van Warneke uit 1769. Wat het zilverwerk betreft, kan ook de verzamelaar met een beperkter budget zijn slag slaan. Zilveren ringetjes en pillendoosjes zijn er vanaf 300 gulden bij Hemke-Kuilboer uit Amsterdam. Willem Roelofs Bij de schilderijen gaat het voor al om negentiende-eeuwse kunst, met stromingen als de romantiek en de Haagse School. Deze laatste wordt vertegen woordigd met een schilderij van Willem Roelofs, waarvan een speciaal werk wordt aangeboden door kunsthandel Rococo voor 98.000. Daarnaast is er een kindertafereel van Ten Kate. Op een kopergravure van I. Ottens, worden de besprekingen, die de Vrede van Breda in 1667 tot De pendule van bronsgieter Claude Galle te Parijs (1810). de manifestatie Nederland Beel- denland. Hierin wordt een beeld gegeven van de ontwikkeling en de toepassing van terracotta in EuiWapa. Er wordt werk ver toond van onder andere Clodion gevolg hadden, afgebeeld. Ko pergravures zijn vooral te vinden bij Antiquariaat Stapper uit Venlo. Op het gebied van de sculptuur zijn er onder meer zestiende- ..gen Carrier-Belleuse. Het oudste eeuwse houten beelden van hei- beeldje dateert uit 1510, een af- ligen te koop. Meer beeldhouw- beelding van de heilige Elisa- kunst is te zien op de mini- beth, terwijl het nieuwste beeld tentoonstelling 'In de vingers', een modern kunstwerk van die plaatsvindt in het kader van Wiegman is, dat nauwelijks meer Het is niet de kunst die telt in het museum, het zijn de namen en de titels. Net als rugnummers in de sport. Het is niet de presta tie die de pennen in beweging brengt. Het is de grote naam die de verrichting de moeite waard maakt. Wie over een tentoonstelling gaat, kent het ritueel: een aan dachtig echtpaar schrijdt, catalogus in de hand, van doek naar doek. Voor te kijken, buigt de echtgenote zich even naar opzij. Als er Lataster, Schoonhoven of Rooskens op het bordje staat, wordt er gestopt. Het is kunst, wat er hangt. Heet de tekening 'Vader en Zoon' herkent de toeschouwer in de blauwe veeg, de rode stip en de paar zwarte lijnen de bedoeling. Dat hele generaties even geoefende beschouwers in 1950 niets herkenden en erkenden in dit werk van Ouborg, is vergeten. Naam en titel staan garant voor begrip. Wie met deze instelling naar de zolder van de Beijerd in Breda gaat, krijgt het moeilijk. Daar hangen tot 10 april zeven tekenaars: Lucebert, Lucassen, Van der Eerden, Van Campenhout, Van Asten, Van Lieshout en Roeland. Twee generaties tegenover elkaar. Sommi ge namen zijn bekend, een groot deel van de werken draagt geen titel. Duiding of genoegen moet van de tekeningen zelf komen. Roeland is het cryptisch en het indrukwekkendst. Zes strakke potloodtekeningen van de grootte van een uitgevouwd pochet. Een groot contrast met de exuberante expressie van emoties op de andere wanden. Een serietje, vier maal compositie met een of twee planten, een vijfde met vier hamers en nummer zes met een echte titel, 'Passie'. Wie Roeland kent, denkt aan grote, koele schilderijen. Gestileerde, bijna monumentale tafels, enveloppen, aanstekers, kegels en timmer mansgereedschap. De oorspronkelijke vorm is voor wie weet heeft van het begin, nog net te herkennen, maar eigenlijk is het werk abstract. Sober van kleur, maar vol spanning door de verhoudingen van de dichtgeschilderde vlakken. Zijn titels zijn nauwelijks meer dan nummers: 'Wachters 1, 2 etc.Zo'n wachter blijkt een onmogelijke, maar zeer eenvoudige mathematische vorm van cilinders en kegels. Niet meer dan vier kleuren: een bruingrijs fond, de kegel grijs, de cilinders lichtgroen en de pot waarop die staan, zwart. Zijn tekeningen zijn anders. Doorzichtiger, maar wel met hetzelfde effect. Composities van een paar lijnen, vooral gericht op de verhoudigen binnen het vlak. Wat moet iemand die met zo weinig lijnen werkt, die het potlood zo strak langs lineaal of gradenboog houdt, voor wie abstracte stilering belangrijker schijnt dan de uitdrukking van enige emotie met 'passie'? De tekening toont een dakje met een hoge schoorsteen links en rechts. Erboven twee welvende identieke wolken, op elkaar gelijmde flesvormige kegels. Passie past eerder bij Van Lieshout, een tekenaar die zijn diepste gevoel in een paar krassen op een beduimeld vel zet en het gehaast, zonder lijst op de kale muur spijkert. Bij Roeland is passie beheerst, ingetogen. In het keurslijf gedrongen van een gebouw waaruit nog net twee goed vorm gegeven gelijke warme wolkjes kunnen ontsnappen. Maar dat is toch ook de passie zoals de beschaafde die prefereert? Die gooit niet met het servies, slaat niet met deuren en valt niet in opperste aanbidding op zijn knieën voor een nieuw lief. Hij nodigt haar uit voor een avond Shostakowitch, schenkt als bewijs van waardering een goede Bourgogne en verpakt zijn teleurstelling in zorgvuldig gekozen woorden zonder verwijten. Passie als niet te beheersen, onstuimige drang is primitief. De geletterde burger schaaft zijn hartstocht, geeft die een acceptabele vorm, desnoods met ironie. Anders is hij ondragelijk en lachwek kend. Zowel voor de gepassioneerde als voor het lijdend voorwerp. Want wie voelt zich niet beschaamd als hij toeschouwer moet zijn bij uitingen van ongebreidelde vreugde? En wie bloost niet bij de herinnering aan momenten van eigen, te weinig onderdrukte ontroe ring? Dat vertelt die ene tekening van Jan Roeland allemaal. Ironisch commentaar op de cultuur van het grote gevoel. Een pleidooi voor het beheerste gebaar. Amerikaanse punkrock-band sluit uitgebreide toernee door Nederland af Door Paul Verlinden Diep weggezakt in het twee dehands bankstel dat het kleedkamertje van zaal Fe- nix toch nog iets comforta bels geeft, nipt Magnapop- zangeres Linda Hopper aan een glas rode wijn en legt gitariste Ruthie Morris de laatste hand aan een stevige joint met Nederlandse in houd. „Shit, weer niet goed gelukt." Morris geeft een kromme, lange hasjsigaret door aan drummer David McNair, die zich een beetje afzijdig van het inter view houdt. Bassist Shannon Mulvaney is in geen velden of wegen te bekennen. Nu Morris met haar ambachte lijke werk klaar is, wil ze ook wel even met de journalist pra ten: „Draaien er nog goede films in Nederland?" Enkele voorzichtige suggesties worden van de hand gewezen of ze heeft de film al gezien. „Ik ben echt weer eens toe aan een goede film." Ze zucht diep en laat zich achterover vallen in de driezitter. Vijftien optredens, journalisten en muffe kleedkamers. Magna pop heeft het naar zijn zin in Nederland („Al die oranje kleu ren hier zijn te gek, dat heeft met jullie voetbalteam te ma ken, niet?"). Maar rust is nu erg welkom en een bioscoop zou een prettige afwisseling zijn na al die overvolle en zweterige concertzalen die de band vrij wel avond aan avond bezoekt. „Begrijp ons niet verkeerd," zegt Hopper. „Al het gedoe rond de optredens, reizen, elke dag een ander hotel, elke dag soundchecken, dat is erg af mattend, maar als we dadelijk op het podium staan hebben we the time of our life. Dan komt alle energie weer los." Gedreven Hier in Sittard beginnen ze aan hun derde en laatste week in Nederland, waar hun gedreven punkrock een gewillig oor Magnapop: „Verkoopcijfers interesseren ons niet. We kunnen redelijk leven van onze muziek." V.l.n.r. Ruthie Morris, Linda Hopper, Shannon Mulvaney en David McNair. foto colin bell vindt. Het Nederlandse con certpubliek houdt van Magna pop, getuigen de zeer goed be zochte optredens. En Magna pop houdt van Nederland. Niet zonder reden, want dit land sloot het Amerikaanse viertal twee jaar geleden al in zijn armen toen het in eigen land nog amper een optreden gere geld kon krijgen. Hun titelloze (mini)debuut-cd verkocht hier meer dan 25.000 exemplaren. Een uitverkochte toer en optre dens op festivals waren het ge volg. Nu is Magnapop - in eigen land nog steeds miskend - terug, met een nieuwe cd Hot Boxing) en een nieuwe toer. Hopper legt uit waarom het zo lang geduurd heeft voor de groep zijn eerst volwaardige cd klaar had. „De plaat had er begin vorig jaar al moeten zijn, maar het klikte niet tussen ons en producer Ted Nicely. Ted is a great guy maar hij had ande re ideeën over onze muziek dan wij. Wij wilden op de cd het zelfde geluid weergeven als tij dens de optredens, ruig en krachtig, niet te gepolijst. Toen hebben we contact gezocht met Bob Mould. Het duurde even voor hij tijd had, maar het was het wachten waard. Bob voelde ons perfect aan, binnen twee weken hadden we alles opgeno men." Vriend Magnapop mag niet klagen over zijn producers. De debuut- cd werd geproduceerd door REM-voorman Michael Stipe, een goede kennis. Bob Mould (Hüsker Dü, Sugar) is een grote naam in de Amerikaanse un derground-scene. Ook zij zijn great guys, maar hebben een totaal andere aanpak. Hopper: „We kennen Michael al jaren. Hij vond het prachtig om ons op weg te helpen. Hij had ook wel ideeën, maar hij was vooral in de studio aanwezig als een vriend. Bob is meer een musi cus, heeft ook meer ervaring als producer. Hij weet precies wat allemaal kan in de studio en kan daardoor alles uit onze muziek halen." De nieuwe cd ligt in Nederland al een maand in de winkels, maar moet in de VS nog ver schijnen. Een onafhankelijk la bel geeft Hot Boxing uit. Mag napop bindt zich voorlopig lie ver niet aan een grote platen maatschappij. Een grondig af keer van de Amerikaanse mu- ziek-industrie ligt eraan ten grondslag. „Zoals we nu kun nen werken, zonder een hoop mensen die allemaal hun me ning willen geven, vinden we het prima. Verkoopcijfers inte resseren ons niet. We kunnen redelijk leven van onze muziek. Ruthie en ik hoeven niet meer te werken als serveerster. Al leen David wil zijn oude beroep nog wel eens oppakken als vrienden hem vragen vloerbe dekking te leggen." Glimlach Drie kwartier na het gesprek klimt Magnapop op het po dium. Met de eerste tonen ver dwijnt de vermoeidheid. De zo juist nog zo ingetogen Ruthie Morris laat de gitaar alle hoe ken van het podium zien. Met haar ijzersterke riffjes breekt ze door de eentonigheid van het genre. Ook podiumbeest Sha- non Mulvaney wisselt zijn har de bassalvo's af met lekkere loopjes, terwijl drummer David McNair voor de strakke beat zorgt. Linda Hopper is ongetwijfeld de vrolijkste zangeres die de punkrock ooit gezien heeft. Wapperend met haar handen, huppend van het ene been op het andere en met een niet aflatende glimlach, zingt ze haar stem schor. Nog steeds lijkt ze verbaasd dat zoveel volk naar hun verrichten komt kijken. De bedankjes en com plimenten vliegen de zaal in tijdens het korte maar sterke concert. Het is duidelijk: Mag napop en Nederland houden van elkaar. Magnapop speelt vanavond in Noorderligt, Tilburg, morgen in Nighttown, Rotterdam en sluit de toernee zondag af in Willem II, Den Bosch. DBSTEM Van onze kunstredactie Het Zuidelijk Toneel brengt als co-productie met het Holland Festival 'Rijkemanshuis' van Eugene O'Neill. Dat stuk, dat nog nooit in Nederland is opgevoerd, wordt geregisseerd door Ivo van Hove en beleeft zijn première op 2 juni in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Verder zijn vooral opera, nieu- daardoor niet minder interes. we Chinese muziek en bewer kingen van klassieke werken dit jaar de hoofdelementen van het Holland Festival dat weer in juni en weer in zijn geheel in Amsterdam gehou den wordt. Het festival opent op woensdag 1 juni in Het Muziektheater met een uitvoe ring van Verdi's 'Falstaff' door de Nederlandse Opera en het Concertgebouworkest. Riccar- do Chailly heeft de muzikale leiding, de regie is in handen van Lluis Pasqual en Bruno Pratiqo zingt de hoofdrol. De opera beleeft tijdens het festi val tien uitvoeringen. Slechts twee keer te zien maar sant is de Don Giovanni van John Eliot Gardiner met De Engelse Barok Solisten en het I Monteverdi Koor. Het evenals 'De bruiloft van Fi ro' vorig jaar, een semi-sceni-1 sche voorstelling in het Con- certgebouw. Op operagebied brengt het I Holland Festival ook de pre-1 mières van twee Nederlandse en twee Chinese moderne wet- ken, respectievelijk Noach van Guus Janssen en Friso Haver- kamp en Freeze van Rob Zui- dam en van Chinese zijde Wolvendorp van Guo Wenjing en 'De dood van Oedipoes' van Qu Xiaosóng. Van onze rtv-redactie 'Rocker in Holland' schildert een grappig en droevig portret van popmuzikant Jan Rot. Stukjes monoloog, levensliedjes en film pjes geven een beeld van de gekwelde, miskende artiest. Veel lief en veel leed. Jan Rot is naast muzikant soms ook journalist (roman 'Verkeerde Nachten', Muziekkrant OOR, vaste rubrieken in Nieuwe Revu en het RTL5-programma 'Music Scene'). Geboren met kerstmis in 1957. Van jongsafaan vurig ho pend op een flitsende carrière, maar nooit doorgebroken. In 1989 schakelde Jan Rot over naar de Nederlandse taal. Rot mijmert in de film, waarin Jacques Herb en Wim T. Schip. I pers opduiken in gastrollen, over vroeger. Hoe hij als jong droomde van wereldroem: „Ooit I zou een jongetje mijn lied zingen I zoals ik Only the Lonely zot Hij stelt de gitaar Joris vi want alles in huis heeft naam. Pratend en zingend komt Rot uit I de verf als een onzeker persoon. I „Als jij het ijs breekt, maak ik el blokjes van". Zijn biseksualiteitI laat zich handzaam verdek I veertig procent van Rot valt op I meisjes, zestig procent op jon-1 gens. „Beter ik dan dat Eon Tober er met zijn fikken i zit", is een vaste grap. 'Rocker in Holland', Neder-1 land 3, 23.11 uur foto van kollenburg als terracotta te herkennen is. De Nederlandse Kunst- en An tiekbeurs Breda wordt van 26 maart tot en met 4 april gehouden in Congrescentrum Het Turfschip. De beurs is dagelijks geopend van 14.00 tot 22.00 uur: op zaterdag en zondag, Goede Vrijdag en de Paas dagen van 11.00 tot 18.00 uur. De toegangsprijs is 18,50 of 14,00 voor 65+ en CJP kaarthouders. Kin deren onder de 16 gratis, mits onder begeleiding. Eindhoven - Het Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven I verwacht dit lopende seizoen 145.000 tot 150.000 bezoekers:'! trekken. Dat is minder dan in het eerste seizoen (170.00® maar de directie ziet er toch een stabilisering van belangstelling in. „In het seizoen dat nu gaande is, hebben we 28 verhuringen aan amateurgezelschappen minder geboekt dan in het eerste sei zoen. Dat komt neer op ongeveer 25.000 bezoekers. Netto levert het tweede seizoen daarom on geveer het zelfde aantal bezoe kers op als het eerste", aldus J. Sinnige, die verantwoordelijk is voor de marketing van het mu ziekcentrum. Hij verwacht in het derde seizoen, dat in september begint, een verdere stijging van de publiekscijfers. Dat het muziekcentrum minder vaak de zaal verhuurd heeft aan verenigingen is het rechtstreeks gevolg van de financiële beper kingen die de gemeente Eindho ven opgelegd heeft. Per seizoen mag slechts 25 keer een zaal verhuurd worden tegen het niet- commerciële tarief voor vereni gingen. Het Muziekcentrum Frits Philips presenteerde het programma voor het seizoen '94-'95 dit keer niet samen met Het Brabants Orkest, omdat het orkest een plaats in de luwte verkiest, zo lang de affaire-Joó nog onder de rechter is. Directeur Margreet Teunissen van het Muziekcen trum verwacht niet dat de com motie rond HBO negatief zal FILMS GOES -Grand Theater 19 u. The three musketeers. 21.30 u. Mrs. Doubtfire. HULST - De Koning van Engeland 19.30 en 22 u. Sister Act 2. 20 u. Schindler's list. 19.30 en 22 u. Mrs. Doubtfire. 19.30 en 22 u. Free Willy. 19.30 u. The piano. 22 u. Carlito's way. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Tombstone. TERNEUZEN - Luxortheater 20 u. Three musketeers. VLISSINGEN - Alhambra 1 20.15 u. Schindler's list. - Alhambra 2 19 en 21.30 u. Sister Act 2. - Alhambra 3 19 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire. - Alhambra 4 19 u. Free Willy. 21.30 u. Carlito's way. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The 3 musketeers. Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demolition man. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The pelican brief. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free Willy. Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind ler's list. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The pelican brief. Zaal 7 - 14.30 u. Stalingrad. 17 en 21 u. Schindler's list. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. A man's best friend. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 u. Jurassic werken op het imago van het Muziekcentrum, waarvan F" het huisorkest is. Het programma voor het Jcoi»| de seizoen wijkt in zijn o niet veel af van de programma's I van de voorgaande seizoenen I Veel series worden gecontimi-f eerd. Er zijn enkele nieuwe s ries: een Slagwerkserie bijvoor-1 beeld met onder meer Slage: van Kampen, een serie Mazzf tov met jiddische muziek twee nieuwe series met muza I van deze eeuw: Dubbelporte I Bart'ok-Jan'acek en Kopstuk ken, gewijd aan zes componist® van deze eeuw. Het Brabants Orkest brengt op-1 nieuw de series Palmares, ft nee Retrospectief en Dirigerende Solisten. Er zijn opnieuw and' orkesten van naam geboekt. 1 Nederland komen het Concert-1 gebouworkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Be-1 sidentie Orkest en het Orkest van de 18de Eeuw, uit het bui tenland onder meer het Kirov-1 orkest met dirigent Valery Gerg-1 jev, het Mozarteum Orchester Salzburg, de Academy of St.- Martin-in-the-Fields en bet I Pools Philharmonisch Kameror-1 kest. Het aanbod popmuziek wordt grotendeels later in I seizoen bekend gemaakt. Park. 22.30 u. Stalingrad. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30". I Stricking distance. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30u Remains of the day. Zaal 12 - 14.30 en 17 u. Aladdin, 20 en 22.30 u. The fugitive. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30u I Robin Hood: Men in tights. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30", I Mr. Jones. Zaal 15 - 14.30 en 17 u. Beetho-1 ven n. 20 en 22.30 u. A perfect world. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u I The real McCoy. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u Cool runnings. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u Philadelphia. L Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u I Mrs. Doubtfire. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u I In the name of the father. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u, The piano. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Thei Pelican brief. I 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philadel-I phia. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Man's besi friend. 20 u. The piano. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. In tWI name of the father. 14.30, 20 en 22.30 u. Schindlersi list. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains of the day. 14.30, 17 en 22.30 u. Cool Run-| nings. 14.30, 17 en 20 u. Free Willy. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs Doubtfire. L 20 en 22.30 u. The three muske-| teers. 22.30 u. The real McCoy. 20 en 22.30 u. Mr. Jones. 22.30 u. A perfect world. RADIO 1 Fik heel uur en 7.30, 830, 12.30, (330 16.30, 17.30, 1830 en 06.30 Nieuws. VARA: 7.07 Vrijdageditie. VPRO' 905 Het belkon. 10.05 NL Buitenland. 11.05 Argos. VARA: 12 07 Vrijdageditie. VPRO: 14.05 De transmissie. 16.05 Welingelichte kringen. TROS: 17.07 Aktua. VPRO: tg 04 Talkradio. 20.04 God zij met ons NCRV: 22.04 Hier en Nu-sport. NOS' 23.07 Met het oog op morgen. TROS: 0.04-7.00 Nachtwacht RADIO 2 Eê< heel uur Nieuws. KRO: 7.04 Thank God it's friday. 9.04 Adres onbekend. 12.04 Het hart van twee. 14 04 Het paleis. AVRO: 17.04 Filera dio 1:0:18.04 Alle mensen. VOO: 19.04 Club Veronica trend, 20.04 De avond van het sentiment, met om 2004 De hits van... 22.04-24.00 Lis ten to the music RADIO 3 Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.02 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen VARA: 12.04 De steen been show. 14.04 Carola. AKN: 15.04 Popsjop (I en II). VOO: 17.04 Rinkel- dekinkel. NOS: 18.04 De Avondspits. EO: 19.04 Spoor 7. NCRV: 20.04 Pa perclip magazine. VPRO: 21.04 Villa 65 VOO: 0.04 Countdown café. 2.02-6 00 Oh, wat een nacht RADIO 4 Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. EO: 7.02 Ouverture: Barok- muz 8.04 Opus 4. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Het ochtendcon cert. Berliner Philharmoniker met piano. 13.04 En nu...mijn verzoek. VARA: 14.00 Middagconcert: Het internationale concertcircuit. Ber- lijns Filharm. Ork. en Praags Fil- harm. Koor met viool. 15.20 Trouba dours. 16.00 De Nederlanden: On bekende romantiek. 17.00 Operette. EO: 18.04 Franz Liszt: Tweede pia noconcert in A. 18.30 J. S. Bach: Cantate Schwingt freudig euch em- por BWV 36. 19.00 Boulez dirigeert Bartok. 20.02 Avondconcert: De VA RA matinee. Liederen voor mezzo sopraan en piano. 21.40 Frans Brüggen solist en dirigent 22.30 Gabriel Fauré: Strijkkwartet. 23.00 Muziek van deze eeuw: Boulez. NCRV: 0.00-1.00 Vier na midder nacht RADIO 5 Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS 6.45-6.50 Mededelingenrubriek me uitgebreid weerbericht en scheepsvaartberichten. 7.05 NOS sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55 Wa terstanden. NCRV: NCRV - Vrijdac op vijf, met om: 9.02 Het gesprek 9.40 Plein publiek; 11.02 Rondord het woord. IKON: 12.02 Bonnefooi RVU: 12.30 Werken aan werk. 13.11 Gebeurtenissen. NOS: 14.02 Oe ron de tafel van Pam. AVRO: 15.02 Opium. NOS: 17.10 Radio UIT. PP 17.50 WD. NM0: 18.02 Religieus programma in twee talen: 18.01 Arabisch programma; 18.30 Turks programma. EO: 19.00 Waarwarer we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en- actualiteiten in het Turks. 19.51 Nieuws en actualiteiten in het Ma rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actualiteiten in het Chinees. EO 21.00 Licht en uitzicht. 21.39 EO Metterdaad hulpverlening. 21.4C Boeken wijzer. 22.00 Zicht op Israël 22.20 De, psalmen. 22.40 Theologi sche verkenningen. NOS 23.07-24.00 Met het oog op morgen OMROEP BRABANT ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.0 Brabants nieuws, actualiteiten e1 de krant in Brabant. 7.55 Weerma Johan Verschuuren 8.08 Brabant nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra Ie. 8.32 Brabants nieuws, actualitei ten en weerman. 9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank 11.03 Brabants nieuws. 11.07 Vai harte. 12.05 Brabants nieuws er actualiteiten. 12.55 Bericht voo boer en tuinder. 13.08 Brabant nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.3 Muziek. 14.03 Brabants nieuws Aansl.: Muziekkiosk. 15.03 Brabant nieuws. Aansl.: Muziekkiosk. 16.0 Brabants nieuws. Aansl.: Toeris tisch programma. 17.05 Braban' nieuws en actualiteiten. 17.' Agenda. 17.55-18.00 Nieuwsove zicht OMROEP ZEELAND 8.35-9.00 Nieuws en actualiteite met om 8.45 Straatrumoer. 12.1 Nieuws en actualiteiten, met o 12.15 het weer in de provinci 12.32 regionaal nieuwsoverzicl 12.35 Het fort Zeelandia met o 12.55 de agenda. 13.08-13.30 Rac Nieuws Centrale. 16.03 Uit. 17. Nieuws en actualiteiten met o 17.15 het weer in de provinc '17.32 regionaal nieuwsoverzic 17.35-18.00 Zeeuws diep f'

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 22